نوشته شده توسط : ذهن نو

برای پیش گویی موفقیت در ازدواج دو نفر می‌توان به یکسری عوامل توجه داشت و براساس آن‌ها مشخص کرد که چقدر این وصلت رضایت بخش خواهد بود. اکثر دختران و پسران در مشاوره ازدواج به دنبال کسب بینش در مورد همسر آینده‌شان و پیدا کردن نقاط قوت و در عین حال تغییر برخی پارامترهایی که از نظرشان منفی است، هستند. کمتر کسی به دنبال یافتن راز خوشبختی و موفقیت زوج‌هایی است که توانسته‌اند سال‌ها با خوشی و احترام کنار هم زندگی کنند. پس جزء معدود کسانی هستید که می‌خواهید معیارهای لازم برای موفقیت در ازدواج‌تان را کشف کرده و بر آن اساس تصمیم بگیرید. در ادامه به عواملی اشاره کرده‌ایم که با توجه به آن‌ها می‌توانید رابطه خود را بررسی کرده و به کمک متخصصین تصمیم نهایی را بگیرید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع : فرمول پیش گویی موفقیت در ازدواج

پیش گویی موفقیت در ازدواج

بسیاری از افراد در مشاوره قبل از ازدواج به دنبال پیدا کردن رمز و راز خوشبختی هستند. در واقع آن‌ها می‌خواهند بدانند آیا می‌توانند زندگی مشترک موفقی داشته باشند یا خیر. ما در ادامه بر اساس مطالعات انجام شده روی زوجین موفق، ملاک های پیش بینی کننده موفقیت در ازدواج را معرفی کرده‌ایم.

1- داشتن هویت مستقل

یکی از پیش بینی کننده های ازدواج موفق داشتن هویت مستقل است. در واقع افراد برای اینکه بتوانند در دوران بزرگسالی به درستی نیاز به صمیمیت خود را از طریق رابطه با همسر ارضا نمایند نیاز دارند که در ابتدا به یک هویت منسجم و مستقل دست پیدا کنند. نکته حائز اهمیت اینجاست که رسیدن به استقلال تنها به معنای جدایی فیزیکی از والدین یا رسیدن به یک درآمد مستقل نیست. بلکه شما باید بتوانید از نظر عاطفی و هیجانی نیز فرد مستقلی باشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که مرزبندی بهتری با والدین خود دارند در رابطه با همسرشان تعارضات کمتری را تجربه می‌کنند چرا که مرزبندی درست به شما کمک می‌کند از دخالت‌های نابه جای خانواده‌ها در زندگی مشترک پیشگیری کرده و روابط را به خوبی مدیریت نمایید.

2- برخورداری از خودآگاهی کافی

پیش از اینکه شما بخواهید فرد دیگری را به خوبی بشناسید و او را به عنوان همسر خود انتخاب کنید لازم است به چند سوال اساسی پاسخ دهید. اینکه من چه کسی هستم؟ در زندگی چه هدفی دارم؟ ملاک‌های من برای ازدواج چیست؟ و چرا می‌خواهم ازدواج کنم؟ نحوه پاسخ دادن به این سوالات نشان می‌دهد که چقدر خودآگاهی دارید. متخصصان بر این باورند که برخورداری از خودآگاهی کافی در هر دو طرف یکی از ملاک‌های اصلی برای یک ازدواج موفق است.

3- پیش گویی موفقیت در ازدواج | توانایی بالا در سازگاری

در زندگی مشترک شما موقعیت‌های جدید بسیاری را تجربه می‌کنید که ممکن است بسیاری از آن‌ها باب میل شما نباشد. افرادی که از قدرت سازگاری برخوردار نیستند دائما تلاش می‌کنند فرد مقابل را مطابق میل خود عوض کنند. این در حالی است که تلاش برای تغییر دادن همسر بعد از ازدواج اغلب به شکست و احساس ناکامی در هر دو طرف منجر می‌شود. افرادی که انعطاف پذیری روانی بالایی دارند و راحت‌تر می‌توانند خود را با شرایط و خصوصیات متفاوت سازگار کنند اغلب رضایت زناشویی بالاتری را گزارش می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید : معیارهای ازدواج موفق

 

4- برخورداری از مهارت ارتباط موثر

برخورداری از مهارت‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند تا در طی زندگی زناشویی به درک متقابل بیشتری دست پیدا کنید و بتوانید به درستی خواسته‌ها و نیازهای خود را با فرد دیگر در میان بگذارید. در بسیاری از موارد مشکلات زوجین از ناتوانی آن‌ها برای داشتن یک گفت و گوی سالم و سازنده نشات می‌گیرد. در واقع بسیاری از افراد یا مجبورند سکوت کنند یا برای دست یابی به خواسته‌های خود به پرخاش و عصبانی شدن روی آورند. در مقابل اگر شما بتوانید فضایی امن و آرام برای گفت و گو فراهم کنید احتمال بروز تعارضات و سوء تفاهم‌ها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

5- داشتن درک مشترک برای تربیت فرزندان

تربیت فرزندان می‌تواند به موضوعی برای اختلاف و تعارض‌های زناشویی تبدیل شود. هر چقدر زوجین در مورد تربیت فرزند دیدگاه متفاوت‌تری با یکدیگر داشته باشند شکاف عاطفی میان آن‌ها عمیق‌تر خواهد شد. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که در مشاوره قبل از ازدواج دیدگاه خود را در مورد فرزندپروری موفق با یکدیگر در میان بگذارید و اولویت‌های خود و همسر آینده‌تان را با یکدیگر مقایسه نمایید.

6- پیش گویی موفقیت در ازدواج | وجود صمیمیت کافی

یکی از عوامل مهمی که احساس رضایت از زندگی زناشویی را افزایش می‌دهد صمیمیت میان زوجین است. صمیمیت به این معناست که شما بتوانید زمان‌هایی را به فعالیت مشترک با یکدیگر اختصاص بدهید و از بودن در کنار هم لذت ببرید. برای اینکه میزان صمیمیت را اندازه بگیرید از خود بپرسید که تا چه حد می‌توانید همانند یک دوست کنار همسرتان قرار بگیرید، با او درد و دل کنید و احساس نزدیکی و پیوند را میان خود تجربه نمایید. زوجینی که از صمیمیت کافی برخوردار نیستند به مرور زمان از یکدیگر فاصله می‌گیرند و نمی‌توانند از زندگی خود چنان که باید لذت ببرند.

 

بیشتر بخوانید : آمادگی برای ازدواج 

 

7- تعهد و مسئولیت پذیری

یکی از کلیدهای اصلی حفظ زندگی مشترک داشتن تعهد و پایبندی کافی در دو طرف است. البته باید این موضوع را در نظر بگیرید که تعهد خصوصیتی نیست که یک شبه به دست آید. در نتیجه اگر فردی که می‌خواهید با او ازدواج کنید تا قبل از ازدواج سبک زندگی تنوع طلبانه‌ای داشته و هرگز پایبندی و مسئولیت پذیری را تجربه نکرده، با ازدواج به یک باره تغییر نخواهد کرد. لازم است که فرد در طول زندگی این ویژگی‌ها را تمرین کرده و با آن‌ها عجین شده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 
 

سوالات متداول

آیا در مشاوره قبل از ازدواج می‌توان موفقیت ازدواج را پیش بینی کرد؟

بله، روانشناس در جلسات مشاوره قبل از ازدواج علاوه بر اینکه به کسب شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر کمک می‌کند، به آن ها درباره میزان موفقیت ازدواج در آینده نیز اطلاعات لازم را می دهد.



:: برچسب‌ها: پیش گویی موفقیت در ازدواج چه فرمولی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

یائسگی یکی از مراحل طبیعی و عادی در دوران زندگی زنان محسوب می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که قدرت باروری و قاعدگی از بین رفته و فرد دیگر توانایی باردار شدن نداشته باشد. در چنین شرایطی تخمک‌گذاری رخ نمی‌دهد و عادات ماهیانه رفته رفته نامنظم و در نهایت قطع می‌شود. زنان معمولاً با ورود به میانسالی، یائسگی را تجربه می‌کنند اما سن دقیق آن برای هر فرد می‌تواند متفاوت است. با ورود به دوران یائسگی زنان علائم و تغییراتی را در بدن خود تجربه می‌کنند که دانستن این موارد می‌تواند به کاهش آشفتگی روانی و جسمانی زنان کمک کند. در ادامه به طور کامل درباره دوران یائسگی صحبت خواهیم کرد، همچنین متخصصان جنسی مرکز ذهن نو آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند، برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

منبع : یائسگی چیست

منظور از یائسگی چیست؟

یائسگی دورانی از زندگی زنان را تشکیل می‌دهد که دیگر قابلیت تخمک‌گذاری و قاعدگی را ندارند. دوره سنی آن معمولا در میانسالی بین 45 تا 55 سالگی متغیر است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از یک سال خون‌ریزی و قاعدگی را تجربه نکند. عوامل ژنتیکی در سن یائسگی بسیار موثر هستند. در واقع معمولا سن یائسگی زن شبیه به سن یائسگی خواهر یا مادرش است. برخی عوامل محیطی مانند خوردن دارو‌های مختلف، سبک زندگی و عوامل روانشناختی نیز بر این مسئله تاثیرگذار هستند.

نشانه‌های جسمانی و روانی یائسگی

عادت ماهانه نامنظم

معمولاً قبل از اینکه یائسگی به طور کامل رخ دهد، ریتم و نظم عادت ماهانه برهم می‌خورد. بهم خوردن نظم عادت ماهانه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، اما در سنین میانسالی این نامنظمی نشان دهنده نزدیک شدن به سن یائسگی است.

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با بدن زن

 

گرگرفتگی

علاوه‌بر برهم خوردن نظم عادت ماهانه می‌توان گفت شایع‌ترین نشانه، گرگرفتگی است. گرگرفتگی اصطلاحی است که به علت افزایش جریان فشار خون در مناطق خاصی از بدن با شدت و میزان مختلف رخ می‌دهد. در این حالت اندام‌های بدن مانند سر، صورت، گردن، و قفسه سینه به شدت گرم می‌شود و فرد احساس گرمای زیاد و تعریق می‌کند. این وضعیت می‌تواند در کل بدن پخش شود. گرگرفتگی عمدتا در شب رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به اختلال در خواب شبانه شود.

تغییر بافت واژن

از جمله مسائل دیگری که در دوران یائسگی رخ می‌دهد تغییر و تحلیل رفتن بافت واژن است. علت این مسئله کاهش هورمون استروژن در بدن می‌باشد. در واقع کاهش استروژن در بدن منجر به خشکی واژن و تحلیل بافت و انقباض واژن می‌شود. در این وضعیت انجام رابطه جنسی نیز برای زنان به سختی صورت می‌گیرد.

تغییرات در پوست و مو

از آنجایی که یائسگی منجر به تغییرات هورمونی در زنان می‌شود ممکن است بر پوست و موی زنان هم تاثیربگذارد. به طوریکه موی برخی زنان نازک، شکننده و خشک می‌شود، همچنین برخی دیگر ممکن است تغییراتی نظیر موی نرم و پف کرده را تجربه کنند.

سایر تغییرات جسمی

در کنار تمامی علائم گفته شده ممکن است برخی زنان با نشانه‌ها و تغییرات جسمانی دیگری نیز مواجه شوند که شامل موارد زیر است.

_افزایش سر درد

_سرگیجه و ضعف

_احساس عطش و گرمای شدید

_تپش قلب

_درد در ناحیه کمر و پشت

_بی اختیاری ادرار

_خونریزی‌های غیر طبیعی

تغییرات روانی

علاوه بر مسائل و تغییرات جسمانی می‌توان به تغییرات روانی اشاره کرد. تغییرات روانی معمولا به علت برهم خوردن سطح هورمون‌ها و همچنین استرس و اضطراب ناشی از تغییر وضعیت زنان رخ می‌دهد. علائم روانی که زنان در دوران یائسگی تجربه می‌کنند عمدتا شامل ضعف در حافظه، کاهش قدرت تمرکز، خلق پایین و افسرده، اضطراب و افسردگی، زودرنجی و تحریک پذیری و نوسان‌های خلقی، کاهش میل جنسی و خستگی است.

 

بیشتر بخوانید : شناخت بدن همسر

 

وضعیت رابطه جنسی در دوران یائسگی

یکی از پیامدهای ناشی از یائسگی کاهش میل جنسی است. در چنین شرایطی مرد باید آگاهی و اطلاعات کافی در ارتباط با وضعیت جسمانی و روانی همسرش داشته باشد تا با رفتارها و اعمال ناخواسته منجر به ناراحتی و اذیت همسرش نشود. همانطور که مردان با افزایش سن دچار کاهش میل جنسی می‌شوند زنان هم با رسیدن به دوران یائسگی کاهش میل جنسی را تجربه می‌کنند. این مسئله عمدتا به علت تغییر در سطح هورمون‌های بدن و تغییرات فیزیولوژیک و خشک شدن واژن رخ می‌دهد.

رابطه جنسی در چنین شرایطی برای زنان چندان لذت بخش نیست و با درد دخول همراه است. شناخت و آگاهی از دیگر نقاط تحریک پذیر زن باعث می‌شود تا زوجین همچنان بتوانند از نظر تجربه لذت جنسی به یکدگیر کمک کنند. جهت دریافت راهنمایی و آموزش بیشتر در ارتباط با این مسئله می‌توانید به مشاوره جنسی دریافت نمایید.

روش‌هایی برای بهبود علائم ناشی از یائسگی

گاهی علائم ناشی از یائسگی آنقدر شدید است که زندگی زوجین را با اخلال مواجه می‌کند. در این شرایط لازم است که با انجام یکسری از کارها به کاهش مشکلات کمک کرد. 

  • با پزشک خود مشورت کنید زیرا گاهی ممکن است فرد به علت شدت علائم نیاز به هورمون درمانی داشته باشد.
  • اجتناب از خوردن غذاهای تند و محرک
  • عدم مصرف زیاد کافئین
  • خنک نگه داشتن منزل
  • کاهش استرس و مسائل روانشناختی
  • رژیم درمانی مناسب برای جلوگیری از افزایش وزن
  • در صورت داشتن رابطه جنسی از مواد روان کننده مانند لوبریکانت استفاده کنید
  • ورزش و سبک زندگی سالم

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان از یائسگی جلوگیری کرد؟

یائسگی یک بیماری یا اختلال نیست بلکه یکی از فرایند‌های طبیعی و رشد انسان است. معمولاً همه زن‌ها در دهه 50 زندگی یائسگی را تجربه می‌کنند و به طور کلی راهی برای جلوگیری از نرسیدن به این دوران وجود ندارد.



:: برچسب‌ها: یائسگی چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 589
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اگرچه بیشتر مردان ممکن است از زودانزالی خود گله داشته باشند و این مسئله باعث بروز مشکلات بین زوجین شود، اما دیر انزالی هم یکی از مشکلات و معضلات بعضی از زوجین است که در زنان با عنوان تاخیر در ارگاسم و در مردان با عنوان دیر انزالی یا انزال دیررس شناخته می‌­شود. اما به راستی دیرانزالی چیست؟ آیا مزیت است یا عیب؟ دیر انزالی به معنای عدم تجربه ارگاسم در رابطه جنسی طبیعی و یا انزال بسیار دیررس است که می­‌تواند باعث عدم رضایت طرفین از رابطه جنسی شده و مشکلاتی را به وجود بیاورد. با آگاهی از دلایل و راه‌های درمان انزال دیررس و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، می‌توانید این مساله را برطرف سازید و کیفیت رابطه جنسی خود را ارتقا دهید.

منبع : دیر انزالی چیست

دیر انزالی چیست؟

دیر انزالی در مردان یعنی ناتوانی در به انزال رسیدن در یک رابطه جنسی معمولی در زمانی که دو طرف بتوانند از رابطه جنسی لذت ببرند. به عبارت دیگر دیر انزالی ناتوانی مرد در رسیدن به اوج لذت جنسی است در حالی که میل و تحریک جنسی به میزان کافی وجود دارد. معمولا اکثر مردان چند دقیقه پس از فعالیت جنسی و آمیزش جنسی، ارگاسم و اوج لذت را تجربه می­‌کنند در حالی که برخی از مردان یا بسیار دیر به انزال می‌­رسند یا اصلا به ارگاسم نمی­‌رسند. فراموش نکنید که دیر انزالی زمانی است که نعوظ در آلت تناسلی کامل است و میل جنسی نیز وجود دارد. دیرانزالی را با اختلال نعوظ اشتباه نگیرید.

مدت زمانی که برای دیرانزالی تعریف می­‌شود، ناتوانی در انزال برای حداقل 30 دقیقه پس از شروع آمیزش جنسی است. مدت نرمال آمیزش جنسی برای مردان 5 الی 15 دقیقه است اما کسانی که دچار دیرانزالی هستند، معمولا انزال آن‌ها 30 تا 60 دقیقه طول می­‌کشد و این مسئله برای شریک جنسی آن‌ها می­‌تواند دردآور وخسته کننده باشد.

علائم و نشانه‌های دیرانزالی چیست؟

در بیشتر موارد، مردانی که دچار دیرانزالی هستند در رابطه جنسی عادی به ارگاسم نمی‌رسند و تنها پس از خودارضایی ارگاسم را تجربه می‌کنند. دیر انزالی یکی از اختلالات نادر در مردان است و تقریبا 8 درصد مردان درگیر آن هستند و برخلاف تصور نه تنها مزیت نیست، بلکه بسیار آزار دهنده و مشکل زاست. شدت دیر انزالی از کم تا بسیار زیاد متغیر است:

کم: مردانی که تحت شرایط و حالت‌های خاص آمیزش به ارگاسم می­‌رسند.

متوسط: مردانی که در آمیزش جنسی به ارگاسم نمی‌­رسند و حتما باید با رابطه جنسی دهانی یا تحریک دستی ارگاسم را تجربه کنند. 

زیاد: مردانی که فقط در تنهایی و با خودارضایی قادر به انزال هستند.

بسیار زیاد: مردانی که اصلا و تقریبا تحت هیچ شرایطی قادر به انزال نیستند.

به طور کلی اگر رسیدن به انزال سبب خستگی، استرس و ناراحتی فرد یا شریک جنسی‌ شود و قبل از رسیدن به انزال به دلیل از بین رفتن نعوظ، آسیب و درد فیزیکی یا درخواست شریک جنسی مجبور به توقف رابطه نمایید، شما به دیر انزالی مبتلا هستید.

 

بیشتر بخوانید : مشکلات جنسی

 

دلایل دیر انزالی یا انزال دیررس چیست؟

دیر انزالی مانند اکثر مشکلات جنسی دو بعد جسمانی و روانی دارد. در ادامه هم دلایل جسمانی و هم دلایل روانی دیر انزالی را بررسی می­‌کنیم:

1. دلایل جسمانی دیر انزالی

عمده‌ترین دلیل فیزیکی دیر انزالی، عوارض جانبی برخی از داروها مانند داروهای آرامبخش، ضدافسردگی، فشار خون، الکل و برخی از مسکن‌هاست. همچنین برخی از آسیب‌های جسمانی مانند سکته مغزی، آسیب نخاعی، MS، دیابت، جراحی و آسیب‌های مربوط به پروستات و کاهش حساسیت آلت تناسلی ناشی از افزایش سن است. همچنین بیماری‌های مرتبط با هیپوفیز و غده تیروئید نیز می‌­تواند باعث دیرانزالی شود. بیماری‌های هورمونی، عفونت‌های مجاری ادراری و آسیب‌های لگن نیز در درانزالی موثر هستند.

2. دلایل روانی دیر انزالی

اما دلایل روانی شاید بیش از دلایل جسمانی باعث دیرانزالی شوند. برخی از آن‌ها به طور خلاصه عبارتند از:

-خشم سرکوب شده و فشار و استرس درونی
-مشکلات عاطفی بین زوجین
-عقاید افراطی مذهبی و احساس گناه از انزال
-ترس از بارداری ناخواسته
-کمبود اعتماد به نفس در مورد عملکرد جنسی
-اضطراب و افسردگی و داشتن تصویر منفی از بدن
-سبک زندگی ناسالم مانند خواب ناکافی و ناسالم، تغذیه نامناسب و عدم تحرک کافی
-حواس پرتی به دلیل اضطراب
-نگرانی در مورد ارضا شدن شریک جنسی که باعث تلاش ناخوداگاه برای تاخیر در انزال می­‌شود.
-شدت زیاد خودارضایی (3 بار در هفته یا بیشتر) و عادت به ارضا شدن در شرایط مشابه خودارضایی
-تفاوت در تصویر و حس خودارضایی و رابطه جنسی

درمان اختلال دیرانزالی یا انزال دیررس

اولین راه درمان این مساله پذیرش آن است و مرد برای درمان دیرانزالی باید در نحوه فعالیت جنسی خود تغییراتی ایجاد کند. تغییر در زمان آمیزش، حالت یا پوزیشن نزدیکی و مکان آن بسیار مهم است. برخی دیگر از راه‎های درمان دیر انزالی عبارتند از:

1. ترک عادت‌های غلط مربوط به نحوه خاص ارضا شدن و اصرار به ارضا شدن تحت همان شرایط

2. بهبود سبک زندگی که شامل خواب سالم و کافی، تغذیه سالم و ورزش روزمره است.

3. کاهش مصرف یا ترک مواد مخدر و الکل

4. کنترل دوز مصرفی داروهایی که منجر به کاهش عملکرد جنسی می‌­شود.

5. ایجاد وقفه در فعالیت جنسی؛ یعنی مرد بین دو رابطه جنسی هیچگونه تحریک جنسی یا ارضا را تجربه نکرده و خود را برای رابطه جنسی سالم با شریک زندگی‌اش آماده کند تا در بیشترین حالت تحریک به رابطه جنسی برسد.

6. استفاده از برخی داروها برای درمان دیر انزالی که تنها با تجویز پزشک قابل مصرف هستند.

7. اصلاح ساختار خانواده و برطرف کردن مشکلات مزمن بین زن و شوهر

8. مراجعه به روانشناس متخصص (برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.)

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 


:: برچسب‌ها: دیر انزالی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمتر کسی به استعدادیابی بزرگسالان توجه می‌کند، زیرا تصور بر این است که پیدا کردن استعدادها باید در زمان کودکی انجام می‌شد و این کار برای بزرگ‌سالان فایده‌ای ندارد. با‌اینکه استعدادیابی در کودکی و نوجوانی مزایای بیشتری دارد، اما در هر سنی می‌توانید آزمون‌های استعدادیابی را انجام دهید و با شناختی که از استعدادهایتان به دست می‌آورید برنامه‌های جدیدی برای کار یا زندگی‌تان در نظر بگیرید. برای مثال موسس شرکت فورد(هنری فورد) در 40 سالگی شرکت فورد را تاسیس کرد. برای انجام استعدادیابی می‌توانید با موسسه ذهن نو تماس گرفته و مشاوره تلفنی و سپس حضوری دریافت کنید.

 

منبع : استعدادیابی بزرگسالان

تعریف استعداد و استعدادیابی بزرگسالان

استعداد به معنای توانایی‌هایی شما است. بعضی‌ها درزمینه کارهای هنری و بعضی دیگر در ورزش یا فهم احساسات دیگران استعداد دارند. در یک تعریف ساده روانشناسان معتقدند استعداد به معنای این است که موضوعی را سریع‌تر از دیگران یاد می‌گیرید و یا در آن بهتر از بقیه هستید. این توانایی یا استعدادها در هرکس متفاوت هست و درواقع هرکسی استعدادهای خاص خود را دارد.

نکته بسیار مهمی که در مورد استعدادها وجود دارد این است که نمی‌توانید با تمرین استعدادی را ایجاد کنید، بلکه تنها می‌توانید آن را بهتر کنید. به همین خاطر از آزمون‌های استعدادیابی استفاده می‌کنیم. درواقع این آزمون‌ها می‌گویند که بهتر است روی کدام موضوعات تمرکز کنیم و با تمرین آن‌ها را بهبود ببخشیم.

اهمیت استعدادیابی بزرگسالان

کمک گرفتن از آزمون‌های استعدادیابی چه اهمیتی دارد؟ در جواب این سؤال باید گفت اگر در یک زمینه استعداد داشته باشید، سریع‌تر و بهتر از دیگران آن را یاد خواهید گرفت؛ پس بهتر است زمان و انرژی خود را صرف کاری کنید که احتمال موفقیت‌تان در آن بیشتر است. اما از کجا بفهمیم که در چه کاری استعداد داریم؟

تا به امروز بیشتر آدم‌ها در جریان اتفاقات زندگی متوجه می‌شدند که در بعضی کارها توانایی خوبی دارند، اما این روش تمام استعدادها را مشخص نمی‌کند و حتی ممکن است به اشتباه سال‌ها بر روی استعدادی تلاش شود. پس بهتر است که با استفاده از آزمون‌های استعدادیابی تمامی استعدادها و میزان استعداد در هرکدام از آن‌ها را بیابیم.

احتمالاً با کسانی آشنا هستید که در رشته‌ای درس می‌خوانند یا کار می‌کنند که در آن توانایی ندارند و این موضوع به‌تدریج باعث می‌شود اعتمادبه‌نفسشان را از دست بدهند یا از زندگی خود راضی نباشند. در مقابل آدم‌هایی هستند که با پیشرفت در کار خود روزبه‌روز اعتمادبه‌نفس و احساس رضایت بیشتری از توانایی‌های خود به دست می‌آورند. اگر می‌خواهید جزء دسته دوم باشید بهتر است به پیدا کردن استعدادهایتان توجه داشته باشید. استعدادها کمک می‌کنند تا باکمی دقت و توجه بتوانید بیشتر از دیگران پیشرفت کنید یا به‌عبارت‌دیگر در رقابت با دیگران برنده باشید.

نتایج استعدادیابی تنها به خودتان کمک نمی‌کند، مدیری که پیش از انتخاب کارمندان به استعدادهای آن‌ها توجه می‌کند و یا مربی و معلمانی که به این موضوع توجه دارند می‌توانند بهترین عملکرد را از دانش آموزان و یا کارمندان خود داشته باشند.

بهترین زمان برای استعدادیابی بزرگسالان

شاید فکر کنید استعدادیابی از آن دسته کارهایی است که باید در کودکی انجام شود و وقتی سن بالاتر رفته نمی‌توان از آن استفاده کرد. درست است که استعدادیابی هرچه در سن پایین‌تری انجام شود فایده بیشتری دارد، اما بزرگ‌سالان هم می‌توانند در زمینه‌های مختلف از این روش استفاده کنند.

متخصصان به طور دقیق سن خاصی را به‌عنوان بهترین زمان برای استعدادیابی بزرگ‌سالان در نظر نگرفته‌اند، اما می‌توان گفت زمان‌هایی مثل انتخاب رشته دبیرستان، ورود به دانشگاه و  انتخاب شغل از مهم‌ترین زمان‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از استعدادیابی احتمال موفقیت خودتان را افزایش دهید.

آزمون‌های استعدادیابی بزرگسالان

آزمون هالند

هالند نام روانشناسی است که معتقد بود برای اینکه یک نفر بهترین بهره‌وری را در محیط کار داشته باشد باید شرایط کاری و ویژگی‌های شخصیتی او با یکدیگر تناسب داشته باشند. برای مثال شخصیت‌های درون‌گرا معمولاً می‌خواهند کارهایش را به‌تنهایی انجام دهد. بر اساس همین دیدگاه آزمونی به نام استعدادیابی هالند ساخته شد که برای استعدادیابی 12سال به بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد و در انتخاب شغل یا رشته تحصیلی بسیار رایج است.

آزمون اوکانر

جان اوکانر معتقد بود همه ما با مجموعه‌ای از استعدادها به دنیا می‌آییم. کار کردن یا تحصیل در زمینه‌هایی که با استعدادهایمان هماهنگی دارد باعث می‌شود احساس رضایت و آرامش داشته باشیم و کار کردن در شرایطی که استعدادهایمان را نادیده می‌گیرد، باعث می‌شود به‌تدریج دچار احساس پوچی شویم. به همین خاطر او آزمونی را طراحی کرد که 12 استعداد مختلف ازجمله کار با انگشتان دست، ایده پردازی و استعداد محاسباتی را موردبررسی قرار می‌دهد.

آزمون گاردنر (هوش‌های هشت‌گانه)

نظریه هوارد گاردنر راجع به استعداد تا حد زیادی شبیه به دیدگاه اوکانر است. ازنظر گاردنر همه ما به‌صورت فطری با هشت توانایی یا هوش به دنیا می‌آییم و بر اساس مسائلی مانند ژنتیک، شرایط زندگی و تربیت والدین بعضی از این توانایی‌ها بیشتر رشد می‌کنند. از آزمون گاردنر بیشتر برای استعدادیابی کودکان استفاده می‌شود اما این تست را می‌توان در هر سنی انجام داد. ازجمله انواع هوش‌های گاردنر می‌توان به هوش درون فردی، برون فردی، هنری و همین‌طور بدنی اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

استعدادیابی بزرگ‌سالان چه اهمیتی دارد؟

استعدادیابی به بزرگ‌سالان کمک می‌کند تا در انتخاب رشته تحصیلی یا شغل موفق باشند.

بهترین سن برای استعدادیابی چندسالگی است؟

به‌طورکلی استعدادیابی هرچه در سنین پایین‌تر انجام شود تأثیر بیشتری دارد اما برای بزرگ‌سالان پیش از انتخاب رشته دبیرستان، ورود به دانشگاه و انتخاب کار بسیار مفید خواهد بود.



:: برچسب‌ها: استعدادیابی بزرگسالان ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ویژگی های فرزندان آخر خانواده چیست؟ فرزند آخر بودن تا چه حد بر روی روحیات فرد تاثیر گذار است؟ خانواده یک زنجیره است که هر کدام از افراد متناسب با جایگاه خود رفتاری خاصی دارند. اکثر والدین متوجه این نکته می‌شوند که هر کدام از کودکان آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. برخی از روانشناسان باور دارند که تربیت فرزندان نقش مهمی بر روی خصوصیات اخلاقی آنان ایفا می‌کند. همچنین رفتار متفاوتی که والدین با کودکان دارند، در شکل گیری اخلاقیات متفاوت در فرزندان تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال فرزندان آخر در عین حال که می‌توانند افراد موفقی شوند، اگر بسیار نازپرورده باشند حالت وابستگی‌شان را تا آخر عمر حفظ می‌کنند. در ادامه مطلب به بررسی ویژگی های فرزندان آخر می‌پردازیم.

 

منبع : ویژگی های فرزندان آخر

فرزندان آخر

فرزندان آخر در کنار خواهرها و برادرهای بزرگتر خود بزرگ می‌شوند. از نظر کودک آخر، خواهر و برادرهای بزرگتر می‌توانند از پس همه کارها بر بیایند. به همین دلیل برای رقابت کردن با آن‌ها انگیزه زیادی دارد و همین عامل رشد سریع او می‌شود. از طرف دیگر فرزند آخر عزیز دل و دردانه همه اعضای خانواده است. اگر والدین رفتار درستی با فرزند آخر نداشته باشند، برای همیشه او را وابسته خود می‌کنند. اگر اختلاف سنی بین شما و فرزند آخرتان زیاد است باید به آن توجه کنید و متناسب با آن رفتار نمایید. تعداد فرزندانی که پیش از فرزند آخر داشته‌اید بر رفتار و تربیت شما تاثیر می‌گذارد و ویژگی های فرزندان آخر را نیز شکل می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با روانشناسی کودک کلیک کنید.

رفتار والدین با فرزندان آخر

رفتاری که والدین با کودکان خود دارند موضوع بسیار مهمی است که پدر و مادر باید در ابتدای زندگی مشترک و تولد فرزندان به آن توجه کنند. فرزندان آخر به خاطر اینکه همه اعضای خانواده بزرگ‌تر از آن‌ها هستند، همواره عشق و محبت تمام اعضای خانواده در دریافت می‌کنند. این برخورد باعث می‌شود که کودکان آخر از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشند و همواره با انگیزه به سمت اهداف خود پیش بروند.

ویژگی های فرزندان آخر

فرزندان آخر معمولا افرادی منعطف بار می‌آیند. این کودکان برون گرا هستند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. یکی از ویژگی های فرزندان آخر، خود محور بودن آن‌هاست؛به این معنی که همیشه طبق نظر خود پیش می‌روند. این کودکان خودخواه بوده و حتی ممکن است در برخی زمینه‌ها تنها خود را قبول داشته باشند. فرزندان آخر توجه طلب هستند؛ یعنی دوست دارد که در تمام جمع‌ها توجه به سمت او باشد. این کودکان به دلیل محبت زیادی که از خانواده دریافت کرده‌اند، معمولا افرادی با اعتماد به نفس بالا هستند. کودکان آخر به راحتی با دیگران ارتباط می‌گیرند و روحیه رقابتی بالایی دارند.

البته نکته‌ای که در این قسمت وجود دارد این است که هر ویژگی شخصیتی با توجه به محیطی که فرد در آن پرورش می‌آید و ویژگی‌های بیولوژیکی شکل می‌گیرد. در نتیجه همه کودکان یکسان و با این ویژگی‌های مشترک نیستند. بسته به اینکه شرایط زندگی آن‌ها به چه صورت بوده، برخی از این ویژگی‌ها را دارند و برخی از آن‌ها را ندارند.

ویژگی های منفی فرزندان آخر

فرزندان آخر مانند هر فرزند دیگری ویژگی‌هایی را متناسب جایگاه خود در خانه پیدا می‌کنند. فرزندان آخر ممکن است به دلیل حمایت زیادی که از سوی اعضای خانواده دریافت می‌کنند به انسان‌های وابسته‌ای تبدیل شوند که نمی‌توانند از عهده کارهای خود به تنهایی بر بیایند. همچنین ممکن است به دلیل توجه زیادی که از خانواده دریافت کرده‌اند به هیچ وجه تحمل بی توجهی را نداشته باشند. اگر این کودکان با بی توجهی مواجه شوند (به عنوان مثال در مدرسه) احساس سرافکندگی می‌کنند. پس از ویژگی های فرزندان آخر می‌توان به توجه طلبی و وابستگی بسیار زیاد اشاره کرد. پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین تعداد فرزند را مطالعه نمایید.

ویژگی های فرزندان آخر | نکات مهم در تربیت فرزند آخر 

کودکان آخر به دلیل سن کم به توجه و حمایت دیگران نیاز دارند و لازم است والدین وقت کافی برای این کودکان بگذارند. اما بهتر است به این نکته که توجه افراطی به آن‌ها در آینده برایشان مشکلاتی پیش می‌آورد نیز توجه داشته باشید.

فرزندان آخر باید مانند بقیه فرزندان از یک سری قوانین پیروی کنند. مقرراتی که در خانه وضع شده شامل حال تمام اعضای خانواده می‌شود. باید به این نکته دقت کنید چراکه فرزندان آخر معمولا به نظم و مقررات خانه بها نمی‌دهند. بهتر است هنگام بحث و مشاجره بین فرزندان، طرف فرزند کوچک‌تر را نگیرید و اجازه دهید خودشان با هم به نتیجه برسند. هنگام بحث‌ها بی طرف باشید. همچنین اگر فرزندتان توقع بیجایی از شما داشت پاسخ منفی به خواسته او دهید. همچنین می‌توانید برای تربیت بهتر فرزندتان از مشاوره کودک کمک بگیرید. مشاوره کودک می‌تواند شما را از جدیدترین اصول تربیت کودک آگاه سازد. برای کسب اطلاع بیشتر از مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-آیا ممکن است فرزندان آخر به شخصیت وابسته دچار بشوند؟

اگر در کودکی بیش از اندازه به آنان توجه شود، در بزرگسالی حالت وابستگی را حفظ می‌کنند. پس بهتر است توجه و محبتی که از سوی اعضای خانواده به او می‌رسد کنترل شده باشد. در این راستا می‌توانید از کمک مشاوران و روانشناسان نیز بهره بگیرید.

 

 

 

منبع : ویژگی های فرزندان آخر

 

 



:: برچسب‌ها: ویژگی های فرزندان آخر ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

حسادت فرزند اول به نوزاد تازه متولد شده یکی از چالش‌های مهمی است که والدین در مسیر تربیت کودکان خود با آن مواجه می‌شوند. با این حال حسادت فرزند اول مسئله‌ای غیر قابل کنترل نیست. اگر شما بتوانید علت ناراحتی فرزند خود را به خوبی درک کنید و برخورد مناسبی با او داشته باشید کج خلقی‌های فرزند اول با سهولت بیشتری مدیریت خواهند شد. در واقع والدین نقش موثری در کاهش حسادت فرزندان خود خواهند داشت و رفتار نامناسب آن‌ها می‌تواند شرایط را بدتر کند. ما در این مقاله علل حسادت فرزند اول به فرزند دوم و راهکارهای آن را از منظر روانشناسی کودک مورد بررسی قرار داده‌ایم پس با ما همراه باشید.

منبع :  حسادت فرزند اول

 

 

 

علل حسادت فرزند اول

بسیاری از پدر و مادرها نمی‌توانند درک کنند که چرا فرزند اولشان با حسادت نسبت به برادر یا خواهر کوچکتر خود رفتار می‌کند. آن‌ها ممکن است به خاطر بد رفتاری و لج بازی‌های فرزند اول او را دعوا کنند یا رفتارهای سرزنش آمیزی از خود نشان بدهند. این در حالی است که اگر شما بتوانید علت حسادت فرزندتان را بفهمید می‌توانید با نشان دادن واکنش‌های بهتر این احساس را در او از بین ببرید. ما در ادامه به مهم‌ترین دلایل حسادت فرزند اول نسبت به فرزند دوم اشاره کرده‌ایم.

1- تقسیم توجهات والدین

فرزندان اول چندین سال مرکز توجهات والدین خود بوده‌اند. آن‌ها این توجهات را به معنای میزان عشق و محبت برداشت می‌کنند. در نتیجه با آمدن فرزند جدید و تقسیم شدن توجهات آن‌ها احساس می‌کنند دیگر دوست داشتنی نیستند و والدینشان فرزند جدیدی را جایگزینشان کرده‌اند. این مسئله می‌تواند باعث شود که کودک نگرانی و اضطراب زیادی را تجربه کند و نسبت به فرزند جدید حسادت بورزند.

2- مقایسه کردن شرایط کودک جدید

معمولا پدر و مادرها به مرور زمان تجربه بیشتری به دست می‌آورند و می‌توانند شرایط بهتری برای فرزندان بعدی فراهم کنند. همین مسئله می‌تواند حسادت فرزندان قبلی را برانگیخته کرده و باعث شود که آن‌ها دائما شرایط سابق خود را با شرایط فعلی فرزند جدید مقایسه کنند.

3- رفتارهای فرزند جدید

کودکان همانند والدین نمی‌توانند صبر و حوصله داشته باشند. آن‌ها ممکن است از اینکه فرد دیگری وارد دنیای آن‌ها شده و برخی مواقع مزاحمت‌هایی برای او ایجاد می‌کند احساس نارضایتی زیادی داشته باشند. برای مثال فرزندان کوچکتر معمولا به وسایل فرزندان بزرگتر دست می‌زنند و بازی‌های خواهر یا برادر خود را به هم می‌ریزند. در این شرایط اگر کودک به درستی برای این مسائل آماده نشده باشد می‌تواند رفتارهای نامناسبی از خود بروز دهد.

نحوه مقابله با حسادت فرزند اول | راهکارهایی برای والدین

همان طور که گفته شد حسادت فرزند اول نسبت به فرزند دوم مسئله‌ای اجتناب ناپذیر نیست. در واقع شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها این وضعیت را مدیریت کرده و به تعدیل احساسات منفی در فرزندتان کمک کنید. ما در ادامه به چند توصیه مهم در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- به کودک در مورد نحوه رفتار با نوزاد آموزش دهید

کودکان باید در مورد نحوه برخورد با فرزند کوچکتر آموزش ببینند. قبل از اینکه فرزند جدید به دنیا بیاید در مورد ضعف‌ها و ناتوانی‌های یک نوزاد با فرزندتان به زبان کودکانه صحبت کنید. شما می‌توانید در جریان بازی و به کمک عروسک‌ها نحوه برخورد با نوزاد را با فرزندتان تمرین نمایید. این کار باعث می‌شود که بعدها فرزند اول در ارتباط با خواهر یا برادر کوچکترش محتاطانه‌تر رفتار نماید و در نتیجه از جانب شما نیز بیشتر حمایت شود. این در حالی است که عدم آموزش می‌تواند رفتارهای نامناسب بیشتری را در پی داشته باشد و در نتیجه شما نیز گاهی اوقات مجبور شوید فرزند اول خود را به خاطر این رفتارها سرزنش یا دعوا کنید. این موضوع تا حد زیادی منجر به برافروختگی حسادت خواهد شد.

2- برای کاهش حسادت فرزند اول نظارت غیر مستقیم داشته باشید

وقتی فرزندتان نزدیک خواهر یا برادر کوچکش می‌شود دائما با کلماتی نظیر “مراقب باش” یا “دست نزن” به او واکنش نشان ندهید. این مسئله با فراهم کردن تقویت منفی می‌تواند باعث افزایش بدرفتاری‌های کودک شود. در نتیجه تلاش کنید بدون اینکه چیزی بگویید به آرامی رفتارهای کودک را زیر نظر بگیرید تا برخورد پرخاشگرانه‌ای از خود نشان ندهد. اگر رفتار نامناسبی از کودک سر زد بهتر است با استفاده از تکنیک حواس پرتی توجه فرزند اول را به موضوعی دیگر جلب کنید.

3- با فرزند خود در مورد نیازهای خواهر یا برادر کوچکتر صحبت کنید

بسیار اهمیت دارد که به فرزندتان نشان دهید توجه بیشتر به خواهر یا برادر کوچکتر به این معنا نیست که او را بیشتر دوست دارید. برای فرزند اول خود توضیح دهید هر نوزاد پس از تولد چه نیازهایی دارد و باید چه مراقبت‌هایی دریافت نماید تا بزرگ شود. به کودک یادآوری کنید که وقتی او هم نوزاد بود همین کارها را برای او انجام داده‌اید و همین باعث شده که امروز او بزرگتر و قوی‌تر باشد.

4- به رفتارهای مثبت فرزند اول بیشتر دقت کنید

به جای اینکه تمرکز خود را به کارهایی که کودک نباید انجام دهد معطوف کنید به رفتارهای مثبت فرزند اول خود توجه نمایید. برای مثال هربار کودک با خواهر یا برادر خود به خوبی برخورد کرده یا به آرامی او را نوازش می‌کند او را تشویق کنید. گفتن کلمات ساده‌ای نظیر “آفرین” یا “تو خیلی خواهر یا برادر خوبی هستی” به او کمک می‌کند تا رفتارهای سالم‌تری را در تعامل با فرزند کوچکتر در درون خود پرورش دهد.

5- با کودک در مورد نگرانی‌هایش صحبت نمایید

برای اینکه بتوانید احساسات منفی را در فرزند اول خود کمتر کنید و رابطه مثبت‌تری میان فرزندانتان ایجاد نمایید لازم است زمان‌هایی را برای گفت‌وگو با کودک بزرگتر اختصاص دهید. بگذارید کودک در مورد افکار، احساسات و نگرانی‌های خود با شما صحبت کند. تلاش کنید نشان دهید که درک متقابلی از حرف‌های فرزندتان دارید. در نتیجه هرگز او را به خاطر گفته‌هایش سرزنش و قضاوت نکنید. در نظر داشته باشید که این گفت‌وگو به خودی خود می‌تواند بسیاری از احساسات منفی در فرزندتان را کاهش دهد و به او کمک کند تا راحت‌تر با شرایط جدید سازگار شود.

6- برای کاهش حسادت فرزند اول از مقایسه کردن بپرهیزید

یکی از رفتارهای غلطی که می‌تواند تا حد زیادی منجر به بروز حسادت در فرزند اول شود مقایسه شدن با خواهر یا برادر کوچکتر توسط والدین و سایر افراد مهم زندگی است. در نتیجه تلاش کنید این موضوع را بپذیرید که هر کودکی ویژگی‌ها و توانمندی‌های منحصر به فرد خود را دارد. در نتیجه عملکرد هرکدام از فرزندانتان را باید فقط با خودش مقایسه کنید.

7- کودک کوچکتر را بهانه نکنید

بسیار اهمیت دارد که اگر نمی‌توانید خواسته‌های فرزند اول خود را برآورده کنید خواهر یا برادر کوچک‌تر او را بهانه نکنید. حتی اگر واقعا به خاطر نیازهای فرزند کوچک‌تر نمی‌توانید مطالبات فرزند اول را برآورده نمایید لازم است که به شیوه دیگری این موضوع را مطرح کنید. اینکه دائما به فرزند اول بگویید نمی‌توانیم بازی کنیم چون من باید مراقب نوزاد باشم یا نمی‌توانیم به شهربازی برویم چون باید مراقب خواهر یا برادرت باشم باعث می‌شود فرزند اول احساس بدی نسبت به خواهر یا برادر کوچک‌تر خود پیدا کند و او را به عنوان مانعی بر سر خواسته‌های خودش ببیند. به همین خاطر لازم است بسیار مراقب کلمات و جملاتی که به کار می‌برید باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

– فرزند اول من پس از به دنیا آمدن خواهرش دائما رفتارهای بچگانه‌تری از خود نشان می‌دهد و اصرار دارد همانند نوزاد با او رفتار کنیم؟

برگشت به دوران قبل‌تر کودکی یکی از رفتارهای رایجی است که فرزندان اول در واکنش به تولد نوزاد جدید از خود نشان می‌دهند. لازم است کمی به فرزندتان زمان داده و از راهکارهای گفته شد نیز کمک بگیرید. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در سازگاری با شرایط جدید مشکلات زیادی دارد بهتر است از یک روانشناس کودک برای بررسی بهتر اوضاع کمک بگیرید.

 

 

 

منبع :  حسادت فرزند اول

 

 

 


:: برچسب‌ها: حسادت فرزند اول ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، تک فرزندی در میان زوجین و خانواده‌ها رواج یافته است. اکثر زوجین یا تمایلی به فرزندآوری ندارند و یا تنها به یک فرزند بسنده می‌کنند. تک فرزندی مزایا و معایب خود را دارد؛ این کودکان محبت بیشتری از والدین دریافت می‌کنند اما از سوی دیگر ممکن است مهارت‌های ارتباطی را به خوبی یاد نگیرند یا افرادی منزوی شوند. با آگاهی بیشتر از مزایا و معایب تک فرزندی و همچنین کمک گرفتن از یک فرد متخصص، می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید و یا آسیب‌های ناشی از تک فرزندی کودک خود را به حداقل برسانید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

منبع " تک فرزندی

تک فرزندی

زندگی افراد در خانواده‌های امروزی متفاوت از گذشته شده است. امروزه دغدغه‌ها و مشغله‌ها بیشتر از گذشته هستند و زوج‌ها دیگر حوصله تعداد زیادی بچه را ندارند. زن و مرد عمدتا یا قصد بچه دار شدن ندارند یا اگر دارند به علت فشارهای مختلف تنها یک بچه می‌خواهند. این در حالیست که تحقیقات نشان داده کودکان تک فرزند در طول زندگی خود احساس تنهایی می‌کنند. از طرفی نداشتن خواهر و برادر کودک را از ایجاد رقابت‌های سازنده برای رسیدن به موفقیت محدود می‌کند. این رقابت‌های سالم لازمه پیشرفت و موفقیت کودکان می‌باشد. در مقابل این امر، اینکه کودک مرکز توجه والدینش باشد باعث ایجاد حس امنیت درون فرد می‌شود.

مزایای تک فرزندی

کودک رابطه بسیار خوبی با پدر و مادر خود پیدا می‌کند و به آن‌ها وابسته می‌شود. کودک توجه پدر و مادرش را به خود جلب کرده و احساس می‌کند که در همه چیز بهترین است. در این بین کودکی که خواهر و برادر ندارد، مجبور نیست با کسی رقابت کند تا توجه پدر مادرش به او جلب شود. اینکه فرزند تک باشد به او کمک می‌کند که عمدی یا غیرعمدی مورد مقایسه با خواهر و برادرش قرار نگیرد. کودکی که تنها باشد، مستقل‌تر بار می‌آید.

معایب داشتن یک فرزند

احساس تنهایی کودک در طول زندگی یکی از پیامدهای تک فرزند بودن است. در این شرایط کودک از داشتن هم بازی و کسی که همراه او بزرگ شود محروم می‌ماند. این کودکان از سوی والدین تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند؛ باید در مدرسه و سایر مکان‌ها عالی عمل کنند و این به روی آن‌ها فشار تحمیل می‌کند. والدین کودک تک، تمام توجه و مراقبتشان را صرف کودکشان می‌کنند و ممکن است فرزند خود را لوس بار بیاورند. تک فرزندی ممکن است باعث شود که کودک از پدر و مادرش خسته شود.

مهارت ارتباطی تک فرزندها

البته که تک فرزندی به معنای نداشتن مهارت‌های ارتباطی نمی‌شود. اما اینکه افراد تک فرزند چقدر مهارت‌های ارتباطی دارند، به نحوه تربیت والدین آن‌ها بر می‌گردد. به صورت کلی تک فرزندها در برقراری ارتباط با همسن و سالان خود دچار چالش می‌شوند و متاسفانه نمی‌توانند ارتباط موثر و موفقی با گروه همسالان خود داشته باشند. شخصیت پدر و مادر در نحوه شکل گیری مهارت‌های اجتماعی کودک تاثیر گذار است.

به عنوان مثال اینکه خانواده تعامل زیادی با دیگران داشته باشد و کودک با همسن و سالانش زیاد در ارتباط باشد در این میان نقش مهمی دارد. اگر فرزند شما دوستان همسن خود را به خانه دعوت کند یا به منزل آن‌ها برود تاثیر مثبتی بر روابطش می‌گذارد. همچنین ارتباط تک فرزندها با دخترخاله، دختر عمو و دیگر همسن و سالانش در خانواده می‌تواند به بهبود روابط او با همسالانش تاثیر مثبت بگذارد. تک فرزندهایی که در کودکی با همسن و سالانشان ارتباط خوبی می‌گیرند، در طول زندگی کمتر دچار مشکل می‌شوند.

اما از طرف دیگر اگر خانواده بسته باشد، با دیگران تعامل زیادی نداشته و کودک بیشتر وقت خود را در خانه با پدر و مادر بگذراند، کودک معمولا لوس، مغرور و گوشه گیر خواهد شد. البته که دوست جایگزین خواهر و برادر نمی‌شود اما ارتباط کودک شما با همسالانش می‌تواند اوقات خوشی برای او بسازد. همچنین به تقویت مهارت‌های ارتباطی او نیز کمک می‌کند.

تک فرزندی و روحیه رقابتی

نداشتن خواهر و برادر باعث کاهش روحیه رقابت طلبی می‌شود چراکه حریفی برای کودک وجود ندارد. این کودکان بازی‌ها و دعواهای خواهر برادری را تجربه نمی‌کنند. اینکه یاد بگیرند با کسی کنار خود کنار بیایند نیز نکته مهمی است که کودکان تک فرزند آن را کمتر آموخته‌اند. نداشتن این تجربه‌ها باعث می‌شود که فرصت کمتری برای پرورش توان کنترل بر محیط و مدیریت کارهای خود داشته باشد. همچنین داشتن روحیه رقابت در پیشرفت‌ها و موفقیت های بزرگسالی تاثیر گذار است؛ داشتن خواهر و برادر کودک را در درک مفهوم رقابت و پافشاری به روی هدف یاری می‌کند.

تک فرزندی و منزوی شدن

کودک تک فرزند دوستی در خانه ندارد تا با او بازی کند؛ برای همین بیشتر اوقات احساس تنها بودن می‌کند. همچنین اگر نتواند مهارت‌های اجتماعی را به خوبی کسب کند، درون گرا و منزوی خواهد شود. این احساس تنهایی در بزرگسالی آن‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. دو اختلال اسکیزوئید و افسردگی از جمله اختلالات احتمالی هستند که ممکن است کودک در بزرگسالی به آن‌ها دچار شود.

1. شخصیت اسکیزوئید

شخصیت اسکیزوئید علاقه زیادی به تنها بودن دارد. انزوا طلبی کاملا در رفتار این افراد مشهود است. افراد اسکیزوئید روابط اجتماعی و عاطفی با دیگران برقرار نمی‌کنند و به مشاغل فردی تمایل بیشتری نشان می‌دهند. احتمال اینکه تک فرزندها به این اختلال دچار شوند بیشتر از سایر افراد است. اما با این وجود نمی‌توان گفت همه تک فرزندها در بزرگسالی به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند.

2. تک فرزندی | افسردگی

اینکه کودک مدت زیادی تنها بماند، احتمال دچار شدن به این اختلال را در بزرگسالی‌ افزایش می‌دهد. این نوع افسردگی به صورت خفیف یا مزمن در اکثر ساعات شبانه روز با آ‌ن‌ها همراه است. در چنین شرایطی ضروری است که والدین و کودک از کمک مشاور یا روانشناس بهره‌مند شوند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-خلق و خوی تک فرزندان چگونه است؟

طبق تحقیقات صورت گرفته تک فرزندها افرادی با وجدان، منظم و وظیفه شناس هستند. تک فرزندها اعتماد به نفس بیشتری دارند، پر توقع و کمال گرا هستند و در افکار و اعمال خود انعطاف پذیری کمی دارند. نمی‌توانند با دیگران همدلی کنند یا خود را به جای آن‌ها بگذارند. این کودکان چون بیشتر وقت خود را با پدر و مادر گذرانده‌اند شبیه بزرگسالان رفتار می‌کنند. تحمل فشارهای روحی نیز در تک فرزندان کمتر است. دریافت مشاوره از طرف والدین می‌تواند در کمتر شدن مشکلات کودک در بزرگسالی کمک کننده باشد.

 

 

منبع " تک فرزندی

 



:: برچسب‌ها: تک فرزندی ,
:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تا به حال فکر کرده‌ا‌ید که بهترین فاصله سنی بین فرزندان چقدر است؟ اصلا بهترین تعداد فرزند چقدر است؟ این سوالات در ذهن اکثر پدر و مادرها ایجاد می‌شود. بعضی از والدین معتقدند که فاصله سنی کودکانشان باید کم باشد تا با همدیگر بزرگ شوند. در این باره اختلافات نظرهای زیادی وجود دارد، اکثر روانشناسان می‌گویند فاصله سنی 3 تا 5 سال معقول است. این میزان تفاوت برای این است که مادر انرژی روحی و جسمانی لازم برای فرزند دوم را داشته باشد. با آگاهی از بهترین تفاوت سنی میان فرزندان و مزایا و معایب فواصل سنی کم و زیاد می‌توانید بهترین انتخاب را برای خود و فرزندانتان داشته باشید. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

منبع : فاصله سنی بین فرزندان

بهترین فاصله سنی بین فرزندان

یکی از مسائل مهمی که پدر و مادر باید به آن توجه کنند اختلاف سنی است که با فرزندانشان دارند. اگر فاصله زایمان‌های پشت سر هم کم باشد، مادر دچار عوارض جبران ناپذیری می‌شود. اگر مادر در کمتر از سه سال فرزند دومی بیاورد احتمال بروز کم خوبی در مادر و فرزند بیشتر می‌شود. علائم کم خونی تا قبل از بارداری پیدا نمی‌شود و در دوران بارداری خود را نشان می‌دهد. ممکن است کودک زودتر از زمان طبیعی به دنیا بیاید. کودکانی که با فاصله کمتر از سه سال از هم متولد می‌شوند، دچار کمبود وزن شده و احتمال اختلالات رفتاری، حرکتی و یادگیری در آن‌ها بیشتر است. اگر می‌خواهید بچه دوم خود را به دنیا بیاورید باید با روانشناس در مورد وضعیت خود صحبت کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین تعداد فرزند را مطالعه کنید.

تصور اشتباه درباره فاصله سنی میان فرزندان

برخی افراد گمان می‌کنند که الزام سه سال فاصله بین دو بارداری فقط برای خانم‌هایی است که فرزند اولشان با سزارین به دنیا آمده است در صورتی که رابطه‌ای بین فاصله دو زایمان و نوع زایمان وجود ندارد. مادر باید بعد از زایمان اول با حداقل سه سال فاصله فرزند دوم را به دنیا بیاورد تا از نظر جسمانی تامین شود. این تامین جسمانی سلامت جنین را نیز تضمین می‌کند. برای تجربه یک بارداری خوب و راحت لازم است که مادر انرژی بدنی خود را تقویت کند. بارداری‌های متوالی سبب کاهش سلامت خود مادر و جنین او می‌شود.

عوارض فاصله سنی زیاد بین فرزندان

اگر مادر با فاصله زیاد دو فرزند را به دنیا بیاورد ممکن است در بارداری دوم دچار مشکل شود. افزایش فشار خون، ورم دست و پا و دفع پروتئین از ادرار از جمله خطراتی است که مادر را در دوران بارداری دوم تهدید می‌کند. با بالا رفتن سن مادر احتمال متولد شدن جنین نارس بیشتر می‌شود. هر چه سن مادر بالاتر برود قدرت بارداری وی کمتر می‌شود. اینکه کودکان با اختلاف سنی بالا نمی‌توانند با والدین ارتباط و هماهنگی خوبی پیدا کنند امری اثبات شده است. با توجه به این عوارض بعد از 3 تا 5 سال از بارداری اول بهتر است به فکر داشتن نوزادی تازه بیوفتید.

فاصله سنی یک یا کمتر از یک سال بین فرزندان

یک سال فاصله سنی بین فرزندان به معنای داشتن دوستان مشترک، دعوا بر سر وسایل مشترک و همراهی در بزرگسالی می‌باشد. باید فواید و مضرات این فاصله سنی را با هم در نظر بگیرید. بعضی از زوج‌ها فکر می‌کنند فاصله سنی یک سال خوب است زیرا کودکان با هم رشد می‌کنند و آن‌ها چالش‌های فرزندان را یک بار برای هر دو فرزند تجربه می‌کنند. از این جنبه فاصله سنی یک سال می‌تواند مثبت باشد. البته باید بدانید که تربیت و نگهداری فرزندان با اختلاف سنی 1 سال سخت‌تر از داشتن فرزندان دو قلو است. نیازها و برنامه زمانی‌ای که کودک یکساله دارد با یک نوزاد کاملا متفاوت است. حسادت فرزند اول به فرزند دوم احتمالا کم است اما رقابت بین فرزند اول و دوم بسیار زیاد خواهد بود.

فاصله سنی سه سال بین فرزندان

کودکان در سن سه سالگی خلق و خوی متغیری دارند. معمولا والدین با چالش‌های گوناگونی در جهت پاسخ دادن به نیازهای غیرمنطقی فرزند رو به رو می‌شوند. سه سالگی سن چالش برانگیزی است، در این سن تولد فرزند دوم می‌تواند همه چیز را سخت‌تر کند. اوضاع زمانی سخت‌تر است که شما در حال آموزش دستشویی رفتن به کودک اول هستید و در کنار او یک نوزاد هم دارید. البته فرزند اول می‌تواند در کارهای جزئی مانند در آوردن کیف نوزاد شما را یاری دهد. او همچنین می‌تواند فرزند کوچک را سرگرم کند و خودش با سرگرم کردن او سرگرم شود. در این صورت شما هم زمانی برای استراحت کردن دارید.

فاصله سنی پنج سال بین فرزندان

با فاصله سنی پنج سال کودکان رابطه عمیقی با یکدیگر پیدا نمی‌کنند. مزیت آن این است که والدین فرصت بیشتری برای رسیدگی به هر دو فرزند دارند. شما قبل از پنج سالگی آنطور که باید به فرزند اولتان رسیدگی کرده‌اید. حالا می‌توانید با خیالی آسوده به پرورش نوزاد خود بپردازید زیرا فرزند اول شما مستقل‌تر شده است. مسئله‌ای که در این فاصله سنی بسیار مشهود است حسادت کودک اول می‌باشد. برای کاهش حسادت فرزندان می‌توانید از کمک روانشناس استفاده کنید.

فاصله سنی بیشتر از پنج سال بین فرزندان

در این صورت شما یک کمک و همراه برای تربیت و نگهداری فرزند اول دارید. همچنین بین این دو فرزند هیچ حسادتی وجود ندارد. فرزندان دوم از خواهر و برادر خود می‌آموزند و حمایت‌های زیادی دریافت می‌کنند. البته اگر فاصله سنی آن‌ها مثلا ده سال باشد دیگر نمی‌توانند به خوبی همدیگر را درک کنند. اما در بزرگسالی می‌توانند دوستان خوبی برای هم شده و از کمک هم استفاده کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-بهترین فاصله سنی بین فرزندان چقدر است؟

لازم است که بین 3 تا 5 سال بین هر زایمان فاصله بیوفتد. مادر هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی نیاز به ریکاوری دارد. بدن مادر باید قوای جسمانی خود را دوباره تامین کند تا بتواند نوزادی سالم به دنیا آورد.

 

 

منبع : فاصله سنی بین فرزندان

 



:: برچسب‌ها: فاصله سنی بین فرزندان | بهترین اختلاف سنی دو فرزند چقدر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از خیانت کردن همسر یکی از عوامل بسیار مهمی است که بر کیفیت ارتباط عاطفی زوجین تاثیر می‌گذارد. زیرا کسانی که دچار این ترس هستند اغلب برای کنترل نگرانی‌های خود دست به رفتارهایی افراطی می‌زنند که طرف مقابل را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. برای مثال چک کردن مداوم گوشی، وارسی کردن وسایل و زیر نظر گرفتن رفت و آمدها از جمله پیامدهای منفی ترس از خیانت است که زندگی زناشویی را به هم می‌ریزد. برای آنکه بتوانید در زندگی آرامش داشته باشید بهتر است برای ترس خود به دنبال راهکار باشید و درصورت شک به خیانت حتما از مشاوره خیانت کمک بگیرید.

منبع : ترس از خیانت 

دلایل و علت ترس از خیانت

بعضی‌ها دائما از این موضوع واهمه دارند که همسرشان به آن‌ها بی‌‍وفایی کرده و به پیمان زناشویی خود پایبند نباشد. این شرایط که تحت عنوان ترس از خیانت شناخته می‌شود ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید. برای مثل شخصیت‌های بسیار بدبین (شخصیت های پارانوئیدی) معمولا به همه چیز مشکوک هستند و هرگز نمی‌توانند به سادگی اعتماد کنند.

این مشکل در رابطه عاطفی و زندگی مشترک‌شان هم نمایان می‌شود و می‌تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. همچنین در برخی موارد ترس از خیانت ممکن است از یک تجربه بد ناشی شود. برای مثال کسانی که در گذشته خیانت دیده‌اند یا در خانواده‌ای بزرگ شده‌اند که یکی از والدین به دیگری متعهد نبوده، بیش از دیگران احتمال دارد که در زندگی مشترک خود دچار ترس از خیانت شوند.

فهم علل و ریشه‌های ترس از خیانت باعث می‌شود که بتوانید مشکل خود را بهتر بشناسید و به طور موثرتری برای غلبه بر آن اقدام نمایید. اگر نمی‌دانید که چه چیز باعث شده آنقدر در مورد وفاداری همسرتان حساس باشید بهتر است از یک روانشناس برای بررسی بیشتر این موضوع کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : تست خیانت سنجی همسر

 

عوارض و پیامدهای ترس از خیانت

ترس از خیانت پیامدهای منفی بسیاری برای زندگی مشترک به همراه می‌آورد. در این شرایط دائما نوعی نگرانی و دل مشغولی دارید که در دراز مدت می‌تواند به بروز یک اختلال اضطرابی بیانجامد. همچنین ممکن است برای آرام کردن خود رفتارهای افراطی نشان دهید که تا حد زیادی او را در تنگنا قرار دهد. از جمله این رفتارها می‌توان به چک کردن مداوم گوشی همسر، وارسی وسایل او و زیر نظر گرفتن رفت و آمدها اشاره کرد.

در این وضعیت با از بین رفتن اعتماد متقابل زن و شوهر در برابر هم احساس راحتی و آرامش نخواهند داشت و طبیعتا تنش‌های بیشتری را تجربه می‌کنید. در همین راستا بسیاری از طلاق‌ها و مشکلات جدی زوجین به دلیل سوء ظن‌های افراطی یا فقدان اعتماد میان دو طرف شکل می‌گیرد. از همین رو باید به شیوه‌ای سالم بر این ترس خود غلبه نمایید.

توصیه‌هایی برای غلبه بر ترس از خیانت

ترس از خیانت موضوعی غیرقابل حل نیست، شما می‌توانید با کمک گرفتن از برخی راهکارها تا حد زیادی احساسات ناخوشایند خود در این باره را بهبود ببخشید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- علت ترس خود را بیابید

اولین قدم برای حل هر مشکلی این است که وجود آن را بپذیرید و علل آن را دریابید. همانطور که گفته شد این مسئله می‌تواند از مسائلی نظیر کمبود اعتماد به نفس، داشتن تجربیات منفی و خیانت دیدن در گذشته و یا دچار بودن به برخی وضعیت‌های روانشناختی خاص اشاره کرد. در نتیجه پیش از هرچیز تلاش کنید علت ترس خود را پیدا کنید. مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما یاری برساند.

 

بیشتر بخوانید : کشف خیانت همسر 

 

2- مشکلات را بسط ندهید

اگر در گذشته با خیانت رو به رو شده‌اید یا حتی اگر همسرتان در رابطه قبلی خود مرتکب خیانت شده، نباید این مسئله را به وضعیت کنونی تعمیم بدهید. چرا که هر رابطه‌ای ویژگی‌ها و شرایط خاص خودش را دارد و قابل مقایسه با دیگری نیست. اگر ذهن‌تان دائما در این باره پیشگویی‌های منفی دارد، بهتر است از جلسات رواندرمانی برای حل و فصل بهتر اوضاع کمک بگیرید.

3- مشکل خود را با همسرتان در میان بگذارید

خیلی‌ها چیزی از ترس خود از خیانت به همسرشان نمی‌گویند. ممکن است فکر کنید که نباید نقاط ضعف خود را بروز دهید یا احساس کنید که با این حرف‌ها ممکن است به روحیه او صدمه بزنید. همه این‌ها در حالی است که یک رابطه سالم نیازمند شفافیت و صداقت است. در نتیجه بهتر است زمان درستی را انتخاب کرده و نگرانی‌های خود را با همسرتان در میان بگذارید. سعی کنید با یکدیگر بر نقاط قوت رابطه کار کرده و برای ساختن اعتماد متقابل تلاش نمایید.

4- روی کیفیت زندگی مشترک خود کار کنید

مهم‌ترین کاری که برای پیشگیری از بروز خیانت می‌توانید انجام دهید این است که کیفیت زندگی مشترک خود را بالا ببرید. برای رسیدن به این هدف باید وقت و انرژی صرف کنید و صمیمیت بیشتری را میان خود پرورش دهید. در همین راستا باید اوقات مشترکی که با یکدیگر می‌گذارنید را افزایش داده و اجازه ندهید مشکلات و تنش‌های موجود در رابطه حل نشده باقی بمانند. کمک گرفتن از جلسات مشاوره زوج درمانی در زمینه بهبود رابطه به شما و همسرتان کمک می‌مایند.

5- تنها با رابطه تان تعریف نمی شوید

بعضی‌ها تمام هویت خود را در گروی رابطه عاطفی تعریف می‌کنند. این مساله باعث می‌شود که همواره ترس زیادی در مورد از دست دادن همسر خود داشته باشید. چرا که در صورت بروز این مشکل کلیت وجود خود را از دست رفته می‌پندارید و گویی دیگر دلیلی برای زندگی ندارید. در نتیجه باید روی اعتماد به نفس خود کار کنید و علاوه بر همسر بودن نقش منحصر به فردی در زندگی برای خود قائل شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترس از خیانت می تواند یک اختلال باشد؟

ترس از خیانت در صورتی که بسیار افراطی باشد و منجر به کاهش کیفیت زندگی زناشویی فرد شود می‌تواند به عنوان علامتی از یک اختلال روان شناختی در نظر گرفته شود. در این شرایط لازم است که برای بررسی بیشتر به یک روانشناس مراجعه نمایید.

 


:: برچسب‌ها: ترس از خیانت ,
:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دوجنسه ها چه کسانی هستند و چه تفاوت‌هایی با سایر افراد دارند؟ از نظر علمی افرادی را که هم زمان دارای آلت جنسی زنانه و مردانه هستند دو جنسه می‌نامند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها خصوصیات رفتاری متفاوتی را شکل دهند و درگیر چالش‌های زیادی در زندگی باشند. برای مثال سردرگمی در یافتن هویت جنسی، داشتن تمایلات جنسی متعارض و مشکلاتی در یافتن شریک جنسی و عاطفی از جمله مسائلی هستند که دو جنسه ها را درگیر خود می‌کنند. در ادامه بیشتر با سبک زندگی و مشکلات این افراد آشنا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

منبع : دوجنسه ها یا دوجنسیتی

دوجنسه ها چه کسانی هستند؟

دوجنسه ها یا بین جنسی کسانی هستند که هم زمان آلت جنسی زن و مرد را دارند. البته در بسیاری از موارد ممکن است یکی از اندام‌های جنسی به شکل ضعیف‌تر و یا ناقص در کنار اندام تناسلی اصلی رشد کرده باشد. برای بهبود مشکلات مرتبط با این وضعیت معاینات پزشکی صورت می‌گیرد تا آلت تناسلی ضعیف‌تر با جراحی برداشته شود.

علل بروز مشکل دوجنسیتی

متخصصان بر این باورند که اختلال‌های ژنتیکی و هورمونی علل اصلی بروز مشکل دو جنسیتی هستند. برای مثال اگر هورمون‌های موثر در تشکیل اندام جنسی، هماهنگ با کرموزوم‌های جنسی او عمل نکنند اختلالاتی در شکل گیری اندام جنسی شکل می‌گیرد که می‌تواند در بروز مشکل دوجنسیتی تاثیرگذار باشد.

تفاوت دوجنسه ها و ترنس ها

در اصطلاح عمومی بسیاری از افراد به ترنس‌ها نیز دو جنسه می‌گویند اما این دو مسئله با یکدیگر متفاوت هستند. افراد دو جنسه مشکلی فیزیولوژیک در بدن و اندام‌های جنسی خود دارند که باعث می‌شود خصوصیاتی از از هردو جنس را به ارث ببرند اما ترنس‌ها از نظر جسمانی کاملا سالم هستند. در واقع مشکل اصلی آن‌ها احساس ناهماهنگی روانشناختی با جنسیتی است که برای آن‌ها تعریف شده است. از همین رو در روانشناسی به وضعیت آنان نارضایتی جنسی یا ملال جنسیتی نیز گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ترنسکشوال ها کلیک کنید.

چالش های زندگی برای دوجنسه ها

زندگی برای افراد دوجنسه همواره با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1- سردرگمی در یافتن هویت جنسی

افرادی که دوجنسه هستند از نظر روانشناختی کار سخت تری برای یافتن هویت جنسی خود دارند. در واقع آن‌ها ممکن است ویژگی‌های به خصوصی از هر دو جنس را در خود بیابند و بین اینکه می‌خواهند در اجتماع به عنوان یک مرد ظاهر شوند یا زن سردرگم شوند. در این شرایط پیگیری وضعیت پزشکی، تعیین جنسیت غالب و شرکت در جلسات روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا بتواند مسیر خود را راحت تر پیدا کند و به درک بهتری در مورد خود برسد.

2- مشکلات مرتبط با نگاه اجتماعی

رفتارهای متعارضی که در افراد دوجنسه وجود دارد، باعث می‌شود که جامعه نگاه دیگری به آن‌ها داشته باشد. این افراد از آن جهت که در اقلیت قرار می‌گیرند اغلب با سرزنش، تمسخر یا طرد افراد دیگر مواجه می‌شوند. این مسئله تا حد زیادی اعتماد به نفس آنان را تهدید کرده و منجر به آسیب پذیری روانی بیشتر در این افراد نسبت به سایرین می‌شود.

3- دوجنسه ها | داشتن تمایلات جنسی متعارض

افراد دو جنسه به علت برخورداری از هردو ساختار زنانه و مردانه ممکن است تمایلات جنسی متعارضی را تجربه کنند. در واقع ممکن است هم زمان نسبت به هردو جنس تمایلات جنسی داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود که در پیدا کردن شریک عاطفی با مشکلات بیشتری مواجه شوند و تردیدهای زیادی را تجربه کنند.

4- مشکلات در یافتن شریک جنسی و عاطفی

ساختار بدنی متفاوت باعث می‌شود بسیاری از افراد تمایلی به برقراری ارتباط جنسی و عاطفی با این افراد نداشته باشند و حتی از این موضوع احساس نفرت و انزجار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که نیاز به صمیمت در این افراد بیش از دیگران نادیده گرفته شده و اعتماد به نفسشان بیش از پیش آسیب ببیند.

5- چالش های مربوط به عمل تغییر جنسیت

مشکلات دوجنسه ها با تغییر عمل جنسیت پایان نمی‌یابد. بلکه آن‌ها بعد از عمل با دنیای جدید رو به رو می‌شوند. آن‌ها باید بتوانند از نظر روانی نیز یکی از جنسیت‌ها را از خود دور کرده و بیشتر با جنسیت غالب ارتباط برقرار کنند. در واقع آن‌ها باید بتوانند هویت جنسی سالمی را در خود پرورش دهند و به عنوان یک فرد جدید زندگی جدیدی را نیز آغاز نمایند. این مسئله برای اکثر افراد با فشارهای روانی زیادی همراه است. کمک گرفتن از جلسات مشاوره و روان درمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت تر خود را برای عمل آماده کنید و پس از آن نیز سازگاری بیشتری با شرایط داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم برای عمل تغییر جنسیت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا دوجنسه ها دچار اختلالات روانی هستند؟

خیر، دوجنسه بودن لزوما با اختلال روانی همراه نمی‌شود. البته این افراد به دلیل عدم حمایت اجتماعی و فشارهای اطرافیان معمولا بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اعتیاد قرار دارند.



:: برچسب‌ها: دوجنسه ها یا دوجنسیتی ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

داشتن باورهای غلط در زندگی مشترک با چه آسیب‌هایی همراه است؟ هر فردی نسبت به ازدواج و زندگی زناشویی انتظارات و باورهایی دارد که برخی از این باورها منطقی و برخی دیگر غیر منطقی هستند. انتظارات غیرمنطقی می‌توانند عامل منفی و مخربی برای زندگی محسوب شوند زیرا که ممکن است زندگی مشترک را تا مرز جدایی پیش ببرند. شکل‌گیری این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند تحت تاثیر عواملی نظیر تربیت، تاثیر پذیری از محیط، وراثت، دوستان و آشنایان باشد. در این وضعیت مشکلی که زوجین با آن مواجهه می‌شوند برآورده کردن این انتظارات غیرمنطقی است که می‌تواند به مرور باعث ایجاد احساس افسردگی، اضطراب و ناامیدی در زندگی شود. از این جهت برای بهبود روابط بین فردی و زناشویی بهتر است زوجین انتظارات غیرمنطقی خود را بشناسند و جهت رفع این مسائل تلاش کنند.

 

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

باورهای غلط در زندگی مشترک

طبیعی است که هر فردی بر اساس سبک فرزندپروری، رویدادهای محیطی، تاثیرپذیری از دوستان و آشنایان و رسانه‌های تصویری و اجتماعی انتظارات و باورهایی نسبت به زندگی مشترک داشته باشد اما در برخی شرایط این انتظارات غیرمنطقی هستند و چیزی جز نتیجه منفی و آثار مخرب برای زندگی زناشویی ندارند. برخی از این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

روابط زوج‌های خوشبخت هیچوقت تغییر نمی‌کند

افراد ممکن است به علل مختلف در طول زندگی انتظارات و افکارشان تغییر پیدا کند، در نتیجه این مسئله می‌تواند بر خواسته، انگیزه و اولویت‌های زوجین تاثیر بگذارد. ممکن است یک موضوعی در یک زمان برایتان خوشحال کننده و در زمان دیگر ناراحت کننده باشد، پس باید توجه داشته باشید که روابط زناشویی ممکن است در دوران‌های مختلف و به دلیل مسائل پیش‌آمده دچار تغییرات و دگرگونی‌هایی شود. زوج درمانی کمک می‌کند تا بتوانید با این تغییرات راحت تر کنار بیایید و مشکلات کمتری را تجربه کنید. برای اطلاع بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

تا آخر عمر باید مانند روز اول عاشق هم باشیم

یکی از انتظارات غیرمنطقی که می‌تواند زندگی زناشویی را دچار مشکلاتی کند این است که برخی زوجین تاکید بیش از اندازه می‌کنند که همسرمان باید همانند روز اول عاشق و دلباخته ما باشد. عاشق شدن یک وضعیت هیجانی است که به دلیل علاقه و دوست داشتن فرد مقابل و ترشح هورمون‌های مختلفی نظیر اکسی‌توسین، دوپامین و سروتونین و دیگر هورمون‌های شادی رخ می‌دهد اما مطالعات نشان داده‌اند که بدن انسان به طور زیستی این تغییرات را به طور پایدار تجربه نمی‌کند.

در واقع این باور و انتظار که زوجین باید همانند روز اول عاشق و دلباخته یکدیگر باشند از نظر زیستی هم امکان پذیر نخواهد بود و این یک واقعیت زندگی است. زوجین می‌توانند یکدگیر را دوست داشته و نسبت به همدیگر فداکاری، مهربانی، صمیمیت و… داشته باشند اما آن شور و شوق و هیجان روزهای اول رابطه ممکن است در طول زندگی برای همیشه پایدار نباشد. مهمترین نکته این است زوجین این مسئله را بدانند و این موضوع را دلیلی بر کاهش علاقه یا دوست نداشتن همسر نسبت به خود در نظر نگیرند.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن همسر بدون نقص

برخی افراد این انتظار را دارند که همسرشان باید کامل و بدون نقص باشد، در این شرایط معمولا فرد دچار احساس کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی باعث می‌شود تا توانایی فرد برای حل مسئله کاهش پیدا کند. میل به کمال‌گرایی و دستیابی به داشتن همسر بدون نقص باعث ایجاد انتظارات غیرمنطقی می‌شود. این مسئله کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی را پایین می‌آورد. در چنین شرایطی فرد کمال‌گرا، کوچکترین مسائل همسرش را بزرگ‌نمایی می‌کند و آن را یک عیب و نقص بزرگ در نظر می‌گیرد. افراد کمال‌گرا هیچوقت به بهترین گزینه دست پیدا نمی‌کنند، ممکن است در ابتدای زندگی همسرشان از نظرشان کامل باشد اما پس از مدتی دوباره به این کامل بودن شک می‌کنند. در واقع همیشه به طور بیهوده به دنبال بهترین گزینه و کامل‌ترین گزینه هستند.

کامل بودن خود

علاوه بر اینکه برخی افراد تمایل به داشتن همسر کامل و بدون نقص دارند، برخی دیگر این احساس کمال‌گرایی را نسبت به خودشان دارند و در واقع هیچوقت خودشان را آماده زندگی زناشویی و ازدواج نمی‌دانند. معمولاً این مسئله ناشی از فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس است زیرا افراد فکر می‌کنند برای داشتن یک زندگی خوب حتما باید فردی کامل و بدون مشکل باشند. نکته‌ای که این افراد در نظر نمی‌گیرند این است که ازدواج و زندگی زناشویی یک فرایند تعاملی و متقابل است و هر دو نفر در آن نقش دارند و کامل و یا نقص داشتن یک نفر دلیل بر یک ازدواج و یا زندگی زناشویی ناموفق نیست.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن ویژگی‌های متضاد

یکی از باورها و انتظارات رایجی که در زندگی زناشویی و حتی ازدواج وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند باید در زندگی زناشویی و ازدواج ویژگی‌ها و فعالیت‌های متضاد با همسرشان داشته باشند تا یکدیگر را کامل کنند. شاید در کوتاه مدت این مسئله برای زوجین جالب باشد اما پس از مدتی اثرات منفی و زیان‌بار آن بیشتر خواهد شد. به طور کلی ازدواج و زندگی زناشویی با فردی که صفات و ویژگی‌های متضاد دارد معمولا منجر به کاهش کیفیت زندگی و تعارض‌ها و نارضایتی‌های شدیدی می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : ویژگی های ازدواج موفق

 

روش‌هایی برای بهبود و اصلاح باورهای غلط در زندگی مشترک

بهترین کار این است که با خودتان و همسرتان گفتگو و صحبت کنید. ببینید کدام مسائل و ویژگی‌های شما از نظر همسرتان غیرمنطقی و چه ویژگی‌ها و انتظارات همسرتان برای شما غیرمنطقی است. در صورتیکه ازدواج نکردید می‌توانید این کار را با فردی که قرار است در آینده با او ازدواج کنید انجام دهید.

مهم است که ریشه اصلی که باعث شکل گیری این انتظارات غیرمنطقی در شما و یا همسرتان شده است را پیدا کنید و همینطور به دنبال مسائلی باشید که باعث تداوم این انتظارات و باورهای غیرمنطقی شده است. در نهایت پس از شناسایی این مسائل می‌توانید فهرستی تهیه کنید و انتظارات غیرمنطقی خود را از کمترین به بیشترین فهرست‌‌بندی کنید. در قدم بعدی اولین گزینه از فهرستتان که کمترین اولویت را برای شما دارد را انتخاب نمایید و در جهت تغییر و اصلاح آن گام بردارید. همچنین اگر با انجام این کار راحت نیستید و برایتان احساس خوبی ندارد می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس و گفتگو با او در جهت بهبود و اصلاح انتظارات غیرمنطقی‌تان قدم بردارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا انتظارات غیرمنطقی باعث نارضایتی در زندگی می‌شود؟

شاید در ابتدای زندگی زناشویی، زوجین به دلیل علاقه و شور شوق اولیه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند از این مسائل چشم پوشی کنند اما پس از گذشت مدت زمانی مشخص زوجین از برآورده کردن انتظارات غیرمنطقی خسته می‌شوند و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد افسردگی، یأس، ناامیدی، اضطراب و استرس و در نتیجه کاهش کیفیت و نارضایتی از زندگی زناشویی شود.



:: برچسب‌ها: باورهای غلط در زندگی مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

گرفتن موبایل برای نوجوانان یکی از مسائلی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند. چرا که امروزه با دسترسی گسترده گوشی‌های موبایل به اینترنت و وجود انواع مختلفی از شبکه‌های مجازی کاربران با محتواهای مختلفی رو به رو می‌شوند که بسیاری از آن‌ها مناسب سن نوجوانان نیست. با این حال پدر و مادرها نمی‌توانند تا همیشه گوشی موبایل را برای فرزند خود ممنوع کنند. در این شرایط بهترین برخورد این است که آموزش‌های مناسب را پیش از خرید موبایل در اختیار نوجوان قرار دهید و پس از خرید آن نیز به طور غیرمستقیم بر رفتار او نظارت داشته باشید. ما در ادامه این مقاله از نگاه روانشناسی یکسری توصیه تربیتی را در این زمینه گردآوری کرده ایم. پس تا انتها همراه ما باشید.

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

مضرات ومعایب گرفتن موبایل برای نوجوانان

بسیاری از پدرومادرها وقتی می‌خواهند برای فرزند نوجوان‌شان گوشی بخرند، نگرانی و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. چراکه دسترسی گسترده به اینترنت امروزه چالش‌های زیادی را به همراه آورده است که به طور بالقوه می‌توانند آسیب‌های مختلفی را برای نوجوانان به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مسائلی که باعث دغدغه والدین در این زمینه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مواجهه با محتواهای جنسی و غیراخلاقی

امروزه در اکثر فضاهای مجازی دسترسی به محتواهای جنسی کار آسانی شده است. از همین رو بسیاری از پدر و مادرها نگرانند که فرزندشان درگیر مشاهده اینگونه مطالب شده و در نهایت آسیب‌هایی نظیر بلوغ زودرس یا گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی را تجربه نماید.

2- موبایل برای نوجوان | مواجهه با صحنه های خشونت آمیز و نامتناسب با سن نوجوان

همان‌طور که می‌دانید دوران نوجوانی سال‌های 13 تا 19 سالگی را در برمی‌گیرد. نوجوانان کوچک‌تر یا زیر 18سال برای مشاهده بسیاری از فیلم‌ها یا تصاویری که در فضای مجازی پخش می‌شود آمادگی ذهنی ندارند. در نتیجه مواجه شدن آن‌ها با محتواهایی نظیر قتل، تجاوز، اعتیاد و سایر مواردی از این دست می‌تواند آسیب‌های روانی زیادی به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری با انواع اختلالات اضطرابی اشاره کرد.

3- دوستی های اینترنتی

امروزه با یک گوشی همراه و دسترسی به اینترنت می‌توانند با هر کسی از هرجای جهان ارتباط برقرار کرد. این مسئله به خصوص برای نوجوانان که علاقه زیادی به گروه‌های دوستی دارند جذابیت زیادی دارد. با این حال در این فضا متاسفانه بسیاری از کاربران با هویت‌های جعلی فعالیت می‌کنند و احساسات سایر افراد را به بازی می‌گیرند. در این شرایط بسیاری از والدین نگران روابط نوجوان به خصوص دوستی او با جنس مخالف هستند.

4- موبایل برای نوجوانان | اعتیاد به گوشی موبایل و اینترنت

بسیاری از نوجوانان از شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خود برخوردار نیستند. همچنین مشکلاتی نظیر نداشتن اعتماد به نفس کافی باعث می‌شود که بیشتر تلاش کنند از دنیای واقعی فرار کرده و به دنیای مجازی پناه بیاورند. در این شرایط ریسک اعتیاد به اینترنت و افزایش وابستگی به گوشی موبایل تا حد زیادی وجود دارد.

5- اعتیاد به بازی های اینترنتی

در گوشی های هوشمند قابلیت اجرای بازی‌های اینترنتی زیادی وجود دارد که با درگیر کردن مدار پاداش مغز می‌تواند به بروز وابستگی روانی بیانجامد. در همین راستا بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که فرزندشان درگیر اینگونه مسائل شده و از اموری نظیر تحصیل باز بماند.

چند توصیه در زمان گرفتن موبایل برای نوجوانان

با وجود تمام چالش‌هایی که در زمینه استفاده از موبایل و اینترنت وجود دارد استفاده از این ابزارهای الکترونیکی اجتناب ناپذیر هستند و نمی‌توانید نوجوان خود را از داشتن آن‌ها محروم کنید. به جای اینکار باید آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و به راهکارهای تربیتی متخصصین توجه نمایید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- فرزند خود را از آسیب‌های موجود آگاه کنید

یکی از مسائلی که باعث می‌شود نوجوانان در بسیاری از آسیب‌های مرتبط با گوشی موبایل و اینترنت درگیر شوند، عدم آگاهی است. در نتیجه پیش از گرفتن گوشی برای فرزند خود لازم است که در مورد مزایا و معایب آن اطلاع رسانی های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد روی نکات منفی تاکید کنید. این کار اثرگذاری کلام شما را کاهش داده و باعث می‌شود که نوجوان احساس کند به دلیل نگرانی‌های خود در حال اغراق کردن هستید. در نتیجه تلاش کنید همه جوانب را در کنار هم ببینید و علاوه بر آسیب‌ها همواره بر مزیت‌هایی که گوشی موبایل در دنیای مدرن به همراه داشته نیز تاکید کنید.

2- موبایل برای نوجوانان | الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید

اگر به عنوان والدین در خانه بیش از تعاملات مستقیم دائما سرتان توی گوشی باشد، به عنوان یک الگو زمینه‌ساز تکرار همین رفتار در فرزندتان می‌شوید و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به توصیه‌هایتان در زمینه استفاده کمتر از موبایل گوش فرا دهد. در نتیجه سعی کنید بیش از آنکه به زبان گفتار در مورد استفاده صحیح از گوشی همراه تذکر بدهید با رفتارتان نمونه‌ای از یک الگوی مناسب را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

3- به فرزندتان بیاموزید که بطور مدیریت شده از گوشی خود استفاده کند

به نوجوان آموزش دهید که هر کاری را باید در زمان مربوط به خود انجام دهد. اگر او بتواند سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرد و برنامه ریزی درستی برای فعالیت‌های روزانه‌اش داشته باشد. استفاده از موبایل را نیز می‌تواند مدیریت کند. در نتیجه به جای برخوردهای تند باید مهارت‌آموزی به نوجوان را در دستور کار خود قرار دهید. اگر فرزندتان در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو است. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند تا حد زیادی در بهبود شرایط به او کمک کند.

4- اصول خود مراقبتی در فضای مجازی را به نوجوان آموزش دهید

باید به فرزندتان بیاموزید همانطور که در دنیای واقعی یک حریم شخصی دارد و به روش‌های مختلف از خود مراقبت می‌کند در فضای مجازی نیز به روش‌های دیگری به این مراقبت‌ها نیاز دارد.

برای مثال به فرزند خود بیاموزید که اطلاعات امنیتی حساب‌های مالی خود یا والدینش را در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار ندهد و اگر لازم شد این کار را انجام دهد حتما ابتدا با پدر یا مادر خود مشورت کند. همچنین در مورد اهمیت عدم اشتراک‌گذاری عکس‌های خصوصی و سایر اطلاعات شخصی به فرزندتان آموزش دهید تا درگیر آسیب‌هایی نظیر دزدی اینترنتی، سوءاستفاده عاطفی و اخاذی نشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

برای بهبود اعتیاد به گوشی موبایل در نوجوان باید چه کاری انجام داد؟

اگر وابستگی نوجوان در حدی است که به عملکرد روزانه او نظیر تحصیل یا روابط بین فردی آسیب وارد کرده، باید از یک متخصص برای بهبودی این وضعیت کمک بگیرید. روانشناسان بالینی متخصص در حیط کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.



:: برچسب‌ها: گرفتن موبایل برای نوجوانان چه مضرات دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مکیدن انگشت در کودکان یک واکنش طبیعی است و به طور معمول همه کودکان علاقه دارند انگشت خود را بمکند. اگر چه در اوایل میزان علاقه کودک به مکیدن انگشت بسیار زیاد است اما رفته رفته این عادت در او رو به کاهش می‌گذارد تا جایی که در 2 سالگی دیگر این عادت به طور کامل از بین می‌رود و نشانه‌ای از آن باقی نمی‌ماند. این در حالیست که برخی کودکان این عادت را بعد از 2 سالگی همچنان ادامه می‌دهند. اگر روند مکیدن انگشت بعد از 2 سالگی تداوم داشته باشد، والدین و اطرافیان کودک باید نسبت به سلامت روان فرزند خویش حساس شده و کودک خود را به روانشناس و متخصص کودک ارجاع دهند تا علل دخیل در این موضوع کشف و راهکارهای درمانی لازم به کار برده شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

منبع : مکیدن انگشت در کودکان

دلایل مکیدن انگشت در کودکان

عوامل مختلفی می‌توانند کودک را به مکیدن انگشت ترغیب نماید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-احساس ترس و اضطراب شدید
-نگرانی و بی قراری
-احساس گرسنگی
-رویش دندان
-احساس نیاز به خواب
-احساس امنیت

عوارض مکیدن انگشت در کودکان

انگشت مکیدن در کودکان عوارض و پیامدهایی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. مشکلات دندان

مکیدن مداوم انگشت در کودکان موجب آسیب رساندن بر شکل و استحکام دندان می‌گردد و مشکلاتی را در  رشد دهان و دندان آن‌ها ایجاد می‌کند.

2. عفونت ناخن

وقتی کودک برای مدت طولانی انگشت خود را می‌خورد، قارچ‎های میکروبی در اطراف ناخن رشد می‌کنند که سبب عفونی شدن ناخن گشته و آن را بسیار شکننده و حساس می‌کنند.

3. مکیدن انگشت در کودکان | برجسته شدن فک بالا

در نتیجه مکیدن دائم انگشت، فک بالا به سمت بیرون رشد می‌کند و فک پاین به سمت داخل بر می‌گردد. در این صورت تناسب لب و دندان از بین می‌رود و زیبایی کودک آسیب می‌بیند. 

4. لکنت زبان

تغییر شکل دندان‌ها و بیرون آمدن فک بالا، نحوه صحبت کردن کودک را دچار اختلال می‌کند. عدم روان بودن صحبت کردن در کودک به شکل لکنت زبان خود را نمایان می‌سازد.

5. تغییر شکل انگشت

با مرور زمان سر انگشت پهن و بزرگ می‌شود و با شکل انگشتان دیگر کاملا تفاوت پیدا می‌کند. عدم تناسب شکال انگشتان ترکیب اجزای دست را به هم ریخته و آن را به شکل غیر عادی در می‌آورد.

درمان مکیدن انگشت در کودکان

راهکارهای درمانی که متعاقباً ذکر خواهند شد، روش‌های درمانی ساده و خانگی هستند که برای کودکان بین 3 تا 4 سال کاربردی و مفید می‌باشند اما در صورتی که کودک عادت مکیدن انگشت را پس از 4 سالگی ادامه دهد، حتما باید از راهنمایی‌های یک روانشناس حرفه‌ای بهره برد.

1. پرت کردن حواس کودک

اینکه پدر و مادر بدانند کودک در چه زمان و مکان‌هایی بیشتر انگشت خود را می‌‌مکد، کمک بسیار زیادی به تسریع روند درمان می‌کند زیرا می‌توانند این موقعیت‌ها را محدود کنند و مانع از قرار گرفتن کودک در آن مکان‌ها شوند.

2. مکیدن انگشت در کودکان | تنبیه نکردن کودک

با توجه به اینکه مکیدن انگشت به یک رفتار غیر ارادی در کودک تبدیل می‌شود و کودک بدون اینکه کنترلی داشته باشد، انگشت خود را می‌خورد، تنبیه کردن هیچ فایده‌ای نخواهد داشته و بالعکس باعث تشدید این موضوع می‌شود.

3. گفتگو با کودک

آگاهی یافتن کودک نسبت به پیامدهای رفتار خود باعث می‌شود انگیزه بیشتری پیدا کند تا عادت مکیدن انگشت را ترک نماید. گفتن جملاتی مانند اینکه ” زیر ناخن‌هایت پر از میکروب است و به سلامتی تو آسیب می‌رساند” کودک را بر می‌انگیزد تا رفتار ناصحیح خود را کنار بگذارد.

4. ایجاد محیط آرام برای کودک

اگر متوجه شده اید که وقتی کودک در موقعیت های اضطراب انگیز و ترسناک قرار می گیرد، بیشتر به مکیدن انگشت خود میل پیدا می کند می توانید آن موقعیت های ترسناک و اضطراب آور را کاهش بدهید و به احساس آرامش روانی کودک خود کمک نمایید.

5. مکیدن انگشت در کودکان | نشان دادن فیلم

می‌توانید فیلمی در مورد مکیدن انگشت و عوارض بد آن تهیه کنید و به کودک نشان دهید. به دلیل الگو پذیری کودک از فیلم‌های کارتونی، استفاده از این نوع فیلم‌ها کمک زیادی به حل مساله خواهد کرد.

6. پاداش و تشویق

می‌توانید به کودک بگویید که اگر عادت مکیدن انگشت را ترک نماید به او پاداش خواهید داد و آنچه را که دوست دارد برایش می‌خرید. برای آینکه پاداشت و تشویق افراطی نشود، می‌توانید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. 

7. استفاده از روکش‌های انگشتی

این روکش‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که انگشتان دست را کاملا می‌پوشاند و حالت پلاستیکی دارند، معمولا کودکان میلی به خوردن این روکش ندارند و کم کم عادت خود را ترک می‌کنند.

8. کمک گرفتن از روانشناس

در بسیاری از موارد انگشت مکیدن کودکان از ترس، اضطراب و مشکلات عاطفی نشات می‌گیرد. در این شرایط می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناس، دلیل آن را بیابید و با راهکارهای اصولی این مساله را بر طرف سازید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-آیا مکیدن انگشت در کودکان به احساس آرامش و امنیت آن‌ها کمک می‌کند؟

کودکان وقتی انگشت خود را می‌خورند، تعارضات درونی خود را تا حد زیادی آرامش می‌بخشند و احساس راحتی بیشتری به دست می‌آورند.

-کودکان بالای 5 سال بیشتر تحت تاثیر چه عواملی اقدام به مکیدن انگشت خود می‌کنند؟

در بیشتر کودکان بالای 5 سال، علت اصلی گرایش آن‌ها به مکیدن انگشت، اختلالات عاطفی و روانی است. برای حل این مسائل می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

 

 

منبع : مکیدن انگشت در کودکان

 

 


:: برچسب‌ها: مکیدن انگشت در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خصوصیات فرزند اول خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بعد از به دنیا آمدن فرزند بعدی تمام خانواده شرایط جدیدی را تجربه می‌کنند. فرزند اول بعد از تولد فرزند دوم، جایگاه خود را به عنوان همه کاره خانواده از دست می‌دهد و دیگر در مرکز توجهات نیست و مجبور است این جایگاه را با فرد دیگری سهیم شود. به همین دلیل والدین باید رفتار صحیح و اصولی با فرزند خود داشته باشند تا با تولد فرزند دوم، فرزند اول دچار آسیب نشود. رفتار صحیح والدین علاوه بر کمک به رشد و تعالی فرزندان، به شکل گیری روابط صمیمانه و پایدار میان فرزندان نیز تاثیر می‌گذارد. در ادامه به بررسی خصوصیات فرزند اول می‌پردازیم. شما می‌توانید برای یادیگری اصول تربیت فرزند از یک فرد متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

منبع : خصوصیات فرزند اول

فرزندان اول خانواده

بعد از متولد شدن فرزند اول خانواده با شرایط جدیدی رو به رو می‌شود. ممکن است پدر و مادر بسیار سخت گیر باشند و بخواهند طبق قوانین پیش بروند. ممکن است پدر و مادر شوق و ذوق زیادی داشته باشند و برای کودکشان در تمام جنبه‌ها آسان بگیرند. آن‌ها اصول تربیت فرزند را نادیده می‌گیرند و در نتیجه در آینده با مشکلاتی با فرزندشان مواجه می‌شوند.

بعد از اینکه فرزند دوم خانواده به دنیا می‌آید، والدین با تجربه‌ای که از تربیت فرزند اول داشته‌اند، روش خود را برای تربیت فرزند دوم تغییر می‌دهند. پس می‌توان گفت فرزند اول باید نتیجه بی تجربگی پدر و مادرش را در زندگی خود تحمل کند. شما می‌توانید از جلسات مشاوره و روانشناسی کمک بگیرید تا از اشتباهات رایجی که در تربیت فرزند اول رخ می‌دهد دور بمانید.

خصوصیات فرزند اول | برخورد و رفتار با فرزند اول

فرزند اول خانواده، قبل از اینکه خواهر و برادر کوچک‌ترش به دنیا بیایند، تنها فرزند خانواده بوده است. این فرزندان در کانون محبت و توجه والدین قرار داشته‌اند. خواسته‌های کودکان اول معمولا به سرعت مورد پذیرش پدر و مادر واقع شده و به همین دلیل احساس ارزشمندی زیادی را تجربه می‌کنند. اگر گوش به فرمان فرزند بودن به شکل افراطی دنبال شود، فرزندان شما تبدیل به انسان‌هایی قدرت طلب، خودخواه و بی تحمل می‌شوند که هیچ گونه بی توجهی‌ای را نمی‌پذیرند.

بعد از آنکه فرزند دوم متولد شد، توجه والدین نسبت به فرزند اولشان کمرنگ‌تر می‌شود. فرزند اول این بی توجهی را بخاطر حضور فرزند دوم می‌داند؛ حسادت فرزند اول به فرزند دوم در همین نقطه شکل می‌گیرد. تمامی فرزندان این تغییر جایگاه و توجه مادر و پدرشان را احساس می‌کنند اما آن‌ها که نازپروده‌تر بوده‌اند بیشتر آسیب می‌بینند. اینکه کودک چطور با وجود فرزند دوم کنار بیاید به شخصیت و رفتار پدر و مادر و همچنین شیوه‌های فرزندپروری آن‌ها بستگی دارد.

خصوصیات فرزند اول | توجه به فرزند دوم 

اگر والدین بعد از تولد فرزند دوم تمام توجه‌شان را معطوف به او کنند یا رفتارهای اشتباه دیگری را بروز دهند، فرزند اول احساس طرد شدگی پیدا می‌کند. این احساس طرد شدگی، خود به خود به خواهر و برادر کوچک‌تر او نیز منتقل می‌شود.

پدر و مادر باید بتوانند رفتار صحیحی داشته باشند. در غیر این صورت بچه‌ها تبدیل به دوستان خوبی برای یکدیگر می‌شوند. همچنین رفتار صحیح والدین باعث می‌شود که فرزند اول نسبت به فرزند کوچک‌تر از خود احساس مسئولیت و رهبری پیدا کند. پدر و مادر باید نقاط قوت فرزندان از جمله مسئولیت پذیری آن‌ها را مدنظر داشته باشند و آنان را تشویق کنند. پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین تعداد فرزند را مطالعه نمایید.

خصوصیات منحصر به فرد فرزند اول

فرزند اول خانواده بعد از تولد خواهر و برادرهای کوچک‌ترش موظف می‌شود تا از او مراقبت نماید که در این مورد از والدین خود الگوبرداری می‌کند. با بزرگ‌تر شدن کودکان، فرزند بزرگتر به رهبری خواهر و برادر کوچک‌ترش می‌پردازد. در نتیجه کودک اول با این ویژگی بزرگ می‌شود؛ به گونه‌ای که این کودکان در سنین بزرگسالی به رهبری کردن علاقه مند می‌شوند. آن‌ها دوست دارند دیگران را تحت ساطه خود بگیرند و اتفاقا به خوبی می‌توانند از عهده انجام این کار بربیایند. برای آشنایی با روانشناسی کودک کلیک کنید.

از جمله دیگر خصوصیات فرزند اول‌، علاقه مند بودن به قدرت است. این افراد مسئولیت پذیری بالایی دارند و وظیفه شناس هستند. فرزندان اول در بزرگسالی منظم و دقیق بوده و کارهای خود را باوجدان بالا انجام می‌دهند. این افراد در انجام کارهای خود کمی محافظه کار هستند و می‌توانند به خوبی از عهده مدیریت و ساماندهی کارها بر بیایند. فرزندان اول به گذشته بیشتر از زمان آینده گرایش دارند و نسبت به آینده بدبین هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-چرا فرزندان اول مدیران خوبی می شوند؟

فرزندان اول از پدر و مادرشان الگو برداری کرده و از کودک کوچکتر از خودشان مراقبت می‌کنند. با افزایش سن، در بازی‌ها فرزند اول رهبری اعضا را به عهده دارد. این ویژگی درون فرزندان اول تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

 

 

منبع : خصوصیات فرزند اول

 



:: برچسب‌ها: خصوصیات فرزند اول ,
:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر طلاق بر فرزندان از جمله عواملی است که باعث به تعویق انداختن جدایی برای بسیاری از زوجین می‌شود. اگر به این نتیجه رسیده‌اید که دیگر نمی‌توانید به زندگی در کنار هم ادامه دهید احتمالاً با این موضوع مواجه می‌شوید. طلاق قطعاً زندگی فرزندان شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد اما از طرفی زندگی در یک خانه پر از تنش و دعوا یا دیدن رابطه سرد والدین هم آسیب‌های روحی بسیاری برای کودک به همراه دارد. پس اگر از ازدواج خود صاحب فرزند شده‌اید بهتر است پیش از تصمیم‌گیری قطعی اطلاعات خود را راجع به تأثیر طلاق بر فرزندان و راهکارهایی که می‌تواند این تأثیرات را به حداقل برساند افزایش دهید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

منبع : تاثیر طلاق بر فرزندان تا چه زمانی ادامه دارد؟

تأثیر طلاق بر فرزندان

طلاق و جدایی بحرانی است که زندگی تمام اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در این میان شاید بیشترین آسیب را کودکان از این شرایط ببینند. آن‌ها مانند سایر همسالان‌شان حق دارند که در کنار مادر و پدر و با دریافت محبت از جانب هر دو طرف بزرگ شوند، اما طلاق شما این حق را از آن‌ها خواهد گرفت و به این معناست که باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. به همین خاطر دچار مشکلات زیادی می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات روحی

طلاق والدین زندگی کودک را هم دستخوش تغییرات خواهد کرد. آن‌ها باید برخلاف همسالانشان در روزهای هفته میان خانه والدین در رفت‌وآمد باشند و یا گاهی به دلیل شرایط روحی نامناسب والدین و همین‌طور مشکلاتی که شرایط جدید در زندگی برای آن‌ها ایجاد می‌کند نیاز دارند تا سازگاری بیشتری با شرایط نشان دهند.

اما فرزندتان با توجه به سن خود احتمالاً نمی‌تواند مانند یک بزرگ‌سال با این شرایط کنار بیاید و همین موضوع باعث خواهد شد تا آن‌ها بحران‌های روحی بسیاری ازجمله افسردگی و اضطراب را تجربه کنند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که گاهی اوقات فرزندان طلاق حتی تا بزرگ‌سالی نیز نمی‌توانند خود را با شرایط زندگی منطبق کنند و این باعث خواهد شد میزان سلامت روان در آن‌ها پایین‌تر از سایر همسالان باشد.

 

 

تاثیر طلاق بر فرزندان و اختلالات رفتاری

اضطراب و افسردگی باعث می‌شود اختلالات رفتاری بسیاری ازجمله بدرفتاری با دیگران، پرخاشگری و همین‌طور رفتارهای پرخطر در میان کودکانی که شاهد طلاق والدین خود بوده‌اند به‌مراتب بیشتر از سایر کودکان باشد.

افت تحصیلی

افت تحصیلی کودک و نوجوان یکی از علائمی است که نشان می‌دهد آن‌ها از چیزی ناراحت هستند. طلاق والدین می‌تواند علت این افت باشد. گاهی اوقات درس نخواندن فرزندتان به این خاطر است که می‌خواهد خشم یا مخالفت خود با تصمیم شما را نشان دهد و گاهی اوقات نیز این موضوع نشان‌دهنده این است که فرزندتان در منطبق شدن با شرایط جدید دچار مشکل شده است. به همین خاطر اگر با این نشانه در فرزند خود روبه‌رو شده‌اید بهتر است به‌جای بدرفتاری یا پرخاش سعی کنید شرایط روحی آن‌ها را درک کنید و به فرزندتان برای کنار آمدن با این وضعیت کمک کنید.

تاثیر طلاق بر فرزندان و احساس گناه

بعضی از کودکان و نوجوانان احساس می‌کنند که جدایی والدین تقصیر آن‌هاست و به همین خاطر احساس گناه می‌کنند. کودکان سنین پایین‌تر معمولاً تصور می‌کنند جدایی به دلیل رفتارهای اشتباه آن‌ها اتفاق افتاده و کودکان در سنین بالاتر از اینکه نتوانسته‌اند مانع این اتفاق شوند احساس ناراحتی می‌کنند. به همین خاطر احساس گناه و نگرانی یکی از مشکلات رایج در میان فرزندان طلاق است.

احساس خجالت

گاهی اوقات این واقعیت که پدر و مادر کودکی از یکدیگر جدا شده‌اند باعث می‌شود تا سایر همسالان یا معلمان رفتار مناسبی با آن‌ها نداشته باشند و این باعث خواهد شد تا فرزندتان در میان همسالانش احساس خجالت کند. این احساس به‌ویژه در مراسم‌هایی مثل جشن تولد یا جشن‌های مدرسه که کودکان باید همراه والدین خود در آن حاضر شوند شدت پیدا خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید : تاثیر طلاق بر پسران

 

مشکلات فرزندان طلاق در بزرگ‌سالی

برخی از مشکلات کودکان طلاق حتی تا بزرگ‌سالی ادامه پیدا می‌کند. جدای از مشکلات روحی و رفتاری که ممکن است برای این کودکان در بزرگ‌سالی اتفاق بیافتد، ناتوانی در برقراری روابط عاطفی باثبات یکی دیگر از مشکلاتی است که آن‌ها را درگیر خود می‌کند. بسیاری از این دختران و پسران به دلیل تجربه بدی که از رابطه والدین خود دارند از برقراری رابطه عاطفی می‌ترسند و احساس می‌کنند دیر یا زود طرف مقابل آن‌ها را تنها خواهد گذاشت. به همین خاطر معمولاً از برقراری رابطه عاطفی با دیگران گریزان هستند و یا همه تلاش خود را می‌کنند تا در نظر طرف مقابل دوست‌داشتنی به نظر برسند.

چطور تاثیر طلاق بر فرزندان را کاهش دهیم ؟

درست است که طلاق اثرات منفی بسیاری روی فرزندتان خواهد داشت اما همان‌طور که گفتیم گاهی اوقات زندگی کردن در یک محیط پر از دعوا و اختلاف و یا دیدن رابطه سرد میان والدین نیز مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. پس اگر تصمیمتان برای طلاق قطعی شده بهتر است به فکر راه‌هایی باشد که اثرات منفی آن را روی کودک کاهش می‌دهد.

1- با فرزندانتان صحبت کنید

پیش از آنکه برای طلاق اقدام کنید راجع به تصمیم خود با فرزندتان صحبت کنید،. بهتر است تا جای ممکن آن‌ها را در جریان جزئیات اختلاف‌ها با همسرتان قرار ندهید. اما به آن‌ها بگویید شما و همسرتان تصمیم گرفته‌اید از یکدیگر جدا شوید. همه آنچه را فرزندتان قرار است بعد از این تجربه کند به او اطلاع دهید و سؤالاتی که برایش پیش می‌آیند را نیز جواب دهید. گاهی اوقات آن‌ها به دلیل نگرانی که دارند بارها راجع به مسائل مختلف یا حتی یک موضوع از شما سؤال می‌کنند. بهتر است با آرامش به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید. این کار باعث خواهد شد شرایط برای فرزندتان قابل پیش‌بینی‌تر باشد و به همین خاطر کمتر دچار اضطراب خواهد شد.

2- به کودک اطمینان بدهید که او را دوست دارید

گاهی اوقات کودکان جدا شدن والدین از یکدیگر را این‌گونه تعبیر می‌کنند که شما دیگر دوستشان ندارید. این احساس به‌خصوص میان کودک با والدی شکل می‌گیرد که با او زندگی نمی‌کند. به همین خاطر مهم‌ترین موضوعی که در سلامت روان کودک باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز رابطه‌تان را با وی قطع نکنید و همین‌طور این اطمینان را به او بدهید که طلاق شما و همسرتان هیچ ربطی به رابطه شما و فرزندتان ندارد و شما او را به‌اندازه قبل دوست خواهید داشت.

3- از همسرتان بدگویی نکنید

متأسفانه بسیاری از والدین در مقابل کودک از همسر سابق خود بدگویی می‌کنند. گاهی این کار را به این خاطر انجام می‌دهیم که می‌خواهیم با کودک صحبت کنیم و خودمان را در طلاق بی‌تقصیر نشان دهیم گاهی هم دلمان می‌خواهد فرزندمان ما را بیشتر دوست داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید کودکان به هر دو والد خود علاقه دارند و یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های روحی برای کودک این است که شما تصویر ذهنی وی راجع به پدر یا مادرش را خراب کنید.

4- شرایط را تحت کنترل داشته باشید

قبل از اینکه برای طلاق اقدام کنید باید به آمادگی قبل از طلاق توجه داشته باشید. این آمادگی به معنای آن است که شما شرایط را برای زندگی پس از طلاق خود و همین‌طور فرزندتان آماده کرده باشید. اگر آمادگی پیش از طلاق را جدی بگیرید و برای آن برنامه داشته باشید مدیریت و کنترل شما روی شرایط بیشتر خواهد بود و این باعث می‌شود تا انطباق پیدا کردن با شرایط جدید برای خودتان و همین‌طور فرزندانتان نیز راحت‌تر باشد.

5- از مشاور کمک بگیرید

کمک گرفتن از مشاورین کودک و نوجوان باعث می‌شود فرزند شما راحت‌تر بتواند با شرایط پیش‌آمده کنار بیاید و آن را به‌عنوان واقعیتی از زندگی خود بپذیرد. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا علی‌رغم مشکلاتی که با همسرتان دارید بتوانید در تربیت فرزند خود مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید و از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به مفهوم خانواده در ذهن فرزندتان جلوگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور از تأثیرات منفی طلاق روی ذهن فرزندم جلوگیری کنم؟

سعی کنید پیش از طلاق با فرزندتان صحبت کنید و او را برای این شرایط آماده کنید. تا جای ممکن رابطه خود را با فرزندتان دوستانه نگه دارید و از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: تاثیر طلاق بر فرزندان تا چه زمانی ادامه دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف همزمان تریاک و گل به عنوان یکی از حالت‌های چند مصرفی مواد مخدر در سال‌های اخیر گسترش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و علل آن تا حد زیادی به همه گیر شدن مصرف ماده مخدر گل و شایعاتی است که در زمینه عدم اعتیاد به این ماده و لذت استفاده از آن بیان شده است. با این حال مصرف همزمان تریاک و گل در کنار یکدیگر عوارض ناخوشایند بسیاری از جمله عوارض روحی و جسمانی شدید و همچنین سخت‌تر شدن فرآیند درمان را به همراه دارد. اگر در اطراف شما فردی به مصرف همزمان این دو ماده مخدر اعتیاد دارد بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان وی از یک متخصص ترک اعتیاد کمک بگیرید. علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به مشاورین، راهکارهای مناسبی را برای جلوگیری از اعتیاد عزیزانتان آموزش ببینید.

 

منبع : مصرف همزمان تریاک و گل چه عوارضی بر بدن می گذارد؟

 

 

ماده مخدر تریاک چیست؟

تریاک که به آن اوپیوم نیز گفته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدر شناخته شده در جهان است و به همراه مشتقاتش بالاترین آمار ابتلا به اعتیاد را به خود اختصاص داده‌اند. این دارو تأثیر بسیاری در کند شدن فعالیت دستگاه عصبی و احساس آرامش در مصرف کننده دارد و به همین خاطر است که علاقه بسیاری برای مصرف آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید : علائم مصرف تریاک

ماده مخدر گل چیست؟

ماده مخدر گل که در سال‌های اخیر شهرت بسیاری در کشور پیدا کرده و تبدیل به دومین ماده مخدر پرمصرف پس از تریاک شده است از خانواده حشیش و ماری جواناست که به مجموع آن‌ها کانابینویید گفته می‌شود. این مواد از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه تهیه می‌شوند و به همین خاطر خاصیت توهم زایی بالایی دارند. برخلاف آنچه راجع به عدم اعتیادآوری ماده مخدر گل گفته می‌شود این ماده به شدت اعتیادآور بوده و حتی یک بار استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد فرد شود. مکانیزم اثر داروهای کانابینویید نیز تا حدودی مشابه تریاک و مشتقات آن است و فعالیت سیستم عصبی را کند می‌سازد.

بیشتر بخوانید : ماری جوانا

دلایل مصرف همزمان تریاک و گل

مصرف همزمان یا چندمصرفی به شرایطی گفته می‌شود که فرد در یک زمان مشخص دو یا چند نوع ماده مخدر را استفاده کند و یا در زمان‌های مختلف از مواد مخدر متفاوتی استفاده نماید. متأسفانه در سال‌های اخیر و با گسترش انواع مواد مخدر در بازار، این شیوه مصرف در بین مبتلایان به اعتیاد گسترش پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی به این خاطر باشد که مصرف کنندگان مواد مخدر به مرور زمان با ویژگی‌های مختلف هریک از مواد اعتیادآور آشنا شده و می‌دانند که برای جلوگیری از عوارض ناخوشایند یک دارو یا در صورت دسترسی نداشتن به یک ماده خاص از چه جایگزینی استفاده نمایند. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که برای مصرف همزمان تریاک و گل بیان شده اشاره خواهیم کرد. برای درک بیشتر عوارض مصرف همزمان مواد مقاله اعتیاد به چند ماده را مطالعه نمایید.

میل به مصرف انواع مواد مخدر

اکثر افرادی که به یک ماده مخدر اعتیاد دارند تمایل دارند تا سایر مواد مخدر را نیز استفاده کرده و تفاوت مصرف آن‌ها با یکدیگر را تجربه کنند. این مسئله علاوه بر کنجکاوی می‌تواند به نوعی نشان دهنده قدرت و توانایی در میان آن‌ها باشد. در این میان برخی از این مواد به‌ویژه گل به شدت اعتیادآور بوده و تجربه مصرف آن‌ها حتی برای یکبار، راهی غیر از ادامه مصرف برای فرد باقی نمی‌گذارد.

بالاتر رفتن میزان اثرگذاری از دلایل مصرف همزمان تریاک و گل

یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مصرف همزمان چند ماده مخدر این است که در این صورت فرد احساس لذت مضاعفی را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که مصرف هریک از این مواد به تنهایی نمی‌تواند چنین لذتی را برای فرد به همراه داشته باشد. در خصوص دو ماده تریاک و گل نیز با توجه به اثرگذاری نسبتا یکسان آن‌ها و ایجاد احساس آرامش در فرد، می‌توان گفت مصرف همزمان تریاک و گل باعث بیشتر شدن آرامش و لذتی می‌شود که فرد تجربه خواهد کرد.

عوارض جانبی کمتر

مصرف همزمان تریاک و گل باعث کاهش آثار منفی و عوارض جانبی مصرف هریک از آن‌ها به تنهایی می‌شود. به همین خاطر مصرف کنندگان در راستای رسیدن به لذت بیشتر و عوارض کمتر به چندمصرفی این داروها روی می‌آورند.

کاهش احتمال اعتیاد به تریاک

در یک پژوهش دانشگاهی نتایجی به دست آمده که نشان می‌دهد در صورتی که تریاک با یکی از داروهای خانواده کانابینویید مورد استفاده قرار بگیرد احتمال اعتیاد به تریاک کاهش پیدا می‌کند. این موضوع اگرچه نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد اما می‌تواند یکی از دلایل استفاده همزمان از تریاک و گل باشد.

ماده مخدر گل به عنوان دروازه ورود

دو ماده مخدر گل و الکل در میان متخصصان با اصطلاح دروازه ورود شناخته می‌شوند به این معنا که استفاده از آن‌ها میل به مصرف سایر مواد مخدر را افزایش می‌دهد. در نتیجه ممکن است مصرف کنندگان این ماده به مصرف تریاک یا هر داروی مخدر دیگری تمایل پیدا کنند.

عوارض مصرف همزمان تریاک و گل

متخصصان معتقدند مصرف همزمان چند ماده مخدر درکنار یکدیگر می‌تواند عوارض جسمی و روحی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین خاطر در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان به مصرف همزمان چند ماده مخدر اعتیاد دارید بهتر است هرچه سریع‌تر و برای جلوگیری از افزایش خطرات و آسیب‌های جسمی و روحی نسبت به مراجعه به مراکز درمانی اقدام نمایید. همچنین شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک مشاور راهکارهایی را برای ترغیب فرد به شروع درمان و مراجعه به مراکز درمانی جویا شوید. جهت اطلاع از روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید. از جمله عوارض مصرف همزمان تریاک و گل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش خطر بروز مشکلات جسمی و روحی

مصرف یک ماده مخدر به تنهایی باعث ایجاد تغییراتی در حالت طبیعی بدن و مغز می‌شود. در نتیجه اگر از دو یا چند ماده مخدر در کنار هم استفاده شود این تغییرات نیز چند برابر می‌شود و آسیب‌های جبران ناپذیری را برای مغز و جسم فرد به همراه خواهد داشت. علاوه بر مشکلات فیزیولوژیکی، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به مصرف همزمان تریاک و گل روی می‌آورند اضطراب و پرخاشگری بیشتری نشان می‌دهند که این موضوع می‌تواند خود عاملی برای بروز مشکلات بسیاری باشد.

سخت‌تر شدن درمان از عوارض مصرف همزمان تریاک و گل

درمان بیمارانی که به بیش از یک نوع ماده مخدر اعتیاد دارند به مراتب سخت و پیچیده‌تر خواهد شد. همچنین اعتیاد به چند ماده مخدر طول مدت درمان را نیز افزایش می‌دهد. یکی از نکاتی که متخصصین مراکز ترک اعتیاد به آن اشاره می‌کنند این است که با مصرف بیش از یک نوع ماده مخدر تمایل و انگیزه فرد برای ترک نیز کاهش پیدا می‌کند و این موضوع خود فرایند درمان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای دریافت خدمات درمانی و مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سؤالات متداول

– مصرف همزمان تریاک و گل چه خطراتی دارد؟

ایجاد عوارض جسمی و روحی نامطلوب مثل تغییر در شرایط نرمال مغز فرد یا افزایش اضطراب و پرخاشگری و همچنین پیچیده شدن فرایند درمان از جمله عوارض ناخوشایند این چند مصرفی به شمار می‌آیند.

– چطور می‌توانیم فردی را که به مصرف چند ماده مخدر اعتیاد دارد برای درمان قانع کنیم؟

به طور کلی این افراد انگیزه کمتری برای درمان دارند و شیوه قانع کردن آن‌ها برای شروع درمان با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، مدت زمان مصرف و وضعیت زندگی متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید با مراجعه به یک مشاور راهکارهای مناسبی را به صورت فردی دریافت کنید. علاوه بر این مشاورین به شما کمک می‌کنند که چطور علی رغم وجود یک فرد معتاد در نزدیکان خود، از سلامت روحی‌تان مراقبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مصرف همزمان تریاک و گل ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

حذف نفر سوم رابطه برای بسیاری از زنان و مردانی که خیانت دیده‌اند و یا نگرانند که طرد شوند، تبدیل به موضوعی حیاتی می‌شود. تلافی بی‌توجهی یا خیانت، تنوع‌طلبی و حتی دوستی‌های بیش از حد با جنس مخالف از آن دسته مسائلی هستند که می‌توانند باعث ورود شخص سوم به رابطه‌تان باشند. اما رابطه‌های سه‌نفره مشکلات بسیاری را برای همه اعضای درگیر در این روابط ایجاد می‌کند و به همین خاطر باید برای خروج از این روابط و یا بهبود شرایط، تصمیم‌گیری جدی داشته باشید. گاهی اوقات آسیب‌های روحی ناشی از این موضوع تا مدت‌ها با شما باقی خواهد ماند و حتی شاید روی سایر روابطتان نیز سایه بیندازد. به همین خاطر حتما برای بهبود اوضاع مشاوره خانواده دریافت کنید.

 

منبع : حذف نفر سوم رابطه و راه های خارج شدن از رابطه سه نفره

حذف نفر سوم رابطه | چرا باید نفر سوم را حذف کنیم؟

تعهد یکی از مهم‌ترین مسائل در یک رابطه عاطفی و به این معناست که بعضی چیزها صرفاً باید در انحصار همسر یا شریک عاطفی شما باشند. اما گاهی اوقات و به دلایل مختلف بعضی‌ها درگیر روابط سه‌نفره‌ای می‌شوند که به آن‌ها رابطه مثلثی هم گفته می‌شود.

در این شرایط یکی از زوجین به هر دلیلی شخص دیگری را وارد حریم زندگی مشترک خود کرده و پیچیدگی زیادی در زندگی ایجاد می‌کند. روانشناسان خانواده معتقدند شکل‌گیری رابطه‌های سه‌نفره تنها به کسی که خیانت شده، آسیب نمی‌رساند و هر سه نفر را درگیر مشکلاتی مثل بحران‌های روحی، احساس سرخوردگی و بی‌ارزشی و دشواری در برقراری روابط در آینده می‌کند. به همین خاطر بهتر است وقتی که در این شرایط قرار می‌گیرید برای تغییر وضعیت تصمیم‌گیری کنید.

پیامدهای منفی برای کسی که مورد خیانت قرارگرفته

  • احساس سرخوردگی و ناکامی
  • از دست دادن اعتمادبه‌نفس
  • بی‌اعتمادی به روابط عاطفی
  • تمایل به تلافی کردن رفتار طرف مقابل

پیامدهای منفی برای نفر سوم رابطه

  • شما هرگز در یک رابطه کامل و واقعی قرار ندارید
  • اضطراب از فاش شدن رابطه و پیامدهای آن
  • افسردگی به دلیل نداشتن رابطه عاطفی مطلوب
  • احساس گناه و ناراحتی

پیامدهای منفی برای کسی که مرتکب خیانت شده

  • احساس گناه و ناراحتی
  • افزایش فشار روانی برای پنهان نگه‌داشتن رابطه و ایجاد تعادل
  • افزایش احتمال از بین رفتن هر دو رابطه
  • بی‌اعتمادی شریک احساسی و درخطر قرار گرفتن زندگی اصلی

 

بیشتر بخوانید : تمایل به رابطه سه نفره

 

حذف نفر سوم رابطه | چگونه نفر سوم را با کمترین آسیب حذف کنیم ؟

مواجهه با خیانت همسر در زندگی برای هر کسی نگران کننده است. اما بسیاری از خانم‌ها یا آقایان به این فکر می‌کنند که باید رابطه خود را علی‌رغم وجود چنین مشکلاتی ادامه دهند و به عبارتی به از بین بردن شخص تازه‌وارد فکر می‌کنند.

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید بهتر است حتماً از یک مشاور خانواده هم کمک بگیرید. گاهی اوقات احساسات باعث می‌شود چشممان را به روی خطای طرف مقابل ببندیم و یا در شرایطی تصمیم به ادامه زندگی بگیریم که هیچ اطلاعی ازآنچه قرار است اتفاق بیفتد نداریم. به همین خاطر کمک گرفتن از مشاورین خانواده علاوه بر اینکه می‌تواند باعث حذف نفر سوم از رابطه باشد؛ کمک می‌کند تا همسرتان متوجه اشتباهش شده و برای گذر از این موضوع کم ضررترین راه را انتخاب کنید.

حذف نفر سوم رابطه | چطور نفر سوم یک رابطه نباشیم

هر کسی یک رابطه عاطفی سالم و صمیمی می‌خواهد و به همین خاطر کمتر کسی عمداً خود را تبدیل به نفر سوم یک رابطه می‌کند. اما ممکن است شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که ناخواسته درگیر چنین رابطه‌ای شوید. پس به 4 عامل زیر که باعث این مساله می‌شود دقت کنید.

1- توجیهاتی راجع به رابطه اصلی

خیانتکار احتمالاً دلایل زیادی برای مطلوب نبودن زندگی اصلی خود (همان که همه از آن مطلع‌اند) می‌آورد؛ بی‌توجهی همسر به زندگی مشترک، اجباری بودن ازدواج، نبود علاقه متقابل، اختلاف در سلیقه، مشکلات جنسی، جدا نشدن به خاطر بچه‌ها و بسیاری از مسائل دیگر که غیراخلاقی نبودن ارتباط‌تان را توجیح کند. یا به عبارتی می‌گوید که حق قرار گرفتن در چنین شرایطی را دارید.

اما به خاطر داشته باشید که اگر واقعا با همسرش مشکل داشته باشد باید این مشکلات را برطرف کرده و یا برای پایان دادن به رابطه خود تصمیم بگیرد. یکی از اولین نشانه‌های تبدیل‌شدن به نفر سوم یک رابطه این است که چنین توجیهاتی را از طرف مقابل بپذیرید. توجه داشته باشید که خیانت خیانت است و هیچ چیزی آن را توجیه نمی‌کند، برای آشنایی با پیامدهای خیانت به همسر کلیک کنید.

2- حذف نفر سوم رابطه | امیدواری به تغییر کردن شرایط

گاه این شرایط به این خاطر ادامه پیدا می‌کند که امیدوارید در آینده چیزی تغییر کند. اگر انتظار دارید پس از مدتی تغییری در شرایط رابطه ایجاد کند، باید بدانید که این تنها شمایید که می‌تواند این تغییرات را ایجاد کنید. درنتیجه بهتر است با عزت‌نفس بالا و قاطعانه برای شرایط پیش‌آمده تصمیم‌گیری کنید.

3- ترس از تنهایی و وابستگی

ترس از تنهایی، وابستگی عاطفی، مالی یا هر نوع دیگری از وابستگی‌ها می‌تواند باعث شود که علی‌رغم مشکلاتی که در رابطه وجود دارد برای برطرف کردن آن‌ها اقدامی انجام ندهید. اگر احساس می‌کنید، او یا شما دچار این مشکل شده‌اید، بهتر است هر چه زودتر از یک مشاور کمک بگیرید، برای مراجع به مشاور نیازی به حضور شریک عاطفیتان نیست، می‌توانید به صورت انفرادی برای حل این موضوع درخواست کمک کنید.

4- حذف نفر سوم رابطه | بازی کردن نقش ناجی

شاید وقتی دلایل آقا/خانم برای برقراری رابطه با شخصی به‌غیراز همسرش را بشنوید، دلتان برای او بسوزد و احساس کنی وظیفه دارید او را از شرایط نامطلوبی که در آن قرارگرفته نجات دهید. در این شرایط شما نقش ناجی را به عهده گرفته‌اید، اما واقعیت این است که مسئولیتی در قبال او ندارید و با این رفتار تنها در حال آسیب زدن به خودتان هستید. او باید خودش برای رفع مشکلاتش اقدامی انجام دهد و شما قادر نیستید کاری برای او انجام دهید.

راه های خارج شدن از رابطه سه نفره

با توجه به مشکلاتی که رابطه سه‌نفره به‌خصوص برای نفر سوم به همراه دارد بهتر است هرچه سریع‌تر برای خروج از این رابطه تصمیم بگیرید. ازجمله اقداماتی که به شما برای این کار کمک می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پله اول: منطقی فکر کنید

در یک شرایط مناسب با خودتان نسبت به رابطه‌ای که در آن قرار دارید به‌خوبی فکر کنید. به این سؤال پاسخ دهید که چه عاقبتی برای این رابطه در نظر گرفته‌اید؟ چه هدفی از آن دارید و آیا احساس می‌کنید به این هدف خواهید رسید؟ با توجه به پاسخ‌هایی که برای این سؤالات در نظر می‌گیرید سعی کنید راجع به رابطه خود تصمیمی جدی بگیرید.

پله دوم: عزت‌نفس داشته باشید

همان‌طور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین دلایل این‌که به‌عنوان نفر سوم وارد یک رابطه می‌شوید ترس از تنهایی یا باور به این است که نمی‌توانید رابطه بهتری برای خود ایجاد کنید و یا فکر می‌کنید رابطه‌تان خاص است و به هر نحوی شده باید بهش برسید. به همین خاطر شاید یکی از راهکارهای اصلی برای خروج از این رابطه این است که به ارزش‌های خود باور داشته باشید و این حقیقت را بپذیرید که لیاقت حضور در یک رابطه کامل و واقعی را دارید.

پله سوم: با او صحبت کنید

با شریک عاطفی‌تان راجع به احساس و افکار خود صحبت کنید و از او بخواهید برای شرایط پیش‌آمده یک تصمیم جدی بگیرید. این کار کمک می‌کند تا با افکار او هم آشنا شوید و بهتر بتوانید برای شرایط تصمیم بگیرید.

پله چهارم: قطع کامل رابطه

وقتی تصمیم می‌گیرید رابطه‌ای را قطع کنید باید به‌طور کامل از رابطه خارج شوید. ادامه رابطه به‌عنوان دوستی‌های اجتماعی، همکاری یا هر چیز دیگر مشکلات بدتری ایجاد کند. پس بهتر است حتی عکس‌ها و رد خاطرات‌تان را هم پاک کنید.

پله پنجم: کمک بگیرید

اگر درگیر رابطه‌ای شده‌اید که باید نفر سوم آن باشید بهتر است راجع به شرایط خود از یک مشاور کمک بگیرید. شاید نتوانید از شرایط‌تان با اطرافیان صحبت کنید و حس می‌کنید مسائلی هست که باید یک آدم بیطرف به غیر از خودتان دو نفر به آن نگاه بیاندازد.

بدون در رابطه سه نفره گاهی چنان پیچیده می‌شود که نمی‌توانید به تنهایی تصمیم بگیرید و نیاز دارید تا کسی در این شرایط کمک کند. به همین خاطر بهتر است از یک مشاور بی‌طرف در این وضعیت کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان خیانت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره خیانت و در زمینه ازدواج و تعهد می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چطور نفر سوم را از یک رابطه حذف کنیم؟

بهتر است با همسرتان راجع به شرایط پیش‌آمده صحبت کنید و همچنین از یک مشاور کمک بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: حذف نفر سوم رابطه و راه های خارج شدن از رابطه سه نفره ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چه زمانی طلاق خوب است؟ چه زمانی باید طلاق گرفت ؟ از چه مردان و زنانی باید جدا شد؟ از مشکلات طلاق و پیامدهای منفی آن بسیار صحبت شده اما گاهی پایان دادن به یک رابطه برای هر دو طرف یا حداقل یکی از آن‌ها مفید است. به عبارتی می‌توان گفت طلاق همیشه هم بد نیست و می‌توان به عنوان راهکاری برای حل مسائل به آن نگاه کرد. اما این تنها در صورتی است که به‌واقع طلاق بهترین راهکار ممکن برای شما باشد. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم که چه زمانی برای طلاق خوب است یا به عبارتی چه موقع عمر زندگی مشترک شما واقعاً به پایان رسیده است. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

منبع : چه زمانی باید طلاق گرفت

چه زمانی باید طلاق گرفت؟

اختلاف و دلگیری جزء جدایی‌ناپذیر هر زندگی مشترکی است. هرگز نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که تماماً مثل شما فکر کند و به همین خاطر احتمالاً دیر یا زود در زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شوید. اما اگر به طلاق فکر می‌کنید، شدت مشکلات به قدری است که حتما باید در مورد آن با مشاور خانواده صحبت کنید.

اگر مشکل‌تان چندان جدی نیست، دعوا و اختلاف‌نظر هرروز اتفاق نمی‌افتد یا اگر فکر می‌کنید راهی برای برطرف کردن این شرایط وجود دارد، بهتر است به طلاق فکر نکنید.

در صورتی که مشکلات ریشه‌ای دارید که به راحتی حل نمی‌شود و ادامه ازدواج باعث بدتر شدن شرایط زندگی هر دوی شما شده بهتر است به طلاق به عنوان یه راه حل بنگرید. اما بازهم پیش از گرفتن هر تصمیمی از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند به شما کمک کنند راه‌های دیگری برای بهبود رابطه با همسرتان پیدا کنید و یا اگر واقعاً طلاق به نفع شما باشد، کمک خواهند کرد برای این شرایط و مشکلاتی که پس‌ازآن تجربه می‌کنید آماده شوید. ازجمله شرایطی که در آن‌ها بهتر است به طلاق فکر کنید عبارتند از:

1- نبود امنیت جانی یا روانی

اولین و مهم‌ترین شرط برای اینکه بتوانید به زندگی مشترک‌تان ادامه دهید این است که در کنار یکدیگر احساس امنیت کنید. اگر آرامش و امنیت در زندگی وجود ندارند بهتر است راجع به این موضوع کمی جدی‌تر فکر کنید.

برای مثال اگر همسرتان، شما یا فرزندتان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. به هر دلیلی (مثل بیماری‌های روحی یا اعتیاد) آسایش و امنیت روانی وجود ندارد و یا احساس می‌کنید آرامش و حال خوبی که باید در این زندگی به دست نمی‌آورید، بهتر است به تغییر شرایط فکر کنید. به خاطر داشته باشید تحمل این مشکلات از شما همسری نمونه نمی‌سازد، بلکه صرفاً باعث خواهد شد دیر یا زود درگیر مشکلات روحی بسیاری شوید.

2- رفتارهایی که طرف مقابل از آن‌ها پشیمان نیست

هر کسی در زندگی اشتباهاتی دارد که باعث می‌شود اطرافیان و بخصوص همسرش دلخور شود. اما نکته مهم این است که تا چه حد نسبت به اشتباه خود آگاهید؟ آیا تصمیمی برای جبران آن‌ها دارید یا فکر می‌کنید رفتارتان کاملاً درست بوده؟ اگر همسرتان مشکلات رفتاری مانند خیانت، ضرب و شتم، توهین و تحقیر یا هر کار دیگری کرده که باعث ناراحتی‌تان شده، اما همچنان حق‌به‌جانب رفتار می‌کند به معنای آن است که باز هم این رفتارها تکرار خواهند شد و به همین خاطر بهتر است برای زندگی خود فکر اساسی کنید.

3- وقتی هر کار ممکنی را امتحان کرده‌اید

طلاق همیشه اولین راهکاری نیست که به ذهن می‌رسد. گاهی باید راهکارهایی (مثل صحبت با همسر) درباره چیزی که ناراحت‌تان کرده و یا کمک گرفتن از مشاور خانواده را امتحان کنید. اما اگر همه این اقدامات را امتحان کرده و به این نتیجه رسیده‌اید که فایده‌ای ندارند، بهتر است به جدایی هم فکر کنید. طلاق اگرچه اولین یا بهترین راه نیست اما می‌تواند آخرین راهکار باشد. اگر بطور کامل از تغییر همسرتان یا آینده ارتباط با او ناامید هستید، بهتر است به گزینه طلاق توجه داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید : جلوگیری از طلاق

 

4- چه زمانی باید طلاق گرفت | سردی و طلاق عاطفی

اگر آن‌قدر از هم دور شده‌اید که احساس می‌کنید هیچ راهی برای تغییر شرایط وجود ندارد می‌توانید با طلاق شانس داشتن یک زندگی بهتر را برای خودتان فراهم کنید. اما همان‌طور که گفتیم همیشه نباید به هر دلیلی به سراغ طلاق بروید. سردی‌های عاطفی را می‌توان با راهکارهای مختلف از بین برد، اما اگر شما یا همسرتان هیچ دلیل و انگیزه‌ای برای تغییر این شرایط در خود احساس نمی‌کنید به این معناست که عمر رابطه عاطفی شما به انتهای خودش رسیده.

5- اختلاف نظرهای ریشه‌ای

اختلاف‌نظر و سلیقه در میان تمامی زوجین وجود دارد. اما گاهی اوقات این اختلاف‌ها بر سر مسائل بسیار مهم است یا همسرتان فکر می‌کند حتماً باید اعتقادات خود را کنار بگذارید و مانند او فکر کنید. برای مثال اگر همسرتان تلاش می‌کند سبک لباس پوشیدنتان را تغییر دهد یا همسرتان با شغل مورد علاقه تان مخالف بوده و آن را کسر شان می‌داند.

6- وابستگی‌های بیش‌ازحد

گاهی اوقات همسرتان به حدی به خانواده (پدر و مادرش) یا دوستان وابسته است که آن‌ها را در جریان همه مسائل زندگی خود قرار می‌دهد و بدون مشورت با آن‌ها هیچ تصمیمی نمی‌گیرد. به عبارتی این دیگران هستند که زندگی‌تان را کنترل می‌کنند. در چنین شرایطی بهتر است سعی کنید با همسرتان صحبت کنید و این مشکل را برطرف کنید. اما اگر او نمی‌تواند این اخلاق را تغییر بدهد به این معناست که هرگز نمی‌توانید زندگی مستقلی داشته باشید و این می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی‌تان ایجاد کند.

7- مشکلات جنسی

تحقیقات مشاورین خانواده نشان می‌دهد که دلیل بسیاری از طلاق‌ها مشکلات جنسی است. به دلیل شرمی که صحبت از مسائل جنسی در جامعه به همراه دارد؛ خیلی‌ها درباره آن صحبت نمی‌کنند و خود را موظف به ادامه زندگی با مشکل جنسی می‌دانند. اما به خاطر داشته باشید رضایت جنسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر مرد و زنی است که مستقیماً روی سلامت روان وی تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر اگر همسرتان در این زمینه مشکلی دارد و علی‌رغم تلاش‌هایی که داشته‌اید این موضوع بهبود نیافته، بهتر است به طلاق به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیش رویتان توجه داشته باشید.

 

چه زمانی باید طلاق گرفت | تصمیم‌گیری برای طلاق

اگر با هریک از دلایلی که بیان شد یا به هر دلیل دیگری احساس می‌کنید پایان دادن به زندگی مشترک بیش از ادامه آن به نفع شما است، بهتر است برای این تغییر در زندگی آماده شوید. آمادگی برای طلاق به این معناست که به‌خوبی با خودتان راجع به این موضوع فکر کنید و اگر تصمیم‌تان قطعی شده با کمک گرفتن از یک مشاور خانواده و وکیل حقوقی آگاهی خود را درباره مسائل آتی افزایش بدهید. برنامه‌ریزی برای زندگی پس از طلاق نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید از قبل به آن توجه داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 021664109012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چه زمانی باید به طلاق فکر کنیم؟

اگر مشکلات جدی بین شما و همسرتان وجود دارد که از بهبود آن‌ها ناامید شده‌اید و یا طرف مقابل تصمیمی برای تغییر ندارد بهتر است به طلاق به‌عنوان یک راهکار فکر کنید.

 


:: برچسب‌ها: چه زمانی باید طلاق گرفت ,
:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا مراحل دلبستگی در کودکان را می‌شناسید؟ اینکه کودک تمایل داشته باشد با مادر یا مراقب اولیه‌اش رابطه عاطفی عمیق و معناداری پیدا کند، در مراحل دلبستگی شکل می‌گیرد. کودک تمایل دارد با افراد گوناگونی در طی زندگی‌اش رابطه برقرار کند، به طوری که در حضور این افراد احساس رضایت و امنیت خواهد کرد. این ارتباط در دوران نوزادی و به صورت تدریجی شروع به شکل گیری کرده و تا پایان کودکی ادامه می‌یابد. فرایند دلبستگی در پایان کودکی اتمام می‌یابد اما تاثیرات ناشی از آن تا آخر عمر همراه فرد باقی می‌ماند. اگر این ارتباط به درستی شکل نگیرد مشکلات عاطفی و اجتماعی زیادی را در بزرگسالی برای فرزندتان به دنبال خواهد داشت. در ادامه مقاله به بررسی مراحل دلبستگی در کودکان و چگونگی شکل گرفتن آن می‌پردازیم.

 

منبع : مراحل دلبستگی در کودکان از نظر روانشناسان

 

مراحل دلبستگی در کودکان

دیدگاه بالبی می‌گوید دلبستگی در حقیقت یک پیوند عاطفی عمیق بین انسان و افراد خاص زندگی اوست. نیاز به داشتن دلبستگی یک نیاز مهم و اولیه در زندگی می‌باشد. این نیاز با نیز دیگری مشتق نشده و یکی از مهم‌ترین نیازها برای تحول شخصیت محسوب می‌شود.

بالبی در کنار دیدگاه خود دو کنش حمایتی و اجتماعی را نیز مطرح می‌کند. او می‌گوید کنش حمایتی برای فرزند احساس ایمنی به وجود می‌آورد و کنش اجتماعی رفتار دلبستگی را از مادر به نزدیکان و سپس افراد بیگانه گسترش می‌دهد.

فروید در نظریه‌ای که در مورد دلبستگی داشته، می‌گوید که دلبستگی از نیازهای نخستین دیگر به دست آمده است. با این مفهوم و تفسیر نیز دلبستگی در دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آشنایی با سبک های دلبستگی در کودکان کلیک کنید.

شکل گرفتن دلبستگی در کودکان و مراحل آن

شکل گیری دلبستگی موضوع بسیار مهمی است که نظریه‌های متفاوتی درباره آن گفته شده است. به طور کلی دلبستگی 4 مرحله دارد که در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

1. مراحل دلبستگی در کودکان | مرحله اول یا پیش دلبستگی

مرحله پیش دلبستگی اولین مرحله در ایجاد دلبستگی در کودکان می‌باشد. پیش دلبستگی از زمان تولد تا سه ماهگی کودک شکل می‌گیرد. در این مرحله کودک شما متوجه بعضی محرک‌ها در محیط اطراف خود می‌شود اما نمی‌تواند افراد را از یکدیگر تشخیص دهد. کودک در این مرحله قادر است که به چهره دیگران لبخند بزند. او می‌تواند صداهای کودکانه از خود در بیاورد یا با خارج شدن کسی از میدان بینایی‌اش گریه کند. این بازتاب‌ها و واکنش‌ها باعث می‌شود دیگران همراه کودک بمانند و با او ارتباط برقرار کنند. با توجه به اینکه کودک نمی‌تواند افراد را از یکدیگر تشخیص دهد، در نتیجه برای او فرقی نمی‌کند چه کسی مراقبش باشد.

2. مرحله دوم یا دلبستگی در حال شکل گیری

بین سه تا شش ماهگی مرحله دلبستگی در حال شکل گیری را تشکیل می دهد. طی این مرحله رشد ادراکی کودک نسبت به مرحله قبل بهتر شده است. شما به طور ملموسی ملاحظه می‌کنید که واکنش‌های او انتخابی‌تر شده‌اند. همچنین به محرک‌های آشناتر تمایل بیشتری نشان می‌دهند. در این مرحله کودک به مراقب اولیه‌اش بیشتر از سایر افراد واکنش نشان می‌دهد. در این مرحله کودک دوست دارد توسط مادر یا افراد نزدیک‌‌اش آرام شود.

کودک در این مرحله از  مراحل دلبستگی در کودکان می‌تواند بین افراد غریبه و آشنا تفاوت قائل شود. حافظه نقش بسیار مهمی در این مرحله دارد. با افزایش توانایی حافظه، چهره مادر بهتر در ذهن کودک ثبت می‌شود و به همین دلیل نسبت به او واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. 

3. مرحله سوم یا دلبستگی واضح

در این مرحله از شکل گیری دلبستگی، توانایی کودک در تشخیص مادر بهتر می‌شود. این مرحله در سن شش ماهگی تا 2 یا 3 سالگی ادامه پیدا می‌کند. کودک به صورت فعال به شما توجه کرده و از دیدنتان خوشحال می‌شود. کودک در این مرحله بهانه مادرش را می‌گیرد و در نبود او احساس ناراحتی می‌کند. این کودکان در این سن با نبود مادر ممکن است احساس اضطراب را تجربه کنند.

در همین راستا مفهومی به نام «اضطراب اجتماعی» شکل می‌گیرد. اضطراب جدایی به معنی این است که کودک در نبود شما به شدت احساس بی قراری می‌کند و خواهان برگشت شماست. البته بعد از برگشت مادر این اضطراب کمتر می‌شود. اضطراب جدایی در این سن هنجار به شمار می‌آید اما اگر ادامه یابد و در سنین بالاتر نیز خود را نشان دهد، ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی منجر شود.

4. مرحله چهارم یا ایجاد ارتباط متقابل

مرحله ایجاد ارتباط متقابل از سن دو یا سه سالگی تا پایان دوره کودکی است. در این مرحله از مراحل دلبستگی در کودکان قوه تفکر و فهم کودک بیشتر و تکامل یافته‌تر شده است. در این سن خردسال می‌تواند علت برخی رفتارهای مادر و اطرافیان را درک کند و به احساسات و حالت‌های مادر پی ببرد. در این سن کودک درک می‌کند که شما مجبورید گاهی او را ترک کنید. اگر اضطراب جدایی در این مرحله از زندگی کودکتان ادامه دار شد، می‌توانید از کمک متخصصان این زمینه بهره بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-اهمیت دلبستگی در کودکان چیست؟

اگر مراحل دلبستگی به درستی اتفاق بیوفتد، شما می‌توانید رابطه صمیمانه‌تری با فرزند خود داشته باشید. از این طریق نعمت زندگی شاد و به دور از مشکلات روانی را برای کودک خود به دنبال می‌آورید. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید دلبستگی سالم را در فرزند خود ایجاد کنید.

 

 

 

منبع : مراحل دلبستگی در کودکان از نظر روانشناسان

 



:: برچسب‌ها: مراحل دلبستگی در کودکان از نظر روانشناسان چگونه سیر می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مکیدن انگشت در کودکان یک واکنش طبیعی است و به طور معمول همه کودکان علاقه دارند انگشت خود را بمکند. اگر چه در اوایل میزان علاقه کودک به مکیدن انگشت بسیار زیاد است اما رفته رفته این عادت در او رو به کاهش می‌گذارد تا جایی که در 2 سالگی دیگر این عادت به طور کامل از بین می‌رود و نشانه‌ای از آن باقی نمی‌ماند. این در حالیست که برخی کودکان این عادت را بعد از 2 سالگی همچنان ادامه می‌دهند. اگر روند مکیدن انگشت بعد از 2 سالگی تداوم داشته باشد، والدین و اطرافیان کودک باید نسبت به سلامت روان فرزند خویش حساس شده و کودک خود را به روانشناس و متخصص کودک ارجاع دهند تا علل دخیل در این موضوع کشف و راهکارهای درمانی لازم به کار برده شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

منبع : مکیدن انگشت در کودکان

دلایل مکیدن انگشت در کودکان

عوامل مختلفی می‌توانند کودک را به مکیدن انگشت ترغیب نماید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-احساس ترس و اضطراب شدید
-نگرانی و بی قراری
-احساس گرسنگی
-رویش دندان
-احساس نیاز به خواب
-احساس امنیت

عوارض مکیدن انگشت در کودکان

انگشت مکیدن در کودکان عوارض و پیامدهایی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. مشکلات دندان

مکیدن مداوم انگشت در کودکان موجب آسیب رساندن بر شکل و استحکام دندان می‌گردد و مشکلاتی را در  رشد دهان و دندان آن‌ها ایجاد می‌کند.

2. عفونت ناخن

وقتی کودک برای مدت طولانی انگشت خود را می‌خورد، قارچ‎های میکروبی در اطراف ناخن رشد می‌کنند که سبب عفونی شدن ناخن گشته و آن را بسیار شکننده و حساس می‌کنند.

3. مکیدن انگشت در کودکان | برجسته شدن فک بالا

در نتیجه مکیدن دائم انگشت، فک بالا به سمت بیرون رشد می‌کند و فک پاین به سمت داخل بر می‌گردد. در این صورت تناسب لب و دندان از بین می‌رود و زیبایی کودک آسیب می‌بیند. 

4. لکنت زبان

تغییر شکل دندان‌ها و بیرون آمدن فک بالا، نحوه صحبت کردن کودک را دچار اختلال می‌کند. عدم روان بودن صحبت کردن در کودک به شکل لکنت زبان خود را نمایان می‌سازد.

5. تغییر شکل انگشت

با مرور زمان سر انگشت پهن و بزرگ می‌شود و با شکل انگشتان دیگر کاملا تفاوت پیدا می‌کند. عدم تناسب شکال انگشتان ترکیب اجزای دست را به هم ریخته و آن را به شکل غیر عادی در می‌آورد.

درمان مکیدن انگشت در کودکان

راهکارهای درمانی که متعاقباً ذکر خواهند شد، روش‌های درمانی ساده و خانگی هستند که برای کودکان بین 3 تا 4 سال کاربردی و مفید می‌باشند اما در صورتی که کودک عادت مکیدن انگشت را پس از 4 سالگی ادامه دهد، حتما باید از راهنمایی‌های یک روانشناس حرفه‌ای بهره برد.

1. پرت کردن حواس کودک

اینکه پدر و مادر بدانند کودک در چه زمان و مکان‌هایی بیشتر انگشت خود را می‌‌مکد، کمک بسیار زیادی به تسریع روند درمان می‌کند زیرا می‌توانند این موقعیت‌ها را محدود کنند و مانع از قرار گرفتن کودک در آن مکان‌ها شوند.

2. مکیدن انگشت در کودکان | تنبیه نکردن کودک

با توجه به اینکه مکیدن انگشت به یک رفتار غیر ارادی در کودک تبدیل می‌شود و کودک بدون اینکه کنترلی داشته باشد، انگشت خود را می‌خورد، تنبیه کردن هیچ فایده‌ای نخواهد داشته و بالعکس باعث تشدید این موضوع می‌شود.

3. گفتگو با کودک

آگاهی یافتن کودک نسبت به پیامدهای رفتار خود باعث می‌شود انگیزه بیشتری پیدا کند تا عادت مکیدن انگشت را ترک نماید. گفتن جملاتی مانند اینکه ” زیر ناخن‌هایت پر از میکروب است و به سلامتی تو آسیب می‌رساند” کودک را بر می‌انگیزد تا رفتار ناصحیح خود را کنار بگذارد.

4. ایجاد محیط آرام برای کودک

اگر متوجه شده اید که وقتی کودک در موقعیت های اضطراب انگیز و ترسناک قرار می گیرد، بیشتر به مکیدن انگشت خود میل پیدا می کند می توانید آن موقعیت های ترسناک و اضطراب آور را کاهش بدهید و به احساس آرامش روانی کودک خود کمک نمایید.

5. مکیدن انگشت در کودکان | نشان دادن فیلم

می‌توانید فیلمی در مورد مکیدن انگشت و عوارض بد آن تهیه کنید و به کودک نشان دهید. به دلیل الگو پذیری کودک از فیلم‌های کارتونی، استفاده از این نوع فیلم‌ها کمک زیادی به حل مساله خواهد کرد.

6. پاداش و تشویق

می‌توانید به کودک بگویید که اگر عادت مکیدن انگشت را ترک نماید به او پاداش خواهید داد و آنچه را که دوست دارد برایش می‌خرید. برای آینکه پاداشت و تشویق افراطی نشود، می‌توانید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. 

7. استفاده از روکش‌های انگشتی

این روکش‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که انگشتان دست را کاملا می‌پوشاند و حالت پلاستیکی دارند، معمولا کودکان میلی به خوردن این روکش ندارند و کم کم عادت خود را ترک می‌کنند.

8. کمک گرفتن از روانشناس

در بسیاری از موارد انگشت مکیدن کودکان از ترس، اضطراب و مشکلات عاطفی نشات می‌گیرد. در این شرایط می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناس، دلیل آن را بیابید و با راهکارهای اصولی این مساله را بر طرف سازید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-آیا مکیدن انگشت در کودکان به احساس آرامش و امنیت آن‌ها کمک می‌کند؟

کودکان وقتی انگشت خود را می‌خورند، تعارضات درونی خود را تا حد زیادی آرامش می‌بخشند و احساس راحتی بیشتری به دست می‌آورند.

-کودکان بالای 5 سال بیشتر تحت تاثیر چه عواملی اقدام به مکیدن انگشت خود می‌کنند؟

در بیشتر کودکان بالای 5 سال، علت اصلی گرایش آن‌ها به مکیدن انگشت، اختلالات عاطفی و روانی است. برای حل این مسائل می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

 

 

 

منبع : مکیدن انگشت در کودکان

 



:: برچسب‌ها: مکیدن انگشت در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از مارمولک یا هرپتوفوبیا یکی از انواع فوبیای خاص است که در دسته فوبیای حیوانات قرار دارد. کسانی که دچار هرپتوفوبیا هستند هنگام دیدن مارمولک بسیار مضطرب می‌شوند و حتی از فکر به آن نیز بیزارند. این ترس می‌تواند آنقدر شدید شود که عملکرد روزانه را تحت تاثیر قرار داده و منجر به مشکلاتی در زمینه اجتماعی و ارتباطی شود. در این مقاله در مورد علائم، علل و روش‌های درمان ترس از مارمولک توضیحات بیشتری را ارائه کرده ایم. برای اشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

منبع : ترس از مارمولک

آشنایی با علائم هرپتوفوبیا یا ترس از مارمولک

هرپتوفوبیا یا ترس از خزندگان که ترس از مارمولک را نیز شامل می‌شود، نوعی فوبیای اختصاصی است و در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی به عنوان یک اختلال اضطرابی معرفی شده است. کسانی که دچار این فوبیا هستند در مواجهه با مارمولک ترس و اضطراب بسیار شدید و غیرمنطقی تجربه می‌کنند. شدت ترس ابراز شده با خطر تهدیدکننده واقعی هم خوانی ندارد. از جمله علائم اضطرابی که در حین مواجهه با مارمولک پدید می‌آیند باید به افزایش تعریق، بالا رفتن تپش قلب، لرزش دست‌ها، تنگی نفس و حالت تهوع اشاره کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که مبتلایان به هرپتوفوبیا هنگام فکر کردن به مارمولک یا دیدن تصویر آن نیز دچار علائم اضطرابی شده و تلاش می‌کنند به هیچ وجه با آن رو به رو نشوند. ترس آن‌ها به قدری زیاد است که عملکرد روزمره‌شان در ابعاد مختلف زندگی تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می‌یابد. برای آشنایی با سایر انواع فوبیای حیوانات کلیک کنید.

علل دچار شدن به ترس از مارمولک

متخصصان بر این باورند که دچار شدن به هر نوع فوبیای خاص یک دلیل واحد ندارد، بلکه مجموعه‌ای از عوامل زیستی و محیطی می‌توانند در این مضوع دخیل باشند. البته در اکثر موارد وجود یک تجربه ناخوشایند به خصوص در دوران کودکی دیده می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند در بروز هرپتوفوبیا تاثیرگذار باشند، اشاره کرده‌ایم.

1- داشتن یک خاطره ناخوشایند

در اکثر موارد فوبیاها با یک خاطره ناخوشایند در گذشته به خصوص در دوران کودکی ارتباط دارند. برای مثال کسی که در بچگی توسط یک خزنده نظیر مار آسیب دیده در ادامه ممکن است از مار و هرگونه خزنده مشابه با آن نظیر مارمولک نیز بترسد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

2- یادگیری مشاهده ای

یادگیری مشاهده‌ای یکی از علل اصلی بروز ترس‌های غیرمنطقی یا همان فوبیاست. در همین راستا پژوهش‌ها نشان می دهند کسانی که یکی از اعضای نزدیک خانواده‌شان به ترس از مارمولک مبتلاست، بیش از سایرین امکان دارد که دچار این اختلال اضطرابی شود.

3- عوامل ژنتیکی

شیوع فوبیاها در اعضای خانواده پژوهشگران را به مطالعات زیستی و ژنتیکی علاقه‌مند کرده است. نتایج پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که ترس‌ها به طور ژنتیکی قابلیت انتقال به نسل‌های آینده را دارند. در نتیجه ممکن است که به طور زیستی و بالقوه نسبت به دیگران در برابر این ترس آسیب پذیرتر باشیم.

فوبیاهایی که درمان نشوند، به مرور تشدید می‌شوند و یا تبدیل به مشکل اضطرابی دیگری خواهند شد.

روش های درمان ترس از مارمولک

پژوهش‌های انجام شده روی انواع فوبیای اختصاصی نشان می دهد که این مشکل تا حد زیادی به درمان‌های روانشناختی نظیر درمان شناختی رفتاری و مواجهه درمانی جواب می‌دهد. در ادامه به رایج‌ترین درمان‌ها برای بهبود علائم ترس از مارمولک اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

1- درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری درمانگر ریشه احساسات ناخوشایند و رفتارهای ناسازگار بیمار را در افکار تحریف شده او می‌داند. در نتیجه تلاش می‌کند تا عقاید آسیب رسان و تحریف شده ذهن مراجع را شناسایی کند و آن‌ها را با افکار سالم جایگزین نماید. همچنین در این رویکرد فنونی نظیر ریلکسیشن و تکنیک‌های تنفسی برای کمک به خودآرام سازی در موقعیت‌های استرس زا به فرد آموزش داده می‌شود.

2- مواجهه درمانی ترس از مارمولک

مواجهه درمانی یکی از رایج‌ترین درمان‌های شناخته شده دنیا در درمان اختلال اضطرابی فوبیای خاص است. در این رویکرد درمانگر تلاش می کند تا موقعیت‌های ترسناک برای مراجع را در یک پیوستار سلسله مراتبی مشخص کند و سپس گام به گام به او یاری برساند تا بتواند با ترس‌هایش مواجه شود. برای مواجهه با هر موقعیت ترسناک تعدادی تکنیک خودآرام‌سازی نظیر ریلکسیشن و تنفس دیافراگمی نیز به فرد آموزش داده می‌شود.

3- غرقه سازی

در غرقه سازی که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت بیمار را به یک باره با موقعیتی که بیش از همه از آن واهمه دارد، مواجه می‌کردند. اما پژوهش‌های بعدی نشان داد که این درمان ممکن است برای همه مراجعین مناسب نباشد و منجر به بروز مشکلات اضطرابی دیگر شود.

بیشتر بخوانید : درمان قطعی فوبیا

4- دارو درمانی

اگر میزان ترس بسیار زیاد باشد و به روان درمانی به اندازه کافی پاسخ ندهد درمانگر مراجع را به یک روانپزشک ارجاع می‌دهد تا در کنار جلسات مشاوره درمان دارویی را نیز آغاز کند. از جمله داروهایی که برای فوبیاهای اختصاصی تجویز می‌شود عبارتند از بتابلوکرها، بنزودیازپین‌ها و مهارکننده‌های سروتونین. توجه داشته باشید که این داروها حتما باید زیر نظر متخصص مصرف شوند استفاده سرخود از آن ها به هیچ وجه مجاز نمی‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چه زمانی ترس از مارمولک به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می شود؟

زمانی که این ترس در زندگی روزمره تان تاثیر بگذارد برای مثال باعث شود که از رفتن به مناظر طبیعی خودداری کنید باید گفت که این مشکل باعث افت عملکردی در شما شده و نیاز به درمان دارد.



:: برچسب‌ها: ترس از مارمولک ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال حرکات قالبی نوعی مشکل حرکتی است که به عنوان یکی از اختلالات رشد عصبی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی به آن اشاره شده است. در این اختلال یکسری حرکات تکراری و بی‌فایده به طور اجنتاب ناپذیری انجام می‌شود که به عملکرد روزانه بیمار آسیب می رسانند. از جمله این حرکات می‌توان به گاز گرفتن خود یا کوبش سر اشاره کرد. از آنجا که این اختلال اغلب در کودکی آغاز می‌شود، تصور بر مادرزادی بودن آن است، در حالی که این مساله در اثر عوامل غیرژنتیکی ایجاد می‌شود. درادامه در مورد نشانه‌ها، علل و درمان حرکات قالبی صحبت کرده‌ایم. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید..

منبع : اختلال حرکات قالبی چه علائمی دارد

آشنایی با  نشانه ها و علائم اختلال حرکات قالبی

اختلال حرکات قالبی نوعی مشکل حرکتی است که در آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی به عنوان یکی از اختلالات رشد عصبی معرفی شده است. علائم این اختلال به شرح زیر می‌باشد.

الف) فرد رفتارهای حرکتی ظاهرا بی‌فایده و تکراری را از خود خود نشان می‌دهد که به نظر حالت جبری دارند. از جمله این حرکات می‌توان به کوبش سر، گاز گرفتن یا ضربه زدن به خود، تکان دادن یا حرکات موجی دست‌ها و جنباندن بدن اشاره کرد.

ب) این حرکات تکراری با عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا سایر فعالیت‌های روزانه فرد تداخل داشته و می‌توانند زمینه بروز آسیب به خود را برای او ایجاد کنند.

ج) علائم اختلال حرکات قالبی در اوایل دوران رشد و نمو بروز پیدا می‌کنند.

د) رفتارهای حرکتی تکراری ناشی از اثرات فیزیولوژیک یک ماده یا یک بیماری عصبی نیست. همچنین علائم این اختلال با یک اختلال رشدی یا روانی دیگر به طور بهتری توجیه نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید : اختلال تیک

 

میزان شیوع اختلال حرکات قالبی

حرکات قالبی ساده نظیر جلو و عقب رفتن یا همان تکان دادن بدن در خردسالان و به خصوص در دوران رشد شایع است (حرکات قالبی پیچیده کمتر دیده می‌شود). پژوهش‌های آماری انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که این حرکات به طور کلی در میان کودکان از شیوع 3 تا 4درصدی برخوردار هستند.

اما نتایج مطالعات اختصاصی که روی کودکان مبتلا به کم‌توانی ذهنی انجام شده، نشان می‌دهد که 4 الی 16درصد آن‌ها دچار حرکات قالبی و خودآسیبی هستند و هرچه کم‌توانی ذهنی بیشتر باشد، احتمال این حرکات افزایش می‌یابد. برای مثال شیوع این حرکات در کودکانی که به علت کم‌توانی ذهنی در مراکز نگهداری زندگی می‌کنند حدود 10 الی 15 درصد است.

دلایل و علت بروز اختلال حرکات قالبی

متخصصان بر این باورند که اختلال حرکات قالبی مسئله‌ای تک علیتی نیست بلکه این مشکل از تعامل فاکتورهای محیطی و زیستی مختلف پدید می‌آید که در ادامه به توضیح هرکدام از آن ها پرداخته‌ایم.

1- عوامل محیطی موثر در بروز اختلال حرکات قالبی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که انزوای اجتماعی عامل خطر بسیار مهمی برای اقدامات خود تحریکی است که می‌تواند به مرور زمان به حرکات قالبی تکراری و خود آسیب رسان تبدیل گردد. عوامل محیطی استرس زا نیز می‌توانند رفتارهای قالبی را آشکار نمایند. در همین راستا ترس می‌تواند تعادل فیزیولوژیک بدن را به هم بزند و در نتیجه منجر به افزایش دفعات بروز رفتارهای قالبی گردد.

اضطراب ریشه اصلی اختلالات حرکات قالبی یا حرکات کلیشه است، پس با رفع عامل اضطراب زا امکان درمان و بهبود فراهم خواهد شد.

2- عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی موثر در بروز اختلال حرکات قالبی

متخصصان بر این باورند که هرچه کارکرد شناختی بیمار ضعیف‌تر باشد، خطر بروز حرکات قالبی بیشتر و میزان پاسخ به مداخلات درمانی در او کمتر خواهد بود. در همین راستا پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حرکات قالبی در بین افراد مبتلا به انواع متوسط تا بسیار شدید کم‌توانی ذهنی شایع‌تر از سایر افراد است. رفتارهای تکراری خود آسیب رسان می‌توانند فنوتیپ یک سندروم عصبی ژنتیکی باشند.

برای مثال در سندروم لش نیهان هم حرکات قالبی دیستونیک و هم حرکات خود آسیب رسان نظیر گاز گرفتن لب‌ها دیده می‌شود. همچنین در برخی بیماری‌های طبی نظیر عفونت گوش میانی، ناراحتی دندانی و رفلاکس معدی و مری نیز این گونه از حرکات دیده می‌شوند.  

درمان اختلال حرکات قالبی

در درمان اختلال حرکات قالبی متخصصان سلامت روان بیش از هرچیز بر مهارت کنترل استرس تاکید می‌کنند، چرا که این مشکل در اثر استرس و تنش‌های محیطی بیشتر بروز پیدا می‌کند. رویکرد اصلی روان‌درمانگران برای بهبود علائم این اختلال، رفتاردرمانی است. چرا که اکثر مبتلایان به این مشکل از کم‌توانی‌های ذهنی رنج می‌برند و در نتیجه به درمان‌های شناختی که نیازمند بهره هوشی بالاتری است جواب نمی‌دهند.

چه زمانی از دارو باید استفاده کرد؟

در درمان رفتاری روانشناس تلاش می‌کند تا عوامل تقویت کننده رفتارهای آسیب‌زا را شناسایی کرده و با تکنیک‌های مختلف آن‌ها را شرطی زدایی کند. در شرایطی که شدت اختلال زیاد است و یا فرد به روان درمانی به خوبی پاسخ نمی دهد روانشناس در کنار جلسات مشاوره مراجعه به یک روانپزشک را هم توصیه می کند. در درمان دارویی این اختلال معمولا از ضد افسردگی ها و آنتی سایکوتیک ها استفاده می شود. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

داروهای اعصاب و روان حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند و هرگونه استفاده خودسر از آن‌ها عوارض جانبی ناخوشایندی برای بیمار خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تفاوت حرکات قالبی و تیک چیست؟

سن شروع حرکات قالبی معمولا پایین‌تر است (اغلب زیر 3 سالگی آغاز می‌شود). در حالی که متوسط شروع اختلال تیک بین 5 تا 7 سالگی است. هم چنین حرکات قالبی الگو و مکان با ثبات‌تری نسبت به تیک دارند. حرکات قالبی باثبات‌تر، موزون‌تر و طولانی‌تر از تیک هستند اما حرکات تیک عموما کوتاه، سریع و نوسان دار می‌باشد.



:: برچسب‌ها: اختلال حرکات قالبی چه علائمی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال حرکات قالبی نوعی مشکل حرکتی است که به عنوان یکی از اختلالات رشد عصبی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی به آن اشاره شده است. در این اختلال یکسری حرکات تکراری و بی‌فایده به طور اجنتاب ناپذیری انجام می‌شود که به عملکرد روزانه بیمار آسیب می رسانند. از جمله این حرکات می‌توان به گاز گرفتن خود یا کوبش سر اشاره کرد. از آنجا که این اختلال اغلب در کودکی آغاز می‌شود، تصور بر مادرزادی بودن آن است، در حالی که این مساله در اثر عوامل غیرژنتیکی ایجاد می‌شود. درادامه در مورد نشانه‌ها، علل و درمان حرکات قالبی صحبت کرده‌ایم. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید..

منبع : اختلال حرکات قالبی چه علائمی دارد

آشنایی با  نشانه ها و علائم اختلال حرکات قالبی

اختلال حرکات قالبی نوعی مشکل حرکتی است که در آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی به عنوان یکی از اختلالات رشد عصبی معرفی شده است. علائم این اختلال به شرح زیر می‌باشد.

الف) فرد رفتارهای حرکتی ظاهرا بی‌فایده و تکراری را از خود خود نشان می‌دهد که به نظر حالت جبری دارند. از جمله این حرکات می‌توان به کوبش سر، گاز گرفتن یا ضربه زدن به خود، تکان دادن یا حرکات موجی دست‌ها و جنباندن بدن اشاره کرد.

ب) این حرکات تکراری با عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا سایر فعالیت‌های روزانه فرد تداخل داشته و می‌توانند زمینه بروز آسیب به خود را برای او ایجاد کنند.

ج) علائم اختلال حرکات قالبی در اوایل دوران رشد و نمو بروز پیدا می‌کنند.

د) رفتارهای حرکتی تکراری ناشی از اثرات فیزیولوژیک یک ماده یا یک بیماری عصبی نیست. همچنین علائم این اختلال با یک اختلال رشدی یا روانی دیگر به طور بهتری توجیه نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید : اختلال تیک

 

میزان شیوع اختلال حرکات قالبی

حرکات قالبی ساده نظیر جلو و عقب رفتن یا همان تکان دادن بدن در خردسالان و به خصوص در دوران رشد شایع است (حرکات قالبی پیچیده کمتر دیده می‌شود). پژوهش‌های آماری انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که این حرکات به طور کلی در میان کودکان از شیوع 3 تا 4درصدی برخوردار هستند.

اما نتایج مطالعات اختصاصی که روی کودکان مبتلا به کم‌توانی ذهنی انجام شده، نشان می‌دهد که 4 الی 16درصد آن‌ها دچار حرکات قالبی و خودآسیبی هستند و هرچه کم‌توانی ذهنی بیشتر باشد، احتمال این حرکات افزایش می‌یابد. برای مثال شیوع این حرکات در کودکانی که به علت کم‌توانی ذهنی در مراکز نگهداری زندگی می‌کنند حدود 10 الی 15 درصد است.

دلایل و علت بروز اختلال حرکات قالبی

متخصصان بر این باورند که اختلال حرکات قالبی مسئله‌ای تک علیتی نیست بلکه این مشکل از تعامل فاکتورهای محیطی و زیستی مختلف پدید می‌آید که در ادامه به توضیح هرکدام از آن ها پرداخته‌ایم.

1- عوامل محیطی موثر در بروز اختلال حرکات قالبی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که انزوای اجتماعی عامل خطر بسیار مهمی برای اقدامات خود تحریکی است که می‌تواند به مرور زمان به حرکات قالبی تکراری و خود آسیب رسان تبدیل گردد. عوامل محیطی استرس زا نیز می‌توانند رفتارهای قالبی را آشکار نمایند. در همین راستا ترس می‌تواند تعادل فیزیولوژیک بدن را به هم بزند و در نتیجه منجر به افزایش دفعات بروز رفتارهای قالبی گردد.

اضطراب ریشه اصلی اختلالات حرکات قالبی یا حرکات کلیشه است، پس با رفع عامل اضطراب زا امکان درمان و بهبود فراهم خواهد شد.

2- عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی موثر در بروز اختلال حرکات قالبی

متخصصان بر این باورند که هرچه کارکرد شناختی بیمار ضعیف‌تر باشد، خطر بروز حرکات قالبی بیشتر و میزان پاسخ به مداخلات درمانی در او کمتر خواهد بود. در همین راستا پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حرکات قالبی در بین افراد مبتلا به انواع متوسط تا بسیار شدید کم‌توانی ذهنی شایع‌تر از سایر افراد است. رفتارهای تکراری خود آسیب رسان می‌توانند فنوتیپ یک سندروم عصبی ژنتیکی باشند.

برای مثال در سندروم لش نیهان هم حرکات قالبی دیستونیک و هم حرکات خود آسیب رسان نظیر گاز گرفتن لب‌ها دیده می‌شود. همچنین در برخی بیماری‌های طبی نظیر عفونت گوش میانی، ناراحتی دندانی و رفلاکس معدی و مری نیز این گونه از حرکات دیده می‌شوند.  

درمان اختلال حرکات قالبی

در درمان اختلال حرکات قالبی متخصصان سلامت روان بیش از هرچیز بر مهارت کنترل استرس تاکید می‌کنند، چرا که این مشکل در اثر استرس و تنش‌های محیطی بیشتر بروز پیدا می‌کند. رویکرد اصلی روان‌درمانگران برای بهبود علائم این اختلال، رفتاردرمانی است. چرا که اکثر مبتلایان به این مشکل از کم‌توانی‌های ذهنی رنج می‌برند و در نتیجه به درمان‌های شناختی که نیازمند بهره هوشی بالاتری است جواب نمی‌دهند.

چه زمانی از دارو باید استفاده کرد؟

در درمان رفتاری روانشناس تلاش می‌کند تا عوامل تقویت کننده رفتارهای آسیب‌زا را شناسایی کرده و با تکنیک‌های مختلف آن‌ها را شرطی زدایی کند. در شرایطی که شدت اختلال زیاد است و یا فرد به روان درمانی به خوبی پاسخ نمی دهد روانشناس در کنار جلسات مشاوره مراجعه به یک روانپزشک را هم توصیه می کند. در درمان دارویی این اختلال معمولا از ضد افسردگی ها و آنتی سایکوتیک ها استفاده می شود. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

داروهای اعصاب و روان حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند و هرگونه استفاده خودسر از آن‌ها عوارض جانبی ناخوشایندی برای بیمار خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تفاوت حرکات قالبی و تیک چیست؟

سن شروع حرکات قالبی معمولا پایین‌تر است (اغلب زیر 3 سالگی آغاز می‌شود). در حالی که متوسط شروع اختلال تیک بین 5 تا 7 سالگی است. هم چنین حرکات قالبی الگو و مکان با ثبات‌تری نسبت به تیک دارند. حرکات قالبی باثبات‌تر، موزون‌تر و طولانی‌تر از تیک هستند اما حرکات تیک عموما کوتاه، سریع و نوسان دار می‌باشد.



:: برچسب‌ها: اختلال حرکات قالبی چه علائمی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر منفی فیلم پورن بر نوجوان بر عملکرد تحصیلی و توانایی او در کنترل نیازجنسی قابل ملاحظه هست. نوجوانی بازه سنی است که فرزندتان برای اولین بار با نیازهای جنسی خود مواجه شده، اما راه کنترل آن‌ها را بلد نیست و به همین خاطر احتمالاً به سمت تماشای فیلم‌های پورن، خودارضایی یا بسیاری از مشکلات دیگر کشیده می‌شود. طبیعتاً وظیفه والدین این است که فرزندشان را از این خطرها دور نگه دارند اما تا آموزشی نباشد نتیجه‌ای هم نمی‌توان انتظار داشت. در ادامه ابتدا به دلایل و تاثیرات و راه‌های مناسب برای جلوگیری از این موضوع پرداخته‌ایم. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

منبع : تاثیر فیلم پورن بر نوجوان چگونه است

دلایل تماشای پورنو گرافی در نوجوانی

پیش از هر چیز باید دید که چرا نوجوانان به تماشای فیلم‌های پورن علاقه نشان می‌دهند؟ فرزندتان در این سن برای نخستین بار با نیازهای جنسی خود مواجه می‌شود. این نیازها کاملاً واقعی هستند و نوجوان را به سمت برقراری رابطه جنسی می‌کشانند، در حالی که راهکارهای کنترل نیاز جنسی را نمی‌داند و همین‌طور در فضایی قرار گرفته که فیلم‌های پورنوگرافی به‌راحتی و از طریق اینترنت یا تلفن همراه در دسترس او قرار دارند. این مسئله در کنار کنجکاوی‌هایش به کشف جنس مخالف و رابطه جنسی باعث می‌شود تا نسبت به تماشای این فیلم‌ها علاقه پیدا کند. برای اشنایی با خصوصیات دوران نوجوانی کلیک کنید.

تأثیر تماشای فیلم پورن بر نوجوان

تماشای فیلم یا عکس‌های پورنوگرافی در هر زمان و برای هر گروه سنی می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد، اما تأثیرات آن در میان نوجوانان بیشتر خواهد بود. ازجمله تأثیراتی که این موضوع روی نوجوانان خواهد داشت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

اختلال در عملکرد جنسی

یکی از اولین تأثیرات منفی پورنوگرافی این است که با مشاهده این تصاویر احساس می‌کنید واقعیت رابطه جنسی همان چیزی است که می‌بیید. این موضوع باعث می‌شود نوجوان نسبت به خود و بدنش احساس مطلوبی نداشته باشد و در آینده نیز احتمالاً از برقراری رابطه جنسی سالم با دیگران ناتوان خواهد بود. زیرا سلول‌های عصبی مغز از ابتدا با موضوعاتی که در پورنوگرافی دیده می‌شود تحریک شده و این باعث می‌شود تا نتوانند از یک رابطه معمولی لذت ببرند. علاوه بر این نداشتن احساس رضایت از عملکرد جنسی باعث مشکلات بسیاری ازجمله سردمزاجی خواهد شد. برای آشنایی با مدیریت نیاز جنسی نوجوان کلیک کنید.

تاثیر فیلم پورن بر نوجوان | ناهنجاری‌های جنسی

صنعت پورنوگرافی معمولاً ناهنجاری‌هایی مثل رابطه‌های جنسی گروهی، سکس مقعدی یا روابط پر از خشونت را نشان می‌دهند و تماشای این محتواها برای طولانی‌مدت باعث می‌شود تا احساس کنید این روابط مشکلی ندارند. به عبارتی مشاهده این شکل از رابطه باعث می‌شود تا به داشتن چنین روابطی تشویق شوید و این می‌تواند نوجوان را در معرض ناهنجاری‌های بسیاری قرار دهد که درگیری با بیماری‌های مقاربتی یکی از پیامدهای منفی آن است.

مشکلات روحی

تحقیقات نشان می‌دهد میزان اضطراب و افسردگی در نوجوانانی که به تماشای فیلم‌های پورن علاقه دارند بیش از سایر همسالان است. این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. برای مثال ممکن است نوجوان به دلیل باورهای اخلاقی یا مذهبی از تماشای این برنامه‌ها احساس گناه کند و یا ممکن است درگیری ذهنی با این فیلم‌ها باعث شود از رسیدگی به سایر برنامه‌های روزانه خود مثل تحصیل یا ورزش جا بمانند.

تاثیر فیلم پورن بر نوجوان | اعتیاد به پورنو گرافی

اعتیاد به پورنوگرافی یکی از جدی‌ترین آسیب‌های تماشای این فیلم‌ها است. درواقع میزان تحریک مغزی و همین‌طور لذتی که به دنبال تماشای این فیلم‌ها برای‌ نوجوان ایجاد می‌شود تأثیری مشابه استفاده از مواد مخدر دارد و باعث می‌شود تا ذهن نوجوان او را برای انجام دوباره این کار تحریک کند و این می‌تواند تا جایی پیش برود که نوجوان از بسیاری از کارهای روزانه برای تماشای فیلم‌های پورن دست بردارد.

وظایف والدین در از بین بردن تاثیر فیلم پورن بر نوجوان

اولین و مهم‌ترین چیزی که فرزندتان را به سمت تماشای فیلم‌های پورن می‌کشاند کنجکاوی است. بسیاری از والدین احساس می‌کنند نباید راجع به مسائل جنسی با فرزندشان صحبت کنند و این باعث می‌شود او به دنبال پیدا کردن پاسخ سؤال‌هایش از راه‌های دیگر باشد. به همین خاطر سعی کنید رابطه دوستانه‌ای با فرزندتان داشته باشید و اطلاعات لازم درزمینهٔ بلوغ و همین‌طور مسائل جنسی را خودتان به او بدهید.

اگر متوجه شده‌اید فرزندتان به پورنوگرافی علاقه دارد، سعی کنید تا جای ممکن از رفتارهای تند و تنبیه نوجوان خودداری کنید. در این شرایط با او دوستانه صحبت کنید و سعی کنید برای این موضوع راه‌حل دیگری پیدا کنید. به خاطر داشته باشید بدرفتاری تنها باعث خواهد شد تا فرزندتان ازاین‌پس مخفیانه به رفتارهای خود ادامه دهد.

اهمیت مشاوره

نوجوانی دوره سنی بسیار بحرانی است که با حجم زیادی از تغییرات همراه است، درحالی‌که برای آن‌ها به حد کافی آماده نیستند و این می‌تواند شرایط روحی او را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. به همین خاطر بهتر است در تربیت فرزند نوجوان خود از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. آشنایی با بلوغ و تغییرات آن و همین‌طور راهکارهای کنترل نیاز جنسی ازجمله موضوعاتی هستند که یک مشاور می‌تواند در مورد آن‌ها به فرزند شما کمک کند. علاوه بر این کمک گرفتن از مشاورین درصورتی‌که فرزندتان درگیر اعتیاد به تماشای پورنوگرافی و یا روابط جنسی زودهنگام شده می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

تماشای فیلم پورن چه تأثیرات منفی روی نوجوان خواهد داشت؟

افزایش احتمال ناهنجاری‌ها و کژکاری‌های جنسی، اعتیاد به فیلم‌های پورن و همین‌طور بیماری‌های روحی ازجمله پیامدهای منفی تماشای این فیلم‌ها می‌باشد.

چطور از تماشای فیلم پورن در فرزندم جلوگیری کنم؟

تا جای ممکن با تندی و پرخاشگری با فرزندتان رفتار نکنید و سعی کنید موضوعات جنسی را برای وی توضیح بدهید تا به دلیل کنجکاوی‌های جنسی به سراغ این محتواها نرود.



:: برچسب‌ها: تاثیر فیلم پورن بر نوجوان چگونه است ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تمایل به رابطه سه نفره شاید برای‌تان موضوع عجیبی به نظر برسد بااین‌حال برخی از زن و شوهرها نسبت به این موضوع تمایل دارند یا آن را امتحان کرده‌اند. کسب لذت جنسی بیشتر، مخفی کردن عیوب جنسی و جلوگیری از خیانت ازجمله موضوعاتی هستند که این زوجین به‌عنوان دلیلی برای این تمایل بیان می‌کنند، اما در کنار لذت بیشتر مسائلی مانند از بین رفتن صداقت و محبت در زندگی یا بروز بسیاری از پیچیدگی‌ها و مشکلات در رابطه عاطفی ازجمله پیامدهایی هستند که به دنبال میل به این رابطه شکل می‌گیرند. پس بهتر است راجع به این تمایل در خود یا همسرتان حساس باشید و اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی قدرتی در برطرف کردن آن را ندارید حتما از مشاور کمک بگیرید.

منبع : تمایل به رابطه سه

چه کسانی تمایل به رابطه جنسی سه نفره دارند؟

رابطه جنسی سه‌نفره شکل جدید اما در حال گسترشی از برقراری رابطه جنسی است که در آن سه نفر به‌صورت هم‌زمان حضور دارند. شاید اصلی‌ترین دلیل بروز این شکل از رابطه این باشد که طرفین احساس می‌کنند رابطه آن‌ها گرمای کافی را ندارد و باید تغییراتی در آن ایجاد کنند. بر اساس آماری که از یک تحقیق منتشر شده درصد بالایی از مردان/زنان به این شکل از رابطه تمایل دارند و حداقل در تخیلات جنسی خود آن را تصور می‌کنند اما گروه دیگری هستند که به دنبال تحقق بخشیدن به تخیلات جنسی خود هستند و سعی می‌کنند رابطه جنسی سه‌نفره را تجربه کنند.

اگرچه تمایل به رابطه سه‌نفره موضوعی است که در بسیاری از مواقع جدی گرفته نمی‌شود و خیلی‌ها آن را به‌عنوان یک تنوع‌طلبی در نظر می‌گیرند، اما با توجه به پیامدهای مخربی که این شکل از رابطه به همراه خواهد داشت، بهتر است درصورتی‌که شما یا شریک احساسی‌تان این تمایلات را در ذهن دارید، قبل از هر چیز ابتدا راجع به این موضوع از یک مشاور راهنمایی بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : رابطه با زن شوهردار

 

دلایل تمایل به رابطه سه نفره

تنوع‌طلبی جنسی

برقراری رابطه جنسی طولانی‌مدت با یک نفر برای برخی افراد دشوار است و آن‌ها پس از مدتی احساس می‌کنند رابطه جنسی‌شان نیاز به تنوع دارد. با توجه به اینکه برقراری رابطه جنسی هم‌زمان با بیش از یک نفر یکی از رایج‌ترین فانتزی‌های جنسی است، احتمالاً این تصور پیش از سایر راهکارها برای ایجاد تنوع به ذهن می‌رسد.

تمایل به رابطه جنسی برای کسب لذت بیشتر

برقراری رابطه جنسی با بیش از یک نفر یا تماشای رابطه میان دیگران برای بعضی‌ها لذت جنسی بیشتری به همراه دارد و آن‌ها به همین خاطر به دنبال رابطه سه‌نفره هستند. این درخواست برای کسب لذت بیشتر معمولاً از طرف آقایان مطرح می‌شود و نفر سومی که وارد رابطه می‌شود، زن است. اما در برخی مواقع این درخواست از جانب زنان مطرح می‌شود و مرد دیگری به‌عنوان نفر سوم وارد رابطه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : رابطه با مرد متاهل

 

الگوبرداری از پورنو گرافی

رابطه‌های سه نفره یا حتی بیش از سه نفر یکی از شایع‌ترین و پرطرفدارترین شکل‌های برقراری رابطه جنسی در صنعت پورنوگرافی است که باعث می‌شود این شکل از رابطه به‌عنوان الگویی در ذهن مخاطبین شکل بگیرد و آن‌ها تصور کنند برای دستیابی به لذت جنسی می‌بایست این شیوه از رابطه را تجربه کنند.

تمایل به رابطه سه نفره برای جلوگیری از خیانت

گاهی اوقات ترس از خیانت شریک عاطفی فرد را به سمت برقراری رابطه جنسی سه‌نفره سوق می‌دهد. این افراد احساس می‌کنند اگر روابط همسر یا شریک عاطفی آن‌ها زیر نظر خودشان اتفاق بیفتد و یا به او در این مسائل کمک کنند احتمال پنهان‌کاری یا مواجه‌شدن با خیانت در آینده کمتر خواهد شد.

ترس از تنهایی

هنگامی‌که همسرتان از شما می‌خواهد وارد رابطه سه‌نفره شوید، چه احساسی را تجربه خواهید کرد؟ بسیاری از زنان/مردان چون می‌ترسند همسرشان (شریک جنسی‌شان) به خاطر بی‌توجهی به نیازهای جنسی او را ترک کند، پس برای باقی ماندن در رابطه عاطفی به این خواسته تن می‌دهد. اما در این شرایط بهتر است به این موضوع فکر کنید که با قبول چنین شرایطی عملاً خود را در همان تنهایی که از آن می‌ترسیدید قرار خواهید گرفت. در چنین شرایطی بهتر است پیش از تصمیم‌گیری از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مخفی نگه‌داشتن ناتوانی‌های جنسی

یکی از دلایل تمایل به رابطه سه نفره این است که مرد/زن می‌خواهد با کمک گرفتن از دیگران ناتوانی‌های جنسی خود را مخفی نگه دارد. نداشتن اعتمادبه‌نفس جنسی یا احساس کافی نبودن برای لذت دادن به شریک احساسی باعث خواهد شد تا به دنبال برقراری روابط سه‌نفره باشد و از این طریق شرایط لذت جنسی را برای طرف مقابل فراهم کند.

درخواست رابطه سه نفره از جانب همسر

وقتی با چنین درخواستی از جانب همسرمان مواجه می‌شویم، باید چه برخوردی داشته باشیم؟ این سؤال برای بسیاری از کسانی که درگیر چنین پیشنهادی شده‌اند ایجاد خواهد شد. در اولین قدم بهتر است به‌جای هرگونه رفتار تند و پرخاشگرانه با همسرتان صحبت کنید و ببینید دلیل درخواست وی از شما چیست؟ در بسیاری از مواقع این درخواست به دلیل تمایل به کسب لذت بیشتر یا تنوع در رابطه جنسی مطرح می‌شود. در چنین شرایطی با همسرتان صحبت کنید و سعی کنید مشکلاتی که در رابطه جنسی شما پیش آمده را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها با کمک یکدیگر راه‌حل‌هایی را در نظر بگیرید. می‌توانید در این زمینه از مشاورین متخصص درزمینهٔ روانشناسی مسائل جنسی کمک بگیرید.

 اگر با این درخواست مخالف هستید و علی‌رغم همه تلاش‌هایی که برای بهبود شرایط می‌کنید همسرتان همچنان به برقراری رابطه جنسی سه‌نفره تمایل دارد، شاید بهتر باشد راجع به رابطه عاطفی خود با یک متخصص خانواده صحبت کنید و تصمیمات جدی‌تری را برای رابطه خود بگیرید.

عواقب رابطه سه نفره برای زن و شوهرهایی که با توافق همدیگه رابطه سه نفره برقرار می کنند، در بلند مدت مشخص می شود.

چرا باید تمایل به رابطه سه نفره را سرکوب کرد؟

مخالفت با برقراری این شکل از رابطه به این خاطر است که اگرچه رابطه جنسی سه‌نفره می‌تواند در کوتاه‌مدت لذت بیشتری را برای شما فراهم کند، اما در ادامه باعث بروز پیامدهای منفی جدی در رابطه خواهد شد که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

1- از بین رفتن صمیمیت میان زوجین

تعهد در تمامی زمینه‌ها و به‌خصوص مسائل جنسی یکی از مهم‌ترین عواملی است که رابطه عاطفی شما را در شرایط مطلوب نگه می‌دارد. هنگامی‌که شما خودتان این تعهد را از بین می‌برید باید انتظار داشته باشید که رابطه عاطفی میان شما و همسرتان نیز دچار مشکلات جدی خواهد شد. برخی افراد تصور می‌کنند رابطه جنسی از سایر بخش‌های زندگی آن‌ها جداست و به‌خوبی می‌توانند این شرایط را مدیریت کرده یا از کل زندگی خود کنار بگذارند اما درواقع نتایج تحقیقات نشان‌دهنده این است که این شکل از برقراری رابطه دیر یا زود باعث از بین رفتن صمیمیت عاطفی میان زوجین خواهد شد و رابطه آن‌ها را دچار چالش خواهد کرد. گاهی اوقات طلاق و جدایی نیز به دنبال این شرایط ایجاد خواهد شد.

2- بروز مشکلات روحی

مشکلات روحی به‌خصوص از دست دادن اعتمادبه‌نفس جنسی، احساس پوچی و همین‌طور سرخوردگی و افسردگی ازجمله پیامدهای برقراری رابطه جنسی سه‌نفره هستند. درواقع این شکل از رابطه این احساس را در فرد ایجاد می‌کند که او به‌تنهایی برای ایجاد لذت و آرامش در همسر خود کافی نیست و یا همسرش دیگران را به وی ترجیح می‌دهد. این موضوع باعث خواهد شد تا مشکلات روحی بسیاری برای فرد ایجاد شود.

3- گسترش پیدا کردن خواسته‌های جنسی

یکی از مشکلات برقراری رابطه جنسی سه‌نفره این است که این رابطه‌ها تبدیل به آغازی برای حرکت به سمت سایر ناهنجاری‌های جنسی نظیر رابطه با تعداد افراد بیشتر خواهد شد. همان‌طور که پس از مدتی برقراری رابطه جنسی دونفره برای فرد یکنواخت شده و او به سمت رابطه سه‌نفره تمایل پیدا کرده، دیر یا زود این شکل از رابطه نیز برای فرد عادی شده و او به دنبال کسب تجارب لذت‌بخش دیگر نیز خواهد بود. به همین خاطر بهتر است از ابتدا مرزهای خود را در این روابط مشخص کرده و نسبت به آن‌ها پایبند باشید.

4- شما چیزی به دست نخواهید آورد

اگر احساس می‌کنید موافقت‌کردن با این درخواست همسرتان باعث می‌شود از خیانت وی جلوگیری کنید و یا محبت و حضور او را برای خود نگه دارید بهتر است بدانید که تن دادن به این شکل از رابطه دستاوردی برای شما نخواهد داشت و تنها باعث می‌شود تا همه‌چیز را با دست خودتان و هرچه سریع‌تر از بین ببرید. به همین خاطر به این موضوع توجه داشته باشید که با موافقت با این قبیل روابط شما سودی را برای خود ایجاد نخواهید کرد.

برای دریافت مشاوره خیانت و در زمینه ازدواج و تعهد می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

در مقابل درخواست همسرم برای رابطه جنسی سه نفره چطور واکنش نشان دهم؟

بهتر است با همسرتان صحبت کنید و دلایل او را برای این پیشنهاد بررسی کنید. سپس سعی کنید با یکدیگر راهکارهای دیگری را برای حل مشکلاتتان پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی قادر نیستید در برابر این شرایط مقاومت کنید بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

چرا برخی افراد به برقراری رابطه سه‌نفره تمایل دارند؟

کسب لذت بیشتر یا ایجاد تنوع در رابطه جنسی، الگوبرداری از فیلم‌های پورن و یا تمایل به مخفی کردن ناتوانی‌های جنسی ازجمله دلایل این موضوع هستند.



:: برچسب‌ها: تمایل به رابطه سه ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برفک دهان نوزاد چیست و به چه علتی به وجود می‌آید؟ برفک دهان نوزاد مشکل بسیار شایعی است که تقریبا در بین تمامی نوزادان دیده می‌شود و دلیل آن می‌تواند ضعیف بودن سیستم ایمنی باشد. شکل ظاهری برفک دهان به صورت لکه‌های سفید در دهان نوزادان است و می‌تواند باعث شود که نوزاد در هنگام شیر خوردن کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشد و بی قراری کند. این عفونت گاهی در ناحیه پوشک نوزاد نیز دیده می‌شود که به صورت جوش‌های ریز می‌باشد. برفک دهان و پوشک نوزاد می‌تواند باعث مشکلات مراقبتی برای کودک و والدین او شود اما جای نگرانی نیست و با کمک متخصص و انجام دستورالعمل‌هایی ساده نوزاد سریعا بهبودی پیدا می‌کند. در ادامه به طور جامع درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید. 

منبع : برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد چیست؟

برفک یک عفونت قارچی شایع در بین نوزادان است که به شکل لکه‌های سفید و زرد رنگ بر زبان، لثه، دیواره داخلی و سقف دهان نوزاد ایجاد شده و باعث بی قراری کودک هنگام شیر خوردن می‌شود. به طور کلی تعداد محدودی از قارچ‌های کاندیدا آلبیکانس در بزاق دهان همه افراد وجود دارد اما اگر رشد و تکثیر آن‌ها زیاد شود به صورت عفونت در می‌آید و نوزاد را اذیت می‌کند. اگرچه ایجاد این لکه‌های قارچی مشکل جدی به حساب نمی‌آید ولیکن باید در جهت بر طرف کردن آن اقدام کرد. به ویژه زمانی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، این عفونت قارچی می‌تواند به مادر منتقل شود.

تشخیص وجود برفک در دهان نوزاد

شباهت زیادی بین این لکه‌های سفید رنگ و شیر دلمه بسته در دهان کودک وجود دارد. برخی مادران به خصوص مادرانی که تجربه چندانی از فرزند پروری ندارند، ممکن است نتوانند این دو مورد را از هم تشخیص دهند. یکی از ساده‌ترین روش‌های افتراق بین برفک دهان و شیر دلمه بسته این است که برفک، به صورت لایه لایه بر روی اجزای داخلی دهان نوزادان ایجاد می‌شود و هنگام کنده شدن، لکه قرمز و گاهی خونریزی ایجاد می‌کند. از دیگر علائم وجود برفک در دهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مهم‌ترین نشانه برفک دهان نوزاد لکه‌هایی به رنگ سفید یا زرد کمرنگ روی زبان، لب‌ها، داخل گونه‌ها و حتی در انتهای دهان و نزدیک به گلو است.
  • این لکه‌ها ثابت هستند و با شستن دهان از بین نمی‌رود.
  • برفک دهان باعث می‌شود دهان نوزاد زخم شده و نوزاد نتواند سینه مادر و یا سر شیشه را میک بزند.
  • قرمز شدن اطراف لب‌ها و زبان.
  • درد ناشی از برفک دهان که نوزاد را بی تاب می‌کند.

برفک پوشک نوزاد

همانطور که گفتیم ویروسی که برفک دهان را ایجاد می‌کند در ناحیه پوشک نوزاد نیز می‌تواند ظاهر شود و به صورت جوش‌های ریز بروز نماید. از علائم مشهود برفک پوشک نوزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بروز جوش‌های قرمز که در کناره‌های چین‌های کفل دیده می‌شود.
  • در کنار جوش‌های قرمز ممکن است جوش‌های سفید و چرکی نیز دیده شود.
  • گاهی تاول‌هایی قرمز در مجاور ناحیه تناسلی نوزاد شکل می‌گیرد.
  • جوش‌ها و تاول‌های ایجاد شده در اثر تحریک و دست زدن دردناک می‌شود و نوزاد به گریه می‌افتد.

علل ایجاد برفک در دهان نوزاد

قارچ کاندیدا البیکنس

این قارچ عامل اصلی بروز برفک دهان یا برفک پوشک نوزاد است که ممکن است از محیط آلوده یا بدن مادر به نوزاد منتقل شود. رشد بیش از حد این قارچ می‌تواند مشکل ساز شود و در صورت بروز آن در دهان یا پوشک نوزاد باید نسبت به درمان آن اقدام گردد.

عفونت مهبل در مادر

ممکن است مادر در زمان زایمان دچار عفونت مهبل باشد. وقتی نوزاد در حال خارج شدن از رحم مادر است، احتمال تماس با قارچی‌های عفونی ناحیه واژن بالا می‌رود و نوزاد با این قارچ‌های عفونی درگیر می‌شود.

لوازم آلوده

با گذشت مدت زمان کوتاهی نوزاد دوست دارد هر آنچه که در اطرافش قرار دارد، در دهان بگذارد. اشیاء و لوازم اطراف ممکن است آلوده باشند و میکروب‌های ناشی از آن‌ها با بزاق دهان ترکیب شود. در نتیجه عفونت قارچی اتفاق افتاده و لکه‌های زرد رنگ بر زبان و لثه کودک ایجاد می‌شود.

نارس بودن نوزاد

به طور تقریبی می‌توان گفت نوزادان نارس، یعنی نوزادانی که قبل از هفته 37 بارداری به دنیا می‌آیند نسبت به نوزادانی که رشد کامل داشته‌اند، بیشتر پذیرای مخمر قارچی (برفک دهان) هستند.

ایمنی ضعیف بدن

گاهی بدن نوزاد به دلیل عدم رشد کافی سیستم ایمنی ضعیف است و در نتیجه نسبت به افزایش رشد قارچ کاندیدا مقاومت لازم را ندارد.

عوارض وجود برفک دهان در نوزاد

همانطور که ذکر شد، ایجاد لایه‌های پوسته پوسته و سفید رنگ در اجزای داخلی دهان کودک چندان عوارض جدی بر جای نمی‌گذارد و خطر تهدید کننده‌ای محسوب نمی‌شود. اما اگر مراقبت‌های لازم صورت نگیرد ممکن است ریه ها، کبد، دستگاه گوارش کودک و دیگر اجزای داخلی بدن او را در گیر نماید. برای آشنایی با تمامی نکات مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

درمان برفک دهان نوزاد

برفک عارضه‌ای است که به دلیل عفونی شدن بزاق دهان ایجاد می‌شود و ممکن است علاوه بر نوزادان در بزرگسالان نیز دیده شود. روش‌های درمانی برای این دو گروه متفاوت است. بزرگسالان حتی با درمان‌های خانگی ساده نیز می‌توانند در کمترین زمان برفک دهان را از بین ببرند در حالی که در نوزادان این کار بهتر است توسط متخصص انجام گیرد. به منظور ضدعفونی کردن دهان نوزاد می‌توان از مخمرهای قارچی و محلول پراکسید هیدروژن استفاده کرد.

در صورتی که متخصص داروی نیستامین را به منظور از بین بردن برفک دهان نوزاد تجویز نماید، باید دقت داشته باشید که نباید این دارو را به شکلی به نوزاد خوراند که یکباره بلع شود، بلکه باید دهان نوزاد به داروی نیستامین آغشته گردد. مصرف داروی نیستامین می‌بایست تا یک هفته پس از رفع برفک دهان ادامه یابد. همچنین به منظور تاثیر گذاری داروی هیستامین پس از مصرف آن به مدت 40 دقیقه نباید به نوزاد شیر داد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا عفونت قارچی دهان نوزاد به دیگر اجزای بدن سرایت می کند؟

گاهی به علت عدم رسیدگی های لازم و انجام ندادن مراقبت های بهداشتی، عفونت قارچی به روده باریک انتقال می یابد و  باعث ایجاد کهیر می شود.

چگونه می توان از انتقال قارچ کاندیدا به پستان مادر جلو گیری کرد؟

شستشوی مداوم سینه با محلول جوش شیرین و یا دارو های ضد قارچ در زمینه جلوگیری از انتقال قارچ بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

 

 

 

منبع : برفک دهان نوزاد

 

 


:: برچسب‌ها: برفک دهان نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا تنبیه کودکان صحیح است؟ شکل گیری شخصیت کودک بستگی به نوع برخورد پدر و مادر دارد. برای شکل‌گیری شخصیتی سالم و بهنجار اجتماعی، باید به نحوی صحیح و درست با کودک برخورد شود. بایدها و نبایدهای دوران کودکی باید به دور از افراط و تفریط به اجرا در بیاید. کودک باید یاد بگیرد همانطور که کار مثبت و پسندیده او تشویق می‌شود، در صورت انجام رفتار ناشایست نیز با برخورد جدی پدر و مادر مواجه می‌شود. والدین در برابر خطاهای رفتاری کودک خود شیو‌ه‌های مختلفی را  به کار می‌گیرند که به طور شایع “تنبیه کردن کودک” از شیوه‌های مشترک فرزند پروری تمامی پدر و مادر‌ها به حساب می‌آید. اما تنبیه کردن چه اصولی دارد و چگونه باید اعمال شود؟ با آگاهی از اصول تنبیه کودکان و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید به بهترین نحو فرزند خود را تربیت نمایید. برای اطلاع از مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع : تنبیه کودکان

تنبیه چیست؟

تنبیه یک روش انضباطی است که به کودک یاد می‌دهد تا رفتار نامطلوب خود را کاهش دهد. به واسطه تنبیه کردن به کودک شوک روانی وارد می‌شود و او با رفتار جدی والدین و بزرگترها رو رو می‌گردد. تنبیه به شکل‌های مختلف اعم از نگاه خشم آلود، ممنوعیت از انجام کار مورد علاقه، کاهش ساعات تفریح، بی اعتنایی و حتی تنبیه بدنی قابل انجام است.

اصول و شیوه صحیح تنبیه کودکان

تنبیه کودکان اصولی دارد که اگر مطابق با آن‌ها تنبیه را انجام دهید، می‌تواند در تربیت کودک موفقیت آمیز باشد اما در غیر این صورت تنها باعث مشکلاتی در شخصیت و تربیت کودکتان خواهد شد. اصول تنبیه به شرح زیر هستند:

1. تنبیه قابل اجرا باشد

اگر کودک رفتار خطایی انجام دهد که مستحق مجازات و تنبیه گردد، باید با عواقب کار اشتباه خود رو به رو شود. والدین باید تنبیهی برای کودک قرار دهند که قابل اجرا باشد و کودک عملا با آن رو به رو شود. به طور مثال گفتن اینکه به مدت یک ماه از خانه خارج نخواهی شد” یک تنبیه غیر قابل اجراست چرا که پس از گذشت چند ساعت حال روحی شما بهتر می‌شود و عصبانیت‌تان فروکش می‌کند. در نتیجه به محض اینکه بخواهید خانه را ترک کنید از ترس اینکه کودک در خانه تنها بماند و اتفاق ناگواری رخ دهد، او را با خود همراه خواهید ساخت.

2. تنبیه باید متناسب با اشتباه کودک باشد

اگر خطای رخ داده توسط کودک چندان با اهمیت نیست و نتیجه تلخی به همراه نداشته، نباید به صورت افراط گونه با او برخورد نمود. در قبال اشتباهات کوچک، تنبیهات کوچک لازم است. محرومیت از تماشای تلویزیون به مدت 1 ساعت و و تنبیهاتی از این قبیل می‌تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد.

3. تنبیه کودکان | عدم توجه به کودک و بی اعتنایی کردن به او

کودکان به شدت به والدین خود دلبستگی دارد و خواستار اینند که در مواقع مختلف نظر پدر و مادر را به خود جلب نمایند و مورد حمایت عاطفی آن‌ها قرار بگیرند. می‌توان از همین مسئله به عنوان یک شیوه تنبیه استفاده کرد و هنگامی که کودک خطایی انجام داد، به او بی اعتنایی نمایید. به این ترتیب کودک یاد می‌گیرد تا زمانی که رفتار ناخوشایند خود را ترک نکند، محبت شما را دریافت نخواهد کرد. البته در نظر داشته باشید که بی اعتنایی نباید بیش از حد طول بکشد زیرا نتایج منفی به دنبال خواهد داشت.

4. محرومیت

محروم کردن کودک از علایق و آنچه که مطابق میل اوست یک روش تنبیه خوب محسوب می‌شود‌. در برابر خطای کودک او را تا وقتی که عذر خواهی کند و از رفتار خود پشیمان شود از انجام کار های مورد علاقه‌اش محروم سازید. نقاشی کردن، تماشای کارتون و بازی کردن از کارهایی است که معمولا همه کودکان دوست دارند انجام دهند.

نکات طلایی در هنگام تنبیه کودکان

برای تربیت بهتر کودکان در هنگام تنبیه، نکاتی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را مد نظر قرار دهید. این نکات عبارتند از:

1. پدر و مادر اتفاق نظر داشته باشند

تنبیه زمانی نتیجه بخش خواهد بود و به عدم تکرار رفتار اشتباه منجر خواهد شد که پدر و مادر در اجرای تنبیه اتفاق نظر داشته باشند. اگر کودک برای فرار از تنبیه به والد دیگر متوسل شود و او را واسطه قرار دهد، این کار برایش به شکل عادت در خواهد آمد و در آینده به محض اینکه با تنبیه رو به رو شود به سراغ والد حمایت‌گر می‌رود و اشتباه خود را مجدد انجام می‌دهد.

2. تنبیه در قبال رفتار اشتباه است

در هنگام تنبیه کودک نباید از جملات و عباراتی استفاده کنید که کودک احساس کند او را دوست ندارید و از او بیزارید. شما باید به کودک بفهمانید که تعیین تنبیه فقط بخاطر کار اشتباه اوست نه بخاطر شخصیتش. او همچنان فرزند دلبند شماست و به او علاقه دارید، فقط رفتار اشتباهش را دوست ندارید.

3. تنبیه کودکان | تمرین رفتار صحیح

شاید کودک ناخواسته دچار اشتباه می‌شود و به تصور اینکه آن رفتار صحیح است آن را انجام می‌دهد. بهتر است نحوه انجام رفتار را با کودک خود در قالب بازی و گفتگو تمرین کنید و ابهامات او را برطرف سازید.

4. تنبیه مشخص شده را اجرا نمایید

تنبیه کردن کودک نباید فقط در مرحله حرف باقی بماند. باید به گفته خود جامه عمل بپوشانید. اگر تنبیه فقط در حد حرف باشد، کودک از تکرار کردن رفتار نادرست خود هراسی ندارد و مجدد آن را انجام می‌دهد. انجام عملی تنبیه باید به شکل قانون در بیاید و کودک اطمینان داشته باشد که شما به این راحتی نظر خود را تغییر نمی‌دهید و تا زمانی که رفتار اشتباش را ترک نکند، والدین از نظر خود بر نمی‌گردند.

5. تنبیه کودکان | رفتار جایگزین

در صورتی که کودک دچار خطایی شد، به جای اینکه عصبانی شوید و لحن بدی را به کار بگیرید، بهتر است کمی صبر کنید و درباره کار اشتباهی که انجام داده صحبت کنید. به او بگویید که بجای این رفتار نادرست که باعث ناراحتی پدر و مادر می‌شود، بهتر است کار دیگری را انجام دهد تا پدر و مادر خوشحال شوند. برای آموزش رفتار جایگزین به کودک می‌تواند از خدمات مشاوره کمک بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-آیا استفاده از روش تنبیه اتاق تنهایی در ترک رفتار نادرست موثر است؟

به منظور تنبیه کودک و کاهش عصبانیت والدین، فرستادن کودک به اتاق تنهایی روش موثری خواهد بود. کودک تا زمان مشخصی باید تنها در اتاق بماند و از بازی و تفریح محروم شود. اگر چه ممکن است در ابتدا کودکان گریه و زاری راه بیاندازند اما نباید در مقابل آن‌ها تسلیم شوید.

-آیا تهدید کردن کودک در ترک رفتار خطا، روش درستی خواهد بود؟

تهدید کردن نباید به شکلی باشد که کودک را بترساند و او را دچار اضطراب نماید. تنبیه یک رفتار جدید و منطقی است که در قبال خطا و اشتباه انجام می‌شود و قرار نیست باعث ایجاد اختلالات روانی در کودک گردد.

 

 

 

منبع : تنبیه کودکان

 

 


:: برچسب‌ها: تنبیه کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

طلاق به دلیل خیانت یکی از شایع‌ترین علل طلاق محسوب می‌شود. اما بعضی از زن و شوهرها با وجود چنین مساله‌ای باز هم توانسته‌اند که با هم بمانند و گاه حتی می‌بینیم که روابط‌شان بهتر از قبل هم شده است. اما راز موفقیت آن‌ها چیست؟ در قدم اول باید بدانید که هر رابطه‌ای منحصر به فرد بوده و نمی‌توانید آن را با کسی مقایسه کنید، در قدم دوم برای رسیدن به هر نتیجه دلخواهی باید اصول آن را بدانید و برای آن تلاش کنید. برهم زدن یک پیوند کار آسانی نیست و اگر به درستی صورت نگیرد، علاوه بر آسیب خیانت با مشکلات ناشی از طلاق هم باید دست و پنجه نرم کنید. در ادامه به توضیح نکاتی در ارتباط با این شرایط آورده‌ایم، اما برای رسیدن به یک نتیجه نهایی حتما از خدمات مشاوره باید بهره ببرید. برای اشنایی با روش های جلوگیری از خیانت کلیک کنید.

منبع : طلاق به دلیل خیانت شوهر یا زن

آیا طلاق به دلیل خیانت انتخاب درستی است؟

هنگامی‌که متوجه می‌شوید همسرتان خیانت کرده، موجی از احساسات منفی را تجربه خواهید کرد و درگیر این موضوع می‌شوید که بعدازاین باید چطور برخورد کنید؟ آیا ادامه این زندگی به صلاح است یا اینکه باید همه‌چیز را تمام کرد؟ برای اینکه بتوانید در این زمینه تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید به مسائل زیر دقت داشته باشید.

1- دلایل همسرتان را بشنوید

یکی از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین کارهایی که پس از مواجه‌شدن با خیانت باید انجام دهید این است که با همسرتان صحبت کنید و دلایل او را بشنوید. اگر او از کاری که کرده پشیمان نیست و احساس می‌کنید احتمال دارد به این رفتار ادامه بدهد، بهتر است به‌صورت جدی به طلاق فکر کنید. اما اگر همسرتان از رفتار خود پشیمان است و شما نیز احساس می‌کنید زندگی مشترکتان استحقاق فرصت دیگری را دارد بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

2- طلاق به دلیل خیانت | منصفانه رفتار کنید

دلایل همسرتان برای خیانت را بشنوید و همین‌طور با خود به این سؤال پاسخ دهید که واقعاً تا چه حد در شرایط پیش‌آمده مقصر بوده‌اید؟ شاید خیانت بهترین راهکاری نباشد که همسرتان به هر دلیلی به سراغ آن رفته، اما به‌هرحال خیانت نشان‌دهنده این است که در زندگی شما مشکلاتی وجود دارد. بهتر است منصفانه راجع به این شرایط فکر کنید و به این سؤال پاسخ دهید که تا چه حد در این شرایط مقصر بوده‌اید؟ حتی اگر پاسخ به این سؤال تأثیری در تصمیم‌تان برای طلاق نداشته باشد کمک خواهد کرد تا در روابط آینده خود با دقت بیشتری رفتار کنید.

3- آینده فرزندان

اگر از ازدواج‌تان صاحب فرزندی شده‌اید، یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید این است که طلاق شما چه تأثیری روی فرزندان خواهد داشت؟ به خاطر داشته باشید که هرگز نباید فرزندتان را درگیر اختلافی که میان شما و پدرش وجود دارد بکنید. به عبارتی فرزند شما نباید احساس کند پدر یا مادر خطاکاری داشته که به همسر خود خیانت کرده است. با این کار تصویر ذهنی او را از پدر یا مادر به هم می‌زنید و این باعث بروز بحران‌های روحی بسیاری برای فرزندتان خواهد بود. اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید چه چیزی بیشتر به نفع فرزندتان است و یا چطور باید او را در جریان تصمیم خود قرار دهید بهتر است در این زمینه از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

4- طلاق به دلیل خیانت | مشورت کنید

پیش از آنکه برای طلاق یا ادامه زندگی پس از خیانت تصمیم بگیرید، بهتر است از یک مشاور خانواده راهنمایی بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا در این شرایط بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

احتمال پشیمانی از خیانت بعد طلاق

گاهی اوقات زوج خیانتکار، مدتی پس از طلاق از رفتار خود پشیمان می‌شود و برای دلجویی از همسر و برگرداندن شرایط به حالت قبلی تلاش می‌کند. اگر این اتفاق برای شما یا هریک از آشنایانتان افتاده بهتر است به‌جای تصمیم‌های احساسی با دقت شرایط موجود را بررسی کنید.

گاه خشمی که از طرف مقابل داریم باعث می‌شود تمایلی به ادامه زندگی نداشته باشیم و گاهی نیز از روی احساسات تصمیم می‌گیریم و به زندگی خود برگردیم. اما بهترین اقدام این است که کمی صبورانه برخورد کنید. برای مدتی به خود و همسرتان زمان بدهید و در این مدت به‌دقت بررسی کنید که آیا همسرتان واقعاً از رفتار خود پشیمان است و آیا شما واقعاً می‌خواهید این فرصت مجدد را به او بدهید یا خیر. در پایان این مدت بهتر می‌توانید راجع به بازگشت خود به زندگی تصمیم بگیرید. برای آشنایی با سایر عوامل طلاق کلیک کنید.

چرا باید برای طلاق به دلیل خیانت مشاوره بگیریم؟

اگر با خیانت از طرف همسرتان روبه‌رو شده‌اید پیش از هر تصمیمی بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند به شما کمک کنند تا دلایل بروز این خیانت را پیدا کنید و همین‌طور شما را برای تصمیم‌گیری راجع به ادامه این زندگی یا طلاق راهنمایی خواهند کرد. اگر تصمیم شما این است که به زندگی خود ادامه دهید باید بتوانید راهکارهایی را برای بخشیدن همسرتان پیدا کنید و همین‌طور یاد بگیرید که چطور از تکرار این تجربه جلوگیری کنید. اما اگر می‌خواهید از همسرتان جدا شوید باید آمادگی‌های لازم برای طلاق را پیدا کنید. کمک گرفتن از مشاور شما را برای هریک از این تصمیم‌ها آماده خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا طلاق به دلیل خیانت طرف مقابل تصمیم درستی است؟

اگر همسر شما برای چندمین بار این کار را تکرار کرده و یا هیچ پشیمانی از رفتار خود ندارد بهتر است شما نیز راجع به ادامه زندگی خود تجدیدنظر کنید.

چطور به فرزندم بگویم می‌خواهم به دلیل خیانت از پدرش جدا بشوم؟

بهتر است تا جای ممکن فرزندتان را درگیر این موضوع نکنید و صرفاً به او بگویید میان شما اختلافاتی پیش آمده که دیگر نمی‌توانید در کنار هم زندگی کنید.



:: برچسب‌ها: طلاق به دلیل خیانت شوهر یا زن ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال تیک به انجام حرکات یا تولید صداهای غیرارادی و تکراری گفته می‌شود که فرد به طور اجتناب ناپذیری آن‌ها را از خود نشان می‌دهد. در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی متخصصان 3نوع مختلف را برای این اختلال در نظر گرفته‌اند که اختلال توره، اختلال تیک حرکتی یا صوتی مداوم و اختلال تیک گذرا را در برمی‌گیرد. تاکنون یک دلیل مشخص و روشن برای بروز این مشکلات صوتی یا حرکتی پیدا نشده با این حال کارشناسان عوامل محیطی و زیستی مختلفی را در بروز آن دخیل می‌دانند. برای آشنایی با علائم، علل و درمان اختلال تیک در ادامه با ما همراه باشید.

منبع : اختلال تیک در بزرگسالان

آشنایی با علائم و نشانه های انواع اختلال تیک

متخصصان سلامت روان به انواع حرکات یا اصوات که به صورت ناگهانی، سریع، تکراری و ناموزون ظاهر می‌شوند، تیک می‌گویند. در آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی 3 نوع خاص از اختلال‌تیک معرفی شده است که اختلال توره، تیک حرکتی یا صوتی مداوم و اختلال‌تیک گذرا را در برمی‌گیرد. در ادامه به توضیح علائم هریک از این اختلالات تیک پرداخته‌ایم.

اختلال توره

اختلال توره یکی از انواع اختلالات تیک است که در طی آن تیک‌های متعدد حرکتی و حداقل یک تیک صوتی در دوره‌ای از بیماری وجود دارند. دفعات بروز تیک‌ها در این اختلال همواره در نوسان است و کم و زیاد می‌شود، ولی پس از بروز اولین تیک، مشکلات حرکتی یا صوتی حداقل به مدت یک سال ادامه پیدا می‌کنند. نکته دیگری که در مورد اختلال توره وجود دارد سن شروع آن است که قبل از 18 سالگی اتفاق می‌افتد.

توجه داشته باشید که مشکلات حرکتی که در اثر مصرف کوکائین (یا هر عامل خارجی دیگری) بروز یابد یا در پی ابتلا به بیماری‌های عصبی نظیر هانتینگتون تظاهر می‌یابند، به عنوان اختلال توره در نظر گرفته نمی‌شوند.

اختلال تیک حرکتی یا صوتی مداوم (مزمن)

در این نوع از اختلال‌تیک، تیک‌های منفرد یا متعدد حرکتی یا صوتی در دوره‌ای از بیماری ظاهر می‌شوند ولی تفاوت آن با اختلال توره اینجاست که هردو (تیک حرکتی و صوتی) تجربه نمی‌شود؛ بلکه بیمار فقط درگیر یکی از آن‌ها خواهد بود. در این اختلال نیز دفعات تیک در نوسان است و میزان آن کم و زیاد می‌شود، اما پس از بروز اولین تیک دست کم مشکل بیمار تا یک سال طول خواهد کشید. سن شروع این اختلال همانند توره قبل از 18 سالگی است و علائم آن در پی مصرف یک ماده یا دچار شدن به یک بیماری طبی بروز نمی‌یابد.

اختلال تیک گذرا

در اختلال تیک گذرا تیک‌های منفرد یا متعدد حرکتی و یا صوتی دیده می‌شوند که برخلاف اختلال توره یا تیک مزمن کمتر از یک سال تداوم می‌یابند. سن شروع این اختلال زیر 18 سال است و همانند دو نوع دیگر از اختلال‌تیک در اثر مصرف یک ماده یا دچار شدن به یک بیماری طبی پدید نمی‌آید.

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی

علل بروز اختلال تیک

متخصصان بر این باورند که این مشکل در پی تعامل فاکتورهای مختلف شخصیتی، محیطی و ژنتیکی بروز می‌یابد و یک عامل مشخص موجب تیک‌ها نمی‌شود که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

1- علل شخصیتی یا مزاجی بروز اختلال تیک

عوامل شخصیتی یا مزاجی به صفات پایدار رفتاری گفته می‌شوند که اغلب ریشه‌های زیستی دارند. متخصصان بر این باورند که برخی ویژگی‌های مزاجی می‌توانند ریسک بروز اختلال‌تیک را افزایش دهند. برای مثال اضطراب، هیجانات بالا و خستگی تیک را تشدید کرده و برعکس آرامش یا انجام کارهایی با تمرکز بالا به بهبود آن کمک می‌کند.

از همین رو شخصیت‌هایی که همواره سطح بالایی از روان رنجوری را بروز می‌دهند و دارای برانگیختگی ذهنی بیشتری هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. این افراد ممکن است در موقعیت‌هایی نظیر شرکت در کنکور یا هر آزمون بزرگ دیگر، رفتن به مصاحبه شغلی و سایر مواردی از این دست تشدید اختلال تیک را تجربه کنند.

2-علل و عوامل محیطی

بررسی‌ها نشان می‌دهند گاهی مشاهده شکل تیک و یا شنیدن صدایی در شخص دیگری سبب بروز تیکی مشابه آنچه دیده یا شنیده در فرد مبتلا به تیک می‌شوند که اغلب اطرافیان (از روی ناآگاهی) آن را عمدی و هدفمند تلقی می‌کنند، زمانی که نزدیک‌ترین آدم‌های بیمار این طور فکر کنند این مسئله دردسرساز می‌شود. برای مثال تکرار حرکات رئیس شرکت یا معلم در کلاس می‌تواند یک شیطنت در نظر گرفته شود و پیامدهای ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

3-علل و عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

عوامل ژنتیکی و محیطی روی نحوه تظاهر و شدت علائم تیک تاثیرگذار هستند. برای مثال آلل‌های مختلفی می‌توانند خطر ابتلا به اختلال توره را افزایش دهند. در همین راستا انواع نادری از ژنتیک خانوادگی در اختلالات تیک شناسایی شده‌اند. عوارض دوران بارداری، سن بالای پدر، وزن پایین هنگام تولد و سیگار کشیدن مادر در طول حاملگی می‌توانند شدت تیک را افزایش دهند.

میزان شیوع اختلال تیک

اختلال تیک بیش از هر زمانی در دوران کودکی شایع است ولی در اکثر موارد گذراست. این اختلال در کودکان دبستانی چیزی در حدود 3 تا 8 در 1000 تخمین زده می‌شود. پسرها با نسبت 2 به1 تا 4 به 1 بیشتر از دختران درگیر انواع مختلف اختلال تیک می‌شوند. همچنین مطالعات آماری بیانگر شیوع کمتر این مشکل در بین آمریکایی‌های آفریقایی تبار و اسپانیایی تبار نسبت به سایر نژادهاست که این مسئله می‌تواند ناشی از دسترسی کمتر آن‌ها به تسهیلات پزشکی باشد.

درمان اختلال تیک

برای درمان اختلال تیک دو گزینه رواندرمانی و دارودرمانی پیش روی متخصصان قرار دارد. در رواندرمانی شما باید به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناس با درمانی گفتگو محور تلاش می‌کند تا نسبت به عوامل محیطی تشدید کننده تیک دسترسی پیدا کنند. او در همین راستا با استفاده از تکنیک‌های مختلف به مراجع می‌آموزد که چگونه آرامش خود را حفظ کرده و به مرور زمان از تعداد دفعات بروز تیک بکاهد.

از جمله تکنیک‌های درمانی برای اختلال‌تیک می‌توان به ریلکسیشن، فنون ذهن آگاهی، تکنیک های تنفسی، مراقبه و سایر روش‌های خود آرام سازی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : درمان اضطراب شدید

در شرایطی که تیک شدید باشد، حتما استرس‌های زیادی در زندگی وی وجود دارد، پس پاسخ دهی به درمان پایین است و مشکلات روانشناختی دیگری نیز مطرح هستند. در صورت شدت بالای علائم اضطراب روانشناس مراجع را به روانپزشک ارجاع می‌دهد تا درمان‌های دارویی را بگیرید. از جمله داروهایی که در این شرایط تجویز می‌شوند می توان به کلونیدین، گوانفاسینو رسپریدون اشاره کرد. برای آشنایی با علائم اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصطراب و افسردگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا اختلال تیک منشا زیستی و ژنتیکی دارد؟

متخصصان بر این باورند که عوامل ژنتیکی و محیطی در تعامل با یکدیگر در بروز این اختلال نقش دارند. تاکنون محققان فاکتورهای ژنتیکی مختلفی را پیدا کرده‌اند که منجر به بروز اختلال‌تیک می‌شوند.



:: برچسب‌ها: اختلال تیک در بزرگسالان ,
:: بازدید از این مطلب : 476
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشاوره شغلی چیست و به افراد چه کمکی می‌کند؟ انتخاب شغل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی هر فرد است. با این حال چگونه می‌توانید بفهمید برای چه کاری ساخته شده‌اید و چه شغلی بیشترین بازدهی را برای شما به همراه خواهد داشت؟ عوامل مختلفی نظیر تشویق‌های خانواده، نوع مدرک تحصیلی، علائق شخصی و فشارهای اجتماعی هرکدام ما را به سمتی سوق می‌دهند که ممکن است درنهایت نوعی سردرگمی و تشویش را به همراه داشته باشند. در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره تخصصی شغلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید دست به انتخاب مناسب‌تری بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 منبع : مشاوره شغلی

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی نوعی از خدمات روانشناسی است که به افراد در زمینه انتخاب شغل و مسیرهای آموزشی کمک می‌کند. مشاوران و روانشناسان در این جلسات به شما آموزش می‌دهند که چگونه با دید وسیع‌تری گزینه‌های پیش روی خود را ببینید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و بهترین مسیر را برای زندگی خود انتخاب نمایید.

 

 

انواع خدمات مرتبط با مشاوره شغلی

در مشاوره شغلی متخصصین از روش‌های مختلفی کمک می‌گیرند تا بتوانند در اتخاذ بهترین تصمیم به مراجعین خودیاری برسانند. از جمله خدماتی که آن‌ها در این جلسات ارائه می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– گرفتن تست‌های شخصیت شناسی و سایر آزمون‌های روانشناسی برای کشف بهتر ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های فرد

– گرفتن تست‌های استعدادیابی برای فهم بهتر اینکه فرد در چه کاری می‌تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد.

– برگزاری جلسات روان درمانی فردی برای کسانی که می‌خواهند شغل خود را عوض کنند و کمک به حل بحران‌ها و تعارض‌های مرتبط با آن

– بررسی سوابق آموزشی و تحصیلی مراجع برای کمک به هدف گزینی‌های بهتر در آینده

– آموزش برخی مهارت‌های شغلی نظیر برقراری ارتباط مؤثر، تمرین مصاحبه موفقیت آمیز و تقویت سخنرانی یا زبان بدن

برای دریافت مشاوره شغلی به چه کسی مراجعه کنم؟

برای اینکه بتوانید در زمینه شغل و حرفه خود از یک فرد مورد اطمینان کمک بگیرید لازم است به افرادی مراجعه نمایید که در این زمینه دارای تحصیلات حرفه‌ای بوده و در این حوزه سابقه فعالیت دارند. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در گرایش مشاوره یا روانشناسی برای ارائه خدمات مشاوره الزامی است. جهت دسترسی به بهترین متخصصین لازم است که به مراکز مشاوره‌ای مراجعه نمایید که از سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی دارای مجوز هستند.

بهترین زمان برای دریافت مشاوره

مشاوره شغلی تنها به بزرگ‌سالان یا کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و به دنبال کار می‌گردند اختصاص ندارد بلکه افراد می‌توانند از سنین پایین‌تر با کشف استعدادهای خود در مسیری حرکت کنند که در نهایت آن‌ها را به سمت یک شغل مناسب هدایت نماید. در نتیجه شما در هر سنی می‌توانید از مشاوره تخصصی استفاده کنید و حتی برای جهت دهی به فعالیت‌های کودک نیز از آن بهره بگیرید. در واقع مشاوره تخصصی شغلی می‌تواند به افراد از سنین پایین تا افراد میان‌سال یا سالمند که درگیر مشکلات پس از بازنشستگی هستند کمک نماید. 

مشاوره شغلی حضوری و غیرحضوری

امروزه با گسترش خدمات غیرحضوری افراد راحت‌تر می‌توانند از جلسات مشاوره کمک بگیرند چراکه از این طریق مراجعان بر بعد زمان و مکان غلبه کرده و می‌توانند در هر زمان و از هرجای کشور با بهترین متخصصین در تماس باشند. از همین رو امروزه بسیاری از مراکز روانشناسی علاوه بر جلسات حضوری امکان مراجعه تلفنی و آنلاین را نیز در انواع زمینه‌ها از جمله مشاوره شغلی برای مراجعین فراهم کرده‌اند. شما متناسب با شرایط و نیازهای خود می‌توانید جلسات حضوری یا غیرحضوری را انتخاب کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

سؤالات متداول

چه زمانی باید به مشاوره شغلی مراجعه نماییم؟

مشاوره شغلی در موقعیت‌های مختلفی می‌تواند به کمک شما بیاید، برای مثال زمانی که به تازگی به دنبال کار می‌گردید یا وقتی می‌خواهید یک شغل را کنار بگذارید و مسیر جدیدی را آغاز کنید و هم‌چنین زمانی که می‌خواهید استعدادهای خود را در زمینه‌های مختلف کشف کنید استفاده از خدمات مشاوره تا حد زیادی می‌تواند در افزایش کیفیت تصمیم گیری‌های شما مؤثر باشد.

همه می‌گویند گرفتن مدرک دکترا خیلی بهتر از نداشتن آن است. آیا می‌صرفد این‌همه زمان برای گرفتن مدرک صرف کنم؟

هرگز یک راه حل یا یک سبک زندگی مناسب حال همه افراد نیست. ممکن است گرفتن مدرک دکتری در زندگی یک فرد تأثیر بسزایی بگذارد اما برای دیگری ضرورتی نداشته باشد. مشاور شغلی می‌تواند به شما کمک کند که نیازهای منحصر به فرد زندگی خود را بسنجید و متناسب با توانمندی‌های خاصی که دارید در این زمینه بهترین تصمیم را بگیرید.



:: برچسب‌ها: مشاوره شغلی ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

طلاق به دلیل نازایی زن را شاید بتوانیم یکی از قدیمی‌ترین دلایل طلاق بدانیم که متأسفانه هنوز هم علت بسیاری از طلاق‌ها ست. یکی از اهداف ازدواج این است که زندگی و خانواده خودمان را داشته باشیم و این هدف با نازایی زن هرگز اتفاق نمی‌افتد. مسائل فرهنگی در مورد نازایی زنان و دادن حق به مرد برای ادامه نسل، باعث می‌شود خیلی از ما طلاق بخاطر بچه دارنشدن زن را موضوعی بسیار عادی بدانیم. آیا واقعاً نازایی می‌تواند دلیلی برای تمام کردن زندگی مشترک باشد؟ بیشتر خانم‌ها از این مساله احساس شرم کرده و به‌نوعی می‌خواهند با جدایی این حس را از بین ببرند. در ادامه به طور مختصر از دیدگاه روانشناسان خانواده به این موضوع پرداخته‌ایم و برای تصمیم‌گیری توصیه می‌کنیم مشاوره طلاق دریافت کنید.

منبع : طلاق به دلیل نازایی زن

آیا طلاق از همسر به دلیل نازایی زن تصمیم درستی است؟

هدف از ازدواج هرچه که باشد، اغلب زنان و مردان بعد از مدتی تمایل به بچه‌دار شدن و بزرگ‌تر کردن خانواده خود را دارند. اما ممکن است به دلیل مشکلات بارداری، مجبور شوید برای همیشه از این خواسته خود دست بکشید. در این شرایط هرکسی دچار تعارض می‌شود که آیا می‌توان برای همیشه میل به بچه‌دار شدن را فراموش کرد و یا بهتر است به فکر جدایی و ازدواج با کس دیگری بود؟

واقعیت این است که هیچ‌کس به‌غیراز خودتان نمی‌تواند به این سؤال جواب دهد، اما برای پیدا کردن بهترین راه باید زمانی را درباره این موضوع فکر کنید. سعی کنید میزان علاقه خود به همسر و زندگی مشترکتان، میزان اهمیت بچه‌دار شدن و همین‌طور پیامدهای طلاق را به‌خوبی در نظر بگیرید و با سبک و سنگین کردن همه آن‌ها بهترین مسیر را برای زندگی‌تان انتخاب کنید.

اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید راجع به این دوراهی تصمیم بگیرید بهتر است از یک مشاور خانواده در این زمینه کمک بگیرید. در چنین شرایطی خانواده و اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که دارند، ممکن است جانب‌دارانه صحبت‌هایی کنند که منجر به تصمیم درست نشود. به همین خاطر در این شرایط از یک متخصص خانواده که علاوه بر داشتن آگاهی بی‌طرفانه به شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : علت طلاق

راهکارهای جایگزین با طلاق به دلیل نازایی زن

پدر و مادر شدن یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها و آرزوها در زندگی هریک از ما است که هیچ‌کس اجازه ندارد شما را از داشتن آن منع کند. اما گاهی اوقات راهکارهای دیگری به‌غیراز طلاق هم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها زندگی مشترک خود را حفظ کنید.

مشاوره با یک متخصص

با توجه به پیشرفتی که علم درباره ناباروری داشته شاید، کمک گرفتن از متخصصین را حتما باید امتحان کنید. استفاده از انواع روش‌های لقاح مصنوعی و یا کمک گرفتن از خانمی دیگر برای بارداری ازجمله راهکارهایی هستند که در این شرایط می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به همین خاطر بهتر است پیش از ناامیدی یا تصمیم برای طلاق با یک متخصص ناباروری در این زمینه صحبت کنید.

سرپرستی یک کودک

اگر داشتن فرزند و همین‌طور زندگی با همسرتان برای شما اهمیت دارد شاید بهتر باشد به قبول کردن سرپرستی یک کودک هم به‌عنوان راهکار نگاه کنید. به همان اندازه که شما نیاز دارید فرزند داشته باشید کودکان بی‌سرپرستی هم هستند که نیاز دارند خانواده‌ای داشته باشند و از این طریق می‌توانید علاوه بر خود فرد دیگری را هم به آرزوهایش برسانید. اما شاید این تصور را کنید که فرزندتان باید از ریشه و خون خودتان باشد. اگر شما یا همسرتان نیز چنین اعتقادی دارید بهتر است کمی بیشتر راجع به این موضوع فکر کنید و با خود به این سؤال پاسخ دهید که آیا فرزندی که از کودکی تحت تربیت شما قرار می‌گیرد نمی‌تواند جای خالی فرزندی از نسل خودتان را پر کند؟

پیدا کردن جایگزین

بعضی از زوجین تصمیم می‌گیرند به‌جای داشتن فرزند به جایگزین‌های دیگری برای آن فکر کنند. این جایگزین‌ها می‌تواند بسته به علاقه و افکار شما از پرورش گیاهان تا نگهداری حیوانات خانگی و یا حتی همکاری با مؤسسات خیریه برای ساخت مدرسه و…. را شامل شود. کسانی که به سراغ این راهکارها می‌روند سعی می‌کنند جای خالی فرزند را در زندگی خود با چیز دیگری پر کنند.

بیشتر بخوانید : جلوگیری از طلاق

نقش خانم در طلاق به علت نازایی زن

وقتی متوجه می‌شوید توانایی فرزندآوری ندارید و حس می‌کنید ممکن است زندگی‌تان را از دست بدهید و از طرفی خودتان هم دیگر مادر نمی‌شوید، طبیعی است که پریشان و غمگین شوید. حتی شاید به همسرتان حق دهید که بخواهد فرزند داشته باشد و به جدایی فکر کند و از طرف دیگر این موضوع را بی‌انصافی در حق خودتان می‌دانید. اما قبل از هر چیز بدانید که این افکار برای همسرتان هم پیش می‌آید، پس او را درک کنید و برای جلوگیری از آسیب روحی به متخصص مراجعه کنید تا بتوانید بهتر با این شرایط کنار بیایید. در ادامه برای کنار آمدن با این شرایط به چند مورد اشاره کرده‌ایم.

1- خودتان را مقصر جلوه ندهید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات این است که احساس کنید آدمی ناقص و مشکل‌دار هستید و اگر دیگران این موضوع را به روی شما نمی‌آورند از لطف آن‌هاست. به خاطر داشته باشید که مشکلات و بیماری‌ها می‌توانند برای هر کسی در طول زندگی اتفاق بیفتند و نازایی مشکلی نیست که شما عمداً نقشی در آن داشته باشید.

علاوه بر این تعهد در زندگی مشترک به این معناست که باید در روزهای تلخ و سختی‌ها نیز در کنار هم باشیم. پس همسرتان و خواسته‌های او را در نظر بگیرید اما دست از تحقیر کردن خودتان بردارید و علی‌رغم تمامی مشکلات برای خود احترام قائل باشید.

2- واقعیت را بپذیرید

ناتوانی شما در مادر شدن واقعیت بسیار دردناکی است، اما به خاطر داشته باشید تا زمانی که این حقیقت را نپذیرید و زندگی خود را با شرایطی موجود تطبیق ندهید؛ عذاب دائمی برای روح و روان خودتان به وجود آورده‌اید.

3- با همسرتان صحبت کنید

اگر نگران تصمیمی هستید که همسرتان راجع به ناتوانی شما در بارداری خواهد گرفت بهتر است راجع به این موضوع با وی صحبت کنید. احساسات خود را کاملاً برای او توضیح دهید و سعی کنید با یکدیگر تصمیم درستی راجع به شرایط پیش‌آمده بگیرید. اما بهتر است در صحبت‌هایتان احساسات طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا طلاق به دلیل نازایی زن تصمیم درستی است؟

اگر در زندگی مشترک هیچ مشکلی به‌غیراز نازایی وجود ندارد، بهتر است به راهکارهای دیگری مثل قبول سرپرستی یک کودک نیز توجه داشته باشید.

چطور با این واقعیت که همسرم به خاطر نازایی طلاقم داده کنار بیایم؟

سعی کنید احساسات طرف مقابل و خواسته‌های او را نیز درک کنید. اما بهترین راهکار این است که واقعیت را بپذیرید و برای بقیه زندگی خود برنامه‌ریزی کنید.

 


:: برچسب‌ها: طلاق به دلیل نازایی زن ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

طریقه مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟ استفاده از قرص اورژانسی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری برای افرادی است که رابطه جنسی محافظت نشده‌ای را تجربه کرده‌اند. این دارو با مکانیزم خاص خود در فرایند تخمک گذاری اخلال ایجاد کرده و به همین روش از بروز حاملگی جلوگیری می‌کند. این دارو حتما باید طبق دستورالعمل و در مقادیر محدود مصرف شود در غیر این صورت می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را برای فرد به همراه بیاورد. ما در ادامه به طور کامل به معرفی قرص اورژانسی و طریقه مصرف آن پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 منبع : قرص اورژانسی

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی (لوونورژسترل) دارویی است که بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده به افراد کمک می‌کند تا از بارداری جلوگیری کنند. در واقع اگر شما در دوره تخمک گذاری خود رابطه جنسی داشته و قبل از آن از هیچ روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده نکرده باشید قرص اورژانسی می‌تواند به شما کمک کند.

این دارو حاوی مقادیر زیادی پروژسترون است که اجازه نمی‌دهد تخمک جدیدی از تخمدان آزاد گردد. با این حال همواره باید در نظر داشته باشید که اگر از قبل تخمک آزاد شده باشد این دارو کمکی به شما نمی‌کند. در نتیجه اگر با گذشت 15 روز از مصرف این دارو خونریزی قاعدگی را تجربه نکردید باید از آزمایش بارداری برای آگاهی از وضعیت خود استفاده نمایید.

طریقه مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی یک بسته داروی تک قرصی با دوز 1.5 میلی گرم یا دو قرص با دوز 0.75 میلی گرم است. در صورتی که از داروخونه نمونه تک قرصی را دریافت کردید بهتر است در 24 ساعت اولیه بعد از رابطه جنسی محافظت نشده از آن استفاده کنید. البته این دارو می‌تواند تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین اگر دو قرص با دوز 0.75 میلی گرم در دسترس دارید می‌توانید قرص اول را درست بعد از رابطه جنسی و قرص بعدی را 12 ساعت آتی مصرف کنید. با این حال شما می‌توانید هر دوقرص را نیز به طور هم زمان مصرف کنید.

اثر قرص اورژانسی بر سیکل قاعدگی

از جمله عوارض جانبی رایجی که اکثر بانوان بعد از مصرف قرص‌های اورژانسی تجربه می‌کنند اثرگذاری این دارو برسیکل قاعدگی است. در واقع این دارو اغلب باعث به هم ریختگی چرخه قاعدگی می‌شود. به طوری که برخی از بانوان پس از مصرف قرص اورژانسی دچار تاخیر در شروع پریود و برخی دیگر در فواصل نزدیک دچار خونریزی می‌شوند. از جمله دیگر تاثیرات قرص اورژانسی بر سیکل قاعدگی می‌توان به بروز لکه بینی و نوسانات هورمونی زیاد اشاره کرد.

عوارض جانبی استفاده از قرص اورژانسی

همانند هر داروی دیگر قرص اورزانسی نیز می‌تواند برای برخی افراد به بروز عوارض جانبی خاصی بیانجامد. از جمله رایج‌ترین علائم ناخوشایندی که پس از مصرف این قرص‌ها مشاهده می‌شود می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، احساس خستگی مفرط، سردرد، حساس شدن سینه‌ها، دردهای عضلانی، کمردرد و نوسانات خلقی اشاره کرد.

میزان اثرگذاری لوونورژسترل

هرچقدر سریع تر این دارو را پس از رابطه جنسی مصرف نمایید احتمال بارداری برای شما کمتر خواهد بود. با این حال توجه به این نکته حائز اهمیت است که قرص‌های اورژانسی به طور تضمینی و 100 درصد از بارداری جلوگیری نمی‌کنند. همچنین اگر لقاح صورت گرفته باشد این دارو منجر به سقط جنین نمی‌شود. در نتیجه با وجود استفاده از این دارو لازم است به تاریخ پریود خود توجه داشته باشید و اگر با گذشت یک هفته از تاریخ همیشگی خونریزی را تجربه نکردید از تست‌های بارداری کمک بگیرید.

نکاتی که برای مصرف قرص‌های اورژانسی باید در نظر بگیرید

– برای پیشگیری از ناراحتی‌های معده بهتر است این دارو را پس از یک وعده غذایی مصرف کنید.

– اگر در حدود 2 ساعت بعد از خوردن دارو دچار استفراغ شدید لازم است مجددا آن را مصرف نمایید.

– اگر بعد از مصرف این دارو دچار استفراغ یا اسهال می‌شوید از یک متخصص برای یافتن داروی جایگزین کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

در طول سال چند بار می‌توان از قرص‌های اورژانسی استفاده کرد؟

قرص اورژانسی باید در مقادیر بسیار محدود مصرف گردد چرا که می‌تواند اختلالات هورمونی و مشکلات مرتبط با آن را برای شما به همراه بیاورد. در طول یک سال بیش از 2 یا 3 بار از این دارو استفاده نکنید.
 

آیا مصرف قرص ال دی با قرص اورژانسی می‌تواند به پیشگیری موثرتر از بارداری کمک نماید؟

خیر، هرکدام از این داروها باید در شرایط خاص خود و طبق دستورالعمل مصرف شوند. در نتیجه مصرف هم زمان آن‌ها تنها می‌تواند منجر به تشدید عوارض جانبی شود.

 

 

 منبع : قرص اورژانسی

 

 

 


:: برچسب‌ها: قرص اورژانسی ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تنفس نوزاد در حالت طبیعی چگونه است؟ نوزادان پس از تولد در حالت طبیعی چیزی در حدود 30 تا 60 بار در دقیقه نفس می‌کشند با این حال گاهی ممکن است علائم تنفسی خاصی را از خود نشان ‌دهند که می‌تواند به نگرانی والدین بیانجامد. برای مثال در برخی مواقع دچار ریتم تنفس سریع می‌شوند یا ممکن است هنگام گریه کردن برای لحظاتی قطع تنفس را از خود نشان دهند. ما در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد علائم تنفس طبیعی نوزاد و علائمی که نشان دهنده وجود خطری جدی هستند اطلاعات بیشتری را ارائه کنیم. در همین راستا بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا والدین بتوانند از نشانه‌های سلامت نوزاد آگاهی بیشتری بیایند و با فراگیری نکات لازم سلامت جنین را تامین نمایند. 

منبع :  تنفس نوزاد

تنفس نوزاد | علل تفاوت ریتم تنفسی نوزادان با بزرگسالان

نوزادان معمولا ریتم و الگوی تنفسی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند. برای مثال آن‌ها اغلب به تندی نفس می‌کشند، در حین گریه دچار وقفه‌های تنفسی می‌شوند و ممکن است در برخی مواقع تنفس آن‌ها با صدا همراه باشد. عوامل مختلفی در بروز این تفاوت‌ها نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– نوزادان به جای بینی بیشتر از دهان خود نفس می‌کشند.

– نوزادان از مسیرهای تنفسی بسیار باریک تری برخوردار هستند و در نتیجه انسداد مسیر تنفس نیز به سادگی بیشتری برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.

– استخوان‌های قفسه سینه نوزادان هنوز محکم نشده و حالت غضروفی دارد.

– نوزادان هنوز تنفس صحیح را یاد نگرفته‌اند. در واقع آن‌ها به مرور زمان می‌آموزند که چگونه از ریه‌ها و عضلات تنفسی خود استفاده نمایند.

– در بسیاری از موارد نوزادان در هنگام تولد مقداری مایع آمنیوتیک در مجاری تنفسی خود دارند.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی های نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

نوزادان در حالت طبیعی در هر دقیقه چقدر نفس می‌کشند؟

نوزادان پس از تولد در حالت طبیعی چیزی در حدود 30 تا 60 بار در دقیقه نفس می‌کشند. این تعداد می‌تواند در هنگام خواب به 20 بار در دقیقه کاهش پیدا کند. با گذشت 6 ماه از تولد نوزاد ریتم تنفس او به 25 تا 40 بار در دقیقه می‌رسد. این در حالی است که بزرگسالان در حالت طبیعی چیزی در حدود 12 الی 20 بار در دقیقه نفس می‌کشند.

نکته قابل توجه اینجاست که مشکلات تنفسی در نوزادان اغلب با گذشت 6 ماه برطرف می‌شود و الگوی تنفس آن‌ها به مرور به بزرگسالان نزدیک می‌گردد. مشکلات تنفسی پس از 6 ماهگی اغلب نشان دهنده آلرژی یا مشکلاتی نظیر سرماخوردگی هستند. در این شرایط اگر احساس می‌کنید فرزندتان نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد لازم است که از یک متخصص برای بررسی بیشتر اوضاع سلامتی او کمک بگیرید.

تنفس نوزاد | علائمی که باید جدی بگیرید

وجود برخی علائم می‌تواند به شما در مورد خطری جدی هشدار دهد. از جمله این علائم می‌توان به مواردی نظیر انقباض بدن نوزاد در حین تنفس، کبود شدن رنگ صورت، سریع تر شدن سرعت تنفس نسبت به حالت عادی و طول کشیدن وقفه تنفسی کودک بیش از 10 ثانیه اشاره کرد. در صورت مشاهده هرکدام از این علائم با اورژانس تماس گرفته و سعی کنید از راهکارهای فوری که به شما ارائه می‌شود استفاده کنید. آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد این است که بتوانید آرامش خود را حفظ کرده و در لحظه تصمیمات درستی برای کمک به نوزاد بگیرید.   

تنفس نوزاد | توصیه‌هایی برای والدین

برای اینکه از سلامت نوزاد خود مطمئن شوید و بتوانید در صورت بروز مشکل به او کمک کنید توجه به توصیه‌های زیر می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

– به ریتم تنفسی نوزاد خود در حالت عادی توجه کنید. آشنایی بیشتر با این ریتم به شما کمک می‌کند که در صورت بروز هرگونه تغییر و مشکل بتوانید زودتر آن را تشخیص دهید.

– همواره نوزاد را به پشت بخوابانید. این کار از بروز مشکلات تنفسی در خواب و رویدادهای ناگواری نظیر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری می‌کند.

– به دمای بدن و اتاق نوزاد توجه کنید. گرم کردن بیش از حد محیط و پوشاندن لباس‌های ضخیم بر تن کودک اغلب تنفس را برای او دشوار می‌کند. از پوشاندن چند لایه لباس ضخیم بر تن نوزاد و انداختن پتو روی صورت او هنگام خواب خودداری کنید.

– اگر فرزند شما سرما خورده یا دچار عفونت تنفسی خاصی شده حتما از یک متخصص برای مدیریت بهتر اوضاع کمک بگیرید.

سوالات متداول

– آیا قطع شدن تنفس نوزاد در حین گریه طبیعی است؟

بسیاری از نوزادان به خصوص تا قبل از 6 ماهگی در ابتدای گریه کردن دچار قطع تنفس می‌شوند. با این حال این قطع تنفس کوتاه مدت بوده و نباید بیش از 10 یا 15 ثانیه طول بکشد.

– آیا مرگ ناگهانی نوزاد به خاطر مشکلات تنفسی است؟

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یک دلیل قطعی و مشخص ندارد. با این حال بسیاری از متخصصین بر این باورند که بروز مشکلاتی در مسیر تنفس از جمله علل اصلی بروز این اتفاق است.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

منبع :  تنفس نوزاد

 

 



:: برچسب‌ها: تنفس نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مخفی کاری و پنهان کاری از همسر (چه مرد و چه زن) باعث آسیب جدی به زندگی مشترک می‌شود. این رفتار بنیان اساسی ارتباط (یعنی اعتماد) را از بین برده و در نتیجه تمام ابعاد رابطه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیچ مرد یا زنی دوست ندارد همسرش مساله‌ای را مخفی کند، اما ممکن است خودش این کار را انجام دهد، اما چرا؟ دلایل مختلفی برای توجیه این رفتار ممکن است داشته باشید، اما ماهیت مساله فرقی ندارد، دروغ دروغ است. پس اگر در ارتباط با همسرتان نمی‌توانید صداقت کافی را داشته باشید و یا حس می‌کنید او همه چیز را به شما نمی‌گوید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و در صورتی که به پاسخ نرسیدید حتما مشاوره خانواده دریافت کنید.

منبع : پنهان کاری همسر

دلایل و علت پنهان کاری همسر

خیلی‌ها با وجود اینکه می‌دانند پنهان کاری می‌تواند به ازدواج‌شان آسیب بزند بازهم به این رفتار روی می آورند. عوامل متعددی می‌توانند به عنوان دلیل پنهان کاری در نظر گرفته شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- بدبینی در رابطه

اگر یکی از طرفین در رابطه زناشویی همواره بدبینی داشته باشد، زمینه برخورد صادقانه از بین می‌رود. چرا که هر رفتاری با سوء نیت تعبیر می‌شود. در این شرایط یک چرخه معیوب در زندگی مشترک شکل می‌گیرد، یعنی یک نفر با بدبینی خود باعث می‌شود که همسرش ساده‌ترین امور را هم از او پنهان کند و این پنهان کاری به بدبینی هرچه بیشتر می‌انجامد. این چرخه همانند یک دور باطل دائما خود را تقویت کرده و در نهایت به بدبینی هرچه بیشتر و از دست رفتن اعتماد متقابل می‌انجامد.

2- واکنش های مخرب نظیر تمسخر و سرزنش از جانب همسر

بعضی مردان یا زنان در مورد بسیاری از علائق و فعالیت‌های خود صحبت نمی‌کنند. چرا که در مورد واکنش‌های همسرشان مطمئن نیستند. معمولا کسانی که در مواجهه با سلایق همسر خود بازخوردهایی نظیر تمسخر، سرزنش و قضاوتگری را از خود نشان می‌دهند، بیش از سایرین متوجه وجود پنهان کاری در رابطه زناشویی خود می‌شوند. این برخوردها موجب کاهش اعتماد به نفس و حس شرم می‌شود؛ پس دیگر با شما راحت نبوده و تلاش می‌کند بخشی از اتفاقات و یا رفتارهایش را از شما پنهان کند.

3- تلاش برای بهتر نشان دادن خود

در برخی شرایط به خصوص در اوایل زندگی مشترک یا دوران نامزدی مرد/زن دوست دارد تصویر بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارند. این مسئله باعث می‌شود که دائما بخش‌هایی از زندگی یا ویژگی‌های شخصیتی خود را پنهان نگه دارند.

اما هیچ کس نمی‌تواند تا ابد خود واقعی‌اش را مخفی نگه دارند. برملا شدن پنهان کاری‌ها در این زمینه تاثیر بسیار مخربی روی زوجین خواهد ذاشت که می‌تواند ادامه زندگی مشترک آن‌ها را با تهدید جدی مواجه کند.

4- پنهان کاری همسر و رفتارهای خارج از چارچوب

هر زندگی زناشویی برای خود چارچوب‌ها و خط قرمزهای خاص خود را دارد. بعضی‌ها به ظاهر با این چارچوب‌ها موافقت می‌کنند، اما به دلایلی مثل نداشتن روحیه متعهدانه در عمل به گونه دیگری رفتار می‌کنند. داشتن روابط فرازناشویی، سابقه خیانت به همسر و تصمیم گیری‌های مهم بدون مشورت با همسر از جمله مسائلی هستند که باعث می‌شوند همسرتان به پنهان کاری روی بیاورد.

چند توصیه برای تشخیص و برخورد با پنهان کاری همسر

اگر احساس می‌کنید همسرتان در زندگی مشترک چیزهایی را از شما مخفی می‌کند، با توجه به 5 توصیه زیر می‌توانید زندگی خود را بهبود دهید.

1- بین پنهان کاری و حفظ حریم شخصی تمایز قائل شوید

قبل از هرچیز وقتی حس می‌کنید همسرتان دارد چیزی را از شما مخفی می‌کند، باید از خود بپرسید که آیا واقعا این رفتار پنهان کاری است یا می تواند نوعی حفظ حریم شخصی باشد. برخی از زن و شوهرها فکر می‌کنند وقتی ازدواج می کنند دیگر حریم شخصی هیچ معنایی ندارد و دو نفر باید به طور کامل با یکدیگر یکی شوند. این در حالی است که عشق سالم حالتی متعادل از صمیمیت و استقلال است.

یعنی دو نفر در عین حال که هویت بالغ و مستقلی دارند، رابطه‌ای صمیمانه با یکدیگر برقرار کرده و مسائل مختلف زندگی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در نتیجه پس از ازدواج هم به ساعاتی برای خلوت و تنهایی نیاز داریم و این مسئله نباید به عنوان پنهان کاری تعبیر شود.

2- اتفاقات گذشته را حل و فصل کنید

اگر در گذشته اتفاق ناخوشایندی در رابطه‌تان افتاده، آن را به دست زمان نسپارید؛ بلکه به طور فعالانه برای حل و فصل آن تلاش کنید. برای مثال اگر همسرتان در گذشته به شما خیانت کرده، باید این موضوع را یک بار برای همیشه بین خود حل کنید. برای این کار می‌توانید از یک زوج درمانگر کمک بگیرید تا زخم‌های قدیمی را التیام ببخشید و در نهایت مجددا بتوانید به هم اعتماد کنید.

3- فضایی امن و صمیمی میان خود و همسرتان ایجاد کنید

همانطور که گفته شد انتقادگری مفرط، داشتن رویکردی قضاوتی و سرزنش گرانه نسبت به تمایلات و علایق متفاوت همسر باعث می‌شود که او به مرور زمان از شما فاصله بگیرد و احتمال بروز پنهان کاری افزایش یابد. در نتیجه تلاش کنید در رابطه انعطاف پذیرتر باشد. پذیرش بالاتری نسبت به همسر خود داشته باشید و فضایی امن و صمیمی میان خود ایجاد کنید تا او بتواند با خیالی آسوده در مورد موضوعات مختلف با شما گفتگو کند.

4- شنونده خوبی باشید

برای این که همسرتان با شما صادق باشد و بتواند موضوعات مختلف را با شما در میان بگذارد باید بتوانید شنونده خوبی باشید. در همین راستا وقتی همسرتان با شما حرف می‌زند، بیشتر توجه خود را به او معطوف کنید، دست از کارهای دیگر بکشید و با زبان بدن یا گفتن جملات ساده همدلی خود را نشان دهید.

5- از یک زوج درمانگر کمک بگیرید

در بسیاری از موارد ممکن است اعتماد موجود در رابطه آنقدر آسیب دیده باشد که از بین بردن پنهان کاری راحت نباشد. در این شرایط مراجعه به یک زوج درمانگر به شما کمک می‌‌کند تا الگوهای ارتباط ناسالم میان خود و همسرتان را بهتر بشناسید و جایگزین‌های بهتری برای آن‌ها پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

پنهان کاری در زندگی زناشویی چه عواقبی دارد؟

پنهان کاری نوعی دروغ گویی و فریبکاری محسوب می‌شود که با ضربه زدن به اعتماد همسر، بنیان رابطه را هدف قرار می‌دهد. در نتیجه می‌تواند آینده زندگی مشترک را تهدید نماید.



:: برچسب‌ها: پنهان کاری همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

روش درمان ای اف تی (eft) یا رهایی هیجانی یکی از درمان‌هایی است که اخیراً طرفداران بسیاری پیدا کرده؛ در این روش درمانی اعتقاد بر این است که بسیاری از مشکلات روحی ازجمله اضطراب، به دلیل عدم جریان صحیح انرژی در بدن ایجاد می‌شوند و می‌توان با از بین بردن موانعی که بر سر راه انرژی ایجاد شده شرایط روحی درمانجو را بهبود بخشید. اگرچه صحبت از این موضوع که روش درمان eft واقعاً اثرگذار است یا خیر، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. بااین‌حال شواهد نشان‌دهنده این است که این درمان توانسته نشانه‌های اضطراب در بسیاری از افراد را درمان کند. برای اشنایی با سایر روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

منبع :  درمان ای اف تی (EFT) چگونه اجرا می شود؟

روش درمان اس اف تی (Eft) چیست؟

Eft یا درمان متمرکز بر هیجان که با نام‌هایی نظیر رهایی هیجانی یا ضربه درمانی نیز شناخته می‌شود، روش درمانی است که ریشه آن به چین برمی‌گردد و تا حدودی مشابه طب سوزنی است. در این روش درمانی اعتقاد بر این است که فشارهای روانی یا مشکلات می‌توانند باعث عدم تعادل در جریان انرژی در بدن شوند. این عدم تعادل باعث ایجاد مشکلات مختلفی مثل اضطراب یا درد می‌شود. eft به‌عنوان راهکاری برای بهبود این شرایط معتقد است اگر بخش‌های مشخصی از بدن را به‌آرامی و با آدابی خاص مورد ضربه قرار دهیم، جریان انرژی مجدداً متعادل شده و به دنبال آن نشانه‌های بیماری یا فشار روانی نیز از بین خواهد رفت.

تأثیرگذاری روش درمان ای اف تی Eft

مطالعات انجام‌شده بر روی این روش درمانی نشان‌دهنده این است که eft تا حد زیادی در درمان بیماران اضطرابی و به‌خصوص سربازانی که دچار اختلال استرس پس از سانحه هستند، موفق بوده است. علاوه بر این کسانی که از این روش درمانی استفاده کرده‌اند، در آینده نیز مجدداً علائم اضطرابی را تجربه نکرده‌اند. بااین‌حال تحقیقات درزمینهٔ بررسی کارایی روش درمان eft همچنان ادامه دارد و هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی راجع به اثرات این شیوه درمانی صحبت کرد.

یکی از نکاتی که در استفاده از روش eft باید مدنظر داشته باشید، این است که این درمان برای از بین بردن اضطراب‌ها یا دردها می‌تواند مفید باشد. اما به‌تنهایی قادر نخواهد بود مشکلات زندگی شما را حل کند. برای مثال اگرچه ممکن است از طریق این روش بتوانید ناراحتی ناشی از دعوایی که با همسرتان داشته‌اید را آرام کنید، اما هرگز نمی‌توانید با استفاده از آن از بروز دعوا در آینده جلوگیری کنید. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید مشکلات شما فراتر از یک غم یا اضطراب از موضوعی خاص است بهتر است برای درمان از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : نشانه های اضطراب شدید

 

مراحل روش درمان ای اف تی Eft

روش درمان ای اف تی (eft) شامل 5 مرحله است که می‌بایست آن‌ها را به ترتیب و پشت سر یکدیگر انجام دهید. متخصصین این روش معتقدند در شرایطی که شما این مراحل را به‌درستی و با تمرکز کافی انجام دهید، به‌طورقطع از آن‌ها نتیجه خواهید گرفت. می‌توانید از این روش برای بهبود تمامی مشکلات خود استفاده کنید، بااین‌حال بهتر است در هر نوبت صرفاً روی یک موضوع تمرکز داشته باشید.

1. مشکل خود را به‌دقت مشخص کنید

در نخستین قدم باید موضوعی که ناراحت‌تان کرده و می‌خواهید آن را تغییر دهید به‌خوبی مشخص کنید. شما باید در طول 4 مرحله بعدی بر روی این مشکل تمرکز داشته باشید، به همین خاطر تا جایی که ممکن است مشکلتان را دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر مشخص کنید.

2. اندازه‌گیری شدت

در این مرحله به درد و ناراحتی جسمی یا روحی که به دنبال این مشکل برایتان ایجاد شده توجه کنید و ببینید از (10-0) چه نمره‌ای برای آن در نظر می‌گیرید. صفر به معنای نبود آزار و 10 حداکثر دشواری است که این مشکل برای شما ایجاد کرده است.

3. ساخت جملات تأکیدی

اکنون شما باید با توجه به مشکل و ناراحتی که برایتان پیش آمده یک جمله تأکیدی بسازید. این جمله شامل دو بخش خواهد بود که در قسمت اول به‌طور صریح مشکل خود را بیان می‌کنید و در بخش دوم این پیام را اضافه خواهید کرد که علی‌رغم وجود این مشکل به خودتان علاقه و باور دارید. برای مثال برخی از این جمله‌ها می‌تواند به‌صورت زیر بیان شود.

  • بااینکه در مسابقه شکست خوردم اما عمیقاً به خودم باور دارم.
  • علی‌رغم اینکه کمرم درد می‌کند اما عمیقاً به خودم باور دارم.
  • باوجوداینکه از همسرم جداشده‌ام اما عمیقاً به خودم باور دارم.
  • ……

4. انجام ضربات بخش اصلی روش درمانی eft

در این بخش شما باید در کنار تمرکز روی مشکل و بیان جملات تأکیدی، بر نواحی مشخصی از بدن ضربه وارد کنید. به همین خاطر ابتدا به معرفی مناطقی از بدن که در این روش روی آن‌ها تمرکز می‌شود خواهیم پرداخت:

  • لبه دست: لبه خارجی دست شما جایی میان پایه انگشت کوچک و مچ دست است.
  • ابرو: ابتدای قسمتی از ابرو که اصطلاحاً به آن تاج ابرو نیز گفته می‌شود و بالای کناره بینی قرار دارد
  • گوشه چشم: استخوانی در قسمت خارجی چشم
  • زیر چشم: استخوانی که در زیر چشم قرار گرفته
  • زیر بینی: این نقطه حدفاصل میان بینی و لب بالایی شما است
  • چانه: فاصله میان لب پایینی تا فرورفتگی چانه
  • ابتدای ترقوه: حدوداً 2.5 سانتی‌متر پایین‌تر از فرورفتگی u شکلی که بالای استخوان سینه قرار دارد.
  • زیر بغل: کمی پایین‌تر از زیر بغل و به‌نوعی بخشی از قسمت کناری بدن است که به‌موازات سینه‌ها قرار گرفته
  • بالای سر: یک خط فرضی از گوش راست خود به سمت گوش چپ بکشید و سپس خط فرضی دیگری را برای وصل کردن بینی به گردن در نظر بگیرید. محل تلاقی این دو خط نقطه موردنظر است.

 

نحوه ایجاد ضربات

شما باید ضربات را از لبه دست شروع کنید؛ درحالی‌که به این قسمت ضربه می‌زنید 3 بار جمله تأکیدی که در مرحله قبل ساخته‌اید را بیان کنید. پس‌ازاین دقیقاً بر اساس ترتیبی که نقاط مختلف بدن را معرفی کرده‌ایم به هر نقطه به‌آرامی و با انگشت اشاره 7 بار ضربه بزنید.

در طی تمامی مراحلی که مشغول ضربه زدن به نقاط مختلف هستید جمله تأکیدی را نیز بیان کنید. اما از زمانی که ضربه به ابرو را شروع می‌کنید بهتر است جمله تأکیدی خود را کمی کوتاه‌تر کنید. برای مثال اگر جمله تأکیدی شما این باشد که (اگرچه از محل کارم اخراج شدم اما عمیقاً به خودم باور دارم) در حالت کوتاه‌تر می‌باید بگویید (ناراحتم که کارم را از دست دادم). البته به این نکته توجه داشته باشید که در کنار ضربه زدن و بیان این جملات می‌باید به‌دقت روی مشکل و احساسات خود تمرکز داشته باشید.

5.اندازه‌گیری مجدد شدت

پس از پایان زنجیره ضربات مجدداً به مشکل خود و درد و رنجی که برایتان ایجاد کرده فکر کنید و از صفر تا ده نمره‌ای برای آن در نظر بگیرید. هنگامی‌که از روش درمان eft در طول زمان استفاده کردید با استفاده از مقیاس اندازه‌گیری شدت متوجه خواهید شد که آیا این روش برای شما تأثیرگذار هست یا خیر.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و اضطراب می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

روش درمان eft چیست؟

این روش که رهایی هیجانی نیز نامیده می‌شود یک راهکار برای برطرف کردن اضطراب، درد یا هرگونه ناراحتی است که تجربه می‌کنید و معتقد است با زدن ضربه بر روی نقاط خاصی از بدن می‌توان جریان انرژی را به حالت متعادل بازگرداند و از این طریق نشانه‌های منفی مانند اضطراب یا درد از بین خواهند رفت.

آیا استفاده از روش eft واقعاً اثربخش است؟

اگرچه بر اساس مطالعات انجام‌شده روی این روش، eft در درمان اضطراب مؤثر بوده بااین‌حال همچنان باید تحقیقات بیشتری روی این روش درمانی صورت بگیرد.



:: برچسب‌ها: درمان ای اف تی (EFT) چگونه اجرا می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشاوره آنلاین روانشناسی یکی از جدیدترین خدماتی است که برخی مراکز مشاوره اقدام به ارائه آن می‌کنند. با توجه به مشکلاتی نظیر نبود مراکز مشاوره معتبر در همه جای کشور یا شیوع ویروس کرونا امروزه استفاده از خدمات غیرحضوری نظیر مشاوره روانشناسی آنلاین بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است. این خدمات که مشاوره گرفتن در فضای مجازی نظیر تلگرام و مشاوره تحت وب را در برمی‌گیرد می‌تواند یک جلسه مشاوره حضوری را برای شما شبیه سازی کرده و خدمات مورد نیاز را برای شما فراهم نماید. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

منبع : مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

مشاوره آنلاین روانشناسی یکی از جدیدترین خدمات مشاوره روانشناسی است که امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. خدمات مشاوره می‌تواند در فضای مجازی خاصی نظیر تلگرام یا به صورت مشاوره تحت وب ارائه شود. در مشاوره تحت وب درمانگر می‌تواند جلسات حضوری را از طریق تماس‌های تصویری و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کند تا کاملاً فضای مشاوره حضوری را شبیه سازی نماید.

مزایای کمک گرفتن از مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره روانشناسی آنلاین نسبت به مشاوره حضوری مزیت‌هایی دارد که امروزه بسیاری از افراد آن را ترجیح می‌دهند. ما در ادامه به مهم‌ترین فاکتورهای برتری خدمات آنلاین نسبت به حضوری اشاره کرده‌ایم.

کاهش یافتن مقاومت مراجعان

بسیاری از مراجعان نسبت به مراجعه حضوری احساس خوبی ندارند و در برابر روانشناسان و درمانگران احساس معذب بودن می‌کنند. این افراد اغلب یا برای مشاوره اقدام نمی‌کنند یا اینکه در طول جلسات کمتر در مورد مشکلات اصلی خود حرف می‌زنند؛ اما در مراجعه آنلاین تا حدی این مسئله کاهش پیدا کرده و افراد می‌توانند آزادانه‌تر مسائل خود را مطرح نمایند.

صرفه جویی در وقت و هزینه

در بسیاری از مواقع افراد دسترسی نزدیکی به مراکز مشاوره تخصصی ندارند؛ اما مشاوره روانشانسی آنلاین تمام فاصله‌ها را از بین برده و باعث می‌شود که افراد بتوانند از هرجای کشور با بهترین مشاوران و روانشناسان تماس بگیرند. این مسئله با از میان برداشتن بعد فاصله و مسائل مرتبط با رفت و آمد می‌تواند تا حد زیادی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌های شما شود.

دسترسی آسان‌تر

در مراجعه حضوری متخصصین نمی‌توانند در هر ساعتی در دفتر کار خود حاضر شده و به شما خدمات مشاوره را ارائه دهند؛ اما در مشاوره آنلاین رواشناسی روانشناسی شما آزادی عمل بیشتری دارید و می‌توانید در ساعات مختلف شبانه روز با مرکز مشاوره مورد نظر خود تماس بگیرید و از خدمات مشاوره بهره مند شوید.

نحوه استفاده از خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی

برای کمک گرفتن از خدمات آنلاین کافی است در قسمت کامنت‌های مرتبط با هر پست در سایت کامنت بگذارید یا به آدرس تلگرام درج شده در سایت پیام بدهید. روانشناسان و مشاوران متخصص همواره آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

موضوعات مشاوره

در مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی محدودیت خاصی برای مطرح کردن موضوعات و مشکلات وجود ندارد. از جمله موضوعاتی که در مورد آن‌ها می‌توانید از خدمات این نوع مشاوره استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشاوره کودک : به بررسی مسائل مرتبط با کودک و نوجوان پرداخته می شود. 
  • مشاوره ازدواج و ارتباط با جنس مخالف : مسائل مرتبط با روابط عاطفی و تصمیم گیری برای ازدواج مطرح می گردد.
  • مشاوره جنسی : مشکلات مرتبط با مسائل زناشویی را مورد بررسی قرار می دهد.
  • مشاوره خانواده : تنش‌ها و اختلاف‌های موجود در خانواده مورد بررسی قرار می گیرند.
  • مشاوره روانشناسی : در این جلسات درگیری با انواع اختلالات روان‌شناختی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و … پرداخته می شود.
  • مشاوره شغلی : به بررسی مسائل مرتبط با شغل
  • مشاوره تحصیلی : به بررسی مسائل مرتبط با تحصیل می پردازد.

ملاک‌های انتخاب مرکز مشاوره روانشناسی آنلاین

متأسفانه امروزه بسیاری از افراد غیرمتخصص و سودجو در فضای مجازی اقدام به ارائه خدمات مشاوره می‌کنند و در فضاهایی نظیر چت و دایرکت جلسات درمانی برگزار می‌کنند. از آنجایی که هویت این افراد در بسیاری از موارد مشخص نیست بسیار اهمیت دارد که در این باره هوشیار باشید و از هرکسی درخواست کمک نکنید. مطمئن‌ترین افراد کسانی هستند که در مراکز مشاوره معتبر و با مجوز رسمی از سوی نهادهایی نظیر سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی فعالیت می‌کنند و دارای حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد در حوزه روانشناسی هستند.

سؤالات متداول

آیا می‌توان جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی را به حضوری تبدیل کرد؟

بله شما علاوه بر مشاوره روانشناسی آنلاین، می‌توانید با شماره‌های مرکز تماس گرفته و برای جلسه حضوری با درمانگر مورد نظر خود  نوبت مشاوره دریافت کنید.

ممکن است برخی مشکلات حتماً به مشاوره حضوری نیاز داشته باشند؟

بله در برخی شرایط ممکن است درمانگر از شما بخواهد که شیوه جلسات را تغییر داده و به صورت حضوری مراجعه نمایید. برای مثال مادرانی که در مورد مشکلات هوش فرزندشان سوال می‌کنند ممکن است نیاز داشته باشند تا همراه فرزند خود به مرکز مشاوره مراجعه کرده و خدماتی نظیر انجام آزمون‌های هوش و استعدادیابی را از جانب متخصصین دریافت نمایند.

آیا می‌توانیم در مورد مشکلات جنسی به جای خدمات مشاوره حضوری از مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده کنیم؟

بله متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل مسائلی نظیر شرم و خجالت در مورد مشکلات جنسی خود هرگز از یک متخصص کمک نمی‌گیرند و حتی ممکن است سال‌های سال خود را با این موضوع عذاب دهند. مشاوره آنلاین روانشناسی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید آزادانه‌تر مسائل خود را مطرح کنید و در این زمینه راهنمایی‌های مفید را دریافت نمایید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره آنلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشکلات و انحرافات در نوجوانی از آن دسته مسائلی است که می‌تواند برای بسیاری از والدین تبدیل به دغدغه‌ای جدی شود. همه ما نوجوانی را دوره سنی بحرانی می‌دانیم که فرد در حال تغییر شخصیت از کودکی به بزرگ‌سالی است و گاهی اوقات به دلیل بی‌تجربگی رفتارهایی از او سر می‌زند که باعث مشکلات ناگواری می‌شود. شاید بتوان گفت در میان این مشکلات انحرافات جنسی، پرخاشگری و همین‌طور ناسازگاری با سایر اعضای خانواده ازجمله مسائلی هستند که بیش از همه آزاردهنده هستند. ناآگاهی از این مشکلات و نحوه واکنش به آن‌ها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. به همین خاطر مشاوره نوجوان به شدت توصیه می‌شود.

 

منبع :  مشکلات و انحرافات نوجوانی

علت و دلایل بروز مشکلات و انحرافات در نوجوانی

تغییرات جسمی و شروع بلوغ

بلوغ مهم‌ترین ویژگی دوران نوجوانی و گذرگاهی است که او را به سمت بزرگ‌سالی می‌برد. دخترانی که زودتر از سایر همسالان با تغییرات جسمی بلوغ مواجه می‌شوند، معمولاً از اینکه بدن آن‌ها در مقایسه با سایر دوستانشان زنانه‌تر شده خجالت می‌کشند. شروع عادت ماهیانه، مراقبت‌های بهداشتی این دوره و همین‌طور تغییرات جسمی و خلقی مربوط به آن نیز یکی از تجربیاتی است که فرزند شما به‌تازگی با آن مواجه می‌شود، در مورد پسران برعکس هر چه زودتر به بلوغ می‌رسند، نسبت به بدن خود احساس بهتری دارند.

درصورتی‌که نوجوان آگاهی کافی از این شرایط و نحوه مدیریت آن نداشته باشد، احتمال بروز مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی و از دست دادن اعتمادبه‌نفس وجود دارد. این مشکلات به‌دنبال بلوغ دیررس برای پسران ایجاد می‌شود. صورت و اندام کودکانه در شرایطی که دوستان آن‌ها دوره بلوغ را پشت‌سر می‌گذارند می‌تواند تجربه سختی باشد.

مشکلات نوجوانی و تغییر در سبک ارتباطی

برقراری ارتباط با نوجوان را شاید بتوان یکی از سخت‌ترین کارها برای والدین دانست. نوجوانی دوره سنی است که فرزندتان دیگر مثل سابق حرف‌هایتان را بدون دلیل قبول نمی‌کند و حتی برای اثبات فردیت خود سعی می‌کند با شما مخالفت کند. علاوه بر این نوجوانان معمولاً از خانواده فاصله می‌گیرند و ترجیح می‌دهند زمان خود را با دوستانشان بگذرانند. این درحالیست که آن‌ها بیش از هر زمان دیگر به رابطه با والدین و استفاده از تجربیات آن‌ها نیاز دارند. ازجمله مشکلات ارتباطی که ممکن است برای نوجوان ایجاد شود و شما باید برای مبارزه با آن راهکاری داشته باشید می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • گذراندن زمان طولانی در فضای مجازی که باعث می‌شود از بسیاری کارهای دیگر عقب بمانند.
  • ناتوانی از مقاومت کردن در برابر درخواست‌های دوستان
  • کنجکاوی و تمایل به برقراری رابطه با جنس مخالف
  • بدرفتاری و پرخاشگری با اعضای خانواده
  • انزواطلبی و کناره‌گیری از روابط اجتماعی

یافتن پاسخ در مورد هویت

مهم‌ترین نشانه اینکه نوجوان شما در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگ‌سال است درگیری او برای انتخاب هویت و اصول و قواعدی منحصر به خودش می‌باشد. نوجوانان در این دوره سعی می‌کنند تا برای باورها و رفتارهایشان دلیل و ریشه‌ای پیدا کنند. تلاش برای پیدا کردن هویت می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در تمامی این شرایط بهتر است سعی کنید با یک رفتار دوستانه به فرزندتان برای این تکلیف کمک کنید و از بدرفتاری تا جای ممکن دوری کنید.

  • انتخاب مسیری متفاوت از والدین می‌تواند باعث بروز اختلاف میان نوجوان و پدر و مادر باشد.
  • گاهی اوقات نوجوانان در پیدا کردن هویت سردرگم شده و احساس بی‌انگیزگی و پوچی می‌کنند.
  • تغییر دائمی عقاید به این خاطر که نوجوان می‌خواهد رفتارهای متفاوت را امتحان کند ممکن است باعث شود احساس کنید فرزندتان ثبات شخصیتی ندارد.

مشکلات مربوط به برآورده کردن نیاز جنسی در نوجوانی

به دنبال بلوغ، نیازهای جنسی برای نخستین بار نمایان می‌شود و این در حالیست که بسیاری از نوجوانان راه‌های کنترل این نیاز را نمی‌دانند. خود ارضایی، برقراری رابطه جنسی با هم‌جنسان یا جنس مخالف و همین‌طور تجاوز ازجمله مسائلی هستند که ممکن است در این دوره برای فرزند شما پیش بیاید. برای پیشگیری از بروز این مشکلات بهتر است آگاهی‌های لازم را به فرزندتان بدهید و درصورتی‌که هر یک از این مشکلات برای فرزندتان پیش آمد به‌جای پرخاش یا بدرفتاری سعی کنید راه‌حلی به کمک مشاور برای این شرایط پیدا کنید.

مشکلات مربوط به مدرسه

افت تحصیلی می‌تواند دلایل بسیاری از‌جمله تغییر پایه تحصیلی، مشکلات خانوادگی، درگیری ذهنی و یا حتی لجبازی با والدین یا معلمان داشته باشد. در کنار این‌ها روانشناسان معتقدند افت تحصیلی در سنین کودکی و نوجوانی یکی از نشانه‌های مشکلات روحی به‌ویژه اضطراب و افسردگی است. اما رفتار بد والدین و معلمان نیز ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند افت تحصیلی را تبدیل به یک بحران جدی کند. پس در چنین شرایطی سعی کنید دلایل را پیدا کنید و برای برطرف کردن آن‌ها به نوجوان کمک کنید.

مشکلات روانی رایج در نوجوانی

نوجوانی دوره اضطراب‌ها و تلاش برای هماهنگ کردن خود با محیط است. به‌همین‌خاطر نوجوانان در این بازه سنی فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنند و این می‌تواند آن‌ها را در برابر بسیاری از بیماری‌های روحی آسیب‌پذیر ‌کند. ازجمله مهم‌ترین اختلالات روانی که ممکن است در نوجوانی برای فرزند شما پیش بیاید عبارتند از:

اختلالات سازگاری

همه نوجوانان در تلاش برای هماهنگ کردن خود با شرایط جدید موفق نمی‌شوند و این موضوع خطر ابتلا به اختلالات سازگاری را افزایش می‌دهد. این شرایط به‌ویژه زمانی که نوجوان با بحران‌هایی مانند مشکلات مالی، طلاق یا فوت اعضای خانواده مواجه می‌شود جدی‌تر خواهد بود. پس بهتر است در هنگام بروز چنین مشکلاتی حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

مشکلات نوجوانی ناشی از افسردگی

ناتوانی در کنار آمدن با مشکلات نوجوانی منجر به افسردگی می‌شود. تغییرات هورمونی و تلاش برای سازگاری با مرحله جدیدی از زندگی مهم‌ترین دلایل این شرایط هستند و بهتر است هرچه سریع‌تر برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

اضطراب

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که نوجوانان تجربه می‌کنند اضطراب است. ناتوانی در حل مشکلات به‌تنهایی و حجم زیادی از اتفاقات که نوجوان با آن مواجه می‌شود، فشار روانی زیادی برای وی ایجاد می‌کند و این موضوع او را نسبت به انواع اختلالات اضطرابی آسیب‌پذیر خواهد کرد.

توجه: گاهی اوقات اضطراب خود را به‌صورت غیرمستقیم و از طریق بیماری‌های جسمانی به‌خصوص مشکلات گوارشی، سردردهای عصبی، حساسیت‌های پوستی و گرفتگی عضلات نشان می‌دهد.

مشکلات نوجوانی بی‌اشتهایی عصبی

بی‌اشتهایی عصبی اختلال روانی است که معمولاً در سنین نوجوانی شروع می‌شود و بیشتر دختران را درگیر می‌کند. دختران/پسران درگیر با این بیماری علی‌رغم اینکه وزن بسیار کمی دارند بازهم نگران اضافه‌وزن هستند و احساس می‌کنند اندام زشتی دارند. به همین خاطر معمولاً به‌صورت افراطی از خوردن اجتناب می‌کنند و یا به سراغ ورزش‌های سنگین می‌روند.

اختلالات شخصیت

اختلال شخصیت به معنای ویژگی‌های نامطلوب شخصیتی است که نسبت به حالت معمول جامعه تفاوت بسیاری دارد و معمولاً از سنین نوجوانی شروع‌شده و تا پایان عمر همراه او باقی می‌ماند. با توجه به اینکه درمان زودهنگام این اختلال احتمال موفقیت‌آمیز بودن آن را افزایش می‌دهد، بهتر است از سنین نوجوانی به نشانه‌های انواع اختلالات شخصیت توجه داشته باشید.

پیشگیری از مشکلات و انحرافات در نوجوانی

1- افزایش اطلاعات

اگر می‌خواهید فرزندتان از دوره نوجوانی بدون دردسر عبور کند اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اطلاعات خود را راجع به دوره نوجوانی، نیازها و انتظارات فرزندتان افزایش دهید. وقتیکه شناخت بهتری از موضوع داشته باشید، بهتر می‌توانید با فرزندتان ارتباط برقرار کرده و شرایط را پیش‌بینی کنید یا به‌موقع عکس‌العمل نشان دهید.

2- رابطه دوستانه با نوجوان

مطالعات نشان می‌دهد کسانی که در فضای خانوادگی گرم و صمیمی زندگی می‌کنند، با احتمال کمتری دچار مشکلات و انحرافات در نوجوانی می‌شوند. سعی کنید با فرزندتان رابطه‌ای دوستانه داشته باشید و این احساس را در او ایجاد کنید که تحت هر شرایطی شما او را دوست دارید و تنهایش نمی‌گذارید. این کار باعث می‌شود تا احساس امنیت و آرامش در فرزند شما بیشتر باشد و با احتمال بیشتری در مواقع مختلف از شما کمک خواهد گرفت.

3- خودداری از پرخاشگری

بهتر است به فرزندتان اجازه اشتباه کردن یا متفاوت بودن بدهید. علاوه بر اینکه باید مراقب رفتارهای فرزندتان باشید و از بروز خطرها جلوگیری کنید باید به او اجازه بدهید تا خودش با موقعیت‌های جدید مواجه شده و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

بدرفتاری و پرخاش به این خاطر که فرزندتان اشتباهی مرتکب شده و یا تلاش برای تصمیم‌گیری به‌جای او ازجمله اشتباهاتی هستند که اکثر والدین مرتکب می‌شوند. به خاطر داشته باشید که این رفتارها صرفاً به رابطه شما و فرزندتان آسیب می‌زند و باعث ایجاد پنهان‌کاری بیشتر خواهد شد. به همین خاطر حتی در شرایطی که نوجوان کار اشتباهی انجام داده سعی کنید خشم خود را کنترل کرده و با پیدا کردن دلایل این رفتار برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنید.

4- صحبت رودررو با نوجوان

نوجوانان نیاز دارند تا نسبت به مسائل مختلفی که در محیط با آن‌ها مواجه می‌شوند، اطلاعات کافی داشته باشند. در غیر این صورت خطر بروز مسائلی مانند سو استفاده‌های جنسی، اعتیاد و یا بزهکاری افزایش پیدا می‌کند. بهترین حالت این است که فرزندتان این اطلاعات را از محیط خانواده خود به دست آورد. درنتیجه سعی کنید راجع به مسائل مختلف با فرزندتان صحبت کرده و او را از خطراتی که تهدیدش می‌کنند آگاه کنید. اما سعی کنید تا جای ممکن صحبت‌هایتان حالت دوستانه داشته باشد و لحن نصیحت یا دستور نداشته باشد.

چه زمانی از مشاور برای حل مشکلات نوجوانی کمک بگیریم؟

تربیت کردن فرزندان را می‌توانیم سخت‌ترین کاری بدانیم که والدین بر عهده دارند و به همین خاطر شاید بتوان گفت شما در تمامی سال‌های کودکی و نوجوانی فرزندتان به دریافت مشاوره‌های یک روانشناس متخصص نیاز دارید. اما در برخی مواقع این نیاز پررنگ‌تر می‌شود. ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سنین شروع نوجوانی

در ابتدای نوجوانی تغییرات بسیاری در ظاهر، شرایط روانی و همین‌طور نوع برخورد دیگران با نوجوان ایجاد می‌شود و سازگار شدن با این شرایط فشار روانی بسیاری را به او تحمیل می‌کند. به همین خاطر بهتر است در شروع سنین نوجوانی از یک مشاور کمک بگیرید.

مشاهده رفتار نامناسب در نوجوان

هر رفتار نامناسبی را که در نوجوان می‌بینید می‌توانید راجع به آن با یک مشاور صحبت کنید. این رفتارها می‌تواند موضوع بسیار ساده‌ای مثل یک ویژگی اخلاقی باشد که شما آن را نمی‌پسندید و یا ممکن است مشکلات جدی مانند افت تحصیلی، گوشه‌گیری یا انواع رفتارهای پرخطر را در وی دیده باشید. مشاورین به شما راجع به نحوه واکنش نشان دادن به این مسائل و همین‌طور نکاتی که باید مدنظر داشته باشید کمک خواهند کرد.

بروز بحران‌ها

نوجوانی دوره حساسیت‌های روانی بیش‌ازحد است. این شرایط می‌تواند با بروز بحران‌ها به‌مراتب وخیم‌تر شده و سلامت روان نوجوان را به خطر بیاندازد. به همین خاطر هنگامی‌که با برخی بحران‌ها مثل بیماری یا فوت یکی از اعضای خانواده، دعواها و اختلافات خانوادگی، مهاجرت و یا شکست‌های مالی و کاری مواجه می‌شوید بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

جدی‌ترین مشکلات و انحرافات در دوره نوجوانی کدام است؟

بحران بلوغ، انحرافات جنسی، مشکلات ارتباطی و همین‌طور افت تحصیلی ازجمله نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.



:: برچسب‌ها: مشکلات و انحرافات نوجوانی ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد به چند ماده مخدر به چه شرایطی گفته می‌شود و با چه خطراتی همراه است؟ اعتیاد به چند ماده مخدر به این معناست که فرد در یک زمان مشخص بیش از یک ماده را مصرف می‌کند و یا به طور متناوب از مواد مخدر مختلفی استفاده می‌کند. این حالت که در سال‌های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است باعث شده تا مشکلات جسمی و روانی جدی برای مصرف کنندگان مواد مخدر پیش بیاید و همچنین کار درمان بسیار سخت تر باشد. به همین خاطر در این موضوع می‌خواهیم در ارتباط با اعتیاد به چند ماده مخدر به صورت همزمان صحبت کنیم. در صورتی که این مشکل را در یکی از اطرافیان خود مشاهده می‌کنید بهتر است هرچه سریع‌تر و پیش از شروع مشکلات جدی‌ به یک متخصص در زمینه اعتیاد به مواد مخدر مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد کلیک کنید.

 منبع : اعتیاد به چند ماده

اعتیاد همزمان به چند ماده مخدر

اعتیاد همزمان به چند ماده مخدر به این معناست که فرد در یک زمان واحد، چندین نوع ماده مخدر را مصرف می‌کند و یا در زمان‌های مختلف، انواع متفاوتی از این مواد را مورد استفاده قرار می‌دهد. اعتیاد همزمان به چند ماده معمولاً به این خاطر پیش می‌آید که مواد مخدر مختلف می‌توانند اثرات یکدیگر را تقویت نمایند و به همین خاطر تجربه لذت قوی‌تری را برای مصرف کننده به همراه داشته باشند. علاوه بر این مصرف همزمان می‌تواند باعث کاهش آثار ناخوشایند و احساسات منفی ناشی از مصرف یک ماده مخدر خاص شود. این مسئله تمایل به مصرف انواع مواد مخدر در کنار یکدیگر را افزایش می‌دهد و خطرات جدی را برای سلامت فرد به همراه دارد که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

 

اعتیاد به چند ماده | انواع مواد مخدری که با یکدیگر استفاده می‌شوند

هروئین و کوکائین

مصرف همزمان هروئین و کوکائین یکی از شایع‌ترین حالت‌های مصرف همزمان مواد مخدر با یکدیگر است. از دلایلی که مصرف کنندگان برای این همزمانی در مصرف بیان می‌کنند این است که مصرف همزمان این دو ماده باعث تقویت احساس لذت و اثرگذاری بیشتر هر یک از آن‌ها می‌شود و این تجربه ایست که در مصرف مجزای هریک از داروها تجربه نمی‌شود. در کنار این موضوع یکی دیگر از دلایلی که برای مصرف هم‌زمان هروئین و کوکائین وجود دارد این است که این دو دارو دارای تفاوت‌های مهمی با یکدیگر هستند. مصرف کنندگان هم‌زمان این دو ماده تصور می‌کنند که با این کار مانع بروز آثار منفی ناشی از سو مصرف هریک از آن‌ها به‌تنهایی می‌شوند.

با توجه به اینکه هروئین نسبت به کوکائین برای مدت طولانی تری در بدن باقی می‌ماند، یکی از عوارض جدی این مصرف هم‌زمان این است که با پایان یافتن اثر کوکائین، ممکن است مشکلات تنفسی به دلیل مسمومیت با هروئین در فرد نمایان شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقالات علائم اعتیاد به کوکائین و علائم اعتیاد به هروئین را مطالعه نمایید.

کوکائین و اکستازی

کوکائین و اکستازی هر دو از جمله داروهای محرک هستند و مصرف هم‌زمان آن‌ها معمولاً به این خاطر اتفاق می‌افتد که مصرف کنندگان به دنبال تجربه هرچه قوی‌تر احساس لذت هستند. با این حال مصرف این دو داروی محرک با یکدیگر یا مصرف هر یک از آن‌ها در کنار یک محرک دیگر، باعث افزایش فشارخون و ضربان قلب شده و خطر بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد. برای آشنایی با علائم اعتیاد به کوکائین کلیک کنید. 

مصرف الکل و داروهای مسکن

استفاده از مشروبات الکلی در کنار مصرف قرص‌های مسکن معمولاً به این خاطر اتفاق می‌افتد که الکل می‌تواند خاصیت ضد درد بودن این داروها را تا حد زیادی افزایش دهد؛ اما این کار در عین حال باعث بالا رفتن احتمال بروز مشکلات جسمی مثل قطع تنفس و مرگ در فرد می‌شود.

اعتیاد به چند ماده | مصرف الکل و کوکائین

الکل و کوکائین دو دارو با ساختار و مکانیزم تأثیرگذاری کاملاً متضاد هستند. اگرچه کوکائین یک ماده محرک بوده و باعث افزایش انرژی در مصرف کنندگان می‌شود، الکل دارای خاصیت آرام بخشی و کاهش تنش و فعالیت در فرد است. مصرف همزمان این دو دارو در کنار یکدیگر معمولاً با این توجیه اتفاق می‌افتد که مصرف کنندگان کوکائین می‌خواهند از بروز عوارض ناخوشایند آن مثل اضطراب، احساس تنیدگی یا ساییدن دندان‌ها به روی یکدیگر جلوگیری نمایند. 

مصرف همزمان داروهای مختلف

یکی از حالت‌های بسیار شایع در اعتیاد به بیش از یک ماده مخدر، مصرف همزمان چندین دارو در افرادی است که به صورت خودسرانه از داروهای پزشکی استفاده می‌کنند. در این میان بیشترین احتمال سوءمصرف برای داروهای اعصاب و روان و داروهای مسکن وجود دارد. بهتر است پیش از مصرف این داروها با یک متخصص راجع به نحوه مصرف و تداخلات دارویی که ممکن است پیش بیاید مشورت کنید.

 

خطرات جسمی اعتیاد به چند ماده

نشانه‌ها و نوع خطراتی که برای مصرف کنندگان همزمان چندین ماده پیش می‌آید با توجه به اینکه چه موادی در کنار یکدیگر استفاده شده‌اند و همچنین میزان مصرف آن‌ها متفاوت خواهد بود. با این حال شایع‌ترین عوارض مربوط به مصرف چندین دارو از یک خانواده در کنار یکدیگر است زیرا این شرایط باعث تقویت اثرگذاری داروها می‌شود.

مسمومیت‌های دارویی ناشی از تداخل اثر مواد مختلف با یکدیگر از شایع‌ترین علل مراجعه به مراکز درمانی است. نشانه‌های مسمومیت دارویی با چد ماده مخدر عبارت‌اند از:

  • آسیب مغزی
  • مشکلات قلبی
  • علائم افسردگی شدید
  • کما
  • تشنج
  • خونریزی معده
  • مشکلات و بیماری‌های کبد
  • مشکلات تنفسی

با کلیک بر هر کدام از عنوان های جدول زیر می توانید با عوارض و خصوصیات مصرف مواد به طور همزمان آشنا شوید.

 

درمان اعتیاد به چند ماده

با توجه به نوع موادی که در کنار یکدیگر مصرف شده‌اند، مقدار و مدت زمان مصرف، شرایط درمان متفاوت خواهد بود. به همین خاطر در صورتی که می‌خواهید برای درمان خود یا یکی از اطرافیان اقدام نمایید، در اولین قدم می‌بایست با یک متخصص راجع به این زمینه مشورت نمایید. به‌طور کلی درمان این بیماران شامل مراحل زیر خواهد بود:

سم زدایی

مرحله سم زدایی به عنوان اولین قدم درمانی به این معنا خواهد بود که بیماران مصرف مواد مخدر را زیر نظر پزشک کنار می‌گذارند. این مرحله از درمان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که از نظر فیزیولوژیکی هیچ وابستگی به ماده مخدر در فرد دیده نشود. در این مرحله اصطلاحاً گفته می‌شود که بدن بیمار از مواد مخدر پاک شده است.

بازپروری

یک اشتباه رایج در ترک اعتیاد به مواد مخدر این است که اکثر افراد پایان مرحله سم زدایی را به عنوان پایان اعتیاد در نظر می‌گیرند. به همین خاطر معمولاً دیده می‌شود که ترک مواد مخدر دیر یا زود با شکست مواجه شده و بیماران برای مصرف مجدد مواد مخدر اقدام می‌کنند. جلسات بازپروری با هدف جلوگیری از وسوسه و تمایل به مصرف مجدد شکل می‌گیرند و استفاده از آن‌ها برای تداوم پیدا کردن پرهیز از مصرف مواد مخدر بسیار ضروری است. در طی این جلسات به بیماران کمک می‌شود که با وسوسه‌های ناشی از مصرف مواد مخدر چطور کنار بیایند و در عین حال راهکارهای مناسب برای حل مشکلات پیش آمده در ارتباطات اجتماعی و بهبود شرایط زندگی به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

 

سؤالات متداول

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

1. چرا معتادین به سمت مصرف همزمان چند ماده گرایش پیدا می‌کنند؟

این مسئله می‌تواند به خاطر تجربه یک حالت سرخوشی و لذت بیشتر در مصرف کننده ایجاد شود و یا ممکن است آن‌ها بخواهند عوارض مصرف یک ماده را از طریق مصرف سایر مواد مخدر کاهش دهند.

2. آیا درمان اعتیاد به چند ماده با درمان اعتیاد به یک ماده مخدر متفاوت است؟

به لحاظ مراحل و روش‌های درمانی در این شرایط تفاوتی وجود ندارد اما درمان بیمارانی که از چند دارو استفاده کرده‌اند به زمان بیشتری نیاز دارد.



:: برچسب‌ها: اعتیاد به چند ماده ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک اعتیاد به مواد محرک نسبت به ترک مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و شیره، تفاوت‌های به خصوصی دارد. در اعتیاد به مواد محرک بیشتر بر فرایندهای روان شناختی تأکید می‌شود و دریافت خدمات روان درمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه این مواد بیش از جسم ذهن افراد را درگیر می‌کنند و آثار روانشناختی مخربی را به جای می‌گذارند که در صورت عدم درمان می‌تواند به اختلالات روانی مزمنی منجر شود. معمولا متخصصان برای ترک اعتیاد به محرک‌ها از روش‌های درمانی شناختی رفتاری، گروه درمانی و مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند که با بالاترین احتمال ترک و کمترین آسیب همراه هستند. با این حال در ادامه بیشتر درباره روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک توضیحاتی ارائه کرده‌ایم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 منبع : ترک اعتیاد به مواد محرک با موثرترین راهکارهای درمانی

لزوم ترک اعتیاد به مواد محرک 

مواد محرک نظیر شیشه و کوکایین گروهی از مواد اعتیاد آور هستند که فعالیت سیستم عصبی مرکزی را افزایش داده و از همین رو منجر به احساس افزایش انرژی، سرخوشی مفرط و بیش فعالی می‌شوند. همچنین این مواد با افزایش برخی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز به بروز علائمی نظیر توهم و هذیان می‌انجامند. به همین خاطر ممکن است فرد تحت مصرف این مواد چیزهایی ببیند یا بشنود که دیگران آن‌ها را حس نمی‌کنند. این توهم‌ها ممکن است محتوای خشونت آمیز داشته باشند و فرد را به سمت آسیب زدن به خود یا دیگران بکشانند. همه این‌ها در حالی است که فرد مصرف کننده مواد محرک نمی‌تواند در این شرایط فرق واقعیت و خیال را تشخیص دهد و کنترل چندانی روی رفتار خود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

در نتیجه برای مراقبت هرچه بیشتر از خود و اطرافیانتان لازم است که از آثار گرانبار مواد محرک اطلاع داشته باشید و در صورت اعتیاد به آن هرچه زودتر برای ترک اقدام نمایید. توجه داشته باشید که مصرف این مواد در دراز مدت علاوه بر آثار سوء گفته شده می‌تواند به اختلالات روانپریشی نظیر اسکیزوفرنی یا افسردگی دوقطبی بیانجامد و مشکلات پایداری را در زندگی فرد به وجود آورد. این مشکلات در صورت ترک نیز باقی می‌مانند و منجر به آشفتگی‌های زیادی در زندگی فرد می‌شوند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

 

روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک

مواد محرک برخلاف مخدرهای سنتی نظیر تریاک و شیشه هنگام ترک علائم جسمانی چندانی ایجاد نمی‌کنند اما می‌توانند پریشانی‌های روانی زیادی را به وجود آورند که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس افسردگی بسیار شدید، اضطراب مفرط، بی‌قراری و تنش اشاره کرد. به همین خاطر در دوران ترک این مواد بسیار اهمیت دارد که از خدمات یک متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. ما در ادامه به روش‌های روانشناختی که در ترک مواد محرک به کار گرفته می‌شود اشاره کرده‌ایم. همچنین شما می‌توانید این درمان‌ها را توسط مجرب ترین روانشناسان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو دریافت نمایید.

درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری این گونه تصور می‌شود که رفتارها و هیجانات مخرب در نتیجه افکار تحریف شده ایجاد می‌شوند. از همین رو درمانگران تلاش می‌کنند عقاید زیربنایی مؤثر در مصرف مواد را شناسایی کرده، آن‌ها را به درمانجویان نشان دهند و جایگزین‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کنند. برای مثال برخی افکار که تحت باورهای تسهیل گر شناخته می‌شوند به فرد اجازه می‌دهند در اعتیاد درگیر شده و مصرف را کنار نگذارد. از جمله مشهورترین باورهای تسهیل گر می‌توان به “من معتاد نمی‌شوم”، ” من تفریحی مصرف می‌کنم” و “این مواد اعتیاد آور نیست” اشاره کرد.

گروه درمانی از روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک

گروه درمانی یکی از روش‌های بسیار مؤثر در ترک اعتیاد به انواع مواد است که علاوه بر ترک، به رشد مهارت‌های روانشناختی فرد نظیر اعتماد به نفس و ارتباطات اجتماعی نیز کمک فراوانی می‌کنند. در این گروه‌ها افرادی که تجربه مصرف محرک‌ها را داشته‌اند در کنار هم قرار می‌گیرند و در مورد روش‌هایی که برای ترک به کار برده‌اند به یکدیگر اطلاعات می‌دهند. گروه درمانی‌ها می‌توانند به دو صورت بی رهنمود یا رهنمودی برگزار شوند. در روش بی رهنمود افراد بدون حضور درمانگر دور هم جمع می‌شوند و انجمن‌هایی شبیه به الکلی‌های گمنام را تشکیل می‌دهند اما در روش رهنمودی درمانگر از قبل اهدافی را تعیین می‌کند و سعی می‌کند درمانجویان را در جهت‌های خاصی هدایت کند تا فرایند ترک تسریع شود.

مصاحبه انگیزشی

مصاحبه انگیزشی روشی است که افراد را برای شروع ترک آماده می‌کند. بسیاری از افرادی که مواد مصرف می‌کنند معتقدند به اعتیاد مبتلا نیستند و از همین رو حاضر به انجام هیچ گونه اقدامی در جهت ترک نیستند. در این شرایط مصاحبه انگیزشی می‌تواند به بن بست درمانی خاتمه دهد و آمادگی افراد را برای شروع مراحل درمان بالا ببرد.

روش ماتریکس

روش ماتریکس یکی از پرکاربردترین روش‌های درمانی در ترک اعتیاد به مواد محرک است. ماتریکس در حقیقت رویکردی التقاطی است که در آن درمانگر از روش‌های گوناگون کمک می‌گیرد و خود را به یک روش درمانی خاص محدود نمی‌کند. در نتیجه به ضرورت ممکن است رویکردهای مختلفی نظیر درمان شناختی رفتاری، گروه درمانی، خانواده درمانی و مصاحبه انگیزشی مورد استفاده قرار ‌گیرند.

ترک انواع مواد محرک

در این مقاله به طور کلی به روش های ترک اعتیاد به مواد محرک اشاره شد برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد ترک اعتیاد به هر کدام از مواد محرک می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

– آیا گُل نوعی ماده محرک است؟

خیر ماده مخدر گل یا ماریجوانا ماده‌ای است که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به عنوان نوعی کانابیس طبقه‌بندی می‌شود. بااین حال به دلیل آثار روانی مشابه، درمان‌های به کار رفته در ترک محرک‌ها و ماده مخدر گل مشابه یکدیگر هستند.



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به مواد محرک با موثرترین راهکارهای درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سوالات جنسی و زناشویی از خواستگار برای بسیاری از ما خط قرمزهایی هستند که ترجیح می‌دهیم سراغ آن‌ها نرویم. خجالت کشیدن از صحبت راجع به مسائل جنسی یا نگرانی از قضاوتی که طرف مقابل راجع به ما خواهد کرد، باعث می‌شود ترجیح بدهیم در هیچ‌یک از مراحل آشنایی راجع به مسائل جنسی صحبت نکنیم. اما به این موضوع توجه داشته باشید که بسیاری از مشکلات در زندگی مشترک و حتی بسیاری از طلاق‌ها ریشه در مشکلات جنسی دارند و به همین خاطر بهتر است راجع به این مسائل نیز با طرف مقابل صحبت کنید. درعین‌حال زمان و نحوه پرسیدن سؤالات جنسی و زناشویی از خواستگار موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. برای آشنایی با سایر انواع سوالات قبل از ازدواج کلیک کنید.

 

منبع : سوالات جنسی و زناشویی از خواستگار

 

دلیل پرسیدن سوالات جنسی و زناشویی از خواستگار

برای خیلی از ما صحبت از رابطه جنسی خط قرمزی است که تا پیش از ازدواج نباید از آن عبور کرد. اما با خودتان به این سؤال فکر کنید که اگر پس از ازدواج متوجه شوید با همسرتان راجع به مسائل جنسی اختلاف‌نظر دارید چه کار خواهید کرد؟ آیا می‌خواهید این بخش از زندگی خود را به‌طورکلی فراموش کنید و یا از همسرتان جدا خواهید شد؟

برای اینکه در آینده با این مشکلات مواجه نشوید بهتر است پیش از ازدواج با طرف مقابل راجع به مسائل مهم جنسی تا حدودی صحبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از طرف مقابل به دست آورید و درنتیجه تصمیم بهتری برای ازدواجتان بگیرید. علاوه بر این اگر مشکل یا اختلاف‌نظری میان شما وجود داشته باشد، زمان کافی برای رسیدگی و حل آن را خواهید داشت. درنتیجه پس از ازدواج در زمینهٔ مسائل جنسی مشکلی نخواهید داشت.

زمان پرسیدن سوالات جنسی و زناشویی از خواستگار

با توجه به اینکه مسائل جنسی در فرهنگ ما با بسیاری از اخلاقیات گره خورده است، صحبت کردن راجع به این موضوع و به‌خصوص در شرایطی که هنوز زمان چندانی از آشنایی نگذشته می‌تواند باعث قضاوت نامناسب شود و یا همسر آینده‌تان تمایلی به صحبت راجع به این موضوع از خود نشان ندهد. به همین خاطر انتخاب زمان مناسب اهمیت بسیاری دارد.

تا جای ممکن سعی کنید صحبت از موضوعات جنسی را برای زمانی بگذارید که مدتی از آشنایی شما گذشته است و تصمیمتان برای ازدواج تا حدودی جدی گشته. به عبارتی سؤالات جنسی از آن دسته مسائلی نیست که در روزهای اول آشنایی و از همه خواستگارهای‌تان بپرسید، بلکه اگر نسبت به طرف مقابل شناخت پیدا کردید و در سایر زمینه‌ها به تفاهم رسیدید بهتر است زمانی را هم برای صحبت راجع به دیدگاه‌های جنسی اختصاص دهید.


بیشتر بخوانید : جلسه خواستگاری

نحوه پرسیدن سوالات جنسی و زناشویی از خواستگار

بهتر است در مورد نحوه صحبت درباره مسائل جنسی را نیز مد نظر قرار دهید. بی‌توجهی به این موضوع گاهی باعث می‌شود طرف مقابل احساس کند شما اخلاقیات را رعایت نمی‌کنید و یا در گذشته خود تجربیات بسیاری داشته‌اید که باعث شده حالا اطلاعات بسیاری از این مسائل داشته باشید.

پس تا جای ممکن صحبت را از سؤالات کلی و غیرمستقیم شروع کنید و هرگز صراحتاً و ناگهانی راجع به این مسائل مستقیم پرسش نکنید. سعی کنید در طول صحبت‌هایتان تا جای ممکن روی کلیات تمرکز کنید و وارد شدن به مسائل جزئی را حداقل به زمانی دیگر اختصاص دهید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که هرچقدر شما در صحبت کردن از این موضوع آرامش و پذیرش بیشتری داشته باشید، صحبت برای طرف مقابل نیز راحت‌تر می‌شود. اما اگر او احساس کند شما هم از صحبت راجع به این موضوع نگران هستید، احتمالاً دچار اضطراب بیشتری می‌شود یا احساس می‌کند که بهتر است به این بحث پایان بدهد.

پرسیدن سؤالات جنسی و زناشویی از خواستگار | به چه نکاتی دقت داشته باشیم

طبیعتاً پرسش‌هایی که می‌کنید و همین‌طور جوابی که از طرف مقابل می‌گیرید مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن دقت داشته باشید. اما درعین‌حال توجه به نشانه‌های غیرکلامی مثل خجالت کشیدن طرف مقابل یا تلاش برای تغییر موضوع صحبت نیز ازجمله نکاتی هستند که باید به آن‌ها دقت داشته باشید. میزان علاقه‌ای که او برای صحبت راجع به مسائل جنسی نشان می‌دهد، ورود به جزئیات و یا تلاش برای فرار از پاسخ دادن و هر نکته دیگری که شما در حین صحبت‌هایتان با آن برخورد می‌کنید، می‌تواند موضوع مهمی باشد که باید به آن توجه داشته باشید.

برای مثال کسانی که راجع به این موضوع علاقه‌ زیادی نشان نمی‌دهند و سعی می‌کنند از بحث دوری کنند، ممکن است به خاطر اضطراب و خجالت یا هر دلیل دیگری عملکرد جنسی مناسبی نیز نداشته باشند و درعین‌حال کسانی که با جزئیات بسیار راجع به مسائل جنسی صحبت می‌کنند و یا دائماً سعی می‌کنند منظور خود را برای شما توضیح دهند ممکن است درگیر وسواس‌های فکری راجع به این موضوع باشند. اما به خاطر داشته باشید که تشخیص هریک از این مسائل صرفاً بر عهده متخصصان روانشناسی است و به همین خاطر اگر در صحبت‌ها یا رفتار طرف مقابل چیزی شما را نگران کرده، بهتر است راجع به آن از یک روانشناس متخصص درزمینهٔ مسائل جنسی کمک بگیرید.

سؤالات جنسی که باید بپرسید

  1. نظر شما راجع به مسائل جنسی و برطرف کردن این نیازها چیست؟
  2. تا چه حد نسبت به نیازهای جنسی جنس مخالف آشنایی دارید؟
  3. فکر می‌کنید وظیفه زن و مرد در برقراری رابطه جنسی چیست؟
  4. اطلاعات جنسی خود را از چه منابعی دریافت می‌کنید؟
  5. آیا تاکنون تجربه رابطه جنسی داشته‌اید؟
  6. آیا حاضرید برای مشکلات احتمالی جنسی از مشاور کمک بگیرید؟
  7. آیا از سلامت جنسی خود مطمئن هستید؟
  8. رضایت جنسی خود و طرف مقابل چقدر برایتان اهمیت دارد؟
  9. آیا تابه‌حال از فیلم‌ها یا تصاویر پورنوگرافی استفاده کرده‌اید؟ راجع به آن‌ها چه نظری دارید؟
  10. اگر طرف مقابل نتواند پاسخگوی نیازهای جنسی شما باشد چه می‌کنید؟
  11. چه رفتارهایی در رابطه جنسی را عادی و کدام‌یک را غیرعادی می‌دانید؟

چه زمانی از مشاور کمک بگیریم

کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند اطلاعات خود را راجع به مسائل جنسی و نیازهای طرف مقابل افزایش دهید. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند در پرسیدن سؤالات جنسی و همین‌طور بررسی پاسخ‌های طرف مقابل به شما کمک کنند. به همین خاطر بهتر است این مشاوره‌ها را جدی بگیرید. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

درصورتی‌که با پرسیدن سؤالات جنسی از طرف مقابل متوجه مشکلاتی شدید که پیش‌ازاین به آن‌ها فکر نکرده بودید، بهتر است پیش از قطعی کردن نظر خود برای ازدواج و یا جدایی با یک روانشناس متخصص درزمینهٔ مسائل جنسی صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین زمان برای پرسیدن سؤالات جنسی از خواستگار چه زمانی است؟

بهتر است هنگامی‌که مدتی از آشنایی‌تان گذشت و در سایر جنبه‌ها به توافق رسیدید راجع به این مسائل صحبت کنید. پس تا جای ممکن در نخستین روزهای آشنایی از این مسائل صحبت نکنید.

چرا باید راجع به مسائل جنسی با خواستگار صحبت کنیم؟

رضایت و هماهنگی جنسی یکی از مهم‌ترین مسائل برای داشتن یک زندگی آرام است و به همین خاطر بهتر است پیش از ازدواج راجع به این مسائل با طرف مقابل صحبت کنید و اگر احساس می‌کنید مشکلی وجود دارد سریع‌تر برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

 


:: برچسب‌ها: سوالات جنسی و زناشویی از خواستگار ,
:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()