علائم اعتیاد به مواد مخدر
نوشته شده توسط : ذهن نو

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست؟ چگونه می‌توانیم تشخیص بدهیم که فردی مواد مصرف می‌کند یا خیر؟ این سؤال‌ها برای بسیاری از خانواده‌هایی که نگران عزیزان خود هستند پیش می‌آید. این امر باعث می‌شود که افراد در پی کسب اطلاعات بیشتر در مورد اعتیاد و علائم آن باشند تا بتوانند به موقع از این موضوع آگاه شده و در صورت لزوم به فرد مورد نظر کمک کنند.

در واقع علائم اعتیاد به مواد مخدر شامل علائم رفتاری، جسمانی و روانشناختی می‌شود. توجه داشته باشید در صورت مشکوک شدن به نزدیکانتان هیجانات خود را کنترل کرده و با مشاور در ارتباط باشید. اگر شما هم به دنبال افزایش آگاهی خود در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

منبع: علائم اعتیاد به مواد مخدر

علائم اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر یا همان اختلال مصرف مواد به مرور زمان منجر به تغییراتی در ظاهر و رفتار فرد می‌شود که از طریق آن می‌توان به وجود این آسیب پی برد. این تغییرات معمولاً در 3 سطح علائم جسمانی، رفتاری و روانی طبقه‌بندی می‌شوند.

البته هرگز نمی‌توان بدون مشورت با یک متخصص و بنا به نظر شخصی به فردی برچسب اعتیاد زد. در نتیجه اگر علائم اعتیاد به مواد مخدر را در یکی از اطرافیانتان مشاهده کردید و در این باره مشکوک شدید قبل از هر چیز با یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد در تماس باشید و از او مشورت بگیرید.

داشتن قضاوت عجولانه و برخوردهای نامناسب در این زمان می‌تواند تا حد بسیار زیادی آسیب‌زا باشد و رابطه بین فردی شما را مختل نماید. شما برای اطمینان از اعتیاد در فرد می توان از دو طریق آشنایی با علائم اعتیاد به مواد مخدر که در ادامه توضیح داده می شود و تست اعتیاد استفاده نمود. در ادامه به بررسی اجمالی علائم اعتیاد در مواد مخدر مختلف می پردازیم:

علائم اعتیاد به تریاک

از جمله مهمترین علائم اعتیاد به موادر مخدر تریاک می توان به تعرق زیاد، اسهال و استفراغ، کاهش اشتها، احساس خواب آلودگی، خشکی دهان، تغییرات خلقی، کاهش وزن و … اشاره داشت -

علائم اعتیاد به هروئین

از جمله نشانه و علائم اعتیاد به هروئین می تان به مواردی چون احساس خواب آلودگی، خشکی دهان، گیجی و سردرگمی، کاهش میل جنسی، تیرگی و کبود شدن لب ها و … اشاره کرد

 

علائم اعتیاد به شیره

علائم جسمانی اعتیاد به شیره شامل کاهش وزن، اسهال، خارش پوست، درد مفاصل و عضلات، تهوع و استفراغ، سردرد، کوچک شدن مردمک چشم، تب و لرز، خستگی و… می‌باشد.

مصرف شیره علاوه بر علائم جسمانی، دارای علائم روحی و روانی نیز می‌باشد. علائم روانی اعتیاد شامل کمبود انگیزه، حالت افسردگی، از دست دادن تمرکز یا علاقه، گیجی، نوسانات خلقی یا تغییرات شدید رفتاری، اضطراب، گفتار آهسته یا گنگ و… می‌باشد. ب

علائم اعتیاد به ب 2

از جمله علائم اعتیاد به بوپرونورفین یا ب 2 می توان به مواردی همچون سرگیجه، تاری دید، از دست دادن اشتها، مشکلات تنفسی، احساس افسردگی، مشکلات حافظه و … اشاره کرد.

علائم اعتیاد به متادون

از جمله مهمترین علائم اعتیاد به متادون می توان به مواردی همچون خواب آلودگی، تنگی نفس، خارش بدن، سردرد، ناتوانی در تمرکز، احساس خستگی، عضله یا شکم درد، تعرق زیاد، زودرنجی و … اشاره کرد.

علائم اعتیاد به ترامادول

از جمله مهمترین علائم اعتیاد به مواد مخدر ترامادول می توان به مواردی همچون زودرنجی، لرزش بدن، تب و لرز، آب ریزش بینی، اضطراب و بی قراری و … اشاره کرد

علائم اعتیاد به مواد مخدر جسمانی، روانی و روانشناختی

در ادامه به طور مختصر هر یک از علائم جسمانی، روانی و روانشناختی اعتیاد به مواد مخدر بررسی شده است :

علائم جسمانی اعتیاد به مواد مخدر

افرادی که به سوءمصرف مواد یا الکل می‌پردازند اغلب با تغییرات جسمانی متعددی رو به رو می‌شوند که بنا به نوع ماده مصرفی می‌تواند متغیر باشد. رایج‌ترین علائم اعتیاد به مواد مخدر جسمانی به شرح زیر است.

– افزایش آبریزش بینی (رایج در مصرف کوکائین)

– لرزش بدن و بروز تشنج

– کاهش هماهنگی حرکتی بدن و ناتوانی در حفظ تعادل

– احساس کمبود انرژی و خستگی شدید

– تنگ شدن مردمک چشم‌ها (رایج در مصرف مخدرهایی نظیر هروئین)

– قرمزی چشم‌ها (رایج در مصرف ماریجوانا)

– عدم توجه به بهداشت فردی

– بروز لکه‌های پوستی

– تغییر الگوی خواب به صورت بی‌خوابی، پرخوابی یا داشتن خواب منقطع و آشفته در طول شب

– ایجاد تغییراتی در وزن و اشتهای فرد برای مثال ماریجوانا به حد زیادی اشتها را افزایش می‌دهد و در نتیجه منجر به افزایش وزن می‌شود. در حالی که مصرف مواد محرکی نظیر شیشه و اکستازی اغلب به کاهش وزن می‌انجامد.

 

علائم رفتاری اعتیاد به مواد مخدر

علاوه بر تغییراتی که در ظاهر فرد ایجاد می‌شود، مصرف مواد معمولاً منجر به تغییرات رفتاری خاصی می‌شود. به همین خاطر اطرافیان فرد مصرف کننده مواد اغلب اظهار می‌کنند که فرد مورد نظرشان کاملاً تغییر کرده است و گویی دیگر آن آدم سابق نیست. از جمله رایج‌ترین علائم اعتیاد به مواد مخدر که در رفتار فرد ظاهر می شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– تغییر عادات و فعالیت‌های روزمره فرد

– تمایل به گوشه‌گیری و انزوای بیشتر

– افت عملکرد شغلی و تحصیلی

– دروغ‌گویی و پنهان کاری زیاد

– درگیری با قانون

– بی‌توجهی به مسئولیت‌های فردی

– درگیری با مشکلات مالی

علائم روانشناختی اعتیاد به مواد مخدر

مصرف مواد تأثیرات بسیاری بر مغز افراد می‌گذارد و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها افکار و هیجانات متفاوتی را تجربه کنند که در حالت طبیعی وجود ندارند. رایج‌ترین علائم اعتیاد به مواد مخدر روانشناختی موارد زیر را شامل می‌شود.

– ایجاد تغییراتی در ویژگی‌های شخصیتی فرد

– بروز اختلالاتی در سلامت روان نظیر افسردگی و اضطراب

– دچار شدن به افکار بدبینانه، وسواسی یا ترسناک

– کاهش اعتماد به نفس

– داشتن نگاه بدبینانه و منفی نسبت به زندگی

– فاصله گیری عاطفی از نزدیکان

– کاهش انگیزه برای زندگی

– احساس پوچی و بی‌علاقگی نسبت به موضوعات مختلف

 

اقدامات لازم هنگام مشکوک شدن به اعتیاد

اگر علائم اعتیاد به مواد مخدر را در یکی از نزدیکانتان مشاهده کردید قدم اول این است که بتوانید هیجانات منفی خود را کنترل کرده و دست به اقدام عجولانه نزنید. همچنین لازم است که به یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد مشورت نمایید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

تشویق کردن فرد مشکوک به اعتیاد برای مراجعه به روانشناس نیز این فرصت را در اختیار او قرار می‌دهد که بتواند در فضایی امن مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز مداخلات حرفه‌ای دریافت نماید.

این مسئله را درنظر داشته باشید که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات روحی یا اجتماعی دچار اعتیاد می شوند، در نتیجه اگرنتوانید برخورد مناسبی با فرد مورد نظر داشته باشید ممکن است با تشدید این مشکلات ناخواسته او را به سمت مصرف مواد سوق بدهید. به همین خاطر تلاش کنید تا بدون مشورت با یک متخصص دست به هیچ اقدامی نزنید و ابتدا تلاش کنید تا در مورد صحت اعتیاد فرد اطمینان یابید. برای شناخت بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

تست علائم اعتیاد به مواد مخدر

تست‌های اعتیاد بسته به نوع ماده مخدر در انواع مختلفی ارائه می‌شوند و هریک از آن‌ها شیوه مشخصی برای تشخیص مصرف مواد مخدر توسط فرد دارند. به طور کلی از مهم‌ترین تست‌های اعتیاد می‌توان به آزمایش ادرار، پلاسمای خون، بزاق و عرق اشاره کرد که در ادامه هر یک از این موارد به صورت جداگانه توضیح داده می‌شود.

 

ترک اعتیاد

ترک اعتیاد برای کسی که درگیر این مشکل شده تصمیمی سخت و در عین حال حیاتی است. بسیاری از این افراد با وجود تمام مشکلات حاضرند به مصرف خود ادامه دهند اما به ترک فکر نکنند. یکی از علل این موضوع تجربه علائم ناخوشایندی است که در پی مصرف نکردن مواد به بیمار دست می‌دهد. هم‌چنین وسوسه شدید ذهنی و احساس اجبار برای مصرف مجدد همگی از موانعی هستند که جلوی ترک اعتیاد را می‌گیرند.

با این حال امروزه روش‌های نوینی برای ترک اعتیاد ابداع شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند بر این موانع غلبه کرده و بتواند ترک موفقیت آمیزی را تجربه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول در علائم اعتیاد به مواد مخدر

علائم اعتیاد به مواد مخدر را چگونه می توان تشخیص دارد ؟

بعد از مصرف مواد مخدر علائمی در فرد ظاهر می شود که شما می توان با آشنایی با آنها اعتیاد را در فرد تشخیص دهید. در این مقاله به بررسی کامل علائم اعتیاد به مواد مخدر پرداخته شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: علائم اعتیاد به مواد مخدر





:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: