نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا به دنبال مراکز آزمایش ازدواج قزوین می‌گردید؟ آیا از هدف این آزمایش و نتیجه‌ای که به دست می‌آید اطلاعی دارید؟ در آزمایش ازدواج نمونه‌های خون از زن و مرد گرفته می‌شود و بر اساس زمینه‌های ژنتیکی نهفته احتمال بروز تالاسمی در فرزندان مشخص می‌گردد. با این حال شما برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایر بیماری‌های ژنتیکی قابل توارث یا اطمینان از سلامت خود و همسرتان از نظر مبتلا بودن به انواع بیماری‌ها می‌توانید آزمایش‌های اختیاری و جانبی دیگری را نیز انجام دهید. در صورتی که در قزوین زندگی می‌کنید و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد مراکز آزمایش ازدواج در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین بهره بردن از مشاوره ازدواج در کنار انجام آزمایش‌ها می‌تواند خیال شما را بابت ازدواج راحت تر کند.

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج قزوین و شهرستان‌های قزوین

اقدامات قبل از ازدواج در مراکز آزمایش ازدواج قزوین

ازدواج یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در زندگی است. همه انسان‌ها دوست دارند زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند و بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. برای اینکه افراد شتاب زده عمل نکنند و بهترین تصمیم گیری را در فرایند ازدواج خود داشته باشند توصیه می‌شود که قبل از ازدواج یکسری اقدامات را انجام دهند تا بتوانند عواملی نظیر میزان سلامت جسمانی، سلامت روانی و ویژگی‌های روان شناختی شریک زندگی شان را بسنجند و در نهایت با دید بازتر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. ما در ادامه به فرایندهای مختلفی که باید در این زمینه انجام بگیرد اشاره کرده‌ایم. در نظر گرفتن این فرایندها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ازدواج موفق‌تری داشته باشید و در آینده با مشکل کم‌تری روبه‌رو شوید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج موفق کلیک کنید. 

کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج

کمک گرفتن از یک روانشناس و پیگیری جلسات مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شناخت بیشتری در مورد روحیات یکدیگر دست یابید. همچنین با افزایش بینش نسبت به نیازها و معیارهای خود به این نتیجه می‌رسید که چقدر می‌توانید با فرد مقابل خود سازگار شده و در طول زندگی مشترک در کنار او احساس رضایت و تفاهم داشته باشید. روانشناس برای اینکه بتواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری هریک از شما ارائه دهد ممکن است از آزمون‌های شخصیتی و سایر تست‌های روان شناختی در کنار جلسات مشاوره کمک بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره ازدواج کلیک کنید.

انجام آزمایش‌های مرتبط با سلامتی در مراکز آزمایش ازدواج قزوین

علاوه بر اینکه افراد نیاز دارند در مورد ویژگی‌های روانی و رفتاری یکدیگر اطلاعات کسب کنند حق دارند در مورد میزان سلامت جسمانی فرد مقابل نیز به شناخت بیشتری دست یابند و احتمال بروز مشکلات ژنتیکی برای فرزندان را از قبل بدانند. از همین رو شما می‌توانید اقداماتی نظیر انجام آزمایش‌های ژنتیک، آزمایش ایدز، هپاتیت و … را قبل از ازدواج در دستور کار خود قرار دهید. البته در برخی فرهنگ‌ها درخواست آزمایش‌هایی نظیر ایدز ممکن است نوعی توهین برداشت شود و باعث بروز واکنش نامناسب در طرف مقابل شود. در این شرایط ابتدا لازم است آمادگی لازم را در فرد ایجاد نمایید، درخواست خود را در یک موقعیت متناسب مطرح کنید و یا از مشاور خود بخواهید تا در مورد این بیماری‌ها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد تا زمینه و آمادگی لازم برای انجام تست آن‌ها در هردوی شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : روانشناسی ازدواج | چرا باید برای ازدواج به روانشناسی مراجعه کرد؟

آدرس مراکز آزمایش ازدواج قزوین

مرکز آزمایش ازدواج سنا قزوین، چهارراه فردوسی، طبقه فوقانی پوشاک مطهری
مرکز آزمایش ازدواج نواب قزوین، خیابان نواب شمالی، جنب راهنمایی رانندگی سابق
مرکز آزمایش ازدواج دکتر سمیعی قزوین، خیابان بوعلی، چها راه فردوسی، ساختمان پزشکان فردوسی، طبقه ۴، واحد ۱۴
مرکز آزمایش ازدواج نور قزوین، بویین زهرا، خیابان معلم غربی
مرکز آزمایش ازدواج خاتم قزوین، چهار راه فردوسی، نبش کوچه ساحل، ساختمان پزشکان عرفان، طبقه همکف
مرکز آزمایش ازدواج دانشگاه علوم پزشکی قزوین قزوین، خیابان فردوسی، بالاتر از چهارراه فردوسی، روبروی بیمارستان مهرگان

آزمایش ازدواج چیست؟

آزمایش ازدواج یکی از فرایندهای اجباری است که زوجین باید قبل از عقد رسمی انجام دهند. در طی این آزمایش نمونه خون از هردو نفر گرفته می‌شود و براساس فاکتورهای ژنتیکی نهفته در آن احتمال بروز بیماری تالاسمی در فرزندان مشخص می‌شود. به دلیل شیوع بالای این بیماری در ایرانیان این آزمایش در برنامه مداخلات پیش از ازدواج گنجانده شده است.

بیماری تالاسمی دو شکل مینور و ماژور دارد. افرادی که مبتلا به شکل مینور این بیماری باشند هیچ گونه علامت خاصی نخواهند داشت و ممکن است ندانند دچار این مشکل هستند. اما ازدواج دو فرد با تالاسمی مینور باعث می‌شود که به احتمال زیاد فرزندان دچار شکل ماژور این بیماری شوند و در نتیجه با علائم تالاسمی به دنیا بیایند. در آزمایش ازدواج در کنار نمونه خون از زوجین آزمایش ادرار نیز گرفته می‌شود که اعتیاد به مواد مخدر را می‌سنجد.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج | آشنایی با انواع اشکال ازدواج

آزمایش های اختیاری در مراکز آزمایش ازدواج قزوین

داشتن فرزندانی سالم و تشکیل یک خانوداه شاداب یکی از انگیزه‌های اصلی ازدواج برای بسیاری از افراد است. از همین رو بسیار اهمیت دارد که از قبل در مورد بیماری‌های قابل توارث و مشکلات ژنتیکی فکر کنید. با توجه به اینکه در آزمایش اجباری ازدواج تنها احتمال بروز بیماری تالاسمی سنجیده می‌شود سایر مشکلات نظیر نظیر انواع عقب ماندگی‌های جسمی و ذهنی ژنتیکی نادیده گرفته می‌شوند. از همین رو برای تخمین احتمال بروز این مشکلات لازم است از آزمایش‌های تکمیلی دیگر استفاده کنید. این امر به خصوص برای کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا بیماری ژنتیکی خاصی در خانواده شان جریان دارد از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج | روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا قبل از انجام آزمایش ازدواج محدودیت خاصی برای مصرف داروها وجود دارد؟

بله تا 72 ساعت قبل از انجام آزمایش لازم است که از خوردن داروهای کدئین دار خودداری کنید.

آیا مشاوره ازدواج می تواند ملاک ها و معیارهای مناسب برای انتخاب همسر را در اختیار ما قرار دهد؟

در انتخاب همسر باید به این مسئله توجه داشته باشید که دو دسته معیار عمومی و شخصی وجود دارند. معیارهای عمومی می‌توانند مسائلی نظیر فاکتورهای اخلاقی کلی نظیر متعهد بودن، مسئولیت پذیری و صداقت را در بر بگیرند که روانشناسان در مورد آن‌ها به شما اطلاعات می‌دهد اما مسئله بسیار مهم تر ملاک‌های شخصی و منحصر به فردی است که شما برای خود دارید و در واقع بدون آن‌ها نمی‌توانید رضایت خاطر داشته باشید. روانشناس تلاش می‌کند تا با ایجاد مهارت خودآگاهی به شما کمک کند تا این معیارها را در خود شناسایی کنید و به این ترتیب انتخاب بهتری داشته باشید. برای آشنایی با ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

روانشناسان در مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به ما می‌کنند؟

همان طور که گفته شد مشاوره ازدواج به شما کمک می‌کند تا الگوهای شخصیتی و پایدار رفتار شریک آینده‌تان را بیشتر بشناسید، در مورد ملاک‌ها و معیارهای خود به درک روشن‌تری برسید و در نهایت با توجه به تناسب ویژگی‌های خود با فرد مقابل به تصمیم بهتری در مورد آینده‌تان برسید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج قزوین و شهرستان‌های قزوین



:: برچسب‌ها: آدرس مراکز آزمایش ازدواج قزوین و شهرستان‌های قزوین ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تحقیر دیگران رفتاری است که در بعضی‌ها دیده می‌شود. بااین‌حال شاید بسیاری از ما ندانیم که این کار می‌تواند چه تأثیراتی روی خود فرد و همین‌طور کسی که تحقیر می‌شود داشته باشد. روان‌شناسان معتقدند ازبین‌رفتن یک رابطه و همین‌طور آسیب‌دیدن اعتمادبه‌نفس طرف مقابل از مهم‌ترین عواقب تحقیر دیگران است. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان هم رنج بسیاری را تحمل می‌کنند. زیرا آن‌ها تا حد زیادی خودشان را از داشتن یک رابطه مطلوب محروم می‌کنند. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم عواقب تحقیر دیگران را با یکدیگر بررسی کنیم. درعین‌حال توصیه می‌کنیم اگر در رابطه‌ای قرار دارید که مدام تحقیر می‌شوید و یا اگر احساس می‌کنید ناخواسته و همیشه دست به تحقیر دیگران می‌زنید بهتر است برای حل این مشکل از مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

منبع: تحقیر دیگران چه عواقبی دارد؟

عواقب تحقیر دیگران

تحقیر کردن دیگران می‌تواند عواقب منفی بسیاری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. این موضوع به حدی جدی است که اگر شما از تأثیر رفتارتان بر دیگران آگاهی داشته باشید هرگز دست به این کار نخواهید زد. روان‌شناسان معتقدند مهم‌ترین پیامدهای تحقیر دیگران عبارتند از:

آسیب‌دیدن رابطه

اولین و شایع‌ترین مشکلی که با تحقیر دیگران پیش می‌آید ازبین‌رفتن رابطه شما است. هیچ‌کس در رابطه‌ای که قرار باشد همیشه تحقیر شود باقی نمی‌ماند. اما اگر به هر دلیلی رابطه پر از تحقیر را ادامه می‌دهد می‌توان مطمئن بود که از درون خشم و ناراحتی بسیاری را تحمل می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که کیفیت رابطه و علاقه میان شما دیگر به‌اندازه روزهای اول نباشد. به همین خاطر می‌توان گفت این پیامد تحقیر کردن دیگران هم گریبان تحقیرکننده و هم کسی که مورد تحقیر قرار می‌گیرد را خواهد گرفت. کسانی که دائماً دیگران را تحقیر می‌کنند درواقع دائماً خودشان را تنهاتر می‌کنند. کسی که در یک رابطه تحقیر می‌شود نیز احساس خشم و ازبین‌رفتن علاقه را تجربه خواهد کرد.

احساس حقارت و اعتمادبه‌نفس پایین

یکی دیگر از پیامدهای بسیار جدی تحقیر شدن این است که فرد اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهد داد. در واقع وقتی یک نفر دائم به شما گوشزد می‌کند که کارهای‌تان را درست انجام نمی‌دهید این موضوع به‌تدریج تبدیل به باور خودتان هم خواهد شد. کسی که مورد تحقیر قرار می‌گیرد دیریازود باور خواهد کرد که حداقل در زمینه‌هایی که از او انتقاد می‌شود توانایی ندارد. این موضوع اعتمادبه‌نفس او را در این زمینه‌ها از بین خواهد برد.

تحقیر دیگران و تصویر ذهنی منفی از خود

وقتی تحقیر شدن به‌خصوص در کودکان ادامه پیدا کند فرد به‌تدریج به این باور می‌رسد که به‌طورکلی شخصیت ارزشمندی نیست. در حقیقت تحقیر شدن باعث به‌وجودآمدن تصویر ذهنی (من بد هستم) در فرد می‌شود. شکل گرفتن چنین تصوری باعث می‌شود که او به‌طورکلی عزت‌نفس و احساس ارزشمندی خودش را از دست بدهد. به همین خاطر بیشتر کسانی که تحقیر می‌شوند نه فقط در زمینه‌هایی که از آن‌ها انتقاد شده بلکه راجع به کل شخصیت‌شان یک تصور منفی پیدا می‌کنند.

یادگیری

یکی از عواقب تحقیر کردن دیگران این است که شما این رفتار را به آن‌ها یاد می‌دهید. روان‌شناسان معتقدند بسیاری از کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان در بخش‌هایی از زندگی و به‌خصوص دوران کودکی مورد تحقیر دیگران قرار گرفته‌اند.

بیماری‌های روحی

احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی در کسانی که مورد تحقیر و انتقاد قرار می‌گیرند بیش از دیگران است. همان‌طور که گفتیم تحقیر شدن عزت‌نفس و احساس ارزشمندی فرد را از بین می‌برد. این شرایط مهم‌ترین عوامل خطر برای درگیر شدن با افسردگی هستند. از طرف دیگر وقتی دیگران دائماً به شما می‌گویند که نمی‌توانید کاری را انجام بدهید به‌احتمال زیاد در زمان انجام‌دادن آن دچار اضطراب می‌شوید. یا شاید هر کاری که می‌خواهید انجام بدهید احساس کنید توان انجام‌دادن آن را ندارید. همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های اضطرابی باشد.

واکنش مناسب در برابر تحقیر شدن

اگر احساس می‌کنید رفتار طرف مقابل شما باعث تحقیر و ناراحتی‌تان شده است در اولین قدم بهتر است که با او صحبت کنید. سعی کنید احساسات خود را راجع به کاری که او انجام می‌دهد بیان کنید و از دوست یا همسرتان بخواهید که این رفتار را کنار بگذارد. بسیاری از مواقع کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان از پیامدهای کاری که می‌کنند آگاه نیستند. به همین خاطر صحبت‌کردن با آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

اگر احساس می‌کنید که صحبت‌کردن نمی‌تواند به بهبود رابطه شما کمک کند شاید وقت آن رسیده که برای ادامه رابطه‌تان تصمیم جدی‌تری بگیرید. به‌خاطر داشته باشید که پایان‌دادن به روابط سمی و ناراحت‌کننده یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌بایست برای حفظ سلامت روان خود انجام بدهید. به همین خاطر بهتر است زمانی را با خودتان خلوت کنید و به این موضوع فکر کنید که چطور می‌توانید رابطه خود با شخصی که شما را تحقیر می‌کند را مدیریت کنید.

عواقب تحقیر دیگران و اهمیت مشاوره

یکی از راهکارهایی که در پایان‌دادن به تحقیر می‌تواند بسیار مفید باشد کمک‌گرفتن از یک مشاور است. بسیاری از مواقع شما نمی‌توانید ارتباطتان با کسی که تحقیرتان می‌کند را کنار بگذارید. برای مثال ما نمی‌توانیم والدین یا خواهر و برادرمان را عوض کنیم. در چنین شرایطی مشاورین با بررسی شرایط و مشکلات رابطه به شما کمک می‌کنند تا جلوی آسیب‌های رابطه‌تان را بگیرید. بسیاری از مواقع تحقیر کردن دیگران به این خاطر است که ما راه‌های صحیح ارتباط برقرار کردن و بیان منظورمان را بلد نیستیم. یا شاید افکار اشتباهی داریم مثل اینکه تصور می‌کنیم همه باید شبیه ما فکر و رفتار کنند. در این موقعیت‌ها روان‌شناس به شما کمک خواهد کرد تا این ضعف‌ها را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور با کسی که دائماً مرا تحقیر می‌کند برخورد کنم؟

اولین و بهترین راه این است که با طرف مقابل صحبت کنید و او را در جریان احساسات خود بگذارید. اما اگر این راهکار به شما کمک نکرد کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌تواند مفید باشد. در غیر این صورت بهتر است کمی جدی‌تر راجع به ادامه رابطه خود فکر کنید.

تحقیر شدن دائم در یک رابطه چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

آسیب‌دیدن رابطه، ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس و درگیری با بیماری‌های روحی از جمله مشکلاتی هستند که در اثر تحقیر شدن دائمی به وجود می‌آیند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تحقیر دیگران چه عواقبی دارد؟



:: برچسب‌ها: تحقیر دیگران چه عواقبی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمک به افراد افسرده یکی از اقدامات موثر اطرافیان برای تسریع روند درمان می‌باشد. افسردگی یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی عصر مدرن است. این مشکل به شکل فراگیر مردم از هر سن و جنسیت و فرهنگی را می‌تواند درگیر خود کند. ازاین‌جهت کمک کردن به افراد افسرده به‌خصوص کسانی که جزو آشنایان و نزدیکان ما هستند، بسیار قابل‌توجه است. اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می‌شود که احتمال اقدام به خودکشی در مورد این بیماران مطرح شود؛ بنابراین لازم است از راهکارهایی که می‌تواند در مورد بهبود افراد مبتلابه افسردگی یاری‌رسان باشد، آگاهی‌های لازم را کسب کرد. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: کمک به افراد افسرده با توجه به روانشناسی

کمک کردن به افراد افسرده

افسردگی، اختلالی روانی است که می‌تواند بر جنبه‌های زیادی از زندگی فرد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، چنین بیماری‌ای باعث می‌شود اطرافیان شخص نیز در تعاملات خود با وی، دچار مشکلاتی شوند. یکی از مهم‌ترین علل بروز این مشکلات، آشنا نبودن با ویژگی‌های اختلال افسردگی و اثرات آن بر مبتلایان است. ازاین‌رو، در ابتدای راه برای کمک به بهبود این افراد، باید از برخی مشخصه‌های افسردگی اطلاع پیدا کرد.

لازم به ذکر است که این موضوع در مورد خانواده‌هایی که تجربه موارد افسردگی، اختلالات خلقی و خودکشی داشته‌اند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. لذا باید در نظر داشت اولین قدم در جلوگیری از بروز دوباره چنین مسائلی، آشنایی با ویژگی‌های افراد مبتلا و نیز افزایش آگاهی در مورد نحوه کمک‌رسانی به آنان است. برای آشنایی بیشتر درباره نحوه برخورد با افسرده ها کلیک کنید.

ویژگی‌های مشخص‌کننده افراد افسرده

طبق گزارش‌های مراجعان مبتلابه افسردگی، یکی از مهم‌ترین موانع درمان این بیماری، واکنش‌های نامناسب نزدیکان بیماران است. البته لازم به ذکر است که رفتارها و عکس‌العمل اطرافیان یا خانواده غالباً به دلیل عدم آشنایی با نشانه‌ها و مشخصه‌های افسردگی است. آن‌ها تغییراتی که در شخص افسرده رخ‌داده را به عوامل شخصیتی او نسبت می‌دهند و درنتیجه، مشکل او را نه ناشی از یک بیماری، بلکه به دلیل تنبلی و بی‌توجه بودن او در نظر می‌گیرند. برای آشنایی با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

باید توجه کنید که در کسانی که در حال گذراندن دوره‌های افسردگی هستند، ممکن است نشانه‌های زیر به چشم بخورد:

  • بی‌علاقگی و کاهش تمایل نسبت به مسائل زندگی؛ مانند شغل، تفریحات گذشته، سلامت شخصی
  • بی‌انگیزه شدن در مورد انجام کارهایی که فرد قبلاً دوست داشته است
  • تغییرات چشم‌گیر در وزن
  • کاهش یا افزایش قابل‌توجه در اشتها
  • بروز مشکلات خواب
  • افزایش غیرعادی تحریک‌پذیری
  • بی‌قراری
  • نداشتن انرژی و احساس خستگی زیاد
  • مشکلاتی در تمرکز و تصمیم‌گیری
  • تغییرات ناگهانی خلقی مثل حملات گریه
  • احساس ناامیدی و بی‌ارزش بودن زندگی
  • داشتن افکار خودکشی و یا اقدام به خودکشی

نکته‌ای که باید در مورد نشانه‌های ذکرشده موردتوجه قرار گیرد، این است که این علائم باعث به وجود آمدن مشکلاتی درزمینهٔ سازگاری برای فرد می‌شوند و یا اینکه موجب ناراحتی‌هایی روانی برای او می‌گردند.

اهمیت کمک اطرافیان به فرد افسرده

اغلب، نشانه‌های افراد افسرده برای نزدیکان آن‌ها، به‌ویژه اعضای خانواده بسیار ناراحت‌کننده و دشوار است. این موضوع گاهی سبب می‌شود که خانواده‌ها، این مشکلات را به‌طورکلی انکار کنند و به‌جای حل آن‌ها، تنها صورت‌مسئله را پاک کنند. درحالی‌که برای کمک به بهبود علائم ناراحت‌کننده بیماران، باید ابتدا آن‌ها را به‌عنوان مشخصه‌هایی از یک بیماری پذیرفت.

لازم به ذکر است که بسیاری از نشانه‌های افسردگی ازجمله بی‌علاقگی، بی‌انگیزه شدن و اقدامات خودکشی، بیشتر به معنی درخواست کمک شخص از دیگران است. بااینکه ممکن است برخی از این علائم باعث ناراحتی اعضای خانواده نیز گردند، اما باید به یاد داشت که در صورت کتمان این مسائل، ممکن است مشکلات بزرگ‌تری به وجود آید. مشکلاتی که حتی می‌تواند به از دست دادن عزیزان منجر شود.

نحوه کمک به افراد افسرده

قبل از هر چیز باید به این نکته توجه کنید که شخص افسرده به جملات بیهوده‌ای مثل «تو نباید این‌قدر بی‌انگیزه باش» «تو قبلاً این‌جوری نبودی» «توقع دارم به روزهای گذشته خود برگردی» و یا جملات صرفاً انگیزشی نیاز ندارد. آنچه لازم است به‌عنوان دلسوز او انجام دهید، حضور گرم و همدلانه در کنار وی است. او باید در عمل و رفتار شما نگرانی‌تان را احساس کند.

برخورد مناسب با افراد مبتلابه افسردگی نیاز به حساسیت‌های زیادی دارد، لذا پیشنهاد می‌شود سرخود عمل‌نکرده و از راهنمایی‌های مشاوران و متخصصان حوزه روان‌شناسی بهره‌مند شوید. در ادامه به ذکر روش‌هایی در این زمینه می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با درمان افسردگی کلیک کنید.

روش‌هایی برای کمک به اشخاص افسرده

حمایت از شخص افسرده

بیماران افسرده باید این احساس را داشته باشند که باوجود تمام تغییراتی که در حالت روحی خود داشته‌اند، بازهم کسانی را در کنار خود دارند که در کنارشان هستند. باید از طریق گوش کردن فعالانه به دغدغه‌های او، این اطمینان را در وی ایجاد کنید که می‌خواهید بدون قضاوت از احساساتش آگاه شوید. گاهی حتی کنار هم نشستن بدون هیچ حرفی می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشد.

درک کردن طوفان هیجانات فرد افسرده

در طی دوره‌های افسردگی، شخص هیجانات متنوعی را با شدت‌های گوناگون تجربه می‌کند. مهم این است که به او کمک کنید تا به‌روشنی از این هیجانات خود آگاه شود و به‌درستی آنان را بشناسد. در این صورت به‌جای ناراحتی و عذاب وجدان گرفتن، می‌تواند آن‌ها را بپذیرد و در جهت تغییرشان اقدام کند. برای آشنایی با راهکارهایی برای افزایش انگیزه در افراد افسرده کلیک کنید.

اصرار نکردن در مورد شاد بودن اجباری

یکی از نشانه‌های افسردگی این است که فرد نسبت به آنچه قبلاً باعث تفریح و خوش‌گذرانی‌اش می‌شد، بی‌علاقه می‌گردد. در این حالت وادار کردن وی به انجام آن‌ها نه‌تنها باعث لذت او نمی‌شود، بلکه فرد را به‌طور کامل از آن فعالیت بیزار می‌کند.

تشویق فرد به مراجعه به روانشناس

همان‌طور که قبلاً گفته شد، برخورد با بیماران مبتلابه افسردگی بسیار حساس است، چراکه هرگونه رفتار نامناسب می‌تواند اثر بسیار زیاد و مخربی در روند بهبود فرد بگذارد. درنتیجه بهترین کار، گرفتن راهکارهای تخصصی از افراد متخصص این زمینه ازجمله روانشناسان هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کمک به افراد افسرده با توجه به روانشناسی



:: برچسب‌ها: کمک به افراد افسرده با توجه به روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پول توجیبی کودکان چقدر باشد خوب است؟ در حال حاضر در شرایط اقتصادی قرار داریم که اهمیت مدیریت مالی و پس انداز کردن بیش از گذشته می‌باشد؛ به همین دلیل لازم است، آموزش‌های مورد نیاز در این زمینه، به کودکان داده شود. یادگرفتن مهارت مدیریت مالی از سنین کودکی سبب می‌شود که فرد در دوران بزرگسالی نیز بهتر بتواند از پس امور اقتصادی مربوط به زندگی برآید. پول تو جیبی دادن به کودکان وابسته به سن و موقعیتی که در آن قرار دارند، می‌تواند مقادیر متفاوتی داشته باشد اما بهتر است با راهی شدن کودک به مدرسه، به منظور افزایش حس استقلال و همینطور تقویت اعتماد به نفس فرزند خود، روزانه و یا هفتگی مقداری پول به عنوان پول تو جیبی به او بدهید. در ادامه درباره اهمیت و مقدار پول تو جیبی به کودکان صحبت کرده‌ایم. اگر در این زمینه با سوالی مواجه هستید، می‌توانید از مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: پول توجیبی کودکان

اهمیت پول توجیبی دادن به کودکان

با بزرگ شدن کودک و رفتن او به مدرسه، پدر و مادر نیز باید از شیوه‌های تربیتی دیگری برای آموزش او استفاده کنند. شرایط تربیتی کودکان در این سن تا حدود زیادی وارد بعد اجتماعی می‌شود که نیاز است آن‌ها برخی ملزومات رفتاری را بیاموزند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که کودک باید با آن آشنا شود و بیاموزد، مسائل مالی است. در این سن پول داشتن و برنامه‌ریزی کردن برای خرج آن و همینطور پس‌انداز کردن دارای اهمیت بیشتری است. 

برخی از پدر و مادرها تمایل دارند تمامی نیازها و مخارج فرزندان خود را تامین کنند که نیازی به دادن پول توجیبی به آن‌ها نباشد. اما واقعیت این است که زمانی کودکان متوجه ارزش پول و نحوه خرج کردن آن خواهند شد که خودشان مقداری پول در دست داشته باشند و برای خرج کردن آن برنامه ریزی کنند.

متخصصان تربیت کودک بر این عقیده هستند که کودکان به واسطه گرفتن پول توجیبی، پس انداز کردن، بخشیدن و آینده‌نگری را می‌آموزند. پول توجیبی سبب رشد شخصیت کودک می‌شود و احساس استقلال و همینطور مسئولیت‌پذیری را در او تقویت می‌کند.

بنابراین توصیه می‌شود والدین وابسته به شرایط اقتصادی خود، مبلغی را به عنوان هفتگی و یا ماهانه برای فرزند خود در نظر بگیرند و به آن‌ها یادآور شوند که با این پول باید نیازهای خود را برآورده سازند و همینطور پس انداز نیز داشته باشند.

از چه زمانی باید به کودکان پول توجیبی بدهیم؟

زمانی پول توجیبی دادن به کودکان مفید واقع می‌شود که کودک مفهوم شمارش، اعداد و همینطور مقایسه را درک کرده باشد. کودکان از سن چهار تا پنج سالگی رابطه میان خرید و پول دادن را درک می‌کنند اما از سن شش تا هفت سالگی، به راحتی می‌توانند اعداد را درک کنند و همیطور متوجه شوند که برای خرید چیزهایی که لازم دارند، باید پول پرداخت کنند.

روانشناسان بر این عقیده هستند که بهترین زمان برای پول تو جیبی دادن به کودکان، زمانی است که آن‌ها وارد اجتماع می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر یعنی زمانی که کودک به مدرسه می‌رود، بهتر است به او پول تو جیبی داده شود. ممکن است او در دفعه‌های اول تمام پول خود را در مدرسه صرف خرید خوراکی کند اما به مرور به او آموزش دهید که مقداری از پولش را پس‌انداز نماید. 

مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان

اینکه به کودکان چقدر باید پول تو جیبی بدهیم، وابسته به فاکتورهای مختلفی است. شرایط اقتصادی و مالی خانواده‌ها، نیازهایی که کودک دارد و همینطور سن کودک، می‌تواند در میزان پول تو جیبی او موثر باشد.

البته داشتن شرایط مالی خوب به این معنا نیست که باید پول تو جیبی زیادی را در اختیار کودکان قرار بدهیم. دلیل این موصوع این است که اگر کودکان پول زیادی برای خرج کردن داشته باشند؛ به مرور و ناخودآگاه ولخرجی کردن را می‌آموزند و نمی‌توانند مدیریت مالی را یاد بگیرند. همینطور دادن پول تو جیبی زیاد به کودک سبب ایجاد و یا تقویت روحیه زیاده خواهی در او می‌گردد.

در مقابل برخی دیگر از خانواده‌ها نیز پول تو جیبی کمی را به فرزندان خود می‌دهند، این کار نیز اشتباه است. چراکه ممکن است سبب بروز رفتارهای نادرست از سوی فرزند همچون برداشتن پول از کیف پدر و مادر، احساس نادیده گرفته شدن، کمبود اعتماد به نفس، دیدگاه منفی به درس و … شود. بنابراین متعادل رفتار کردن و میانه‌روی در دادن پول تو جیبی به کودکان بسیار مهم است. برای آشنایی با روش های آموزش پس انداز کردن به کودکان کلیک کنید.

نحوه دادن پول تو جیبی به کودکان

کودکان دبستانی به دلیل اینکه سن کمتری دارند و ممکن است در تصمیم‌گیری برای خرید هیجان بیشتری داشته باشند، بهتر است به صورت هفتگی پول تو جیبی دریافت کنند.

سعی کنید به صورت هفتگی مبلغی را به عنوان پول تو جیبی به او بدهید و از او بخواهید با این پول نیازهای خود را همچون خرید خوراکی در مدرسه، خرید لوازم تحریر و … برآورده سازد و مقداری را نیز پس انداز کند. همینطور به او یادآور شوید اگر پول‌هایش را زودتر از یک هفته و بیهوده خرج کند، شما موظف به پرداخت پول بیشتری به او نیستید و او برای گرفتن پول باید تا هفته بعد صبر کند. به این صورت کودک شما به مرور مدیریت مالی را می‌آموزد.

اگر تمایل دارید به صورت ماهانه به کودک خود پول تو جیبی بدهید، باید به این نکته توجه کنید که باید نظارت و کنترل بیشتری را نیز بر روی او داشته باشید. 

دادن رشوه به کودکان ممنوع

از اشتباهات تربیتی که اغلب والدین آن را انجام می‌دهند، این است که در قبال انجام مسئولیت‌ها و وظایف فرزندان‌شان به آن‌ها پول تو جیبی می‌دهند. به عنوان مثال به فرزند خود می‌گویند اگر سعی کنی تکالیف خود را به موقع انجام دهی، پول تو جیبی دریافت خواهی کرد.

در چنین شرایطی والدین باعث می‌شوند که کودک‌شان شرطی شود و همیشه پس از انجام مسئولیت‌ها و کارهایی که بر عهده دارد، انتظار پاداش داشته باشد.

در واقع دادن پول تو جیبی به کودکان ارتباطی با دیگر موضوعات ندارد؛ فرزند شما باید بداند که برخی از امور وظیفه او هستند و در صورتی که انجام ندهد، باید بازخواست شود. می‌توانید بخاطر مسئولیت‌پذیر بودن کودک‌تان به او پاداش و یا جایزه بدهید؛ اما نباید آن را به پول تو جیبی ارتباط دهید به گونه‌ای که انگار قصد دارید به او رشوه بدهید. 

نکات مهم در پول توجیبی دادن به کودکان

در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با پول تو جیبی دادن به کودکان اشاره کرده‌ایم:

  • اگر کودک‌تان برای خرید اسباب بازی و یا لوازم تحریر برای مدرسه، از شما می‌خواهد پول بیشتری به او بدهید، سعی کنید به او آموزش دهید که بهتر است برای اینکار پس‌انداز کند و برای رسیدن به خواسته‌اش صبر و شکیبایی داشته باشد. 
  • اگر فرزند نوجوان شما دچار بحران مالی شده است، سعی نکنید به او کمک کنید و به قوانین مالی که تعیین کرده اید، پایبند باشید. 
  • اگر فرزند شما در زمینه پس‌انداز کردن پول‌های خود موفق عمل کرده است، سعی کنید مقداری پول نیز به عنوان تشویق به او بدهید تا او از نتیجه پس‌انداز کردن آگاه شود. 

توصیه می‌شود والدین برای تربیت و آموزش بهتر فرزندان‌شان، اطلاعات خود را پیرامون مسائل تربیت صحیح کودک افزایش دهند. در همین جهت شما عزیزان می‌توانید از مشاوره روانشناسی کودک کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با روش های آموزش به کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دادن پول تو حیبی دادن به کودکان بیش فعال می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

پول توجیبی کودکان یاید چقدر باشد؟

میزان پول تو جیبی کودکان وابسته به عوامل مختلفی همچون شرایط اقتصادی، نیازهای کودک و … متفاونت می‌باشد؛ اما توصیه می‌شود در این زمینه میانه‌رو باشید و مقدار خیلی کم و یا خیلی زیاد را برای فرزندانتان در نظر نگیرید. 

منبع: پول توجیبی کودکان



:: برچسب‌ها: پول توجیبی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شکل‌گیری و رشد سالم جنین تنها به مراقبت‌های دوران بارداری مربوط نمی‌شود بلکه به جهت تولد یک نوزاد سالم رعایت مراقبت های قبل از بارداری حائز اهمیت است. متاسفانه اکثر خانم‌ها بدون توجه به این نکته و عدم رعایت مراقبت‌های پیش بینی شده قبل از بارداری، تنها با عقب افتادن زمان قاعدگی خود متوجه باردار بودنشان می‌شوند. این در حالیست که بیشتر آن‌ها از لحاظ شرایط جسمی، روحی و اجتماعی در وضعیت مطلوب نیستند و بدون مراقبت‌های لازم باردار شده‌اند. با توجه به اهمیت زمان طلایی مربوط به رعایت مراقبت های لازم، در این مطلب نکات مهمی در مورد مراقبت های قبل از بارداری ارائه خواهد شد و به خانم‌ها توصیه می‌شود با مطالعه دقیق آن قبل از اقدام به بارداری مراقبت‌های لازم را انجام دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

منبع: مراقبت های قبل از بارداری برای زن و مرد

مراقبت های قبل از بارداری

توجه به موارد زیر در مراقبت‌های قبل از بارداری اهمیت بسزایی دارد که باید قبل از بارداری به آن ها توجه شود. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله برنامه ریزی برای بچه دار شدن را بخوانید.

1. سن مادر

بارداری در دو گروه از زنان با خطر بیشتری رو به رو است و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند. مادرانی که در اواخر سن بارداری قرار دارند و مادرانی که نوجوان هستند و شرایط بدنی مناسب را برای بارداری ندارند. به همین دلیل توصیه می‌شود همه مادران به ویژه این دو گروه مراقبت های قبل بارداری را با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهند. مادران نوجوان معمولا با خطر کم خونی و زایمان زودرس مواجهه هستند. بنابراین الزاما باید مورد معاینه پزشک قرار بگیرند و مراقبت‌های لازم را دریافت نمایند. این در حالیست که مادرانی با شرایط سنی بالا با خطر دیابت و افزایش فشار خون مواجه می‌شوند و ممکن است اختلالات کروموزومی در آن‌ها اتفاق بیفتد. به همین دلیل این مادران باید قبل از بارداری مورد معاینه پزشک قرار بگیرند و مراقبت های قبل از بارداری را رعایت نمایند.

2. تزریق واکسن سرخچه و آبله مرغان

در صورتی که مادران درمورد بیماری‌هایی چون سرخچه و آبله مرغان احساس ناایمنی می‌کنند، باید چند ماه قبل از اینکه باردار شوند مورد معاینه قرار بگیرند و واکسن سرخچه و آبله مرغان را تزریق کنند.

3. مراقبت های قبل از بارداری | مصرف اسیدفولیک

به دلیل اینکه جنین به ویژه در سه ماهه اول بارداری با خطر ناهنجارهایی عصبی رو به رو است، الزاما شروع مصرف فولیک اسید قبل از بارداری توصیه می‌شود. ضمن اینکه استفاده از این مکمل‌های دارویی در طول دوران بارداری اکیدا توصیه می‌گردد.

4. تغذیه

زنان در طول دوران بارداری به ویژه در سه ماهه اول که نوزاد در حال رشد و تکامل اولیه است باید به طور تقریبی معادل 2000 کیلو کالری دریافت نمایند. باید قبل از اقدام به بارداری رژیم غذایی مناسب را برنامه ریزی کنند که در این مورد مراجعه به کارشناس تغذیه و استفاده از راهنمایی‌های وی بسیار کارساز خواهد بود. مادران باردار باید قبل از شروع بارداری به این نکته توجه داشته باشند که مصرف مواد غذایی با چربی زیاد و شیرینی زیاد را به حداقل برسانند.

5. مراقبت های قبل از بارداری | ویتامین ها

یک بارداری موفق و تولد یک نوزاد سالم به این امر بستگی دارد که بدن مادر در شرایط مطلوب باشد و به اندازه کافی ویتامین‌های لازم را دریافت کند. استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین و حتی غذاها و میوه‌هایی که سرشار از ویتامین هستند در قبل و طول مدت بارداری توصیه می‌شود و باید مورد توجه قرار بگیرد.

6. وزن

ماردان باید قبل از آغاز بارداری به پزشک متخصص رجوع کرده و با تشخیص وی اقدام به بارداری نمایند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مراقبتی قبل از ازدواج که توسط پزشک اکیدا مورد توجه قرار می‌گیرد، وزن است. اگر مادر دچار چاقی باشد امکان دارد با آغاز بارداری با مشکلاتی چون فشار خون، دیابت حاملگی و مشکلات رشد جنین رو به رو شود. ضمن اینکه این مادران به احتمال زیاد مجبور به سزارین و زایمان زود رس خواهند شد. بنابراین حتما قبل از اقدام به بارداری به وزن مناسب برسید و سپس باردار شوید.

 

پیشنهادهای مراقبتی برای زنانی که قصد بارداری دارند

موارد زیر پیشنهادهای مفیدی برای مراقبت های قبل بارداری است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرند. علاوه بر موارد زیر مقاله اقدامات قبل از بارداری را نیز بخوانید.

1. مصرف چربی‌های حاوی امگا 3

روغن ماهی تاثیر بسیار زیادی بر رشد سیستم عصبی مرکزی و شبکیه جنین دارد. به همین دلیل یشنهاد می‌شود زنان قبل از لقاح و آغاز بارداری در طول هفته معادل تقریبی 140 گرم ماهی پخته مصرف نمایند.

2. مراقبت های قبل از بارداری | دوری از الکل

به منظور اینکه از تولد نوزاد با اختلال سندروم الکلی جلوگیری شود، الزاما  باید مصرف الکل را چندین ماه قبل از آغاز بارداری ترک نمود.

3. مصرف ویتامین دی

به دلیل اینکه رشد استخوان‌های نوزاد از همان اوایل بارداری منوط به این است که میزان کافی ویتامین دی جذب نماید، به مادران توصیه می‌شود قبل از بارداری به مصرف ویتامین‌ها به ویژه ویتامین دی مبادرت داشته باشند تا بدنشان شرایط لازم برای رشد جنین را فراهم کند.

4. مراقبت های قبل از بارداری | مصرف اسید فولیک

با توجه به اهمیت اسید فولیک بر سلامت جنین و شروع یک بارداری موفق، زنان باید به طور مرتب قبل از آغاز بارداری، روزانه 400 میکرو گرم اسید فولیک دریافت کنند.

5. دریافت مشاوره قبل بارداری

مشاوره قبل بارداری برای خانم‌هایی که قصد اقدام به بارداری دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که مشاور با توجه به سن، وزن و شرایط فیزیکی خانم بهترین روش‌ها را ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

دلیل اهمیت مراقبت های قبل از بارداری چیست؟

مراقبت های قبل بارداری اهمیت بسزایی در سلامت جنین و همچنین مادر دارد. در واقع شکل‌گیری جنین و رشد سالم او تنها به مراقبت های دوران بارداری مربوط نمی‌شود و جهت تولد یک نوزاد سالم رعایت مراقبت های قبل از بارداری نیز حائز اهمیت می‌باشد.

مراقبت های قبل بارداری شامل چه مواردی است؟

توجه به تغذیه مناسب، ویتامین‌ها، کنترل وزن، مصرف اسید فولیک و امگا3، حذف الکل و دخانیات، کاهش تنش‌ها، توجه به سن و دریافت مشاوره‌های قبل بارداری از جمله موارد مهم می‌باشد. 

منبع: مراقبت های قبل از بارداری برای زن و مرد



:: برچسب‌ها: مراقبت های قبل از بارداری برای زن و مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از عوارض مصرف همزمان هروئین و شیشه اطلاع دارید؟ امروزه اعتیاد به یکی از معضلات بسیار جدی در جامعه تبدیل شده است. اعتیاد به هر نوع ماده افیونی، اثرات نامطلوبی را بر سلامت جسم و روان می‌گذارد. این امر زمانی تشدید می‌شود و عوارض جبران ناپذیری را وارد می‌سازد که الگوی مصرفی شخص معتاد تغییر یافته و به چند مصرفی گرایش یابد. استفاده از مواد مخدر ترکیب شده از چند نوع ماده مخدر مانند هروئین و شیشه، شخص معتاد را در مرحله بالاتری از اعتیاد قرار می‌دهد تا جایی که در مورد اشخاص معتاد به هروئین و شیشه می‌توان گفت روند ترک اعتیاد با سختی بیشتری خواهد بود و فرد معتاد باید سختی و مشقت بیشتری را تحمل نماید. با آگاهی از روش‌ ترک و همچنین کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید این فرایند را تسهیل نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر از مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد

منبع: مصرف همزمان هروئین و شیشه چه عوارضی دارد؟

علت گرایش افراد به مصرف همزمان هروئین و شیشه

عوامل متعددی باعث چند مصرفی فرد و گرایش او به مصرف همزمان چند نوع مواد مخدر مانند هروئین و شیشه می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم:

1. عدم دسترسی به مواد مخدر مورد نیاز

گاهی شخص معتاد این امکان را دارد که به مواد افیونی مورد استفاده خود مانند هروئین دست یابد و در نتیجه برای رفع نیاز خود به این مواد، اقدام به مصرف مواد دیگری مانند شیشه می‌نماید. بنابراین بنا به عدم دسترسی به مواد مخدر، الگوی مصرف مواد مخدر به صورت استفاده همزمان از هروئین و شیشه شکل می‌گیرد.

2. کسب لذت بیشتر

 برخی از معتادان که به طور همزمان از مواد مخدر مانند هروئین و شیشه استفاده می‌کنند، علت این امر را تجربه لذت بیشتر گزارش می‌دهند. آن‌ها معتقدند که استفاده از مواد مخدر جدید می‌تواند لذت بیشتری را به همراه داشته باشد.

3. مصرف همزمان هروئین و شیشه | عوارض کمتر

قطعا استفاده از مواد مخدر خطرات زیادی را برای سلامتی انسان به همراه دارد. شخص معتاد به شیشه، پس از مدت زمانی عوارض روحی و روانی زیادی همچون پرخاشگری غیرقابل کنترل و خشونت بدون محرک خارجی را تجربه می‌کند. وی متوجه است که این تغییرات رفتاری به علت مصرف شیشه می‌باشد و به همین دلیل در جهت کاهش این عوارض سعی می‌کند مصرف شیشه را تا حدی کم کرده و در کنار آن به استفاده از مواد مخدر دیگری چون هروئین بپردازد.

4. کیفیت پایین مواد مخدر مورد استفاده

با مصرف یک ماده مخدر مانند هروئین در طولانی مدت، ممکن است دیگر کیفیت آن ماده افیونی مانند قبل نباشد و فرد معتاد را راضی نکند. در نتیجه سعی می‌کند ماده افیونی دیگری مانند شیشه را با کیفیت بیشتر تهیه کرده و در کنار ماده مخدر قبلی مصرف نماید.

5. مشکلات مالی

 یکی دیگر از علت‌های گرایش به چند مصرفی، مشکلات مالی است. شخص معتاد در صورتی که نتواند هزینه لازم برای خرید مواد مخدر را به دست آورد، مجبور می‌شود ماده مخدر دیگری را با قیمت پایین‌تر خریداری نماید. پس بنا بر میزان پولی که دارد گاهی هروئین و گاهی شیشه خریداری کرده و مصرف می‌نماید.

 

پیامدهای مصرف همزمان هروئین و شیشه 

مصرف همزمان هروئین و شیشه عوارض و پیامدهایی را به همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1.تغییرات در شکل ظاهری

با الگوی چند مصرفی و استفاده همزمان هروئین و شیشه، عوارض ناشی از آن نیز تغییر یافته و شدیدتر می‌شود. مصرف مواد مخدر در هر حال تغییرات ظاهری به همراه دارد اما با مصرف همزمان هروئین و شیشه این تغییرات بسیار مزمن‌تر و حاد تر خواهند شد. کاهش وزن شدید، چین و چروک‌های عمیق در چهره بلاخص در اطراف چشم، لب‌های تیره رنگ، دندان‌های پوسیده و به طور کلی ظاهر ژولیده تغیرات ظاهری دور از انتظار نخواهد بود.

2. عوارض مغزی

 مصرف همزمان مواد مخدر مانند هروئین و شیشه، در فعالیت‌های مغز تاثیر گذار بوده و عوارض خطرناک مغزی را به دنبال دارد. شخصیت فرد معتاد در اثر مصرف همزمان هروئین و شیشه تغییر یافته و واکنش‌های رفتاری خشن و شدیدی را نمایانگر می‌سازد. اگر تاکنون برای خود انگیزه و اهدافی را در نظر گرفته بود، با مصرف همزمان هروئین و شیشه، کاهش علایق و انگیزه را تجربه می‌کند و هدفی را مورد نظر قرار نداده و صرفا به جهت شب و روز کردن و گذران زندگی به شکل یکنواخت روند زندگی را ادامه می‌دهد.

در بیشتر افراد معتاد با الگوی مصرف همزمان هروئین و شیشه نوعی بی قید بودن مشاهده می‌شود. این معتادان نسبت به وظایف و نقش‌های خانوادگی یا اجتماعی خود احساس مسئولیت نکرده و با تشدید سطح اعتیاد به مواد مخدر، غیرت و تعصبات خود را از دست داده و همه چیز را برای به دست آوردن هروئین و شیشه فدا می‌کنند.

3. مشکلات جنسی

مصرف هروئین و شیشه به صورت مجزا فعالیت‌های جنسی را کاهش می‌دهد. حال با مصرف همزمان این دو ماده مخدر، مشکلات هورمونی در بیضه و تخمدان بسیار شدت یافته و فرد معتاد حتی در صورت تحریکات شدید، میلی به رابطه نداشته و توانایی لازم برای برقراری رابطه جنسی را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده | خطرات و راه خلاصی از مصرف چند ماده به طور همزمان

ترک مصرف همزمان هروئین و شیشه

وقتی بدن شخص معتاد به یک ماده مخدر مانند هروئین عادت کرده باش، روند ترک به نسبت آسان‎تر از زمانی خواهد بود که فرد تجربه چند مصرفی دارد و به طور همزمان هروئین و شیشه مصرف می‌کند. درمان این افراد کمی سخت است زیرا بدن باید از اثرات منفی چند ماده افیونی نجات یابد و به اصطلاح پاک سازی شود. ولی این امر نشانه عدم امکان درمان نیست؛ در واقع فرد معتاد به دو نوع ماده مخدر، به درمان‌های پیچیده‌تری نیاز دارد و این نکته بسیار مهم است که در این شرایط روح و روان فرد بیش از جسم وی درگیر مواد شده است و برای درمان علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج، نیاز ضروری به مشاوره‌های روانشناسی آن هم در طولانی مدت دارد. برای کسب اطلاع بیشتر از ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

عوارض مصرف همزمان هروئین و شیشه چیست؟

از جمله عوارض این نوع اعتیاد چند مصرفی می‌توان به پرخاشگری، تخریب چهره، نامرتبی و ژولیده بودن و عدم توجه به بهداشت، کاهش میل جنسی، فاصله از اجتماع و… اشاره کرد. همچنین در شرایط حاد احتمال اور دوز و مرگ نیز وجود دارد.

آیا اعتیاد به هروئین و شیشه قابل درمان است؟

اگر چه مصرف همزمان این دو ماده می‌تواند عوارض جدی و خطرات فراوانی برای فرد داشته باشد ولی این به معنای عدم درمان نیست بلکه راهکارهای متعددی برای درمان این افراد وجود دارد. در این میان نقش اطرافیان و خانواده برای بهبود هر چه سریع‌تر این افراد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مصرف همزمان هروئین و شیشه چه عوارضی دارد؟



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان هروئین و شیشه چه عوارضی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی بعد از ترک اعتیاد یکی از شایع‌ترین مشکلات افراد پس از ترک است. معمولا افراد برای فرار از مشکلات روانی و درونی خود از مواد مخدر استفاده می‌کنند و به همین دلیل افسردگی بعد از ترک می‌تواند دلیلی بر بازگشت به اعتیاد باشد. از طرف دیگر افسردگی بعد از ترک اعتیاد می‌تواند مشکلات دیگری نیز برای فرد به وجود آورد. به همین دلیل ضروری است که راهی برای درمان این نوع افسردگی پیدا کرد. با آگاهی از راه‌های درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد می‌توانید گامی در جهت بهبود و افزایش کیفیت زندگی خود بردارید. در ادامه راه های مقابله با افسردگی بعد از ترک اعتیاد صجبت کرده‌ایم، برای آشنایی با روند درمان افسردگی بعد از ترک سیگار کلیک کنید.

منبع: افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می کشد؟

چرا افسردگی بعد از ترک اعتیاد را باید جدی بگیریم؟

بیش از 350 میلیون نفر(یعنی چیزی حدود چهار برابر جمعیت کل شهرهای ایران) در سراسر جهان مبتلا به افسردگی هستند. از این تعداد تنها 50 درصد تحت درمان قرار می‌گیرند و باقی افراد گرفتار اثرات جبران ناپذیر این بیماری خواهند شد.

یکی از اثرات خطرناک افسردگی فکر و عمل به خودکشی است. آمارها نشان داده بیشتر از 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می‌زنند حداقل سابقه یک دوره افسردگی درمان نشده را در زندگی خود داشته‌اند.
علاوه بر این افسردگی مقدمه‌ای بر دیگر بیماری‌های روانی و حتی بیماری‌های جسمی است. افسردگی همچنین باعث از کار افتادگی، مشکل در ارتباط گیری و هزاران بلای دیگر می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

تاثیر مواد مخدر بر بیماری های روحی روانی

الکل: مشکلات خواب مثل بی خوابی و کم شدن کیفیت خواب، مشکل نعوظ ، اختلال در حافظه

تریاک: اختلال در خواب، ایجاد مشکلات جنسی، عود کردن افسردگی

حشیش: بی خوابی، توهم، اضطراب‌های دائمی و حملات وحشت (پانیک اتک)، بی‌انگیزگی، تشدید مشکلات روحی روانی مثل اسکیزوفرنی و دو قطبی

مواد محرک (مثل قرص‌های روانگردان، کوکائین و شیشه): توهم‌، بی‌خوابی، هذیان گویی، رفتارهای پرخطر و پرخاشگرانه ، بی قراری‌های مداوم، تشدید بیماری‌های روحی روانی

ماریجوانا: تاثیرات منفی بر کنترل حرکت‌ها، شناخت، رفتارها و هیجانات

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد

  • اختلال در فعالیت‌های شناختی مثل تمرکز، توجه، یادآوری، تصمیم ‌گیری
  • احساس ناراحتی مداوم
  • اضطراب و بی‌قراری و پریشان حالی
  • ناامیدی و احساس پوچی 
  • احساس گناه، شکست، بی‌ارزشی یا درماندگی (فرد مدام به اشتباهات و شکست‌های گذشته فکر می‌کند)
  • بی‌علاقه شدن به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های محبوب گذشته
  • اختلال در خواب
  • تغییر اشتها
  • افکار آزاردهنده و خطرناک از قبیل فکر خودکشی، قتل یا مرگ
  • تحریک‌پذیری
  • کج خلقی، زود خشمگین شدن یا پایین آمدن آستانه ‌صبر و تحمل
  • خستگی و بی حوصلگی، کلافگی مداوم، پایین بودن انرژی، (تمام کارها در نظر فرد طاقت ‌فرسا و بیهوده است)
  • افکار منفی (فرد نمی‌تواند به چیز مثبتی فکر کند)

مدام فکر می‌‌کنید که نمی‌‌توانید کاری انجام دهید و هیچ‌ وقت عوض نمی‌شوید، گمان می‌کنید هرگز به اندازه کافی خوب نبوده‌اید و اصلا برای زندگی کافی نیستید. به تدریج به این باور می‌رسید که تا آخر عمر همین طور باقی خواهید ماند. به نظر شما شرایط همیشه پایان بدی دارند.

بیشتر بخوانید : بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقداماتی باید کرد؟

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد

برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد راهکارهایی وجود دارد که برخی از آ‌ن‌ها به شرح زیر هستند. گاه تنها علت افسردگی اعتیاد نبوده و ممکن است سایر عوامل نیز مانع از بهبودی شوند، بنابراین مقاله علت افسردگی را هم مطالعه نمایید.

1. به فکر سلامت جسمی باشید

روان و جسم تاثیری متقابلی بر هم می‌گذارند. همان طور که بیماری‌های روانی سلامتی جسمی فرد را به هم می‌ریزند، بیماری‌های جسمی نیز سبب مشکلات روانی مثل افسردگی خواهند شد. تقویت بدن بعد از ترک با ورزش، دریافت مواد غذایی مفید و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و هوای پاک صورت می‌گیرد.

2. افسردگی بعد از ترک اعتیاد | تفریحات سالم را در برنامه خود قرار دهید

وقت گذرانی با یک جمع خوب در یکی از پارک‌های شهر، رفتن به یک مسافرت کوتاه، بازی‌های سالم ، ورزش‌های مختلف مثل پیاده روی، فوتبال، شنا، کشتی، کوه نوردی، مشغول شدن به یک حرفه شغلی، یادگیری و درس خواندن، شرکت در مراکز خیریه و موارد دیگر همه و همه می‌توانند به درمان افسردگی و پر کردن اوقات بیکاری فردی که ترک کرده کمک کنند.

3. حمایت های اجتماعی را فراموش نکنید

قرار گرفتن در جمع‌های سالم و مشوق می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روحیه فرد بگذارد. مجمع معتادین گمنام، جمع‌های خانوادگی، جمع‌های مذهبی و دوستی سالم می‌توانند به بهبود سلامتی روانی کمک شایانی کنند.

4. به مشاور مراجعه کنید

مراجعه به روانشناس و مشاور راه حل قطعی درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد خواهد بود. روان درمانگر با شیوه‌های مختلفی مثل شناخت درمانی، رفتار درمانی، روانکاوی، معنا درمانی و… می‌توانند به درمان بیماری‌های روحی روانی بپردازند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

ترمیم سیستم مغزی بعد از ترک اعتیاد

همان طور که گفته شد اعتیاد سیستم پاداش دهی مغز را دچار اختلال می‌کند و سطح طبیعی مواد شیمیایی بدن‌ یعنی سروتونین و دوپامین که مسئول احساساتی مانند خوشحالی و لذت هستند را تغییر می‌دهد و به همین دلیل افسردگی بعد از ترک اعتیاد شکل می‌گیرد. با انجام برخی کارها می‌توانید ترشح دوپامین و سروتونین را تنظیم نمایید. برای کسب اطلاع در زمینه انواع روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید. 

1. افسردگی بعد از ترک اعتیاد | دوپامین (هورمون پاداش)

دوپامین به هورمون پاداش و لذت معروف است چراکه مغز از هر عملی احساس لذت کند دوپامین را ترشح کرده و دوپامین هم احساس لذت را می‌سازد . این فرایند باعث فشار برای تکرار یک عمل به دفعات مکرر می‌شود. دوپامین یک نوع پیام رسان در سیستم عصبی انسان است و پایین بودن آن انگیزه و اشتیاق را در فرد از بین می‌برد.

برای بالا رفتن دوپامین چه باید کرد؟

-پروتئین زیاد مصرف کنید.

-مدیتیشن و خواب منظم داشته باشید

-موسیقی درمانی کنید

یک روش درمانی نوین که در دوره بهبود افسردگی بعد از ترک اعتیاد مؤثر می‌باشد، موسیقی‌درمانی است. احساسی که از شنیدن موسیقی مورد علاقه به شما دست می‌دهد در اثر ترشح دوپامین ایجاد می‌شود. صرف نظر از ماده‌ مخدری که مصرف می‌کردید، مسیرهای دوپامین در مغز که در اثر موسیقی برانگیخته می‌شوند منحصر به فرد هستند و در اثر مصرف مواد آسیب ندیده‌اند.

2. سروتونین (هورمون شادی بخش)

سروتونین به هورمون احساسات خوب معروف است چرا که خاصیت ضد افسردگی دارد و همچنین شادی بخش نیز می‌باشد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث بهبود خواب، روابط جنسی، اخلاق و… می‌شود. سروتونین توسط تریپتوفان (یک نوع مکمل طبیعی) ساخته می‌شود و راه‌های طبیعی زیادی برای افزایش ساخت آن در بدن وجود دارد.

برای بالا رفتن سروتونین چه باید کرد؟

-ورزش کنید و در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

-مصرف ویتامین ب و ث را افزایش دهید.

-از مواد غذایی‌ای مانند تخم‌ مرغ، محصولات لبنی، گوشت قرمز، تخمه‌ی آفتابگردان، کاکائو، شکلات سیاه و غلات کامل استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

افسردگی بعد از ترک اعتیاد چه مدتی طول می‌کشد؟

افسردگی بعد از ترک اعتیاد در صورت درمان نشدن حدودا دو سال و یا بیشتر به طول می‌انجامد. در این دوره احتمال عود اعتیاد و بازگشت به مواد مخدر بسیار بالاست.

راه حل قطعی درمان افسردگی پس از ترک چیست؟

بهترین راهکار کمک گرفتن از یک فرد متخصص است. اینگونه می‌توانید راهکارهایی علمی و موثر را بهه کار گیرید و در صورت لزوم از دارو نیز استفاده نمایید. 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می کشد؟



:: برچسب‌ها: افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می کشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آگاهی از نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی کمک می‌کند تا افراد بتوانند رابطه‌ای فعال با آنان برقرار کنند و حتی در فرایند درمان نیز به آن‌ها یاری برسانند. بسیاری از افراد از این اختلال آگاهی ندارند و در نتیجه به نحو اشتباهی با شخصیت‌های اجتنابی رفتار کرده و به صورت غیرعمد به شدیدتر شدن اختلال و منزوی‌تر شدن فرد کمک می‌کنند. رفتار صحیح با این افراد مستلزم آگاهی از این اختلال است. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت معمولا برای درمان اقدامی نمی‌کنند پس لازم است که اطرافیان آن‌ها گامی برای درمان و بهبود کیفیت زندگی فرد بردارند. 

منبع: برخورد با شخصیت اجتنابی با چه روشی مناسب است؟

مروری بر اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی از نوع اختلالات  شخصیت گروه C می‌باشد. این اختلال خود را در اواخر کودکی و اوایل نوجوانی نشان می‌دهد و بر تمام جنبه‌های شغلی، تحصیلی، اجتماعی و… فرد تاثیر گذار است. فردی که به اختلال شخصیت اجتنابی مبتلا باشد از اینکه رد شود یا مورد انتقاد قرار گیرد هراس دارد. این هراس آنقدر وسیع است که فرد ترجیح می‌دهد در تنهایی خود بماند و با هیچ کس ارتباط برقرار نکند. این افراد معمولا روابط صمیمی ندارند یا اگر دارند تعداد آن‌ها بسیارکم است. افراد مبتلا به شخصیت اجتنابی تنها زمانی با یک فرد تعامل برقرار می‌کنند که مطمئن باشند پذیرفته شده هستند. تازه در آن صورت هم محتاطانه و با ملاحظه رفتار می‌کند که مبادا مورد تمسخر واقع شوند.

شخصیت‌های اجتنابی از نقص‌های خود به شدت عصبانی می‌شوند. این افراد از عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند، منزوی بوده و از جمع فرار می‌کنند. آنان دوست دارند در جمع باشند اما از ترس رد یا تحقیر شدن ترجیح می‌دهند تنها بمانند. اصلی ترین مشکلی که این شخصیت دارد ماندن بر سر دوراهی برای ورود در جمع‌های مختلف است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت اجتنابی کلیک کنید. 

 

نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی

همه افراد صبر می کنند تا با فرد مناسبی آشنا شده و ازدواج کنند. این زمان برای فردی که مبتلا به شخصیت اجتنابی باشد تقریبا هیچوقت فرا نمی‌رسد. تا جایی که خانواده افرادی که مبتلا به شخصیت اجتنابی هستند از این موضوع گلایه می‌کنند. اگر قصد دارید با فردی زندگی کنید که مبتلا به شخصیت اجتنابی است، باید از نحوه برخورد با او آگاه باشید. در ادامه به بعضی از نکته‎های ضروری در برخورد با شخصیت اجتنابی می‌پردازیم:

1. روی نقطه ضعف های او تمرکز نکنید

نکته‌ای که در شخصیت اجتنابی وجود دارد این است که در تعاملات اجتماعی مهارت‌های کافی ندارد. این افراد این رفتارها را از روی اراده انجام نمی‌دهند.اگر شما بر روی نقاط ضعف او تمرکز کنید و با او درباره آنها صحبت  نمایید، نه تنها کمکی نکرده‌ید بلکه او را از جمع دورتر خواهید کرد. این گونه گفته‌ها باعث می‌شود او بیش از قبل احساس خجالت و پایین بودن کند و از قبل کمتر درون جمع‌ها حاضر شود. به عنوان مثال گفتن جمله پسر من محجوب و خجالتیه و تا حالا با هیچ دختری صحبت نکرده که از زبان یک مادر گفته می‌شود، ممکن است تاثیر منفی به روی شخصیت اجتنابی بگذارد.

2. برخورد با شخصیت اجتنابی | با رفتارهای خوب‌شان به آن‌ها پاداش دهید

اگر بعد از هر حرکت مثبت یک فرد دارای شخصیت اجتنابی به او پاداش دهید در روند بهبود او تاثیر مثبتی می‌گذارد. باید با هر حرکت مثبت، یک پاداش برای او در نظر بگیرید. این پاداش‌ها می‌تواند محرکی برای انگیزه و پیشرفت این افراد شود. در نظر داشته باشید که این پاداش‌ها صادقانه، خیرخواهانه و نه از روی ترحم باشد.

3. آن‌ها را محبور به کاری نکنید

اگر ویژگی‌های کلی شخصیت اجتنابی را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که آن‌ها در درون خود پر از تلاطم‌های ادراکی و احساسی دارند. برای فردی با این شرایط اصرار ورزیدن به حضور در مکان‌هایی که او را اذیت می‌کنند اصلا پیشنهاد خوبی نیست. او را از رویارویی با آنچه از آن فرار می‌کند، مجبور نکنید. این کار فقط باعث ناراحت شدن و آزار دیدن بیشتر وی می‌شود.

4. برخورد با شخصیت اجتنابی | آن‌ها را تایید کنید

در نظر داشته باشید فردی که به اختلال شخصیت اجتنابی مبتلاست، اعتماد به نفس بسیار پایینی دارد. این افراد دچار خود کم بینی شدید هستند. اینکه شما بتوانید به صورت ماهرانه و صادقانه و غیر مستقیم از ویژگی‌های مثبت آن‌ها تمجید کنید به آنان احساس خوبی می‌دهد.

5. آن‌ها را تشویق کنید که به دنبال شغل مناسب بگردند

به آنان کمک کنید تا شغل مناسبی برای خود پیدا کنند. این افراد از تعامل با دیگران و محیط‌های اجتماعی می‌ترسند و در نتیجه به دنبال کار نمی‌روند تا با آدم‌های دیگر ارتباط پیدا نکنند. اگر به دنبال کاری بروند و آن را انجام دهند، علاوه بر تعامل با دیگران، با انجام دادن کاری احساس مفید بودن می‌کنند و اعتماد به نفس‌شان افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید : اختلالات شخصیت دسته c  

نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی در بلند مدت

روش‌ها و راهکارهایی که گفته شد، روش‌هایی موقتی و کوتاه هستند. اما اختلالات شخصیت از جمله اختلال شخصیت اجتنابی از جمله اختلالات پایداری هستند که بدون کمک روانشناس و پزشک متخصص نمی‌توان آن را به طور کامل بهبود بخشید. بی‌توجهی به درمان طبیعتا کار را سخت‌تر می‌کند. تلاش کنید تا فرد مبتلا را به مراجعه به روانشناس یا روان پزشک متقاعد کنید تا هم به خود فرد کمک کرده باشید و هم خودتان زندگی بهتری را کنار او سپری کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برخورد با شخصیت اجتنابی چگونه باید باشد؟

در برخورد با آنان باید بر توانایی‌هایشان تمرکز کنید و از صحبت درباره نقاط ضعفشان بپرهیزید. آن‌ها را به هیچ عنوان مجبور به حضور در جمع نکنید. برای کسب اطلاع بیشتر درباره چگونگی برخورد با شخصیت اجتنابی، بهتر است با یک روانشناس متخصص در این زمینه صحبت نمایید. 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: برخورد با شخصیت اجتنابی با چه روشی مناسب است؟



:: برچسب‌ها: برخورد با شخصیت اجتنابی با چه روشی مناسب است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

یکی از کارکرد‌های رشدی و شناختی مغز، توانایی تقلید کردن در کودکان و نوزادان است. تقلید نوزادان و کودکان رفتاری است که از طریق مشاهده رفتار دیگران آن عمل را تکرار می‌کند و یاد می‌گیرد. به عبارتی تقلید کردن یک راه مؤثر برای یادگیری اعمال جدید است. این توانایی ذاتی کودکان حتی در شیوه فرزندپروی والدین هم موثر است، زیرا کودکان بسیاری از فعالیت‌ها و اعمال را از طریق مشاهده الگو‌های خود یاد می‌گیرند و همان اعمالی که والدین انجام می‌دهند کودک هم انجام می‌دهد. در نتیجه می‌توان از این توانایی ذاتی انسان برای شیوه صحیح آموزش و فرزندپروری در دوران کودکی استفاده کرد. با دریافت مشاوره کودک درباره روش‌های مناسب تربیت فرزند به کمک تقلید راهنمایی دریافت کنید.

منبع: تقلید کردن در کودکان و نوزادان چه نقشی در رشد آن ها دارد؟

علت تقلید کردن در کودکان و نوزادان

اساسا هر رفتار و فعالیتی که از انسان سر می‌زند پایه و اساس زیستی و عصبی دارد. پیش از پیشرفت‌های علوم اعصاب، دانشمندان نظریات مختلفی در ارتباط با علت تقلید کردن کودکان در نظر می‌گرفتند، اما امروزه مشخص شده که تقلید کردن در ابتدا به دلیل وجود سلول‌های اختصاصی در مغز به نام نورون‌های آینه‌ای قشر مخ است. به عبارتی می‌توان گفت زیربنای تقلید کردن نورون‌های آینه‌ای هستند. این نورون‌ها زیربنای مهارت‌های دیگر همانند توانایی اجتماعی نظیر همدلی و درک نقطه نظر دیگران نیز می‌باشند. با این حال باید توجه کرد که تمام فعالیت‌های انسان به دلیل مجموع عوامل زیستی، روانی و اجتماعی رخ می‌دهد. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

اهمیت تقلید در کودکان و نوزادان و سیر تکامل

تقلید کردن بر فعالیت‌ها و اعمال گسترده‌ای تاثیر می‌گذارد که برای رشد کودک ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال تقلید، ابزار و ویژگی قدرتمندی برای یادگیری و تمرین مهارت‌های مختلف است. یادگیری زبان، یادگیری اصوات، مهارت‌های ورزشی و… می‌تواند تا حد زیادی تحت تاثیر تقلید کردن باشد. یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند به دلیل نورون‌های آینه‌ای و تقلید کردن ایجاد شود توانایی همدلی کودک با دیگران است. همچنین باید یادآور شد که تقلید کردن زیربنای تجسم و تخیل کودک محسوب می‌شود، به عبارتی برای شکل گیری تجسم و تخیل، کودک در ابتدا باید توانایی تقلید کردن داشته باشد. در مجموع می‌توان گفت بسیاری از اعمالی که کودک در بزرگسالی انجام می‌دهد تحت تاثیر مشاهده الگو‌ها و تقلید کردن از آن‌ها قرار دارد.

سن شروع تقلید

دیدگاه‌های مختلف روانشناسی سن متفاوتی را برای شروع تقلید کردن نوزاد در نظر گرفته‌اند. با این حال نوزادان از همان ابتدا با توانایی تقلید کردن به دنیا می‌آیند و در هر دوره از رشد توانایی تقلید کردن به شیوه متفاوتی بروز پیدا می‌کند. اولین تقلید‌هایی که نوزادان انجام می‌دهند تقلید از حرکات صورت و چهره بزرگسالان است، سپس هرچقدر که سن نوزاد بیشتر می‌شود تقلید‌های بیشتری در محیط پیرامون خود انجام می‌دهد. بنابراین کودکان تازه متولد شده یا یک ماهه حالت چهره بزرگسالان را تقلید می‌کنند و تا 7 یا 8 ماهگی توانایی تقلید کردن کودک پیشرفت می‌کند و به مرور می‌تواند به صورت انتخابی شروع به تقلید کردن کند.

در حدود یک سالگی کودکان فعالیت‌هایی را تقلید می‌کنند که توانایی انجام دادن آن‌ها را داشته باشند، رایج‌ترین تقلید کودکان در این سن تقلید از حرکات دست است. در حدود یک تا سه سالگی توانایی تقلید کردن کودک به وضوح پیشرفت می‌کند و می‌تواند از الگوها یا شخصیت‌های غیرواقعی تقلید کند. در مجموع باید بیان کرد که بر اساس سن کودک و ویژگی‌های رشدی، نوع تقلید کودک متفاوت است.

مراحل شکل گیری تقلید در کودکان

به طور کلی 6 مرحله در ارتباط با تقلید کردن وجود دارد که این فرایند از تولد تا دوسالگی اتفاق می‌افتد.

مرحله اول، تقلید به شکل بازتاب

مرحله اول تقلید کردن به شکل بازتاب‌ها است، یعنی کودک از محرک‌هایی که در محیط اطرافش وجود دارد تقلید می‌کند، به عنوان مثال اگر کودکی گریه کند و چندین کودک دیگر در اطراف او باشند و شروع به گریه کنند، گریه کودکان همچنان ادامه پیدا می‌کند. با این حال  تقلید کودک در مرحله بازتاب‌ها بسیار جزئی است. برای آشنایی با انواع بازتاب ها کلیک کنید.

مرحله دوم، شکل گیری عادت‌ها

 در این مرحله عادت‌های کودک شکل می‎‌گیرد و گاهی تقلید انجام می‌شود. تقلید در این مرحله می‌تواند به صورت سرایت صوتی، تقلید متقابل و تقلید گهگاهی رخ دهد. تقلید توسط سرایت صوتی به این صورت است که نوزاد بیشتر تحت تاثیر محرک‌های صوتی قرار دارد. تقلید متقابل باعث می‌شود تا نوزاد صدا یا حرکاتی که در مقابل او و حوزه دید او انجام می‌شود را تکرار کند. تقلید گهگاهی در ارتباط با موقعیت‌های ناشناخته‌ است، با این حال این تقلید به شکل محدودی رخ می‌دهد.

مرحله سوم، تقلید نظام دار

تقلید نظام دار یا هدف‌دار تقلید‌هایی است که به طور هدفمند مربوط به مجموع حرکات و صداهای خود کودک است، با این حال در این مرحله، تقلید کودک هنوز به صورت جزئی رخ نمی‌دهد.

مرحله چهارم، تقلید حرکات نامرئی

یکی از مهمترین مراحل تقلید در این مرحله رخ می‌دهد. منظور از تقلید حرکات نامرئی، تقلید اعمالی است که دور از دید نوزاد انجام می‌شود. به عبارتی کودک با داشتن یک نشانه یا مشخصه قادر به تقلید کردن فعالیتی می‌شود که قبلا آن را دیده و یاد گرفته اما اکنون در حوزه دید او قرار ندارد.

مرحله پنجم، تقلید پیشرفته حرکات نامرئی

در این مرحله توانایی تقلید حرکات نامرئی کودک با دقت و ظرافت بیشتری رخ می‌دهد. به عبارتی کودک می‌تواند با جزییات بیشتری تقلید انجام دهد.

مرحله ششم، تقلید در غیاب الگو

پیشرفته‌ترین حالت تقلید کردن، تقلید در غیاب الگو است. در این مرحله اگر کسی کاری انجام دهد و کودک آن را ببیند، می‌تواند در نبود آن شخص آن رفتار را به طور کامل تقلید کند.

عوامل موثر در تقلید کودکان

توانایی تقلید کردن به صورت ذاتی وجود دارد، اما عوامل متعددی هستند که بر تقلید کردن تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال تقلید می‌تواند در فرآیند بازی کردن کودکان رخ دهد، به طوری که کودکان می‌توانند قوانین بازی یا نوع بازی کردن را از یکدیگر تقلید کنند. در موارد دیگر کودک برای اینکه خودش را شبیه دیگری کند، شروع به تقلید کردن از ویژگی‌های ظاهری و رفتاری او می‌کند. علاوه بر این، تقلید می‌تواند در همدلی کردن و بروز هیجانات مختلف موثر واقع شود. به طوری که کودک با تقلید از دیگران یاد می‌گیرد تا در محیط‌های مختلف چه هیجانی از خودش بروز دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا تقلید کردن برای رشد کودک ضروری است؟

کودکان بسیاری از فعالیت‌ها و رفتارهایشان را از طریق مشاهده الگو و تقلید کردن از آن‌ها یاد می‌گیرند، بنابراین تقلید کردن یکی از بخش‌های اساسی رشد کودک می‌باشد.

منبع: تقلید کردن در کودکان و نوزادان چه نقشی در رشد آن ها دارد؟



:: برچسب‌ها: تقلید کردن در کودکان و نوزادان چه نقشی در رشد آن ها دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیش فعالی در نوزادان نسبت به دیگر گروه‌های سنی کم‌تر مورد بررسی قرار گرفته است و افراد شناخت کم‌تری نسبت به آن دارند. متخصصان بر اساس یافته‌های جدید خود، برخی علائم در دوران نوزادی همچون بی‌قراری، گریه‌های شدید، ناتوانی در به خواب رفتن و … را نشانه‌ای از بیش فعالی می‌دانند. توصیه می‌شود والدین با اطلاع از نشانه‌های بیش فعالی، در صورت رویت این علائم در فرزند خود، سریع‌تر برای درمان اقدام کنند و از پیشروی آن در کودک جلوگیری نمایند. همین‌طور در ارتباط بودن با یک مشاور کودک سبب می‌شود که بتوانند از راهکارهای موثر برای ارتباط با فرزند خود استفاده کنند. در ادامه اطلاعات کامل‌تری از موضوع بیش فعالی در کودکان ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: بیش فعالی در نوزادان

بیش فعالی در نوزادان

جالب است بدانید آکادمی اطفال آمریکا تا قبل از سال 2011 شروع بیش فعالی را از سن شش سالگی در نظر می‌گرفت که تا 12 سالگی ادامه پیدا می‌کرد. بعدها بر اساس راهنماهای تشخیصی بیشتر، این سن به 4 تا 18 سالگی تغییر پیدا کرد؛ اما امروزه مطابق تحقیقات صورت گرفته شده، علائم بیش فعالی حتی از دوران نوزادی بروز پیدا می‌کند. 

نکته‌ای که وجود دارد این است که تشخیص بیش فعالی در دوران نوزادی کارآسانی نیست؛ چراکه راهنمای تشخیصی دقیقی برای آن وجود ندارد و درمان بیش فعالی در این دوران نیازمند دقت بیشتری است. برای آشنایی با نشانه های بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

علائم بیش فعالی در نوزادان

همانطور که اشاره کردیم تشخیص علائم بیش فعالی در دوران نوزادی برای متخصصان دشوار است. در سنین بالاتر کاهش توجه، تحرک و فعالیت زیاد کودک سبب می‌شود که تشخیص بیش فعالی در او کار چندان دشواری نباشد. با این حال در ادامه به برخی علائم بیش فعالی در نوزادان اشاره کرده‌ایم :

  • بی‌قراری
  • ناتوانی در به خواب رفتن
  • بیدار شدن‌های متوالی در طول شب
  • فعالیت حرکتی بیش از حد و بیش از حد تصور مناسب رده سنی
  • عدم توجه و یا دقت به محرک‌های محیطی
  • بی‌قرار بودن در زمان غذا خوردن
  • عدم نشستن برای بازی
  • استفراغ کردن مداوم
  • بی توجهی به شیر
  • نداشتن اشتها
  • مشکلات بلع 
  • پریشانی و ناراحتی در هنگام سرگرم شدن و یا لمس شدن 
  • بی‌حوصلگی شدید با دیگران

در صورتی که هر کدام از علائم فوق به مدت شش ماه ادامه داشته باشد، معمولا پزشکان مسئله بیش فعالی را مطرح می‌کنند. بیش فعالی از اختلالات عصبی رشدی است که در صورت شناسایی بایستی به موقع درمان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اختلالات عصبی رشدی را بخوانید.

بیش‌فعالی نوزاد با خلق و خوی دشوار چه تفاوتی دارد؟

برخی از کودکان از بدو تولد به عبارتی بدقلق هستند و خلق و خوی دشوار آن‌ها سبب می‌شود که به راحتی با شرایط محیطی که در آن قرار دارند، کنار نیایند.

این دسته از کودکان در زمان‌هایی که لازم است، آرام هستند و داستان‌ها، آهنگ‌ها و تصاویر کودکانه برایشان جذاب می‌باشد. همینطور آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها با اسباب بازی‌های خود بازی کنند و یا به فعالیت‌هایی همچون پازل، لگو و … علاقه‌مند می‌باشند.

کودکانی که دچار بیش فعالی و یا نقص توجه هستند، نمی‌توانند به راحتی بازی کنند و دائما ناآرام و بی‌قرار هستند. بنابراین والدین در ابتدا باید تفاوت بیش فعالی را با داشتن خلق و خوی دشوار تشخیص دهند.

عوامل ایجاد بیش فعالی در نوزاد

در ایجاد اختلال بیش فعالی در نوزادان عوامل بسیاری تاثیرگذار است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر در دوران بارداری
  • مواجه شدن با سم و یا سموم خاص در دوران بارداری
  • تولد نوزاد در شرایط زایمان زودرس و یا وزن کم 
  • ایجاد مشکل در سیستم عصبی مرکزی در دوره‌های حساس رشدی
  • داشتن سابقه خانوادگی در مورد اختلال بیش فعالی

در صورتی که به هر دلیل نوزاد شما دچار اختلال بیش فعالی است، در نظر داشته باشید که درمان او با آموزش‌های خاص و ویژه‌ای امکان‌پذیر است، بنابراین حتما به مراکز تخصصی مراجعه کنید. 

تشخیص نادرست بیش فعالی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تشخیص بیش فعالی در دوران نوزادی کار سختی است؛ دلیل این موضوع نیز این است که نشانه‌های بیش فعالی می‌تواند والدین و متخصصان را به اشتباه بیاندازد.

به طور مثال علائم بیش فعالی در نوزادان با علائم مشکلاتی همچون سابقه ضربه به سر در کودک، وجود اختلالات مرتبط با صرع و تشنج، مشکلات تیروئید و ناتوانی‌های بینایی و شنوایی مشابه می‌باشد. 

بنابراین تشخیص و درمان بیش فعالی در نوزادان بسیار حساس است و بهتر است برای اینکار به یک متخصص اطفال با تجربه مراجعه کنید و در تمامی مراحل درمان و معاینات پزشکی با او همکاری کنید تا شناسایی مشکل فرزندتان به درستی انجام شود. 

درمان بیش فعالی در نوزادان

متاسفانه تاکنون راهنمای دقیقی برای درمان بیش فعالی در کودکان زیر چهار سال به وجود نیامده است. از سویی دیگر مصرف داروها نیز در این سنین با محدودیت‌های بیشتری همراه است و نیازمند دقت و احتیاط می‌باشد. 

از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمینه درمان بیش فعالی در دوران نوزادی و سنین کم وجود دارد، این است که والدین آموزش‌های لازم را در این زمینه از متخصصان دریافت کنند. در واقع پدر و مادر باید بتوانند مشکلات فرزند خود را درک کنند تا تعامل بهتری را با او داشته باشند.  

معمولا متخصصان پس از سن چهار سالگی از روش‌های درمانی دیگری همچون رفتار درمانی و درمان‌های دارویی استفاده می‌کنند. لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که دریافت درمان دارویی نیز در وهله دوم انجام می‌شود و در ابتدا پزشک سعی می‌کند از طریق روش‌های غیرداویی این مشکل را در کودک برطرف سازد. برای آشنایی با روش های درمان بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

بنابراین اگر احساس می‌کنید فرزند شما دچار اختلال بیش فعالی است، ابتدا با یک روانشناس کودک این موضوع را در میان بگذارید و روند درمان را با او پیش ببرید. در صورتی که نشانه‌های بیش فعالی در کودک شما از بین نرود، باید برای دریافت درمان‌های دارویی به یک روانپزشک مراجعه کنید. به عقیده پزشکان و بر اساس آمار، دریافت هر دو روش درمان دارویی و رفتار درمانی به صورت همزمان نتیجه موثرتری دارد و درمان با سرعت بیشتری انجام می‌شود. برای اشنایی بیشتر با نحوه برقراری ارتباط با کودکان استثنایی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی در نوزادان بیش فعال می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا بیش فعالی برای کودک خطر آفرین است؟

بیش فعالی از اختلالات رشدی می‌باشد که در صورت عدم درمان سبب بروز مشکلات مختلفی برای کودک، همچون اختلالات یادگیری، مشکلات تحصیلی و … می‌شود. ادامه‌دار شدن بیش فعالی تا سنین نوجوانی نیز سبب می‌شود که فرد به سمت رفتارهای ضداجتماعی کشیده شود و میزان ناسازگاری او با محیط کاهش پیدا کند. بنابراین از موضوعات مهم پس از شناسایی بیش فعالی، دریافت درمان موثر است. 

منبع: بیش فعالی در نوزادان



:: برچسب‌ها: بیش فعالی در نوزادان ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سکس دهانی یک نوع رابطه جنسی محسوب می‌شود که بسیاری از افراد برای ایجاد تنوع، علاقه شخصی و یا کنجکاوی آن را انجام می‌دهند. این نوع رابطه همان طور که از اسم آن پیداست، دهان، لب و زبان در آن دخالت دارند و آلت تناسلی به وسیله این اعضاء تحریک شده و فرد می‌تواند لذت جنسی را تجربه کند. بسیاری از افراد با سکس دهانی و جنبه‌های مثبت و منفی آن آشنایی ندارند. بعضی از مردم این نوع رابطه را می‌پسندند و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند رابطه جنسی دهانی مخصوص افراد روسپی بوده و انجام دادن آن بیماری‌های خطرناکی را به دنبال دارد. با آگاهی از مزایا و معایب سکس دهانی و روش صحیح انجام آن می‌توانید برای انجام یا عدم انجام این رابطه تصمیم بگیرید. ضمن اینکه مشاوره جنسی نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

منبع: سکس دهانی

سکس دهانی چیست؟ 

به تحریک آلت تناسلی به وسیله زبان، لب و دهان سکس دهانی گفته می‌شود. در طی چند سال اخیر این نوع رابطه در بین جوانان رایج شده و بسیاری از افراد که این نوع رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند از آن به عنوان لذت بخش‌ترین رابطه جنسی یاد می‌کنند. از طرف دیگر در سکس دهانی احتمال بارداری صفر درصد است که این موضوع را می‌توان از مزایای این نوع رابطه برشمرد. اما در واقع برقراری رابطه جنسی از طریق دهان، همانند سایر رابطه‌های جنسی در کنار مزایا و لذت‌هایی که برای فرد به ارمغان می‌آورد، عوارضی را نیز به دنبال دارد.

 

عوارض و خطرات سکس دهانی

در سکس دهانی احتمال انتقال انواع بیماری‌های مقاربتی دور از انتظار نیست. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دخالت قسمت‌هایی از بدن که دچار بریدگی و زخم هستند، می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد. ابتلا به انواع بیماری‌های باکتریایی در ناحیه تناسلی و دهان و همچنین بیماری‌هایی همچون STI های دهانی، تب خال ناحیه تناسلی، سوزاک و سفلیس از جمله عوارض سکس دهانی می‌باشند. لازم به ذکر است که در این نوع رابطه، لذت جنسی زمانی حاصل می‌شود که هر دو طرف رابطه از مهارت و علاقه کافی در این زمینه برخوردار بوده و با روش‌های صحیح و اصولی رابطه‌ دهانی به طور کامل آشنایی داشته باشند.

بیشتر بخوانید : ارتباط صحیح با همسر | عوامل و موانع ارتباط خوب با همسر

انواع بیماری های مقاربتی در سکس دهانی

بیماری‌های زیادی شرایط  انتقال از طریق سکس دهانی را دارند به خصوص که اگر یک طرف رابطه، آلوده به بیماری باشد. بیماری‌های مقاربتی اغلب از راه دهان، گلو، دستگاه تناسلی و رکتوم از فردی به فردی دیگر انتقال می‌یابند. البته انتقال بیماری‌های جنسی و میزان شیوع آن‌ها به موارد متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

_میزان شیوع بیماری مقاربتی و نوع آن

_روش انجام دادن رابطه جنسی

_تعداد رابطه‌هایی که به این شیوه صورت گرفته است.

_درصد شیوع بیماری در شریک جنسی

راه های انتقال بیماری در رابطه جنسی دهانی

1. ممکن است آلت تناسلی یک طرف رابطه، مبتلا به بیماری باشد که در این صورت با انجام دادن سکس دهانی، این بیماری به طرف مقابل منتقل می‌شود.

2. بسیاری از STIها در آلت تناسلی مردان وجود دارند که اگر در چنین شرایطی فرد اقدام به برقراری رابطه کند، ممکن است طرف مقابل دچار عفونت گلو و دهان شود.

3. در اثر سکس دهانی ممکن است به غیر از دهان، اندام‌های تناسلی فرد نیز دچار بیماری شود.

4. این نوع رابطه می‌تواند بیماری‌هایی همچون هپاتیت A و B را به فردی دیگر انتقال دهد.

بیشتر بخوانید : آموزش سکس | مرحله به مرحله تا کامل شدن لذت

راه‌های پیشگیری بیماری های جنسی در سکس دهانی

در صورتی که رابطه جنسی دهانی به روش صحیح و اصولی و همچنین با کمک گرفتن از وسایل مراقبتی انجام شود، هیچ گونه عوارض و بیماری فرد را تهدید نمی‌کند. برای اطمینان بهتر است مردان قبل از انجام این نوع رابطه از کاندوم استفاده نمایند. البته در این زمینه استفاده از کاندوم‌های طعم دار پیشنهاد می‌شود، چرا که بر اساس نظرسنجی انجام گرفته در بین مصرف کنندگان، کاندوم‌های طعم دار و میوه‌ای می‌توانند لذت جنسی حاصل از سکس دهانی را تا حدود ۵۰ درصد افزایش دهند. همچنین برای خانم‌ها استفاده از پوشش‌های ساخته شده از جنس لاتکس و پلاستیک پیشنهاد می‌شود. این وسیله به کاندوم دهانی معروف است و می‌توان آن را برروی مقعد و واژن قرار داده و رابطه جنسی را انجام داد. 

 

مزایای رابطه جنسی دهانی

تحریک شدن بسیار زیاد ناحیه تناسلی خانم‌ها به خصوص در قسمت کلیتوریس، از جمله مزایای بارز سکس دهانی برای خانم‌ها به شمار می‌رود. در واقع با تحریک شدن این قسمت از ناحیه تناسلی، فرد به ارگاسم رسیده و می‌تواند اوج لذت یک رابطه جنسی را تجربه کند. این نوع رابطه در دوران بارداری نیز قابل انجام است و بر خلاف سایر روش‌های رابطه‌ جنسی، انجام دادن آن برای مادر و جنین هیچ گونه عوارض و خطری به همراه ندارد.

در صورتی که سکس دهانی با رضایت دو طرف و همچنین رعایت تمام اصول بهداشتی انجام شود، می‌تواند حس خوشایندی را برای زن و مرد ایجاد کند و تنوع و تکراری بودن رابطه جنسی را کاهش دهد. از آنجایی که  سکس دهانی، یک نوع شبیه سازی محسوب می‌شود، بنابراین مرد برای ادامه رابطه با همسر خود شوق و علاقه زیادی کسب می‌کند. همچنین زن با تحریک شدن ناحیه کلیتوریس، به ارگاسم رسیده و لذت جنسی فوق العاده بالایی را تجربه خواهد کرد. عدم احتمال بارداری نیز از دیگر مزایای این نوع رابطه محسوب می‌شود. 

 

نکات بهداشتی که در سکس دهانی باید رعایت شود

  • استفاده از کاندوم‌های زبانی یا دنتال دم
  • قبل از انجام سکس دهانی بهتر است از مسواک زدن اجتناب کنید. چرا که مسواک زدن باعث ایجاد زخم‌های احتمالی شده و امکان انتقال بیماری افزایش می‌یابد.
  • شست و شوی آلت قبل از انجام سکس دهانی و استفاده از کاندوم
  • حتما از سالم بودن شریک جنسی اطمینان حاصل کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

_آیا رابطه جنسی دهانی خطرناک است؟

در این نوع رابطه امکان انتقال بیماری‌ بسیار بالاست اما می‌توانید با رعایت اصول صحیح و کمک گرفتن از مشاوره جنسی این احتمال را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: سکس دهانی



:: برچسب‌ها: سکس دهانی ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ناامیدی در سالمندان یکی از مشکلات رایج این گروه سنی است. با رسیدن به سنین پیری مشکلات بسیاری بر سر راه سالمندان قرار می‌گیرد. همین مشکلات تبدیل به دلیلی برای ناامیدی آنها می‌شود. اینکه شما احساس کنید قسمت بیشتر زندگی‌تان تمام شده است به‌خصوص اگر زندگی‌تان همان چیزی که می‌خواستید نبوده باشد می‌تواند بسیار ناامیدکننده باشد. همچنین تحقیقات روان‌شناسان نشان می‌دهد که بین ناامیدی در سالمندان و خطر بروز بیماری‌های روانی یا حتی خودکشی ارتباط مستقیمی وجود دارد. به همین خاطر بهتر است در‌صورتی‌که نشانه‌های ناامیدی را در خود یا سالمندان اطرافتان احساس می‌کنید هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک متخصص درخواست مشاوره خانواده کنید.

منبع: ناامیدی در سالمندان را چطور از بین ببریم؟

دلایل ناامیدی در سالمندان

مرور زندگی

روان‌شناسی به نام اریک اریکسون معتقد است همه ما در سال‌های پیری، زندگی خود را مرور می‌کنیم. در حقیقت رسیدن به سال‌های آخر زندگی باعث می‌شود هرکدام از ما به این فکر کنیم که در طول زندگی چه کارهایی انجام داده‌ایم. سالمندانی که در این شرایط احساس می‌کنند زندگی خوبی داشته‌اند و از کارهایی که کرده‌اند راضی هستند احساس آرامش خواهند کرد. اما اگر فردی احساس کند در زندگی به چیزهایی که می‌خواسته نرسیده طبیعتاً ناامید خواهد شد. زیرا آن‌ها احساس می‌کنند فرصت زندگی‌کردن را ازدست‌داده‌اند و دیگر زمانی برای جبران شرایط وجود ندارد. به همین خاطر افسرده و ناامید می‌شوند.

رسیدن به سال‌های پایانی زندگی

سالمندی آخرین مرحله از زندگی هرکدام از ما است. بسیاری از کسانی که به این سن می‌رسند احساس می‌کنند چیزی به پایان عمرشان باقی نمانده. این افکار منفی در کنار ترس از مرگ باعث می‌شود تا آن‌ها احساسات منفی از جمله ناامیدی را تجربه کنند.

بیماری‌ها و احساس ناتوانی

سالمندی زمانی است که فرد به سنین بازنشستگی می‌رسد. همچنین بسیاری از بیماری‌های جسمانی و ناتوانی‌های اجتماعی و اقتصادی نیز برای او پیش خواهد آمد. این شرایط باعث می‌شود که سالمندان احساس کنند توانایی کافی برای زندگی در اجتماع را ندارند؛ و همین موضوع باعث ناامیدی آنها از فعالیت در اجتماع می‌شود. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات دوران سالمندی کلیک کنید.

کنترل ناامیدی و افسردگی در سالمندان

افسردگی یکی از بیماری‌های بسیار شایع در سنین سالمندی است. به‌علاوه افسردگی بسیاری از مواقع با ناامیدی همراه است. به همین خاطر می‌توان گفت کنترل افسردگی و نشانه‌های آن تا حد زیادی می‌تواند ناامیدی در سالمندان را کنترل کند. پس اگر نشانه‌های افسردگی را در خود یا هر یک از اطرافیان احساس می‌کنید بهتر است برای درمان آن از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با نشانه های افسردگی سالمندان کلیک کنید.

نشانه‌های ناامیدی در سالمندان

پیش از اینکه این نشانه‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم بهتر است به دو نکته توجه داشته باشید. اولاً همه این نشانه‌ها با هم در یک فرد به وجود نمی‌آیند. بلکه شما هرچه نشانه‌های بیشتری داشته باشید احتمال اینکه درگیر افسردگی شده باشید بیشتر خواهد بود. ثانیاً وجود این نشانه‌ها را هرگز نباید به این معنی بگیرید که شما قطعاً افسرده شده‌اید. یادتان باشد تشخیص قطعی این بیماری تنها باید توسط روان‌شناس متخصص اتفاق بیفتد. به همین خاطر اگر نشانه‌های بیماری را در خود می‌بینید برای بررسی بیشتر این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید. نشانه‌های افسردگی عبارتند از:

  • احساس غم و ناراحتی
  • لذت نبردن از چیزهایی که در گذشته برای شما جالب بوده‌اند
  • تغییر در الگوی خواب یا خوراک
  • احساس بی‌ارزشی و نداشتن عزت‌نفس، احساس گناه یا سرزنش کردن خود
  • خسته و بی انرژی شدن
  • ناتوانی در تمرکز کردن روی مسائل مختلف
  • افزایش افکار مربوط به مرگ، رفتارها یا افکار مرتبط با مرگ یا آسیب‌زدن به خود.

نکته دیگری که باید به‌خاطر داشته باشید این است که ممکن است افسردگی در سالمندان نشانه‌های دیگری هم داشته باشد. برای مثال بعضی از سالمندان به‌جای نشان دادن احساس غم، پرخاشگر می‌شوند یا ممکن است احساس کنید که بی‌قرار شده‌اند. کند شدن در انجام فعالیت‌های روزانه و صحبت‌کردن نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های افسردگی باشد.

راهکارهایی برای مبارزه با ناامیدی در سالمندان

اگرچه ناامیدی یکی از مشکلات بسیار رایج سالمندی است؛ بااین‌حال بسیاری از سالمندان نیز این دوره از زندگی خود را با آرامش و شادی پشت سر می‌گذارند. خبر خوب این که شما مجبور نیستید در سالمندی ناامید باشید و می‌توانید با استفاده از راهکارهای مختلف شرایط روحی‌تان را تغییر بدهید. از جمله این راهکارها عبارتند از:

فعالیت‌هایتان را افزایش دهید

یکی از اولین راه‌های مبارزه با ناامیدی این است که همچنان خودتان را فعال نگه دارید. روان‌شناسان معتقدند وقتی شما دست از انجام هرکاری می‌کشید در واقع خودتان را بیشتر از هر زمانی در وضعیت ناامیدی قرار می‌دهید. به همین خاطر همیشه به سالمندان توصیه می‌شود برای خود برنامه مشخصی داشته باشند. انجام‌دادن فعالیت‌های مختلف باعث می‌شود احساس کنید هنوز هم به‌اندازه گذشته فعال هستید و کاری برای انجام‌دادن دارید. همین موضوع شما را از کسالت و ناامیدی دور خواهد کرد.

اهداف جدید برای خودتان در نظر بگیرید

یکی از دلایل مهم ناامیدی این است که شما هدفی برای ادامه زندگی خود نداشته باشید. یا احساس کنید نمی‌توانید به اهداف خود برسید. به همین خاطر روان‌شناسان در روشی به نام امید درمانی به شما کمک می‌کنند اهداف مشخصی برای زندگی در نظر بگیرید و سعی کنید به این اهداف دست پیدا کنید. داشتن هدف هرکدام از ما را به فعالیت می‌کشاند و این موضوع باعث می‌شود از ناامیدی بیرون بیایید.

فعالیت بدنی داشته باشید

روان‌شناسان معتقدند فعالیت بدنی منظم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که به شما کمک می‌کند از افسردگی پیشگیری کنید. به همین خاطر بهتر است تلاش کنید تا ورزش منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید. این کار علاوه بر تأثیری که روی سلامتی شما دارد باعث می‌شود هورمون‌های شادی‌بخش در بدنتان بیشتر ترشح شوند.

اهمیت برقراری روابط اجتماعی

همه ما در هر سنی که باشیم به برقراری رابطه اجتماعی نیاز داریم. به‌خصوص سالمندی زمانی است که شما بیش از هر موقع دیگر به این روابط احتیاج پیدا می‌کنید. به همین خاطر یکی از راهکارهایی که می‌تواند به شما در مبارزه با ناامیدی کمک کند این است که با دیگران ارتباط برقرار کنید. این ارتباط باعث خواهد شد که شما با راهکارهایی که سایر سالمندان استفاده می‌کنند نیز آشنا شوید.

حساسیت به طردشدن و دوست‌داشتنی نبودن یکی از ویژگی‌هایی است که در سالمندان دیده می‌شود. اگر آنها احساس کنند که برای اعضای خانواده‌شان عزیز نیستند احتمال بروز افسردگی و ناامیدی در آنها افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر روان‌شناسان به خانواده سالمندان توصیه می‌کنند که همیشه زمانی را به بودن در کنار سالمند اختصاص دهند و این باور را در او ایجاد کنند که هنوز هم برایشان عزیز و دوست‌داشتنی است.

یادگیری مهارت‌های جدید

بسیاری از سالمندان فکر می‌کنند چون به سنین سالمندی رسیده‌اند می‌بایست از یادگیری موضوعات جدید و فعالیت کردن خودداری کنند. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید یادگیری مهارت‌های جدید یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود شما از مشکلات و بیماری‌های روحی در امان بمانید. یادگیری باعث می‌شود احساس کنید هنوز هم فعال هستید و این موضوع شما را از ناامید شدن دور می‌کند.

ناامیدی در سالمندان و اهمیت مشاوره

ناامیدی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از سالمندان را درگیر خود می‌کند. متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها احساس می‌کنند که ناامیدی و افسردگی یک بخش طبیعی از زندگی سالمندان است. و تلاشی برای درمان آن نمی‌کنند. اما باید به این موضوع دقت داشته باشید که ناامید شدن از زندگی می‌تواند دلیل بسیاری از مشکلات دیگر حتی خودکشی باشد. به همین خاطر لازم است که نسبت به هر نشانه منفی در فرد سالمند حساس باشید. و هرچه سریع‌تر این مشکلات را با یک متخصص در میان بگذارید. مشاورین در جلسات درمانی سعی می‌کنند با تغییر دادن افکار سالمندان راجع به پیری، به آنها کمک کنند تا خود را از ناامیدی و سایر مشکلات روحی دور کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران سالمندی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

دلایل ناامیدی در سالمندان چیست؟

تصور اینکه زندگی به پایان رسیده است، مشکلات و ناتوانی‌های سنین پیری و همین‌طور عدم رضایت از عمری که گذشته است از جمله دلایل ناامیدی در سالمندان هستند.

راه برخورد با سالمند ناامید چیست؟

بهتر است به سالمند کمک کنید فعالیت‌های جدیدی را برای زندگی خود برنامه‌ریزی کند و همچنین رابطه صمیمانه‌ای با آنها داشته باشید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ناامیدی در سالمندان را چطور از بین ببریم؟



:: برچسب‌ها: ناامیدی در سالمندان را چطور از بین ببریم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ورزش سالمندان همراه با تغذیه سالم، از موارد مهم و اساسی برای داشتن یک سبک زندگی سالم در دوران‌سالمندی است. با افزایش سن نیازهای انسان نیز تغییر پیدا می‌کند که داشتن ورزش روزانه به طور منظم، می‌تواند به بهبود روند زندگی کمک کند. ورزش سالمندان ضمن بهبود عملکرد جسمی و فیزیکی افراد سالمند، سبب بالا رفتن میزان اعتماد به نفس آن‌ها نیز می‌شود. تنها نکته‌ای که در مورد ورزش کردن سالمندان وجود دارد، این است که انجام برخی حرکت‌ها برای آن‌ها مناسب نیست و برای شروع ورزش توصیه می‌شود از بایدها و نبایدهای ورزش در سنین سالمندی اطلاع داشته باشند. در ادامه قصد داریم ضمن بررسی فواید ورزش سالمندان، ورزش‌های مناسب و بی‌خطر برای آن‌ها را نیز معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با دوران سالمندی کلیک کنید.

منبع: ورزش سالمندان

فواید ورزش کردن سالمندان

با افزایش سن و رسیدن به سنین سالمندی، خلق و خو نیز دستخوش تغییرات می‌شود؛ به همین دلیل سالمندان برای ورزش‌کردن و یا نکردن خود دلایلی متفاوت‌تر از جوانان دارند. برخورداری از آمادگی جسمانی در هر سنی لازم و ضروری است و فواید خود را دارد، اما پزشکان بر این عقیده هستند که مزایای ورزش‌کردن در سنین سالمندی که بدن دارای ضعف است؛ بیشتر از دیگر سنین قابل توجه می‌باشد. در ادامه به برخی فواید ورزش کردن در سالمندان اشاره کرده‌ایم:

  • افزایش عمر و داشتن زندگی سالم و شاد
  • داشتن وابستگی کم‌تر به دیگران برای انجام فعالیت‌های روزانه به دلیل افزایش توانایی در راه رفتن، استحمام کردن، آشپزی، غذاخوردن و …
  • جلوگیری از ایجاد و تشدید بیماری‌ها
  • بهبود سلامت روان
  • کاهش خطرات زمین خوردن
  • بهبود تعاملات اجتماعی
  • تقویت عملکرد ایمنی و افزایش توانایی بدن در مقابله با بیماری‌ها
  • بهبود عملکرد شناختی مغز
  • عملکرد بهتر تنفسی و قلبی _عروقی
  • جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • و …

بر اساس آماری که منتشر شده است، هر 11 ثانیه یک فرد مسن به دلیل آسیب دیدگی ناشی از زمین خوردن به اورژانس مراجعه می‌کند و هر 19 دقیقه یک سالمند به دلیل صدمات دیده شده ناشی از عدم تعادل از دنیا می‌رود. با اینکه شرایط تمامی سالمندان با یکدیگر برابر نیست اما ورزش سالمندان میزان وقوع حادثه برای آن‌ها را تا 23 درصد کاهش می‌دهد. داشتن یک برنامه ورزشی روتین و روزانه با کاهش صدمات برای سالمندان همراه است.

بهترین زمان ورزش سالمندان

پیرامون زمان ورزش سالمندان تئوری‌های مختلفی وجود دارد؛ به همین دلیل متخصصان برای هر سالمند زمان مشخصی را برای ورزش کردن توصیه می‌کنند.

داشتن برخی مشکلات جسمی همچون بیماری آرتریت که در طول روز دارای علائم مختلفی است و یا برخی بیماری‌های روانی مثل آلزایمر که سبب بروز علائم مختلفی در بیمار می‌شود؛ ممکن است در ساعات و برنامه ورزشی سالمندان تاثیرات منفی ایجاد کند.

بنابراین در ورزش سالمندان درک شرایط بدنی فرد سالمند و مشکلات جسمی و روانی که او دارد؛ بسیار مهم است و می‌تواند در تعیین ساعات ورزش کردن او موثر باشد.

اما به طور کلی توصیه متخصصان این است که سالمندان به صورت صبحگاهی ورزش کنند، چراکه داشتن ورزش صبحگاهی به آن‌ها کمک می‌کند تا روز خود را به صورت هدفمندتری آغاز کنند. همینطور میزان سطح انرژی سالمندان با ورزش صبحگاهی بالاتر می‌رود و موجب بهبود خلق و خو در آن‌ها می‌گردد.

حرکات ورزشی مناسب برای سالمندان

ورزش کردن سالمندان بسیار مهم است اما اینکه از کجا شروع کنند از آن مهم‌تر می‌باشد. بنابراین بهتر است سالمندان قبل از شروع ورزش کردن ابتدا با پزشک مشورت کنند و از مفید بودن حرکات ورزشی که انتخاب کرده‌اند، برای بدن خود مطلع شوند. در ادامه قصد داریم به ورزش‌هایی که برای سالمندان مناسب است اشاره کنیم :

1.ورزش های هوازی

ورزش‌های هوازی به تمریناتی گفته می‌شود طی انجام آن‌ها خون حاوی اکسیژن به دیگر عضلات بدن پمپاژ گردد. طی تمرینات هوازی تنفس فرد تحریک شده و ضربان قلب بالا می‌رود. از بهترین ورزش‌های هوازی برای سالمندان ورزش‌های زیر است:

  • پیاده‌روی سریع
  • دو
  • شنا مخصوصا مناسب برای سالمندان مبتلا به زانو درد
  • دوچرخه سواری
  • باغبانی
  • و …

2.یوگا

ورزش یوگا از آرام‌ترین ورزش‌هاست که برای تمامی بزرگسالان مناسب است. سالمندان با ورزش یوگا می‌توانند ذهنشان را از مشکلات زندگی دور کنند و در شرایط آرام‌تری زندگی کنند. همینطور یوگا سبب بهبود درد و آرتروز در سالمندان نیز می‌شود و باعث می‌گردد آن‌ها بتوانند در طول شب خواب با کیفیت‌تری را تجربه کنند.

3.بولینگ

تمامی افراد از کودکان شش ساله تا سالمندان قادر به انجام بازی بولینگ هستند، دلیل این موضوع نیز این است که توپ‌های بولینگ در تمامی وزن‌ها برای بازی وجود دارند. بنابراین سالمندان می‌توانند زمان‌هایی را برای انجام بازی بولینگ در کنار خانواده و دوستان خود اختصاص دهند. این بازی ضمن اینکه سبب تحریک ذهنی افراد سالمند می‌شود، موجب افزایش استقامت فیزیکی آن‌ها نیز می‌گردد.

4.پینگ‌پونگ

از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای سالمندان، پینگ‌پونگ است. دلیل این موضوع نیز این است که بازیکنان باید با چشم‌های خود توپ را دنبال کنند و در نهایت با راکت به آن ضربه بزنند. این حرکت به طور مداوم در پینگ پونگ تکرار می‌شود و سبب افزایش تعادل، استقامت و هماهنگی چشم‌ها می‌گردد.

۵.بدمینتون

بدمینتون از بازی‌های لذت بخشی است که نیازمند یک راکت و توپ مخصوص است. سالمندان می‌توانند در فضای باز با دوستان و یا خانواده خود ساعاتی را به ورزش بدمینتون اختصاص دهند.

6.تنیس

از دیگر ورزش‌های مناسب برای سالمندان، تنیس است. طی این ورزش سالمندان به طور آهسته از یک سوی زمین به طرف دیگر می‌دوند و اینگونه می‌توانند به تعادل و فیزیک بهتر عضلاتشان دست پیدا کنند.

بهترین تمرینات ورزشی در منزل برای سالمندان

ورزش کردن بدون آگاهی در افراد سالمند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چراکه زمانی ورزش سالمندان اصولی و درست تلقی می‌شود و به عبارتی به نتیجه می‌رسد که همراه با علم باشد.

بنابراین توصیه می‌شود قبل از شروع ورزش سالمندان ابتدا با یک پزشک مشورت کنید و پس از اطمینان از سلامت جسمانی، از یک مشاور کمک بگیرید و برنامه ورزشی مخصوص به خودتان را دریافت نمایید. در واقع سالمندان باید به ورزش و فعالیتی بپردازند که برای شرایط جسمی و فیزیکی آن‌ها مناسب باشد. در ادامه به ورزش‌های مناسب سالمندان که می‌توانند در منزل آن‌ها را انجام دهند، اشاره کرده‌ایم :

  • تمرینات قدرتی شامل اسکوات با صندلی، هل دادن دیوار و …
  • تمرينات تعادلی شامل ایستادن روی یک پا، ایستادن روی پنجه و …
  • تمرینات انعطاف پذیری شامل بال فرشته روی دیوار،  چرخش سر و …

لازم است اشاره کنیم که سالمندان می‌توانند با انجام تمرینات قدرتی به حفط و تقویت عضلات و استخوان‌های خود کمک کنند. همینطور انجام تمرینات تعادلی سبب تقویت عضلاتی که مسئول حفظ تعادل هستند می‌شود. انجام تمرینات انعطاف‌پذیری نیز سبب کم‌تر شدن سفتی بدن و افزایش تحرک بدنی در آن‌ها می‌شود. تمامی حرکت‌های نامبرده به راحتی در منزل قابل انجام است.

سالمندان از انجام چه ورزش‌هایی باید اجتناب کنند؟

سالمندان به دلیل قرار گرفتن در شرایط جسمی و روحی خاص، نسبت به جوانان آسیب‌پذیرتر هستند. فیزیک بدنی سالمندان ایجاب می‌کند که آن‌ها حتی برای حفظ سلامتی خود با ورزش کردن، به خط قرمزها پایند باشند. بنابراین انتخاب تمرینات و حرکات ورزشی برای سالمندان بسیار مهم است.

در راستای توضیحاتی که ارائه کردیم اغلب حرکات بدنسازی برای سالمندان مناسب نیست. چراکه بدنسازی بیش از هر چیز تقویت عضلات و کاهش وزن را به دنبال دارد. انجام تمرینات بدنسازی برای سالمندان ممکن است موجب درد در ناحیه مفاصل، عضلات آتروفی، آسیب دیدگی جسمی و عدم تعادل گردد. انجام حرکات بدنسازی زیر به هیچ عنوان به سالمندان بالای 65 سال توصیه نمی‌شود:

  • پرش از راه دور
  • کرانچ شکم
  • تمرینات تناوبی با شدت بالا
  • صخره‌نوردی
  • سرکول با دمبل
  • وزنه‌برداری
  • اسکوات با دمبل یا وزنه
  • پرس نیمکت
  • پرس پا
  • و …

سخن آخر

ورزش کردن در تمامی سنین دارای فواید بسیاری است. توصیه پزشکان این است که سالمندان روزانه حداقل یک ساعت را به ورزش کردن اختصاص دهند و به ورزش به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر زندگی خود نگاه کنند.

نکته مهمی که در مورد ورزش سالمندان وجود دارد این است که هر سالمند باید مطابق با برنامه ورزشی خاص و بر اساس شرایط و وضعیت جسمی و فیزیک خود ورزش کند. به طوری که تمرینات بر اساس توانایی او انتخاب شده باشند. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه نیازمند راهنمایی‌های بیشتری هستید؛ توصیه می‌شود از مشاوره تخصصی مشاوران مرکز مشاوره تخصصی ذهن نو بهره ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ورزش سالمندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ورزش سالمندان



:: برچسب‌ها: ورزش سالمندان ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

راه‌های افزایش و تقویت اسپرم در مردان چه می‌باشد و آیا احتمال باروری را افزایش می‌دهد؟ یکی از مشکلاتی که برای برخی از آقایان وجود دارد، کمبود اسپرم و یا ضعیف بودن آن‌ها است که از دلایل اصلی ناباروری نیز شناخته شده است. خوشبختانه کمبود اسپرم از طریق مصرف دارو و حتی انجام روش‌های خانگی قابل رفع می‌باشد. در هر بار انزال، منی خارج شده دارای 20 میلیون اسپرم است که این میزان می‌تواند با توجه به سبک زندگی و تحت تاثیر شرایط مختلفی همچون استرس داشتن، چاقی، رژیم غذایی ناسالم و … کاهش پیدا کند و یا اسپرم‌ها به اندازه‌ای کم تحرک گردند که نتوانند به تخمک‌ها برسند. در ادامه قصد داریم به راهکارهای افزایش اسپرم در مردان بپردازیم. در صورت نیاز می‌توانید برای مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: تقویت اسپرم در مردان

موانع تقویت اسپرم در مردان

کاهش اسپرم از مشکلاتی است که در برخی از مردان ایجاد می‌شود و چالش‌هایی همچون عدم باروری را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. به طور کلی کاهش میزان اسپرم در مایع منی در هر بار انزال، تحت تاثیر عوامل مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. حذف این عوامل موجب تقویت اسپرم در مردان خواهد شد.

  • سیگار کشیدن
  • آلوده بودن مایع منی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • مشکلات مربوط به مجرای اسپرم
  • عفونت پروستات
  • ناهنجاری‌هایی در تولید اسپرم
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی
  • قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم تعادل هورمونی
  • فشار روانی و احساسی
  • و …

برای اینکه بتوانید علت دقیق کم و یا ضعیف شدن اسپرم را شناسایی کنید، حتما باید با یک پزشک مشورت کنید. برای آشنایی بیشتر با دلایل ناباروری مردان کلیک کنید.

نشانه های کمبود اسپرم در مردان

همانطور که اشاره کردیم یکی از پیامدهای کم شدن و یا ضعیف شدن اسپرم در مردان، ناباروری است. به طور کلی کمبود اسپرم در مردان دارای نشانه‌های زیر می‌باشد.

  • کاهش میل جنسی مردان
  • کاهش موهای بدن و صورت
  • اختلال نعوظ
  • درد، تورم یا برآمدگی بیضه‌ها

کسانی که دارای سابقه مشکلات مربوط به بیضه و یا پروستات هستند و یا در قسمت‌های کشاله ران، بیضه و یا آلت تناسلی عمل جراحی انجام داده‌اند؛ بیش از دیگر افراد در معرض کمبود اسپرم قرار دارند و بهتر است برای درمان و جلوگیری از مشکل ناباروری به پزشک مراجعه کنند. پیشنهاد می‌شود مقاله مراقبت های قبل از بارداری را نیز بخوانید.

راه‌های افزایش و تقویت اسپرم در مردان

افزایش تعداد اسپرم‌ها ضمن اینکه موجب درمان ناباروری در آقایان می‌شود، سبب می‌گردد افراد در حین برقراری رابطه جنسی لذت بیشتری تجربه کنند؛ همینطور افزایش اسپرم‌ها مانع از زودانزالی نیز می‌شود. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه قصد داریم به راه‌های افزایش و تقویت اسپرم در مردان بپردازیم.

1.محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی

ابتلا به بیماری‌های مقاربتی سبب کاهش تعداد و البته کیفیت اسپرم در مردان می‌گردد. بنابراین آقایان باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا به بیماری‌های مقاربتی مبتلا نشوند. از جمله این بیماری‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کلامیدیا
  • بیماری سوزاک
  • ایدز
  • عفونت غده‌ پروستات
  • عفونت‌های بیضه

توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، در زمان برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. البته بهتر است قبل از اینکار از سالم بودن شریک جنسی خود نیز اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که از ابتلا و یا عدم ابتلا به هر کدام از بیماری‌های نامبرده شک دارید؛ می‌توانید از طریق آزمایش از سلامتی خود مطلع گردید و از بروز مشکلات جدی‌تر خودداری کنید.

2. تقویت اسپرم در مردان با شناسایی داروهای کاهنده

برخی از داروها دارای عملکردی در بدن می‌‌باشند که باعث کاهش تعداد اسپرم می‌شوند. از مهم‌ترین داروهای کاهنده اسپرم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استروئیدهای آنابولیکی
  • برخی از داروهای آنتی بیوتیکی یا ضد انگل
  • ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای
  • مسدود کننده‌های کانال‌های کلسیمی
  • درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی یا اشعه درمانی
  • درمان جایگزینی تستسترون
  • برخی داروهای زخم معده

بنابراین اگر به دلیل کمبود اسپرم به پزشک مراجعه کرده‌اید، بهتر است لیست داروهایی که مصرف می‌کنید را به اطلاع او برسانید. 

3.ترک دخانیات و الکل

از پیامدهای اعتیاد به دخانیات و الکل کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود از سیگار و دیگر دخانیات دوری کنید و مصرف الکل را کنار بگذارید. 

همینطور لازم است اشاره کنیم مواد مخدری همچون ماری‌جوآنا و کوکائین ضمن اینکه سبب کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شود به بیضه‌ها نیز آسیب جدی را وارد می‌کند.

4. تقویت اسپرم در مردان با ورزش کردن

انجام ورزش‌های هوازی در جهت افزایش اسپرم بسیار موثر است. هیمنطور ورزش کردن باعث از بین بردن استرس که خود از عوامل کم شدن اسپرم در مردان است نیز می‌شود. 

ورزش‌های هوازی باعث بهبود گردش خون و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود اما لازم است به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که انجام برخی از ورزش‌های هوازی همچون دوچرخه زدن، برای مردان چندان مناسب نیست چراکه باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شود و مدت زمان زنده ماندن آن‌ها را کاهش می‌دهد.

5. دوری از مواد شیمیایی

برخی از مواد شیمایی برای آقایان مضر هستند و می‌توانند سبب کاهش تعداد اسپرم‌ها در آنان گردند. از مهم‌ترین این مواد شیمایی موارد زیر هستند:

  • بنزین
  • تولوئن
  • سرب
  • آهن‌آلات سنگین
  • مواد نقاشی و رنگ
  • حلال‌های طبیعی
  • آفت کش‌ها
  • سموم گیاهی
  • زایلین 

6. داشتن رژیم غذایی سالم

ویتامین‌های مختلفی شامل ویتامین C و E، سلنیوم، کاروتن، بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین و زیزانتین در جهت افزایش اسپرم در مردان موثر هستند. توصیه می‌شود آقایان برای افزایش اسپرم از رژیم غذایی سالم و متعادلی که شامل تمامی مواد معدنی و ویتامین‌های لازم باشد، استفاده کنند. در ادامه به مواد غذایی مفید در زمینه افزایش اسپرم در مردان اشاره کرده‌ایم:

  • میوه‌هایی همچون هلو، شلیل، آلبالو و گیلاس ، بلوبری، توت فرنگی، زغال اخته، گلابی، سیب، انگور، مرکبات، آلو، موز، کیوی، انبه، پاپایا، آناناس، انار، گوجه فرنگی، زیتون و …

  • سبزیجات و گیاهانی مانند جینسینگ، کنگرفرنگی، بامیه، کلم پیچ، فلفل، مارچوبه، هویج، کاهو، بروکلی و کلم قرمز و …

  • خشکبار مانند گردو، پسته، گردوی پی کان، فندق، بادام

  • دانه‌های روغنی مانند دانه‌ آفتاب‌گردان، دانه‌های کنجد و تخم بذر کتان

  • حبوبات مانند لوبیا قرمز، عدس و…

  • ماهی‌ها مانند سالمون وحشی، روغن ماهی (cod)، و روغن ماهی کوچک (haddock)
  • محصولات لبنی غنی شده با ویتامین D
  • و …

 

 7. کنترل استرس

داشتن استرس در مردان دارای عوارض بسیاری از جمله کاهش تعداد اسپرم‌ها و همینطور کاهش قوای جنسی می‌باشد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که به روش‌های مختلف شامل ریلکسیشن، یوگا، مدیتیشن و یا دریافت مشاروه از یک روانشناس استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.

 

8. استفاده از داروهای گیاهی 

برخی از دمنوش‌ها و داروهایی گیاهی در زمینه افزایش اسپرم در مردان موثر می‌باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • چای سبز
  • شنبلیله
  • و …

 

نکاتی در رابطه با تقویت و افزایش تعداد اسپرم

در رابطه با کاهش اسپرم در مردان به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • با افزایش سن کیفیت و تعداد اسپرم‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • بهتر است روزانه از مکمل‌های باروری همچون فولیک اسید استفاده شود.
  • توصیه می‌شود برای جلوگیری از کاهش اسپرم از خودارضایی جلوگیری شود.
  • اگر مرتبط با کار خود از لپ تاپ استفاده می‌کنید، بهتر است آن را روی پاهای خود قرار ندهید چراکه گرمای حاصل از لپ تاپ سبب کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شود.
  • از پوشیدن لباس و شلوار تنگ اجتناب کنید چراکه سبب افزایش دما و در نهایت کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌گردد. 
  • با استفاده از تغذیه سالم، رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن وزن خود را در محدوده سالمی نگه دارید.
  • از استفاده مداوم و ماندن طولانی در سونا و جکوزی بپرهیزید. 

سخن آخر 

یکی از موضوعات مهم در باروری مردان افزایش تعداد و کیفیت اسپرم‌ها می‌باشد چراکه از موارد شایع ناباروری در مردان کم بودن و یا ضعیف بودن اسپرم‌ها است. 

این موضوع می‌تواند علاوه بر عدم باروری دارای تاثیرات منفی بسیاری در جنبه‌های مختلف زندگی باشد. بنابراین توصیه می‌شود اگر در این زمینه مشکل دارید حتما در جهت درمان به موقع، به پزشک مراجعه کنید. 

در صورتی که احساس می‌کنید برای افزایش اسپرم و همینطور افزایش قوای جنسی خود نیازمند دریافت مشاوره می‌باشید، می‌توانید از مشاوره جنسی متخصصان مرکز نی نی مایند بهره ببرید. از مزیت‌های مشاوره تلفنی این است که این امکان را به شما می‌دهد تا راحت‌تر صحبت کنید و پیرامون مسئله مورد نظرتان راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش اسپرم در مردان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ورزش کردن سبب افزایش اسپرم در مردان می‌شود؟

بله، ورزش کردن در زمینه افزایش تعداد اسپرم و همینطور کاهش استرس در مردان موثر است که توضیحات تکمیلی آن را در متن مقاله فوق ارائه کرده ایم.

منبع: تقویت اسپرم در مردان



:: برچسب‌ها: تقویت اسپرم در مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال کدام ورزش‌ها می‌باشند؟ ورزش کردن از اقدامات موثر برای درمان کودکان بیش فعال است و در واقع یک امر ضروری برای آن‌ها می‌باشد. کودکان بیش فعال با ورزش کردن، می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند و بر روی حرکات‌شان کنترل بیشتری داشته باشند. همینطور ورزش کردن سبب کاهش استرس و افزایش انگیزه در آن‌ها می‌شود. برای کودکان بیش فعال در جهت تعدیل انتقال دهنده‌های عصبی، استفاده از داروهای محرک همچون ریتالین تجویز می‌شود اما لازم است بدانید که ورزش کردن به راحتی می‌تواند جایگزین درمان دارویی باشد. در ادامه قصد داریم به ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال بپردازیم. برای آشنایی بهرت با علائم بیش فعالی در کودکان کلیک کنید.

منیع: ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

فواید ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ورزش کردن در کودکان بیش فعال اثراتی مشابه با درمان دارویی دارد که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم:

  • ورزش کردن سبب افزایش جریان خون در مغز می‌شود و در نتیجه استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. 
  • ورزش منظم در کودکان بیش فعال سبب رشد مغز می‌گردد.
  • ترشح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، سبب افزایش تمرکز در کودکان می‌شود؛ ورزش کردن باعث ترشح یکی از این انتقال دهنده‌های عصبی با نام دوپامین می‌گردد. 
  • کودکان بیش فعال دارای انرژی زیادی هستند که می‌توانند بخشی از آن را از طریق ورزش کردن تخلیه کنند. 
  • ورزش کردن سبب تقویت عروق خونی در کودکان بیش فعال می‌شود و آن‌ها راحت‌تر می‌توانند فرآیند تمرکز و تقکر را انجام دهند. 
  • کودکان بیش فعال می‌توانند به واسطه ورزش کردن شادی و نشاط بیشتری را تجربه کنند و همینطور در جهت سلامتی جسمانی خود قدم بردارند. 

همینطور لازم است اشاره کنیم که ورزش کردن سبب افزایش اثربخشی داروهای بیش فعالی نیز می‌گردد. 

ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال

ورزش‌های متنوعی وجود دارد که کودکان بیش فعال می‌توانند به آن بپردازند؛ اما برخی از ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال مناسب‌تر است. در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با روش های درمان بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

1.فوتبال

اغلب کودکان به ورزش فوتبال علاقه‌مند هستند که بازی کردن آن می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف، تقویت کارکرد قلب و عروق و … شود.

جالب است بدانید افرادی که روزانه فوتبال بازی می‌کنند، افرادی شاد و پرانرژی هستند. این ورزش از بالا رفتن فشار و قند خون نیز جلوگیری می‌کند و سبب حفظ سلامت جسمانی بدن می‌گردد. 

2.شنا از ورزش های مناسب کودکان بیش فعال

شنا کردن از دیگر ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال است. شنا کردن سبب تقویت اندام‌ها و همینطور عضلات بدن می‌شود و در جهت حفظ استخوان بندی کودکان موثر است. 

همینطور شنا کردن سبب بهبود تنفس، افزایش حجم ریه‌ها، منظم کردن الگوی خواب، افزایش اعتماد به نفس، تقویت حس استقلال و …  نیز می‌شود.

لازم است اشاره کنیم محققان بر این عقیده هستند که ورزش شنا علائم بیش فعالی را نیز در کودکان مبتلا به این اختلال کاهش می‌دهد. اگر فرزند شما از شنا کردن و آب می‌ترسد، سعی کنید با دریافت مشاوره روانشناسی و استفاده از راهکارهای موثر همچون غلبه بر ترس با آب تنی در زیر دوش به او کمک کنید تا بر ترس خود غلبه کند.

3.جودو

جودو سبب افزایش آمادگی جسمانی فرد می‌گردد و افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی را به دنبال دارد. همینطور مقاومت دستگاه قلبی و عروقی در کودکانی که ورزش جودو انجام می‌دهند، افزایش پیدا می‌کند.

انجام ورزش جودو به صورت منظم و روزانه، سبب افزایش قدرت تمرکز و حافطه در کودکان بیش فعال می‌گردد و در واقع آن‌ها می‌توانند راحت‌تر از گذشته فعالیت‌های روازنه خود را انجام دهند. از دیگر مزیت‌های ورزش جودو این است که به ورزشکاران آموزش داده می‌شود تا به واسطه تمرین ذهنی بر فشارها و مشکلات زندگی غلبه کنند. بنابراین کودکان بیش فعال می‌توانند با انجام ورزش جودو در کودکی به درمان بیش فعالی خود کمک کنند و یاد بگیرند در بزرگسالی بهتر زندگی کنند. 

4.کاراته از ورزش های مناسب کودکان بیش فعال

از دیگر ورزش‌هایی که به کودکان بیش فعال کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر روی کارها و انرژی خود داشته باشند، کاراته است. کودکان بیش فعال با ورزش کاراته خودکنترلی و خود تنظیمی را می‌آموزند؛ به این معنی که آن‌ها باید در ابتدای حرکت‌ها، به استاد خود تعظیم کنند و سپس برای مدتی بی‌حرکت بمانند و با تمرکز به حرکات خود ادامه دهند. همین موضوع به معنای افزایش خودتنظیمی در کودکان بیش فعال است.

در صورتی که کودکان بیش فعال به ورزش کاراته علاقه‌مند باشند و آن را ادامه دهند، شما به وضوح می‌توانید اثرات آن را بر روی کودک خود مشاهده کنید؛ چراکه کاراته ضمن اینکه به کودکان اعتماد به نفس می‌دهد، تمرکز کردن را نیز به آن‎‌ها می‌آموزد. 

از سویی دیگر در ورزش کاراته فرد باید با نفر دوم به تمرین بپردازد و یاد بگیرد بدون آسیب زدن به طرف مقابل حرکات خود را اجرا کند. همین موضوع به مرور سبب می‌شود که کودکان بیش فعال پرخاشگری کمتری نسبت به گذشته داشته باشد. 

5. ژیمناسیک

ورزش ژیمناستیک با افزایش انعطاف‌پذیری و سرعت عمل در کودکان همراه است و آن‌ها را به انسان های چابک‌تری تبدیل می‌کند. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که ژیمناستیک در سنین کم‌تر از 9 سال سبب کوتاه ماندن قد می‌شود، چراکه به محل‌های رشد استخوانی فشار وارد کند. جالب است بدانید این ورزش در کودکان با سنین 9 سال به بعد نتیجه عکس دارد و سبب افزایش قد می‌گردد. 

6.ایروبیک

تمامی ورزش‌های هوازی همچون ایروبیک، می‌تواند سبب سوزاندن انرژی‌های اضافی در کودکان بیش فعال شود و اثرات مثبتی را بر روی آن‌ها بگذارد. ایروبیک از جمله ورزش‌های هوازی است که سبب کارکرد بهتر مغز و بهبود تمرکز ذهنی در کودکان مبتلا به بیش فعالی می‌گردد.

آیا ورزش‌های تیمی برای کودکان بیش فعال مناسب هستند؟

از مزیت‌های ورزش‌های تیمی این است که روحیه همکاری و همدلی را در کودکان تقویت می‌کند و به تدریج سبب اجتماعی‌تر شدن آن‌ها می‌شود، اما برای کودکان بیش فعال چندان مناسب نیست.

بهترین ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال ورزش‌هایی است که آن‌ها بتوانند طی آن تمرکز کنند. در ورزش‌های تیمی مربی نمی‌تواند بر روی یک شخص تمرکز داشته باشد، به همین دلیل برای کودکان بیش فعال چندان توصیه نمی‌شود. 

لازم است پیرامون ورزش فوتبال که پیش‌تر اشاره کردیم برای کودکان بیش فعال مناسب است به این نکته اشاره کنیم که این ورزش به دلیل داشتن زمان استراحت کم و حرکت دائم بازیکنان، ضمن تیمی بودن ورزش، برای کودکان بیش فعال مناسب است. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اختلالات عصبی رشدی را نیز بخوانید.

کدام ورزش‌ها در بهبود بیش فعالی تاثیر کمی دارد؟

برخی ورزش‌ها همچون وزنه برداری، بولینگ، بیسبال و … به دلیل اینکه از ورزش‌های کم‌تحرک می‌باشند، برای کودکان بیش فعال چندان مناسب نیستند. 

شما عزیزان می‌توانید برای اینکه به مسیر کودکتان جهت دهید و با انتخاب ورزش مناسب به او کمک کند تا در درمان بیش فعالی خود قدم بردارد، از مشاوره کودک نی نی مایند استفاده کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

آیا ورزش کردن به تنهایی می‌تواند سبب بهبودی کودکان بیش فعال شود؟

ورزش و یا بازی کردن می‌تواند به عنوان بخشی از روند درمان کودکان بیش فعال باشد؛ در کنار این موضوع نحوه برخورد والدین بسیار اهمیت دارد. بنابراین در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه نیازمند راهنمایی‌های بیشتری می‌باشید، می‌توانید از مشاوره تخصصی مرکز ذهن نو بهره ببرید.

کودکان بیش فعال باید روزانه چقدر ورزش کند؟

توصیه می‌شود کودکان بیش فعال روزانه و به طور منظم روزی یک ساعت ورزش کنند. 

منیع: ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال



:: برچسب‌ها: ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان افسردگی بدون دارو یا درمان غیر دارویی افسردگی به روش‌ها و تکنیک های روانشناسی برای مقابله با افسردگی اتلاق می‌شود. افسردگی از جمله اختلالات خلقی است که نیاز به مداخله و درمان دارد. چراکه اگر علائم‌افسردگی به صورت مداوم ادامه پیدا می‌کنند، تا جایی که زندگی و عملکرد او مختل می‌گردد. امروزه افسردگی به روش‌های مختلفی درمان می‌شود و توصیه متخصصان این است که افراد افسرده از دو روش دارودرمانی و روان درمانی به طور همزمان استفاده کنند؛ چراکه سریع‌تر به بهبودی می‌رسند. اما با توجه به عوارضی که داروهای ضدافسردگی دارند، روش‌های درمانی غیردارویی افسردگی طرفداران بیشتری دارد و افراد می‌توانند با یادگیری مهارت‌های زندگی و همینطور توانایی مدیریت استرس بر بیماری خود غلبه کنند. برای شروع درمان افسردگی کلیک کنید.

منبع: درمان افسردگی بدون دارو

علت نیاز به استفاده از درمان بدون دارو برای افسردگی

یکی از اختلالات خلقی رایج، بیماری افسردگی است که هر کس حداقل یک بار در طول زندگی به آن دچار می‌شود؛ به همین دلیل به آن سرماخوردگی روانی نیز می‌گویند.

کسانی که افسردگی را تجربه می‌کنند، نسبت به زندگی بی‌علاقه هستند و نمی‌توانند لذتی را تجربه کنند. افراد افسرده مشکلات متعددی را در ابعاد مختلف هیجانی، شناختی، انگیزشی و جسمانی دارند که همین موضوع به معنای لزوم دریافت درمان به موقع و البته موثر است. مسلما دارو نمی‌تواند بر تمام این ابعاد تاثیر بگذارد، بلکه این قدرت ذهن است که می‌تواند در برابر چالش های شناختی بایستد.

درمان غیردارویی افسردگی

طیف وسیعی از درمان افسردگی بدون دارو شناخته شده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای اقدام به موقع پیشنهاد می‌شود مقاله نشانه های افسردگی را بخوانید.

1. درمان روانکاوانه

از درمان های غیردارویی افسردگی ، درمان روانکارانه می‌باشد که هدف از آن این است که شخصیت بیمار طی آن قوی‌تر گردد.

بنابراین در روش درمان روانکاوانه هدف پزشک از بین بردن نشانه‌های افسردگی و همینطور تسکین درد بیمار نیست. بلکه او سعی می‌کند از برخی تکنیک‌های خاص استفاده کند تا روش‌های برقراری ارتباط، توانایی تجربه هیجانات بالا، سازگاری بیشتر و … را به بیمار بیاموزد. لازم است اشاره کنیم که نتیجه این نوع از روش درمان افسردگی بدون دارو طی یک مدت زمان طولانی موثر واقع می‌شود.

2. رفتار درمانی

روش دیگری که به عنوان روش درمان غیردارویی افسردگی نیز شناخته شده است، رفتار درمانی است. طی این روش پزشک سعی می‌کند رفتار بیمار را اصلاح کند و یا آن‌ها را با دیگر رفتارها جایگزین نماید؛ به طوری که فرد پس از انجام آن‌ها از جامعه و اطرافیان خود، بازخوردهای مثبتی دریافت کند. 

طی این روش به مرور الگوهای غیرانطباقی فرد افسرده از بین می‌رود؛ این الگوها دقیقا همان مواردی بوده‌اند که سبب طرد بیمار از سوی دیگر افراد می‌شده‌اند. این درمان به مرور سبب می‌شود که بیمار احساس بهتری داشته باشد و بتواند از زندگی لذت ببرد.

3.شناخت درمانی

در روش شناخت درمانی برای درمان افسردگی بدون دارو پزشک سعی می‌کند تفکر افراد را در مورد افسردگی بشناسد و آن‌ها را تغییر دهد. در واقع فرضیه درمانگر بر اساس شناخت درمانی این است که فرد افسرده پیرامون افسردگی افکار ناکارآمدی دارد و استفاده از الگوهای غلط در زندگی سبب بروز افسردگی در او شده‌ است.

بنابراین او سعی دارد تا با شناخت درمانی، این الگوهای غلط و منفی را شناسایی کند و به فرد افسرده کمک کند با شناسایی و اصلاح آن‌ها، احساسات غم و اندوه و در نهایت نشانه‌های افسردگی را از بین ببرد.

4. خانواده درمانی

از دیگر رویکردهایی که در درمان افسردگی به کار گرفته می‌شود، خانواده درمانی است. این روش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پزشک متوجه شود خانواده فرد افسرده در شکل گیری بیماری او و یا تداوم آن دخیل هستند.

طی روش خانواده درمانی، فرد می‌تواند از حمایت‌های خانواده خود نیز برخوردار شود. همینطور فرآیندهای غلط خانوادگی نیز طی این روش اصلاح می‌شوند.

5. درمان بین فردی

درمان بین فردی نیز از روش‌های درمان غیر دارویی افسردگی است که هدف پزشک بررسی مشکلات ارتباطی فرد افسرده می‌باشد. در واقع طی این روش پزشک بر این باور است که مشکلات ارتباطی فرد افسرده سبب بروز نشانه‌های افسردگی در او شده است. بنابراین درمانگر بر اساس این روش در صدد رفع پیچیدگی‌های روابط بین فردی می‌باشد.

آیا درمان دارویی افسردگی موثر است؟

توصیه پزشکان این است که افراد افسرده به طور همزمان درمان دارویی و غیردارویی دریافت کنند چراکه به نتایج بهتری می‌رسند.

افسردگی به دلیل به وقوع پیوستن تغییرات شیمایی در مغز ایجاد می‌شود و مصرف داروهای ضد افسردگی، می‌تواند آن‌ها را تنظیم کرده و به حالت اولیه برگرداند. 

معمولا داروهای ضدافسردگی با عوارض جانبی بسیاری همراه هستند اما پس از گذشت مدتی از مصرف و همینطور قطع دارو پس از بهبودی، این عوارض نیز به مرور از بین می‌روند. برای اطلاع از بهترین درمان برای خود حتما مشاوره افسردگی دریافت نمایید.

میزان اثربخشی درمان افسردگی بدون دارو

درمان‌های غیردارویی افسردگی شامل شناخت درمانی، رفتار درمانی، درمان بین فردی، گشتالت درمانی، ذهن آگاهی، طرحواره درمانی و … جزو روش‌های درمانی کوتاه مدت می‌باشند که اثربخشی آن‌ها تایید شده است. برخی دیگر از درمان های افسردگی بدون دارو همچون روانکاوی نیازمند مدت زمان طولانی‌تری است، اما این روش نیز موثر واقع می‌شود.

علاوه بر روش‌هایی که در این مقاله جهت درمان غیردارویی افسردگی به آن اشاره کردیم، تغییر سبک زندگی همراه با این جلسات درمانی نیز می‌تواند سبب از بین رفتن علائم و نشانه‌های افسردگی شود. 

کسانی که تغذیه خوبی دارند و به طور روزانه ورزش می‌کنند، می‌توانند تاثیرات بیشتری از جلسات درمانی غیردارویی افسردگی دریافت کنند. همینطور بهتر است افراد سعی کنند مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر را ترک کنند و به جای آن مطالعه نمایند و یا بنویسند. تمامی این روش‌ها به عنوان مکمل روش‌های درمانی افسردگی شناخته شده است. 

مزیت درمان افسردگی بدون دارو چیست؟

از مزیت‌های درمان غیردارویی افسردگی این است که پزشک و متخصص به شما کمک می‌کند تا از ماهیت بیماری خود مطلع شوید و آگاهی بیشتری نسبت به آن پیدا کنید. 

پزشک در جلسات مشاوره، به صورت تخصصی اقدام به بررسی و شرح حال بیمار می‌کند و در نهایت تلاش دارد علت افسردگی او را پیدا کند. بنابراین بیمار می‌تواند طی این جلسات عواملی که باعث ایجاد افسردگی او شده‌اند را شناسایی کند و در نهایت در زندگی خود از آن‌ها فاصله بگیرد. 

همینطور پزشک در طی جلسات درمانی به بیمار کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های حل مسئله، مدیریت بحران و تغییر سبک زندگی خود بتواند با بیماری افسردگی مقابله کند. 

تنها نکته‎‌ای که وجود دارد این است که زمانی جلسات درمانی غیردارویی افسردگی موثر واقع می‌شود که حتما در یک مرکز معتبر و توسط پزشکان باتجربه انجام شود. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های تخصصی و درمان غیردارویی افسردگی به مرکز مشاوره تخصصی ذهن نو مراجعه کنید و انوع خدمات درمانی در زمینه اختلالات روانی را از برترین مشاوران و متخصصان این مرکز دریافت نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان غیردارویی افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا روش‌های درمان غیردارویی افسردگی نسبت به روش‌های دارویی موثرتر هستند؟

نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که کدام یک از روش‌های درمان دارویی و یا درمان بدون دارو در بهبود علائم افسردگی موثرتر است. معمولا پزشک متناسب با شرح حال بیمار و شدت افسردگی در او یکی از روش‌ها و یا ترکیبی از دو روش را پیشنهاد می‌کند. به طور کلی اگر علائم افسردگی در فرد شدید نباشد، درمان‌های غیردارویی و روان درمانی می‌تواند در بهبود وضعیت فرد موثر واقع شود؛ اما اگر علائم افسردگی فرد شدید باشد، به طوری که خطر خودکشی وجود داشته باشد، تشخیص متخصصان استفاده ار داروهای ضد افسردگی است. تفاوت این دو روش در این است که روان درمانی بدون عوارض می‌باشد اما مصرف داروهای ضد افسردگی با برخی عوارض برای بیمار همراه است.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان افسردگی بدون دارو



:: برچسب‌ها: درمان افسردگی بدون دارو ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا به دنبال مراکز آزمایش ازدواج اهواز می‌گردید؟ آیا از هدف این آزمایش و نتیجه‌ای که به دست می‌آید اطلاعی دارید؟ در آزمایش ازدواج نمونه‌های خون از زن و مرد گرفته می‌شود و بر اساس زمینه‌های ژنتیکی نهفته احتمال بروز تالاسمی در فرزندان مشخص می‌گردد. با این حال شما برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایر بیماری‌های ژنتیکی قابل توارث یا اطمینان از سلامت خود و همسرتان از نظر مبتلا بودن به انواع بیماری‌ها می‌توانید آزمایش‌های اختیاری و جانبی دیگری را نیز انجام دهید. در صورتی که در اهواز زندگی می‌کنید و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد مراکز آزمایش ازدواج در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین بهره بردن از مشاوره ازدواج در کنار انجام آزمایش‌ها می‌تواند خیال شما را بابت ازدواج راحت تر کند.

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج اهواز و شهرستان‌های خوزستان

اقدامات قبل از ازدواج در مراکز آزمایش ازدواج اهواز

ازدواج یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در زندگی است. همه انسان‌ها دوست دارند زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند و بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. برای اینکه افراد شتاب زده عمل نکنند و بهترین تصمیم گیری را در فرایند ازدواج خود داشته باشند توصیه می‌شود که قبل از ازدواج یکسری اقدامات را انجام دهند تا بتوانند عواملی نظیر میزان سلامت جسمانی، سلامت روانی و ویژگی‌های روان شناختی شریک زندگی شان را بسنجند و در نهایت با دید بازتر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. ما در ادامه به فرایندهای مختلفی که باید در این زمینه انجام بگیرد اشاره کرده‌ایم. در نظر گرفتن این فرایندها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ازدواج موفق‌تری داشته باشید و در آینده با مشکل کم‌تری روبه‌رو شوید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج موفق کلیک کنید. 

کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج

کمک گرفتن از یک روانشناس و پیگیری جلسات مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شناخت بیشتری در مورد روحیات یکدیگر دست یابید. همچنین با افزایش بینش نسبت به نیازها و معیارهای خود به این نتیجه می‌رسید که چقدر می‌توانید با فرد مقابل خود سازگار شده و در طول زندگی مشترک در کنار او احساس رضایت و تفاهم داشته باشید. روانشناس برای اینکه بتواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری هریک از شما ارائه دهد ممکن است از آزمون‌های شخصیتی و سایر تست‌های روان شناختی در کنار جلسات مشاوره کمک بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره ازدواج کلیک کنید.

انجام آزمایش‌های مرتبط با سلامتی در مراکز آزمایش ازدواج اهواز

علاوه بر اینکه افراد نیاز دارند در مورد ویژگی‌های روانی و رفتاری یکدیگر اطلاعات کسب کنند حق دارند در مورد میزان سلامت جسمانی فرد مقابل نیز به شناخت بیشتری دست یابند و احتمال بروز مشکلات ژنتیکی برای فرزندان را از قبل بدانند. از همین رو شما می‌توانید اقداماتی نظیر انجام آزمایش‌های ژنتیک، آزمایش ایدز، هپاتیت و … را قبل از ازدواج در دستور کار خود قرار دهید. البته در برخی فرهنگ‌ها درخواست آزمایش‌هایی نظیر ایدز ممکن است نوعی توهین برداشت شود و باعث بروز واکنش نامناسب در طرف مقابل شود. در این شرایط ابتدا لازم است آمادگی لازم را در فرد ایجاد نمایید، درخواست خود را در یک موقعیت متناسب مطرح کنید و یا از مشاور خود بخواهید تا در مورد این بیماری‌ها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد تا زمینه و آمادگی لازم برای انجام تست آن‌ها در هردوی شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : روانشناسی ازدواج | چرا باید برای ازدواج به روانشناسی مراجعه کرد؟

آدرس مراکز آزمایش ازدواج اهواز

مرکز آزمایش ازدواج نرگس خوزستان، اهواز، کیانپارس، خیابان میهن شرقی، پلاک ۱۸
مرکز آزمایش ازدواج شهيد دكتر حكيم خوزستان، اهواز، امانيه، ميدان مولوي، خیابان مدرس، درمانگاه شهيد دكتر حكيم
مرکز آزمایش ازدواج ميلاد خوزستان، اهواز، خشايار، نبش كيان، روبروي بانك سپه
مرکز آزمایش ازدواج اهواز خوزستان، اهواز، خیابان نادري، نبش خوانساري، مجتمع پزشكي ميلاد
مرکز آزمایش ازدواج محمديان خوزستان، اهواز، كوي ملت، بين خیابان اقبال و عامري، پلاک ۳۹
مرکز آزمایش ازدواج كيميا خوزستان، اهواز، چهارراه نادري، پشت انتقال خون، مجتمع پزشكي آرين، طبقه سوم، واحد ۱۰
مرکز آزمایش ازدواج ناصر خوزستان، انديمشك، خیابان طالقااني، جنب موسسه قوامين، طبقه دوم، درمانگاه شبانه روزي ناصر
مرکز آزمایش ازدواج سلامت خوزستان، بهبهان، خیابان جوانمردي، كوچه پزشكان
مرکز آزمایش ازدواج نشاط خوزستان، دزفول، خیابان طالقاني، خیابان نشاط،  روبروي پشتيباني نيروي انتظامي
مرکز آزمایش ازدواج رويان خوزستان، دزفول، خیابان طالقاني، روبروي پاركينگ آقا ميري، كوچه سيم دشت (روزهاي فرد)
مرکز آزمایش ازدواج سلامت خوزستان، ماهشهر، خیابان منتظري، پشت نانوايي جهاد
مرکز آزمایش ازدواج دولتي خوزستان، كيانپارس، خیابان اسفند غربي، مركز خدمات الهادي
مرکز آزمایش ازدواج نورژن خوزستان، اهواز، کیانپارس، خیابان پهلوان غربی، نرسیده به پل صیاد شیرازی، پلاک ۱۴۴
مرکز آزمایش ازدواج دکتر مهدی بیژن زاده خوزستان، اهواز، گلستان، بیمارستان گلستان، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی
مرکز آزمایش ازدواج دکتر قندیل  خوزستان، اهواز، کیانپارس، خیابان اردیبهشت، بین الهام و سروش شرقی، ساختمان الهام
مرکز آزمایش ازدواج پاستور خوزستان، اهواز، کیانپارس، خیابان اسفند شرقی، پلاک ۱۹
مرکز آزمایش ازدواج ايذه خوزستان، ايذه، خیابان امام، روبروي داروخانه عابدين

آزمایش ازدواج چیست؟

آزمایش ازدواج یکی از فرایندهای اجباری است که زوجین باید قبل از عقد رسمی انجام دهند. در طی این آزمایش نمونه خون از هردو نفر گرفته می‌شود و براساس فاکتورهای ژنتیکی نهفته در آن احتمال بروز بیماری تالاسمی در فرزندان مشخص می‌شود. به دلیل شیوع بالای این بیماری در ایرانیان این آزمایش در برنامه مداخلات پیش از ازدواج گنجانده شده است.

بیماری تالاسمی دو شکل مینور و ماژور دارد. افرادی که مبتلا به شکل مینور این بیماری باشند هیچ گونه علامت خاصی نخواهند داشت و ممکن است ندانند دچار این مشکل هستند. اما ازدواج دو فرد با تالاسمی مینور باعث می‌شود که به احتمال زیاد فرزندان دچار شکل ماژور این بیماری شوند و در نتیجه با علائم تالاسمی به دنیا بیایند. در آزمایش ازدواج در کنار نمونه خون از زوجین آزمایش ادرار نیز گرفته می‌شود که اعتیاد به مواد مخدر را می‌سنجد.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج | آشنایی با انواع اشکال ازدواج

آزمایش های اختیاری در مراکز آزمایش ازدواج اهواز

داشتن فرزندانی سالم و تشکیل یک خانوداه شاداب یکی از انگیزه‌های اصلی ازدواج برای بسیاری از افراد است. از همین رو بسیار اهمیت دارد که از قبل در مورد بیماری‌های قابل توارث و مشکلات ژنتیکی فکر کنید. با توجه به اینکه در آزمایش اجباری ازدواج تنها احتمال بروز بیماری تالاسمی سنجیده می‌شود سایر مشکلات نظیر نظیر انواع عقب ماندگی‌های جسمی و ذهنی ژنتیکی نادیده گرفته می‌شوند. از همین رو برای تخمین احتمال بروز این مشکلات لازم است از آزمایش‌های تکمیلی دیگر استفاده کنید. این امر به خصوص برای کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا بیماری ژنتیکی خاصی در خانواده شان جریان دارد از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج | روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا قبل از انجام آزمایش ازدواج محدودیت خاصی برای مصرف داروها وجود دارد؟

بله تا 72 ساعت قبل از انجام آزمایش لازم است که از خوردن داروهای کدئین دار خودداری کنید.

آیا مشاوره ازدواج می تواند ملاک ها و معیارهای مناسب برای انتخاب همسر را در اختیار ما قرار دهد؟

در انتخاب همسر باید به این مسئله توجه داشته باشید که دو دسته معیار عمومی و شخصی وجود دارند. معیارهای عمومی می‌توانند مسائلی نظیر فاکتورهای اخلاقی کلی نظیر متعهد بودن، مسئولیت پذیری و صداقت را در بر بگیرند که روانشناسان در مورد آن‌ها به شما اطلاعات می‌دهد اما مسئله بسیار مهم تر ملاک‌های شخصی و منحصر به فردی است که شما برای خود دارید و در واقع بدون آن‌ها نمی‌توانید رضایت خاطر داشته باشید. روانشناس تلاش می‌کند تا با ایجاد مهارت خودآگاهی به شما کمک کند تا این معیارها را در خود شناسایی کنید و به این ترتیب انتخاب بهتری داشته باشید. برای آشنایی با ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

روانشناسان در مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به ما می‌کنند؟

همان طور که گفته شد مشاوره ازدواج به شما کمک می‌کند تا الگوهای شخصیتی و پایدار رفتار شریک آینده‌تان را بیشتر بشناسید، در مورد ملاک‌ها و معیارهای خود به درک روشن‌تری برسید و در نهایت با توجه به تناسب ویژگی‌های خود با فرد مقابل به تصمیم بهتری در مورد آینده‌تان برسید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج اهواز و شهرستان‌های خوزستان



:: برچسب‌ها: آدرس مراکز آزمایش ازدواج اهواز و شهرستان‌های خوزستان ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا به دنبال مراکز آزمایش ازدواج قم می‌گردید؟ آیا از هدف این آزمایش و نتیجه‌ای که به دست می‌آید اطلاعی دارید؟ در آزمایش ازدواج نمونه‌های خون از زن و مرد گرفته می‌شود و بر اساس زمینه‌های ژنتیکی نهفته احتمال بروز تالاسمی در فرزندان مشخص می‌گردد. با این حال شما برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایر بیماری‌های ژنتیکی قابل توارث یا اطمینان از سلامت خود و همسرتان از نظر مبتلا بودن به انواع بیماری‌ها می‌توانید آزمایش‌های اختیاری و جانبی دیگری را نیز انجام دهید. در صورتی که در قم زندگی می‌کنید و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد مراکز آزمایش ازدواج در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین بهره بردن از مشاوره ازدواج در کنار انجام آزمایش‌ها می‌تواند خیال شما را بابت ازدواج راحت تر کند.

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج قم و شهرستان‌های استان قم

اقدامات قبل از ازدواج در مراکز آزمایش ازدواج قم

ازدواج یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در زندگی است. همه انسان‌ها دوست دارند زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند و بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. برای اینکه افراد شتاب زده عمل نکنند و بهترین تصمیم گیری را در فرایند ازدواج خود داشته باشند توصیه می‌شود که قبل از ازدواج یکسری اقدامات را انجام دهند تا بتوانند عواملی نظیر میزان سلامت جسمانی، سلامت روانی و ویژگی‌های روان شناختی شریک زندگی شان را بسنجند و در نهایت با دید بازتر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. ما در ادامه به فرایندهای مختلفی که باید در این زمینه انجام بگیرد اشاره کرده‌ایم. در نظر گرفتن این فرایندها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ازدواج موفق‌تری داشته باشید و در آینده با مشکل کم‌تری روبه‌رو شوید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج موفق کلیک کنید. 

کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج

کمک گرفتن از یک روانشناس و پیگیری جلسات مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شناخت بیشتری در مورد روحیات یکدیگر دست یابید. همچنین با افزایش بینش نسبت به نیازها و معیارهای خود به این نتیجه می‌رسید که چقدر می‌توانید با فرد مقابل خود سازگار شده و در طول زندگی مشترک در کنار او احساس رضایت و تفاهم داشته باشید. روانشناس برای اینکه بتواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری هریک از شما ارائه دهد ممکن است از آزمون‌های شخصیتی و سایر تست‌های روان شناختی در کنار جلسات مشاوره کمک بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره ازدواج کلیک کنید.

انجام آزمایش‌های مرتبط با سلامتی در مراکز آزمایش ازدواج قم

علاوه بر اینکه افراد نیاز دارند در مورد ویژگی‌های روانی و رفتاری یکدیگر اطلاعات کسب کنند حق دارند در مورد میزان سلامت جسمانی فرد مقابل نیز به شناخت بیشتری دست یابند و احتمال بروز مشکلات ژنتیکی برای فرزندان را از قبل بدانند. از همین رو شما می‌توانید اقداماتی نظیر انجام آزمایش‌های ژنتیک، آزمایش ایدز، هپاتیت و … را قبل از ازدواج در دستور کار خود قرار دهید. البته در برخی فرهنگ‌ها درخواست آزمایش‌هایی نظیر ایدز ممکن است نوعی توهین برداشت شود و باعث بروز واکنش نامناسب در طرف مقابل شود. در این شرایط ابتدا لازم است آمادگی لازم را در فرد ایجاد نمایید، درخواست خود را در یک موقعیت متناسب مطرح کنید و یا از مشاور خود بخواهید تا در مورد این بیماری‌ها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد تا زمینه و آمادگی لازم برای انجام تست آن‌ها در هردوی شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : روانشناسی ازدواج | چرا باید برای ازدواج به روانشناسی مراجعه کرد؟

آدرس مراکز آزمایش ازدواج قم

مرکز آزمایش ازدواج آریاژن قم، خیابان ۴۵ متری صدوق، ۳۰ متری قائم، بلوار محمودنژاد، تقاطع عراقی، ساختمان شهر پزشکان
مرکز آزمایش ازدواج فرزند سالم قم، فلکه رسالت، مجتمع نگین شهر، طبقه دوم، واحد ۰۲
مرکز آزمایش ازدواج قم قم، فلكه شهید صدوقی (زنبیل آباد)، ابتدای بلوار عطاران
مرکز آزمایش ازدواج پویا قم، بلوار تعاون، تعاون ۴، شهیدان نوری
مرکز آزمایش ازدواج پارسیپل قم، بلوار امین، بین کوچه ۲۴ و ۲۶، ساختمان بانک دی
مرکز آزمایش ازدواج پارس قم، زنبیل آباد، بلوار شهید صدوقی، خیابان زنبیل آباد

آزمایش ازدواج چیست؟

آزمایش ازدواج یکی از فرایندهای اجباری است که زوجین باید قبل از عقد رسمی انجام دهند. در طی این آزمایش نمونه خون از هردو نفر گرفته می‌شود و براساس فاکتورهای ژنتیکی نهفته در آن احتمال بروز بیماری تالاسمی در فرزندان مشخص می‌شود. به دلیل شیوع بالای این بیماری در ایرانیان این آزمایش در برنامه مداخلات پیش از ازدواج گنجانده شده است.

بیماری تالاسمی دو شکل مینور و ماژور دارد. افرادی که مبتلا به شکل مینور این بیماری باشند هیچ گونه علامت خاصی نخواهند داشت و ممکن است ندانند دچار این مشکل هستند. اما ازدواج دو فرد با تالاسمی مینور باعث می‌شود که به احتمال زیاد فرزندان دچار شکل ماژور این بیماری شوند و در نتیجه با علائم تالاسمی به دنیا بیایند. در آزمایش ازدواج در کنار نمونه خون از زوجین آزمایش ادرار نیز گرفته می‌شود که اعتیاد به مواد مخدر را می‌سنجد.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج | آشنایی با انواع اشکال ازدواج

آزمایش های اختیاری در مراکز آزمایش ازدواج قم

داشتن فرزندانی سالم و تشکیل یک خانوداه شاداب یکی از انگیزه‌های اصلی ازدواج برای بسیاری از افراد است. از همین رو بسیار اهمیت دارد که از قبل در مورد بیماری‌های قابل توارث و مشکلات ژنتیکی فکر کنید. با توجه به اینکه در آزمایش اجباری ازدواج تنها احتمال بروز بیماری تالاسمی سنجیده می‌شود سایر مشکلات نظیر نظیر انواع عقب ماندگی‌های جسمی و ذهنی ژنتیکی نادیده گرفته می‌شوند. از همین رو برای تخمین احتمال بروز این مشکلات لازم است از آزمایش‌های تکمیلی دیگر استفاده کنید. این امر به خصوص برای کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا بیماری ژنتیکی خاصی در خانواده شان جریان دارد از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج | روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا قبل از انجام آزمایش ازدواج محدودیت خاصی برای مصرف داروها وجود دارد؟

بله تا 72 ساعت قبل از انجام آزمایش لازم است که از خوردن داروهای کدئین دار خودداری کنید.

آیا مشاوره ازدواج می تواند ملاک ها و معیارهای مناسب برای انتخاب همسر را در اختیار ما قرار دهد؟

در انتخاب همسر باید به این مسئله توجه داشته باشید که دو دسته معیار عمومی و شخصی وجود دارند. معیارهای عمومی می‌توانند مسائلی نظیر فاکتورهای اخلاقی کلی نظیر متعهد بودن، مسئولیت پذیری و صداقت را در بر بگیرند که روانشناسان در مورد آن‌ها به شما اطلاعات می‌دهد اما مسئله بسیار مهم تر ملاک‌های شخصی و منحصر به فردی است که شما برای خود دارید و در واقع بدون آن‌ها نمی‌توانید رضایت خاطر داشته باشید. روانشناس تلاش می‌کند تا با ایجاد مهارت خودآگاهی به شما کمک کند تا این معیارها را در خود شناسایی کنید و به این ترتیب انتخاب بهتری داشته باشید. برای آشنایی با ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

روانشناسان در مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به ما می‌کنند؟

همان طور که گفته شد مشاوره ازدواج به شما کمک می‌کند تا الگوهای شخصیتی و پایدار رفتار شریک آینده‌تان را بیشتر بشناسید، در مورد ملاک‌ها و معیارهای خود به درک روشن‌تری برسید و در نهایت با توجه به تناسب ویژگی‌های خود با فرد مقابل به تصمیم بهتری در مورد آینده‌تان برسید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج قم و شهرستان‌های استان قم



:: برچسب‌ها: آدرس مراکز آزمایش ازدواج قم و شهرستان‌های استان قم ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرزندان شاد چه والدینی دارند؟ این سؤال دغدغه اساسی بسیاری از والدین است. همه ما دوست داریم فرزندان‌مان شاد و موفق باشند. سلامت روان فرزندان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در تربیت فرزندمان به دنبال آن هستیم. باید گفت که این موضوع رابطه مستقیمی با سبک تربیتی والدین دارد. هرچقدر بتوانید رابطه خود را با فرزندان‌تان صمیمی‌تر نگه دارید فرزندان شادتری خواهید داشت. به همین نسبت مشکلاتی که در خانواده پیش می‌آیند و شرایط روحی اعضا می‌تواند روی سلامت روان فرزندان شما تأثیرگذار باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم راهکارهایی را برای داشتن فرزندان شاد ارائه کنیم. به‌علاوه این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاورین کودک در تربیت آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: فرزندان شاد چه والدینی دارند؟

نقش والدین در داشتن فرزندان شاد

خانواده و والدین حداقل تا سنین نوجوانی مهم‌ترین پایگاهی است که در شکل‌گیری شخصیت فرزند شما تأثیر دارد. روان‌شناسان معتقدند تک‌تک رفتارهای شما و حال روحی‌تان حتی از زمان بارداری مادر می‌تواند روی سلامت روان و احساس شادی و خوشبختی کودک تأثیر داشته باشد. به همین خاطر بهتر است با راهکارهایی که به شما در داشتن فرزندانی شاد کمک می‌کنند آشنا شوید. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از تمامی موارد مورد نیاز برای آموزش به کودکان کلیک کنید.

برای فرزندان‌تان زمان بگذارید

مهم‌ترین چیزی که در سلامت روان و احساس شادی فرزندان شما تأثیر دارد این است که برای آن‌ها وقت بگذارید. تنها در این صورت است که آن‌ها احساس می‌کنند یک خانواده واقعی دارند. به همین خاطر سعی کنید حتماً در طول روز زمانی را به فرزندتان اختصاص بدهید. بازی‌کردن با آن‌ها، صحبت‌کردن از اتفاقاتی که در طول روز افتاده و همین‌طور خواندن کتاب‌های داستان از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانید امتحان کنید.

فرزندان شاد با آموزش قدردانی و تشکر

یکی از رموز احساس شادی و آرامش حتی در بزرگسالی قدردانی است. کسانی که نسبت به داشته‌های خود احساس مثبتی دارند طبیعتاً در مقایسه با آن‌هایی که از همه چیز شاکی هستند آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند. به همین خاطر بهتر است از کودکی به فرزندان خود آموزش بدهید که بابت داشته‌های خود شاکر باشند. یکی از تمرین‌هایی که در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد این است که همه چیز را ساده و راحت در اختیار کودک قرار ندهید. اجازه بدهید آن‌ها قدر و ارزش آن چه را به دست می‌آورند بفهمند و همچنین تشکر کردن از دیگران و همین‌طور خداوند را حتی بابت اتفاقات ساده به آن‌ها آموزش دهید.

مهارت‌های حل مسئله را به فرزندان آموزش بدهید

فرزندان شاد مهارت‌های بیشتری دارند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که چطور با مشکلات مواجه شوند و چطور آن‌ها را حل کنند. داشتن این توانایی باعث می‌شود که کودک اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشد. این موضوع باعث ایجاد احساس آرامش در آن‌ها می‌شود. به همین خاطر کودکانی که مهارت‌های ضروری زندگی را آموزش می‌بینند نسبت به دیگران احساس شادی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

آموزش مهارت‌های ارتباطی و برقراری فرصت رابطه اجتماعی

همان‌طور که گفتیم داشتن مهارت‌های مختلف می‌تواند احساس شادی و اعتمادبه‌نفس را به فرزند شما هدیه بدهد. یکی دیگر از این مهارت‌های کلیدی توانایی برقراری رابطه اجتماعی با دیگران است. همه ما هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم لحظات شادتری را تجربه خواهیم کرد. به همین خاطر می‌توان گفت کودکان اجتماعی نسبت به کودکان تنها و منزوی سلامت روان بالاتری دارند. این روحیه به‌احتمال زیاد تا بزرگسالی در آن‌ها حفظ شده و به‌طورکلی زندگی سالمی خواهند داشت. برای آموزش مهارت های زندگی به کودک کلیک کنید.

فرزندان شاد با داشتن خانواده سالم و آرام

فضای متشنج خانه یا شرایط روحی نامناسب اعضا خیلی بیشتر از آنکه فکرش را بکنید روی کودکان تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر است که مشاورین کودک معتقدند مشکلات درون خانواده مساوی با مشکلات روحی در کودکان است. هرچقدر که شما بتوانید فضای خانواده خود را در آرامش نگه دارید فرزندان شادتری خواهید داشت. اگر احساس می‌کنید مشکلاتی در خانواده وجود دارد که حل کردن آنها برای شما سخت است بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

دوست داشتن بی‌قیدوشرط کودک

کودکان نیاز به احساس امنیت و دوست‌داشتنی بودن دارند. آن‌ها باید احساس کنند تحت هر شرایطی شما دوست‌شان دارید. به همین خاطر بهتر است همیشه این موضوع را هم در کلام و هم در کارهایتان به آن‌ها یادآوری کنید. به‌علاوه یادتان باشد که وقتی از دستشان عصبانی هستید یا اشتباهی انجام داده‌اند صرفاً باید رفتار اشتباه را تنبیه کنید. بیان جملاتی مثل اینکه تو دختر یا پسر بدی هستی؛ دیگر دوستت ندارم و … می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را به همراه داشته باشد.

شوخ‌طبعی و داشتن محیط شاد در خانه

روان‌شناسان معتقدند شادی و خنده تا حد زیادی فشار روانی را از بین می‌برد. به همین خاطر اگر می‌خواهید فرزندانی شاد داشته باشید یکی از بهترین راهکارها این است که سعی کنید فضایی شاد در خانه ایجاد کنید. استفاده از موسیقی و بازی در فضای خانه، خندیدن و شوخی‌کردن با بچه‌ها همگی راهکارهایی هستند که باعث می‌شود فرزندتان تنش روانی کمتری را تجربه کند.

داشتن فرزندان شاد و اهمیت مشاوره

اگر می‌خواهید فرزندانی شاد و سالم داشته باشید کمک‌گرفتن از روان‌شناسان کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. از جمله خدماتی که روان‌شناس می‌تواند به شما ارائه دهد عبارتند از:

درمان بیماری‌های روحی

شاید برای‌تان عجیب باشد اما کودکان نیز درگیر بیماری‌های روحی مانند افسردگی یا اضطراب می‌شوند. یکی از کارهای مشاورین این است که احتمال بروز این بیماری‌ها را در کودک بررسی کرده و درصورتی‌که احساس می‌کنند کودک نشانه‌های بیماری را دارد یا ممکن است در آینده درگیر این بیماری‌ها شود اقداماتی را برای پیشگیری و درمان شروع می‌کنند.

آموزش مهارت‌های زندگی

همان‌طور که گفتیم یکی از مواردی که به آرامش و اعتمادبه‌نفس کودک کمک می‌کند داشتن مهارت‌های مختلف است. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین اقدامات روان‌شناسان در برخورد با کودکان آموزش مهارت‌های زندگی به آنها است. آموزش مهارت‌هایی مثل تفکر انتقادی، حل مسئله، مهارت نه گفتن و…. از جمله این مهارت‌ها هستند.

آموزش شیوه‌های صحیح فرزندپروری

تمامی رفتارهای والدین روی شخصیت فرزند آنها تأثیر مستقیم خواهد داشت. به همین خاطر روان‌شناسان خانواده روی آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین تاکید بسیاری دارند. روان‌شناسان با بررسی شخصیت فرزند شما و همین‌طور شرایط زندگی‌تان بهترین روش برای تربیت او را به شما آموزش خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهترین روش برای تربیت کودک شاد چیست؟

ایجاد فضایی امن و آرام در خانه مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای داشتن کودک سالم و شاد انجام بدهید.

منبع: فرزندان شاد چه والدینی دارند؟



:: برچسب‌ها: فرزندان شاد چه والدینی دارند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برنامه ریزی برای بچه دار شدن از جمله تصمیمات مهمی است که به زندگی جهت داده و زندگی زوجین را برای همیشه دستخوش تغییر قرار می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث رشد زوجین در ابعاد مختلف گردد و به سلامت جسمی و روانی آنان نیز کمک کند. بسیاری از زوجین بدون آگاهی و برنامه ریزی تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرند که این مسئله می‌تواند پیامد‌های نامناسبی را به وجود بیاورد. در کنار این مسائل برنامه ریزی برای بچه‌دار شدن به زوجین کمک می‌کند تا خودشان را برای مشکلات مختلف آماده کنند و با اعتماد و اطمینان بیشتری پیش بروند. عوامل زیادی در این برنامه ریزی می‌تواند نقش داشته باشد که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به زوجین کمک می‌کند که با توجه به شرایطی که دارند بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: برنامه ریزی برای بچه دار شدن و ارتباط آن با میزان آمادگی پدر و مادر

عوامل موثر در برنامه ریزی بچه‌دار شدن

برای بسیاری از والدین و خانواده‌ها برنامه ریزی برای بچه دار شدن و فرزندآوری، به بررسی سلامت جسمانی و معاینات پزشکی و غذایی، وضعیت اقتصادی و نهایتا خرید سیسمونی و اسباب‌بازی برای کودک محدود می‌شود. درحالیکه عوامل موثر دیگری برای این مسئله وجود دارد که معمولاً از آن‌ها چشم پوشی می‌شود. 

بیشتر بخوانید : روش های باردار شدن

1. آمادگی پدر و مادر برای بچه دار شدن

پدر و مادر باید از نظر سلامت جسمانی و سلامت روانی خود اطمینان حاصل نمایند. همچنین باید این تصمیم را به صورت آگاهانه گرفته باشند. بسیاری مواقع زوجین به دلیل اصرارهای اعضای خانواده‌شان تصمیم به داشتن فرزند می‌گیرند در صورتیکه اگر زن برای این مسئله از نظر جسمانی و روانی آماده نباشد می‌تواند پیامدهای منفی برای خودش و فرزندش داشته باشد. همچنین آمادگی شوهر برای پدر شدن اهمیت بالایی دارد زیرا پدر نقش حامی و پشتیبان خانواده را دارد و در صورت آماده نبودن برای این مسئله در طول زندگی با چالش‌های زیادی مواجهه می‌شود.

2. برنامه ریزی برای بچه دار شدن | وضعیت سنی

سن از عوامل تاثیر گذار برای به دنیا آوردن فرزند می‌باشد. سن بالا و سن پایین خطرپذیری بالاتری برای مادر و نوزاد به همراه دارد. سن بسیار پایین برای بچه دار شدن می‌تواند احتمال به دنیا آوردن کودک زودرس و نارس را افزایش دهد همچنین سن بالا می‌تواند خطر احتمال ابتلا به انواع اختلالات ژنتیکی مانند سندروم داون را افزایش دهد. مسئله دیگری که حائز اهمیت است اختلاف سنی والدین با بچه است، شاید این مسئله در دوران نوزادی اهمیت بالایی نداشته باشد اما با افزایش سن نوزاد این مسئله بیشتر به چشم می‌خورد و می‌تواند مشکلاتی را برای رابطه والد و فرزند ایجاد کند. پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین سن برای بچه دار شدن را بخوانید.

3. حفظ سلامت عمومی مادر

وضعیت بارداری و بچه‌دار شدن تغییرات زیادی در وضعیت بدن و هورمون‌های مادر به وجود می‌آورد. بهتر است مادر تحت نظر متخصص زنان و زایمان، رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی صحیح دریافت کند تا با حفظ سلامت عمومی امنیت جسمانی خود و فرزندش را حفظ نماید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات قبل از بارداری کلیک کنید.

4. در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی

تخمین وضعیت مالی و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی برای بچه دار شدن و بررسی میزان هزینه‌های احتمالی از موارد اساسی و ضروری محسوب می‌شود. زن و شوهر قبل از هرچیزی باید بررسی کنند که آیا از پس هزینه‌های اقتصادی برای خدمات و نیازهای کودک از قبیل پوشاک، تغذیه، درمان و… بر می‌آیند یا خیر.

5. برنامه ریزی برای بچه دار شدن | رابطه با همسر

در مواردی اعضای خانواده یا زوجین فکر می‌کنند که اگر بچه‌ای به دنیا بیاید روابط آشفته زن و شوهر بهبود پیدا می‌کند. به دنیا آوردن بچه نباید دلیلی برای حفظ رابطه باشد زیرا وجود بچه می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند.

6. آموزش فرزندپروری و آمادگی روانی

والدین زیادی وجود دارند که بدون آگاهی از اصول فرزندپروی و نگهداری از فرزند تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرند. معمولا این دسته از افراد در سال‌های بعدی زندگی درگیر مشکلات فراوانی می‌شوند. والدین باید قبل از اینکه تصمیم به بچه دار شدن بگیرند تحت نظارت یک روانشناس با اصول فرزندپروی و رشد کودک آشنا شوند. نوزاد از زمان تولد تا سنین بعدی دوره‌های رشد مختلفی را می‌گذارند و پدر و مادر با آشنایی ویژگی‌های نوزاد در این دوران‌ها می‌توانند بهترین رفتار و تصمیم را با فرزند خود بگیرند.

7. برنامه ریزی برای بچه دار شدن | تغییر سبک زندگی

به عبارتی می‌توان گفت محسوس‌ترین تغییری که در زندگی پدر و مادر بعد از به دنیا آمدن فرزند اتفاق می‌افتد تغییر سبک زندگی است. زوجین باید بدانند که با بدنیا آمدن فرزند سبک زندگیشان تغییر می‌کند. بسیاری از کارهایی که در دورانی که فرزند نداشتند و انجام می‌دادند برای حفظ سلامت خودشان و فرزندشان دیگر نباید انجام دهند. همچنین تغییر سبک زندگی در دوران بارداری هم اتفاق می‌افتد. حفظ تناسب اندام و ورزش منظم تحت نظارت متخصص، عدم مصرف مواد مخدر یا الکل یا غذاهای خاص و کاهش عوامل استرس‌زا و رویداد‌های منفی زندگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با اقدامات قبل از بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا در هر سنی می‌توان برای به دنیا آوردن بچه اقدام کرد؟

سن یکی از مشخصه‌های مهم برای به دنیا آوردن بچه محسوب می‌شود. طبیعتا سن کم و سن زیاد مادر می‌تواند از عوامل منفی بچه آوردن به حساب بیاید. به طور کلی بهترین سن فرزندآوری برای خانم‌ها بین 23 تا 30 سال می‌باشد و برای آقایان تا قبل از سن چهل سالگی مطلوب محسوب می‌شود. با این حال سن مادر از اهمیت بیشتری برخوردار است و سن پدر در درجه دوم اهمیت دارد.

منبع: برنامه ریزی برای بچه دار شدن و ارتباط آن با میزان آمادگی پدر و مادر



:: برچسب‌ها: برنامه ریزی برای بچه دار شدن و ارتباط آن با میزان آمادگی پدر و مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

استرس و ترس از بی پولی با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان این روزها بیشتر از گذشته در میان افراد دیده می‌شود. استرس مالی و ترس از نداشتن پول دارای تاثیرات منفی گسترده‌ای بر روی سلامت روان و جسم افراد است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که هر فرد در طول زندگی، بر این نوع از استرس خود مدیریت داشته باشد و بتواند به آن‌ غلبه کند تا دچار دیگر مشکلات نگردد. در ادامه ضمن بررسی دلیل ایجاد استرس و ترس از بی پولی به راهکارهای موثر برای کنترل آن نیز بپردازیم. برای آشنایی با روش های درمان استرس کلیک کنید.

منبع: استرس و ترس از بی پولی

استرس و ترس از بی پولی

متاسفانه امروزه شاهد شرایط اقتصادی بسیار نابسامانی می‌باشیم که همین موضوع سبب شده افراد پیرامون مسائل مالی و شرایط اقتصادی خود دچار استرس و ترس شوند. استرس و ترس از بی پولی در دسته‌ای از استرس‌ها می‌باشد که افراد را در محیط کار و همینطور محل زندگی به خود درگیر می‌کند.

استرس و ترس از بی پولی زمانی ایجاد می‌شود که فردی دائما نگران است شغل خود را از دست بدهد و بیکار شود و یا حقوق او به اندازه‌ای کم باشد که به زیرخط فقر برسد و در واقع نتواند از عهده خرج‌های زندگی برآید.

لازم است اشاره کنیم که میزان رضایت شغلی و گردش مالی دارای رابطه مستقیمی با کیفیت زندگی و کاهش استرس‌های مالی می‌باشد. در واقع اگر فردی از شغل و درآمدی که دارد، رضایت داشته باشد دغدغه، استرس و ترس از بی پولی نخواهد داشت.

بنابراین منظور از استرس و ترس از بی پولی، در واقع داشتن دوراندیشی برای کسب درآمد بیشتر نیست و به معنای یک اضطراب درونی می‌باشد که بر اثر آن افراد می‌ترسند در آینده دچار فقر و یا بی پولی شوند و به نوعی آرامش خود را از دست می‌دهند. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

دلایل استرس و ترس از بی پولی

در مورد ایجاد استرس و ترس از بی پولی عوامل بسیاری همچون داشتن توقع بیش از حد انتطار از خود، سرزنش دائمی خود، نگرانی بیش از حد پیرامون مشکلات و … موثر می‌باشند. در ادامه به اصلی‌ترین دلایل ایجاد استرس مالی پرداخته‌ایم:

1.عزت نفس پایین

دلیل استرس و ترس از بی پولی در برخی از افراد، عزت نفس پایین می‌باشد. در واقع کسانی که از درون احساس بی‌ارزشی دارند، دائما دچار استرس و اضطراب هستند.

این دسته از افراد احساس می‌کنند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارند و تلاش‌های آن‌ها بی‌ثمر و بی‌نتیجه است. تقویت عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس می‌تواند در زمینه کاهش استرس مالی مفید واقع شود.

2.تمرکز بر جنبه‌های منفی زندگی

زندگی هر انسانی ترکیبی از جنبه‌های مثبت و منفی است؛ برخی از افراد یادگرفته‌اند دائما بر جنبه‌های منفی زندگی خود تمرکز کنند به همین دلیل دچار استرس و افسردگی می‌شوند. این افراد به محض کوچک‌ترین مشکل مالی و یا افزایش هزینه‌های زندگی، دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

3. استرس بی پولی ناشی از درآمد کم و یا بیکاری

از دیگر دلایل مهم استرس و ترس از بی پولی بیکاری و یا داشتن درآمد پایین است. در جامعه امروزی هزینه‌های زندگی افزایش پیدا کرده است و ناتوانی در پرداخت این هزینه‌ها سبب می‌گردد که افراد دچار استرس و اضطراب شوند.

4. داشتن قرض و بدهکاری

کسانی که برای تامین هزینه‌های زندگی و یا خرید خانه و ماشین زیربار قرض و بدهکاری می‌روند، در معرض استرس و ترس از بی پولی هستند. کار بیشتر و فکر کردن به پرداخت اقساط وام و قرض‌ها و در نهایت کم کردن بدهی می‌تواند از فشار مالی بر روی این دسته از افراد بکاهد.

5.برنامه ریزی نادرست

برخی از انسان‌ها در طول زندگی خود نمی‌توانند برای خرج و مخارج‌شان برنامه ریزی کنند و ناگهان با تمام شدن پول‌های‌شان متوجه می‌شوند که ولخرجی کرده‌اند و دچار استرس و ترس از بی پولی می‌شوند.

موضوعی که وجود دارد این است که اگر افراد برای درآمد خود برنامه ریزی نکنند و بدون مدیریت پول هایشان را خرج کنند؛ به دلیل هزینه‌های زیاد ناشی از ولخرجی دچار مشکل مالی و در نهایت استرس و اضطراب می‌شوند.

6.تجربیات نزدیکان

گاهی دلیل استرس و ترس از بی پولی تجربیات نزدیکان است. ممکن است افراد به دلیل زندگی در خانواده‌هایی با مشکل مالی این ترس را از خانواده خود به ارث برده باشند.

اثرات و عوارض استرس و ترس از بی پولی

استرس و ترس از بی پولی می‌تواند دارای تاثیرات منفی بر روی سلامت جسمانی و روانی افراد باشد. به طوری که براساس گفته محققان، استرس مالی بر روی سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد و زمینه ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی را افزایش می‌دهد. در ادامه سعی کرده‌ایم به اثرات استرس و ترس از بی پولی بپردازیم.

1.افسردگی

کسانی که نتوانند استرس و ترس از بی پولی خود را کنترل کنند، ممکن است به بیماری‌های روحی و روانی از جمله افسردگی مبتلا شوند. به طور کلی استرس خود عامل بسیاری از اختلالات روانی است و فردی که دائما با استرس ناشی از بدهکاری دست و پنجه نرم می‌کند، به دلیل افکار منفی و درماندگی احتمالا دچار افسردگی می‌شود.

2. به خطر افتادن روابط بین فردی

از دیگر عوارض و اثرات استرس و ترس از بی پولی به خطر افتادن روابط بین فردی است، به عنوان مثال می‌تواند سبب ایجاد بحث و مشاجره بر سر موضوعات مالی میان زوجین گردد. زن و مردی که در زندگی از پس مشکلات اقتصادی خود برنمی‌آیند به دلیل بحث‌های پی در پی پس از مدتی دچار طلاق عاطفی می‌شوند.

همین‌طور اگر افراد به دوستان و آشنایان خود بدهکار باشند و نتوانند بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کنند، ممکن است با آن‌ها به مشکل بخورند.

3. اختلالات خواب ناشی از استرس بی پولی

از دیگر پیامدهای استرس و ترس از بی پولی اختلالات خواب است. کسانی که دائما دغدغه‌های مالی دارند و در مورد پرداخت بدیهی‌ها و اقساط خود نگران هستند، نمی‌توانند خواب راحت شب را هم تجربه کنند. حتی ممکن است این استرس‌ها خود را به صورت کابوس‌های شبانه و یا پریدن با وحشت از خواب نیز نشان دهد.

4.ایجاد بیماری های روان تنی

براساس اطلاعاتی که از سوی محققین منتشر شده است کسانی که دچار استرس و ترس از بی پولی هستند، در معرض ابتلا به بیماری‌های روان تنی و یا سایکوسوماتیک نیز قرار دارند.

در واقع استرس مالی در این افراد تبدیل به بیماری‌هایی مانند سردرد، کمردرد، تنش عضلانی، ثپش قلب و … می‌شود که برای هیچ کدام منشا فیزیولوژیکی وجود ندارد.

5.گوشه‌گیری و انزوا طلبی

استرس‌های مالی و تنش‌های روانی ناشی از آن در نهایت منجر به گوشته‌گیری و محدود کردن روابط اجتماعی می‌شود.

در واقع نگرانی‌های مالی سبب می‌شود افراد به دور از جمع‌های خانوادگی، دوستانه و … سعی کنند در تنهایی خود سیر کنند. این افراد به دلیل اینکه از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند، هیچ سفر و یا تفریحی را برای خود برنامه ریزی نمی‌کنند و حتی زمانی را برای بیرون رفتن با دوستان‌شان اختصاص نمی‌دهند و همین موضوع سبب می‌شود کم‌کم تنها و منزوی شوند. برای اشنایی با روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

راهکارهای کاهش استرس و ترس از بی پولی

همانطور که توضیح دادیم استرس و ترس از بی پولی دارای پیامد و عوارض‌های بسیاری است و بهتر است افراد سعی کنند با استفاده از برخی راهکارها و تکنیک‌ها آن را در زندگی خود کنترل کنند.

1. خودکارآمدی

خودکارآمدی به معنای پیدا کردن راه حل مناسب برای مشکلات است. در واقع افراد بتوانند با الگوبرداری از زندگی دیگر افراد راهکارهایی که نتایج موفقیت آمیز داشته است را بیاموزند.

برای کسب خودکارآمدی باید در زندگی خود هدف داشته باشید. اهداف چالش برانگیز سبب می‌شود تا پس از رسیدن به آن احساس رضایت کسی کنید. انتخاب الگوهای درست و خوب در زندگی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

2. ایجاد یک سیستم حمایتی

ایجاد یک سیستم حمایتی به این معناست که افراد بتوانند رابطه‌های عمیق و عاطفی را برای خود شکل دهند و در این رابطه‌ها احساس درک شدن و حمایت شدن داشته باشند. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است برخورداری از سیستم حمایت اجتماعی دارای اثرات مثبتی به شرح موارد زیر است :

  • اضطراب و استرس کم‌تر
  • مثبت اندیشی
  • سازگاری با آسیب‌های ناشی از ناتوانی جسمی
  • حفظ عزت‌نفس

3.انجام تکنیک‌های آرام بخش

پرداختن به برخی فعالیت‌های آرام بخش همچون یوگا، مدیتیشن و … می‌تواند به شما کمک کند کمی از استرس‌های مالی خود بکاهید و به آرامش برسید.

سخن آخر

استرس و ترس از بی‌‌ پولی همانند هر نوع ترس و فوبیای دیگری نیازمند درمان است؛ چراکه در صورت ادامه‌دار شدن زندگی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و دارای تاثیرات منفی بر روی سلامت جسم و روان فرد است. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

اگر به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی به صورت حضوری به مراکز روانشناسی و مشاوره مراجعه کنید، توصیه می‌شود برای یادگیری تکنیک‌های موثر در این زمینه به صورت تلفنی با مشاوران مرکز ذهن نو در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و ترس از بی پولی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: استرس و ترس از بی پولی



:: برچسب‌ها: استرس و ترس از بی پولی ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

طراح زندگی خود بودن برای هر کس معنی متفاوتی ممکن است بدهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای آنکه بتوانیم زندگی سازگارانه‌ای در جامعه داشته باشیم، داشتن طرحی برای آینده و زندگی است؛ اما ازآنجاکه این اجتماع همواره در حال تغییر است، باید مهارت آن را داشته باشیم که به شیوه‌ای منعطف و موفق دست به طراحی زندگی خود بزنیم؛ بنابراین طراحی زندگی به معنی کنترل متغیرهای مختلف و بهره‌مندی از آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود، است. این مهارت دارای اصولی است که در صورت آگاهی از آن‌ها می‌توان باثبات و دقت بیشتری اقدام به تعیین اهداف و مشخص کردن راه رسیدن به آن‌ها کرد. البته لازم به ذکر است که در مورد برخی از اهداف که نیاز به طرحی دقیق برای رسیدن به آن‌ها است، بهتر است از راهنمایی‌ها و مشاوره متخصصان بهره برد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: طراح زندگی خودم هستم

دلایل لزوم طراحی زندگی به دست خود

در طول زندگی، مسائلی وجود دارند که انتخاب آن‌ها هرگز به اختیار انسان نبوده است. برای مثال شخص هیچ‌گاه فرصت انتخاب خانواده و والدین، مکان تولد و شرایط و رخدادهای دوران کودکی را نداشته است. در ادامه مسیر زندگی نیز ممکن است همواره با پیش آمدهایی روبرو شود که غیرمنتظره اتفاق می‌افتند؛ بنابراین نمی‌توان تضمین کرد که آینده همان جوری است که فرد می‌خواهد. بااین‌حال، برای آنکه بتوان جاده زندگی را باوجود تمام پیچ‌وخم‌هایش به سرمنزل مقصود خود رساند، لازم است اقدام به کنترل و طراحی زندگی خود کرد.

در حقیقت، می‌توان سبک زندگی خود را به نحوی قابل‌انعطاف تنظیم کرد که باوجود بروز اتفاقات غیرمنتظره و ایجاد تأخیرهایی در مسیر اهداف نیز، هنوز قابلیت هدایت فرد را داشته باشد. به‌علاوه، تنها از این طریق است که فرد می‌تواند روال‌های ناخوشایندی که از کودکی با خود همراه داشته را قطع کند. برای مثال کسی که تمام خانواده‌اش در مزرعه زندگی می‌کرده‌اند، می‌تواند با طراحی نقشه‌ای برای زندگی‌اش، برای رسیدن به رویای دادستان شدن تلاش کند. پیشنهاد می‌شود مقاله ویژگی های زندگی سالم را بخوانید.

چگونه زندگی خود را طراحی کنیم ؟

لازمه ایجاد برنامه‌ای موفق و اصولی برای زندگی این است که با مراحل طراحی آن آشنایی پیداکرده و گام‌به‌گام آن‌ها را دنبال کرد. این موضوع سبب می‌شود تا بتوان به‌درستی برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی کرد. مراحل طراحی مسیر زندگی به شرح زیر است.

اول: نقشه بندی اولیه

مانند شروع هر کار دیگری، طراحی زندگی نیز در ابتدا نیازمند مشخص کردن اهداف و آرزوهای خود در زمینه‌های موردنظر است. باید اول‌ازهمه برای خود مشخص کنید که در زندگی به دنبال چه چیزهایی هستید. در ادامه آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و حتی در صورت لزوم، گاهی آن‌ها را تغییر دهید یا دقیق‌تر کنید.

بنابراین مهم است که جنبه‌های مختلف خود را بشناسید. ازجمله زندگی و ویژگی‌های شخصی خود، تعاملات اجتماعی، روابط نزدیک و صمیمی، فعالیت‌های کاری و شغلی و غیره. سپس بر اساس اهمیتی که هر یک از موارد برای شما دارند، دست به طراحی اولیه نقشه راه بزنید.

دوم: ثابت‌قدم شدن و تمرکز

بعد از آن‌که طرح زندگی خود را ایجاد کردید، باید روی آن متمرکز شوید؛ یعنی خود ر ا متعهد به حرکت بر اساس آن کنید. برای این کار لازم است از چیزهایی که ذهن شما را به مسائل بیهوده یا مانع ساز منحرف می‌کند، دوری کنید. همچنین توصیه می‌شود در راه رسیدن به اهداف خود با دید مثبت به مسیر نگاه کنید. این کار سبب می‌شود تا تمام قدرت و انرژی خود را در جهت خواسته‌هایتان صرف کنید، نه بازیابی انگیزه.

توجه داشته باشید که عوامل متغیر زیادی ممکن است در زندگی رخ دهد که رسیدن شما به رؤیاهایتان را دشوارتر می‌کنند؛ اما آنچه مهم است ماندن در مسیر هدف‌ها و مأیوس نشدن است.

سوم: دست به عمل زدن

هنگامی‌که ازنظر روانی آماده شروع مسیر خود شدید، باید دست به اقدام زده و عملی در جهت اهداف خود داشته باشید. باید توجه کرد که اراده داشتن بدون هیچ اقدامی باعث موفقیت نخواهد شد؛ بنابراین لازم است از تمام فرصت‌های خود بهره کامل را ببرید.

برای مثال درصورتی‌که لازم است برای رسیدن به آنچه می‌خواهید، دوره‌هایی برای افزایش مهارت‌های خود را بگذرانید، آن را به تأخیر نیندازید. درصورتی‌که برای شرکت در این دوره نیازمند درآمد هستید، در جستجوی کار باشید و منتظر فعالیت‌ها و مشاغل رؤیایی نمانید. درواقع باید به یاد داشته باشید که رؤیاها را خودتان خواهید ساخت.

چهارم: نظارت کردن و اصلاح کردن مکرر طرح خود

همان‌طور که قبلاً بیان شد، احتمال دارد شرایطی پیش آید که روند طبیعی زندگی را مختل کرده و یا مانعی برای رسیدن به اهداف بر اساس طرح موردنظر فرد باشد. در این حالت لازم است که نقشه و برنامه زندگی بر طبق این موارد، مورد ارزیابی مجدد و اصلاح قرار گیرد. همچنین گاهی حتی بعد از رسید به موفقیت‌هایی، آن‌هم قبل از زمانی که پیش‌بینی‌شده بود، برای تسریع در روال طراحی‌شده و رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر، تغییراتی در برنامه نیاز باشد.

گاهی حتی ممکن است اولویت برخی از اهداف برحسب شرایط و تغییر ویژگی‌های شخصیتی و…، تغییر کند. در این شرایط نیز باید اقدام به بررسی‌هایی برای بهبود طرح زندگی خود کرد. برای کسانی که نمی‌توانند چنین برنامه دقیقی بریزند، پیشنهاد می‌شود حتما مقاله زندگی بر اساس حرف مردم را بخوانند.

برخی نکات کلیدی در رابطه با طراحی زندگی خود

  • اهداف خود را به‌طور واضح مشخص کنید.
  • برای هر یک از هدف‌ها، زمانی منطقی جهت دستیابی به آن‌ها پیش‌بینی کنید.
  • خود را متعهد به اجرای برنامه و طرح خود بدانید.
  • هنگام رخ دادن چالش‌های مختلف، ریسک‌پذیر باشید اما عاقلانه رفتار کنید.
  • از شکست‌های خود نترسید و آن‌ها را تجربه‌ای برای موفقیت‌های بعدی در نظر بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونه طراح زندگی خود باشیم می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: طراح زندگی خودم هستم



:: برچسب‌ها: طراح زندگی خودم هستم ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان میگرن با استفاده از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. افراد در طول زندگی ممکن است سردردها با نشانه‌های متفاوتی را تجربه کنند، اما تمامی سردردها نشان‌دهنده میگرن نیست. شناخت علائم و نشانه‌های میگرن به افراد کمک می‌کند تا بتوانند در زمان مناسب از درمان مناسب نیز استفاده کنند. به سردردهایی که به صورت شدید در یک طرف سر نمایان می‌شوند و با دیگر علائمی شامل تهوع و ضعف همراه هستند، میگرن گفته می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا با شناخت بیشتر میگرن، از روش‌های درمانی آن نیز آگاه شویم. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: درمان میگرن

میگرن چیست؟

میگرن از اختلالات عصبی می‌باشد که با حملات شدید سردرد نمایان می‌گردد. این نوع اختلال تقریبا شایع است؛ اما مطابق با آمار زنان چهار برابر بیشتر از مردان دچار میگرن می‌شوند.

سردردهای ناشی از حملات میگرن، به صورت ضربه‌ای و با حملات شدید در یک طرف سر همراه است و پس از نمایان شدن ممکن است از دو تا 72 ساعت ادامه داشته باشد.

یکی از نشانه‌های سردردهای میگرنی این است که همراه با دیگر علائم شامل تهوع همراه می‌باشند. همینطور سردرد ناشی از آن نیز نواحی مختلفی شامل پیشانی و یا پشت گردن را نیز در برمی‌گیرد و بر روی گیجگاه و چشم‌ها نیز تاثیر خود را می‌گذارد.

درمان میگرن با شناخت انواع آن

میگرن انوان مختلفی دارد که شناخت آن می‌تواند مسیر درست درمان را نیز مشخص کند.

  1. میگرن کلاسیک : در این نوع از میگرن قبل از شروع سردردهای شدید، تشعشات نور همچون نور فلاش توسط فرد مشاهده می‌شود.
  2. ميگرن عادی : شابع‌ترین نوع میگرن است که سردردهای ناشی از آن در تمام سر و دور چشم‌ها احساس می‌شود.
  3. میگرن چشمی : این نوع از میگرن بیشتر در افراد سالمند رخ می‌دهد؛ به طوری که فرد سردرد شدید ندارد اما دارای نشانه‌های بصری شامل دیدن لکه سیاه رنگ احاطه شده، باریک شدن تدریجی مسیر بینایی، دید تونلی، دوبینی و … می‌باشند.

نشانه های میگرن

سردردهای ناشی از حملات میگرن دارای نشانه‌هایی می‌باشد که آن را از سردردهای معمولی متمایز می‌کند. عمده‌ترین نشانه‌های میگرن شامل موارد زیر می‌باشند :

  • شروع علائم سردرد میگرن با خمیازه‌های بسیار
  • حالت تهوع همراه با سردردهای شدید
  • حساسیت به نور، صدا و یا بو
  • توهم چشمک‌زدن نور یا فلش های نورانی
  • دیدن نقاط سیاه، خطوط موج‌دار
  • دید تونلی
  • پدید آمدن حالت نابینایی
  • خستگی
  • هوس غذا یا کم اشتهایی
  • تغییرات خلق و خو
  • تشنگی شدید
  • نفخ
  • یبوست یا اسهال
  • احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در یک طرف بدن
  • از دست دادن قدرت تکلم
  • احساس سنگینی در بازوها و پاها
  • شنیدن صدای زنگ در گوش

مراحل بروز میگرن

نشانه‌های‌میگرن در چهار مرحله رخ می‌دهد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

  1. مرحله مقدماتی : ساعت‌ها قبل از شروع میگرن، فاز مقدماتی آن با علائم احساس افسردگی و نداشتن انرژی، بی‌قراری، تشنگی و خواب‌آلودگی زیاد نمایان می‌شود.
  2. فاز اورا در میگرن : مرحله دوم یا فاز اورا در میگران پیش از شروع سر درد یا همزمان با آن نمایان می‌شود و شامل تغییرات بینایی همچون حساس شدن به نور، تغییرات پوستی مثل سوزن سوزن شدن و یا بی حسی بدن و تغییرات گفتاری مثل عدم فهم کلام و یا نوشته، گیجی، عدم تمرکز و .. می‌شود.
  3. مرحله حمله : در فاز حمله سردردهای میگرنی آغاز می‌شود و ممکن است از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. دردهای میگرنی از بالای چشم شروع می‌شوند و کم کم به تمامی قسمت‌های سر می‌رسند. این دردها ممکن است با سبکی سر، غش، تهوع و استفراغ همراه باشد.
  4. فاز پست درمال : پس از سردردهای میگرنی مرحله و یا فاز پست درمال بروز می‌کند. فرد بیمار در این مرحله خستگی شدید، داشتن حس بد و گیجی را تجربه می‌نماید.

عوامل ایجاد میگرن

با اینکه دلیل اصلی سردردهای‌میگرنی شناخته نشده است اما دلایل به وجود آورنده آن عوامل عصب شناختی و تغییرات شیمیایی مغز هستند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل ایجادمیگرن و یا تشدیدکننده آن اشاره کرده‌ایم:

  • نورهای شدید
  • اضطراب و استرس شدید
  • گرسنگی
  • بی‌خوابی و خستگی
  • کمبود آب بدن
  • تغییرات شدید هورمونی
  • موادغذایی محرک
  • آلودگی
  • غذاهای تخمیر شده و بیات
  • مصرف بیش از حد کافئین

درمان میگرن

دور شدن از علائم ایجادکننده‌میگرن و محرک‌های تشدید کننده تا حد زیادی می‌تواند در درمان میگرن موثر باشد. اما در موارد شدیدتر برای درمان میگرن از روش‌های درمانی دارویی نیز استفاده می‌گردد. در ادامه به روش‌های درمان‌میگرن پرداخته‌ایم.

1.استفاده از داروهای بدون نسخه

برای درمان انواع سردرد، داروهای مسکن بسیاری در داروخانه‌ها وجود دارد که به صورت بدون نسخه به فروش می‌رسند. این دسته از داروهای مسکن شامل آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن، ناپروکسن سدیم و… هستند. افراد باید در نظر داشته باشند که مصرف بیش از اندازه این داروها ضمن اینکه بدن را در برابر آن‌ها مقاوم می‌کند؛ می‌تواند مشکلات را نیز بیشتر کند.

به طوری که اگر فرد بیش از سه بار در طول هفته از داروهای مسکن استفاده کند، احتمال دارد در یک نتیجه برعکس داروها تاثیرات معکوس داشته باشند.

از طرفی دیگر مصرف بیش از اندازه مسکن‌هایی شامل استامینوفن به کبد آسیب می‌زند و استفاده مداوم از ایبوپروفن یا آسپرین نیز با آسیب‌های جدی به معده همراه است.

2.داروهای تجویز شده برای درمان میگرن

در صورتی که سردردهای ناشی ازمیگرن بسیار زیاد باشد، پزشک استفاده از برخی داروها را برای بیمار تجویز می‌کند. از رایج‌ترین داروهای درمان میگرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ناراتریپتان
  • الموتریپتان
  • تروواتریپتان
  • سوماتریپتان
  • ریزاتریپات
  • واله تریپتان
  • زولمی تریپتان

چنانچه داروهای فوق از دسته داروهای تریپتان‌ها موثر واقع نشود، پزشک استفاده از دی هیدروآرگوتامین یا آرگوتامین را برای بیمار تجویز می‌کند.

در بیمارانی که سردردهای شدید ناشی از حملات‌میگرن در آن‌ها بیش از 15 روز به طول بیانجامد، پزشک از تزریق سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) برای درمان استفاده می‌کند.

3.داروهای پیشگیرانه از ابتلا به میگرن

در برخی از موارد سردردهای‌میگرنی به صورت مداوم تکرار می‌شوند. در چنین مواقعی پزشک استفاده از داروهای زیر را تجویز می‌کند.

  • تیمولول
  • دیوالپراکس سدیم
  • پروپرانولول
  • توپیرامات

در صورتی که داروهای فوق به صورت منظم مصرف شوند، از بروز سردردهای شدید ناشی از حملات میگرن جلوگیری می‌کنند.

4.بیوفیدبک از روش‌های مؤثر درمان میگرن

بیوفیدبک از جمله تمرینات آرام‌سازی است که به عنوان مکمل و حتی جایگزین دارو استفاده می‌شود. در این تمرینات فرد می‌تواند به کمک پزشک معالج، شروع تنش عضلانی و تغییرات بدنی خود را شناسایی کند و در کنار روان‌درمانی سردردهای خود را بهبود ببخشد.

5.طب سوزنی

در طب سوزنی، به نقاط مشخصی از بدن فرد سوزن‌های ریزی وارد می‌شود تا انرژی بدن متعادل گردد. در این روش، مواد شیمیایی بدن تغییر پیدا می‌کند و در نهایت درد و تنش موجود در بدن بیمار از بین می‌رود.

6. رژیم غذایی مناسب برای درمان میگرن

رژیم غذایی مناسب دارای نفش موثری در پیشگیری و کنترل دردهای ناشی از میگرن است. سعی کنید از خوردن غذاهای محرک میگرن شامل موارد زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای حاوی نیترات از جمله هات داگ، بیکن، سوسیس و …
  • شکلات
  • انواع پنیرها
  • غذاهای بسیار سرد
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • غذاهای فراوری شده
  • لوبیا
  • غذاهای ترش
  • میوه‌های خشک
  • محصولات لبنی از جمله دوغ، خامه ترش و ماست
  • و …

در مقابل سعی کنید از مواد غذایی موثر در درمان میگرن شامل موارد زیر استفاده نمایید :

  • تخم مرغ
  • شیر
  • زنجبیل
  • مکمل‌های حاوی اکسید منیزیم
  • بلغور جو دوسر
  • انواع بادام‌
  • کنجد
  • دانه‌های آفتابگردان
  • کره بادام زمینی
  •  و …

7. درمان میگرن با روش خانگی

برخی از روش‌های خانگی درمان میگرن در صورتی که در طولانی مدت تکرار شود، دارای تاثیر مثبتی در کاهش سردردهای ناشی از میگرن می‌باشد.

یکی از این روش‌های خانگی استفاده از ترکیب آب، آب لیمو و نمک است. در این روش نمک مورد استفاده باید کیفیت خوبی داشته باشد و بهتر است از نمک دریایی استفاده شود؛ چراکه که دارای میزان زیادی از مواد معدنی است.

7.درمان سردرد و میگرن با تغییر سبک زندگی

سبک زندگی سالم در درمان و کم‌تر شدن سردردهای ناشی از میگرن بسیار موثر است. برای داشتن سبک زندگی سالم به موارد زیر توجه داشته باشید :

  • یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس و آرام‌سازی
  • استفاده از تمرینات بیوفیدبک
  • استراحت کردن در یک اتاق تاریک
  • ماساژ دادن سر
  • داشتن الگوی خواب منظم و کافی
  • توجه به تغذیه
  • نوشیدن آب کافی
  • شناسایی عوامل ایجاد میگرن
  • انجام فعالیت‌های هوازی همچون پیاده‌روی

در صورتی که با پیروی منظم از روش‌های درمانی پزشک معالج و همینطور رعایت دیگر نکات در زندگی، همچنان دچار سردردهای شدید هستید، شاید این موارد علائم یک اختلال روانی است. بهتر است برای بررسی‌های بیشتر به یک روانشناس مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان میگرن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین و تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان میگرن



:: برچسب‌ها: درمان میگرن ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ناسازگاری خونی پدر و مادر با چه مشکلاتی برای جنین و فرزند آینده آن‌ها ایجاد می‌کند؟ خون انسان‌ها از نظر فاکتورهای مختلف در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. یکی از این فاکتورها پروتئینی است که وجودش سبب Rh مثبت و نبودنش سبب Rh منفی می‌گردد. بنابراین هر کس به هر گروه خونی در یکی از دو دسته مثبت و یا منفی قرار می‌گیرند. زمانی که دو نفر قصد برقراری پیوند زناشویی دارند، این موضوع بررسی می‌شود چراکه بهتر است زن و مرد جدا از نوع گروه خونی خود، دارای Rh یکسانی باشند. وجود تفاوت در Rh خون پدر و مادر سبب ایجاد ناسازگاری خونی می‌گردد و در بردارنده مشکلاتی برای جنین است. در ادامه ضمن ارائه اطلاعات بیشتر پیرامون ناسازگاری خونی پدر و مادر، مشکلاتی که در اثر این موضوع برای جنین به وجود می‌آید را نیز بررسی کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره بارداری و فرزندآوری کلیک کنید.

منبع: ناسازگاری خونی پدر و مادر

معنای ناسازگاری خونی پدر و مادر

خون هر انسان متناسب با فاکتورهای مورد بررسی در طبقه‌بندی انواع گروه خونی، شامل یکی از گروه‌های خونی B، O، A و AB می‌باشد. هر کدام از این گروه‌های خونی می‌تواند دارای Rh مثبت و یا منفی باشد.

یکسان بودن Rh در پدر و مادر سبب کاهش آسیب‌های احتمالی به جنین می‌شود. برای مثال؛ اگر مادر دارای گروه خونی O منفی و پدر دارای گروه خونی A منفی باشد؛ مشکلی برای جنین ایجاد نخواهد شد اما اگر یکی از این دو گروه خونی مثبت باشد؛ مسئله ناسازگاری خونی پدر و مادر احتمال دارد به وجود آید. 

فاکتور Rh چیست؟

در این قسمت قصد داریم توصیحات بیشتری پیرامون فاکتور Rh ارائه کنیم که مثبت و یا منفی بودن آن نشان‌ دهنده چه چیزی در خون انسان‌ها می‌باشد.

فاکتور Rh وابسته به وجود نوعی پروتئین در گلبول‌های قرمز است. در صورتی که پروتئین نامبرده در خون افراد وجود داشته باشد؛ گروه خونی دارای Rh مثبت و در صورتی که وجود نداشته باشد Rh منفی خواهد بود. این فاکتور بیشترین و مهم‌ترین اهمیت خود را در دوران بارداری نشان می‌دهد که ناسازگاری‌آن در‌زن‌ومرد می‌تواند در زمینه فرزندآوری مشکل‌ساز باشد.

ناسازگاری خون پدر و مادر و ایجاد زردی شدید در جنین

انواع گروه خونی با توجه به وجود و یا عدم وجود انواع مختلفی از پروتئین‌ها در گلبول‌های قرمز خون به وجود آمده‌اند. ناسازگاری‌خونی پدر و مادر سبب می‌شود که جنین دارای Rh مشابه با پدر باشد. بنابراین ناسازگاری خونی پدر و مادر منجر به ناسازگاری خونی مادر و جنین می‌گردد (البته نه صددرصد).

زمانی که مادر دارای Rh متفاوتی با نوزاد باشد، گلبول‌های قرمز موجود در خون مادر به جفت و یا جنین منتقل می‌شوند. انتقال این گلبول‌ها سبب تولید آنتی بادی‌هایی در بدن جنین می‌گردند که با حمله به سلول‌های خونی نوزاد، می‌تواند منجر به زردی شدید شود. لازم است اشاره کنیم که احتمال بروز این مشکل در زمان نزدیک به زایمان به بیشترین حالت خود می‌رسد. 

بررسی گروه خونی پدر و مادر و احتمال ناسازگاری‌خون و Rh قبل از بارداری امکان پذیر است. همینطور می‌توان با بررسی و تشخیص این موضوع قبل از شروع دوران حاملگی، با دریافت درمان‌های پیشگیرانه از بروز خطرات احتمالی در نوزاد جلوگیری کرد. 

البته در بهترین حالت پیوند زناشویی میان زن و مردی که دارای Rh یکسان هستند برقرار گردد. چراکه گاهی تفاوت در Rh سبب بروز مشکلان جدی در جنین و یا افزایش خطر سقط جنین می‌گردد. برای آشنایی با نشانه های رشدن نکردن جنین کلیک کنید.

اهمیت بررسی ناسازگاری خونی برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی جنین

متفاوت بودن Rh خون پدر و مادر سبب بروز ناسازگاری‌خونی می‌شود. از آنجایی که جنین Rh خون خود را از پدر به ارث می‌برد، در نهایت خون مادر و جنین نیز با یکدیگر ناسازگار خواهد بود.

با باردار شدن مادر و وجود ناسازگاری خونی بین او و فرزندی که در رحم دارد، بدنش جنین را به عنوان یک مهاجم شناسایی می‌کند و آنتی بادی‌هایی را بر علیه او فعال می‌کند. فعال شدن این آنتی‌بادی‌ها و حمله به گلبول‌های قرمز جنین، سبب ایجاد نوعی کم خونی شدید در نوزاد می‌شود که زمینه به خطر افتادن سلامت مغز و یا سقط جنین را افزایش می‌دهد.

عوارض ناسازگاری خونی پدر و مادر برای جنین

ناسازگاری‌خون پدر و مادر از موضوعات مهم در زمینه بارداری است که مستقیما سلامت نوزاد را هدف می‌گیرد. از عوارض ناسازگاری‌خونی پدر و مادر برای کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تولد نوزاد با آنمی شدید و یا همان کم خونی
  • ابتلا به یرقان یا همان زردی
  • آسیب به بافت‌های مغزی نوزاد
  • ابتلای نوزاد به انواع اختلالات مغزی
  • سقط جنین
  • مرده زایی 
  • و …

پیشگیری از مشکلات احتمالی با ناسازگاری خونی پدر و مادر

در صورتی که زن و مرد پیش از بارداری از ناسازگاری‌خونی خود مطلع باشند، می‌توانند اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهند. 

یکی از این اقدامات دریافت آمپول رگام است که به مادر تزریق می‌گردد. دریافت به موقع این دارو از بروز خطرات احتمالی ناشی از ناسازگاری‌خونی پدر و مادر در جنین جلوگیری می‌کند. از سویی دیگر رعایت رژیم غذایی خاص که توسط پزشک برای مادر تجویز می‌گردد نیز در این زمینه موثر است.

بنابراین توصیه می‌شود زوجینی که تصمیم به فرزندآوری دارند، قبل از اقدام برای بارداری، ابتدا آزمایش‌های پزشکی لازم را انجام دهند تا در صورت وجود هر گونه مشکل از جمله ناسازگاری خونی پدر و مادر، با اقدام به موقع از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند. 

لازم است اشاره کنیم که مشکلات مرتبط با ناسازگاری خونی زوجین، از بارداری‌های دوم به بعد نیازمند پیگیری‌های جدی‌تری است چراکه بر اساس آمار، پزشکان بر این باورند که مشکلات مرتبط با ناسازگاری خونی پدر و مادر از فرزند دوم به بعد بیشتر نمایان می‌شود. برای آشنایی با سایر خطرات بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناسازگاری خونی پدر و مادر می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

آیا در آزمایش خون پیش از ازدواج ناسازگاری خونی پدر و مادر مشخص می‌گردد؟

در آزمایش خون پیش از ازدواج، نوع گروه خونی و Rh مرتبط با آن برای زن و مرد مشخص می‌شود. یکسان نبودن Rh طی این آزمایش به معنای ناسازگاری خونی پدر و مادر است. 

منبع: ناسازگاری خونی پدر و مادر



:: برچسب‌ها: ناسازگاری خونی پدر و مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

زودرنجی در کودکان خیلی اوقات باعث می‌شود که والدین نتوانند در مورد تربیت فرزندشان رفتاری یکسان اتخاذ کنند. برای مثال مادر کار اشتباه فرزندش را به او گوش زد می‌کند و از او می‌خواهد لیوان‌اش را بلند کرده به آشپزخانه ببرد، اما کودک با وجود این که انجامش می‌دهد، در خود فرو رفته و چهره ناراحت می‌گیرد، در این شرایط خیلی از والدین طاقت نیاورده و از گفته خود پشیمان شده و از او دلجویی می‌کنند. برای آنکه به پیامد و راهکارهای مناسب این رفتارها پی ببرید با ما در ادامه همراه باشید و یا از مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: زودرنجی در کودکان

زودرنجی در کودکان

زودرنجی وضعیتی است که کودک نسبت به هر مسئله‌ای حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهد و به بهانه‌های مختلف دائماً آزرده خاطر می‌شود. کودکان زودرنج همیشه در حال بهانه‌گیری، نق زدن، قهر کردن، رفتارهای لجبازانه و… هستند. رفتارهای این چنینی می‌تواند در بلند مدت والدین را خسته و فرسوده کند. این مسئله باعث می‌‌شود تا رابطه والد و فرزند دچار تعارضات و مشکلاتی شود و صمیمیت بین آن‌ها کاهش پیدا کند.

همچنین زودرنجی کودک می‌تواند در ارتباطش با سایر همسالان تاثیر منفی بگذارد، به طور کلی کودکان زودرنج در بین دوستان و همسالان‌شان محبوبیت و پذیرش زیادی ندارند، همین مسئله می‌تواند میزان زودرنجی آن‌ها را افزایش دهد و کودک را درگیر یک چرخه معیوب کند. هرچه کودک مدت زمان بیشتری درگیر زودرنجی باشد به احتمال بیشتری مستعد ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر پریشانی‌های روانشناختی می‌شود. برای آشنایی با نحوه برخورد با اشتباهات کودک کلیک کنید.

علت زودرنجی کودکان چیست؟

زودرنجی در کودکان به علت‌های مختلف زیستی، روانی و اجتماعی رخ می‌دهد. برخی از کودکان از هنگام تولد به طور زیستی خلق و خوی دشواری دارند. کودکان با خلق و خوی دشوار معمولاً نسبت به سایر کودکان چالش‌های رفتاری بیشتری دارند و به میزان بالاتری تحریک‌پذیر و زودرنج هستند. این ویژگی کودکان با خلق و خوی دشوار باعث می‌شود تا والدین نسبت به آن‌ها دچار خستگی و فرسودگی شوند و توجه کمتری به آن‌ها داشته باشند و همین مسئله می‌تواند تحریک‌پذیری و زودرنجی آن‌ها را افزایش دهد. علاوه بر مسائل زیستی باید نقش عوامل روانشناختی و تربیتی را هم در نظر گرفت. پیشنهاد می‌شود مقاله رفتار صحیح با کودک را نیز بخوانید.

نقش تربیت در بالا رفتن میزان زود رنجی بچه ها

بسیاری از کودکان ممکن است از نظر زیستی مستعد ابتلا به زودرنجی باشند اما آن چیزی که باعث تحریک پذیری و زودرنجی آن‌ها می‌شود شیوه‌های نادرست تربیتی والدین است. والدینی که تمام نیازها و خواسته‌های کودک را برآورده می‌کنند، فرزندی زودرنج و تحریک پذیر پرورش می‌دهند. زیرا کودک یاد می‌گیرد که باید تمام خواسته‌هایش سریع برطرف شود و اگر والدین و یا سایر همسالان به خواسته او توجهی نکنند فوراً رفتار پرخاشگرانه و لجبازانه از خودش نشان می‌دهند. اگر والدین بعد از انجام رفتار لجبازانه کودک تسلیم خواسته او شوند، این رفتار را در کودک تقویت می‌کنند و کودک به مرور زمان یاد می‌گیرد برای دستیابی به اهدافش باید رفتارهای تحریک‌پذیرانه و لجبازانه از خودش بروز دهد. حتما مقاله آموزش پدر و مادر را نیز بخوانید.

علاوه بر ویژگی‌های وراثتی و شیوه‌های تربیتی والدین می‌توان عواملی دیگری را در ارتباط با زودرنجی کودکان در نظر گرفت که شامل تعداد فرزندان خانواده، توجه کم یا زیاد به فرزندان، مقایسه کودکان با یکدیگر، وسواس فکری، ایجاد احساس گناه در کودک، تحقیر و سرزنش کودک، اعتماد به نفس پایین کودک و… می‌باشد.

درمان زودرنجی در کودکان

مهم‌ترین چیزی که در ارتباط با درمان زودرنجی کودکان باید در نظر گرفت علت زودرنجی آن‌هاست. اگر ریشه و علت زودرنجی کودکان به درستی تشخیص داده شود درمان می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد. والدین باید بدانند که شیوه برخورد با کودک زودرنج و حساس با سایر کودکان که درگیر چنین وضعیتی نیستند متفاوت است و چالش‌‌ها و مشکلات فرزندپروری این کودکان بیشتر است. کودکان باید یاد بگیرند تا هیجانات‌شان را کنترل کنند و هیجان متناسب با هر موقعیت را بروز دهند. بی‌توجهی به مشکل زودرنجی کودک و اقدامات خودسرانه می‌تواند باعث افزایش شدت مشکل و احتمال ابتلای کودک به پریشانی‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب شود. 

از آنجایی که عمدتاً زودرنجی کودکان در شیوه ناصحیح فرزندپروری والدین ریشه دارد، بهتر است با مراجعه و کمک یک روانشناس شرایط و مسائل پیش ‌آمده را ارزیابی و بررسی کنید. روانشناس با ارزیابی دقیق شرایط خانوادگی، ویژگی‌های کودک، شیوه‌های فرزندپروی و… راهکارهای درمانی متناسب با کودک و شرایط خانوادگی را ارائه می‌دهد تا مشکل کودک و خانواده برطرف شود. روانشناسان عمدتاً با ارائه آموزش‌های فرزندپروی به والدین و تکنیک‌های تقویت رفتار مطلوب در کودکان، تلاش می‌کنند تا زودرنجی را در کودکان کاهش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا زودرنجی نشان دهنده یک اختلال روانی در کودک است؟

زودرنجی یکی از ویژگی‌ها و حالت‌هایی است که می‌تواند شرایط زندگی را برای والدین و حتی خود کودک سخت کند. زودرنجی به تنهایی نشان دهنده یک اختلال روانی نیست، بلکه یک ویژگی رفتاری است که ممکن است به علت‌های مختلفی روی دهد. با این حال اگر کودک علائم دیگری غیر از زودرنجی دارد بهتر است به یک روانشناس کودک مراجعه کنید تا ارزیابی دقیقی از شرایط او انجام شود.

منبع: زودرنجی در کودکان



:: برچسب‌ها: زودرنجی در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

با همسر معتاد چگونه باید رفتار کرد؟ زندگی زناشویی در عین تجربه یک رابطه رمانتیک و عاشقانه گاهی می‌تواند به شکلی کاملا متفاوت اتفاق بیفتد و به جای ارتباط عاشقانه، رابطه‌ای پر تنش شکل بگیرد. عوامل بسیاری در شکل گیری یکه زندگی زناشویی پر از درگیری و استرس دخیل هستند که از جمله این عوامل می‌توان به اعتیاد اشاره کرد. روابط عاشقانه بسیاری وجود داشته که پس از بروز اعتیاد یکی از زوجین، به یک رابطه ملال‌آور تبدیل شده است. چالش‌های ناشی از زندگی با همسر معتاد، پیامدها و عوارضی را به همراه خواهد داشت که قطعا در تصمیم گیری به ادامه روند زندگی زناشویی و یا تصمیم به ترک همسر و طلاق نقش بسزایی دارد. آگاهی از تمام جوانب زندگی با یک همسر معتاد به شما کمک می‌کند تا هنگام تصمیم گیری‌های مهم زندگی، با آگاهی بیشتری اقدام کرده و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری نمایید.

منبع: همسر معتاد

مشکلات ناشی از زندگی با همسر معتاد

زندگی با همسر معتاد مشکلات و چالش‌های زیادی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. عدم برقراری روابط صمیمانه

نکته بسیار حائز اهمیت در مورد زندگی با همسر معتاد این است که وی قادر نخواهد بود مانند یک فرد معمولی محبت خود را به همسر خویش ابراز نماید، چراکه جایگزین دیگری برای وابستگی خود یافته است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت یک شخص نرمال دارای وابستگی به همسر خود است و سعی در کسب رضایت وی دارد. اگر به هر دلیلی مشکلی در برقراری ارتباط صمیمانه بین آن‌ها رخ دهد، سعی می‌کند مشکل را برطرف کرده و محبت همسر را به دست آورد.

این در حالی است که شخص معتاد وابستگی زیادی به مصرف مواد مخدر دارد و چنانچه به هر دلیلی نتواند آن را به دست بیاورد دچار آشفتگی خواهد شد. این آشفتگی می‌تواند تا حدی پیش رود که موجب درگیری با همسر گردد چراکه نسبت به واکنش و رفتار خود کنترلی ندارد. بنابراین مصرف مواد مخدر موجب تحت الشعاع قرار دادن روابط صمیمانه بین زن و شوهر خواهد شد.

2. پدیدآیی مشکل در ارتباطات جنسی

اعتیاد به هر ماده‌ای از قبیل الکل، هروئین یا هر ماده افیونی دیگر بر روی هورمون‌های بدن تاثیر گذاشته و عملکرد آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. همسر معتاد به مرور زمان در برقراری رابطه جنسی خویش دچار مشکل شده و نمی‌تواند همسر خود را تمکین کند. در موارد حاد و شدید مصرف مواد مخدر این مشکل در برقراری رابطه جنسی تا حدی زیاد می‌شود که فرد معتاد تمام علاقه خود را نسبت به رابطه جنسی از دست داده و اگرچه تحریکات زیادی داشته باشند اما برقراری رابطه برایشان غیر ممکن خواهد شد.

3. همسر معتاد | مشکلات مالی 

زن و شوهر هر چقدر که از نظر مالی و ثروت شرایط خوبی داشته باشند اما با بروز پدیده اعتیاد، میزانی از هزینه‌های خانواده صرف خرید مواد مخدر می‌شود. با مرور زمان کم کم هزینه‌های اختصاص داده شده به خرید مصرف مواد مخدر افزایش یافته و خانواده را با مشکلات اقتصادی رو به رو می‌سازد.

همسر معتاد | نشانه های اعتیاد همسر 

اگرچه این نشانه‌ها به معنای قطیعت در اعتیاد همسر نیست اما تا حد زیادی در تشخیص این موضوع که همسرتان دچار اعتیاد شده است، به شما کمک می‌کند.

1. تغییرات ظاهری بدن

مصرف برخی از مواد مخدر به علت ماده سازنده آن‌ها می‌تواند موجب تغییرات ظاهری در بدن شود. بیشتر تاثیرات ظاهری ناشی از مصرف مواد مخدر در چهره همسر نمایان می‌شود؛ چین و چروک، کاهش وزن زیاد، خستگی و احساس کسالت، عدم رعایت بهداشت شخصی از جمله تاثیرات مصرف مواد مخدر هستند.

2. همسر معتاد | دروغ گویی و مخفی کاری

انسان‌ها در هنگام انجام خطا دچار دستپاچگی شده و از آشکار کردن خطای خود جلوگیری می‌کنند. در مورد گرایش همسر به اعتیاد نیز همین قضیه صدق می‌کند. وی تمام تلاش خود را به کار می‌برد که حقیقت را کتمان کرده و مصرف مواد مخدر را از همسر خود پنهان کند. دستپاچگی و دورغ‌ می‌تواند به عنوان شاخصی برای تشخیص اعتیاد وی باشد.

3. پرخاشگری و عصبانیت

همسر معتاد به واسطه مصرف مواد مخدر، دوره‌های مختلفی را از نظر شرایط روحی سپری می‌کند. معمولا در هنگام استفاده کردن مواد مخدر، حالتی شاد و نرمال دارد اما به محض عدم دسترسی به مواد، دچار حملات عصبی شده و واکنش‌های پرخاشگرانه‌ای را نشان می‌دهد.

واکنش زنان و مردان در مقابل همسر معتاد

در هنگام برخورد با قضیه اعتیاد همسر، واکنش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برای بیشتر زنان یا مردان زندگی با همسر معتاد، موضوعی غیر قابل تصور است چراکه تحمل مشکلات و عواقب آن را ندارند. سریعا تصمیم به جدایی گرفته و بدون هیچ تلاشی برای درمان همسر، خانه را ترک کرده و اقدام به طلاق می‌نمایند. اما برخی دیگر از زنان یا مردان به دلیل وابستگی روحی که به همسر خود دارند، تمام سعی خود را به کار می‌برند و همسر خویش را به مراکز درمانی مرتبط برده و تا پایان دوره درمان با وی می‌مانند.

در این شرایط همسر دچار اعتیاد نیز انگیزه زیادی برای ادامه روند درمان می‌یابد. گروه دیگری از زنان یا مردان به دلیل وجود فرزند خویش ترجیح می‌دهند با همسر معتاد خود کنار آمده و با وجود تمام مشکلات، زندگی خود را ادامه می‌دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

سخن آخر

 اعتیاد نیز یک بیماری است و می‌تواند در سایه حمایت عاطفی همسر بهبود یابد. پس قبل از اقدام به جدایی و طلاق، بهتر است تمام سعی خویش را در جهت درمان همسر خود که دچار اعتیاد شده به کار بگیرید. در جهت کمک به همسر خود می‌توانید به مراکز مشاوره مراجعه کرده و بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین روش برخورد با همسر معتاد چیست؟

توجه نمایید که اعتیاد به عنوان یک بیماری شناخته شده که قابل درمان است. از آنجایی که اعتیاد هم جسم و هم روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیاز به درمان‌های جسمی و روانی دارد و روش برخورد با همسر معتاد نیز باید توسط زن یا مرد آموخته شود. استفاده از مشاوره‌های روانشناسی هم برای فرد معتاد و هم همسر وی از ابتدای شروع درمان تا ماه‌ها پس از ترک بسیار موثر و ضروری  است.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: همسر معتاد



:: برچسب‌ها: همسر معتاد ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان کم حرفی چگونه امکان پذیر است؟ کم حرف بودن به این معناست که افراد از صحبت کردن در موقعیت‌هایی که باید اجتناب می‌کنند و تمایل دارند حتی اگر از آن‌ها سوالی شود، ساکت باشند و پاسخی ندهند. به همین دلیل درمان کم حرفی در مورد این افراد بسیار ضرورت است. بسیاری از افراد کم حرف در عین تلاش برای مقابله با کم حرفی، نمی‌توانند ارتباط موثری را با دیگران برقرار نمایند و به خوبی صحبت کنند. گاهی نیاز است انسان‌ها از طریق صحبت کردن از حق و حقوق خود دفاع کنند، اما به دلیل کم حرفی و ناتوانی در صحبت کردن، موقعیت‌های زندگی خود را از دست می‌دهند. زبان و صحبت کردن با تمرین و تکرار تقویت می‌شود؛ بنابراین کم حرفی درمان دارد که برای اطلاع از آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. برای شروع درمان می‌توانید مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: درمان کم حرفی برای چه کسانی ضروری است؟

چرا بعضی ها کم حرف هستند؟

کم حرفی دارای علل مختلفی است که می‌تواند به مرور در رابطه‌های فرد تاثیر منفی خود را بگذارد. به عنوان مثال کم حرفی می‌تواند سبب ایجاد مشکل در رابطه زناشویی شود چراکه یکی از زوجین تمایلی به صحبت کردن ندارد و دیگری از این شرایط ناراضی است. برای آشنایی بیشتر با علت کم حرفی مرضی کلیک کنید.

همینطور می‌تواند در محیط کار مشکل ساز شود و به بیکاری یا کار کردن در شرایط سخت منجر گردد. از دلایل اصلی کم حرفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درونگرایی
  • کم رویی و خجالت کشیدن
  • نداشتن مهارت فن بیان
  • کمبود اعتماد به نفس
  • ابتلا به برخی بیماری‌های جسمانی و روانی

راهکارهای موثر در درمان کم حرفی

کم حرفی موضوعی نگران کننده نیست و قابل درمان می‌باشد. افرادی که کم حرف هستند برای اینکه بتوانند در جمع‌های دوستانه و یا خانوادگی به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند، می‌توانند از راهکارهای موثر در این زمینه استفاده کنند و در مسیر درمان کم حرفی خود قدم بردارند.

1.آماده کردن جملاتی قبل از حاضر شدن در جمع

اگر قصد دارید در یک مهمانی خانوادگی و یا دورهمی دوستانه شرکت کنید، می‌توانید از قبل حرف‌های خود را آماده کنید و در مقابل آینه با خودتان تمرین کنید که قرار است در مورد چه چیزهایی در آنجا صحبت کنید. مثلا می‌توانید حرف‌های خود را با تعریف کردن در مورد لباس فرد مقابل آغاز کنید.

2.ابتدا خودتان را مخاطب قرار دهید

تمرین کردن می‌تواند به شما کمک کند طرز صحبت کردن و زبان گفتاری‌تان را تقویت کنید. بنابراین ابتدا مقابل آینه بایستید و با مخاطب قرار دادن خودتان شروع به صحبت کردن بکنید.

لزومی ندارد در موقع حرف زدن شخصیت و یا لحن خود را تغییر دهید؛ فقط کافی است خودتان باشید اما به مرور از فنون صحبت کردن در میان حرف‌های خود استفاده کنید.

در ادامه وقتی به جای خودتان افراد واقعی را مخاطب قرار می‌دهید، استرس و اضطراب خود را کنترل کنید. با یک نفس عمیق حرف‌های خود را شروع کنید و آرامش خود را حفظ نمایید؛ چراکه قرار نیست اتفاقی بیافتد. این کار در ابتدا دشوار به نظر می‌رسد اما مطمئنا با کمی تلاش به مرور برای‌تان راحت خواهد شد.

3.استفاده فعالانه از ذهن برای درمان کم حرفی

لازم است در نظر داشته باشید برای اینکه بتوانید به خوبی صحبت کنید باید از ذهن خود استفاده کنید و در زمینه‌های مختلف مطالعه داشته باشید.

مطالعه کتاب، فیلم دیدن، شرکت در سخنرانی‌ها، حاضر شدن در کارگاه‌های آموزشی و … سبب می‌شود که دایره لغات و واژگان شما افزایش پیدا کند. همینطور هرچه آگاهی شما بیشتر شود، بدیهی است که راحت‌تر می‌توانید در زمینه‌های مختلف اظهار نظر کنید.

4.تقویت مهارت‌های فن‌بیان

برخی از افراد به دلیل عدم برخورداری از مهارت‌های فن بیان از صحبت کردن اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند سکوت کنند. در صورتی که احساس می‌کنید که از مهارت‌های ارتباطی برخوردار نیستید و همین موضوع دلیل کم‌حرفی شماست، توصیه می‌شود در دوره‌های فن بیان شرکت کنید.

با شرکت در این دوره‌ها متوجه خواهید شد چه زمانی باید تن صدای خود را تغییر دهید و یا از چه واژگانی برای برقراری ارتباط موثر بهره ببرید. همینطور در این کلاس‌ها پیرامون زبان بدن و برقراری رابطه چشمی نیز به شما آموزش‌های موثری داده می‌شود.

5.صحبت کردن در جمع‌های گروهی

برای افراد کم‌حرف صحبت کردن در جمع‌های غریبه کاری سخت به نظر می‌رسد، اما توصیه می‌شود برای درمان کم حرفی سعی کنید در این جمع‌ها صحبت کنید. هر چند عبارت‌های خیلی کوتاه مثل “بله شما درست می‌فرمایید” و یا “من با نظر شما موافق هستم” می‌تواند گام موثری در این زمینه باشد. کم‌کم می‌توانید عبارت‌های خود را بلندتر کنید و پیرامون مسائلی که مطرح می‌شود نظر خود را اعلام کنید.

در نظر داشته باشید برای آغاز صحبت در یک جمع نیازی نیست از همان ابتدا به صورت رسمی بحث را در دست بگیرید، همین که سوالی مطرح کنید و یا نظر مختصری بدهید برای شروع خیلی خوب است. جهت آشنایی و آموزش مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

6.کنترل اضطراب و استرس

استرس و اضطراب سبب می‌شود حتی اگر مایل به صحبت کردن هم باشید، حرف‌هایتان را فراموش کنید. بنابراین اگر با قرار گرفتن در مقابل دیگر افراد به دلیل استرس و اضطراب نمی‌توانید صحبت کنید، حتما باید در جهت درمان آن اقدام کنید.

برای اطلاع از راهکارهای کنترل استرس و اضطراب می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید. کم شدن استرس می‌تواند سبب افزایش مهارت‌های اجتماعی شما شود و میزان آمادگی‌تان را برای صحبت کردن در جمع افزایش دهد.

7. افزایش اعتماد به نفس

از اصلی‌ترین دلایل کم حرفی، اعتماد به نفس پایین می‌باشد. اعتماد به نفس یک مهارت است و به راحتی می‌توان با تمرین کردن آن را تقویت کرد و افزایش داد. برای این کار می‌توانید به جنبه‌های مثبت عملکردتان در زندگی توجه داشته باشید و با الگو قرار دادن افراد موفق در زندگی‌تان، کارهای مثبت خود را بیشتر کنید.

8. شناسایی تفکرات منفی

الگوهای فکری منفی و غلط می‌تواند سبب پریشانی در موقعیت‌های اجتماعی شود. در حالی که این افکار ممکن است واقعی نباشند و سبب ایجاد احساس ناامنی و عدم اعتماد به نفس در هر فردی شوند.

به عنوان مثال برخی از افراد کم حرف به دلیل اینکه فکر می‌کنند انسان‌های عجیبی هستند و حرف‌های آن ها برای دیگران چندان جالب نیست و یا دیگر انسان‌ها آن‌ها را مورد قضاوت قرار می‌دهند یا در صورت مرتکب اشتباه شدن دیگران آن ها را ترک می‌کنند، تمایلی به حرف زدن ندارند و می‌خواهند سکوت کنند. برای درمان کم حرفی باید از این افکار و باورهای غلط عبور کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کم حرفی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان کم حرفی برای چه کسانی ضروری است؟



:: برچسب‌ها: درمان کم حرفی برای چه کسانی ضروری است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مهارت همدلی به معنای این است که هر فردی در موقعیت‌های مختلف زندگی دیگران، توانایی تشخیص و درک عواطف و احساسات آن‌ها را داشته باشد و بتواند با استفاده از روش‌های درست و مناسب به آن‌ها پاسخ دهد. برخورداری از مهارت همدلی برای زندگی کردن، لازم و ضروری می‌باشد. متاسفانه زندگی‌های امروزی میزان استرس و اضطراب افراد را بیشتر کرده است؛ گاهی همدلی کردن با دیگران می‌تواند از میزان این استرس و اضطراب‌ها کم‌تر کند. کسانی که از مهارت همدلی برخوردار هستند، به دلیل همدلی کردن با اطرافیان‌شان، اغلب انسان‌های محبوب‌تر و مورد احترام‌تری می‌باشند و همین سبب افزایش اعتماد به نفس‌شان می‌گردد. مهارت همدلی مهارتی اکتسابی است و افراد می‌توانند با استفاده از راهکارهای مناسب آن را بیاموزند. اگر قصد دارید مهارت همدلی را در خود تقویت کنید، در ادامه راهکارهایی مفید برای افزایش مهارت همدلی ارائه کرده‌ایم.

منبع: مهارت همدلی کردن

مفهوم مهارت همدلی

مهارت همدلی به توانایی درک و تشخیص احساس و تجربه دیگران گفته می‌شود. در واقع کسی که از مهارت همدلی کردن برخوردار است، می‌تواند خود را جای فرد مقابل بگذارد و به ماجرا از دید او نگاه کند. کسی که از مهارت همدلی برخوردار نیست و نمی‌تواند دیگران را درک کند، در واقع دارای یک کمبود در هوش هیجانی است.

درک دیگران و توانایی پاسخ مناسب به آن‌ها، می‌تواند ظرفیت فرد را در مواجهه با مشکلات بالا ببرد. در واقع کسی که همدلی کردن را آموخته است، راحت‌تر از دیگران با شرایط مختلف زندگی سازگار می‌شود. افزایش تحمل، درک و تحلیل بهتر شرایط، روابط احتماعی بهتر، عشق ورزیدن به دیگران و … همگی از تاثیرات مهارت همدلی کردن هستند.

رسیدن به مهارت همدلی نیازمند این است که فرد از ویژگی‌ها و تفاوت‌های فردی میان انسان‌ها، مطلع بوده و به خودآگاهی نیز رسیده باشد. در واقع فرد باید با خودآگاهی و شناخت روحیات و احساسات خود با دیگران همدلی کند. کسی که به خودآگاهی نرسیده باشد، در همدلی کردن نیز عاجز است.

مولفه های مهارت همدلی

همدلی کردن سه مولفه اصلی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم:

  • همدلی شناختی : همدلی شناختی به معنای درک و تشخیص وضعیت دیگران می‌باشد.
  • همدلی عاطفی : همدلی عاطفی به معنای این است که فرد پس از درک کردن مشکل طرف مقابل، بتواند پاسخ مناسب را به او بدهد.
  • همدلی بدنی : همدلی بدنی نیز به واکنش‌های فیزیکی در پاسخ به حرف‌های طرف مقابل گفته می‌شود.

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که همدلی و دلسوزی می‌تواند با یکدیگر مرتبط باشد اما تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. دلسوزی صرفا یک حرکت منفعلانه است اما همدلی و یا همدردی تلاش برای درک دیگران و پاسخ مناسب به آن‌ها است. پیشنهاد می‌شود حتما سایر با سایر مهارت های زندگی نیز آشنا شوید.

ویژگی افراد دارای مهارت همدلی

پیش‌تر اشاره کردیم که افراد با مهارت همدلی معمولا در میان همگان افرادی محبوب و قابل احترام هستند. با نگاه ریزبینانه‌تر این افراد دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • درک دیگران و فکر کردن پیرامون احساس آن‌ها
  • برخورداری از مهارت گوش دادن فعال و شنیدن مشکلات دیگران
  • داشتن ارتباط اجتماعی بالا و برقراری رابطه با شمار بسیاری از افراد
  • برخورداری از مهارت در دوست‌یابی
  • علاقه به اطرافیان و عشق ورزیدن به آن‌ها
  • احترام گذاشتن و اهمیت دادن به اطرافیان
  • ارائه مشاوره و کمک به دیگر افراد
  • و …

کسی که از مهارت همدلی برخوردار است، همواره به رفاه و خوشبختی دیگر افراد نیز فکر می‌کند. حتی ممکن است فکر کردن به دیگران سبب تحریک بیش از حد احساسات او نیز شود.

مزایای مهارت همدلی

اینکه فردی بتواند احساسات و عواطف دیگر انسان‌ها و اطرافیان خود را درک کند و تشخیص دهد، دارای تاثیر بسیار زیادی در دیگر جنبه‌های زندگی او نیز است. در واقع همدلی کردن مزایای بسیاری دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • احساس مفید و کارآمد بودن
  • کمک به دیگر افراد برای تصمیم‌گیری درست و بهتر
  • داشتن یک احساس مثبت همیشگی
  • و …

تقویت مهارت همدلی

مهارت همدلی آموختنی و اکتسابی است؛ به این معنا که افراد مختلف می‌توانند با تمرین کردن این مهارت را بیاموزند. در ادامه راهکارهایی که می‌تواند به یادگیری و یا تقویت همدلی در شما کمک کند را شرح داده‌ایم.

1. گوش دادن فعال

می‌توان گفت زمانی یک فرد از مهارت همدلی برخوردار می‌شود که ابتدا مهارت گوش دادن فعال را بیاموزد. گوش دادن فعال به این معنی است که شما پای حرف‌های طرف مقابل بنشینید و توجه کامل خود را به او بدهید. البته باید در زمان گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل او را قضاوت نکنید و پاسخ‌های مناسبی را ارائه دهید.

برای گوش دادن فعال بهتر است تنها کاری که می‌کنید، گوش دادن باشد و طرف مقابل متوجه توجه و تمرکز شما شود. سعی کنید با حرکات چشمی و زبان بدن خود گوش دادن فعال خود را به طرف مقابل نیز نشان دهید. مثلا می‌توانید سر خود را به نشانه تائید تکان دهید.

در تمام مدتی که به حرف‌های او گوش می‌دهید، سعی کنید خود را جای او بگذارید تا به درک بهتری از شرایط برسید.

2. قضاوت نکردن

معمولا از ویژگی‌های بارز افرادی که از مهارت همدلی کردن برخوردار هستند، این است که حرف‌های طرف مقابل را گوش می‌دهند و سعی ندارند او را قضاوت کنند و یا در پاسخ او را نصیحت نمی‌کنند.

در واقع اغلب افراد وقتی در حال درد و دل هستند، یک گوش شنوا برای شنیدن حرف‌هایشان می‌خواهند تا سبک شوند. آن‌ها درست و غلط کار خود را می‌دانند و نیازی به شنیدن نصیحت و یا قضاوت شدن ندارند. برای همدلی کردن، فقط در صورتی که احساس می‌کنید راهکاری مفید دارید، می‌توانید به او بگویید.

3. تعصب نداشتن

کسانی از مهارت همدلی برخوردار هستند که این موضوع را بپذیرند هر فردی عقاید منحصر به فرد خودش را دارد و قرار نیست همه افراد مثل او فکر کنند.

بنابراین از لازمه‌های همدلی کردن این است که در زمان گوش دادن به حرف‌های دیگران تعصب نداشته باشید و حتی اگر با نظر و عقیده طرف مقابل، مخالف هستید به حرف‌های او گوش دهید. همدلی کردن به معنای پذیرش عقاید طرف مقابل نیست بلکه به معنای احترام گذاشتن به آن‌ها است.

4. تعادل در همدلی

همدلی کردن نیازمند پاسخ مناسب به حرف‌های طرف مقابل است. پاسخ مناسب به معنای رعایت تعادل نیز می‌باشد. یعنی فردی که شنونده حرف‌های طرف مقابل است باید نه خیلی بی‌تفاوت باشد و نه واکنش تندی را از خود نشان دهد. تعادل داشتن در همدلی می‌تواند این حس را به طرف مقابل القا کند که شما او را درک کرده‌اید.

5. انعکاس

برای اینکه بتوانید همدلی کردن خود را به طرف مقابل نشان دهید، می‌توانید از تکنیک انعکاس استفاده کنید. انعکاس دادن یا به صورت انعکاس احساس کردن می‌توانید به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید و احساسات خود را منعکس کنید. همچنین مفهوم انعکاس محتوا به این معنی است که در تائید حرف‌های طرف مقابل شما هم موضوع را ادامه دهید.

اهمیت آموزش مهارت همدلی از دوره کودکان

همانطور که چندین بار اشاره کردیم مهارت همدلی، مهارتی آموختنی و اکتسابی می‌باشد؛ اما بهتر است این مهارت از دوره کودکی به افراد آموزش داده شود تا به عنوان ارزشی در وجود آن‌ها نهادینه گردد.

در واقع اهمیت این موضوع در این نکته می‌باشد که اگر افراد در سنین کودکی و زمانی که شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد، نتوانند با دیگران همدلی کنند؛ در بزرگسالی نیز به این مهارت دست پیدا نمی‌کنند و در واقع توانایی درک دیگران را نخواهند داشت.

بنابراین پدر و مادرها باید از دوره کودکی بر یادگیری مهارت همدلی در کودکان‌شان توجه داشته باشند. در صورتی که علاقه‌مند هستید این مهارت را به کودک خود بیاموزید اما روش آن را نمی‌دانید، می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

سخن آخر

از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک فرد باید از آن برخوردار باشد، مهارت همدلی کردن است. اگر احساس می‌کنید فردی را در اطراف خود ندارید که با شما همدلی کند، می‌توانید بدون ترس از قضاوت شدن و برای دریافت راهکارهای تخصصی، از مشاوره روانشناسی متخصصان مرکز مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت همدلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مهارت همدلی کردن



:: برچسب‌ها: مهارت همدلی کردن ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کودکان درونگرا رفتار و خصوصیات متفاوتی دارند که اگر والدین نتوانند رفتار مناسب با این ویژگی‌ها را درک کنند، حتما در روند تربیتی فرزندشان دچار سختی‌های زیادی خواهند شد.در اغلب موارد والدین از همان دوران طفولیت متوجه تفاوت‌های شخصیتی فرزندانشان می‌شوند، اما ممکن است متدهای یکسانی را در ارتباط با هر کدام از آن‌ها در نظر بگیرند. در حالی که هر کودکی با شخصیت منحصر به فرد خودش نیاز به رفتاری متفاوت دارد. بنابراین والدین علاوه بر حفظ تعادل و عدالت لازم است متوجه این تفاوت‌ها باشند و در هر سن متناسب با آن پاسخ دهند. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید.

منبع: کودکان درونگرا چه زندگی دارد؟

کودکان درونگرا

بهتر است کودکان را به گل‌ها تشبیه کنیم. برخی از کودکان با توجه به تیپ شخصیتی‌ای که دارند مانند قاصدک هستند. یعنی می‌توانند با هر محیطی وفق پیدا کنند. برخی کودکان دیگر تیپ شخصیتی‌ای دارند که آن را به گل ارکیده تشبیه می‌کنیم. گل ارکیده به روی محل رشد خود حساس است. کودکان مشابه گل ارکیده معمولا از کودکان مشابه قاصدک بهتر عمل می‌کنند. این عملکرد بهتر در حیطه تحصیلی و روابط بین فردی آن‌ها نمایان می‌شود.

کودکان درونگرا برای اینکه قوای درونی خود را تجدید کنند تمایل دارند تا تنها باشند. رفتار این کودکان معمولا موجب نگرانی پدر و مادر در مورد سلامت آن‌ها می‌شود. کودکان درونگرا دیر جوش هستند، آن‌ها گروه دوستی محدودی دارند و در کودکی هم نهایتا با دو تا سه نفر همزمان بازی می‌کنند. این کودکان با خواندن و گوش دادن بهتر یاد می‌گیرند (برخلاف کودکان برونگرا که باید در فعالیت‌های کلاسی شرکت کنند تا بهتر یاد بگیرند). برای اطلاع بیشتر مقاله روانشناسی کودک را بخوانید.

تفاوت کودکان درونگرا با کودکی خجالتی

در ظاهر درونگرا بودن و خجالتی بودن شبیه به هم هستند. اما وقتی به عمق هر کدام نگاه کنیم می‌بینیم دو موضوع متفاوت هست. درونگراها از تنها بودن لذت می‌برند. آن‌ها وقتی زمان زیادی با دیگران می‌گذرانند از نظر احساسی خسته می‌شود. اما افراد خجالتی تمایلی به تنها بودن ندارند، از تنها بودن لذتی نمی‌برند اما از برقراری ارتباط با دیگران احساس وحشت می‌کنند.

به این مثال توجه کنید. فرض می‌کنیم دو کودک درون کلاس حضور دارند. یکی از آن‌ها درونگرا و دیگری خجالتی است. آن‌کودک درونگرا دوست دارد در کلاس بماند و به مطالعه کتاب بپردازد. او فکر می‌کند گذراندن وقت با دیگر بچه‌ها استرس زا است. در مقابل کودک خجالتی دوست دارد وارد جمع بشود اما چون از جمع می‌ترسد ترجیح می‌دهد در کلاس باقی بماند. کودک‌خجالتی از تنهایی‌اش ناراحت و درمانده است.

آیا درونگرایی کودک قابل درمان است؟

به بچه‌های خجالتی در جهت بیرون آمدن از دیوارهای امن‌شان می‌توان کمک کرد. اما کسی که درونگرا باشد و این ویژگی بخشی از وجودش باشد را نمی‌توان تغییر داد. درونگرایی یک بخش از وجود یک فرد و شخصیت اوست. درست مانند رنگ و و چشم که قابل تغییر نیستند، درونگرایی نیز قابل تغییر نیست و در نهاد فرد جا افتاده است.

کودکان درونگرا نسبت به اجتماع چه احساسی دارند؟

درونگراها خجالتی نیستند. در واقع بسیاری از آن‌ها توانایی اجتماعی عالی‌ای دارند. با این وجود فرد درونگرا بعد از داشتن ارتباط زیاد با دیگران احساس خستگی می‌کند. او نیاز دارد مدتی را در لاک خود باشد تا باتری احساسی‌اش شارژ بشود.

اگر در صدد تغییر کودک از درونگرایی به برونگرایی باشیم چه می‌شود؟

درست است که خجالتی بودن درمان می‌شود اما اگر تلاش کنید فرد درونگرا را به فردی برونگرا تبدیل کنید مشکلاتی در عزت نفس او به وجود می‌آورید. درونگراها می‌توانند راه‌های کنار آمدن با موقعیت‌های اجتماعی گوناگون را بیاموزند، اما برای همیشه درونگرا می‌مانند. برای آشنایی بیشتر در این مورد مقاله شخصیت کودک را بخوانید.

چطور می توانیم به فرد درونگرا کمک کنیم؟

اولین چیزی که در ارتباط با افراد درونگرا باید بدانیم این است که این ویژگی بیماری نیست که قابل درمان باشد. درونگرا بودن یک تیپ شخصیتی است که از بدو تولد در فرد شکل می‌گیرد. در نتیجه کودک درونگرای شما به کمک نیاز ندارد. اما برای اینکه خیال‌تان از صحت روانی کودک‌تان آسوده باشد می‌توانید نکاتی را رعایت کنید.

بهترین کاری که در حق فرزند خود می‌توانید بکنید این است که بدانید درونگرایی یک صفت شخصیتی عادی است. این موضوع را بپذیرید که کودک شما شخصیت اجتماعی فعالی ندارد. قرار نیست خانه شما همیشه پر از مهمان‌های رنگارنگ باشد. باید درک کنید که کودک شما دوستان نزدیک محدودی دارد. اگر این ویژگی‌های او را بپذیرید کمتر او را به انجام کاری که دوست ندارد مجبور می‌کنید.

اگر بعد از یک مهمانی جشن تولد، کودک‌تان خواست که تنها باشد از درخواست او تعجب نکنید. همچنین اگر شما از یک مهمانی به مهمانی دیگر بروید باعث می‌شود کودک تان دچار استرس شود. بزرگ کردن کودکی که این ویژگی رفتاری را دارد کمی سخت است. به خصوص برای والدینی که برون گرا باشند. اما لازم است بدانید که تنها چیزی که آنها نیاز دارند درک و عشق از سوی والدینشان است. برای تسهیل شرایط مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کودکان درونگرا را به چه کارهایی مجبور نکنیم؟

آن‌ها را به صحبت کردن، به حضور در اجتماع، به گفتن مسائل شخصی، به داشتن یک برنامه فشرده و غیره مجبور نکنید. بدانید که این ویژگی آن‌ها یک تیپ شخصیتی عادی است و بیماری نیست که جای نگرانی داشته باشد.

منبع: کودکان درونگرا چه زندگی دارد؟



:: برچسب‌ها: کودکان درونگرا چه زندگی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌دانید ویژگی های مادر خوب چیست؟ هدف هر مادری این است که برای فرزندش بهترین عملکرد خود را داشته باشد؛ اما نکته اینجاست که معنی مادرخوب بودن به تعداد افراد روی زمین متفاوت است. عده‌ای مادرخوب بودن را در سخت‌گیری و تحمیل عقاید و تجارب خود به کودک و عده‌ای دیگر آن را در سهل گرفتن، آزاد گذاشتن و دادن حق انتخاب به فرزند خود می‌دانند. بااین‌حال هدف همه، کمک به فرزندان خود در رسیدن به خوشبختی و موفقیت است. لذا توصیه می‌شود ابتدا صفات و ویژگی‌های حقیقی مادر خوب را شناخته تا بتوانید در جهات آن‌ها گام بردارید. در صورتی که در این زمینه دچار تردید شده‌اید، می‌توانید از مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: مادر خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

ویژگی های مادر خوب

نقش حمایتگری مادر

حمایت‌گر بودن‌مادر از مهم‌ترین ویژگی‌های او محسوب می‌گردد. یک مادر نمونه تلاش می‌کند تا از علایق و ویژگی‌ها شخصیتی فرزندش آگاه شود و وی را در راه رسیدن به اهداف و آرزوهایش حمایت کند. مادران نمونه به این درک رسیده‌اند که سبک و هدف زندگی فرزندانشان می‌تواند با سبک زندگی خودشان متفاوت باشد. مادرخوب هرگز از یاد نمی‌برد که کودکانش، هر یک شخصیت مستقل و منحصربه‌فردی دارند و بنا بر همین، هرکدام نیاز به حمایت‌های متفاوتی دارند.

استعدادهای فرزندش را کشف می‌کند

پی بردن به استعداد کودکان نیازمند گذراندن وقت و توجه به آن‌ها می‌باشد. مادر از همان ابتدای شکل گرفتن نطفه نزدیک‌ترین فرد به کودک محسوب می‌شود. کودک بیشتر وقت خود را بامادر می‌گذارند و مادر بیش از هر کس دیگری به علایق و خصایص کودکش آگاهی دارد. بنابراین در پی همین توجه مادرانه می‌توانید استعدادهای ذاتی کودک تان را شناسایی کنید. برای پی بردن دقیق تر بهتر است از همان سنین 3 سالگی برای ارزیابی و استعدادیابی فرزندتان اقدام کنید تا بتوانید برای سبک تربیتی و کلاس های آموزشی برنامه ریزی داشته باشید.

مادر خوب صبوری می کند

مادرشدن همواره با این موضوع همراه است که زن در طول شبانه‌روز با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شود. بااین‌حال مادران‌خوب سعی می‌کنند در این شرایط خویشتن‌داری کرده و به اوضاع تا جایی که امکان دارد کنترل داشته باشند. حفظ خونسردی و غلبه بر خشم و اضطراب همیشه برای مقابله با تنش‌های زندگی ضروری است و این موضوع برای مادران، که پایه‌ها و ستون خانواده به شمار می‌آیند، به‌مراتب مهم‌تر است. گاهی لازم است مادر مهارت‌هایی همچون کنترل خشم یا غلبه بر استرس را نیز برای کنترل اوضاع تنش‌زا فرابگیرد.

مادر باید گوش شنوا داشته باشد

از آنجا که مادر اولین کسی است که هر کودک می‌شناسد، طبیعتاً بیش از هر شخص دیگری به او اعتماد می‌کند. یک‌مادر نمونه باید تلاش کند گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه‌ها و نگرانی‌های کودک خود باشد. فرزند در هر سنی که باشد اگر حس کند که مادرش او را می‌شنود بسیار آرام خواهد گرفت.

در کنار فرزندان حضور داشته باشد

منظور از قابل‌دسترس بودن این است که فرزند بتواند در هرزمانی به حمایت و محبت مادرش دسترسی داشته باشد. لازم به ذکر است در دسترس بودن مادر منافاتی با مشاغل زنان ندارد. چه‌بسا کارمندان خانمی که بهتر از مادران خانه‌دار می‌توانند این ویژگی را در خود ایجاد کنند. امروزه، برای این منظور می‌توان از طریق تماس تلفنی و یا فضای مجازی، هرلحظه با فرزند خود در ارتباط بود.

عاشق باشد و عشق بورزد

مادران برای رشد و پرورش مناسب کودکان مهم و حیاتی هستند، چرا که زنان قدرت عشق‌ورزی و ابراز احساسات مادرانه زیادی دارند. مادرخوب باید عشقی را که به فرزندان خود دارد در گفتار و رفتارش به‌صورت بی‌قیدوشرط نشان دهد. مادر باید دوست داشتن دیگران را به فرزندش بیاموزد و هرگز مانع علاقه او به دیگران مثلاً پدر، مادربزرگ و… نشود.

حتی اگر مادر تمام امکانات و نیازهای مادی فرزند خود را فراهم کند ولی کودک را ازنظر عاطفی با کمبود بار بیاورد، می‌توان تلاش‌های او را بی‌فایده در نظر گرفت. مادرخوب باید روش ابراز صادقانه علاقه و محبت خود به فرزندش را پیدا کند. نشان دادن عشق بین مادروفرزند در هر رابطه‌ای منحصربه‌فرد است و به ویژگی‌های شخصیتی طرفین بستگی دارد.

سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کند

عده‌ای از مادران از همان زمانی که خبر بارداری خود را می‌شوند، کودک خود را اولویت قرار داده و دیگر به خودشان هیچ اهمیتی نمی‌دهند. با تولد و رشد فرزند نیز، این مادران هر نوع ایثاری را برای خود به جان می‌خرند. همین موضوع باعث می‌شود به‌تدریج از قوای جسمی و روانی آن‌ها کاسته شده و مشکلات شدیدی بروز پیدا کند. این در حالی است که صرف حضور مادر برای تربیت مناسب فرزند کافی نیست. مادران وظیفه دارند نحوه چگونه زیستن را به کودکان خود بیاموزند؛ اما با این وضعیت آن‌ها تنها یاد می‌گیرند که باید خود را فدای دیگران کنند و به خویشتن اهمیتی ندهند.

تربیت گر خوبی باشد

مادر خوب کسی است که فرزندش را برای زندگی سازگارانه در جامعه تربیت می کند. این قبیل روش‌های تربیتی باید بدون توجه به جنسیت کودک آموزش داده شود؛ چرا که امروزه در بسیاری از مشاغل، دیگر تمایز جنسیتی وجود ندارد. با این که مراکز مختلف آموزشی و اجتماعی سعی می کنند به کودکان در سنین مختلف مهارت های لازم را یاد دهند، اما مهم‌ترین مهارت‌ها باید در محیط خانه و توسط والدین، به‌ویژه مادر آموزش داده شود. این موضوع برای داشتن عملکرد مناسب فرزندان در آینده شغلی و اجتماعی‌شان بسیار پراهمیت است.

به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید

لازمه تربیت فرزند سالم، وجود مربی آموزش دهنده سالم است. از آنجا که مادران یکی از مهم‌ترین منابع تاثیرگذار بر کودک، در بخش‌های متنوع زندگی هستند، لازم است برای سلامت جسمی و روانی آن‌ها نیز اهمیت قائل شد.

سختی‌های مختلف زندگی، هر یک به نوعی می‌تواند باعث بروز مشکلات متنوع در افراد گردد. لذا توصیه می‌شود در صورتی که مسائلی در زندگی برای مادران رخ داده و سایه آسیب زای آن هنوز هم وجود دارد، حتما به متخصصین حوزه سلامت جسم و روان مراجعه کنند.

آگاه و مطلع باشد

از آنجا که جامعه همه روزه در حال تغییر است، مهم است که فرزندان بر طبق این تحولات پرورش یابند. بنابراین مهم است که والدین، به خصوص مادران به شرایط زمانه و جغمعه آگاه بوده و همواره اطلاعات خود را تازه نگه دارند. برای دریافت آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

بهترین مادر دنیا کیست؟

در باور اغلب مردم، بهترین مادر کسی توصیف می‌شود که همه جور فداکاری را برای فرزندانش انجام دهد. بر اساس این دیدگاه، انتظار می‌رود که مادر تمام خواسته‌های کودک را برآورده سازد.

این در حالی است که از نظر علمی، بهترین مادر کسی است که «به اندازه کافی‌خوب» باشد. این موضوع اشاره به آن دارد که قرار نیست تمام نیازهای کودک توسط مادر یا والدین ارضا شود. باید به فرزند خود یاد داد که توقع شکست خوردن و تحمل رنج را در خود پرورش دهد، زیرا در زندگی اجتماعی همیشه موفقیت رخ نمی‌دهد.

مادر بد کیست؟

بر طبق نکاتی که گفته شد، مادرانی که ویژگی‌های مذکور را نداشته باشند، طبق دیدگاه‌های علمی مادر بد محسوب شده و کفایت لازم را ندارند. برای مثال، ممکن است مادری برای فرزندانش از سلامت جسمی خود گذشته باشد و تمام زمان خود را به کار مشغول باشد. با این حال، از آنجا که به سایر نیازهای کودکانش، از جمله نیاز به صمیمت مادر-فرزند، بی توجه است، باز هم نمی‌توان او را مادر نمونه به شمار آورد.

برخی از ویژگی‌های مادر نمونه نیاز به تلاش و تمرین زیادی دارند. تعدادی از آن‌ها نیز باید تحت نظارت مشاورین و روانشناسان پرورش یابند تا از حد خود خارج نشوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای آن که در مسیر بهترین مادرشدن برای کودک خود قدم بردارید، ابتدا از راهنمایی‌های متخصصین استفاده کنید. برای آشنایی با نقش مادر در تربیت فرزند کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادری کردن می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: مادر خوب چه ویژگی هایی دارد ؟



:: برچسب‌ها: مادر خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

زود انزالی یکی از شایع‌ترین مشکلات جنسی در میان مردان است که به دلایل متعدد جسمانی و روانشناختی اتفاق می‌افتد. خیلی از مردان از اینکه هنگام رابطه جنسی زودتر از زمانی که انتظارش را دارند دچار انزال می‌­شوند ناراضی هستند. زود انزالی می‌تواند تاثیر منفی بر رابطه جنسی و رضایت فرد از عملکرد خودش داشته باشد و در نتیجه باعث کاهش اعتماد به نفس شود. با آگاهی از دلایل زودانزالی و راه‌های درمان آن وهمچنین کمک گرفتن از یک متخصص می‌توانید این مساله را برطرف سازید و کیفیت رابطه جنسی خود را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

منبع: زود انزالی چیست

زود انزالی چیست؟

زود انزالی به این معناست که مرد زودتر از به اوج رسیدن تحریکات یا قبل از اینکه شریک زندگی‌اش ارضا شود، دچار انزال شده و نمی‌­تواند خروج منی از آلت خود را کنترل کند. زود انزالی یکی از مشکلات رایج در روابط جنسی است و از هر 3 مرد، یک نفر از این مشکل شکایت دارد اما به ندرت اختلالی جنسی محسوب می‌­شود. اما انزال زودرس دائمی که دلیل مشخصی نداشته و با راه‌های مختلف درمان نشود، مشکلی جدی است که باعث ایجاد مشکلات جدی در رابطه می‌شود.

زودانزالی به دو دسته مادام العمر (اولیه) و اکتسابی (ثانویه) تقسیم می‌­شود. زودانزالی اولیه یعنی تقریبا در تمام موارد، انزال بسیار سریع و با تماس محدود اتفاق می‌­افتد. زود انزالی ثانویه یعنی بعد از برخی تجربه‌های جنسی یا روحی مشکل زا، زودانزالی اتفاق می‌­افتد.

چه مدت زمانی تا انزال را زود انزالی می­‌گوییم؟

بسیاری از مواردی که زودانزالی محسوب می­‌شود، اساسا یک انزال طبیعی است و به دلیل توقعات و حساسیت‌های طرفین زود انزالی تلقی می‌گردد. اکثر مردان دارای دوره‌های متغیر طبیعی انزال زودرس و انزال طبیعی هستند و فقط نگاه آن‌ها یا شریک زندگیشان به این مسئله، می‌تواند دوره‌های زودانزالی را طولانی‌تر کند. به طور متوسط مدت زمان طبیعی انزال از زمان آغاز تحرک، 5 الی 10 دقیقه است. هرچند مردان مدت زمان طولانی تر دخول را به عنوان مزیت می­‌دانند، اما باید بدانند کیفیت یک رابطه جنسی بسیار مهم‌تر از زمان آن است. گاهی امکان دارد یک دخول حتی به 5 دقیقه هم نرسد اما دو طرف به نهایت لذت برسند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انزال خوب، همزمانی ارگاسم در دوطرف است و به این منظور مردان باید همسرانشان را پیش از دخول کاملا تحریک و آماده کنند.

علائم انزال زودرس چیست؟

دو عامل روانشناختی و بیولوژیکی می­‌توانند در انزال زودرس نقش داشته باشند. اگرچه برای بسیاری از مردان گفتن از زودانزالی شرم آور است و از آن خجالت می­‌کشند اما باید گفت زود انزالی یک مشکل بسیار رایج و البته قابل درمان است. داروها، مشاوره جنسی، ورزش‌های خاص و تکنیک‌های رابطه‌ای می‌­تواند این مسئله را برطرف سازد. برخی از نشانه‌های رایج زودانزالی به شرح زیر هستند:

_همیشه یا در اکثر موارد فرد در کمتر از یک دقیقه از زمان دخول، دچار انزال شود.

_فرد تقریبا هیچوقت در به تاخیر انداختن انزال خود موفق نیست.

_شدیدا احساس پریشانی، ناراحتی و ناامیدی کرده و باعث کاهش صمیمیت جنسی در فرد می‌­شود.

علل زود انزالی چیست؟

علت زودانزالی دقیقا مشخص نیست اما در گذشته اکثر متخصصان این مسئله را فقط روانشناختی در نظر می­‌گرفتند اما امروزه مشخص شده  که زود انزالی ترکیب پیچیده‌ای از عوامل روانی و جسمی است.

1. علل روانشناختی

برخی از مسائل نظیر تجارب اولیه رابطه جنسی، سواستفاده جنسی، احساس بد نسبت به اندام و آلت تناسلی، افسردگی و احساس گناه از رابطه جنسی یا نارضایتی همسر از دلایل روانی انزال زودرس است.

برخی از مردان که دچار اختلال نعوظ هستند، به دلیل نگرانی از اینکه بتوانند نعوظ آلت خود را حفظ کنند، ناخوداگاه باعث زودانزالی خود می‌­شوند. عجله کردن در رابطه جنسی یکی از دلایل عمده زود انزالی است.

یکی دیگر از دلایل مهم انزال زودرس، عجله مردان برای دخول و عدم آماده کردن شریک جنسیشان برای رابطه است. زنان زمان بیشتری از مردان برای آمادگی پیش از سکس نیاز دارند. این مسئله باعث  می‌شود که تا وقتی زن به مرز تحریک و رسیدن به ارگاسم نزدیک می­‌شود، مرد ارضا شده و این مسئله نارضایتی طرفین را به دنبال دارد. مقایسه کردن خود با دیگران و همچنین فشار شریک جنسی می‌تواند باعث بالارفتن میزان اضطراب و کاهش اعتماد به نفس در مردان شده و زودانزالی را تشدید کند.

2. علل جسمانی

برخی از عوامل جسمی که در زودانزالی دخیل هستند عبارتند از:

_سطح غیرطبیعی هورمون‌ها

_سطح غیرطبیعی انتقال دهنده‌های عصبی مغز به ویژه سروتونین

_التهاب و عفونت پروستات یا مجاری ادرار

_صفات ارثی و ژنتیکی

راهکارهای برطرف کردن انزال زودرس

اگر دوطرف به طور همزمان به ارگاسم برسند، یعنی سکس موفقی داشته‌اند و مدت زمان نزدیکی اصلا مهم نیست. موضوع معاشقه پیش از نزدیکی، مهم‌ترین موضوع برای برطرف کردن زودانزالی و تنش‌های ناشی از آن است. مقدمه برای نزدیکی مثل صحبت، نوازش، لمس تحریک آمیز و ماساژ دادن شریک جنسی باعث آرامش دو طرف شده و این آرامش نه تنها می­‌تواند زود انزالی را برطرف کند، بلکه مدت زمان و کیفیت آن را هم افزایش می‌­دهد. زنان به مدت 20 تا 30 دقیقه برای تحریک شدن زمان نیاز دارند. با تمرین عشقبازی پیش از دخول، مردان یاد می­‌گیرند که هیجان خود را کنترل کرده و این تمرکز و آرامش مهم‌ترین راهکار برطرف کردن زودانزالی است. برخی دیگر از راهکارها عبارتند از:

1. راهکارهای دارویی

برخی از داروهای گروه ضدافسردگی و ضداضطراب، تنها در صورت تشخیص پزشک می­‌تواند به حل این مشکل کمک کند اما در برخی از موارد نیز برعکس عمل کرده و باعث تهوع، افزایش فشار خون و تپش قلب می‌­شود. بنابراین باید در مصرف آن‌ها احتیاط کرد.

2. تاثیر ورزش بر زود انزالی

تمرینات روزانه ورزشی مخصوصا تمرینات ناحیه لگن، کمر و شکم، می‌­تواند به درمان زودانزالی کمک کند. دقت کنید که اگر حرکات ورزشی زیر نظر متخصص نباشد و اشتباه انجام شود، بجای فایده می­‌تواند به شما آسیب برساند. 

3. روش مسترز و جانسون

در این روش زن سر آلت تناسلی مرد را به مدت چند ثانیه فشار می‌دهد و طی این حرکت جریان خونی که باعث تحریک آلت می‌­شود آرام شده، از نعوظ آلت کاسته و تحریک انزال موقتا کاهش پیدا می‌­کند. در صورتی که این کار چندمرتبه تکرار شود، می‌­تواند موجب طولانی شدن حالت هیجانی شده و مرد را به انزال طبیعی عادت دهد.

4. سایر روش‌های درمان انزال زودرس

_برخی از ابزارها مانند ژل، کرم، اسپری و کاندوم تاخیری می­‌توانند به برطرف کردن زود انزالی کمک کنند.

_معمولا انزال دوم در مردان بیشتر از انزال اول طول می­‌کشد. مردان می‌­توانند به هرطریقی پیش از دخول، انزال را تجربه کرده و برای کم شدن فاصله بین انزال اول و نعوظ مجدد، از خوراکی‌های مقوی و تحریک کننده استفاده کنند.

_تمرین روش منقطع نیز یکی از راهکارهاست. به این صورت که مرد کمی پیش از انزال بتواند هیجان خود را کنترل کرده و آلت را خارج کند. مدتی صبر کرده و در این مدت، به تحریک شریک خود بپردازد. این حرکت در طول هر نزدیکی 3 بار تکرار شود و اگر چندهفته تمرین شود، می­‌تواند به افزایش زمان رابطه کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با روش های درمان زودانزالی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا زود انزالی قابل درمان است؟

بله با استفاده از کمک یک فرد متخصص و آموزش تکنیک‌های موثر، می‌توانید این مساله را برطرف سازید. در صورتی که زودانزالی ناشی از مشکلات جسمانی باشد، به وسیله دارودرمانی بهبود می‌یابد. 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: زود انزالی چیست



:: برچسب‌ها: زود انزالی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا به دنبال مراکز آزمایش ازدواج بیرجند می‌گردید؟ آیا از هدف این آزمایش و نتیجه‌ای که به دست می‌آید اطلاعی دارید؟ در آزمایش ازدواج نمونه‌های خون از زن و مرد گرفته می‌شود و بر اساس زمینه‌های ژنتیکی نهفته احتمال بروز تالاسمی در فرزندان مشخص می‌گردد. با این حال شما برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایر بیماری‌های ژنتیکی قابل توارث یا اطمینان از سلامت خود و همسرتان از نظر مبتلا بودن به انواع بیماری‌ها می‌توانید آزمایش‌های اختیاری و جانبی دیگری را نیز انجام دهید. در صورتی که در بیرجند زندگی می‌کنید و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد مراکز آزمایش ازدواج در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین بهره بردن از مشاوره ازدواج در کنار انجام آزمایش‌ها می‌تواند خیال شما را بابت ازدواج راحت تر کند.

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج بیرجند و شهرهای خراسان جنوبی

اقدامات قبل از ازدواج در مراکز آزمایش ازدواج بیرجند

ازدواج یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در زندگی است. همه انسان‌ها دوست دارند زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند و بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. برای اینکه افراد شتاب زده عمل نکنند و بهترین تصمیم گیری را در فرایند ازدواج خود داشته باشند توصیه می‌شود که قبل از ازدواج یکسری اقدامات را انجام دهند تا بتوانند عواملی نظیر میزان سلامت جسمانی، سلامت روانی و ویژگی‌های روان شناختی شریک زندگی شان را بسنجند و در نهایت با دید بازتر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. ما در ادامه به فرایندهای مختلفی که باید در این زمینه انجام بگیرد اشاره کرده‌ایم. در نظر گرفتن این فرایندها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ازدواج موفق‌تری داشته باشید و در آینده با مشکل کم‌تری روبه‌رو شوید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج موفق کلیک کنید. 

کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج

کمک گرفتن از یک روانشناس و پیگیری جلسات مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شناخت بیشتری در مورد روحیات یکدیگر دست یابید. همچنین با افزایش بینش نسبت به نیازها و معیارهای خود به این نتیجه می‌رسید که چقدر می‌توانید با فرد مقابل خود سازگار شده و در طول زندگی مشترک در کنار او احساس رضایت و تفاهم داشته باشید. روانشناس برای اینکه بتواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری هریک از شما ارائه دهد ممکن است از آزمون‌های شخصیتی و سایر تست‌های روان شناختی در کنار جلسات مشاوره کمک بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره ازدواج کلیک کنید.

انجام آزمایش‌های مرتبط با سلامتی در مراکز آزمایش ازدواج بیرجند

علاوه بر اینکه افراد نیاز دارند در مورد ویژگی‌های روانی و رفتاری یکدیگر اطلاعات کسب کنند حق دارند در مورد میزان سلامت جسمانی فرد مقابل نیز به شناخت بیشتری دست یابند و احتمال بروز مشکلات ژنتیکی برای فرزندان را از قبل بدانند. از همین رو شما می‌توانید اقداماتی نظیر انجام آزمایش‌های ژنتیک، آزمایش ایدز، هپاتیت و … را قبل از ازدواج در دستور کار خود قرار دهید. البته در برخی فرهنگ‌ها درخواست آزمایش‌هایی نظیر ایدز ممکن است نوعی توهین برداشت شود و باعث بروز واکنش نامناسب در طرف مقابل شود. در این شرایط ابتدا لازم است آمادگی لازم را در فرد ایجاد نمایید، درخواست خود را در یک موقعیت متناسب مطرح کنید و یا از مشاور خود بخواهید تا در مورد این بیماری‌ها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد تا زمینه و آمادگی لازم برای انجام تست آن‌ها در هردوی شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : روانشناسی ازدواج | چرا باید برای ازدواج به روانشناسی مراجعه کرد؟

آدرس مراکز آزمایش ازدواج بیرجند

مرکز آزمایش ازدواج پیشگام خراسان جنوبی، بیرجند، روبروی بیمارستان امام رضا، خیابان مفتح، نبش مفتح ۴، ساختمان خیام

آزمایش ازدواج چیست؟

آزمایش ازدواج یکی از فرایندهای اجباری است که زوجین باید قبل از عقد رسمی انجام دهند. در طی این آزمایش نمونه خون از هردو نفر گرفته می‌شود و براساس فاکتورهای ژنتیکی نهفته در آن احتمال بروز بیماری تالاسمی در فرزندان مشخص می‌شود. به دلیل شیوع بالای این بیماری در ایرانیان این آزمایش در برنامه مداخلات پیش از ازدواج گنجانده شده است.

بیماری تالاسمی دو شکل مینور و ماژور دارد. افرادی که مبتلا به شکل مینور این بیماری باشند هیچ گونه علامت خاصی نخواهند داشت و ممکن است ندانند دچار این مشکل هستند. اما ازدواج دو فرد با تالاسمی مینور باعث می‌شود که به احتمال زیاد فرزندان دچار شکل ماژور این بیماری شوند و در نتیجه با علائم تالاسمی به دنیا بیایند. در آزمایش ازدواج در کنار نمونه خون از زوجین آزمایش ادرار نیز گرفته می‌شود که اعتیاد به مواد مخدر را می‌سنجد.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج | آشنایی با انواع اشکال ازدواج

آزمایش های اختیاری در مراکز آزمایش ازدواج بیرجند

داشتن فرزندانی سالم و تشکیل یک خانوداه شاداب یکی از انگیزه‌های اصلی ازدواج برای بسیاری از افراد است. از همین رو بسیار اهمیت دارد که از قبل در مورد بیماری‌های قابل توارث و مشکلات ژنتیکی فکر کنید. با توجه به اینکه در آزمایش اجباری ازدواج تنها احتمال بروز بیماری تالاسمی سنجیده می‌شود سایر مشکلات نظیر نظیر انواع عقب ماندگی‌های جسمی و ذهنی ژنتیکی نادیده گرفته می‌شوند. از همین رو برای تخمین احتمال بروز این مشکلات لازم است از آزمایش‌های تکمیلی دیگر استفاده کنید. این امر به خصوص برای کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا بیماری ژنتیکی خاصی در خانواده شان جریان دارد از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج | روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا قبل از انجام آزمایش ازدواج محدودیت خاصی برای مصرف داروها وجود دارد؟

بله تا 72 ساعت قبل از انجام آزمایش لازم است که از خوردن داروهای کدئین دار خودداری کنید.

آیا مشاوره ازدواج می تواند ملاک ها و معیارهای مناسب برای انتخاب همسر را در اختیار ما قرار دهد؟

در انتخاب همسر باید به این مسئله توجه داشته باشید که دو دسته معیار عمومی و شخصی وجود دارند. معیارهای عمومی می‌توانند مسائلی نظیر فاکتورهای اخلاقی کلی نظیر متعهد بودن، مسئولیت پذیری و صداقت را در بر بگیرند که روانشناسان در مورد آن‌ها به شما اطلاعات می‌دهد اما مسئله بسیار مهم تر ملاک‌های شخصی و منحصر به فردی است که شما برای خود دارید و در واقع بدون آن‌ها نمی‌توانید رضایت خاطر داشته باشید. روانشناس تلاش می‌کند تا با ایجاد مهارت خودآگاهی به شما کمک کند تا این معیارها را در خود شناسایی کنید و به این ترتیب انتخاب بهتری داشته باشید. برای آشنایی با ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

روانشناسان در همان طور که گفته شد مشاوره ازدواج به شما کمک می‌کند تا الگوهای شخصیتی و پایدار رفتار شریک آینده‌تان را بیشتر بشناسید، در مورد ملاک‌ها و معیارهای خود به درک روشن‌تری برسید و در نهایت با توجه به تناسب ویژگی‌های خود با فرد مقابل به تصمیم بهتری در مورد آینده‌تان برسید.مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به ما می‌کنند؟

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج بیرجند و شهرهای خراسان جنوبی



:: برچسب‌ها: آدرس مراکز آزمایش ازدواج بیرجند و شهرهای خراسان جنوبی ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا به دنبال مراکز آزمایش ازدواج مشهد می‌گردید؟ آیا از هدف این آزمایش و نتیجه‌ای که به دست می‌آید اطلاعی دارید؟ در آزمایش ازدواج نمونه‌های خون از زن و مرد گرفته می‌شود و بر اساس زمینه‌های ژنتیکی نهفته احتمال بروز تالاسمی در فرزندان مشخص می‌گردد. با این حال شما برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایر بیماری‌های ژنتیکی قابل توارث یا اطمینان از سلامت خود و همسرتان از نظر مبتلا بودن به انواع بیماری‌ها می‌توانید آزمایش‌های اختیاری و جانبی دیگری را نیز انجام دهید. در صورتی که در مشهد زندگی می‌کنید و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد مراکز آزمایش ازدواج در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین بهره بردن از مشاوره ازدواج در کنار انجام آزمایش‌ها می‌تواند خیال شما را بابت ازدواج راحت تر کند.

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج مشهد و شهرهای خراسان رضوی

اقدامات قبل از ازدواج در مراکز آزمایش ازدواج مشهد

ازدواج یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در زندگی است. همه انسان‌ها دوست دارند زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند و بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. برای اینکه افراد شتاب زده عمل نکنند و بهترین تصمیم گیری را در فرایند ازدواج خود داشته باشند توصیه می‌شود که قبل از ازدواج یکسری اقدامات را انجام دهند تا بتوانند عواملی نظیر میزان سلامت جسمانی، سلامت روانی و ویژگی‌های روان شناختی شریک زندگی شان را بسنجند و در نهایت با دید بازتر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. ما در ادامه به فرایندهای مختلفی که باید در این زمینه انجام بگیرد اشاره کرده‌ایم. در نظر گرفتن این فرایندها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ازدواج موفق‌تری داشته باشید و در آینده با مشکل کم‌تری روبه‌رو شوید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج موفق کلیک کنید. 

کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج

کمک گرفتن از یک روانشناس و پیگیری جلسات مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شناخت بیشتری در مورد روحیات یکدیگر دست یابید. همچنین با افزایش بینش نسبت به نیازها و معیارهای خود به این نتیجه می‌رسید که چقدر می‌توانید با فرد مقابل خود سازگار شده و در طول زندگی مشترک در کنار او احساس رضایت و تفاهم داشته باشید. روانشناس برای اینکه بتواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری هریک از شما ارائه دهد ممکن است از آزمون‌های شخصیتی و سایر تست‌های روان شناختی در کنار جلسات مشاوره کمک بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره ازدواج کلیک کنید.

انجام آزمایش‌های مرتبط با سلامتی در مراکز آزمایش ازدواج مشهد

علاوه بر اینکه افراد نیاز دارند در مورد ویژگی‌های روانی و رفتاری یکدیگر اطلاعات کسب کنند حق دارند در مورد میزان سلامت جسمانی فرد مقابل نیز به شناخت بیشتری دست یابند و احتمال بروز مشکلات ژنتیکی برای فرزندان را از قبل بدانند. از همین رو شما می‌توانید اقداماتی نظیر انجام آزمایش‌های ژنتیک، آزمایش ایدز، هپاتیت و … را قبل از ازدواج در دستور کار خود قرار دهید. البته در برخی فرهنگ‌ها درخواست آزمایش‌هایی نظیر ایدز ممکن است نوعی توهین برداشت شود و باعث بروز واکنش نامناسب در طرف مقابل شود. در این شرایط ابتدا لازم است آمادگی لازم را در فرد ایجاد نمایید، درخواست خود را در یک موقعیت متناسب مطرح کنید و یا از مشاور خود بخواهید تا در مورد این بیماری‌ها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد تا زمینه و آمادگی لازم برای انجام تست آن‌ها در هردوی شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : روانشناسی ازدواج | چرا باید برای ازدواج به روانشناسی مراجعه کرد؟

آدرس مراکز آزمایش ازدواج مشهد

مرکز آزمایش ازدواج مرکز امام رضا (ع) خراسان رضوی، مشهد، بلوار شهید کریمی، نبش کریمی ۳۰
مرکز آزمایش ازدواج جهاد دانشگاهی مشهد خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی ۲۹، پلاک ۱۲( میدان ده دی، خیابان رازی غربی ۱ )
مرکز آزمایش ازدواج پردیس خراسان رضوی، مشهد، خیابان احمدآباد، روبروی بیمارستان قائم، پلاک ۷۳
مرکز آزمایش ازدواج رضا خراسان رضوی، مشهد، خیابان احمدآباد، عارف ۲، پلاک ۱/۳۰
مرکز آزمایش ازدواج ابن سینا خراسان رضوی، مشهد، بین وکیل آباد ۲۲ و سه راه آب و برق، پلاک ۵۳۸
مرکز آزمایش ازدواج مانا خراسان رضوی، مشهد، خیابان گلستان شرقی، ساختمان آپادانا
مرکز آزمایش ازدواج حکیم خراسان رضوی، مشهد، قاسم آباد، شریعتی ۱۲، داخل کوچه سمت چپ، قطعه چهارم، ساختمان حکیم
مرکز آزمایش ازدواج دکتر بادپر خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی ۱۷
مرکز آزمایش ازدواج رویان خراسان رضوی، کاشمر، خیابان امام خمینی ۷، ساختمان پزشکان مهرگان
مرکز آزمایش ازدواج خراسان رضوی خراسان رضوی، مشهد، خیابان عامل، بلوار شهید کریمی، نبش شهید کریمی ۳۰
مرکز آزمایش ازدواج شماره 1 مشهد خراسان رضوی، مشهد، بولوار وکیل آباد، بولوار دانش آموز
مرکز آزمایش ازدواج شماره 2 مشهد خراسان رضوی، مشهد، بولوار وحدت، نرسیده به پنجراه پایین خیابان، روبروی آتش نشانی
مرکز آزمایش ازدواج سیلو خراسان رضوی، مشهد، بلوار طبرسی اول، بولوار رسالت، نبش رسالت ۱۴
مرکز آزمایش ازدواج حضرت زهرا(س) خراسان رضوی، مشهد، میدان شهدا، خیابان شهید هاشمی نژاد ۱۴ (یا عبادی ۱۳)
مرکز آزمایش ازدواج امام خمینی(ره) خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی ۷۳
مرکز آزمایش ازدواج شهید قدسی خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان سناباد، روبروی سازان انتقال خون
مرکز آزمایش ازدواج نجاتی خراسان رضوی، مشهد، بولوار توس ۸۴ ( یا بولوار آزادی ۱۱۹)
مرکز آزمایش ازدواج حضرت رسول (ص) خراسان رضوی، مشهد، چهار راه مقدم طبرسی، به سمت راه آهن، خیابان کاشانی ۱
مرکز آزمایش ازدواج شهید جمشیدیان طرقبه خراسان رضوی، مشهد، طرقبه، بعد از آموزش و پرورش، سه راهی طرقدر
مرکز آزمایش ازدواج شاندیز خراسان رضوی، مشهد، شاندیز، خیابان ولیعصر، بین ولی عصر ۱۵ و ۱۷، بهداری شاندیز
مرکز آزمایش ازدواج نسل نو خراسان رضوی، مشهد، بلوار معلم، بین معلم ۶-۸، پلاک ۱۳۰، طبقه اول

آزمایش ازدواج چیست؟

آزمایش ازدواج یکی از فرایندهای اجباری است که زوجین باید قبل از عقد رسمی انجام دهند. در طی این آزمایش نمونه خون از هردو نفر گرفته می‌شود و براساس فاکتورهای ژنتیکی نهفته در آن احتمال بروز بیماری تالاسمی در فرزندان مشخص می‌شود. به دلیل شیوع بالای این بیماری در ایرانیان این آزمایش در برنامه مداخلات پیش از ازدواج گنجانده شده است.

بیماری تالاسمی دو شکل مینور و ماژور دارد. افرادی که مبتلا به شکل مینور این بیماری باشند هیچ گونه علامت خاصی نخواهند داشت و ممکن است ندانند دچار این مشکل هستند. اما ازدواج دو فرد با تالاسمی مینور باعث می‌شود که به احتمال زیاد فرزندان دچار شکل ماژور این بیماری شوند و در نتیجه با علائم تالاسمی به دنیا بیایند. در آزمایش ازدواج در کنار نمونه خون از زوجین آزمایش ادرار نیز گرفته می‌شود که اعتیاد به مواد مخدر را می‌سنجد.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج | آشنایی با انواع اشکال ازدواج

آزمایش های اختیاری در مراکز آزمایش ازدواج مشهد

داشتن فرزندانی سالم و تشکیل یک خانوداه شاداب یکی از انگیزه‌های اصلی ازدواج برای بسیاری از افراد است. از همین رو بسیار اهمیت دارد که از قبل در مورد بیماری‌های قابل توارث و مشکلات ژنتیکی فکر کنید. با توجه به اینکه در آزمایش اجباری ازدواج تنها احتمال بروز بیماری تالاسمی سنجیده می‌شود سایر مشکلات نظیر نظیر انواع عقب ماندگی‌های جسمی و ذهنی ژنتیکی نادیده گرفته می‌شوند. از همین رو برای تخمین احتمال بروز این مشکلات لازم است از آزمایش‌های تکمیلی دیگر استفاده کنید. این امر به خصوص برای کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا بیماری ژنتیکی خاصی در خانواده شان جریان دارد از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج | روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا قبل از انجام آزمایش ازدواج محدودیت خاصی برای مصرف داروها وجود دارد؟

بله تا 72 ساعت قبل از انجام آزمایش لازم است که از خوردن داروهای کدئین دار خودداری کنید.

آیا مشاوره ازدواج می تواند ملاک ها و معیارهای مناسب برای انتخاب همسر را در اختیار ما قرار دهد؟

در انتخاب همسر باید به این مسئله توجه داشته باشید که دو دسته معیار عمومی و شخصی وجود دارند. معیارهای عمومی می‌توانند مسائلی نظیر فاکتورهای اخلاقی کلی نظیر متعهد بودن، مسئولیت پذیری و صداقت را در بر بگیرند که روانشناسان در مورد آن‌ها به شما اطلاعات می‌دهد اما مسئله بسیار مهم تر ملاک‌های شخصی و منحصر به فردی است که شما برای خود دارید و در واقع بدون آن‌ها نمی‌توانید رضایت خاطر داشته باشید. روانشناس تلاش می‌کند تا با ایجاد مهارت خودآگاهی به شما کمک کند تا این معیارها را در خود شناسایی کنید و به این ترتیب انتخاب بهتری داشته باشید. برای آشنایی با ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

روانشناسان در مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به ما می‌کنند؟

همان طور که گفته شد مشاوره ازدواج به شما کمک می‌کند تا الگوهای شخصیتی و پایدار رفتار شریک آینده‌تان را بیشتر بشناسید، در مورد ملاک‌ها و معیارهای خود به درک روشن‌تری برسید و در نهایت با توجه به تناسب ویژگی‌های خود با فرد مقابل به تصمیم بهتری در مورد آینده‌تان برسید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آدرس مراکز آزمایش ازدواج مشهد و شهرهای خراسان رضوی



:: برچسب‌ها: آدرس مراکز آزمایش ازدواج مشهد و شهرهای خراسان رضوی ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری دارای پیامدهای منفی زیادی است و می‌تواند خطراتی را برای سلامتی نوزاد در ابتدای تولد به دنبال داشته باشد. دود سیگار مواد شیمیایی خطرناکی همچون مونوکسید کربن، نیکوتین، قطران و چهارهزار مواد شیمیایی مضر دیگر تولید می‌شوند که سبب به خطر افتادن سلامتی مادر و جنین می‌گردند. به طور کلی مادران باردار برای اینکه بتوانند نوزاد سالمی را به دنیا آورند، باید مراقبت‌های قبل از بارداری داشته باشند که یکی از آن‌ها ترک سیگار و یا هرگونه مواد مخدر دیگر است. در صورتی که مادر باردار سیگار را ترک نکند در طی دوران حاملگی، سلامتی خود و فرزندش را به خطر می‌اندازد. در ادامه به تاثیرات منفی سیگار و خطرات تهدید کننده آن می‌پردازیم. در صورت وجود هر سوال می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

منبع: تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری

تاثیر سیگار بر جنین | بارداری در خانم های سیگاری

خانم‌هایی که سیگاری هستند باید قبل از اقدام به بارداری، استعمال هر گونه دخانیات را کنار بگذارند و یا حداقل از تاثیر سیگار بر جنین شان اطلاعات کافی کسب کنند. چراکه ممکن است مصرف سیگار خود مانعی برای بارداری باشد. به طور کلی میزان ناباروری در افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

مصرف سیگار در سه ماهه اول بارداری سلامتی جنین را به طور جدی به خطر می‌اندازد و قبل از بارداری، ترک سیگار الویت دارد. لازم است بدانید حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار به اندازه اعتیاد به سیگار در بارداری خطرناک است و برای جنین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. از سویی دیگر دود سیگار از عوامل سرطان‌زا در انسان شناخته می‌شود.

تاثیرات منفی سیگار بر جنین در دوران بارداری

همانطور که اشاره کردیم سیگار کشیدن و اعتیاد به سیگار در دوران بارداری، دارای تاثیرات منفی بر روی مادر و جنین می‌باشد. در ادامه قصد داریم به تاثیرات منفی سیگار بر جنین در دوران بارداری بپردازیم. برای آشنایی با سایر نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

1. ناباروری

سیگار کشیدن خود مانعی برای بارداری است؛ به طوری که ممکن است افراد سیگاری نتوانند باردار شوند. همانطور که اشاره کوتاهی کردیم ناباروری در افراد سیگاری، دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری می‌باشد.

2. سقط جنین و مرده‌زایی

خانم های سیگاری پس از بارداری ممکن است جنین خود را به صورت ناگهانی از دست بدهند. معمولا سقط جنین در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد؛ البته ممکن است این اتفاق حتی در 20 هفتگی (یا 4 تا 6 ماهگی) نیز اتفاق بیفتد.

3. بارداری خارج از رحم

سیگار حاوی نیکوتین است که خود می‌تواند سبب انقباص لوله‌های فالوپ شود. انقباض لوله‌های رحمی از حرکت جنین به داخل رحم جلوگیری می‎‌کند و در نهایت سبب حاملگی خارج از رحم می‌گردد.

4. منقبض شدن جفت

جنین در رحم مادر از طریق جفت تغذیه می‌کند و اکسیژن و مواد مغذی از این طریق به او می‌رسد. سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث انقباض و یا کشیدگی جفت می‌شود که در نهایت منجر به خونریزی می‌گردد. طبیعی است با به خطر افتادن جفت، تغذیه جنین نیز به خوبی صورت نمی‌گیرد و ممکن است در نهایت به مرگ مادر و فرزند ختم شود.

5. جفت سرراهی

جفت موجود در رحم با گذشت زمان به سمت بالای رحم حرکت کرده و رشد می‌کند که طی این رویه گردنه رحم آزاد باقی می‌ماند. استعمال سیگار در دوران بارداری سبب می‌شود که جفت در قسمت پایین رحم بماند و یا به سمت پایین حرکت کند. در صورت پایین ماندن جفت دهانه رحم بسته می‌شود و ممکن است سبب پارگی آن گردد. از سویی دیگر جفت سرراهی رویه اکسیژن رسانی و مواد مغذی به جنین را نیز مختل می‌کند.

6. زایمان زودرس

از دیگر مشکلاتی که سیگار کشیدن برای زنان باردار به همراه دارد، زایمان زودرس است. از سویی دیگر بر اثر مصرف سیگار و زایمان زودرس جنین در معرض آسیب‌های شنوایی، ناتوانی ذهنی، مشکلات یادگیری و رفتاری قرار می‌گیرد.

7. کم وزنی جنین

از دیگر تاثیرات منفی سیگار در دوران بارداری، وزن کم نوزاد در زمان تولد است. البته کم‌وزنی صرفا به معنای ضعیف و کوچک بودن نوزاد نیست بلکه می‌تواند مشکلات و ناتوانی‌هایی شامل تاخیر رشدی، فلج مغزی، اختلال بینایی و شنوایی و حتی مرگ ناگهانی نوزاد را نیز به دنبال داشته باشد.

8. نقص‌های هنگام تولد

از جمله مواردی که سبب تشدید بروز نقص‌های مادرزادی می‌شود، سیگار کشیدن در دوران بارداری است. سیگار کشیدن می‌تواند منجر به مشکلات قلبی در جنین شود و مانع از رشد و شکل‌گیری کامل قلب او گردد.

معمولا نوزادانی که در چنین شرایطی به دنیا می‌آیند، دارای ضربان قلب نامنظم و یا افزایش ضربان قلب هستند. از دیگر نقایص احتمالی مادرزادی که در اثر مصرف سیگار به وجود می آید، شکاف کام است.

تاثیر دود غیرمستقیم سیگار در دوران بارداری

در برخی موارد نیز مادر باردار سیگاری نیست اما در محیطی قرار دارد که در معرض دود سیگار است که اصطلاحا به آن دود دست دوم و یا دود محیطی گفته می‌شود. این دود حاصل از سوختن دخانیات و بازدم فرد مصرف کننده است.

دود دسته دوم سیگار به مراتب بسیار خطرناک‌تر از مصرف سیگار توسط مادر برای جنین می‌باشد. تنفس در هوایی که دارای دود دسته دوم سیگار است دارای پیامدهای خطرناکی به شرح موارد زیر است:

  • سقط جنین
  • مرده زایی
  • وزن کم نوزاد
  • بارداری خارج رحم
  • سندروم مرگ ناگهانی نوزاد
  • تولد نوزادی مبتلا به آلرژی، آسم، عفونت ریه و عفونت گوش

سیگار الکترونیکی و تاثیر آن بر بارداری

برخی از سیگارها با عنوان سیگار الکترونیکی شناخته می‌شوند و ترکیبات آن‌ها شامل نیکوتین، طعم دهنده‌ها و دیگر مواد شیمایی است. این سیگارها تقریبا ظاهری مشابه با سیگار معمولی دارند و به جای اینکه روشن شوند با باطری کار می‌کنند.

طعم دهنده‌ها و نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک و مضر باشد. از نشانه‌های مسمومیت با نیکوتین ناشی از مصرف سیگارهای الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سردرد
  • استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب سریع یا آهسته
  • و …

راهکارهایی برای ترک و جلوگیری از تاثیر سیگار بر جنین

اگر قصد دارید قبل از بارداری مصرف سیگار را ترک کنید تا از عوارض آن برای سلامتی خود و جنین تان در امان بمانید، به توصیه‌های زیر توجه داشته باشید.

  • در معرض دود سیگار افراد سیگاری قرار نگیرید.
  • سیگار و فندک را از دید خود دور کنید.
  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون قهوه و چای می‌تواند میل شما را به سیگار افزایش دهد. بنابراین نوشیدن آن‌ها را به حداقل برسانید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید چراکه تمایل شما را برای مصرف سیگار بیشتر می‌کند.
  • زمان‌هایی که احساس می‌کنید تمایل به کشیدن سیگار دارید؛ خود را با گوش دادن به موسیقی سرگرم کنید.
  • از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که برای استعمال سیگار وسوسه می‌شوید، خودداری کنید.
  • سعی کنید در طول روز فعالیت‌های بیشتری داشته باشید تا برای کشیدن سیگار وسوسه نشوید.

پس از ترک سیگار، بدن زنان چه تغییری می‌کند؟

در صورتی که تصمیم خود را برای ترک سیگار بگیرید و اقدام به ترک آن کنید، بلافاصله پس از چند روز می‌توانید نشانه‌های ترک آن را در خود ببینید.

ضربان قلب نوزاد شما به حالت عادی برمی‌گردد و خطر ابتلا به مشکلات تنفسی او کمتر می‌شود. ممکن است در روزهای ابتدایی کمی سرفه و سردرد داشته باشید و یا نتوانید به درستی تمرکز کنید؛ اما این علائم پس از چندین هفته به مرور از بین خواهند رفت.

آنچه که مشخص می‌باشد این است که تحمل پیامدهای ترک سیگار بسیار آسان‌تر از مشکلاتی می‌باشد که سیگار کشیدن در دوران بارداری ایجاد می‌کند. بنابراین سعی کنید زمان‌هایی که هوس استعمال سیگار را دارید؛ خود را با فعالیت‌هایی مشغول کنید تا عوارض کوتاه مدت ترک سیگار را پشت سر بگذارید.

سخن آخر

برخی از مادران با وجود اطلاع از عوارض خطرناک سیگار برای سلامتی خود و جنین‌شان، اقدامی در جهت ترک سیگار انجام نمی‌دهند. تنها راه در امان ماندن از عوارض ناشی از مصرف سیگار در دوران بارداری، ترک کامل آن می‌باشد.

حتی به مادران توصیه می‌شود که پس از زایمان نیز از مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنند و در جهت داشتن زندگی سالم برای خود و فرزندشان تلاش نمایند.

در صورتی که شما نیز به استعمال سیگار اعتیاد دارید اما قصد بارداری نیز دارید، می‌توانید برای دریافت راهکارهای موثر متناسب با شرایط خودتان با مشاوران برتر کلینیک تخصصی نی نی مایند در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری



:: برچسب‌ها: تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قدرت باروری مردان به عوامل مختلفی بستگی دارد. سن از جمله عوامل مهم موثر بر قدرت باروری مردان نیز می‌باشد. باور عموم مردم بر این است که تنها زنان با بالا رفتن سن‌شان توانایی کمتری در باروری خواهند داشت؛ در حالی عامل سن در قدرت باروری هر دو جنس، مرد و زن، تاثیر دارد. باید اشاره کنیم که تاثیر سن بر میزان باروری در زنان بیشتر از مردان است. با این حال، افزایش سن در مردان نیز ممکن است منجر به کاهش باروری و افزایش احتمال بروز بیماری‌ها در جنین شود. با دریافت مشاوره بارداری می‌توانید پاسخی دقیق برای سوالات‌تان بیابید.

منبع: تاثیر سن در قدرت باروری مردان چقدر است؟

بررسی بهترین و بدترین بازه سنی برای باروری با کیفیت اسپرم‌ها

با توجه به تحقیقات و مطالعات و آزمایشات صورت گرفته در مورد تاثیر سن در قدرت باروری مردان به این نتیجه رسیده‌اند با وجود این که اسپرم‌سازی تا پایان عمر مردان ادامه دارد، اما همواره اسپرم باکیفیت تولید نمی‌شود.

بیشترین مقدار مایع منی در مردان در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی دیده می‌شود. از طرفی کمترین میزان مایع منی مربوط به مردان بالا ۳۵ سال است.

از تاثیرات سن در قدرت باروری مردان می‌توان به کاهش حرکت و تحرک اسپرم‌‌ها و کاهش کیفیت آن‌ها اشاره کرد.

منظور از تحرک اسپرم همان توانایی شنا کردن اسپرم در مایع منی و رساندن خود به لوله رحمی است که در نهایت به انجام لقاح و ترکیب با سلول تخمک و تولید سلول تخم منجر می‌گردد.

مقایسه قدرت باروری و تحرک اسپر‌م‌های مردان در سنین متفاوت

قابلیت تحرک اسپرم‌ها در سنین کمتر از ۲۵ سال بیشتر است و بعد از ۵۵ سالگی به کمترین میزان خود می‌رسد.
یک مطالعه انجام گرفته در زمینه تاثیر سن در قدرت باروری مردان نشان می‌دهد میزان تحرک اسپرم‌ها در سنین بالای ۵۵ سالگی در مقایسه با سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی، کاهش ۵۴ درصدی داشته است.

رابطه کیفیت اسپرم‌ها و سن

همان طور که اشاره شد هرچه سن مردان بالاتر برود، علاوه بر کاهش حرکت اسپرم‌ها، کیفیت آن‌ها نیز پایین می‌آید.
بالاترین کیفیت اسپرم‌ها مربوط به سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی بوده و کمترین کیفیت اسپرم‌ها در سن ۵۵ و بالاتر از آن دیده می‌شود.
البته با رعایت رژیم غذایی مناسب، تغییر سبک زندگی ناسالم به سالم و بهبود رابطه جنسی می‌توان مدت زمانی که فرد اسپرم باکیفیت تولید می‌کند را افزایش داد.
توجه داشته باشید پرهیز از رابطه جنسی می‌تواند اسپرم‌سازی و کیفیت مایع منی را کاهش دهد؛ اما داشتن رابطه جنسی به افزایش کیفیت مایع منی و تولید اسپرم‌های سالم‌تر کمک می‌کند.

مشکلات ژنتیکی مرتبط با سن پدر

افزایش سن علاوه بر موثر بودن در قدرت باروری مردان، می‌تواند مشکلات ژنتیکی و کروموزومی را در اسپرم‌ها ایجاد کند.
مشکلات ژنتیکی ممکن است منجر به ناباروری شود. علاوه بر ناباروری، عوارض دیگری مانند سقط جنین، زایمان زودرس و افزایش احتمال بروز برخی بیماری‌ها و نقایص ژنتیکی در نوزاد را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

با توجه به آنچه گفته شد افزایش سن مردان می‌تواند بیماری‌ها و نقایصی را برای جنین و نوزاد به همراه داشته باشد.

برای مثال، در یک تحقیق انجام گرفته متوجه شدند احتمال ابتلا به اسکیزوفرن در فرزندانی که پدران آن‌ها بالاتر از ۶۰ سال سن دارند، بیشتر است.
با توجه به مطالب بالا که به تاثیر سن در قدرت باروری مردان اشاره کردیم، هر چه سن بالاتر برود، از کیفیت و قدرت حرکت اسپرم‌ها کاسته می‌شود.

بالا رفتن سن مردان می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل لوسمی، دو قطبی، اسکیزوفرنی و کوتاهی قد را در کودک افزایش دهد. برای آشنایی با روش درمان و دلایل ناباروری مردان کلیک کنید.

چگونه قدرت باروری مردان حفظ می‌شود؟

تغییر سبک زندگی ناسالم به سالم و بهبود آن و از طرف دیگر رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود و حفظ قدرت باروری مردان کمک کند.
کنترل وزن در محدوده نرمال، ترک سیگار و عدم استعمال دخانیات نیز در حفظ قدرت باروری مردان موثرند. به نظر می‌رسد افزایش کلسترول و اختلال در قدرت نعوظ تاثیری در باروری ندارد.

طبق آزمایشی که انجام شده مصرف داروهای کاهنده کلسترول در مردانی که به این مشکلات دچار بودند، به بهبود وضعیت نعوظ و کنترل کلسترول کمک کرد.

از دیگر مواردی که به حفظ کیفیت اسپرم و قدرت باروری کمک می‌کند، می‌توان به مواردی مانند کنترل وزن، مصرف اسید فولیک، حذف کافئین، کاهش استرس و نگرانی، پرهیز از تماس با مواد شیمیایی و سموم، دوری از گرما اشاره کرد.

تولید اسپرم در دمای خاصی انجام می‌شود. دما ۳۷ درجه برای تولید اسپرم نامناسب است به همین دلیل اسپرم‌سازی در بیضه‌ها خارج از بدن انجام می‌شود. وضعیت قرار گیری بیضه‌ها به نحوی است که دما کمتری نسبت به داخل بدن داشته و مناسب تولید اسپرم است. برای آشنایی با مراقبت های قبل بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: تاثیر سن در قدرت باروری مردان چقدر است؟



:: برچسب‌ها: تاثیر سن در قدرت باروری مردان چقدر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب تخم مرغ زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

منبع: تعبیر خواب تخم مرغ

تعبیر خواب تخم مرغ از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از تخم مرغ در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد. در ادامه تعبیر تخم مرغ را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم. برای دیدن انواع تعبیر خواب کلیک کنید.

تعبیرخواب‌ تخم مرغ از نظر محمد بن سیرین

محمد بن سیرین از معبران باستانی است که دیدن تخم مرغ در خواب را قوت می‌داند. اگر فردی در خواب ببیند که در حال شکستن تخم مرغی می‌باشد، خواب او به این معنی است که او در زندگی در حال انجام کاری است که می‌تواند زندگی‌اش را نابود کند.

اگر در خواب خود دیدید که در حال گرفتن تخم مرغ از کسی می‌باشید و یا تخم مرغی را به شخص دیگری می‌دهید، خواب‌تان به این معنی است که از جایی که انتظارش را ندارید به شما سود و منعت خواهد رسید. 

تعبیر خواب تخم مرغ از نظر امام صادق (ع)

امام صادق (ع) برای دیدن خواب تخم مرغ چهار تعبیر متفاوت به شرح موارد زیر ارائه کرده است:

  • به مراد رسيدن
  • زن گرفتن
  • كنيز
  • فرزند دار شدن

تعبیرخواب تخم‌مرغ از نظر دانیال نبی (ع)

دانیال نبی (ع) از دیگر معبران باستانی است که بر این عقیده می‌باشد که تخم مرغ در خواب، به معنای کنیزک است. به طوری که اگر فردی در خواب ببیند که پرنده‌ای در مقابل او تخم می‌کند، به این معنی است که از کنیز و یا همسر دوم خود بچه‌دار خواهد شد.

تعبیرخواب‌ تخم‌مرغ از نظر ابراهیم کرمانی

ابراهیم کرمانی می‌گوید : اگر فردی در خواب ببیند که همانند یک مرغ بر روی تخم مرغ نشسته است، خواب او به این معنی است که او تمایل به برقراری رابطه جنسی با یک زن دارد.

تعبیر خواب تخم مرغ از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب تخم مرغ ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب تخم مرغ به روش آنلی بیتون

آنلی بیتون می‌گوید : اگر فردی تخم مرغ را در لانه مرغ‌ها ببیند، خواب او به این معناست که ثروت بزرگی به او می‌رسد. البته در تعبیری دیگر این خواب برای افراد متاهل به معنای شادمانی در خانواده است.

اگر فردی در خواب ببیند که تخم مرغ می‌خورد، خواب او به این معنی است که برخی آشفتگی‌ها خانه و خانواده او را تهدید می‌کند. تخم مرغ‌های تازه شکسته شده در خواب نیز به معنای بخت و اقبال مساعد برای خواب‌بیننده است.

در صورتی که فردی در خواب ببیند که تخم مرغ گندیده ای را در دست گرفته است به این معنی است که ثروت و منزلت خود را از دست می‌دهد.

اگر در خواب دیدید که تخم مرغی شکست و بر روی سر و صورت شما پاشید، خوابتان به این معنی است که شما جواهراتی را به خودتان آویزان می‌کنید و به واسطه آن‌ها به دیگران فخر می‌فروشید.

تعبیر خواب تخم مرغ به روش کتاب سرزمین رویاها

در کتاب سرزمین رویاها برای دیدن تخم مرغ در خواب چندین تعبیر ارائه شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم :

  • تخم مرغ تازه : دریافت خبرهای خوش
  • خوردن تخم مرغ : ازدواج
  • تخم مرغ شکسته : مشاجره
  • پوست شکسته تخم مرغ : متحمل ضرر مالی شدن
  • تخم مرغ‌های کهنه : دریافت اخبار ناراحت کننده
  • حنایی رنگ بودن تخم مرغ‌ها : تهدید شدن و ترس
  • تخم مرغ‌های رنگی : تجربه یک ناکامی بزرگ
  • خریدن تخم مرغ : وفادار نبودن شریک زندگی
  • تخم گذاشتن مرغ : افزایش درآمد مالی
  • شکستن تخم مرغ : مورد آزار قرار گرفتن
  • همزدن تخم مرغ : مرگ یکی از عزیزان
  • بیرون آمدن جوجه از تخم مرغ : دریافت اخبار بسیار خوشایند

تعبیر خواب تخم مرغ به روش لیلا برایت

لیلا برایت می‌گوید اگر فردی در خواب ببیند که تخم مرغ می‌خرد، خواب او به این معنی است که او در زندگی واقعی به سود مالی بسیاری می‌رسد. دیدن خوابیدن مرغ بر روی تخم مرغ‌هایش به اخبار خوش تعبیر می‌گردد.

اگر فردی در خواب ببینید که تخم مرغی را می‌پزد، خواب او به این معنی است که روزهای خوش در انتظار او هستند. تخم مرغ رنگ شده در خواب نیز بیانگر سختی‌ها و مشکلات در زندگی هستند. گرفتن تخم مرغ رنگی از کسی در خواب به معنای این است که شخصی به شما علاقه‌مند خواهد شد.

تعبیر خواب تخم مرغ به روش لوک اویتنهاو

لوک اویتنهاو نیز برای دیدن خواب تخم مرغ چندین تعبیر ارائه کرده است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • گرفتن تخم مرغ از کسی : سود و منفعت
  • پختن تخم مرغ : بدگویی
  • خریدن تخم مرغ : ضرر دیدن
  • خوردن تخم مرغ : ناراحتی و آشفتگی‌های غیر عادی در خانه
  • تخم مرغ را از لانه برداشتن : ازدواج با یک بیوه
  • تخم مرغ گندیده : موانع و مشکلات و یا از دست دادن ثروت و منزلت
  • شکستن یا له کردن تخم مرغ : ناراحتی و نارضایتی
  • تخم مرغ‌های تازه شکسته شده : یار بودن بخت و اقبال با خواب‌بیننده
  • یک جعبه تخم مرغ : انجام معاملات سودمند

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تعبیر خواب تخم مرغ



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب تخم مرغ ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی ازجمله اختلالات روانی است که تأثیر به سزایی بر روی شرایط جسمی افراد، به‌ویژه کارکردهای مغز آن‌ها می‌گذارد. تغییرات شیمیایی خاصی که در مغز افراد مبتلا به افسردگی بروز می‌کند منجر به ایجاد علائمی در آن‌ها می‌گردد؛ ازجمله: خلق افسرده، کندی روانی- حرکتی، تغییراتی در وضعیت خواب و خوردن و… . با توجه به تعامل متقابل وضعیت جسمی و روانی انسان، طبیعی است که درمان‌های روان‌شناختی بتوانند علاوه بر کاهش افسردگی، منجر به بهبود کارکردهای جسمی و فعالیت‌های مغز نیز گردد. در صورتی که دچار افسردگی شده‌اید، می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: افسردگی و کارکردهای مغز

تأثیر افسردگی بر کارکردهای مغز

افسردگی یکی از بیماری‌های روانی رایج در بین افراد جامعه است. از ویژگی‌های این اختلال می‌توان به احساس بی‌رمقی، خلق پایین، کاهش فعالیت‌های جسمانی و حرکتی، احساس خستگی و خواب‌آلودگی، تغییراتی در اشتها و کاهش قدرت حافظه اشاره کرد. با توجه به این که هر یک از این موارد از طریق بخش‌هایی در مغز کنترل می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که افسردگی باعث ایجاد تغییراتی در عملکردهای مغزی و درنتیجه به وجود آمدن این علائم می‌گردد. برخی از نواحی مغزی که تحت این تأثیر قرار می‌گیرند به شرح زیر هستند. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

هیپوکامپ

افراد مبتلا به افسردگی علائمی از خود نشان می‌دهند که گویای اختلال عملکرد در هیپوکامپ است. هیپوکامپ، بخشی در نزدیکی مغز مرکزی است که در آگاه شدن از شرایطی که واکنش‌های عاطفی در آن‌ها روی می‌دهند، نقش مهمی دارند؛ بنابراین نابسامانی در عملکرد این ناحیه، به هنگام افسردگی، باعث می‌شود که فرد واکنش‌های عاطفی را جدا از شرایط محیطی مربوط به آن‌ها بداند. این حالت باعث می‌شود که افراد افسرده غم و ناراحتی را به‌طور مستقل و جدا از شرایط محیطی در نظر بگیرند.

بادامه

برخی از شواهد نشان می‌دهند که ناهنجاری‌های ساختاری و کارکردی در بادامه با افسردگی ارتباط دارد. فعالیت بالای بادامه در افسردگی باعث می‌شود که مبتلایان، به پردازش اطلاعات ناخوشایند به‌طور مکرر پرداخته و بیش‌ازحد در مورد خاطرات منفی و جنبه‌های ناراحت‌کننده محیط توجه کنند.

قشر پیش پیشانی

باور متخصصان بر این است که افسردگی با سطح پایین فعالیت در قشر پیش پیشانی مغز ارتباط دارد. ابن منطقه در ایجاد و نگه‌داری تصاویر ذهنی، مشخص کردن اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن‌ها اهمیت دارد و نابسامانی در فعالیت‌های آن باعث بروز مسائلی به شرح زیر در افسردگی می‌شود:

  • مشکل در متمایز کردن خوب و بد
  • اشکال در تمییز افکار متضاد
  • ناتوانی در پیش‌بینی پیامدهای آتی رفتارهای کنونی
  • عدم توانایی در سرکوب امیال و انگیزه‌های ناگهانی

علت های افسردگی در مغز

بر طبق شواهد پزشکی و بررسی‌های انجام‌شده، آنچه باعث اثرگذاری افسردگی در مغز می‌شود، تغییرات شیمیایی است که درنتیجه نوساناتی در ترشح و جذب هورمون و انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین این ناقل‌های عصبی، کورتیزول است که نقش بسیار زیادی در شروع روند افسردگی و ایجاد نشانه‌های آن دارد.

در افراد عادی، سطح ماده کورتیزول در ابتدای روز بالا است اما به‌مرور کاهش‌یافته و در شب به سطح بسیار پایینی می‌رسد. بااین‌حال در افراد مبتلا به افسردگی سطح کورتیزول کاهش نمی‌یابد و درنتیجه بالا بودن این ماده در مغز، تأثیراتی در عملکرد نواحی مختلف مغزی رخ می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انواع افسردگی را بخوانید.

نحوه بهبود عملکردهای مغزی در افسردگی

همان‌طور که بالاتر گفته شد، افسردگی مشکلی روانی است که هم بر جنبه‌های جسمی تأثیر می‌گذارد و هم از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد؛ بنابراین، روش‌های درمان آن نیز شامل دو حوزه بیولوژیکی و روان‌شناختی می‌گردد.

دارودرمانی مهم‌ترین درمان بیولوژیکی افسردگی

داروهای ضدافسردگی دارای انواع زیادی هستند که می‌توانند تأثیر افسردگی بر مغز و کارکردهای آن را کاهش دهند. این داروها با کمک به متعادل کردن مواد شیمیایی به فرد افسرده یاری می‌رسانند.

ازجمله مهم‌ترین داروها در این حوزه عبارت‌اند از:

الف) داروهای بازدارنده انتخابی بازجذب سرتونین (SSRIها): مانند فلوکستین، سرترالین، فلوکسامین، پاروکستین، ترازودون، سیتالوپرام و بوپروپیون.

ب) داروهای سه حلقه ای (TCAها): همچون ایمی پرامین، آمی تیریپ تیلین، دسی پرامین و نور تریپ تیلین. این داروها برای تسکین نشانه‌های کاهش اشتها و بی‌خوابی مؤثرند.

ج) بازدارنده های مونو آمین اکسیداز (MAOIها): مثل فنلزین و ترانیل سیپرومین.

د) بازدارنده‌ های انتخابی بازجذب سرتونین و نورواپی نفرین (SNRIها): مانند دولوکستین، ونلافاکسین و دز- ونلافاکسین.

علاوه بر این موارد، داروهای تثبیت‌کننده خلق و آرام‌بخش نیز می‌توانند در کاهش برخی از علائم و نشانه‌ها افراد مبتلا مفید باشند.

به‌غیراز تجویز دارو، درمان‌های بیولوژیکی دیگری هم وجود دارند که بنا بر نظر متخصصین می‌توان از آن‌ها نیز استفاده کرد. برای مثال درمان با شوک الکتریکی (ECT) جزو این درمان‌ها هستند.

درمان‌های روان‌شناختی برای بهبود کارکردهای مغزی افراد افسرده

برخلاف درمان‌های بیولوژیکی که سعی می‌کنند به‌صورت تهاجمی و با واردکردن چیزی به بدن، در جهت درمان بیماران تلاش کنند، درمان‌های روان‌شناختی رویکردی ملایم‌تر دارند. ازاین‌جهت ترجیح بر این است که با استفاده از این نوع درمان‌ها به بیماران افسرده کمک شود.

در حقیقت درمان‌های روان‌شناختی تلاش می‌کنند تا نحوه تأثیر متقابل افکار، ادراک‌ها و رفتار با خلق افسرده را دریابند. ازجمله درمان‌های این حوزه عبارت‌اند از:

  • روان‌کاوی
  • آموزش مهارت‌های اجتماعی
  • رفتاردرمانی
  • شناخت درمانی
  • درمان‌های مبتنی بر ذهن آگاهی

لازم به ذکر است که اثر درمانی رویکردهای روان‌شناختی بسیار طولانی‌تر از درمان‌های دارویی گزارش‌شده است؛ بنابراین این موضوع و با توجه به اینکه هر دارویی جدا از جنبه درمانی خود، عوارض جانبی‌ای نیز همراه خود دارد، خط اول درمان افراد مبتلا به افسردگی را درمان‌های روان‌شناختی پوشش می‌دهند. برای شروع درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی و کارکردهای مغز



:: برچسب‌ها: افسردگی و کارکردهای مغز ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هیچ کس اذعان به زندگی بر اساس حرف مردم و مهم‌تر بودن نظرات دیگران نمی‌کند. اما خواسته و ناخواسته همه ما تحت تاثیر اطرافیان هستیم. زندگی اجتماعی مستلزم آن است که بتوانیم در تعاملات خود با دیگران، به زاویه نگاه و نظر آن‌ها نیز توجه داشته باشیم. این کار منجر به سازگاری بیشتر با محیط پیرامون و جامعه می‌گردد. بااین‌حال، این موضوع ممکن است باعث شود که عده‌ای بیش‌ازحد به دیدگاه‌ها و نظرات اطرافیان‌شان توجه کنند. یکی از نگرانی‌های مهم هر شخص، ترس از حرف و قضاوت‌های دیگران درباره جنبه‌های مختلف زندگی خود است. مشکلی که می‌تواند به‌راحتی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر سوء بگذارد. بااین‌وجود، روش‌هایی وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها می‌توان جلوی اثرگذاری بیش‌ازحد این سخنان را در زندگی گرفت و روال زندگی خود را کنترل کرد. برای بالا بردن این مهارت‌ها می‌توانید مشاوره فردی دریافت نمایید.

منبع: زندگی بر اساس حرف مردم

مشکلات ناشی از زندگی بر اساس حرف مردم و دیگران

تعداد زیادی از مردم عادت کرده‌اند که برای هر تصمیمی در زندگی‌شان، ابتدا حرف‌ها و قضاوت‌های دیگران را در نظر بگیرند. این عادت تأثیر گسترده‌ای بر حوزه‌های مختلف زندگی آن‌ها گذاشته و می‌توان گفت که تبدیل به‌نوعی از سبک زندگی خواهد شد.

تغییر دادن عادت‌های غلط همواره کار دشواری بوده و نیاز به تحمل و تلاش و پشتکار دارد. بااین‌حال، درصورتی‌که شخص واقعاً تصمیم به تغییر وضعیت زندگی خود داشته باشد، می‌تواند از پس فشار روانی و اجتماعی ناشی از این انتخاب خود برآید و مقاومت کند. درنتیجه به‌مرور شاهد افزایش احساس عزت‌نفس و نیز حس کنترل بر زندگی خود خواهد بود.

دلایل اینکه نباید بیش‌ازحد به نظرات دیگران اهمیت داد

هر انسان بر اساس تجارب گوناگون خود و روش‌های تربیتی متنوعی که از کودکی در زندگی خود داشته، عقاید و دیدگاه‌های مختلفی دارد. این افکار و نظرات به شخص یک جهان‌بینی کلی از دنیا و تعاملات خود با آن می‌دهد؛ اما باید توجه داشت که به تعداد تمام افراد موجود در دنیا، دیدگاه‌ها و الگوهای فکری متفاوتی در جامعه وجود دارد. هر فرد نیز باور و عقیده خود را درست می‌داند، چراکه آن را حاصل شرایطی که برایش رخ‌داده است، در نظر می‌گیرد؛ بنابراین، امکان ندارد که راه و سبک زندگی که برای شخصی مناسب و موفقیت‌آمیز بوده، برای دیگری نیز به همان اندازه خوب باشد.

لذا زندگی کردن بر اساس حرف مردم و نظر دیگران بدون توجه به تجارب زیسته خود، نه‌تنها باعث بهبود اوضاع نمی‌شود، بلکه سبب می‌گردد که افراد هویت واقعی خود و خانواده‌شان را نیز به‌مرور از یاد ببرند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله نیاز به تایید شدن را بخوانید.

چرا به حرف مردم و دیگران اهمیت می‌دهیم ؟

بسیاری از مردم علل متفاوتی برای گوش کردن افراطی به سخنان اطرافیان خود را مطرح می‌کنند. برای مثال عده‌ای می‌ترسند که دوستی‌ها و ارتباطات خود را از دست بدهند. برخی به دلیل آبرو، نگران قضاوت‌های دیگران هستند. عده‌ای نیز در سیاه‌چاله چشم و هم‌چشمی‌ها و فخرفروشی‌های بیهوده افتاده‌اند.

بر اساس دیدگاه علمی روانشناسان، پایه اصلی زندگی بر اساس حرف مردم ، ترس از تنهایی و طرد شدن است. نظریه‌هایی مانند نظریه روانکاوانه فروید و آدلر، به‌طور ویژه دراین‌باره صحبت کرده‌اند. برای مثال سبک فرزند پروری و محبت با قید و شرط ممکن است سبب ایجاد این ویژگی در افراد شود. والدین در این سبک بیان می‌کنند که «فقط اگر فلان کار را انجام دهی، دوستت دارم». درنتیجه، مهر و محبت را که نیاز اساسی هر کودکی است، تبدیل به پاداشی برای انجام امور متناسب با علاقه و نظر دیگران می‌گردد.

علاوه بر این، در دوران نوجوانی، یکی از دغدغه‌های فرد این است که در جمع همسالان خود پذیرفته شود؛ بنابراین با همرنگ کردن نظر و عقیده خود با آن‌ها سعی می‌کند این مهم را برای خود برآورده سازد.

راهکارهایی برای دوری از زندگی بر اساس حرف مردم و نظر دیگران

به‌طورکلی نمی‌توان گفت که توجه کردن به دیدگاه و نظر‌ات اطرافیان مطلقاً بد است. در حقیقت آنچه باید تغییر کند، میزان اهمیت این نظرات است. افراد باید یاد بگیرند که چطور در کنار آگاهی از قضاوت و پیشنهاد‌های دیگران، به‌طور مستقل زندگی خود را کنترل کرده و برای خود تصمیم بگیرند.

روش‌هایی برای تمرین این کار وجود دارد که آگاهی از آن‌ها می‌تواند به اشخاصی که در جستجوی تغییر دادن سبک زندگی خود هستند، یاری‌رسان باشد. برای آشنایی با نشانه های زندگی سالم کلیک کنید.

افزایش اعتمادبه‌نفس

مهم‌ترین نکته در مورد اینکه به نظرات دیگران‌ اهمیت می‌دهیم، این است که خود و ویژگی‌ها خود را نپذیرفته‌ایم. درواقع، هنگامی‌که اعتمادبه‌نفس آن را پیدا کنیم که خودمان را با تمام نکات مثبت و منفی دوست داشته باشیم، می‌توانیم راه را برای استقلال یافتن در باب تصمیم‌گیری‌هایمان بازکنیم.

البته این موضوع به معنی نادیده گرفتن نقاط ضعف خود نیست. باید در کنار پذیرش محدودیت‌های خود، به دنبال بهبود آن‌ها و نیز افزایش نقاط مثبت خود نیز باشیم. باید همیشه در نظر داشته باشیم که هیچ انسانی بی‌نقص نیست، اما می‌تواند اعتمادبه‌نفس خود را باوجود نقص‌هایش نیز داشته باشد.

زندگی بر اساس حرف مردم و افزایش آگاهی

لازم است اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف و موردنیاز بالا ببریم. در این حالت می‌توانیم به‌مرور به نگرش‌ها و عقایدی مختص به خودمان دست پیدا کنیم. یکی از حوزه‌های مهم در این زمینه، افزایش آگاهی درباره ویژگی‌های انسانی خودمان است. این موضوع کمک می‌کند تا به‌جای آنکه نظرات مردم را الگوی زندگی خود کنیم، بر اساس آنچه واقعاً نیاز داریم عمل کنیم.

باید مدت‌ها عقاید خود را بازبینی و سبک و سنگین کنیم تا بتوانیم در شرایط مخالف، به‌جای رفتارهای خشک و جزمی، از خود انعطاف به خرج دهیم. این مورد لازمه داشتن زندگی سازگارانه در جامعه است.

تغییر دادن دیدگاه‌های خود

باید این باور را که دنیا در حال تماشای ما است، کنار بگذاریم. باید با این حقیقت کنار بیاییم که هیچ‌کس آن‌قدر که فکر می‌کنیم به کارها و زندگی ما توجه ندارد. تنها کسی که به تمام جزئیات زندگی توجه می‌کند و شرایط ناخوشایند را به‌طور کامل درک می‌کند، خود ما هستیم؛ بنابراین دیگر زمان آن رسیده که این نگرش خود مرکزبینی را کنار گذاشته و در آرامش زندگی کنیم.

هویت‌یابی

باید هویت و ارزش‌های واقعی خود را شناسایی کنیم. در این حالت است که می‌توانیم درنهایت منبعی برای خود ایجاد کنیم تا هنگام رخ دادن شرایط نامساعد و غیرعادی به آن رجوع کنیم. در این زمان است که دیگر اهمیتی به رأی و نظر مردم نخواهیم داد و از تأثیرات مخرب و افراطی عقاید آنان در امان می‌مانیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی بر اساس حرف مردم و توجه به نظرات دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: زندگی بر اساس حرف مردم



:: برچسب‌ها: زندگی بر اساس حرف مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جنون بعد از زایمان یکی از مسائلی است که ترس و نگرانی زیادی را برای مادران باردار ایجاد می‌کند. در واقع اکثر مادران می‌خواهند بدانند که این مشکل چه علتی دارد و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد. زایمان یکی از رویدادهای مهم زندگی زنان است که منجر به بروز نوساناتی در خلق و روحیه می‌شود. در این میان برخی افراد این نوسانات را به شدت بیشتری تجربه می‌کنند و دچار علائمی نظیر توهم و هذیان نیز می‌شوند که می‌تواند برای آن‌ها ترسناک باشد. فاکتورهای زیادی در بروز جنون بعد از زایمان نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آمادگی زیستی و زمینه خانوادگی اشاره کرد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد علائم، علل و روش های درمان جنون بعد از زایمان ارائه کرده‌ایم.

منبع: جنون بعد از زایمان چه نشانه هایی دارد؟

جنون بعد از زایمان چیست؟

زایمان چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی یک رویداد مهم برای بانوان محسوب می‌شود. در نتیجه متخصصان بر این باورند طبیعی است که مادران اندکی بعد از به دنیا آمدن فرزندشان احساساتی نظیر غم، ترس و اضطراب را تجربه کنند. اما برخی از مادران پس از زایمان دچار مشکلات روحی بسیار شدیدتری می‌شوند که با عوارض روحی زایمان یا حتی افسردگی پس از زایمان نیز قابل توجیه نیست و به عنوان جنون بعد از زایمان تعریف می‌شود. برای آشنایی با نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

در جنون بعد از زایمان بیمار تماس خود را با واقعیت از دست می‌دهد و علائمی نظیر توهم و هذیان را تجربه می‌کند. توهم زمانی اتفاق می‌افتد که مادر چیزهایی می‌بیند یا می‌شنود که در واقعیت وجود ندارند. همچنین هذیان به شرایطی گفته می‌شود که نوعی اعتقادات راسخ غلط در فرد شکل می‌گیرند که با هیچ گونه استدلالی تغییر نمی‌کنند. برای آشنایی با سایر انواع جنون کلیک کنید.

علائم اختلال جنون بعد از زایمان

علائم اختلال جنون بعد از زایمان تا حد زیادی به فاز مانیای اختلال دو قطبی شبیه است. به طوری که این مشکل نیز اغلب با احساس بیقراری، کم خوابی و افزایش تحریک پذیری شروع می‌شود که این‌ها به مرور جای خود را به علائم شدیدتری می‌دهند. از جمله این علائم باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • توهم‌های شنیداری (یک توهم رایج شنیدن صداهایی است که به مادر دستور می‌دهند به خود یا به کودک آسیب برساند)
  • داشتن باورهای هذیانی نظیر اینکه “عده‌ای می خواهند به فرزند من آسیب جدی برسانند”
  • از دست دادن جهت یابی و گم کردن زمان و مکان
  • نشان دادن رفتارهای غیر عادی و عجیب و غریب
  • نوسانات خلقی سریع از خلق شاد به افسرده و بالعکس
  • داشتن افکار خودکشی
  • داشتن افکار خشونت آمیز نظیر تمایل به آسیب زدن به کودک

میزان شیوع بیماری های روانی بعد از زایمان

بسیاری از بانوان وقتی در مورد وضعیت جنون بعد از زایمان چیزی می‌شوند بسیار نگران می‌شوند و می‌ترسند که پس از تولد فرزند خود به این وضعیت دچار شوند، اما خوشبختانه جنون بعد از زایمان اختلالی نادر است که از هر 1000 زن 1 تا 2 نفر را درگیر خود می‌کند و معمولا 2 الی 3 روز پس از زایمان خود را نشان می‌دهد.

علل و عوامل خطرساز برای جنون بعد از زایمان

متخصصان تاکنون عوامل مختلفی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند ریسک بروز جنون بعد از زایمان را افزایش دهد، از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن سابقه اختلال دو قطبی
  • داشتن سابقه دچار شدن به جنون بعد از زایمان در زایمان‌های قبلی
  • داشتن سابقه اختلالات سایکوتیک نظیر اسکیزوفرنیا یا اسکیزوافکتیو
  • وجود سابقه بروز جنون بعد از زایمان یا اختلال دوقطبی در خانواده نزدیک
  • قطع ناگهانی داروهای روان پزشکی در دوران بارداری
  • اولین بارداری

به طور کل باید گفت که علت بروز جنون بعد از زایمان هنوز به طور دقیق مشخص نیست. متخصصان بر این باورند که برخی بانوان نسبت به نوسانات هورمونی که در طول بارداری و زایمان اتفاق می‌افتد (نظیر نوسانات هورمون استروژن، پروژسترون و تیروئید) حساسیت بیشتری دارند که این مسئله عوارض روانی ناشی از این مسئله را افزایش می‌دهد. در این میان فاکتورهای بسیاری می‌توانند نقش ایفا کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به عوامل ژنتیکی، استرس‌های محیطی، عوامل فرهنگی، مسائل زیستی و وجود مشکلاتی نظیر محرومیت از خواب اشاره کرد. برای مطالعه درباره سایر انواع بیماری روانی کلیک کنید.

درمان جنون بعد از زایمان

از آنجایی که جنون بعد از زایمان می‌تواند تهدید حیاتی بسیار جدی برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد، در صورت مشاهده علائم لازم است که هرچه زودتر به بیمار کمک کنید تا به یک متخصص مراجعه کند. در این شرایط مادران باید تحت نظر یک روانپزشک و روانشناس قرار بگیرند. دریافت داروهای آنتی سایکوتیک یا همان ضدروان‌پریشی و داروهای ضدافسردگی از جمله درمان‌های ضروری در این وضعیت محسوب می‌شود.

هم چنین روانشناس در جلسات روان درمانی به مادر کمک می‌کند تا بینش بیشتری نسبت به علائم خود داشته باشد، از نظر شناختی به وضعیت مطلوب‌تری برسد و زودتر عملکرد طبیعی خود را بازیابد. در مواردی که خطر اقدامات خودآسیب رسان نظیر خودکشی یا اقدامات خشونت آمیز نظیر آسیب رساندن به کودک وجود دارد؛ در اکثر موارد بستری در بیمارستان اعصاب در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین در بیمارانی که به درمان‌های دارویی و روانشناختی پاسخ لازم را نمی‌دهند و در اصطلاح مقاوم به درمان هستند، ممکن است استفاده از روش هایی نظیر شوک الکتریکی نیز توصیه شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و وظایف مادرانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا داشتن افکار خودکشی پس از زایمان می تواند نشانه دچار شدن به اختلال جنون بعد از زایمان باشد؟

افکار خودکشی به تنهایی بیانگر اختلال جنون بعد از زایمان نیستند. چرا که این مسئله در افسردگی پس از زایمان نیز دیده می‌شود. آنچه جنون بعد از زایمان را با وضعیت‌های دیگر متمایز می کند قطع ارتباط با واقعیت و تجربه توهم و هذیان است.

منبع: جنون بعد از زایمان چه نشانه هایی دارد؟



:: برچسب‌ها: جنون بعد از زایمان چه نشانه هایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دلایل عدم توانایی دوستیابی کودکان چه می‌تواند باشد؟ برقراری رابطه با همسن و سالان و پیدا کردن همبازی از مهم‌ترین روابطی است که در سنین کودکی ایجاد می‌شود. این رابطه‌ها تا حد زیادی حائز اهمیت هستند چراکه کودکان از دوستان خود چیزهای زیادی را یاد می‌گیرند. با وجود ثبات نداشتن دوستی‌های شکل گرفته شده در دوران کودکی، بازهم بسیار مهم است که پدر و مادر مهارت‌های ارتباطی و دوست یابی درست را به کودکان‌شان آموزش دهند؛ چراکه منجر به رشد شخصیتی و اجتماعی فرزندان‌شان می‌گردد. در ادامه همراه ما باشید تا به علت‌های عدم توانایی دوستیابی کودکان و راهکارهای موثر در این زمینه بپردازیم. در صورتی که نمی‌دانید چگونه این مشکل را حل کنید، حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: عدم توانایی دوستیابی کودکان

اهمیت توانایی دوستیابی کودکان

جالب است بدانید که کودکان همراه با یادگیری راه رفتن، دوستیابی و پیدا کردن همبازی را نیز می‌آموزند و به تدریج می‌توانند در ارتباط با دیگران مهارت پیدا کنند. البته این موضوع در مورد تمامی کودکان صدق نمی‌کند چراکه برخی در پیدا کردن دوست ناتوانند و همین موضوع سبب می‌شود که به مرور تنها و گوشه‌گیر شوند و یا مدام به والدین خود وابسته باشند.

تفاوت‌های موجود در نحوه دوست‌یابی و ارتباط با دیگران تا حد زیادی وابسته به ویژگی‌های فردی و ذاتی انسان‌ها است اما مهارتی آموختنی نیز می‌باشد که افراد می‌توانند در طول زندگی آن را بیاموزند. به طور کلی انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که از نیازهای درونی آن‌ها این است که در گروه‎‎‌های مختلف عضو باشند؛ همین تمایل سبب می‌شود که کودکان از سن چهار و پنج سالگی دوستانی را برای خود انتخاب کنند. در صورتی که نتوانند تا این سنین با دیگران ارتباط برقرار کنند، حتما باید برای ارزیابی اختلالات رفتاری کودکان اقدام کرد.

دوست گریزی یا عدم توانایی دوستیابی کودکان

برخی از کودکان به صورت ذاتی تمایل ندارند با همسن و سالان خود بازی کنند و یا با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. همین موضوع سبب می‌شود که به تدریج گوشه‌گیر و منزوی شوند؛ که لازم است اشاره کنیم انزواطلبی در کودکان می‌تواند از رشد اجتماعی آن‌ها جلوگیری کند.

البته برخی دیگر از کودکان تمایل به پیدا کردن دوست و همبازی دارند اما نمی‌توانند با دیگر کودکان ارتباط برقرار کنند. برای پیدا کردن علت عدم دوستیابی کودکان باید سه گام اصلی طی گردد که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم. در صورتی که فرزندتان با کسی بازی نمی‌کند، مقاله بازی نکردن کودکان را بخوانید.

1. کشف علت عدم توانایی دوستیابی کودکان

اگر کودک‌تان نمی‌تواند با همسن و سالان خود دوست شود و یا در نحوه برقراری ارتباط با دیگر کودکان مشکل دارد، سعی کنید با او صحبت کنید و علت را متوجه شوید. در صورتی که نمی‌توانید از طریق حرف زدن با فرزندتان علت این مشکل را بفهمید؛ توصیه می‌شود از مشاوره کودک استفاده کنید. 

2. برنامه‌­ریزی برای حل مشکل دوستیابی

سعی کنید از اهمیت برقراری رابطه و پیدا کردن دوست با فرزندتان صحبت کنید. او را در شرایطی قرار دهید که با همسالان خود در ارتباط باشد و بتواند به گونه‌ای با آن‌ها ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال او را در کلاس‌های ورزشی و یا آموزشی ثبت نام کنید. 

3. نحوه پاسخ به مشکل دوست‌یابی

سعی نکنید بر روی موضوع دوست‌یابی کودک‌تان پافشاری کنید به گونه‌ای که باعث رنجش و آزار فرزندتان شوید. به کودک‌تان فرصت دهید تا کم‌کم با اهمیت دوست‌یابی و ارتباط با دیگران آشنا گردد.

همین‌طور باید اشاره کنیم نباید به کودک خود عنوان‌های خجالتی، ساکت و یا … را نسبت دهید؛ چراکه این عنوان‌ها زمینه بروز اضطراب اجتماعی و رفتارهای نامناسب برای او را فراهم می‌کند. 

علت های عدم توانایی دوستیابی کودکان

در ادامه به مهم‌ترین علل عدم دوستیابی کودکان اشاره کرده‌ایم. علاوه بر این موارد، برخی از عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند در این مساله دخیل باشند که برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصصین هست. برای آشنایی با سایر علل مقاله کودکان استثنایی را بخوانید.

1.عزت نفس پایین

از عواملی که سبب می‌شود کودکان توانایی بالایی در ایجاد رابطه دوستی داشته باشند، داشتن عرت نفس بالا است. داشتن عزت نفس بالا به این معناست که کودکان خود را موجوداتی دوست داشتنی و مهم می‌دانند و همین موضوع سبب می‌شود که آن‌ها بتوانند با دیگر کودکان ارتباط موثرتری برقرار کنند. بنابراین والدین می‌توانند با تقویت عزت نفس کودکان‌شان به آن‌ها کمک کنند تا در نحوه پیدا کردن دوست بهتر عمل کنند.

2.اضطراب

از دیگر علت‌هایی که سبب می‌شود کودکان در زمینه دوستیابی و برقراری ارتباط با همسالان خود ضعیف عمل کنند، داشتن اضطراب بیش از حد است. علت وجود اضطراب در هر کودکی متفاوت می‌باشد که پدر و مادر می‌توانند به کمک روانشناس از آن مطلع شوند. چرا که نشانه‌های اضطراب در کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد.

3.عدم آگاهی از مهارت‌های ارتباطی

مهم‌ترین موضوعی که در عدم توانایی دوستیابی کودکان مطرح است، عدم آگاهی آنان از مهارت‌های ارتباطی می‌باشد. در واقع در یادگیری مهارت‌های ارتباطی هم پدر و هم مادر نقش دارند و باید شیوه‌های درست آن را به فرزندشان آموزش دهند. از طرفی دیگر کودک باید زمان کافی را در میان همسن و سالان خود بگذراند تا بتواند کم‌کم این مهارت را بیاموزد.

4.تجربه اختلالات رفتاری

برخی اختلالات رفتاری همچون اوتیسم و یا افسرگی سبب می‌شود که کودکان تمایلی به دوستیابی و برقراری ارتباط با همسالان خود نداشته باشند. برخی کودکان نیز به دلیل اختلال بیش فعالی در رابطه‌های دوستانه خود، موجوداتی پرخاشگر هستند که به همین دلیل از جانب دوستانش طرد می‌شوند و نمی‌توانند رابطه‌های دوستانه خوبی را شکل دهند.

راهکار حل مشکل عدم توانایی دوستیابی کودکان

در زمینه حل مشکل عدم دوستیابی کودکان راهکارهای بسیاری وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1.ثبت نام کودک در کلاس آموزشی

برای این‌که فرزندتان بتواند با همسالان خود در ارتباط باشد و ارتباط با آن‌ها را بیاموزد، باید در محیط‌های مختلفی قرار بگیرد. به همین دلیل بهتر است فرزندتان را در کلاس‌های فوق برنامه ثبت نام کنید و او را در موقعیت‌های مختلف دوستیابی قرار دهید. در چنین حالتی کودک بدون فشار دیگران می‌تواند دوستانی را برای خود انتخاب کند و در کنار آن نیز کم‌کم اجتماعی بودن را بیاموزد.

2.دعوت دوستان کودک به خانه

دوستان فرزندتان را به خانه‌تان دعوت کنید و به آن‌ها اجازه دهید تا آزادانه با یکدیگر بازی کنند. کودکان از طریق بازی کردن می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند و همینطور رشد شناختی و رفتاری بیشتری داشته باشند. 

در طول مدت بازی فرزندتان با دوستانش، می‌توانید آن‌ها را زیرنظر بگیرید و نواقص و کاستی‌های کودک خود را در روابطه دوستانه‌اش شناسایی کنید. 

3.رفتن به گردش‌های خانوادگی

سعی کنید برای گردش‌های دسته جمعی و مهمانی‌های خانوادگی برنامه ریزی کنید و از کودک‌تان بخواهید که در این دورهمی‌ها با هم‌سالان خود ارتباط برقرار کند. 

4.بازی کردن

در طول روز زمان‌هایی را برای بازی کردن با فرزندتان اختصاص دهید. بازی کردن جذابیت بسیار زیادی برای کودکان دارد و می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی مناسب با دیگران کودکان باشد. 

بنابراین بازی کردن می‌تواند برقراری ارتباط با همسالان را در دیگر محیط‌ها همچون مدرسه برای کودک آسان‌تر کند؛ چراکه از آن به عنوان دلیلی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد استفاده می‌کند.

سخن آخر

از مهم‌ترین مهارت‌هایی که لازم است والدین آن را به کودک خود بیاموزند، مهارت دوستیابی و برقراری ارتباط با دیگر افراد است.

برخی از کودکان به دلایل مختلفی همچون اضطراب و یا عزت نفس پایین در دوستیابی دچار مشکل می‌شوند و تمایل دارند تنها باشند. در چنین شرایطی بهتر است برای بررسی شرایط کودک و آموزش مهارت دوستیابی به او، با یک روانشناس و متخصص مجرب در این زمینه مشورت کنید.

دریافت مشاوره روانشناسی کودک سبب می‌شود که والدین تمامی جوانب این مشکل در کودکشان را بسنجند و در صورت وجود اختلال و یا مشکلی در فرزندشان آن را حل کنند. مشاوران مرکز تخصصی ذهن نو آماده ارائه مشاوره تخصصی پیرامون عدم دوستیابی کودکان به شما والدین گرامی می‌باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عدم توانایی دوستیابی کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا اختلال اضطراب در کودکان، در عدم توانایی آن‌ها در دوستیابی موثر است ؟

بله، برخی از کودکان به دلیل داشتن اضطراب بیش از حد، نمی‌توانند با همسالان خود ارتباط برقرار کنند که این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر توسط روانشناس می‌باشد.

منبع: عدم توانایی دوستیابی کودکان



:: برچسب‌ها: عدم توانایی دوستیابی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 اسفند 1400 | نظرات ()