نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا ترک اعتیاد به تریاک در خانه امکان پذیر است؟ تریاک یکی از شایع‌ترین مواد مخدر است که امروزه افراد بسیار زیادی درگیر مصرف آن هستند. با توجه به تاثیرات منفی بسیار زیاد این ماده بر روی بدن در دراز مدت، ترک آن ضرورت می‌یابد. اما بسیاری از افراد به دلایل مختلفی همچون نگرش منفی نسبت به کمپ و یا ترس از آبرو ترجیح می‌‌دهند که ترک را در خانه انجام دهند. اما با توجه به پیامدها و سختی‌های ترک در خانه، توصیه می‌شود که با یک متخصص مشورت نمایید و از اصول صحیح ترک در خانه آگاه شوید. اینگونه می‌توانید این ماده مخدر را با موفقیت ترک کنید و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک تریاک کلیک کنید.

 

منبع : ترک اعتیاد به تریاک در خانه به روش های سنتی

 

چرا ترک تریاک در منزل توصیه نمی شود؟

تریاک به طور سنتی از دیرباز در کشور به روش‌های مختلف مصرف می‌‌شود و برخی آن را ماده‎‌ای بی‌خطر و حتی گاه شفا بخش می‌دانند، غافل از آثار و نشانه‌های اعتیاد آن؛ برای آشنایی با آثار مصرف تریاک کلیک کنید و در ادامه با پیامدهای نادیده گرفتن آثار آن آشنا شوید.

1. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | خطر اعتیاد دوباره 

تقریبا۶۰ درصد افرادی که اعتیاد را به تنهایی پشت سر می‌گذارند، بعد از گذشت یک دهه مجددا معتاد می‌شوند. این درحالی است خطر اعتیاد دوباره در افرادی که از مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده کردند، بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به تریاک 

2. ترک ناموفق 

بیشتر کسانی که چند دوره ترک اعتیاد ناموفق را پشت سر می‌گذارند، دیگر تمایلی به ترک پیدا نمی‌کنند و تا آخر عمر خود معتاد باقی می‌مانند. پس ترک‌های ناموفق زنگ خطری جدی برای اعتیاد دائمی است و باید از آن جلوگیری شود.

3. خطرات جسمی

دوره 12 روزه بعد از شروع به ترک تریاک، دوره‌ای است که با درد و خماری همراه می‌شود و حتی در مواردی منجر به تشنج یا سکته نیز می‌گردد . افرادی که بدون نظارت پزشک اقدام به ترک خودسرانه می‌کنند باید از عوارض جسمی خطرناک آن نیز مطلع باشند.

4. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | مشکلات روحی

اعتیاد علاوه بر بیماری‌های جسمی باعث بیماری‌های روحی خطرناک مثل افسردگی، اضطراب، ناتوانی در حل مسئله، افکار خودکشی و… می‌شود. افرادی که در کمپ یا زیر نظر روانشناس اقدام به ترک می‌کنند درباره این مشکلات هم صحبت کرده و به حل آن‌ها می‌پردازند. اما افرادی که در خانه بدون پشتیبانی اقدام به ترک می‌کنند مشکلات روحی بیشتری را برای خود ایجاد خواهند کرد.

5. هزینه و زمان بیشتر 

چون ترک در منزل به صورت غیر استاندارد و غیر حرفه‌ای صورت می‌گیرد، مدت زمان بیشتری طول کشیده و هزینه‌های مادی و غیر مادی بیشتری نسبت به ترک در کمپ خواهد داشت.

6. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | اعتیادهای جدید 

برخی افراد برای ترک اعتیاد تریاک در منزل، به‌صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک اقدام به تهیه و مصرف داروهای مختلف از جمله متادون، بوپرنورفین و سایر داروهای مسکن می‌کنند. مصرف خودسرانه این نوع داروها نه تنها باعث ترک اعتیاد به ماده مخدر مورد مصرف نمی‌شود، بلکه در اکثر موارد بیمار علاوه بر ماده مخدر مورد مصرف، به این داروها نیز اعتیاد پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد  

روش درست ترک تریاک در منزل

ترک اعتیاد به تریاک در خانه، اصول خود را دارد. این اصول صحیح به شرح زیر می‌باشد:

1. مشخص کردن مدت زمان مصرف

احتمال موفقیت در این نوع ترک، بیشتر برای افرادی وجود دارد که اعتیاد شدیدی به تریاک ندارند و دوز مصرفی آن‌ها پایین است. در افرادی که بیش از 1 سال و با دوز بالا مصرف کننده مواد بوده‌اند ترک در خانه جوابگو نیست و خطرات بسیار زیادی نیز دارد. 

2. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | تحت نظر غیر مستقیم پزشک باشید

چون امکان اورژانسی شدن وضعیت بیمار و از کار افتادن علائم حیاتی در زمان سم زدایی و سیر درمان وجود دارد، بهتر است حتما با مشاور ترک اعتیاد یا پزشکتان به صورت تلفنی در ارتباط باشید یا هرروز در مطب چکاپ شوید. از طرف دیگر در دوره ترک، شما نیاز به مصرف داروهایی نظیر متادون و ب 2 و مسکن‌ها دارید . این داروها در صورت مصرف خودسرانه خطر اعتیاد جدیدی را به همراه دارند.

بیشتر بخوانید : شربت تریاک 

 

ترک اعتیاد به تریاک در خانه | انواع روش های ترک

روش‌های ترک اعتیاد عبارتند از:

1. ترک ناگهانی

این روش که به ترک سقوط آزاد و یابوئی معروف است، با ترک یک باره و ناگهانی مواد انجام می‌گیرد. اصطلاح ترک يابوئي به این دلیل گفته می‌شود كه در واقع تحمل عوارض و دردهاي ناشي از قطع سريع مواد به حدي است كه قدرت و توان حيواني چون يابو را طلب مي‌كند. این نوع ترک ریسک بالایی داشته و حتی در مواردی  باعث صرع و تشنج، سکته، توهم و هذیان می‌گردد.

2. ترک سنتی یا تدریجی

برحی افراد تلاش می‌کنند که خودشان مواد مخدر را به صورت تدریجی کنار بگذارند. در این روش باید به مرور زمان میزان مصرف مواد را کاهش دهید تا در آخر نیاز به مصرف به طور کامل از بین برود. این روش از روش‌های مرسوم ترک اعتیاد به تریاک در خانه است و حتما باید زیر نظر مشاور ترک اعتیاد انجام شود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه  

3. ترک اعتیاد به تریاک در خانه | روش‌های سنتی برای ترک تریاک

ترک اعتیاد به تریاک با اسفاده از روش‌های سنتی نیز انجام می‌گیرد که به شرح زیر هستند:

ترک تریاک با عسل

در این روش شما باید عسل یا شیره انگور را با ژل آلوورا ترکیب کنید و هر 8 ساعت یک قاشق مربا خوری از آن نوش جان کنید.

ترک تریاک با اسپند

در این روش ابتدا شاخ و برگ اسپند را پودر کرده و بعد از آن ۲ الی ۱۰ گرم از شاخ برگ پودر شده را کف دستتان بریزید و مقداری دانه‌ی اسپند به آن اضافه کنید. البته باید مراقب باشید ‌که دانه‌های اسپند پودر نشود چرا که سمی خواهند شد. آن‌ها را با انگشت شست نرم کرده و بخورید. با این روش بدون درد استخوان و خماری قادر خواهید بود تا مصرف تریاک را قطع نمایید.

ترک اعتیاد به تریاک در خانه | مایعات و دمنوش

مایعات و دمنوش‌ها با کمک به دفع سموم بدن به مرحله سم زدایی کمک می‌کنند اما مصرف آن‌ها به تنهایی کافی نیست. توصیه می‌شود که برای ترک از یک متخصص کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

روش ابوعلی سینا برای ترک تریاک چیست؟

بیماران مبتلا به اعتیاد که هر روز رأس ساعتی معین مبادرت به مصرف مواد مخدر می‌کنند؛ اگر ساعت مصرف مواد مخدر را از حالت منظم به حالت نامنظم تبدیل کنند، ترک ماده مخدر برایشان آسان‌تر خواهد بود.

برای ترک تریاک معمولا چه قرص هایی تجویز می‌شود؟

متادون ، ب2 ، و انواع مسکن‌ها و آرامبخش‌ها

سندروم بعد از ترک تریاک چگونه است؟

حمله‌های هیجانی و ترسیدن، ناخوشی، بی قراری و احساس ناامنی، شکاک بودن، ناامیدی و افسردگی، سرما و لرزش بدن در اثر سرما با وجود گرم بودن بودن محیط، عطسه، آبریزش بینی و آب ریزی چشم، اسهال و استفراغ و مشکلات عروقی، بی‌حوصله بودن و خستگی و بی‌خوابی یا بدخوابی و درد نسبتا زیاد است.



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به تریاک در خانه به روش های سنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتراض و انتقاد کردن از همسر از آن دسته مهارت‌هایی است که همه ما در زندگی به آن نیاز پیدا می‌کنیم. به همین خاطر اگر آن را بلد نباشید مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک تجربه خواهید کرد. بسیاری از کسانی که به‌عنوان همسر ایرادگیر شناخته می‌شوند در واقع فقط بلد نیستند که انتقادهای خود را به شکل سازنده‌ای بیان کنند. به‌علاوه بسیاری دیگر نیز به این خاطر که روش‌های صحیح انتقادکردن از همسر را بلد نیستند سکوت می‌کنند؛ و تنها روزبه‌روز بیشتر از هم فاصله می‌گیرند. درحالی‌که بلد بودن روش‌های انتقاد می‌تواند به شما کمک کند که زندگی شاد و سالمی داشته باشید. پس بهتر است که به دنبال یادگیری این مهارت باشید. اگر احساس می‌کنید برای انتقادکردن از همسرتان نیاز به کمک دارید حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده کنید.

منبع : اعتراض و انتقاد کردن از همسر

 

راه صحیح انتقاد از همسر

در اینکه انتقاد کردن از همسر می‌تواند فایده‌های بسیاری برای زندگی ما داشته باشد هیچ‌کس شکی ندارد. اما بسیاری از کسانی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند راه‌های انتقادکردن را بلد نیستند. آن‌ها یا بیش از حد و بسیار تند انتقاد می‌کنند و یا از اینکه بخواهند به همسرشان اعتراض کنند می‌ترسند. به همین خاطر در این قسمت سعی می‌کنیم راهکارهایی را برای انتقادکردن از همسر بیان کنیم. با استفاده از این راهکارها شما بهتر می‌توانید خواسته‌های خود را به گوش همسرتان برسانید. پیشنهاد می‌شود مقاله رفتار با همسر حتما بخوانید.

قبل از انتقاد کردن با همسر تان همدلی داشته باشید

اولین نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که قبل از هر انتقادی باید پل ارتباطی مناسبی بین خود و همسرتان ایجاد کنید. این پل ارتباطی همیشه به‌وسیله همدلی ایجاد می‌شود. در اولین قدم باید به همسرتان نشان بدهید که متوجه احساسات او هستید. برای مثال به او بگویید “می‌دانم که وقتی از سرکار می‌آیی خسته هستی اما…..”؛ “می‌دانم که تو همه تلاشت را می‌کنی ولی……”؛ در این صورت همسرتان احساس می‌کند که شما متوجه زحمت‌های او هستید. از این راه می‌توانید احتمال موفقیت گفت‌وگویتان را افزایش دهید.

انتخاب زمان و مکان مناسب

در میان جمع و وسط یک مهمانی، وقتی همسرتان تازه از سرکار برگشته یا وسط یک بحث و مشاجره زمان‌های خوبی برای بیان اعتراض‌های‌تان نیست. یادتان باشد که اگر می‌خواهید انتقاد شما در همسرتان تأثیری داشته باشد باید زمان و مکان مناسبی برای آن در نظر بگیرید. یک فضای آرام و به دور از تنش که همسرتان نیز آمادگی ذهنی کافی داشته باشد انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که به غیر از شما دو نفر هیچ‌کس نباید در این محیط حضور داشته باشد. در غیر این صورت شما یا همسرتان آمادگی ذهنی برای پردازش صحبت‌های یکدیگر نخواهید داشت.

انتقادهایتان را با محبت بیان کنید

انتقادهایی که از همسرتان دارید را با لحنی مناسب و مهربانانه بیان کنید. جوری که همسرتان باور کند شما برای پیشرفت و خوشحالی او نگران هستید. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از خانم‌ها و آقایان انجام می‌دهند این است که در حین بیان انتقادهایشان به شکلی رفتار می‌کنند که انگار همسرشان ضعیف یا متهم است. این شکل از برخورد باعث می‌شود که همسر شما هم در مقابل‌تان حالت تدافعی بگیرد؛ و سخنان شما روی وی تأثیری نخواهد داشت. به‌علاوه در نظر داشته باشید که هیچ‌کدام از ما کامل نیستیم. انتقادهای‌تان از همسرتان را جوری بیان کنید که دلتان می‌خواهد با خود شما نیز برخورد شود.

صریح و شفاف صحبت کنید

یک اشتباه رایج دیگر در انتقادکردن از همسر این است که بعضی از خانم‌ها یا آقایان حرف‌های خود را صریح و شفاف بیان نمی‌کنند. این افراد معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول سعی می‌کنند با طعنه زدن و کنایه خشم خود را خالی کنند. این کار نه‌تنها فایده‌ای برای زندگی شما نخواهد داشت و همسرتان را متوجه اشتباهش نخواهد کرد بلکه باعث بروز اختلافات بیشتری نیز خواهد شد.

اما دسته دوم معمولاً به دلیل ترس و نگرانی که از بیان واضح نظرشان، غیرمستقیم صحبت می‌کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید همسرتان متوجه صحبت‌های شما بشود باید منظور خود را واضح و روشن بیان کنید. در غیر این صورت احتمال بروز سوءتفاهم بسیار زیاد خواهد بود.

همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید

اگر می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید یادتان باشد که باید رفتار همسرتان را هدف قرار بدهید. اینکه به‌جای رفتار شخصیت همسرتان را نشانه بگیرید و رفتار اشتباه را بخشی از شخصیت او بدانید باعث بروز مشکلاتی از جمله ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس خواهد شد. به همین خاطر یکی از کارهایی که نباید انجام بدهید این است که همسرتان را با کسی مقایسه کنید. یادتان باشد همه ما شخصیت منحصربه‌فرد خودمان را داریم و قرار نیست شبیه دیگران باشیم. شما با این کار تنها عزت‌نفس همسرتان را از بین می‌برید و غیرمستقیم این پیام را به وی می‌دهید که دیگران از او بهتر هستند.

در کنار انتقاد کردن از همسر پیشنهادی برای بهبود شرایط داشته باشید

یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی انتقادکردن شما از همسرتان را بهبود ببخشد این است که در کنار انتقادکردن پیشنهادی هم برای بهبود شرایط داشته باشید. در حقیقت کسانی که فقط از شرایط موجود انتقاد می‌کنند بیشتر شبیه کسانی هستند که تنها می‌خواهند از اوضاع ایراد بگیرند. اگر می‌خواهید شبیه چنین افرادی نباشید بهتر است پیشنهادی نیز برای تغییر شرایط داشته باشید. برای مثال به همسرتان بگویید “به جای ریختن آشغال‌ها در سینک، محتویات را در داخل سطل خالی کند” بهتر خواهد بود. برای اطلاع از روش صحیح ایراد گرفتن از همسر کلیک کنید.

انتقاد باید به نفع طرف مقابل باشد

انتقادکردن با ایراد گرفتن‌های بی‌دلیل بسیار فرق دارد. اگر می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید اول با خودتان به این سؤال پاسخ بدهید که آیا واقعاً این موضوع به نفع همسرتان است؟ نکاتی که سلیقه شخصی شما هستند نمی‌توانند به معنای انتقاد سازنده باشند و بیشتر شبیه ایراد گرفتن می‌باشند. یادتان باشد انجام چنین رفتاری دیر یا زود همسرتان را خسته خواهد کرد و آسیب‌های بسیاری برای زندگی مشترک شما خواهد داشت.

چه زمانی نیاز به کمک مشاور برای بیان انتقادات داریم؟

اعتراض و انتقادکردن از همسر همیشه هم کار راحتی نیست. گاهی اوقات هرچقدر هم از تکنیک‌های بالا استفاده کنید همسرتان به حرف‌های شما توجهی نخواهد داشت. بعضی زوجین هم هر بار قرار است از یکدیگر انتقاد کنند کارشان به دعوا و اختلاف خواهد کشید. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. یکی از مهم‌ترین اقدامات مشاورین در چنین شرایطی این است که راه‌های صحیح صحبت‌کردن با یکدیگر را به شما آموزش می‌دهند. این کار باعث می‌شود که احتمال اختلاف و دعوا و همین‌طور نپذیرفتن حرف یکدیگر بین شما کمتر بشود و در نتیجه راحت‌تر می‌توانید از یکدیگر انتقاد کنید. پیشنهاد می‌شود درباره ویژگی‌ها و معیارهای خانواده سالم بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

با همسری که اصلا انتقادپذیر نیست چطور برخورد کنم؟

سعی کنید رفتارهای همسرتان که می‌پسندید را تشویق کنید. همچنین می‌توانید از یک مشاور برای شناخت شخصیت همسرتان و پیدا کردن راه‌های صحیح گفت‌و‌گو با او کمک بگیرید.

بهترین روش برای انتقاد کردن از همسر چیست؟

یک زمان و مکان مناسب انتخاب کنید؛ برای شروع صحبت‌هایتان همدلی داشته باشید؛ و همین طور سعی کنید در کنار انتقادهایتان یک راهکار مناسب نیز داشته باشید.



:: برچسب‌ها: اعتراض و انتقاد کردن از همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شوهر بد دهن و عصبی آخرین چیزی است که یک زن از زندگی می‌خواهد. نیاز به احترام و محبت اساس برقراری آرامش فردی است و هرکدام از ما به‌خصوص در زندگی مشترک به دنبال برطرف‌کردن این نیاز هستیم. داشتن شوهر بد دهن و عصبی یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود این نیاز در شما برآورده نشود. به همین خاطر پس از مدتی مشکلاتی مانند افسردگی یا ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهید کرد. در نتیجه می‌بایست برای این شرایط به فکر راه چاره‌ای باشید. بهترین راهکار در این شرایط این است که مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

منبع : منبع : شوهر بد دهن و عصبی

دلایل بد دهن و عصبی بودن شوهر

خشم درونی

کسانی که نسبت به دیگران بد دهنی می‌کنند همیشه یک خشم درونی را با خودشان حمل می‌کنند. این خشم درونی نسبت به دیگران معمولاً از تجربیات و ضربه‌های کودکی فرد ایجاد شده است و باعث می‌شود که او نسبت به دیگران با بدرفتاری برخورد کند.

بیماری‌های روحی شوهر بد دهن و عصبی

بیماری‌هایی مثل اختلال خشم انفجاری، اختلالات شخصیت، اضطراب و افسردگی بیش از حد از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث بد دهنی و پرخاشگری شوهر تان شوند. مشکلات این بیماران معمولاً به‌راحتی و با کمک‌گرفتن از دارو قابل حل شدن است. به همین خاطر اگر در کنار بد دهنی رفتارهای مشکوک دیگری را هم در همسرتان می‌بینید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

ناتوانی در بیان صحیح احساسات

معمولاً کسانی که شروع به پرخاشگری می‌کنند توانایی مطلوبی در بیان احساساتشان ندارند. آن‌ها نمی‌توانند منظور و خواسته خود را به‌راحتی به دیگران بفهمانند و همین موضوع باعث عصبانیت آن‌ها می‌شود.

تربیت‌های اشتباه

روان‌شناسان معتقدند اگر کودکان بابت رفتارهای اشتباه توجه دریافت کنند این رفتارها تا بزرگسالی همراه آن‌ها خواهد ماند. اگر شوهر تان بد دهن و عصبی است به خانواده وی نیز دقت داشته باشید. آیا آن‌ها با چنین رفتاری مشکل دارند؟ اگر می‌بینید که آن‌ها در مقابل این رفتار همسر شما برخورد بدی ندارند بددهنی همسرتان ریشه در تربیت نامناسب خانواده‌اش دارد. برای آشنایی با نشانه های خانواده سالم کلیک کنید.

عوارض عدم برخورد با شوهر بد دهنی و عصبی

شوهر بددهن و عصبی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای زندگی شما به همراه داشته باشد. صحبت‌کردن با کلمات نامناسب باعث ازبین‌رفتن حرمت‌ها می‌شود. در این شرایط به‌تدریج زوجین از هم فاصله می‌گیرند و سردی و طلاق عاطفی در زندگی آن‌ها اتفاق خواهد افتاد.

یادگیری کودکان یکی دیگر از پیامدهای منفی بددهنی همسر است. یادتان باشد که فرزندان شما بیش از هر چیز از رفتار پدر و مادرشان یاد می‌گیرند. بددهنی باعث می‌شود آن‌ها هم این رفتار را یاد بگیرند و در برخورد با دیگران چنین رفتاری داشته باشند. برای اطلاع از نحوه صحیح برخورد با همسر کلیک کنید.

برخورد صحیح با شوهر بد دهن و عصبی

با همسرتان صحبت کنید

در موقعیتی که همسرتان شرایط عصبی آرام‌تری دارد با او صحبت کنید. شرایط روحی خودتان و احساسی که از رفتار نامناسبش دارید را برایش توضیح بدهید و سعی کنید با کمک یکدیگر به یک راهکار مشترک برسید. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید صحبت‌های شما و همسرتان به نتیجه برسد باید در ابتدای حرف‌هایتان همدلی بیشتری داشته باشید. برای مثال در آغاز صحبت‌های‌تان به او بگویید “می‌دانم که در محیط کار خسته و عصبی می‌شوی اما …”.

از رفتار متقابل خودداری کنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در برخورد با همسرتان می‌توانید داشته باشید این است که دست به رفتار متقابل بزنید. هرکدام از ما آستانه تحمل مشخصی داریم و زمانی که این آستانه پر می‌شود دیگر نمی‌توانیم رفتار طرف مقابل را تحمل کنیم. این شرایط احتمالاً باعث خواهد شد که شما هم دست به رفتار متقابل بزنید و به همسرتان توهین کنید. اما یادتان باشد این کار فقط وضعیت را از آنچه هست بدتر خواهد کرد. به همین خاطر سعی کنید با استفاده از روش‌هایی مثل ترک کردن محیط یا کمک‌گرفتن از یک مشاور ظرفیت تحمل خود را افزایش بدهید و روش‌های موثر را جایگزین کنید.

نشانه‌های بددهنی را شناسایی کنید

به رفتارهای همسرتان دقت داشته باشید. او در چه مواقعی بیشتر عصبی و بددهن می‌شود؟ هنگامی که توانستید این محرک‌ها را شناسایی کنید قدرت بیشتری در کنترل شرایط خواهید داشت. وقتی این موقعیت‌ها پیش می‌آیند سعی کنید موضوع بحث را عوض کنید؛ یا به هر طریق دیگری که می‌دانید همسرتان را آرام کنید؛ و از بروز تنش بیشتر جلوگیری کنید. برای آشنایی با راه‌های آرامش دادن به شوهر کلیک کنید.

رفتارهای مثبت را تشویق کنید

روزهایی که همسرتان آرام است و با محبت با شما صحبت می‌کند را با تشویق گسترش دهید. خوشحالی‌تان را به همسرتان نشان بدهید؛ و از او بابت رفتار خوبش تشکر کنید. این کار شما در درازمدت باعث می‌شود که همسرتان رفتارش را تغییر بدهد؛ یا حداقل رفتارهای عصبی وی کاهش پیدا خواهد کرد.

سهم خود را در بددهنی‌های همسرتان پیدا کنید

مشاورین خانواده معتقدند بددهنی و عصبانی بودن همسرتان همیشه هم ویژگی ذاتی همسرتان نیست. بسیاری از مواقع زنان در به‌وجودآمدن یا حداقل شدیدتر شدن این رفتار نقش دارند. به همین خاطر بهتر است زمانی را با خودتان کمی فکر کنید. به این سؤال پاسخ دهید که شما چه سهمی در عصبانیت‌های همسرتان دارید؟ و چه رفتارهایی را اگر کنار بگذارید او آرام‌تر خواهد بود؟ پاسخ شما به این سؤالات می‌تواند تا حد زیادی در آرامش زندگی‌تان نقش داشته باشد.

واقعیت را بپذیرید

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز نمی‌توانید شخصیت یک نفر را تغییر بدهید. اگرچه همه ما جای تغییر کردن داریم اما این تغییر بستگی به این دارد که خودمان چقدر بخواهیم تغییر کنیم. به‌علاوه تغییرات صددرصدی نیستند. به این معنا که شما به‌طورکلی یک ویژگی را تغییر نمی‌دهید و همیشه رگه‌هایی از آن در شما باقی خواهد ماند.

در نتیجه پیش از هر چیز این واقعیت را بپذیرید که همسرتان یک فرد عصبی است و دست از تلاش برای عوض‌کردن او بردارید. یادتان باشد شما تنها می‌توانید احتمال وقوع تنش را کمتر کنید؛ هرگز نمی‌توانید همسرتان را به‌طورکلی تغییر بدهید. زمانی که این واقعیت را بپذیرید آرامش بیشتری را در زندگی تجربه خواهید کرد. پیشنهاد می‌شود مقاله برخورد با مردان بد اخلاق را هم بخوانید.

نیاز به مشاوره درباره شوهر بد دهن و عصبی

شوهر بددهن و عصبی می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان زندگی مشترک شما به وجود بیاورد. در این شرایط یکی از اولین گزینه‌هایی که برای تغییر وضعیت باید از آن استفاده کنید کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده است. از جمله اقدامات مشاورین در این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلسات مشاوره فردی

یکی از مشکلات خانم‌ها این است که معمولاً همسرشان حاضر نمی‌شود برای مشاوره بیاید. باید گفت که حتی اگر همسرتان برای مشاوره نمی‌آید بهتر است خودتان به‌تنهایی به یک روان‌شناس مراجعه کنید. زندگی با یک مرد عصبی می‌تواند باعث مشکلات روحی بسیاری برای شما بشود. به همین خاطر شما نیاز دارید که مورد درمان قرار بگیرید. به‌علاوه مشاورین به شما کمک می‌کنند راهکارهایی را برای پذیرش شرایط و بالابردن قدرت صبر و ظرفیت روانی‌تان آموزش ببینید.

مشاوره با همسر بد دهن و عصبی

اگر همسرتان حاضر است در جلسات مشاوره شرکت کند مشاورین جلساتی را به‌صورت خصوصی با او تشکیل می‌دهند. در این جلسات دلایل پرخاشگری همسرتان بررسی شده و برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. به‌علاوه راهکارهایی مثل مهارت صحبت‌کردن و بیان صحیح احساسات به وی آموزش داده می‌شود.

جلسات زوج‌درمانی

زندگی با شوهر بد دهن و عصبی احتمالاً مشکلات بسیاری را در جریان زندگی شما به وجود آورده است؛ بنابراین یکی از اقدامات مشاورین این است که جلساتی را با حضور هر دوی شما تشکیل می‌دهند. در این جلسات شما و همسرتان اختلافاتی که با یکدیگر دارید را حل می‌کنید و در صورت نیاز برخی مهارت‌های لازم را یاد خواهید گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی مشترک و همسرداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای آرام‌کردن همسر عصبی چیست؟

سعی کنید از رفتار مقابله‌جویانه خودداری کنید؛ زمانی که نشانه‌های عصبانی شدن را در همسرتان می‌بینید بحث را عوض کنید یا محیط را ترک کنید.

آیا بددهنی‌های همسرم قابل‌درمان است؟

باید در نظر داشته باشید که هیچ‌کس به طور کامل تغییر نخواهد کرد. اما کمک‌گرفتن از مشاور می‌تواند از شدت‌گرفتن این رفتارها جلوگیری کند و آن‌ها را تا حد زیادی کمتر کند.

 


:: برچسب‌ها: شوهر بد دهن و عصبی ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشکل تغذیه کودک اغلب برای مادران دغدغه بسیار زیادی ایجاد می‌کند. چرا که فرزند آن‌ها در این برهه زمانی در سنین رشد قرار دارد و عدم دریافت مواد غذایی مناسب می‌تواند به بروز مشکلات سلامتی جدی بیانجامد. به طور کلی مشکل تغذیه کودکان را می‌توان به دو دسته بدغذایی یا بی‌اشتهایی و پرخوری و دچار شدن به چاقی دوران کودکی تقسیم کرد. پدر و مادران موظف‌اند برای رفع این مشکلات به موقع اقدام کرده و از پیشروی آن جلوگیری نمایند. برای رفع بد غذایی کودک کلیک کنید.

 

منبع : مشکل تغذیه کودک را چگونه درمان کنیم؟

 راه حل برای مشکل تغذیه کودک وقتی خیلی لاغر است

پس زدن غذا و بی‌اشتهایی یکی از مشکلات تغذیه‌ای بسیار رایج در کودکان است. برای مثال ممکن است فرزندتان از خوردن هر غذایی استقبال نکند، تنها در برابر یک گروه غذایی خاص از خود تمایل نشان دهد و به طور کلی سلیقه غذایی محدودی داشته باشد. این امر باعث می‌شود که نتواند انواع مواد غذایی مورد نیاز بدنش را به دست بیاورد و در نهایت دچار لاغری و سوءتغذیه شود. در ادامه به چند توصیه برای حل این موضوع اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با نشانه های بی اشتهایی کودک کلیک کنید.

1- الگوی مناسبی برای فرزندتان باشد

بچه‌ها در سنین کودکی اکثر رفتارهای خود را از طریق یادگیری مشاهده‌ای فرا می‌گیرند. برای مثال وقتی کودکان می‌بینند که شما هر غذایی را نمی‌خورید یا در برابر بسیاری از غذاها از احساس ناراحتی نشان می‌دهید، آن‌ها نیز به سادگی این الگوی رفتاری را تقلید کرده و می‌گویند خیلی از غذاها را دوست ندارند. در نتیجه اگر به هر دلیلی نظیر رژیم غذایی می‌خواهید از خوردن برخی غذاها صرف نظر کنید، باید جلوی کودک بیشتر مراقب گفتار و رفتار خود باشید و به عنوان یک الگوی خوب برای او عمل کنید.

2- مشکل تغذیه کودک با زور تشدید می شود

هرگز با روش‌های تند و برخوردهای سخت گیرانه کودک را به خوردن غذا مجبور نکنید. این کار باعث می‌شود که او نسبت به وعده‌های غذایی شرطی شده و غذا خوردن را کاری عذاب آور ببیند. همین موضوع او را روز به روز بی اشتهاتر خواهد کرد.

3- به جای تنبیه بر تشویق تمرکز نمایید

اگر فرزندتان خوب غذا نمی‌خورد او را تنبیه نکنید. در نظر داشته باشید که رواشناسان تربیتی تنبیه را به عنوان آخرین گزینه برای تاثیرگذاری بر رفتار کودک می‌شناسند. در نتیجه لازم است رفتار نادرست را نادیده بگیرید و بیشتر بر جنبه‌های مثبت تاکید نمایید. برای مثال به جای اینکه دائما از بدغذایی کودکتان حرف بزنید و به خاطر این کار او را تنبیه کنید، هر وقت که او میل خوبی به غذا نشان داد او را تشویق کرده و به او نشان دهید که همواره شاهد تغییرات مثبت او هستید.

4- وعده های غذایی را برای کودک جذاب کنید

برای اینکه کودک اشتهای بیشتری نسبت به غذا داشته باشد، باید وعده‌های غذایی را برای او جذاب کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید. مثلا سعی کنید همه اعضای خانواده هنگام وعده‌های غذایی دور هم جمع شوید و فضایی صمیمانه ایجاد کنید، ظرف غذای مخصوص و کودکانه برای فرند خود تهیه کنید و از او بخواهید بشقاب خود را آنطور که دلش می‌خواهد تزئین کند. همه این کارها به او کمک می‌کنند تا بتواند میل بیشتری نسبت به غذا پیدا کند.

5- با علل روانشناختی و جسمانی بی اشتهایی آشنا باشید

بی‌اشتهایی و بدغذایی کودک همیشه یک مشکل رفتاری ساده نیست. بلکه این مسئله گاهی اوقات می‌تواند از یک اختلال جسمی یا روانشناختی نشات بگیرد. از همین رو اگر می‌بینید مدت‌های طولانی است که فرزندتان از غذا خوردن لذت نمی‌برد، حتما از یک متخصص برای رفع او مشکل او کمک بگیرید.

برای مثال بی‌اشتهایی می‌تواند علامتی از یک اختلال اضطرابی یا افسردگی در دوران کودکی باشد. روانشناسان با بررسی وضعیت سلامت روحی و روانی کودک به شما کمک می‌کنند تا از این موضوع اطلاع پیدا کرده و به طور ریشه‌ای بر بی‌اشتهایی فرزند خود غلبه نمایید.

مشکل تغذیه کودک وقتی اضافه‌وزن دارد

برخی کودکان با اشتهای زیاد، خودکنترلی بسیار پایینی دارند و دوست دارند همه خوراکی‌ها را امتحان کنند. علاقه مفرط آن‌ها به غذاهای شیرین و چرب می‌تواند مشکلات زیادی را در آینده برای آن‌ها به همراه بیاورد که از جمله آن‌ها باید به چاقی، کند شدن روند رشد، بروز مشکلات دندانی و… اشاره کرد. برای اینکه بتوانید این شرایط را مدیریت کنید به کار بستن توصیه‌های زیر می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک نماید.

1- چاقی نشانه سلامت نیست !

متاسفانه در بسیاری از فرهنگ‌ها والدین فکر می‌کنند هرچقدر فرزندشان تپل‌تر باشد، سالم‌تر است. این باور غلط باعث می شود که مراقب الگوی تغذیه فرزندتان نباشید و زمینه چاقی او در بزرگسالی را نیز فراهم کنید. در همین راستا سعی کنید به نمودار رشد و وزن ایده آل توجه کنید و اجازه ندهید فرزندتان بیش از حد مجاز وزن بگیرد. در همین راستا باید در صورت مشاهده افزایش بی رویه وزن در کودک به یک متخصص مراجعه کرده و در مورد سلامت فرزندتان با او مشورت کنید.

عکس

2- زمینه را برای تحرک بیشتر کودک فراهم کنید

در گذشته اگر بچه‌ها اشتهای زیادی داشتند از سوی دیگر به دلیل زندگی در خانه‌های حیاط دار و انجام بیشتر بازی‌های بدنی کمتر دچار اضافه وزن می‌شدند. اما امروزه با آپارتمانی شدن اکثر ساختمان‌ها و افزایش محبوبیت بازی‌های کامپیوتری اکثر بچه‌ها بیشتر اوقات روز خود را بدون هیچ تحرک خاصی می‌گذرانند که همین امر باعث می‌شود دچار چاقی و مشکلات سلامتی مرتبط با آن شوند.

از همین رو اگر می‌بینید فرزندتان استعداد چاقی دارد، اشتهای زیادی از خود نشان می‌دهد و اکثر اوقات پرخوری می‌کند علاوه بر اصلاح الگوی تغذیه او لازم است که تغییراتی را در سبک زندگی‌اش به وجود بیاورید. برای مثال تلاش کنید زمان‌های خاصی را برای انجام بازی فیزیکی با او اختصاص دهید. اگر در محیط خانه امکان این کار وجود ندارد از رفتن به پارک و فضاهای سبز کمک بگیرید.

3- کودک را به خوردن غذاهای سالم عادت بدهید

این شما هستید که از ابتدا با در اختیار گذاشتن غذاهای مختلف سلیقه غذایی فرزندتان را شکل می‌دهید. توجه داشته باشید که کودکان به طور طبیعی نسبت به طعم شیرین تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند. این علاقه نباید باعث شود که در بیشتر وعده‌ها به فرزندتان غذای شیرین بدهید. این کار می‌تواند زمینه بروز دیابت و انواع مشکلات سلامتی جدی را فراهم کند. سعی کنید از همان ابتدا که کودک غذاخور می‌شود بشقاب او را از مواد غذایی سالم نظیر میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب پر کنید و او را به سبک تغذیه غلط عادت ندهید.

4- جلوی پرخوری خودتان را بگیرید

همانطور که در مورد بدغذایی گفته شد در زمینه پرخوری نیز والدین الگوهای بسیار تاثیر گذاری برای فرزندان خود در سنین کودکی هستند. اگر شما خود همواره در کنترل غذایتان مشکل داشته باشید و نزد کودک بیش از حد غذا بخورید، احتمال اینکه او نیز رفتار شما را تکرار نماید تا حد زیادی وجود خواهد داشت.

5- از یک متخصص برای بهبود مشکل کودک کمک بگیرید

جلوگیری از پرخوری‌کودک در بسیاری از اوقات برای پدر و مادرها کار آسانی نیست. چرا که کودک در مقابل محروم شدن از مقدار غذای دلخواه خود ممکن است رفتارهایی نظیر لجبازی، گریه و زاری از خود نشان دهد و در نتیجه اوضاع را برای والدین خود دشوار سازد. در این شرایط کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه و مشورت با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان به شما کمک می‌کند تا بتوانید در این شرایط بهترین واکنش را از خود نشان دهید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

منبع : مشکل تغذیه کودک را چگونه درمان کنیم؟

 



:: برچسب‌ها: مشکل تغذیه کودک را چگونه درمان کنیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند ورزش در بارداری خطراتی برای سلامت مادر و جنین به همراه دارد، باید بگوییم چنین نیست. ورزش در بارداری به شرطی که طبق برنامه درستی انجام شود، می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین آثار مثبت آن نیز زایمان راحت‌تر است. معمولا مادرانی که قبل از بارداری نیز ورزش می‌کردند، دوران‌بارداری را راحت‌تر گذرانده و عوارض کمتری را متحمل می‌شوند. در صورتی که در این باره سوالی دارید، حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

 

منبع : ورزش در بارداری

فواید ورزش در بارداری

اگر می‌خواهید زایمان راحتی داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم از ورزش‌در بارداری غافل نشوید.
برای کاهش استرس، اضطراب و نگرانی‌ها مربوط به دوران بارداری و مراحل زایمان در طول بارداری ورزش کنید.
برای در امان ماندن از سایه بیماری‌ها دوران بارداری مانند دیابت و فشارخون و برای برطرف کردن مشکلات بارداری از جمله یبوست، کمردرد، بی‌خوابی و … ورزش‌در بارداری را فراموش نکنید.
بدیهی است بارداری سبب بالارفتن وزن می‌شود پس اگر درباره افزایش بیش از حد وزن دوران بارداری نگرانی دارید، می‌توانید این نگرانی را با داشتن یک برنامه ورزشی منظم از بین ببرید. ورزش در بارداری موجب افزایش متناسب وزن می‌شود. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

میزان افزایش وزن

افزایش وزن در بارداری امری طبیعی است و مادر باردار پس از به دنیا آمدن نوزاد حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلو از وزن خود را از دست می‌دهد. در ادامه به مقدار مناسب افزایش وزن در دوران بارداری اشاره می‌کنیم.
اگر خانمی قبل از بارداری وزنی کمتر از مقدار نرمال دارد یا به عبارتی دچار کمبود وزن است، اضافه کردن ۱۲ تا ۱۸ کیلو توصیه شده است.
افزایش ۱۱ تا ۱۵ کیلو وزن برای زنانی که وزن قبل از بارداری ایشان در محدوده طبیعی است، مدنظر است.
بانو مبتلا به اضافه وزن باید ۶ تا ۱۱ کیلو در دوران بارداری افزایش وزن داشته باشد. در صورت ابتلا به چاقی بیش از حد در بارداری کلیک کنید.

آیا ورزش در بارداری برای تمام مادران باردار بی‌خطر است؟

همه مادران باردار کاندید مناسبی برای ورزش در بارداری نیستند. توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری برای ورزش در بارداری با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک در صورتی که خطری سلامت شما و جنین را تهدید نمی‌کند، برنامه‌ریزی لازم را ترتیب دهد.
اگر خانمی سابقه سقط جنین و زایمان زودرس داشته و مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، آسم باشد و یا درگیر مشکلات قلبی باشد، نمی‌تواند به ورزش در بارداری بپردازد.
هم‌چنین در صورت مشاهده خونریزی و لکه‌بینی، مشکلات دهانه رحم مادر و مشکلات مربوط به جفت مانند پایین بودن جفت، “ورزش در بارداری” ممنوع است.

ورزش های زیان‌بار در بارداری

اینطور نیست که بتوان در دوران بارداری، همه انواع ورزش‌ها را انجام داد ورزش‌هایی که نیاز به نگه داشتن تنفس دارند یا ورزش‌هایی که منجر به وارد شدن ضربه هرچند خفیف به شکم می‌شوند، برای مادر باردار مناسب نیست.
ورزش‌هایی مانند اسکی و سوارکاری که احتمال سقوط در آن‌ها وجود دارد یا ورزش‌ها دیگری چون فوتبال، بستکبال، هندبال که احتمال برخورد افراد در آن‌ها بالاست نیز در بارداری ممنوع هستند.
از انجام طناب زدن، ورزش‌ها پرشی، دویدن بیش از حد به طوری که فرد نتواند بعد از آن به خوبی صحبت کند نیز در دوران بارداری خودداری کنید.

توجه: قبل از انجام ورزش در بارداری حتما آب بنوشید. بهتر است زنان باردار روزانه حداقل ۱۰ لیوان آب استفاده کنند.

ورزش های مناسب در بارداری

اگر قبل از بارداری به طور منظم ورزش می‌کردید، می‌توانید آن را در دوران بارداری با شدت کمتر ادامه دهید. در صورتی که قبل از بارداری ورزش نمی‌کردید، بهتر است پس از مشورت با پزشک و برنامه‌ریزی مناسب شروع به ورزش کنید.
پیاده‌روی، شنا، یوگا، دوچرخه ثابت و ورزش کگل به عنوان مناسب‌ترین ورزش‌ها در بارداری توصیه شده‌اند.

پیاده‌روی

اگر به تازگی تصمیم به پیاده‌روی گرفته‌اید، بهتر است در ابتدا به صورت یک روز در میان و به مدت ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و در نهایت آن را به یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای روزانه تبدیل کنید.
از حرکات دست‌ها جهت تقویت بالاتنه حین پیاده‌روی غافل نشوید.
پیاده‌روی به عنوان یک ورزش در بارداری نیاز به هزینه و وسایل خاصی ندارد. یک جفت کفش مناسب برای جلوگیری از صدمه به کمر و ساق پا تهیه کنید و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و افتادن از پیاده‌روی در سطوح ناهموار خودداری کنید.

شنا

به سه مرتبه شنا در هفته و هربار به مدت ۳۰ دقیقه در بارداری توصیه شده است. آب آرام‌بخش پبوده و به بهبود و تقویت مفاصل کمک می‌کند. توجه داشته باشید در صورت تحلیل رفتن سطح انرژی و خستگی حتما از آب خارج شوید.

یوگا

انجام ۳۰ دقیقه یوگا در روز مناسب است. یوگا به عنوان ورزش در بارداری به افزایش و حفظ تعادل، افزایش قدرت عضلات و کاهش فشارخون و پیشگیری از فشارخون بارداری کمک می‌کند.
یکی دیگر از فواید انجام یوگا تمرین تنفس است. درست نفس کشیدن به کاهش درد و تسهیل زایمان کمک زیادی می‌کند.

دوچرخه ثابت

برای جلوگیری از افتادن و سایر حوادث ناشی از دوچرخه متحرک، بهتر است به دوچرخه ثابت رو بیاورید. دوچرخه ثابت را سه مرتبه در هفته و هربار به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید.

ورزش کگل

حتی در شرایطی که مادر باردار در شرایط استراحت مطلق است، انجام آن مانعی ندارد. این ورزش به تقویت عضلات لگن کمک کرده و در نتیجه در فرایند زایمان نیز موثر است.
ورزش کگل بعد از زایمان نیز به بهبود عضلات کف لگن کمک می‌کند.
برای انجام ورزش کگل عضلات کف لگن را به مدت ۱۰ ثانیه منبسط و منقبض کنید (عضلات کف لگن همان عضلاتی است که به کمک آن خروج ادرار را کنترل می‌کنید). ورزش کگل را چندین نوبت در روز و در هر نوبت ۵ مرتبه انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : ورزش در بارداری

 

 



:: برچسب‌ها: ورزش در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سن استعدادیابی کودک از جمله مسائلی است که والدین حتما باید به آن توجه نمایند. طبق نظر کارشناسان بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان حدود 3 تا 6 سالگی است. در این زمان انجام تست‌های هوش و انواع آزمون‌های روانی مرتبط می‌تواند به والدین کمک کند تا توانمندی‌های منحصر به فرد کودک خود را بشناسند و با آگاهی بیشتر زمینه را برای پروش این توانمندی‌ها فراهم کنند. اگر هنوز فرصت نکرده‌اید تا برای استعدادیابی‌فرزندتان اقدام کنید، جای نگرانی نیست، در هر سنی می‌توانید اقدام کنید اما هر چه زودتر اینکار را بکنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : سن استعدادیابی کودکان

سن استعدادیابی کودک | بهترین زمان برای کشف استعداد کودکان

دوره کودکی از نظر رشدی دوره بسیار حساس و مهم زندگی است. مغز کودکان به سرعت در حال رشد و تغییر بوده و قدرت یادگیری در این سنین بسیار بالا است. این روند با افزایش سن به مرور کاهش می‌یابد به طوری که اکثر بزرگسالان درمی‌یابند دریافت مطالب در سنین پایین‌تر برای آن‌ها راحت‌تر بوده است و گویی گنجایش سنی برای پردازش مطالب گوناگون در دوره کودکی بیش از هر زمانی وجود دارد.

در نتیجه اگر به دنبال کشف استعداد فرزند خود هستید باید از همان سنین کودکی برای این کار اقدام کرده و براساس اطلاعاتی که به دست می‌آورید، بستر مناسبی را برای شکوفایی استعدادهای فرزندتان فراهم کنید. طبق نظر کارشناسان از آنجایی که کودکان در سنین 3 تا 6 سالگی هنوز تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار نگرفته‌اند، ذهنشان سوگیری خاصی پیدا نکرده و به عبارت دیگر کاملا بکر است. از همین رو بهتر است که استعدادیابی در این برهه زمانی انجام شوند. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

سن استعدادیابی کودک | اقداماتی که باید برای شناسایی استعدادها انجام دهیم

برای اینکه در سنین 3 تا 6 سالگی استعدادهای کودک خود را کشف کنید، بهترین کار این است که به یک متخصص کودک مراجعه نموده و از او بخواهید تا از فرزندتان تست هوش بگیرد. امروزه آزمون‌های بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند با توانمندی‌های بالقوه فرزند خود در جنبه‌های مختلف آشنا شوید.

تست هوش وکسلر و تست ارزیابی هوش‌های چندگانه گاردنر از جمله رایج‌ترین ابزارهایی هستند که روانشناسان برای استعدادیابی کودکان از آن‌ها بهره می‌گیرند. متخصص به کمک مشاهده دقیق، توجه به علاقه‌مندی‌های خاص کودک و قدرت انتخاب او از همان سال‌های ابتدایی کمک می‌کند تا برترین هوش فرزندتان را کشف کرده و برای پرورش آن روش مناسبی انتخاب نمایید. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

استعدادیابی در سنین کودکی چه ضرورتی دارد؟

استعدادها امری ذاتی هستند که منجر به وجود یکسری توانمندی‌های بالقوه در انسان می‌شوند. اما همه کسانی که در زمینه‌های مختلف استعداد دارند، لزوما به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند. چرا که استعداد برای شکوفا شدن به بستر مناسب نیاز دارد. اگر در سنین کودکی و نوجوانی مسیر درستی برای پروش ظرفیت‌ها پیدا نشود، ممکن است هرگز از قابلیت های منحصر به فردتان مطلع نشوید و در نتیجه استعدادهایتان هدر رود. از همین رو اگر والدین باید به موقع برای استعدادیابی فرزندشان اقدام نمایند تا او شانس بیشتری در یافتن مسیر درست زندگی داشته باشند.

استعدادیابی در حوزه‌های مختلف

در گذشته بیشتر نظریه پردازان هوش و استعداد را به عنوان یک مفهوم کلی در نظر می‌گرفتند و برای ارزیابی آن نیز از یک شاخص کلی تحت عنوان ضریب هوشی یا همان IQ استفاده می‌کردند. اما به مرور زمان نظریه‌پردازانی نظیر هوارد گاردنر با مطرح کردن هوش‌های چندگانه به این موضوع پرداختند که هوش و استعداد ابعاد مختلفی دارد که هرکدام باید به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در همین راستا گاردنر در تئوری خود به هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی اشاره کرد. در نتیجه نداشتن استعداد در یک زمینه به این معنا نیست که او به طور کل نمی‌تواند آدم توانمندی در زندگی باشد. بلکه ممکن است در حوزه دیگری هوش و استعداد داشته باشد که شما هنوز آن را شناسایی نکرده‌اید.

آیا نتایج استعدادیابی در سنین مختلف متفاوت است؟

استعداد امری است که به طور زیستی و بالقوه در وجود هرکس نهفته شده است. در نتیجه در هر سنی که برای استعدادیابی مراجعه کنید نتایج مشابهی به دست خواهید آورد. آنچه باعث می‌شود که سنین کودکی بیش از هر زمانی برای کشف استعدادها مورد تاکید قرار بگیرد این است درک زودتر توانمندی‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کند که که انتخاب‌های تحصیلی و شغلی مناسب‌تری پیش رویتان قرار بگیرد و در نتیجه احتمال موفقیت در زندگی نیز بالا رود. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی با توجه به سن کودک روی لینک های زیر کلیک کنید.

استعدادیابی کودک دو ساله

استعدادیابی کودک سه ساله

استعدادیابی کودک چهار ساله

استعدادیابی دانش آموزان

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

برای استعدادیابی کودک باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

روانشناسان متخصص در حوزه کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که در این زمینه آموزش دیده‌اند و با گرفتن تست های هوش می‌توانند به شما در درک بهتر استعدادهای فرزندتان یاری برسانند.

 

 

منبع : سن استعدادیابی کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: سن استعدادیابی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

روش‌های مختلفی برای درمان اختلالات یادگیری وجود دارد، اما از آنجایی که این اختلال یک مسئله دائمی و تمام عمر است ممکن است درمان آن کمی سخت به نظر برسد و انتخاب بهترین راه حل و روش درمانی را دشوار کند. اختلال یادگیری مسئله‌ای است که فرد مشکلاتی را در خواندن، نوشتن و یا انجام محاسبات ریاضی تجربه می‌کند. با این حال با تشخیص و مداخله به هنگام می‌توان مهارت کودکان در انواع مختلف یادگیری را بهبود داد. کودکانی که دارای اختلالات یادگیری هستند عمدتاً در سال‌های اول دبستان این مسئله و مشکل را نشان می‌دهند از این جهت مداخله و انتخاب بهترین روش درمانی متناسب با کودکان دارای اهمیت زیادی است. برای آگاهی از اقدامات لازم مشاوره کودک دریافت کنید.

 

منبع : درمان اختلالات یادگیری در کلینیک تخصصی کودک

چرا باید درمان اختلالات یادگیری را جدی بگیریم؟

اختلالات یادگیری یا Learning Disability  یکی از انواع اختلالات عصبی رشدی است که عمدتا در کودکی تشخیص داده می‌شود و به صورت تمام عمر در زندگی فرد وجود دارد. اختلالات یادگیری انواع مختلفی دارد و عمدتاً مشکلاتی را در خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی به وجود می‌آورد، کودکان ممکن است در هر سه عملکرد مشکل داشته باشند یا ممکن است فقط در یکی از این مسائل مشکلاتی را تجربه کنند.

نکته این است که اختلال یادگیری ارتباط با هوشبهر و عقب ماندگی ذهنی ندارد. ممکن است کودکی با هوشبهر 120 دارای اختلال یادگیری باشد. در واقع کسانی که اختلال یادگیری دارند از نظر هوشبهر تفاوتی با دیگران ندارند. اختلال یادگیری باعث می‌شود تا کودک توانایی آن را نداشته باشد که در مدارس عادی تحصیل کند، با این حال روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌تواند در جهت بهبود این مشکل به آن‌ها کمک کند. برای آشنایی با انواع اختلالات یادگیری در کودکان کلیک کنید.

روش‌های درمانی اختلالات یادگیری

کاردرمانی و مهارت‌های ادراکی

یکی از فرایند‌های دخیل در اختلالات یادگیری وجود مشکل و نقص در مهارت‌های ادراکی و حرکتی است. کاردرمانی یکی از روش‌هایی است که برای توانبخشی کوکان بر اساس ترکیب مهارت‌های ادراکی و حرکتی  و بر پایه اهداف آموزشی مدرسه عمل می‌کند. به طور کلی دو روش درمانی عمده توسط کاردرمان‌ها برای درمان اختلالات یادگیری استفاده می‌شود که شامل یکپارچگی حسی و آموزش مهارت‌های ادراکی-حرکتی است.

این روش‌های درمانی باعث بهبود عملکرد مغز شده و عملکرد و سطوح انتزاعی مغز را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه این مسئله کارایی تحصیلی و آموزشی کودکان را بهبود می‌دهد. از جمله روش‌های درمانی حسی-حرکتی برای درمان اختلالات یادگیری می‌توان به روش‌های چند حسی و ادراکی – حرکتی، چند حسی فرنالد، آموزش تمرین‌های یکپارچگی حسی، آموزش ادراک شنیداری، روش درمانی ادراکی- حرکتی کپارت و راهبرد کپی و پوشش اشاره کرد.

دارو درمانی اختلالات یادگیری

یکی از اولین روش‌های درمانی که برای بهبود اختلالات یادگیری استفاده می‌شود دارو درمانی است. از آن‌جایی که اختلالات یادگیری یک مسئله تمام عمر هستند و نیاز به مداخله و تمرین همیشگی دارد، دارو درمانی روش چندان موثری نیست. با این حال استفاده از ویتامین‌های مختلف می‌تواند برخی از عملکرد‌های این کودکان را بهبود دهد.

تاثیر نوروفیدبک بر اختلالات یادگیری

یکی از روش‌های درمانی که در چندسال اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده و پشتوانه پژوهشی بیشتری دارد، استفاده از نوروفیدبک است. موفقیت‌های نوروفیدبک تحول بزرگی را در درمان این کودکان به وجود آورده است. به طور کلی نتایج و تاثیر نوروفیدبک تا یک سال پس از پایان دوره درمانی باقی می‌ماند.  مهم‌ترین مسئله این است که در هنگام انجام درمان‌ نوروفیدبک کودک باید دوره درمانی را کامل بگذارند، رها کردن درمان باعث عدم موفقیت روش درمانی می‌شود.

بازی درمانی برای بهبود اختلالات یادگیری

بازی درمانی یکی دیگر از روش‌های درمانی است که برای طیف گسترده‌ای از مشکلات و اختلالات مرتبط با کودکان استفاده می‌شود. به طور کلی بازی درمانی می‌تواند به صورت سنتی (مداد کاغذی) و به صورت رایانه‌ای توسط یک روانشناس متخصص اجرا شود. نکته مفید بازی درمانی این است که کودک در ظاهر مشغول بازی کردن است، اما در واقع این دسته از بازی‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که منجر به بهبود عملکرد و فرایند مغزی می‌شوند.

روش‌های درمانی نوین

روش‌های درمانی نوین شامل ترکیب شیوه‌های مختلفی از درمان‌ها هستند. این دسته از روش‌های درمانی قابلیت اجرا به صورت چند رسانه‌ای و از راه دور و حتی تحت نظارت متخصص را دارند. از جمله این روش‌های درمانی می‌توان به روش چندرسانه‌ای آموزشی، روش چند رسانه‌ای آموزشی دیکته یار و… اشاره کرد.

روش‌ درمان شناختی رفتاری

به دلیل مشکلاتی که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در محیط مدرسه و همسالان خود تجربه می‌کنند، معمولا از نظر روانشناختی هم دچار مشکلاتی مانند کمبود اعتماد بنفس و عزت نفس، افسردگی، اضطراب و … می‌شوند. از این جهت می‌توان از روش درمان شناختی رفتاری برای بهبود مشکلات روانشناختی کودکان استفاده کرد که عمدتاً شامل آموزش کارکردهای اجرایی حافظه فعال و بازداری پاسخ، خودارزیابی آموزش راهبردهای خود نظم دهی، آموزش مبتنی بر هوش‌های چندگانه گاردنر، خودآموزی،  خود نظارتی، و بازآموزی اسنادی می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا کودکان مبتلا به اختلال یادگیری می‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند؟

کودکان دارای اختلال یادگیری به طور کلی مشکلاتی را در خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی تجربه می‌کنند. به همین دلیل حضور این کودکان در مدارس عادی می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود بیاورد، با این حال اگر مداخلات و درمان‌ها به موقع انجام شود و شدت اختلال پایین باشد می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

 

 

 

منبع : درمان اختلالات یادگیری در کلینیک تخصصی کودک

 

 



:: برچسب‌ها: درمان اختلالات یادگیری در کلینیک تخصصی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال یادگیری ریاضی یکی از انواع مختلف اختلال یادگیری است که با عدم توانایی کودک در یادگیری و درک مفاهیم مرتبط با ریاضی مشخص می‌شود. کودک مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی دارای هوش طبیعی است، یعنی تفاوتی بین بهره هوشی این کودکان با سایر کودکان همسال وجود ندارد، اما در محاسبه و انجام عملیات ریاضی و انتزاعی نسبت به همسالان خود به طور واضح عملکرد پایین‌تری دارند. آشنایی با علل و تشخیص و مداخلات بهنگام اختلال یادگیری می‌تواند در جهت بهبود عملکرد این کودکان امری موثر باشد. برای آشنایی بیشتر با شرایط کودکان استثنایی کلیک کنید.

 

 

منبع : اختلال یادگیری ریاضی

 

 

اختلالات یادگیری ریاضی

اختلالات یادگیری (LD) یاLearning Disability  یکی از انواع اختلالات عصبی رشدی است که عمدتاً در کودکی تشخیص داده می‌شود و تمام عمر در زندگی فرد وجود دارد. در مجموع سه نوع کلی از اختلالات یادگیری وجود دارد که می‌توان به اختلال یادگیری خواندن، نوشتن و محاسبات و درک مفاهیم ریاضی اشاره کرد.

اختلال یادگیری ریاضی ارتباطی با هوشبهر کودک ندارد، ممکن است یک کودک تیزهوش، عقب‌مانده و یا طبیعی دچار اختلال یادگیری ریاضی شود. کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در انجام عملیات و هرگونه محاسبات مرتبط با ریاضی مشکل دارند و نمی‌توانند به خوبی این مفاهیم را درک کنند. این کودکان عمدتاً در چهار مهارت مرتبط با زبان، توجه، ادارک و ریاضی دچار اختلال هستند. برای آشنایی بیشتر با سایر اختلالات یادگیری کلیک کنید.

تاثیر اختلال یادگیری ریاضی در عملکرد روزانه

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی به طور کلی در انجام محاسبات و درک مفاهیم ریاضی مشکلاتی را تجربه می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود تا هر مسئله‌ای که در زندگی نیاز به محاسبه و درک عدد داشته باشد کودک به درستی متوجه آن نشود، از جمله مسائلی که ممکن است در زندگی فرد پیش آید می‌توان به محاسبه قیمت یک کالا، شمردن پول، تاثیر در عملکرد تحصیلی اشاره کرد.

علل و دلایل بروز اختلال یادگیری ریاضی

تاکنون علل اصلی و قطعی ابتلا به اختلالات یادگیری مشخص نشده است، با این حال می‌توان مجموعه‌ای از عوامل زیستی، روانی، آموزشی و فرهنگی را در ابتلا به این اختلال موثر دانست. از جمله مشکلات مرتبط با عوامل زیستی می‌توان به ضعف در حافظه و مشکلات مرتبط با حافظه دیداری فضایی در نظر گرفت. مشکل مرتبط با حافظه و نقص در حافظه دیداری فضایی باعث می‌شود تا کودک در به یاد آوردن اعمال اصلی و مفاهیم ریاضی مشکلاتی را تجربه کند. همچنین در برخی از اعمال ریاضی که کودک نیاز به در نظر گرفتن مفاهیم و مسائل انتزاعی و فضایی دارد به دلیل نقص در حافظه دیداری فضایی دچار مشکلاتی می‌شود.

هرچقدر که سطح این عملیات و مفاهیم پیچیده‌تر شود کودک با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. همچنین مشکل در رشد شناختی کودک می‌تواند باعث شود تا کودک ترتیب توالی اعداد، نظام‌های عددی و مفاهیم ریاضی را به درستی درک نکند، علاوه بر این مسائل علت اختلال یادگیری ریاضی می‌تواند ناشی از فقر آموزشی و غنی نبودن محیط آموزشی کودک باشد.

بهترین راه های درمان اختلال یادگیری ریاضی

دارو درمانی اختلال یادگیری ریاضی 

به طور کلی دارو درمانی جزء روش‌های درمانی انتخابی برای اختلال یادگیری ریاضی نیست. از آن جایی که اختلال حل مسئله ریاضی یک موضوع در طول تمام عمر محسوب می‌شود و نیاز به انجام تمرینات و مداخلات همیشگی دارد، دارو درمانی روش درمانی مناسبی نیست. با این حال استفاده از ویتامین‌های مختلف می‌تواند برخی از عملکرد‌های این کودکان را بهبود دهد.

تمرین‌های ریاضی

انجام تمرین‌های ریاضی به طور طبقه بندی شده و از آسان به سخت باعث می‌شود تا کودک به صورت تدریجی با مفاهیم و عملکردهای ریاضی آشنایی پیدا کند. انجام تمرین‌های ریاضی مورد انتظار با سطح کودک، استفاده از مسائل حل شده و تکرار آن روش توسط کودک و.. می‌تواند روش موثری برای آموزش مهارت ریاضی کودک باشد. با این حال به یاد داشته باشید که تشخیص و ارزیابی و شیوه مداخله آن باید توسط یک روانشناس کودک یا معلم آموزش دیده انجام شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

بازی درمانی برای بهبود اختلالات یادگیری

بازی درمانی از جمله‌ روش‌های درمانی است که بری درمان و بهبود اختلالات مختلفی در کودکان به کار گرفته می‌شود. بازی درمانی انواع مختلفی دارد و با توجه به وضعیت و اختلال کودک می‌توان آن‌ها را شخصی سازی کرد. بازی درمانی برای مهارت‌های توجه، ادراک، درک مفاهیم انتزاعی، بازی ریاضی و… می‌تواند به شکل سنتی، مداد کاغذی یا کامپیوتری انجام شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که بازی درمانی صرفاً انجام بازی و سرگرمی نیست، بلکه روش‌های درمانی و نکات درمانی به طور مستقیم و غیر مستقیم به کودک آموزش داده می‌شود. زیرا که بازی درمانی می‌تواند بر فرایندهای رفتاری و شناختی کودک تاثیر بگذارد و عملکرد مغز را بهبود دهد. برای آشنایی بیتشتر با روش های درمان اختلالات یادگیری کلیک کنید.

بهبود مشکلات روانشناختی کودکان

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری به دلیل عملکرد تحصیلی پایین، یا مورد مقایسه قرار گرفتن در مدرسه با همسالان دیگر و… ممکن است مورد سرزنش و انتقاد والدین و معلمان قرار بگیرند، این مسئله می‌تواند باعث شود تا کودک مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب، اعتماد بنفس و عزت بنفس پایینی را تجربه کند. این مشکلات روانشناختی می‌تواند اختلال حل مسئله ریاضی کودک را بدتر کند. از این جهت بهبود وضعیت روانشناختی کودکان می‌تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم با عملکرد ریاضی کودکان ارتباط داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی می‌توانند در مدارس عادی درس بخوانند؟

به طور کلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، غیر از این مسئله در مهارت‌های دیگر مشکلی ندارند و عملکرد تحصیلی عادی دارند. تنها مشکل این کودکان عدم درک مفاهیم ریاضی است. بنابراین اگر به این کودکان آموزش‌های بیشتری در زمینه ریاضی، درک مفاهیم اعداد و.. داده شود مشکل دیگری را در مدارس عادی تجربه نمی‌کنند.

 

 

منبع : اختلال یادگیری ریاضی

 



:: برچسب‌ها: اختلال یادگیری ریاضی ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نوشتن، یکی از پایه های آموزش برای کودکان است. راه های آموختن نوشتن به کودک معمولا مستلزم تکرار و تمرین بسیار است که هم آموزگارها و هم والدین باید در این مسیر کودک را همراهی کنند. آموختن مهارت نوشتن، نیازمند سازماندهی چندین بخش از مغز است و کودک برای اینکه بتواند این مهارت را به خوبی یادبگیرد، باید در ابتدا بتواند از تمام کارکردهای مغز خود استفاده کند. اما برخی از کودکان هستند که در یادگیری این مهارت دچار مشکل هستند و به نوعی دچار اختلال نوشتن هستند. باید توجه داشت که زمانی می‌توان به کودک برچسب اختلال نوشتن زد، که آموزش کافی، تلاش و کوشش خود کودک و حمایت‌های والدین به طور کامل وجود داشته باشد و همچنان کودک در نوشتن مشکل داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه کودک خود را مختل بدانید، به این فکر کنید که آیا تمام ارکان آموزش صحیح برای او فراهم بوده یا نه. در این مطلب درباره اختلال نوشتن صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : اختلال نوشتن چه نشانه هایی دارد؟

 

اختلال نوشتن چیست ؟

اختلال نوشتن به طور کلی اختلالی در فرایند پردازش مغز است. به عبارت دیگر اختلال در هریک از بخش‌های مغز که در فرآیند نوشتن تاثیرگذار هستند، منجر به اختلال نوشتن می‌شوند. نوشتن، به پردازش اطلاعات پیچیده و مهارت‌های حرکتی بسیار ظریف نیاز دارد که کودک آن‌ها را از نوزادی فرا می‌گیرد. در فرایند نوشتن، ابتدا مغز باید افکار (یا در زمان املا، صدای دیگران) را در ذهن پردازش کند. این پردازش در زمان املا نوشتن ساده‌تر است زیرا صرفا باید بشنود، املای کلمات را به یاد بیاورد، آن را به عضلات دست برساند و با حرکات ظریف انگشتان روی کاغذ بنویسد.

اما زمانی که کودک می‌خواهد افکار یا تصورات خود را روی کاغذ پیاده کند، علاوه بر مراحل بالا، لازم است در ابتدا دستور زبان را نیز بلد باشد و بتواند افکار خود را در قالب دستور زبان و قواعد گرامری زبان خود پیاده کرده، سپس به نوشتن برساند. اختلال در سازماندهی اطلاعات، انتقال اطلاعات در مغز، ذخیره سازی، مهارت‌های حرکتی، حافظه، توجه و … همه و همه می‌تواند منجر به اختلال‌نوشتن شود. حتی ممکن است کودک برای گرفتن مداد یا حرکت دادن آن روی کاغذ به مشکل بربخورد. برای آشنایی بیشتر با کودکان استثنایی کلیک کنید.

انواع اختلال نوشتن

اختلال‌نوشتن بخش های مختلفی دارد، اختلال در املا، در دست خط، در هجی کردن، در پردازش کردن کلمات در مغز و هر بخش از نوشتن، می‌تواند نوع خاصی از این اختلال باشد. برخی از کودکان کلمات را وارونه می‌نویسند و برخی در دستور زبان مشکل دارند. دسته بندی اصلی اختلالات‌نوشتن به شرح زیر است:

حتما بخوانید: انواع اختلالات یادگیری

دیسلکسیا

در این نوع از اختلال نوشتن، کلمات نوشته شده توسط کودک ناخوانا هستند و نمی‌توان متوجه نوشتار او شد. این مسئله با بدخطی متفاوت است. این زمانی است که کودک بدون منبع خاصی می‌نویسد. اما زمانی که نوشتار را کپی می‌کند، مانند کپی از روی سرمشق، معمولا نوشته‌ها واضح‌تر هستند. مهارت‌های ظریف کودک نرمال است اما در املای کلمات و کشیدن شکل حروف مشکل دارند. دیسلکسیا، شایع‌ترین اختلال نوشتن است.

اختلال نوشتن حرکتی

این اختلال زمانی است که کودک مهارت‌های حرکتی ظریف که برای نوشتن لازم است را ندارد. این کودکان معمولا در بستن زیپ یا بند کفش و هر بازی‌ که نیازمند ظرافت است، مشکل دارند. این ضعف ممکن است عضلانی یا عصبی باشد.

اختلال نوشتن فاصله ای

این اختلال معمولا در نتیجه مشکل کودک در آگاهی از مفهوم فاصله رخ می‌دهد. در این مورد کودک با ماندن روی یک خط و رعایت فاصله بین کلمات و حروف مشکل دارد. معمولا تمام نوشته‌های این کودکان ناخوانا هستند اما در مهارت املایی مشکلی وجود ندارد.

نشانه ها و علائم اختلال نوشتن

اختلال نوشتن در سنین مختلف خود را به اشکال مختلف نشان می‌دهد. برخی ممکن است فقط دست خط بد یا املای بد داشته باشند. در کل اصلی‌ترین مشکلاتی که اگر در نوشتن کودک دیدید باید آن را جدی بگیرید ناتوانی در املا نویسی، دست خط بسیار بد و مشکل در هجی کردن کلامات. در ادامه برخی از نشانه‌های وجود اختلال نوشتن را بیان می‌کنیم:

  • دست خط بد یا ناخوانا یا نامتوازن
  • غلط های املایی عجیب
  • مشکل در تشخیص نوشتار کتابی یا محاوره‌ای
  • سرعت نوشتن پایین
  • حذف کلمات یا برخی از حروف اضافه در جملات
  • خستگی و کلافگی شدید از نوشتن
  • اندازه و فاصله نامناسب حروف
  • ناتوانی در یادگیری دستور زبان، بخصوص در افعال
  • بلند خواند کلمات هنگام نوشتن
  • سفت و غیرعادی گرفتن مداد در دست
  • ناتوانی در هجی کردن کلمات
  • عدم اعتماد به نفس در نوشتن و فرار از تکلیف

علل و دلایل بروز اختلال نوشتن

به مانند اکثر اختلالات روانشناختی، عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بروز این اختلال دارد. مشکلات مغزی نیز یکی از پررنگ‌ترین عوامل اختلال در نوشتن است. کودکانی که دارای اختلالات جزئی در برخی عملکردهای مغزی هستند و سرعت رشد پایین مغز، ضربه به سر و مشکلات هورمونی دارند نیز می‌توانند دچار اختلال نوشتن باشند. همچنین شوک‌های شدید روانی نیز می‌تواند در آسیب به عملکرد سالم مغز موثر باشند. جدای از آن، اختلال در مهارت‌های حرکتی، اختلال در هماهنگی عصب و عضله (مثلا ناتوانی در گرفتن توپی که به سمت او پرت می‌کنیم)، ضعف بینایی و ضعف در ادراک اطلاعات محیطی برخی دیگر از علل بروز اختلال نوشتن می‌باشد.

راه های درمان اختلال نوشتن

متاسفانه برای اختلال‌نوشتن درمان قطعی وجود ندارد، اما مبتلایان باید با آموزش ویژه و حمایت والدین، برای کاهش مشکلات مدرسه و زندگی، تلاش کرده و مشکلات ناشی از اختلال نوشتن را به حداقل برسانند. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان اختلالات یادگیری کلیک کنید. برخی از راه‌های بهبود عملکرد کودکان مبتلا به اختلال‌نوشتن عبارت است از:

دارو درمانی

برخی از داروهایی که به افزایش توجه و تمرکز کودک کمک می‌کنند با تشخیص پزشک به بهتر شدن عملکرد کودک کمک می‌کند.

کار درمانی

برای آن دسته از کودکانی که دچار مشکلات حرکتی هستند، کار درمانی مفید خواهد بود. در کاردرمانی با تمرکز روی بهبود عملکرد حرکتی، افزایش قدرت دست، هماهنگی بیشتر عصب و عضله و تمام مهارت‌های فیزیکی که برای نوشتن لازم است به بهتر شدن اختلال نوشتن کمک خواهد کرد.

مدیریت آموزش

البته که مهم‌ترین بخش درمان و بهبود کودکان مبتلا به اختلال نوشتن، تلاش والدین، معلمان و خود کودک است. هر قسمت از محیط و لوازم آموزشی این کودکان، می‌تواند در بهبود عملکرد آن‌ها کمک کند. برخی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

  • وسایل نوشتار این کودکان می‌تواند متفاوت باشد. استفاده از انواع مختلف مداد یا استفاده از گیره مداد، استفاده از کاغذ با خطوط برجسته برای ماندن روی خط و وجود جزوه‌های مکتوب و تصویری بجای صوتی.
  • نقش مهم آموزگار برای این کودکان غیر قابل انکار است. دادن وقت بیشتر برای نوشتن، عدم فشار به او، خودداری از هرگونه تحقیر یا تنبیه مربوط به نوشتن، جایگزین کردن تکالیف نوشتاری با تکالیف دیگر، پیش نویس کردن نام و مشخصات کودک روی برگه امتحان و …
  • تکنولوژی نیز می‌تواند برای آموزش بهتر این کودکان مفید باشد. استفاده از نرم افزارهای دیکته، استفاده از کیبورد و کامپیوتر و بازی‌های مختلف آموزشی و هر نوع تکنولوژی پیشنهادی توسط متخصصین به کودک
  • نوشتن روی شن، نوشتن با رنگ روی کاغذ، درست کردن حروف با خمیر بازی، کاردستی حروف و از این قبیل راه‌ها نیز برای آموزش بهتر کودک موثر است.

مراجعه به روانشناس

کودکان دچار اختلال نوشتن، معمولا تحت فشارها و اضطراب‌های شدیدی هستند. اضطرابی که از طرف مدرسه با نمره‌های بد، تمسخر همکلاسی‌ها، تحقیرهای والدین و حتی افکار منفی خود کودک به او وارد می‌شود. کودکانی که دچار اختلال هستند باید خیلی بیشتر درک شده و تلاش‌های آنها مورد احترام قرار بگیرد. وجود یک مشاور یا روانشناس خبره، می‌تواند به کاهش این اضطراب‌ها و آموزش بهتر والدین در جهت نحوه برخورد بهتر با کودک مفید باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : اختلال نوشتن چه نشانه هایی دارد؟



:: برچسب‌ها: اختلال نوشتن چه نشانه هایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

داشتن زن بداخلاق می‌تواند زندگی مشترک را برایتان غیرقابل‌تحمل کند! همه ما از ازدواج به دنبال یک رابطه عاطفی سالم و پایدار هستیم. درحالی‌که بداخلاقی‌های همسر همه چیز را خراب می‌کند. به‌خصوص در فرهنگ کشور ما زنان نقش بسیار مهمی در آرامش خانواده دارند. به همین خاطر زن بداخلاق می‌تواند مشکلات بسیاری را در خانواده‌تان به وجود بیاورد. بداخلاقی معمولاً زمینه را برای بسیاری از مشکلات دیگر به‌خصوص خیانت یا طلاق ایجاد می‌کند. اما پیش از آنکه به خودتان برای انجام‌دادن هرکدام از این کارها حق بدهید بهتر است بدانید که به‌راحتی و با استفاده از راهکارهای ساده می‌توانید بداخلاقی‌های همسرتان را کنترل کنید. به‌علاوه اگر احساس می‌کنید این راهکارها نمی‌توانند به شما کمک کنند بهتر است پیش از هر تصمیم دیگری ابتدا مشاوره خانواده دریافت کنید.

 

منبع : زن بداخلاق

 

دلایل بداخلاق بودن زنان

چیزی در زندگی شما سر جایش نیست

گاهی اوقات انتظارات همسرتان را برآورده نکرده‌اید یا ممکن است او احساس کند به‌اندازه کافی برای شما دوست‌داشتنی نیست. به‌هرحال یک چیزی در زندگی و رابطه شما خراب است و همسرتان را به‌هم‌ریخته است. این موضوع برای بسیاری از خانم‌ها باعث آشفتگی روانی می‌شود و آن‌ها ناراحتی خود را با پرخاشگری نشان می‌دهند. پس اولین کاری که باید برای برطرف‌کردن بداخلاقی‌های همسرتان انجام بدهید این است که ببینید چه چیزی در رابطه‌تان او را ناراحت می‌کند.

بیماری‌های روحی زن بداخلاق

گاهی اوقات بیماری‌های روحی مانند انواع اضطراب، اختلال خشم انفجاری، سوءمصرف مواد مخدر یا هر بیماری روانی دیگری ممکن است خود را به شکل پرخاشگری نشان بدهد. اگر شما در کنار پرخاش تغییرات رفتاری دیگری را هم در همسرتان مشاهده می‌کنید بهتر است راجع به این موضوع با یک روان‌شناس صحبت کنید.

عزت‌نفس پایین در زن بداخلاق

یکی از رایج‌ترین دلایل بداخلاقی و پرخاشگری داشتن عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایین است. افرادی که به توانایی‌های خود باور ندارند معمولاً سعی می‌کنند خودشان را پشت نقابی از یک شخصیت بداخلاق پنهان کنند. در واقع آنها برای پنهان کردن ضعف‌ها و ترس‌هایشان به بدرفتاری پناه می‌برند. در این صورت دیگران باور می‌کنند که آنها شخصیت‌های مقتدری هستند؛ و متوجه اضطراب درونی‌شان نمی‌شوند.

خصوصیات زن های بداخلاق

احساس می‌کنید راهی برای سازگاری وجود ندارد

یکی از ویژگی‌های زنان بداخلاق این است که راه هر توافقی را به روی شما می‌بندند. در واقع ناسازگاری عادت اصلی این زنان است. به همین خاطر شما هرچقدر هم که سعی کنید با آن‌ها از در دوستی وارد شوید بالاخره چیزی پیدا می‌شود که رابطه شما را به سمت قهر و دلخوری پیش ببرد. برای آشنایی با ویژگی‌های خانواده سالم کلیک کنید.

طعنه‌های کلامی و حرف‌های نامناسب

اگر همسرتان با نیش و کنایه با شما صحبت می‌کند باید بگوییم که شما یک زن بداخلاق دارید. زنان بداخلاق معمولاً به این توجه نمی‌کنند که حرف‌های‌شان چقدر ممکن است دیگران را ناراحت کند. به همین خاطر بد دهانی یکی از خصوصیات آن‌ها است. این رفتار می‌تواند صرفاً در ارتباط با شما یا در رابطه با هرکس دیگری نیز اتفاق بیفتد.

بی‌توجهی در زن بداخلاق

زنان بداخلاق معمولاً همسر خود را نادیده می‌گیرند. آن‌ها سعی می‌کنند با این کار عصبانیت خود را آرام کنند. به همین خاطر بسیاری از مواقع ممکن است ببینید همسرتان به مسائل خانه یا حتی احساسات شما بی‌توجه است.

نحوه برخورد با زن بداخلاق

به رفتارهای خودتان دقت کنید

گاهی اوقات و به‌خصوص در سال‌های اول زندگی دلیل بداخلاقی زوجین با یکدیگر این است که درک درستی از نیازهای هم ندارند. به همین خاطر ممکن است این رفتارهای شما باشند که همسرتان را عصبانی کرده باشد. بهتر است یکبار به‌خوبی به این موضوع فکر کنید که چه چیزی در رفتار شما همسرتان را ناراحت می‌کند. آیا نسبت به خواسته‌های او بی‌توجه هستید؟ آیا به حرف‌های همسرتان گوش نمی‌دهید؟ پاسخ شما به این سؤالات می‌تواند تا حد زیادی مشکلات رابطه‌تان را برطرف کند. برای آشنایی با نحوه صحیح رفتار با همسر کلیک کنید.

با همسرتان صحبت کنید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از مواقع دلیل بداخلاقی‌ها و ناراحتی‌ها این است که چیزی در رابطه شما و همسرتان سرجای خودش نیست. به همین خاطر بهتر است با همسرتان صحبت کنید. ببینید چه چیزی او را ناراحت کرده است؟ دلیل بدرفتاری‌های او چیست و چه انتظاراتی از شما دارد؟ سعی کنید در این گفت‌وگو با کمک هم به یک نتیجه مشترک برسید.

روش‌های کنترل خشم

بهتر است با همسرتان قرارهایی را برای کنترل خشم بگذارید. برای مثال از همسرتان بخواهید وقتی احساس می‌کند عصبانیتش در حال گذشتن از حد است چند نفس عمیق بکشد. یا یک علامت بین خودتان بگذارید. وقتی شرایط در حال خارج‌شدن از کنترل است با نشان‌دادن این علامت بحث را متوقف کنید و ادامه صحبت‌های‌تان را برای زمانی بگذارید که کمی آرام‌تر شده باشید.

ابراز محبت به زن بدخلاق

ابراز محبت یکی از روش‌هایی است که همیشه روی خانم‌ها جواب خواهد داد. سعی کنید با زبان محبت‌آمیز با همسرتان صحبت کنید. در حقیقت اگر می‌خواهید شکلی از رفتار را به همسرتان آموزش بدهید اول باید آن را در رفتار خودتان ایجاد کنید. یادتان باشد رفتارهای شما هزاران بار بیشتر از صحبت‌کردن در همسرتان اثر خواهد گذاشت. به همین خاطر اگر می‌خواهید اخلاق همسرتان را تغییر بدهید ابراز محبت را جدی بگیرید.

برای همسرتان زمان بگذارید

یکی از نیازهای جدی زنان این است که شما زمان‌هایی را به او اختصاص بدهید. در واقع وقتی در طول روز زمانی را برای همسرتان کنار نمی‌گذارید باعث می‌شوید او احساس کند دیده نمی‌شود یا برای شما مهم نیست. چنین شرایطی به‌تدریج احساس بی‌اهمیتی را در همسرتان زنده می‌کند. بعضی از خانم‌ها ناراحتی‌شان از این موضوع را با پرخاش نشان می‌دهند. به همین خاطر اگر می‌خواهید این شرایط را تغییر بدهید زمان‌هایی از برنامه روزانه خود را به همسرتان اختصاص بدهید. با او صحبت کنید و اجازه بدهید از برنامه‌های روزانه‌اش برای شما تعریف کند.

از روش‌های دیگران استفاده نکنید

یکی از اشتباهات بسیاری از خانم‌ها و آقایان این است که از روش‌های دیگران در زندگی خود استفاده می‌کنند. اگر یکی از دوستان یا اطرافیان شما از روشی استفاده کرده و موفق شده دلیل نمی‌شود که شما هم از این روش استفاده کنید. یادتان باشد که شرایط زندگی شما و دیگران و همین‌طور شخصیت همسرتان و دیگران یکسان نیستند. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید مساله را حل کنید از مشاور خانواده درخواست مشورت داشته باشید.

از تغییرات کوچک شروع کنید

یادتان باشد که نمی‌توانید یک‌شبه همسرتان را به کل تغییر بدهید. کسانی که به دنبال چنین اهدافی هستند دیر یا زود خسته می‌شوند. این خستگی‌ها باعث می‌شود که پرخاش و نارضایتی در زندگی‌تان افزایش پیدا کند. به همین خاطر بهتر است برای تغییرات کوچک برنامه‌ریزی کنید. به‌تدریج می‌توانید موفقیت‌هایتان را بیشتر و بیشتر کنید. برای مثال در ابتدا سعی کنید یک روز در هفته و آن هم نیم ساعت یا حتی کمتر با همسرتان وقت بگذرانید؛ سعی کنید در این مدت‌زمان هیچ صحبتی که فضا را متشنج کند وجود نداشته باشد. به‌تدریج سعی کنید این برنامه‌ها و وقت‌گذاشتن برای همسرتان را بیشتر کنید.

زن بداخلاق و اهمیت مشاوره

ازدواج و زندگی مشترک یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مشترک برای همه ما است. داشتن همسر بداخلاق می‌تواند به‌طورکلی شما را از این بخش زندگی ناامید کند یا مشکلات بسیاری را برای‌تان به همراه داشته باشد. در این شرایط بسیاری از ما به‌طورکلی سکوت می‌کنیم؛ و همان‌طور که گفتیم کاملاً از زندگی ناامید می‌شویم؛ یا حتی دست به رفتارهایی مانند خیانت می‌زنیم. بعضی‌های دیگر هم با صحبت‌کردن با اطرافیان به دنبال راه چاره می‌گردیم.

اما متأسفانه راهکار گرفتن از اطرافیان بسیاری از مواقع مشکلی را حل نمی‌کند. کمک‌های اطرافیان بسیاری از اوقات جانب‌دارانه است؛ به همین خاطر نمی‌تواند دردی از زندگی شما دوا کند. پس نیاز به دریافت کمک از سوی متخصصی دارید که علاوه بر داشتن تخصص و تجربه با جانب‌داری نیز به شما کمک نکند. از جمله خدمات مشاورین در این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاوره فردی

در این جلسات مشاور به شما کمک می‌کند که چطور با شرایط کنار بیایید؛ سازگاری بیشتری داشته باشید؛ و همین‌طور از درگیرشدن شما با بیماری‌های روحی یا ازدست‌دادن اعتماد‌به‌نفس‌تان جلوگیری می‌کند.

مشاوره با همسر

درصورتی‌که همسرتان حاضر شود در جلسات مشاوره شرکت کند مشاورین دلایل بداخلاقی وی را بررسی کرده و راه‌های سازگاری بهتر با زندگی زناشویی را به وی آموزش می‌دهند.

جلسات زوج‌درمانی با زن بداخلاق

بداخلاقی از طرف هرکدام از زوجین که اتفاق بیفتد مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک آن‌ها ایجاد می‌کند. مشاورین با برگزاری جلسات دونفره به شما کمک می‌کنند این مشکلات را از بین ببرید و همین‌طور راه‌های حل مسئله در زندگی مشترک و گفت‌وگو با یکدیگر را یاد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم با همسرم گفت‌وگو کنم؟

در یک شرایط آرام از همسرتان بخواهید که با هم صحبت کنید. یادتان باشد تا زمانی که شما فقط به احساسات خودتان توجه کنید و همدلی نداشته باشید صحبتی پیش نخواهد رفت. در شروع صحبت و برای ایجاد ارتباط به همسرتان نشان بدهید که متوجه احساسات او هستید.



:: برچسب‌ها: زن بداخلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چطور یک خانم می‌تواند راهی همیشگی برای آرامش دادن به شوهر خود پیدا کند؟ پیوند ازدواج زن و مرد یعنی شروع شریک شدن در تمام غم‌ها و شادی‌ها. زوجین در مسیر زندگی همچون دو بخش مکمل و جدایی‌ناپذیر از هم باید به یکدیگر کمک کنند. به‌طور معمول وظیفه مردان به‌صورت تأمین نیازهای خانواده و فراهم کردن امکانات رفاهی مناسب برای اعضا تعریف می‌شود. بااین‌حال، باوجود مشکلات اقتصادی و سختی‌های محیط کار و درآمدزایی، مردان همواره در معرض آشفتگی‌های روانی فراوانی قرار دارند. ناراحتی‌هایی که می‌تواند روی زندگی مشترک آن‌ها نیز تأثیرگذار باشد. لذا زن می‌تواند به‌عنوان حامی و شریک زندگی مرد، با حمایت‌های عاطفی و سایر روش‌ها به او کمک کند. در صورتی که در این زمینه با مسئله‌ای مواجه شده‌اید، حتما از مشاوره خانواده استفاده نمایید.

 

 

منبع : آرامش دادن به شوهر

 

راه‌های آرامش دادن به شوهر

راه‌های متنوعی برای آرامش بخشی به همسر وجود دارد. میزان اثرگذاری برخی از این روش‌ها به ویژگی‌های شخصیتی زوجین و میزان صمیمیت عاطفی بین آن‌ها بستگی دارد. برخی از روش‌های مؤثر در آرامش دادن به شوهر به شرح زیر است. برای آشنایی با بهترین روش و نحوه برخورد با همسر کلیک کنید.

تماس بدنی و گرفتن دست

طبق بررسی محققان، تماس‌های بدنی محبت‌آمیز ازجمله گرفتن دست، نوازش سر و در آغوش کشیدن فرد توسط همسر او باعث ترشح هورمون‌های آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده (مثل سروتونین و اکسی توسین) در مغز می‌شود. در این حالت، فرد از حالت هیجانی و برانگیخته، به وضعیتی آرام‌تر و متعادل‌تر می‌رسد. بنا به فرضیه‌ای از طرف پژوهشگران ممکن است این حس یادآوری کننده دوران کودکی و آرامش و امنیتی باشد که از لمس دست مادر، در آن سنین کودکی، به آن‌ها دست می‌داده است.

چنین تماس‌هایی به شوهر کمک می‌کند تا بتواند استرس و برانگیختگی‌های منفی خود را بهتر کنترل کند. به‌علاوه، فرد حضور آرامش‌بخش و حمایت گر همسر خود را نیز به یاد می‌آورد، درنتیجه با عملکرد بهتری می‌توانند با شرایط استرس‌زا مقابله کند.

آرامش دادن به شوهر با افزایش صمیمیت

روانشناسان همواره تأثیرات مثبت متنوعی برای صمیمیت بین زوجین بیان می‌کنند و یکی از این تأثیرات مفید نیز می‌تواند روی سلامت روانی زوجین در مواجهه با استرس‌های کار و زندگی جلوه کند. طبق گفته پژوهشگران، کسانی که زندگی زناشویی خود را رضایت‌بخش و گرم اعلام کرده‌اند، به‌طورکلی فشارخون پایین‌تری دارند و کمتر از بقیه در معرض مشکلات عروقی مانند بیماری‌های قلبی هستند.

به‌علاوه، دیگر بررسی‌ها نشان داده است که ازدواج موفق و داشتن رابطه عاطفی گرم و صمیمی با همسر می‌تواند خطر ابتلا به مشکلاتی همچون اختلالات اضطرابی و افسردگی را بسیار کم کند.

رابطه جنسی رضایت‌بخش

طبق بررسی‌های انجام‌شده، رابطه متقابلی بین رضایت در زندگی جنسی و کار وجود دارد. این به این معنی است که هر دو عامل بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. اکثر مردان کار را محل فراری از استرس و مشکلات در نظر می‌گیرند. آن‌ها اغلب سرخوردگی و احساس کمبود رابطه زناشویی را نیز با زیاد کردن کارشان انکار می‌کنند. به‌علاوه، استرس‌های محیط شغلی و تنش‌های موجود به هنگام کار کردن روی عملکرد هورمون‌های جنسی در بدن تأثیر سوء گذاشته و باعث افزایش هر چه بیشتر سردی عاطفی و جنسی در اشخاص می‌گردد. این روال به‌صورت یک چرخه مداوم و مخرب ادامه می‌یابد؛ تا جایی که حتی منجر به از هم پاشیدن نظام خانواده و طلاق می‌گردد.

متخصصان سلامت جنسی باور دارند که یک رابطه زناشویی مثبت و سالم، نه‌تنها برای تداوم زندگی زناشویی و محکم کردن بنیان خانواده اهمیت دارد، بلکه برای سلامت زوجین نیز بسیار مفید است. می‌تواند نتیجه گرفت که داشتن رابطه عاطفی و حمایت‌گرانه بین زوجین، نیازمند رابطه زناشویی موفق است و این مهم هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

آرامش دادن به شوهر با دوست بودن با او

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش آرامش مردان و شوهر تان این است که سعی کنید یکی از دوستان صمیمی او شوید. منظور از دوست، کسی است که به هنگام رخ دادن مشکلات، بدون قضاوت در کنار شما باقی می‌ماند و بدون هیچ منت و چشم‌داشتی در رفع مشکل یاری‌رسانی می‌کند.

درصورتی‌که زن بتواند با همدلی و محبت، دوستی و قابل‌اعتماد بودن خود را به شوهرش نشان دهد، نه‌تنها کمک می‌کند تا مرد از پس مشکلات استرس‌زا خلاص شود، بلکه تأثیر بسیار زیادی روی افزایش رضایت از زندگی بین آن‌ها نیز خواهد گذاشت.

افزایش ظرفیت تحمل

در شرایطی که مرد با مشکلاتی در حوزه شغلی و محیط کار دست‌وپنجه نرم می‌کند، مهم‌ترین وظیفه همسر او، حمایت از او و صبور بودن در برابر شرایط به وجود آمده است. گاهی برخی از مشکلات روی درآمد خانواده و وضعیت اقتصادی آن اثر می‌گذارد. در این حالت، اعتراض و ابراز ناراحتی‌های زن فقط موجب احساس تنهایی بیشتر در شوهر و افزایش تنش در او می‌گردد.

لازم است در این مواقع، به شوهر خود اعتماد کنید و بیان کنید که او را با همه داشته‌ها و نداشته‌هایش دوست دارید. این کار باعث می‌شود مرد برای بهبود هر چه سریع‌تر اوضاع، از نهایت توان خود استفاده کند. برای آشنایی با نحوه برخورد با مردان بداخلاق کلیک کنید.

آرامش دادن به شوهر با حفظ احترام

جایگاه مرد همیشه جزو مهم‌ترین و مورد احترام‌ترین جایگاه‌های هر خانواده‌ای به‌حساب می‌آید. حتی درصورتی‌که اشتباهات و کوتاهی‌های مرد باعث بروز یک سری از مشکلات شده باشد نیز، نباید خدشه‌ای به ارزش و احترام او در میان سایر اعضای خانواده ایجاد شود. این موضوع به‌خصوص در نحوه تربیت درست فرزندان نقش بسیار بالایی دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: آرامش دادن به شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک یکی از انواع اختلالات شخصیت دسته B است که در زنان شایع‌تر می‌باشد. مبتلایان به این اختلال معمولاً در رفتارهایشان شور و هیجان بسیاری را نشان می‌دهند و به همین دلیل نام شخصیت نمایشی بر این اختلال گذاشته شده است. الگوی رفتاری بی‌ثبات و بیش‌ازحد هیجانی این افراد آسیب‌های بسیاری را در زندگی آن‌ها و اطرافیانشان ایجاد خواهد کرد و به همین خاطر توجه به درمان این اختلال اهمیت زیادی دارد. آگاهی از علائم، دلایل و روش‌های درمان شخصیت نمایشی به شما کمک می‌کند تا گامی موثر در جهت درمان آن بردارید. برای انجام تشخیص و انجام آزمون شخصیت شناسی کلیک کنید.

 منبع : شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک چیست؟

به‌طورکلی اختلال شخصیت به ویژگی‌های شخصیتی نامناسب و مشکل‌آفرینی گفته می‌شود که از نوجوانی و جوانی در فرد نمایان شده و خود را به‌عنوان بخشی از شخصیت نشان می‌دهند. به همین خاطر است که مبتلایان به این اختلال معمولاً اعتقادی به بیماری خود ندارند و بیشتر دیگران را در مشکلات خود مقصر می‌دانند.

 اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک نیز یکی از انواع این اختلال است که با رفتارهایی نظیر غلو کردن در احساسات و هیجانات، وابستگی بیش‌ازحد به دریافت تأیید دیگران و روابط سطحی و کم‌عمق شناسایی می‌شود. مبتلایان به این اختلال غالباً افراد چندان منظمی نیستند و علی‌رغم وعده‌های سنگینی که به دیگران می‌دهند، اقدامی برای عملی کردن این وعده‌ها انجام نخواهند داد. به عبارتی می‌توان چنین فرض کرد که آن‌ها صرفاً در لحظه و با هدف دستیابی به تأیید و تحسین دیگران وعده‌هایی را به آن‌ها می‌دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های مبتلایان به اختلال هیستریونیک این است که این افراد دارای تفکر سیاه‌وسفید هستند و به عبارتی نمی‌توانند مسائل را به‌طور نسبی در نظر بگیرند. آن‌ها معمولاً به دنبال دستیابی به همه ‌یا هیچ چیز هستند. 

نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی

در این بخش اصلی‌ترین نشانه‌هایی که برای دریافت تشخیص اختلال شخصیت نمایشی مطرح است را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد؛ بااین‌حال به خاطر داشته باشید که دریافت تشخیص قطعی در این زمینه صرفاً باید توسط متخصص و از طریق انجام آزمون و مصاحبه‌های بالینی صورت بگیرد. اصلی‌ترین نشانه‌های شخصیت هیستریونیک عبارتند از:

_وقتی در مرکز توجه نباشد احساس ناراحتی می‌کند.

_استفاده از رفتارهای اغواگرایانه و تحریک‌کننده جنسی در تعامل با جنس مخالف

_تغییرات ناگهانی در هیجانات

_توجه بیش‌ازحد به ظاهر برای جلب‌توجه دیگران

_گفتار این افراد معمولاً از جزئیات خالی است

_به‌راحتی تحت تأثیر دیگران قرار گرفتن

_صمیمانه‌تر پنداشتن روابط نسبت به واقعیت

 

دلایل اختلال شخصیت نمایشی

بروز اختلال شخصیت نمایشی یا هرگونه اختلال شخصیت دیگر در فرد موضوعی است که پیش از هر چیز به وجود برخی عوامل ژنتیکی نیاز دارد. بااین‌حال تجربیات زندگی و شرایط محیط اطراف فرد نیز می‌تواند در بروز این اختلال تأثیر بسیاری داشته باشد. برای مثال برخی از روانشناسان معتقدند با توجه به اینکه رفتارهایی همچون توجه به‌ظاهر یا جذابیت جنسی در زنان ازجمله ویژگی‌های مورد تأیید هستند، می‌توان تصور کرد که این عوامل باعث تشدید نشانه‌ها در فرد می‌شوند و به‌عنوان دلیلی برای اثبات این فرضیه نیز به نرخ بالای ابتلا به شخصیت نمایشی در زنان اشاره می‌کنند.

تحقیقات نشان‌دهنده این موضوع است که میان ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی و ضداجتماعی همپوشانی بالایی وجود دارد و این موضوع متخصصین را به سمت این فرضیه هدایت می‌کند که احتمالاً یک نقص فیزیولوژیکی مشخص می‌تواند باعث بروز هردوی این اختلالات باشد؛ به این صورت که این نقص در زنان باعث شخصیت نمایشی و در مردان باعث رفتار ضداجتماعی می‌گردد. بااین‌حال تحقیقات درزمینهٔ دستیابی به علل اختلال شخصیت نمایشی همچنان ادامه دارد و نمی‌توان در این زمینه از یک علت مشخص نام برد. آنچه مشخص است مجموعه‌ای از عوامل زیستی-روانی-اجتماعی در کنار یکدیگر باعث بروز این اختلال می‌شوند.

 

مداوای اختلال شخصیت نمایشی

با توجه به اینکه مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی معمولاً نسبت به بیماری خود آگاهی ندارند، احتمال اقدام آن‌ها برای درمان بسیار ضعیف است. این افراد معمولاً به دلیل مشکلات ثانویه‌ای نظیر افسردگی و یا درگیری در روابط بین فردی برای درمان مراجعه می‌کنند. روش‌های مختلفی برای درمان این بیماران وجود دارد و البته میزان اثربخشی تمامی آن‌ها به همکاری و انگیزه فرد برای بهبود وابسته است. با توجه به مشکلاتی که ویژگی‌های شخصیت نمایشی در رفتار و روابط فرد ایجاد می‌کنند، بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام شود؛ زیرا به میزانی که این ویژگی‌ها برای مدت طولانی‌تری در فرد باقی بمانند، قدرت درمان برای تغییر آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در ادامه به مهم‌ترین روش‌هایی که برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد اشاره خواهیم کرد:

1. رفتاردرمانی

یکی از انواع درمان‌هایی که به‌ویژه برای بهبود وضعیت رفتار توجه‌طلبی در مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی مورداستفاده قرار می‌گیرد، رفتاردرمانی است. در این شیوه فرد در مقابل رفتارهایی که به‌قصد جلب‌توجه و محبت دیگران انجام می‌دهد با بی‌توجهی مواجه خواهد شد و درصورتی‌که از رفتارهای جایگزین استفاده نماید پاداش دریافت خواهد کرد.

2. درمان روابط میان فردی

همان‌طور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که برای مبتلایان به شخصیت نمایشی ایجاد می‌شود درگیری‌هایی است که در روابط اجتماعی آن‌ها ایجاد می‌شود. به همین خاطر آموزش روابط میان فردی مناسب، یکی از اهداف اصلی درمان است. معمولاً در این بخش از درمان به فرد آموزش داده می‌شود که شیوه وی برای برقراری ارتباط با دیگران اگرچه در کوتاه‌مدت باعث به دست آوردن محبت اطرافیان می‌شود اما در درازمدت مشکلاتی را در روابط این افراد ایجاد خواهد کرد.

3. درمان دیالکتیک شخصیت هیسترونیک

درمان دیالکتیک یکی از مفیدترین درمان‌هایی است که برای بهبود تفکر برداشت گرایانه یا نگاه سیاه ‌و سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این درمان به فرد آموزش داده می‌شود که خوبی و بدی دو روی یک سکه هستند و در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند.

 

بی‌توجهی به روند بهبودی اختلال شخصیت نمایشی

ویژگی‌های شخصیت نمایشی مشکلاتی را برای مبتلایان به آن ایجاد خواهد کرد. برای مثال این افراد معمولاً علی‌رغم تلاشی که برای دریافت محبت و حمایت دیگران انجام می‌دهند از روابط اجتماعی عمیق محروم هستند و این موضوع می‌تواند باعث بروز افسردگی یا سایر اختلالات خلقی شود. رفتارهای اغواگرایانه و تلاش آن‌ها برای ایجاد روابط عاشقانه با جنس مخالف می‌تواند باعث بروز سو استفاده‌های جنسی و عاطفی بسیاری در این افراد شود که بیماری‌های روحی بسیاری ازجمله اضطراب یا ناامیدی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این وجود تفکر مطلق گرایانه یا نگاه صفر و یک به مسائل مختلف معمولاً باعث می‌شود که آن‌ها توانایی لذت بردن از بسیاری از مسائل را نداشته باشند و یا فرصت‌های مناسبی را از بین ببرند.

علی‌رغم آنچه گفته شد و بسیاری از مشکلات دیگر که به دلیل شخصیت نمایشی برای فرد پیش خواهد آمد، این افراد بینشی نسبت به اختلال خود ندارند و به عبارتی دلیلی برای مشکلات خود پیدا نمی‌کنند به‌غیراز اینکه دیگران را مسبب بروز این مشکلات بدانند. انجام اقدامات درمانی برای این افراد باعث می‌شود آن‌ها با بیماری و نقاط ضعف خود آشنا شده و برای بهبود آن‌ها اقدام نمایند. بهبود شرایط باعث خواهد شد که بهره‌وری و توانایی این افراد برای فعالیت در محیط نیز افزایش پیدا کند.

 

اطرافیان مبتلایان به اختلال شخصیت هیستریونیک

همان‌طور که گفته شد مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی نسبت به مشکلات رفتاری خود بینشی ندارند و دیگران را باعث‌ و بانی مشکلات پیش‌آمده می‌دانند. این موضوع باعث می‌شود که اطرافیان این افراد مشکلات بسیاری ازجمله احساس عذاب وجدان یا ناکامی در برقراری ارتباط مؤثر با این افراد را تجربه کنند. علاوه بر این رفتارهای اغواگرایانه و توجه آن‌ها به‌ظاهر می‌تواند باعث ناراحتی شریک عاطفی یا بروز مشکلاتی در زندگی این افراد شود. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود اطرافیان این بیماران نیز در جلسات درمانی شرکت کرده تا علاوه بر کنترل وضعیت سلامت روان، راهکارهایی را برای برقراری ارتباط با شخصیت نمایشی آموزش ببینند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.شخصیت نمایشی یعنی چه؟

شخصیت نمایشی یکی از انواع اختلال شخصیت است که با ویژگی‌هایی نظیر مبالغه در هیجانات، رفتارهای اغواگرایانه و استفاده از ظاهر در برقراری ارتباط با دیگران و همین‌طور تلاش برای جلب حمایت و تأیید دیگران شناخته می‌شود.

2.آیا اختلال شخصیت نمایشی قابل‌درمان است؟

بله، اگرچه به دلیل عدم اعتقاد این افراد به بیماریشان، درمان معمولاً با مشکلاتی مواجه است اما درصورتی‌که برای درمان اقدام شود امکان بهبودی وجود دارد.



:: برچسب‌ها: شخصیت نمایشی ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب پرنده زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

منبع : تعبیر خواب پرنده

تعبیر خواب پرنده از نظر معبران باستانی 

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از پرنده در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد. در ادامه تعبیر پرنده را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم. برای دیدن انواع تعبیر خواب کلیک کنید.

معنی خواب پرنده از نظر محمد بن سیرین 

محمد بن سیرین از بزرگترین معبران باستانی است که می‌گوید : اگر فردی در خواب ببیند که به هوا پریده و یک پرنده می‌گیرد، به این معنی است که او از زن فعلی خود جدا شده و با فرد دیگری ازدواج می‌کند. 

اگر فردی در خواب ببیند که در دست خود پرنده‌ای دارد و آن پرنده از دست او می‌پرد اما مجدد به سوی فرد بازگشته و بر روی دست او می‌نشیند، به این معنی است که بیننده خواب به خواسته و حاجت خود می‌رسد. در صورتی که پرنده بپرد و دوباره بازنگردد به این معنی است که بیننده خواب بخشی از مال و اموال خود را از دست می‌دهد. بانگ و فریاد پرندگان در خواب نیز به مصیبت تعبیر شده است.

خواب‌پرنده از نظر ابراهیم کرمانی 

به عقیده ابراهیم کرمانی، بانگ و فریاد جوجه‌های پرنده در خواب به معنای ماتم و مصیبت برای بیننده خواب است. 

این معبر می‌گوید : اگر فردی در خواب ببیند که بخشی از گوشت تن خود را جدا می‌کند و برای پرندگان می‌اندازد، به این معنی است که در عالم بیداری بخشی از مال و اموال خود را به دیگران می‌بخشد. 

معنی‌خواب پرنده از نظر جابر مغربی 

جابر مغربی از دیگر معبران باستانی است که می‌گوید، اگر فردی در خواب ببیند که از بینی‌اش پرنده‌ای خارج می‌گردد، به این معنی است که او چهارپایی خریداری می‌کند که بچه‌دار می‌شود.

اگر فردی در خواب ببیند که پرنده‌ای را کباب و یا بریان کرده و می‌خورد، به این معنی است که با حیله و فریب، مال و اموال یک زن را می‌گیرد. اگر پرنده در خواب قسمتی از گوشت بدن بیننده خواب را جدا کرده و با خود ببرد، به این معنی است که او بخشی از مال و اموال او را به زور می‌گیرد. 

تعبیرخواب پرنده از نظر امام صادق (ع)

از دیگر معبران باستانی، امام صادق (ع) می‌باشد که می‌فرماید : به طور کلی بانگ و فریاد پرنده در خواب خوب است. اگر در خواب صدای بانگ و فریاد پرنده‌ای را شنیدید که در عالم بیداری به نحس بودن شناخته می‌شود، باید منتظر غم، اندوه و مصیبت باشید.

تعبیر خواب پرنده از نظر حضرت دانیال (ع)

دانیال نبی (ع) می‌فرماید : اگر فردی در خواب ببیند که پرنده‌ای در حال پریدن است و از جایی به جای دیگر می‌پرد، به این معنی است که او به مسافرت می‌رود و در عالم بیداری نیز به اندازه ارتفاعی که پرنده پریده به والایی می‌رسد.

معنی‌‌خواب‌ پرنده از نظر منوچهر مطیعی تهرانی

منوچهر مطیعی تهرانی بر این عقیده است که تعبیر خواب پرنده‌های حلال گوشت بهتر از پرنده‌های حرام گوشت است. به طور کلی این معبر می‌گوید : دیدن هر پرنده‌ای به صورت زنده در خواب بهتر است و خواب پرندگان خوش نقش در مقابل پرندگان یک رنگ، تعابیر بهتری دارند. 

اگر فردی در خواب ببیند که صاحب یک پرنده است، به این معنی می‌باشد که او به مراد دل خود می‌رسد. هر چه پرنده خوشرنگ‌تر و خوش‌آوازتر باشد، احتمال رسیدن به خواسته و آرزو نیز برای بیننده خواب بیشتر می‌شود. 

دیدن خواب پرنده همراه با جوجه‌هایش به این معناست که او در عالم بیداری صاحب فرزند می‌شود. داشتن چندین پرنده در خواب به معنای این است که اهداف فرد تحقق می‌یابد. 

اگر فردی در خواب ببیند که پرنده‌ای دارد که در حال پریدن است و فرد نیز به دنبال پرنده می‌رود، به این معنی است که بیننده خواب سفری در پیش رو دارد. 

در صورتی که فرد در خواب ببیند که یک جغد و یا کرکس بر روی دست او نشسته است و ناگهان می‌پرد و می‌رود، به این معنی است که در عالم بیداری بلا و مصیبتی از بیننده خواب دور می‌گردد. تعبیر خواب گنجشک نیز بر باور منوچهر مطیعی تهرانی دوست وراج و پرحرف می‌باشد. 

تعبیر خواب پرنده از نظر روانشناسان 

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب پرنده ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب پرنده به روش یونگ 

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است که دیدن خواب پرنده نمادی از اهداف و آرمان‌های بیننده خواب است. اگر فردی در خواب پرنده‌ای را ببیند که در حال آواز خواندن و یا پرواز است، به لذت و عشق برای فرد بیننده خواب تعبیر می‌شود. 

معنی‌خواب پرنده مرده

یونگ می‌گوید : اگر فردی در خواب پرنده‌ای را مرده ببیند و یا جان دادن و مرگ یک پرنده را تماشا کند، به معنای این است که او در زندگی واقعی ناامید می‌شود. البته در تعبیری دیگر از یونگ این خواب اشاره به نگرانی‌های ذهنی بیننده خواب نیز دارد. 

معنی خواب حمله کردن پرنده

در صورتی که در خواب ببیند که مورد حمله چندین پرنده قرار گرفته است و در شرایطی قرار دارد که نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند و خودش را نجات دهد، به این معناست که بیننده خواب در عالم بیداری با تضادی در روحیه‌اش درگیر است.

اگر پرنده‌ها به فرد حمله کنند و تمایل داشته باشند که وارد خانه او شوند، به این معنی می‌باشد که او مسیر اشتباهی را در زندگی‌اش طی می‌کند و به دیگران اجازه دخالت می‌دهد. 

معنی خواب تخم و لانه پرنده

خواب تخم پرنده به عقیده یونگ به پول تعبیر می‌شود. اگر فردی در خواب خود لانه پرنده‌ای را ببیند به معنای پناه، امنیت و استقلال برای او می‌باشد. در تعبیری دیگر از یونگ لانه پرنده در خواب به معنای شروع فصل بهار است. 

معنی خواب نوک پرنده

اگر فردی در خواب ببیند که نوک یک پرنده در گردن او گیر کرده است، به این معنی است که فرد بیننده خواب در زندگی واقعی بسیار غیبت می‌کند و بهتر است کمی از این کار دست بکشد. 

معنی خواب قفس پرنده

به عقیده یونگ، قفس در خواب به معنای از دست دادن آزادی است. 

تعبیر خواب پرنده به روش آنلی بیتون

آنلی بیتون از دیگر روانشناسان است که دیدن خواب پرنده‌ای که بال‌های زیبایی دارد را به خوشبختی تعبیر کرده است. 

اگر دختر جوانی در خواب خود یک و یا چندین پرنده زیبا ببیند، به این معنی است که او در آینده‌ای نزدیک با همسر دلخواه خود ازدواج می‌کند. 

پرنده با بال‌های ریخته در خواب، به عقیده آنلی بیتون به رفتار ظالمانه افراد غنی با افراد فقیر تعبیر می‌گردد. پرنده زخمی در خواب نیز به معنای تاسف خوردن به فرزند گمراه می‌باشد.

اگر فردی در خواب ببیند که پرنده و یا پرندگانی را می‌گیرد، به این معنی است که او در زندگی واقعی به خواسته‌های خود می‌رسد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علت و دلایل خیانت به همسر چیست؟ تقریبا همه افرادی که با خیانت همسرشان مواجه می‌شوند با این موضوع مشغله ذهنی پیدا می‌کنند که چرا این اتفاق افتاده و چه عاملی زندگی مشترکشان را به این نقطه رسانده است؟ روانشناسان بر این باورند که خیانت بیماری رابطه بوده و عوامل مختلفی زمینه‌ساز آن هستند. در واقع یک عامل به تنهایی منجر به خیانت نمی‌شود بلکه علل مختلف در تعامل با یکدیگر این اتفاق را رقم می‌زنند. از جمله فاکتورهای موثر در خیانت زناشویی می‌توان به داشتن سبک زندگی نادرست در دوران مجردی، نداشتن رابطه صمیمانه با همسر و عوامل تحریک کننده در محیط اجتماعی اشاره کرد. با آگاهی از دلایل خیانت و کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید از بروز آن پیشگیری نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره خیانت همسر کلیک کنید.

 

منبع : علت خیانت به همسر

علت و دلایل خیانت به همسر

مواجه شدن با خیانت همسر یکی از استرس‌زا ترین تجربیات مرتبط با زندگی زناشویی است که می‌تواند برای هردو طرف ماجرا آسیب‌های فراوانی را به همراه بیاورد. در این شرایط فرد آسیب دیده معمولا با این موضوع اشتغال ذهنی پیدا می‌کند که چرا خیانت اتفاق افتاده؟ در جواب به این سوال بسیاری از افراد خود را قربانی هوسرانی فرد مقابل می‌دانند و برخی دیگر ممکن است خود را مقصر بدانند یا فکر کنند برای رابطه کم کاری کرده‌اند. روانشناسان بر این باورند که خیانت نوعی بیماری در رابطه زوجین است که در اثر علل و عوامل مختلف به وجود می‌آید. در حقیقت این مشکل پدیده‌ای تک علیتی نیست و فاکتورهای مختلفی در پدیدآیی آن نقش دارند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل بروز خیانت در رابطه زناشویی اشاره کرده‌ایم:

1- عوامل مرتبط با دوران مجردی

سبک زندگی افراد در دوران مجردی می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای در میزان تعهد و پایبندی به زندگی زناشویی باشد. افرادی که قبل از ازدواج دائما در روابط بی قید و بندی بوده‌اند و چارچوب مشخصی برای ارتباط با جنس مخالف نداشته‌اند، نمی‌توانند به یک باره بعد از ازدواج عادت‌های خود را تغییر دهند. در این شرایط احتمال اینکه پس از مدتی به سبک زندگی تنوع طلبانه خود برگردند تا حد زیادی وجود دارد. برای اطلاع از راه های کشف خیانت همسر کلیک کنید.

2- علت خیانت به همسر | طی نشدن درست دوران عقد یا نامزدی

دوران عقد یا نامزدی نقش مهمی در کیفیت زندگی مشترک دارند. در حقیقت شما در این دوران رابطه خود را پی ریزی کرده و پس از ازدواج آن را مستحکم خواهید کرد. افرادی که دوران نامزدی یا عقد مناسبی نداشته‌اند ممکن است همواره برای تجربه روابط عاشقانه قبل از ازدواج کنجکاو باشند و همین عامل آن‌ها را به سمت روابط دیگر سوق بدهد.

3- عوامل مرتبط با محیط اجتماعی

خیانت کردن تنها به عوامل درون فردی یا ارتباطی مربوط نمی‌شود بلکه محیط اجتماعی که فرد در آن قرار دارد نیز می‌تواند تا حد زیادی در این مسئله تاثیر گذار باشد. برای مثال داشتن شغلی که در آن فرد ارتباطات بسیار زیادی به جنس مخالف دارد یا داشتن دوستانی که همواره فرد را برای برقراری روابط فرازناشویی ترغیب می‌کنند از جمله عوامل بسیار مهمی هستند که می‌توانند در بروز خیانت نقس داشته باشند.

4- علت خیانت به همسر | نداشتن تفریحات سالم

بسیاری از افراد آنچنان در وظایف شغلی و زندگی زناشویی خود غرق می‌شوند که دیگر خود را فراموش می‌کنند. این افراد معمولا بی وقفه کار کرده و به اوقات فراغت خود اهمیتی نمی‌دهند. این در حالی است که نیاز به تفریح یکی از نیازهای اصلی همه انسان‌هاست. اگر این نیاز به شیوه درستی ارضا نشود ممکن است به تمایلات نادرستی منجر گردد و الگوهای رفتاری غلطی را رقم بزند که از جمله آن‌ها می‌توان به برقراری ارتباط‌های سطحی با جنس مخالف برای تجربه لذت آنی اشاره کرد.

5- نبود صمیمیت کافی در ارتباط با همسر

برخی از زن و شوهرها تنها در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اما از نظر روانی فاصله زیادی میان‌شان وجود دارد. آن ها نمی‌توانند همانند دو دوست همدم یکدیگر باشند و فعالیت‌های لذت بخشی را با هم انجام دهند. همین مسئله باعث می‌شود که شکاف عاطفی عمیقی میان‌شان شکل بگیرد و احتمال بروز خیانت نیز افزایش یابد.

بیشتر بخوانید : روابط فرازناشویی 

6- اختلاف‌های حل نشده در طول زمان

بسیار اهمیت دارد که بتوانید هر مشکلی را به موقع حل کنید و تعارض‌هایتان را از طریق گفت و گوی موثر با یکدیگر در میان بگذارید. توجه داشته باشید که بار روانی مشکلات به مرور زمان روی هم انباشته شده و در نهایت به احساس خشم و ناراحتی عمیق منجر می‌شود. این شرایط شما را تا حد زیادی در برابر روابط ناسالم آسیب پذیر کرده و می‌تواند زمینه بروز خیانت را فراهم سازد.

7- علت خیانت به همسر | تکانشگری و فقدان دوراندیشی

تکانشگری نوعی ویژگی شخصیتی است که باعث می‌شود افراد در لحظه، بدون فکر و دور اندیشی عمل کنند. افرادی که تکانشگری بالایی دارند، پیامدهای رفتار خود را در نظر نمی‌گیرند و معمولا با گذشت مدت کوتاهی از رفتارهایی که انجام داده‌اند پشیمان می‌شوند. این افراد بیش از سایرین ممکن است که خود را در روابط فرازناشویی و غلط درگیر سازند. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان خیانت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

– آیا خیانت قابل جبران است؟

خیانت یک رویداد بسیار آسیب‌زا در رابطه زناشویی است که می‌تواند خسارات روحی و روانی مختلفی را برای هر دو طرف به وجود بیاورد. به طوری که هرکدام احساس کنند این ارتباط هرگز همانند سابق نمی‌شود. با این حال امروزه روانشناسان متخصص در حیطه زوج درمانی روش‌های مختلفی را برای بهبود این وضعیت به کار می‌بندند. این روش‌ها به زوجین کمک می‌کنند رابطه خود را از نو بسازند و فرصت دیگری در اختیار هم قرار دهند.



:: برچسب‌ها: علت خیانت به همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ایراد گرفتن از همسر از آن دسته مسائلی است که می‌تواند حسابی شما را ناامید کند. همه ما دوست داریم از اطرافیان و به‌خصوص همسرمان احساس ارزشمندی را دریافت کنیم. این در حالی است که گاهی اوقات همسر شما شروع به ایراد گرفتن از هر چیزی می‌کند. در این شرایط رفته‌رفته احساس می‌کنید که اعتمادبه‌نفس خود را ازدست‌داده‌اید. یا شاید تحمل زندگی با چنین فردی برایتان سخت بشود. به همین خاطر باید بتوانید این شرایط را تغییر دهید. بسیاری از خانم‌ها و آقایان به دلیل تربیت یا باورهای اشتباه فکر می‌کنند اجازه دارند دائماً از دیگران انتقاد کنند. اما این شما هستید که باید با تعیین حد و مرزها و بدون ایجاد دعوا و اختلاف جلوی این رفتارها را بگیرید. اگر احساس می‌کنید تغییر دادن شرایط برای‌تان سخت است بهترین کار این است که مشاوره خانواده دریافت نمایید.

منبع : ایراد گرفتن از همسر

دلیل ایراد گرفتن از همسر چیست ؟

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که چرا بعضی از خانم‌ها یا آقایان دائماً از همسر خود ایراد می‌گیرند؟ وقتی شما دلیل رفتار همسرتان را پیدا کنید بهتر می‌توانید شرایط را تحت کنترل داشته باشید. باید گفت که دلایل این موضوع می‌تواند به تعداد آدم‌های روی زمین متفاوت باشد بااین‌حال بعضی از رایج‌ترین دلایل عبارت‌اند از:

اختلاف سلیقه

ساده‌ترین دلیل برای ایراد گرفتن همسران از یکدیگر اختلاف سلیقه است. تفاوت فرهنگی و اختلاف سلیقه همیشه میان زوج‌ها وجود خواهد داشت. بااین‌حال بعضی از آن‌ها راه‌های مناسب برای حل این اختلافات را نمی‌شناسند. آن‌ها تصور می‌کنند حرف خودشان صحیح است و طرف مقابل باید مطابق خواسته آن‌ها برخورد کند. به همین خاطر شروع به ایراد گرفتن از همسرشان می‌کنند.

ایراد گرفتن از همسر و تمایل برای تغییر دادن

یک اشتباه بسیار رایج در بین جوانان این است که فکر می‌کنند می‌توانند شخص موردعلاقه خود را تغییر دهند. به همین خاطر با وجود همه اختلاف‌هایی که دارند با او ازدواج می‌کنند. در حقیقت آن‌ها فکر می‌کنند که بعد از ازدواج می‌توانند رفتارهایی که دوست ندارند را تغییر بدهند. این موضوع تبدیل به دلیلی برای ایراد گرفتن‌های دائمی از همسر می‌شود. شاید بتوان گفت یکی از دلایل ایراد گرفتن و انتقادکردن این است که همسرتان شما را همان‌طور که هستید دوست ندارد و می‌خواهد شما را تغییر بدهد.

یادگیری‌های کودکی

اگر همسرتان دائماً از شما ایراد می‌گیرد گذشته او را بررسی کنید. رفتار پدر و مادر همسرتان با هم یا با دیگران چطور است؟ بعضی‌ها به‌راحتی به خودشان اجازه می‌دهند از دیگران انتقاد کنند. اگر در اطراف همسر شما نیز چنین افرادی وجود دارند می‌توان گفت دلیل ایراد گرفتن‌های او این است که این رفتار را از دیگران یاد گرفته است. برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

پیامدهای ایراد گرفتن از همسر

ازبین‌بردن اعتمادبه‌نفس طرف مقابل

اولین و شایع‌ترین پیامد ایراد گرفتن‌های دائمی این است که طرف مقابل اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهد داد. بخش مهمی از اعتمادبه‌نفس و احساس ارزشمندی ما از بازخوردهایی به وجود می‌آید که از دیگران می‌گیریم. اگر این دیگران و به‌خصوص فرد مهمی مثل همسر دائماً به شما متذکر شود که خوب نیستید طبیعتاً دیر یا زود خودتان هم احساس خواهید کرد که به‌اندازه کافی خوب نیستید. این شرایط علاوه بر اینکه می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرد را از بین ببرد احتمال بروز بیماری‌های روحی مثل اضطراب و افسردگی را هم افزایش خواهد داد.

برای آن که بتوانید ایرادات همسرتان را بدون تخریب اعتماد به نفس او بیان کنید، حتما مقاله رفتار با همسر بخوانید.

آسیب‌دیدن زندگی مشترک با ایراد گرفتن از همسر

زندگی مشترک قرار است جایگاهی برای آرامش و احساس رضایت ما در زندگی باشد. وقتی زندگی شما به‌جای این شرایط تبدیل به وضعیتی می‌شود که دائماً در آن انتقاد می‌شنوید طبیعتاً خانواده شما آسیب‌های بسیاری را خواهد دید. بی‌توجهی و سرد شدن همسر یکی از ساده‌ترین این مشکلات است. این شرایط حتی می‌تواند زندگی‌تان را به سمت جدایی پیش ببرد. به همین خاطر بهتر است برای تغییر شرایط اقدام کنید.

افزایش احتمال خیانت

بسیاری از کسانی که دست به خیانت می‌زنند معتقدند نیازهای آن‌ها در کنار همسرشان ارضا نمی‌شده است. هنگامی که شما یا همسرتان توجه و محبت لازم را از شریک احساسی‌اش دریافت نمی‌کند این احتمال وجود دارد که به سراغ فرد دیگری برود که این نیاز را برای او تأمین می‌کند. و این شرایط می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در جریان زندگی شما به همراه داشته باشد.

با همسر ایرادگیر چطور برخورد کنیم؟

قرار نیست به هر تغییری تن بدهید

در اولین قدم این موضوع را بدانید که قرار نیست به هر تغییری تن بدهید. شما به‌عنوان یک شخصیت مستقل برای خودتان حد و مرزهای مشخصی دارید. تغییر دادن این حد و مرزها اولاً به این معناست که شخصیت‌تان را زیر پا می‌گذارید. ثانیاً باعث می‌شود همسرتان به رفتار خود ادامه بدهد و دائماً از شما بخواهد سایر رفتارهایتان را هم تغییر بدهید. اما به خاطر داشته باشید که انتقادهای همسرتان هرگز تمام نمی‌شود و شما همیشه باید برای رضایت او تغییر کنید. یا اگر ایراد گرفتن‌های وی تمام شود شاید دیگر چیزی از شخصیتی که می‌شناختید باقی نمانده باشد. به همین خاطر راهکار بهتر این است که از ابتدا حد و مرزهای خودتان را مشخص کنید و با حفظ احترام‌ها روی آنها باقی بمانید.

آیا حق با همسرتان است؟

همان‌طور که گفتیم مهم است که حد و مرزهای خود را مشخص کنید و درمورد آنها محکم باقی بمانید. اما اگر در موردی غیر از این حد و مرزها همسرتان از شما انتقاد می‌کند بهتر است کمی به آنها فکر کنید. آیا حق با همسرتان است؟ اگر واقعاً همسرتان راجع به موضوعی حق دارد سعی کنید شرایط را تغییر بدهید. این کار می‌تواند تأثیر مطلوبی در رابطه عاطفی شما نیز داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید : شلخته بودن همسر

 

ایراد گرفتن از همسر ، سکوت کنید

یکی از رفتارهای اشتباه بسیاری از خانم‌ها یا آقایان این است که وقتی انتقاد می‌شنوند بلافاصله شروع به پاسخ‌دادن می‌کنند. یادتان باشد این کار فقط شرایط را بدتر خواهد کرد. به همین خاطر بهترین کار این است که خونسردی خودتان را حفظ کنید. از بحث کردن خودداری کنید و فقط به همسرتان بگویید که راجع به نظراتش فکر خواهید کرد.

با همسرتان صحبت کنید

اگر احساس می‌کنید شرایط برای‌تان غیرقابل‌تحمل شده است با همسرتان صحبت کنید. او را در جریان احساسات خود قرار بدهید و از او بخواهید دست از رفتارش بردارد. سعی کنید دلیل انتقادهای همسرتان را پیدا کنید و با هم راه دیگری برای بیان آن‌ها پیدا کنید.

ایراد نگرفتن‌ها را تشویق کنید

وقتی همسرتان از چیزی ایراد نمی‌گیرد یا احیاناً از شما تعریف می‌کنید او را تشویق کنید و به او نشان بدهید که چقدر خوشحال‌تان کرده است. این کار در طولانی‌مدت باعث می‌شود که همسرتان متوجه شود چطور می‌تواند شما را خوشحال کند و زندگی بهتری برایتان بسازد. توجه داشته باشید که با کنایه حرف نزنید، مثلا نگویید “چه عجب تعریف کردی”، بلکه بگویید “نظر مثبت تو خیلی به من روحیه میده”.

از یک مشاور کمک بگیرید

مشاورین با تخصصی که در زمینه شخصیت‌های مختلف و نحوه برخورد با آن‌ها دارند به‌خوبی می‌توانند با همسر شما صحبت کنند و راه‌های برخورد صحیح با همسر را به وی آموزش بدهند. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید هیچ‌کدام از راهکارهای بالا به شما کمک نخواهد کرد بهتر است از یک مشاور برای تغییر شرایط کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور با همسری که از همه چیز ایراد می‌گیرد برخورد کنم؟

با همسرتان صحبت کنید و او را در جریان احساسات خود قرار بدهید. دلیل انتقادهای او را پیدا کنید و سعی کنید راه بهتری برای بیان انتقادهای وی پیدا کنید.



:: برچسب‌ها: ایراد گرفتن از همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آشنایی با اصول تربیت کودک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدینی است که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند. این گروه از والدین معمولاً به دنبال اصول و راهکارهایی هستند تا از طریق آن‌ها بتوانند به پرورش استعدادها و توانایی‌های کودک خود کمک کنند و یا سلامت روحی و شخصیت او را تضمین نمایند. روانشناسان معتقدند که کودکان در هر دوره سنی نیازها و توانایی‌های متفاوتی دارند و تربیت آن‌ها نیز باید به صورتی باشد که تا حد ممکن به این نیازها پاسخ داده و آن‌ها را برای ورود به مرحله بعدی رشد آماده کند. عدم توجه به روانشناسی کودک آینده آن‌ها تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز آسیب‌هایی در بزرگسالی خواهد شد. بنابراین پیش از هر چیز در مورد فرزندتان مشاوره کودک دریافت کنید.

 

منبع : تربیت کودک 

به چه مسائلی در تربیت کودک باید توجه کرد؟

هر خانواده‌ای دارای آداب و عادات رفتاری منحصر به فردی است و هر کودکی با نگاه کردن و سرمشق گیری از والدین و نزدیکانش رفتارهای آن‌ها را الگو قرار داده و به مرور زمان شناخت و عادات اعضا در کودک نیز شکل می‌گیرد. والدین جوان امروزی نسبت به پدران و مادران خود در تربیت فرزندانشان محتاطانه‌تر رفتار کرده و در تلاش‌اند تا فرزندانی با کمترین آسیب روحی و روانی پرورش دهند. در ادامه به ابعاد مختلف تربیتی که والدین باید توجه داشته باشند اشاره شده است. برای اشنایی با انواع سبک فرزند پروری کلیک کنید.

سن تربیت کودک

یکی از نخستین سوالاتی که در زمینه تربیت کودک باید به آن پاسخ داد این است که تربیت از چه سنی شروع می‌شود؟ متخصصین روانشناسی کودک بازه زمانی مشخصی را برای تربیت در نظر نمی‌گیرند و معتقدند که از نخستین روزهای تولد بحث تربیت شروع خواهد شد. در واقع شما با محبت یا توجهی که در روزهای اول تولد به کودک خود دارید نخستین قدم‌ها را در تربیت کودکتان برمی‌دارید و به تدریج با بزرگتر شدن وی ابعاد بیشتر و پیچیده‌تری از تربیت نیز به آن اضافه خواهد شد. بهتر است برای آشنایی با جنبه‌های مختلف تربیت و زمان ارائه هر آموزشی به فرزند خود با یک مشاور کودک صحبت کنید. متخصصین می‌توانند اطلاعات مناسبی راجع به نیازهای هر دوره سنی و سطح توانایی‌های کودک در هر دوره در اختیارتان بگذارند. برای اطلاع از بهترین اقدامات مرتبط با سن تربیت کودک کلیک کنید.

اشتباهات تربیتی والدین

یکی دیگر از نکاتی که در تربیت کودک باید به آن توجه داشت این است که برخی رفتارها باعث آسیب دیدن شخصیت کودک شده و تأثیر مثبتی در او نخواهند داشت. به این قبیل رفتارها اشتباهات تربیتی گفته می‌شود. آشنایی با این اشتباهات اهمیت بسیاری برای والدین دارد زیرا با عمل کردن به آن‌ها به صورت ناخواسته فرزندتان را در معرض آسیب‌های روحی مثل اضطراب یا افسردگی قرار می‌دهید یا ممکن است او دچار بعضی ضعف‌های شخصیتی شود که تا سنین بزرگسالی نیز همراهش باشند. برخی از رایج‌ترین اشتباهات تربیتی شامل موارد زیر هستند. برای جلوگیری و آشنایی با سایر اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

  • تنبیه‌های فیزیکی
  • بی توجهی به رفتارهای مثبت و توانایی‌های کودک
  • توجه به نتیجه و ماحصل کارها به جای توجه به فرایند
  • مسخره کردن یا بی اهمیت دانستن ترس‌ها، خیالات یا نگرانی‌های کودک
  • بیان جملاتی مثل (دیگر دوستت ندارم)، (تو دیگر فرزند ما نیستی) و …

تربیت جنسی کودک

والدین می‌بایست به تمامی ابعاد تربیتی توجه کافی داشته باشند. یکی از جنبه‌های تربیت که باید به آن توجه داشته باشید تربیت جنسی کودک است. روانشناسان معتقدند که همانند سایر ابعاد تربیت، تربیت جنسی کودک نیز سن یا مقطع خاصی ندارد و شما می‌بایست این موضوع را به عنوان یک فرایند و در طی سال‌های تربیت کودک مدنظر داشته باشید.

تربیت جنسی به طور کلی به معنای پاسخ‌دهی صحیح به کنجکاوی‌های جنسی کودک، آموزش حریم خصوصی به او و یاددهی اصولی است که در هر فرهنگ باید راجع به مسائل جنسی رعایت شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت تربیت جنسی کودک این است که با افزایش آگاهی، احتمال بروز آسیب‌هایی مثل تجاوز کاهش پیدا می‌کند و همچنین شما می‌توانید میزان دانسته‌های فرزندتان در هر دوره سنی را تحت کنترل داشته باشید. به همین خاطر بهتر است اطلاعات خود را، راجع به اصول تربیت جنسی افزایش دهید. جهت دریافت آموزه های مربوط به تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

آموزش مهارت‌ها به کودک

خیلی از دشواری‌هایی که بزرگسالان با آن مواجه می‌شوند به دلیل ضعف در مهارت‌هایی است که داشتن آن‌ها می‌توانست در شرایط سخت بسیار کمک کننده باشد. به همین خاطر در سال‌های اخیر روانشناسان تاکید بسیاری بر آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان دارند. متاسفانه برخلاف تصور بسیاری از والدین این مهارت‌ها در طول زندگی و به صورت خود به خودی برای کودک دست‌یافتنی نخواهد بود و یا درصورتیکه چنین احتمالی وجود داشته باشد، کسب تجربه و مهارت در این زمینه‌ها می‌تواند هزینه‌های سنگینی را برای کودک به همراه داشته باشد. در نتیجه بهتر است از اولین سال‌های رشد کودک و در جریان تربیت با کمک گرفتن از یک مشاور، کودکتان را با مهارت‌های مختلف زندگی آشنا کنید. برخی از این مهارت‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • توانایی (نه) گفتن
  • توانایی دوست یابی و برقراری روابط اجتماعی
  • توانایی مدیریت احساسات
  • توانایی حل مسئله و تصمیم گیری
  • توانایی مدیریت زمان
  • و…

بیشتر بخوانید: تربیت فرزند

چند نکته تربیتی کودکان

اگرچه کودکان در هر دوره سنی نیازهای متفاوتی دارند و در تربیت آن‌ها باید به مسائل مختلف توجه داشته باشید، اما برخی نکات اصول کلی تربیت هستند و می‌توانند به شما در همه زمان‌ها کمک کنند. مهم‌ترین اصول تربیتی را در ادامه با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

  1. همواره به قوانین و مقرراتی که در خانه وضع کرده‌اید وفادار باشید. اگر فرزندتان احساس کند که با قشقرق درست کردن یا هر طریق دیگری می‌تواند شما را مجاب کند، کنترل رفتار وی سخت خواهد بود.
  2. هنگام تربیت کودک تنبیه را کنار بگذارید. تنبیه اطلاعات تربیتی مناسبی در اختیار فرزندتان قرار نمی‌دهد و صرفاً به او این پیام را منتقل می‌کند که نباید کاری را انجام دهد، اما راجع به چرایی این مسئله یا رفتار جایگزین چیزی نمی‌گوید.
  3. رفتارهای مناسب کودک خود را پاداش دهید و آن‌ها را به خاطر هر موضوع کوچکی تشویق کنید.
  4. زمانی را برای بازی با کودک و یا هر فعالیت دیگری که برای او خوشایند است اختصاص دهید.
  5. درصورتی که همیشه انجام کارها را خودتان برعهده بگیرید باعث اختلال در رشد اعتماد به نفس کودک می‌شوید و او در بزرگسالی همواره به توانایی‌هایش با شک و تردید نگاه خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آموزش مهارت‌های زندگی به کودک باید از چه سنی شروع شود؟

سنین پیش‌دبستانی یا اولین سال‌های دبستان زمان مناسبی برای آموزش این مهارت‌ها به کودک است.

تربیت جنسی کودک چه اهمیتی دارد؟

درصورتی‌که شما کنجکاوی‌های جنسی کودک خود را بی‌پاسخ بگذارید یا او را تنبیه کنید آن‌ها پاسخ سوالاتشان را به شیوه دیگری پیدا خواهند کرد که ممکن است توانایی کنترل شما را کاهش دهد. علاوه بر این افزایش آگاهی‌های کودک باعث کاهش بروز آسیب‌های مثل تجاوز خواهد شد.

کمک گرفتن از مشاورین در تربیت کودک چه اهمیتی دارد؟

متخصصین روانشناسی کودک می‌توانند اطلاعات مفیدی را در زمینه نیازهای رشدی کودک شما در هر مرحله و نحوه برخورد شما با آن‌ها در اختیارتان بگذرانند. متخصصین حاضر در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو با تجربه چندین ساله ای که در ارتباط با کودکان دارند می توانند به شما در خصوص مشکلات مرتبط با فرزندان‌تان راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

 

 

منبع : تربیت کودک 

 

 



:: برچسب‌ها: تربیت کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درس نخواندن بچه مخصوصا در سنین ابتدایی برای والدین دشواری زیادی ایجاد می‌کند. چرا که کودکان هنوز معنای مسئولیت را درک نکرده و والدین خود را در قبال تربیت آن‌ها مسئول می‌دانند. برای حل مساله به این نکته نیز توجه کنید که علت تاکید شما بر درس خواندن چیست؟ تنها فایده درس خواندن برای کودک‌تان پیدا کردن شغل و جایگاهی در آینده نیست، بلکه کودک برای برقراری ارتباط و همین‌طور حل مسائل زندگی خود نیاز دارد که تجربیات مختلفی را یاد بگیرد. به همین خاطر می‌توان گفت درس نخواندن بچه ازجمله مشکلاتی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید این مشکل را حل کنید بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

منبع : درس نخواندن بچه

دلایل درس نخواندن بچه

مشکلات جسمانی یا ناتوانی‌های ذهنی

پیش از اینکه به دنبال هر دلیلی در رفتار فرزندتان برای درس نخواندن بگردید، ابتدا از این موضوع مطمئن شوید که او دچار مشکل جسمانی یا روحی خاصی نباشد. برخی مشکلات مانند ضعف در بینایی، شنوایی یا صحبت کردن و همین‌طور مشکلاتی مانند ناتوانی‌های ذهنی خفیف گاهی اوقات تا پیش از رسیدن کودک به سنین مدرسه قابل‌شناسایی نیستند. به همین خاطر بهتر است ابتدا با کمک گرفتن از یک روانشناس کودک و استفاده از تست هوش سطح توانایی‌های فرزندتان را بررسی کنید.

درس نخواندن بچه و احتمال اختلالات عصبی-رشدی

اختلالات عصبی-رشدی مجموعه‌ای از مشکلات مانند بیش فعالی یا اختلالات یادگیری هستند که از بدو تولد در کودک وجود دارند و به برخی نارسایی‌ها در شرایط مغزی مربوط هستند. این اختلالات نیز ممکن است در فرایند تحصیل فرزند شما مشکل ایجاد کنند. اگر چنین مشکلاتی وجود داشته باشد، به‌راحتی می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصین روانشناسی و درمان‌های لازم از شدیدتر شدن مشکل فرزندتان جلوگیری کرده و به او برای بهبود شرایط کمک کنید. به همین خاطر تشخیص این دسته از مشکلات نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کافی داشته باشید.

تأخیرهای رشدی

برای اینکه کودک بتواند به‌خوبی مطالب آموزشی را متوجه شود، باید به سطح مشخصی از توانایی‌های ذهنی رسیده باشد. تمرکز کردن و بی‌توجهی به محرک‌های مزاحم، حجم مشخصی از حافظه، فهم کلام و دایره واژگان مناسب ازجمله این توانایی‌ها هستند، بااین‌حال برخی کودکان با دلایل مختلفی به‌خصوص محیط نامناسب در این توانایی‌ها ضعیف هستند و این می‌تواند درس خواندن را برای آن‌ها تبدیل به کاری سخت یا پر از شکست کند و به همین خاطر آن‌ها از این موضوع فرار می‌کنند. در شرایطی که فرزندتان دچار این مشکلات باشد باید با استفاده از یک برنامه دقیق و مشخص برای برطرف کردن ناتوانی‌ها به وی کمک کنید.

درس نخواندن بچه و بیماری‌های روحی

یکی از مهم‌ترین تأثیرات بیماری‌های روحی در کودکان این است که توانایی آن‌ها برای تحصیل کم می‌شود. افسردگی و به‌خصوص اضطراب بیماری‌هایی هستند که ممکن است در کودکان دیده شود. کمال‌گرایی والدین، ترس کودک از شکست خوردن، اضطراب جدایی و بسیاری از مشکلات روحی دیگر می‌توانند توانایی‌های تحصیلی کودک را تحت تأثیر خود قرار دهند.

ناراحتی از شرایط تحصیل

گاهی اوقات نیز بی‌میلی کودک نسبت به درس خواندن واکنشی است که آن‌ها به یک شرایط آزاردهنده نشان می‌دهند. بدرفتاری معلم یا همکلاسی‌ها، احساس اضطراب در مدرسه و یا هر شرایط منفی دیگری می‌تواند مدرسه و درس خواندن را برای فرزندتان تبدیل به موضوعی کند که او دوست دارد از آن‌ها فرار کند.

درس نخواندن بچه و رفتار والدین

بزرگ‌ترها و به‌خصوص والدین الگوهایی هستند که کودک بر اساس رفتار آن‌ها عمل می‌کند. اگر شما یا خواهر و برادرهای بزرگ‌تر کودک برخلاف گفته‌هایتان عادت‌هایی مثل درس خواندن یا مطالعه نداشته باشید فرزندان شما نیز به این مسائل توجهی نمی‌کنند.

بی‌نظمی در رفتار

شایع‌ترین دلیل درس نخواندن بچه‌ها بی‌نظمی در رفتار است. بعضی از کودکان نمی‌توانند زمان‌های خود را مدیریت کنند و بین کارهایی مثل درس خواندن، فعالیت‌های فوق‌برنامه و همین‌طور تفریح به‌درستی اولویت‌بندی نمی‌کنند. در این شرایط شما می‌بایست با استفاده از روش‌های مختلف به کودک کمک کنید تا این مشکلات را برطرف کند.

راهکارهای مقابله ای با درس نخواندن بچه

دلایل را پیدا کنید

در نخستین قدم دلایل درس نخواندن فرزندتان را پیدا کنید و همان‌طور که گفته شد در ابتدا از نبود بیماری‌های جسمی و رشدی مطمئن شوید. همچنین می‌توانید به روزهایی که فرزندتان آسان‌تر سراغ درس‌هایش می‌رود و روزهایی که به‌سختی تکالیفش را انجام می‌دهد توجه کنید تا به این نتیجه برسید که چه شرایطی خلقیات او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اجازه بدهید فرزندتان تصمیم بگیرد

گاهی اوقات بی‌میلی کودکان به درس خواندن به دلیل جلب‌توجه والدین یا لجبازی با آن‌ها صورت می‌گیرد. این شرایط به‌خصوص زمانی اتفاق می‌افتد که والدین با رفتارهای اضطرابی دائماً درس خواندن فرزندشان را بررسی می‌کنند. در این حالت شما بدون اینکه متوجه باشید استرس خود را به کودک منتقل می‌کنید. یکی از راهکارهایی که در این شرایط می‌توانید امتحان کنید این است که به‌جای بحث کردن با کودک به او اجازه دهید خودش برای زمان مطالعه درس‌ها برنامه‌ریزی کند و همین‌طور هنگامی‌که تکالیفش را انجام نمی‌دهد با پیامدهای آن مواجه شود. از این طریق شما بدون ایجاد درگیری با کودک دلایل اهمیت توجه به تکالیفش را به وی نشان می‌دهید.

اوج انرژی فرزندتان را پیدا کنید

هریک از ما سیستم ذهنی و انرژی خاص خود را داریم. بعضی‌ها اوایل صبح و بعضی‌ها غروب انرژی بیشتری داریم. بعضی از کودکان می‌بایست پیش از شروع بازی و تفریح تکالیف خود را تمام کنند، اما برخی دیگر پس از پایان تفریح با تمرکز بیشتری به سراغ فعالیت‌ها می‌روند. به همین خاطر یکی از دلایلی که باعث درس نخواندن کودک می‌شود این است که والدین این زمان‌ها را نمی‌شناسند و سعی می‌کنند کودک را با شرایط خودشان هماهنگ کنند.

انگیزه ایجاد کنید

اگر می‌خواهید درس خواندن در فرزندتان تبدیل به فعالیتی خودکار شود و او خود به این موضوع علاقه‌مند باشد، ابتدا باید با استفاده از انگیزه‌های بیرونی کودک را به تحصیل تشویق کنید، پس از مدتی خود فرایند درس خواندن و موفقیت‌هایی که کودک در این راه به دست می‌آورد تبدیل به انگیزه‌ای برای فعالیت تحصیلی او می‌شوند. برای اینکه بتوانید فرزندتان را به درس خواندن تشویق کنید بهتر است رفتارهای صحیح او را مورد تشویق قرار دهید و همین‌طور به‌جای تمرکز بر انجام تمام و کمال کارها هرگونه پیشرفت فرزندتان را تشویق کنید.

موضوعی که در تشویق کودک باید به آن توجه داشته باشید این است که تشویق‌ها نباید مانند باج دادن به کودک باشد. گاهی بیان یک جمله تحسین‌آمیز، تعریف کردن از کودک در حضور بقیه و یا حتی تهیه غذای موردعلاقه کودک نیز می‌توانند به‌عنوان پاداش در نظر گرفته شوند.

استراحت در کنار فعالیت

بعضی مواقع از فرزندمان انتظار داریم بی‌وقفه تمام فعالیت‌های درسی‌اش را انجام دهد و استراحت کردن‌های او را دلیلی بر درس نخواندن می‌دانیم. روانشناسان معتقدند در ازای هر نیم ساعت تا چهل‌وپنج دقیقه مطالعه کودک به یک‌ربع استراحت نیاز دارد. البته این زمان‌بندی می‌تواند با توجه به توانایی‌های فرزندتان متفاوت باشد، اما آنچه اهمیت دارد این است که بدانید کودک می‌بایست مابین زمان‌هایی که درس می‌خواند استراحت کند این کار بهره‌وری وی برای ادامه مطالعه را نیز افزایش می‌دهد.

الگوی مناسبی باشید

فرزندان‌تان بیش از هر چیز از رفتارهای شما الگوبرداری می‌کنند. به همین خاطر اگر می‌خواهید آن‌ها چیزی را یاد بگیرند، بهتر است در درجه اول خودتان آن را انجام دهید یا در رفتارتان نشان بدهید که برای آن ارزش قائل هستید. اگر فرزندتان یک‌بار کتاب یا مجله‌ای را دست شما ببیند اثر تربیتی آن صدها برابر بیش از آن است که شما او را برای درس خواندن نصیحت‌کنید.

کمال‌گرا نباشید

با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که آیا واقعاً فرزندتان درس نمی‌خواند یا این انتظارات شماست که کمی غیرمنطقی است؟ آیا شما به‌اندازه توانایی‌های کودک از او انتظار دارید و تلاش‌هایش را می‌بینید یا همواره از وضعیت درس خواندنش گلایه دارید؟ گاهی اوقات اضطراب والدین از اینکه مبادا دیگران راجع به آن‌ها یا فرزندشان قضاوت بدی داشته باشند و همین‌طور کمال‌گرایی‌ها و انتظارات نامعمول باعث می‌شود بیش‌ازحد به فرزندتان سخت بگیرید و این کار باعث بروز مشکلات بسیاری ازجمله آسیب دیدن رابطه شما و کودک خواهد شد.

اهمیت مشاوره درباره درس نخواندن بچه

موضوع تحصیل برای کودکان از آن دسته مسائلی است که نباید اهمیت آن را فراموش کرده یا به حال خود رها کنید. بسیاری از مواقع درس نخواندن در سنین پایین باعث می‌شود فرزندتان در برخی مهارت‌های پایه از همسالان خود عقب بیافتد و جبران کردن این فاصله در آینده بسیار سخت خواهد بود.

علاوه بر این گاهی خاطرات تلخ و ناراحتی‌هایی که با درس خواندن پیوند می‌خورند، باعث خواهد شد تا فرزندتان به‌طورکلی از این موضوع گریزان شود به همین خاطر اگر احساس می‌کنید مشکل درس نخواندن فرزند شما جدی‌تر از آن شده که بتوانید از پس آن بربیایید، بهتر است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین با توجه به شناختی که از اصول برنامه‌ریزی تحصیلی دارند و همین‌طور شناخت شخصیت و روحیات کودکان می‌توانند برای برطرف کردن این مشکل به شما کمک کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چطور فرزندم را به درس خواندن تشویق کنم؟

تشویق کردن پیشرفت‌ها و زمان‌هایی که فرزندتان درس می‌خواند، اهمیت دادن به استراحت و تفریح در کنار فعالیت و همین‌طور پرهیز از کمال‌گرایی ازجمله راهکارهایی هستند که بهتر است امتحان کنید.

چرا بعضی از بچه‌ها علاقه‌ای به درس خواندن ندارند؟

وجود مشکلات جسمی، روحی و یا عقب مانگی‌های رشدی در کنار موضوعاتی که ممکن است در مدرسه باعث آزار آن‌ها شده باشد ازجمله دلایل بی‌علاقگی به درس خواندن هستند.

 

 

منبع : درس نخواندن بچه

 

 



:: برچسب‌ها: درس نخواندن بچه ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پرخوری کودکان اگر متوقف نشود آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامت کودک وارد خواهد کرد، یکی از این آسیب‌ها تجمع چربی و ناتوانی در کاهش وزن در بزرگسالی است. این کودکان حتی در بزرگسالی نیز دچار مشکل اضافه وزن بوده و این موضوع احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مرتبط با چافی را افزایش خواهد داد. والدین موظف‌اند توجه ویژه‌ای بر تغذیه و رژِیم کودک‌شان داشته باشند. چرا که کودکان قدرت قضاوت ناقصی دارند و پدر و مادر باید تا زمانی که به بلوغ برسند به آن‌ها برای حفظ سلامتی و رشد بهتر یاری برسانند. اگر نمی‌دانید چگونه از فرزندتان مراقبت کنید، حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

 

منبع : پرخوری کودکان و راه درمان پرخوری عصبی کودک

دلایل پرخوری کودکان

زمینه وراثتی

پرخوری کودک می‌تواند تحت تاثیر عوامل وراثتی و ژنتیکی قرار داشته باشد. والدینی که خودشان چاق هستند و پرخوری می‌کنند به احتمال بیشتری کودکشان از هنگام تولد چاق هستندو پرخوری می‌کند و عمدتاً این رفتار را در سنین بعدی هم انجام می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت یکی از علل پرخوری مربوط به مسائل زیستی کودک می‌باشد.

عادات غذایی بد به دلیل پرخوری کودکان

طبق نتایج مطالعات محروم کردن کودک از غذا و یا رژیم سخت برای مدت طولانی می‌تواند باعث افزایش پرخوری و چاقی کودک شود. همچنین عدم رعایت وعده‌های غذایی و یا مصرف غذاهای مضر مانند فست فود و یا غذاهای پر چرب می‌تواند میل کودک به خوردن غذای زیاد را افزایش دهد. علاوه بر این، بی‌نظمی و نخوردن وعده‌های اصلی غذایی باعث می‌شود تا کودک همیشه احساس گرسنگی بکند و میل زیادی به پرخوری در وعده‌های مختلف غذایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بدغذایی کودک

فعالیت بدنی

کودکانی که فعالیت بدنی زیادی انجام می‌دهند، سوخت و ساز بدنشان افزایش پیدا می‌کند و بیشتر میل به پرخوری پیدا می‌کنند. انجام فعالیت بدنی زیاد باعث مصرف کالری می‌شود و در نتیجه کودک احساس گرسنگی پیدا می‌کند و برای رفع گرسنگی به پرخوری روی می‌آورد. خوردن غذا در وعده‌های اصلی و مصرف غذاهای مغذی می‌تواند کالری مصرف شده را بدون پرخوری زیاد به بدن کودک بازگرداند.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی و گروه همسالان

امروزه یکی از علل پرخوری در کودکان و یا حتی بزرگسالان تحت تاثیر رسانه‌های اجتماعی و گروه همسالان قرار دارد. کودکان با مشاهده اینکه برخی دوستانشان مواد غذایی مختلفی مصرف می‌کنند خودشان هم میل به پرخوری پیدا می‌کنند. علاوه بر این می‌توان نقش تبلیغات را در ارتباط با این مسئله در نظر گرفت. تبلیغات مواد غذایی برای کودکان به گونه‌ای طراحی می‌شود که کودک با مشاهده آن‌ها تحریک شود و میل بیشتری به مصرف آن‌ها پیدا می‌کند. این دسته از خوراکی‌ها معمولاً ارزش غذایی چندانی ندارند اما به دلیل ادویه‌های بکار رفته در آن‌ها کودک میل بیشتری برای خوردن آن‌ها پیدا می‌کند.

مشاهده و الگوبرداری کودک

کودکان اکثرا اعمال و فعالیت‌هایشان را از طریق مشاهده والدین یا اطرافیانشان یاد می‌گیرند. اگر الگوی کودک کسی باشد که پرخوری می‌کند و چاق است، تحت تاثیر او قرار می‌گیرد و میل به خوردن مواد غذایی مختلف در او زیاد می‌شود.

پریشانی‌های روانشناختی از دلایل پرخوری کودکان

یکی از مسائل جدی و اساسی در ارتباط با پرخوری کودکان پریشانی‌های روانشناختی است. پریشانی‌های روانشناختی نظیر استرس، اضطراب و افسردگی و… ارتباط نزدیک و مستقیمی با پرخوری در کودکان دارند. به طور کلی کودکانی که مشکلات هیجانی و روانشناختی را تجربه می‌کنند به احتمال بیشتری به سمت پرخوری می‌روند.

اختلالات خوردن

اختلالات خوردن می‌توانند یکی از عوامل اصلی پرخوری باشند. هر پرخوری را نمی‌توان جزئی از اختلال خوردن در نظر گرفت. به عبارتی صرفاً بر اساس پرخوری کودک نمی‌توان او را مبتلا به اختلال خوردن در نظر گرفت. اختلالات خوردن دارای ملاک‌‎ها و معیارهایی برای تشخیص هستند که ارزیابی و تشخیص آن باید توسط یک متخصص انجام شود.

درمان پرخوری کودکان

دارو درمانی پرخوری کودکان

در مواردی پرخوری کودک به دلیل یک مشکل زیستی یا پزشکی مانند کم کاری تیروئید است. در چنین شرایطی می‌توان از دارو درمانی برای کنترل و مدیریت تغذیه کودک بهره برد.

اصلاح عادات غذایی

پرخوری می‌تواند با عادات غذایی بد کودک مرتبط باشد، در نتیجه با اصلاح عادات غذایی می‌توان وضعیت پرخوری کودک را مدیریت کرد. همچنین اصلاح عادات غذایی والدین باعث می‌شود تا کودک هم شیوه غذا خوردن خود را اصلاح کند، زیرا که کودکان بسیاری از اعمالشان را از والدین خود تقلید می‌کنند. با کاهش وعده‌های غذایی به سه وعده اصلی و خوردن مواد غذایی مغذی می‌توان پرخوری کودک را مدیریت کرد.

مدیریت استرس و هیجانات منفی

همانطور که پریشانی‌های روانشناختی می‌توانند به وجود آورنده و یا شدت دهنده پرخوری کودک باشند، برطرف کردن و درمان این پریشانی‌های روانشناختی نظیر استرس، هیجانات منفی، افسردگی و… می‌تواند به وضعیت خوردن کودک کمک کند. با شناسایی عوامل استرس‌زا و عوامل به وجود آورنده هیجانات منفی کودک، می‌توان پرخوری او را کاهش داد.

ورزش کردن

ورزش برای کاهش وزن و درمان پرخوری کودک موثر است. درست است که فعالیت بدنی زیاد باعث می‌شود تا کودک میل به پرخوری داشته باشد، اما اگر ورزش در کنار رژیم غذایی صحیح انجام شود می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش وزن و رفع عادت پرخوری کودک باشد.

مراجعه به متخصص

در مجموع در ارتباط با درمان پرخوری کودک بهتر است از یک متخصص تغذیه و روانشناس کودک کمک بگیرید. زیرا پرخوری می‌تواند به علل مختلفی روی دهد و درمان زمانی اثربخش است که علت مشکل به درستی مشخص شده باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا پرخوری کودک نشان دهنده یک اختلال روانی است؟

پرخوری می‌تواند به علل مختلفی روی دهد، به طور کلی مجموع عوامل زیستی، روانی و اجتماعی در پرخوری کودک نقش دارند، و نمی‌توان علت پرخوری کودک را تنها در مسائل روانشناختی در نظر گرفت. برای ارزیابی‌ بیشتر در ارتباط با پرخوری فرزندتان می‌توانید از یک متخصص تغذیه یا روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

 

 

منبع : پرخوری کودکان و راه درمان پرخوری عصبی کودک

 

 



:: برچسب‌ها: پرخوری کودکان و راه درمان پرخوری عصبی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علائم اعتیاد به متادون را می شناسید ؟ این روزها با بالا رفتن آمار اعتیاد به مخدرها و به‌ویژه متادون، شناخت نشانه‌های اعتیاد به این ماده اهمیت بسیاری پیدا کرده است. متادون یک ماده مخدر صنعتی و یکی از مشتقات تریاک است. از این دارو معمولاً به‌عنوان درمان کمکی و برای ترک اعتیاد به هروئین، تریاک و سایر مواد مخدر استفاده می‌شود با این‌حال نباید از این نکته غافل شد که خود متادون خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی دارد. و چند بار استفاده از آن می‌تواند فرد را درگیر اعتیاد کند. به همین خاطر است که امروزه روش‌های درمان با متادون حتما باید زیر نظر متخصص صورت گیرد؛ در غیر این صورت تنها باعث می‌شود اعتیاد فرد از ماده‌ای به ماده دیگر تغییر پیدا کند. به همین خاطر است که شناخت علائم اعتیاد به متادون اهمیت بالایی دارد. در صورتی‌ که نشانه‌های اعتیاد به این ماده را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر از یک متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : انواع مواد مخدر  

 

منبع : علائم اعتیاد به متادون

علائم اعتیاد به متادون | نشانه‌های اعتیاد به متادون

علائم اعتیاد به متادون | نشانه‌های اعتیاد به متادون

استفاده از متادون حتی در چند بار اول باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار و جسم بیمار می‌شود. با دقت به این نشانه‌ها تا حدودی می‌توان مطمئن شد که فرد از متادون استفاده می‌کند. با این‌حال دقت داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است به هر دلیل دیگری نیز اتفاق بیفتد. به همین خاطر تشخیص دقیق این موضوع تنها به عهده متخصص است. ازجمله علائم اعتیاد به متادون عبارت است از:

علائم رفتاری اعتیاد به متادون

  • احساس خستگی و خواب‌آلودگی
  • گیجی و از دست دادن تمرکز
  • تحریک‌پذیری
  • اختلالات خواب
  • بروز مشکلات در روابط جنسی

علائم جسمی اعتیاد به متادون

  • ورم صورت
  • تهوع و استفراغ
  • تعریق
  • سردرد
  • اختلال در چرخه قاعدگی خانم‌ها
بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد معتاد 

 

نحوه تشخیص علائم اعتیاد به متادون

از جمله مهمترین علائم اعتیاد به متادون می توان به موارد زیر اشاره داشت : 

بالا رفتن میزان مصرف

یکی از نشانه‌های اعتیاد در تمامی مواد مخدر بالا رفتن تدریجی میزان مصرف است. پس از مصرف متادون یا هر مخدر دیگر برای یک مدت مشخص، بدن به آن عادت می‌کند. این شرایط باعث می‌شود که مصرف مخدر دیگر به‌اندازه قبل لذت نداشته باشد. به همین خاطر بیمار مجبور است برای دستیابی به احساس لذت میزان مصرف را افزایش دهد.

بروز نشانه‌های منفی

متادون یکی از انواع مخدرهایی است که وابستگی‌های جسمانی و روانی ایجاد می‌کند. به همین خاطر کسانی که به این ماده اعتیاد دارند در صورت قطع ناگهانی یا کاهش میزان مصرف دچار نشانه‌های ناخوشایندی می‌شوند. نشانه‌هایی مثل درد عضلانی و یا احساس خشم و تحریک‌پذیری باعث می‌شوند که فرد برای بازگشت به شرایط طبیعی به سراغ استفاده مجدد از متادون برود.

کاهش بهره‌وری

معتادین به متادون معمولاً بخش عمده‌ای از زمان خود را صرف پیدا کردن یا مصرف این ماده می‌کنند. به همین خاطر از سایر جنبه‌های زندگی خود عقب می‌مانند. غیبت‌های کاری، افت تحصیلی و کاهش رابطه با دوستان ازجمله نشانه‌هایی هستند که خبر از اعتیاد به متادون می‌دهند.

بیشتر بخوانید : متادون چیست 

 

نشانه‌های قطع مصرف متادون

همان‌طور که گفتیم یکی از راه‌های تشخیص اعتیاد به متادون نشانه‌های ترک هستند. این نشانه‌ها هنگامی نمایان می‌شود که بیمار برای مدتی نتواند از متادون استفاده کند و یا میزان مصرف کمتر از مقدار همیشگی باشد. نشانه‌های رایج ترک متادون عبارتند از:

  • بی‌خوابی و بی‌اشتهایی
  • اضطراب و تحریک‌پذیری
  • سردرد
  • دل‌درد
  • اسهال
  • مشکلات بینایی

تست اعتیاد به متادون

روش‌های مختلفی برای بررسی اعتیاد به متادون وجود دارد. این آزمایش‌ها معمولاً به دو دسته تست‌های سریع خانگی و همین‌طور تست‌های آزمایشگاهی تقسیم می‌شوند. اگرچه تست‌های خانگی در زمان کوتاهی به شما جواب می‌دهند اما احتمال خطا و تقلب در آن‌ها بالاست. در مقابل تست‌های آزمایشگاهی نتایج دقیق‌تری ارائه می‌کنند اما نیاز به زمان بیشتری برای پاسخگویی دارند. ازجمله تست‌های معتبر برای بررسی اعتیاد به متادون می‌توان به تست ادرار، خون، بزاق و موی سر اشاره کرد. رایج‌ترین این تست‌ها که بیش از دیگران مورداستفاده قرار می‌گیرد تست ادرار است. بااین‌حال امکان تقلب در این تست نیز وجود دارد. بهترین و دقیق‌ترین روش برای بررسی اعتیاد به مخدرهای مختلف آزمایش موی سر است. اما این روش به دلیل هزینه بالایی که دارد معمولاً مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. 

بیشتر بخوانید : تست متادون 

 

عوارض اعتیاد به متادون

متادون از آن دسته داروهایی است که اثرات منفی بسیاری روی بدن می‌گذارد. به همین خاطر است که شناخت این ماده و همین‌طور نشانه‌های اعتیاد به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. رایج‌ترین مشکلی که به دنبال استفاده از متادون برای بیمار پیش می‌آید مشکلات کبدی و به‌خصوص سرطان کبد هستند. سایر عوارض اعتیاد به متادون عبارت است از:

  • آسیب دیدن دندان‌ها
  • بیماری‌های تنفسی
  • بیماری‌های روانی مانند اختلالات شخصیت
  • بیماری‌های قلبی و عروقی

موارد ممنوعیت استفاده از متادون

همان‌طور که گفتیم متادون عوارض بسیاری دارد. اما این عوارض در برخی افراد بیشتر است. یا حتی می‌تواند خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر قبل از اینکه از متادون استفاده کنید حتماً از نبود بیماری‌ها یا داروهایی که با آن تداخل دارند اطلاع کافی کسب کنید. ازجمله موارد منع مصرف متادون عبارت است از:

  • بیماران مبتلا به اختلالات کلیه و کبد
  • بیمارانی که مشکلات قلبی یا تنفسی دارند
  • استفاده هم‌زمان متادون و الکل
  • استفاده هم‌زمان متادون با داروهای آرام‌بخش به‌خصوص بنزودیازپین‌ها

نشانه‌های مسمومیت با متادون

درصورتی‌که میزان متادون در خون بیمار از مقدار مشخصی بالاتر برود احتمال مسمومیت و حتی مرگ نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های زیر را در فردی می‌بینید هرچه سریع‌تر او را به یکی از مراکز درمانی برسانید:

  • افت سطح هوشیاری
  • سردی بدن
  • آرام شدن تنفس
  • افت فشارخون یا ضربان قلب
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد با متادون 

 

برای ترک اعتیاد به متادون چه باید کرد؟

ترک اعتیاد همیشه با نشانه‌های ناخوشایندی همراه است. به همین خاطر بسیاری از مصرف‌کنندگان مخدرها از ترک می‌ترسند. بااین‌حال اگر تصمیم شما برای ترک اعتیاد به متادون جدی است باید این کار را زیر نظر متخصصین انجام دهید. متادون مخدر بسیار قوی است که ترک غیراصولی آن می‌تواند عوارض بسیاری داشته باشد. به همین خاطر بهترین روش برای ترک اعتیاد به این مخدر کمک گرفتن از یک متخصص و شروع سم‌زدایی تدریجی است.

یکی از جدی‌ترین مشکلات کسانی که تجربه ترک اعتیاد را داشته‌اند این است که دیر یا زود به سمت مصرف مجدد برمی‌گردند. مصرف مجدد علاوه بر اینکه اعتمادبه‌نفس بیمار و امید او به بهبودی را از بین می‌برد. باعث می‌شود که فرد حجم استفاده از مخدر را افزایش بدهد. و این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری برای سلامتی او داشته باشد. بهترین راه چاره برای اینکه پس از ترک به سراغ استفاده مجدد از مخدرها نروید این است که جلسات مشاوره یا بازپروری را جدی بگیرید. این جلسات به شما کمک می‌کنند تا راهکارهایی را برای مبارزه با میل روانی به مصرف مجدد یاد بگیرید. پس می‌توان گفت بهترین روش برای ترک اعتیاد به متادون استفاده از سم‌زدایی تدریجی و همین‌طور کمک گرفتن از جلسات مشاوره است.

بیشتر بخوانید : ترک متادون 

 

خدمات ترک اعتیاد به متادون ذهن نو

اعتیاد و همین‌طور ترک آن یک موضوع فردی نیست. در تمامی مراحل این موضوع خانواده‌ها نیز درگیر هستند. حتی بسیاری از مواقع رفتارهای اشتباه خانواده است که باعث بازگشت به سمت مصرف مجدد یا بی‌میلی به ترک اعتیاد می‌شود. به همین خاطر یکی از خدمات مرکز مشاوره ذهن نو این است که در کنار درمان بیمار جلساتی هم برای آموزش خانواده برگزار می‌شود و راه‌های برخورد با بیماری که به‌تازگی استفاده از مخدر را ترک کرده به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

علاوه بر خانواده‌درمانی یکی دیگر از مزایای مرکز ذهن نو این است که شما می‌توانید در یک مرکز به تمامی خدمات لازم برای ترک اعتیاد دسترسی داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود تا شما رفاه بیشتری را تجربه کنید و برای دریافت خدمات مشاورت ترک اعتیاد می توانید با متخصصان مرکز ذهن نو تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

متادون چیست؟

متادون یکی از انواع مخدرهای خانواده تریاک است که در آزمایشگاه ساخته می‌شود. از این دارو معمولاً به‌عنوان درمان کمکی برای ترک اعتیاد به سایر مخدرها استفاده می‌شود.

آیا راهی برای ترک اعتیاد به متادون وجود دارد؟

بله؛ اگرچه متادون مخدر بسیار قوی است و ترک آن نیز خیلی راحت نیست بااین‌حال امروزه روش‌های مختلفی برای ترک اعتیاد به این مخدر وجود دارد. بهترین روش برای ترک اعتیاد به متادون استفاده از روش سم‌زدایی تدریجی در کنار جلسات مشاوره است.



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به متادون ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از نکات مهم بعد از ترک اعتیاد آگاهی دارید؟ متاسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند بعد از یک دوره سم زدایی یا ترک چند هفته‌ای دیگر به سمت اعتیاد بر نمی‌گردند اما آمارها نشان می‌دهد که بازگشت دوباره به سمت اعتیاد در افرادی که یک بار ترک کرده‌اند تقریبا 80 درصد است. بیشترین خطر بازگشت به اعتیاد به 60 روز نخست پس از ترخیص از کمپ ترک اعتیاد مربوط می‌شود. در واقع هر چه مدت طولانی‌تری از ترک بگذرد، ریسک بازگشت دوباره کمتر است. با آگاهی از نکات مهم ترک اعتیاد و همچنین کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید این احتمال را تا حد زیاد کاهش دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

بعد از ترک اعتیاد در کمپ چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که بیمار از کمپ ترک اعتیاد مرخص می‌شود انگیزه بسیار زیادی دارد. بیمار در این مرحله توانایی‌های خود را باور کرده و به موفقیت خود افتخار می‌کند چرا که دوران سخت خماری را پشت سر گذاشته و مطمئن شده است که بدون مواد مخدر نیز می‌تواند زندگی‌اش را ادامه دهد. اما داستان از زمانی سخت می شود که پا به دنیای واقعی می‌گذارد و زندگی روزمره خود را شروع می‌کند و کم کم به این نتیجه می‌رسد  که دور ماندن از الکل یا مواد مخدر در جهان خارج سخت‌تر از آن چیزی است که در مرکز ترک اعتیاد تجربه کرده بود.
بیماران در کلینیک ترک اعتیاد از پشتیبانی تخصصی برخوردارند و در برابر وسوسه‌ها محافظت می‌شوند اما در زندگی خارج از کمپ این پشتیبانی‌ها وجود ندارند و بیمار خود را در احاطه انواع وسوسه‌ها تنها و بدون حامی می‌بیند.

در این شرایط بستری دوباره لازم نیست اما باید درمان سرپایی برای فرد انجام شود. بیماران در پروسه درمان سرپایی همچنان خدماتی مانند مشاوره، حمایت گروهی و درمان دارویی را دریافت می‌کنند، اما در کنار این درمان‌ها می‌توانند در محل کار و خانه خود نیز حضور داشته باشند.

دوره های مشاوره و گروه درمانی بعد ترک اعتیاد

بهتر است قبل از مراجعه برای ترک این عامل را در نظر بگیرید که مرکز ترک اعتیاد مورد نظر شما برنامه‌هایی برای دوره‌های پس از ترک نیز داشته باشد، این برنامه‎ها باید شامل مشاوره، معاینه و آزمایشات پزشکی و همچنین گروه درمانی باشند.

1. مشاوره بعد از ترک اعتیاد

اغلب افراد برای فرار از چالش‌های روحی روانی خود به اعتیاد روی می‌آورند و پس از ترک اعتیاد نیز همین چالش‌ها می‌توانند دلیل بازگشت به اعتیاد باشند. علاوه بر این مصرف مواد چالش‌های روانی بیشتری را نیز برای فرد ایجاد می‌کند.

پژوهش‌ها نشان داده افرادی که تجربه یک دوره اعتیاد جدی را دارند اغلب از شهامت کمی برخوردارند. چه در دوره مصرف و چه در دوره ترک دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند، مهارت‌های حل مسئله را بلد نیستند و اغلب به جای حل مشکلات خود از آن‌ها فرار می‌کنند. به طور معمول ریسک خودکشی نیز در این افراد بالاتر است.

از این جهت اهمیت دارد که حتما افراد بعد از ترک، در جلسات مشاوره شرکت کنند یا از مشاوره تلفنی و آنلاین کمک بگیرند.علاوه بر درمان مشاوران می‌توانند با ایجاد انگیزه و هدفمندی در فرد، او را در راه درست دوری از مواد قرار دهند. برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

2. رفتار درمانی بعد از ترک

روش رفتار درمانی در مشاوره متمرکز بر موقعیت و پاسخ است و برای  درمان عادت‌های مخرب بسیار سودمند عمل می‌کند. از آنجایی که اعتیاد علاوه بر وابستگی جسمانی و روانی نوعی عادت محسوب می‌شود، رفتار درمانی برای عدم بازگشت به عادت اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناخت برانگیزنده‌ها یکی از روش‌های رفتار درمانی است. در این روش محرک‌ها به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. محرک‌های بیرونی به شرایط و محیطی گفته می‌شود که فرد با قرار گرفتن در آن محیط‌ها دچار وسوسه مصرف می‌شود. محرک‌های درونی نیز به حالات روحی و روانی گفته می‌شود که فرد با دچار شدن به آن‌ها ممکن است به مصرف روی بیاورد. بعد از شناخت این محرک‌ها می‌توان با جایگزینی، ترک موقعیت و بالا بردن سلامت روانی فرد او را درمان کرد.

3. گروه درمانی بعد از ترک اعتیاد

گروه درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که علاوه بر تقویت کردن انگیزه فرد باعث می‌شود بیمار بعد از ترک در جمعی سالم با افراد شبیه به خود قرار بگیرد. این گروه‌ها خارج از مراکز ترک اعتیاد هم وجود دارند و شما با جست و جویی ساده می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و به جمعشان ملحق شوید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

تغذیه و ورزش بعد از ترک مواد مخدر

یکی از موارد مهمی که در کنار برنامه ترک باید به آن پرداخته شود، برنامه غذایی مناسب و ورزش است. در واقع در کنار جلسات مشاوره که حتما باید دریافت شود، تغذیه مناسب می‌تواند به تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کمک کند. داشتن وضعیت جسمانی بهتر با کاهش فشارها و علائم ترک ریسک بازگشت به اعتیاد را کاهش می‌دهد.

1. ورزش بعد از ترک اعتیاد

ورزش کردن به خصوص پیاده روی باعث کم شدن استرس در فرد می‌شود، حالت‌های افسردگی را از بین می‌برد و انرژی فرد را افزایش می‌دهد. همچنین باعث پر کردن اوقات فراغت شده و بدین گونه ریسک بازگشت به اعتیاد را کم می‌کند.

2. مصرف آب 

آب و انواع نوشیدنی‌ها باعث دفع سموم از بدن شده و همچنین کمک می‌کنند بعد از ترک مواد مخدر، پوست و چهره بهتری پیدا کنید. مصرف روزانه 8 لیوان آب برای بدن ضروری است و همچنین جلوی پرخوری‌های بعد از ترک را هم می‌گیرد.

3. رژیم غذایی سالم

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بعد از ترک بهتر است زیر نظر دکتر تغذیه قرار بگیرید. به طور کلی باید 6 وعده غذایی سبک را به صورت منظم مصرف کنید. از کافئین و شیرینی‌جات تا حد ممکن دوری نمایید چرا که باعث نیاز دوباره بدن به مواد می‌شوند.
علاوه بر این برای باسازی بدنتان بعد از ترک، چربی‌های اشباع را کنار گذاشته و فراورده‌های خانگی و طبیعی مصرف کنید تا سلامتی دوباره شما برگردد. برای آشنایی با بهترین رژیم غذایی و تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده 

جلوگیری از آثار منفی بعد از ترک اعتیاد

هر ماده مخدری آثار منفی زیادی بر روی جسم و روان مصرف کننده می‌گذارد. با ترک، عوارض ناخواسته زیادی نمود پیدا کرده و می‌توانند موجب بی‌انگیزگی و بازگشت بیمار به مصرف شوند. بنابران برخورد و رفع این عوارض اهمیت زیادی دارد. برخی از این آثار به شرح زیر هستند. 

1-مشکلات جنسی

کاهش میل جنسی، ناتوانی در نعوظ، زود انزالی، خشکی واژن و… از جمله عوارض ناشی از ترک هستند. اکثر مواد مخدر بر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارند، همان سیستمی که در چرخه پاسخ جنسی نقش اساسی دارد، با به هم خوردن تعادل این سیستم کارایی آن هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وقتی از روش‌های ترک استاندارد استفاده نشود، بیشترین آسیب به این بخش وارد شده و مشکلات آتی به وجود می‌آید. برای جلوگیری از مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد کلیک کنید.

2- به هم خوردن سیکل خواب

تغییرات شیمیایی بدن بر روی میزان خواب هم خودش را نشان می‌دهد. این بی‌خوابی‌ها موجب مشکلاتی چون پرخاشگری، افسردگی، افزایش وسوسه به مصرف و…. می‌شوند. پس حتما باید برای رفع آن به درمانگر خود اطلاع دهید. برای درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

3- مشکلات گوارشی

معمولا ترک مواد افیونی، باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شوند. متاسفانه داروهای جایگزین مثل متادون و بی 2 نیز به گوارش آسیب بیشتری وارد می‌کنند. پس حتما باید با کمک تغذیه و ورزش و راهنمایی‌های درمانگر مشکلات گوارشی ناشی از ترک را برطرف کرد.

4- اختلالات روانی

پس از ترک، اختلالات روانی متعددی ممکن است بروز پیدا کنند. این موضوع در مورد بیمارانی که پیش از مصرف نیز دچار ناراحتی‌هایی بوده‌اند، بیشتر نمود پیدا می‌کند. افسردگی، اضطراب، هذیان و توهم، پرخاشگری، ناتوانی در برنامه ریزی و تصمیم گیری و… از جمله این اختلالات هستند.

بیشتر بخوانید : درد جسمانی ترک اعتیاد  

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

خانواده چه تاثیری بر وضعیت ترک و مراقبت های بعد از ترک دارند؟

چون برخی عوامل خانوادگی باعث بروز اعتیاد در فرد می‌شوند پس خانواده نیز باید در دوره ترک و بعد از ترک فرد معتاد مورد مشاوره قرار بگیرند. این کار کمک می‌کند که مشکلات رفتاری خانواده شناسایی و حل می‌شوند و آگاهی‌های لازم درباره فرد به خانواده داده می‌شود و در واقع از نکات مهم بعد از ترک اعتیاد محسوب می‌شود. 

چطور انگیزه خود را برای ترک حفظ کنیم؟

در زمان لغزش از خودتان سوالات اساسی بپرسید نظیر این که چرا از اول تصمیم به ترک گرفته بودید؟ مصرف مواد چه عوارضی روی زندگی شما داشت؟ چقدر بعد از ترک احساس بهتری داشتنید؟ با پرسیدن این سوال‌ها از خودتان می‌توانید به تقویت اراده برای ترک کمک کنید.

چطور مقابل اصرار دیگران برای مصرف دوباره بایستیم؟

قطعا یکی از عواملی که شما را به اعتیاد کشانده بود جمع‌های نامناسب و بیمار بوده، پس برای ترک و بازنگشتن دوباره به سمت اعتیاد، باید این جمع‌ها را ترک کنید. اگر به هیچ عنوان امکان ترک این نوع جمع‌ها را ندارید باید مهارت نه گفتن را بیاموزید.



:: برچسب‌ها: بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقداماتی باید کرد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

امروزه کتاب‌های زیادی در زمینه آموزش های بعد از ازدواج تالیف شده‌اند و بسیاری از متخصصین در این حوزه برای زوجین کارگاه برگزار می‌کنند. اما این آموزش‌ها چه مسائلی را شامل می‌شوند؟ آیا مواردی نظیر آموزش جنسی و کسب شناخت در مورد ویژگی‌های رفتاری همسر مربوط به قبل از ازدواج نیستند؟ برخلاف باورهای عمومی یادگیری در مورد داشتن یک زندگی مشترک موفق به قبل از ازدواج محود نمی‌شود و زن و شوهرها همواره باید در جهت ارتقای کیفیت زندگی خود بکوشند. از همین رو ما در ادامه به توضیحات کامل‌تری در مورد آموزش های بعد از ازدواج پرداخته‌ایم. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به شما در کاهش مشکلات بعد از ازدواج کمک کننده خواهد بود.

 

منبع : آموزش های بعد از ازدواج

اهمیت آموزش های بعد از ازدواج

کسب اطلاعات در مورد نحوه ساختن یک زندگی موفق و مهارت‌های مربوط به آن به دوران قبل از ازدواج محود نمی‌شود. برای اینکه بتوانید در طول سالیان طولانی رابطه‌ای پایدار و رضایت بخش با همسر خود داشته باشید لازم است که دائما اطلاعات خود را به روز کرده و در جنبه‌های مختلف آموزش ببینید.

برای مثال نحوه برخورد با مشکلات جنسی، افزایش مهارت همدلی، ایجاد توانمندی بیشتر در خود برای درک دیدگاه متفاوت و سایر مسائلی از این دست از جمله مواردی هستند که باید بعد از ازدواج مورد بررسی قرار بگیرند؛ چرا که برخورداری از این مهارت‌ها از ایجاد شکاف‌های عمیق در زندگی پیشگیری کرده و در نتیجه به بهبود روابط زناشویی شما کمک می‌کند. با این حال برای پیشبرد زندگی آمادگی‌های قبل ازدواج نیز بسیار اهمیت دارد، از این رو به همگان مشاوره ازدواج توصیه می‌شود.

انواع آموزش های بعد از ازدواج

بسیاری از افراد قبل از مراجعه نزد روانشناس برای مشاوره زوج درمانی یا شرکت در کارگاه‌های مرتبط با زوجین در مورد نوع آموزش‌های ارائه شده سوال می‌پرسند. در واقع آن‌ها می‌خواهند بدانند که باید در چه زمینه‌هایی مهارت خود را بالا ببرند و راجع به چه چیزهایی صحبت کنند. اگر شما نیز در این باره کنجکاو هستید ما در ادامه به مهم‌ترین موارد در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- نحوه مدیریت ارتباط با خانواده همسر

بسیاری از افراد هنگامی که ازدواج می‌کنند نقش خانواده همسر در کیفیت زندگی مشترک را دست کم می‌گیرند. با این حال این مسئله اهمیت خود را بعد از ازدواج بیشتر نشان خواهد داد. در آموزش های بعد از ازدواج روانشناس به شما می‌آموزد که چگونه مرزها و حریم‌های زندگی شخصی‌تان را در مقابل خانواده‌های خود حفظ کنید. در حقیقت آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید به پختگی لازم در زمینه استقلال از خانواده دست یابید و امنیت و آرامش را برای خانواده جدید تامین کنید.

2- نحوه برخورد با مشکلات جنسی

با وجود همه اطلاعاتی که ممکن است قبل از ازدواج در مورد رابطه جنسی به دست بیاورید احتمال برخورد با مشکلاتی در این زمینه همواره وجود دارد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که پس از ازدواج در زمینه علل بروز اختلالاتی هم چون بی میلی جنسی، ناتوانی در رسیدن به ارگاسم، زود انزالی و دیر انزالی اطلاعات به دست بیاورید و بدانید که هنگام مواجهه با آن‌ها باید چه برخوردی از خود نشان دهید.

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی با رفتارهای آزاردهنده‌ای نظیر سرزنش یا تمسخر به همسر خود پاسخ می‌دهند که این امر اعتماد به نفس فرد مقابل را تا حد زیادی تهدید می‌کند و می‌تواند باعث افت هرچه بیشتر عملکرد او شود. لازم است بدانید که امروزه برای هریک از این مشکلات درمان‌های روانشناختی خاصی وجود دارد که متخصصین حوزه سکس تراپی می‌توانند به شما کمک نمایند آن‌ها را درمان نمایید.

3- حفظ صمیمت با فروکش کردن عواطف شدید

یکی از مشکلات عمده زوجین پس از ازدواج این است که با فروکش کردن عواطف و هیجانات اولیه احساس می‌کنند از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و دیگر نمی‌توانند همانند گذشته به یکدیگر عشق بورزند. بسیار اهمیت دارد که با آگاهی از این موضوع برای مواجهه با آن آمادگی داشته باشید و بتوانید اقدامات مورد نیاز را در برخورد با آن‌ها انجام دهید. برای مثال اختصاص دادن زمان‌هایی برای انجام فعالیت‌های لذت بخش و مشترک یا مشخص کردن ساعت‌های مشخصی برای ابراز نیازها و خواسته‌های خود به شما کمک می‌کند تا بتوانید کیفیت رابطه خود را حفظ نمایید.

4- یادگیری مهارت ارتباط موثر از جمله آموزش های بعد از ازدواج

بسیاری از زن و شوهرها نمی‌توانند به درستی با یکدیگر صحبت کنند. آن‌ها در مواجهه با مشکلات زندگی یا از حرف زدن با یکدیگر اجتناب می‌کنند و یا هنگام صحبت کردن رفتارهای پرخاشگرانه‌ای نظیر بالا بردن تن صدا، حرف زدن با نیش و کنایه و تیکه پرانی به یکدیگر را از خود نشان می‌دهند. روانشناسان در آموزش‌های بعد از ازدواج به شما می‌آموزند که چگونه یک گفت‌وگوی سالم را شروع کنید و چگونه اختلافات و تعارضات خود را به شیوه‌ای مسالمت آمیز حل و فصل نمایید.

5- آمادگی برای تربیت هماهنگ فرزندان

یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی در سلامت روان فرزندان هماهنگی سبک تربیتی پدر و مادر با یکدیگر است. در بسیاری از آموزش های بعد از ازدواج اصول آمادگی برای بچه دار شدن و پرورش یک سبک تربیتی نزدیک به هم از جمله اهداف اصلی محسوب می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج  با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا پرورش مهارت کنترل خشم نیز در برنامه های آموزش بعد از ازدواج قرار دارد؟

بله، در آموزش مهارت‌های بین فردی اکثر درمانگران مسئله خشم و نحوه مدیریت آن در رابطه با همسر را مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین اگر در این زمینه با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو هستید می‌توانید علاوه بر کارگاه‌های آموزشی به مراکز مشاوره مراجعه کرده و از یک روانشناس برای مدیریت این موضوع کمک بگیرید.



:: برچسب‌ها: آموزش های بعد از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی اشتهایی در بارداری یکی از مشکلاتی است که منجر به کمبود مواد مغذی در بدن خانم‌های بارداری می‌شوند. از آنجایی که این مسئله هم برای مادر و هم برای جنین مشکل ساز خواهد شد و عواقب تلخی را به همراه دارد باید هر چه زودتر برای رفع آن اقدامات لازم را پیش گرفت. علت اصلی کم اشتهایی در بارداری را می‌توان منوط به تغییرات هورمونی در بدن خانم‌های باردار دانست. در صورت تداوم یافتن این حالت مراجعه به متخصص و استفاده از مکمل‌های غذایی تجویز شده ضرورت می‌یابد. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

 

منبع : بی اشتهایی در بارداری

علت بی اشتهایی زنان در بارداری

علل مختلفی در کاهش اشتها خانم‌های باردار دخیل هستند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوران بارداری کلیک کنید.

جنین فضای بیشتری را اشغال می کند

در برخی مواقع کاهش اشتهای بارداری به این دلیل اتفاق می‌افتد که جنین در مقایسه با ماه‌های اول بارداری بزرگ‌تر شده است و فضای بیشتری را اشغال می‌کند. بنابراین رحم با فشار وارد کردن به قسمت‌های دیگر بدن از جمله معده، فضای کمی باقی می‌گذارد و زمینه ساز کاهش اشتها می‌گردد. سوزش سر دل معمولا بخاطر فشاری است که رحم در نتیجه بزرگ شدن جنین به معده وارد ساخته و باعث شده از محل طبیعی خود خارج گردد.

بی اشتهایی در بارداری | حساسیت به بو

خانم‌های باردار معمولا در طول بارداری خود به ویژه در ماه‌های اولیه بارداری نسبت به بوی غذاها حساسیت پیدا می‌کنند و حالت تهوع و استفراغ به آن‌ها دست می‌دهد. در نتیجه میل کمتری به غذا خوردن دارند. ضمن اینکه حساسیت به بو می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی بدن مادر باشد.

ابتلا به بیماری‌های متناوب، رژیم غذایی نامناسب، استرس و حالت دلشوره، درگیر بودن و داشتن مشغله‌های زیاد از دیگر عواملی هستند سبب کاهش اشتها در زنان باردار می‌شوند.

چگونه می توان با بی اشتهای در دوران بارداری مقابله کرد؟

روش‌های زیر کمک بسزایی برای رفع مشکل بی اشتهایی در بارداری به شما خواهد کرد. حتما مقاله تغذیه مناسب در بارداری را نیز بخوانید.

نوشیدن آب زیاد

بی اشتهایی می‌تواند به دلیل کاهش میزان آب بدن باشد، در نتیجه با نوشیدن آب زیاد میزان اشتها افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که کمبود آب بدن سبب عفونت ادراری و مشکلات کلیه نیز خواهد شد.

جبران بی اشتهایی در بارداری با خوردن غذای مغذی

صرف اینکه معده پر باشد به معنای رژیم غذایی مناسب نخواهد بود بلکه الزاما باید مواد مغذی بخورید و از خوردن مواد قندی و پر کالری اکیدا اجتناب ورزید. بهتر است غذاهایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید که شما را سیر می‌کنند اما احساس پر شدن بیش از حد به شما نمی‌دهند.

ویتامین مصرف کنید

وزن مادر در دوران بارداری نشان دهنده این است که او به حد کافی غذا می‌خورد یا خیر. افزایش زیاد وزن می‌تواند نشان دهنده این موضوع باشد که کالری بیش از حدی دریافت کرده‌اید. در صورتی که با کاهش وزن روبه رو هستید مصرف ویتامین‌ها را فراموش نکنید.

خوردن غذا های خنک

افزایش دمای بدن خانم‌های باردار به واسطه اینکه غذای گرم می‌خورند حالت خفگی به آن‌ها می‌دهد و باعث می‌شود میل کمتری به خوردن غذا نشان دهند. ضمن اینکه گرمای زیاد غذا بوی مطبوع آن را کمتر پخش می‌کند. حال اگر اجازه بدهید غذا کمی خنک‌تر شود قطعا لذت بیشتری خواهید برد.

تنوع برنامه غذایی

خوردن غذاهای تکراری حتی برای افراد عادی نیز مطلوب نیست، چه برسد به خانم‌های بارداری که به علل محتلف اشتهایشان کم شده است. بنابراین با تنوع غذایی میل بیشتری به غذا خوردن پیدا خواهید کرد.

ورزش

به طور حتم بی تحرکی بدن با کاهش میل به غذا مرتبط خواهد بود زیرا ورزش کمک می‌کند که دستگاه گوارش عملکرد بهتری داشته باشد و میل به مصرف غذا افزایش یابد. بهترین نوع ورزش در زمان بارداری، پیاده روی است. یوگا و راه رفتن در آب از دیگر ورزش‌هایی به شمار می‌روند که در عملکرد بهتر بدن در طول مدت زمان بارداری موثر خواهند بود.

با یک مشاور در ارتباط باشید

ارتباط با یک مشاور از زمانی که تصمیم به بارداری می‌گیرید تا زمانی که فرزند خود را صحیح و سالم در آغوش می‌گیرید، بسیار ضروری است. قبل از اقدام به بارداری باید وضعیت جسمی و حتی روحی شما مورد بررسی قرار بگیرد و تمام نیازهای بدن و کمبودهای آن تشخیص داده شده و برطرف شود. در طول دوره بارداری نیز ممکن است شما با مشکلات متعددی از جمله بی اشتهایی درگیر باشید که این مسئله به جنین و شما آسیب می‌زند. مشاور متخصص در این زمینه می‌تواند کمک بسزایی در حل این مشکل به شما نماید تا بتوانید دوباره اشتهای خود را برای تغذیه خود و کودک دلبندتان بدست آورید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

کم اشتهایی چه زمانی لزوم مراجعه به پزشک را فراهم می کند؟

در صورتی که روند بی اشتهایی تا حدی پیش رود که کمبود مواد مغذی برای جنین موجب تاثیرات منفی بر رشد او شود، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

آیا کاهش حجم غذا در مواجهه با بی اشتهایی بارداری تاثیر دارد؟

خانم‌های باردار می‌توانند به جای اینکه وعده غذایی سنگین بخورند، حجم غذای خود را کاهش دهند و در طول هر وعده غذای حجم کم بخورند.

کم اشتهایی بارداری چه تاثیری بر روی جنین خواهد داشت؟

رسیدن میزان مناسبی از مواد غذایی، بر سلامت جنین تاثیرگذار است و امکان دارد که مشکلاتی از جمله نارسایی‌های تنفسی، قلبی، ذهنی و … برای او ایجاد کند.

کاهش اشتها در زمان بارداری چه عوارضی به دنبال خواهد داشت؟

کاهش قند خون، حالت تهوع، احساس ضعف و سرگیجه، عرق سرد، درد مفاصل ، کاهش توانایی در هضم غذا و … از جمله این عوارض است که با افزایش زمان بی اشتهایی و طولانی شدن آن، احتمال بروزشان برای شما بالا می رود.

 

منبع : بی اشتهایی در بارداری

 

 



:: برچسب‌ها: بی اشتهایی در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هفته هشتم بارداری برای خیلی از خانم‌ها شروع تغییرات مربوط به بارداری است. تجربه احساس بارداری همانقدر که شیرین است، می‌تواند سختی‌های زیادی برای مادر داشته باشد. همچنین مادر باید با مراجعه به متخصص در این ماه‌ها و با انجام آزمایشات و مراقبت‌های لازم از سلامت خود و فرزند آینده‌اش اطمینان حاصل کند. خیلی اوقات بیماری‌های مادر و یا یک ژن نهفته ممکن است منجر به ناهنجاری‌هایی شود که در این دوره با شناسایی آن می‌تواند تصمیم گیری لازم را انجام داد. در صورتی سوالی دارید حتما از خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

منبع : هفته هشتم بارداری

وضعیت جسمانی جنین در هفته هشتم بارداری

در این هفته، وزن جنین حدودا به یک گرم و طول نشیمن تا سرش هم به 8 تا 16 میلی متر می‌رسد، به دلیل اینکه بچه هنوز بسیار کوچک است (تقریبا اندازه یک تمشک بزرگ) شما نمی‌توانید حرکات او را حس کنید با اینکه دائما در حرکت است و تغییر مکان می‌دهد.

رنگدانه در ناحیه شبکیه شروع به ایجاد شدن می‌کند و چشم‌ها آشکار می‌شوند. بازوها می‌توانند بر روی مچ و آرنج خم شوند. انگشتان ظریف دست و پا شروع به تشکیل شدن می‌کنند. قلب جنین حدود دوبرابر قلب شما (150 تا 170 بار در دقیقه) می‌تپد.

دستگاه تناسلی جنین هنوز کامل رشد نکرده و نمی‌توان فعلا دختر یا پسر بودنش را تشخیص داد. گردش خون و اعصاب جنین در یک سیستم ابتدایی آغاز می‌شوند. پلک‌ها و نوک بینی و لب بالایی جنین تشکیل شده و دم بچه در حال نابودی است. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای سه ماه اول حاملگی کلیک کنید.

وضعیت جسمانی مادر در هفته هشتم بارداری

در این هفته، فشار رحم بر عصب سیاتیک، باعث به وجود آمدن کمر درد از مسیر باسن تا ران می‌شود. به وجود آمدن ویار (اشتها) از دیگر علائم این ماه است. بدلیل افزایش 40 تا 50 درصد خون بدن‌تان، ممکن است سردردهای پی در پی داشته باشید.

حالت تهوع و ترشح بیش از اندازه بزاق دهان و همچنین بزرگتر شدن سینه‌ها از عوارضی هستند که هر روز در این هفته با آن‌ها روبرو هستید. حس بویایی به شدت قوی می‌شود. فشار خون کاهش و ادرار افزایش می‌یابد. اگر دردهای غیرعادی یا دائمی در ناحیه شکم و رحم خود داشتید، یا خون ریزی مهبلی بوجود آمد، فورا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. زیرا امکان سقط جنین یا مشکلات جدی دیگر است. همچنین از پوست‌تان به خوبی مراقبت کنید و ضد آفتاب مخصوص و مناسب پوست خود را از پزشک‌تان بخواهید.

تغذیه در هفته هشتم بارداری

اسیدفولیک

از غذاهای سرشار از اسید فولیک (گیاهان دارای برگ سبز، کلم بروکلی، کلم پیچ، نخود فرنگی، گل کلم، فلفل سبز) استفاده کنید. بسیاری از بانوان در دوران بارداری، با خوردن کلم بروکلی حالت تهوع می‌گیرند. زرد آلوی خشک شده یک جایگزین خوب برای کلم بروکلی است.

سبزیجات

سبزیجات دارای برگ سبز (اسفناج، مارچوبه، نعناع، کاهو، خربزه، طالبی، پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لبو، لوبیای چشم بلبلی، نخود، غلات غنی شده صبحانه، جو، کورن فلکس، آرد گندم و سبوس گندم، پاستای گندم کامل، میوه های خشک، مغزها مانند گردو و بادوم) همگی دارای مقدار زیادی اسید فولیک هستند.

کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها (نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی) عامل اصلی انرژی در طول حاملگی هستند.

سعی کنید از برنج قهوه‌ای که سرشار از فیبر است به جای برنج سفید استفاده کنید. اینکار باعث می‌شود از یبوست ناشی از بارداری هم جلوگیری شود.

آهن

برای جلوگیری از بروز یا بیشتر شدن کم خونی باید آهن (اسفناج، انواع دانه‌ها مانند عدس، گوشت قرمز) برای تشکیل گلبول قرمز مصرف شود.

پروتئین

در روز 2 یا 3 وعده مواد پروتئین دار (ماهی، تخم مرغ، آجیل، توفو، کره بادام زمینی) مصرف کنید.

کلسیم

کلسیم بدن‌تان را با خوردن (شیر، ماست کم چرب، ماهی قزل آلا، آب پرتقال غنی شده با کلسیم، پنیر کم چرب) افزایش دهید، زیرا به رشد دندان‌ها و استخوان‌های کودک کمک می‌کند.

گوشت

حلیمی که با گوشت نر (بسیار خون ساز است) و جوانه گندم (سرشار از ویتامین E است) تازه درست شده باشد، بسیار مقوی است و به زیبایی جنین کمک می‌کند. در کل مصرف گوشت نر چه به صورت کبابی و یا چه به صورت مخلوط در دیگر غذاها، بسیار برای بانوان باردار مفید است.

بایدها و نبایدهای هفته هشتم بارداری

  • بهترین ویار، ویار میوه و سبزیجات است که می‌توانید بدون محدودیت استفاده کنید.
  • اغلب بانوان در هفته هشتم بارداری ویار شکر یا نمک را دارند که استفاده بیش از حد آن‌ها هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است، پس بهتر است که گندمک بدون شکر به همراه توت فرنگی، موز و کمی عسل را جایگزین آن کند.
  • از خوردن فست فود، نوشابه، تنقلات، مواد حاوی کافئین و موادی که چربی مضر دارند، پرهیز کنید.
  • سعی کنید از روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن هر دانه گیاهی دیگری بجای روغن‌های مضر استفاده کنید.
  • 9 الی 13 لیوان آب در روز فراموش نشود.

بهداشت در هفته هشتم بارداری

در کل طول دوران بارداری خود، مخصوصا در هفته‌های اول که احتمال سقط جنین بیشتر است، حتما بهداشت خود را کاملا حفظ کنید. لباس‌های خود را، مخصوصا لباس زیر را هرروز تعویض کنید. از توالت‌های عمومی تا حد امکان استفاده نکنید. به استخرهای عمومی نروید، سعی کنید در مکان‌های آلوده یا کثیف که مملو از باکتری هستند نمانید. اگر به رستوران می‌روید از بهداشت فضا و غذاهایش اطمینان پیدا کنید. ملحفه تخت خوابتان را سعی کنید هر 2 هفته بشویید. لباس زیر هایتان را سعی کنید جداگانه با دست بشویید و از انداختن آن‌ها به داخل ماشین لباس شویی همراه با دیگر لباس‌ها بپرهیزید.

خواب مادر در هفته هشتم بارداری

بخاطر تغییرات هورمونی ممکن است که دائما احساس خستگی و تنبلی کنید که دلیلش کاهش فشار خونتان است. امکان دارد که نیمه شب‌ها مرتبا به توالت بروید. تهوع و استفراغ هم ممکن است انرژی شما را کاهش دهد و مانع از خواب راحت شبانه‌تان شود. سعی کنید 10 یا 11 شب بخوابید یا در روز کمی استراحت کنید. استراحت در روز نباید خیلی زیاد باشد، زیرا موجب می‌شود که دیگر شب خوابتان نبرد و کلافه شوید. بهترین خواب در این دوران، حدود یک ساعت عصر و 7 ساعت شب است.

در دوران بارداری، عضلات شکم شما شل می‌شود و خوابیدن روی شکم میتواند، در مدت بارداری و بعد از زایمان، به بدن شما آسیب برساند.

بعضی مواقع امکان دارد با اینکه چندین ساعت نخوابیدید و بسیار خسته هستید، اما باز هم خواب‌تان نبرد و احساس کلافگی کنید. در این شرایط بهتر است کمی ورزش مناسب یا پیاده روی داشته باشید، یک لیوان شیر بخورید و یک دوش آب گرم بگیرید تا بتوانید راحت‌تر بخواب بروید. اگر تنظیم خوابتان به شدت بهم ریخته و هیچ جوره تنظیم نمی‌شود، به پزشکتان مراجعه کنید.

ورزش در هفته هشتم بارداری

اگر ورزش را پیش از بارداری شروع کنید، عضلاتتان قوی‌تر شده و زایمانی راحت‌تر همراه با درد کمتری را تجربه می‌کنید. سعی کنید اگر اضافه وزن دارید، تا پیش از بارداری از بین ببرید. ورزش کردن در زمان بارداری علاوه بر تقویت روحیه باعث از بین بردن اضافه وزن ناشی از پرخوری‌های دوران بارداری نیز می‌شود. تمرین‌های ایروبیک (هوازی) در 3 ماه اول بارداری بسیار مفید است و باعث تقویت قلب و ریه و کشیدگی مناسب ماهیچه ها میشود.

از حرکاتی که به شکم یا لگنتان بیش از اندازه فشار میاورند، پرهیز کنید. حتما مقاله دوران بارداری را هم بخوانید.

احتیاط ها

در دوران بارداری کاملا از دخانیات و مشروبات الکلی دوری کنید، زیرا موجب بروز عوارض جدی و جبران ناپذیری برای سلامت شما و فرزندتان می‌شود. اگر در کلاس ورزشی ثبت نام کردید، حتما به مربی یاداوری کنید که باردار هستید و همچنین به پزشک متخصص خود هم اطلاع دهید.

هفته هشتم بارداری یکی از مهم‌ترین هفته‌های دوران حاملگی است. زیرا در این هفته، برخی از اندام‌های جنین تکمیل شده و برخی دیگر از اندام‌ها شروع به رشد می‌کنند. پس با خونسردی و خود مراقبتی و همچنین رعایت تمام نکات بهداشتی، سعی کنید که بهترین موقعیت را برای سلامت خود و فرزندتان به ارمغان بیاورید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا در هفته هشتم بارداری رابطه ی جنسی میتوان داشت؟

بله، ولی برای داشتن رابطه جنسی درستی که به جنین و خودتان آسیبی نرساند، حتما با دکتر متخصص خود مشورت کنید.

آیا لکه بینی به معنای سقط جنین است؟

یکی از علائم سقط جنین در هفته هشتم، لکه بینی است. اما هر لکه بینی صرفا به معنای سقط جنین نیست. پس بهتر است بعد از لکه بینی فورا به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

چگونه از بوجود آمدن واریس در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از بوجود واریس در دوران بارداری، از نشستن یا ایستادن طولانی مدت بپرهیزید. همچنین از پوشیدن کفش‌هایی که بیشتر از 3سانت پاشنه دارند، بپرهیزید.

آیا در هفته هشتم بارداری هم کودک صدای ما میشنود؟

بله، در دوران حاملگی، جنین حالات و صحبت های مادر را درک می‌کند و می‌فهمد. پس سعی کنید که همیشه آرام و مهربان باشید و چه با خود و چه با دیگران خوش رو و خوش برخورد باشید تا کودکی خوش خلق و خنده رو داشته باشید.

 

 

منبع : هفته هشتم بارداری

 

 



:: برچسب‌ها: هفته هشتم بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تربیت کودک 6 تا 12 سال با توجه به اینکه فرزند شما اکنون وارد سنین مدرسه شده و محیط اجتماعی و شیوه زندگی وی تا حد زیادی نسبت به قبل تفاوت پیدا کرده موضوع مهمی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. بعضی ویژگی‌های شخصیتی بسیار مهم یا نحوه برقراری روابط اجتماعی با دیگران در این دوره در حال شکل‌گیری هستند و بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را در آینده کودک به همراه داشته باشد. علاوه بر این نخستین تجربه‌های کودک از ورود به محیط مدرسه و درس خواندن از آن دسته مسائلی است که اگر برای کودکان لذت‌بخش نباشد، می‌تواند باعث از دست رفتن تمایل آن‌ها تمایل به تحصیل شود. به همین خاطر تربیت کودک 6 تا 12 ساله یا تربیت در سنین مدرسه موضوع مهمی است که باید برنامه‌ریزی مناسبی برای آن داشته باشید. برای اشنایی با ابعاد کلیک تربیت کودک کلیک کنید.

 

منبع : تربیت کودک 6 تا 12 سال با توجه به خصوصیات اخلاقی آن ها

ابعاد مختلف تربیت کودک 6 تا 12 سال

در سنین 6 تا 12 سالگی کودک‌تان در تمامی جنبه‌های جسمانی، ذهنی و همین‌طور اجتماعی در حال رشد است و برای تربیت وی شما باید به تمامی این ابعاد توجه کافی داشته باشید. در غیر این صورت نابرابری در رشد باعث خواهد شد، کودک شما در برخی جنبه‌ها ناتوان باشد و این موضوع در آینده مشکلاتی را برای وی ایجاد می‌کند. به همین خاطر در این بخش ابعاد مختلف رشد و تربیت کودک 6 تا 12 سال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

رشد جسمانی

سلامت جسمانی رابطه بسیار نزدیکی با سلامت روانی کودک دارد و به همین خاطر شما در این دوره می‌بایست به وضعیت خوراک، خواب و همین‌طور فعالیت بدنی فرزندتان نیز به ‌اندازه پرورش هوش اهمیت بدهید. سعی کنید تا جای ممکن از مواد غذایی سالم و تازه در تغذیه کودک استفاده کنید و برنامه منظمی را برای ورزش در نظر بگیرید. ورزش علاوه بر اینکه به تناسب‌اندام و سلامتی کودک کمک می‌کند در بالا بردن روحیه و احساس شادابی نیز نقش دارد.

تربیت کودک 6 تا 12 رشد ذهنی

احتمالاً متوجه این نکته شده‌اید که توانایی‌های ذهنی فرزند شما در این دوره نسبت به قبل رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. کودکان در این سنین معمولاً تفکرات غیرمنطقی را کنار می‌گذارند؛ ذهن آن‌ها اکنون می‌تواند راجع به مسائل مختلف منطقی‌تر فکر کند و همچنین آن‌ها علاقه‌مند به یادگیری موضوعات جدید خواهند بود. همچنین آن‌ها می‌توانند برای مدتی در حدود 45 دقیقه تمرکز خود را روی موضوعات مختلف نگه دارند و از توجه به مسائل نامربوط خودداری کنند.

مهم‌تر از همه این‌ها این است که مغز فرزند شما ازنظر رابطه میان سلول‌های عصبی در حال رشد است؛ به‌طورکلی با یادگیری هر موضوع جدید رابطه میان سلول‌های عصبی محکم‌تر شده و یا ارتباط‌های جدیدی شکل می‌گیرند. به میزانی که در ذهن یک فرد این ارتباطات بیشتر و محکم‌تر باشند توانایی وی در زمینه‌های مختلف بیشتر خواهد بود. به همین خاطر بهتر است در این دوران تجربیات مختلفی را برای فرزندتان در نظر بگیرید و به او اجازه بدهید علاوه بر تکالیف درسی با موضوعات دیگری نیز آشنا شود. به میزانی که شما بتوانید تنوع مطالبی که کودک با آن‌ها مواجه می‌شود را افزایش دهید به رشد ذهنی وی بیشتر کمک کرده‌اید.

 اما این به معنای آن نیست که سعی کنید تمام زمان کودک را با فعالیت‌های فوق‌برنامه مختلف پرکرده و او را خسته کنید بلکه سعی کنید نکاتی که او یاد می‌گیرد را به یکدیگر مرتبط کنید. برای مثال اگر تهیه دو مدل غذا را به فرزندتان یاد می‌دهید سعی کنید تفاوت‌ها و مشابهت‌های روش پخت آن‌ها را نیز بیان کنید. و یا اگر فرزندتان در حال یادگیری موسیقی است سعی کنید این کار را با شعرهای کتاب فارسی یا سایر آهنگ‌هایی که کودک می‌شنود ترکیب کنید. به عبارتی شما می‌بایست به فرزندتان کمک کنید موضوعات مختلف را به‌صورت یک شبکه در ذهنش رمزگذاری کند.

رشد عاطفی و اجتماعی

ورود به محیط اجتماعی مدرسه باعث می‌شود فرزند شما نسبت به قبل اجتماعی‌تر شده و به این مسائل توجه خاصی داشته باشد. در این سنین برقراری رابطه با دوستان و موردپذیرش قرار گرفتن در گروه‌های دوستی برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. به همین خاطر بهتر است روی مهارت‌های اجتماعی فرزندتان در این دوره سنی توجه بیشتری داشته باشید و اگر احساس می‌کنید در برخی زمینه‌ها ضعیف عمل می‌کند پیش از آنکه با مشکل جدی مثل طرد شدن از جانب دوستان مواجه شود راجع به این موضوع از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

زورگویی از جانب همسالان یکی از مشکلات شایع در این دوره سنی به‌ویژه برای پسران است. به همین خاطر مهم است که شما سعی کنید مفاهیمی مثل محبت و نوع‌دوستی را به کودک آموزش دهید و در کنار آن‌ها روش‌هایی برای دفاع از خود را نیز به فرزندتان بیاموزید. برای مثال ممکن است آن‌ها نیاز داشته باشند مهارت مخالفت کردن با دیگران یا بیان نظرات خود را یاد بگیرند.

تربیت کودک 6 تا 12 با توجه رشد جنسی

دیر یا زود نشانه‌های جسمانی و روانی بلوغ در فرزند شما ظاهر می‌شوند. به همین خاطر یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به‌مرورزمان اطلاعات و آگاهی لازم راجع به تغییرات جسمانی که قرار است فرزندتان تجربه کند و همین‌طور راه‌های رعایت بهداشت فردی یا مراقبت از خود را به او آموزش دهید. این کار باعث می‌شود آن‌ها با آرامش و آگاهی بیشتری وارد دوره سنی بعدی شوند و با بعضی از بحران‌های مربوط به دوره نوجوانی درگیر نشوند

آموزش مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از اصول و قواعد است که به شما کمک می‌کند تا زندگی خود را با قدرت بیشتری مدیریت کنید. بعضی از این مهارت‌ها مثل قدرت مخالفت با نظر دیگران یا کنترل احساسات ازجمله مسائلی هستند که بهتر است فرزند شما در سنین پایین‌تر آن‌ها را آموزش ببیند. به همین خاطر بهتر است برای نحوه آموزش این مهارت‌ها به فرزندتان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

بایدونبایدهای تربیت کودک 6 تا 12 سال

پرورش اعتمادبه‌نفس

کودکان در سنین مدرسه نسبت به واکنش شما در مورد کارهایشان بسیار حساس هستند. هنگامی‌که آن‌ها تکالیف خود یا هر کار دیگری را انجام می‌دهند تأیید و تشویق شما باعث می‌شود توانایی‌های خود را باور کنند و به همین نسبت تمسخر یا ایراد گرفتن از کارهای آن‌ها احساساتی مانند شرم یا عدم اعتمادبه‌نفس را در آن‌ها شکل می‌دهد. به همین خاطر سعی کنید فعالیت‌ها و پیشرفت‌های کودک را مورد تشویق قرار دهید و از رفتار کمال‌گرایانه اجتناب کنید.

آموزش مسئولیت‌پذیری

کودکان در این دوره سنی دوست دارند برخی کارهای ساده مثل مسواک زدن یا حمام رفتن را به‌تنهایی انجام دهند. بهتر است در کنار نظارتی که روی انجام کارشان دارید به آن‌ها اجازه بدهید این کارها را به‌تنهایی انجام دهند و علاوه بر این برخی مسئولیت‌های ساده و متناسب با سنشان را نیز برای آن‌ها در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود آن‌ها علاوه بر یادگیری مهارت‌ها، اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنند و همین‌طور مسئولیت‌پذیری راجع به موضوعات مختلف را نیز یاد خواهند گرفت.

استفاده از تلفن همراه و اینترنت

یکی از چالش‌هایی که والدین با آن مواجه می‌شوند علاقه کودکان به استفاده از تلفن همراه و اینترنت است. بعضی از دوستان آن‌ها ممکن است تلفن همراه خود را داشته باشند و یا حتی در شبکه‌های اجتماعی عضو باشند و این باعث می‌شود فرزند شما نیز چنین تقاضایی داشته باشد. در این مواقع بهترین راهکار این است که به‌جای مخالفت با کودک به او اجازه دهید با نظارت شما و برای زمان‌های مشخصی از اینترنت استفاده کند.

اهمیت مشاوره

سنین مدرسه با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه خواهد بود؛ بی‌میلی نسبت به مدرسه رفتن یا انجام تکالیف، دشواری در توجه و تمرکز و همین‌طور اختلالات یادگیری ازجمله مشکلاتی هستند که شاید شما هم با آن‌ها مواجه شده باشید. در کنار همه این‌ها ناتوانی در برقراری رابطه اجتماعی یکی دیگر از مشکلاتی است که در این سنین کودکان را آزار می‌دهد و با رسیدن به سنین بلوغ احتمالاً مشکلات والدین با فرزندشان افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است در تربیت فرزندتان از یک متخصص درزمینهٔ روانشناسی کودک مشورت بگیرید تا علاوه بر برطرف کردن مشکلاتی که وجود دارد بتوانید کیفیت رابطه خود با فرزندتان را نیز افزایش دهید و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین چیزی که در تربیت کودک 6 تا 12 سال باید در نظر داشت چیست؟

سعی کنید تا جای ممکن دایره تجربیات کودک را گسترده‌تر کنید تا آن‌ها با موضوعات مختلفی آشنا شوند و بتوانند میان یادگیری‌های مختلف خود ارتباط برقرار کنند.

 

 

منبع : تربیت کودک 6 تا 12 سال با توجه به خصوصیات اخلاقی آن ها

 

 



:: برچسب‌ها: تربیت کودک 6 تا 12 سال با توجه به خصوصیات اخلاقی آن ها ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از اصول حرف زدن با کودک آگاهی دارید؟ یکی از راه‌های برقراری ارتباط با کودک، ارتباط کلامی و گفتگو با اوست. کودک باید یاد بگیرد چگونه با اطرافیان ارتباط برقرار کند و شبکه ارتباطی خود را افزایش دهد. متاسفانه در جوامع امروزی، مشکلات اقتصادی، شاغل بودن والدین، اختلالات روانی و انواع بیماری‌ها شرایطی را ایجاد کرده که پدر و مادرها حوصله وقت گذراندن با کودک خود را نداشته باشند و نتوانند اصول صحیح برقراری ارتباط را به فرزند خویش یاد دهند. اما راه حل این مشکل چیست؟ آیا کودک به تنهایی و بدون کمک گرفتن از والدین می‌تواند اصول صحیح ارتباطات اجتماعی را یاد بگیرد و روابط اجتماعی خود را گسترش دهد؟ با آگاهی از اصول حرف زدن با کودک و کمک گرفتن از متخصص، می‌توانید ارتباط بهتری با فرزند خود برقرار نمایید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

منبع : حرف زدن با کودک چگونه باید باشد؟

روش های صحیح حرف زدن با کودک

حرف زدن با کودک ضمن اینکه باعث تقویت ارتباط بین شما و فرزندتان می‌شود، اصول صحیح صحبت کردن را هم به او می‌آموزد. پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش بچه داری را هم بخوانید. در ادامه 11 روش‌ صحیح حرف زدن با کودک را شرح داده‌ایم.

1. گفتن اسم کودک

اولین نکته در ایجاد ارتباط با کودک “خواندن نام کودک” است. ابتدا باید تمامی حواس کودک را به خود جلب نمایید و او را از توجه به اطراف باز دارید. به این منظور اسم کودک خود را صدا بزنید  تا بداند که مخاطب اصلی کلام شماست و باید به صحبت‌هایتان دقت کند.

2. به صحبت‌های کودک خود توجه نمایید

وقتی کودک سوالی دارد یا برای صحبت کردن با والدین پیش قدم می‌شود، باید در اولویت کار پدر و مادر قرار بگیرد. هر کاری که مانع توجه به صحبت‌های کودک می‌شود اعم از تماشای تلویزیون یا سرگرم بودن با موبایل باید کنار گذاشته شود تا کودک احساس کند برای والدین ارزشمند است و آن‌ها با دقت به حرف‌هایش گوش می‌دهند.

3. حرف زدن با کودک | عدم استفاده از جملات منفی

وقتی پدر و مادر هنگام گفتگو با کودک، دائما از کلمات منفی استفاده کنند و به کودک خود القا نمایند که او دست به هر کاری بزند، خرابکاری ایجاد می‌شود، حس گناه را در فرزند خود شکل می‌دهند. به جای اینکه از جملاتی مانند اینکه ” نه نکن- لیوان را محکم بگیر، آن را می‌شکنی” استفاده کنید، اصول صحیح صحبت با کودک خود را رعایت نمایید و جملاتی را به کار ببرید که به او اعتماد به نفس ببخشد و حس شادی در وی ایجاد کند.

4. به او استرس ندهید

اگر شما شاغل هستید و یا به هر دلیلی نمی‌توانید صبر کنید تا کودک کارهایش را انجام دهد، دائما نگویید” زود باش، زود باش. دیرم شده” استفاده از این عبارت‌ها در کودک شما استرس ایجاد می‌کند و باعث می‌شود دست و پای خود را گم کند. در نتیجه انجام کار برایش سخت‌تر می‌شود؛ حتی اگر قرار باشد کار ساده‌ای مانند بستن بند کفشش را انجام بدهد.

5. اجتناب از به کار بردن جملات مقایسه‌ای

هرگز در هنگام صحبت کردن با کودک خود، از عبارت‌های مقایسه‌ای استفاده نکنید. گفتن اینکه آن بچه این کار را می‌کند اما تو بلد نیستی، اعتماد به نفس کودک را به خطر می‌اندازد. بهتر است به طور غیر مستقیم در مورد رفتارهای صحیح بچه‌های دیگر صحبت کنید. به طور مثال به کودک خود بگویید” عزیزم دیدی آن بچه چقدر با ادب بود و پس از وارد شدن به همه مهمان‌ها سلام کرد؟ همه افرادی که در مهمانی بودند او را تشویق کردند”.

بیشتر بخوانید: اشتباهات تربیتی والدین

6. ایجاد ارتباط چشمی

برای درک بهتر کودک خود و داشتن ارتباط صمیمانه‌تر لازم است که عمیقا توجه خود را به او معطوف نماید. ارتباط کلامی با کودک همراه با حفظ ارتباط چشمی، می‌تواند تاثیر جملات و عباراتی را که استفاده می‌کنید چندین برابر کند.

7. حرف زدن با کودک | توجه به لحن صحبت کردن

کودک همیشه مقصر نیست. برخی از اشتباهات کودکان اقتضای سن آن‌هاست و زمینه رشد آنان را فراهم می‌آورد. لحن تحقیر آمیز و یا همراه با عصبانیت نمی‌تواند راه حل خوبی باشد. بهتر است کمی صبر کرده و وقتی کودک در شرایط مطلوب‌تری قرار گرفت و عصبانیت شما کمتر شد با او صحبت کنید.

8. عدم استفاده از جملات تهدید آمیز

مسلما کودک شما نمی‌تواند یک فرد کاملا مطیع و فرمانبردار باشد که هیچ آزادی عمل و بیانی ندارد. به همین دلیل هنگام صحبت با او هیچ گاه از کلمات و جملات تهدید آمیز استفاده نکنید زیرا کودک اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و در آینده هم نمی‌تواند آزادانه اظهار نظر کند.

9. سوال پرسیدن از کودک

اگر کودک به هر دلیلی بیشتر اوقات ساکت و آرام است یا در گوشه‌ای تنها می‌نشیند، به سراغ او بروید و در حین گفتگو، سوالات تحلیلی بپرسید. سوالاتی که نیاز به توضیح داشته باشند و تنها به پاسخ بله یا نه اکتفا نکنید. اینکه امروز در مهد کودک یا مدرسه چه اتفاقی افتاد؟ نظرت در مورد این کارتون چیست؟ کدوم یکی از شخصیت‌ها آن رو دوست داری و چرا؟

10. حرف زدن با کودک | کودکانه حرف نزنید

لازم نیست وقتی با کودک صحبت می‌کنید لحن کلام خود را بچگانه نشان دهید. آن‌ها بسیار باهوش هستند و طی روز لحن مکالمه شما را با اطرافیان می‌بینند. به همین دلیل لحن کودکانه شما را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند موقع صحبت کردن با آن‌ها خودتان باشید؛ فقط شمرده‌تر صحبت کنید.

11. قطع نکردن حرف های کودک

اجازه بدهید کودک با آرامش کامل تمام حرف‌های خود را بگوید و هیچگاه وسط حرف‌هایش نپرید. پریدن بین حرف‌های کودک به او این چنین القا می‌کند که حرف‌های تو چندان مهم نیستند و بهتر است زود حرف‌هایت را تمام کنی. در نتیجه کودک اشتیاق خود را برای ادامه دادن صحت‌هایش از دست می‌دهد. بهتر است اجازه دهید کودک صحبتش را تمام کند و سپس اگر سوالی از او دارید، بپرسید تا رشته کلام را گم نکند.

اهمیت ارتباط و حرف زدن والدین با کودک

پدر و مادر ها باید بدانند که تمامی وظایف آن‌ها در قبال فرزند خویش تنها به رفع نیازهای مالی خلاصه نمی‌شود. کودکان به حمایت عاطفی و محبت نیاز دارند تا بتوانند در آینده از سلامت روانی برخوردار باشند و به طور صحیح ارتباط اجتماعی برقرارنمایند. آن‌ها دوست دارند با والدین خود وقت بگذرانند و از آرزوها و امیال خود با پدر و مادر صحبت کنند. اگر خستگی، شاغل بودن و مشکلات اقتصادی به عنوان موانع ایجاد ارتباط بین کودک و والدین قرار بگیرد، کودک نمی‌تواند اصول صحیح ارتباط را یاد بگیرد و با اطرافیان خود صحبت کند، در نتیجه مهارت‌های اجتماعی او رشد نمی‌کند و همیشه تنها خواهد بود. حتما مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

 

پدر و مادر به عنوان الگوی صحیح

پدر و مادرها به دلیل اینکه مدت زمان بیشتری با کودک خود وقت می‌گذرانند، به عنوان الگوی رفتاری برای فرزند در نظر گرفته می‌شوند. پس باید به نوع جملاتی که در هنگام صحبت کردن به کار می‌برید، توجه داشته باشید. استفاده از کلماتی همچون لطفا یا تشکر بسیار مهم است زیرا به کودک می‌آموزد که در قبال کارهای خوبی که دیگران برایش انجام می‌دهند، حس قدردانی داشته باشد و از آن‌ها تشکر نماید. همچنین شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک فرد متخصص، اصول صحیح برقراری ارتباط با کودک را فرا بگیرید. برای آشنایی با بهترین روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چگونه باید صحبت کرد تا کودک متوجه حرف‌های من بشود؟

کودکان به اقتضای سن خود نیازمندند که با کلامی ساده و بدون ابهام با آن‌ها صحبت شود. به کار بردن جملات مبهم و یا کلمات سنگین، کودک را دچار سردرگمی کردهه و مانع از این می‌شود که به خوبی حرف‌های شما را درک کند و به آن جامه عمل بپوشاند.

حرف زدن با کودک و برقرار کردن ارتباط با او چه اهمیتی دارد؟

پدر و مادرها باید بدانند که وظایف آن‌ها در قبال فرزند خویش تنها به رفع نیازهای مالی خلاصه نمی‌شود. کودکان به حمایت عاطفی و محبت نیاز دارند تا بتوانند در آینده از سلامت روانی برخوردار باشند و به طور صحیح ارتباط اجتماعی برقرارنمایند. آن‌ها دوست دارند با والدین خود وقت بگذرانند و از آرزوها و امیال خود با پدر و مادر صحبت کنند.

 

 

منبع : حرف زدن با کودک چگونه باید باشد؟

 

 



:: برچسب‌ها: حرف زدن با کودک چگونه باید باشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سیستم ایمنی نوزاد با سیستم ایمنی بدن یک فرد بزرگسال فرق می‌کند و از توانمندی که سیستم ایمنی یک فرد بزرگسال دارد برخوردار نیست. اگرچه مادران می‌توانند پادتن و مصونیت بدن خودشان را به نوزاد منتقل کنند اما باز هم بدن نوزاد نمی‌تواند با بیماری‌های سخت‌تر مبارزه کند. به همین منظور ضروری است که والدین از راه‌های تقویت سیستم ایمنی نوزاد خود آگاه باشند و به این صورت سلامت فرزندشان را تضمین نمایند. با کمک گرفتن از مشاوره کودک می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

 

منبع : سیستم ایمنی نوزاد

سیستم ایمنی نوزاد

سیستم ایمنی بدن هر انسانی از یک شبکه تشکیل شده و دارای پروتئین‌ها و سلول‌هایی است که می‌توانند از بدن محافظت کنند. هنگامی که موجودات خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها وارد بدن انسان می‌شوند، گلبول‌های سفید بدن آن را به عنوان موجودات غیر خودی تشخیص می‌دهند. در مرحله بعد برای از بین بردن موجودات خارجی دست به کار می‌شوند. پادتن‌ها همگی پروتئین‌های مبارزه کننده با عفونت‌های داخل بدن هستند. وظیفه سیستم ایمنی بدن محافظت انسان در برابر موجودات خارجی و نشان دادن واکنش مناسب در برابر این موجودات می‌باشد.

 

چه زمانی سیستم ایمنی نوزاد شکل می‌گیرد؟

پادتن‌های ضروری بدن نوزاد از طریق جفت جنین و در دوران سه ماهه آخر بارداری از طریق بدن مادر به بدن نوزاد منتقل می‌شود. این پادتن‌ها موجب می‌شود بدن نوزاد از محافظت کافی در برابر فرایند متولد شدن برخوردار باشد. سطح مصونیت بدن مادر، میزان و نوع پادتن‌هایی که قرار است به بدن نوزاد منتقل شوند را تعیین می‌کند.

نوزاد در طول دوران جنینی‌اش از وجود باکتری‌های مفید درون واژن مادرش نفع می‌برد. به همین دلیل روده نوزاد از مقادیر زیادی باکتری مفید تشکیل می‌شود. همین باکتری‌ها سیستم ایمنی نوزاد را تقریت می‌کنند. شیردهی در گسترش و تکمیل سیستم ایمنی بدن نوزاد رابطه نزدیکی دارد. شیردهی در ماه‌های اولیه زندگی نوزاد تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. نوزادانی که بلافاصله پس از تولد شیر مادرشان را می‌خورند جریان تازه‌ای از مصونیت به بدنشان وارد می‌شود. کولوستروم که در اولین شیر تولید شده سینه مادر وجود دارد، پادتن‌های قدرتمندی دارد که می‌تواند با بیماری‌ها مبارزه کند.

 

راه‌های تقویت سیستم ایمنی نوزاد

در هر سختی فایده‌ای وجود دارد؛ پدر و مادرها باید بدانند که وقتی فرزندشان بیمار می‌شود در حقیقت بدنش در حال تولید کردن پادتن‌های بیشتر برای مبارزه با موجودات خارجی است. این پادتن‌ها در مبارزه با بیماری‌های مشابه کارایی دارند. حتی ممکن است در کوتاه مدت تاثیر خود را نشان دهند. در ادامه به بررسی راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌پردازیم:

1. شیردهی

درون شیر مادر پادتن‌هایی با ترکیبات مغذی مناسب وجود دارد. از جمله این ترکیبات می‌توان به چربی، پروتئین، قند و پروبیوتیکس ضروری اشاره کرد که برای تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن نوزاد شما کمک کننده هستند. تمام پادتن‌هایی که برای مبارزه با موجودات خارجی در بدن نوزاد لازم است درون شیر مادر وجود دارد و از آن طریق به بدن نوزاد منتقل می‌شود.

2. خواب کافی

خواب مانند تغذیه در حفظ سلامت بدن و برخوردار بودن از یک سیستم ایمنی قوی موثر است. در واقع برخورداری از خواب و استراحت کافی از نظر جسمی و روحی باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود. خواب و استراحت کافی همراه با یک الگوی منظم خواب در نوزادان بسیار ضروری است. محرومیت از خواب کافی با تاثیر مستقیم به روی سیستم بدنی باعث ایجاد ضعف در عملکرد آن می‌شود. مسلما خواباندن نوزاد مخصوصا در طول شب کار ساده‌ای نیست، بنابراین لازم است شما با خلاقیت و ابتکار خود راهی برای خواباندن نوزادتان پیدا کنید.

3. تغذیه سالم و متعادل

تغذیه از دیگر روش‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی نوزاد به شمار می‌رود. به همین دلیل باید مواد مغذی ضروری به خصوص ویتامین‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مواد مغذی مختلف مانند مرکبات، میوه‌های قرمز رنگ، سبزیجات برگ سبز، فلفل، جعفری و… از بهترین منابع تغذیه برای مادر به شمار می‌روند.

علاوه بر این‌ها یک دسته از املاح برای رشد نوزاد در دوران نوزادی ضرورت دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آهن است. این عنصر معدنی علاوه بر اینکه در شیر خشک غنی شده وجود دارد در طیف گسترده‌ای از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، حبوبات و اسفناج نیز قرار دارد.

4. ترک عادات بد روزمره

برخی عادات بدی که والدین در طول روز آن‌ها را تکرار می‌کنند، می‌تواند به روی سیستم ایمنی بدن نوزاد تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال هرگز نباید چیزی که از تمیز بودن آن اطمینان ندارید را در داخل دهان نوزادتان قرار دهید. در نتیجه در صورت افتادن پستانک نوزاد به روی زمین نباید آن را با دست پاک کنید و دوباره در دهان نوزاد قرار دهید. سعی کنید در مورد شیشه شیر نوزادتان نیز این نکته را رعایت کنید. بهتر است برای جلوگیری از گریه کردن نوزادتان همیشه یک عدد پستانک اضافه همراه خود داشته باشید. لازم است همیشه برای چشیدن غذای نوزاد از قاشق جداگانه استفاده کنید. ممکن است باکتری‌هایی که برای شما بی ضرر هستند برای نوزادتان ضرر داشته باشند.

5. .واکسیناسیون

واکسن زدن به نوزاد بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. به این صورت که از طریق واکسن میکروب‌های ضعیف شده بیماری‌های خطرناک وارد بدن شده و به این صورت سیستم ایمنی برای مقابله با آن آماده می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که به نوبت‌های واکسن نوزاد خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

سیستم ایمنی نوزاد نارس به چه صورت عمل می‌کند؟

به طور کلی سیستم ایمنی بدن نوزاد نارس خطر بیشتری در مقابل ابتلا به عفونت‌ها قرار دارد. این بدان دلیل است که در بدن مادر به خوبی رشد نکرده‌اند و طبعا سیستم ایمنی آن‌ها نیز به اندازه کافی تقویت نشده است. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن فرزند خود کمک کنید.

 

 

 

منبع : سیستم ایمنی نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: سیستم ایمنی نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کودکان استثنایی یا کودکان با نیازهای خاص به گروهی از کودکان گفته می‌شود که در یکی از توانایی‌های حسی، حرکتی یا هوشی با میانگین جامعه تفاوت داشته باشند. این تعریف علاوه بر این تفاوت‌ها مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی یا اوتیسم را نیز شامل می‌شود. دلیل نام‌گذاری این کودکان به عنوان استثنایی این است که آن‌ها در مقایسه با گروه اکثریت، جامعه کوچک‌تری را تشکیل می‌دهند. با توجه به نیازهای خاص آموزشی و مراقبتی این کودکان یک زمینه تخصصی در علم روانشناسی به بررسی این کودکان و شیوه آموزش آن‌ها می‌پردازد. در ادامه به بررسی بیشتر این حیطه از روانشناسی خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

 

منبع : کودکان استثنایی چه کسانی هستند؟

کودکان استثنایی

کودک استثنایی به آن دسته از کودکانی گفته می‌شود که در مقایسه با اکثریت همسالان تفاوت‌هایی را در یک یا چند زمینه حسی، حرکتی، رفتاری و هوشی دارند. اگرچه عبارت کودکان استثنایی معمولاً نوعی نقص و ناتوانی را به ذهن متبادر می‌کند، اما همانطور که در تعریف بالا گفته شد این کودکان صرفاً با اکثریت متفاوت هستند و این تفاوت می‌تواند مانند بهره‌های هوشی بالا و کودکان تیزهوش به صورت مثبت نیز تعریف شود. برخورد و تربیت این کودکان نیز به شیوه‌ای خاصی باید باشد، با دریافت مشاوره کودک می‌توانید مهارت های لازم را بیاموزید.

دسته بندی کودکان استثنایی

معمولاً کودکان استثنایی را برحسب نوع تفاوتی که با سایرین دارند در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار می‌دهند که معروف‌ترین این طبقه بندی‌ها به صورت زیر است.

توانایی هوشی

کودکان استثنایی بر اساس میزان بهره هوشی به دو گروه آهسته گام یا عقب مانده ذهنی و تیزهوش تقسیم می‌شوند. البته هر کدام از این دو گروه نیز با توجه به میزان بهره هوشی در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این طبقه بندی به معلمان و سایر افرادی که با این گروه از کودکان در ارتباط هستند کمک می‌کند تا بدانند که این کودکان چه نیازهایی دارند و چه انتظاراتی می‌توان از آن‌ها داشت.

ناتوانی‌های حسی

این گروه از کودکان استثنایی در یکی از حواس بینایی و شنوایی و یا هر دوی آن‌ها دچار مشکل هستند. آن‌ها ممکن است دچار ضعف‌های شدید در حواس خود باشند و یا به طور کلی از یک حس محروم شوند. با توجه به اینکه ناتوانی در صحبت کردن ارتباط چندانی با حواس فرد ندارد معمولاً این آسیب در این طبقه بندی قرار نمی‌گیرد.

ناتوانی‌های حرکتی

همانطور که از نام این طبقه پیداست کودکان استثنایی که در این گروه قرار می‌گیرند به لحاظ توانایی حرکت و فعالیت در محیط با محدودیت‌هایی مواجه هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای ناتوانی‌های حرکتی بیان می‌شود فلج مغزی است. البته فلج مغزی شرایطی نیست که صرفاً توانایی حرکتی فرد را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه می‌تواند سایر توانایی‌های کودک از جمله بهره هوشی را نیز تحت الشعاع قرار دهد؛ اما جدی‌ترین آسیب و ناتوانی که برای کودک به همراه خواهد داشت ناتوانی حرکتی است.

مشکلات رفتاری

کودکان این گروه به طور کلی با نام کودکان ناسازگار شناخته می‌شوند و اختلالات رفتاری مانند بیش فعالی، نقص توجه و اختلالات طیف اوتیسم در این گروه قرار می‌گیرند. اگرچه هنوز دلیل قطعی ابتلا به این اختلالات مشخص نشده با این حال متخصصان معتقدند وجود نارسایی‌های جدی در مغز این کودکان باعث ایجاد تفاوت‌های رفتاری می‌شود.

آموزش کودکان استثنایی

نحوه آموزش کودکان استثنایی یکی از موضوعاتی است که برای سال‌ها در روانشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر دو دیدگاه در زمینه آموزش این کودکان مطرح است و هریک از آن‌ها دلایلی برای تأیید خود و رد دیگری دارند.

دیدگاه طرفدار جداسازی کودکان استثنایی از سایر کودکان

طرفداران این دیدگاه معتقدند با توجه به نیازهای خاص این گروه از کودکان بهتر است آن‌ها در شرایطی مجزا از سایرین و با کمک گرفتن از معلمانی که در زمینه آموزش کودکان استثنایی تخصص دارند تحصیل کنند. یکی از مزایای این دیدگاه این است که کودکان با گروه بزرگی از همسالان‌شان آشنا می‌شوند که مشکلاتی مشابه آن‌ها دارند و این موضوع به لحاظ روابط اجتماعی و پذیرش ناتوانی‌ها برای آن‌ها مطلوب خواهد بود.

دیدگاه طرفدار ادغام کودکان استثنایی با سایر کودکان

طرفداران این شیوه معتقدند که نباید کودکان استثنایی را از سایر اعضای جامعه جدا کرد. آن‌ها می‌بایست از همان کودکی ارتباط برقرار کردن و تعامل درمیان سایر اعضای جامعه را یاد بگیرند. از نظر معتقدین به این شیوه آموزشی جدا کردن کودکان استثنایی از سایر دانش آموزان به معنای دامن زدن به ناتوانی‌های این گروه از کودکان است.

مشکلات کودکان استثنایی

افرادی که در گروه استثنایی قرار می‌گیرند معمولاً از کودکی تا بزرگ‌سالی آسیب‌های بسیاری را تجربه می‌کنند. این آسیب‌ها می‌تواند به دلیل درک نامناسب مردم و جامعه، نبود خدمات رفاهی و یا زمینه بیماری‌های روحی به وجود بیاید. به همین خاطر بهتر است استفاده از نظرات مشاورین و روانشناسان برای این گروه از کودکان جدی‌تر گرفته شود تا آن‌ها بتوانند علی رغم وجود ناتوانی از سایر توانمندی‌های خود به خوبی استفاده کنند. از جمله دشواری‌های کودکان استثنایی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

ناتوانی در دوست یابی

معمولاً با توجه به نوع نگاهی که به این کودکان می‌شود آن‌ها امکان پیدا کردن دوست در مدرسه یا محله را ندارند. حتی در شرایطی که سایر کودکان تمایل به دوستی و آشنایی با آن‌ها را دارند، ممکن است برخی محدودیت‌ها از جانب والدین برای کودکان وضع شود. علاوه بر این با توجه به نبود آگاهی راجع به آن‌ها و نیازهای آن‌ها معمولاً ارتباط دیگران با این کودکان نه تنها کمک کننده نیست، بلکه آسیب‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت. ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی باعث آسیب روحی در این کودکان و احساس تنهایی می‌شود.

احساس ضعف و کمبود

این کودکان با مشاهده سایر همسالان از ضعف خود احساس ناراحتی کرده و نسبت به سایرین خود را ضعیف‌تر می‌بینند. البته نوع برخورد اطرافیان و به خصوص بزرگ‌ترها تأثیر بسیاری در شکل گیری چنین باوری در کودک دارد. به همین خاطر آگاهی و آموزش بزرگسالانی که با این کودکان در ارتباط هستند نکته حائز اهمیتی است که معمولاً به آن بی‌توجهی می‌شود.

نبود خدمات اجتماعی مناسب

فقدان امکانات رفاهی مناسب برای بهره مندی این گروه از خدمات اجتماعی، از جمله دشواری‌هایی است که باعث محرومیت آن‌ها از تجربه مسائل بسیاری شده و به مشکلات روحی آن‌ها دامن می‌زند.

مشکلات اعضای خانواده کودکان استثنایی

وجود یک کودک استثنایی در خانواده می‌تواند زندگی تمامی اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. به همین خاطر در زمینه سلامت روان و کیفیت زندگی اعضای خانواده این کودکان تحقیقات بسیاری صورت گرفته و معمولاً به آن‌ها توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز مشکلات روحی جدی با یک مشاور در ارتباط باشند. برخی از این مشکلات را می‌توان به این صورت عنوان کرد.

  • مشکلات مالی به دلیل هزینه‌های درمانی و آموزشی این کودکان
  • احساس تنش و فشار روانی به دلیل تلاش برای تأمین نیازهای مالی و مراقبتی این کودکان
  • احساس نارضایتی و ناکامی در زندگی
  • مشکلات زناشویی و کاهش کیفیت ارتباط زوجین

اهمیت درمان در کودکان استثنایی

درمان در کودکان استثنایی با توجه به نوع آسیب و مشکلات پیش آمده می‌تواند حالات مختلفی داشته باشد. استفاده از داروها، جلسات توانبخشی یا آموزش‌های رفتاری می‌توانند اهداف درمانی برای این گروه از کودکان باشند. علاوه بر این استفاده از جلسات مشاوره و مراقبت از سلامت روان این کودکان نیز اهمیت بالایی دارد. البته در درمان این کودکان باید به این نکته توجه داشت که درمان‌ها معمولاً با هدف کنترل وضعیت فعلی یا جلوگیری از گسترش بیماری شکل می‌گیرند و احتمال بهبودی کامل برای این کودکان بسیار ضعیف است. شما می توانید خدمات درمانی و آموزشی مورد نیاز را از برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا کودکان استثنایی می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند؟

در سال‌های اخیر آموزش و پرورش تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داده است اما این مسئله به میزان معلولیت فرد و توانایی وی برای تطبیق با جامعه بستگی دارد.

چه زمانی کودکان کم بینا یا کم‌شنوا در گروه کودکان استثنایی قرار می‌گیرند؟

درصورتی که شدت کم بینایی یا کم شنوایی به حدی باشد که جریان عادی زندگی کودک را تحت الشعاع قرار دهد این کودکان در گروه کودکان استثنایی قرار می‌گیرند.

 

 

منبع : کودکان استثنایی چه کسانی هستند؟

 

 



:: برچسب‌ها: کودکان استثنایی چه کسانی هستند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آشنایی با علائم اعتیاد به هروئین یکی از مسائلی است که برای بسیاری از خانواده‌ها اهمیت بسیاری دارد. هروئین به‌عنوان دارویی که از مورفین یا کدئین تهیه می‌شود در ابتدا به‌عنوان یک مسکن در زمینه‌های پزشکی مورداستفاده قرار گرفت اما پس از مدتی و با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالایی که داشت استفاده از آن ممنوع اعلام شد. بااین‌حال مصرف غیرقانونی آن تا کنون ادامه پیدا کرده و به‌عنوان یکی از قوی‌ترین انواع مخدرها شناخته می‌شود و سالانه افراد بسیار زیادی را درگیر می‌کند. درصورت آشنایی با علائم سوءمصرف این ماده مخدر می‌توانید اعتیاد به آن را در نزدیکان خود تشخیص داده و برای بهبود شرایط آن‌ها اقدام نمایید. درصورتی‌که این نشانه‌ها را در خود یا هریک از نزدیکان مشاهده می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید.

 

 

منبع : علائم اعتیاد به هروئین

علائم اعتیاد به هروئین | هروئین چیست؟

هروئین یا (دی استیل مورفین) یکی از انواع مواد مخدر است که از مورفین تهیه‌شده و قدرت اثرگذاری آن چندین برابر بیش از مورفین است. به‌طورکلی به تریاک و مواد مخدری نظیر مورفین و هروئین که از آن تهیه می‌شوند اوپیوم یا افیون گفته می‌شود. اصلی‌ترین مکانیسم عمل این دسته از مواد مخدر، کند کردن فعالیت دستگاه عصبی مرکزی است. به عبارتی این مواد با اتصال به گیرنده‌های درد در مغز باعث افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی شده و از این طریق باعث ایجاد یک احساس آرامش و سرخوشی کاذب در فرد می‌شود.

بیشتر بخوانید : تست هروئین  

نشانه‌های استفاده از هروئین

استفاده از هروئین مانند هر ماده مخدر دیگر باعث بروز نشانه‌های جسمی و روانی خاصی می‌شود که نشان‌دهنده استفاده از این ماده مخدر است. البته این نشانه‌ها با توجه به سن، جنس، وزن و همین‌طور سابقه مصرف متفاوت خواهد بود. بااین‌حال برخی از شایع‌ترین نشانه‌ها استفاده از هروئین عبارتند از:

_احساس آرامش و سرخوشی کاذب که با خلق معمول فرد متفاوت است

_احساس خواب‌آلودگی

_کاهش اشتها

_خشکی دهان

_گیجی و سردرگمی

_کاهش تنفس

_کاهش میل جنسی

 

علائم اعتیاد به هروئین

علاوه بر نشانه‌هایی که در ارتباط با استفاده از هروئین بیان شد، اعتیاد به این ماده مخدر علائمی را به همراه خواهد داشت که خبر از وابستگی جسمی و روانی به آن می‌دهند. البته به خاطر داشته باشید که تشخیص قطعی ابتلای فرد به اعتیاد و همین‌طور نوع ماده مصرفی مباید حتماً زیر نظر متخصصین این حیطه صورت بگیرد. در ادامه به علائم اعتیاد به هروئین اشاره خواهیم کرد. برای اشنایی با سایر انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

1. ایجاد تحمل دارویی

تحمل دارویی به این معناست که پس از مدتی فرد متوجه می‌شود استفاده از ماده مخدر دیگر به‌اندازه سابق باعث بروز احساس لذت در وی نمی‌شود و برای دستیابی به لذت پیشین باید مقدار مصرف را افزایش دهد. این پدیده معمولاً باعث خواهد شد که فرد به ‌مرور زمان بیش‌ازپیش دچار وابستگی به ماده مخدر شده تا جایی که بدون استفاده از آن امکان تجربه شرایط نرمال را نخواهد داشت.

2. علائم اعتیاد به هروئین | بروز نشانه‌های ترک

افرادی که به استفاده از هروئین اعتیاد دارند پس از مدتی وابستگی جسمی و روحی به این ماده را تجربه خواهند کرد. این موضوع به معنای آن است که در صورت عدم استفاده از این ماده مخدر فرد علائم ناخوشایند جسمی و روانی نظیر بی‌قراری و درد عضلانی را تجربه خواهد کرد.

3. رفتارهای دارو جویی

به دنبال اعتیاد به هروئین، فرد زمان زیادی از روز را صرف استفاده از این ماده مخدر، تلاش برای تهیه آن یا برنامه‌ریزی برای استفاده از آن خواهد کرد. درنتیجه بهره‌وری وی در سایر زمینه‌ها کاهش پیداکرده و مشکلاتی درزمینهٔ مسائل تحصیلی، شغلی و به‌خصوص خانوادگی فرد اتفاق خواهد افتاد.

نشانه‌های قطع مصرف هروئین

علائم ترک یا همان نشانه‌های وابستگی به هروئین عبارتند از:

  • بی‌قراری
  • تحریک‌پذیری
  • تعریق بیش‌ازحد
  • افسردگی
  • درد عضلانی
  • دردهای شکمی، اسهال، تهوع و استفراغ

درصورتی‌که فرد مصرف ماده مخدر را به‌یک‌باره قطع کند و یا نسبت به قبل مقدار کمتری از این ماده را استفاده کند، این نشانه‌ها ظرف حداکثر 12 ساعت بروز پیداکرده و شدت آن‌ها به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند.

 

علائم اعتیاد به هروئین | علائم مسمومیت با هروئین

به دنبال اعتیاد به هروئین، مسمومیت یا اوردوز یکی از مشکلاتی است که احتمال می‌رود برای فرد پیش بیاید. مسمومیت می‌تواند به دنبال بالا رفتن تحمل دارویی و یا استفاده همزمان از انواع مواد مخدر ایجاد شود. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد به هروئین را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. درصورتی‌که با هریک از این نشانه‌ها مواجه شدید هرچه سریع‌تر فرد را به مراکز درمانی انتقال دهید.

_احساس گیجی بیش‌ازحد

_کاهش ضربان قلب و فشارخون

_تنفس کند یا ایست تنفسی از علائم اعتیاد به هروئین

_تیرگی و کبودشدن لب‌ها

_صدای خرخر و حالتی شبیه خفگی

_بیهوشی و اغما

بیشتر بخوانید : ترک هروئین

راه های پایان دادن اعتیاد به هروئین

اعتیاد به هروئین در درازمدت می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. ابتلا به بیماری‌های روانی نظیر افسردگی یا اختلالات زوال عقل، ناباروری و کاهش میل جنسی و همچنین افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ایدز یا هپاتیت ازجمله بیماری‌هایی هستند که به دلیل استفاده از سرنگ‌های مشترک آلوده بروز پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این اعتیاد باعث بروز مشکلات جدی در زندگی خانوادگی و موقعیت شغلی و تحصیلی فرد خواهد شد و به همین خاطر باید نسبت به درمان این اختلال توجه ویژه‌ای شود. یکی از مشکلاتی که بسیاری از معتادین به هروئین و خانواده‌های آن‌ها تجربه می‌کنند، شروع مصرف مجدد ماده مخدر پس از یک دوره ترک است. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که در کنار مراحل سم‌زدایی و درمان‌های فیزیولوژیک که برای ترک اعتیاد به هروئین مورداستفاده قرار می‌گیرد، از جلسات بازپروری و روان‌درمانی نیز برای این بیماران استفاده شود.

ازجمله مسائلی که در جلسات بازپروری موردتوجه قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. آگاهی بخشی به فرد در ارتباط با میل به مصرف مجدد، نشانه‌های این تمایل و همین‌طور راه‌های مبارزه با آن

2. کمک به فرد برای بهبود بیماری‌های روحی و مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی

3. شناسایی مشکلات زیر بنایی که باعث گرایش فرد به اعتیاد شده و تلاش برای برطرف کردن آن‌ها

4. کمک به فرد برای بهبود روابط خانوادگی و دوستانه و به دست آوردن موقعیت اجتماعی ازدست‌رفته

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

هروئین چیست؟

هروئین نام یک ماده مخدر سفیدرنگ است که از مورفین تهیه می‌شود و به همین خاطر در خانواده مواد افیونی یا اوپیوئیدها قرار می‌گیرد که مکانیسم اصلی فعالیت آن‌ها کند کردن فعالیت دستگاه عصبی و ایجاد احساس آرامش در فرد است.

علائم اعتیاد به هروئین | از کجا بفهمیم فردی هروئین مصرف کرده است؟

استفاده از هروئین باعث بروز نشانه‌هایی در شرایط جسمی و روحی فرد می‌شود که از آن جمله می‌توان به احساس آرامش و سرخوشی، خواب‌آلودگی و گیجی و کاهش اشتها اشاره کرد.

بهترین روش برای ترک اعتیاد به هروئین کدام است؟

برای ترک اعتیاد به هروئین روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به مدت مصرف، شرایط جسمی فرد و سایر عوامل متخصص از یکی از آن‌ها استفاده می‌کند بااین‌حال درصورتی‌که از جلسات بازپروری و مشاوره روانی در کنار مراحل درمان فیزیولوژیک استفاده شود احتمال اثرگذاری آن به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند.



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به هروئین ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا روش‌های ترک ریتالین را می‌شناسید؟ ریتالین یک داروی محرک است که غالبا در درمان اختلال پیش فعالی و نقص توجه مورد استقاده قرار می‌گیرد. در صورت استفاده صحیح و زیر تظر متخصص، این دارو کاملا اثر بخش و مفید است اما امروزه برخی افراد با قصد بیدار ماندن بیشتر و افزایش تمرکز خود اقدام به مصرف خودسرانه این دارو می‌کنند. در نتیجه به ریتالین اعتیاد پیدا کرده و عوارض ناخوشایند آن را تجربه خواهند کرد. از طرف دیگر کنار گذاشتن ریتالین نیز کار چندان راحتی نیست و به یک مشکل جدی برای فرد تبدیل می‌شود. در این شرایط ضروری است که افراد از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرند و برای ترک آن اقدام نمایند. در ادامه مقاله به بررسی کامل ترک ریتالین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به ریتالین
 
 

ریتالین چیست؟

ریتالین با نام عمومی رتیل-فنیدات، دارویی شبه آمفتامین ساخته شده در آزمایشگاه است که سیستم عصبی سمپاتیک (آرامش­بخش) را جهت افزایش فعالیت ذهنی و عملکرد آن تحریک می­‌کند. عموما این دارو به دلیل درمان بیماری اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) به عنوان محرک سیستم اعصاب مرکزی شناخته می‌شود. این دارو، از طریق افزایش فعالیت دوپامین و نوراپی نفرین در مغز توانایی سازماندهی و حل مشکلات را  فراهم کرده و موجب بهبود تمرکز، تفکر و تصمیم گیری می­‌گردد. عدم وجود یا کمبود این انتقال دهنده عصبی، عملکرد عادی فرد را در جامعه مختل می­‌کند. بدون ریتالین، افراد در مدرسه و یا محل کار قادر به نشستن و تمرکز طولانی مدت نیستند. برای آشنایی بیشتر با عوارض و نحوه مصرف قرص ریتالین کلیک کنید.

ترک ریتالین | علائم مصرف ریتالین

کسانی که ریتالین را بدون نسخه و یا با دوز بیش از حد مصرف می‌کنند دچار علائمی مانند خستگی، کندی ­ذهن و مشکل در تمرکز می‌شوند. از عوارض جانبی احتمالی مصرف ریتالین، اعتیاد است که با عواقب ترک آن شرایط برای بیمار وخیم‌­تر می‌­گردد. ترک ریتالین مغز را مجبور می‌کند تا حضور مداوم این دارو را جبران کند. مغز مصرف کنندگان ریتالین، نسبت به دوپامین و نوراپی­ نفرین حساسیت کمتری پیدا می­‌کند و دستیابی به همان اثرات پیشین، دوزهای بیشتری را می­‌طلبد. ترک مصرف یا کاهش قابل توجه ریتالین، به علت آن که مغز نمی‌تواند عملکرد صحیح خود را پیدا کند، علائم ناخوشایندی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

عوارض ترک مصرف ریتالین

ریتالین نیمه عمر کوتاهی دارد و تقریباً به طور کامل در طی 24 ساعت پس از آخرین مصرف از بدن فرد خارج می­‌شود. با این حال طیف وسیعی از افراد جامعه پس از مصرف ریتالین با آگاه شدن از عوارض آن به دنبال راه‌هایی برای ترک می‌گردند. ترک ریتالین سخت بوده و تازه با شروع علائم ترک و وسوسه برای مصرف دوباره، کار پیچیده تر می‌شود. طول دوره ترک ریتالین معمولاً بیشتر از سایر مواد مخدر است و علائم ترک 7 تا 10 روز ادامه پیدا می‌کند.

روزهای 1-2: افراد در این دوره به جز خوردن غذا و خوابیدن کار دیگری انجام نمی‌دهند و دچار سردرد، خستگی، افزایش اشتها، مشکل در تمرکز و مشکلات خفیف عاطفی می‌شوند.

روزهای 2-7: این دوره ای است که باید مراقب علائم شدید و خطرناکی مانند روان پریشی و افکار خودکشی بود. تهوع مداوم در کنار سردرد، تحریک پذیری و عصبانیت از علائم این دوره است.

روزهای 7-10: حالت تهوع ، تپش قلب و سردرد اغلب از بین رفته، در حالی که علائم عاطفی ممکن است هنوز در فرد باقی بماند.

روزهای 10-14: علائم شناختی و عاطفی مانند اضطراب و افسردگی کم شده است. در صورت ادامه علائم ممکن است برای بازگشت فرد به حالت طبیعی، درمان مستقیم لازم باشد.

بهترین روش های ترک اعتیاد به ریتالین

مصرف کنندگان ریتالین پس از اعتیاد به ریتالین به دنبال درمان آن می­‌گردند. ترک ریتالین به دلیل تأثیر آن بر انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین در مغز، معمولاً سخت است. اگر فرد به طور ناگهانی مصرف ریتالین را متوقف کند، علائم حادی شامل از دست دادن لذت، اختلال خواب، کمبود انرژی، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و مشکلات تمرکزی در وی نمایان می گردد. بهترین روش‌های ترک اعتیاد می‌تواند شامل مهارت‌های فردی، رفتار درمانی شناختی، درمان پزشکی و دارو درمانی زیر نظر متخصص یا پزشک باشد. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

1. مهارت های فردی

ترک ریتالین با ناراحتی و دشواری همراه بوده و اغلب موجب تسلیم شدن فرد می‌­شود. مشاوره با یک متخصص می‌تواند به فرد کمک کند تا بدون عود مجدد و سختی، ترک ریتالین را کنترل کند. ترک ریتالین می‌تواند در ابتدا با مهارت‌های خود فرد جهت مقابله با مصرف شروع شود که شامل موارد زیر است:

  • رفتار درمانی: رفتار درمانی یک برنامه پیشگیریانه جهت مقابله با وسوسه‌های احتمالی بوده که می‌تواند شامل خواندن کتاب، برنامه‌های تفریحی یا پیاده روی باشد.
  • مراقبه: مراقبه در یک مکان ساکت و راحت و با تمرکز بر تنفس می‌تواند افکار منفی بیمار را بهبود دهد.
  • قبول کردن: وسوسه مصرف دوباره یک امر طبیعی است. برخی از افراد در واقع وسوسه خود را با مقاومت در برابر آن شدت می‌بخشند. درعوض بیمار باید قبول کند که وسوسه بخشی از روند درمان است.
  • جانشین کردن: لیستی از فعالیت‌های مختلفی را که می‌توانید قبل از شروع وسوسه انجام دهید، تهیه کرده و در صورت لزوم آن فعالیت‌ها را انجام دهید.
  • تنفس عمیق:  در هنگام استرس، واکنش بدن تنفس کم عمق است. استنشاق طولانی به مدت سه ثانیه و به دنبال آن حبس نفس و سپس بیرون دادن آن به مدت سه ثانیه می‌تواند تنفس را آرام کند.
  • دوری از استرس: درگیری با خانواده یا دوستان موجب استرس و عود مجدد وسوسه می­‌شود. مدیریت درگیری‌ها به جای اجتناب یا منزوی شدن، استراتژی مناسبی برای کاهش استرس است.
  • ورزش کردن: 20 دقیقه ورزش کردن در روز با آزاد کردن اندورفین در بدن می‌تواند به کاهش افسردگی، اضطراب و کاهش وسوسه منجر شود.
  • رژیم غذایی رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین کرده و به کاهش استرس و وسوسه منجر شود.

2. ترک ریتالین | رفتار درمانی شناختی

امروزه رفتاری درمانی شناختی (CBT) بالاترین سطح بهبودی را در درمان اختلالات مصرف مواد مخدر مانند ریتالین دارد. در سه دهه گذشته شاهد پیشرفت­‌هایی در رفتار درمانی شناختی معتادان مواد مخدر و همچنین توسعه رویکردهای رفتار درمانی مرتبط با آن بوده‌ایم. رفتار درمانی شناختی با مدیریت حوادث غیرمترقبه، رفتاردرمانی زوجین و خانواده­‌ها و… نشان داده که مداخله مناسبی برای درمان انواع مختلف اعتیاد به مواد مخدر مانند ریتالین می‌باشد.

3. درمان پزشکی

تمرین مهارت‌های مقابله‌ای به تنهایی برای مدیریت هوس و جلوگیری از عود بیماری کافی نیست. اگر احساس می‌کنید که عود مجدد اتفاق می‌افتد یا قبلاً آن را تجربه کرده‌اید، به دنبال مشاوره با یک متخصص باشید. برنامه‌های درمانی پزشکی عبارتند از:

بستری شدن: درمان گروهی، فردی و خانوادگی برای چند ساعت در روز است که در طول این دوره درمان، بیمار در یک مرکز درمانی اقامت دارد.

درمان سرپایی: این درمان برای چند روز در هفته به شکل فردی و خانوادگی می­‌باشد. بیمار بعد از شرکت در جلسات روزانه، می‌تواند به خانه برگشته و زمان کافی برای کار یا رفتن به مدرسه را داشته باشد.

گروه درمانی: به صورت گروهی با 5 تا 15 مصرف کننده و یک تا دو درمانگر انجام م‌ شود. یکی از مزایای گروه درمانی پشتیبانی و بازخورد مصرف کنندگان به یکدیگر است.

4. ترک ریتالین | درمان دارویی

سازمان غذا و دارو (FDA) هیچ دارویی را برای درمان مصرف ریتالین تایید نکرده است. با این حال، برخی از داروها برای علائم جسمی و روانی مرتبط با ترک نوید بخش بوده­‌اند:

  • مودافينيل: دارويي است كه براي درمان اختلالات خواب استفاده مي‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که برای کاهش اشتیاق به مصرف مواد محرک مانند ریتالین مفید بوده است.
  • میرتازاپین: این دارو با نام تجاری رمرون نیز شناخته می‌شود، این دارو می‌تواند برخی از عوارض ترک جسمی و روانی ناشی از ریتالین را کاهش دهد.

پیشگیری از بازگشت به مصرف ریتالین

شناخت علائم  وسوسه انگیز و آگاهی از علائم در موقعیت‌ها و حوادثی که می‌توانند باعث عود بیماری شوند، اولین اقدام در پیشگیری از مصرف مجدد ریتالین است. پیش از هر اقدامی در ابتدا باید بیمار از شرایط تحریک کننده دور شود، این موارد شامل محیط‌های اجتماعی مانند فروشندگان و سایر افرادی است که به طور فعال مواد مخدر را استفاده می‌کنند. در شرایط استرس‌­زا معمولاً تمایل به اجتناب از مسئولیت‌ها، مانند شرکت در جلسات درمانی امری متداول است، اما این که در این مدت به برنامه مراقبت‌های خود پایبند باشند بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان ریتالین را برای همیشه ترک کرد؟

بله با اراده بالا و کمک گرفتن از یک روانشناس و متخصص در حوزه ترک اعتیاد، می‌توان آن را با موفقیت ترک کرد و به زندگی عادی بازگشت. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: ترک ریتالین ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا علائم اعتیاد به تریاک را می‌شناسید؟ تریاک را می‌توان قدیمی‌ترین مخدر جهان دانست. اما هنوز هم تعداد کسانی که درگیر اعتیاد به این ماده می‌شوند بسیار زیاد است. متأسفانه تریاک و مشتقات آن ازجمله مخدرهای بسیار اعتیادآوری هستند که تنها چند بار استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث اعتیاد شود. به‌علاوه هرچه زمان اعتیاد شما به این مخدر یا میزان استفاده از آن بیشتر باشد ترک تریاک سخت‌تر خواهد بود. به همین خاطر آشنایی با علائم اعتیاد به تریاک یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. اگر این نشانه‌ها را در خود یا هر یک از نزدیکان مشاهده می‌کنید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

 

منبع : علائم اعتیاد به تریاک

تریاک چیست

تریاک نام مخدر طبیعی است که از شیره گیاه خشخاش به دست می‌آید؛ و می‌توان آن را قدیمی‌ترین ماده مخدر در جهان دانست. در گذشته از تریاک به خاطر تأثیرش در کاهش درد استفاده می‌شده است. اما با مشخص شدن خاصیت اعتیادآوری این ماده میزان استفاده از آن در پزشکی بسیار محدود شد. انواع مختلفی از مخدرها را می‌توان از تریاک تهیه کرد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها هروئین است. به‌طورکلی به تریاک و همه مخدرهایی که از آن به دست می‌آید افیون یا اوپیوم گفته می‌شود که حتی شربت تریاک نیز در بازار موجود است. این مخدرها با تأثیرگذاری روی مغز ترشح می‌شوند که باعث افزایش ترشح هورمون های مسکن می‌شوند؛ به همین خاطر پس از مصرف افیون‌ها فرد احساس آرامش و سبکی دل‌چسبی را تجربه خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با تریاک کلیک کنید. 

 

از کجا بفهمیم که یک نفر تریاک مصرف کرده است؟

استفاده از تریاک حتی برای اولین بار نشانه‌هایی در جسم و رفتار فرد باقی می‌گذارد. ازجمله علائم و نشانه های اعتیاد به تریاک و مصرف آن :

  • حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش ضربان قلب و تنفس
  • دشواری در تمرکز
  • احساس آرامش و سرحالی
  • احساس خواب‌آلودگی
  • احساس خارش
  • کم شدن اشتها
  • افزایش ادرار

 

علائم اعتیاد به تریاک | نشانه‌های اعتیاد به تریاک

علائم اعتیاد به تریاکعلائم و نشانه های اعتیاد به تریاک

چطور می‌توانیم علائم اعتیاد به تریاک تشخیص دهیم ؟ باید گفت استفاده از این مخدر نشانه‌هایی را در رفتار و وضعیت جسمی بیمار باقی می‌گذارد. بااین‌حال این نشانه‌ها ممکن است به هر دلیل دیگری نیز اتفاق بیفتد. به همین خاطر هنگامی‌که با این نشانه‌ها در فردی مواجه شدید پیش از قضاوت کردن با یک روانشناس متخصص درزمینهٔ اعتیاد مشورت کنید. ازجمله نشانه‌های اعتیاد به تریاک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

علائم رفتاری اعتیاد به تریاک

  • گوشه‌گیری و بی‌علاقگی برای حضور در جمع یا انجام کارهای موردعلاقه
  • بی‌ثباتی در خلق‌وخو و رفتارها
  • پرخاشگری و تحریک‌پذیری
  • افت توانایی‌های کاری یا تحصیلی

علائم جسمی اعتیاد به تریاک

  • اختلال در خواب به‌صورت کم‌خوابی و یا خواب طولانی‌مدت
  • یبوست و مشکلات گوارشی
  • خستگی و بی‌حالی
  • خشکی دهان

 

نحوه تشخیص علائم اعتیاد به تریاک

روانشناسان متخصص در زمینهٔ علائم اعتیاد به تریاک معتقدند وجود سه نشانه به معنای این است که بیمار درگیر اعتیاد شده است. این سه نشانه که از آن‌ها به‌عنوان مثلث اعتیاد هم یاد می‌شود عبارتند از:

بالا بردن میزان مصرف

کسانی که درگیر استفاده از تریاک هستند به‌تدریج متوجه این موضوع می‌شوند که استفاده از تریاک دیگر به‌اندازه گذشته برای آن‌ها لذت‌بخش نیست. به همین خاطر برای دستیابی به همان احساس لذت مجبور می‌شوند میزان مصرف را افزایش دهند. اگر به مقدار مصرف تریاک توسط معتادان دقت داشته باشید متوجه می‌شوید که آن‌ها به‌طور منظم در حال افزایش دادن میزان مصرف خود هستند.

بروز نشانه‌های ترک

هنگامی‌که بیمار برای مدت مشخصی از تریاک استفاده نمی‌کند و یا میزان استفاده خود را کاهش می‌دهد احساسات منفی جسمی و روانی شروع می‌شوند. این احساسات که به آن‌ها نشانه‌های ترک گفته می‌شود دلیلی برای شروع مجدد استفاده از تریاک هستند.

کاهش بهره‌وری

با افزایش میزان مصرف به‌تدریج توانایی فرد برای زندگی در اجتماع کم می‌شود. معتادان به تریاک بیشتر وقت خود را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده می‌کنند. به همین خاطر گوشه‌گیری و همین‌طور افت در تحصیل و کار از دیگر نشانه‌های اعتیاد به تریاک است.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد معتاد 

 

نشانه‌های ترک تریاک

همان‌طور که گفتیم کاهش میزان مصرف و یا قطع ناگهانی استفاده از تریاک باعث بروز علائم منفی می‌شود که به آن‌ها نشانه‌های ترک می‌گویند. ازجمله نشانه‌های ترک عبارت‌اند از :

  • دردهای جسمانی
  • دشواری در خواب
  • اضطراب
  • احساس خواب‌آلودگی
  • دل‌درد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال

تست اعتیاد به تریاک

اگر ذهنتان درگیر اعتیاد یکی از نزدیکان شده باشد احتمالاً تست اعتیاد اولین راهی است که به آن فکر می‌کنید. روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها مشخص کرد آیا یک نفر از تریاک استفاده می‌کند یا خیر. به‌طورکلی انواع تست‌های اعتیاد به تریاک شامل تست ادرار، تست خون و تست موی سر هستند. دقیق‌ترین این آزمایش‌ها تست موی سر است؛ که به دلیل هزینه بالا معمولاً مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. استفاده از تست ادرار رایج‌ترین روش برای تشخیص اعتیاد به تریاک است. که به‌کرات در آزمایش‌های استخدامی یا قبل از ازدواج مورداستفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال احتمال تقلب در تمامی این آزمایش‌ها وجود دارد. برای اطلاع از انواع تست اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

عوارض اعتیاد به تریاک

عوارض کوتاه‌مدت

  • انقباض عضلات
  • خشکی دهان
  • تهوع و استفراغ
  • یبوست
  • احساس رخوت و خستگی

عوارض بلندمدت

  • کاهش فعالیت‌های اجتماعی
  • احتمال درگیری با سایر مواد مخدر
  • اختلال در چرخه قاعدگی خانم‌ها
  • بیماری‌های ریوی
  • بیماری‌های کبدی
  • سوءتغذیه و کاهش وزن
  • اختلالات جنسی در آقایان

 

برای ترک اعتیاد به تریاک چه باید کرد

برای ترک اعتیاد به تریاک روش‌های مختلفی وجود دارد. اما بهترین روش این است که ترک را زیر نظر یک متخصص شروع کنید. تغییرات جسمی و روانی که در طول ترک برای شما پیش می‌آید می‌بایست زیر نظر متخصصین کنترل شود. امروزه روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌تواند علائم ناخوشایند ترک را برای شما به حداقل برساند. در مقابل روش‌های اشتباهی مانند استفاده از متادون نیز همچنان رایج هستند. پس در اولین قدم از یک متخصص کمک بگیرید تا با توجه به شرایط شما بهترین روش ترک اعتیاد را به شما معرفی کنند. و در مقابل از برخی روش‌های اشتباه مثل درمان با متادون در امان بمانید.

یکی از نکات مهمی که برای ترک اعتیاد به تریاک باید به آن توجه داشته باشید استفاده از جلسات مشاوره یا بازپروری هستند. این جلسات به شما کمک می‌کنند میل روانی به مصرف مجدد را مهار کنید. از این طریق احتمال بازگشت مجدد به سمت مصرف مواد مخدر را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک اعتیاد

خدمات ترک اعتیاد به تریاک ذهن نو

بزرگترین مشکلی که افراد و خانواده های آنها در زمینه اعتیاد به آن برخورد می کنند این است که اطلاعات کافی در مورد اعتیاد و روش ترک صحیح آن ندارند. با این‌حال به دلیل اینکه بسیاری از مواقع این مراکز همگی در دسترس فرد قرار ندارند آن‌ها مجبورند دائم میان مراکز و متخصصین مختلف در رفت‌ و آمد باشند. یکی دیگر از مشکلات این است که بسیاری از مواقع نظر متخصصین مختلف نیز باهم متفاوت است و این شرایط بیماران را دچار سردرگمی می‌کند.

شما می توانید در هر جایی که هستید برای دریافت خدمات مختلف در زمینه ترک اعتیاد به تریاک با متخصصان مرکز ذهن نو تماس بگیرید تا از خدمات مشاوره ترک اعتیاد این مرکز بهرمند شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور بفهمیم یک نفر تریاک استفاده کرده است؟

نشانه‌ها و علائم اعتیاد به تریاک مانند احساس آرامش و سرخوشی، دشواری در تمرکز، احساس خارش، کاهش اشتها و تکرر ادرار از نشانه‌های مصرف تریاک هستند.

بهترین راه برای ترک اعتیاد به تریاک چیست؟

کاهش تدریجی میزان مصرف زیر نظر یک متخصص و همین‌طور شرکت در جلسات بازپروری از مهم‌ترین کارهایی هستند که باید برای ترک اعتیاد به آن‌ها توجه کنید.



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به تریاک ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

در برخورد با کودک 4 تا 5 ساله حتما باید علاوه بر نیازهای کودک، به تاثیراتی که بر او می‌گذارید نیز توجه کنید. کودکان در سنین 4 تا 5 سالگی به‌سرعت در حال رشد هستند. قدرت استفاده آن‌ها از کلام بالاتر رفته و همین باعث می‌شود اجتماعی‌تر از گذشته باشند. علاوه بر این به‌تدریج نسبت به هیجانات خود شناخت بیشتری پیدا می‌کنند و بهتر می‌توانند احساساتشان را کنترل کنند. این توانایی به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند نسبت به قواعد اجتماعی سازگاری بیشتری داشته باشند و به همین خاطر است که احتمالاً در این سنین فرزند شما از بابت رفتار اشتباهش عذرخواهی می‌کند. بنابراین فرصت مناسبی برای آموزش برخی اصول به او خواهید داشت. در ادامه در مورد ابعاد مهم تربیتی این سن توضیح داده‌ایم.

 

 

منبع : برخورد با کودک 4 تا 5 ساله چگونه باید باشد؟

 

ابعاد مختلف تربیتی و برخورد با کودک 4 تا 5 ساله

تربیت ابعاد مختلفی دارد که باید به همه آن‌ها در کنار هم توجه داشته باشید. متأسفانه بسیاری از والدین در تربیت فرزندان خود صرفاً روی هوش و توانایی‌های ذهنی تمرکز می‌کنند و به همین خاطر هوش هیجانی یا توانایی‌های اجتماعی کودک به‌اندازه توانایی‌های ذهنی رشد نخواهد کرد و این نابرابری‌ها در آینده شخصیت وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر اولین قدم برای تربیت کودک 4 تا 5 سال این است که بدانیم در چه زمینه‌هایی باید به پرورش کودک توجه داشته باشیم.

رشد جسمانی

داشتن یک جسم سالم را می‌توان اولین شرط از رشد مطلوب کودک دانست. فرزند شما در این سنین به لحاظ قد و وزن و همین‌طور استحکام استخوان‌ها و عضلات در حال رشد است و شما باید به این موضوع توجه داشته باشید. استفاده از برنامه غذایی سالم و همین‌طور در نظر گرفتن فعالیت‌های ورزشی مناسب در کنار خواب کافی ازجمله مسائلی هستند که علاوه بر رشد جسمانی در سلامت روحی فرزند شما نیز تأثیر بسیاری خواهند داشت.

توجه به رشد ذهنی در برخورد با کودک 4 تا 5 ساله

سنین 4-5 سالگی را سال‌های پیش‌دبستانی می‌نامیم و این به معنای آن است که در رشد توانایی‌های ذهنی فرزندتان باید به‌تدریج مهارت‌هایی که برای تحصیل نیاز دارد را به او آموزش دهید. احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که توانایی صحبت کردن فرزندتان به‌مراتب بیشتر از قبل شده و بهتر است با استفاده از راهکارهایی مثل صحبت کردن، شعر خواندن یا هر چیز دیگری که به ذهنتان می‌رسد سعی کنید کلام را در فرزندتان تشویق کرده و همین‌طور دایره لغات او را افزایش دهید.

بالا بردن قدرت تمرکز و توجه و همین‌طور بازی‌هایی که می‌توانند حافظه کودک شما را بهبود ببخشند نیز ازجمله موضوعاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر احساس می‌کنید فرزند شما در هر یک از این مهارت‌ها ضعیف‌تر از سایر همسالان است یا نمی‌دانید با استفاده از چه بازی‌ها و مطالبی می‌توانید به رشد این مهارت‌ها کمک کنید، بهتر است مشاوره کودک بگیرید.

رشد شخصیتی

اعتمادبه‌نفس را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی دانست که در این دوره در حال شکل گرفتن است. فرزند شما نسبت به گذشته در کارهای شخصی خود تواناتر شده و حالا از شما انتظار دارد مهارت‌هایش را ببینید و آن‌ها را تشویق کنید. به همین خاطر بی‌توجهی به اینکه گاهی اوقات اجازه بدهید آن‌ها خودشان حتی به‌اشتباه یا ناقص کاری را انجام دهند و یا دائماً تکرار کردن این حرف که آن‌ها نمی‌توانند کاری بکنند باعث خواهد شد تا فرزندتان به توانایی‌های خود شک کرده و احتمالاً در آینده می‌بایست هزینه زیادی برای به دست آوردن اعتمادبه‌نفس بدهد. سعی کنید گاهی اوقات مسئولیت‌های ساده‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرید یا در کارهای خانه از او کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود فرزند شما علاوه بر مهارت‌آموزی توانایی‌های خود را باور کند.

توجه به رشد اجتماعی در برخورد با کودک 4 تا 5 ساله

بالا رفتن توانایی صحبت کردن و همین‌طور سازگار شدن با قواعد اجتماعی باعث خواهد شد تا فرزندتان اجتماعی‌تر از گذشته شود و این به معنای آن است که آن‌ها اکنون دوستان بیشتری پیدا می‌کنند یا بیشتر دوست دارند با دیگران حرف بزنند. بهتر است در این دوره زمینه را برای روابط اجتماعی آن‌ها فراهم کنید و از این طریق اجازه دهید با مفاهیمی مثل تقسیم وسایل با دیگران یا همدلی و محبت آشنا شوند. گاهی ممکن است در جریان بازی فرزندتان احساس کنید او قواعد بازی را رعایت نمی‌کند یا علی‌رغم کنار دیگران بودن به‌تنهایی بازی می‌کند. این‌ها همگی بخشی از فرایند رشد کودک شما هستند و نباید نگران آن باشید اما اگر فرزندتان  علاقه‌ای به حضور در جمع ندارد و یا به‌طورکلی نسبت به قواعد بی‌توجه است بهتر است در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

تربیت جنسی

به لحاظ جنسی در این دوره فرزند شما باید نام اندام‌های جنسی را یاد بگیرد و همین‌طور متوجه این نکته باشد که نباید به غریبه‌ها اجازه بدهد اندام خصوصی او را ببینند. توجه داشته باشید که در تربیت جنسی استفاده از نام صحیح اندام‌های بدن بسیار مهم است و نباید با هر نامی این اندام‌ها را صدا کنید. علاوه بر این اگر فرزندتان راجع به تولد فرزند یا هر موضوع دیگری کنجکاوی می‌کند بهتر است در حد توانایی‌های ذهنی‌اش به او اطلاعات دهید.

آموزش مهارت‌های زندگی در برخورد با کودک 4 تا 5 ساله

مهارت‌های زندگی قواعدی مانند قدرت نه گفتن یا بیان خواسته‌ها، کنترل احساسات، تصمیم‌گیری و حل‌مسئله را شامل می‌شود. به میزانی که آموزش این مطالب به کودک را سریع‌تر شروع کنید این توانایی‌ها در وی قوی‌تر خواهند شد. به همین خاطر بهتر است با کمک گرفتن از کتاب‌ها یا مشورت با یک روانشناس کودک راه‌هایی را برای این موضوع در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید : سن تربیت کودک

بایدونبایدهای تربیتی و برخورد با کودک 4 تا 5 سال

به پیامدها توجه داشته باشید

کودکان در این سنین رفتارهای مختلفی را انجام می‌دهند تا ببینند پیامد هریک از آن‌ها چیست و بر اساس نتیجه هر رفتار راجع به تکرار کردن یا نکردن آن تصمیم می‌گیرند. به همین خاطر بهترین روش تربیت کودک 4 تا 5 ساله این است که اگر می‌خواهید رفتاری در او تقویت شود به خاطر انجام آن به کودک پاداش دهید و نسبت به رفتارهایی که می‌خواهید ادامه پیدا نکنند بی‌توجه باشید. این رفتار شما باعث می‌شود تا کودک برای به دست آوردن تشویق و تأیید دیگران به سراغ رفتارهای مناسب‌تر برود اما آنچه باید به آن توجه داشته باشید این است که از این روش می‌بایست با صبوری و در زمان طولانی استفاده کنید. هیچ‌یک از روش‌های تربیتی در زمان کوتاه نمی‌توانند رفتار فرزند شما را تغییر دهند.

قاطعانه برخورد کنید

هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به رفتار نامناسب کودکتان بی‌توجه باشید احتمالاً او رفتارهایش را با شدت بیشتری ادامه خواهد داد. یا گاهی اوقات ممکن است شما احساس کنید دلتان نمی‌آید با فرزندتان بدرفتار باشید و چیزی را که از شما می‌خواهد به او ندهید. در تمامی این شرایط بهتر است قاطعانه به رفتار خود ادامه بدهید و مطمئن باشید که دیر یا زود فرزند شما در رفتارش تجدیدنظر می‌کند. اما اگر احساس کند به هر طریقی می‌تواند رفتار شما را کنترل کند دیگر به‌سختی خواهید توانست او را به اصول موردنظرتان پایبند کنید.

هماهنگی والدین

یکی از مهم‌ترین اصول تربیت کودک این است که والدین می‌بایست در مقابل فرزندشان هماهنگ رفتار کنند. اگر کودک احساس کند نظر پدر و مادر باهم فرق دارد به‌راحتی از این شکاف برای به کرسی نشاندن خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

کمال‌گرا نباشید

تشویق کودک را تنها به زمانی که کاری را تمام و کمال و بی‌عیب انجام می‌دهد معطوف نکنید. اگر فرزندتان انجام کاری را شروع کرده یا نسبت به قبل در آن پیشرفت داشته بهتر است این موضوع را در او تشویق کنید. این کار به شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس مطلوب کودک کمک خواهد کرد.

بازی با کودک را جدی بگیرید

بچه‌ها نکات بسیاری را از طریق بازی‌ها یاد می‌گیرند. بازی به آن‌ها کمک می‌کند تا شخصیت‌ها و نقش‌های مختلفی را تجربه کنند و از این طریق بتوانند همدلی و درک بالاتری از موقعیت‌های مختلف به دست آورند. علاوه بر این آن‌ها قواعد روابط اجتماعی را نیز در بازی‌هایشان یاد می‌گیرند. برای مثال شما می‌توانید در بازی با کودک مشاغل مختلف را برای او در نظر بگیرید تا او با هر یک از آن‌ها آشنا شود و یا موضوعاتی مثل کمک کردن و احترام به نظر دیگران را در یک بازی گروهی به او آموزش دهید.

اهمیت مشاوره

کودکان روزانه مهارت‌ها و موضوعات مختلفی را یاد می‌گیرند که شخصیت و توانایی‌های آن‌ها در بزرگ‌سالی را مشخص می‌کند. به همین خاطر لازم است که به تربیت کودک خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. علاوه بر این بسیاری از مواقع عقب‌ماندگی‌های رشدی که در کودکی ایجاد می‌شوند در سنین بعدی قابل جبران نیستند و باعث می‌شوند فرزند شما از همسالان خود تا حد زیادی عقب بیفتد که این موضوع می‌تواند فشار روانی بسیاری را برای کودک و خانواده به همراه داشته باشد. به همین خاطر بهتر است که همواره در تربیت فرزندتان از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین روش برای تربیت کودک 4 تا 5 سال چیست؟

متخصصین معتقدند روش‌های رفتاری یعنی استفاده از پاداش برای رفتارهایی که می‌خواهید در کودک ایجاد شوند و بی‌توجهی نسبت به رفتارهای منفی بهترین روش برای تربیت کودک در این بازه سنی است.

چه زمانی باید برای تربیت کودک از مشاور کمک گرفت؟

اگر رفتارهایی مانند پرخاشگری، لجبازی، گوشه‌گیری یا هر رفتار غیرمعمول دیگری را در فرزندتان می‌بینید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

 

 

منبع : برخورد با کودک 4 تا 5 ساله چگونه باید باشد؟



:: برچسب‌ها: برخورد با کودک 4 تا 5 ساله چگونه باید باشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اضطراب جدایی در کودکان به احساس اضطراب و ترس شدید نسبت به جدا شدن از منبع دلبستگی گفته می‌شود. اگر این ترس شدت زیادی پیدا کند و عملکرد کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد، به عنوان اختلال اضطراب جدایی شناخته می‌شود. اما این ترس در نوزادان و کودکان خردسال معمولا نشانه‌ای از فرایند طبیعی رشد است. یعنی کودکان به طور طبیعی تا دوسالگی این اضطراب در آن‌ها رشد می‌کند، اما پس از دو سالگی این اضطراب باید روند نزولی یافته و والدین با روش‌های مناسب به کودک برای پشت سر گذاشتن این احساس کمک کنند. در صورتی کودک شما بیشتر از 3 سال سن دارد و دچار اضطراب جدایی است حتما در این باره مشاوره کودک دریافت نمایید.

 

منبع : اضطراب جدایی در کودکان و نوزادان

 

تعریف اضطراب جدایی در نوزادان و کودکان چیست؟

اضطراب‌‌جدایی یکی از علائم رشد روانی کودک در سنین نوزادی و خردسالی است. در حقیقت آن‌ها در جریان رشد به مرور مادر و مراقبین اصلی خود را می‌شناسند و در کنار آن‌ها احساس امنیت می‌کنند. در همین راستا طبیعی است که با دور شدن از منبع دلبستگی احساس ترس کنند و تا حدی بی قرار شوند. اما کودکان تا حدود 3 سالگی باید بتوانند این ترس خود را پشت سر بگذارند.

در حقیقت اگر والدین افراد امنی باشند این احساس را به کودک منتقل می کنند که امنیت تنها در گرو نزدیکی فیزیکی با والدین نیست و اگر دور بشوند بازهم محبت و مراقبت خود را از فرزندشان دریغ نمی‌کنند. کودک نیز متقابلا یاد می‌گیرد که در نبود والدین چگونه خود را آرام نگه دارد و بر ترس خود غلبه نماید. اگر این مهارت به موقع کسب نشود، ترس از جدایی به اختلال اضطراب جدایی تبدیل می‌شود. برای اشنایی با سایر اختلالات استرس در کودکان کلیک کنید.

علائم و نشانه های اختلال اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی به ترس شدید کودک نسبت به جدا شدن از منبع دلبستگی نظیر مادر گفته می‌شود که اغلب در بین کودکان بالای 3 سال دیده می‌شود. از جمله علائم اصلی این اختلال باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • احساس ترس و نگرانی شدید درباره دور شدن از منبع دلبستگی یا از دست دادن عزیزان
  • نگرانی مداوم و بیش از حد در مورد از دست دادن پدر، مادر یا سایر عزیزان و یا نگرانی از بروز یک اتفاق بد برای آن‌ها
  • نگرانی دائم در مورد اینکه نکند اتفاق بدی منجر به جدایی از والدین یا سایر عزیزان بشود. مثلا نگرانی از گم شدن یا آدم ربایی
  • خودداری از دور شدن از خانه به دلیل ترس از جدایی
  • خودداری از تنها ماندن در خانه
  • تمایل شدید کودک برای خوابیدن کنار والدین و تجربه مشکلاتی نظیر کابوس‌های شبانه و بیداری مکرر هنگام جدا خوابیدن در طول شب
  • شکایت مکرر از مشکلات جسمانی مرتبط با استرس نظیر دل درد و سردرد هنگام پیش بینی جدایی از والدین

علل مؤثر در بروز اختلال اضطراب جدایی در کودکان

علل و عوامل مختلفی می‌توانند در بروز اختلال اضطراب جدایی در کودکان تأثیرگذار باشند و بچه‌ها را در برابر این مشکل آسیب‌پذیر کنند. ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

عوامل محیطی

در بسیاری از موارد اضطراب جدایی در پی تجربیات تلخی اتفاق می‌افتد که ذهن کودک قابلیت پردازش آن را ندارد. برای مثال مواجه شدن با مرگ یکی از اعضای خانواده، طلاق والدین، مرگ حیوان خانگی و تغییرات بزرگی نظیر مهاجرت به این مشکل مبتلا می‌شوند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که در موقعیت‌هایی نظیر موارد ذکر شده برای سلامت روان کودک اهمیت بیشتری قائل شوید، با او در مورد احساساتش صحبت کنید و کمک نمایید او از فقدان تجربه شده عبور نماید. کمک گرفتن از یک روانشناس کودک از جمله گزینه‌هایی است که در این شرایط تا حد زیادی می‌تواند در سازگاری فرزندتان با شرایط محیطی مؤثر باشد.

عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

مطالعات زیست شناختی نشان می‌دهند که احتمالاً عوامل وراثتی در بروز اختلال اضطراب جدایی کودکان نقش عمده‌ای بر عهده دارند. نقش وراثت به خصوص در دختران برجسته‌تر است که این مسئله آسیب‌پذیری کم‌تر پسران در برابر این مشکل را نشان می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با اختلالات و مشکلات کودکان استثنایی کلیک کنید.

شیوع اختلال اضطراب جدایی در کودکان

شیوع این اختلال در دوران کودکی چیزی در حدود 4 درصد برآورد شده با این حال مطالعات همه گیر شناسی نشان می‌دهد هرچقدر کودکان بزرگ‌تر می‌شوند و به سمت نوجوانی پیش می‌روند میزان شیوع این اختلال در آن‌ها بالاتر می‌رود.

راهکارهایی برای کاهش و از بین بردن اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی در سنین پایین یا قبل از 2 سال امری طبیعی محسوب می‌شود اما نحوه واکنش والدین به این موضوع می‌تواند در تداوم یا محو شدن این مشکل تاثیر بسزایی داشته باشد. ما در ادامه به چند راهکار اشاره کرده‌ایم که در کنار آمدن کودک با اضطراب جدایی بسیار موثر هستند. همچنین شما می‌توانید این راهکارها را توسط روانشناسان ما در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو دریافت نمایید.

1- از بازی‌ها کمک بگیرید

شما می‌توانید به کمک بازی‌های ساده‌ای نظیر قایم موشک به کاهش اضطراب جدایی فرزندتان کمک کنید. در جریان این بازی که می‌تواند با هیجان، شوخی و خنده همراه باشد کودک به رفت و آمدهای شما عادت می‌کند و اطمینان می‌یابد که پس از هربار رفتن، آمدنی در کار است. از همین رو در موقعیت های دیگر نیز اضطراب و نگرانی کمتری را از خود نشان می‌دهد.

2- برای کاهش اضطراب جدایی در کودکان به آن‌ها دروغ نگویید

هرگز برای این که کودک را به جدایی عادت دهید در مورد ترک نکردن محیط یا بازگشت سریع به فرزند خود دروغ نگویید. این کار احساس بی اعتمادی را در کودک تقویت کرده و منجر به اضطراب شدیدتری در او می‌شود.

3- فرصت ارتباط با دیگران را فراهم کنید

بسیاری از کودکان به دلایلی نظیر ارتباطات محدود اجتماعی والدین خود، به طور کلی از غریبه‌ها می‌ترسند و از همین رو هنگام جدایی از پدر و مادر علائمی نظیر بی قراری و گریه شدید را از خود نشان می‌دهند. برای پیشگیری از این موضوع لازم است از همان ابتدای کودکی فرزندتان را با سایر افراد آشنا کنید و فرصت بودن در کنار آن‌ها را نیز در اختیارش قرار دهید. کودکانی که ارتباطات بسیار محدودی داشته‌اند اغلب جدایی از والدین در سنین بالاتر در محیط‌هایی نظیر مهد کودک یا مدرسه برای آن‌ها بسیار سخت و استرس زا خواهد بود.

4- جدایی را تمرین کنید

برای اینکه کودک به نبود گه گاه شما عادت نماید لازم است که این موضوع را تمرین کند. به همین منظور می‌توانید از زمان‌های بسیار کوتاه شروع کرده و گاهی فرزندتان را با یک فرد مطمئن نظیر مادر یا همسر تنها بگذارید. شما می‌توانید از زمان‌های بسیار کم شروع کنید و به تدریج به زمان این جدایی‌ها بیفزایید. توجه داشته باشید که طول مدت جدایی را تنها زمانی افزایش دهید که کودک به جدایی‌های قبلی کاملا عادت کرده باشد. 

5- از محیط خانه شروع کنید

برای تمرین جدایی ترجیحا بهتر است از محیط خانه خودتان آغاز کنید. مشاهدات نشان می‌دهد کودکان در محیط های غریبه به طور کل اضطراب بیشتری دارند و جدایی از والدین در این شرایط برایشان سخت تر است. به همین خاطر سعی کنید تمرین‌های جدایی را از محیط امن خانه آغاز کرده و پس از سازگاری کودک با این شرایط آن را به موقعیت‌های دیگر نیز تعمیم دهید.

درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان

در مواردی که راهکارهای خانگی پاسخگو نیستند و اضطراب جدایی عملکرد کودک را در حوزه‌های مختلف نظیر تحصیل مختل می‌کند؛ لازم است که از یک روانشناس برای بهبود اوضاع کمک بگیرید. روانشناسان در درمان اختلال اضطراب جدایی یکی از دو رویکرد کودک محور یا خانواده محور را انتخاب می‌کنند. البته برخی درمانگران نیز التقاطی عمل کرده و از هر دو روش در کنار هم استفاده می‌نمایند.

رویکرد فرد محور

در این روش که معمولاً برای کودکان بزرگ‌تر به کار می‌رود جلسات مشاوره با کودک و بدون حضور والدین برگزار می‌شود. در این رویکرد درمانگر از روش‌هایی نظیر بازی درمانی و تکنیک‌های شناختی و رفتاری برای کمک به کودک استفاده می‌کند. در طی جلسات درمانی کودک یاد می‌گیرد که احساسات خود را با درمانگر در میان بگذارد و روش‌های سالم حل اضطراب‌ها را یاد بگیرد.

رویکرد خانواده محور

در رویکرد خانواده محور مادر و کودک، یا هردوی والدین همراه با کودک در جلسات حضور می‌یابند و درمانگر تعاملات آن‌ها را مورد مشاهده قرار می‌دهد. پس از مشاهدات و بررسی‌های دقیق الگوهای ناسالم ارتباطی برای والدین توضیح داده می‌شود. در واقع درمانگر تلاش می‌کند به والدین بیاموزد که چگونه در کنار مستقل بار آوردن فرزند خود اطمینان و امنیت کافی را نیز در اختیار او قرار دهند و به او کمک کنند با اضطراب‌های درونی خود مقابله کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا بزرگسالان نیز ممکن است به اختلال اضطراب جدایی دچار شوند؟

بله، درست است که این اختلال بیشتر در بین کودکان دیده می‌شود، اما اگر به موقع درمان نشود می‌تواند تا بزرگسالی نیز همراه فرد باقی بماند.

برای درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

روانشناسان متخصص در حیطه کودک و نوجوان کارشناسانی هستند که می‌توانند در این حیطه به شما کمک کنند. برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

 

منبع : اضطراب جدایی در کودکان و نوزادان



:: برچسب‌ها: اضطراب جدایی در کودکان و نوزادان ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مردان بداخلاق زندگی مشترک را برای شما سخت می‌کنند! بسیاری از خانم‌ها از این موضوع شکایت دارند که همسرشان همیشه بداخلاق و عصبانی است. اگرچه عصبانیت یکی از هیجانات طبیعی ما است. حتی بعضی‌ها باور دارند مردان باید همیشه بداخلاق باشند! بااین‌حال زندگی مشترک مردان بداخلاق در معرض آسیب‌های بسیاری قرار می‌گیرد. زنان و فرزندان این مردان معمولاً فشار روانی بسیاری را تحمل می‌کنند؛ و این می‌تواند رابطه آنها با همسر یا پدرشان را تحت‌تأثیر قرار بدهد. به همین خاطر باید راجع به عصبانیت و پرخاشگری یک تصمیم جدی گرفته شود. اگر احساس می‌کنید بدرفتاری همسرتان تقریباً همیشگی است یا نمی‌توانید آن را کنترل کنید بهتر است راجع به این موضوع مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

منبع : مردان بداخلاق

دلایل بداخلاقی مردان

فشارهای کاری

این روزها فشارهای کاری و مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلایل عصبانیت و بداخلاقی آقایان است. شرایط اجتماعی به شکلی است که نگرانی بسیاری را برای مدیریت خانواده پیش روی مردان ایجاد می‌کند. این نگرانی‌ها بخش مهمی از ظرفیت ذهنی آن‌ها را درگیر خود می‌کند. به همین خاطر ظرفیت آن‌ها برای رسیدگی به سایر مسائل کمتر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود ساده‌ترین مسائل باعث عصبانیت و پرخاش آن‌ها بشود.

بیماری‌های روحی مردان بداخلاق

بسیاری از مواقع بیماری‌های روحی و به‌خصوص افسردگی در مردان خود را به شکل عصبانیت و پرخاشگری نشان می‌دهد. آقایانی که درگیر اضطراب و افسردگی می‌شوند معمولاً برخلاف خانم‌ها تحریک‌پذیر می‌شوند و با کوچک‌ترین بحثی از کوره درمی‌روند. علاوه بر اضطراب و افسردگی بیماری‌های جدی‌تری مثل سوءمصرف مواد مخدر، خشم انفجاری یا بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز ممکن است باعث پرخاشگری فرد شوند. به همین خاطر اگر در کنار پرخاش تغییرات دیگری نیز در رفتار همسرتان ایجاد شده بهتر است هرچه سریع‌تر این موضوع را با یک روان‌شناس در میان بگذارید.

مشکلاتی در زندگی مشترک شما وجود دارد

آیا همسرتان فقط در رفتار با شما بداخلاق است؟ یا شدت بدرفتاری‌هایش با شما بیشتر از دیگران است؟ اگر پاسخ‌تان به این سؤالات مثبت است باید دلیل بدرفتاری همسرتان را در زندگی مشترک خود جست‌وجو کنید. به‌خصوص در سال‌های اول زندگی به دلیل آشنایی نداشتن زوجین با روحیات یکدیگر و مهارت‌های زندگی زناشویی مشکلاتی در زندگی مشترک آنها ایجاد می‌شود. برای مثال ممکن است شما راه‌های صحبت‌کردن با همسرتان را بلد نباشید؛ یا با روحیات او آشنایی نداشته باشید و این موضوعات او را عصبانی کرده باشد. برای آشنایی با نحوه صحیح رفتار با همسر کلیک کنید.

ویژگی های مردان و شوهر بداخلاق

ضرب و شتم

شاید بتوان ضرب و شتم را ساده‌ترین و اولین نشانه یک مرد بداخلاق دانست. بعضی مردان به‌طورکلی هیچ احترامی برای همسرشان قائل نیستند و به خودشان اجازه می‌دهند در مواقع عصبانیت به هر شکلی با همسرشان برخورد کنند. اگر شما هم درگیر چنین مشکلی شده‌اید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

نمی‌توانید با مردان بداخلاق صحبت کنید

یکی از نشانه‌های مردان بداخلاق این است که شما نمی‌توانید به‌راحتی با آنها صحبت کنید. بسیاری از آن‌ها به صحبت‌های شما توجهی ندارند؛ یا خیلی زود بحث را تمام می‌کنند. در چنین شرایطی بهتر است سعی کنید آرام آرام فضا را برای صحبت‌کردن باز کنید و از ابتدا به دنبال یک گفت‌وگوی کامل و بی‌عیب‌ونقص نباشید.

طعنه‌های کلامی

بداخلاقی و پرخاشگری همیشه قرار نیست به‌صورت کتک زدن خودش را نشان بدهد. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های پرخاشگری طعنه زدن در صحبت‌کردن است. اگر حرف‌های همسر شما هم ناراحت‌تان می‌کند و احساس می‌کنید او از گفتن بعضی حرف‌ها منظور خاصی دارد باید بگوییم که شما با یک مرد بداخلاق زندگی می‌کنید.

بی‌توجهی مردان بداخلاقی

یکی از مهم‌ترین مصداق‌های بداخلاقی این است که همسرتان به شما توجه کافی نداشته باشد. بسیاری از مردان طوری رفتار می‌کنند که انگار همسرشان را نمی‌بینند. مشاوران خانواده بی‌توجهی را یکی از انواع شکنجه و آزار روحی می‌دانند. این موضوع آثار منفی بسیاری در روح و روان شما باقی خواهد گذاشت. برای آشنایی بیشتر با علل بی توجهی مرد به زن کلیک کنید.

رفتار با مردان و شوهر بداخلاق

1- با همسرتان صحبت کنید

همیشه اولین و بهترین راهکار برای حل مشکلات صحبت‌کردن است. در زمان مناسبی که همسرتان هم خیلی عصبانی نیست با او راجع به احساسات خود صحبت کنید. دلایل عصبانیت وی را بپرسید و ببینید که چه کاری برای تغییر شرایط از دستتان برمی‌آید. سعی کنید در یک فضای منطقی با یکدیگر صحبت کنید و به یک راهکار مشترک دست پیدا کنید.

2- محرک‌ها را شناسایی کنید

به رفتار همسرتان دقت کنید؛ سعی کنید متوجه این موضوع بشوید که چه مواقعی یا چه موضوعاتی همسرتان را عصبانی می‌کنند. وقتی این شرایط را شناسایی کنید بهتر می‌توانید آنها را کنترل کنید. در حقیقت با این روش شما متوجه مرزها و خواسته‌های همسرتان می‌شوید. سعی کنید به این مرز و محدوده‌ها پایبند باشید و فضا را در آرامش نگه دارید.

3- به رفتار خودتان دقت داشته باشید

از خودتان سؤال کنید که کدام رفتار شما در عصبانی شدن همسرتان نقش داشته است؟ آیا به‌اندازه کافی به او محبت می‌کنید؟ آیا پیش آمده که وقتی همسرتان خسته بوده و آمادگی صحبت‌کردن نداشته راجع به مسائل مهم با او صحبت کرده باشید؟ سعی کنید با دقت‌کردن به رفتار خود اشتباهاتتان را پیدا کنید و آنها را برطرف کنید.

4- راه های آرام کردن همسرتان را یاد بگیرید

هر انسانی روش‌های خاصی برای آرام شدن دارد. برای مثال بعضی از مردان دوست دارند زمانی را تنها باشند. بعضی از آنها دوست دارند که از شما بشنوند حق با آن‌هاست؛ یا ممکن است هر روش دیگری برای راضی و آرام‌کردن همسرتان وجود داشته باشد. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که راهکار آرام‌کردن همسرتان را یاد بگیرید. از این طریق شما می‌توانید کنترل اوضاع را دستتان بگیرید و بسیاری از مشکلات را حل کنید.

5- مهربان باشید

حتی بداخلاق‌ترین مردها هم در مقابل محبت و احترام آرام می‌شوند! به همین خاطر رعایت این نکته می‌تواند تا حد زیادی زندگی شما را دگرگون کند. اگر می‌خواهید همسر بداخلاق شما رفتارش را تغییر بدهد و رفتار خوبی با شما داشته باشد در اولین قدم باید رفتار مناسبی داشته باشید. سعی کنید همه آنچه را از همسرتان می‌خواهید ابتدا خودتان در رفتارهایتان به او نشان بدهید. اگرچه این روش به صبر زیادی نیاز دارد اما پس از مدتی نتایج آن را در زندگی‌تان خواهید دید.

6- از رفتار متقابل خودداری کنید

زندگی‌کردن با مردان بداخلاق صبر بسیاری نیاز دارد. این موضوع گاهی اوقات باعث می‌شود که شما هم دیریازود صبرتان را از دست بدهید. در این شرایط بسیاری از خانم‌ها دست به رفتار متقابل می‌زنند. یعنی آنها هم شروع به بدرفتاری و بداخلاقی می‌کنند و این موضوع می‌تواند زندگی مشترک شما را در معرض آسیب‌های بسیاری قرار بدهد. به همین خاطر یکی از توصیه‌های مشاورین خانواده این است که تا جای ممکن از رفتارهای متقابل و پرخاشگرانه خودداری کنید و همان‌طور که گفتیم سعی کنید تا جای ممکن با محبت همسرتان را آرام کنید.

بیشتر بخوانید : خانواده سالم

کمک از مشاوران در برابر مردان بداخلاق

همه ما از زندگی مشترک‌مان انتظار یک رابطه عاطفی مطلوب را داریم. هیچ‌کس زندگیش را برای بداخلاقی و دعوا شروع نمی‌کند. بااین‌حال گاهی اوقات درگیر مشکلاتی مثل ازدواج با یک فرد بداخلاق می‌شوید. زندگی با مردان بداخلاق می‌تواند زندگی‌تان را درگیر مشکلات بسیاری کند. به همین خاطر شاید بهتر باشد از یک مشاور خانواده در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین در این زمینه می‌توانند با استفاده از راهکارهای زیر به شما کمک کنند.

مشاوره به شما

حتی اگر همسرتان حاضر نیست برای مشاوره بیاید شما نیاز دارید که در جلسات مشاوره شرکت کنید. این جلسات به شما کمک می‌کنند راهکارهایی را برای زندگی‌کردن با چنین فردی پیدا کنید. به‌علاوه زندگی با مردان بداخلاق شما را در شرایط روحی نامناسبی قرار می‌دهد. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا از مشکلات روحی دوری کنید.

مشاوره به همسر

همان‌طور که گفتیم ممکن است همسر شما درگیر بیماری‌های روحی مثل افسردگی شده باشد. اولین وظیفه روان‌شناس این است که نشانه‌های این بیماری‌ها را در همسرتان بررسی کرده و آن‌ها را برطرف کند. به‌علاوه بسیاری از مواقع مردان راه‌های صحبت‌کردن با زنان را بلد نیستند و به همین خاطر بداخلاق به نظر می‌رسند. در این جلسات روش‌های صحیح ارتباط با همسر به آنها آموزش داده می‌شود.

زوج‌درمانی

قطعاً بداخلاقی‌های همسرتان مشکلاتی را در زندگی مشترک شما ایجاد کرده است. جلسات زوج‌درمانی که با حضور هر دوی شما برگزار می‌شود به شما کمک خواهد کرد تا این اختلافات را کنار بگذارید و زندگی مشترک سالمی را شروع کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

همسرم اصلاً حاضر نیست با من صحبت کند؛ چطور می‌توانم او را راضی به صحبت‌کردن بکنم؟

بهتر است در اولین قدم با محبت او را نسبت به صحبت‌کردن مشتاق کنید. سپس آرام آرام و به‌تدریج وارد موضوع اصلی شوید.



:: برچسب‌ها: مردان بداخلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا روش‌های ترک اعتیاد به ب2 را می‌شناسید؟ داروی بوپرنورفین که به نام قرص ب2 نیز شناخته می‌شود، یک داروی مسکن است که می‌تواند باعث اعتیاد فرد شود. این قرص عوارض جسمانی و روحی شبیه به عوارض متادون، هروئین، کدئین و مورفین دارد. اما با توجه با خاصیت تسکین دهندگی و همچنین تاثیر بسیار زیاد در ترک اعتیاد، در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوریکه در کلینیک‌های ترک اعتیاد این دارو را به صورت سرپایی مانند متادون به فرد معتاد می‌دهند و جایگزین مواد مخدر داخل بدن فرد می‌شود. اما امروزه بسیاری از افراد این دارو را به صورت خودسرانه و بدون نظارت پزشک مصرف کرده و در نتیجه به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. برای ترک ب2 روش‌هایی وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید از اعتیاد به این ماده رهایی یابید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

منبع : ترک ب2 (b2)

ترک اعتیاد به ب2 | در مصرف ب2 به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در صورت مصرف قرص بوپرنورفین همراه با مواد مخدر شامل هروئین، تریاک و شیره، فرد  در معرض خطرات جدی همچون تشنج و یا حتی مرگ قرار می‌گیرد. از این رو باید مصرف این دارو همیشه زیر نظر پزشک صورت بگیرد. مصرف خود سرانه قرص ب2 برای ترک اعتیاد و یا برای رهایی یافتن از درد می‌تواند منجر به اعتیاد به ب2 شود. این دارو در مواقع ترک اعتیاد به مواد مخدر به صورت قرص زیرزبانی مصرف می‌شود و باید از مصرف آن به هر شکل دیگری اجتناب کنید. یکی از توصیه‌های مهمی که به افراد مصرف کننده این دارو داده می‌شود آن است که پس از دوره درمان باقی قرص را دور بریزید تا از وسوسه شدن برای مصرف دوباره آن دور بمانید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

علائم اعتیاد به مصرف بوپونورفین یا قرص ب2

یکی از نشانه‌های اعتیاد به قرص ب2 مصرف این دارو بدون تجویز پزشک و یا مصرف دوز بیش از حد یا در تعداد دفعاتی بیشتر از آنچه دستور پزشک بوده، می‌باشد. همچنین اگر بیمار اصرار به تجویز دوز بالاتر یا قرص بیشتر ب2 را از دکتر داشته باشد، می‌تواند از نشانه‌های اعتیاد به قرص ب2 باشد.

از آنجا که مصرف قرص ب2 بدون تجویز پزشک غیرقانونی بوده و این قرص بدون نسخه پزشک در داروخانه به شخص داده نمی‌شود، بسیاری از افرادی که به این دارو اعتیاد پیدا کرده‌اند، دارو را از بازار سیاه تهیه کرده یا به چند دکتر مختلف برای دریافت چندین نسخه از قرص ب2 مراجعه می‌کنند. همین که فرد بیش از اندازه به راه‌های تهیه قرص ب2 فکر کند یکی از علائم سوءمصرف و اعتیاد به قرص ب2 می‌باشد.

افراد مصرف کننده داروی بوپونورفین علاقه دارند تا این قرص را در هر مشکلی در منزل یا محیط کار یا مدرسه و دانشگاه مصرف نمایند. این افراد بعضی مواقع می‌خواهند که مصرف دارو را در خانه قطع کنند اما به تنهایی موفق به چنین کاری نمی‌شوند.

ترک اعتیاد به ب2 | عوارض شایع مصرف ب2 یا بوپرنورفین

مصرف قرص بوپرنورفین یا ب2 عوارضی همچون تهوع، درد معده، تب خفیف، کاهش اشتها، مشکلات تنفسی، تنفس آرام و سطحی، تورم صورت، لب، زبان و گلو، تهوع، احساس سبکی در سر، ضعف و بی حالی، ادرار تیره رنگ یا به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن چشم و پوست)، گیجی، رفتار و افکار غیرمعمولی دارد.

ترک اعتیاد به بوپرنورفین یا بوپرنورفین

کنار گذاشتن مصرف داروی ب2 به نسبت آنکه فرد در چه درجه‌ای از اعتیاد قرار دارد و اینکه آیا از اعتیاد قبلی خود که برای حل آن مصرف ب2 را آغاز کرده، با موفقیت رها شده یا نه، اشکال مختلفی پیدا می‌کند. بوپرنورفین دارویی اعتیاد آور است پس ترک این دارو نیز باید زیر نظر روان پزشک متخصص انجام شود تا مقدار دوز یا تعداد زمان مصرف این قرص توسط بیمار را کنترل کرده و موثرترین و بهترین راهکارهای درمانی را با توجه به شرایط روحی، محیطی، فیزیکی و روانی او ارائه دهد.

همه برنامه‌ها برای درمان ترک قرص ب2 برای هر بیمار به طورجداگانه برنامه ریزی می‌شود واین باعث شده نگرانی‌هایی که ممکن است درفرایند ترک اعتیاد اختلال ایجاد کنند را نیز پوشش دهد. مصرف ب2 به فرد این اطمینان را می‌دهد که در زمان ترخیص از کمپ‌های ترک اعتیاد، دیگر به هیچ گونه مواد مخدری وابستگی یا شبه اعتیاد ندارد. برای بیمارانی که این دارو را به عنوان مسکن و برای مدیریت درد استفاده کرده‌اند، درمان باید راهکار بهتری را برای کنترل درد داشته باشد تا بیمار نیازی به استفاده از مخدرها نداشته باشد و دیگر دچار دردهای شدید نشود.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به ب2 

روش‌های ترک اعتیاد به ب2

به طور کلی فرایند ترک اعتیاد به ب2 با روش سم زدایی صورت می‌گیرد که با نظر پزشک می‌توان آن را در خانه و یا کلینیک ترک اعتیاد انجام داد. البته توجه داشته باشید که ترک در منزل نیز به صورت خودسرانه صحیح نیست و باید در این شرایط با نظارت پزشک صورت گیرد. ترک ب2 نیز مانند سایر مواد مخدر عوارضی دارد که با شدت خفیف‌تری احساس می‌شود.

نکات مهم در ترک اعتیاد به بوپرنورفین 2

قرص ب2 در اکثر مواقع برای ترک داروی اعتیاد آور دیگری مصرف می‌شود و استفاده ناصحیح از این دارو باعث وابستگی و اعتیاد آن‌ها به قرص ب2 می‌گردد. توصیه می‌شود برای ترک این دارو خودسرانه اقدام نکنید و به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. قبل از ترک بهتر است خود را هم از لحاظ روحی و هم جسمی برای کنار گذاشتن قرص آماده کنید. اگر این دارو را به صورت اصولی ترک نکنید ممکن است پیامدهای خطرناک و جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. به همین علت ضروری است که ترک این دارو زیر نظر پزشک انجام شود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: ترک ب2 (b2) ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا روش‌های ترک سیگار را می‌شناسید؟ سیگار کشیدن امروزه به یک عادت رفتاری بسیار شایع تبدیل شده است و افراد زیادی به سیگار و نیکوتین اعتیاد دارند. اما بسیاری از این افراد نیز قصد ترک آن را دارند و حتی بارها برای ترک اقدام کرده‌اند اما به طور کامل موفق به انجام آن نشده‌اند. برای ترک سیگار باید علاوه بر اراده و انگیزه بالا، به تمام جنبه‌های جسمی و روانی ترک نیز توجه نمایید. با کمک یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد می‌توانید با موفقیت سیگار را ترک کنید و از سلامت خود و خانواده‌تان اطمینان حاصل نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

منبع : ترک سیگار

ضرورت ترک سیگار

سیگار تاثیرات منفی بر سلامت انسان می‌گذارد و به همین دلیل، ضرورت ترک آن افزایش پیدا می‌کند. از اثرات منفی سیگار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اثرات جسمی مصرف سیگار

نیمی از سیگاری‌ها که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند وهیچ وقت برای ترک اقدام نمی کنند نهایتاً به علت یکی از بیماری‌های وابسته به سیگار جان خود را از دست می‌دهند. مهم‌ترین بیماری مرتبط با سیگار، سرطان است.

سیگار مهم ترین عامل سرطان ریه است و همچنین ریسک ابتلا به دیگر سرطان‌ها مثل سرطان پوست، سرطان حنجره، سرطان دهان، حنجره، حلق، مری، مثانه، کلیه، لوزالمعده (پانکراس)، دهانه رحم،معده و… را بالا می‌برد.

علاوه بر زردی پوست و بیماری‌های دهان و دندان، حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری عروق خونی و حتی کوری از دیگر مشکلات جبران نا پذیری هستند که افراد سیگاری را درگیر می‌کنند.

همچنین باید بدانید که اثرات سوء سیگار برای خانم‌ها بیشتر است: در زنان سیگاری بالای ۳۵ سال که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند بروز حمله قلبی، سکته مغزی و ایجاد لخته در پاها بسیار شایع است. همچنین در صورت بارداری ریسک سقط جنین و بیماری‌های مادرزادی در زنان سیگاری افزایش می‌یابد.

2. اثرات روانی مصرف سیگار

اعتیاد به سیگار می‌تواند مشکل روحی شما را به بیماری‌های روانی تبدیل کند.
ریسک افسردگی‌های پیشرفته و احتمال خودکشی و خودسوزی در افراد سیگاری بالاتر است. افراد سیگاری اضطراب بیشتر را نسبت به افراد غیر سیگاری تجربه می‌کنند.
از آن جایی که سیگار شروع دیگر اعتیادها نیز هست، می‌تواند فرد را به سمت مصرف داروهای روانگردان و الکل بکشاند و باعث مشکلات روانی حادتر شود.

انگیزه ترک سیگار

مهم ترین انگیزه در ترک سیگار، سلامتی و زیبایی شماست. بعد از ترک، اثرات جسمی مثبت آشکار می‌شود که می‌تواند انگیزه‌ای برای ترک باشد.

1. سلامتی جسمانی بعد از ترک سیگار

ترک سیگار در کوتاه مدت باعث بهبود گردش خودن می‌شود ، تنفس شما را با بهبود قابل توجهی رو به رو می‌کند، مونوکسید کربن در بدنتان کمتر می‌شود، نبض و ضربانتان به حالت طبیعی برگردانده می‌شود و مزه‌ها و بوها را بهتر احساس می‌کنید. اثرات دیررس ترک سیگار هم که ضامن سلامتی شماست شامل کاهش ریسک بیماری ریوی و قلبی، کاهش ریسک ابتلا به سرطان، عمر طولانی‌تر و بارداری‌های موفق است.

2. اثرات اجتماعی بعد از ترک سیگار

افراد سیگاری در نزد دیگران افرادی بی‌اراده شمرده می‌شوند ، اکثر کارفرماها ترجیح می‌دهند که کارمندان خود را از بین کسانی انتخاب کنند که درگیر اعتیاد نباشند و خانواده‌ها هم معمولا ترجیح می‌دهند با افراد سالم نه معتاد وصلت کنند.
از طرف دیگر شما الگوی افراد کوچک‌تر از خود به خصوص فرزندانتان هستید و با سیگار کشیدن ریسک سیگاری شدن آن‌ها را هم بالا می‌برید. پس همین امروز با تصمیم و اراده برای ترک سیگار اثرات اجتماعی سوء را به پایان برسانید.

3. برای اطرافیانتان سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن نه تنها سلامتی شما را به‌خطر می‌اندازد بلکه بر سلامتی اطرافیانتان نیز تاثیرات منفی می‌گذارد. سیگاری‌های دست دوم، دود سیگار را از سیگار روشن و دود متصاعد از ریه سیگاری‌ها تنفس می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه هزاران مورد مرگ ناشی از سرطان ریه و بیماری‌های قلبی در افراد سالم غیرسیگاری به علت استنشاق دود دست دوم سیگار ایجاد می‌شود که این آمار واقعا نگران کننده است.

احتمال بروز عفونت گوش، سرماخوردگی، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی در کودکانی که در خانه افراد سیگاری زندگی می‌کنند بیش‌تر است. استنشاق دود دست دوم سیگار همچنین موجب تحریک چشم‌ها، سردرد، تهوع و سرگیجه می‌شود. پس سلامتی اطرافیانتان هم انگیزه خوبی برای ترک شما خواهد بود.

آیا ترک سیگار راحت است ؟

در روزهای اولیه شما عوارضی را تجربه خواهید کرد به خصوص در روز سوم ترک، میل شما برای کشیدن دوباره سیگار بسیار بالا خواهد بود.
افرادی که سیگار را ترک می‌کنند معمولاً دچار اضطراب، تحریک پذیری، گرسنگی، خستگی مفرط، اختلال در خوابیدن و اختلال در تمرکز می‌شوند. خیلی از استعمال کنندگان پس از ترک سیگار کمی وزنشان بالا می‌رود.
اما بدانید این که تمام این عوارض کوتاه مدت‌اند و تنها یک هفته شدید خواهند بود. در این یک هفته مایعات زیادی بخورید و از خوراکی‌های تصفیه کننده خون مثل آب انار استفاده کنید.

باید آگاه باشید که اثرات فیزیولوژیکی خیلی زود ناپدید می‌شوند اما اثرات روانی تا حدی پایدارند و طبق عادت فرد دوباره میل به سیگار پیدا می‌کند. در این شرایط بهتر است هر بار که این میل را پیدا کردید یک لیوان آب جرعه جرعه بنوشید یا هویج، آدامس و تخمه مصرف کنید تا دهانتان مشغول شود. سیگار کشیدن را به تعویق بیاندازید تا از یادتان برود، شما باید بدانید اولین اشتباه شروع باقی اشتباهاتتان است پس حتی یک سیگار هم به خودتان آوانس ندهید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

راه های ترک سیگار

برای ترک سیگار روش‌ها و راه‌های درمانی وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

1. رفتار درمانی

رفتار درمانی مبتنی بر موقعیت و پاسخ است. یکی از موضوعات مهم رفتار درمانی تغییر عادت‌هاست. عادت یعنی حالت روانی‌ای که شما را مدام مجبور به تکرار بدون آگاهی می‌کند. همان طور که می‌دانید عامل روانی و عادت یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه ترک اعتیاد سیگارند. اگر بتوانید موقعیت‌هایی که در آن‌ها عادت به سیگار کشیدن دارید را پیدا کنید و از آن ها فاصله بگیرید کمتر سیگار خواهید کشید. همین طور اگر از افراد سیگاری فاصله بگیرید و دوستان خود را تغییر دهید کمتر هوس سیگار می‌کنید.
جایگزین کردن نیز روش مناسبی برای تغییر عادت‌هاست، اگر همیشه برای خوب کردن حالتان سیگار می‌کشیدید حالا با گوش دادن آهنگ و خوردن چای حال بهتری پیدا کنید یا به جای سیگار در جیبتان آجیل، آبنبات و تنقلات بگذارید.

2. درمان دارویی

معمولا برای ترک سیگار بوپروپیون و وارنیکلین تجویز می‌شوند:

بوپروپیون

یک داروی ضد افسردگی است که با تجویز پزشک در اختیار قرار می‌گیرد. این دارو به منظور درمان اعتیاد به نیکوتین مصرف می‌شود و سبب کاهش نشانه‌های ناشی از ترک سیگار و کاهش میل به سیگار خواهد شد. افرادی که سابقه تشنج، بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی دارند یا دیگر بیماری‌ها که با بوپیروپیون تداخل ایجاد می‌کند، نباید این دارو را مصرف کنند.

وارنیکلین

این دارو تمایل بدنی برای نیکوتین را کم می‌کند .اگر سیگار بکشید این دارو لذت آن را هم کاهش می‌دهد. با این وجود این دارو باعث حالت اضطراب، نوسان خلق، و مشکلات خواب می‌گردد. بنابراین بیمارانی که از مشکلات روانی رنج می‌برند باید از مصرف این دارو اجتناب کنند.

3. درمان جایگزین با نیکوتین

نیکوتین دارویی است که در سیگار و انواع دیگر تنباکو یافت می‎شود و باعث اعتیاد می‌گردد. محصولات نیکوتین در دوزهای کم و ثابت منجر به از بین بردن نشانه‌های ناشی از ترک می‌شوند. این نشانه‌ها اغلب در افرادی که سعی در ترک سیگار دارند احساس می‌شود. این فرآورده‌ها در اشکال‌ مختلفی وجود دارند (برچسب‌ها، قرص‌های مکیدنی، آدامس، اسپری بینی و استنشاقی) که به نظر می‌رسد موثر باشند. خوشبخاتانه اکثر این‌ها در داروخانه‌ها بدون نسخه قابل دریافتند اما بهتر است درباره مصرف آن‌ها با پزشک یا روانشناس خود مشورت کنید.

انجن نیکوتینی‌ها

مطمننا نقش حمایت در ترک اعتیاد را نمی‌توان دست کم گرفت. در هر شهر انجمن‌هایی در این خصوص وجود دارند که با عضو شدن در آن‌ها می توانید روحیه خود را برای ترک تقویت کنید. همچنین دیدن ویدیوها و فیلم های انگیزشی یا خواندن کتاب‌های خود یاری نیز در دوره تاثیر مثبت می‌گذارد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا ترک سیگار سخت است ؟

با کشیدن سیگار، نیکوتین وارد ریه می‌شود، در آنجا بلافاصله جذب خون گشته و در سراسر بدن انتشار می‌یابد. نیکوتین بر اعضای مختلف بدن شامل قلب و عروق خونی، هورمون‌ها، روش هضم و جذب غذا (متابولیسم) و مغز تأثیر می‌گذارد و با بر هم زدن سیستم پاداش رسانی مغز سبب اعتیاد می‌شود.

آیا مشاوره تلفنی برای ترک سیگار راه حل مناسبی است ؟

پژوهش‌ها نشان داده احتمال ترک موفق سیگار در کسانی که از کمک مشاور استفاده می‌کنند ۲ برابر افزایش می‌یابد. مشاوره تلفنی از بسیاری روش‌های دیگر مشاوره آسان‌تر است. در این روش نیازی به معطل شدن، رانندگی و ماندن در ترافیک ندارد و همچنین در تمامی اوقات روز و آخر هفته‌ها نیز در دسترس است. مشاوران معمولاً از مجموعه‌‌ای از داروها، کلاس‌های آموزشی، بروشورها و شبکه‌های خانوادگی و دوستان برای کمک به ترک سیگار استفاده می‌کنند.

 



:: برچسب‌ها: ترک سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اگر به دنبال آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان می‌گردید، ما در این مقاله به منظور رفاه حال شما آدرس بهترین کمپ‌های این شهر را جمع آوری کرده‌ایم. کمپ های ترک اعتیاد مراکز نگهداری هستند که افراد تلاش می‌کنند دوره سم زدایی را در آنجا بگذرانند. با این حال بسیاری از این کمپ‌ها غیر قانونی بوده و از روش‌های منسوخ شده‌ای برای ترک دادن بیماران استفاده می‌کنند. از همین رو باید با ویژگی‌های یک کمپ استاندارد آشنا باشید و اگر یکی از عزیزان‌تان به مشکل اعتیاد دچار شد، برای درمان او به هر مرکزی اعتماد نکنید. در ادامه به توضیحات کامل‌تری در این باره پرداخته‌ایم. برای انتخاب بهتر مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

 

منبع : آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان

آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان

در این مقاله به منظور رفاه حال مراجعینی که به دنبال کمپ ترک اعتیاد در اصفهان می‌گردند، لیستی از این مراکز را گردآوری کرده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند.

1- کمپ اسارت تا رهایی زنده رود – اصفهان، جاده فرودگاه، روستای آمرزید آباد

2- مرکز سعادت گستر – اصفهان، مقابل شهرک صنعتی جی، روستای آمرزید آباد، کوچه کیمیا

3- مرکز امید – اصفهان، فلکه دانشگاه صنعتی کیلومتر5جاده محمود آباد

4- مرکز ترک آسمان – اصفهان، اتوبان معلم، بعد از پل شریعتی، پشت پمپ بنزین کیمیا

5- مرکز آرمان سبز رهایی – فریدونشهر نرسیده به شهر برف انبار

6- کلینیک نگین – اصفهان، خیابان آبشارسوم کیلومتر25جاده زیار، شهرزیار(میدان امام رضا ) به طرف جاده ورزنه، کیلومتر10 جاده ورزنه ابتدای روستای تاریخی برسیان، طبقه فوقانی درمانگاه سوم شعبان

 

آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان | در این مراکز چه کاری انجام می شود؟

کمپ ترک اعتیاد به مرکزی گفته می‌شود که برای افراد در حال ترک اقامتگاهی فراهم می‌کند. در این اقامتگاه‌ها بیماران دوره سم‌زدایی خود را می‌گذرانند تا بدن‌شان از هرگونه مواد پاک شود. کمپ های ترک اعتیاد استاندارد از نیروهای متخصصی نظیر پزشک، روانشناس، پرستار و مددکار اجتماعی کمک می‌گیرند تا در طول این دوران خدمات مورد نیاز را ارائه دهند. با این حال در بسیاری از این مراکز استاندارهای لازم رعایت نمی‌شود و افراد برای ترک مجبور به تحمل فشارهای بسیار زیادی می‌شوند.

همین نقص‌ها آسیب‌های روانی زیادی را به بیماران وارد می‌کند و در نتیجه بعد از مرخصی و یا حتی در حین درمان در مقابل مصرف مجدد به شدت آسیب پذیرتر می‌شوند. بنابراین حتما باید قبل از فرستادن عزیزتان به این مراکز وضعیت آنجا را به درستی بررسی کنید و کمپ های نامطمئن و بی‌کیفیت را برای درمان اعتیاد انتخاب نکنید.

علاوه بر کمپ‌ها امروزه روش‌های سرپایی مختلفی برای ترک اعتیاد ابداع شده‌اند که ضرورت بستری کردن را از بین برده‌اند. از جمله این روش‌ها می‌توان به ترک اعتیاد با مواد نگهدارنده نظیر متادون تراپی و درمان‌های روان شناختی نظیر درمان شناختی- رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد. در جدول زیر می توانید با کلیک بر هر ماده اعتیاد آور با روش‌های درمانی مربوط به آن آشنا شوید. 

درمان اعتیاد به مواد مخدر

ترک تریاک

ترک شیره

ترک ترامادول

ترک هروئین

ترک متادون

ترک ب 2

 

ترک اعتیاد به مواد محرک

ترک کوکائین

ترک شیشه

ترک کراک

 

ترک اعتیاد به مواد توهم زا

ترک ماری جوانا

ترک حشیش

ترک ناس

ترک ال اس دی

 

آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان | چه کسانی باید به کمپ مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد امروزه مراجعه به کمپ ضروری نیست و با استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد و مراجعه به مراکز سرپایی می‌توان در مسیر بهبود اعتیاد قدم گذاشت. با این حال در برخی شرایط متخصصین توصیه می‌کنند که بستری شدن نسبت به سایر روش‌ها ارجحیت دارد. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– زمانی که فرد در محیط خانه حمایت چندانی ندارد.

– زمانی که خانواده پرتنشی دارد و در مدت سم زدایی باید درگیری‌های خانوادگی را نیز تحمل کند.

– وجود فرد مصرف کننده‌ای دیگر در خانه

– سابقه پرخاشگری در دوره سم زدایی

– احتمال عدم تبعیت از دستورات درمانی در خانه و قطع درمان

– ناتوانی در تحمل علائم ترک ناشی از محرومیت مواد به صورت سرپایی

 

قبل از مراجعه به کمپ از اعتیاد بیمار اطمینان پیدا کنید

علاوه بر موارد گفته شده لازمه در ارتباط با بیمار معتاد خود محتاطانه رفتار کنید، چرا که اعتیاد تنها بیماری جسم نیست. اطرافیان نقش مهمی در روند اعتیاد بازی می‌کنند. بنابراین با بالا بردن اطلاعات خود درباره اعتیاد بهتر می توانید به عزیزتان و حتی خودتان کمک کنید. ترک اعتیاد به روش های مختلفی انجام می‌شود که با توجه به ویژگی بیماران روش مناسب انتخاب می‌شود، پس در بردن بیمار به کمپ عجله نکنید. علائم و رفتار هر بیمار با توجه به ویژگی های شخصیتی و نوع ماده مخدر متفاوت است. در جدول زیر با کلیک بر هر کدام از مواد می توانید آشنایی بیشتری در ارتباط با اعتیاد مربوطه داشته باشید. برای اطلاع از علائم اعتیاد معتاد کلیک کنید.

انواع  مواد مخدر

مصرف تریاک

اعتیاد به شیره

قرص ترامادول

اعتیاد به هروئین

اعتیاد به متادون

ب 2 یا بوپرنورفین

 

انواع مواد محرک

کوکائین

علائم اعتیاد به شیشه

اعتیاد به کراک

 

انواع مواد توهم زا

ماری جوانا

اعتیاد به حشیش

قرص اکس

ال اس دی

 

سایر انواع مواد اعتیاد آور

اعتیاد به الکل

مصرف سیگار

ناس

ماده مخدر دستمال

قرص دراگون

 

ویژگی های یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد

همان طور که گفته شد بسیار مهم است که با ویژگی‌های یک کمپ اعتیاد استاندارد آشنا باشید و هر مرکزی را برای درمان انتخاب نکنید. چرا که سم زدایی تنها اولین قدم در ترک اعتیاد است، اما برای آن کافی نیست. در واقع آنچه موجب پرهیز پایدار می‌شود توانمند شدن فرد از نظر روان شناختی است.

با این حال افرادی که در کمپ های اجباری سم زدایی را شروع می‌کنند بالعکس تحت فشارهای روانی بسیاری قرار می‌گیرند که باعث می‌شود در بسیاری از موارد با وجود سپری کردن دوران بسیار سخت پاکسازی بدن بازهم به سمت مصرف مواد گرایش پیدا کنند. در نتیجه این کمپ‌ها نه تنها به فرد کمک چندانی نمی‌کنند بلکه اوضاع او را پیچیده‌تر می‌سازند. برای انتخاب یک روش ترک اعتیاد استاندارد لازم است که به وجود موارد زیر دقت نمایید.

– برخورداری از مجوز رسمی از سازمان بهزیستی

– عدم استفاده از روش های اجباری نظیر تنبیه بدنی برای ترک

– برخورداری از متخصصین مورد نیاز از جمله پزشک، پرستار، روانشناس و مددکار اجتماعی

– داشتن محیط مناسب شامل امکانات رفاهی کافی

برای بردن به کمپ باید نتیجه تست اعتیاد ارائه داد؟

گاه بیمار با انجام رفتارها و نشانه هایی اطرافیان را به شک و شبهه می اندازد، در این زمان معمولا خانواده ها با تحمیل تست و یا مراجعه به مراکز ترک تلاش آن هم به صورت اجباری سعی در اثبات اعتیاد فرد دارند. غافل از اینکه این رفتارها بی اعتمادی و جدایی بین بیمار و خانواده را دو چندان می‌کند. توصیه می کنیم حتما برای کسب اطلاعات مقاله اعتیاد چیست را مطالعه کنید. در جدول زیر نیز می توانید با انواع تست اعتیاد آشنا شوید. 

تست شیشه

تست هروئین

تست تریاک

تست ماری جوانا

تست متادون

تست ترامادول

تست حشیش

تست شیره

تست مورفین

تست اعتیاد به ب2

تست اعتیاد به کوکائین

تست اعتیاد به کراک

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا برای ترک شیره حتما باید به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرد؟

امروزه برای ترک مواد افیونی نظیر تریاک و شیره درمان های سرپایی مختلفی ابداع شده است. برای مثال بسیاری از درمانگران برای کسانی که نمی خواهند مدت طولانی از کار و زندگی دور بمانند ترک اعتیاد به کمک داروهای نگهدارنده و استفاده از مشاوره روانشناسی را پیشنهاد می دهند. در ابن روش ها بدون اینکه نیاز به بستری و اقامت در یک مرکز داشته باشید می توانید روند درمانی خود را آغاز کنید.



:: برچسب‌ها: آدرس کمپ ترک اعتیاد در اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ابراز عشق و محبت در خانواده یکی از فاکتورهای مهم در استحکام کانون خانواده است. افزایش محبت اعضای خانواده به یکدیگر باعث ایجاد خانواده‌ای با نشاط و موفق می‌شود. افراد زیادی هستند که با وجود علاقه زیاد به اعضای خانواده‌شان توانایی ابراز محبت خود را ندارند. معمولا در چنین خانواده‌هایی نمی‌توان تکیه‌گاهی ایمن یافت و اعضا برای دریافت محبت به خارج از خانه روی می‌آورند. در صورتی که در خانواده‌تان چنین خلائی احساس می‌کنید، حتما از خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

منبع : ابراز عشق و محبت در خانواده

تقویت روابط اعضای خانواده با عشق و محبت

یکی از زیباترین و قوی ترین هیجان هایی که باعث ایجاد انگیزه در انسان ها می‌شود هیجانی به نام عشق است. براساس تئوری مثلث عشق که اولین بار دانشمندی به نام استنبرگ آن را مطرح کرد عشق از سه مولفه مهم تشکیل می‌شود. صمیمیت، تعهد و اشتیاق اضلاع مثلث عشق هستند. هر کدام از این مولفه ها با مولفه دیگر همپوشانی دارد و تقویت یکی باعث تقویت دیگری و در نهایت تقویت عشق می‌شود. برای مثال اگر شما برای افزایش صمیمیت در محیط خانواده تلاش کنید در واقع در حال افزایش تعهد و صمیمیت و در نهایت عشق نیز هستید.

 

بیشتر بخوانید : آرامش در خانواده

 

انواع ابراز عشق در محیط خانواده

عشق زناشویی

عشق در محیط خانواده به سه شاخه دارد که شامل عشق بین زن و شوهر، عشق بین والدین و فرزندان و رابطه دوستانه بین فرزندان می‌باشد. در عشق بین زن و شوهر نکته حائز اهمیت گرم نگه داشتن رابطه عاطفی و عاشقانه از طریق افزایش صمیمت، درک متقابل، همدلی، تعهد و رابطه جنسی است. در رابطه عاطفی بین زن و شوهر  هر دوی آنها باید یکدیگر را اولویت قرار دهند و به نیازهای یکدیگر توجه کنند و از این طریق به ابراز عشق و علاقه بپردازند.

عشق والدین به فرزندان

رابطه عاشقانه میان فرزندان و والدین از آن جهت اهمیت دارد که اگر والدینی موفق به ایجاد دلبستگی مناسب در فرزندشان نشوند احتمال آن که فرزندان در آینده در روابط خود دچار مشکل شوند افزایش می‌یابد. حمایت عاطفی مناسب، ایجاد رابطه صمیمی با او و وقت گذاشتن برای رفع نیازهای او از عوامل مهم و اصلی ایجاد رابطه مناسب با فرزندان هستند. همچنین والدین باید در مورد دوران بلوغ و نوجوانی و دست و پنجه نرم کردن نوجوانان با بحران هویت اطلاعات کافی کسب کنند تا ضمن همراهی با نوجوان در حل تعارض‌ها و درک او، به شکل گیری شخصیت مستقل او کمک کنند.

روابط دوستانه بین فرزندان

رابطه بین فرزندان به مقدار قابل توجهی به سبک فرزندپروری والدین بستگی دارد. در واقع رابطه فرزندان با یکدیگر انعکاسی از رابطه والدین با یکدیگر خواهد بود. اگر والدین در رابطه خود عدم احترام متقابل و پرخاشگری را به نمایش گذارند بی شک فرزندان نیز همین رفتارهای آسیب زا را از خود نشان می‌دهند و این فرزندان در آینده در برقراری ارتباط سالم با دیگران به مشکل می‌خورند.

تکنیک های ابراز عشق در محیط خانواده

ابراز محبت به شکل کلامی و غیر کلامی در خانواده

خطاب کردن اعضای خانواده با القاب مناسب و زیبا، خرید هدیه، ارسال پیام‌های محبت آمیز، بغل کردن، بوسیدن، تقدیر و تشکر و حتی نوشتن نامه از راه‌های افزایش محبت‌های کلامی و غیرکلامی است. انجام این اعمال ممکن است در وهله اول دشوار به نظر برسد اما نگران نباشید شما می‌توانید با تکرار مرتب، آن‌ها را به شکل عادات مثبت برای خود ایجاد کنید. در صورت نیاز برای ساختن این عادات مفید و موثر با مشاوران خانواده مشورت کنید.

صحبت کردن درمورد احساسات

صحبت کردن در مورد احساساتی که تجربه می‌کنید در محیط خانواده در افزایش همدلی و حس حمایت خانوادگی موثر است. نکته مهم در بیان احساسات‌تان این است که از کلمات و عبارات مناسب برای ابراز احساسات منفی خود استفاده کنید. اگر قصد انتقاد یکی از اعضای خانواده‌تان را دارید به جای زیر سوال بردن کل شخصیت او و در نتیجه تخریب عزت نفس او، صرفا از رفتار او انتقاد کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله اهمیت خانواده را بخوانید.

گوش کردن فعالانه

یکی از خلاهای موجود در روابط بین اعضای خانواده عدم ایجاد فضای گفتگو با یکدیگر است. وقتی علت را می‌پرسیم معمولا افراد بیان می‌کنند که چرا باید صحبت کنم در حالی که کسی به حرفم گوش نمی‌دهد؟ مهارت گوش دادن فعال یکی از بنیادی‌ترین مهارت‌های ایجاد ارتباط مطلوب با دیگران است. زمانی که یکی از اعضای خانواده با شما صحبت می‌کند با تمرکز به صحبت‌هایش گوش دهید. وسط حرف او نپرید. اجازه دهید صحبتش را تمام کند و بعد از اتمام آن با او همدردی کنید. تکان دادن سر، برقراری تماس چشمی و انعکاس عاطفی از تکنیک‌های تقویت مهارت گوش کردن فعال هستند.

شناخت روحیات اعضای خانواده

اولین گام برای خوشحال کردن دیگران و جاری کردن محبت در محیط خانواده شناخت اعضای خانواده است. ممکن است یک شاخه گل همسر شما را خوشحال کند.اما فرزند اول‌تان با رفتن به کافه و فرزند کوچکترتان با بازی کردن شادی را تجربه کنند. شناخت شما از روحیات و اخلاقیات اعضای خانواده نقش مهم و موثری را در ایجاد نشاط در آن‌ها ایفا می‌کند.

سخن آخر

یکی از عوامل سردی روابط بین اعضای خانواده ناتوانی در ابراز محبت و علاقه می‌باشد. کسب توانایی ابراز عشق به تمرین مستمر نیاز دارد. در این مقاله سعی کردیم ضمن بررسی انواع عشق در محیط خانه و خانواده به بیان تکنیک‌های لازم برای ابراز علاقه در این محیط بپردازیم. در صورت نیاز می‌توانید از متخصصین و روان شناسان این حوزه نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: ابراز عشق و محبت در خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نامرتب و شلخته بودن همسر یکی از مشکلاتی که اغلب باعث مشاجره بین زوجین می‌‌شود. معمولاً زنان از این‌که شوهرشان وسایل خود را پس از استفاده در مکان مناسب خود قرار نمی‌دهند، به‌شدت کلافه می‌شوند. این موضوع گاهی حتی به‌قدری اهمیت می‌یابد که کار را به دعواهای بزرگ زناشویی می‌کشاند. معمولا زوج‌های جوان صبر کمتری داشته و به همین دلیل چنین بحث‌هایی در اوایل ازدواج بسیار رایج است. در واقع چنین اختلافاتی برای هر هم خانه‌ای ممکن است پیش بیاید. بنابراین برای حل این مساله روش‌های خیلی ساده می‌تواند به شما کمک کند. در صورتی که نتوانستید مساله را حل کنید، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

 

منبع : شلخته بودن همسر

رفتارهای مناسب برای برخورد با همسر شلخته

بی نظم بودن همسر یک مشکل رفتاری محسوب می‌گردد. بهترین اقداماتی که می‌تواند منجر به کاهش و بهبود این مشکل گردد، به شرح زیر است. برای آشنایی با نحوه صحیح رفتار با همسر کلیک کنید.

توجه به تفاوت‌های شخصیتی و جنسیتی

به‌طورمعمول زنان ظرفیت کمتری برای تحمل بی‌نظمی محیط اطراف و محل زندگی خود را نسبت به مردان دارند. این در حالی است که مردان اغلب حتی توجهی به وضعیت محیط دوروبر خود نمی‌کنند. برای همین، درصورتی‌که شوهر، کسی باشد که باعث این شلختگی‌ها است، می‌تواند بحث‌های بسیار جدی‌ای را هنگام تکرار این‌گونه رفتارها به وجود آورد.

بنابراین لازم است هر دو طرف قبل از اینکه دعوا و بحث بر سر این موضوع را شروع کنند، به تفاوت‌های خصیصه‌ای یکدیگر توجه کنند.

شلخته بودن همسر | تقسیم کار کردن

یکی از دلایلی که باعث می‌شود زنان حساسیت بیشتری به مرتب بودن مکان پیرامونشان داشته باشد، این است که اغلب، وظیفه نظم دادن به این مکان‌ها را خود زنان به عهده‌دارند. درنتیجه تقسیم کردن کارهای مربوط به مرتب کردن منزل باعث می‌شود احساس مسئولیت و حساسیت در مردان نیز به‌مرور شکل بگیرد.

کنترل خشم

در مواجهه با شلختگی همسر خود، سعی کنید قبل از هر کاری خشم خود را کنترل کنید. زوج‌ها به‌طورمعمول بی‌نظمی همسر خود را به‌عنوان اقدامی عمدی یا ناشی از بی‌توجهی فرد به زندگی زناشویی در نظر می‌گیرند. درحالی‌که بهترین راه، محسوب کردن این رفتار همسر به‌عنوان یک اشتباه و سهل‌انگاری است. با این کار، به‌جای عصبانی شدن و شروع یک دعوا، می‌توان در جهت رفع شلختگی، پیشنهادهایی به همسرتان بدهید.

شلخته بودن همسر و دور انداختن وسایل اضافی

یکی از مؤثرترین کارها کم کردن شلختگی موجود در منزل، از دسترس خارج کردن و حذف وسایل غیرضروری است. محدود کردن تعداد وسایلی که اغلب باعث بی‌نظمی می‌شود سبب می‌شود از شدت رفتار شخص شلخته نیز کاسته شود.

یادآوری وظایف مربوط به نظافت

برخی از بی‌نظمی‌های همسر در مسائل مربوط به امور منزل ناشی از فراموش کردن وظایف و نقش‌های مربوط به مرتب کردن منزل است. بر این اساس می‌توان به‌سادگی و با تنظیم کردن ساعت زنگ‌دار یا تلفن همراه، زمان انجام هر کار را به شخص یادآوری کرد.

با این کار وظایف فرد به عهده همسر او قرار نگرفته و موجب نارضایتی از بی‌نظمی او نمی‌شود.

تعدیل انتظارات خود

گاهی ممکن است حساسیت شما نه به دلیل شلختگی و بی‌نظمی همسر، بلکه ناشی از وسواس بیش‌ازحد و یا شخصیت کمال‌گرا باشد. در این حالت ممکن است مشکلاتی در برخی مسائل دیگر نیز داشته باشید. برای مثال، علاوه بر توجه زیاد نسبت به مرتب بودن، شخصیت عجولی نیز داشته باشید، انتظارات زیادی از خودتان داشته و حتی کارها را تنها به بهترین نحو خود قبول می‌کنید.

بنابراین به‌جای یک‌طرفه به قاضی رفتن، سعی کنید به نحوه رفتار و ویژگی‌های خود نیز آگاه باشید.

شلخته بودن همسر | برایش مادری نکنید

انجام رفتارها و امرونهی‌هایی که مختص مادری در مقابل همسر، باعث می‌شود نه‌تنها همسر احساس بی‌مسئولیتی و تنبلی کند، بلکه احساسات عاشقانه و صمیمی بین زوجین مختل شود. در این حالت چنین کارهایی باعث بروز مشکلات جدی زناشویی شده و پایه‌های عاطفی روابط زوجین را به لرزه درمی‌آورند.

تشویق تغییرات رفتاری

به یاد داشته باشید که قبل از شروع انتقادهای خود در مورد شلختگی همسرتان، از ویژگی‌ها و رفتارهای مثبت او قدردانی کنید. این کار باعث می‌شود که او در مقابل انتقاد شما حالت دفاعی به خود نگرفته و صحبت شمارا بهتر موردتوجه قرار دهد.

سعی کنید اشتباهات رفتاری همسرتان را به ویژگی‌های شخصیتی او نسبت ندهید. مثلاً وقتی فراموش می‌کند که جوراب‌هایش را در مکان مناسب خود قرار دهد، نگویید “تو آدم شلخته‌ای هستی”.

همچنین اجازه ندهید چنین مشکلات رفتاری روی رابطه صمیمانه و عاطفی شما و همسرتان تأثیر بگذارد.

آموزش رفتارهای مناسب

گاهی انجام ندادن برخی از رفتارها از جانب همسر، به دلیل عدم آگاهی از رفتار مناسب و نداشتن آشنایی با آن‌ها است. در این حالت باید در یک جلسه دونفره و محترمانه، رفتارهای لازم و موردنیاز را به او آموزش دهید.

برای این کار حتماً توجه کنید که رفتار موردنظر باید به صورت دقیق و واضح برای فرد مشخص شود تا احتمال هرگونه بدفهمی و سوء رفتار از بین رود.

مراجعه به روانشناس

گاهی شدت رفتارهای نامناسب در فرد به حدی شدید است که تبدیل به یک اختلال رفتاری می‌گردد. در این شرایط، تغییر دادن رفتار غلط به‌تنهایی، کاری سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌شود که در صورت مواجهه با این وضعیت‌ها، از روش‌های علمی و اثبات‌شده روانشناسان برای بهبود مشکلات استفاده شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: شلخته بودن همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تقویت هوش نوزاد از چه زمانی امکان پذیر است؟ افزایش ضریب هوشی نوزاد موضوعی است که والدین می‌توانند از همان دوران بارداری به آن توجه داشته باشند. نوزاد از طریق تجربه‌های دریافتی خود از محیط پیرامونش به اکتشافات جدید دست می‌زند و بر آموخته‌های خویش می‌افزاید. در همین راستا لازم است که والدین نیز با انجام روش‌های کاربردی به تقویت هوش فرزند خود بپردازند. در واقع برای داشتن کودک باهوش باید زمینه‌های توسعه و رشد مهارت‌های ذهنی او را فراهم آورد. با توجه به اهمیت موضوع در ادامه درباره راهکارهای تقویت هوش نوزاد خواهیم پرداخت. بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا بتوانید زمینه را برای پیشرفت و تربیت کودک خود آماده کنید.

 

منبع : تقویت هوش نوزاد دو ماهه تا هشت ماهه

نقش شیر مادر در تقویت هوش نوزاد

شیر مادر حاوی ترکیبات بسیار ارزشمندی می‌باشد که در رشد مهارت‌های ذهنی کودک نقش بسزایی دارند. به همین دلیل است که میزان هوش و آی کیو کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به کودکانی که از شیر خشک بهره می‌برند 10 تا 12 برابر بیشتر است. در واقع نوزادانی که به مدت 2 سال از شیر مادر تغذیه می‌کنند به طور میانگین از ضریب هوشی بالاتری بهره مند هستند. با توجه به تاثیر شیر مادر در افزایش نرخ هوش کودکان باید گفت، نه تنها از زمان شروع مدرسه بلکه از روز اول تولد نوزاد، مادران نقش زیادی در افزایش هوش فرزندان خود ایفا می‌کنند.

علاوه بر این، نوع برنامه غذایی که مادران شیرده در طول روز مصرف می‌کنند، ارتباط مستقیمی با سلامت و هوش نوزادان دارد. به همین دلیل باید مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 که در رشد مهارت‌های ذهنی کودک نقش بخصوصی دارد، در اولویت برنامه غذایی مادران قرار بگیرد. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودک کلیک کنید.

 

روش‌های کاربردی برای تقویت هوش نوزاد

ارتباط کلامی و عاطفی با نوزاد

در آغوش کشیدن نوزاد و مورد محبت قراردادن او باعث افزایش رشد توانایی‌های ذهنی می‌گردد. در واقع وقتی کودک مورد حمایت عاطفی والدین قرار داشته باشد، احساس امنیت می‌کند و اعتماد به نفس زیادی به دست می‌آورد. افزایش اعتماد به نفس کودک سبب می‌شود که به توانایی‌های خود اعتماد کند و به خلاقیت و اکتشاف بپردازد. در نتیجه رشد مهارت‌های خلاقانه، هوش کودک افزایش می‌یابد و مهارت‌های ذهنی او تقویت می‌شود.

کاهش ساعت تماشای تلویزیون

اختصاص دادن مدت زمان زیادی به تماشای تلویزیون، باعث کند شدن رشد مهارت‌های شناختی در کودک می‌شود. به جای اینکه کودک ساعت‌ها بنشیند و بدون مهارت فیزیکی تلویزیون تماشا کند، بهتر است به کند و کاو درباره محیط پیرامون خود بپردازد و بازی‌های انجام دهد که باعث تحرک و تفکر او بشود. به مرور این مسئله باعث تقویت هوش نوزاد خواهد شد.

آشنا کردن کودک با کتاب

برای آشنا کردن کودک با دنیای کتاب هیچ وقت زود نیست و نباید منتظر شد تا کودک به مدرسه برود و توانایی خواندن و نوشتن را فرا بگیرد. از همان ابتدای تولد می‌توان برای کودک قصه خواند، به ویژه وقتی کودک کمی بزرگتر شود، بهتر است از کتاب‌های مصور با تصاویر رنگی استفاده کرد تا نظر کودک را جلب کند. خواندن قصه‌های متنوع با صدای بلند برای کودک باعث رشد دایره لغات او می‌شود و از این طریق می‌توان به تقویت هوش او کمک کرد.

توجه به موسیقی برای تقویت هوش نوزاد

تحقیقات مختلف در زمینه رشد مهارت‌های ذهنی کودک حاکی از تاثیر موسیقی بر افزایش هوش آن‌ها می‌باشد. امروز کلاس‌های موسیقی مادر و کودک وجود دارد که کمک می‌کند در کنار پیوند عاطفی عمیق میان کودک و مادر، هوش موسیقیایی آنان نیز بالاتر رفته و بتوانند باعث پیشرفت خود شوند. به طور کلی می‌توان نقش موسیقی بر رشد مهارت‌های شناختی نوزاد را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • تقویت حافظه
  • افزایش تفکر مقایسه‌ای
  • افزایش رشد هوش فضایی و دیداری نوزاد
  • تجسم سه بعدی اشکال هندسی
  • افزایش توانایی، استعداد عددی و ریاضی کودک

به چالش کشیدن ذهن کودک

بازی‌های مختلف مانند خانه سازی، پرتاب توپ به یک نقطه مشخص، تشخیص رنگ‌ها و اشکال مشابه از جمله انواع بازی‌های چالشی هستند که ذهن کودک را درگیر می‌کند و قوه تفکر او را رشد می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بازی کردن با کودک در افزایش ضریب هوشی او موثر است؟

کودک به دلیل الگو پذیری از والدین خود می‌تواند فعالیت‌های مختلف را یاد بگیرد. در قالب بازی می‌توان آموزش‌های زیادی به کودک یاد داد و به رشد مهارت‌های شناختی او کمک کرد.

چه نوع بازی‌هایی به رشد مهارت‌های حرکتی در نوزاد کمک می‌کند؟

برای رشد مهارت‌های حرکتی لازم است که تمام بدن فعالیت داشته باشد. انواع بازی‌های ساده فیزیکی مانند قل دادن توپ یا فوتبال بچگانه می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

 

منبع : تقویت هوش نوزاد دو ماهه تا هشت ماهه

 

 



:: برچسب‌ها: تقویت هوش نوزاد دو ماهه تا هشت ماهه ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از ویژگی‌های پدر خوب بودن اطلاع دارید؟ شاید به مانند خانم‌ها آقایان آرزوی بچه‌دار شدن نداشته باشند، اما هر مردی بعد از تولد فرزندش احساس متفاوت پدر شدن را درک می‌کند. گاه پدران برای آنکه بتوانند این وظیفه را به بهترین نحو انجام دهند، دچار افراط و تفریط‌هایی می‌شوند که به جای کمک به تربیت و رشد فرزندشان موجبات آسیب او را فراهم می‌کنند. بنابراین به پدران نیز توصیه می‌شود حتما دانش خود را در ارتباط با فرزندانشان افزایش دهند و تمام مسئولیت فرزندپروری را به عهده مادر نگذارند. برای آشنایی با نقش پدر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

 

منبع : پدر خوب بودن به چه پیش زمینه هایی نیاز دارد

پدر خوب بودن چه اهمیتی دارد؟

در بیشتر توصیه‌های تربیتی متخصصان و کارشناسان به رفتار مادران تمرکز می‌کنند و در این میان تا حد زیادی نقش پدران نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که نحوه پاسخ دهی پدران به نیازهای هیجانی فرزندان می‌تواند در نحوه شکل گیری عقاید، باورها و احساسات آن‌ها نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشد.

برای مثال بررسی‌های روانشناسی نشان می‌دهند دریافت حمایت کافی از جانب پدر در دوران رشد به افزایش اعتماد به نفس فرزندان کمک می‌کند و سلامت روان آن‌ها را در جنبه‌های مختلف بالا می‌برد. در همین راستا بسیار اهمیت دارد که پدران نیز با توصیه‌های تربیتی آشنا باشند و بتوانند نقش فعالی در پرورش فرزند خود ایفا کنند. برای آشنایی بیشتر با مباحث آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

پدر خوب بودن چه ویژگی هایی دارد؟

برای آنکه بتوانید پدر خوبی برای فرزند خود باشید لازم است در این زمینه آموزش ببینید و مهارت‌های لازم را در خود ایجاد کنید. در ادامه از منظر روانشناسی به ارائه چند راهکار برای ایفای نقش یک پدر خوب پرداخته‌ایم. در صورتی که در اعمال ویژگی‌های زیر دچار دشواری شده‌اید، حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده بفرمایید.

1- سلامت و منفعت فرزند خود را در اولویت قرار دهید

پس از اینکه فرزند شما به دنیا می‌آید باید بتوانید روحیه فداکاری و تعهد را در خود تقویت کنید. در همین راستا لازم است همیشه سلامت و منفعت فرزندتان را در اولویت قرار دهید و عادت‌های نادرست خود را کنار بگذارید. برای مثال ممکن است تا قبل از به دنیا آمدن کودک بتوانید هرجایی سیگار بکشید یا رفتارهای تغذیه‌ای نامناسبی داشته باشید. اما پس از تولد فرزندتان باید بتوانید عادات خود را تغییر داده و رفتارهای بالغانه‌تری از خود نمایش دهید. چرا که انجام کارهایی نظیر سیگار کشیدن به سلامت جسمانی کودک آسیب می‌رساند و از منظر روانشناختی نیز الگو برداری منفی خواهد کرد.

2- منبعی برای احساس امنیت و مراقبت باشید

یک پدر خوب با مراقبت درست و به جا احساس امنیت را در فرزند خود ایجاد می‌کند. در همین راستا لازم است که همواره به فرزندتان نشان دهید از او حمایت می‌کنید و تحت هر شرایطی در کنار او خواهید ماند. حمایت و مراقبت شما باید نامشروط باشد. برای مثال اگر کودک کار بدی انجام داد به او نگویید که دیگر پدر او نیستید یا مراقبت خود را قطع خواهید کرد. این کار احساس اضطراب زیادی را به بچه‌ها منتقل می‌کند و می‌تواند زمینه ساز بروز آسیب‌های روان شناختی مختلف در آن‌ها شود.

3- برای پدر خوب بودن زمان‌های مشترکی را با فرزندتان بگذرانید

بسیاری از پدرها زمان به خصوصی را برای بودن در کنار فرزندشان اختصاص نمی‌دهند و همه وظایف را به مادر محول می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که از کودکی صمیمیت چندانی بین پدر و کودک شکل نگیرد. برای تقویت ارتباط والد فرزندی لازم است زمان‌های مشترکی را با فرزندتان بگذارنید. در این زمان می‌توانید به انجام یک بازی بپردازید یا فعالیت‌هایی نظیر خواندن کتاب یا دیدن یک برنامه کودکانه را در برنامه خود قرار دهید.

4- عواطف خود را نشان دهید

بسیاری از مردان از ابراز احساسات و هیجانات خود می‌هراسند و فکر می‌کنند اگر عواطف‌شان را به کودک نشان دهند جذبه خود را نزد او از دست می‌دهند. این در حالی است که فرزندان تنها به پرورش احساس دلبستگی با مادر نیاز ندارند و برقراری رابطه عاطفی با پدر نیز در سلامت روان آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در نتیجه لازم است که تلاش کنید گاهی اوقات در مورد احساس محبتی که به فرزندتان دارید صحبت کنید یا با انجام اعمالی نظیر در آغوش کشیدن و نوازش دوست داشتن خود را نشان دهید.

5- رفتار خوبی با همسرتان داشته باشید

یکی از مهم‌ترین خصوصیات یک پدر خوب این است که بتواند رفتار شایسته‌ای با همسر خود داشته باشد. چرا که پدر به عنوان یکی از مهم‌ترین الگوهای زندگی کودک می‌تواند در رفتار او با مادرش نقش بسزایی داشته باشد. همچنین بدرفتاری با مادر با تاثیرگذاری در خلق او منجر به تجربه تنش و اضطراب زیادی در کودک شده و زمینه بروز انواع مشکلات روانی را فراهم می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا رابطه پدر و فرزند در دوران نوجوانی قابل بهبودی است؟

بله، در جلسات مشاوره کودک و نوجوان می‌توانید از یک درمانگر برای حل مشکلات و ارتقای کیفیت روابط خود کمک بگیرید.

آیا اختلاف پدر با مادر می‌تواند در رابطه او با فرزند تاثیر بگذارد؟

در شرایطی که پدر و مادر رابطه خوبی ندارند کودکان اغلب احساس اضطراب کرده و نوعی دوگانگی را در درون خود تجربه می‌کند. این مسئله رابطه والد فرزندی را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 

 

منبع : پدر خوب بودن به چه پیش زمینه هایی نیاز دارد

 

 



:: برچسب‌ها: پدر خوب بودن به چه پیش زمینه هایی نیاز دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()