نوشته شده توسط : ذهن نو

ماده مخدر قات یا خات نام یک نوع گیاه گلدار است که در مناطق گرمسیری مثل آفریق یا عربستان یافت می‌شود. برگ این گیاه جویدنی است و افراد با مکیدن آن احساس سرخوشی و نشاط می‌کنند. کاتینون موجود در این گیاه با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی باعث ایجاد اعتیاد و همچنین مصرف مجدد این ماده می‌گردد. کاتینون به صورت آزمایشگاهی قابل تولید است که همین خاصیت را داشته و با اسامی مت کاتینون یا کرانک فروخته می‌شود.

آکالوئید های موجود در برگ این گیاه که شامل کاتین و کاتینون هستند؛ اثرات مشابه مت آمفتامین ها ایجاد می‌کنند. پس تا آنها جزو محرک ها دسته بندی شده و نحوه ترک اعتیاد آنها نیز به همان شکل خواهد بود. اما از طرفی قدرت آنها از آمفتامین ها کمتر است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی، حضوری و آنلاین کلیک کنید.

 

 

منبع : ماده مخدر قات

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر قات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ماده مخدر قات

شاید شما هم اصطلاح قات زدن را شنیده باشید که معمولا برای افرادی استفاده می‌شود که رفتارهای عجیب و غریب از خود نشان می‌دهند. اما در واقع مصرف ماده مخدر نیز هم تاثیر را بر سلامت روان دارد و موجب بروز رفتارهای ناهنجار می‎گردد. این ماده همچنین بر سلامت جسمانی نیز تاثیر داشته که در مورد آن توضیح خواهیم داد.

به دلیل اینکه استفاده از این ماده مخدر آسان است؛ معمولا میزان شیوع آن میان مناطقی مثل اتیوپی، کنیا، سومالی، یمن، ماداگاسکار و افغانستان زیاد است. همچنین برگ این گیاه را می‌توان تا یک هفته درون یخچال نگه داری کرد. به همین دلیل در دسترس بوده و افراد راحت تر می‌توانند از آن استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با آمفتامین و متامفتامین ها کلیک کنید.

عوارض مصرف ماده مخدر قات

از آنجایی که این ماده خاصیت محرکی دارد؛ می‌تواند در کوتاه مدت اثراتی مثل بیش فعالی، نشاط، تحریک پذیری، پرحرفی زیاد، گیجی و کندذهنی را ایجاد کند. اما با مصرف زیاد آن بهره وری افراد و همچنین انگیزه آنان نیز کاهش می‌یابد. برخی از عوارض طولانی مدت آن برای بدن شامل موارد زیر می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

پوسیدگی دندانها

زخم در روده ها

بروز بیماری های قلبی و عروقی

تحلیل رفتن سایز بیضه ها

سکته مغزی

بروز مشکلات مادرزادی برای زنانی که قات مصرف می‌کنند

اختلال در مجاری ادراری

زخم شدن دهان

به دلیل نحوه مصرف این ماده به صورت جویدنی، طبیعی است که تاثیر مستقیم بر سلامت دهان و دندان ها و همچنین سیستم گوارشی داشته باشد. البته نوع عوارض و شدت آنها در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

موارد استفاده از ماده مخدر قات

معمولا این ماده در کشورهایی که پیش تر ذکر شد؛ به عنوان درمانی برای افسردگی، خستگی، زخم معده، کاهش اشتها و همچنین بالابردن کیفیت خواب استفاده می‌کنند. شاید مصرف ماده مخدر قات، در کوتاه مدت موثر باشد و این مشکلات را برطرف کند؛ اما با گذشت زمان، باعث بروز اعتیاد و پیامد های دیگر خواهد شد. این ماده همچنین میزان خشونت افراد را افزایش می‌دهد. تصور می‌شود این ماده در زمان جنگ داخلی سومالی برای اهداف نظامی و غیرنظامی استفاده شده است.

اسامی دیگر ماده مخدر قات

ماده مخدر قات در نواحی مختلف، با اسامی متفاوتی شناخته می‌شود. برخی دیگر از نام های این ماده شامل جوی صحرایی، چای بوشمان، سالاد آفریقایی، چات، چای حبشه ای، توهای و… هستند. اما به طور کلی این گیاه با نام قات یا خات شناخته می‌شود. برای آشنایی با قوی ترین موادمخدر کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد به ماده مخدر قات

یکی از دغدغه های خانواده ها و اطرافیان افراد مبتلا به اعتیاد، تشخیص نشانه ها و کمک کردن به فرد بیمار است. معمولا افرادی که ماده مخدر قات را مصرف می‌کنند؛ هشیار تر شده و عملکرد آنها در زمینه های مختلف بهبود می‌یابد. این افراد بیش از حد دقیق و متمرکز به نظر می‌رسند؛ به همین دلیل باید برای استراحت و آرام بودن، آنها را متقاعد کرد. مصرف این ماده برای طولانی مدت، سبب بروز علائم پارانویا می‌شود.

به همین دلیل با مشاهده علائم این بیماری مثل معتقد بودن به مسائل غیرواقعی، بهتر است از فرد حمایت کرده و از یک روانشناس کمک بگیرید. همانطور که گفته شد؛ این افراد بعد از مدتی انگیزه خود را از دست داده و انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره خود را ندارند. به همین دلیل احتمالا شاهد افت تحصیلی یا حتی اخراج آنها از محل کار هستیم.

اوردوز با ماده مخدر قات

با اینکه احتمال اوردوز با ماده مخدر قات بسیار کم است اما به دلیل عوارض شدیدی که ایجاد می‌کند؛ باید به این مورد نیز توجه داشت. با مصرف زیاد قات افراد عوارضی مثل اتساع مردمک چشم، بالارفتن ضربان قلب، بروز مشکلات تنفسی، درد در ناحیه قفسه سینه، حمله یا سکته قلبی، افزایش میزان دمای بدن، افزایش فشار خون، نارسایی کلیوی، درد در ناحیه شکم، تغییر در وضعیت هوشیاری و آشفتگی، تجربه می‌کنند. برای جلوگیری از اوردوز با قات، افراد نباید مصرف آن را به صورت ناگهانی قطع کرده و به صورت خودسرانه اینکار را انجام دهند.

ترک اعتیاد قات

با ادامه یافتن مصرف ماده مخدر قات افراد دیگر نمی‎توانند به راحتی برای ترک آن تصمیمی گیری کنند. این ماده بیشتر وابستگی روانی ایجاد می‌کند و ترک کردن آن نیز باید به همین روش صورت گیرد. برای مصرف این ماده روش های روانشناختی بیشتر موثر هستند. افراد می‌توانند برای ترک این ماده و کنترل عوارض آن از یک پزشک متخصص وهمچنین یک روانشناس کمک بگیرند.

همچنین ترک این ماده در خانه و کلنیک های ترک اعتیاد، امکان پذیر است. علاوه بر گذراندن دوران سم زدایی و همچنین دوران نقاهت، افراد بعد از ترک نیز باید تحت نظر باشند. افراد در این دوران نیاز به انگیزه و تلاش زیادی دارند. خانواده و اطرافیان می‌توانند با آماده کردن شرایط خانه و همچنین حمایت از فرد معتاد، کمک زیادی برای ترک این ماده به او بکنند. برای آشنایی با روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

سخن پایانی

اعتیاد به معنای مصرف مداوم و اشتیاق برای مصرف بیشتر ماده مخدر است. این تعریف در مورد استفاده از ماده مخدر قنات نیز صادق است. چراکه این ماده نیز اعتیادآور بوده و مانند محرک ها عمل می‌کند. همچنین خطر اوردوز نیزدر مورد این ماده وجود دارد و همین موضوع، صرورت ترک اعتیاد را نشان می‌دهد. برای ترک این ماده نیز می‌توان از روش های مختلفی بهره گرفت. کمک گرفتن از یک پزشک و روانشناس در این دوران ضروری است. اطرافیان نیز می‌توانند بسیار موثر باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر قات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

خواص قات کدام است؟

معمولا در کشورهایی که این ماده یافت می‌شود؛ از آن به عنوان درمانی برای مشکلات خواب، افسردگی و کاهش اشتها استفاده می‌کنند. اما این ماده اعتیادآور بوده و باعث بالارفتن میزان خشم افراد می‌شود.

 

 

 

منبع : علائم اعتیاد به ماده مخدر قات



:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از زنان یکی از مشکلات رایج میان جوانان است. این ترس تا حدودی طبیعی است و اکثر افراد قبل ازدواج آن را تجربه می‌کنند. اما زمانی مشکل‌ساز خواهد شد که مانعی جدی برای ازدواج فرد و تشکیل خانواده او گردد. ویژگی‌های فردی و مشکلات خانوادگی از اصلی‌ترین دلایل ترس از ازدواج هستند. با آگاهی از دلایل گاموفوبیا و راه‌های درمان آن می‌توانید به این ترس غلبه کرده و گامی موثر در جهت تشکیل خانواده سالم و موفق خود بردارید. گاهی ترس از زنان زیبا تا حدی پیش می‌رود که افراد از شروع یک رابطه نیز اجتناب می‌کنند. در ادامه مقاله به بررسی کامل ترس از زنان می‌پردازیم.

 

منبع : ترس از زنان

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از زنان زیبا

ترس از زنان یا ژنوفوبیا به ترس شدید و غیر منطقی نسبت به زنان گفته می‌شود که نوعی فوبیای خاص است. این نوع از فوبیا در DSM5 به عنوان فوبیایی جداگانه معرفی نشده است. اما به طور کلی افراد مبتلا به این نوع از فوبیا، تمام علائم فوبیاهای مختلف را دارند. چنین افرادی در مواجهه با زنان ترس و اضطراب زیادی را تحمل کرده که توجیهی برای آن وجود ندارد. فراموش نکنید که ژنوفوبیا با زن ستیزی یا انزجار از زنان متفاوت است. با وجود چنین اختلالی، افراد نمی‌توانند به راحتی درون جامعه حضور یابند و یا با دیگران ارتباط موثر برقرار کنند. امروزه زنان در عرصه های مختلفی حضور فعال دارند؛ و تقریبا زندگی بدون حضور آنها غیرممکن است.

دلایل ترس از زنان

 

 

طبق مطالعات انجام شده ازدواج جزء ۱۰ موضوع برتر استرس‌زای دنیاست. یکی از معضلات ازدواج، حجم زیادی از اطلاعات و مسئولیت‌های جدیدی است که نیاز به تاب آوری بالایی دارد. برخی افراد زیر بار این افکار منفی و فشارها سریعا از ازدواج پشیمان شده و به باقی جنبه‌های ازدواج توجه نمی‌کنند. در قرن ۲۱ بیشتر از هر زمان دیگری شاهد ترس عجیب و غیرواقعی از ازدواج و حتی ترس از زنان هستیم؛ این ترس با نام تخصصی گاموفوبیا در روانشناسی یاد می‌شود. برای غلبه بر این ترس مشاوره ازدواج پیشنهاد می‌کنیم. در مواردی دیگر وقتی افراد شاهد تجربیات ناموفق اطرافیان و دوستان خود هستند؛ بعد از مدتی به ترس از زنان زیبا مبتلا می‌شوند.

نشانه های ترس از زنان | چگونه ترس از زنان خود را نشان می دهد؟

این ترس تا حدی پیشروی می‌کند که حتی صحبت درباره ازدواج موجب پریشانی و فرار از آن موقعیت می‌شود. با اندکی دقیق‌تر شدن می‌توان عوامل متعدد این ترس را در زندگی این دست افراد پیدا کرد. اما برای برخوردی منطقی، نیاز به صبر و اقدامات اصولی و صحیح است. البته پیامدهای ترس از زنان فقط به ازدواج محدود نمی‌شود و جنبه های مختلفی از زندگی را در بر می‌گیرد. افراد در مواجهه با زنان علائمی مثل گرفتگی عضلانی، ترس و اضطراب شدید، بالارفتن ضربان قلب، تنگی نفس، حالت تهوع و سرگیجه را تجربه خواهند کرد.

توجه داشته باشید که این اقدامات حتما باید به کمک متخصصین و افراد دارای صلاحیت صورت گیرد، زیرا در غیر این صورت با برخوردهای نادرست اطرافیان جریان ترس از ازدواج تشدید شده و بعضا عواقب غیر قابل بازگشتی به همراه  خواهد داشت. بنابراین در ابتدا توصیه ما این است قبل از هرگونه اقدامی  برای حل این مساله با مشاور یا روانشناس  مشورت کنید.

علت ژنوفوبیا | ترس از زنان

برخی از دلایل و عوامل تشدیدکننده ترس از زنان به شرح زیر هستند. در صورتی که هیچ گونه احساسی نسبت به ازدواج نیز وجود نداشته باشد، باید انگیزه های ازدواج بررسی شود.

????عوامل فردی

خصوصیات هر فرد مطابق با سبک زندگی، تربیت، تحصیلات و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، شکل می‌گیرد و در نهایت شخصیت فرد را می‌سازد. در این بین عوامل زیادی در ترس لز زنان نقش موثری را ایفا می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عدم اعتماد به نفس کافی، خودمختاری افراد، برخی تیپ‌های شخصیتی (مانند وابسته یا اجتنابی) هستند.

این عوامل از جمله بازدارنده‌های قوی برای اقدام به ایجاد هر نوع رابطه صمیمی با جنس مخالف است. زیرا افراد در اثر این عوامل با بخش بزرگی از ترس‌های خود مواجهه می‌شوند. در ابتدا این افراد باید با مراجعه به یک روانشناس و یا مشاور دلیل اصلی واهمه خود را بیابند و با صبوری به حل مشکلات خود بپردازند.

????عوامل خانوادگی

کودکان طلاق یا فرزندانی که شاهد خیانت مادر یا پدر خود بوده‌اند و یا در دوران نوجوانی و کودکی بحث‌ها و جدل‌های پایان ناپذیر خانواده خود را نظاره کرده‌اند، کسانی هستند که بیشترین واهمه را از ازدواج تجربه می‌کنند. این تجربه تا حد زیادی ناخوداگاه است و فرد دلیل این همه ترس از زنان را نمی‌داند و فقط می‌خواهد که از این موضوع دور باشد، چرا که این موضوع یعنی ازدواج تداعی کننده خاطرات بد و مسایل ناراحت کننده‌ایست که برایش رنج‌آور است.

برای کمک به این افراد بهترین روش مشاوره  گرفتن از یک متخصص روانشناس یا مشاور ازدواج است تا این موضوع را به همراه فرد بررسی کرده و به او کمک کند که تجربیاتش را فراموش کند و برای زندگی خود فارغ از هر آنچه که دیده و شنیده برنامه ریزی کرده و تصمیم بگیرد.

????عوامل اجتماعی و فرهنگی

افراد با توجه به موقعیتی که در جامعه دارند و فرهنگی که در آن جامعه حکم فرماست از گرفتن تصمیمی جدی برای آینده خود سر باز می‌زنند. از جمله مهم‌ترین این عوامل، مسائل اقتصادی و نگاه افراد جامعه است. فقط کافیست نگاهی اجمالی به راه و روش مرسوم در ازدواج بیندازید. مراسم و قول و قرارها و تصمیماتی که فقط طرفین در گرفتن آن‌ها دخیل نیستند، فشاری مضاعف برای کسانی است که می‌خواهند با ازدواج تغییری در زندگی خود ایجاد کنند.

پیشنهاد ما این است که قبل از ازدواج به یک خودشناسی برسید تا بتوانید علاوه بر عرف خواسته‌های درونی خود را شناخته و در آن جهت قدم بردارید. همچنین برای چنین افرادی احتمالا زنان نمادی برای خرج کردن پول و هزینه های زیاد است. به همین دلیل ترس از زنان در آنها بروز کرده و مانع از ازدواج آنها می‌گردد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

پیامدهای ترس از زنان

 

 

فراموش نکنید که نصف جامعه ما متشکل از زنان است. پس نمی‌توان برای درمان ترس از زنان، آنها را نادیده گرفت. همچنین علائم این نوع از فوبیا در طولانی مدت باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد می‌شود که در این بخش آنها را ذکر می‌کنیم.

????تشدید اختلالا اضطرابی

????خودکشی

????اعتیاد

????انزوا و گوشه گیری

????کاهش اعتماد به نفس

????حملات پانیک

راه‌های درمان ترس از ازدواج

برای غلبه بر این ترس ابتدا باید خواسته‌های خود از ازدواج را مشخص کنید. معیارهای ایده‌آل خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که قصد ازدواج با چه کسی را دارید. با مشخص کردن این موارد و داشتن چشم‌اندازی نسبتا کلی، ترس‌تان از ازدواج تا حدودی از بین می‌رود. همچنین می‌توانید با زوجینی که ازدواج موفقی داشته‌اند صحبت کنید. اینگونه متوجه می‌شوید که همه ازدواج‌ها محکوم به شکست نیستند.

در آخر و موثر‌ترین روش‌ برای درمان ترس از زنان، کمک گرفتن از یک روانشناس است. روانشناس با بررسی ریشه ترس شما و با استفاده از بهترین روش‌ها درمانی به حل این مساله می‌پردازد. معمولا درمان انواع فوبیاها با روش های مواجه درمانی و همچنین درمان های رفتاری شناختی انجام می‌شود. پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.

پیشنهاد می شود که حتما درباره ترس مردان از ازدواج بخوانید.

????مواجهه درمانی

زندگی افرادی که ترس از زنان دارند؛ احتمالا خالی از زنان است. در چنین شرایطی درمانگر باید به صورت تدریجی آنها را با جنس مخالف مواجه کند. این مواجهه با تکنیک های خاصی صورت می‌گیرد. اما قبل از آن فرد باید از لحاظ ذهنی و روانی نیز برای این موضوع آماده باشد. برای مثال در جلسات اول با او در مورد زنان حرف زده و یا تصاویری از زنان نشان داده می‌شود. در این دوران روانشناس باید به صورت همزمان از روش های آرام سازی نیز استفاده کند.

????درمان شناختی رفتاری

در درمان رفتاری شناختی ترس از زنان، روانشناس موظف است در قدم اول تفکرات فرد را در مورد زنان تغییر داده و در قدم بعدی او را برای برخورد با زنان آماده کند. نگرش منفی افراد نسبت به زنان، تا حد زیادی در این مورد موثر است. به همین دلیل این روش به افراد کمک می‌کند تا وقتی صحبت از زنان می‌شود؛ جور دیگری فکر کنند.

سخن آخر

و در آخر استرس پیش از ازدواج امری است جدی که باید رسیدگی شود. بررسی و حل کردن اموری که در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد کند نیاز به رفتاری تخصصی و صبورانه دارد که عموم مردم آن را  سرسری گرفته و به آن توجه نمی‌کنند. فراموش نکنید که ترس از زنان یا ژنوفوبیا ترسی رایج نبوده و به دلایل ریشه تری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است برای تشخیص دقیق آن و همچنین شروع فرایند درمان با یک مشاور مشورت کنید. لذا برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر در این گونه مسائل بهتر است از یک مشاور یا روان شناس متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره ازدواج از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : ترس از زنان



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

همان‌طور که گفتیم جنون آنی بیماری خطرناکی است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای بیمار و اطرافیان او ایجاد کند اما این بیماری به‌خوبی با استفاده از دارو و درمان‌های روان‌شناختی قابل کنترل است؛ به همین خاطر اگر نشانه‌های جنون آنی را در خود یا هر یک از اطرافیان احساس می‌کنید بهتر است راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید. برای اطلاع از سایر بیماری های روانی شایع کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با بر ترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

منبع : جنون آنی

 

تعریف اختلال جنون آنی

جنون آنی یک حمله عصبی ناگهانی است که باعث می‌شود ارتباط بیمار با واقعیت کاملا قطع شود و او هیچ کنترلی روی رفتار خود نخواهد داشت. این بیماری بیشتر در حدود 20 تا 40 سالگی اتفاق می‌افتد و اتفاقات سخت زندگی در شروع آن نقش بسیاری دارند. شروع جنون انی و رفتارهایی که از بیمار سر می‌زند می‌تواند با توجه به شخصیت و محیط اجتماعی اطراف وی متفاوت باشد.

برای مثال در بعضی از بیماران اتفاقات ساده و روزمره باعث شروع یک دوره جدید از بیماری می‌شوند اما در برخی دیگر می‌بایست اتفاقات بسیار سختی پیش بیاید تا بیماری شروع شود. برای آشنایی با سایر انواع جنون کلیک کنید.

علائم و نشانه‌های جنون آنی

جنون آنی نشانه ها و علائمی را به همراه دارد. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? هذیان: بیمار باورها و افکار غیرعادی دارد که به‌شدت به آن‌ها معتقد است و صحبت‌های دیگران نظر او را عوض نمی‌کند.

???? توهم: گاهی اوقات بیمار چیزهایی می‌بیند یا صداهایی می‌شنود که فقط خودش متوجه آن‌ها می‌شود و یا ممکن است بعضی از صداها و پدیده‌های محیط اطراف را اصلاً نبیند.

????قضاوت دشوار: بیماران مبتلا به جنون آنی توانایی خود را برای قضاوت صحیح و تصمیم‌گیری در موقعیت‌های مختلف زندگی از دست می‌دهند.

???? اختلال در جریان زندگی: به دلیل پیامدهای جنون آنی جریان عادی زندگی کاری، تحصیلی یا روابط اجتماعی فرد دچار مشکل می‌شود.

???? واکنش عاطفی نامناسب: این بیماران معمولاً احساسات خود را از دست می‌دهند یا در مواقع مختلف احساسی را نشان می‌دهند که ربطی به محیط اطراف ندارد. مثلاً ممکن است در یک فضای شاد گریه کنند.

دلایل بروز جنون آنی

اختلال جنون آنی به دلایل مختلفی پدید می‌آید که اصلی ترین دلیل؛ ژنتیک است. در این بخش مقاله به دلایل جنون آنی اشاره کرده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

???? ژنتیک

از مهمترین دلایل جنون آنی، ژنتیک است. روانشناسان معتقدند افرادی که در اقوام و به‌خصوص خانواده درجه‌یک خود این بیماری را دارند با احتمال بیشتری درگیر آن می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که ژنتیک می‌تواند یکی از دلایل بروز جنون‌آنی باشد. درنتیجه اگر در اطراف‌تان کسی به این بیماری مبتلاست بهتر است سایر اعضای خانواده و به‌خصوص فرزندان برای پیشگیری از بروز آن با یک مشاور صحبت کنند.

???? آسیب‌های مغزی

بسیاری از بیماری‌های مغزی مانند تومورها، سکته یا حتی آلزایمر می‌توانند باعث شوند که فرد رفتارهایی خارج از کنترل نشان دهد. بنابراین آسیب های مغزی را از دیگر دلایل جنون آنی می‌شماریم.

???? بیماری‌های روانی

تحقیقات نشان می‌دهد که جنون آنی بیشتر در کسانی رخ می‌دهد که سابقه بیماری‌های روانی و به‌خصوص اختلالات شخصیت را دارند. بیمارانی که برای مدت طولانی درگیر اختلالات روانی هستند و یا بیماری آن‌ها بسیار شدید است بیشتر احتمال ابتلا به جنون آنی را دارند. در میان بیماری‌های روانی که با جنون آنی در ارتباط هستند اختلالات شخصیت و همین‌طور اختلالات کنترل تکانه دو نمونه از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که می‌تواند با جنون آنی رابطه داشته باشد.

???? استفاده از مواد مخدر

استفاده از مواد مخدر به‌ خصوص مخدرهای توهم‌ زا مانند شیشه باعث می‌شود که کنترل فرد روی رفتار کاهش پیدا کند. این موضوع در آن‌هایی که زمینه ابتلا به جنون‌ آنی را داشته باشند باعث بروز این بیماری می‌شود.

⚪ کودکی‌های نامناسب

فشارهای دوران کودکی مثل طلاق، مرگ یکی از اعضای خانواده یا والدین بد رفتار می‌توانند باعث شوند که کودک در بزرگ‌ سالی به جنون‌ آنی مبتلا شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است در تربیت کودکانی که در زندگی با مشکل مواجه هستند از یک روانشناس کمک بگیرید.

???? فشارهای زندگی

بحران‌هایی که در زندگی هرکدام از ما اتفاق می‌افتد می‌تواند تبدیل به دلیلی برای شروع جنون‌آنی بشود. با توجه به ظرفیت هرکس گاهی ممکن است یک اتفاق بسیار ساده مثل نمره کم از یک امتحان باعث بروز جنون آنی بشود؛ گاهی اوقات نیز اتفاقات بسیار سخت‌تری هستند که بیمار را درگیر جنون‌آنی می‌کنند.

درمان جنون آنی

جنون‌ آنی بیماری نیست که بدون کمک گرفتن از متخصص سلامت روان بتوانید آن را برطرف کنید. این بیماری به‌صورت مزمن و ادامه‌دار باقی مانده و می‌تواند پیامدهای منفی خطرناکی را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر اگر با نشانه‌های این بیماری در خود یا هر یک از اطرافیان مواجه شده‌اید بهتر است برای درمان از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

جنون‌آنی اگرچه پیامدهای منفی بسیاری را ایجاد می‌کند اما درعین‌حال به درمان نیز بسیار خوب جواب می‌دهد. برای درمان این بیماری دو روش وجود دارد که استفاده هم‌زمان از آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در این بخش مقاله راجع به درمان جنون آنی صحبت کرده ایم.

✨ دارو درمانی

جنون آنی بیماری است که به‌طور ناگهانی شخص را درگیر خود می‌کند و او هیچ کنترلی روی شروع آن ندارد. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین درمان‌هایی که برای این بیماری استفاده می‌شود داروهای روان‌پزشکی هستند. با توجه به‌شدت بیماری متخصص ممکن است از داروهای مختلفی استفاده کند، اما نکته مهم این است که مصرف دارو و همین‌طور قطع مصرف آن باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد.

✨ روان‌ درمانی

داروها به‌تنهایی نمی‌توانند جنون‌ آنی را درمان کنند؛ در بهترین حالت تا زمانی که داروها را می‌خورید از شروع یک حمله جدید جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که در کنار استفاده از داروها بهتر است درمان‌های روان‌شناختی را هم جدی بگیرید. این درمان‌ها کمک می‌کنند تا شما کنترل بیشتری روی رفتار و احساسات خود پیدا کنید و با شناسایی نشانه‌هایی که قبل از حمله عصبی با آن‌ها مواجه می‌شوید از بروز یک حمله تمام‌عیار جلوگیری کنید.

راه های پیشگیری از جنون آنی

همان‌طور که گفتیم مشکلاتی مثل زمینه ژنتیکی یا تربیت‌های اشتباه در دوران کودکی باعث جنون آنی می‌شوند. به همین خاطر اگر در خانواده این بیماری وجود دارد و یا در کودکی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اید، بهتر است برای پیشگیری از جنون آنی یا هر بیماری روانی دیگری از یک مشاور کمک بگیرید. می‌توانید از مشاور درخواست کنید تا مهارت‌های زندگی مثل کنترل خشم یا تسلط بر هیجان‌ها را به شما آموزش دهد و از این راه تا حد زیادی از بروز جنون‌آنی پیشگیری می‌کنید.

کلام آخر

جنون آنی یکی از اختلالات بسیار جدی است. که بروز آن همزمان با هذیان، توهم، رفتار نامنظم و گفتار نامنظم است. این اختلال فورا باید تحت درمان قرار بگیرد. این اختلال را جدی بگیرید. حتما در رابطه با این موضوع از روانشناس و متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با بر ترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

جنون آنی چیست؟

جنون آنی یک بیماری روانی است که به‌صورت حمله‌های عصبی ناگهانی رخ می‌دهد. در این شرایط بیمار کنترل خود را از دست داده و احتمال بروز پیامدهای ناگوار بسیاری وجود دارد.

آیا درمانی برای جنون آنی وجود دارد؟

بله؛ استفاده از داروهای مناسب در کنار روان‌درمانی می‌تواند تا حد زیادی به درمان این بیماری کمک کند.

 

 

منبع :سایکوز گذرا



:: برچسب‌ها: جنون آنی ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برخی از اوقات افراد حسود به شیوه ای رفتار می‌کنند که شما را ناراحت می‌کنند. به شما توهین می‌کنند یا همیشه در معرض سرزنش و انتقاد های آنها هستید. برقراری ارتباط با این افراد اصلا آسان نیست. اگر قصد پیشرفت و ترقی در زندگی دارید، حتما از این افراد دور شوید. جهت اطلاع از نحوه دوری از افراد حسود؛ حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های دوست حسود می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع : نشانه های دوست حسود

نشانه های دوست حسود

نشانه های دوست حسود به راحتی قابل تشخیص است. به شرطی که از این نشانه ها آگاه باشید و به خوبی به شناسایی آنها بپردازید. افراد حسود معمولا رفتارهای ناراحت کننده دارند. این افراد به شیوه های مختلفی قصد توهین و سرزنش به شما را دارند. از ناراحتی شما خوشحال می‌شوند و از خوشحالی شما غمگین می‌شوند.

برای پیشرفت خود حتما باید از این افراد دوری کنید. ابتدا به خوبی نشانه های دوست حسود را شناسایی کنید. و برای اطلاع از روش های دوری از این افراد، از روانشناس راهنمایی بگیرید. در این بخش مقاله راجع به نشانه های دوست حسود توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

شناسایی افراد حسود

نشانه های دوست حسود به شیوه های مختلفی بستگی دارد. در این بخش مقاله نشانه هایی را توضیح داده ایم که می‌توانید به شناسایی افراد حسود بپردازید.

???? تملق در حضور دارند.

???? انتقاد همراه با انرژی زیاد

????بی شرمی در نظر و گفتار

???? آنها از سرگرم شدن شما در جمع بیزارند

???? کوتاهی در تعریف

????حسادت هنگام خوشحالی شما

???? توانایی رها کردن شما را دارند.

???? آنها ممکن است سعی کنند به شما صدمه وارد کنند.

????ناراحتی از خوشی دیگران

???? شماتت در مصیبت

???? سخن چینی

????آن ها از شما متنفر هستند و این تنفر را به وضوح نشان می دهند

???? شدت انتقام بالا

???? آن ها سعی خواهند کرد حرف خود را به کرسی بنشانند.

????درخواست راهنمایی نمی‌کنند.

???? پذیرش سریع بدگویی

???? ناراحتی از رسیدن نعمت به دیگری، بدون نشان دادن عکس العمل

????عیب جویی

???? غیبت

???? کارشکنی

????دشمنی

???? عداوت

???? بی مهری و قطع رابطه با شخص

????شایعه سازی یکی از قوی ترین نشانه های حسادت است.

???? برای هر اتفاق خوب و پیشرفتی ,به شما تبریک نمی گوید.

???? وارونه نشان دادن واقعیت

????در دسترس نبودن

???? افراد حسود مرتب از شما نقد می‌کنند.

???? افراد حسود سعی می‌کنند سر از کار دیگران درآورند.

????واهمه ای از دروغ پردازی ندارند.

???? شما را پایین می‌آورند.

???? تظاهر به مظلوم بودن

????به سختی می‌توانند همراه با شما باشند.

???? همیشه نظرات منفی در شبکه های اجتماعی دارند.

???? زمان ناراحتی شما، احساس خوبی دارند.

????هنگام خوشحالی شما، ناراحت می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افراد حسود کلیک کنید.

علامت و نشانه های دوست حسود چیست؟

دوستان حسود علامت هشدار دارند. در این بخش مقاله برای آگاهی بیشتر شما به نشانه های دوست حسود پرداخته ایم. با دقت به این نشانه ها نگاه کنید تا در ارتباط با دوستان خود موفق تر باشید.

✨ با تعریف و تمجید ها قصد تحقیر شما را دارند

یکی از نشانه های دوست حسود، این است که همیشه قصد تحقیر شما را دارند. این افراد با تعریف های مختلفی به سرزنش و تحقیر می‌پردازند. افراد حسود در مقابل از شما تعریف می‌کنند؛ اما پشت سر شما راجع به شما بدگویی می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوست بی معرفت و بی وفا کلیک کنید.

✨ تقلید گران عالی هستند | نشانه های دوست حسود

تقلید از شما، دیگر نشانه های دوست حسود می‌باشد. این افراد از تمامی کارهای شما کپی برداری می‌کنند. به همان روشی که شما رفتار می‌کنید؛ او نیز رفتار می‌کند. تقلید از مدل مو، راه رفتن، صحبت کردن و پوشش شما برای آنها کار ساده ای است. این رفتار به مرور زمان باعث عصبانیت شما می‌شود.

✨ راجع به موفقیت خود بسیار صحبت می‌کنند

از دیگر نشانه های دوست حسود، این است که راجع به موفقیت خود بسیار صحبت می‌کنند. در صورتی که شما متواضع هستید و از موفقیت های خود سخن نمی‌گویید؛ این افراد دائم در حال تعریف از خود می‌باشند. و زمانی که به موفقیت می‌رسند؛ علاقه دارند تا همه دنیا را متوجه این موفقیت کنند.

✨ عمدا توصیه بد می‌کنند

از دیگر نشانه های دوست حسود؛ این است که دائم در حال توصیه های بد هستند. این افراد هیچ علاقه ای به این ندارند که موفقیت های شما بیشتر شود. و عمدا برای افزایش خطاهای شما، راهکارهای بدی را توصیه می‌کنند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که شکست بخورید.

✨ اهل رقابت هستند | نشانه های دوست حسود

از نشانه های دوست حسود می‌توان به اهل رقابت بودن آنها اشاره کرد. فرد حسود طبیعتا اهل رقابت هستند و علاقه دارند که تمام موفقیت های شما را کسب کنند. احساس می‌کنند که شما لیاقت این موفقیت ها را ندارید و باید آنها به این موفقیت ها دست یابند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مادر شوهر حسود کلیک کنید.

✨ شکست شما را جشن می‌گیرند و از ناراحتی شما خوشحال می‌شوند

یکی از نشانه های دوست حسود، این است که از شکست شما جشن می‌گیرند و از ناراحتی شما خوشحال می‌شوند. وقتی که رقیب آنها شکست می‌خورد خوشحال می‌شوند و در صورت موفقیت شما ناراحت می‌شوند.

✨ بی دلیل از شما متنفر هستند

یکی از نشانه های دوست حسود، این است که بی دلیل از شما متنفر هستند. به ندرت اعتراف می‌کنند که به شما حسادت می‌کنند. این افراد بدون دلیل از شما متنفر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حسادت در رابطه کلیک کنید.

✨ در جشن های موفقیت شما غایب هستند | نشانه های دوست حسود

در نشانه های دوست حسود می‌توان به غیاب در صورت موفقیت شما اشاره کرد. این افراد هرگز چشم دیدن شما را ندارند و برای شرکت در جشن های موفقیت شما رغبت ندارند. در جشن های موفقیت شما احساس ناامنی می‌کنند و بهانه های مختلف می‌آورند.

کلام آخر

همیشه نشانه های دوست حسود را شناسایی کنید. و به دنبال راه حذف دوست حسود باشید. افراد حسود از پیشرفت های شما جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل این افراد را از زندگی خود دور کنید. برای دوری از این افراد حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های دوست حسود می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

 

منبع : نشانه های دوست حسود



:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برخی از افراد از اینگونه سخن گفتن برای شوخی و به صورت طنزآمیز استفاده می‌کنند؛ که اشکالی ندارد. اما در هر صورت باید به میزان جنبه شنونده و ویژگی های شخصیتی او نیز توجه داشت. به طور کلی سخن گفتن آدابی داردی که افراد باید در ارتباط با دیگران آنها را رعایت کرده و محترمانه صحبت کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جواب جملات نیش دار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع :  جواب جملات نیش دار

جواب جملات نیش دار

برخی از افراد به طور ذاتی زبان تلخی داشته و در صحبت های خود بسیار از نیش و کنایه استفاده می‌کنند. چنین افرادی نه تنها دیگران را رنجانده؛ بلکه پس از مدتی، تنها می‌مانند. اینکه چطور جواب جملات نیش دار را بدهیم؛ سوال بسیاری از افراد است. مواجهه با چنین موضوعی آسان نیست و کاملا به ویژگی های شخصیتی خود افراد برمی‌گردد.

این موضوع در شرایط خانوادگی و یا حتی محیط های کاری که با افراد زیادی برخورد داریم؛ سخت تر نیز خواهد شد. به همین دلیل باید برای مواجهه با آن آماده باشیم و عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. برای اطلاع از انواع سبک های ارتباطی کلیک کنید.

چگونه جواب جملات نیش دار را بدهیم؟

جواب جملات نیش دار گاهی باعث پایین آمدن سطح شخصت ما در مقابل دیگران می‌شود. به همین دلیل افراد باید در این مورد به خوبی فکر کرده و پاسخی سنجیده داشته باشند. برخی سکوت کردن و یا خندیدن را در پاسخ به چنین حرف هایی انتخاب می‌کنند. اما به طور کلی می‌توان از برخی روش ها برای رویارویی با این موضوع استفاده کرد. برای اطلاع از نحوه برقراری ارتباط با دیگران کلیک کنید.

????اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

افرادی که اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند در مواجه با جملات نیش و کنایه دار، با بردباری و آرامش برخورد می‌کنند. آنها این حرف ها را به صورت شخصی برداشت نمی‌کنند. افرادی که اینگونه صحبت می‌کنند؛ با همه افراد این چنین هستند و نباید از آنها دناراحت شد و یا کنایه های آنان را به دل گرفت.

به همین دلیل حواب جملات نیش دار نیاز به اعتماد به نفس بالا و به طور کلی سلامت روان دارد. برخی از افراد به صورت طبیعی زودجوش بوده و به راحتی ناراحت و عصبانی می‌شوند. اما چنین رفتاری بسیار سطحی و پیش پا افتاده است و نباید در مقابل آن گارد گرفت.

????محترمانه برخورد کنیم

اگر احساس می‌کنیم که باید جواب جملات نیش دار را بدهیم؛ بهتر است اینکار را به صورت محترمانه و با لحنی آرام انجام دهیم. برخی فورا و بدون فکر کردن، واکنش نشان داده و یا شروع به بی احترامی به طرف مقابل می‌کنند. اما اینکار باعث پشیمانی می‌شود و جو را متشنج می‌کند. آرامش خود را حفظ کرده و به اصول اخلاقی پایبند باشید. با اینکار او نیز متوجه رفتار خود خواهد شد و احتمال اینکه این رفتار را دوباره تکرار کند؛ کم می‌شود.

????از مقابله به مثل پرهیز کنید

برخی از افراد برای جواب جملات نیش دار، از مقابله مثل استفاده می‌کنند. آنها سعی می‌کنند با لحن خود فرد با او سخن گفته و یا کار او جبران کنند. اما این واکنش درستی نیست. شما نباید از او تاثیر بگیرید و به همان شکل رفتار کنید. صحبت کردن با نیش و کنایه عادت رفتاری مناسب نبوده و حتی تقلید از آن نیز درست نیست. اگر شما هم مانند چنین فردی رفتار کنید؛ با او تفاوتی ندارید و باعث آزار دیدن دیگران خواهید شد. پایان این چرخه با مقابله به مثل انجام نمی‌گیرد و باید از روش های موثرتری استفاده کرد.

????استفاده از زبان بدن

حتی گاهی نیاز به جواب به صورت کلامی هم نیست. می‌توانید با زبان بدن خود و واکنش های بدنی در جواب جملات نیش دار، به فرد مقابل نشان دهید که حرف های او را نشنیده گرفته اید و یا ناراحت هستید. در این شرایط می‌توانید به مکان دیگری نگاه کرده و یا تنها لبخند ملایمی بزنید. با اینکار نه تنها بی احترامی نکرده اید؛ بلکه او نیز متوجه کار اشتباهش می‌شود. استفاده از زبان بدن روش موثری برای برخورد با جملات کنایه آمیز است و می‌تواند باعث کاهش بروز این رفتار گردد.

تاثیر جواب جملات نیش دار بر روابط خانوادگی

امروزه جواب جملات نیش دار، تاثیر زیادی بر روابط خانوادگی دارد. برخی از افرادکه توانایی حل مساله و یا بیان مشکلات شان را ندارند؛ حرف های خود را با زبان تلخی با اطرافیان شان مطرح می‌کنند. حتی این رفتار میان زوجین نیز دیده می‌شود.

در صورتیکه همسر جزو نزدیک ترین افراد زندگی محسوب می‌شود و باید به صورت کاملا مستقیم با او صحبت کرد. اینگونه صحبت کردن می‌تواند باعث دور شدن اعضای یک خانواده از یکدیگر و همچنین بروز اختلافاتی گردد که تا مدت ها آثار آنها خواهند ماند. به همین دلیل بهتر است افراد بر روابط خود و همچنین نحوه برخورد با دیگران، کار کرده وحتی در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

کدام شخصیت ها از جملات نیش دار استفاده می‌کنند؟

دسته ای از افراد که از جواب جملات نیش دار استفاده می‌کنند؛ به طور کلی شخصیت و روان سالمی نداشته ودچار خلاهای عاطفی زیادی هستند. حتی از اینکار به عنوان روشی برای جلب توجه استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، این افراد مسائل حل نشده زیادی در گذشته خود دارند که در حال حاضر برای بیان کردن آنها از روش های غیرمستقیم استفاده می‌کنند.

شخصیت های پرخاشگر و همچنین افرادی که استرس بالایی را تجربه می‌کنند؛ بیشتر این رفتارها از خود بروز می‌دهند. برخورداری از مهارت های ارتباطی، یکی از مهم ترین مسائل برای زندگی اجتماعی است. افراد باید برای یادگیری آنها از دیگران و همچنین متخصصین این زمینه کمک بگیرند. برای آشنایی بیشتر با مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

چرا افراد از جملات نیش دار استفاده می‌کنند؟

افرادی که از این روش برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند؛ دلایل مختلفی را در این زمینه مطرح می‌کنند. برای مثال یکی از توجیهات آنها شوخی و طنزپردازی است. در صورتی که حرف آنها کاملا در شرایط بحث جدی زده شده است. یا آنها این رفتار خود را از خانواده تقلید کرده وتصور می‌کنند تنها راه بیان کردن مشکلات و مسائل شان همین است.

آنها از بیان کردن نظرات شان به صورت مستقیم می‌ترشند؛ به همین دلیل از این روش استفاده می‌کنند. اما هیچ کدام از اینها دلیل منطقی برای این رفتار نبوده و افراد باید برای برطرف کردن آن اقدام کنند.

سخن پایانی

داشتن اعتقادات قوی و همچنین پایندی به اصول اخلاقی، باعث می‌شود تا افراد از رنجاندن دیگران خودداری کنند. موضوعی که بسیاری از افراد در مورد جواب جملات نیش دار، به آن بی توجه هستند. بهتر است با چنین افرادی با آرامش کامل و محترمانه برخورد کرده و انتظار نداشته باشیم که یک شبه تغییر کنند.

همچنین توجه به حفظ روابط خانوادگی و دوری از بروز مشکلات در محسط شغلی، یکی از موضوعات مهم در برخورد با چنین افرادی است. افراد می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و روش های مهارت های ارتباطی را بیاموزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جواب جملات نیش دار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع :  جواب جملات نیش دار



:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اضطراب بیماری ممکن است که تمام دستگاه‌های بدن را فرا بگیرد اما دستگاه‌های گوارش و قلبی-عروقی شایع‌ترین هستند. آنچه که بیشترین نقش را در این اختلال دارد اضطراب و استرس است که راهکارهای روان درمانی و دارو درمانی نیز به کاهش این مسئله می‌پردازند. در ادامه به بررسی بیشتر علل، علائم و درمان اضطراب بیماری خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب بیماری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع : اضطراب بیماری

 

اضطراب بیماری یعنی چه؟

اضطراب بیماری یا هیپوکندریا نام یک اختلال روانی است که فرد دائما نگران ابتلا به یک بیماریست. و نشانه‌های بدنی را کند و کاو می‌کند و در خود به دنبال علائمی می‌گردد که نشان می‌دهند او بیمار است.

اضطراب بیماری می‌تواند اعضای مختلف بدن و انواع بیماری‌ها را شامل شود. یک فرد با این اختلال، زمانی نگران وجود یک توده در مغز خود است و زمانی نگران مشکلات گوارشی. اما می‌توانیم با توجه به شدت و طول مدتی که فرد با این بیماری درگیر است، آن را به دو دسته مزمن و حاد تقسیم کنیم. برای آشنایی بیشتر با اختلال خود بیمار انگاری کلیک کنید.

تاریخچه اضطراب بیماری

به طور کلی بشر از ابتدای خلقت خود درگیر اضطراب بوده است. به همین دلیل اضطراب دارای قدمت بسیار زیادی است. اما به طور کلی کسی که اضطراب را به عنوان یک موضوع قابل پیگیری مطرح کرد و آن را ریشه در اختلالات روانی به شمار آورد؛ زیگموند فروید، پزشک و روانکاو اتریشی بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

دسته های اضطراب بیماری

اضطراب بیماری به دو دسته مزمن و حاد تقسیم می‌شود. که در این بخش مقاله به این دو دسته اشاره کرده ایم.

???? حالت مزمن

در حالت مزمن اضطراب بیماری، اگرچه شدت اضطراب و نگرانی پایین تر است اما فرد برای سال‌ها با چنین شرایطی درگیر است. برای برخی از این افراد، حساسیت به نشانه‌های بدنی و مراقبت از سلامت، به صورت یک عادت و جنبه‌ای از زندگیشان تبدیل شده است.

به دنبال وجود چنین رفتارهایی آن‌ها نسبت به این مسئله که به لحاظ روانی بیمار هستند، پذیرش پایینی دارند. و همچنین در طی سال‌ها توجیهات بسیاری برای رفتارهای خود پیدا کرده‌اند که اکنون تبدیل به عقایدی غیر قابل نفوذ در آن‌ها شده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

???? حالت حاد

این گونه از اضطراب بیماری، به صورت ناگهانی و به یک دفعه در فرد ظاهر می‌شود و در عین حال، شدت اضطراب بالایی را در وی ایجاد می‌کند. شروع این بیماری می‌تواند به دنبال یک رویداد استرس زا باشد. برای مثال ابتلای یکی از نزدیکان به یک بیماری و یا شنیدن اطلاعات نگران کننده‌ای راجع به یک بیماری خاص از طریق تلویزیون، روزنامه یا حتی یک گفت وگو. این وضعیت باعث بروز استرس و نگرانی در فرد شده. و او احساس می‌کند نشانه‌های بیماری را در خود می‌بیند.

برای اطلاع بیشتر در زمینه راه های درمان اضطراب کلیک کنید.

علائم و نشانه های اضطراب بیماری

افراد مبتلا به اضطراب بیماری، علائم و نشانه هایی از خود نشان می‌دهند. که در این بخش مقاله به نشانه های آن اشاره کرده ایم.

???? توجه بیش از حد به علائم بدنی

???? سوء تعبیر علائم جسمی

????باور به اینکه فرد دچار بیماری بدی شده و به زودی خواهد مرد

???? درگیری طولانی مدت برای یافتن مستندات علمی در زمینه بیماری و یا قرار ملاقات‌های مکرر با پزشک

???? عدم تغییر باور، علی رغم نرمال بودن تمامی آزمایش‌ها و تشخیص بیمار نبودن توسط پزشک

????اختلال خواب

???? مشکل در تمرکز

???? اجتناب در قرار گیری موقعیت های اضطراب آور

????لرزش

???? احساس ضعف و خستگی

???? تعریق زیاد

????تنفس سریع

???? احساس وحشت

???? احساس عصبانیت

????احساس خطر قریب الوقوع

افراد با اختلال اضطراب بیماری استرس و اضطراب، شدیدی را در ارتباط با بیماری تجربه می‌کنند و این اضطراب باعث نارضایتی خود آن‌ها یا دیگران می‌شود. همچنین مشغولیت با رفتارهای مرتبط با سلامت، باعث می‌شود که فرد، نتواند بسیاری از کارهای روزمره زندگی را انجام دهد و به همین خاطر مشکلاتی در زمینه‌های مختلف، از جمله در محیط کاری پیدا کند.

تداوم نشانه‌های اضطراب بیماری به مدت 6 ماه، ناراحتی خود فرد از وضع موجود، گلایه اطرافیان و شواهدی که نشان می‌دهد فرد از فعالیت مفید در سایر جنبه‌های زندگی بازمانده است، از دلایل مهم برای تشخیص گذاری در زمینه اضطراب بیماری هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری وسواس کلیک کنید.

عوارض اضطراب بیماری چیست؟

افرادی که مبتلا به اضطراب بیماری می‌باشند؛ با مشکلات و عوارض زیادی درگیر می‌شوند که عبارتند از موارد زیر.

???? ابتلا به سایر اختلالات روانی از جمله بیماری روان تنی، اختلالات اضطرابی، اختلال شخصیت و افسردگی

???? مشکلات مالی به دلیل مراجعه افراطی به مراکز درمانی

????مشکلات و اختلال در امور روزمره

???? مشکلات مرتبط با عملکرد شغلی یا غیبت های بیش از اندازه در محل کار

???? مشکلات ارتباطی یا خانوادگی

دلایل ایجاد اضطراب بیماری

اضطراب بیماری به دلیل برخی از شرایط به وجود می‌آید. که در این بخش مقاله به دلایل اضطراب بیماری اشاره کرده ایم.

???? اضطراب

یکی از دلایل بروز اضطراب بیماری، اضطراب است. به طور کلی زیربنای اصلی این بیماری، اضطراب است. آمادگی فیزیولوژیک برای بالا بودن سطح اضطراب در فرد و یا تجربیات فرد در طول زندگی که باعث بالارفتن اضطراب در یک فرد می‌شوند، می‌توانند منجر به ابتلای به خود بیمارانگاری در فرد شوند.

???? طرز تعبیر غلط

آنچه در افراد اختلال اضطراب بیماری به عنوان علائم جسمی در نظر گرفته می‌شود، همان علائم بدنی است که همه ما در طول روز تجربه می‌کنیم. تیر کشیدن کمر، احساس خستگی و کسالت، یک درد ساده و گذرا در شکم و … . اما خود بیمار انگاران، این علائم را به صورت یک فاجعه تعبیر می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند یک مشکل جدی در بدنشان در حال شکل گیری است. در نتیجه آنچه عامل بیماری شناخته می‌شود یک تفکر اشتباه، به این صورت است که فرد وقایع عادی را به صورت فجایع تعبیر می‌کند.

???? تربیت خانوادگی

تربیت خانوادگی در بروز اضطراب بیماری دخیل می‌باشد. افرادی که در خانواده‌هایی با چنین شرایط زندگی می‌کنند، به احتمال بیشتری به چنین مشکلاتی مبتلا می‌شوند چرا که فرد از کودکی و از طریق والدین شیوه رفتاری نگران بودن راجع به سلامت را یاد می‌گیرد.

???? بروز یک رویداد استرس زا

به وجود آمدن یک اتفاق پر استرس در زندگی، می‌تواند دلیلی برای بروز اضطراب بیماری باشد. در این گروه از افراد، زمینه ابتلا به خود بیمار انگاری از قبل وجود داشته است اما فرصت بروز پیدا نکرده بود. با بروز یک رویداد پر استرس در زندگی، فرد ممکن است علائم بیماری را نمایش دهد.

عوامل خطر برای اختلال اضطراب بیماری

اختلال اضطراب بیماری معمولا در اواسط دوران بزرگسالی به وجود می‌آید و روند بیماری معمولا با افزایش سن رو به وخامت می‌رود. عوامل خطری وجود دارد که در بروز اضطراب بیماری دخیل هستند. این عوامل عبارتند از موارد زیر.

???? جستجوی بیش از اندازه اینترنت در رابطه با سلامت جسمی

???? برخی از صفات شخصیتی مانند تمایل به غم و غصه

????سابقه بیماری سخت در دوران کودکی

???? سابقه بیماری دشوار والدین

???? سابقه سوء رفتار در دوران کودکی

????تجربه استرس های شدید

???? سابقه تهدید به بیماری خطرناک که بعدا مشخص شود چندان جدی نیز نبوده است.

تغییرات تشخیصی اختلال اضطراب بیماری

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) هیپوکندریا را دیگر به عنوان بیماری حساب نمی‌کند. افرادی که تشخیص اضطراب بیماری به آنها داده می‌شود؛ حالات جسمانی ناخوشایند یا غیر عادی را نوعی نشانه خطرناک تصور می‌کنند. از سوی دیگری، اختلال روان تنی که مشابه با اضطراب بیماری است عبارت می‌باشد از تمرکز بر ماهیت ناتوان کننده علائم جسمانی از قبیل سرگیجه و درد بدون هیچ نگرانی بابت اینکه علائم نشان از بیماری خاص باشد.

پیشگیری از اختلال اضطراب بیماری

اطلاعات کافی برای نحوه پیشگیری از اختلال اضطراب بیماری در دسترس نیست. اما توصیه هایی وجود دارد بسیار مفید هستند. در ادامه راجع به این توصیه ها توضیح داده ایم.

???? زمانی که مشکلات اضطرابی دارید هرچه سریعتر به روانشناس مراجعه کنید. تا از بروز شدت بیشتر این علائم جلوگیری شود.

???? تلاش کنید تا موقعیت های استرس زا را شناسایی کنید. و نحوه تاثیر این استرس بر جسم شما چگونه است؟

???? روش های کنترل و مدیریت اضطراب و استرس را آموزش ببینید.

???? درمان توسط روانشناس را جدی بگیرید و حتما جلسات روان درمانی را ادامه دهید.

درمان اضطراب بیماری

خوشبختانه روش های متعددی برای درمان انواع وسواس و اضطراب از جمله اضطراب بیماری ایجاد شده است. متخصص با توجه به شخصیت و موقعیت شما روشی متناسب را در پیش می‌گیرد. در ادامه برخی از آن ها را شرح داده‌ایم. برای آشنایی با انواع دیگر درمان وسواس کلیک کنید.

???? دارو

همانطور که گفته شد، بحث اصلی در اختلال اضطراب بیماری است. البته نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که درصد بالایی از بیماران افسرده نیز، به این بیماری دچار می‌شوند. به همین خاطر داروهایی که در درمان اضطراب و افسردگی نقش دارند، برای تخفیف علائم مفید هستند. از جمله داروهایی که در درمان این بیماری مفید هستند، خانواده دارویی (SSRI)ها مانند فلوکستین یا ونلافاکسین هستند. این داروها بر میزان ترشح سروتونین در مغز اثر می‌گذارند و از این طریق میزان اضطراب فرد را کنترل می‌کنند.

آنچه در ارتباط با درمان دارویی تمام بیماری‌های روانی می‌بایست به آن توجه داشت این است که داروها صرفا باعث کاهش علائم شده و زمینه مناسبی برای برقراری ارتباط با درمانگر و انجام تمرینات فراهم می‌کنند. به همین خاطر هرگز نباید داروهای روانی را به عنوان درمان کامل در نظر بگیریم. این در حالیست که تخفیف علائم پیش آمده با مصرف دارو از جانب اکثر افراد به عنوان درمان تلقی می‌شود.

???? درمان شناختی-رفتاری برای اضطراب بیماری

مناسب‌ترین درمان روان شناختی برای اختلال اضطراب بیماری ، درمان شناختی-رفتاری است. این درمان معتقد است افکار هر فرد، رفتار و هیجانات او را به دنبال دارند. به همین خاطر سعی می‌کند تا به بیماران دچار اضطراب بیماری کمک کند، جریانات غلط فکری را شناخته و آن‌ها را اصلاح کنند. زیرا همانطور که گفته شد، آنچه باعث بروز بیماری در فرد می‌شود، تفکر فاجعه آمیز بودن علائم بدنی است.

???? جلوگیری از پاسخدهی

یک روش مفید این است که در هنگام تجریه نشانه های اضطراب بیماری، از انجام رفتارهای وارسی خودداری کنید. در این روش شما می‌بایست بعد از مشاهده علائم جسمی و نگرانی برای سلامت خود، علی رغم تمایلی که به جست‌وجوی سایت‌ها و نوبت گرفتن از پزشک‌ها دارید این رفتار را به تعویق بیاندازید.

برای مثال یک برنامه تلویزیونی تماشا کنید و یا برای خرید از خانه خارج شوید. با خودتان قرار بگذارید که پس از بازگشت به خانه از دکتر وقت می‌گیرم و یا در اینترنت جست‌وجو می‌کنم. سعی کنید تا جایی که برایتان مقدور است فاصله زمانی بین مشاهده علائم و رفتارهای این چنینی را افزایش بدهید. در ابتدا ممکن است نتوانید زمان زیادی به خوبی از پاسخدهی جلوگیری کنید، اما به تدریج توانمند خواهید شد.

???? درمان‌های گروهی

تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در جلسات گروهی و مشاهده این امر که افراد بسیاری نظیر ما با این مشکل درگیر هستند، تاثیر بسیاری در بهبودی اضطراب بیماری خواهد داشت. با این حال برای انتخاب بهترین نوع درمان بهتر است که از یک مشاور در زمینه بیماری‌های روانی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره وسواس کلیک کنید.

کلام آخر

اختلال اضطراب بیماری یکی از انواع اختلالات اضطرابی است. که فرد مدام در حال چک کردن سلامت جسمانی خودش است و به شیوه افراطی به دنبال بررسی بیماری های مختلف است. قبل از اینکه استرس شما به شیوه افراطی وجود داشته باشد؛ باید با کوچکترین نشانه به روانشناس مراجعه کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب بیماری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا افراد دچار اضطراب بیماری می‌شوند؟

آمادگی بالای بدنی برای اضطراب، تعبیر فاجعه آمیز از وقایع و تربیت دوران کودکی در ایجاد این بیماری اثر دارند.

 

 

منبع : اضطراب بیماری



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۳ نیازمند روش های نوین و اصولی است. آیا روش مناسب برنامه ریزی برای کنکور را می‌دانید؟ این سؤالی است که تقریباً برای همه داوطلبان کنکور پیش می‌آید. کنکور سراسری آزمون سنگینی است که برای ورود به دانشگاه باید از سد آن رد شوید. اما مهم‌ترین ابزار برای اینکه بتوانید از این آزمون به‌خوبی عبور کنید یک برنامه‌ریزی مناسب است.

در واقع بدون داشتن یک برنامه مناسب درس‌خواندن شما شکلی بی‌نظم و پراکنده پیدا می‌کند. شاید برخی مطالب را نخوانید یا شاید نتوانید بعضی‌های دیگر را مرور کنید. به‌همین خاطر بهترین کار این است که با روش‌های صحیح برنامه‌ ریزی برای کنکور آشنا شوید. در ادامه مهم‌ترین اصول برنامه‌ریزی برای کنکور را بررسی کرده‌ایم. بااین‌حال کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص در هر مرحله برای شما مفیدتر می‌باشد. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های تست زنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع : برنامه ریزی برای کنکور 1403

 

منبع : برنامه ریزی برای کنکور 1403

 

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۳

 

 

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۳ آغاز شده و نوجوانانی که قصد کنکور در این سال را دارند، کم کم باید برنامه ریزی داشته باشند تا کنکور خوبی را تجربه کنند. برنامه‌ریزی باید بر اساس اصول باشد و توسط روانشناس و مشاورین تحصیلی صورت بگیرد. تا با موفقیت روبرو شوید. برای برنامه ریزی برای کنکور گام های متفاوتی وجود دارد که باید با تمامی آنها آشنا شوید. در این مقاله اصول و روش های برنامه ریزی را به شما توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

 

اصول برنامه ریزی برای کنکور

قبل از اینکه راجع به روش‌های برنامه ریزی صحبت کنیم بهتر است چند قانون را با هم مرور کنیم. این قانون‌ها به شما کمک می‌کنند برنامه خود را با دقت و نظم بهتری انجام بدهید. برای آشنایی با نحوه موفقیت در کنکور کلیک کنید.

???? به برنامه متعهد باشید

مهم‌تر از برنامه ریختن این است که به برنامه خود عمل کنید. یادتان باشد یک برنامه خیلی خوب تا وقتی که عملی نشده باشد به هیچ دردی نمی‌خورد. به همین خاطر اولین چیزی که باید رعایت کنید این است که به برنامه خودتان متعهد باشید. اوایل این کار برایتان سخت خواهد بود.

به همین خاطر بهتر است روزهای اول برنامه را کمی سبک‌تر شروع کنید. اما سعی کنید همیشه خودتان را به انجام‌دادن بخش‌های برنامه مجبور کنید. مطمئن باشید پس از چند روز تحمل سختی‌ها شرایط برایتان راحت‌تر خواهد شد. یکی از روش‌هایی که می‌تواند کمک‌کننده باشد این است که هروقت خسته شدید خودتان را در آینده و پس از موفقیت در کنکور تصور کنید.

???? سنگ بزرگ علامت نزدن است

یادتان باشد که برای کنکور باید یک سال کامل درس بخوانید. پس همه انرژی و توان‌تان را در روزهای اول خرج نکنید. بسیاری از دانش‌آموزان این اشتباه را می‌کنند و بعد از مدتی خسته می‌شوند. به همین خاطر بهتر است در روزهای اول ساعت مطالعه خیلی بالایی برای خودتان در نظر نگیرید. ساعت مطالعه شما باید باتوجه‌به عادت‌هایی که در همه سال‌های تحصیل‌تان داشته‌اید تنظیم شود.

???? استفاده از همه درس‌ها در برنامه روزانه

یکی از نکاتی که حتماً باید رعایت کنید این است که برنامه روزانه شما باید تنوع داشته باشد. هرگز کل برنامه روزانه را به یک یا دو درس اختصاص ندهید. بهترین روش این است که پس از هر درس سخت یا درس اختصاصی یک درس عمومی یا درس آسان قرار بدهید.

???? خواب مناسب

به‌هم‌ریختن ساعت خواب مشکلی است که تقریباً برای همه کنکوری‌ها پیش می‌آید. بااین‌حال باید بدانید که این کار می‌تواند درصد موفقیت شما را تا حد زیادی کاهش بدهد. خواب کافی و باکیفیت باعث می‌شود سلول‌های مغز شما استراحت کنند. این مسئله حتی به تثبیت آنچه در طول روز خوانده‌اید هم کمک می‌کند. به همین خاطر بهترین روش این است که به‌جای شب‌بیداری‌های دائمی، سحرخیز باشید. شب‌ها قبل از ساعت دوازده برای خوابیدن آماده شوید. اگر احساس می‌کنید خواب‌تان نمی‌برد از ورزش‌های هوازی استفاده کنید.

???? مرورهای به موقع خلاصه ها و نکات

یک نکته بسیار مهم در برنامه ریزی برای کنکور این است که هر درس را مرور کنید. یادتان باشد خواندن هر درس به‌تنهایی کافی نیست. اگر شما درس‌ها را مرور نکنید دیریازود متوجه این موضوع می‌شوید که حجم زیادی از نکات را فراموش کرده‌اید. به همین خاطر بهترین راه این است که در کنار خواندن هر درس برنامه مشخصی هم برای مرور آن داشته باشید.

???? برنامه ریزی انعطاف‌پذیر برای کنکور

برنامه شما باید قدرت انعطاف داشته باشد. یعنی اگر به یک بخش از برنامه نرسیدید نباید کل برنامه به هم بریزد. برای این کار دو یا سه ساعت در هفته را خالی نگه دارید. این زمان‌ها را برای جبران کردن مطالبی بگذارید که نرسیدید در زمان خودشان آن‌ها را بخوانید.

???? برای هر درس برنامه ریزی مشخصی داشته باشید

قبل از اینکه برنامه ریزی برای کنکور را شروع کنید برای هر درس‌تان هدف‌گذاری کنید. تا آخر هفته قرار است چه مقدار از این کتاب را بخوانید؟ تا آخر ماه چطور؟ سپس زمان‌های خود را برای رسیدن به این هدف تقسیم‌بندی کنید.

???? استراحت‌های منظم

اضطراب کنکور گاهی اوقات باعث می‌شود که نتوانید استراحتی با کیفیت داشته باشید. این دست از دانش‌آموزان به زودی متوجه می‌شوند که همه مطالب را با هم قاطی می‌کنند یا حتی بخش زیادی را فراموش خواهند کرد. زیرا استراحت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید حواس‌تان به آن باشد. پس از پایان هر درس زمانی را به استراحت اختصاص بدهید. این کار باعث می‌شود تا هم مغزتان آمادگی لازم برای درس بعدی را پیدا کند و هم اطلاعات در ذهن‌تان تثبیت بشوند.

روش صحیح برنامه ریزی برای کنکور

برنامه ریزی برای کنکور نیازمند روش صحیح می‌باشد. اگر برنامه ریزی خوبی نداشته باشید، کمتر با موفقیت روبرو خواهید شد. برای کمک به شما در این بخش مقاله روش های صحیح برنامه ریزی برای کنکور 1403 را توضیح داده ایم.

???? برنامه ریزی شخصی برای کنکور

مناسب‌ترین برنامه کنکور برای هر دانش‌آموز برنامه‌ای است که باتوجه‌به نیازهای خود او ریخته شود. پس در اولین قدم برای برنامه‌ریزی بهتر است استفاده از برنامه‌های دیگران را کنار بگذارید. باتوجه‌به هدفی که برای خودتان مشخص کرده‌اید و همین‌طور حجم درس‌هایی که تا امروز خوانده‌اید یک برنامه مشخص برای خودتان بریزید.

???? درس به درس جلو بروید

همان‌طور که گفتیم خواندن و مرور کردن، هردو به یک اندازه اهمیت دارند. به همین خاطر وقتی می‌خواهید برای خودتان برنامه‌ریزی کنید بهتر است درس به درس جلو بروید. به این معنی که یک کتاب را در نظر بگیرید. زمان خواندن و همین‌طور مرور و تست‌زدن این درس را مشخص کنید؛ سپس به سراغ درس بعدی بروید. بسیاری از دانش‌آموزان می‌پرسند که بهتر است درس‌خواندن را از چه کتابی شروع کنند؟ باید گفت برنامه شما باید از دروس اختصاصی و درسی که بالاترین ضریب را دارد شروع شود.

???? تهیه فهرست فصل‌ها از هر کتاب

یکی از روش‌هایی که در درس‌خواندن خیلی به شما کمک خواهد کرد این است که از کلیه کتاب‌های خود یک چک‌لیست داشته باشید. برای این منظور ابتدا همه فصل‌های هرکتاب را روی یک برگه بنویسید. سپس هر درسی را که می‌خوانید روی آن علامت بزنید.

سعی کنید علاوه بر علامت زدن این را هم مشخص کنید که آیا مطلب را به‌درستی خوانده‌اید یا بخش‌هایی از آن را بلد نیستید. این کار به شما کمک می‌کند یک جمع‌بندی از این موضوع داشته باشید که از هرکتاب چقدر را خوانده‌اید و هر بخش را با چه کیفیتی خوانده‌اید.

???? آیا برنامه نتیجه‌بخش بوده است؟

آخر هر هفته یک ارزیابی از برنامه‌ای که انجام داده‌اید داشته باشید. با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که آیا برنامه درسی شما نتیجه‌بخش بوده است؟ چه اشکالاتی در این برنامه وجود داشت؟ سعی کنید این اشکالات را برطرف کنید و هر هفته برنامه بهتری برای خودتان تنظیم کنید.

برنامه‌ ریزی زمانی و حجمی برای کنکور

به‌طورکلی برنامه ریزی برای کنکور می‌تواند به سه شکل حجمی، زمانی و یا ترکیبی از این دو باشد. برنامه‌های زمانی به این معنی هستند که فقط ساعت مطالعه مشخص می‌شود. برای مثال شما برنامه‌ریزی می‌کنید که از ساعت ده تا یازده صبح ادبیات بخوانید. برنامه‌های حجمی تنها میزان درسی که باید خوانده بشود را مشخص می‌کنند؛ برای مثال یک درس از ادبیات؛ اما برنامه‌های ترکیبی هردوی این حالت‌ها را در نظر می‌گیرد. یعنی مشخص می‌کند که شما می‌بایست از ساعت ده تا یازده یک درس از ادبیات را بخوانید.

مشاورین تحصیلی معتقدند بهترین شیوه برنامه‌ریزی استفاده از روش ترکیبی است؛ اما می‌توان گفت که بهترین روش باتوجه‌به شخصیت شما متفاوت است. اگر آن‌قدرها دقیق نیستید که بتوانید برای تمام ساعت‌های روز خود زمان‌بندی داشته باشید بهتر است از روش حجمی استفاده کنید؛ اما اگر از آن دسته دانش‌آموزانی هستید که می‌بایست همه چیز را از قبل و مشخص بدانند بهتر است از روش ترکیبی استفاده کنید.

برنامه ریزی برای کنکور و انواع تست‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه ریزی برای کنکور استفاده از تست‌ها است. هرچقدر تمرین شما روی تست‌ها بیشتر باشد با احتمال بالاتری می‌توانید از پس سؤالات کنکور بربیایید. اما باید روش استفاده از تست‌ها را هم بلد باشید. تست‌های کنکور به دو دسته آموزشی و ارزیابی تقسیم می‌شوند.

تست‌های آموزشی بلافاصله پس از هر درس یا در زمان خواندن درس زده می‌شوند. این تست‌ها به شما کمک می‌کنند ببینید چقدر مطالب درس را فهمیده‌اید؛ در درس چه نکاتی وجود دارد و همین‌طور اشکالات خود را متوجه خواهید شد. برای انجام این تست‌ها نیازی به گرفتن زمان یا حساب کردن درصد ندارید.

تست‌های ارزیابی تست‌هایی هستند که باید یک یا دو روز پس از خواندن مطالب و برای ارزیابی میزان یادگیری‌تان از آن‌ها استفاده کنید. این تست‌ها را بهتر است در زمان مشخص انجام بدهید و همین‌طور درصد خود را از آن‌ها محاسبه کنید.

کنکور و اهمیت مشاوره

مشاوره برای کنکور تنها به برنامه ریزی درسی محدود نمی‌شود. گاهی اوقات استرس و فشار روانی کنکور مشکلات بسیاری را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. متأسفانه این مشکلات باعث می‌شود که دانش‌آموز از مسیر درس‌خواندن درست نیز خارج بشود. به همین خاطر بهتر است در طول این سال از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند سلامت روان و همین‌طور اصول برنامه‌ریزی صحیح درسی را به شما آموزش بدهند.

برنامه ریزی برای کنکور | موانع و مشکلات

گاهی نوجوانان برنامه ریزی برای کنکور را به شیوه مناسب و دقیقی انجام می‌دهند. اما موانعی بر سر راه آنها قرار می‌گیرد که برنامه ریزی برای کنکور 1403 آنها به طور کامل با مشکل روبرو می‌شود. در این بخش مقاله به این موانع اشاره کرده ایم.

???? جدایی والدین

???? اعتیاد پدر و مادر

????دوستان ناباب

???? مشکلات خانوادگی

???? مشکلات روحی

????فشار خانواده برای کار

اشتباهات متداول برنامه ریزی برای کنکور 1403

برخی از خطاها و اشتباهات در برنامه ریزی برای کنکور رایج است. که نوجوانان باید از آنها اطلاع داشته باشند تا در برنامه ریزی برای کنکور 1403 با مشکل روبرو نشوند. در این بخش مقاله راجع به اشتباهات متداول برنامه ریزی برای کنکور توضیح داده ایم.

✨ برنامه ریزی رویایی و سنگین

برنامه ریزی سنگین و رویایی از دیگر اشتباهات در برنامه ریزی برای کنکور 1403 می‌باشد. بسیاری از دانش آموزان هنگام شروع برنامه ریزی، از برنامه های خیلی سنگین استفاده می‌کنند. و از خود توقعات بسیار بالایی دارند. اما در نهایت با شکست و کاهش اعتماد به نفس روبرو می‌شوند.

راهکار مقابله با این رفتار چیست؟

???? از مشاورین مخصوص راهنمایی بگیرید.

???? از برنامه ریزی های تحصیلی استفاده کنید. که برای شما شخصی سازی شده اند.

???? از خود انتظار زیادی نداشته باشید. و به جای ایده آل گرا، واقع گرا باشید. ساعات مطالعه خود را کمک کنید تا به روند مطالعه عادت کنید.

???? برنامه ریزی اولیه دانش آموزان باید کم حجم و سبک باشد. در طول زمان به باز آموزشی و ساعات مطالعه افزوده شود و نکات مهم برنامه ریزی را رعایت کنید.

✨ تا کنکور وقت زیاده، بهتره عجله نکنم

یکی از اشتباهات رایج دانش آموزان در برنامه ریزی برای کنکور 1403 این است که فکر می‌کنند وقت برای مطالعه زیاد است. دانش آموزانی که در پایه دهم و یازدهم قرار دارند؛ متوجه گذر زمان نیستند. و با این حرف ها خود را قانع می‌کنند. اما در نهایت با نتیجه خوبی روبرو نمی‌شوند.

راهکار مقابله با این رفتار چیست؟

???? از ابتدای پایه دهم به فکر کنکور سراسری باشید.

???? برنامه ریزی داشته باشید. در طول سال تحصیلی و تعطیلات تابستان مطالعه کنید.

???? برای یادگیری درست دروس پایه ای برنامه ریزی کنید.

???? از سال دهم در کلاس های کنکوری و آموزش کنکور شرکت کنید.

✨ تمرکز برای مطالعه درسنامه، تشریحی خواندن و غفلت از تست زنی

کنکور آزمون تست زنی می‌باشد و لازم است که همه دانش آموزان از نوع آزمون اطلاع داشته باشند. تست زنی، تمرین و تکرار از اصول یادگیری است. اما متاسفانه تعدادی از دانش آموزان در برنامه ریزی برای کنکور این مشکل را دارند که از تست زنی غافل هستند. و تنها در حال مرور درسنامه می‌باشند.

راهکار مقابله با این رفتار چیست؟

???? در آزمون های آزمایشی شبیه ساز شرکت کنید.

???? پس از مطالعه درسنامه، به سراغ تست های همان درس بروید.

????از آزمون های تستی هفتگی استفاده کنید.

???? در یادگیری نکات، مرور و جمع بندی مباحث در قالب تست استفاده کنید.

✨ مشکلات روحی و ناامیدی

روبرویی با شرایط جدید زندگی به دلیل حساسیت بالای کنکور، دانش آموزان دچار مشکلات روحی و ناامیدی می‌شوند. در مواقع بسیار زیادی عقب نشینی می‌کنند. که در برنامه ریزی برای کنکور نیز دردسر ساز می‌شود. علت این ناامیدی ها را در ادامه گفته ایم.

???? زندگی در رویا و دور شدن از واقعیت

???? استفاده نکردن از تجربیات دیگران

????برنامه ریزی غیر منطقی بدون کمک مشاوره تحصیلی

???? مقایسه خود با دیگران

???? فشار زیاد از سوی خانواده

????عدم آگاهی از شرایط کنکور سراسری و حساسیت زیاد آن

راهکار مقابله با این رفتار چیست؟

هر فردی روحیات مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل تاکید بر شخصی سازی برنامه ریزی است. که بر اساس توانایی های فرد؛ برنامه درسی او مشخص شود. بنابراین جهت جلوگیری از این موضوعات، از روانشناس و مشاورین تحصیلی کمک بگیرید.

برنامه ریزی برای کنکور 1403 از پاییز

 نوع داوطلب                                                 باید انجام شود

دانش آموز دوازدهمطبق برنامه درسی مدرسه پیش بروید و همزمان با یادگیری مطالب، مرور کنید. استرس کنکور دی ماه را نداشته باشید؛ زیرا دانش آموزان دوازدهم مانند شما یک ترم نخوانده کنکور می‌دهند.

فارق التحصیلانکنکور اردیبهشت ماه بهترین فرصت برای فاصله گیری از رقیب ها می‌باشد. با مرور مطالب و آزمون های پی در پی، به نتیجه مطلوب خود خواهید رسید.

کلام آخر

برنامه ریزی برای کنکور 1403 شاید باعث استرس و اضطراب شما شود. اما زمانی که از روانشناس و مشاورین در برنامه ریزی برای کنکور کمک بگیرید؛ بهتر می‌توانید در برنامه ریزی موفق شوید. بنابراین برنامه ریزی برای کنکور را بر عهده مشاورین تحصیلی بگذارید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های تست زنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تحصیلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین روش برای برنامه ریزی کنکور چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در برنامه‌ریزی باید رعایت کنید این است که برنامه می باید شخصی و متناسب با نیازها و خواسته‌های شما باشد. استفاده از برنامه‌های دیگران نمی‌تواند کمک چندانی به شما بکند.

 

 

منبع : برنامه ریزی برای کنکور 1403



:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج با دختر فقیر و دختری که خانواده‌اش مشکلات مالی دارند، شاید چند موضوع مهمی به نظر نرسد و با خود فکر کنید که سطح مالی دختر که اهمیت چندانی ندارد؛ این مرد است که باید هزینه‌های زندگی را تامین کند! اما مسئله به همین سادگی‌ها که فکر می‌کنید نیست زیرا اختلاف طبقاتی به شیوه‌های مختلف بر کیفیت زندگی زوجین تاثیر می‌گذارد.

برای مثال ناتوانی در برآورده کردن انتظارات خانواده‌ها، داشتن دو سبک زندگی مختلف و فشارهای روانی ناشی از عدم استطاعت مالی از جمله چالش‌هایی هستند که پیش روی شما قرار دارند. وضعیت مالی بر روی سبک زندگی و سبک زندگی بر روی نگرش آدمی به عالم تاثیر دارد. بنابراین تفاوت در ارزش‌ها و اهداف می‌تواند از جمله چالش‌های مربوط به ازدواج با دختر فقیر باشد. بنابراین در چنین ازدواجی حتما باید شناخت بیشتری به کمک مشاوره قبل ازدواج اتفاق بیافتد.

 

 

منبع :  ازدواج با دختر فقیر 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با دختر فقیر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

ازدواج با دختر فقیر

هر فردی برای خود معیارهایی را مشخص کرده است تا در همسر خود پیدا کند. اما گاهی اوقات انتخاب شخص مورد نظر صرفا با معیارهای فرد مطابق نخواهد شد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که شخص مورد نظر فقیر باشد اما از ویژگی های اخلاقی خوبی برخوردار باشد. اما عده ای نیز انتظار دارند که همسر مورد نظر از خانواده مرفع و پولدار باشد. فقیر یا پولدار بودن هیچ فردی معیار برای ازدواج نباید باشد.

در وهله اول بهتر است که راجع به اخلاق، تفاهمات و توافقات به نتیجه برسید و خانواده فرد مقابل را اولویت قرار دهید. اما به هر حال ازدواج با دختر فقیر نیز چالش های زیادی را به همراه دارد که در این مقاله سعی کرده ایم تمامی آنها را توضیح دهیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ازدواج با دختر فقیر و چالش های آن

شاید به عنوان یک مرد فکر کنید ازدواج با دختر فقیر مشکل خاصی نخواهد داشت. مهم این است که در یک زندگی مشترک مرد از توان مالی بالا برخوردار باشد، چرا که در نهایت تامین هزینه‌های خانواده به عهده زن نخواهد بود. اما موضوع به همین سادگی‌ها نیست.

اگر تفکرات امروزی مبنی بر اینکه زن و مرد هردو در تامین هزینه‌های خانواده نقش دارند را کنار بگذاریم، باز هم ازدواج با دختری که سطح مالی بسیار پایین‌تری نسبت به شما دارد با چالش‌های مختلفی همراه خواهد بود که باید پیش از ازدواج آن‌ها را در نظر بگیرید و آگاهانه‌تر دست به انتخاب بزنید. در ادامه به مهم‌ترین چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارند اشاره کرده‌ایم. برای اطلاع از مهم ترین معیارهای های انتخاب همسر کلیک کنید.

???? ناتوانی در برآورده کردن انتظارات خانواده ها

یکی از چالش های ازدواج با دختر فقیر، ناتوانی در برآورده کردن انتظارات خانواده ها می‌باشد. بسیار اهمیت دارد که علاوه بر خودتان انتظارات و خواسته‌هایی که خانواده از همسرتان دارند را نیز در نظر بگیرید. برای مثال اگر خانواده‌تان برای تهیه جهیزیه یا برگزاری مراسمات عروسی انتظارات بالایی از عروس خود داشته باشند که او در تامین آن‌ها ناتوان باشد، فشارهای روانی زیادی به بار خواهد آمد که زمینه بروز تعارض و اختلافات را ایجاد می‌کند. در نتیجه باید قبل از اقدام جدی برای ازدواج با دختری که از نظر مالی سطح پایین‌تری نسبت به شما دارد، ابتدا جو مناسبی در خانواده خود ایجاد کنید و آن‌ها را در این زمینه آماده نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلافات در ازدواج کلیک کنید.

???? ازدواج با دختر فقیر | سبک زندگی متفاوت

سبک زندگی متفاوت از چالش های بزرگ ازدواج با دختر فقیر است. اختلاف طبقاتی فقط به تفاوت در درآمدها محدود نمی‌شود، بلکه می‌توان گفت وضعیت مالی تقریبا بر همه جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد و سبک زندگی افراد را تعیین می‌کند. دختری که در شرایط فقر پرورش یافته در شیوه زندگی، نحوه گذراندن اوقات فراغت و نحوه پول خرج کردن راه و رسم متفاوتی را آموخته است. این مسئله بیشتر بعد از شروع زندگی مشترک و رفتن زیر یک سقف خود را نشان می‌دهد.

ممکن است خانم با خیلی از مخارج شما موافق نباشد یا همواره در مورد از دست دادن جایگاه اقتصادی‌تان نگران باشد. برای رفع چنین تفاوت‌هایی بهتر است که از قبل به یک روانشناس مراجعه کنید و با طی جلسات مشاوره پیش از ازدواج خود را برای مواجهه با این موضوعات آماده نمایید.

???? تجربه احساسات ناخوشایند نظیر خودکم بینی و حقارت

برخی آدم‌ها در رابطه با افراد پولدار عزت نفس‌شان کاهش پیدا می‌کند. در واقع آن‌هایی که ارزشمندی زیادی برای پول و ثروت قائل هستند در ارتباط با همسر پولدار ممکن است دچار احساس ضعف و خود کم‌بینی شوند. این موضوع با کاهش سلامت روان زن می‌تواند کیفیت زندگی زناشویی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین ازدواج با دختر فقیر چالشی به نام حقارت و خود کم بینی دارد.

???? اختلافات فرهنگی در کنار اختلاف طبقاتی

اختلاف طبقاتی در اکثر موارد با اختلافات فرهنگی همراه می‌شود؛ که یکی از چالش های ازدواج با دختر فقیر است. در واقع کسانی که سطح مالی متفاوتی دارند، از نظر آداب و رسومی که برای ازدواج در نظر می‌گیرند نیز با یکدیگر متفاوت هستند. این اختلاف نظر و سلیقه‌ها احتمال افزایش چالش‌ها و درگیری‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند آینده زندگی زوجین را تهدید کند. برای آشنایی بیشتر با معایب اختلاف طبقاتی در ازدواج کلیک کنید.

???? کمبود اعتماد به نفس دختر

یکی از مشکلات ازدواج با دختر فقیر این است که؛ دختر خانم از اعتماد به نفس کمی برخوردار است. زیرا در جامعه امروزی معیار کسب اعتماد به نفس، پول فراوان است. و اغلب افراد در جامعه گمان دارند که پولداری به نوعی ارزشمندی است. این موضوع که پول مهم است هرگز جای بحث ندارد. اما نباید به ارزشمندی و عزت نفس افراد ربط پیدا کند.

???? مخالفت های خانواده

از دیگر مشکلات ازدواج با دختر فقیر، مخالفت و سرزنش های خانواده است. به دلیل تفاوت زیادی که بین دختر و پسر است، امکان اینکه دختر از خانواده پسر تیکه های لفظی بشنود بسیار زیاد است. گاهی نیز خانواده ها ازدواج با شخص سطح پایین تر از خود را نوعی کسر شان تلقی می‌کنند.

???? پسر مجبور به خرج بیشتر است

خرج بیشتر توسط پسر از دیگر مشکلات ازدواج با دختر فقیر است. در این شرایط پسر ها مجبور می‌شوند که در رابطه با خرید جهاز، عروسی و جشن های مختلف خودشان خرج کنند و توقعی از خانواده دختر نداشته باشند.

???? تغییر شخصیت دختر

از بارز ترین چالش های ازدواج با دختر فقیر، تغییرات شخصیتی است. اینکه دختر فقیر زمانی که به مال و ثروت دست می‌یابد؛ ویژگی های شخصیتی او تغییر می‌کند و حتی دیگر خدا را بندگی نمی‌کند. به همین دلیل شاید با اطرافیان و حتی خانواده پسر نیز با مشکل روبرو شوند.

???? عدم رفت و آمد خانواده ها

یکی از ارتباطات زوجین، رفت و آمدهای خانواده ها می‌باشد. اما هنگامی که ازدواج با دختر فقیر صورت می‌گیرد؛ خانواده ها با یکدیگر رفت و آمد نخواهند کرد و همین امر مشکلات عاطفی بین زوجین را افزایش می‌دهد.

مزایای ازدواج با دختر فقیر

 

همانطور که در این مقاله راجع به مشکلات و چالش های ازدواج با دختر فقیر گفته شد؛ ازدواج با دختر فقیر از مزایایی نیز برخوردار است. که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? سازگاری دختر با پسر افزایش می‌یابد. دخترانی که با وضعیت مالی بدی رشد کرده اند، در آینده نسبت به مسائل در زندگی مشترک، سازگار تر می‌باشند.

???? دخترانی که در خانواده فقیر به دنیا آمده اند؛ نسبت به دیگران قانع تر هستند.

????حمایت از سمت پسر در این ازدواج ها بیشتر مشاهده می‌شود.

???? مدیریت مالی در ازدواج با دختر فقیر بسیار بهتر و مناسب تر است.

اهمیت دریافت مشاوره پیش از ازدواج هنگام ازدواج با دختر فقیر

با توجه به چالش‌هایی که ازدواج با دختر فقیر می‌تواند به همراه بیاورد، بهتر است که پیش از اقدام جدی ابتدا از یک روانشناس مشورت بگیرید و در جلسات مشاوره پیش از ازدواج شرکت نمایید. در این جلسات درمانگر علاوه بر این که به هردوی شما کمک می‌کند که با ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر بیشتر آشنا شوید، تعارض‌های احتمالی پیش رو را نیز پیش‌بینی کرده و با ارائه تمرین‌هایی به شما یاری می‌رساند تا مهارت‌های رفتاری خود را برای مقابله با این تعارض‌ها بالا ببرید. مسلما کسانی که با آگاهی از چالش‌های پیش رو وارد زندگی مشترک می‌شوند، کمتر در حل آن‌ها به مشکل می‌خورند و بهتر از دیگران می‌توانند اختلافات را مدیریت نمایند.

کلام آخر

ازدواج با دختر فقیر یا پولدار، تا به امروز تعیین کننده خوشبختی نبوده است. آنچه که در میزان موفقیت ازدواج موثر بوده است؛ تفاهم، توافق و سازگاری زوجین با یکدیگر است. اما در هر شرایطی حتما به روانشناس پیش از ازدواج مراجعه کنید تا زندگی خوبی را به همراه داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با دختر فقیر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج با دختر فقیر محکوم به شکست است؟

خیر، لزوما ازدواج با دختری که سطح مالی پایین‌تری از شما دارد به شکست نمی‌انجامد اما این ازدواج ریسک‌ها و چالش‌هایی دارد که لازم است قبل از شروع زندگی مشترک به طور مفصل آن‌ها را بررسی نمایید.

 

 

منبع :  ازدواج با دختر فقیر 



:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بنزودیازپین ها یکی از انواع رایج داروهای ضد اضطرابی هستند. این داروها به دلیل ایجاد اثرات آرام بخشی فوری اغلب برای درمان مشکلات خواب و انواع اختلالات اضطرابی نظیر حملات عصبی تجویز می‌شوند. از جمله بنزودیازپین ها می توان کلردیازوکساید، دیازپام، آلپرزولام، لورازپام و … اشاره کرد. نکته قابل توجه اینجاست که همه داروهای بنزودیاپینی قابلیت ایجاد وابستگی جسمانی و روانشناختی دارند و به عبارت دیگر اعتیاد آور هستند. از همین رو مصرف آن ها حتما باید در دوزهای کنترل شده و زیر نظر متخصص صورت بگیرد. 

 آشنایی با بنزودیازپین ها و مکانیسم اثر آن ها 

بنزودیازپین‌ها یکی از انواع داروهای آرام بخش هستند که بیش از همه در درمان اختلالات اضطرابی تجویز می‌شوند. البته ممکن است در برخی شرایط دیگر نیز کاربرد داشته باشند. مکانیسم اثر بنزودیازپین‌ها به طور دقیق شناخته شده نیست. با این حال به نظر می‌رسد که این طبقه دارویی تاثیرات خود را از طریق انتقال دهنده‌های عصبی شیمیایی در مغز اعمال می‌کند.

یکی از این انتقال دهنده‌ها، گابا است که به عنوان مهار کننده عملکرد سیستم عصبی مرکزی شناخته می‌شود. دانشمندان بر این باورند که فعالیت بیش از حد سیستم عصبی منجر به بروز علائم اضطرابی می‌شود. در همین راستا بنزودیازپین‌ها با افزایش اثرات مهاری گابا فعالیت سیستم عصبی را در مغز و نخاع کاهش داده و بهبود اضطراب و رفع تنش را به همراه می‌آورند.

موارد مصرف بنزودیازپین‌ها

بنزودیازپین‌ها بیش از همه به عنوان داروهای ضد اضطرابی شناخته می‌شوند. با این حال آن‌ها موارد مصرف گسترده‌ای دارند و علاوه بر درمان اختلالات اضطرابی اغلب برای درمان مشکلات صرع و تشنج، بی خوابی و سایر مشکلات خواب نیز تجویز می‌شوند. هم چنین از برخی داروهای بنزودیازپینی برای بیهوشی عمومی، رفع اسپاسم عضلانی، رفع علائم سندروم محرومیت از الکل و بیقراری‌های مرتبط با آن، بهبود حالت تهوع و استفراغ، درمان افسردگی و حملات عصبی استفاده می‌شود.

عوارض جانبی مصرف بنزودیازپین ها

بنزودیازپین ها همانند هر طبقه دارویی دیگری ممکن است منجر به بروز برخی عوارض جانبی شوند که البته برای همه کسانی که از این داروها استفاده می‌کنند لزوما اتفاق نمی‌افتند. از جمله رایج‌ترین عوارضی که در پی مصرف داروهای بنزودیازپینی مشاهده می‌شوند می‌توان به احساس رخوت، ضعف، سرگیجه و بروز مشکلاتی در حفظ تعادل حرکتی اشاره کرد. موارد زیر از دیگر عوارض جانبی هستند که ممکن است توسط مصرف کننده داروهای بنزودیازپینی گزارش شوند.

  • پایین آمدن خلق و احساس افسردگی
  • از دست دادن جهت یابی
  • سردرد
  • بروز مشکلاتی در خواب
  • احساس گیجی
  • افزایش تحریک پذیری و پرخاشگری
  • بروز اختلالاتی در حافظه
  • تعریق
  • تنگی نفس
  • مشکلات گوارشی

به همین دلیل متخصصین مصرف آنها را برای طولانی تجویز نمی‌کنند. چرا که علاوه بر عارضه های ذکر شده در افراد باعث بروز وابستگی نیز می‌شوند. به طور کلی در مورد مصرف داروهای روان نباید به صورت خودسرانه عمل کرد؛ چراکه شروع و قطع مصرف آنها نیاز به دستور پزشک دارد.

اثر بنزودیازپین ها در بارداری

مصرف بنزودیازپین ها در دوران بارداری برای نوزاد مضر است؛ به همین دلیل در دوران بارداری و شیردهی بهتر از مصرف آن خودداری کرده و یا تحت نظر پزشک آنها را مصرف کنید. در دوران بارداری مصرف هر دارویی بر سلامت جنین موثر است. بیماری های روان تاثیرات شدید تری خواهند داشت. با اینکه احتمالا در این دوران، زنان باردار عوارض بدی را از لحاظ روحی تجربه می‌کنند؛ اما باید سلامت فرزند را در نظر گرفته و مدتی این نوع از داروها را مصرف نکنند.

سومصرف بنزودیازپین ها

جالب است بدانید مصرف بنزودیازپین ها در دوزهای بالا یا بیش از اندازه حالتی شبیه مستی ایجاد می‌کندو همچنین افراد ممکن است عوارض زیر را تجربه کنند.

ناهنجاری در گفتار

اختلال در فعالیت های شناختی

پرخاشگری و تحریک پذیری

اختلال در خواب

حالت تهوع و استفراغ

معمولا علائم اوردوز با این داروها با کاهش ریتم تنفسی مشخص شده و احتمالا به بیهوشی، کما و حتی مرگ منجر می‌شود. همچنین اگر این دارو ها با مواد دیگری مثل الکل، هروئین، آنتی هیستامین و یا مسکن های مختلف مصرف شوند؛ احتمالا این علائم را ایجاد خواهند کرد. 

وابستگی جسمانی و روانشناختی به بنزودیازپین ها

یکی از عوارض جانبی بسیار مهم داروهای بنزودیازپینی که باید به طور جداگانه‌ به آن پرداخته شود، اعتیادآوری یا همان ایجاد وابستگی جسمانی و روانشناختی است. از همین رو هرگونه مصرف سرخود این داروها ممنوع است. هم چنین کسانی که تحت درمان با داروهای بنزودیازپینی قرار دارند نباید به یک باره مصرف خود را قطع کنند چرا که این کار منجر به بروز سندروم محرومیت می‌شود.

از جمله علائمی که در این شرایط اتفاق می‌افتند می‌توان به بی خوابی مفرط، احساس بی قراری و از دست دادن اعتماد به نفس اشاره کرد. اگر بیش از چند ماه است که از بنزودیازپین‌ها استفاده می‌کنید قطع ناگهانی دارو بسیار خطرناک است. در این شرایط اغلب علائم جدی نظیر تشنج، لرزش بدن، اسپاسم عضلانی، استفراغ و تعریق زیاد بروز پیدا می‌کنند. برای پیشگیری از این مشکلات حتما باید قبل از اینکه تصمیم به کنار گذاشتن دارو بگیرید با متخصص مشورت نمایید.

علائم ترک بنزودیازپین ها

وابستگی به مصرف بنزودیازپین ها بعد از مدتی، طبیعی است. افراد بعد از قطع مصرف آنها به صورت ناگهانی احتمالا علائمی را تجربه خواهند کرد که نشانه های ترک است. قطع مصرف بنزودیازپین ها نباید به صورت ناگهانی صورت گرفته بلکه باید به تدریج و توسط پزشک انجام شود.

برخی از نشانه هایی که فرد در این دوران تجربه می‌کند؛ شامل تشنج، سردرد، تمرکز ضعیف، درد وگرفتگی عضلات، توهم و هذیان، اضطراب، درد معده و لرزش بدن است. با شدید شدن این نشانه ها، فرد باید به پزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کند. سم زدایی و دریافت مشاوره، از روش های موثر برای ترک مصرف این دارو هستند.

داروهایی که با بنزودیازپین ها تداخل دارند

بنزودیازپین ها اگر به طور همزمان با داروهایی که عملکرد سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهند مصرف شوند، به بروز رخوت بیش از حد و کاهش هوشیاری می‌انجامند. از جمله مواد و داروهایی که کاهش دهنده عملکرد سیستم عصبی مرکزی هستند و با بنزودیازپین ها تداخل دارند می‌توان به الکل، باربیتورات ها، مواد مخدر و داروهای آرام بخش اشاره کرد.

برخی از داروها نیز بر متابولیسم کبدی بنزودیاپین ها اثر می‌گذارند و باعث می‌شوند که دارو دیرتر از بدن دفع شود. از جمله این داروها می‌توان به فلوکستین، سایمتادین، دپاکین و کتوکنازول اشاره کرد.

تفاوت میان بنزودیازپین ها

طبیعی است که بنزودیازپین ها از نظر مکانیسم اثر و مدت زمان اثربخشی متفاوت هستند. همچنین موارد مصرف آنها فرق می‌کند. به همین دلیل پزشک باید در مورد نوع دارو و مدت زمان مصرف تصمیم گیری کند.  برخی از تفاوت ها شامل موارد زیر می‌شوند.

دیازپام یا والیوم و ترانگزن، اثربخشی سریعی دارند و معمولا بین نیم تا یک ساعت اثرات آنها ظاهر خواهد شد.

اگزازپام یا سراکس کندتر عمل کرده و همچنین لورازپام، آلپرازولام و کلونازپام سرعت بیشتری نسبت اگزازپام خواهند داشت.

کلورازپات، تریازولام و میدازولازم، اثربخشی کوتاه مدتی نسبت به سایر بنزودیازپین ها دارند. مدت زمان اثر آنها 3 تا 8 ساعت خواهد بود.

اما داروهایی مثل آلپرازولام، لورازپام، استازولام و تمازپام، برای مدت زمان طولانی تر موثر هستند و اثرات آنها تقریبا تا 11 الی 20 ساعت وجود دارد.

در نهایت اثر داروهایی مثل کلردیازپوکساید، کلونازپام، دیازپام، فلورازپام و کوازپام تا 1 تا 3 روز در بدن باقی می‌ماند.

مثال هایی از داروهای بنزودیازپینی

بنزودیازپین ها طیف گسترده‌ای از داروها را شامل می‌شوند که در لیست زیر با کلیک بر هر دارو می‌‍توانید با نحوه مصرف، آثار و عوارض آن آشنا شوید.

 سخن پایانی

بنزودیازپین ها برای طیف وسیعی از بیماری های مختلف تجویز می‌شوند و اثربخش هستند. اما عوارض آنها نیز بسیار است. به همین دلیل نباید بیشتر از 2 هفته از آنها استفاده کرد. برای جلوگیری از ایجاد وابستگی و حتی سومصرف این دارو، فرد باید به تجویز پزشک خود پایبند مانده و برای درمان اختلالات روانی خود از یک روانشناس نیز کمک بگیرد.

برای درمان بیماری های مختلف روان، استفاده از دارو درمانی و روش های روانشناختی در کنار یکدیگر موثر هستند. باید در مورد مصرف این داروها بسیار احتیاط کردو همچنین علائم را جدی گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه بنزودیازپین ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا داروهای بنزودیازپینی باهم فرق دارند؟

بله، تفاوت آن ها در سرعت اثربخشی، طول مدت اثربخشی و موارد مصرف است. برای مثال دیازپام از جمله داروهایی است که سریع الاثر است و مدت زمان طولانی تری نیز در بدن باقی می ماند.

منبع: بنزودیازپین ها چه عارضه هایی دارند؟



:: برچسب‌ها: بنزودیازپین ها چه عارضه هایی دارند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج با آدم خسیس (حالا مرد یا زن خسیس) شاید در نگاه اول مهم به نظر نیاید، اما بسیاری از زنان و مردانی که به دادگاه‌های خانواده مراجعه کرده‌اند، اختلافات زیادی در زمینه مسائل مالی داشته‌اند. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در ارتباط با همسر آینده‌تان مد نظر قرار بدهید، نگرش او به شیوه خرج کردن است. خساست صفتی است که حتی در خانواده‌های ثروتمند هم وجود دارد، بنابراین برای تشخیص این خصیصه باید دقت بیشتری نمایید. 

منبع: ازدواج با آدم خسیس چگونه خواهد بود

ازدواج با آدم خسیس

پول موضوع بحث برانگیزی است که در تمام روابط الزامی است. و در واقع ملاک اصلی ازدواج، پول می‌باشد. قبل از اینکه به ازدواج با آدم خسیس تن بدهید، ویژگی های او را در نظر بگیرید. آیا توانایی مقابله با رفتارهای او را دارید؟ یا برای شما طاقت فرسا خواهد بود؟ اغلب خانم ها از ازدواج با آدم خسیس بیزارند. و کسانی هم که با فرد خسیس ازدواج کرده اند، دیگران را از عواقب و ناراحتی های این ازدواج آگاه می‌کنند.

فرد خسیس هرگز برای شما هدیه نمی‌خرد و در تمامی موارد در حال پس انداز می‌باشد. این افراد دائم در حال ناله کردن هستند و از شرایط زندگی ناراضی اند. نشانه های دیگری در افراد خسیس وجود دارد که در این مقاله راجع به تمامی آنها توضیح داده ایم.

ویژگی‌های زندگی با آدم خسیس

قبل از اینکه هر صحبتی راجع به ازدواج با آدم خسیس بکنیم باید بدانیم خسیس بودن یعنی چه؟ گاهی اوقات طرف مقابل خسیس نیست؛ بلکه در مقایسه با شما مدیریت مالی بهتری دارد. یا به چیزهایی اهمیت می‌دهد که شاید برای شما اصلاً مهم نیستند. فراموش نکنید به همان اندازه که خساست ویژگی مشکل‌آفرینی است، توانایی مدیریت مالی ویژگی مطلوبی است که باید از آن خوشحال باشید. اما افراد خسیس چه ویژگی‌هایی دارند؟

???? همه‌چیز را به پول ربط می‌دهند

صحبت کردن با آدم خسیس همیشه به پول ختم می‌شود؛ اگر از یک مهمانی، خرید وسیله‌ای برای خانه یا حتی جشن عروسی با او صحبت کنید، فقط بخش مالی قضیه را می‌بیند. آن‌ها معمولاً هزاران دلیل دارند که خرج کردن این پول اشتباه است و می‌توان با نگه داشتن این مقدار هزینه کار مفید تری انجام داد. به طور کلی در ازدواج با آدم خسیس باید آمادگی صحبت دائمی راجع به پول را داشته باشید.

???? خرید کردن برای آن‌ها سخت است

خرید یک وسیله جدید هرچقدر هم به آن نیاز داشته باشد، برای آدم خسیس بی‌معنی است. پس اگر لباس‌های تکراری یا وسایل کهنه و تعمیر شده را در خانه این آدم‌ها می‌بینید نباید تعجب کنید. آن‌ها بارها یک لباس یا وسیله را تعمیر می‌کنند که از خرید فرار کنند و به همین اندازه سعی می‌کنند از وسایلشان مراقبت کنند که مبادا خراب شود. در نتیجه در ازدواج با آدم خسیس باید آمادگی این را داشته باشید که بیش‌ از حد از وسایل‌تان مراقبت کنید.

???? روابط اجتماعی محدود

روابط اجتماعی نیاز به هزینه کردن دارد. شما باید برای دعوت دوستان‌تان و ترتیب دادن یک مهمانی هزینه کنید. به‌علاوه وقتی می‌خواهید برای مهمانی به خانه کسی بروید نیاز به لباس مرتب دارید. همچنین بسیاری از ما این فرهنگ را قبول داریم که نباید با دست‌خالی به خانه کسی برویم. همه این‌ها از نظر یک خسیس اشتباه هستند.

به همین خاطر آن‌ها معمولاً تمایلی به برقراری روابط اجتماعی ندارند. به‌علاوه بسیاری از اطرافیان هم به خاطر این خصوصیت آن‌ها را کنار می‌گذارند. پس در ازدواج با آدم خسیس تبدیل به آدمی تنها خواهید شد.

???? ازدواج با آدم خسیس | هدیه دادن بی‌معناست

از نظر یک مرد یا زن خسیس دلیلی برای هدیه دادن در مناسبت‌های مختلف وجود ندارد. آن‌ها هدیه را خرج کردن پول اضافه‌ای می‌دانند که دیگر برگشت یا عایدی برای آن وجود ندارد. بنابراین در ازدواج با آدم خسیس، بسیاری از مهمانی‌ها را از دست خواهید داد و یا امکان ابراز علاقه به عزیزانتان از طریق هدیه دادن محدود می‌شود.

???? پس‌انداز کردن

از جمله ویژگی‌های یک آدم خسیس این است که همیشه به دنبال پس‌انداز کردن هستند. اما مدل پس‌انداز کردن آن‌ها با دیگران بسیار متفاوت است. همه ما به پس‌انداز اهمیت می‌دهیم. اما پس‌انداز به این معناست که شما بعد از انجام هزینه‌های ضروری بخشی از باقی‌مانده پولتان را ذخیره کنید.

یک آدم خسیس حتی از مخارج اصلی زندگی می‌زند برای اینکه پس‌انداز داشته باشد. به‌ علاوه آن‌ها معمولاً تا زمانی که واقعاً مجبور نشوند، دست به پس‌انداز خود نمی‌زنند. در واقع آدم خسیس پول‌ها را برای استفاده خود و اطرافیان پس‌انداز نمی‌کند. بلکه تنها از خود پس‌انداز کردن و بالا رفتن رقم پس‌اندازشان لذت می‌برند. در ازدواج با آدم خسیس باید همیشه آماده پس انداز کردن باشید.

???? تفریح بسیار کم

تفریح کردن را چه می‌دانید؟ رفتن به یک سفر؟ شرکت در یک مهمانی؟ یا حتی یک گردش ساده بعد از ظهر؟ همه این‌ها نیاز به این دارد که شما مبلغی را هزینه کنید. به همین خاطر است که معمولاً تفریح برای آدم‌های خسیس معنایی ندارد. بعضی از آن‌ها صراحتاً بیان می‌کنند که به دلیل هزینه نکردن پول این کارها را انجام نمی‌دهند.

اما بعضی‌های دیگر انواع و اقسام بهانه‌ها را دارند. برای مثال از آلوده بودن غذای بیرون تا شلوغی خیابان‌ها ممکن است بهانه‌های مختلفی را از یک فرد خسیس بشنوید. حقیقت این است که آن‌ها دلشان نمی‌خواهد از حساب مالیشان چیزی خرج کنند. پس در ازدواج با آدم خسیس باید از تفریحات خود بگذرید.

???? زمان خوشحالی آنها عدم درخواست پول است

در ازدواج با آدم خسیس زمانی روی خوش همسر را خواهید دید که پول نخواهید. فرد خسیس هیچ علاقه ای به پرداخت پول ندارد و اغلب در زمان درخواست پول عصبی می‌شود. اگر قصد ازدواج با آدم خسیس را دارید؛ باید از فکر درخواست پول بیرون بیایید. تا زندگی خوبی را پیش رو داشته باشید.

???? در مورد پول شما کنجکاو است

اگر ازدواج با آدم خسیس صورت بگیرد؛ باید آمار حساب های بانکی و سرمایه خود را در اختیار او قرار دهید. این افراد خیلی علاقه دارند تا نسبت به اموال شما اطلاعات داشته باشند و تمامی اموال شما را در دست خود بگیرند.

پیامدهای ازدواج با مرد و آدم خسیس

 

ازدواج با آدم خسیس همراه با پیامدهایی است که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? بیماری‌های روحی

شما تنها زمانی می‌توانید با یک فرد خسیس زندگی کنید که خودتان هم خسیس باشید. در غیر این صورت روابط اجتماعی محدود، تفریحات کم و همین‌طور بحث‌های دائمی راجع به مخارج و هزینه‌ها شما را درگیر انواع بیماری‌های روحی خواهد کرد. افسرده شدن، تأثیر گرفتن از خلق و خوی آدم خسیس و از دست دادن اعتماد به‌ نفس از جمله مشکلاتی هستند که ازدواج با آدم خسیس به همراه خواهد داشت.

???? طرد شدن از جانب اطرافیان

همان‌طور که گفتیم روابط اجتماعی برای آدم‌های خسیس محدود است. آن‌ها یا خودشان میلی به ارتباط ندارند؛ و یا از طرف دیگران کنار گذاشته می‌شوند. به همین خاطر یکی از پیامدهای ازدواج با آدم خسیس این است که رفت‌وآمد و ارتباطات شما حتی با نزدیک‌ترین اقوام یا اعضای خانواده نیز دچار مشکل می‌شود.

???? سرد شدن ازدواج

مشکلات و پیامدهایی که ازدواج با آدم خسیس به همراه دارد باعث می‌شود به‌ تدریج احساس کنید دیگر علاقه گذشته بین شما وجود ندارد. کم‌کم از همسرتان فاصله می‌گیرید و حتی ممکن است برای تمام کردن زندگی مشترک تصمیم بگیرید.

ازدواج با آدم خسیس و اهمیت مشاوره

ازدواج با آدم خسیس مشکلات بسیاری را در زندگی شما ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است از ابتدا ویژگی‌های این افراد را بشناسید و از اینکه می‌توانید با آن‌ها زندگی کنید یا نه مطمئن شوید. اما بسیاری از اوقات طول مدت آشنایی بسیار کمتر از آن است که ما بتوانیم ویژگی‌های طرف مقابل را بشناسیم.

گاهی اوقات هم بلد نیستیم با کمک از نشانه‌ها ویژگی‌های اخلاقی طرف مقابل را کشف کنیم. در همه این شرایط کمک گرفتن از جلسات مشاوره می‌تواند بسیار مفید باشد. مشاورین با استفاده از مصاحبه و تست‌های شخصیت اطلاعات خوبی راجع به طرف مقابل و میزان هماهنگی شما با یکدیگر ارائه می‌کنند. به‌علاوه آن‌ها می‌توانند راه‌هایی برای کنار آمدن با ازدواج با آدم خسیس در طول زندگی را به شما آموزش دهند.

کلام آخر

در ازدواج با آدم خسیس باید به نکات مهمی توجه کنید. این افراد برای خانواده خرج نمی‌کنند و حتی مردانی را برای خانواده خود خرید می‌کنند، به تمسخر می‌گیرند. اما اگر با فرد خسیس ازدواج کرده اید؛ توصیه می‌کنیم که برای برخورد با او از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. تا راه های برخورد و کاهش خساست همسر را به شما آموزش دهند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با آدم خسیس می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ازدواج با آدم خسیس چه پیامدهایی دارد؟

بیماری‌های روحی به دلیل درگیری‌های مدام، تفریحات کم و همین‌طور روابط اجتماعی محدود ازجمله پیامدهای ازدواج با آدم خسیس هستند.

آیا آدم خسیس پس از ازدواج بهتر می‌شود؟

خیر؛ خساست یک ویژگی شخصیتی در بعضی آدم‌ها است و معمولاً قابل تغییر کردن نخواهد بود.

منبع: ازدواج با آدم خسیس چگونه خواهد بود



:: برچسب‌ها: ازدواج با آدم خسیس چگونه خواهد بود ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شناخت بدن همسر چه ضرورتی دارد؟ چرا باید بدن همسر خود را بشناسیم؟ همانطورکه می‌دانید رابطه عاطفی و آمیزش جنسی در زندگی مشترک زوجین اهمیت بسیار زیادی دارد. در اکثر مواقع مشکلاتی که در روابط جنسی زوجین پیش می‌آید ناشی از همین عدم شناخت بدن همسر است و بسیاری از زوجین خجالت می‌کشند که در ارتباط با این مسئله با همسر خود گفتگو کنند. بدن مردان و زنان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد و شناخت بدن همسر می‌تواند تضمین کننده یک رابطه خوب و گرم میان زوجین شود. با خواندن این مقاله و دریافت مشاوره جنسی می‌توانید گرمای رابطه خود را بیشتر کنید.

اهمیت شناخت بدن همسر

همانطور که در مقدمه مقاله گفته شد، شناخت بدن همسر نقش تاثیرگذاری در روابط جنسی و زندگی زناشویی دارد. مسئله حائز اهمیت این است که زوجین باید به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارند و هر یک برای رضایت طرف مقابل تلاش کنند. آگاهی از تفاوت‌های بدن زن و مرد به زوجین کمک می‌کند تا ارتباط موثرتری با یکدیگر برقرار کنند. در ادامه توضیحاتی کامل تر درباره لزوم شناخت بدن همسر داده ایم.

لذت بیشتر در رابطه

هر چه شناخت بدن همسر بیشتر باشد، زن و مرد لذت بیشتری از رابطه با هم خواهند برد. این لذت فقط جنبه جسمی ندارد، بلکه آن ها با توجه و نکته بینی که نسبت به یکدیگر پیدا می کنند از نظر روانی نیز به لذت خواهند رسید. هر چه همسرتان لذت بیشتری ببرد، به شما نزدیک تر شده و خواهان رابطه بیشتری با شما خواهد بود. با شناخت بدن همسر تان او را غرق در لذت کنید. به او نشان دهید که در کنار شما می توانید بهترین حس ها را تجربه کند. پس از مدتی خواهید دید که او بیش از روز قبل به شما و خانواده اهمیت می‌دهد.

پی بردن به نیازها و علایق همسر

هر زن و مردی علایق منحصر به فردی در رابطه دارد. به عنوان همسر اگر در پی شناخت بدن همسر خود باشید، به این علایق پی خواهید برد. متقابلا همسرتان نیز بدن شما را خواهد شناخت و این گونه هر دو می توانید لذت بیشتری برای هم ایجاد بکنید. لذت و آرامشی که در کنار همسرتان به دست می‌آورید با هیچ چیز قابل جایگزین نیست.

صمیمیت بیشتر و از بین رفتن سوء تفاهم ها

توجه و تلاش شما برای شناخت بدن همسر به او نشان می‌دهد که چقدر نسبت به او کنجکاو هستید. پس روز به روز بهم نزدیک‌تر شده و صمیمیت شما بیشتر خواهد شد. پس واکنش های مناسب تری به همسرتان نشان می‌دهید. و می توانید سوء تفاهم ها را از بین ببرید. برای مثال وقتی مردی نتواند همسرش را به ارگاسم برساند، عملکرد جنسی خودش را ضعیف می‌پندارد. اما اگر شناخت کافی از بدن همسرش داشته باشد، با تحریک مناسب هر دو از رابطه لذت خواهند برد.

شناخت بدن زنان

مهم‌ترین نکته‌ای که مردان در شناخت بدن همسرشان باید در نظر بگیرند این است که زنان به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به سطح برانگیختی نیاز دارند به همین جهت نقش عواملی مانند پیش‌نوازی و معاشقه در شروع رابطه جنسی برای زنان بسیار اهمیت دارد و همین پیش‌نوازی است که به همسر کمک می‌کند تا به یک رابطه جنسی رضایت بخش دست یابد. این عامل می‌تواند برای زوجین بسیار مفید باشد.

شناخت بدن همسر | نقاط حساس بدن زنان 

نکات‌ دیگر در ارتباط با شناخت بدن همسر (زن) این است که آشنایی و رعایت این نکات می‌تواند منجر به یک رابطه جنسی رضایت بخش در زوجین شود. به عنوان مثال می‌توان به شناخت نقاط حساس بدن، نحوه تحریک و چرخه پاسخ جنسی اشاره کرد. نکته‌ای که مردان باید آن را در نظر بگیرند این است که آشنایی و رعایت این نکات در روابط جنسی می‌تواند برای خود و همسرشان مفید و لذت بخش باشد.

به طور کلی نقاط حساس بدن زنان شامل، سر و گردن، لاله گوش، لب، سینه و اندام جنسی می‌باشد. همچنین دست‌ها، شکم، کمر، و پاها نقاط مهم حساسی هستند که در درجه بعدی اهمیت زیادی در برانگیختگی جنسی بانوان دارند.

شناخت بدن مردان

یک باور اشتباه که در بسیاری از زوجین وجود دارد این است که فکر می‌کنند مردان به معاشقه و پیش‌نوازی نیازی ندارند یا اینکه این عمل حتماً باید توسط مردان انجام شود. اما همانطور که گفته شد این یک باور اشتباه است؛ هم مردان و هم زنان در روابط جنسی و زناشویی به پیش‌نوازی و معاشقه نیاز دارند. عدم رعایت این مسئله می‌تواند منجر به زودانزالی در مردان شود که یک مسئله رایج در نارضایتی روابط جنسی میان زوجین است.

شناخت بدن همسر | نقش معاشقه در عملکرد جنسی مردان

معاشقه و پیش‌نوازی همانطور که می‌تواند عامل موثری برای برانگیختگی زنان محسوب شود، فرصت کافی برای مردانی که زودانزالی دارند را نیز فراهم می‌کند تا به آمادگی کافی برای برقراری رابطه جنسی برسند و طول رابطه جنسی افزایش پیدا کند. از جمله نقاط حساس بدن مردان می‌توان به گردن، لب‌، لاله گوش، بیضه‌ها، نوک سینه، ران پا و آلت تناسلی اشاره کرد.

تغییرات جسمی بعد از ارگاسم در بدن خانم ها

یکی از مهمترین مسائل در شناخت بدن همسر، تغییرات فیزیولوژیکی بعد از ارگاسم است که این فرایند در زنان و مردان به طور متفاوتی رخ می‌دهد. زنان بعد از تجربه رسیدن به ارگاسم هورمون پرولاکتین ترشح می‌کنند، ترشح این هورمون باعث می‌شود که انرژی و حالت سرخوشی زیادی در زنان به وجود آید.  یکی از مسائل بسیار مهم برای زنان، این است که تمایل دارند بعد از تجربه ارگاسم درباره رابطه جنسی صحبت کنند یا در آغوش گرفته شوند.

تغییرات فیزیکی بعد از ارگاسم در بدن مردان

مردان بعد از تجربه ارگاسم به دلیل ترشح هورمون‌های خاص، خواب آلود شده و تمایل زیادی به خوابیدن پیدا می‌کنند. این مسئله می‌تواند با رفتار زنان بعد از ارگاسم در تضاد باشد. زوجین باید بدانند که این تغییرات به صورت فیزیولوژیکی رخ می‌دهد ولازم است که نسبت به این مسائل شناخت داشته باشند. در نتیجه باید به شناخت بدن همسر پرداخته و با درک یکدیگر به تفاوت‌های هم احترام بگذارند.

آیا مردان و زنان همیشه برای رابطه جنسی آمادگی دارند؟

هم مردان و هم مانند زنان طی دوره‌هایی در ماه تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند. زنان دچار قاعدگی یا پریود می‌شوند که خلق‌ و میلشان نسبت به رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر مردان هم دچار این تغییرات می‌شوند؛ درست است که آنان همچون زنان دوره و علائم مشخصی ندارند اما تستوسترون در بدن‌شان کاهش پیدا می‌کند که این تغییرات می‌تواند روان و وضعیت رابطه جنسی مردان را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط بهتر است هیچ یک از زوجین برای رابطه جنسی به دیگری فشار نیاورد چراکه در این صورت در زندگی زناشویی مشکلات متعددی به وجود می‌آید. 

سخن آخر

شناخت بدن همسر از مهم ترین کارهایی است که هر مردی و زنی بعد ازدواج باید برای آن تلاش کنند. شاید برقراری رابطه جنسی یک نیاز ذاتی باشد، اما نحوه انجام آن به روش های مختلفی صورت میگیرد. پس شما باید ابتدا شناخت کافی نسبت به بدن خود و همسرتان پیدا کنید و سپس برای کسب لذت جنسی به او نزدیک بشوید. همانطور که بدن زنان دارای پیچیدگی هایی است، بدن مردان نیز دارای پیچیدگی های منحصر به فردی است. پس خانم ها هم باید این تفاوت ها را درک کرده و برای ارتقای کیفیت رابطه شان تلاش کنند.

متاسفانه زوج های زیادی به خاطر عدم توجه به اهمیت رابطه زناشویی به این بخش از زندگی مشترک شان توجهی نکرده و آن را به دست تقدیر می سپارند. حال آن که ریشه بسیاری از اختلافات زوجین در عدم رضایت از رابطه است. متخصصین ازدواج و خانواده شناخت بدن همسر را برای هر زن و شوهری ضروری میدانند. چرا که در آن صورت زن و مرد نسبت به هم رئوف تر، با گذشت تر، صبور تر و حامی تر خواهند شد.

بنابراین اگر در مشکلی در حیطه روابط زناشویی تان دارید، بدون شرم برای درمان اقدام کنید. در این خصوص می توانید با خیال آسوده به درمانگران ازدواج و خانواده اعتماد کنید. پس با شماره های درج شده تماس بگیرید. و برای دریافت خدمات مشاوره جنسی از سکستراپیست های ذهن نو با اپراتور هماهنگ نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت بدن همسر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

شناخت بدن همسر چه تاثیری در زندگی زناشویی دارد؟

با شناخت بدن همسر و اگاهی از تفاوت‌های بدن زنان و مردان، می‌توانید همسرتان را بهتر درک کرده و در رابطه جنسی بهتر عمل کنید. رابطه جنسی نقش بسیار زیادی در کیفیت رابطه عاطفی زوجین دارد. با کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید این شناخت و آگاهی را در خود ایجاد کنید. 

منبع: شناخت بدن همسر چه ضرورتی دارد؟



:: برچسب‌ها: شناخت بدن همسر چه ضرورتی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

میزبان خوب و مهمان نوازی در کشور عزیز ما بسیار مهم است. همه افراد به دنبال راهکارهایی برای این هستند که میزبان خوبی باشند. چگونه با مهمان برخورد کنند و برای مهمان نوازی به چه نکاتی توجه کنند. احتمالا در اطراف خود افرادی را ملاقات کرده اید که بسیار مهمان نواز هستند. و تمامی مهمان های آنها همیشه از میزبانی فرد راضی بوده اند. اما در کنار آن کسانی نیز هستند که هرگز میزبان‌خوبی نبوده و باعث آزرده خاطری مهمان می‌شوند.

برای اینکه میزبان خوب باشید؛ باید به نکات مهمی توجه کنید که در این مقاله کاملا وظایف یک میزبان خوب را توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهمان نوازی حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: میزبان خوب | 14 کار که شما را میزبان خوب می کند

میزبان خوب کیست؟

از نظر شما به چه کسانی میزبان خوب می‌گویند؟ میزبان خوب کیست؟ چه کارهایی را باید انجام داد تا به میزبان خوب تبدیل شوید؟ سوالات زیادی در این خصوص وجود داد که پاسخگویی به آن سخت نیست. برای اینکه میزبان‌خوبی باشید باید وظایفی برای خود مشخص کنید. با مهمان ها برخورد خوش داشته باشید، بر رفتار خود دقت کنید و هم صحبتی خوبی برای مهمان باشید. اگر مهمان به خانه شما آمد او را سرگرم کنید و هرگز گشنه اش نگذارید. آرامش را در خانه برقرار کنید و لبخند را فراموش نکنید.

بر اساس داده ها، ایرانیان میزبان خوبی هستند. و زبان زد عام و خاص هستند. اما در کشور ایران نیز شهر های مختلف درجه میزبانی متفاوتی از خود ارائه می‌دهند. بنابراین مهمان نوازی خوب را هم می‌توان به آداب و رسوم ربط داد. در این مقاله سعی کرده این وظایف میزبان خوب را به شما شرح دهیم تا مهمان های خود را راضی نگه دارید.

وظایف میزبان خوب چیست؟

میزبان خوب وظایفی دارد. که اگر این وظایف انجام شود، به راحتی می‌تواند مهمان نوازی خود را افزایش دهد و خاطرات خوبی را برای مهمان رقم بزند. در این بخش مقاله راجع به میزبان‌خوب توضیح داده ایم.

???? با لبخند و روی باز خوشامدگویی کنید

برای اینکه میزبان خوبی باشید، باید لبخند و روی باز هنگام خوشامدگویی را فراموش نکنید. خوشرویی و استقبال گرم از مهمانان در لحظه ورود، حال خوبی را برای مهمان می‌سازد. باید به مهمان ها نشان دهید که از مشاهده آنها خوشحال هستید.

???? گشاده رو باشید | میزبان خوب

میزبان خوب همیشه باید گشاده رو باشد. اخم نکنید و احساس اضافه بودن به مهمان ندهید. لبخند و رفتار مناسب را در طول مهمانی به خاطر داشته باشید. 

???? مهمان ها را با خانه آشنا کنید

یک میزبان خوب باید مهمان ها را با خانه آشنا کند. رسم میزبانی این است که اتاق تعویض لباس را به مهمان نشان دهید. اگر مهمان شما مسافر است و طولانی مدت در خانه شما حضور خواهد داشت، از همان ابتدا محل حمام و سرویس بهداشتی را به او معرفی کنید. و هنگامی که مهمان در حال آماده شدن است، برای او نوشیدنی و میان وعده ای را آماده کنید.

???? در حضور مهمان آرامش داشته باشید | میزبان خوب

یک میزبان خوب در حضور مهمان بسیار با آرامش و گرم رفتار می‌کند. به راحتی روی مبل تکیه دهید و پاهای خود را تکان ندهید. تکان پا به منزله بی قراری و اضطراب میزبان است. بنابراین آرامش داشته باشید تا مهمان نیز از شما آرامش بگیرد. 

???? هم صحبتی خوبی برای مهمان باشید

میزبان خوب همیشه هم صحبتی خوبی برای مهمان است. موضوعی برای گفتگو انتخاب کنید و به چشم های او نگاه کنید. ارتباط چشمی باعث برقراری تعامل و ارتباط مناسب می‌شود. به صحبت های میزبان خود گوش دهید و علاقه خودتان را نشان دهید. به شیوه ای رفتار کنید که مهمان احساس صمیمیت و راحتی کند.

???? برای مهمان خوراکی تهیه کنید | میزبان خوب

یکی از رفتارهای میزبان خوب، تهیه خوراکی و شیرینی است. شیرینی های مختلفی برای مهمان تهیه کنید و دمنوش های خوش رنگ و طعمی برای مهمان تهیه کنید. اگر مهمان شما دیابت یا رژیم دارد، برای او خوراکی های مناسب تهیه کنید. و به او اطلاع دهید که به فکرش هستید.

???? غذای مورد علاقه مهمان را تهیه کنید

اگر از غذای مورد علاقه مهمان اطلاع دارید، برای او تهیه کنید. غذاهای مفید و مناسب تهیه کنید و مهمان نوازی خود را نشان دهید. اگر مهمان سر زده وارد منزل شد، حتما برای او غذا و خوراکی سرو کنید. 

???? غذا را سریع سرو کنید

میزبان خوب همه چیز را سر وقت انجام می‌دهد. غذا را سریع سرو کنید و اجازه گرسنگی به میزبان ندهید. اگر مهمان شما مسافر است باید فورا میز غذا را بچینید تا زمان استراحت به او دهید.

???? همراه مهمان غذا میل کنید | میزبان خوب

یکی از وظایف میزبان خوب این است که همراه با مهمان غذا میل کند. هرگز مهمان را به تنهایی به سرو غذا دعوت نکنید. زیرا برخی از مهمان ها هنگام تنهایی غذا خوردن، سیر نشده غذا را کنار می‌گذارند. برای جلوگیری از این اتفاق حتما مهمان را همراهی کنید.

???? ظروف زیبا و مناسب استفاده کنید

میزبان خوب برای مهمان های خود ظروف زیبا استفاده می‌کند. برای احترام به مهمانان خود هرگز از وسایل یک بار مصرف استفاده نکنید. ظروف مهمانی و ست را استفاده کنید. بین ظروف خود هماهنگی داشته باشید تا سلیقه و احترام خود را نشان دهید.

???? مراقب رفتار خود باشید | میزبان خوب

میزبان خوب باید رفتار مناسب و قابل احترام داشته باشد. به مهمان طعنه نزنید، از الفاظ رکیک استفاده نکنید و رفتارهای زشت از خود نشان ندهید. در حین غذا خوردن هرگز پر حرفی نکنید و اجازه دهید که مهمان در آرامش غذا بخورد. 

???? به مهمان ها سر بزنید و وقتتان را با آنها سپری کنید

یک میزبان خوب به تمامی مهمان ها سر می‌زند و بیشتر وقت خود را صرف مهمان ها می‌کند. مهمان ها را به حال خود رها نکنید. از مهمان ها بپرسید که به چیزی نیاز دارند یا خیر و وقت خود را با آنها سپری کنید. بهتر است که قبل از حضور مهمان ها تدارک ببینید تا در مهمانی زمان خود را در آشپزخانه سپری نکنید.

???? برای مهمان ها بازی و تدارک تهیه کنید

برای مهمان ها حتما بازی و سرگرمی تهیه کنید. میزبان خوب اجازه بی حوصلگی به مهمان ها نمی‌دهد. قبل از اینکه حوصله مهمان هایتان سر برود، باید آنها را با بازی سرگرم کنید. بین مهمان ها صمیمیت ایجاد کنید تا با یکدیگر ارتباط بگیرند.

???? برخی نکات کوتاه در مهمان نوازی

???? قبل از ورود مهمان خانه را تمیز کنید.

???? محل خواب مهمان را از قبل تعیین کنید.

????مراقب وسایل با ارزش و شکستنی باشید.

???? با مهمان ها تعارف نداشته باشید.

???? قبل از مهمان ها نخوابید.

????در حضور مهمان مشکلات زندگی را بروز ندهید.

???? در حضور مهمان ها خشمگین نشوید.

کلام آخر

میزبان خوب ویژگی مثبتی است که در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم. افراد زیادی وجود دارند که در رابطه با مهمان نوازی به دنبال شیوه های رفتاری مناسب هستند. در این شرایط بهترین راه کمک و مشورت از روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه میزبان خوب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: میزبان خوب | 14 کار که شما را میزبان خوب می کند



:: برچسب‌ها: میزبان خوب ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شیوع ناباروری یکی از مشکلات خانواده ها و کشورهاست. ناباروری به دلایل زیادی اتفاق می‌افتاد و مشکلات زیادی را برای زوجین ایجاد می‌کند. یکی از سرمایه های ارزشمند هر جامعه کودکان و نیروی جوانی هستند که رسیدن و حفظ آن فقط به فرزندآوری وابسته است. اگر بخش بزرگی از جامعه به ناباروری مبتلا باشند؛ جمعیت رو به پیری رفته و جامعه از لحاظ پیشرفت در حوزه های مختلف، عقب خواهد ماند. احتمالا زمانی بعد از ازدواج که زوجین برای بارداری اقدام می‌کنند؛ متوجه ناباروری خود خواهند شد. اما اینکه کدامیک علت این موضوع هستند؛ فقط با تشخیص پزشک امکانپذیر خواهد بود. در این مقاله به بررسی علل و میزان شیوع ناباروری میان زن و مرد خواهیم پرداخت.

منبع: شیوع ناباروری | ناباروری در کدام سن و جنس زیاد است؟

شیوع ناباروری

ناباروری به عدم توانایی در باروری پس از یکسال رابطه جنسی محافظت نشده، گفته می‌شود. البته برای زنانی که بالای 35 سال هستند؛ این عدد به 6 ماه تغییر خواهد کرد. تقریبا 10 تا 15 درصد جامعه از نابارور هستند که در این میان 40 درصد زنان، 40 درصد مردان، 20 درصد هر دو نفر دارای مشکلاتی هستند.

تقریبا 85 درصد زوجینی که باروری طبیعی دارند در طی یکسال تلاش موفق به باروری می‌شوند. همچنین به طورکلی اگر در طی یکسال تلاش مداوم، بارداری صورت نگیرد؛ احتمال آن هر سال کمتر شده و سن زوج نیز در آن موثر خواهد بود. و همین موضوع باعث شیوع ناباروری می‌شود.

شیوع ناباروری اولیه و ثانویه

ناباروری اولیه به حالتی گفته می‌شود که زوجین هیچ فرزندی نداشته و در اولین اقدامات برای بارداری نیز به مشکل برمی‌خورند. اما در مورد شیوع ناباروری ثانویه، افراد حداقل یک فرزند داشته و در بارداری های بعدی به مشکل برمی‌خورند. البته همیشه آمار ناباروری اولیه بیشتر است و افراد بیشتر برای آن به درمان اقدام می‌کنند. گاهی در اولین بارداری و زایمان اتفاقاتی باعث توقف فرایند باروری خواهند شد. این موضوع در زنان شایع تر است.

دلایل رایج شیوع ناباروری در زنان

قطعا عوامل زیادی در شیوع ناباروری دخیل هستند. همانطور که مشاهده کردید آمار ناباروری نیز میان زنان و مردان یکسان است و نمی‌توان آنها را برحسب یک عامل مشخص، مقصر دانست. البته فراموش نکنید که این اعداد در جوامع مختلف متفاوت هستند و نقش عوامل محیطی را نمی‌توان نادیده گرفت. برخی از دلایل ناباروری زنان به شرح زیر هستند. 

????سن

سن افراد مخصوصا در زنان، نقش زیادی در شیوع ناباروری دارد. معمولا در زنان بعد از 35 سالگی بارداری با مشکلات زیادی همراه است و حتی احتمال تولد کودکان عقب مانده نیز وجود دارد. طبق آمارها احتمال حاملگی برای یک زن در سن 20 تا 30 سالگی 25 تا 30 درصد است. که این عدد در 40 سالگی به 10 درصد خواهد رسید. سن در باروری مردان نقش کمتری داشته و آنها تا اخر عمر قدرت باروری دارند. اما در زنان یائسگی و همچنین در معرض بودن تخمک ها با عوامل محیطی، سن باروری آنها را محدود خواهد کرد. 

????مشکلات تخمک گذاری

گاهی زنان در سن مناسبی برای باروری قرار دارند؛ اما به دلیل مشکلات تخمک گذاری، شیوع ناباروری در آنها دیده می‌شود. زنانی که زمان قاعدگی آنها منظم نیست؛ تخمک گذاری آنان نیز دچار مشکلاتی است. معمولا این عامل به دلیل بیماری تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک و سایر اختلالات هورمونی ایجاد خواهد می‌شود. همچنین زنانی که مبتلا به اضافه وزن و یا کاهش وزن هستند؛ بیشتر مستعد مشکلات تخمک گذاری هستند.

????اختلال در لوله های فالوپ

لوله های فالوپ در دستگاه تناسلی زنان، مکانی است که اسپرم و تخمک باهم برخورد کرده و لقاح انجام می‌شود. اگر به هر دلیلی این لوله ها که در بخش کناری رحم قرار دارند؛ مسدود و یا دچار مشکلاتی باشند؛ باعث شیوع ناباروری می‌شود.

این مشکل در زنانی که مبتلا به اندومتریوز، عفونت های دستگاه تناسلی و یا جراحی لگن داشته اند؛ بیشتر خواهد بود. بهتر است قبل از اقدام به بارداری، زنان از سلامت دستگاه تناسلی خود مطمئن شده و در صورت وجود مشکل در جهت درمان آن اقدام کنند. دلایل مادرزادی نیز می‌توانند در مورد ناباروری زنان دخیل باشند.

دلایل شیوع ناباروری میان مردان

علت عمده مشکل مردان در ناباروری مربوط به تولید و انتقال اسپرم می‌شود. معمولا پزشکان نیز برای بررسی این موضوع مایع منی افراد را مورد آزمایش قرار می‌دهند. برخی از دلایل شیوع ناباروری میان مردان شامل موارد زیر می‌شود.

????انسداد لوله های ساخت وانتقال اسپرم

????اختلال در نعوظ

????درصد کم اسپرم در مایع منی

????اختلال در بیضه ها

????سرطان و بیماری های مزمن

????اعتیاد یا مصرف الکل و دخانیات

????مصرف برخی از داروها

????اضافه وزن

حتی زمان انزال مردان نیز در این مورد موثر خواهد بود. به همین دلیل مردان باید برای تشخیص دقیق مشکل و درمان به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

درمان شیوع ناباروری میان زوجین

ناباروری مشکلات زیادی را برای زوجین ایجاد خواهد کرد. این مشکلات گاهی تا حدی پیش می‌رود که زوجین را مجبور به جدایی خواهد کرد. در واقع یکی از اصلی ترین دلایل طلاق، شیوع ناباروری محسوب می‌شود.اما امروزه راه های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد؛ که زوجین می‌توانند با کمک یکدیگر و حضور پزشک، آنها را امتحان کنند. در ابتدا پزشک با روش هایی مثل آنالیز اسپرم، گرفتن شرح حال، انجام آزمایش های هورمونی و سونوگرافی و همچنین بررسی رحم  با هیستروسالپنگوگرافی در زنان، این مشکل را تشخیص گذاری می‌کند.

معمولا این آزمایشات در زمان های مشخصی از سیکل قاعدگی انجام می‌شوند و زمان معینی دارند. در قدم بعدی با توجه به شرایط فرد مورد نظر و یا حتی شدت مشکل، راه های گوناگونی را پیشنهاد می‌دهد. برخی از روش هایی که امروزه برای درمان ناباروری استفاده می‌شوند؛ شامل لقاح مصنوعی، رحم اجاره ای، مصرف برخی از داروها برای تقویت اسپرم ها و یا منظم شدن زمان تخمک گذاری و… خواهد بود. حتی گرفتن حضانت کودک و فرزندخواندگی نیز یکی از راه هایی است که زوجین می‌توانند از طریق آن داشتن فرزند را تجربه کنند.

سخن پایانی

طبیعی است که باتوجه به شیوع ناباروری میان افراد، زوجین اضطراب و نگرانی زیادی را تجربه کنند. اما در بیشتر موارد این مشکلات قابل درمان بوده و با گذشت زمان رفع خواهند شد. البته باید زن و شوهر هر دو به متخصص مراجعه کرده ودر این مسیر ناامید نشوند. انتخاب روش مناسب و همچنین پیگری درمان بسیار مهم است. علاوه بر برطرف کردن مشکلات جسمی زوجین، آمادگی برای بچه دار شدن خود موضوع مهمی است که افراد می‌توانند در این زمینه با یک مشاور مشورت کرده و با یکدیگر به توافق برسند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیوع ناباروری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره بارداری از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت باردار نشدن بدون جلوگیری چیست؟

به طور کلی ناباروری دلایل مختلفی دارد اما اگر زوجین بعد از یکسال تلاش مستمر بدون جلوگیری، موفق به بارداری نشوند؛ باید برای پیگیری و درمان اقدام کنند. در برخی موراد مشکل از زنان، گاهی مردان و بعضا هر دو نفر مشکل دارند.

منبع: شیوع ناباروری | ناباروری در کدام سن و جنس زیاد است؟



:: برچسب‌ها: شیوع ناباروری | ناباروری در کدام سن و جنس زیاد است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشد خلاقیت فردی اگر اتفاق بیفتد، زندگی را رنگارنگ می‌کند. خلاقیت در کار، درس، پژوهش و … شما را صد هیچ از بقیه افراد جلو می‌اندازد. و باعث افزایش سرعت شما در رسیدن به اهداف تان می‌شود. در واقع خلاقیت ویژگی ذاتی است که باعث موفقیت چشم گیر می‌شود. درست است که خلاقیت یک ویژگی ذاتی است؛ اما با تمرین و کوشش می‌توانید به رشد خلاقیت فردی برسید. بر اساس ویژگی های شخصیتی که دارید می‌توانید عادات روزانه خود را تغییر دهید، اهداف را در مسیر بهتری قرار دهید و فعالیت های خود را گسترش دهید. 

در واقع با رشد خلاقیت فردی با نگاه بارزتری به اطراف می‌نگریم و مسائل پیرامون را راحت تر حل خواهید کرد. در این مقاله راجع به تکنیک های رشد خلاقیت فردی توضیح داده ایم. اما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از روانشناس و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

منبع: رشد خلاقیت فردی | 12 تکنیک برای رشد خلاقیت فردی

رشد خلاقیت فردی چیست؟

همیشه شنیده اید که رشد خلاقیت فردی تغییرات مثبتی به دنبال دارد. در صورتی که فرد از تکنیک های رشد خلاقیت استفاده کند، زندگی بهتری را تجربه خواهد کرد. برخی از افراد ادعا دارند که خلاقیت استعداد خاص و ارث محشری است که از خانواده کسب کرده اند. اما بر اساس تحقیقات خلاقیت به عنوان مهارت اکتسابی شناخته شده است که با تمرین و تکنیک های مختلف می‌توان آن را گسترش داد. در نهایت این خلاقیت باعث سبک زندگی مناسب و حل مسائل با روش های بهتری می‌شود. اما قبل از هر چیزی باید از اهداف خود با خبر باشید و از مراحل خودشناسی آگاه باشید.

تکنیک هایی برای رشد خلاقیت فردی

برای رشد خلاقیت فردی باید تکنیک هایی را استفاده کنید. این تکنیک ها باعث رشد و شکوفایی خلاقیت شما شده و در نتیجه در وجود شما نهادینه می‌شود. در این بخش مقاله راجع به روش های رشد خلاقیت فردی توضیح داده ایم.

???? به ضمیر ناخودآگاهتان توجه داشته باشید

برای همه ما پیش آمده است که بارها زمان رانندگی، آشپزی و … افکاری سراغمان آمده باشد که سرشار از ایده باشد. اما زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که شما به دنبال ایده نیستید. حتما به ضمیر ناخودآگاهتان توجه کنید و ایده های این چنینی را گوشه ای یادداشت کنید.

???? جهت رشد خلاقیت فردی، سفر کنید

سفر کردن یکی از تکنیک های رشد خلاقیت فردی است. هرچه بیشتر سفر کنید، تجربه های بیشتری کسب خواهید کرد و با ایده های نو نیز آشنا خواهید شد. با این روش سیستم شناختی شما منعطف می‌شود و به پرورش خلاقیت کمک می‌کند. 

???? با افراد خلاق معاشرت داشته باشید

برای رشد خلاقیت فردی می‌توانید با افراد خلاق معاشرت داشته باشید. در این شرایط عادات جدید برای شما ایجاد می‌شود و به جنبه های مختلف ریز بینانه تر می‌نگرید. حتی در کنار این افراد حس رقابت در شما ایجاد می‌شود و به دنبال ایده های نو خواهید بود. 

???? نگرانی ها و استرس های خود را یادداشت کنید

یکی از تکنیک های رشد خلاقیت فردی، یادداشت استرس و نگرانی ها می‌باشد. با یادداشت برداری از دلنوشته های خود می‌توانید هم استرس خود را کاهش دهید و هم خلاقیت خود را افزایش دهید. در این روش می‌توانید از دست مقابل نیز استفاده کنید. مثلا اگر راست دست هستید، از دست چپ کمک بگیرید. با این حالت دو نیمکره مغز شما فعال خواهد شد و به مرور باعث افزایش خلاقیت می‌شود.

???? طوفان فکری داشته باشید

طوفان فکری یکی از روش های رشد خلاقیت فردی است. در این روش باید در مدت زمان چند دقیقه بدون وقفه در مورد موضوع مدنظر خود ایده پردازی کنید. این کار ذهن شما را به سوی ایده های جدید سوق می‌دهد و باعث افزایش خلاقیت می‌شود. حتی این روش کمک می‌کند که راه حل های منفی را به سوی ایده های مثبت سوق دهید. 

???? از تکنیک شش کلاه تفکر استفاده کنید

یکی از روش های رشد خلاقیت فردی، تکنیک شش کلاه تفکر است. در این شرایط باید به مسائل گوناگون نگاه عمیق تری داشته باشید. به این منظور که به شیوه ای خاص، مرحله به مرحله به مسائل می‌نگرید. و سپس هر مرحله را به شیوه ای خاص می‌پردازید. این تکنیک در افزایش ایده های جدید و خلاقیت بسیار کارآمد می‌باشد. 

???? در کلاس های آموزشی شرکت کنید

برای رشد خلاقیت فردی یکی از روش ها، شرکت در کلاس های آموزشی است. پس از یادگیری و حضور در این کلاس ها، با ایده های جدید آشنا می‌شود و قدرت تجزیه و تحلیل شما نیز افزایش می‌یابد. همچنین راه و رسم دستیابی به چیزی که می‌خواهید را پیدا خواهید کرد. 

???? برای رشد خلاقیت فردی، کنجکاو باشید

زمانی که در رابطه با تمامی مسائل کنجکاو باشید، رشد خلاقیت فردی اتفاق می‌افتد. کنجکاوی به منظور دقت و کسب اطلاعات راجع به هر چیزی است که برای شما جدید و عجیب است. فرد کنجکاو همیشه ایده های تازه در دست دارد. 

???? به افزایش اعتماد به نفس بپردازید

یکی از روش های رشد خلاقیت فردی، افزایش اعتماد به نفس است. افرادی که از اعتماد به نفس کمی برخوردارند، از حرف ها و قضاوت های دیگران هراس دارند. و جرات عملی کردن ایده های خود را نیز ندارند. به همین دلیل باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و به سراغ نوآوری باشید. 

???? خیال پردازی کنید

یکی از روش های اصلی برای رشد خلاقیت فردی، خیال پردازی است. انسان ذهنی سیال دارد و خیال پردازی وظیفه بخشی از آن است. انسان های خیال پرداز بسیار خلاق هستند و ایده های جالبی را در دست دارند. برای خیال پردازی باید راجع به موضوعات مختلف به تخیل بپردازید. 

???? خواب کامل داشته باشید

برای رشد خلاقیت فردی باید خواب کاملی داشته باشید. زمانی یک فرد می‌تواند ذهن خلاق داشته باشد که خواب آلود نباشد. استراحت کامل ذهن شما را برای ایده پردازی آماده می‌کند و باعث افزایش فعالیت های خلاقانه بیشتر می‌شود. 

???? داستان های تخیلی بخوانید | رشد خلاقیت فردی

برای رشد خلاقیت فردی، بهتر است به مطالعه داستان های تخیلی بپردازید. هرچه بیشتر به مطالعه داستان های خیالی و یا فیلم های خیالی بپردازید، رشد نوآوری در این زمنیه نیز بیشتر می‌شود. خودتان را جای شخصیت های خیالی قرار دهید و ایده های خودتان را یادداشت بردارید. 

کلام آخر

رشد خلاقیت فردی باعث بهبود فعالیت های زندگی می‌شود. تمام تلاش خود را در زمینه های مختلف انجام دهید و به افزایش صبر و اعتماد به نفس خود پردازید. تمامی تکنیک های کاربردی را به صورت روزانه انجام دهید. با کمک از روانشناس نیز می‌توانید روش های رشد خلاقیت فردی را آموزش ببینید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشد خلاقیت فردی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

تکنیک های رشد خلاقیت فردی شامل چه مواردی است؟

سفر کردن، خیالپردازی، خواب کامل، کلاس های آموزشی، افزایش اعتماد به نفس و … در دسته تکنیک های رشد خلاقیت فردی قرار دارند.

منبع: رشد خلاقیت فردی | 12 تکنیک برای رشد خلاقیت فردی



:: برچسب‌ها: رشد خلاقیت فردی | 12 تکنیک برای رشد خلاقیت فردی ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی حوصلگی کودک چیزی نیست که کودک را در دسته خاص و جداگانه قرار دهد. بلکه امری طبیعی است و این بی حوصلگی برای همه رخ می‌دهد. اما اگر این رفتار دائمی باشد، به دو دلیل بیش فعالی و استرس پدید آمده است. اما در بیشتر موارد کودک دچار این اختلالات نیست و تنها به دلیل یکنواختی در خانه به بی حوصلگی دچار شده است. بنابراین در جهت بهبود بی حوصلگی کودک باید در وهله اول منشا این رفتار را پیدا کنید.

برای درمان نیز حتما از روانشناس کمک بگیرید. اگر بی حوصلگی کودک به دلیل اختلالی بود، باید در ابتدا درمان شود و سپس به بی حوصلگی پرداخت. اما اگر این بی حوصلگی ها به دلیل یکنواختی در زندگی است، باید رفتارهای والدین نیز مورد بررسی قرار بگیرد. سپس روش های برخورد مناسب با کودک به والدین آموزش داده شود. 

منبع: بی حوصلگی کودک | 6 روش برای رفع بی حوصلگی کودک

بی حوصلگی کودک چیست؟

بی حوصلگی کودک چیست؟ آیا کودک سالم نیز بی حوصله می‌شود؟ شما چه فکری می‌کنید؟ بر اساس تجربه های کسب شده؛ همه افراد به دور از رده های سنی در برخی موارد بی حوصلگی می‌شوند. کودکان نیز انسان هستند و به دلیل بسیاری از موارد در زندگی بی حوصله می‌شوند. یکنواختی در زندگی، بروز استرس، اضطراب و اختلال بیش فعالی از مواردی هستند که باعث بی حوصلگی کودک می‌شوند. 

اما دلیل هرچه که باشد، والدین را نگران می‌کند. و در تلاش برای رفع این بی حوصلگی می‌شتابند. رفع بی حوصلگی کودک و روش های برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد که تنها با کمک روانشناس قابل آموزش است. اما برای آگاهی والدین عزیز در این مقاله راجع به دلایل و روش های بی حوصلگی کودک توضیح داده ایم.

دلیل بی حوصلگی کودک چیست؟

بر اساس بررسی ها، دلیل بی حوصلگی کودک در بیشتر موارد به عدم برنامه ریزی والدین باز می‌گردد. زمانی که والدین سرگرم کارهای خود می‌شوند؛ فراموش می‌کنند که کودک نیاز به تفریح و بازی دارد. جدا از عدم برنامه ریزی والدین استرس و اضطراب کودک نیز باعث بی حوصلگی او می‌شود. هم چنین کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار هستند، نشانه های بی حوصلگی را از خود نشان می‌دهند.

برای اطلاع از دلایل بی حوصلگی کودک، باید از روانشناس کمک بگیرید. کمک از روانشناس باعث شناخت دلیل بی حوصلگی می‌شود و به والدین کمک می‌کند تا روش های برخورد و رفع بی حوصلگی کودک را بهتر آموزش ببینند.

روش هایی برای رفع بی حوصلگی کودک

برای رفع بی حوصلگی کودک در اقدام اول باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که گناهکار نیستید. اما به استفاده از روش های گوناگون می‌توانید برای رفع بی حوصلگی کودک تلاش کنید. در این بخش مقاله سعی کرده ایم راجع به روش هایی برای رفع بی حوصلگی کودک راهکارهایی را توضیح دهیم.

???? وضعیت خستگی و گرسنگی کودک را بسنجید

همیشه بی حوصلگی کودک به دلیل عدم برنامه ریزی والیدن و یا اختلالات مختلف نیست. گاه به دلیل خستگی و گرسنگی است که کودک بی حوصله می‌شود. شاید علت بی حوصلگی کودک کم خوابی، انرژی کم و یا گرسنگی باشد. 

???? با همکاری کودک، لیست برنامه ریزی تهیه کنید

یکی از روش های رفع بی حوصلگی کودک، تهیه لیست برنامه ریزی برای بازی است. بسیاری از والدین به دلیل مشغله کاری که دارند، نمی‌توانند تمام روز را در اختیار کودک باشند. به همین دلیل بهتر است که برنامه تفریحی هفتگی با کمک کودک تهیه کنید. 

???? کودک را در کلاس های مورد علاقه ثبتنام کنید

برای رفع بی حوصلگی کودک یکی از راه های مناسب؛ ثبتنام در کلاس های مورد علاقه است. در صورتی که به کودک استقلال دهید و اجازه دهید که خلاقیت خود را شکوفا کند، مشکلات و کسالت روحی او از بین خواهد رفت.

???? روبرویی با بی حوصلگی را به کودک آموزش دهید

بهترین راه برای رفع بی حوصلگی کودک، آموزش روبرویی با بی حوصلگی است. به کودک آموزش دهید که گاه هیچ راهکاری برای رفع این کسالت روحی وجود ندارد. به او بگویید که دلیلی برای هراس از احساسات منفی از جمله بی حوصلگی وجود ندارد. و بهترین راهکار، روبرویی با بی حوصلگی است.

???? به نشانه های رفتاری کودک توجه کنید

یکی از روش های رفع بی حوصلگی کودک، توجه به نشانه های رفتاری کودک است. گاه توجه به نشانه های کودک نشان از این است کودک بی حوصله نیست و مشکل جای دیگری است. بچه ها اغلب از اینکه باید از کجا شروع کنند اطلاع ندارند. و یا فعالیت دیگری را دوست دارند. در چنین موقعیت هایی بهتر است که به فرزندتان کمک کنید تا مسیر خود را بهتر پیدا کنند.

???? از روانشناس کودک کمک بگیرید

برای رفع بی حوصلگی کودک و آگاهی از روش های رفتار با کودک، بهتر است که از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان به شما کمک می‌کنند که علائم بی حوصلگی کودک را شناسایی کنید. در نهایت با بررسی ویژگی های رفتاری کودک مشخص می‌کنند که دلیل این رفتار اختلال است و یا والدین برنامه ریزی نامناسب برای تفریح کودکان دارند.

کلام آخر

همانطور که در رابطه با بی حوصلگی کودک توضیح داده ایم. کودکان به دلایل مختلفی به این رفتار دچار می‌شوند. بروز اختلالات اضطرابی و بیش فعالی در این رفتار نقش دارند. به همین دلیل است که این مساله باید جدی گرفته شود و در صورت هرگونه مشکل روانشناس از روش های تخصصی استفاده کند.

برای تربیت کودک، کمک از روانشناس را جدی بگیرید. تا در آینده با مشکلات جدی تری روبرو نشوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی حوصلگی کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: بی حوصلگی کودک | 6 روش برای رفع بی حوصلگی کودک



:: برچسب‌ها: بی حوصلگی کودک | 6 روش برای رفع بی حوصلگی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سبک های ارتباطی تاثیر زیادی بر روابط دارد. رابطه با دیگران همیشه دارای پیچیدگی های زیادی است که گاهی افراد را با مشکلاتی روبرو می‌کند. اما این موضوع نباید سبب فاصله گرفتن از دیگران شود. همه افراد تمایل دارند که در روابط خود بهتر عمل کنند؛ اما چگونگی آن را نمی‌دانند.

 

همچنین برطرف کردن بسیاری از مشکلات نیز به وسیله این سبک ها امکانپذیر است. در واقع افراد به دلیل اینکه اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و یا از آنها استفاده نمی‌کنند؛ در روابط خود دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر فراموش نکنید ک رابطه، نقش تاثیرگذار و پررنگ در دنیای امروزی دارد و بدن آن نمی‌توان زندگی کرد. در این مقاله شما را با انواع سبک های ارتباطی آشنا خواهیم کرد. 

منبع: سبک های ارتباطی | آشنایی با انواع سبک های ارتباطی

سبک های ارتباطی

داشتن رابطه ای موفق با دیگران و همچنین استفاده از سبک های ارتباطی، باعث موفقیت در جنبه های مختلف زندگی خواهد شد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و باید با دیگران در زمینه های مختلف، ارتباط برقرار کند. همه افراد به طور ناخودآگاه و یا خودآگاه از یکی از انواع سبک ارتباطی استفاده می‌کنند. به طور کلی سبک های ارتباطی شامل چهارگروه منفعل، منفعل-پرخاشگر، پرخاشگر و قاطعانه، تقسیم می‌شوند. مسائل زیادی بر این رفتارها تاثیر دارند؛ اما می‌توان آن را کنترل کرد و یا تغییر داد. ب

سبک های ارتباطی کدام اند؟

سبک های ارتباطی عموما الگوی خاصی دارند که با اطلاع از آنها می‌توان تشخیص داد. بعد از مدتی نحوه رفتار، تبدیل به عادت شده و بر روابط ما تاثیر می‌گذارد. افراد می‌توانند الگوهای مختلف را آموخته، آنها را تمرین و استفاده کنند. با اینکه تغییر عادت ها و یا حتی تغییر رفتار، کار ساده ای نیست. اما باید در راستای آن تلاش کرد. در این قسمت به توضیح سبک های مختلف خواهیم پرداخت.

????منفعلانه

افرادی که از سبک های ارتباطی منفعلانه استفاده می‌کنند؛ در ابراز وجود و جراتمندی مشکل دارند. در واقع آنها خود را به تسلیم کرده و برای خود هیچ حقی قائل نمی‌شوند. معمولا از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند و در موقعیت های مختلف نمی‌دانند که واکنش صحیح چیست. آنها احساسات خود را به طور کامل بروز نداده و خشم و ناراحتی را در وجود خود سرکوب می‌کنند. به دلیل اینکه روش درست تخلیه هیجانات را نمی‌دانند؛ بعد از انجام اینکار احساس گناه و ناامیدی می‌کنند. این دسته زبان بدن ضعیفی دارند؛ ارتباط چشمی برایشان سخت است و نه گفتن برایشان سخت است.

????پرخاشگر | سبک های ارتباطی

افراد پرخاشگر دقیقا نقطه مقابل افراد منفعل هستند. آنها نسبت به هر چیزی واکنش شدیدی نشان می‌‌دهند و هیچ کنترلی بر خشم خود ندارند. آنها شنونده خوبی نیستند و همیشه تصور می‌کنند که حق با آنهاست. معمولا خودخواه بوده و به فقط به خود اهمیت می‌دهند. از دستور دادن به دیگران لذت می‌برند و همچنین برای رسیدن به خواسته های خود، احتمالا حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارند.

سبک های ارتباطی رفتار آنان گاهی توهین آمیزبوده و بیش از آنکه رهبری کنند؛ رییس هستند. از ویژگی های ظاهری آنها می‌توان به صحبت کردن با صدای بلند، اخم کردن مداوم، نقد و سرزنش کردن ، پریدن وسط حرف دیگران و… اشاره کرد.

????پرخاشگر-منفعل

همانطور که از اسم این سبک هم مشخص است؛ آنها در ظاهر منفعل بوده و در واقع خشم زیادی را در خود دارند. چنین افرادی خود را ضعیف، مستاصل و آزرده در می‌یابند. آنها از طرفی از چیزی که آنها را آزارده، ناراحت و عصبی هستند؛ اما در بروز آنها هم مشکل دارند. آنها زیاد دیگران را تحقیر می‌کنند. همچنین انکار کرده برای شان راهکار ساده تری است تا حل مشکل. انتقام گیری یکی دیگر از رفتارهای مخرب آنهاست. از رفتارهای ظاهری سبک های ارتباطی پرخاشگر-منفعل می‌توان به غر زدن، ریاکاری و همچنین نیش و کنایه زدن اشاره کرد.

????قاطعانه

قاطع رفتار کردن در سبک های ارتباطی، یکی از عادات مثبت محسوب می‌شود. چنین افرادی می‌توانند به روشی درست از حق خود دفاع کرده؛ بدون اینکه صدمه ای بزنند و یا بی احترامی کنند. آنها ارتباط و گفتگوهای موثری با دیگران دارند. انتقادپذیر بوده و از نظرات دیگران استقبال می‌کنند. برای خود ارزش قائل هستند و همچنین ارزش ها و اصول مشخصی دارند. رفتار قاطعانه را می‌توان از تسلط بر زبان بدن، توانایی نه گفتن، دفاع و مراقبت از خود و همچنین اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، تشخیص داد.

اهمیت کاربرد سبک های ارتباطی

استفاده از سبک های ارتباطی و حتی تلاش در جهت تغییر آنها برای دوام روابط، ضروری است. براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه برداشت های  افراد براساس رفتارهای کلامی و غیرکلامی خواهد بود. همچنین افراد در طول زمان الگوی نسبتا ثابتی را از خود نشان داده؛ رفتاری که با دیگران دارند برحسب ادراکشان صورت می‌گیرد.

در انتها باید واکنش دستی نیز از خود نشان دهند. پس با توجه به این نتایج، بکارگیری سبک های مختلف ارتباطی و آگاهی از آنها باعث بالارفتن کیفیت سلامت روان و سلامت جسمانی خواهد شد. ارتباط مثبت با دیگران سبب طولانی تر شدن و موفقیت در زمینه های مختلف می‌شود.

روش هایی برای تغییر سبک های ارتباطی نادرست

تقریبا بخش عمده ای از سبک های ارتباطی ناسالم هستند. متاسفانه افراد درگیر آنها شده و تغییر آنها برایشان سخت می‌شود. اما به هرحال باید همیشه تلاش کنید تا ارتباطات خود را بهبود بخشیده و درگیر تله های ذهنی نشوید. اگر بتوانید این سبک ها را شناخته و علائم آنها را تشخیص دهید؛ تغییر آنها نیز راحت تر خواهد بود. فراموش نکنید که خودآگاهی و خودشناسی در این فرایند بسیار موثر است. برخی از اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

????یادگیری نه گفتن در زمان و مکان مناسب. 

????استفاده از زبان بدن و ارتباط چشمی

????گوش کردن به دیگران

????بالابردن اعتماد به نفس

????کمک گرفتن از مشاور

سخن پایانی

برای رسیدن به اهداف مان و همچنین داشتن زندگی مسالمت آمیز با دیگران باید سبک های ارتباطی گوناگون را بیاموزیم. تعامل و معاشرت با دیگران از مسائل ضروری در زندگی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. همه سبک ها در افراد وجود دارد؛ ولی یکی از آنها همیشه غالب است و رفتار فرد را شکل می‌هد.

از طرف دیگر همیشه ارتباط دارای اصولی است و همچنین عوامل مختلفی بر آن موثر هستند. در قدم اول باید بیاموزیم تا برخودمان کار کنیم. تغییر دادن دیگران کار ساده ای نیست و نیاز به انگیزه و تلاش دارد. در همین راستا باید از مسائل مختلفی اطلاعات کسب کرد. یک روانشناس در این زمینه کمک شایانی به افراد خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سبک های ارتباطی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

انواع سبک های ارتباطی کدام اند؟

به طور کلی سبک های رفتاری به چهار گروه مختلف منفعلانه، منفعل-پرخاشگر، پرخاشگرانه و قاطع، تقسیم می‌شوند. هرکدام دارای ویژگی هایی هستند که در متن به آنها اشاره کرده ایم. همچنین همه آنها همواره در افراد وجود دارند و فقط یکی از آنها غالب خواهد شد.

منبع: سبک های ارتباطی | آشنایی با انواع سبک های ارتباطی



:: برچسب‌ها: سبک های ارتباطی | آشنایی با انواع سبک های ارتباطی ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از دزد در اغلب افراد وجود دارد. این ترس جنسیت و رده سنی ندارد. در تمامی سنین از کودک تا بزرگسال و خانم و آقا وجود دارد. این ترس تا حدودی طبیعی است. به دلیل اینکه ترس از سرقت وسایلی که مدت ها برای تهیه آن زحمت کشیده اید بسیار عادی است. هیچ فردی دوست ندارد که وسایلش دزدیده شود و یا به طور کلی با دزد روبرو شود. اما زمانی که این ترس ها به شیوه افراطی باشد؛ فرد خواب و خوراک ندارد. دائما در استرس است و همیشه هنگام خواب و بیرون رفتن از خانه نگران است. برای کاهش این ترس های افراطی حتما باید از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: ترس از دزد | 5 راهکار برای کاهش ترس از دزد

ترس از دزد چیست؟

احتمالا افرادی را مشاهده کرده اید که همیشه نگران دزدی و دزد و سرقت هستند. ترس از این دارند که در خارج از خانه دزد وسایل آنها را نبرد و یا خانه شان را دزد نزند. خارج از منزل طلا نمی‌اندازند و گوشی موبایل خود را خارج نمی‌کنند. البته که ترس از دزد یک چیز طبیعی است. اما زمانی که این ترس ها به شیوه افراطی باشد، روان فرد را با مشکل روبرو می‌کند. در ادامه راجع به روش های جلوگیری و کاهش ترس از دزد توضیح داده ایم.

در برخی از موارد فرد به این دلیل ترس از دزد دارد که در گذشته با چنین مشکلی روبرو شده است. مثلا خانه او را دزد زده است و یا خارج از خانه دزد به او حمله ور شده است. در این شرایط گفته می‌شود که فرد دچار استرس پس از سانحه یا PTSD شده است. و تنها زمانی این اختلال درمان می‌شود که شخص مبتلا از روانشناس کمک بگیرد.

پیامدهای ترس از دزد چیست؟

ترس از دزد همراه با پیامدهایی است که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? استرس دائمی هنگام خروج از منزل

???? اختلال در خواب

????نگرانی بیش از اندازه

???? ایجاد وسواس فکری

???? از بین رفتن آرامش

????بروز اختلالات روانی

???? افسردگی

???? انزوا و گوشه گیری

????اختلال در تغذیه

???? بروز فوبیا

???? شک و تردید نسبت به اطرافیان

راهکارهای کاهش ترس از دزد

ترس از دزد تقریبا برای همه افراد وجود دارد. راهکارهایی نیز برای کاهش این ترس ها وجود دارد که معمولا تنش و استرس افراد مبتلا به ترس از دزد را کاهش می‌دهد. به منظور کاهش استرس و حال ناخوشایند این ترس، راهکارهایی را در این قسمت از مقاله توضیح داده ایم.

???? محیط خانه را امن کنید

یکی از اولین اقدامات برای کاهش ترس از دزد، امن کردن خانه است. برای اینکه استرس خود را کاهش دهید حتما محیط خانه را امن کنید. برای درها و پنجره ها قفل و محافظ نصب کنید. و کارهایی را انجام دهید که حس امنیت در شما ایجاد می‌کند.

???? قبل از خواب مدیتیشن کنید

یکی از کارهایی که باید برای کاهش ترس از دزد انجام دهید، مدیتیشن و استراحت قبل از خواب است. با این کار استرس و اضطراب ترس از دزد را کاهش می‌دهید. و سپس برای خواب مناسب آماده می‌شوید. اگر علاقه ای به مدیتیشن ندارید، یکی از روش های ذهن آگاهی را برای آرامش قبل از خواب انتخاب کنید و انجام دهید.

???? هنگام سفر به اطرافیان اطلاع دهید که مراقب خانه باشند

اگر برای ترس از دزد از خانه بیرون نمی‌آیید و به سفر نمی‌روید. بهتر است که برای خیال راحتی خودتان به اطرافیان مورد اعتماد اطلاع دهید که به سفر خواهید رفت. هر چند وقت یک بار به خانه شما سر بزنند تا در امنیت باشد. با این اطلاع رسانی راحت تر به سفر خواهید رفت و حتی آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد. 

???? از روانشناس کمک بگیرید

برای کاهش ترس از دزد حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان نشانه های ترس شما را بررسی کرده و بر اساس ویژگی های فردی و علائمی که دارید، روش درمانی مناسب را ارائه می‌دهد. همچنین اگر ترس شما نشان از اختلال باشد؛ کمک از روانشناس برای کاهش آن الزامی می‌باشد.

???? برای ساختمان سرایدار استخدام کنید

یکی از روش هایی که می‌توانید ترس از دزد را کاهش دهید؛ این است که برای ساختمان سرایدار استخدام کنید. استخدام سرایدار به خوبی می‌تواند آرامش شما را تامین کند. این فرد هم مواظب خانه شماست و هم از وسایل نقلیه در ساختمان محافظت می‌‌کند. و همین محافظت باعث ایجاد حس امنیت و حال خوب شما می‌شود.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله ذکر شد؛ ترس از دزد شدت های مختلفی دارد. شدت معمولی را که همه افراد تجربه کرده اند. اما زمانی که این ترس به شیوه افراطی باشد؛ به اختلال تبدیل شده و زندگی فرد را مختل می‌کند. یا حتی در شرایطی فرد به این ترس مبتلا می‌شود که قبلا تجربه بدی را گذرانده است. در این شرایط حتما باید از روانشناس برای درمان و کاهش نشانه ها کمک گرفت. در غیر این صورت به مرور زمان نشانه ها شدید تر شده و ترس نیز بیشتر می‌شود.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دزد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

پیامدهای ترس از دزد شامل چه مواردی می‌شود؟

استرس دائمی هنگام خروج از منزل، اختلال در خواب، نگرانی بیش از اندازه، ایجاد وسواس فکری، از بین رفتن آرامش، بروز اختلالات روانی، افسردگی، انزوا و گوشه گیری، اختلال در تغذیه، بروز فوبیا، و شک و تردید نسبت به اطرافیان از پیامدهای ترس از دزد می‌باشد.

راهکارهای کاهش ترس از دزد چه مواردی است؟

محیط خانه را امن کنید، از روانشناس کمک بگیرید، برای ساختمان سرایدار استخدام کنید، هنگام سفر به اطرافیان اطلاع دهید که مراقب خانه باشند و قبل از خواب مدیتیشن کنید.

منبع: ترس از دزد | 5 راهکار برای کاهش ترس از دزد



:: برچسب‌ها: ترس از دزد | 5 راهکار برای کاهش ترس از دزد ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خستگی مداوم بچه ها در مدرسه به دلایل مختلفی روی می‌دهد. معمولا دانش آموزان مخصوصا در مقاطع تحصیلی بالاتر، زمان زیادی را در مدرسه می‌گذرانند و خستگی آنها چه از لحاظ روانی و چه جسمانی طبیعی است. اما برخی از آنها از زمان شروع کلاس تا پایان آن انرژی کمی دارند و بی حال هستند.

به این معنی که خستگی آنها فقط محدود به ساعات پایانی مدرسه نخواهد شد. عوامل مختلفی در این مورد دخیل هستند. گاهی این دلایل شخصی است و در بعضی موارد مربوط به محیط مدرسه خواهد شد. عوارض خستگی مزمن زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و دانش آموزان را مستعد افت تحصیلی خواهد کرد. 

منبع: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان

خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

کودکان معمولا سرشار از انرژی هستند و حتی در مواردی به سختی به خواب می‌روند. اما گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که او مدام احساس خستگی می‌کند و هیچ انگیزه ای برای فعالیت های درسی و یا حرکتی ندارد. حتی آنان بعد از داشتن خواب کافی نیز بازهم در مدرسه احساس کمبود انرژی دارند. معمولا این حالت به علت وجود یک بیماری زمینه ای دیگر ایجاد شده که باید برای درمان آن اقدام کرد. در این مقاله به بررسی علل و روش های درمانی خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهیم پرداخت.

علل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ دلایل زیادی در بروز این اختلال دخیل هستند. در واقع برای شروع فرایند درمان، باید علت خستگی مداوم در بچه ها در مدرسه شناسایی شود. شناسایی علت دقیق آن باید توسط پزشک و با انجام آزمایش های مختلف، صورت گیرد. برخی از شایع ترین علل برای این مشکل، به شرح زیر هستند.

????اختلال در خواب

کودکان مخصوصا در سنین پایین تر نیاز به خواب بیشتری دارند. از طرفی برخی دیگر از کودکان مبتلا به اختلالات خواب مثل آپنه هستند. کمبود خواب با حتی خواب بیش از حد می‌تواند یکی از دلایل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه باشد. آنها در کلاس احساس خواب آلودگی کرده و نمی‌توانند به خوبی مطالب درسی را بیاموزند.

????مشکلات تغذیه کودک

سوتغذیه و یا عادات غذایی غلط، یکی دیگر از دلایل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه است. برخی از مواد غذایی آهن و گلوکز بیشتری دارند و باعث بالارفتن انرژی در کودکان می‌شوند. کودکان باید روزانه از تمام گروه های غذایی مختلف تغذیه کنند. مصرف مکمل های دارویی نیز می‌تواند برای جبران مواد غذایی که کودک تمایلی به خوردن آنها ندارد؛ مناسب باشد. 

????بی علاقگی نسبت به درس

وقتی کودک نسبت به موضوع درسی و یا محیط مدرسه بی علاقه باشد؛ دچار خستگی زودرس خواهد شد. به این معنا که اگر کودکان عادی بعد از گذشت زمان خاصی در مدرسه خسته می‌شوند؛ این دسته از بچه ها از همان ابتدای شروع کلاس علاقه ای به حضور در آن ندارند. حتی اگر از کلاس هم خارج شوند؛ بازهم دوست دارند به خانه رفته و فقط استراحت کنند. در مورد خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، برای دانش آموزانی با این علائم، حتی بازی و معاشرت با دانش آموزان دیگر نیز هیجان انگیز نبوده و انگیزه لازم برای حضور در مدرسه نخواهد بود.

????کم خونی

یکی از بارزترین علائم کم خونی در بچه ها، خستگی مداوم است. در کم خونی تعداد گلبول های قرمز کم بوده در نتیجه اکسیژن و موادغذایی به قدر کافی به اندام ها نمی‌رسد. این نشانه ها در بچه ها بیشتر بروز می‌کند چراکه فعالیت بدنی آنها بیشتر است. خستگی مداوم بچه ها به علت کم خونی، با مصرف داروها و اصلاح سبک زندگی آنها، قابل کنترل است. 

????اختلالات روان

برخی از کودکان به دلیل ابتلا به بیماری های روان مثل افسردگی در مدرسه بی حوصله و بی انرژی هستند. در واقع حالات روحی آنان فقط مختص به مدرسه نبوده و آنها علاقه به حضور در هیچ مکانی را نخواهند داشت. افسردگی در دوران کودکی به دلایل مختلفی ایجاد خواهد شد؛ اما معمولا اختلال رایجی میان بچه ها نیست. قطعا یکی از مهم ترین نشانه های آن خستگی مداوم بچه ها در مدرسه است؛ که والدین و معلمان باید آن را جدی بگیرند. اضطراب زیاد نیز نه تنها انرژی زیادی از کودکان می‌گیرد؛ بلکه با گذشت زمان باعث ایجاد مشکلات دیگری خواهد شد.

????بیماری های جسمانی

بیماری های مزمنی مثل سرطان ها، بیماری های کلیوی و کبدی، سردرد و سرگیجه وتب، از عواملی هستند که باعث ایجاد خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهند شد. مشکلات جسمانی عوارض دیگری مثل کمبود خواب و یا استرس را نیز در کودک ایجاد می‌کنند؛ که او نمی‌تواند در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد. کم کاری تیروئید و یا ابتلای کودک به ویروس اپتشین بار نیز، علائم خستگی مفرط را ایجاد می‌کند.

نشانه های خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

خستگی مداوم در بچه ها نشانه هایی را به وجود می‌آورد که البته بسته به علت آن خواهد بود. همچنین شدن این نشانه ها نیز از فردی به فردی دیگر متفاوت است. بهتر است والدین یا مربیان، نسبت به بروز این علائم حساس بوده و اگر آنها برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا خواهد کرد؛ حتما اقدامات لازم را انجام دهند.

????خمیازه کشیدن مکرر

????احساس خواب آلودگی زیاد

????بی حالی و ضعف جسمانی

????پرهیز از انجام فعالیت های حرکتی

????دردهای عضلانی

????اختلال در حافظه و تمرکز

????متورم شدن غددلنفاوی در بعضی موارد

درمان خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

برای درمان خستگی مداوم بچه ها باید به پزشک مراجعه کرده و درمان را متناسب با علت آن شروع کرد. توصیه می‌شود والدین از درمان خودسرانه کودک پرهیز کرده و حتما از یک متخصص کمک بگیرند. برخی از روش های درمانی این مشکل، شامل موارد زیر خواهد شد.

????دارودرمانی

گاهی کودک باید برای این مشکل خود دارودرمانی را آغاز کند. از طرف دیگر در بعضی موارد علت خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، عوارض جانبی داروهایی است که مصرف می‌کنند. در چنین شرایطی کودک باید داروهای دیگری مصرف کرده و یا دوز داروهای آن تغییر یابد. معمولا قرص های مربوط به اختلالات خواب و یا داروهای مربوط به آلرژی چنین عوارضی دارند که باید با مشورت پزشک، راه درمانی دیگری پیش گرفت.

????ورزش و قرارگیری در معرض نورخورشید

ورزش و فعالیت بدنی نه تنها سبب ترشح هورمون های شادی بخش می‌شود؛ بلکه میزان ترشح آنها را نیز تنظیم خواهد کرد. نور خورشید نیز دقیقا همین تاثیر را بر کودک دارد. بچه ها می‌توانند مدتی قبل از حضور در مدرسه، در زیر نورخوشید پیاده روی کنند. اینکار از خستگی مداوم بچه ها در مدرسه پیشگیری می‌کند.

????خواب و تغذیه مناسب

خواب و رژیم غذایی متعادل عامل مهمی در جلوگیری از بروز خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهد بود. کودکان باید روزانه موادغذایی سالم و به اندازه مصرف کرده و همچنین خواب کافی داشته باشند. گاهی این بی خوابی ناشی از استرس و یا فشار درسی است. اما والدین باید به کمک گرفتن از مشاور اضطراب کودک را کاهش داده و شرایط استراحت را برای او محیا کنند. آنها باید  7 تا 8 ساعت خواب مفید داشته و از خوردن وعده های غذایی سنگین خودداری کنند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، یکی از نشانه های رشد آنها در سنین قبل از بلوغ است. در بیشتر موارد ای موضوع، علت جدی نداشته و موقت است. اما با ادامه دار شدن و بروز علائم دیگر، افراد باید برای درمان آن اقدام کنند.

بسیاری از والدین با مشاهده علائم خستگی در کودک خود شروع به سرزنش او کرده و برچسب های مختلفی را به او می‌زنند. در این مورد عجولانه عمل نکرده و حتما با یک متخصص اطفال و روانشناس مشورت کنید. در مورد روش های درمانی نیز با کودک خود همراهی کرده و صبور باشید.‎

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی مداوم بچه ها در مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان



:: برچسب‌ها: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مدیتیشن یا مراقبه از جمله تکنیک‌هایی است که امروزه بسیاری از متخصصین برای کاهش اضطراب و افزایش آرامش پیشنهاد می‌دهند. مدیتیشن نوعی روش خود آرام سازی است که در طی آن فرد تلاش می‌کند به درجه بالاتری از هشیاری و ذهن آگاهی برسد و نیروی تمرکز و توجه را در خود تقویت نماید. تمرکز بر زمان حال کمک می‌کند تا از افکاری که مربوط به گذشته و آینده هستند در امان بمانید.

 

هر چه تمرکز بر حال بیشتر شود قدرت شما برای حرکت و تاثیرگذاری نیز بیشتر می‌‍شود. چرا که هیچ کنترلی بر گذشته و آینده ندارید و تنها زمان حال است که می‌توانید بر آن کنترل داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با مدیتیشن با ما همراه باشید. 

منبع: مدیتیشن یا مراقبه چیست

مدیتیشن چیست و چه کاربردی دارد؟

 

مدیتیشن نوعی تکنیک خودآرام سازی است که به افراد کمک می‌کند اضطراب و تنش‌های درونی خود را کاهش دهند و به آرامش بیشتری دست یابند. در این تکنیک که به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، فرد تلاش می کند تا نیروی تمرکز خود را ارتقا ببخشد و ذهنیت آگاه‌تری نسبت به محیط پیرامون خود پیدا کند.

در واقع منشا بسیاری از اضطراب‌ها داشتن مشغله ذهنی زیاد و عدم حضور در لحظه است. اما به واسطه مدیتیشن شما می‌توانید خود را از غرق شدن در افکار منفی نجات دهید و در لحظه حال روحی خود را بهبود ببخشید.

مزایای کمک گرفتن از مدیتیشن

همان طور که گفتیم مراقبه یکی از روش‌های موثر در کنترل اضطراب است. از همین رو در درمان بسیاری از اختلال‌های روان شناختی به خصوصی اختلالات اضطرابی نظیر اضطراب فراگیر، فوبیای اجتماعی و فوبیای اختصاصی به کار می‌رود. همچنین می‌توانید از این تکنیک برای کنترل استرس‌های روزمره کمک بگیرید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند کسانی که به طور مستمر و طولانی مدت مدیتیشن انجام می‌دهند، نسبت به دیگران احساس آرامش بیشتری را گزارش می‌دهند. از جمله دیگر فوایدی که برای مراقبه ذکر می‌شود باید به افزایش ذهن آگاهی، بهبود قدرت تمرکز، نیرومندتر شدن قوای حسی پنجگانه، افزایش کیفیت خواب و به طور کل احساس بهزیستی بیشتر اشاره کرد.

مدیتیشن در جلسات روان درمانی و مدیتیشن در خانه

مدیتیشن به دو شیوه تخصصی و خانگی انجام می‌شود. در شیوه تخصصی که اثربخشی بیشتری دارد باید به یک روانشناس مراجعه نمایید. روانشناس با بررسی وضعیت سلامت روان در صورت لزوم مراقبه و سایر فنون خودآرام سازی را به شما آموزش می‌دهد که از جمله این فنون می‌توان به ریلکسیشن، ذهن آگاهی و تکنیک‌های تنفسی اشاره کرد. در جلسات درمان روانشناس علاوه بر آموزش، تمرین‌هایی را از شما می‌خواهد که باعث می‌شود نحوه انجام تکنیک‌های آرام سازی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

همچنین درمانگر تنها به ارائه تکنیک‌ها اکتفا نمی‌کند، بلکه به کمک روان درمانی ریشه‌های مشکلاتتان را بررسی کرده و برای اصلاح هیجانات و افکار ناسالم به شما یاری می‌رساند. اما مدیتیشن به شیوه خانگی نوعی مهارت خودیاری است که به شما کمک می‌کند در مکان‌های مختلف بتوانید بر هیجانات منفی خود تسلط پیدا کرده و سطح بهزیستی روانی خود را بهبود ببخشید. در ادامه به روش انجام مراقبه در خانه اشاره کرده‌ایم.

چگونه مدیتیشن انجام دهیم | مراحل انجام مدیتیشن در خانه 

مدیتیشن اصول و مراحل خاص خود را دارد. اگر از این اصول پیروی کنید نتیجه بهتری از انجام اینکار خواهید گرفت. مراحل زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به سادگی ذهن خود را آرام کرده و مدیتیشن انجام دهید:

????در یک مکان آرام بنشینید

پیش از هر چیز باید یک مکان آرام پیدا کنید و آن جا بنشینید. توجه داشته باشید که محل انجام مدیتیشن در کیفیت آن بسیار تاثیرگذار است؛ در نتیجه از فضاهای شلوغ یا پرتنش برای انجام این کار استفاده نکنید. مکان مورد نظر باید جایی باشد که در آن احساس راحتی کرده و پرسر و صدا نیز نباشد. سعی کنید اگر این مکان در خانه شماست؛ در آن تنها باشید.

????برای انجام مدیتیشن یک بازه زمانی خاص نظر بگیرید

برای اینکه هنگام مدیتیشن بیشترین تمرکز را داشته باشید، باید طول مدت خاصی را برای انجام آن در نظر بگیرید. طبق نظر کارشناسان 10 دقیقه برای تمرین‌های مدیتیشن کفایت می‌کند. تمرکز و انجام تمرینات مراقبه برای مدت زمان طولانی افراد را خسته خواهد کرد. از طرفی دیگر بعد از مدتی تمرکز خود را از دست خواهید داد.

????وضعیت بدنی مناسبی را انتخاب کنید

هنگام نشستن باید وضعیت بدنی مناسب و راحتی را انتخاب نمایید که در طول مدت مدیتیشن بتوانید آن را به راحتی تحمل کنید. برای مثال می‌توانید به یک صندلی تکیه داده یا به شکل چهار زانو روی زمین قرار بگیرید. شکل نشستن می‌تواند برای هرکسی متفاوت باشد، تنها مسئله‌ای که اهمیت دارد راحتی شماست. حتی می‌توانید برای مدتی زمانی کوتاه دراز بکشید. قرار گیری اعضای بدن در هنگام مدیتشن مهم است. همچنین باعث خروج تنش از آنها خواهد شد.

????روی نحوه تنفس خود تمرکز نمایید

پس از اینکه در جای راحتی قرار گرفته می‌توانید چشم‌ها را ببندید و روی تنفس خود تمرکز نمایید. در این زمان به آرامی نفس بکشید و حرکات دم و بازدم را به دقت زیر نظر بگیرید. یکی از مراحل مهم در مدیتیشن، نفس کشیدن صحیح است. اکثر افراد ریتم تنفسی منظمی ندارند؛ و همین موضوع باعث شکل گیری مشکلات زیادی خواهد شد. افراد باید علاوه بر بکارگیری تکنیک های تنفسی در حین مراقبه، آن را در طول روز نیز بکار گیرند.

????توجه کنید چه زمانی حواستان پرت می شود

هنگامی که تلاش می‌کنید روی تنفستان متمرکز شوید، به طور اجتناب ناپذیری با پرت شدن حواس مواجه می‌شوید. مهم این است که از آن آگاه باشید و هر زمان که فهمیدید از موضوع اصلی منحرف شده‌اید، مجددا توجه خود را به نفس کشیدن معطوف نمایید. حتما برای خود مشخص کنید که معمولا پس از گذشت چه زمانی حواستان پرت می‌شود. برای مثال برخی ممکن است در همان لحظات اول مدیتیشن از موضوع منحرف شوند، اما برخی دیگر می‌توانند دقایق طولانی‌تری متمرکز بمانند.

????خودتان را بابت پرت شدن حواس سرزنش نکنید

خیلی مهمه که با خود مهربان باشید و به خاطر منحرف شدن ذهن در حین مدیتیشن، خودتان را سرزنش یا قضاوت نکنید. همچنین جستجوی وسواسی در مورد موضوعی که حواس شما را پرت کرده نیز کار مناسبی نیست و به جای آرام سازی، تنش‌هایتان را افزایش می‌دهد. در نتیجه تلاش کنید تنها هر زمان که متوجه حواس پرتی خود شدید به موضوع اصلی برگردید و در نظر داشته باشید که می‌توانید به مرور زمان نیروی تمرکز خود را بهبود ببخشید.

????با آرامش به مدیتیشن خاتمه دهید

در انتهای 10 دقیقه سعی کنید به آرامی چشم‌های خود را باز کرده و احساساتی که در طول این مدت داشتید را در ذهن خود مرور نمایید. توجه داشته باشید که تجربه شفقت و مهربانی با خود در این بازه زمانی بیش از هرچیز اهمیت دارد. بسیار مهم است که مدیتیشن را با آرامش به پایان برسانید و استرس کارهای مانده خود را نداشته باشید. 

????حضور در کلاس های گروهی مدیتیشن

عضویت در گروه ها و یا شرکت در کلاس های مدیتیشن، در انجام بهتر و اثربخشی بیشتر این فعالیت، موثر خواهد بود. در گروه، افراد تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و مسائل مختلفی را از یکدیگر می‌آموزند. انجام مراقبه به صورت گروهی، انگیزه افراد را برای انجام دوباره و منظم آن بیشتر خواهد کرد. شاید برخی از افراد با حضور دیگران تمرکز خود را از دست بدهند؛ اما به طور کلی انجام آن هم به تنهایی و هم به صورت گروهی امکانپذیر است.

????تاثیر نور، صدا و انرژی بر مدیتیشن

بعد از مرحله حفظ تمرکز و تنظیم تنفس، سعی کنید به تنظیم نور و انرژی مکان مورد نظر خود بپردازید. گوش کردن به موسیقی و یا فایل های صوتی مختلف در حین مدیتیشن، می‌تواند برای آرامش بیشتر افراد مفید باشد. موسیقی باعث حذف صداهای محیط می‌شود و شما می‌توانید بر حال و اکنون تمرکز بیشتری کنید. انرژی محیط نیز وابسته به وسایل و یا حس درونی افراد خواهد بود. اصول فنگ شویی در خانه باعث تنظیم انرژی خواهد شد.

????حساس نباشید

حساسیت بیش از حد بر انجام درست مدیتیشن، خود باعث حواسپرتی خواهد شد. هدف از انجام مراقبه فقط کاهش تنش های روانی خواهد بود. پس به هر طریقی که برایتان مقدور است؛ اینکار را انجام دهید. همه چیز نباید عالی پیش برود تا شما مراقبه کنید. به همین دلیل سعی کنید انعطاف پذیر باشید و نسبت به خود و دیگران سخت گیری نکنید.

سخن پایانی

مدیتیشن یا مراقبه همیشه کار آسانی نیست و نیاز به شرایط آرامی دارد. طبیعی است که نتوانید هر روز اینکار را انجام دهید و یا در حین آن به مشکلاتی بربخورید. اما قطعا یکی از روش های موثر برای درمان استرس و اضطراب، مراقبه خواهد بود. سعی کنید مدیتیشن را تبدیل به یکی از عادات روزانه خود کنید و برای اجرای اصولی آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیتیشن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

برای آنکه بر استرس های روزمره غلبه کنیم باید در روز چند بار مدیتیشن انجام دهیم؟

انجام یک بار مدیتیشن در روز تاثیر بسزایی در کنترل استرس و ایجاد آرامش روانی دارد. اگر احساس می کنید با وجود مدیتیشن و سایر اقدامات خودیاری هم چنان سطح اضطراب بالایی دارید، باید از یک روانشناس برای کنترل بهتر اوضاع کمک بگیرید.

منبع: مدیتیشن یا مراقبه چیست



:: برچسب‌ها: مدیتیشن یا مراقبه چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سرکوب استعدادهای فرزند مانع رشد و پیشرفت آنها می‌شود. برخی از مسائل از دید والدین به دورند. اما باعث سرکوب استعدادهای فرزندانشان می‌شود. برخی از این مشکلات که بسیار نیز بارز هستند شامل محیط زندگی نامناسب، موقعیت اجتماعی-اقتصادی، اختلالات شخصیت والدین، سلامتی، ارتباط خانوادگی، جنسیت و … می‌شود.

زمانی که تمامی این موضوعات در جایگاه مناسبی نباشد، به کودک بی توجهی شود و یا والدین به شیوه افراطی سخت گیری کنند؛ استعدادهای کودک سرکوب می‌شود. بنابراین برای تربیت فرزند حتما باید جوانب مختلفی را در نظر بگیرید. حتی باید زمان مناسبی را برای با کودک بودن صرف کنید تا استعدادهای کودک را مشاهده و کشف کنید. برای کشف استعدادهای کودک حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: سرکوب استعدادهای فرزند | 7 دلیل سرکوب استعدادهای کودک

سرکوب استعدادهای فرزند

 

سرکوب استعدادهای فرزند دلایل مختلفی دارد. مثلا برخی از کودکان در محیط زیست خوبی قرار ندارند، برخی والدین بی توجه دارند، عده ای از کودکان وضعیت اقتصادی – اجتماعی نامناسبی دارند و حتی والدین برای تربیت آنها زمان نمی‌گذارند. به همین دلیل باعث می‌شود که سرکوب استعدادهای فرزند رخ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک فرزند پروری کلیک کنید.

به طور کلی اگر والدین در تربیت کودک کوشا نباشند، فرزند با استعدادی نخواهند داشت. بنابراین باید در رشد و پرورش فرزندان بسیار دقت داشته باشید. و این موضوع را پر اهمیت بدانید. در این مقاله مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند را توضیح داده ایم که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود چیست؟

برخی از مشکلات هستند که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شوند. این مشکلات تنها به استعدادهای فرد لطمه می‌زند و به هوش ربطی ندارد. در این بخش مقاله راجع به مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند توضیح داده ایم.

???? اختلالات شخصیت والدین در سرکوب استعدادهای فرزند

یکی از مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود؛ اختلالات شخصیت والدین است. در اکثر خانواده هایی که با مشکلات روانی و افسردگی مواجهه هستند، فرزندان توجه کمتری به کشف استعدادهایشان دارند. اما برخی از این خصوصیات نیز از طریق وراثت به کودک منتقل می‌شود.

اما همیشه به عنوان والدین باید توجه داشته باشید که فرزندتان از نظر روانی، اخلاقی و جسمی از شما چند قدم جلوتر باشد. زمانی که به این نکته توجه کنید؛ مسیر برای شما باز تر می‌شود و راحت تر به استعدادهای کودک توجه می‌کنید.

???? ورزش و سلامتی

یکی از مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود، ورزش و سلامتی است. ورزش باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود و توده های استخوانی را افزایش می‌دهد. اما امروزه بسیاری از والدین به دلیل بی حوصلگی که دارند، کودکان خود را مشغول بازی های دیجیتال می‌کنند.

حتی تک فرزندی نیز در این مبحث جا دارد. زیرا در این شرایط فرزند شما همبازی ندارد و همه کارهایش را به تنهایی انجام می‌دهد. و توانایی کشف چیزهایی مختلف را نیز به تنهایی نخواهد داشت. حتی بسیاری از این کودکان در سنین کم به اختلالات عصبی دچار می‌شوند.

???? جنسیت فرزند | سرکوب استعدادهای فرزند

به طور کلی رشد دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است. و باعث می‌شود که از لحاظ جنسیتی به چیزهای دیگری توجه کنند. اما اگر این تربیت کودکان بر اساس رویکردهای قدیمی انجام شود، همراه با سرکوب استعدادهای فرزند خواهد شد. باید توجه داشته باشید که هر کودکی استعدادهای نهفته دارد. و باید فرصت بروز و کشف این استعدادها فراهم شود تا به پرورش آنها رسیدگی کند. 

???? ارتباط خانوادگی

استعدادهای فرزندان در ارتباط های خانوادگی و از طریق فعالیت های خانوادگی به وجود می‌آید. اگر ارتباط خانوادگی وجود نداشته باشد، سرکوب استعدادهای فرزند نیز به وجود می‌آید. خانواده های سوءاستفاده گر، خانواده هایی که کودکان را نادیده می‌گیرند و … به سرکوب استعدادهای فرزند دامن می‌زنند.

این کودکان علاوه بر سرکوب استعدادها، مهارت های اجتماعی ضعیفی نیز پیدا خواهند کرد. در نهایت در بزرگسالی برقراری ارتباط با دیگران دشوار می‌شود. حتی فرزند پروری افراطی نیز باعث سرکوب استعداد کودکان می‌شود.

???? محیط زیست در سرکوب استعدادهای فرزند

محیط زیست از دیگر مشکلاتی است که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود. به طور کلی محیط نقش پررنگی در پرورش استعدادهای فرزندان دارد. و در مجموع تحریکات روانی و جسمی را نشان می‌دهد. محیطی که یک فرد در آن رشد می‌کند، تاثیر بسیار مستقیمی در کشف استعدادهای او دارد. محیط زیست مناسب و خانواده قوی، باعث پیشرفت و پرورش استعداد می‌شود.

???? وضعیت اجتماعی – اقتصادی

وضعیت اجتماعی – اقتصادی کیفیت کشف استعدادهای کودک را افزایش و کاهش می‌دهد. کودکان در خانواده های مرفع، منابع یادگیری بهتری دارند و در صورت نیاز به هر چیزی از خانواده کمک می‌گیرند. اما فرزندانی که در خانواده های فقیر در حال رشد هستند، منابع آموزشی و حتی تغذیه سالم ندارند. حتی این کودکان والدین شاغلی دارند که زمان مناسبی را برای رشد کودک و کشف استعدادها نمی‌گذارند.

???? تاثیرات جغرافیایی | سرکوب استعدادهای فرزند

یکی از مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود؛ تاثیرات جغرافیایی است. کودکان توسط جامعه و همسالان خود تحت تاثیر قرار می‌گیرند. محله ای که در آن زندگی می‌کنند، مدارس محل تحصیل و … عوامل موثری در استعدادیابی کودکان هستند. حتی پارک و بازی کودکان بسیار در کشف استعدادهای او موثر هستند. 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، مشکلات زیادی در سرکوب استعدادهای فرزند وجود دارد. برخی از کودکان در خانواده هایی زندگی می‌کنند که بی توجه هستند و سبک فرزند پروری نامناسبی دارند. به همین دلیل کودک هرگز در هیچ زمینه ای پیشرفت نمی‌کند. برای کمک به فرزندان خود حتما باید از مشاورین و روانشناسان متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرکوب استعدادهای فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 


:: برچسب‌ها: سرکوب استعدادهای فرزند | 7 دلیل سرکوب استعدادهای کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشته مهندسی پزشکی از گروه ریاضی بوده پل ارتباطی میان پزشکی و مهندسی است. در واقع داوطلبین رشته تجربی هم می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه مهندسی پزشکی را انتخاب کنند. اما به طورکلی یک رشته مهندسی محسوب شده و حتی در مقطع کارشناسی نیز دارای گرایش های مختلف است. تمام وسایل و ابزارهای مورد استفاده در مشاغل پزشکی و درمان، توسط متخصصین این رشته، طراحی و ساخته می‌شوند.

 

معمولا متقاضیان شناخت کافی از این رشته نداشته و در انتخاب آن نیز دچار اشتباه می‌شوند. اما این رشته بسیار کاربردی بوده و موقعیت های زیادی برای پیشرفت خواهد داشت. در این مقاله به بررسی این رشته و مهارت های لازم برای آن خواهیم پرداخت. 

منبع: رشته مهندسی پزشکی | آینده کاری مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی

علم پزشکی برای تشخیص دقیق و درمان به رشته مهندسی پزشکی نیاز دارد. از طرفی افراد نیز همیشه مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند که تجهیزات پیشرفته تر و متخصصین بهتری داشته باشد. این موضوع لزوم تحصیل در این رشته و یادگیری مهارت های آن را به خوبی نشان می‌دهد. حتی طراحی و ساخت پروتزهای درمانی نیز به تخصص این افراد نیاز دارد. دامنه فعالیت این رشته بسیار وسیع است از ایده های پزشکی و مهندسی بهره می‌گیرد. امروزه شاهد پیشرفت گسترده تجهیزات پزشکی و حتی اعضای بدن هوشمند هستیم؛ که همه اینها مدیون تلاش های علم مهندسی پزشکی است.

مهارت های لازم برای رشته مهندسی پزشکی

قطعا رشته مهندسی پزشکی نیاز به علاقه و تلاش زیادی دارد. افراد بدون برخورداری از برخی از مهارت ها نمی‌توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند. همچنین افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می‌شوند نیز اگر تخصص لازم را کسب نکرده باشند نیز نمی‌توانند وارد بازارکار شوند. اما یه طور کلی برای ورود به این رشته و ادامه آن وجود برخی از خصوصیات لازم خواهد بود.

????علاقه به کار تحقیقاتی

از آنجایی که اطلاع از آخرین تغییرات دنیای پزشکی و مهندسی به طور همزمان برای دانشجویان رشته مهندسی پزشکی ضروری است؛ باید مداوم تحقیق و جست و جو کرده و به کار تحقیقاتی علاقمند باشند. پژوهش علمی کار ساده ای نیست. مخصوصا اگر در جهت ساخت و یا استفاده از ابزاری برای درمان باشد. این افراد در مقاطع مختلف تحصیلی نیاز به روحیه پرسشگر و جستجوگر داشته و باید مداوم خود را بروز کنند. علم همواره در حال پیشرف است و دانشجویان این رشته نباید از آن عقب بمانند.

????هوش ریاضی و فضایی

بخش عمده دروس رشته مهندسی پزشکی، مربوط به علم ریاضیات و مهندسی می‌شود. به همین دلیل آنها باید از استعداد کافی در این دروس برخوردار باشند. موفقیت در رشته های مهندسی به داشتن هوش ریاضی و فضایی وابسته است. این ویژگی تا حدودی ذاتی بوده، اما افراد با روش هایی می‌توانند آن را تقویت کرده و از آن بیشتر استفاده کنند. همچنین آنها در ساخت و یا آزمایش وسایل با اعداد و جزئیات زیادی روبرو هستند که باید در مورد دقت کافی داشته باشند. 

????خلاقیت و نوآوری

ساخت و طراحی هر وسیله ای نیازمند خلاقیت و نوآوری است. افراد باید بتوانند ابزارها را بهنه سازی کرده ایده و های جدید را نیز در نظر داشته باشند. اینکار مستلزم تفکر عمیق و تلاش زیادی خواهد بود. ایده های جدید همیشه به موفقیت نمی‌رسند و فرد باید انگیزه خود را حفظ کرده و دوباره تلاش کند. در واقع اقدامات دانشمندان رشته مهندسی پزشکی در جهت ساختن زندگی راحت تر و بهتر برای بیماران است. به همین دلیل باید همواره به نیازهای آنها توجه کرده و در این مورد انعطاف پذیر باشند. برای مثال شاید وسیله ای در حال حاضر هم مشکل فرد را برطرف کند اما با ایجاد کمی تغییرات در آن بیمار راحت تر خواهد بود. که این موضوع نیاز به هوش و خلاقیت زیادی خواهد داشت.

گرایش های رشته مهندسی پزشکی

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ این افراد در مقطع کارشناسی نیز مجبور به انتخاب یک گرایش مشخص برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی هستند. آنها باید از میان 3 رشته بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومواد، یکی را انتخاب کنند. مدت زمان تحصیل در این رشته تقریبا 4 سال است و آنها باید تقریبا 140 واحد درسی را بگذرانند. انتخاب این گرایش ها کاملا به علاقه دانشجو بستگی داشته و هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. افراد با گذراندن 20 واحد درس عمومی، 26 واحد دروس پایه، 47 واحد دروس اصلی و 47 واحد دروس تخصصی از این رشته فارغ التحصیل خواهند شد.

پیشنهاد می شود که حتمابرای دریافت خدمات استعدادیابی شغلی کلیک کنید.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی

در ایران امکان ادامه تحصیل در این رشته تا دکتری نیز فراهم است. اما افراد حتی با داشتن مدرک کارشناسی نیز می‌توانند وارد بازار کار شوند. گرایش های ارشد رشته مهندسی پزشکی بسیار متنوع است و شامل 38 واحد درسی می‌شود. دروس این مقطع شامل 24 واحد دروس تخصصی، 2 واحد سمینار و 12 واحد پروژه می‌شود. گرایشات مقطع دکتری نیز محدود تر هستند. افراد در دکتری 36 واحد می‌گذرانند که 18 واحد آن درسی و 18 واحد دیگر تدوین رساله است. گرایش های مقطع و دکتری برای این رشته شامل موارد زیر می‌شوند.

گرایش های کارشناسی ارشد

????مهندسی ورزش

????مهندسی بافت

????مهندسی بیومتریال

????مهندسی بیومکانیک

????مهندسی بیوالکتریک

????مهندسی اطلاعات پزشکی

????مهندسی توانبخشی

????مهندسی پردازش تصاویر پزشکی

????مدل سازی سیستم های فیزیولوژیکی

گرایش های مقطع دکتری

????مهندسی بیومتریال

????مهندسی بیومکانیک

????مهندسی بیوالکتریک

????مهندسی بافت

????مهندسی رباتیک

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی پزشکی

بازار کار و آینده شغلی یکی از ملاک های برای انتخاب یک رشته برای ادامه تحصیل است. به طور کلی بازارکار رشته مهندسی پزشکی خوب است اما افراد نباید انتظار درآمد بالایی از شغل خود داشته باشند. آنها در مراکز و سازمان های مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند اما برای مستقل شدن نیاز به سرمایه زیادی خواهند داشت. مراکزی که به کارشناسان این رشته نیاز دارند شامل موسسات درمانی، بیمارستانها، وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات، سازمان تامین اجتماعی، کارخانه ها و… می‌شوند. برای آشنایی با برخی از مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

معایب و مزایای رشته مهندسی پزشکی

هر رشته ای دارای معایب و مزایایی است که داوطلب، علاوه بر علاقه باید به آنها نیز توجه داشته باشد. برای مثال برخی از مزایای رشته مهندسی پزشکی، ورود آسان به دانشگاه از دو رشته ریاضی و تجربی و حتی بدون کنکور است. بازارکار آن نیز خوب است و افراد به راحتی بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند مشغول بکار شوند. اما نباید معایب آن را نیز نادیده گرفت.

محیط های آزمایشگاهی این رشته، خطرات خود را دارد. بخشی از کار این افراد مربوط به جان انسانها می‌شود به همین دلیل در این مورد باید بسیار محتاط باشند. همچنین درآمد پایین در مقابل تلاش های این افراد نیز یکی دیگر از نکات منفی این رشته است. با اینکه می‌توان در این رشته بدون نیاز به کنکور نیز تحصیل کرد اما برای قبولی در دانشگاه های معتبر و سطح بالا باید زحمت بیشتری کشید.

سخن پایانی

رشته مهندسی پزشکی، یکی از رشته های نسبتا خوب محسوب شده که موقعیت های زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. باید برای رسیدن به جایگاهی خوب در آن تلاش بسیاری کرد. فراموش نکنید که تلاش مستمر در هر رشته ای منجر به موفقیت خواهد شد. پس علاقه خود را در اولویت قرارداده و در مورد رشته موردنظر به اندازه کافی تحقیق کنید.مهارت و استعداد خود را نیز در نظر داشته باشید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور تحصیلی و یا فردی که در این رشته مشغول به تحصیل است نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی پزشکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته مهندسی پزشکی | آینده کاری مهندسی پزشکی



:: برچسب‌ها: رشته مهندسی پزشکی | آینده کاری مهندسی پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال روان پریشی کوتاه مدت یا سایکوزگذرا یکی از انواع اختلالات طیف اسکیزوفرنیا است. در این اختلال بیمار علائم روانپریشی نظیر توهم و هذیان را در طی مدت 1 روز تا 1 ماه تجربه می‌کند. در واقع این اختلال به حملات سایکوتیک کوتاه مدتی گفته می‌شود که افراد پس از تجربه آن مجددا به سطح عملکرد قبلی خود برمی‌گردند. این اختلال با علائم مختلفی ممکن است خود را نشان دهد، گاه اطرافیان آن را به اشتباه گرفته و استرس‌های زندگی را عامل اصلی این آشفتگی می‌دانند. عدم توجه به درمان موجب بدتر شدن و تکرار سریع‌تر دوره‌های بیماری می‌شود.

اختلال روان پریشی کوتاه مدت

اختلال روانپریشی کوتاه مدت همانطور که از اسم آن مشخص است با نوسانات هیجانی و شدید چند روزه همراه است. احتمالا علائم مثبت به صورت ناگهانی ظاهر و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت. معمولا این حملات دوره ای شدید هستند و می‌تواند برای سلامت فرد و اطرافیان او تهدید کننده باشد.

بی ثباتی خلق در آنها مشهود بوده و در فاصله بین دو دوره روانپریشی نیز حال روحی ثابتی ندارند. این اختلال معمولا در اوایل بزرگسالی ظاهر شده و شیوع آن میان افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های روان را داشته اند؛ بیشتر است. همچنین تاثیر ژنتیک و محیط را نمی‌توان نادیده گرفت.

علائم و نشانه های اختلال روان پریشی کوتاه مدت

اختلال روان پریشی کوتاه مدت یا سایکوزگذرا یکی از انواع اختلالات طیف اسکیزوفرنیا است. تفاوت سایکوزگذرا با اسکیزوفرنی در این است که مبتلایان به این اختلال علائم روان پریشی را در طی یک دوره کوتاه مدت تجربه می‌کنند و پس از سپری شدن آن مجددا عملکرد قبلی خود را به دست می‌آورند. طبق تعریف آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی سایکوزگذرا حداقل 1 روز و حداکثر 1 ماه طول می‌کشد و در طی این مدت علائم زیر بروز می‌یابند:

  • هذیان ( باورهای غلطی که در برابر هرگونه استدلال مقاوم هستند) 
  • توهم ( مثلا دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند)
  • رفتار آشفته بارز یا کاتاتونیک
  • گفتار آشفته (مثل بی ربط گویی یا حاشیه روی افراطی). در مورد گفتار آشفته تشخیص باید با توجه به عوامل زبانی آن فرهنگ صورت گیرد.

علل و عوامل خطرساز بروز اختلال روان پریشی کوتاه مدت

متخصصان در تعیین علل و عوامل خطرساز اختلال روان پریشی کوتاه مدت بیش از هرچیز بر عوامل مزاجی یا همان شخصیتی تاکید می‌کنند. آن ها بر این باورند که اختلالات و صفات شخصیتی موجود از قبل نظیر اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر کژتنظیمی ادراکی و هیجان پذیری منفی احتمال بروز اختلال روان پریشی گذرا را در افراد افزایش می‌دهند.

اگر این ویژگی‌ها در تعامل با عوامل محیطی خطرساز نظیر استرس‌های شدید قرار بگیرند، ریسک دچار شدن به اختلال سایکوزگذرا بیش از پیش افزایش می‌یابد. 

علائم این اختلال را نمی‌توان به افسردگی عمده، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و یا کاتاتونیا نسبت داد. از طرف دیگر علت آن تاثیر مستقیم یک ماده یا دلایل فیزیولوژیک نیست. تشخیص این بیماری از اختلال دو قطبی بسیار سخت خواهد بود؛ چرا که رفتار افراد به صورت دوره ای فرق می‌کند. اما تشخیص آن با کمک متخصص امکانپذیر است. 

مشکلاتی که در طی روان پریشی گذرا بروز می یابند

در طی یک دوره سایکوزگذرا بیماران اغلب دست خوش آشوب هیجانی و سردرگمی گسترده‌ای می‌شوند. همچنین در این بازه زمانی تغییرات سریع از یک حالت عاطفی به یک حالت دیگر بسیار شایع است. گرچه همانطور که از نام اختلال پیداست دوره بیماری کوتاه است، اما در همین بازه زمانی کم نیز گاهی افت عملکردی شدید اتفاق می‌افتد.

از همین رو در بسیاری از موارد نظارت برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای بهداشتی و تغذیه‌ای و محافظت از بیمار ضرورت می‌یابد. نکته قابل توجه اینجاست که احتمال خودکشی به خصوص در دوره حاد بیماری بیشتر از حد معمول است و در نتیجه ممکن است برای مراقبت بیشتر نیاز به بستری وجود داشته باشد.

بیماری های همزمان با اختلال روان پریشی کوتاه مدت

طبیعی است که همزمان با اختلال روان پریشی کوتاه مدت، بیماری های جسمانی و روانی دیگری نیز بروز کنند. به همین دلیل تشخیص افتراقی آنها بسیار مهم است و روش درمانی آنها متفاوت خواهد بود. این موضوع ضرورت کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک را به خوبی نشان می‌دهد.

این بیماری ها روی هم تاثیر گذاشته و می‌توانند شرایط را پیچیده تر کنند. برخی از این اختلالات شامل اختلال شخصیت مرزی، شخصیت خودشیفته، شخصیت مرزی، شخصیت پارانوئید، شخصیت اسکیزوتایپی و دلیریوم، خواهد بود. حتی عوارضی که مصرف مواد مخدر و اعتیاد هم برای افراد ایجاد می‌کنند نیز باعث بروز نشانه هایی مشابه با اختلال روانپریشی گذرا، می‌شود.

نحوه بروز و سیر اختلال روان پریشی کوتاه مدت

اختلال سایکوزگذرا ممکن است در نوجوانی و اوایل بزرگسالی بیشتر بروز یابد. با این حال احتمال دچار شدن به آن در تمامی سنین وجود دارد. به طور کل میانگین ابتلا به اختلال روان پریشی کوتاه مدت اواسط دهه چهارم عمر است. همچنین زمانی این اختلال مطرح است که علائم سایکوزگذرا باید حداکثر ظرف مدت 1 ماه برطرف شده و فرد به سطح قبلی عملکرد خود بازگردد.

شیوع اختلال روان پریشی کوتاه مدت

طبق آخرین تغییرات کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روان، 9 درصد از کسانی که برای اولین بار نشانه های سایکوز را تجربه می‌کنند؛ به اختلال روانپریشی کوتاه مدت مبتلا هستند. در کشورهای جهان سوم در مقایسه با کشورهای پیشرفته و صنعتی نشانه های اختلالات گروه A و C که نشانه های اختلال روانپریشی کوتاه مدت را دارند؛ شایع تر است از گروه B هستند. و حتی مدت زمان آنها نیز طولانی تر خواهد بود.

این اختلال در زنان دو برابر مردان رخ خواهد داد. برخی از محققین، شیوع آن را میان افرادی که در طبقه اجتماعی-اقتصادی پایین تری زندگی می‌کنند و یا در فجایع اجتماعی بیشتری حضور داشتند؛ بالاتر می‌دانند. اما به طور کلی نمی‌توان علت دقیقی برای آن در نظر گرفت.

درمان اختلال روان پریشی کوتاه مدت

 برای درمان اختلال روان پریشی کوتاه مدت بیش از هرچیز دریافت داروهای آنتی سایکوتیک ضرورت دارد. بیمار باید برای کنترل علائمی نظیر توهم و هذیان در طول دوره بیماری به طور منظم زیر نظر یک متخصص قرار داشته باشد و داروهای مورد نیازش را دریافت کند. 

در زمان‌هایی که علائم خفته هستند، مراجعه به روانشناس برای کسب برخی مهارت‌های زندگی ضرورت دارد. روانشناس کمک می‌‍کند تا با شناخت عوامل استرس زا در زندگی خود و بالا بردن مهارت مقابله با استرس بتوانید از دوره‌های عود بعدی پیشگیری کرده یا آن‌ها را به تاخیر بیاندازید. در نتیجه استفاده از داروها برای کنترل دوره حاد بیماری و استفاده از روان درمانی برای کنترل بلند مدت علائم و به دست آوردن پیش آگهی مثبت اهمیت دارند.

این افراد باید عوامل زمینه ساز این اختلال را شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری کنند. اینکار با کمک روانشناس و خانواده فرد امکانپذیر خواهد بود. همچنین اصلاح سبک زندگی و انجام تمرینات مرتبط با این اختلال در توقف و یا کم شدن این بیماری بسیار موثر است. 

سخن پایانی

اختلالات روان طیف گسترده ای دارند که همه آنها به صورت دائمی نیستند. یا علائم آنها به صورت مداوم دچار تغییراتی می‌شود. طبیعی است که افراد نتوانند ماهیت آنها را درک کرده و برای درمان به موقع اقدام کنند. اما معمولا نشانه های اختلال روانپریشی کوتاه مدت، بسیار مشهود و شدید بوده و افراد می‌توانند در مراحل اولیه این بیماری جلوی بروز مجدد آن را بگیرند. توجه داشته باشید که دارودرمانی باید در کنار روش های روانشناختی انجام گیرند. در طول درمان افراد باید همواره تحت نظر یک درمانگر باشند و پیشرفت خود را نشانه های خود را پیگیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال روان پریشی کوتاه مدت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

سوالات متداول

آیا بین زنان و مردان از نظر ابتلا به اختلال روان پریشی کوتاه مدت تفاوتی وجود دارد؟

بله، طبق مطالعات همه گیرشناسی میزان شیوع اختلال سایکوزگذرا در خانم ها دو برابر بیشتر از مردان است.

آیا تجربه سایکوزگذرا در بلندمدت نیز به عملکرد فرد آسیب می رساند؟

خیر سایکوزگذرا تنها در همان دوره بیماری منجر به افت عملکرد می‌شود اما پس از اتمام آن بیمار مجددا به عملکرد سابق خود برمی‌گردد و پیش آگهی مناسبی را نشان می‌دهد.

منبع:  روان پریشی کوتاه مدت



:: برچسب‌ها: روان پریشی کوتاه مدت ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جواب خیانت با خیانت یا انتقام گرفتن از همسری که به شما خیانت کرده آن‌هم با رفتاری مشابه، یکی از اولین و البته بدترین گزینه‌هایی است که بعد از فهمیدن خیانت همسرتان به ذهن‌تان خطور می‌کند. شاید حس کنید که نباید در این مسابقه عقب بمانید و مثل او برای این رابطه ارزشی قائل نباشید و خیانت را تنها راه برای برگرداندن عزت نفس‌تان بدانید. صرف‌نظر از دلایلی که برای این رفتار دارید، باید بدانید جواب خیانت با خیانت علاوه بر اینکه زندگی شما را در آستانه نابودی قرار می‌دهد، حتی باعث آرامش خاطرتان هم نخواهد شد.

 

پس به‌جای تلافی کردن به دنبال راه‌حل بهتری برای شرایط پیش‌آمده باشید. اگر احساس می‌کنید شرایط روحی‌تان به حدی بهم ریخته که تحمل آن برایتان سخت شده و نمی‌دانید چه تصمیمی باید بگیرید، حتما مشاوره خیانت همسر دریافت نمایید.

منبع: جواب خیانت با خیانت چه خطراتی دارد؟

چرا دنبال جواب خیانت با خیانت هستید؟

وقتی می‌فهمید درحالی‌که به همسرتان وفادار بودید او به شما خیانت کرده، احتمالا بدترین حس‌های دنیا را تجربه خواهید کرد. مجموعه‌ای از احساسات منفی مثل خشم، نفرت و همین‌طور احساس غمگینی و تنهایی به‌یک‌باره شما را در برخواهند گرفت. در چنین شرایطی اکثر مردان/زنان به رابطه خود پایان می‌دهند و اما گروه دیگر نیز تصمیم می‌گیرند زندگی خود را ادامه دهند. اما در این میان بعضی‌ها هم تصمیم می‌گیرند که رفتار همسرشان را تلافی کنند. درواقع شروع به خیانت می‌کنند تا رفتار همسرشان را تلافی کرده باشند.

خیانت اغلب برای پاسخ به احساس تنهایی و بی‌پناهی که از درون احساس می‌کنیم شروع می‌شود. در چنین شرایطی همسرتان قدم اول را برای آسیب زدن به پایه‌های زندگی برداشته و ممکن است شما با خود به این موضوع فکر کنید که دیگر دلیلی برای تعهد وجود ندارد و شما نیز می‌توانید درست مانند خودش شریک عاطفی دیگری انتخاب کنید. قرار گرفتن در این شرایط آسیب‌های بسیاری را برای زندگی شما و به‌خصوص فرزندانتان به بار خواهد آورد. به همین خاطر متخصصان سلامت روان توصیه می‌کنند پیش از اینکه در این زمینه هر تصمیمی بگیرید ابتدا با یک مشاور خانواده صحبت کنید.

پیامدهای خیانت تلافی جویانه | عواقب جواب خیانت با خیانت

صرف‌نظر از اینکه با چه هدفی در مقابل خیانت همسرتان دست به رفتار متقابل زده‌اید، این مسئله پیامدهایی را در زندگی شما به همراه خواهد داشت. ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- از دست دادن شانس بهبود رابطه

خیانت ضربه محکمی به زندگی شما وارد می‌کند که اثرات منفی آن تا مدت‌ها در روان هر دو طرف باقی خواهد ماند. در مقابل خیانت می‌توانید بین ترمیم آسیب‌ها و یا بیشتر کردن آن‌ها یک مورد را انتخاب کنید. هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید رفتار او را تلافی کنید، درواقع نه‌تنها شانس بهبود رابطه را از بین می‌برید بلکه باعث آسیب دیدن بیشتر آن نیز خواهید شد. به عبارتی اگر به دنبال تلافی رفتار همسرتان هستید، ابتدا باید با این واقعیت کنار بیایید که رابطه شما دیگر هرگز بهبود نمی‌یابد و به‌عبارت‌دیگر شما فرصت بودن در کنار شریک عاطفی‌تان را با احتمال زیاد از دست خواهید داد.

2- جواب خیانت با خیانت | انگیزه بیشتر برای خیانت

رفتارهایمان معمولاً باعث ایجاد عکس‌العمل می‌شوند. به همین خاطر اینکه واکنش شما به خیانت همسرتان، موضوع بسیار مهمی در تعیین رفتارهای بعدی او است. اگر انتخاب شما جواب خیانت با خیانت باشد، باید بدانید که در اکثر مواقع این رفتار باعث می‌شود تا همسرتان به خودش بابت خیانت به شما و کنار گذاشتنتان حق بدهد و به عبارتی هردوی شما مسیر خیانت را برای یکدیگر تسهیل می‌کنید. درنتیجه اگر به دنبال رفتاری هستید که باعث شود شریک عاطفی شما دست از این رفتار خود بردارد، بهتر است گزینه دیگری را انتخاب کنید.

3- آسیب دیدن فرزندان

اگر از ازدواج خود با همسرتان بچه دارید بهتر است در تعیین عکس‌العمل مناسب به خیانت همسرتان به شرایط روحی فرزندان‌تان هم توجه داشته باشید. خانواده‌ای که در آن والدین هر دو به یکدیگر خیانت می‌کنند، شرایط مطلوبی برای رشد کودکان ندارند و علاوه بر اینکه کودک ارزش و جایگاه خانواده را درک نخواهند کرد، آسیب‌های روحی بسیاری را نیز تجربه می‌کنند.

4- جواب خیانت با خیانت | آرام نشدن شرایط روحی

اگر فکر می‌کنید تلافی خیانت شریک احساسی‌تان باعث خواهد شد تا به آرامش دست پیدا کنید، باید بگوییم در اکثر مواقع شما با خیانت به این آرامش دست پیدا نخواهید کرد. احساسات منفی درون شما تنها زمانی پایان پیدا می‌کنند که با طرف مقابل راجع به آن‌ها صحبت کنید و پرونده ناتمام این شرایط را در ذهن خود ببندید. تا زمانی که شما به همسرتان خیانت می‌کنید درواقع در حال یادآوری دائم این موضوع به خود هستید که او روزی شما را تنها گذاشته است و این موضوع نمی‌تواند باعث آرامش روحی‌تان باشد.

5- پیامدهای منفی جبران‌ناپذیر

جواب خیانت با خیانت باعث می‌شود که شما و شریک احساسی‌تان خود را در یک مسابقه برای آزار دادن قرار دهید و به عبارتی هرکدام از شما در حال تلاش برای این هستید که به دیگری ثابت کنید توانایی بیشتری برای ضربه زدن دارید. اما به خاطر داشته باشید، این شیوه تنها به خیانت ختم نمی‌شود. دعوا و درگیری، ضرب و شتم و حتی ایجاد مشکلات قانونی ازجمله پیامدهایی هستند که ممکن است به دنبال این وضعیت ایجاد شود.

واکنش مناسب به جای جواب خیانت با خیانت چیست؟

هنگامی‌که شریک احساسی‌تان به شما خیانت می‌کند احساسات منفی بسیاری را تجربه می‌کنید. در این شرایط بهتر است مدتی به خودتان فرصت بدهید و با احساسات منفی‌تان کنار بیایید. سپس زمانی را برای شنیدن صحبت‌های او و تصمیم‌گیری منطقی اختصاص دهید. ممکن است نتیجه تصمیم شما ادامه و یا پایان دادن به زندگی باشد. در هر دو صورت توصیه می‌شود تصمیم خود را با یک مشاور متخصص در میان بگذارید تا در آینده از آن پشیمان نشوید.

اهمیت مشاوره

هنگامی‌که متوجه خیانت همسرتان می‌شوید شوک روحی سنگینی را تجربه خواهید کرد و احتمالاً برای مدتی نمی‌دانید راه درست کدام است. در چنین شرایطی مشورت با اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که آن‌ها به شما دارند گاهی اوقات باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود و گاهی اوقات نیز آن‌ها علی‌رغم ناراحتی برای شرایط شما نمی‌دانند چطور می‌توانند کمک کنند. به همین خاطر بهتر است راجع به شرایط پیش‌آمده از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند به شما در کنترل احساسات منفی که تجربه می‌کنید و همین‌طور تصمیم‌گیری برای ادامه زندگی کمک کنند.

اگر به هر دلیلی شما نیز جواب خیانت همسرتان را با رفتار مشابهی داده‌اید این به معنای آن است که زندگی شما در خطر از بین رفتن قرار گرفته است. در چنین شرایطی مشاورین می‌توانند به شما و همسرتان کمک کنند تا مشکلات را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنید. حتی در شرایطی که شما تصمیمی برای ادامه یک زندگی ندارید مشاوره می‌تواند از شدت پیدا کردن پیامدهای منفی این وضعیت به‌خصوص احتمال بروز بیماری‌های روحی مانند افسردگی جلوگیری کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جواب خیانت با خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

تلافی کردن خیانت همسر یا جواب خیانت با خیانت چه پیامدهایی دارد؟

از دست دادن شانس‌ترمیم رابطه، آسیب روحی فرزندان، بیشتر شدن این رفتار در همسر و همین‌طور مشکلات قانونی یا ضرب و شتم ازجمله پیامدهای دادن جواب خیانت با خیانت است.

آیا با تلافی کردن خیانت همسرم، او از این کار دست برمی‌دارد؟

در بسیاری از مواقع دادن جواب خیانت با خیانت نتیجه عکس می‌دهد و همسر شما درواقع چراغ سبزی برای ادامه این رفتار خود دریافت خواهد کرد.

منبع: جواب خیانت با خیانت چه خطراتی دارد؟



:: برچسب‌ها: جواب خیانت با خیانت چه خطراتی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان اختلال شخصیت نمایشی، مانند درمان سایر اختلالات شخصیت موضوعی است که با چالش‌های بسیاری همراه است. با توجه به اینکه مبتلایان به اختلال شخصیت بینشی نسبت به بیماری خود ندارند؛ طبیعتاً برای درمان نیز مراجعه نخواهند کرد و حتی ممکن است در مقابل تلاش‌های اطرافیان یا درمانگر برای شروع درمان نیز رفتار مقابله‌جویانه‌ای از خود نشان دهند. روش‌های متفاوتی برای درمان این اختلال شخصیت وجود دارد. که با توجه به شرایط و مشکلات فرد می‌توان از هر یک از آن‌ها استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که زمان موضوع بسیار مهمی در درمان اختلال شخصیت نمایشی است و اقدام دیرتر در این زمینه به معنای تثبیت بیشتر ویژگی‌های شخصیت نمایشی و سخت‌تر شدن تغییر آن‌هاست. با آگاهی از روش‌های درمان شخصیت نمایشی، می‌توانید گامی موثر در جهت درمان و بهبود کیفیت زندگی خود بردارید. 

منبع: درمان اختلال شخصیت نمایشی به همراه سبب شناسی

درمان اختلال شخصیت نمایشی 

تا به امروز برای درمان اختلال شخصیت نمایشی، شیوه درمانی قطعی به وجود نیامده است. اما بهترین شیوه درمانی که در نظر گرفته شده است، روان درمانی است. اما درمان این افراد در اغلب موارد چالش برانگیز است. زیرا اعتقادی به درمان ندارند، و رفتارهای خود را کاملا طبیعی می‌دانند. اما برای شکست های عشقی پی در پی و درمان عاطفه خود به روانشناس رجوع می‌کنند. به طور کلی درمان این افراد باید به شیوه حمایتی و متمرکز بر یافتن راه حل باشد.

هیچ دارویی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود ندارد. اما برخی از داروها برای کاهش علائم اختلالات عاطفی مانند نوسانات خلقی، خشم، گریه، افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچین تکنیک های ذهن آگاهی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی کاربرد فراوانی دارد. در ادامه روش های درمانی متفاوتی را توضیح داده‌ایم.

اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

اختلال شخصیت نمایشی یکی از انواع اختلالات شخصیت است که با رفتارهایی نظیر مبالغه در ابراز هیجان، تلاش برای به دست آوردن حمایت و محبت دیگران و به‌ویژه رفتارهای اغواگرایانه و استفاده از ظاهر فیزیکی در روابط اجتماعی دیده می‌شود. مبتلایان به این اختلال همواره به شیوه‌ای واکنش نشان می‌دهند که انگار به‌ راستی در صحنه تئاتر مشغول ایفای نقش هستند. و به همین خاطر به این افراد نمایشی گفته می‌شود. این افراد معمولاً دارای تفکر مطلق‌گرا یا صفر و یک هستند به این معنا که آن‌ها مسائل مختلف را با دیدگاه این یا آن بررسی می‌کنند و قدرت تفکر به شیوه نسبی را ندارند.

این اختلال بیشتر در میان خانم‌ها دیده می‌شود. و بسیاری از محققان معتقدند که تشویق جامعه در مقابل رفتارهای اغواگرایانه زنان باعث می‌شود که نرخ ابتلا در زنان افزایش پیدا کند. علاوه بر این تحقیقات نشان‌دهنده همپوشانی بالای اختلال شخصیت نمایشی و ضداجتماعی است. که این موضوع باعث شده برخی از محققین فرض کنند این دو اختلال از یک علت مشترک سرچشمه می‌گیرند. و این علت در مردان به‌صورت شخصیت ضداجتماعی و در زنان به‌صورت اختلال شخصیت نمایشی دیده‌می‌شود.

بی‌توجهی به درمان اختلال شخصیت نمایشی

پیش از بررسی روش‌هایی که برای درمان اختلال شخصیت نمایشی استفاده می‌شوند، بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که بی‌توجهی به درمان اختلال شخصیت نمایشی چه عواقبی را به همراه خواهد داشت؟

به‌طورکلی اختلالات شخصیت به دلیل مشکلات رفتاری و عاطفی که برای فرد ایجاد می‌کنند، امکان زندگی مناسب را از وی گرفته. و باعث کاهش بهره‌وری در زمینه‌های مختلف می‌شوند. برای مثال می‌توان گفت حجم بالایی از انرژی شخصیت‌های نمایشی صرف دریافت تأیید و حمایت دیگران می‌شود؛ این درحالیست که اقدام برای درمان این اختلال باعث می‌شود انرژی روانی آن‌ها از این مسئله برداشته و صرف امور سازنده‌تری شود.

وجود ویژگی‌های نمایشی در شخصیت باعث بروز مشکلات ثانویه بسیاری برای فرد خواهد شد. به‌عنوان‌مثال ناکامی در ایجاد روابط سالم و عمیق می‌تواند باعث بروز افسردگی در فرد شود. اقدام برای درمان اختلال شخصیت نمایشی باعث بهبود وضعیت روحی فرد شده. و از بروز مجدد بیماری‌های روحی در وی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این اقدام برای درمان اختلال شخصیت نمایشی باعث بهبود ارتباط فرد با نزدیکان و اطرافیان شده. و تا حد زیادی مشکلات ارتباطی در محیط خانه را کاهش می‌دهد. 

درمان اختلال شخصیت نمایشی

مبتلایان به انواع اختلال شخصیت معمولاً بینشی نسبت به بیماری خود ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها معمولاً برای درمان مراجعه نکنند و یا تلاشی برای ادامه روند درمان نداشته باشند. مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی معمولاً به دلیل مشکلات ثانویه‌ای که به دنبال ویژگی‌های شخصیتی نمایشی ایجاد شده نظیر افسردگی یا مشکلات ارتباطی برای درمان مراجعه می‌کنند.

همچنین ممکن است آن‌ها به درخواست نزدیکان و اطرافیان و یا برای اهدافی نظیر مشاوره‌های پیش از ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه نمایند. بااین‌حال فارغ از علت مراجعه، درصورتی‌که روانشناس به تشخیص اختلال شخصیت نمایشی در فرد رسیده باشد، می‌تواند از روش‌های زیر برای درمان اختلال شخصیت نمایشی استفاده نماید.

???? رفتاردرمانی

یکی از روش های درمان اختلال شخصیت نمایشی، رفتار درمانی است. رفتاردرمانی می‌تواند برای بهبود بسیاری از رفتارهای نامناسبی که به دلیل ابتلا به اختلال شخصیت در فرد ایجاد می‌گردد، مؤثر واقع شود. مطالعات بسیاری اثربخشی این شیوه از درمان را بر روی رفتارهای مهرطلبانه و تلاش برای جلب حمایت و توجه اطرافیان نشان داده‌است.

در این شیوه، رفتارهایی که به دنبال دریافت تأیید و حمایت دیگران است مورد بی‌توجهی قرارگرفته و هنگامی‌که فرد از رفتارهای سازنده جایگزین استفاده می‌کند مورد تشویق و پاداش قرار می‌گیرد. 

???? درمان اختلال شخصیت نمایشی | آموزش روابط میان فردی

آموزش روابط میان فردی از دیگر روش های درمان اختلال شخصیت نمایشی است. وجود مشکلاتی در روابط میان فردی نظیر تلاش برای دریافت تأیید و محبت اطرافیان و یا صمیمانه‌تر پنداشتن روابط نسبت به آنچه هست، ازجمله مشکلاتی هستند که افراد نمایشی در روابط اجتماعی خود با آن‌ها مواجه می‌شوند.

به همین خاطر آموزش اصول اساسی در زمینهٔ برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند بخش مهمی از درمان فرد باشد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه آموزش داده‌می‌شود. این است که وی متوجه خواهد شد رفتارهای او اگرچه در کوتاه‌مدت باعث جلب‌توجه و محبت اطرافیان می‌شود اما در بلندمدت آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

???? درمان دیالکتیک

دیالکتیک یکی از انواع درمان‌هایی است که برای بهبود بخشیدن‌به تفکر مطلق گرایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه از درمان به فرد کمک می‌کند که به‌جای اتخاذ دیدگاه این یا آن در مقابل مسائل به آن‌ها به‌صورت بخش‌های مکمل نگاه کند. به همین دلیل برای درمان اختلال شخصیت نمایشی از درمان دیالکتیک نیز استفاده می‌کنند.

???? درمان شناختی-رفتاری

درمان شناختی-رفتاری، یکی از روش های مفید در درمان اختلال شخصیت نمایشی است. این روش درمانی به‌ طور همزمان افکار و باورهای اشتباه و رفتارهای نامناسب فرد را موردبررسی قرار‌داده. و به همین خاطر یکی از درمان‌هایی است که در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود.

در این شیوه باورهای اشتباهی نظیر تلاش برای دریافت تأیید همگان موردبررسی قرارگرفته. و با باورهای مناسب‌تری جایگزین می‌شود؛ درعین‌حال رفتارهای نامناسب فرد نیز مشخص شده. و برای بهبود آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

???? درمان اختلال شخصیت نمایشی | خانواده‌درمانی

خانواده درمانی از دیگر روش های موثر در درمان اختلال شخصیت نمایشی است. خانواده مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی یکی از گروه‌های هدف برای درمان هستند. اهمیت درمان برای این افراد از دو جهت مطرح می‌شود؛ نخستین موضوع این است که خانواده این افراد باید راجع به اختلال شخصیت نمایشی و راهکارهایی برای برخورد با این افراد آگاه باشند. تا از میزان تنش‌ها و مشکلات در خانواده کاسته شود. علاوه بر این خانواده این افراد ممکن است دچار بیماری‌های روحی مانند افسردگی و اضطراب شوند که نیاز به دریافت توجه بالینی و اقدام برای بهبود دارد.

???? دارو درمانی

همانطور که گفتیم، هیچ دارویی مختص درمان اختلال شخصیت نمایشی به وجود نیامده‌است. اما برای کاهش علائم اختلالات خلقی مانند افسردگی، پریشانی، اضطراب و … برای این افراد دارو تجویز می‌شود. داروها به وسیله روانپزشک تجویز می‌شود و در درمان خود اختلال شخصیت نمایشی کاربرد خاصی ندارد.

???? گروه درمانی

یکی از روش های درمان اختلال شخصیت نمایشی، گروه درمانی است. در این روش درمانی عده ای از درمانگران در ابتدای درمان استفاده می‌کنند. و عده دیگری اعتقادی به این روش درمانی ندارند. اما همانطور که گفتیم شیوه درمانی با توجه به تشخیص درمانگر بر اساس رفتار و توانایی های فرد صورت می‌گیرد.

???? درمان روان تحلیلگری

برای درمان اختلال شخصیت نمایشی گاه از روش روان تحلیلگری استفاده می‌شود. این روش درمانی به منظور کاهش واکنش های احساسی شخص با یافتن دلیل این بیماری است. این روش اگر به شیوه بسیار درست و اصولی مورد استفاده قرار بگیرد؛ تاثیر بسیار زیادی در درمان اختلال شخصیت نمایشی می‌گذارد.

???? تمرین هماهنگی ذهن و بدن

برای درمان اختلال شخصیت نمایشی از تمرین های هماهنگی ذهن و بدن نیز استفاده می‌شود. روش های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن، یوگا، درمان بیوفیدبک و تای چی در این روش توصیه می‌شود. زیرا این روش ها به فرد کمک می‌کند تا برنامه ریزی ذهنی منظم بچیند و بر احساسات خود کنترل داشته باشد.

کلام آخر

درمان اختلال شخصیت نمایشی به شیوه های متفاوتی وجود دارد. اما تشخیص روانشناس و متخصص است که نوع درمان را مشخص می‌‌کند. اما خود این افراد نیازی به درمان نمی‌بینند و از نظر خودشان رفتارهای طبیعی دارند. شاید برای افسردگی به دنبال راه درمانی باشند. و معمولا این افسردگی از شکست های عاطفی به وجود آمده‌است.

همانطور که گفتیم، فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، برای درمان نیازمند کمک روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اختلال شخصیت نمایشی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین روش برای درمان اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

روش‌های مختلفی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد که درمانگر با توجه به شرایط فرد و مشکلاتی که برای وی پیش‌آمده از آن‌ها استفاده می‌کند. به همین خاطر نمی‌توان یک درمان را به‌عنوان بهترین درمان انتخاب کرد اما می‌توانیم درمان شناختی-رفتاری را یکی از درمان‌های پرکاربرد برای این اختلال بدانیم.

آیا داروی خاصی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد؟

هیچ داروی مشخصی برای درمان اختلالات شخصیت وجود ندارد؛ اما درصورتی‌که متخصص احساس کند فرد درزمینهٔ خاصی نیاز به استفاده از دارو دارد، می‌تواند از داروها نیز استفاده کند.

آیا اختلالات شخصیت قابل‌درمان هستند؟

اگرچه درمان این اختلالات با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه است اما اگر فرد همکاری مناسبی با درمانگر داشته باشد احتمال بهبود این اختلالات وجود دارد.

 

منبع: درمان اختلال شخصیت نمایشی به همراه سبب شناسی



:: برچسب‌ها: درمان اختلال شخصیت نمایشی به همراه سبب شناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جنین زیبا نیازمند کدهای ژنی زیبا است. علاوه بر ژنتیک؛ برخی از مواد غذایی نیز تاثیر مثبتی در زیبایی فرزند دارد. پس در دوران بارداری بهتر است برخی مواد غذایی مانند پرتقال، سیب، کره، شیر نارگیل، هلو، انار، گلابی و … را مصرف کنید. برای به دنیا آوردن نوزاد زیبا در دوران بارداری یک رژیم غذایی سالم در پیش بگیرید. البته که باید تمامی دوران بارداری تحت نظر پزشک باشید. زیرا مصرف زیاد یا کم برخی از مواد غذایی باعث اختلال در رشد جنین می‌شود. در این مقاله راجع به مواد غذایی موثر در زیبایی کودک توضیح داده‌ایم. اما حتما از کمک روانشناس و مشاورین غافل نشوید

منبع: جنین زیبا | چگونه کودک زیبا داشته باشیم

جنین زیبا

همه والدین علاقه دارند تا جنین زیبا داشته باشند. داشتن پوست سفید، چشمان رنگی، هوش بالا و … مورد علاقه تمام والدین است. برخی از والدین اعتقاد دارند که نگاه کردن به بچه های زیبا و یا چشم های افراد رنگی باعث تولد فرزند چشم رنگی و زیبا می‌شود. یا برخی اعتقاد بر این دارند که مصرف غذاهای مختلف باعث تولد فرزند زیبا می‌شود. 

در این مقاله راجع به مواد غذایی موثر در زیبایی فرزند اشاره کرده ایم. برخی از مواد غذایی مانند انار، سیب، کاسنی، اسید فولیک و … می‌توانند در زیبایی جنین موثر باشند. در این خصوص می‌توانید تا ادامه مقاله تمامی موارد نام برده شده را مطالعه کنید و با نظر پزشک مصرف کنید. زیرا برخی از مواد غذایی اگر زیاد مصرف شود و یا خیلی کم مصرف شود؛ اثرات مخربی بر جا بگذارد.

دستورات مربوط به داشتن جنین زیبا

برای داشتن جنین زیبا دستوراتی وجود دارد که باید والدین رعایت کنند. در این بخش مقاله راجع به مواردی که سبب زیبایی فرزند می‌شود اشاره کرده ایم.

???? خوردن گلابی توسط پدر باعث زیبایی فرزند می‌شود.

????خوردن کاسنی باعث زیباتر شدن فرزند می‌شود.

???? شلغم باعث استحکام استخوان ها، زود به راه افتادن، زود به حرف افتادن و مقاومت در برابر بیماری ها می شود.

???? شربت شلغم باعث مرهم سینه ها می‌شود.

???? خوردن شنبلیله باعث افزایش گیسوان فرزند می‌شود.

????برای داشتن پوست صاف و روشن، روغن ماهی، کره، روغن زیتون، هویج، شیر خشت، گرانگبین، ترانجبین، بیدخشت، عناب و نعنای دم کرده بخورید.

???? ویتامین ث باعث زیبایی در رنگ نوزاد می‌شود.

????مصرف ویتامین د در دوران بارداری باعث پوست نرم و موهای مشکی می‌شود. پیاز، سفیده تخم مرغ، کلم، خیار بوته ای، ترب و آفتاب مناسب سرشار از ویتامین د می‌باشد.

???? ویتامین آ باعث خرمایی شدن موی جنین می‌شود.

???? دم کردن بو مادران و خوردن بابونه باعث بور شدن جنین می‌شود.

???? مادرانی که تخم مرغ دو زرده استفاده می‌کنند، جنین چشم آبی خواهند داشت.

????خوردن خربزه توسط مادر باردار، باعث جنین خوشرو و خوش خلق می‌شود.

???? مصرف اسید فولیک درصد ابتلا به بیماری اوتیسم را در جنین کاهش می‌دهد. هم چنین تاثیر بسیاری در پوست و موهای جنین خواهد گذاشت. مصرف ماکارانی، عدس، غلات صبحانه، مرکبات و اسفناج سرشار از اسید فولیک است.

???? بهترین میوه در دوران بارداری پرتقال است. که باعث زیبایی رنگ نوزاد می‌شود. روزی 2 عدد پرتقال مصرف کنید.

???? شیر نارگیل در زیبایی جنین موثر است. و باعث تولد نوزادی قوی، سالم و زیبا می‌شود.

???? مصرف انار، سیب و گلابی در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود. تا حد ممکن هر روز صبح به صورت ناشتا میوه هایی مانند سیب، انار شیرین، به و گلابی مصرف کنید.

???? یکی از راه های تولد جنین زیبا، مصرف هلو است. هلو باعث دفع سموم بدن می‌شود و برای کاهش وزن نیز موثر است.

???? برای زیبایی نوزاد از خوردن بادام غافل نشوید. مصرف بادام خشک به صورت منظم در دوران بارداری برای روشن کردن پوست کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

???? مصرف آجیل در زیبایی جنین نقش بسیاری دارد. هم باعث پوست زیبا در مادر و هم در جنین می‌شود.

???? آووکادو در دوران بارداری باعث تولد جنین زیبا می‌شود. این میوه باعث تقویت موی نوزاد، تامین ویتامین های B و E، حفظ موهای قوی و رشد سالم می‌شود.

موارد منع شده برای سلامت و تولد جنین زیبا

برای داشتن جنین زیبا به شما مواد غذایی را نام بردیم که در کنار وراثت بسیار کارآمد است. اما در این بخش مقاله راجع به موارد منع مصرف در دوران بارداری صحبت کرده ایم.

???? خیارشور

???? مصرف زیاد نمک مخصوصا در سه ماه آخر بارداری

????مصرف زیاد شیرینی خامه ای

???? مصرف زیاد حبوبات

???? مصرف زیاد ویتامین A و K مضر است

????مصرف غذاهای تند

???? غذاهای مانده

???? مصرف سوسیس و کالباس

????انواع سس ها

???? نوشابه

???? کنسرو های آماده

????سرکه

???? چای

???? قهوه

????دارچین

???? مصرف زیاد گوجه فرنگی

???? نعنا

????مصرف زیاد سیب زمینی

کلام آخر

همانطور که گفته شد بسیاری از افراد به تغذیه در دوران بارداری برای تولد جنین زیبا اهمیت ویژه ای قائل هستند. به همین دلیل در جستجوی مواد غذایی سالم برای فرزند هستند. یا در این خصوص از طب سنتی برای زیبایی فرزندان کمک می‌گیرند.

در این مقاله سعی کرده ایم تمام مواد غذایی که در زیبایی جنین دخیل هستند را توضیح بدهیم. برای توضیحات تکمیلی از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنین زیبا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

مواد غذایی که باعث تولد جنین زیبا می‌شود چیست؟

پرتقال، کاسنی، انار، گلابی، شلغم، تخم مرغ دو زرده، شیر نارگیل، خربزه، بو مادران، بابونه، ویتامین آ، ویتامین د و … در زیبایی فرزند نقش بسزایی دارند.



:: برچسب‌ها: جنین زیبا | چگونه کودک زیبا داشته باشیم ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مذاکره حرفه‌ ای را بهتر است که همه افراد آموزش ببینند تا در روابط خود هیجانات، احساسات و عواطف را کنترل کنند. زمانی که مهارت های مذاکره حرفه‌ ای را آموزش ببینید، زندگی اجتماعی بهتری خواهید داشت و در هر جایگاهی می‌توانید از حق خود دفاع کنید. مذاکره حرفه‌ ای در محیط کاری، دفاع از خود، رابطه زناشویی و … مورد استفاده است. برای اطلاع از اصول، مهارت و مذاکره غیر حرفه‌ ای تا انتهای مقاله همراه ما باشید. جهت اطلاعات بیشتر از روانشناس فردی کمک بگیرید.

مذاکره حرفه‌ ای چیست؟

از نظر شما مذاکره حرفه‌ ای چیست؟ مذاکره حرفه‌ ای در چه شرایطی به درد شما می‌خورد؟ لازمه آموزش مذاکره حرفه‌ ای چیست؟ به طور کلی این نوع مذاکره نوعی بحث برای حل مشکلات و دستیابی به توافقات دو تا چند نفر است. یا به شیوه ای گفته می‌شود که مذاکره فرایندی در زمینه دادن و گرفتن است که به مصاحبه ختم می‌شود.

مذاکره حرفه‌ ای در زندگی شخصی افراد بسیار کارآمد است. از تنش و اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و با آرامش کامل مشکلات خود را حل خواهید کرد. اگر با اصول و مهارت های مذاکره حرفه‌ ای آشنا باشید، به راحتی می‌توانید در روابط اجتماعی و شخصی خود بدون تنش، مشکلات را حل کنید. در این مقاله راجع به 4 اصل و 10 مهارت مذاکره حرفه‌ ای توضیح داده ایم.

4 اصل مذاکره حرفه‌ ای

مذاکره حرفه ای شامل 4 اصل است که برای آموزش لازم است. در این نوع مذاکره موفقیت تضمین می‌شود، بنابراین تکنیکی نیازمند آموزش است. در این بخش مقاله راجع به 4 اصل مذاکره حرفه ای توضیح داده ایم.

???? آماده سازی

اولین اصل مذاکره حرفه ای، آماده سازی است. از نظر متخصصین، در بخش آماده سازی باید به دو سوال پاسخ دهیم که این سوالات شامل موارد زیر است.

✔ من چه می‌خواهم؟

✔ بهترین پیشنهاد جایگزین برای رسیدن به توافق چیست؟

در پاسخ به سوال من چه می‌خواهم باید به این نتیجه برسید که در مذاکره حرفه ای به دنبال چه چیزی هستید. برنامه ریزی در پاسخ به این سوال الزامیست.

برای پاسخ به سوال بهترین پیشنهاد جایگزین برای رسیدن به توافق، باید اهداف خود را فاش نکنید و در مذاکره بر گفته ها و تصمیم گیری های خود مصمم باشید.

???? مذاکره یکپارچه در مذاکره حرفه‌ ای

دومین اصل مذاکره حرفه ای، مذاکره یکپارچه است. در این نوع مذاکره باید به 5 نکته توجه کنید که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

???? بر یک نتیجه سودمند دو جانبه تمرکز می‌کند.

???? مذاکره به صورت برد-برد است.

????استراتژی موثر برای از بین بردن تعارض ها

???? ارتباط به صورت باز و سازنده است.

???? ماهیت مشارکتی دارد و طرفین به صورت متحد رفتار می‌کنند.

???? مذاکره اصولی

مذاکره اصولی سومین اصل مذاکره حرفه ای است. در این اصل نگرش، استراتژی و سبک از عناصر مهم مذاکره موثر هستند. این نوع مذاکره نیازی به رقابت و سازش شما ندارد.

???? آگاهی فرهنگی در مذاکره حرفه‌ ای

آخرین اصول مذاکره حرفه ای، آگاهی فرهنگی است. در این نوع مذاکره باید آگاه باشید که یک فرد نمی‌تواند در گروه خاصی قرار بگیرد، رفتارها و تجربه های اجتماعی مشخصی وجود دارد که نحوه رفتار افراد را در مذاکره نشان می‌دهد. به ماهیت و فرهنگ مذاکره کنند ها احترام بگذارید و نسبت به فرهنگ آنها آگاهی داشته باشید.

10 مهارت مذاکره حرفه‌ ای

برای مذاکره حرفه ای باید 10 مهارت را به خاطر داشته باشید. در این بخش مقاله به توضیح 10 مهارت مذاکره حرفه ای پرداخته ایم.

???? همیشه BATNA را همراه داشته باشید

یکی از مهارت های مذاکره حرفه ای، به همراه داشتن BATNA است. که مختصر شده اصطلاح Best Alternative To a Negotiated Agreement می‌باشد. به این منظور که در هر مذاکره ای چندین راه برای برد وجود دارد. اما کسی مذاکره کننده حرفه است که تعداد زیادی از پیشنهادات را قبل از شروع مذاکره آماده کرده باشد.

???? روند مذاکره را معین کنید

دومین مهارت مذاکره حرفه ای، تعیین روند مذاکره است. باید میز مذاکره را بچینید. در واقع این موضوع باعث می‌شود که افراد از اینکه کجا و در چه زمانی قرار ملاقات دارند، آگاه باشند. حتی این موضو ع اعتماد بین افراد را بیشتر می‌کند.

???? گزارش آماده کنید | مذاکره حرفه‌ ای

یکی از مهارت های مذاکره حرفه ای، این است که گزارش خود را آماده کنید. برای اینکه طرفین مذاکره سریعتر به نتیجه برسند، باید از حواشی خارج شوند و بر اصل موضوع متمرکز شوند.

???? گوش شنوا داشته باشید

برای مذاکره حرفه ای باید گوش شنوا باشید. با دقت به صحبت های فرد روبروی خود توجه کنید و برای حرف های او به دنبال راه حل بهتر باشید.

???? سوالات مناسب بپرسید

پرسشگری مناسب در مذاکره حرفه ای بسیار مهم است. باید برای پرسش سوالات مناسب با دقت به صحبت های فرد مقابل گوش دهید تا سوالات بله و خیر نپرسید.

???? به دنبال مبادلات هوشمندانه باشید

برای مذاکره حرفه ای باید در جستجوی مبادلات هوشمندانه باشید. گاهی تاکید بر حاشیه باعث دوری از اصل می‌باشد. در مذاکرات خود به کیفیت و اصل موضوع دقت بیشتری داشته باشید.

???? مراقب دام های مذاکره باشید | مذاکره حرفه‌ ای

در مذاکره حرفه ای باید حواستان به دام های مذاکره باشد. تا صید فرد مقابل نشوید. هر حرکت او را زیر نظر بگیرید. و دقت بالا خرج دهید تا به سوی حرکت ناخوشایند کشیده نشوید.

⚪ همزمان چند پیشنهاد بدهید

همانطور که گفته شد باید در مذاکره حرفه ای برای خود چند پیشنهاد آماده کنید. که اگر پیشنهاد اول شما رد شد، پبشنهادات دیگری را ارائه دهید. و مسیر نزدیکی را برای حل مساله انتخاب کنید.

???? قرار احتمالی را امتحان کنید

در مذاکره حرفه ای باید قرارهای احتمالی را امتحان کنید. برای پایان مذاکره باید آماده باشید و احتمالات را در نظر بگیرید.

???? برای پایان مذاکره برنامه ریزی کنید

برای مذاکره حرفه ای و بهبود راه های طولانی مدت رابطه، باید اطمینان حاصل کنید که تعهدات انجام می‌شود. هم چنین در فواصل زمانی متفاوت برای استحکام مذاکره با فرد مقابل ملاقات داشته باشید.

مذاکره غیر حرفه‌ ای

در مذاکره حرفه ای همیشه تکنیک های اخلاقی و برد-برد به کار برده می‌شود. اما در مذاکره غیر حرفه ای افراد از تکنیک های غیر اخلاقی و البته روش های فریب دیگران استفاده می‌کنند. در مذاکره غیر حرفه ای از تکنیک هایی که در ادامه ذکر شده است استفاده می‌کنند.

???? افراد به صورت رقابتی به چانه زنی می‌پردازند.

????از تکنیک هایی استفاده می‌کنند که وضعیت عاطفی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

???? در جلسات مذاکره از رفتارهای اذیت کننده استفاده می‌کنند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، مذاکره حرفه ای در تمامی مراحل زندگی کارآمد است. افراد در تمامی روابط خود می‌توانند از این مذاکره استفاده کنند. و شاهد نتیجه موفقیت خود باشند. برای آموزش مذاکره حرفه ای حتما از روانشناس و متخصص کار بلد کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مذاکره حرفه ای می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مذاکره حرفه‌ ای | 10 تکنیک مذاکره حرفه‌ ای ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نشانه های اعتیاد به گل بعد از مدتی به شکل مشهودی بروز خواهند کرد. مصرف این مواد مخدر در میان جوانان بسیار رایج است و متاسفانه اکثر آنان بر اعتیاد خود آگاه نیستند و یا آن را انکار می‌کنند. از آنجایی که دسترسی به گل و نحوه مصرف آن بسیار آسان است؛ روزبروز بر تعداد مصرف کنندگان می‌افزاید. گل، ماریجوانا، حشیش، علف با همان وید، همگی مشتقات گیاه شاهدانه هستند که به اشکال مختلفی مصرف شده و اثرات متفاوتی بر سلامت جسمانی و حتی روان خواهند داشت. معمولا گل اعتیاد روانی برای افراد ایجاد کرده و حتی بعد از دوران سم زدایی از لحاظ ذهنی به مصرف آن نیاز پیدا می‌کنند. در این مقاله به بررسی نشانه های اعتیاد به این ماده و روش های ترک آن پرداخته‌ایم. 

منبع: اعتیاد به گل چه نشانه هایی دارد؟

نشانه های اعتیاد به گل

طبق باور عموم و تبلیغات های گسترده، گل کم خطرتر از حشیش و یا سایر مواد مخدر است؛ حال آن که اصلا این باورها حقیقت ندارد. تاثیرات گل (ماریجوانا) برای طولانی مدت در سیستم عصبی باقی مانده و حتی در آزمایشاتی قابل ردگیری هستند.

 

افراد شاید نه با یکبار اما بعد از مدتی مصرف دچار اعتیاد می‌شوند. شما نشانه های اعتیاد را می توانید با عدم مصرف در یک بازه زمانی مشخص مشاهده کنید. برخی از نشانه های ظاهری اعتیاد به گل شامل موارد زیر هستند. (گل گیاهی سبز و یا گاها قهوه ای بوده، انواع مختلفی دارد و معمولا به صورت رول شده به مانند سیگار استعمال می‌شود).

 

????افزایش ضربان قلب

????قرمزی چشم ها

????تاری دید

????اختلال در خواب و اشتها

????خشک شدن دهان

????اختلال در فعالیت های حرکتی و تاخیر در واکنش

????سرفه خشک

????زود عصبی شدن و تحریک پذیری

???? کاهش تمرکز و کارایی

???? بی قراری و استرس

بروز این علائم بستگی به میزان مصرف فرد و حتی مدت زمان اعتیاد او نیز دارد. همچنین در سنین پایین تر مصرف گل احتمالا با افت تحصیلی و انجام کارهای پرخطر مثل رانندگی با سرعت بالا همراه است. اگر والدین برای مدت زمان طولانی شاهد بروز چنین رفتارهایی در فرزند خود هستند؛ باید هر چه سریع تر برای تشخیص و درمان آن اقدام نمایند. مرکز مشاوره ذهن نو از جمله مراکز معتبری است که به شما در حوزه ترک و درمان اعتیاد خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

راه های تشخیص نشانه های اعتیاد به گل

تشخیص نشانه های اعتیاد به گل، با انجام آزمایشاتی امکانپذیر است که نیاز به دستور پزشک دارد. در واقع جواب مثبت این تست ها به معنی اعتیاد فرد نیست و همچنین این آزمایشات نیز دارای مقدار کمی خطا هستند. افراد حتی می‌توانند در خانه نیز با استفاده از کیت های تی اچ سی (THC ماده محرکه موجود در مشتقات گیاه شاهدانه) برای تشخیصی اعتیاد به حشیش و گل مطلع شوند؛ اما پاسخ آنها قطعی نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود برای اطمینان از این موضوع و همچنین ترک این ماده، افراد از پزشک متخصص و مشاور کمک بگیرند.

عوارض گل نشان می دهد که چه کسانی به گل اعتیاد دارند

مصرف گل، علاوه بر ایجاد نشانه های اعتیاد در فرد، عوارضی جبران ناپذیری نیز به وجود خواهد آورد. برخی از این آثار کوتاه مدت بوده و در صورت عدم مصرف دوباره و دریافت درمان تخصصی از بین خواهند رفت. اما برخی دیگر برای مدت طولانی در بدن باقی مانده و گاها هیچوقت از بین نخواهند رفت. برای مثال مصرف طولانی مدت گل تغییراتی در ساختار مغز ایجاد می‌کند؛ این تغییرات حتی بعد از ترک نیز باقی خواهند ماند. در این قسمت به عوارض طولانی مدت و کوتاه مدت گل خواهیم پرداخت.

 

????عوارض کوتاه مدت اعتیاد به گل

بی توجهی به اطرافیان

گیجی

پرخاشگری و تحریک پذیری

توهم

اختلال در حافظه

ناتوانی در رانندگی

اختلال در مهارت های شناختی مثل تصمیم گیری

افت تحصیلی

دوری از خانواده

تمایل به تنهایی و وقت گذرانی با دوستان

نیاز دائمی به پول

پرخوری و افزایش اشتها

کاهش رفتارهای منطقی

از بین رفتن چهارچوب های اخلاقی

تندخویی

بروز رفتارهایی نامتعارف با هنجارهای اجتماعی

دعوا و اختلاف با والدین

بی هدفی و بی خیالی

????عوارض بلند مدت اعتیاد به گل

اختلال در عملکرد جنسی

بی ثباتی خلق

افسردگی و گوشه گیری

اختلال در یادگیری

مشکلات تنفسی

توهمات و هذیان ها

از دست دادن توانایی تمرکز

پر حرفی

ناتوانی در یادگیری مهارت های جدید

ناتوانی در برنامه ریزی و مدیریت

ناتوانی در کنترل هیجانات

 

ناتوانی در یافتن شغل و یا ماندن در یک شغل ثابت

ترک اعتیاد به گل

متاسفانه مصرف گل در بسیاری از کشورهای جهان آزاد است و همین موضوع باعث شیوع بیشترآن شده است. افراد حتی آن را کم خطرتر از سیگار دانسته و در مصرف آن زیاده روی می‌کنند. بنابراین متاسفانه حتی با بروز نشانه های اعتیاد به گل خیلی از خانواده ها اقدامی نمی‌کنند.

معمولا مدت زمان لازم برای ترک گل ، با توجه به دوز مصرفی و یا مدت زمان مصرف و حتی سن فرد، بین 6 تا 10 هفته طول خواهد کشید. مجموعه ذهن نو با کادری مجرب به شما خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

✅ترک اعتیاد به گل با گروه درمانی

ترک اعتیاد به گل با حضور در جلسات گروه درمانی، بسیار اثربخش هستند. در این جلسات افرادی که هنوز در ابتدای فرایند درمان هستند و یا آنهایی که مدتی از ترک آنها گذشته است؛ حضور دارند و راهکارهایی را با گروه به اشتراک می‌گذارند. به طور کلی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر مختلف، گروه درمانی یکی از روش های مکمل است که فرد می‌تواند با حضور در کلینیک های ترک اعتیاد و یا حتی در صورت ترک در خانه نیز از آن بهره گیرد. خدمات روانشناختی که در این گروه ها به افراد داده می‌شود؛ در روند ترک آنها بسیار موثر است. برای بهره مندی از خدمات مجموعه ذهن نو می توانید با شماره های درج شده در پایین همین مقاله تماس بگیرید.

✅ترک اعتیاد به گل در خانه

 

معمولا افراد برای ترک اعتیاد به گل خانه را ترجیح می‌دهند. با اینکه در خانه مراقبت از آنها کمی سخت تر خواهد بود. افراد در طول این دوران، همواره باید تحت نظر یک متخصص و روانشناس باشند و خانواده نیز از آنها حمایت لازم را به عمل آورد. برخورد خانواده ها با این موضوع بسیار مهم است؛ از طرف دیگر ترک آنها در منزل باعث خواهد شد تا خانواده ها کنترل بیشتری بر آنان داشته باشند. خانواده باید در این شرایط صبور بوده و شرایط لازم را فراهم کند. اجبار، تحقیر، کنترل گری، سرزنش، خودخوری و… در روند بهبود فرزندتان اختلال ایجاد می کند. پس حتما در این باره با متخصصین ذهن نو مشورت نمایید.

✅مراجعه به روانشناس

توجه داشته باشید که عوارض روانی مصرف گل، زندگی و آینده فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد. بسیاری از مشکلات و تعارضات جوانان با خانواده ها از اعتیاد به گل نشات می‌گیرد. این موضوع ضرورت کمک گرفتن از روانشناس و مشاور را به وضوح نشان می‌دهد.

افراد حتی بعد از دوران ترک نیز به دریافت خدمات روانشناسی نیاز دارند؛ و باید یا به تنهایی و یا همراه خانواده مراجعه داشته باشند. کلینیک ذهن نو آماده خدمات رسانی در جهت مشاوره اعتیاد و کمک به خانواده ها و این افراد خواهد بود. برای دریافت مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های اعتیاد به گل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اعتیاد به گل چه نشانه هایی دارد؟



:: برچسب‌ها: اعتیاد به گل چه نشانه هایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نامگذاری اندام جنسی کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است که در تربیت فرزندان نیز بسیار اهمیت دارد. با این حال خیلی از پدر و مادرها نمی‌دانند که چطور می‌توانند در مورد اندام جنسی کودکان با آن‌ها صحبت کنند و چه واژه‌هایی برای نامیدن آن‌ها مناسب‌تر است.

همچنین مسائلی نظیر شرم و خجالت مانع از این می‌شود که بسیاری از والدین در این زمینه با متخصصین صحبت کنند و از آن‌ها راهکار بگیرند. توجه داشته باشید که بهره بردن از مشاوره روانشناسی می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. ما در ادامه به سوالاتی در این زمینه پاسخ می‌دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

منبع: نامگذاری اندام جنسی کودکان

نامگذاری اندام جنسی کودکان

کودکان کنجکاو هستند و صحبت کردن در مورد مسائل جنسی با آنها کار آسانی نیست. بسیاری از والدین با واکنش های اشتباه و یا نادیده گرفتن این سوالات، اوضاع را پیچیده تر کرده و کنجکاوی آنها را بیشتر تحریک می‌کنند. نباید از پاسخ به این سوالات طفره رفت و یا پاسخ های اشتباه داد. آن‌ها باید سن را برای نامگذاری اندام جنسی کودکان در نظر گرفته و یا حتی از یک مشاور کمک بگیرند. فراموش نکنید که پاسخ دادن به سوالات کودک، یکی از مسئولیت های والدین است و باید در این شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش پاسخ دهند. از طرف دیگر صحبت کردن در این مورد از مهم ترین بخش های تربیت جنسی محسوب شود.

نکات تربیتی مهم برای نامگذاری اندام جنسی کودکان

 

با بزرگ‌تر شدن کودکان به خصوص زمانی که آموزش توالت رفتن آغاز می‌شود بسیاری از والدین تربیت جنسی فرزند خود را شروع می‌کنند. در این زمان شما باید به فرزند خود بیاموزید که اندام جنسی خود را به جز شما به کس دیگری نشان ندهد و حریم خصوصی خود را بشناسد. با این حال این سؤال برای پدر و مادرها مطرح می‌شود که اندام جنسی را چه بنامند و چگونه در مورد آن با فرزند خود صحبت کنند. نکات زیر مهم‌ترین مسائلی هستند که در این زمینه باید مد نظر قرار دهید.

– هرگز از اصطلاحات عامیانه که بار معنایی ناپسندی دارند برای نامگذاری اندام جنسی کودکان خود استفاده نکنید.

– هرگز از کلماتی استفاده نکنید که بار معنایی منفی دارند. برای مثال کلماتی مثل “زشت”، “بی‌ادبی” یا “عیب” برای نامگذاری اندام جنسی کودکان مناسب نیستند و می‌توانند منجر به شکل گیری تصورات منفی در کودک شوند.

– برای نامگذاری اندام جنسی کودکان همواره سن رشدی او را در نظر بگیرید و از کلماتی که فراتر از فهم اوست استفاده نکنید. برای مثال واژه‌هایی نظیر آلت تناسلی برای یک کودک 3 یا 4 ساله مناسب نیست. اما زمانی که رشد کلامی کودک بهتر می‌شود می‌توان به تناسب واژه‌های علمی‌تر و دقیق‌تر را جایگزین کرد.

????خودداری از اسامی استعاری برای نامگذاری اندام جنسی کودکان

بسیاری از والدین برای نامگذاری اندام جنسی کودکان از اسامی استعاری نظیر اسم گل‌ها یا حیوانات استفاده می‌کنند که از نظر متخصصان کودک کار درستی نیست چراکه کودکان در سنین پایین از نظر شناختی در سطح تفکر عینی هستند و نیاز دارند در مورد مسائل مختلف به طور شفاف با آن‌ها صحبت شود. استفاده از اسامی استعاری می‌تواند کودک را سردرگم کرده و اجازه ندهد که این اندام را همانند اعضای دیگر بدن خود در نظر بگیرد. در نتیجه بهتر است از واژه‌های اختصاصی‌تر و در عین حال مؤدبانه استفاده کنید و اسامی دیگری را روی اندام جنسی نگذارید.

????نحوه نامگذاری اندام جنسی کودکان خردسال

از سن 3 سالگی و با شروع آموزش‌های مربوط به توالت رفتن تلاش کنید به کودک اطلاعاتی در مورد اندام جنسی‌اش بدهید. مطالعات نشان می‌دهد در جهان والدین از لغاتی نظیر سیسی، سوزی، هینی و دیکی برای نام گذاری اندام جنسی کودکان استفاده می‌کنند که واژه‌های مناسبی هستند. با این حال در کشور ما بررسی‌های دقیقی روی این مسئله انجام نشده است.

آنچه اهمیت دارد این است که شما بتوانید واژه‌ای قابل فهم و دقیق را به کودک ارائه دهید که مستقیماً به اندام جنسی اشاره داشته باشد. برای مثال کلماتی مثل “اونجا” یا “چیز” مفاهیم مبهمی هستند و برای آموزش جنسی مناسب نمی‌باشند. شما می‌توانید از واژه‌هایی مثل اندام خصوصی پسرانه و اندام خصوصی دخترانه استفاده کنید که هم مؤدبانه هستند و هم به عضوی از بدن اشاره دارند و قابل درک هستند. با این حال اگر در انتخاب کلمه مناسب با مشکلاتی مواجه شده‌اید می‌توانید از مشاوره کودک بهره ببرید. 

چگونه در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان با آنها صحبت کنیم؟

همانطور که به این موضوع اشاره شد؛ واکنش والدین در این مورد بسیار مهم است. والدین باید چندین نکته را در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان، در نظر گرفته و با آرامش پاسخ دهند. از دادن پاسخی صریح و کوتاه خودداری کرده و کودک را به چالش بکشید. با اینکار نه تنها تفکر انتقادی در او تقویت می‌کنید؛ بلکه از بروز مجدد این گونه سوالات نیز جلوگیری خواهد شد.

خونسردی خود را حفظ کرده و جبهه نگیرید؛ به هیچ عنوان کودک را تنبیه نکنید؛ و یا نترسید. به یاد داشته باشید که داشتن حس بد خودتان و یا خجالت کشیدن او، طبیعی است؛ اما نباید به این دلیل بحث را سریعا خاتمه دهید. حتی می‌توانید به خاطر پرسشگری و اعتماد به شما، از او تشکر کنید. اینکار او را ترغیب خواهد کرد تا در مورد مسائل مختلف نیز با شما مشورت کند.

آیا نامگذاری اندام جنسی کودکان کار درستی است؟

در این که کودکان باید در سن حدودا 4 یا 5 سالگی اطلاعات جنسی کافی داشته باشند؛ شکی نیست. اما باید توجه داشته باشید که این اطلاعات متناسب با سن آنها بوده و باعث درگیری فکری آنها نشود. برای مثال در شروع برای آنها در مورد تفاوت های گیاهی وجانوری و حتی طریقه تولید مثل آنها توضیح دهید. در قدم بعدی از نحوه بچه دار شدن انسانها صحبت کنید اما همه چیز را با جزئیات بیان نکنید.

تحقیقات حاکی از آنند که بعد از سه سالگی، والدین می‌توانند به صورت مستقیم از کلمات آناتومیک مثل آلت و واژن استفاده کنند و در مورد آن هیچ ترسی نداشته باشند. پس می‌توان گفت نامگذاری اندام جنسی کودکان به صورت صحیح، کاملا بدون اشکال است و اتفاقات والدین باید اینکار را انجام دهند. حتی برای جلوگیری از بروز آثار جنسی در دوران کودکی نیز اینکار ضروری خواهد بود.

با اینکار وقتی کودکان در جوامع بزرگتری مثل مدرسه قرار می‌گیرند؛ نه تنها می‌توانند از خود مراقبت کنند، بلکه از این کلمات و یا اصطلاحات به صورت هیجانی استفاده نمی‌کنند. تاثیر همسالان و به طور کلی اولین تجربه مواجهه کودکان با این موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. امروزه در این زمینه کتاب ها و یا محتواهای آموزشی زیادی وجود دارند؛ که والدین می‌توانند از آنها استفاده کنند.

از چه سنی در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان صحبت کنیم؟

 

اینکه از چه سنی در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان صحبت کنیم؛ یکی از سوالات همیشگی والدین است. یادگیری مسائل جنسی نباید به صورت بسیار سربسته و حتی در یک جلسه اتفاق بیافتد. والدین باید در این مورد صبر زیادی به خرج داده و آمادگی کودک را نیز در نظر داشته باشند.

معمولا 5 سالگی سن مناسبی برای صحبت کردن در این مورد خواهد بود. احتمالا آنان خود سوالاتی را مطرح خواهند کرد. اما اگر این اتفاق نیافتاد؛ با نشان داده محتواهای آموزشی به او شروع کنید. برخی از والدین تا زمانی که خود کودک خواستار توضیح نشود؛ چیزی به او نخواهند گفت. اما اینکار درست نیست. چرا که اطلاعات داشتن کودک در این زمینه، از بروز بسیاری از اتفاقات جلوگیری خواهد کرد. اینکار بخشی از روند رشدی کودک است و نباید آن را سرکوب و شماتت کرد.

سخن پایانی

کنجکاوی در مورد بدن و همچنین مسائل جنسی بخشی از رشد و تکامل انسان است و باید در مورد آن صحبت شود. والدین اولین کسانی هستند که در دسترس کودک بوده و کودک باید به راحتی با آنها صحبت کند. والدین می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کودک نیز کمک بگیرند. همچنین هماهنگی والدین و اعضای خانواده با یکدیگر در این زمینه بسیار مهم است. اینکه هر کدام اطلاعات متفاوتی را به کودک ندهند؛ اهمیت دارد. خانواده نباید در مورد صحبت کردن از این موضوع، به کودک احساس گناه دهند. سرکوب حس کنجکاوی در کودکان تاثیر بدی در آینده آنان خواهد داشت. به همین دلیل باید حساسیت این موضوع را در نظر گرفته و اطلاعات کافی را کسب کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نامگذاری اندام جنسی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چرا باید در مورد اندام جنسی با کودکان صحبت کرده و آن‌ را نامگذاری کنیم؟

صحبت کردن در مورد اندام جنسی و نامگذاری اندام جنسی در تربیت جنسی کودکان اهمیت بسزایی دارد. شما از این طریق می‌توانید به فرزندتان حریم خصوصی را آموزش دهید و از فرزندتان در برابر سوءاستفاده‌های جنسی مراقبت نمایید. همچنین استفاده از واژه‌های مناسب به فرزندتان کمک می‌کند تا دیدگاه درستی را در مورد اندام جنسی خود شکل بدهد و دچار تصورات منفی نشود. کودک باید بداند که اندام‌های جنسی همانند سایر اعضای بدن بخشی از وجود او هستند. در نتیجه لازم است آن را بپذیرد و به خاطر آن احساس شرم یا گناه نداشته باشد.

منبع: نامگذاری اندام جنسی کودکان



:: برچسب‌ها: نامگذاری اندام جنسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیت دسته C است. این افراد وابستگی بسیار زیادی به اطرافیان خود دارند و در صورت عدم وجود حامی، بسیار ناتوان شده و اضطراب شدیدی به سراغشان می‌آید. در واقع فرد مبتلا از طریق این وابستگی عمیق، نیاز روحی و روانی خود را برطرف می‌سازد. این افراد معمولا هم خودشان و هم اطرافیان را به شدت آزرده می‌کنند؛ به همین دلیل لزوم پیگیری و درمان افزایش می‌یابد. با آگاهی از نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته و روش‌ درمان آن می‌توانید هرچه سریع‌ترین این اختلال را در خود یا اطرافیان‌تان شناسایی کرده و گامی برای درمان بردارید.

منبع: شخصیت وابسته | ویژگی های اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیت دسته C است. این اختلال شخصیت در رفتار فرد تأثیر می‌گذارد به گونه‌ای که او در رفتار خود استقلال ندارد و خود را به شدت وابسته به دیگران می‌داند تا دیگران نیازهای او را چه روحی و چه جسمی تکمیل کنند. در واقع این افراد خودشان برای برآوردن نیازهای خود کاری انجام نمی‌دهند و همیشه خود را محتاج دیگران می‌بینند. هر کاری که دیگران می‌گویند انجام می‌دهد حتی اگر نادرست باشد. این افراد از تنهایی و جدا بودن از دیگران می‌ترسند و همواره تلاش می‌کنند دیگران را راضی نگه دارند حتی به بهای ناراضی بودن خودشان تخت کنترل دیگران هستند.

شیوع اختلال ‌شخصیت‌ وابسته 

این اختلال 5 درصد از کل اختلالات شخصیتی را شامل می‌شود و این میزان شیوع در بین خانم‌ها، فرزند آخر خانواده و کسانی که در زمان کودکی‌شان بیماری جسمی داشتند، بیشتر اتفاق می‌افتد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، خود را به شدت ضعیف و وابسته به دیگران می‌پندارند حتی اگر در واقعیت چنین نباشد. 

علل بروز اختلال شخصیت وابسته

به طور قطعی نمی‌توان علت مشخصی برای بروز اختلال شخصیت وابسته میان افراد در نظر گرفت. اما قطعا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در آن موثر خواهد بود. به طورکلی در شکل گیری اختلالات شخصیتی، تجربیات خاص افراد بسیار موثر هستند. برخی از دلایل ایجاد کننده این اختلال شامل موارد زیر می‌شوند.

????سابقه خانوادگی

قطعا ابتلای یکی از اعضای خانواده به اختلال شخصیت وابسته، احتمال ابتلای نسلهای بعدی و یا دیگر اعضا را بیشتر خواهد کرد. اینکه این موضوع مربوط به ژنتیک افراد می‌شود؛ هنوز قطعی نیست. اما به طور کلی مشاهده رفتارهای اطرافیان و یا تاثیرپذیری از آنها باعث بروز این اختلال شخصیتی خواهد شد.

????شرایط محیطی خانواده

معمولا فرزندانی که توسط والدین بیش از حد محافظت کننده و یا مقتدر تربیت می‌شوند؛ بیشتر اختلال شخصیت وابسته دچار خواهند شد. بخش بزرگی از این مشکل در کودکی شکل خواهد گرفت؛ به همین دلیل رفتار والدین در این دوران و نوع فرزندپروری آنها بسیار موثر خواهد بود. کودکان در این شرایط به دلیل اینکه توانایی تخطی از دستورات والدین خود را ندارند و یا همواره اضطراب جدایی را تجربه می‌کنند؛ به این اختلال مبتلا خواهند شد.

????تغییرات ناگهانی و ناگوار در زندگی

افرادی که در دوران کودکی خود اتفاقاتی مثل خشنونت، آزارجنسی و یا از دست دادن عزیزان را تجربه کرده اند؛ بیشتر به اختلال شخصیت وابسته دچار خواهند شد. در واقع تروما پیش زمینه ای برای ابتلا به این اختلال روانی خواهد بود. همچنین کودکانی که مبتلا به بیماری های مهلک جسمانی بوده اند نیز؛ به دلیل وابستگی دائمی به خانواده برای انجام کارهای شان، احتمالا علائمی از وابستگی را در طول زندگی تجربه کنند. چنین افرادی حتی در صورت درمان نیز بازهم به دیگران برای حمایت عاطفی و یا موارد دیگر نیاز خواهند داشت.

نشانه های اختلال شخصیت وابسته

برای تشخیص اختلال شخصیت وابسته باید ابتدا از نشانه‌های آن آگاهی داشت. این نشانه‌ها در زمان جوانی شخص و در مراحل گوناگون زندگی‌اش خود را نمایش می‌دهد. در ادامه به این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

این افراد مستقل نیستند و به شدت وابسته دیگران هستند.

از تنهایی و جدا بودن از دیگران واهمه و ترس دارند و دوست دارند در کنار دیگران باشند.

به شدت نیاز دارند که دیگران مراقبشان باشند و از آنها مواظبت کنند.

در کارها و تصمیم های کوچکشان نیاز دارند که دیگران آنها را راهنمایی کنند و در تصمیم گیری شان به تصمیم گیری دیگران اهمیت می دهند و آن را به جای تصمیم خود قبول می کنند.

_به قضاوت کردن و توانایی‌های خود اعتماد ندارند. انتقادپذیر نیستند و به شدت واکنش نشان می‌دهند.

_در تنهایی احساس ناراحتی می‌کنند و دوست ندارند در انزوا باشند.

سایر نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته

  • واقعیت‌گرا نیستند و بیشتر دوست دارند خیال بافی و رویا پردازی کنند.
  • همیشه از این می‌ترسند که روزی دیگران آن‌ها را تنها بگذراند. زمانی که رابطه‌شان با یک نفر تمام شد فورا با شخص دیگر رابطه برقرار می‌کنند زیرا دوست دارند حامی داشته باشند.
  • سعی می‌کنند با دیگران مخالفت نکنند زیرا احساس می‌کنند که در صورت مخالفت دیگر مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.
  • رابطه اجتماعی این افراد محدود است و فقط شامل افرادی که به آن‌ها وابسته هستند می‌شود.
  • به خاطر اینکه قدرت و توانایی دفاع کردن از خود را ندارند ممکن است مورد سواستفاده‌های روانی و جسمی دیگران قرار بگیرند.
  • برای اینکه بتوانند دیگران را به خود جلب کنند و آن‌ها را حامی خود قرار دهند، حاضرند دست به کارهایی بزنند که ممکن است خود نیز از کارشان راضی نباشند.
  • فرد حمایتگر همیشه باید در کنارشان باشد، اگر در زمان طولانی حامی نداشته باشند دچار افسردگی و ترس می‌شود.
  • اینگونه افراد مسئولیت پذیر نیستند و همیشه سعی می‌کنند مسئولیت کارهای خودشان را بر گردن دیگران بیاندازند و آن‌ها را مقصر بدانند تا شانه خود را از زیر بار مسئولیت خالی کنند.
  • مشکلات ناشی از اختلال شخصیت وابسته

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، کم کم دچار بیماری‌های مانند افسردگی (گوشه گیر و در انزوا بودن)، اختلال ترس و اضطراب و فوبیا می‌شوند که هرکدام از این بیماری‌ها با توجه به شدت اختلال شخصیت وابسته در اشخاص متفاوت است.

اینگونه افراد به خاطر عدم مستقل بودن و احساس وابستگی به دیگران هرکاری که دیگران می‌گویند انجام می‌دهند و با اینکار روح و جسم خود را به خطر می‌اندازند مانند اعتیاد، استفاده از داروهای روانگردان و… این افراد باید تحت درمان قرار بگیرند تا به مرور بهبود یافته و استقلال شخصیتی پیدا کنند. 

تشخیص اختلال شخصیت وابسته

 

برای درمان این اختلال افراد ابتدا باید تشخیص دقیقی دریافت کنند که توسط روانشناس و یا روانپزشک انجام می‌گیرد. برای تشخیص این اختلال نیاز به انجام تست های مختلفی وجود دارد؛ همچنین متخصص باید تمام علائم و سابقه پزشکی فرد را مورد بررسی قرار دهد. برخی از ملاک های تشخیصی این اختلال شامل موارد زیر خواهد شد.

احساس ترس مفرط و غیرواقعی از طردشدگی

احساس اضطراب در مواقع تنهایی

عدم توانایی انجام کارهای پیش پا افتاده و روزمره بدون حضور دیگران

اعتماد به نفس پایین

وجود علائم افسردگی

عدم برخورداری از قدرت تصمیم گیری

فرد همواره به دنبال فردی برای حمایت از خود است

مدت زمان حضور این علائم این در فرایند تشخیص مهم خواهد بود.

درمان شخص مبتلا به اختلال شخصیت وابسته

پزشک یا روانشناس برای تشخیص اختلال شخصیت وابسته، ابتدا به بررسی نشانه‌های ذکر شده در فرد می‌پردازد. اگر حداقل 5 نشانه در فرد مشاهده کند، اختلال شخصیت وابسته را تشخیص می‌دهد. گاهی وقت‌ها از نظر جسمی نشانه‌ها در فرد وجود ندارد ولی ممکن است از نظر اعصاب و روان مشکل وجود داشته باشد که خانواده‌ها باید برای درمان فرد با یک روانشناس مشورت نمایند.

در واقع برای تشخیص این بیماری آزمایشی وجود ندارد. بنابراین روانشناس با وقت گذاشتن و صحبت کردن با شخص و دقت به رفتار وگفتارش متوجه می‌شود که او به اختلال شخصیت وابسته مبتلا است و در صورت تشخیص، فرایند درمان شروع می‌شود.

سخن پایانی

اختلال شخصیت وابسته، یکی از انواع اختلالات شخصیتی است که با شدت های مختلفی بروز خواهد کرد. طبیعی است که در هر دوره ای از زندگی و به دلایل مختلفی به حضور و حمایت دیگران احساس نیاز کنیم. و این اصلا به معنی ابتلا به این اختلال نخواهد بود. اما این بیماری در عده ای به قدری پیش روی می‌کند که توانایی هرگونه تصمیم گیری را به تنهایی از آنها خواهد گرفت. 

این موضوع اطرافیان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و نتایج بدی برای فرد ایجاد خواهد کرد. این افراد به کمک تخصصی نیاز دارند و نمی‌توان به طور ناگهانی آنها را به حال خود رها کرد. با مشاهده علائمی که در متن ذکر شد؛ در اطرافیان، آنها را به مراجعه به روانشناس تشویق کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وابسته می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

 یک اختلال روانی است که طی آن فرد در زندگی هیچ گونه استقلالی ندارد و خود را به طور کامل ابسته به دیگران می‌داند. در صورت عدم درمان قدرت تصمیم گیری در کوچک‌ترین موارد را نیز از دست می‌دهد.

آیا اختلال شخصیت وابسته قابل درمان است؟

بله این اختلال در صورت تشخیص توسط روانشناس ماهر و با تجربه قابل درمان بوده و امکان بهبود کامل فرد تحت درمانهای روانشناختی وجود دارد.



:: برچسب‌ها: شخصیت وابسته | ویژگی های اختلال شخصیت وابسته ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال یا وسواس کندن جوش یا جای جوش که همان وسواس‌پوست‌کنی است، یکی از انواع وسواس‌های فکری_عملی است که در آن فرد مبتلا میل شدیدی به کندن جوش‌های صورت یا بدن خود دارد. معمولا کندن جوش به قصد بهبود ظاهر پوست انجام می‌شود، اما با دستکاری و کندن جوش‌ها منجر به بدتر شدن آن و گاه حتی ایجاد زخم‌های دائمی می‌شود. ممکن است این وسواس همزمان باعث کندن زخم، مو یا حتی خود پوست در نواحی مختلف بدن شود، اما تمرکز بیمار بیشتر به جوش‌های صورتش است. ریشه این بیماری در اضطراب و کمبود اعتماد به نفس بوده و برای درمان حتما باید به متخصص روانشناسی مراجعه کرد.

 منبع: وسواس کندن جوش

وسواس کندن جوش چیست؟

اختلال کندن جوش در درسته‌ی اختلالات اضطرابی جای می‌گیرد و آن را در راهنمای تشخیصی و آماری بیماری‌های روانی زیر مجموعه‌ای از وسواس پوست کنی می‌دانند. در این نوع اختلال اضطرابی فرد به واسطه‌ی افکار اجبار کننده خود، میل افراطی به کندن جوش‌های پوستی دارد. افراد مبتلا به اختلال کندن جوش برای کندن از ناخن، فشار انگشتان، سوزن و…. استفاده می‌کنند و ممکن است ساعت‌ها به این کار مشغول باشند. کندن جوش اغلب تا جایی پیش می‌رود که آسیب‌های جدی به فرد وارد می‌کند و حتی منجر به خونریزی می‌شود. 

نشانه ها و علائم وسواس کندن جوش

انواع وسواس نشانه‌های مشترکی دارند که بروز افکار وسواسی و ناتوانی فرد در کنترل و سرکوب آن‌ها یکی از این علائم مشترک است. در ادامه علائم وسواس کندن جوش را به طور خاص شرح داده‌ایم.

بروز دوره‌های متناوب کندن جوش که منجر به آسیب به بافت پوست می‌شوند، از راه‌های تشخیص این اختلال است. یکی دیگر از علائم این است که فرد تلاش زیادی برای جلوگیری از کندن جوش می‌کند و اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهد، ولی موفق نمی‌شود. این نوع وسواس مشکلات جدی در ارتباط با همسالان، پیشرفت شغلی و تحصیلی و عملکرد روزانه به همراه دارد.

زمانی وسواس کندن جوش تشخیص داده می‌شود که علت پزشکی مانند بیماری‌های پوستی و یا بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی وجود نداشته‌باشد. بیماران مبتلا به این اختلال تنش زیادی برای کندن جوش خود احساس می‌کنند و وسوسه‌ی انجام این عمل به سراغشان می‌آید و بلافاصله پس از کندن جوش احساس لذت، آرامش و رهایی از تنش می‌کنند.

دلایل ابتلا به وسواس کندن جوش

ابتلا به وسواس کندن جوش دلایل متعددی دارد که با شناسایی و رفع آن‌ها می‌توان به درمان نزدیک‌تر شد. برخی از علل ابتلا به شرح زیر هستند.

1. اختلالات همایند

یکی از دلایل ابتلا به این اختلال، اختلالات همایندی است که فرد با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. اختلالاتی همچون وسواس فکری عملی، اضطراب و افسردگی می‌توانند علت زیربنایی و زمینه‌ساز بروز وسواس‌کندن جوش باشند.

2. خشم و تنفر

در نظریه روانکاوی، علت بروز پدیده جوش کندن خشم و تنفر فرد نسبت به وقایع و اطرافیان ذکر شده‌است؛ به این معنا که فرد خشم خود را با کندن جوش‌هایش نشان می‌دهد و پس از آن احساس آسودگی می‌کند.

3. عدم کنترل استرس

ناتوانی در مدیریت استرس و تنش‌ها عامل دیگری در بروز وسواس کندن جوش است؛ اغلب کسانی که به این اختلال مبتلا هستند نمی‌توانند استرس و هیجانات خود را به شیوه‌ای سالم کنترل کنند به همین خاطر به رفتارهایی مثل کندن جوش روی می‌آورند.

4. افزایش دوپامین

یکی دیگر از علل ابتلا به این نوع وسواس افزایش دوپامین در بدن است که به دنبال مصرف افراطی موادی همچون شیشه و کوکائین پدید می‌آید. مصرف این گونه مواد باعث می‌شود فرد احساس کند چیزی زیر پوستش راه می‌رود و با کندن جوش ها یا پوستش تلاش می‌کند تا این حس را از بین ببرد.

روند پیشرفت وسواس کندن جوش

وسواس کندن جوش ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معمولا در دوران بلوغ که جوش‌ها در قسمت‌های مختلف موجب ظاهری نامناسب می‎‎‌شوند، این رفتار آغاز می‌شود. این عارضه در شرایطی پیشرفت می‌کند و شدیدتر می‌شود که فرد دچار یک عارضه‌ی پوستی مانند جراحت یا عفونت شده و شروع به کندن آن قسمت می‌کند. با این کار جراحت بیشتر شده و بیمار از بهبود زخم جلوگیری می‌کند، هر چه بیشتر این کار را ادامه دهد جراحت و خارش پوست تشدید یافته و فرد بیشتر زخمش را می‌کند و این چرخه ادامه می‌یابد.

کندن جوش هنگام مواجه با استرس و فشار نیز تشدید می‌یابد؛ ممکن است فرد یک بار هنگام مواجه با رویداد استرس‌زا جوش‌هایش را بکند، با این کار احساس آرامش کند و از آن به بعد برای تجربه‌ آن حس خوشایند این عمل تبدیل به یک عادت و پس از آن یک اختلال می‌شود.

 

درمان اختلال کندن جوش

پیش از پرداختن به درمان باید علت اصلی ابتلا تشخیص داده شود. در صورتی که اختلالات همایند مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی علت بروز آن باشند، نیاز به مداخلات تخصصی و بالینی روانشناس وجود دارد تا ابتدا این اختلالات رفع شوند و سپس وسواس نیز از بین برود. یکی از روش‌های مؤثری که جهت درمان وسواس کندن جوش از جانب متخصصان ارائه می‌شود، روش وارونه‌سازی عادت است که در آن تلاش می‌شود عادت کندن جوش را با عادت دیگری جایگزین کنند.

1. کاهش استرس کندن جوش

یادگیری روش‌ها و راهکارهای کنترل استرس از اصول اولیه درمان این نوع وسواس به شمار می‌رود. از آن‌جایی که علائم وسواس کندن جوش به دنبال بروز رویدادهای استرس‌زا هویدا می‌شوند، بسیار اهمیت دارد که فرد را با استفاده از روش‌های مدیریت استرس از بروز این رفتار مصون داشت. اما گاه کنترل و کاهش استرس با وجود مشغله‌ها و مشکلات زیاد کاری سخت به نظر می‌رسد؛ در این شرایط بهره‌مندی از مشاوره کنترل استرس و کمک گرفتن از فردی آگاه و باتجربه راهگشا خواهد بود. 

2. درمان وسواس شدید

برای درمان نوع شدید وسواس می‌توان از دارو درمانی تحت نظر روانپزشک بهره برد. اغلب داروهای ضد افسردگی و ضدافسردگی سه حلقه‌ای جهت درمان وسواس پوست کنی تجویز می‌شود. مسئله‌ای که وجود دارد این است که داروها اغلب عوارضی را به همراه دارند و به بهبودی کامل اختلال نمی‌انجامند. این داروها تنها به کنترل و کاهش علائم کمک می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از درمان‌های شناختی رفتاری و روانکاوی نیز کمک بگیرید. این روش‌ها اثرات دائمی دارند و لازم است تحت نظر مشاور مختصص صورت بگیرند.

جستجو راهی برای درمان جوش ها

هر چه جوش‎‌ها بیشتر دستکاری شده باشند، احتمال ایجاد جوشگاه بیشتر است، بنابراین علاوه بر درمان وسواس باید به متخصص پوست برای درمان جوش‌ها نیز مراجعه کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس کندن جوش می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: وسواس کندن جوش ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار با همسر افسرده آن هم زمانی که تشخیص داده شده و همسرتان انتظار دیگه‌ای دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته تشخیص کار متخصصان بهداشت روان است، اما خود شما با مشاهده برخی نشانه‌ها می‌توانید پی به رگه‌های افسردگی ببرید و این گونه او را برای دریافت کمک تخصصی تشویق نمایید.

این را هم بدانید که افسردگی یک نوع اختلال روانی است که علاوه بر زمینه زیستی، عوامل محیطی هم نقش پررنگی در بروز آن دارند. پس رفتار شما با همسرتان در شدت یا بهبود بیماری او تاثیر به سزایی داشته باشد. اما خود را نباید مقصر بدانید تنها کافی است به او نشان دهید که چقدر برای‌تان سلامتش اهمیت دارد و برای حال خوش او تلاش‌تان را خواهید کرد.

منبع: رفتار با همسر افسرده

رفتار با همسر افسرده چگونه است؟

 

رفتار با همسر افسرده از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید خیلی نگران شوید که برای درمان افسردگی همسرتان چه کارهایی را باید انجام دهید؛ و مدام در جستجوی راه حل مهم باشید. همسر افسرده شما بی عاطفه و بی تفاوت به نظر می‌رسد و همین امر باعث ناراحتی شما می‌شود. برای رفتار با همسر افسرده باید از نشانه های افسردگی آگاه باشید و احساسات او را درک کنید. افراد افسرده شاید به هر چیزی واکنش خسته نشان دهند و رفتار کلافه کننده داشته باشند. حتما در روند بهبودی همسر شما نیز دخیل باشید و او را حمایت کنید. در این مقاله راجع به روش های رفتار با همسر افسرده توضیح داده ایم.

چرا باید رفتار خوبی با همسر افسرده ام داشته باشم؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانشناختی است که رنج و درد بسیاری را به بیمار افسرده و حتی اطرافیان او وارد می‌کند. مرد / زن افسرده به شدت احساس غمگینی می‌کنند، حوصله انجام کارهای روزمره را ندارند و اغلب علاقه مندی‌های خود را به موضوعات مختلف از دست می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود که در ابعاد مختلف زندگی نظیر رسیدگی به امور منزل یا کارهای بیرون از خانه، تربیت فرزندان، برقراری رابطه عاطفی و جنسی با مشکلات متعددی رو به رو شوند.

در نتیجه باید گفت افسردگی هریک از زوجین مسئله‌ای فردی نیست بلکه افسردگی او کل خانواده و زندگی مشترک‌تان را تحت تاثیر خود قرار داده. بنابراین باید بتوانید در این شرایط اصول رفتار با همسر افسرده تان را بشناسید و اقدامات مراقبتی لازم را انجام دهید.

چند راهکار اساسی در طرز رفتار با همسر افسرده

افسردگی به معنای پایان راه نیست. بسیاری از کسانی که به این مشکل مبتلا می‌شوند در صورت برخورداری از حمایت اجتماعی مناسب از جانب اطرافیان و قرار گیری تحت درمان‌های مناسب می‌توانند بر مشکل خود غلبه کرده و روند بهبودی سریع‌تری را تجربه نمایند. در ادامه 5 راهکار کاربردی برای رفتار با همسر افسرده آورده‌ایم.

???? اطلاعات خود را در مورد افسردگی بالا ببرید

برای اینکه بتوانید رفتار با همسر افسرده داشته باشید، باید پیش از هرچیز درک کنید که او در چه شرایطی قرار دارد. بسیاری از افراد تصور روشنی از افسردگی ندارند. برای مثال ممکن است آن را با یک دلگیری یا ناراحتی روزمره اشتباه بگیرید. اما اختلال افسردگی اساسی چیزی فراتر از احساسات ناخوشایندی است که به طور طبیعی و در واکنش به موضوعات ناراحت کننده ایجاد می‌شود.

در رفتار با همسر افسرده باید به نشانه های غم او نیز دقت کنید. در این اختلال افراد علاوه بر احساس غمگینی و دچار بودن به خلق پایین در اکثر اوقات روز علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنند. که از جمله آن‌ها باید به از دست دادن علائق، کاهش انرژی، احساس خستگی مفرط، بروز مشکلاتی در تمرکز، ایجاد تغییراتی در خواب و اشتها، کندی روانی حرکتی، دچار شدن به احساس گناه و پوچی در زندگی، اشتغال ذهنی با مرگ و خودکشی اشاره کرد. 

هم چنین در رفتار با همسر افسرده، احتمال افسردگی پنهانی هم وجود دارد. بیماران دارای افسردگی پنهان اغلب علائم افسردگی خود را سرکوب می‌کنند، همین امر باعث می‌شود که مشکل آن‌ها در قالب علائم جسمانی، دچار شدن به انواع بیماری‌های عصبی، تحریک پذیری و ناتوانی در کنترل خشم خود را نشان دهد. آشنایی با این علائم به شما کمک می‌کند تا زودتر از وضعیت روانی نامناسب همسرتان آگاهی پیدا کنید و بتوانید به موقع برای کمک به او بشتابید.

???? طرز رفتار با همسر افسرده | در دسترس باشید

گاهی اوقات کسانی که مبتلا به افسردگی هستند، نیاز دارند کسی در کنارشان باشد، کسی که بتواند بدون قضاوت به حرف‌های او گوش بسپارد و درکشان کند. نکته قابل توجه اینجاست که در این شرایط وقتی همسرتان با شما حرف می‌زند یا درد و دل می‌کند، نیازی نیست که لزوما راهکار خاصی به او ارائه دهید.

همین که بتوانید در رفتار با همسر افسرده، به موقع در دسترس باشید و او را به خاطر احساساتش سرزنش نکنید، کفایت می‌کند. گاهی اوقات همین که دست او را به گرمی بفشارید، او را در آغوش بگیرید یا نوازشش کنید به او احساس امنیت می‌دهد و به او در کاهش هیجانات منفی کمک می‌کند.

???? او را تشویق کنید تا از یک درمانگر کمک بگیرد

در رفتار با همسر افسرده، باید از یک درمانگر و متخصص راهنمایی بگیرید. دچار شدن به افسردگی چالش‌های زیادی در زندگی فردی و خانوادگی مبتلایان به افسردگی ایجاد می‌کند. از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به کاهش عملکرد در محیط کار، ناتوانی در انجام کارهای روزمره و آسیب دیدن روابط بین فردی اشاره کرد.

در این شرایط هرچقدر بیمار دیرتر به متخصص برای درمان مشکل خود مراجعه کند، افسردگی شدید تر شده و مشکلاتش هم به تبع آن افزایش می‌یابند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که بتوانید همسرتان را برای مراجعه نزد روانشناس تشویق کنید. از جمله کارهایی که می‌تواند در این زمینه موثر باشد باید به موارد زیر اشاره کرد.

???? در مورد علائم افسردگی که در همسرتان می‌بینید با او صحبت کنید و در این مورد بازخورد بدهید.

???? نگرانی‌هایی که در مورد وضعیت روانی همسرتان دارید را با او در میان بگذارید و اجازه دهید از افکار و احساسات‌تان مطلع باشد.

????به او نشان دهید که تمایل دارید به او کمک کنید و در مسیر بهبودی همراه او خواهید بود. در این زمان می‌توانید پیشنهاد مراجعه به یک روانشناس را مطرح نمایید.

???? در مورد روش‌های درمانی مختلف و نوینی که برای درمان افسردگی وجود دارد با همسرتان صحبت کنید.

???? علائم خودکشی را بشناسید و نسبت به آن‌ها هشیار باشید

حتما در رفتار با همسر افسرده، علائم خودکشی را شناسایی کنید. احتمال بروز خودکشی همیشه در کسانی که به افسردگی اساسی مبتلا هستند، بیش از سایر افراد وجود دارد. برخلاف تصورات عمومی خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است و با شناسایی علائم آن می‌توان به موقع به کسی که با افکار مرگ دست و پنجه نرم می‌کند یاری رساند. از همین رو در صورت مشاهده علائم زیر در همسرتان حتما آن‌ها را جدی گرفته و در مورد آن با متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس صحبت کنید. برخورد شما با همسر ( شوهر یا زن ) افسرده تان تاثیر زیادی در تصمیمات او دارد.

???? حرف زدن در مورد خودکشی یا آرزوی مرگ

???? انجام اقدامات جدی در راستای خودکشی نظیر خرید اسلحه یا داشتن هرگونه برنامه دیگر برای این کار

????بروز تغییرات خلقی بسیار شدید (کسانی که تصمیم قطعی برای خودکشی می‌گیرند ممکن است به یک باره از فاز افسردگی خارج شده و احساسات مثبت غیر قابل پیش بینی را بروز دهند. چرا که آن‌ها از اینکه می‌توانند به زندگی خود خاتمه دهند خوشحال هستند. در نتیجه لازم است در مورد این تغییرات ناگهانی هشیار باشید)

???? بروز احساس ناتوانی مفرط در زندگی و ناامیدی شدید

???? بخشیدن اموال و وسایل خود به دیگران

????نوشتن وصیت نامه یا هرگونه عملی مبنی بر خداحافظی با اطرافیان

رفتار و با همسر افسرده اهمیت زیادی دارد، اما به یاد داشته باشید که شما هم انسان هستید و نمی‌دانید چه آینده‌ای در انتظارتان هست. بنابراین هرگز خود را مقصر ندانید و برای حل مسائل از متخصصین کمک بگیرید.

???? خانه را به محیطی امن و آرام تبدیل کنید

محیط خانه در وضعیت خلقی و روانی همسرتان نقش بسزایی ایفا می‌کند. در همین راستا تلاش کنید در طول درمان اقدامات زیر را انجام دهید و هرگز در رفتار با همسر افسرده تان بیماری او را فراموش نکنید.

???? سعی کنید به همسرتان کمک کنید تا در کنار شما از سبک غذایی سالمی پیروی کند. خوردن غذاهای مقوی و سالم می‌تواند تا حد زیادی در روند درمان موثر باشد.

???? در محیط خانه فضای شادی ایجاد کنید، گاهی به همسرتان پیشنهاد دهید تا با یکدیگر به یک ورزش دو نفره بپردازید. انجام ورزش یکی از راه‌های طبیعی برای ترشح مواد شادی آور در مغز است.

????برنامه زندگی خود را منظم کنید. برای مثال هر روز در ساعات خاصی وعده‌های غذایی خود را میل کنید و هر شب در ساعت خاصی به رختخواب بروید.

???? تلاش کنید سطح استرس‌های محیطی را تا حد امکان کاهش دهید. در همین راستا بهتر است برای حل اختلاف‌ها راه حل‌های موثرتری در نظر بگیرید و در صورت نیاز از یک خانواده درمانگر کمک بگیرید.

???? صبور باشید و او را به آرامش دعوت کنید

یکی از روش های رفتار با همسر افسرده، صبوری است. باید حتما در قبال این منفی نگری ها و رفتارهای افسرده همسر، صبر داشته باشید. و او را نیز به آرامش دعوت کنید. همسر افسرده از نشانه های خود با خبر نیست اما زمانی که تحت درمان قرار بگیرد نسبت به شرایط خود آگاه می‌شود. باید او را به صبر و آرامش دعوت کنید. زیرا برداشت های منفی این افراد بسیار زیاد است.

کلام آخر

برای رفتار با همسر افسرده حتما باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و هم چنین در قبال افسردگی همسرتان حمایت گونه برخورد کنید. اینکه شما از این اختلال خسته شوید امری طبیعی است. و زمانی که رفتار حمایت گونه داشته باشید می‌توانید در بهبودی سریع همسر دخیل باشید. برای حمایت همسر حتما باید از روانشناس کمک بگیرید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با همسر افسرده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

در صورتی که همسرمان برای درمان افسردگی مایل به کمک گرفتن از یک روانشناس نباشد باید چه کار کنیم؟

در این شرایط می‌توانید ابتدا خودتان به متخصص مراجعه کنید، علائم همسرتان را با درمانگر در میان بگذارید و در این زمینه کمک بگیرید. روانشناس با پیشنهاد روش‌هایی نظیر مشاوره تلفنی و توسعه مهارت‌های ارتباطی شما می‌تواند کمک کند تا به طور موثرتری همسرتان را برای مراجعه تشویق نمایید.

نحوه رفتار با شوهر افسرده چطور باید باشد؟

هرگز افسردگی او را ناچیز نشمارید
در مورد افسردگی اش اطلاعات بیشتری کسب کنید
او را تنها نگذارید و در کنارش باشید
او را تشویق به گرفتن کمک تخصصی کنید
به او گوش دهید هر چند صحبت هایی ساده و روزمره می کند

نحوه رفتار با زن افسرده برای شاد کردن او چگونه باید باشد؟

او را تنها نگذارید
به تغییرات خلقی او در طول ماه توجه کنید
برای درمان تشویقش کنید و به او اطمینان دهید که تا به دست آوردن سلامت کامل از او حمایت می کنید
از کمک متخصصین و نزدیکان استفاده کنید

 


:: برچسب‌ها: رفتار با همسر افسرده ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتماد در خانواده مستلزم برخورداری از روحیه همدلی اعضا خواهد بود. به طور کلی افراد در روابط خود به اعتماد نیاز دارند. طبیعی است که گاهی دچار خطا شویم و اعضای خانواده حس اعتماد خود را نسبت به ما از دست بدهند. اما همیشه می‌توان جبران کرد. جلب اعتماد و یا مورد اعتماد بودن به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر خانواده ای معیار خود را برای آن خواهد داشت. به طورکلی ارتباط قوی میان اعضا، آنها را از انجام کارهایی که سبب لطمه به این موضوع شود؛ باز می‌دارد. فراموش نکنید که این مفهوم به راحتی به دست نمی‌آید و از طرفی شاید با کوچک ترین مسئله ای از بین برود. رعایت برخی نکات در خانواده باعث افزایش حس اعتماد و همبستگی بیشتر میان اعضا خواهد شد. 

منبع: اعتماد در خانواده | چگونه اعتماد پدر و مادرم را جلب کنم

 

اعتماد در خانواده

همه ما همواره تلاش می‌کنیم که مورد اعتماد خانواده باشیم و آنها را ناراحت نکنیم. در واقع مورد اعتماد واقع شدن یکی از نیازهای عاطفی ضروری انسان است. افراد دوست دارند که دیگران به آنها اعتماد کرده و حس امنیت داشته باشند. اعضای خانواده به دلیل ارتباط بسیار نزدیک، به اعتماد یکدیگر نیاز داشته و باید از همدیگر حمایت کنند. اگر اعتماد در خانواده که کوچک ترین جامعه، محسوب می‌شود؛ نباشد، افراد در جوامع بزرگتر نیز دچار عدم امنیت روانی خواهند شد. 

چگونگی جلب اعتماد در خانواده

همانطور که گفته شد؛ هر خانواده ای ملاک های معینی برای ایجاد حس اعتماد در خانواده دارند. برای مثال برخی با راستگویی به فرزند خود اعتماد می‌کنند و یا اینکه ادب را رعایت کند. اما برخی دیگر معیارهای دیگری دارند. اما به طور کلی برخی از موضوعات مورد تایید اکثریت افراد هستند و همه بر سر آنها توافق دارند. در این قسمت به توضیح برخی از این موضوعات خواهیم پرداخت.

????راستگویی برای بالابردن اعتماد در خانواده

قطعا یکی از مهم ترین روش های جلب اعتماد در خانواده، راستگویی و صداقت است. قطعا هیچکس مایل به شنیدن دروغ نیست و اینکار باعث از بین رفتن حرمت ها در خانواده می‌شود. بهتر است در مورد هر مسئله راستش را بگویید و هیچ چیز را پنهان نکنید. در شرایط بحرانی، خانواده می‌تواند از شما حمایت کند. اما اگر واقعیت را مخفی کنید؛ اوضاع بدتر خواهد شد. مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته و همیشه صادق باشید. طبیعی است که در ذهن خود فاجعه سازی کنیم و از روی ترس دروغ بگوییم؛ اما خانواده ترین امن ترین پناهگاهی است که می‌توانید به آن پناه ببرید. 

????رعایت ادب و احترام | اعتماد در خانواده

یکی دیگر از روش های بالابردن اعتماد در خانواده رعایت ادب و احترام است. این مورد فقط محدود به نحوه صحبت کردن نیست. بلکه باید در نحوه رفتار نیز به اخلاق پایبند باشید. علاوه بر احترام به والدین، احترام گذاشتن به افراد کوچک تر هم ضروری است. قطعا اگر شما به دیگر اعضا احترام بگذارید؛ آنها نیز به شما احترام گذاشته و میزان علاقه و صمیمیت نیز بیشتر می‌شود. برخی تصور می‌کنند انجام رفتارهای بی ادبانه، به معنای صمیمیت است. اما اینگونه نیست و با اینکار فقط اعضای خانواده از نسبت بهم دید منفی گرایانه پیدا می‌کنند.

????ارتباط موثر با اعضای خانواده

برای برخی ارتباط با خانواده فقط به انجام کارهای پیش افتاده، آنهم به صورت اجباری، محدود می‌شود. برای مثال آنها فقط برای غذاخوردن خانواده خود را می‌بینند. اما این موضوع پس از مدتی سبب از بین رفتن اعتماد در خانواده خواهد شد. ارتباط اعضای خانواده با هم باید بیشتر و موثرتر باشد.

آنها باید با یکدیگر درمورد مسائل مختلفی حرف زده و حتی به سخنان یکدیگر با دقت گوش دهند. برای برخی از والدین همیشه ارتباط یک طرفه است و آنها صحبت کرده و به فرزند اجازه اظهار نظر نمی‌دهند. اما این اشتباه است و همه اعضا باید حق حرف زدن و انتقاد کردن، داشته باشند.

????تعهد و وفاداری نسبت به یکدیگر

اعضای خانواده باید نسبت به یکدیگر متعهد و وفادار باشند. تعهد باعث بیشتر شدن میزان اعتماد در خانواده می‌شود و آنها را به یکدیگر نزدیک تر می‌سازد. گاهی این تعهد نسبت به وظایف و مسئولیت هایی است که در خانواده دارا هستیم. به این معنا که آنها را به عهده شخص دیگری نگذاریم و یا حتی به آنها پایبند باشیم. اگر تعهد میان اعضای یک خانواده شکل بگیرد؛ افراد در روابط دیگر خود هم متعهد خواهند ماند. در انجام کارهای مختلف در خانواده باید متعهد باشیم و از دیگر اعضا نیز کمک بگیریم.

اعتماد در خانواده پس از یک بحران

معمولا بعد از گذراندن یک بحران در خانواده، همه چیز شکل دیگری به خود گرفته و تغییر می‌کند. در این شرایط رفتار اعضای خانواده با یکدیگر بسیار مهم است. نباید به دنبال مقصر گشت و همه افراد باید با هم تلاش کنند که مشکل پیش آمده حل شود. اعضای خانواده باید کنار یکدیگر مانده و از یکدیگر حمایت کنند. برخی از اقداماتی که می‌توان بعد از بروز یک اتفاق در خانواده انجام داد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

⭕تلاش برای جبران

انسان جایزالخطاست و هر فردی در زندگی مرتکب اشتباهاتی می‌شود. نکته مهم اینجاست که فرد به زودی متوجه شده و سعی در جبران داشته باشد. احتمالا این شرایط فشار زیادی را به فرد خطاکار وارد خواهد کرد. اما وقتی اعضای خانواده تلاش فرد را برای جبران و درست کردن اوضاع ببینند؛ نه تنها او را بخشیده، بلکه به او کمک نیز می‌کنند. همین موضوع سبب شکل گیری دوباره اعتماد در خانواده خواهد شد و افراد را از انجام دوباره آن منع خواهد کرد.

⭕عذرخواهی | اعتماد در خانواده

برای عده ای معذرت خواهی کردن، کاری بسیار دشوار محسوب می‌شود. اما در واقع اولین قدم برای جبران اشتباه و همچنین دستیابی به اعتماد در خانواده، عذرخواهی خواهد بود. اینکار نشان دهنده احساس ندامت و پشیمانی شماست. به هر حال باید در مورد خطای انجام شده، با اعضای خانواده صحبت کرد و آنها را در جریان گذاشت. باید طلب بخشش کرده و از اعضای خانواده فرصتی دیگر بخواهیم.

⭕فرصت دوباره

برای برخی اولین اشتباه، آخرین اشتباه می‌شود و دیگر هرگز به آن فرد اعتماد نخواهند کرد. اما برای ایجاد اعتماد در خانواده، اعضا باید بخشش و گذشت داشته باشند و با توجه به تلاش فرد برای جبران، به او فرصتی دوباره بدهند. اعضای خانواده باید صبور بوده از بروز واکنش های افراطی و نادرست جلوگیری کنند. مدیریت اوضاع معمولا به دست والدین انجام می‌شود. اما همه اعضا باید با یکدیگر همکاری داشته و تلاش کنند.

سخن پایانی

خانواده از سرمایه های ارزشمند هر فردی است که باید برای حفظ آرامش و همبستگی آن تلاش کرد. حاصل اعتماد در خانواده احترام و همدلی است. از خانواده قدردانی و تشکر کرده و علاقه خود را نسبت به آنها ابراز کنید. هرچه ویژگی های مثبت را بیشتر در خود تقویت کنید؛ از طرف خانواده نیز بیشتر احساس اعتماد و امنیت را دریافت خواهید کرد. حتی می‌توانید از از یک مشاور خانواده نیز در این زمینه کمک بگیرید. در این راه صبور بوده و سنجیده عمل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتماد در خانواده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چگونه اعتماد خانواده را جلب کنیم؟

راه های مختلفی برای جلب اعتماد خانواده وجود دارد و هر خانواده ای شرایط خاص خودش را خواهد داشت. اما به طور کلی با پایبندی به صداقت، احترام، ارتباط موثر و همچنین با تلاش برای جبران اشتباهات، می‌توان حس اعتماد را میان اعضا تقویت کرد.

منبع: اعتماد در خانواده | چگونه اعتماد پدر و مادرم را جلب کنم



:: برچسب‌ها: اعتماد در خانواده | چگونه اعتماد پدر و مادرم را جلب کنم ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ییتاثیر استرس بر اسپرم و به طور کلی عملکرد جنسی مردان را نمی‌توان نادیده گرفت. مطالعات علمی در 20 سال گذشته، ارتباط احتمالی بین استرس روانی و ناباروری را نشان داده است. یعنی مردانی که احساس استرس دارند، احتمالا کاهش تستوسترون، کاهش تعداد اسپرم، تولید غیر طبیعی اسپرم و کاهش تحرک اسپرم را تجربه می کنند که همه این عوامل می توانند در باروری مردان تأثیر زیادی داشته باشند.

ناباروری مردان یک بیماری شایع در بین زوجین است. در حدود 50 درصد موارد، ناباروری زوجین به شریک مرد نسبت داده می شود که عمدتا به دلیل نارسایی در اسپرم زایی است. مطالعات متعددی ارتباط بین کیفیت اسپرم و وجود عوامل استرس زای سبک زندگی مانند حوادث شغلی و… را بررسی کرده اند. به طور کلی این مطالعات شواهدی را ارائه می دهند که کیفیت اسپرم توسط استرس روانی مختل می شود. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم، تأثیر استرس بر اسپرم و باروری مردان را مورد بحث قرار دهیم. 

منبع: تاثیر استرس بر اسپرم | رابطه اضطراب و باروری مردان

تأثیر استرس بر اسپرم

تأثیر استرس روی هر فردی متفاوت است. درحالی که مقداری  از آن طبیعی و قابل کنترل می باشد، اما زمانی که این استرس طاقت فرسا می شود، می تواند بر باروری و سلامت کلی افراد تأثیر منفی بگذارد. استرس بر غلظت و مورفولوژی اسپرم و همچنین توانایی آن در بارور کردن تخمک تأثیر می گذارد. محققان با ارزیابی های ذهنی و عینی دریافتند که کیفیت مایع منی با استرس روانی نسبت معکوس دارد. به طوریکه هر چقدر استرس بالاتر برود، کیفیت اسپرم کمتر می شود.

از آن جایی که از بین بردن استرس یک گزینه نیست، بهترین راه حل این است آنچه را که می توانید، کنترل کنید. خوشبختانه تکنیک هایی وجود دارد که می توانید از آن ها برای کمک به کاهش  تاثیر استرس بر اسپرم، استفاده کنید. در ادامه برخی از راه هایی که به کاهش استرس کمک می کنند را معرفی کرده ایم:

  • تنفس عمیق
  • پیاده روی سریع
  • انجام ورزش های هوازی به طور منظم
  • مدیتیشن یا مراقبه
  • مشغول شدن با سرگرمی هایی که از آن لذت می برید

نقش استرس بر باروری مردان

استرس بخش برجسته ای از هرجامعه ای می باشد و ناباروری به خودی خود استرس زا است. که به دلیل فشارهای اجتماعی، آزمایش، تشخیص، درمان، شکست و حتی هزینه های درمان هستند که با آن همراه می باشند. بنابراین با توجه به اینکه پارامترهای اسپرم به طور بالقوه با استرس مرتبط هستند، وجود استرس می تواند هورمون لوتئینیزه کننده و ضربان تستوسترون را کاهش دهد.

در نتیجه باعث کاهش اسپرماتوژنز و کیفیت اسپرم می شود که این به نوبه خود موجب ناباروری در مردان خواهد شد. تاثیر استرس با اسپرم یک رابطه دو طرف است. درواقع هم کیفیت و میزان اسپرم از استرس تاثیر می‌پذیرد و هم بروز هرگونه مشکل در این زمینه خود باعث استرس خواهد شد. 

????استرس چگونه بر کیفیت اسپرم تأثیر می گذارد

بررسی ها نشان می دهند که استرس طولانی مدت و شدید، مانند استرس و فشار کاری برای مردان، کیفیت اسپرم را کاهش می دهد. به طوریکه تا 47 درصد افزایش احتمال اختلال در تحرک اسپرم، در یک زمان استرس زا وجود دارد درحالیکه که در حالت عادی این احتمال بسیار کم و غیرممکن است.

اگرچه مکانیسم تأثیر استرس بر اسپرم هنوز به طور کامل بررسی نشده است اما به گفته محققان، استرس می تواند باعث ترشح هورمون های استروئیدی گلوکوکورتیکوئیدها شود. این هورمون ها می توانند سطح تستوسترون و همچنین تولید اسپرم را کاهش دهند.

استرس اکسیداتیو ( استرسی که بر اثر از بین رفتن تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود و تأثیر جدی بر سلامت جسم دارد) یک احتمال دیگر است که بر کیفیت اسپرم و باروری تأثیر منفی می گذارد.

????نقش عوامل روانشناختی بر تاثیر استرس بر اسپرم

رابطه بین ناباروری و استرس روانی پیچیده است. از یک سو، زوج هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند در مقایسه با زوج هایی که مشکلی در باروری ندارند، در معرض استرس بیشتری قرار می گیرند. همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات روانشناختی هستند. از طرفی علاوه بر عوارض روانی که ممکن است به دلیل ناباروری رخ دهد، مجموعه ای از عوارض جانبی دیگر نیز می تواند توسط هورمون ها و داروهای مورد استفاده برای درمان ناباروری ایجاد شود.

روان درمانی اصلی ترین راه حل برای زوجینی است که از هر نوع ناباروری رنج می برند. در حالت ایده آل، مشاوره باید قبل از شروع هرگونه مداخله پزشکی برای کمک به این مشکل آغاز شود و باید برای کنترل تاثیر استرس بر اسپرم از متخصص اورولوژیست و روانپزشک به طور همزمان کمک گرفت.

????ناباروری مردان، دلیل ایجاد استرس

ناباروری می تواند باعث ناراحتی روانی، استرس عاطفی و مشکلات مالی برای هر دو طرف شود. واکنش های معمول به ناباروری شامل: شوک عصبی، غمگین، افسردگی، نا امیدی، از دست دادن عزت نفس و اعتماد به نفس و در نهایت از دست دادن حس کنترل عمومی است. 

اگرچه ناباروری یک موضوع تهدید کننده برای زندگی نمی باشد، اما همچنان یک تجربه استرس زا برای زوجین محسوب می شود. علاوه براین، زوج های نابارور اغلب احساسات وعقاید خود را پنهان می کنند. زیرا ناباروری هنوز یک موضوع خصوصی تلقی می شود. بنابراین ممکن است زوج های نابارور در معرض فشار اجتماعی نیز قرار گیرند.

ناباروری می تواند رابطه فردی با شریک زندگی خود و همچنین دوستان و خانواده را مورد آسیب قرار دهد. بنابراین این زوج ها با مشکلاتی از قبیل کاهش تعامل اجتماعی به خصوص با افرادی که دارای فرزند هستند درگیر شوند.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، می توان گفت که ناباروری نیز به نوبه خود می تواند منجر به استرس و فشار زیاد بشود. این باعث می شود که تلاش زوجین برای بارداری مجدد بی نتیجه بماند. بنابراین توصیه ما این است که برای پیشگیری از بروز تاثیر استرس بر اسپرم، در کنار انجام روند درمان پزشکی برای ناباروری، حتما به روانشناس و یک مشاور متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

روش هایی برای مقابله با ناباروری ناشی از استرس

در ادامه چند پیشنهاد برای مقابله با استرس و همچنین کاهش میزان تاثیر استرس بر اسپرم وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. در این مسیر حتما از متخصص کمک گرفته و صبور باشید. همچنین از انجام روش های خودسرانه و ناگهانی نیز خودداری فرمایید.

⭕روان درمانیتک

روان درمانی یک راه مهم است که باید به زوج هایی که به هر دلیلی از ناباروری رنج می برند توصیه شود. پرداختن به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و پیدا کردن راه حلی برای درمان به افزایش شانس بارداری کمک می کند. تاثیر استرس بر اسپرم از آن چیزی که تصور می‌کنید؛ جدی تر است. به همین دلیل با انجام تمرینات روانشناختی، اضطراب خود را کنترل کنید.

 ⭕تکنیک های آرامش بخش | تاثیر استرس بر اسپرم

باتوجه به اینکه ناباروری و درمان آن اغلب باعث استرس قابل توجهی می شوند، تکنیک های آرام سازی متعدد توسط متخصصان توصیه می شود که شامل: مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا و… است. برای انجام صحیح این تمرینات از یک روانشناس و یا سکستراپیست کمک گرفته و حتی با همسر خود این تمرینات را انجام دهید. این روش ها تاثیر استرس بر اسپرم را به حداقل می‌رسانند.

⭕خود مراقبتی را تمرین کنید

این بدان معنا است که با خودتان خوب رفتار کنید. به اندازه کافی بخوابید، خوب ورزش کنید، با دیگران وقت بگذرانید و کاری که به نفعتان است انجام دهید. به عبارتی می توان گفت “یاد بگیرید دوست خود باشید”. بطورکلی اصلاح سبک زندگی، در تاثیر استرس بر اسپرم موثر است. دوری از خودارضایی و یا تماشای فیلم های پورن نیز بخشی از خودمراقبتی خواهند بود. همچنین رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید.

 ⭕بر روی کار خود تمرکز کنید | تاثیر استرس بر اسپرم

مشغول شدن و فعال ماندن در پروژه های کاری می تواند حواس شما را پرت کند. این کار به شما احساس موفقیت می دهد و عزت نفسی که کم شده بود را بر می گرداند. در واقع بی تحرکی و اضافه وزن، خود از دلایل مشکلات جنسی مردان محسوب خواهند شد. همچنین کار و فعالیت سبب کم شدن تاثیر استرس بر اسپرم خواهند شد.

⭕تجدید ساختار شناسی را امتحان کنید

تجدید ساختار، به ایجاد دیدگاه های جدید اشاره دارد. این اصطلاح در واقع به ما می گوید که می توانیم به روشی جدید فکر کنیم و نتیجه آن نیز می تواند رفتارها و احساست جدید باشد. به عنوان مثال، وقتی روی افکار ناامید کننده تمرکز می کنیم، نه تنها خودمان بلکه همه اطرافیانمان را متقاعد می کنیم که امیدواری، ارزش وقت و انرژی صرف کردن را ندارد.

این فرایند فکری معمولا یکی از اصلی ترین دلایل ترک درمان، توسط بیماران نابارور است. اینکار قطعا با کمک روانشناس برای کاهش تاثیر استرس بر اسپرم، امکانپذیر خواهد بود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم | تاثیر استرس بر اسپرم

نباید اجازه دهید که در استرس غرق شوید و سپس به فکر حل مشکلتان بی‌افتید. باید سلامت روان خود را در اولویت قرار داده و اگر با استرس زیاد دست و پنجه نرم می کنید و این احتمال را می دهید که استرس شما موجب ایجاد مشکلاتی از قبیل اختلال در کیفیت اسپرم و … می شود، فورا به پزشک مراجعه و روند درمان را شروع کنید. تاثیر استرس بر اسپرم به عوامل زیادی بستگی دارد که باید آنها را شناسایی و کنترل کرد.

سخن آخر

به طور کلی، مردانی که سطوح بالایی از استرس را تجربه می کنند، تعداد اسپرم، کیفیت و همچنین تحرک اسپرم کمتری دارند. اگرچه استرس تأثیر منفی بر اسپرم می گذارد، اما اگر افراد تحت درمان قرار بگیرند و حمایت شوند، می توانند از این مشکل به خوبی عبور کنند و به راحتی دارای فرزند بشوند. از روش های ذکر شده برای کنترل تاثیر استرس بر اسپرم استفاده کرده و در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر استرس بر اسپرم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره زناشویی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: تاثیر استرس بر اسپرم | رابطه اضطراب و باروری مردان



:: برچسب‌ها: تاثیر استرس بر اسپرم | رابطه اضطراب و باروری مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از دلقک یا کلروفوبیا به معنی ترس غیر منطقی و افراطی از دلقک و یا حتی چیزهایی است که برای فرد دلقک را تداعی می‌کنند. افراد نسبت به مسائل مختلفی فوبیا دارند که فوبیا از دلقک نیز شامل آن خواهد شد. افراد تحت تاثیر فوبیا، علائم مختلفی را تجربه کرده و جنبه های زیادی از زندگی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

معمولا این نوع ترس بیشتر در کودکان و یا افرادی که وارد دوره میانسالی شده اند؛ دیده می‌شود. این اختلال به تازگی به رسمیت شناخته می‌شود و تقریبا از سال 1990 آشکار شد. با اینکه دلقک ها همیشه یادآور خاطرات شاد هستند اما برای برخی ایجاد اضطراب کرده و احساسات منفی ایجاد می‌کند. 

منبع: ترس از دلقک | علت و درمان کلروفوبیا

ترس از دلقک

با اینکه چهره و گریم برخی از دلقک ها کمی حالت ترسناک به خود می‌گیرد؛ اما به طورکلی دلیل منطقی برای ترسیدن از آن وجود ندارد. در سالهای اخیر فیلم های زیادی در این مورد فرهنگ سازی کرده اند که داشتن ترس از دلقک، موضوع غیرطبیعی نیست. اما از طرف دیگر بسیاری را نسبت به دلقک ها بدبین و بی علاقه کرده است. معمولا در موقعیت های زیادی با دلقک ها مواجهه نمی‌شویم. اما برای افرادی که به این نوع از فوبیا مبتلا هستند؛ حتی فکر کردن و یا دیدن تصاویری با این مضمون نیز آزاردهنده خواهد بود.

میزان شیوع ترس از دلقک

به طور کلی آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست. اما طبق آخرین تحقیقات، تقریبا، از هر 10 بزرگسال، یک نفر به این فوبیا مبتلاست. همچنین از هر 1000 کودکی که در مراکز درمانی بستری هستند؛ 10 نفر از آنها از دیدن دلقک ها دچار حمله پنیک خواهند شد. نکته جالب اینجاست که تعداد زیادی از این 10 نفر دختر هستند. حتی برای ترس از دلقک، سن دقیقی نیز نمی‌توان تعیین کرد؛ چرا که علائم این اختلال در برخی از کودکان زیر سه سال هم مشاهده شده است.

علت شکل گیری ترس از دلقک چیست؟

معمولا علت شکل گیری ترس از دلقک به طور دقیق مشخص نیست و از سن خیلی کم ایجاد می‌شود؛ با اینکه کودکان قبل از سن 3 سالگی هیچ تصوری از مفهوم ترس ندارند. طبق تحقیقاتی که بر 250 نوجوان چهارده تا شانزده ساله در انگلستان انجام شده است؛ مشخص شد که اکثریت آنها از ترکیب بیمارستان با ایده دلقک می‌هراسند. عملکرد و ساختار مغز نیز بر ایجاد فوبیا موثر هستند. همچنین محیط و ژنتیک نیز نقش موثری در بروز ترس از دلقک دارند. در واقع ژنتیک احتمال انتقال ترس را افزایش داده و همچنین عوامل محیطی سبب شدت و بروز این فوبیا خواهد شد.

علائم ترس از دلقک

بسته به میزان و شدت ترس از دلقک، علائم مختلفی در افراد بروز خواهد کرد. این علائم دائمی نبوده و فقط در صورت مواجهه با دلقک ظاهر می‌شوند. همچنین شدت آنها نیز متفاوت خواهد بود. برخی از نشانه های این فوبیا شامل موارد زیر می‌شوند.

????تپش قلب

????بالارفتن ریتم تنفسی

????حملات پنیک

????تعریق

????اضطراب و بی قراری

????خشکی دهان

????مسخ شخصیت

????شروع شدن گریه

تشخیص ترس از دلقک

با اینکه این اختلال در کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روانی، ثبت نشده است؛ اما بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. هیچ معیار مشخصی برای تشخیص آن نیست؛ اما راه هایی برای درمان آن وجود دارند. معمولا تشخیص ترس از دلقک با کمک معیارهای سایر فوبیاها امکانپذیر خواهد بود و برای درمان نیز می‌توان از روش های درمانی مختلف کمک گرفت. برای تشخیص دقیق معمولا متخصصین، سوال های مختلفی را از افراد خواهند پرسید. برای مثال درهنگام نزدیکی با دلقک ویا حتی تصاویر و فیلم هایی از این قبیل چه حسی را تجربه می‌کنید و یا به طور ذاتی احساس ترس نسبت به دلقک داشته و از آن دوری می‌کنید.

پیامدهای ترس از دلقک

قطعا ترس از دلقک پیامدهایی برای افراد ایجاد می‌کند. این ترس گاهی فلج کننده شده و افراد را از انجام کارهای روزانه خود منع می‌کند. ترس یک احساس طبیعی و ضروری بوده و در بسیاری از مواقع ما را از خطر نجات می‌دهد. اما قطعا دلقک عامل آسیب زایی در زندگی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل سبب بروز عوارضی در زندگی روزمره خواهد شد. برخی از این پیامدها شامل انزوا و گوشه گیری، افسردگی، بروز اضطراب مزمن و حتی اختلالات جسمانی، می‌شود.

روش های درمانی ترس از دلقک

قطعا موثرترین روش برای درمان ترس از دلقک مراجعه به روانشناس خواهد بود. روانشناسان نیز از روش های متعددی برای درمان این فوبیا استفاده خواهند کرد. قطعا در طول درمان، بیمار احساسات مختلفی را تجربه خواهد کرد. اما نباید درمان را نیمه کار رها کند و یا خود به صورت ناگهانی برای غلبه بر ترس با دلقک مواجه شود. درمان اصولی این اختلال با کمک روش های زیر و توسط روانشناس میسر خواهد بود. 

????مواجهه درمانی

مواجهه درمانی از روش های موثر در درمان انواع فوبیا و ترس از دلقک محسوب می‌شود. در این روش درمانگر به صورت قدم به قدم بیمار را با موضوعات مختلفی که به دلقک مربوط می‌شود روبرو می‌کند. در این حین باید از روش های آرام سازی عضلانی و تنظیم تنفس نیز کمک بگیرد. مواجه درمانی و غرقه سازی نباید به صورت ناگهانی صورت گیرد. بلکه درمانگر در تمام این مراحل باید در کنار بیمار بوده و با او همراهی کند. 

????درمان شناختی-رفتاری

درمانگر شناختی-رفتاری برای غلبه بر ترس از دلقک، افکار و باورهای فرد را نسبت به این موضوع تغییر می‌دهد. البته در این روش باید به سن فرد و شرایط او نیز توجه داشت. برای مثال برای کودکان مبتلا به کلروفوبیا در سن پایین؛ نمی‌توان از این روش استفاده کرد. اما به طورکلی با تغییر افکار در مورد موضوعی، به مرور ترس ناشی از آن نیز از بین خواهد رفت. افراد باید با درمانگر خود همکاری داشته و تمرینات توصیه شده را به صورت منظم انجام دهند. همچنین حمایت خانواده نیز از فرد بسیار موثر است. 

????دارودرمانی

گاهی علائم ترس از دلقک به قدری شدید است که فرد برای کنترل آنها باید از دارو استفاده کند. تشخیص این مورد به عهده روانپزشک خواهد بود. معمولا داروهایی که برای درمان فوبیا استفاده می‌شوند؛ شامل آرامبخش ها و قرص های ضدافسردگی هستند. بیماران نباید به صورت خودسرانه از داروها استفاده کرده و یا مصرف آن را قطع کنند. همچنین دارودرمانی باید در کنار روش های روانشناختی استفاده شود. مصرف دارو به تنهایی در درمان فوبیا دلقک موثر نخواهد بود.

سخن پایانی

به طور کلی فوبیاها ترس های غیرمنطقی هستند که علت مشخصی ندارند. ترس از دلقک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بیشتر ناشی از احساسات منفی است که افراد از دلقک دریافت می‌کنند. در واقع هیچ شواهدی مبتنی بر آزار اذیت دلقک ها در مورد عموم مردم وجود ندارد. تلاش آنها در جهت سرگرمی است. اما امروزه به دلیل پدیده ترس از دلقک، کمتر از دلقک ها در برنامه های تلویزیونی و حتی سیرک ها استفاده می‌شود. طبیعی است که این فوبیا زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجایی که به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ بسیاری افراد آن را نادیده می‌گیرند. اما باید برای کاهش عوارض و پیامدهای آن از یک روانشناس کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دلقک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کولروفوبیا به چه معناست؟

کولروفوبیا یا ترس از دلقک به معنای ترس غیرواقع و افراطی از دلقک است. که فرد در آن حتی با فکر کردن به دلقک و یا دیدن تصاویر و فیلم های آن دچار اضطراب و ترس زیادی می‌شود.

منبع: ترس از دلقک | علت و درمان کلروفوبیا



:: برچسب‌ها: ترس از دلقک | علت و درمان کلروفوبیا ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آموزش الفبا قبل مدرسه امروزه در مراکز آموزش پیش از دبستان زیاد مشاهده می‌شود. اما این شیوه آموزشی اشتباه است. و باعث می‌شود که کودک در کلاس درس به دلیل شیوه آموزشی متفاوت احساس سردرگمی داشته باشد و از تکراری بودن درس خسته شود. در واقع کودک به پیش دبستانی می‌رود تا مهارت های اولیه را آموزش ببیند. با این حال عده ای بر این باورند که با آموزش های زود هنگام می‌توانند فرزندانی باهوش‌تر و موفق‌تر داشته باشند.

منبع: آموزش الفبا قبل مدرسه | 5 ایراد به آموزش الفبا قبل مدرسه

آموزش الفبا قبل مدرسه؟

آموزش الفبا قبل مدرسه یکی از مسائلی است که والدین را به خود درگیر کرده است. عده ای از والدین تصور می‌کنند که این روش مناسب است. اما عده دیگری انتظار دارند که کودک در دوران اول ابتدایی الفبا را آموزش ببیند. آموزشی که کودک توسط والدین یا مهد کودک ها می‌بیند؛ با آموزش مدرسه بسیار متفاوت است.

اگر کودک با تفاوت آموزشی مواجهه شود، دچار سردرگمی و مشکل می‌شود. نمی‌داند کدام شیوه آموزشی صحیح یا کدام اشتباه است. به همین دلیل دچار گیجی و سردرگمی می‌شود. به طور کلی از نظر روانشناسان آموزش الفبا قبل مدرسه، اشتباه است. و استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

معایب آموزش الفبا قبل مدرسه

روانشناسان در پاسخ به دغدغه ذهنی والدین که آموزش الفبا قبل مدرسه است، این روش را توصیه نمی‌کنند. و امری صحیح نمی‌دانند. به دلیل اینکه آموزش الفبا قبل مدرسه همراه با معایبی می‌باشد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

✨ دلزدگی کودک از تکرار مطالب

یکی از معایب آموزش الفبا قبل مدرسه، دلزدگی و خستگی کودک از تکرار مطالب است. زمانی که آموزش ها قبل از دوران ابتدایی صورت بگیرد؛ با آغاز مدرسه به دلیل آموزش های از قبل صورت گرفته؛ کودک در کلاس درس خسته و کلافه می‌شود. از تمامی همکلاسی های خود جلو تر است و با روش های دیگری خود را سرگرم می‌کند. 

✨ محدودیت در بازی کودک

دوران قبل از دبستان، دوران بازی کودک است و آموزش الفبا قبل مدرسه اشتباه است. در این زمان کودک باید بازی کند و زمان خود را صرف بازی های کودکانه کند؛ تا یادگیری مباحث درسی. 

✨ تفاوت در شیوه آموزشی

یکی از معایب آموزش الفبا قبل مدرسه، تفاوت در شیوه آموزشی است. به دلیل آموزش های متفاوت در دوران مدرسه و قبل از مدرسه، کودک به سردرگمی دچار می‌شود. و حروف الفبا را با هم قاطی می‌کند.

✨ ایجاد مزاحمت در زمان تدریس معلم

آموزش الفبا قبل مدرسه باعث ایجاد مزاحمت در زمان تدریس معلم می‌شود. کودکی که مباحث درسی را آموزش دیده است؛ در کلاس درس شلوغ می‌کند، و برای سرگرم کردن خود از شوخی و سرگرمی های دیگر استفاده می‌کند. که در نهایت باعث ایجاد مزاحمت در روند آموزش الفبا می‌شوند.

✨ کافی بودن آموزش های پیش دبستانی

آموزش الفبا قبل مدرسه اشتباه است. به دلیل اینکه آموزش مهارت های لازم در دوران پیش دبستانی به قدر کافی مفید است و نیاز به آموزش الفبا ندارد. بنابراین با آموزش الفبا قبل مدرسه تنها باعث سردرگمی کودک می‌شوید.

محتوای آموزش دوره پیش از دبستان

همانطور که گفته شد؛ آموزش الفبا قبل مدرسه اشتباه است. قبل از ورود دانش آموزش به مدرسه باید همه کودکان دوران پیش دبستانی را سپری کنند. این دوران اهداف مخصوص به خود را دارد و باید محتوای آموزشی بر اساس چهارچوب مخصوص به خود باشد. در این بخش مقاله راجع به محتوای آموزش دوره پیش دبستانی توضیح داده ایم.

???? پرورش روحیه و رفتار عاطفی کودک

یکی از اهداف بزرگ در پیش دبستان، پرورش روحیه و رفتار عاطفی کودک است. به جای آموزش الفبا قبل مدرسه باید روحیه و رفتار عاطفی کودکان پرورش یابد. در این آموزش ها به کودک یاد می‌دهند که احساسات و هیجانات خود را شناسایی کند و با دوستان به اشتراک بگذارد. تا احساسات مختلف خود را شناسایی کند.

???? پرورش مهارت های ذهنی

از دیگر ابعاد مهم آموزش در پیش دبستان، پرورش مهارت های ذهنی است که باید به جای آموزش الفبا قبل مدرسه صورت بگیرد. این آموزش ها باعث افرایش دقت و تمرکز کودک می‌شود.

???? پرورش مهارت های جسمی

یکی از بزرگ ترین اهداف پیش دبستانی، پرورش مهارت های جسمی است. پرورش مهارت های جسمی مهم تر از آموزش الفبا قبل مدرسه است. در پرورش این مهارت از بازی های کودکانه مانند لی لی برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند.

???? پرورش صفات اخلاقی

به جای آموزش الفبا قبل مدرسه باید در پیش دبستان ها به پرورش صفات اخلاقی پرداخت. احترام به بزرگ تر ها، گوش دادن به حرف دیگران و … در این آموزش صورت می‌گیرد.

???? آموزش رعایت بهداشت

ضروری ترین آموزش قبل از آموزش الفبا قبل مدرسه، رعایت بهداشت است. کودکان در دوران پیش دبستانی باید به نکات بهداشتی توجه کنند. و از محیط زیست به خوبی مراقبت کنند.

???? پرورش ذوق هنری

پرورش ذوق هنری از دیگر روش های جایگزین برای آموزش الفبا قبل مدرسه است. به جای آموزش الفبا باید ذوق هنری کودکان افزایش یابد. ساخت کاردستی ها، تشخیص رنگ ها و … در این دسته قرار دارند.

???? پرورش هویت ملی

در دوران پیش دبستان، کودکان به جای آموزش الفبا قبل مدرسه باید با هویت ملی آشنا شوند. آموزش پرچم ها، نقشه کشورهای مختلف، نمادهای ملی، آداب و رسوم دیگران در این دسته قرار می‌گیرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کرده ایم تا راجع به سوال آموزش الفبا قبل مدرسه درست است؟ پاسخ مناسبی دهیم. که از دیدگاه علمی مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی آموزش الفبا قبل مدرسه اشتباه است. شاید تصور کنید که کودک شما از کل همکلاسی هایش جلوتر افتاده است.

اما این رفتار تنها باعث سردرگمی کودک شما می‌شود و هیچ سود دیگری ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش الفبا قبل مدرسه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: آموزش الفبا قبل مدرسه | 5 ایراد به آموزش الفبا قبل مدرسه ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جلوگیری از دعوا با مشتری را تمامی صاحبین کسب و کار باید آموزش ببینند. زمانی که روش‌های برخورد با مشتری را بشناسید، به راحتی می‌توانید از روش های جلوگیری با دعوا نیز آگاه شوید. همزمان با راه اندازی یک کسب و کار باید با روش های برخورد با مشتری نیز آگاه باشید. هر چه مشتری مداری بیشتری داشته باشید، فروش و سود بیشتری نیز خواهید کرد. هر چه مشتریان بیشتری از شما راضی باشند، به واسطه آن‌ها مشتریان بیشتری به محل کسب تان خواهند آمد.

منبع: جلوگیری از دعوا با مشتری | 8 روش جلوگیری از دعوا با مشتری

جلوگیری از دعوا با مشتری چگونه است؟

برخورد و جلوگیری از دعوا با مشتری لازمه صاحبین هر کسب و کاری است. مشتری گاه عصبانی می‌شود. گاه برخورد نامناسبی خواهد داشت و به کل شاید محصولات شما را نپسندد. به همین جهت باید تک تک پرسنل روش های جلوگیری از دعوا با مشتری را آموزش ببینند تا به خوبی مشتریان ثابتی جذب کنند.

بازنگشتن مشتری شاید برای شما آنقدرها هم بد نباشد. اما اینکه مشتری عصبانی بشود و شما با او دعوا کنید؛ دهان به دهان به اطلاع دیگران می‌رسد و این دست خبرها برای کسب و کار شما بد تمام می‌شود. 

به همین جهت زمانی که روش های جلوگیری از دعوا با مشتری را آموزش ببینید، می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید و به مشتری عصبانی نیز آموزش دهید. برای اطلاع از روش های جلوگیری از دعوا با مشتری حتما از روانشناس کمک بگیرید. و بهتر است که قبل از آغاز کسب و کار، روش های برخورد با مشتری را آموزش ببینید.

روش های جلوگیری از دعوا با مشتری چیست؟

جهت جلوگیری از دعوا با مشتری روش هایی وجود دارد. که تمامی افراد در برخورد با مشتری باید آموزش ببینند. همیشه به خاطر داشته باشید که افزایش روزی با مشتری مداری است. در این بخش مقاله راجع به روش های جلوگیری از دعوا با مشتری صحبت کرده ایم.

???? در وهله اول باید خونسردی خود را حفظ کنید

یکی از روش های جلوگیری از دعوا با مشتری در اقدام اول، حفظ خونسردی است. زمانی که مشتری عصبانی است و از محصول رضایت کافی ندارد. احتمال بروز عصبایت و برخورد نامناسب افزایش می‌یابد. حتی با خشونت کار به جاهای باریک کشیده می‌شود و خصومت شدید تر می‌شود. بنابراین باید روش های کنترل خشم را آموزش ببینید.

???? موضوع را شخصی سازی نکنید | جلوگیری از دعوا با مشتری

زمانی که مشتری عصبانی است، با احتمال بسیار بالایی از نحوه خدمات دهی و کیفیت شما ناراضی است. به همین دلیل نباید موضوع را شخصی سازی کنید. پس احساسات شخصی خود را وارد این زمینه نکنید. بهتر است که برای جلوگیری از دعوا با مشتری، راجع به کیفیت کار و محصول صحبت داشته باشید. البته که این صحبت باید با آرامش باشد.

???? حتما به صحبت های مشتری گوش دهید، شاید قانع شدید

یکی از راه های جلوگیری از دعوا با مشتری، گوش دادن به صحبت های مشتری است. زمانی که به صحبت های مشتری گوش می‌دهید؛ باید خود را جای مشتری بگذارید و به تمامی صحبت های او با دقت گوش دهید. شاید اگر این اتفاق برای شما نیز می‌افتاد عصبانی می‌شدید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح در محیط کار کلیک کنید.

???? مراقب لحظه اوج باشید

نشانه های عصبانیت خود را شناسایی کنید. زمانی که این نشانه ها شناسایی شد، از نقطه اوج خود اطلاع دارید. در این شرایط حتما باید از محل حادثه دور شوید و تنها بمانید. در این صورت جلوگیری از دعوا با مشتری رخ می‌دهد و مشتری مداری نیز رخ می‌دهد. 

???? موقعیت خود را در نظر بگیرید | جلوگیری از دعوا با مشتری

جهت جلوگیری از دعوا با مشتری باید موقعیت خود را در نظر بگیرید. زمانی که خشمگین شدید به این موضوع فکر کنید که چه اتفاقی برای مغازه و کسب و کار شما می‌افتد اگر با مشتری دعوا کنید. اگر موقعیت شغلی خود را در نظر بگیرید؛ برای حفظ آبرو هم که شده دعوا نخواهید کرد.

???? اعتراض خود را با حفظ آرامش نشان دهید

برای جلوگیری از دعوا با مشتری باید زمان اعتراض نیز خونسر باشید. دعوا، داد و بیداد با مشتری چاره را حل نخواهد کرد. بنابراین باید حتما اعتراض خود را با آرامش بیان کنید و حتی از مشتری بخواهید که آرامش خود را حفظ کند. تا با کمال خونسردی اعتراض یکدیگر را بشنوید. با این کار هم مشتری مداری اتفاق افتاده و هم مهارت های ارتباطی بهتری برقرار کرده اید.

???? محترمانه به صحبت با مشتری بپردازید | جلوگیری از دعوا با مشتری

حتی زمانی که مشتری به شدت عصبانی است، باید محترمانه برخورد کنید. برخورد محترمانه باعث جلوگیری از دعوا با مشتری می‌شود. در روش های برخورد و جلوگیری از دعوا با مشتری حتما باید نحوه آرام سازی و احترام به مشتری را آموزش ببینید. تنها آرامش شما مهم نیست، آرامش مشتری را نیز باید در نظر داشته باشید. 

???? از روانشناس سازمانی کمک بگیرید

اگر شما فردی هستید که توانایی برقراری ارتباط با مشتری را ندارید، حتما باید از روانشناس سازمانی کمک بگیرید. جلوگیری از دعوا با مشتری، برخورد مناسب با مشتری، پیشگیری از مشتری عصبانی، مشتری مداری و … از راهکارهایی برای رشد کسب و کار می‌باشد. حتما برای رشد از روانشناس کمک بگیرید تا روش های کنترل خشم و حفظ آرامش را آموزش ببینید. 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به روش های جلوگیری از دعوا با مشتری صحبت کردیم، لزوم هر کسب و کاری آموزش روش های نوین در حفظ آرامش و کنترل خشم است. برای کسب و کار بهتر حتما باید زمان آغاز کار از روانشناس سازمانی کمک بگیرید. تا هم روش های آرام سازی و هم مشتری مداری را آموزش ببینید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از دعوا با مشتری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: جلوگیری از دعوا با مشتری | 8 روش جلوگیری از دعوا با مشتری ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمک در بچه داری قطعا از موضوعات مهم دوران فرزندپروری محسوب می‌شود. والدین مخصوصا مادران، همیشه به تنهایی نمی‌توانند اوضاع را کنترل کرده و یا خسته می‌شوند. فرزند به هر دو والد نیاز داشته و در برخی موارد نیاز به کمک دیگران نیز وجود دارد. مراقبت از کودک کار آسانی نیست. مخصوصا والدینی که به تازگی دارای فرزند شده اند؛ هیچ تجربه ای در این زمینه نداشته و نیاز به مشورت و کمک دیگران خواهند داشت. طبیعی است که والدین بخواهند همه امور کودک را خود به تنهایی انجام دهند؛ اما گاهی این کار میسر نخواهد بود. قطعا نگرانی آن‌ها به جا بوده و نمی‌توان برای نگهداری از کودک، به هر فردی اعتماد کرد.

کمک در بچه داری

کمک در بچه داری کار پرچالشی خواهد بود که گاهی حتی پدران نیز از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند. فراموش نکنید که اینکار فقط وظیفه مادران نبوده و زوجین باید با یکدیگر در این مسیر مشارکت داشته باشند. حتی اگر والدین به همراهی بیشتری نیاز داشته باشند؛ اطرافیان نیز می‌توانند موثر باشند.

بسیاری از والدین به دلیل مشغله زیاد و یا نداشتن مهارت فرزند پروری برای بزرگ کردن فرزند خود از کمک دیگران استفاده می‌کنند. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی به پدر و مادر کمک کرده و از طرفی دیگر در کودک احساسات مختلفی ایجاد کند.

مزایا و معایب کمک در بچه داری

والدین گاهی از کمک گرفتن از دیگران می‌ترسند. همانطور که گفته شد؛ این نگرانی تا حدی طبیعی است. چراکه کمک در بچه داری آثار و نتایج خود را خواهد داشت. البته این در مورد خود والدین صادق نیست. نگهداری از کودک وظایف آنان است و باید به یکدیگر کمک کنند. اما در مورد دیگران، بهتر است والدین همه جوانب را در نظر گرفته و بعد در این زمینه تصمیم گیری کنند. برخی از مزایا و معایب کمک گرفتن از دیگران در زمینه بچه داری، شامل موارد زیر خواهد شد. 

????ایجاد دلبستگی ناایمن

وقتی فرزندان از سنین کم وقت زیادی را با افرادی غیر از والدین خود می‌گذارنند؛ دچار دلبستگی ناایمن خواهند شد. در واقع آنان نسبت به والدین خود دچار بی اعتمادی شده و احساس ناامنی می‌کنند. این موضوع در آینده آنان بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند پیامدهای منفی زیادی ایجاد کند. والدین باید تا جایی که می‌توانند در بچه داری به یکدیگر کمک کرده و از دیگران کمتر بهره گیرند. وقت گذرانی کودک با پدر و مادر سبب اطمینان خاطر و احساس تعلق در او خواهد شد. یکی از معایب کمک در بچه داری، ایجاد حس دلبستگی ناایمن خواهد بود.

????یادگیری مفاهیم بیشتر توسط کودک

وقتی والدین در دیگران نیز برای کمک در بچه داری استفاده می‌کنند؛ احتمال اینکه فرزندان مفاهیم تازه و بیشتری را بیاموزند، بیشتر خواهد بود. بچه ها احتمالا زمان زیادی را با مراقب خود گذرانده و مسائلی را از او یاد می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است والدین در انتخاب مراقب کودک دقت زیادی داشته باشند. کودکان آسیب پذیر بوده و همه چیز را تقلید می‌کنند. به هرحال نباید این موضوع را نادیده گرفت که کودک از پرستار و یا اطرافیان خود تاثیر می‌پذیرد.

????استفاده بیشتر از زمان برای والدین

وقتی هر دو والد در کمک در بچه داری مشارکت می‌کنند و یا از دیگران کمک می‌گیرند؛ زمان بیشتری خواهند داشت و می‌توانند به کارهایشان برسند. گرچه بعد از تولد کودک باید بیشتر زمان والدین به کودک اختصاص یابد؛ اما همیشه امور دیگری هم هست که باید به آنها رسیدگی شود. با اینکار والدین می‌توانند برنامه ریزی بهتری برای زمان خود داشته و به کودک نیز بیشتر رسیدگی کنند. برای مثال پدری که در بچه داری کمک می‌کند؛ به مادر نیز این امکان را خواهد داد که زمان بیشتری برای کارهای خانه داشته باشد.

برای گرفتن کمک در بچه داری چه کنیم؟

قطعا برای والدین سخت خواهد بود که از دیگران و یا حتی یکدیگر در بچه داری کمک بگیرند. در برخی موارد آنها ترس از قضاوت شدن دارند و یا به اندازه کافی مطمئن نیستند. اما با رعایت نکاتی می‌توان به راحتی این مشکل را حل کرده و آن را با دیگران در میان گذاشت. البته باید شرایط کودک خود را نیز در نظر داشته باشید. برخی از دیگران به دلیل ویژگی های شخصیتی و یا شرایط خاص نمی‌توانند با هیچکس غیر از پدر و مادر ارتباط بگیرند. این موضوع می‌تواند شرایط را پیچیده تر کند. به همین دلیل با بهره گیری از نکات زیر در مورد کمک در بچه داری این مشکل را حل کنید.

✅از اطرافیان و افراد مورد اعتماد کمک بگیریم

برای کمک در بچه داری، باید از اطرافیان نزدیک و یا افراد مورد اعتماد، کمک بگیرید. البته همیشه احتمال بروز مشکلاتی وجود دارد. اما برای مثال پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بهترین گزینه در این مورد هستند. آنها همچون پدر و مادر دلسوز کودکان بوده و به والدین آنها کمک می‌کنند. همیشه نمی‌توان از دیگران انتظار کمک رساندن داشت و باید شرایط آنان را نیز در نظر گرفت. نظر آنها را در این مورد جویا شده و در صورت رضایت، کودک را به آنها بسپارید. 

✅دورکاری و کار نیمه وقت

اگر برای کمک در بچه داری، تنها مشکل شما زمان و مشغله کاری زیاد است؛ برای مدتی دورکاری و یا کار نیمه وقت را امتحان کنید. بچه داری در کنار کاربیرون از خانه و تمام وقت بسیار دشوار است و سبب بروز مشکلات زیادی برای خانواده خواهد شد. معمولا بیشتر سازمان ها این امکان را به کارمندان خود می‌دهند. با اینکار از خستگی و فرسودگی روانی خودتان نیز جلوگیری کرد و زمان بیشتری را با فرزندتان می‌گذرانید. همچنین از اتلاف وقت و هزینه نیز جلوگیری خواهد شد.

✅برای گرفتن پرستار به خوبی تحقیق کنیم

اگر همسر و یا اطرافیان شما حاضر به کمک در بچه داری نیستند؛ باید از یک پرستار کودک کمک بگیرید. گرفتن مراقب برای کودک کار دشواری است و معمولا بچه ها در این دوران دچار مشکلاتی خواهند شد. والدین باید زمان زیادی را به اینکار اختصاص داده و به خوبی تحقیق کنند. از رزومه پرستار مطمئن شده و او را زیر نظر داشته باشید. کمک گرفتن از پرستار اصلا کار اشتباهی نیست؛ فقط باید در مورد آن به نکات زیادی دقت کرد. حتی گاهی پرستار، موثر تر از والدین عمل کرده و مسائل زیادی را به کودک خواد آموخت.

✅کمک گرفتن از روانشناس

بهتر است والدین قبل از فرزندآوری، در این مورد به توافق رسیده و اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از این اقدامات کمک گرفتن از مشاور خواهد بود. اگر آنها از قبل از تولد در این مورد برنامه ریزی داشته باشند؛ قطعا اوضاع بهتر پیش خواهد رفت. مشاور کودک قبل یا بعد از تولد، راهکار های بیشتری را به والدین نشان داده و مهارت های زیادی را به آنان می‌آموزد. کمک گرفتن از مشاور یکی از راه های موثر برای کمک در بچه داری خواهد بود.

سخن پایانی

والدین هر دو در تربیت فرزند و نگهداری از او نقش داشته و وظایفی دارند. آنها باید با یکدیگر در زمینه کمک در بچه داری، همدلی کرده و به فکر راهکار باشند. طبیعی است که هر دوی آنها نیاز به زمان استراحت و رسیدگی به زندگی حرفه ای خود را داشته باشند. اما نباید از کودک خود هم غافل شوند و یا تمام مسئولیت اینکار را به عهده فرد دیگری بگذراند. تقسیم وظایف و کمک گرفتن از مشاور در این زمان، بسیار موثر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمک در بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: کمک در بچه داری | شوهرم تو بچه داری کمکم نمیکنه



:: برچسب‌ها: کمک در بچه داری | شوهرم تو بچه داری کمکم نمیکنه ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آموزش قرآن به کودکان نیازمند روشی مناسب است. در سنین پایین باید علاوه بر رعایت مبانی صحیح آموزش، محبت را نیز چاشنی کارتان کنید. اگر آموزش قرآن به درستی انجام شود کودک بازدهی بالاتری خواهد داشت. البته علاقه و شادابی کودک را فراموش نکنید. نحوه آموزش خود را براساس شخصیت او تغییر دهید.

در ادامه به سوالات شما درباره سن مورد نیاز برای آموزش قرآن به کودکان ؟ روش مناسب برای آموزش قرآن به کودکان؟ و احتمال تداخل با زبان گفتاری کودک؟ صحبت کرده ایم. 

منبع: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان

آموزش قرآن به کودکان چگونه است؟

جهت آموزش قرآن به کودکان باید زبان قرآن را با کودک آشنا کرد. زبان کودکان با بزرگسالان متفاوت است. و به دلیل اینکه کودکان انرژی و علاقه زیادی به بازی نشان می‌دهند؛ آموزش به آنها دشوار است. برای آموزش حتما باید برنامه ریزی اصولی شکل بگیرد. به همین دلیل آموزش قرآن به کودکان که زبان جدا از فارسی است اگر در قالب بازی و سرگرمی باشد، برای کودکان راحت تر است.

سن در آموزش قرآن به کودکان بسیار موثر است. باید توجه داشته باشید که کودک شما چند ساله است. اگر کودک کمتر از 6 سال دارد آموزش متفاوتی از بزرگسالان دارد. نباید او را به بازی مجبور کرد؛ زیرا با اجبار هیچ تاثیر مثبتی به کودک نخواهید گذاشت.

عده زیادی از افراد سن 12 تا 15 سالگی را بهترین زمان می‌دانند اما عده ای نیز سن 5 سالگی را برای حفظ قرآن زمان مناسب می‌دانند. برای انتخاب سن مناسب آموزش قرآن باید میزان هوش و علاقه کودکان را در نظر بگیرید. و بسه به توانایی های کودک، او را برای آموزش قرآن آماده کنید. 

فواید آموزش قرآن به کودکان

آموزش قرآن به کودکان همراه با فوایدی است که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می‌شود.

????حافظه کوتاه مدت و بلند مدت کودک را تقویت می‌کند.

???? قدرت شنیداری کودک را تقویت می‌کند.

???? درس های زندگی مانند مهربانی، گذشت و صبر را به کودک آموزش می‌دهد.

روش های آموزش قرآن به کودکان

جهت آموزش قرآن به کودکان تکنیک ها و روش هایی وجود دارد که باعث آموزش اصولی می‌شود. در این بخش مقاله راجع به روش های آموزش قرآن به کودکان به شیوه ای اصولی توضیح داده ایم.

???? در قالب بازی و سرگرمی آموزش دهید

حتما به خاطر داشته باشید که برای آموزش قرآن به کودکان باید از بازی و سرگرمی کمک بگیرید. زندگی کودکان بازی است. اگر بازی را از آنها بگیرید بازدهی خوبی نخواهد داشت و کودک نسبت به آموزش مقاومت نشان خواهد داد. آموزش کودکان باید در بستر محبت و بازی باشد.

برای این آموزش ها می‌توانید از داستان و شعر استفاده کنید. باید فرزندان خود را از روی انگیزه و اختیار و بر اساس علاقه به سوی آموزش قرآن به کودکان سوق دهید. عدم علاقه هیچ انگیزه ای را در کودک ایجاد نخواهد کرد. از روش هایی مانند تشویق و هدیه دادن حین آموزش نیز می‌توانید استفاده کنید.

???? در آموزش قرآن به کودکان، از روش چهارده معصوم استفاده کنید

یکی از روش های آموزش قرآن به کودکان، روش چهارده معصوم است. در این روش هر آیه قرآن را به نیابت چهارده معصوم؛ چهارده مرتبه پخش می‌کنند. این فایل را هنگام بازی و استراحت کودک پخش کنید. با تکرار 14 بار هر آیه؛ سوره مد نظر در ذهن کودک نقش خواهد بست.

???? داستان های قرآنی برای کودک تعریف کنید

داستان های قرآنی از دیگر روش های آموزش قرآن به کودکان است. داستان های عبرت آموز و جذاب قرآن را می‌توانید به کودکان همراه با آموزش همان آیه توضیح دهید. کودکان عاشق شنیدن داستان های قرآنی هستند و هرگز از شنیدن داستان های تکراری خسته نمی‌شوند.

???? صدای ضبط شده کودک را پخش کنید

برای آموزش قرآن به کودکان می‌توانید صدای ضبط شده کودک هنگام قرائت قرآن را پخش کنید. کودک با شنیدن صدای خود ترغیب می‌شود تا دوباره آیه قرآنی بخواند و ضبط کند. این کار برای کودکان جذاب است و باعث افزایش علاقه او به آیه های قرآنی می‌شود.

???? از کلاس های قرآنی کمک بگیرید | آموزش قرآن به کودکان

اگر کودک شما به قرآن علاقه نشان داد، از کلاس های مخصوص برای آموزش قرآن به کودکان استفاده کنید. دوره های قرآنی آموزش اصولی به کودکان یاد می‌دهند و باعث می‌شود که کودکان مفاهیم قرآنی را به شیوه بهتری آموزش ببیند. برای شروع کلاس ها می‌توانید از سن 5 سالگی آغاز کنید.

???? الگوی خوبی برای کودکان باشید

همیشه والدین الگوی کودکان هستند. زمانی که پدر و مادر به قرائت قرآن بپردازند، کودک نیز مشتاق می‌شود تا به قرائت قرآن بپردازد. برای آموزش قرآن به کودکان باید ابتدا خودتان الگوی خوبی باشید و سپس از کودک انتظار آموزش داشته باشید. 

???? از متد قدیمی اما کارآمد استفاده کنید

یکی از روش های آموزش قرآن به کودکان، استفاده از متد قدیمی است. در این روش می‌توانید از روشی که سالیان سال برای آموزش قرآن استفاده می‌شد، کمک بگیرید. این روش به شرح زیر است.

???? نوار قرائت قرآن را پخش کنید و فقط به آیه های آن نگاه کنید.

???? به آیات قرآن نگاه کرده و همراه با آن زمزمه کنید.

????قرآن را ببندید و با تکرار آیات، آن را زمزمه کنید.

???? بدون آن که قرآن را نگاه کنید و یا پخش کنید، آیه را بخوانید و از حفظ بگویید.

???? در آموزش قرآن به کودکان، از آیات کوتاه و ساده استفاده کنید

برای آموزش قرآن به کودکان، حتما از آیات ساده و کوتاه استفاده کنید. خواندن برخی از آیات برای بزرگسالان نیز دشوار است. به همین دلیل آیات ساده را انتخاب کنید که کودک ابتدای کار خسته نشود.

???? برای آموزش از زمان مناسب استفاده کنید

زمان مناسبی را برای آموزش قرآن به کودکان در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که کودک در برخی مواقع حوصله ندارد و یا مشغول بازی دوستانه است، او را مجبور به آموزش نکنید. زمان مناسب کودک را بشناسید. دقیقا زمانی که از توانایی های خوبی برخوردار است و حین آموزش ذهنش مشغول به چیز دیگری نیست.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله با شیوه های آموزش قرآن به کودکان آشنا شده اید؛ متوجه شدید که زمانی باید آموزش صورت بگیرد که کودک علاقه و انگیزه نشان دهد. در صورت عدم انگیزه هرگز نباید کودک را مجبور به آموزش کنید. از شیوه های مناسب استفاده کنید و در نظر داشته باشید که کودک بر اساس توانایی هایش باید آموزش ببیند.

برای شناخت توانایی های کودک نیز می‌توانید از روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش قرآن به کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان



:: برچسب‌ها: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک نوعی وضعیت حرکتی و روانشناختی خاص است که همراه بسیاری از اختلالات اعصاب و روان و طبی دیده می‌شود. از جمله این اختلالات می‌توان به افسردگی، انواع اختلالات روانپریشی، اختلال دوقطبی، بیماری‌های عصبی رشدی و بیماری‌های نادر خودایمنی اشاره کرد. از جمله علائمی که در وضعیت کاتاتونیا بیماران را درگیر خود می‌سازد مواردی نظیر  بهت، جمود عضلانی و انعطاف پذیری مومی شکل را شامل می‌شود. در ادامه این مقاله در مورد اختلال کاتاتونیا، علائم، علت بروز و نحوه درمان آن توضیحاتی را ارائه کرده‌ایم.

کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک

کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک، هیچگاه به تنهایی ظاهر نمی‌شود و همیشه همراه با نشانه های دیگر و یا به علت عارضه دیگر بیماری ها بروز می‌یابد. در بیماری کاتاتونیک فرد ارتباطش را با واقعیت از دست داده و هیچ واکنشی ندارد. از طرفی ممکن است واکنش های غیرمنتظره و عجیب داشته باشد.

کاتاتونیا، عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار داده و پردازش مغزی را مختل می‌کند. اولین بار یک دانشمند آلمانی در سال 1884 کاتاتونی را نام برد و آن را توصیف کرد. هنوز هم دانشمندان زیادی در این مورد به تحقیق می‌پردازند؛ اما ابهامات زیادی در این مورد وجود دارند

علائم و نشانه های بیماری کاتاتونیا چیست؟

کاتاتونیا نوعی وضعیت حرکتی و روانشناختی خاص است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی به عنوان یک اختلال مستقل معرفی نشده است. چرا که این مشکل می‌تواند به عنوان یک مشخصه در کنار اختلالات روانشناختی و بیماری‌های طبی گوناگونی تظاهر پیدا کند.

از جمله این اختلالات و بیماری‌ها باید به افسردگی، انواع اختلالات روانپریشی، اختلال دوقطبی، بیماری‌های عصبی رشدی و بیماری‌های نادر خودایمنی اشاره کرد. در این شرایط فرد در کنار مشکل اصلی دست کم 3 علامت از علائم زیر را نیز از خود نشان می‌دهد که متخصصان آن‌ها را تحت عنوان وضعیت کاتاتونیک مشخص می‌کنند.

  • بهت (نداشتن هیچ گونه واکنش نسبت به محیط پیرامون یا عدم ابراز هرگونه فعالیت روانی حرکتی)
  • جمود یا سفتی عضلانی (نوعی وضعیت گیری انفعالی در بدن)
  • انعطاف پذیری مومی شکل (یعنی فرد در مقابل وضعیت دهی بدنش توسط دیگران مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد)
  • سکوت
  • منفی کاری به معنای مقاومت در برابر پیروی از هرگونه دستور یا قانون بیرونی
  • نشان دادن ادا و اطوار
  • قرار دادن بدن در وضعیت‌های خاص و حفظ فعالانه یک موقعیت ناجور حتی برخلاف جاذبه
  • نشان دادن رفتارهای قالبی (حرکات تکراری، بی هدف و اکثرا غیرمعمول)
  • ابراز سرآسیمگی که با تحریک‌های موجود در محیط هماهنگی ندارد
  • شکلک در آوردن
  • پژواک کلام به معنای تقلید طوطی‌وار گفته‌های دیگران
  • پژواک رفتار به معنای تقلید طوطی‌وار رفتار دیگران
  • تحریک پذیری: این تحریک پذیری واکنشی نسبت به محیط نیست بلکه به صورت خود به خوی اتفاق می‌افتد.
  • لالی
  • بی حوصلگی

انواع کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک

براساس اینکه علائم کاتاتونیک در چه شرایطی بروز می‌یابند می‌توان آن ها را به 3 دسته تقسیم کرد که شامل موارد زیر هستند:

????کاتاتونی همراه یک مشکل روانی دیگر یعنی اختلال رشدی عصبی، روان‌پریشی، دوقطبی و افسردگی یا سایر اختلالات روانی است

????کاتاتونی ناشی از یک بیماری طبی دیگر

????کاتاتونی نامعین (در این وضعیت علائم کاتاتونیا به وضوح دیده می‌شوند و با افت عملکردی همراه هستند، اما بیماری زمینه‌ای که منجر به بروز این علائم شده هنوز نامعلوم است)

علت بروز کاتاتونیک

همانطور که گفته شد دچار بودن به یک اختلال روانپزشکی یا طبی خاص نظیر اسکیزوفرنی احتمال بروز مشکلات کاتاتونیک را افزایش می‌دهد. البته محققان هنوز نتوانسته‌اند علت اصلی بروز علائم کاتاتونیا را کشف کنند. با این حال معتقدند که سطوح غیرعادی برخی انتقال دهنده‌های عصبی شیمیایی نظیر دوپامین و سروتونین در سیستم عصبی مسئول اصلی بروز این مشکل هستند.

در همین راستا بررسی‌های بالینی نشان می‌دهند مصرف داروهایی که سطح این انتقال دهنده‌ها را تغییر می‌دهند می‌توانند در بهبود یا تشدید علائم کاتاتونیا تاثیرگذار باشند. بیماری هایی مثل دوقطبی، اختلال اسکیزوافکتیو، و اختلال افسردگی اساسی می‌توانند باعث بروز کاتاتونی شوند. البته علائم بیماری کاتاتونیک در بیماری های زیر هم دیده می‌شوند.

????اختلالات طیف اوتیسم

????بیماری های خودایمنی مثل لوپوس و MS

????اختلالات مغزی مثل زوال عقل یا پارکینسون

????سندروم داون

????آنسافالیت

????صرع

????سندروم تورت

????هیدروسفالی

????سکته

????شرایط عدم الکترولیت

تشخیص کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک

از آنجایی که کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک می‌تواندبسیار خطرناک باشد یا حتی به مرگ فرد منجر شود. تشخیص و درمان زودهنگام آن حائز اهمیت خواهد بود. از طرف دیگر کاتاتونیا همیشه با علائم پزشکی دیگری همراه است که متخصص باید به درمان آن نیز بپردازد. برای اینکار پزشک عملکرد و ساختار مغز را با روش های مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آزمایش های تصویربرداری مثل اسکن توموگرافی کامپیوتری با CT، تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا MRI و سایر روش های تصویربرداری رایج برای شناسایی علت این بیماری مناسب خواهند بود. آزمایش های خود، ادرار و نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی نیز ضروری است. از طرف دیگر آزمایش های فعالیت مغزی که شامل الکتروانسفالوگرام یا EEG می‌شود؛ احتمال تشنج یا صرع را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

عوارض ناشی از کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک

در نشانه های بیماری کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک، به فرد حملات عصبی دست می‌دهد که سبب آسیب به خود و اطرافیانش خواهد شد. از طرف دیگر عوارض جانبی داروهایی که فرد مصرف می‌کند؛ نیز عواقب بدی برای او خواهد داشت. در مراحل شدید این بیماری، فرد ارتباط خود را با اطرافیان از دست می‌دهدو متوجه رفتارهای خود نیست. در ین شرایط خانواده و اطرافیان احتمالا دوران سختی را سپری خواهند کرد.

افسردگی یکی از عوارض رایج میان خود افراد مبتلا یا خانواده های آنان است. عدم درمان قطعی و یا مصرف نکردن داروها توسط فرد بیمار یکی از مشکلات اساسی است که آنها را از فرایند درمان دور خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد در مراحل اولیه بیماری و با مشاهده کوچک ترین نشانه ای برای درمان اقدام کنند.

روش های درمان اختلال کاتاتونیا یا کاتاتونیک

 

برای درمان علائم کاتاتونیا استفاده از درمان‌های دارویی نسبت به هرچیز دیگری اولویت دارند. داروهای آرام بخش بنزودیازپینی نظیر لورازپام از جمله مواردی هستند که می‌توانند به کاهش مشکلات روانی حرکتی مرتبط با کاتاتونیا کمک کنند. اگر بیمار نسبت به داروها واکنش چندانی نشان ندهد و در اصطلاح تخصصی مقاوم به درمان باشد متخصصین ممکن است درمان با شوک الکتریکی را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

البته در نظر داشته باشید که درمان‌های دارویی و شوک الکتریکی برای کنترل وضعیت در کوتاه مدت پیشنهاد می‌شوند. اما برای مدیریت شرایط بیمار در دراز مدت به خصوص در شرایطی که یک اختلال روانشناختی وجود دارد، دریافت درمان‌های روانشناختی نظیر روان درمانی فردی، خانواده درمانی و گروه درمانی نیز ضرورت می‌یابد. چرا که تا زمانی که اختلال زمینه‌ای به طور ریشه ای برطرف نشود، احتمال عود علائم کاتاتونیا هم چنان وجود خواهد داشت.

سخن پایانی

کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک، امروزه به عنوان سندروم برخی از اختلالات خلقی، پزشکی، عصبی و روان پریشی، شناخته شده؛ که در برخی موارد، اختلالات عاطفی نیز مشاهده می‌شود. خود این بیماری به سه مرحله متفاوت تبدیل می‌شود که شدت های مختلفی دارد.

این بیماری در گذشته فقط با اسکیزوفرنی همراه بود اما امروزه طیف وسیعی از بیماری ها را در بر می‌گیرد. این اختلال می‌تواند تا حد زیادی پیشروی کرده و عوارض خطرناکی داشته باشد. بهتر است افراد مبتلا و خانواده ها حتما خدمات روانشناختی دریافت کرده و نشانه ها را نادیده نگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

 

سوالات متداول

آیا کاتاتونیا فقط در بیمارانی که دچار روان پریشی هستند بروز می‌یابد؟

خیر، این مشکل می‌تواند در سایر وضعیت‌های روانشناختی نظیر افسردگی، اختلال دو قطبی یا اختلالات عصبی رشدی نیز بروز پیدا کند. همچنین علائم کاتاتونیک در بسیاری از موارد ناشی از یک بیماری طبی هستند و یا بیماری زمینه‌ای آن ها نامعلوم است

منبع: کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک



:: برچسب‌ها: کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشاغل پردرآمد امروزه طیف وسیعی از شغل ها در برمی‌گیرد. در واقع در هر شغلی می‌توان به موفقیت و درآمد زیاد رسید. اما این کاملا به تلاش افراد و همچنین شرایط محیطی بستگی خواهد داشت. در این مورد فرهنگ ها و شرایط جوامع، نقش پررنگی ایفا می‌کنند. قطعا مشاغلی که افراد به آنها نیاز بیشتری داشته باشند؛ زودتر پیشرفت کرده و به درآمد خوبی می‌رسید.

خلاقیت و نوآوری در هر زمینه ای و یا احیای مشاغل قدیمی روش مناسبی برای کسب درآمد است. اما به هر حال درآمد حاصل از یک شغل، یکی از عوامل موثر در انتخاب و یا حتی فعالیت در آن می‌باشد. در این مقاله به بررسی مشاغل پردرآمد، در فرهنگ های مختلف می‌پردازیم.

منبع: مشاغل پردرآمد | شغل های پردرآمد برای بانوان و آقایان

مشاغل پردرآمد

قبل از هر چیز برای شروع یک شغل، علاقه خود را در نظر بگیرید. تحقیقات حاکی از آنند که تلاش در راه علاقه، زودتر به درآمدزایی ختم شده و حتی در میزان درآمد نیز موثر خواهد بود. فراموش نکنید که احتمالا وقت زیادی را در روز در حا کارکردن هستید؛ پس باید از آن به اندازه کافی لذت برده و در کنار درآمد، احساس خوشبختی داشته باشید.

اما همیشه این معیار، تعیین کننده درآمدزایی نیست و برخی از شغل ها با اینکه در حیطه علایق ما نیستند؛ اما بسیار مهم بوده و می‌توان پول زیادی از آنها به دست آورد. 

مشاغل پردرآمد کدامند؟

مشاغل پردرآمد زیاد هستند. اما این بدان معنا نیست که به راحتی می‌توان در یک شغل به درآمد زایی بالا رسید. باید به عوامل مختلفی توجه داشت و همچنین نکات زیادی را در این مورد رعایت کرد.

برای مثال قطعا مدیر یک کارخانه بودن پیش ترین درآمد را برای افراد خواهد داشت؛ اما باید برای آن نیز تلاش زیادی کرد و مشکلات مربوط به ان را نیز در نظر گرفت. نمی‌توان فقط به دلیل درآمد بالا وارد شغلی شد و در آن به درجات بالا هم رسید. برخی از مشاغل پردرامد در ایران حتی جهان، شامل موارد زیر خواهند شد.

????مشاغل حوزه درمان

از انواع مشاغل پردرآمد در جهان می‌توان به شغل های حوزه درمان و سلامتی اشاره کرد. پزشکان و متخصصان همیشه دارای بیشترین میزان دستمزد هستند. موقعیت اجتماعی بالایی دارند و همچنین در موقعیت های زیادی می‌توانند مشغول بکار شوند. اما نباید از سختی کار آنان نیز چشم پوشی کرد. در واقع می‌توان گفت که حقوق دریافتی آنان متناسب با کاری است که انجام می‌دهند. در میان این مشاغل جراح مغز و اعصاب، جراح قلب و جراح زیبایی دارای بیشترین درآمد خواهند بود.

????خدمات زیبایی

خدمات زیبایی برای خانمها، امروزه تبدیل به یکی از مشاغل پردرآمد در ایران شده است. آنها نسبت به فعالیت و ساعت کاری خود در روز حقوق ماهیانه ی خوبی خواهند داشت و همچنین شرایط کاری آنان نسبت آسان است. محیط زنانه، ساعت کاری شناور و همچنین نرخ بالای خدمات زیبایی، این شغل را تبدیل به یکی از مشاغل مناسب برای زنان کرده است. البته برای یادگیری این مهارت ها نیاز به سرمایه اولیه است؛ که نسبت به شغل های دیگر کمتر خواهد بود.

????برنامه نویسی

برنامه نویسی، یکی از مشاغل پردرآمد در جهان است و تقریبا تمام حوزه های شغلی به آن نیاز خواهند داشت. آنان می‌توانند همزمان چند پروژه را شروع کنند و همچنین کارکردن از خانه و ساعت کاری شناور از مزایای شغل آنان محسوب می‌شود. به دلیل توسعه وسایل ارتباطی و مشاغل مجازی، موقعیت های زیادی برای اشتغال مهندسین کامپیوتر فراهم است. همچنین دستمزدی که آنان از هر پروژه نیز دریافت می‌کنند؛ نسبتا بالا است. این افراد برای شروع برنامه نویسی، نیازی به سرمایه زیادی ندارند.

????تولید محتوا

یکی از مشاغل نوظهور در جوامع مختلف، تولید محتوا در فضا مجازی و پلتفرم های مختلف است. برخی از شبکه ها خود به صورت مستقیم به کاربران دستمزد می‌دهند و برخی دیگر فقط بستر آن را فراهم می‌کنند. درآمد حاصل از تولید محتوا نسبت به فعالیت روزانه آنها زیاد است.

این شغل می‌تواند در کنار یک شغل نیمه وقت انجام شود؛ اما اگر افراد به اندازه یک شغل تمام وقت آن را جدی بگیرند؛ می‌تواند درآمد زیادی برای آنها به وجود آورد. مروزه تولید محتوا یکی از مشاغل پردرآمد در دنیا محسوب می‌شود.

????وکیل

وکالت و انجام کارهای حقوقی برای مراکز و شرکت های مختلف جزو بیست و سومین مشاغل پردرآمد جهان محسوب می‌شود. با اینکه نرخ دستمزد آنها را نهاد دیگری تعیین می‌کند؛ اما آنها می‌توانند در آن واحد بر چند پرونده مختلف کارکرده و درآمد خوبی از این طریق داشته باشند. البته کار آنان نسبتا سخت و استرس زا محسوب می‌شود و باید برای خود دارای یک شهرت نسبی داشته باشند. همچنین رسیدن به جایگاه وکالت نیز خود دارای چالش های زیادی است که دانشجویان این رشته را دچار ناامیدی خواهد کرد.

????کارآفرینی

کارآفرینی در حوزه های مختلف، درآمد خوبی را برای افراد به ارمغان خواهد آورد. در واقع اینکه صاحب یک کسب و کار باشید؛ بیشترین سود را برای شما خواهد داشت. با اینکه کارآفرینی جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود؛ اما شروع آن کار آسانی نخواهد بود. همچنین افراد نباید بلافاصله انتظار درآمد زیاد را داشته باشند. کارآفرینی در حوزه های تولید پوشاک و محصولات کشاورزی، در ایران، بسیار موفق خواهد بود. اما نیاز به سرمایه اولیه، خلاقیت و صبوری، خواهد داشت.

????حسابداری

حسابداری نیز از رشته هایی محسوب می‌شود که با توجه زحمات آن، جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. برای حسابدار شدن فقط نیاز به تحصیلات دانشگاهی نیست؛ بلکه با یادگیری دوره های آن در موسسات مختلف نیز می‌توان در این حوزه به تبهر کافی رسید.

این شغل قطعا نیاز به دقت و هوش ریاضی بالایی دارد. از طرف دیگر حضور حسابدار در تمام سازمانها ضروری است. این رشته در ایران از بازارکار خوبی برخوردر است و فارغ التحصیلان آن می‌توانند بدون نیاز به سرمایه اولیه درآمد چشمگیری داشته باشند.

مشاغل پردرآمد مجازی

برخی از مشاغل نسبت به اینکه نیاز به حضور فیزیکی افراد ندارند؛ از مشاغل پردرآمد هستند. البته کارکردن در این حوزه ها به صورت مجازی، بستگی به شرایط کارفرما خواهد داشت. اما به طور کلی در بیشتر موارد می‌توان آنها را به صورت دورکاری ومجازی انجام داد؛ همچنان که درآمد خوبی هم داشت. برخی از آنها شامل مهندس کلان داده، معمار نرم افزار، مهندس بلاک چین، طراح گرافیک، مهندس هوش مصنوعی،معمار فضاهای ابری و… خواهد شد.

مشاغل پردرآمد بدون نیاز به سرمایه

برخی از مشاغل همیشه برای جامعه ضروری هستند و هرگز از بین نخواهند رفت. از طرف دیگر برای شروع آنها هم نیازی به سرمایه زیادی نخواهد بود. رایج ترین مشاغل پردرآمد خانگی شامل موارد زیر خواهد شد.

????راه اندازی بلاگ و کسب و کار اینترنتی

????مشاوره کسب و کار

????طراح وب
????توسعه اپلیکیشن های موبایل

????افیلیت مارکتینگ

مشاغل پردرآمد با بازار کار دائمی

امروزه بسیاری از مشاغل بعد از مدتی از بین رفته و دیگر نیازی به حضور آنها حس نمی‌شود. یا از طرفی دیگر با توسعه هوش مصنوعی و انجام شدن بسیاری از کارها توسط ربات ها، نیاز به نیروی انسانی کم خواهد شد. اما برخی از مشاغل همیشه پردرآمد و کارآمد خواهند بود و هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین آنها شود. روانشناسی، پرستاری، مهندس اتوماسیون و رباتیک و مهندس تجهیزات پزشکی، از این قبیل هستند که درآمد خوبی نیز دارند.

سخن پایانی

در جوامع امروزی مشاغل زیادی در حال توسعه هستند. از طرف دیگر جامعه به تمام مشاغل فارغ از میزان درآمد آنها نیاز خواهد داشت. افراد در هر شغلی انگیزه درونی و تلاش را بکارگیرند؛ موفق خواهند شد و به درآمد زیادی خواهند رسید.

تمام مشاغل پردرآمد شامل مواردی نمی‌شوند که در بالا ذکر کردیم؛ همچنین فعالیت فردی در یکی از حوزه های بالا به معنای درآمد بالای او نخواهد بود. به همین دلیل افراد باید تمام نکات را در این مورد در نظر داشته باشند و حتما با یک مشاور کسب و کار مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاغل پردرآمد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: مشاغل پردرآمد | شغل های پردرآمد برای بانوان و آقایان ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 471 صفحه بعد