نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در ارومیه کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در ارومیه زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

منبع : مشاوره خانواده ارومیه

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در ارومیه

مرکز مشاوره خانواده ربیع ارومیه – خیابان خیام جنوبی – نبش کوچه21 – پلاک 283 -طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده سماء ارومیه ارومیه – بلوار شهید بهشتی – جنب بیمارستان آذربایجان – خیابان عدالت – پلاک 29
مرکز مشاوره خانواده هادی ارومیه – خیابان دانش یک – جنب دبیرستان شهید چمران – مجتمع آذربایجان – طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده ندا ارومیه – خیابان سرداران – کوچه خان باباخان – ساختمان آریا – طبقه اول
مرکز مشاوره خانواده عرفان ارومیه ارومیه – خیابان سرداران – کوچه خانباباخان – مجتمع پزشکی سرداران – پلاک16 – طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده زانیاری ماکو – خیابان امام – بالاتر از کتابخانه عمومی کاشانی – نبش کوچه شهید حسین زاده – پلاک1 – طبقه دوم
مرکز مشاوره خانواده جمشیدی میاندوآب – خیابان خالصه – ساختمان خالصی – طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده روان نما سقز – خیابان امام – روبروی حسینیه – طبقه سوم لوازم خانوادگی بدرآبادی

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده ارومیه ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

انواع افسردگی کدام اند و چه علائمی دارند؟ افسردگی بالینی موقعیتی روان شناختی است که طی آن فرد احساس غم یا بی تفاوتی شدیدی را تجربه می کند و در پی این موضوع دچار افت عملکرد در جنبه های مختلف زندگی می شود. افسردگی انواع مختلفی دارد که  اختلال افسردگی اساسی ، اختلال افسردگی پایدار، افسردگی فصلی، ملال پیش از قاعدگی، کژتنظیمی خلق ایذایی، افسردگی دوقطبی و افسردگی پسازایمانی را شامل می شوند. ما در ادامه به توضیحاتی در مورد هریک از این ها اشاره کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای آشنایی با انواع اختلالات خلقی کلیک کنید.

 

منبع : انواع افسردگی

 

 

تعریف انواع افسردگی چیست؟

همه ما در برخی موقعیت‌های ناخوشایند زندگی دچار احساس غم و اندوه می‌شویم که واکنشی طبیعی به رویدادهای پیرامونی هستند، اما مسئله اختلال افسردگی زمانی مطرح می‌شود که خلق افسرده دست کم به مدت 2 هفته در فرد دیده شود و او به دلیل مشکلات روحی در حوزه های مختلف زندگی از جمله روابط بین فردی، کار، تحصیل و … افت عملکرد داشته باشد.

 

 

تعریف انواع مختلف افسردگی

اختلالات افسردگی مجموعه ای از اختلالات روان پزشکی هستند که مشخصه بارز همه آن‌ها بروز علائمی از خلق پایین و از دست دادن علاقه و انگیزه است. اختلال افسردگی اساسی، اختلال افسردگی پایدار (افسرده خویی)، ملال پیش از قاعدگی، افسردگی پسازایمانی، افسردگی دو قطبی و کژتنظیمی خلق ایذایی از جمله آن‌ها هستند. در ادامه به طور مختصر هریک از اختلالات افسردگی را شرح داده‌ایم.

1- افسردگی اساسی

افسردگی اساسی یا افسردگی ماژور یکی از رایج ترین انواع اختلالات افسردگی است که با دو علامت اصلی مشخص می شود. این دو علامت احساس غمگینی در اکثر اوقات روز و از دست دادن علاقه و انگیزه‌ها را شامل می شود. علاوه بر این ها برای تشخیص افسردگی ماژور متخصصین  وجود علائم دیگری را نیز مد نظر قرار می دهند که دست کم دو هفته باقی می مانند. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی اساسی کلیک کنید. 

 

 

2- اختلال افسردگی پایدار یا مداوم (افسرده خویی)

اختلال افسردگی پایدار یا مداوم از جمله اختلالات افسردگی است که در گذشته به آن افسرده خویی گفته می‌شد. افرادی که به این مشکل دچار هستند در حقیقت نوعی افسردگی مزمن را در دراز مدت تجربه می‌کنند. اما تعداد علائم آن‌ها از آنچه در افسردگی اساسی بروز می‌یابد کمتر است. در واقع افسردگی پایدار با شدت کمتر اما به مدتی طولاتی‌تر از اختلال افسردگی اساسی تجربه می‌شود.

متخصصین زمانی تشخیص افسرده خویی را مطرح می‌کنند که فرد دست کم به مدت 2 سال دچار خلق افسرده باشد و در این مدت در بیشتر اوقات روز علائمی از غم و اندوه شدید را نشان دهد. در برخی موارد امکان دارد فرد در طول اختلال افسردگی پایدار یک دوره افسردگی اساسی را نیز تجربه کند که به این وضعیت افسردگی مضاعف گفته می‌شود. برای آشنایی با نشانه های تشخیصی افسرده خویی کلیک کنید.

3- انواع افسردگی | ملال پیش از قاعدگی

ملال پیش از قاعدگی نوعی افسردگی است که  دربرخی زنان هر ماه چند روز پیش از شروع خونریزی ماهیانه آغاز شده و در طول هفته قاعدگی یا بلافاصله پس از شروع آن بهبود می‌یابد. نوسانات خلقی، احساس غم و اندوه مفرط، تحریک پذیری، ناتوانی در کترل خشم، زودرنجی و دچار شدن به استرس و اضطراب در کنار علائم افسردگی اساسی از جمله مشکلاتی هستند که در اختلال ملال پیش از قاعدگی تجربه می‌شوند. برای مطالعه بیشتر درباره اختلال ملال پیش از قاعدگی کلیک کنید.

4- افسردگی فصلی

الگوی بروز دوره های افسردگی در برخی افراد با تغییرات فصلی ارتباط دارد. در واقع برخی افراد اغلب در آستانه تغییر فصل از پاییز به زمستان بیش از هر زمانی علائم افسردگی را از خود نشان می دهند. از همین رو به اختلال آن‌ها افسردگی فصلی گفته می‌شود. اختلال افسردگی فصلی چیزی در حدود 1 تا 2 درصد در میان مردم جهان رواج دارد که از جمله علل آن می‌توان به دریافت نور کمتر خورشید در این بازه زمانی اشاره کرد. علائم اختلال افسردگی فصلی مشابه آن چیزی است که در افسردگی اساسی مطرح شد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که نوردرمانی در بهبودی این مشکل از کارایی درمانی بالایی برخوردار است. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان افسردگی فصلی کلیک کنید.

5- افسردگی دو قطبی

افسردگی دو قطبی وضعیتی است که در طی آن فرد در کنار دوره‌های افسردگی دوره‌هایی از خلق بالا یا همان مانیک را نیز تجربه می‌کنند. از جمله علائمی که در فاز مانیک بروز می‌یابند باید به موارد زیر اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد علل و روش های درمان اختلال دوقطبی کلیک کنید.

  • افزایش انرژی مفرط که با کاهش احساس نیاز به خواب و بیش تحرکی مشخص می‌گردد
  • پرش فکر که با حرف زدن در مورد موضوعات مختلف و گوناگون خود را نشان می‌دهد
  • حرف زدن با سرعت زیاد و صدای بلند
  • احساس خودبزرگ بینی و داشتن تصورات غیر واقع بینانه از خود
  • افزایش سطح فعالیت‌های هدفمند در زمینه‌های مختلف
  • ناتوانی در بازداری تکانه‌ها که خود را در قالب انجام رفتارهایی نظیر ولخرجی، درگیری در روابط جنسی محافظت نشده و سرمایه گذاری بدون فکر نشان می‌دهد
  • برخی افراد در فاز مانیا هذیان و سایر علائم روان پریشی را نیز تجربه می‌کنند

 

 

6- افسردگی پسازایمانی

افسردگی پسازایمانی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی به عنوان یکی از مشخصه‌های افسردگی اساسی  تعریف شده است. طبق یافته‌های همه گیر شناسی این مشکل چیزی در حدود 3 تا 6 درصد بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از جمله علائمی که در طی اختلال افسردگی پسازایمانی تجربه می‌شود می توان به احساس غم و اندوه شدید در اکثر اوقات روز، احساس گناه، بی ارزشی، ناامیدی، کمبود انرژی، کاهش یافتن میل جنسی و اشتغال ذهنی با افکار مرگ، خودکشی و تمایل برای صدمه زدن به کودک اشاره کرد. البته بسیاری از این علائم با نوسانات هورمونی که پس از زایمان اتفاق می‌افتند در ارتباط‌اند و به مرور زمان با رسیدن هورمون‌ها به محدوده طبیعی بهبود می‌یابند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

7- کژتنظیمی خلق ایذایی

کژتنظیمی خلق ایذایی در حقیقت همان اختلال افسردگی است که در دوران کودکی و با علائم متفاوت بروز می‌یابد. در این شرایط کودکان معمولا مشکلات هیجانی خود را با فوران های مکرر خشم به صورت کلامی یا رفتاری نشان می‌دهند. این خشم ابراز شده با موقعیت و سطح رشدی کودک هم خوانی ندارد و حداقل به دفعات 3 بار در هفته تکرار می‌شود. در فاصله بین فوران‌های خشم نیز به طور مستمر کودک علائمی از عصبانیت و نارضایتی را از خود نشان می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا سندروم ملال پیش از قاعدگی نوعی افسردگی محسوب می شود؟

بله در آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی ملال پیش از قاعدگی به عنوان یکی از انواع اختلالات افسردگی مطرح شده است.   



:: برچسب‌ها: انواع افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا از حرف هایی که نباید به همسر گفت اطلاع دارید؟ کلمات نقش بسیار مهمی در روابط میان فردی دارند و با توجه به عمیق بودن رابطه زناشویی، بسیار مهم است که زن و شوهر به لحن و کلام خود در حین صحبت با همسرشان دقت کنند. گفتن برخی حرف‌ها به همسر می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری با خود به همراه داشته باشد و علاوه بر تاثیر منفی بر اعتماد به نفس و غرور همسر، روابط زن و شوهر را نیز دگرگون کند. با آگاهی از جملات و حرف‌های مخرب در رابطه زناشویی می‌توانید از بروز این اتفاقات پیشگیری نمایید و رابطه زناشویی خود را به خوبی پیش ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید.

 

منبع :  حرف هایی که نباید به همسر گفت

 

 

 

حرف‌هایی که زنان نباید به همسر خود بگویند

برخی از حرف‌ها برای مردان خط قرمز محسوب می‌شود که زنان باید از آن‌ها آگاه باشند و هرگز به همسر خود نگویند. این حرف‌ها عبارتند از:

1. حرف هایی که نباید به همسر گفت | اصلا با اونا فرق نداری

آیا با خانواده همسرتان اختلاف داريد و از نظرتان بسياری از رفتارهايی آن‌ها ايراد دارد؟ آیا تجربه یک خیانت عاطفی داشته‌اید و با کوچک‌ترین تلنگری، خاطرات بد خود را به یاد می‌آورید؟جملاتی مثل “تو هم مثل مادرت زود از کوره در میری”، “فکر نکن همونطور که بابات تو سر مادرت میزنه با من حرف بزنی”، “تو بابات هم تو رو آدم حساب نمیکنه” این دست جملات باعث رنجشی عمیق و از بین رفتن احترامات بین دو خانواده می‌شود. 

 همسرتان دوست دارد در نظر شما آدم بهتری نسبت به دیگر اعضای خانواده و اطرافیانش عمل می‌کند. پس در حین دعوا او را با دیگران و حتی غریبه‌ها مقایسه نکرده و نسبت ندهید. برای کسب اطلاع در زمینه مهارت‌های لازم برای ازدواج موفق کلیک کنید.

2. تو چقدر بی عرضه‌ای | مردان دیگر بهتر از تو این کار را انجام می‌دهند

هیچ موضوعی آنقدر مهم و بااهمیت نیست که بخاطرش شخصیت همسرتان را تحقیر کنید و او را با افرادی که مهارت‌های خاص خود را دارند مقایسه نمایید. همسر شما نياز دارد که احساس كند از مردهاي ديگر توانمند‌تر است و حتي اگر اين‌طور نباشد، شما حق نداريد اين حس را از او بگيريد. اگر مي‌خواهيد چيزي را از كسي ياد بگيرد، بايد سراغ روش غيرمستقيم‌تري برويد. گفتن جملات تحقیر آمیز و مقایسه‌ای مانند شوهرخواهرم بهتر از تو این کار را انجام می‌دهد به همسرتان این چنین القا می‌کند که “من از ازدواج با تو خوشحال نیستم و حس خجالت دارم. خواهرم از من خوشبخت‌تر است چون با مرد بهتری ازدواج کرده است”

3. همه وظایف و مسئولیت‌ها به عهده من است/ پس تو چکاره ای؟

شاید سرتان شلوغ باشد و کارهای خانه هم تمامی نداشته باشند اما همسرتان نیز کارها و مشغولیت‌های خود را دارد. خیلی از خانم‌ها به اشتباه فکر می‌کنند همه  مسئولیت‌های زندگی زناشویی بر عهده آن‌هاست و به جای اینکه به زبانی خوش از همسرشان کمک بخواهند، مدام گله و شکایت می‌کنند و کارهای همسرشان را نادیده می‌گیرند. عدم درک زحمات همسر و قدردانی از تلاش‌های او باعث می‌شود روز به روز از همسر خود فاصله بگیرید و روابط عاشقانه کم رنگ‌تری داشته باشید. این در حالیست که اگر کمی منصفانه به قضیه نگاه کنید و قدردانی‌تان را نسبت به همسرتان نشان دهید او نیز متقابلا دوست دارد شما را خوشحال و راضی کند و بیشتر تلاش خواهد کرد تا کمک حال‌تان باشد.

4. تو اصلا من را درک نمی‌کنی/ معلومه دیگه منو دوست نداری

عدم گفتگو درباره انتظارات و خواسته‌ها سبب سو تفاهم و متهم کردن همسرتان به درک نکردن شما خواهد شد. این درحالیست که باید ناراحتی‌ها یا خواسته‌های خود را به طور مستقیم و واضح به همسرتان بگویید و انتظار ذهن خوانی کار چندان درست . منطقی نیست. شوهر شما دوست‌تان دارد و مراقب شماست و به همین دلیل تمام تلاشش را می‌کند که ناراحت نباشید. اما وقتی شما چیزی نمی‌گویید او نیز فکر می‌کند که همه چیز طبق مطابق میلتان است و اینگونه دچار سوتفاهم نسبت به یکدیگر می‌شوید.

5. حرف هایی که نباید به همسر گفت | با آدم حسابیا بگرد/ از دوستات خوشم نمیاد

همسر شما یک فرد مستقل است و نیاز دارد تصمیم‌های آزدانه بگیرد. همانطور که شما دوست دارید با دوستان خود وقت بگذرانید و با تصمیم خود دوستانتان را انتخاب می‌کنید، حق ندارید در رابطه با دوستان همسرتان تصمیم بگیرید. اگر یک طرفه قضاوت کنید و به نظر شوهرتان در رابطه با انتخاب دوستانش توجهی نداشته باشید پس قطعا منتظر برخوردهای تند و مقابله‌ای او نیز باشید.

6. برای همسرتان تعيين تكليف نكنيد

دستور دادن و محدود کردن اختیارات، به مردانگی و غرور همسرتان آسیب می‌زند. بهتر است کمی سیاست داشته باشید، به صحبت‌ها و خواسته های او توجه کنید و با رفتارتان به او نشان دهید که حرف او شنیده و اجرا می‌شود. یک نکته را هیچ وقت فراموش نکنید، به هیچ وجه همسرتان را نصیحت نکنید، برای ساختن زندگی مشترک باید در کنار یکدیگر باشید، هیچ کدام بر دیگری برتری ندارید پس با تکرار اشتباهات دیگران زندگی خود را ویران نکنید.

 

حرف‌هایی که مردان نباید به همسرشان بگویند

به کار بردن جملات زیر از جانب مردان به همسرشان ممنوع است. حرف‌های زیر می‌تواند روابط شما و زندگی مشترک‌تان را به طور کل تحت تاثیر قرار دهد:

1. حرف هایی که نباید به همسر گفت | پیر شده‌ای

همه خانم‌ها درمورد افزایش سن حساس هستند و این مسئله‌ای است که دست خود آن‌ها نیست. شما زمانی که با همسرتان ازدواج کردید سن او را می‌دانستید و حالا در کنار هم زندگی می‌کنید، پیر شدن و بالا رفتن سن او امری انکار ناپذیر است؛ پس گفتن جملاتی مانند اینکه تو داری پیر می‌شی و سنت بالا رفته لزومی ندارد و به جز اینکه همسرتان را آزرده کند و اعتماد به نفس اورا پایین بیاورد نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

2. مدام نگویید عجله کن

خانم‌ها زمانی که می‌خواهند جایی بروند مخصوصا مهمانی بیشتر از آقایان نیاز به زمان دارند تا آماده شوند. در این شرایط  گفتن مداوم کلمه عجله کن نه تنها کاری را پیش نخواهد برد بلکه حس استرس  را به خانم شما القا خواهد کرد و چه بسا زمان آماده شدنش طولانی‌تر نیز شود. گفتن مداوم این جمله برای هرکاری به مرور همسرتان را دچار استرس و ناراحتی از شما می‌کند. 

3. حرف هایی که نباید به همسر گفت | طلاقت می‌دهم

بسیاری از افراد در هنگام عصبانیت و به خاطر از دست دادن کنترل از واژه‌ها و کلمات بسیار زشت و تحقیرآمیزی استفاده می‌کنند که می‌تواند نتیاج جبران ناپذیری داشته باشد. “طلاقت می‌دهم” یکی از همان واژه‌های سنگینی است که هرگز نباید بدون فکر آن را به کار ببرید. چنانچه قصد ادامه زندگی با همسرتان را ندارید، به جای اینکه او را تهدید کنید این مشکل را در فضایی آرام و منطقی و عاقلانه با او مطرح نمایید و از او بخواهید که رابطه‌تان را تمام کنید. گفتن این جملات از روی عصبانیت و بی دلیل ضربه بدی به همسر و رابطه‌تان خواهد زد.

4. تو تنبل هستی

با به کار بردن واژه تنبل و تحقیر کردن هیچ کسی را نمی‌توانید به اجبار زرنگ و چابک‌تر کنید. چنانچه این واژه را برای طرف مقابلتان تکرار کنید او خودش هم باور می‌کند که تنبل است و وضعیتش از اینی که هست وخیم‌تر و بدتر خواهد شد. در شرایطی که همسرتان نتوانسته کارها را آنطور که باید پیش ببرد، شرایط را بررسی کنید چراکه ممکن است دلیلی برای این مساله وجود داشته باشد. 

5. کاری نمی‌توان انجام داد

در مشکلات و مسائل سخت زندگی هیچ پیشنهادی تلخ‌تر از این نیست که شما به عنوان مرد خانواده به همسرتان بگویید که نمی‌توانیم این مشکل را حل کنیم و کاری از ما ساخته نیست. این جمله حس ناتوانی و تسلیم شدن را از سوی شما به همسرتان منتقل می‌کند و علاوه بر تاثیر منفی بر او، شما را در ذهن همسرتان فردی ضعیف نشان می‌دهد.

6. حرف هایی که نباید به همسر گفت | تو چاق هستی

با استفاده کلمه چاق برای همسرتان او نه تنها لاغر نمی‌شود بلکه با شنیدن این واژه تمسخر آمیز بیشتر تحقیر می‌شود و اعتماد به نفسش از بین می‌رود. بنابراین به جای استفاده از این کلمه او را یاری نمایید و با انرژی مثبت کاری کنید که شروع به رژیم و ورزش کند. برخی افراد بر این باورند که با تکرار این واژه کار درستی می‌کنند و با خودشان می‌گویند آنقدر می‌گویم تا به خودت بیای و لاغر شوی. در صورتی که این طور نیست و فقط لطمه روحی به طرف مقابلشان وارد می‌کنند.

7. زیبایی او را زیر سوال نبرید

خانم‌ها نسبت به ظاهر خود حساس هستند. فراموش نکنید این خانم را شما انتخاب کرده‌اید و اگر در فراز و نشیب زندگی با شما و به واسطه به دنیا آوردن فرزندانتان زیبایی ظاهر یا اندام او بهم ریخته نباید مورد سرزنش قرار بگیرد. این سخنان تحقیر آمیز حس بسیار بدی در وجود همسر شما ایجاد خواهد کرد.

 

حرف هایی که نباید به همسر گفت | سخن آخر

موارد زیادی هستند که باید به همسرتان بگویید یا نگویید؛ چه حین بحث و مشاجره باشد و یا بعد از آن. به هر حال باید مراقب حرفه‌ایی که بهم می‌زنید باشید، به همدیگر احترام بگذارید و همیشه بهترین کلام و لحن را داشته باشید. بیشتر افراد آنقدر کار و مشغله دارند که دیگر به فکر کلام خود با هسمرشان نیستند. اما اگر به لحن و کلام خوب عادت کنید، خشم‌تان را کنترل کرده و حد و مرزها را رعایت نمایید، کیفیت رابطه‌تان افزایش می‌یابد و زندگی زناشویی کمتر دچار تلاطم خواهد شد.

اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید خشم و عصبانیت بر شما غالب می‌شود و اجازه گفتگو مسالمت آمیز همراه با احترام نسبت به همسرتان را سلب می‌کند، از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های روانشناسان فعال در حوزه روابط خانوادگی بهره ببرید. آموزش‌های یک روانشناس خوب و حرفه‌ای باعث می‌شود تا با آرامش بیشتری همسرتان را مورد خطاب قرار دهید و روز به روز روابط عاشقانه قشنگی را رقم بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

گفتن اینکه (خانواده تو خوب نیستند) در رابطه زناشویی تاثیر منفی خواهد داشت؟

همه افراد روی خانواده‌ خود حساس‌اند و بدگویی از آنان باعث ناراحتی‌شان می‌شود. علاوه بر پیوند خونی با خانواده‌، احساسات و خصوصیات مشترکی نیز با آن‌ها وجود دارد و به همین دلیل افراد در مقابل بی احترامی دیگران نسبت به اعضای خانواده سریعا واکنش نشان می‌دهند. قطعا هم مردان و هم زنان به خانواده خود تعلق خاطر دارند و در مقابل بی‌احترامی دیگران حتی همسر خود سکوت نمی‌کنند. در نتیجه بهتر است در گفتار خود کمی دقت داشته باشید و الفاظی را بکار نبرید که باعث ایجاد دلخوری شود.



:: برچسب‌ها: حرف هایی که نباید به همسر گفت ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در گرگان کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در گرگان زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره خانواده گرگان

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در گرگان

مرکز مشاوره خانواده ویشار انتهای عدالت 37، واقع در مجتمع جهاندیدگان، طبقه اول
مرکز مشاوره خانواده آرام گرگان خیابان وليعصر، عدالت 22، مجتمع مرواريد، طبقه 7
مرکز مشاوره خانواده ترنم خیابان ولیعصر (عج )، عدالت 13، مجتمع صدف، طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده باران عدالت 8، مجتمع 111، طبقه 2
مرکز مشاوره خانواده بینش خیابان ولیعصر، پاساژ صدرا
مرکز مشاوره خانواده راستین پارس، ابتدای مرداد مرکزی، مجتمع مرداد، طبقه 2، واحد 7
مرکز مشاوره خانواده گام نو گرگان خیابان شالیکوبی، عدالت 7، مجتمع مرسل، طبقه 4، واحد 409

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده گرگان ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

گوشه گیری در افسردگی یکی از رایج ترین علائم و مشکلاتی است که مبتلایان به این اختلال خلقی آن را تجربه می‌کنند. در حقیقت افرادی که دچار افسردگی اساسی هستند اغلب انزوا را ترجیح می‌دهند. انزوا و گوشه گیری به تنهایی باعث تشدید علائم افسردگی می‌شود با گذر زمان خارج شدن از این شرایط دشوارتر شده و روند درمان طولانی‌تر می‌شود. بی‌حوصلگی، کمبود انرژی و خلق پایین شرایط را برای نزدیک شدن به این دست افراد سخت‌تر می ‌کند. در چنین مواردی دریافت مشاوره افسردگی لازم و ضروری است.

 

منبع : گوشه گیری در افسردگی

 

علل و روند گوشه گیری در افسردگی

گوشه گیری و تمایل به انزوا یکی از علائم افسردگی است که عوامل مختلفی می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. از جمله این عوامل می‌توان به وجود مشکلاتی نظیر ناتوانی در لذت بردن از جمع، کاهش اعتماد به نفس، فقدان انرژی، بی‌حوصلگی و احساس غمگینی در اکثر اوقات روز اشاره کرد. در این شرایط هرچقدر افراد بیشتر به سمت تنهایی کشیده می‌شوند، علائم افسردگی نیز با شدت بیشتری در آن‌ها بروز می‌یابند؛ در نتیجه در سیکل معیوبی گرفتار می‌شوند. به طوری که هرچقدر افسردگی شدت می‌یابد، گوشه گیرتر می‌شوند و این گوشه گیری خود به افسردگی شدیدتر می‌انجامد. به همین خاطر باید با دریافت کمک‌های حرفه‌ای بتواند به موقع این چرخه را درهم بشکند. برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

راه های غلبه بر گوشه گیری در افسردگی

غلبه بر گوشه گیری در کاهش علائم دیگر افسردگی به شما کمک می‌کند. در ادامه 4 راهکار برای غلبه بر گوشه گیری و افسردگی ارائه داده‌ایم.

 

 

1- در میان گذاشتن عواطف و احساسات

یکی از عواملی که روز به روز شما را تنهاتر می‌کند درون ریزی مفرط افکار و احساسات منفی است. سعی کنید با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان که می‌دانید رویکردی همدلانه و غیرقضاوتی به شما دارد، صحبت کرده و افکار و احساساتتان را با او در میان بگذارید.

طبق بررسی‌ها، فارغ از اینکه شنونده چه پاسخی می‌دهد، فقط با به اشتراک گذاری احساسات، در حال بیمار بهبودی مشاهده شد. اما اگر فکر می‌کنید اطرافیانتان نمی‌توانند به خوبی به حرف‌هایتان گوش بسپارند، حرف زدن با یک روانشناس می‌تواند بهترین گزینه پیش روی شما باشد.

2- فعال سازی رفتاری برای غلبه بر گوشه گیری در افسردگی

فعال سازی رفتاری یکی از تکنیک های اصلی است که روانشناسان در درمان افسردگی از آن کمک می‌گیرند. در این تکنیک بیمار افسرده باید یک برنامه دقیق از فعالیت‌های روزانه خود تهیه کرده و به تدریج برخی فعالیت‌ها را به برنامه خود اضافه کند.

این تکنیک در حقیقت به فرد کمک می‌کند تا به تدریج و با سرعت دلخواه خود به جریان زندگی روزمره بازگردد. استفاده از فعال سازی رفتاری در غلبه بر گوشه گیری در افسردگی نیز می‌تواند تا حد بسیاری موثر باشد. چرا که هرچقدر فرد بیشتر بی‌تحرک باقی بماند و از اعمال روزمره دست بکشد روزبه روز تمایل بیشتری به گوشه گیری پیدا می‌کند.

3- کمک گرفتن از روان درمانی

اگرچه در برخی موارد ممکن است افسردگی با اقدامات خودیاری بهبود پیدا کند اما متخصصان پیشنهاد می‌کنند که برای درمان هرچه زودتر از روانشناسان کمک بگیرید. مطالعات پژوهشی نشان می‌دهند کمک گرفتن از روان درمانی به خصوص روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری تاثیر بسزایی در بهبود افسردگی و علائم آن از جمله گوشه گیری دارد. درمانگران در این رویکرد تلاش می‌کنند تا افکار زیربنایی و افسرده ساز را شناسایی کرده و با انجام اصلاحات شناختی و رفتاری در این زمینه به بهبود مراجعین خود کمک کنند. برای آشنایی با سریع ترین راه های درمان افسردگی کلیک کنید.

4- کمک گرفتن از دارو درمانی

امروزه داروهای مختلف ضدافسردگی در بازار وجود دارند. استفاده از این داروها در شرایطی که بیمار انگیزه بسیار کمی برای تغییر دارد و روان درمانی به تنهایی برای او پاسخگو نیست می‌تواند تا حد زیادی یاری دهنده باشد. بررسی ها نشان می دهند اکثر این داروها اثرات خود را با گذشت دست کم دو هفته اعمال می کنند و باعث بهبود علائمی نظیر کج خلقی، درگیری با افکار مرگ، بی انگیزگی و گوشه گیری می شوند.

با این حال توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هرگز نباید این داروها را به طور سرخود مصرف کنید، چرا که ممکن است عوارض ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشد. برای تصمیم گیری در مورد مصرف یا نحوه قطع داروها حتما با متخصص در ارتباط بوده و از او مشورت بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

تمایل به گوشه گیری در افسردگی با اختلال فوبیای اجتماعی چه تفاوتی دارد؟

بیمار افسرده از بودن با جمع لذتی نمی برد یا به عبارت دیگر حوصله کافی برای معاشرت با دیگران را ندارد، اما در فوبیای اجتماعی مشکل اصلی اضطراب و نگرانی فرد از قضاوت یا نظر دیگران در مورد خود است. در واقع در این شرایط فرد دوست دارد که وارد جمع شود اما می ترسد که نتواند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. برای تشخیص بهتر این دو وضعیت از یکدیگر بهتر است با یک روانشناس مشورت نمایید.



:: برچسب‌ها: گوشه گیری در افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از گربه یک فوبیای خاص از نوع فوبیای حیوانات است که در ادبیات تخصصی روانشناسی با نام ایلوروفوبیا نیز شناخته می‌شود. فوبیای گربه باعث می‌شود فرد ترس شدید و غیرمنطقی را در زمان دیدن یا نزدیک شدن این حیوان تجربه کند، در برخی موارد سرکار رفتن، گشتن در طبیعت، رفتن به منزل اقوامی که گربه دارند، غیر ممکن می‌شود. در این موارد شدید حتما باید از کمک روانشناس استفاده کرد. در موارد خفیف‌تر نیز نباید آن را نادیده گرفت، با خواندن ادامه مقاله به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. برای آشنایی با سایر انواع فوبیای حیوانات کلیک کنید.

 

منبع : ترس از گربه یا ایلوروفوبیا

آشنایی با علائم و نشانه های ترس از گربه

ترس از گربه یکی از انواع فوبیای خاص است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی به عنوان اختلالی اضطرابی طبقه بندی می‌شود. در این شرایط فرد ترس شدید و غیرمنطقی را هنگام مواجهه با گربه‌ها یا حتی هنگام فکر کردن به آن‌ها تجربه می‌کند. ترس از گربه (ایلوروفوبیا) آنقدر قوی است که احساس اضطراب زیادی را در درون فرد ایجاد کرده و حتی می‌تواند منجر به بروز حمله عصبی یا همان پانیک شود. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید. به طور کلی علائم ترس از گربه موارد زیر را شامل می‌شوند:

– احساس ترس یا اضطراب شدید در مواجهه با گربه‌ها که ممکن است به حمله پانیک نیز منجر شود.

– تلاش برای اجتناب از موقعیت‌هایی که فرد می‌داند ممکن است در آن‌ها با گربه مواجه شود و یا حتی اجتناب از فکر کردن به گربه‌ها.

– آگاه بودن از غیرمنطقی بودن ترس و در عین حال احساس ناتوانی برای مدیریت این مسئله.

– بروز اختلال در عملکرد روزانه (برای مثال فرد روابط خود را با دوستانی که از گربه‌ها نگهداری می‌کنند محدود می‌کند یا از برخی مسیرها به خاطر حضور گربه عبور نمی‌کند که این کار  موجب مشکلاتی در زندگی روزمره می‌شود).

–  بروز علائم جسمانی اضطراب هنگام مواجهه یا فکر کردن به گربه‌ها (سرگیجه، حالت تهوع، دل درد، لرزش، افزایش تعریق و بالا رفتن سرعت تنفس).

 

 

علل و دلایل دچار شدن به ترس از گربه

متخصصان بر این باورند که بروز فوبیای خاص یک علت دقیق ندارد. بلکه علل مختلفی می‌توانند در این مشکل سهیم باشند. برای مثال افرادی که در دوران کودکی مورد حمله یک گربه قرار گرفته‌اند یا شاهد حمله گربه به یک فرد دیگر بوده‌اند، بیش از سایرین ممکن است که دچار ایلوروفوبیا شوند. همچنین عوامل ژنتیکی و محیطی نیز می‌توانند در این مسئله نقش داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند اکثر فوبیاهای خاص از جمله فوبیای گربه از تجربیات ناخوشایند دوران کودکی نشات می‌گیرند، حتی اگر فرد اصلا به یاد نیاورد که آن خاطره ناخوشایند دقیقا چه چیزی بوده است.

درمان ترس از گربه | چگونه ترس از گربه را از بین ببریم ؟

ایلوروفوبیا همانند هر فوبیای خاص دیگر به میزان قابل توجهی به روان درمانی پاسخ می‌دهد. از همین رو اگر ترس از گربه برای‌تان دردسرساز شده و می‌خواهید آن را درمان نمایید، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. رویکردهای مختلفی وجود دارد که روانشناسان به کمک آن‌ها در جلسات مشاوره به شما یاری می‌رسانند تا بر ترس خود غلبه کنید. در این میان رویکرد شناختی رفتاری و تکنیک‌های خاص آن نظیر مواجه سازی تدریجی از بیشترین اثربخشی برخوردار است. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان فوبی کلیک کنید.

در مواجه سازی تدریجی درمانگر به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌هایی که موجب ترس‌تان می‌شوند را به صورت یک طیف طبقه‌بندی کنید. سپس با فنونی نظیر ریلکسیشن و سایر روش‌های خودآرام سازی چگونگی رویارویی با این موقعیت‌ها را به شما می‌آموزد. برای اشنایی با جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا استفاده از درمان دارویی برای بهبود علائم فوبیای گربه ضروری است؟

خیر، استفاده از درمان دارویی نظیر داروهای ضد اضطرابی تنها در شرایطی ضرورت می یابد که سطح اضطراب بیمار بسیار بالا باشد. هم چنین در موقعیت های پیچیده ای که چند اختلال روانشناختی با هم حضور دارند نیز استفاده این داروها می توانند روند درمان را تسریع نمایند. با این حال تصمیم گیری در زمینه شروع مصرف دارو باید حتما زیر نظر یک متخصص صورت بگیرد.

آیا ترس از گربه همیشه به وجود تجربیات ناخوشایند کودکی مربوط است؟

در اکثر موارد بله، اما ممکن است  در برخی موارد عوامل محیطی یا ژنتیکی دیگری در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

برای درمان ترس از گربه به چه متخصصی مراجعه کنم؟

روانشناسان بالینی از جمله متخصصینی هستند که با استفاده از تکنیک های مختلف در جلسات روان درمانی می توانند در بهبود این مشکل به شما یاری برسانند. اگر نیاز به مصرف دارو وجود داشته باشد روانشناس شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد.



:: برچسب‌ها: ترس از گربه یا ایلوروفوبیا ,
:: بازدید از این مطلب : 386
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در اهواز کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در اهواز زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره خانواده اهواز

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در اهواز

مرکز مشاوره خانواده طراوت اهواز، کیانپارس خیابان 4 شرقی، مجتمع پزشکی ایران نگین، ورودی دوم، طبقه پنجم، واحد 8
مرکز مشاوره خانواده دزفول دزفول، خیابان حبيب بن مظاهر، بين مطهري و كشاورز
مرکز مشاوره خانواده مهر آوران اهواز اهواز، خیابان خوانساری، بین نادری و کافی، مجتمع پزشکی مهرگان، طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده مهرورزان آبادان، خیابان زند، مجتمع توسکا، طبقه 4
مرکز مشاوره خانواده رها اندیمشک، خیابان امام حسین، خیابان شهید پناهی، مجتمع تجاری شاه آبادی
مرکز مشاوره خانواده مهرگان ایذه، خیابان امام، کوچه حسینیه اعظم
مرکز مشاوره خانواده راه زندگی بهبهان، فلکه بید بلند، مجتمع پزشکی دکتر یوسفعلی
مرکز مشاوره خانواده نیکان در اهواز اهواز، میدان شهید چمران، بلوار شهید چمران، مابین خیابان هشتم ونهم، جنب اداره پست

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده اهواز ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

در جامعه امروزی و با وجود مشغله‌های زندگی صنعتی، استرس موضوعی اجتناب ناپذیر است که تمام افراد کم و زیاد درگیر آن هستند. اگر استرس خود را کنترل نکنید، زندگی شما را به سختی می‌اندازد و زمینه را برای ابتلا به انواع اختلالات روانی فراهم می‌کند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کنترل استرس و کاهش آن وجود دارد. اما در ابتدا خوب است تا منشا استرس خود را بیابید. آیا استرستان آنقدر زیاد است که زندگی روزانه‌ شما را مختل کرده و اجازه‌ هیچ‌ کاری را به شما نمی‌دهد؟ در صورتی که اینگونه است باید آن را با مشاور و روانشناس در میان بگذارید. روش‌هایی که در ادامه مطلب ذکر کرده‌ایم به شما کمک می‌کنند تا به میزان زیادی استرس خود را در زندگی کنترل کنید.

 

منبع : کنترل استرس در موقعیت های مختلف

راه‌های کنترل استرس

منبع استرس خود را بیابید

در مرحله‌ اول پیدا کنید که چه چیزی باعث ایجاد استرس در شما می‌شود. گاهی احساس می‌کنید که تمام مشکلات بر سر شما آوار شده‌اند و همیشه در حال فرار و دفاع در مقابل آن‌ها هستید و اغلب اوقات هم متوجه می‌شوید که دفاعتان کافی نیست. به‌جای اینکه احساس کنید هر روز در حال دست و پنجه نرم‌ کردن با مشکلات هستید بیاندیشید که واقعا چه چیزی سبب‌ساز استرس شماست. پروژه‌های کاری و یا امتحانات مدرسه؟ دعوا و بحث‌های خانوادگی و یا ترس از رئیس شرکت؟ با دقت و ارزیابی زندگی روزمره می‌توانید مواردی که باعث تنش می‌شوند را بیابید و کم کم ذهنتان را نظم دهید تا آن‌ها را حل کنید و یا از استرس آن‌ها خلاص شوید. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

تمرکز بر چیزهای قابل کنترل برای کنترل استرس

شما توانایی کنترل رفتار دیگران را ندارید. ممکن است نتوانید مانع از اظهارنظرها و دخالت‌های خانواده‌ همسرتان شوید اما می‌توانید عکس‌العمل‌ها و رفتارهای خود را کنترل کنید. بسیاری از مسائل در اختیار و کنترل شماست پس بهتر است بر روی آن‌ها تمرکز و توجه کنید. مثلا شما می‌توانید موفقیت‌ یا شکست کاری خود را با عملکردتان کنترل کنید. می‌توانید تعیین کنید که زمان و پول خود را صرف چه چیزی کنید. تنش‌زا‌ترین موضوعی که باعث افزایش استرس می‌شود این است که سعی کنید عواملی را که تحت کنترل نیستند به دست بگیرید. این موضوعات چون تحت کنترل شما نیستند حتما شکست می‌خورید و احساس ناتوانی و استرس بیشتری می‌کنید. بعد از مشخص شدن دلایل استرستان روی آن‌هایی که قابل کنترل هستند تمرکز کنید.

انجام دادن کارهای موردعلاقه

راه خلاصی از استرس زمانی آسان می‌شود که کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید. حتی اگر شغل پر استرسی دارید می‌توانید سرگرمی‌هایی برای وقت‌های آزاد خود تعیین کنید و به زندگی‌تان تنوع دهید. با خود بیاندیشید که چه چیزی خوشحالتان می‌کند. اگر از علایق خود مطمئن نیستید می‌توانید هر سری چیزهای مختلفی را امتحان کنید. بلاخره چیزی پیدا می‌شود که برایتان لذت بخش و راضی کننده باشد.

حذف موارد غیرمهم از زندگی برای کنترل استرس

برنامه‌های روزانه و هفتگی خود را ارزیابی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها را می‌توانید حذف کنید. معمولا آن‌چه که در بیشتر افراد باعث بروز استرس می‌شود کمبود وقت و زمان با وجود مشغله‌های فراوان است. حذف اولویت‌های غیر ضروری از استرس شما می‌کاهد. سوالاتی را از خود بپرسید. مثل اینکه آیا واقعا کودکتان به کلاس‌های فوق العاده نیاز دارد؟ آیا در انجام کارهای داوطلبانه افراط نمی‌کنید؟ آیا فعالیت‌هایتان در راستای هدف‌ها و ارزش‌هایتان است؟ آیا به اندازه‌ کافی کار می‌کنید؟ و یا بیش از اندازه کار می‌کنید؟

برای آگاهی بیشتر در زمینه درمان استرس شدید کلیک کنید.

ایجاد حد و مرز و ارزش نهادن به خود

برای کنترل استرس حد و مرزهایی را که برای خود تعیین کرده‌اید نگهدارید. ممکن است دوست داشته‌باشید همه را از خود راضی نگه‌دارید. در این حالت اگر کسی چیزی را از شما بخواهد و به او نه بگویید حس می‌کنید که او را طرد کرده‌اید و انسان بدی هستید. اما این تصور غلط است. شما نباید برای انجام شدن کارهای دیگران خود را به استرس بیاندازید. برای خود و زمان خود ارزش قائل شوید. آن چند لحظه ناراحتی نیز ارزشش را دارد چون مجبور نیستید برای کاری بیهوده و غیر ضروری خود را به استرس بیاندازید. افراد موفق نمی‌گذارند کسی از حد و مرزهایشان عبور کند.

کمال‌ گرایی را کنار بگذارید

کمال‌گرایی از تفکراتی است که استرس و اضطراب را در شما افزایش می‌دهد. اشتباه نکردن یا انجام کارها با احتیاط کامل،‌ بسیار خسته‌کننده و اضطراب‌آور است. در این صورت فشار زیادی بر خودتان وارد می‌کنید. همه‌ افراد این موضوع را می‌دانند اما مرتب آن را فراموش می‌کنند. در واقع کمال‌گرایی ناممکن و غیرانسانی است. خودتان را با تمام اشتباهاتان بپذیرید. کسی را که فکر می‌کنید باید باشید فراموش کنید. کمال گرایی و تلاش برای بهتر شدن یکی نیستند. در بسیاری موارد کمال گرایی هیچ فایده ای ندارد و حتی باعث افسردگی، استرس، اعتیاد و بی‌تحرکی می‌شود. اشتباه کردن و درس گرفتن از آن‌ها به رشد شما کمک زیادی می‌کند. راه غلبه بر کمال گرایی مهربان بودن با خود است.

ورزش کردن

ورزش کردن می‌تواند به افراد کمک کند تا استر‌س‌های خود را کاهش دهند چراکه ورزش باعث آزاد سازی هورمون سروتونین می‌شود و این هورمون شادی آور بوده و فرد قادر خواهد بود تا استرس خود را کنترل کند. در کنار ورزش می‌توانید از یوگا، ماساژ و موسیقی درمانی نیز بهره ببرید چراکه این این تمرینات خاصیت آرامبخشی دارند.

از روانشناس کمک بگیرید

گاهی روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنید و بازهم قادر نیستید تا استرس خود را کنترل کنید. بهتر است که از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید تا بتوانید هرچه زودتر به استرس‌های خود پایان دهید چراکه استرس عملکرد فرد را در بخش‌های مختلف زندگی کاهش می‌دهد و نمی‌گذارد افراد طعم زیبای زندگی را بچشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا کنترل استرس مهم است؟

داشتن استرس باعث می‌شود فرد نتواند آن طور که باید عمل کند و در زمینه‌های اجتماعی، تحصیلی، شغلی و فردی دچار مشکلات متعددی می‌شود. همچنین در صورت عدم کنترل استرس، این مسئله می‌تواند پیش زمینه‌ای برای به وجود آمدن اختلال‌های مختلفی در فرد گردد. در این راه لازم است که از علائم استرس آگاه باشید تا بتوانید در صورت مشاهده به درمان بپردازید.

 


:: برچسب‌ها: کنترل استرس در موقعیت های مختلف ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی اساسی یا همان افسردگی ماژور یکی از انواع اختلالات خلقی است که بیشترین آمار ابتلا در میان سایر اختلالات روانی را داشته است. سطح کارایی در محیط کار، نشاط در خانواده، سلامت روانی افراد جامعه، داشتن صبر و تحمل مربیان و معلمان مدرسه و … همگی به یکدیگر ارتباط داشته و در صورت درست عمل نکردن هر بخش سایر بخش‌ها نیز متضرر می‌شوند. به همین جهت امروزه در کشورهای پیشرفته‌ توجه ویژه‌ای به وضعیت خلقی شهروندان می‌شود. در کشور ما نیز با گسترده شدن دانش روانشناسی و آشنایی عموم مردم با مباحث روانشناختی، دریافت کمک از متخصصان روانشناسی به عنوان اقدامی ضروری قلمداد می‌شود. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

منبع : افسردگی اساسی یا عمده

علائم و نشانه های افسردگی اساسی یا عمده

افسردگی اساسی ( عمده ) یا همان افسردگی ماژور یکی از انواع اختلالات خلقی است که برخی افراد تنها یک بار در زندگی آن را تجربه می کنند، اما اکثر مبتلایان، چرخه‌های مکرری را گزارش می‌دهند. نکته حائز اهمیت این جاست که اختلال افسردگی با ناراحتی‌ها و دلگیری‌های طبیعی که در طول زندگی هر انسانی پدید می‌آید متفاوت است.

در این اختلال فرد حداقل به مدت دو هفته علائمی از خلق پایین یا از دست دادن علائق را نشان می‌دهد. همچنین علائم دیگری نیز بروز می‌یابند که از جمله آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

– احساس غمگینی در اکثر اوقات روز، ناامیدی و پوچی

– بروز تغییراتی در الگوی خواب نظیر دچار شدن به بی خوابی یا پرخوابی مفرط

– بروز تغییراتی در اشتها که منجر به کاهش یا افزایش قابل توجه در وزن می‌شود

– کندی روانی حرکتی

– بروز مشکلاتی در فرایندهای شناختی نظیر کاهش تمرکز و توجه

– احساس اضطراب و بی قراری

– احساس گناه، بی ارزشی، ماندن در گذشته و سرزنش کردن خود

– اشتغال ذهنی با افکار مرگ و داشتن تمایلاتی برای خودکشی

علائم و نشانه های افسردگی اساسی در سنین پایین تر

علائم و نشانه‌های افسردگی در کودکان و نوجوانان می تواند مشابه با علائمی باشد که در بزرگسالی دیده می‌شود. با این حال افراد در این دوره سنی ممکن است افسردگی را با علائم متفاوتی نشان دهند.

برای مثال کودکان اغلب مشکل خود را در قالب دردهای جسمانی نظیر دل درد، وابستگی شدید به والدین، بهانه گیری برای نرفتن به مدرسه، لجاجت و بدغذایی بروز می‌دهند. نوجوانان افسردگی را با  علائمی نظیر تحریک پذیری مفرط، ناتوانی در کنترل خشم، احساس درک نشدن از جانب دیگران، افزایش تعارضات بین فردی و تمایل به مصرف سیگار، مواد و الکل اغلب نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید : انواع اختلالات خلقی

علل بروز افسردگی اساسی

متخصصان بر این باورند که افسردگی تنها یک دلیل خاص ندارد، بلکه از تعامل عوامل مختلف پدید می‌آید. از جمله عوامل خطری که در بروز این مشکل نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تغییر در سطوح انتقال دهنده های مغزی

طبق پژوهش‌ها مبتلایان به افسردگی دچار افت قابل توجهی در سطوح برخی انتقال دهنده های عصبی می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سروتونین اشاره کرد. به همین خاطر پزشکان برای درمان افسردگی از داروهای افزایش دهنده سروتونین استفاده می‌کنند.

با این حال امروزه برخی از متخصصان بر این باورند که افت انتقال دهنده‌های عصبی علت افسردگی نیست بلکه پیامد آن است. به همین خاطر اگر با روش‌های غیردارویی نظیر روان درمانی، افسردگی تحت درمان قرار بگیرد میزان سروتونین به طور طبیعی به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت.

2- نقش عوامل ژنتیکی در افسردگی اساسی

مطالعات همه گیرشناسی نشان دهنده این است که افسردگی اساسی در افرادی که یکی از بستگان خونی آن‌ها به این اختلال مبتلا است؛ بیش از دیگران دیده می‌شود. از همین رو این فرضیه وجود دارد که عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشند. با این حال هنوز به طور دقیق مشخص نشده که چه ژن‌هایی در این زمینه نقش ایفا می‌کنند.

3- استرس های زندگی

تجربه برخی رویدادهای استرس زا در زندگی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در بروز افسردگی هستند. از جمله این رویدادها می‌توان به جدایی از والدین در سنین بسیار پایین در کودکی، از دست دادن شغل، تجربه شکست عشقی، طلاق، مرگ عزیزان و سایر موارد از این دست اشاره کرد.

4- تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در تغییرات خلقی هستند. از همین رو بسیاری از زنان در دوران قبل از قاعدگی، دوران بارداری و پس از زایمان علائمی از افسردگی اساسی را تجربه می‌کنند. همچنین بروز تغییراتی در هورمون تیروئید نیز می‌تواند به خلق افسرده بیانجامد. از همین رو متخصصان قبل از شروع درمان‌های روان شناختی ابتدا ارزیابی‌های جسمانی برای اطمینان از مناسب بودن سطح هورمون‌ها را در دستور کار قرار می دهند.

نحوه غلبه بر افسردگی اساسی

افسردگی اساسی یکی از رایج‌ترین اختلالات روان شناختی است که امروزه متخصصان برای درمان آن راهکارهای مختلفی را پیشنهاد می‌دهند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- افزایش سطح فعالیت های جسمانی

داشتن فعالیت های جسمانی و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه با افزایش سطح برخی مواد شیمیایی در مغز نظیر اندورفین‌ها باعث تجربه احساس نشاط و سرخوشی بیشتر در زندگی می‌شود. اگر به دلیل افسردگی انگیزه‌ای برای انجام ورزش ندارید، بهتر است از فعالیت‌های ساده ای نظیر چند دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید. به مرور زمان و با افزایش بهبودی می‌توانید سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

2- در میان گذاشتن افکار و احساسات

حرف زدن با فردی قابل اطمینان یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در روند بهبود افسردگی است. از همین رو تلاش کنید با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان در مورد آنچه در درونتان می‌گذرد، صحبت کنید. اگر احساس می‌کنید دیگران نمی توانند واکنش مناسبی به شما نشان دهند و رفتارهایی نظیر قضاوتگری یا سرزنش در مقابل‌تان دارند، بهتر است از یک روانشناس برای درمیان گذاشتن افکار و احساسات‌تان کمک بگیرید.

3- انجام تمرین های ذهن آگاهی

افراد مبتلا به افسردگی اغلب دچار نشخواری فکری هستند. به این معنا که افکار منفی را دائما در ذهن خود تکرار می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که روز به روز بیشتر در افسردگی خود غرق شوند. برای مقابله با این وضعیت متخصصان تمرین‌های ذهن آگاهی را پیشنهاد می‌دهند.

در این تمرین ها افراد تلاش می کنند تا حضور در لحظه را به معنای کامل تجربه کنند. برای مثال شما می‌توانید به پیاده روی در طبیعت بروید و در حین راه رفتن تمامی حواس خود را به کار بگیرید. سعی کنید تمام آنچه می‌شنوید، می‌بینید یا استشمام می‌کنید را در ذهن خود پردازش کرده و آن‌ها را به خاطر بسپارید. برای آشنایی بیشتر با فنون ذهن آگاهی بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

4-  مراجعه به یک روان درمانگر

افسردگی همواره با اقدامات خودیاری بهبود نمی یابد. در بسیاری از موارد برای درمان این مشکل به کمک یک روان درمانگر نیاز دارید. درمانگران در جلسات مشاوره کمک می کنند تا ریشه مشکل خود را بشناسید و به کمک تکنیک‌های شناختی، هیجانی و رفتاری مختلف به مرور زمان علائم آن را بهبود ببخشید.

5- کمک گرفتن از درمان های دارویی

در مواردی که افسردگی بسیار شدید باشد، فرد انگیزه ای برای شرکت در جلسات روان درمانی نداشته باشد و یا دچار افکار مرگ یا خودکشی باشد روانشناسان فرد را به یک روان پزشک ارجاع می دهند تا درمان با داروهای ضد افسردگی را نیز شروع کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا افسردگی اساسی ارثی است؟

عوامل مرتبط با وراثت می تواند در بروز افسردگی تاثیرگذار باشد اما افسردگی اختلالی تک علیتی نیست و علل و عوامل دیگری نیز رویدادهای استرس زا و کاهش سروتونین نیز در بروز آن تاثیر دارند.

 

 

 


:: برچسب‌ها: افسردگی اساسی یا عمده ,
:: بازدید از این مطلب : 442
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در تبریز کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در تبریز زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره خانواده تبریز 

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در تبریز

مرکز مشاوره خانواده دنیای مطلوب تبریز – خیابان ولیعصر – خیابان اوحدی – برج اساتید – واحد 6e
مرکز مشاوره خانواده آتیه تبریز تبریز- خیابان 17 شهریور – نرسیده به شریعتی – جنب بانک ایران زمین – ساختمان 717
مرکز مشاوره خانواده رایمند میانه – خیابان امام – جنب فروشگاه توفیقی – طبقه 1
مرکز مشاوره خانواده همراه هریس – خیابان انقلاب – کوچه چمن – پلاک 6
مرکز مشاوره خانواده پویش در تبریز ملکان – خیابان امام – روبروی بانک سینا – جنب مطب دکتر خباز
مرکز مشاوره خانواده مهرآفرین مرند – خیابان امام – پشت اداره برق – ساختمان پزشکان دکتر بینایی – طبقه 2 – واحد 9
مرکز مشاوره خانواده آفتاب امید مراغه – خیابان خواجه نصیر – ابتدای خیابان شهردار اسماعیلی – ساختمان اندیشه – طبقه 2
مرکز مشاوره خانواده رهیافت عجب شیر – خیابان فاز دوم شریعتی – طبقه اول – ساختمان برادران علمی

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده تبریز ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا تا به حال در مورد اختلال فراموشی تجزیه ای شنیده اید؟ فراموشی تجزیه ای یکی از انواع اختلالات روان پزشکی است که در طی آن افراد در به یاد آوردن برخی از اطلاعات شخصی مهم احساس ناتوانی می‌کنند. این فراموشی با مشکلات حافظه متفاوت است و اغلب از این جهت اتفاق می‌افتد که اطلاعات مذکور بار روانی بسیار منفی برای فرد به همراه دارد. در ادامه به توضیحات دقیق تری در مورد علائم، علل و درمان این اختلال پرداخته‌ایم. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

 

منبع : اختلال فراموشی تجزیه ای 

آشنایی با علائم اختلال فراموشی تجزیه ای

اختلال فراموشی تجزیه ای یکی از انواع اختلالات روانپزشکی است که مبتلایان با وجود حافظه سالم نمی‌توانند برخی از اطلاعات شخصی و مهم خود را به یاد بیاورند. از جمله علائم تشخیصی فراموشی تجزیه ای باید به موارد زیر اشاره کرد:

الف) ناتوانی در به خاطر آوردن اطلاعات مهم شخصی که معمولا ماهیتی آسیب زا یا همراه با استرس دارند و این فراموشی متناسب با فراموشی معمولی نیست.

ب) این علائم منجر به ناراحتی بارز بالینی یا افت عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم کارکردی می‌شود.

ج) فراموشی قابل انتساب به اثرات فیزیولوژیک یک ماده (مثل الکل یا سایر داروهای مورد سوء مصرف و یک داروی تجویز شده) یا بیماری نورولوژیک یا سایر بیماری‌های طبی نظیر صرع و آسیب به سر نباشد.

د) اختلال مذکور با سایر اختلال‌های روان‌شناسی نظیر هویت تجزیه ای یا اختلال استرس پس از سانحه به شکل بهتری قابل توجیه نباشد.

 

 

علل و عوامل خطر اختلال فراموشی تجزیه ای

اختلال فراموشی تجزیه ای یک مشکل تک علیتی نیست، بلکه علل و عوامل مختلفی می‌توانند در بروز آن نقش ایفا کنند. از جمله عواملی که ریسک ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهند عبارتند از:

عوامل محیطی

تجربه منفرد یا تکراری برخی رویدادهای آسیب زا نظیر جنگ، بدرفتاری کودکی، بلایای طبیعی، نگهداری در اردوهای دسته جمعی و نسل کشی به خصوص در دوران کودکی از جمله عوامل محیطی بسیار تاثیرگذار در بروز اختلال فراموشی تجزیه ای هستند.

عوامل ژنتیکی

با وجود اینکه بروز اختلال های تجزیه ای در میان افرادی که خانواده شان نیز به این مشکلات دچار شده بیش از سایرین اتفاق می‌افتد با این حال هنوز هیچ مطالعه ژنتیکی در مورد فراموشی تجزیه ای در دسترس نیست. در نتیجه نمی‌توان ژن خاصی را مسئول بروز این مشکل دانست.

میزان شیوع اختلال فراموشی تجزیه ای

مطالعات همه گیر شناسی کمی در مورد شیوع اختلال فراموشی تجزیه ای انجام شده است. شیوع 12 ماهه این اختلال در یک مطالعه کوچک در جامعه ایالات متحده آمریکا 8/1 درصد بوده است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که از نظر جنسیتی تفاوت کمی بین زنان و مردان در زمینه ابتلا به این بیماری وجود دارد (1درصد شیوع در بین مردان و 2.6درصد برای زنان).

 

 

روش های درمان اختلال فراموشی تجزیه ای

برای درمان فراموشی تجزیه ای گزینه‌های مختلفی پیش روی درمانگران قرار دارد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با انواع روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

1- روان درمانی اختلال تجزیه ای فراموشی

روان درمانی، درمانی مبتنی بر گفتگو است که امروزه به عنوان روش اصلی برای بهبود اختلال فراموشی تجزیه ای در نظر گرفته می‌شود. درمانگران برای روان درمانی می‌توانند از رویکردهای مختلفی استفاده کنند که از جمله موثرترین آن‌ها می توان به رویکرد شناختی- رفتاری اشاره کرد. در این رویکرد روانشناس تلاش می کند تا افکار زیربنایی و تحریف شده مراجع را شناسایی کند و عقاید، احساسات و رفتارهای ناسازگار را به کمک خود او اصلاح نماید.

2- درمان های مبتنی بر خلاقیت

درمان‌های مبتنی بر خلاقیت نظیر هنردرمانی و موسیقی درمانی از جمله روش‌هایی هستند که برای متصل کردن فرد به تجربیات گذشته و از بین بردن علائم فراموشی تجزیه ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این درمان‌ها این فرصت در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا افکار و احساسات خود را کشف کرده، با زبان هنر آن‌ها را ابراز نماید و در یک محیط سالم و امن آن‌ها را مجددا تجربه نماید.

3- هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم نوعی روش متمرکز بر ریلکسیشن، افزایش توجه و تمرکز است که در آن درمانگر به مراجع کمک می‌کند تا به سطوح عمیق‌تری از هشیاری دست پیدا کند. به این ترتیب این فرصت در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا افکار، احساسات و خاطراتی که از چشم خودآگاه پنهان مانده‌اند را کشف کرده و با گذشته خویش پیوند برقرار کند.

4- خانواده درمانی

واکنش‌های خانواده و سطح اطلاعات آن‌ها در مورد مشکل بیمار نقش بسزایی در روند و بهبودی فراموشی تجزیه ای دارد. از همین رو روانشناسان در طی خانواده درمانی جلساتی را با اعضای خانواده نظیر مادر، پدر یا همسر ترتیب می‌دهند و در مورد علائم این اختلال و نشانه‌های عود آن اطلاعاتی برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

5- دارو درمانی

تاکنون درمان دارویی خاصی برای بهبود علائم فراموشی تجزیه ای شناخته نشده است. با این حال برای برخی از بیماران که همزمان از افسردگی یا اختلالات اضطرابی رنج می‌برند استفاده از داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطرابی می تواند کمک کننده باشد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که به دلیل عوارض جانبی بالقوه این داروها حتما باید قبل از مصرف با متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

فراموشی تجزیه ای با فراموشی عادی چه فرقی دارد؟

فراموشی عادی اغلب با مشکلات حافظه در ارتباط است و می تواند به هر موضوعی مربوط باشد. اما فراموشی تجزیه ای از یادبردن موضوعات شخصی و مهمی را شامل می‌شود که ماهیتی آسیب زا و استرس زا دارند و در عین حال به شیوه مطلوبی در حافظه ذخیره شده اند.

 


:: برچسب‌ها: اختلال فراموشی تجزیه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تهدید به خودکشی در نوجوانان یکی از مسائلی است که می‌تواند باعث نگرانی بسیاری از والدین باشد. اما برخی از والدین نیز به این تهدیدها در فرزندانشان توجهی نمی‌کنند. بااین‌حال باید بدانید که تهدید نوجوان به خودکشی باید همواره جدی گرفته شود؛ حتی اگر مطمئن هستید که فرزندتان برای جلب‌توجه از این موضوع صحبت می‌کند. بسیاری از خودکشی‌های موفق در شرایطی پیش می‌آید که فرد واقعاً قصد خودکشی نداشته و تنها قصد جلب توجه اطرافیان را به خود داشته است. درنتیجه بهتر است نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشید. پس در صورت مواجهه با این شرابط بهتر است در کنار تغییراتی که در رفتار خود ایجاد می‌کنید از یک روانشناس کودک و نوجوان نیز کمک بگیرید.

 

 

 

منبع : تهدید به خودکشی در نوجوانان

تهدید به خودکشی در نوجوانان | این نشانه‌ها را جدی بگیرید

فشارهای روانی و بحران‌هایی که در سنین نوجوانی پیش می‌آید، می‌تواند آن‌ها را در برابر بیماری‌های روحی آسیب‌پذیر کند. این شرایط می‌تواند حتی باعث بروز مشکلات جدی‌تری نظیر خودکشی نوجوانان باشد. به همین خاطر لازم است که والدین، مربیان و سایر افرادی که با این گروه سنی در ارتباط هستند، نسبت به برخی نشانه‌ها توجه بیشتری داشته باشند. فکر کردن یا اقدام به خودکشی گاهی با تهدید همراه هست و گاهی ممکن است نوجوان هیچ صحبتی دراین‌باره نکند. به همین خاطر شما می‌بایست علاوه بر تهدیدهای نوجوان به سایر نشانه‌ها نیز توجه داشته باشید.

صحبت از خودکشی

صحبت از خودکشی آشکارترین نشانه‌ای است که نوجوان به خودکشی فکر می‌کند. این موضوع می‌تواند به‌صورت تهدید به خودکشی، کنجکاوی راجع به این موضوع و یا صحبت درباره افرادی باشد که دست به چنین کاری زده‌اند. به‌طورکلی هنگامی‌که نوجوان به هر عنوانی راجع به این موضوع صحبت می‌کند بهتر است نسبت به آن حساسیت نشان داده و سعی کنید با صحبت بیشتر راجع به آن از دیدگاه‌های وی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

ناامیدی از آینده

اگر در صحبت‌های نوجوانتان با عباراتی ازاین‌دست مواجه شدید که او بیان کند ای‌کاش به دنیا نیامده بود، امیدی به تغییر شرایط در آینده ندارد و یا میلی برای ادامه زندگی ندارد بهتر است نسبت به این نشانه‌ها حساس‌تر باشید و با نوجوان درباره موضوعی که او را تا این حد ناراحت کرده صحبت کنید.

تغییر در خلق‌وخو

ازآنجاکه افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایل برای خودکشی در نوجوانان است، باید نسبت به تغییراتی که در خلقیات فرزندتان ایجاد می‌شود هشیار باشید. این تغییرات حتی اگر به حدی جدی نباشد که شما به‌عنوان دلیلی برای خودکشی به آن نگاه کنید می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای وی به افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری‌های روحی باشد و یا در بیانی ساده‌تر به این معنا خواهد بود که فرزندتان از موضوعی ناراحت است. به همین خاطر بهتر است این قبیل نشانه‌ها را جدی گرفته و علاوه بر صحبت با فرزندتان از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی شدید کلیک کنید. مهم‌ترین نشانه‌هایی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

  • احساس غم و بی‌انگیزگی یا اضطراب و پرخاشگری که مطابق با خلقیات همیشگی نوجوان نیست
  • تغییر در الگوی خواب یا اشتها و خوراک نوجوان
  • افت تحصیلی یا کاهش توانایی در سایر فعالیت‌ها
  • از دست دادن اعتمادبه‌نفس
  • احساس گناهکاری یا مقصر دانستن خود از مسائل مختلف

موضوعات مرتبط با خودکشی

یکی از موضوعاتی که می‌بایست به‌صورت جدی باعث نگرانی شما باشد، این است که وسایل مانند تیغ، دارو، طناب یا چیزهایی ازاین‌دست را در میان لوازم نوجوان پیدا کنید. علاوه بر این توجه داشته باشید علاقه به تصاویر یا سایر محتواهای مرتبط با این موضوع نیز می‌تواند نگران‌کننده باشد و می‌بایست نسبت به آن‌ها حساس باشید.

خداحافظی با دوستان

بعضی از نوجوانان که تصمیم به خودکشی می‌گیرند، این موضوع را به اطرافیان خود اطلاع می‌دهند. خداحافظی با دوستان یا پیدا کردن وصیت‌نامه و وسایلی ازاین‌دست ازجمله نشانه‌هایی هستند که توجه فوری شما را می‌طلبند.

آسیب زدن به خود

روانشناسان معتقدند آسیب زدن به خود یکی از رفتارهای نزدیک به خودکشی است. اگر فرزند شما رفتارهایی این‌چنینی دارد می‌بایست نسبت به یافتن علت و برطرف کردن آن حساس باشید.

چرا تهدید به خودکشی در نوجوان ایجاد می شود؟

1- افسردگی مهم ترین دلیل تهدید به خودکشی در نوجوان

افسردگی یکی از دلایل اصلی خودکشی در تمامی سنین است. به همین خاطر شما باید به هرگونه تغییر خلقی در نوجوان حساس باشید و در صورت مشاهده آن‌ از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. احساس ناامیدی یا بی‌ارزش دانستن خود و احساس گناه گاهی اوقات در میان افراد افسرده چنان شدتی پیدا می‌کند که آن‌ها احساس می‌کنند بهتر است به زندگی خود پایان دهند. با توجه به اینکه ژنتیک نیز در بروز افسردگی و میل به خودکشی تأثیرگذار است درصورتی‌که سابقه این مسائل در خانواده وجود داشته باشد، باید به آن توجه جدی‌تری داشته باشید. برای آشنایی با علائم افسردگی در نوجوانان کلیک کنید.

2- مصرف مخدرها از دلایل تهدید به خودکشی در نوجوانان

در سال‌های اخیر مصرف مخدرها و داروهای روان‌گردان به یکی از مهم‌ترین دلایل خودکشی نوجوانان تبدیل شده است. استفاده از این داروها توانایی تصمیم‌گیری و تفکر منطقی را از بین می‌برد و این موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای اقدام به خودکشی باشد.

3- فشارهای روحی

اگرچه نوجوانان از سنین کودکی خارج شده‌اند، بااین‌حال ظرفیت روانی آن‌ها هنوز به‌اندازه بزرگ‌سالان رشد نکرده، پس فشارهای روانی گاهی اوقات می‌تواند تحمل آن‌ها را به اتمام برساند.

فشار تحصیلی بیش‌ازحد و والدینی که در این مسائل به فرزندانشان سخت می‌گیرند، وجود بحران‌هایی نظیر مرگ، بیماری، طلاق و یا مشکلات مالی، بروز حوادثی مانند تجاوز یا پایان یک رابطه عاطفی ازجمله مسائلی هستند که می‌تواند باعث خودکشی فرزندتان باشد. بنابراین اگر اخیراً هریک از این بحران‌ها در خانواده شما اتفاق افتاده، بهتر است برای حفظ سلامت روان فرزندتان از یک متخصص کمک بگیرید.

4- جلب‌توجه یا تقاضای کمک

تهدید به خودکشی یا اقدام به آن در نوجوانان گاهی برای جلب‌توجه اطرافیان یا فهماندن این موضوع به آن‌هاست که نوجوان نیاز به کمک دارد. بااین‌حال بسیاری از والدین در چنین شرایطی به‌صورت منفی به این تهدید پاسخ می‌دهند و با پرخاش یا حتی تحقیر نوجوان نه‌تنها به او کمک نمی‌کنند، بلکه او را در اجرای این تصمیم جری‌تر می‌کنند.

5- ترس

یکی از دلایل خودکشی در نوجوانان را می‌توان ترس دانست. ترس از پیامد برخی رفتارها و به‌ویژه رفتار والدین ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند باعث خودکشی شود. گاه نوجوانان با تهدید به خودکشی در چنین شرایطی سعی می‌کنند به‌نوعی شما را تحت تأثیر قرار داده و از بازخورد تند منصرف‌تان کنند. گاهی نیز آن‌ها به‌واقع تصمیم گرفته‌اند برای فرار از برخی پیامدها به این اقدام دست بزنند. برای آشنایی بیشتر با علل خودکشی در نوجوانان کلیک کنید.

واکنش صحیح مقابل تهدید به خودکشی در نوجوانان

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از والدین ایجاد می‌شود این است که در صورت تهدید به خودکشی در نوجوان می‌بایست چه واکنشی به این موضوع نشان دهند؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که درون هر تهدیدی، نوعی تقاضا برای کمک وجود دارد و شما باید به‌جای واکنش به کلام نوجوان به این تقاضا واکنش نشان دهید. همچنین بهتر است علاوه بر تهدیدهای کلامی رفتارهایی مانند نوشتن وصیت‌نامه، تهیه وسایل مربوط به خودکشی یا صحبت کردن از این موضوع را نیز به‌عنوان تهدیدی برای خودکشی در نظر بگیرید.

به تغییرات حساس باشید

گاهی نوجوانان صراحتاً بیان نمی‌کنند که قصد خودکشی دارند یا به آن فکر می‌کنند. به همین خاطر شما باید علاوه بر نشانه‌های کلامی نسبت به رفتارهای او نیز حساس باشید. به خلقیات و روحیات فرزندتان توجه داشته باشید و هنگامی‌که احساس می‌کنید نسبت به قبل تغییر کرده سعی کنید از با صحبت دلیل ناراحتی‌های او را پیدا کنید.

گفت‌وگو و همدلی را جدی بگیرید

هنگامی‌که فرزندتان از موضوعی ناراحت است سعی کنید در یک فضای مناسب با او راجع به این مسئله صحبت کنید و اگر از خودکشی صحبت می‌کند، بهتر است از او بپرسید چه چیزی آن‌قدر ناراحتش کرده که چنین فکری دارد؟ در کنار صحبت باید توجه ویژه‌ای به همدلی داشته باشید. بسیاری از والدین در چنین شرایطی سعی می‌کنند ناراحتی فرزندشان را کوچک نشان داده و یا راهکارهایی را به او ارائه کنند.

در این‌صورت فرزند شما احساس خواهد کرد که شما اصلاً احساساتش را درک نکرده‌اید و این موضوع می‌تواند او را از ادامه صحبت منصرف کند. بهتر است در چنین شرایطی به او نشان دهید که متوجه شدت نگرانیش هستید و همین‌طور اطمینان خاطر دهید که همواره برای کمک کردن به وی حاضر هستید.

 

 

از نوجوان حمایت کنید

این باور را در نوجوان ایجاد کنید که او حتی اگر کار اشتباهی انجام دهد شما بازهم دوستش دارید و همچنین در روزهای سخت می‌تواند روی کمک و حمایت شما حساب باز کند. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات برای فرزندتان قابل‌تحمل‌تر از قبل شوند.

هنگامی‌که نوجوان‌تان از مرگ یا خودکشی صحبت می‌کند با او راجع به دلایل این موضوع صحبت کنید و به وی اطمینان بدهید همواره برای حمایت از او در کنارش هستید. پس‌ازآن سعی کنید با کمک و هم‌فکری یکدیگر راهکاری برای مشکلات نوجوان پیدا کنید. برای مثال اگر احساس بی‌انگیزگی می‌کند به او کمک کنید تا به دنبال علاقه‌مندی‌هایش برود و اهدافی برای خود تنظیم کند. سعی کنید تا جای ممکن حمایت‌هایتان با حالتی دوستانه صورت بگیرد. نوجوانان معمولاً نسبت به نصیحت شدن یا صحبت کردن از موضع بالا بسیار حساس هستند.

هنگام تهدید به خودکشی در نوجوانان کمک بگیرید

وقتی با هریک از نشانه‌های خودکشی مواجه شدید و یا فرزندتان آشکارا از این موضوع صحبت می‌کند، در اولین فرصت با یک روانشناس متخصص در این زمینه مشورت کنید. مشاورین با توجه به شرایط شما راهکارهایی را برای مدیریت اوضاع آموزش می‌دهند و علاوه بر این می‌توانند با ترتیب دادن جلسات مشاوره به فرزندتان برای تغییر شرایط پیش‌آمده نیز کمک کنند. ازجمله اقدامات روانشناسان در پ

این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش راهکارهایی برای مدیریت هیجانات و جلوگیری از اقدامات شتاب‌زده
  • آموزش مهارت حل مسئله برای کمک به نوجوان تا مشکلاتش را به شیوه‌ای سازگارانه تر حل کند
  • بررسی احتمال وجود بیماری‌های روحی و اقدام برای درمان آن‌ها
  • ایجاد جلسات خانواده‌درمانی و کمک به تمامی اعضای خانواده برای تغییر برخی رفتارها

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

واکنش صحیح در مقابل تهدید نوجوان به خودکشی چیست؟

از پرخاش، بی‌توجهی به تهدید و یا مسخره کردن نوجوان خودداری کنید. با او راجع به دلایلی که برای این موضوع دارد صحبت کنید و سعی کنید تا جای ممکن همدلی داشته و به او نشان دهید که برای حل کردن مشکلات حمایتش خواهید کرد.

آیا نوجوانی که دیگران را به خودکشی تهدید می‌کند واقعاً این کار را می‌کند؟

نمی‌توان به‌طورقطع به این سؤال پاسخ مثبت یا منفی داد بااین‌حال حتی بیان چنین تهدیدی می‌بایست جدی گرفته شود و شما اقدامات لازم برای پیشگیری از بدتر شدن شرایط را شروع کنید.

 


:: برچسب‌ها: تهدید به خودکشی در نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 908
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در قزوین کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در قزوین زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

 

منبع : مشاوره خانواده قزوین

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در قزوین

مرکز مشاوره خانواده قزوین خیابان نواب شمالی – جنب راهنمایی رانندگی سابق
مرکز مشاوره خانواده بهنود خیابان هلال احمر- روبروی دبیرستان پاسداران – کوچه شهید قانع، پلاک 14- ساختمان پزشکان
مرکز مشاوره خانواده سپیدار خیابان نادری جنوبی – نرسیده به کوچه زر آبادی – جنب لوازم آرایشی مینیاتور- ساختمان ماهان
مرکز مشاوره خانواده ترنم زندگی در قزوین انتهای خیابان فردوسی – ابتدای کوچه امیرامجد – پلاک3 – واحد۷ – طبقه ۲ – ساختمان پزشکان سلامت
مرکز مشاوره خانواده بهروان چهارراه خیام – روبروی پاساژ ستاره شهر – کوچه نسترن – پلاک 57/59 – ساختمان کیان – طبقه دوم – واحد 7
مرکز مشاوره خانواده همراز خیام جنوبی – کوچه شهیدان نوری فرد (کوچه حمام پاک) – ساختمان مشاهیر – پلاک 10 – طبقه سوم واحد 9
مرکز مشاوره خانواده هم نوا خیام جنوبی – کوچه نسترن – ساختمان پزشکان کیان راد – طبقه 3 – واحد1
مرکز مشاوره خانواده همدم در قزوین خیابان شهید بابایی (دانشگاه) – کوچه 31 – ساختمان پزشکان رازی – طبقه فوقانی داروخانه دکتر نوذری

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده قزوین ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال اضطراب فراگیر یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که در موارد شدید به راحتی می‌تواند زندگی شما و حتی اطرافیان را تحت تاثیر قرار دهد. گسترش بیماری و ابتلا به سایر اختلالات روانی از جمله پیامدهای بی توجهی به درمان است. معمولا سیر بیماری فراز و نشیب دارد و در مواقعی که با عامل استرس زا رو به رو شوید، نشانه‌ها شدت پیدا می‌کنند. GAD بر اساس علائم و علل توسط متخصص تشخیص و درمان می‌شود. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

منبع : اختلال اضطراب فراگیر 

 

 

آشنایی با اختلال اضطراب فراگیر و نشانه های آن

اختلال اضطراب فراگیر اغلب با حالتی از اضطراب و تنش مبهم مشخص می‌شود. به طوری که مبتلایان به این مشکل همواره نوعی نگرانی و دلشوره بی دلیل را در درون خود حس می‌کنند. سایر علائمی که متخصصان برای تشخیص مد نظر قرار می‌دهند عبارتند از:

– داشتن نگرانی و احساس اضطراب در مورد مسائل مختلف که این نگرانی‌ها با موضوعات مربوطه تناسب چندانی ندارند و بسیار بیشتر از حد معمول هستند.

– فکر کردن بیش از حد به برنامه‌های پیش رو و در نظر گرفتن راه حل برای  بدترین اتفاقات ممکن

– داشتن ادراک تهدیدآمیز از موقعیت‌ها و رویدادهای پیرامونی حتی زمانی که چیز نگران کننده‌ای وجود ندارد.

– ناتوانی در تحمل ابهام

– ضعف در تصمیم‌گیری و ترس از گرفتن تصمیمات اشتباه

– ناتوانی در کنارآمدن با نگرانی‌ها

– ناتوانی در آرام کردن خود، احساس بی قراری و تنیدگی عضلانی

– اشکال در تمرکز و احساس خالی شدن ذهن

علائم جسمانی اختلال اضطراب فراگیر

درست است که اضطراب فراگیر نوعی اختلال روانشناختی محسوب می‌شود، اما با درگیر کردن سیستم عصبی و برانگیختگی مغز می‌تواند تاثیرات مختلفی بر بدن بگذارد. از همین رو متخصصان، علائم جسمانی آن را نیز شناسایی کرده‌اند که از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– زود خسته شدن

– دچار شدن به اختلال خواب (اشکال در به خواب رفتن یا حفظ تداوم خواب، یا خواب توام با بی قراری و عدم رضایت از کیفیت آن).

– تنش عضلانی یا احساس درد در عضلات

– لرزش

– تحریک پذیری

– افزایش تعریق بدن

– حالت تهوع، اسهال یا دچار شدن به سندروم روده تحریک پذیر

– احساس برانگیختگی و بی تابی

 

 

علل دچار شدن به اختلال اضطراب فراگیر

همانند بسیاری دیگر از اختلال‌های روانشناختی اضطراب فراگیر یک علت واحد ندارد، بلکه از تعامل فاکتورهای زیستی و محیطی گوناگون پدید می‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– وجود تفاوت‌هایی در عملکرد و شیمی مغز

– ژنتیک

– حساسیت مفرط به تنبیه

– عوامل رشدی و شخصیتی

اختلال اضطراب فراگیر و عوامل خطر آن

وجود برخی عوامل می‌تواند ریسک ابتلا به اختلال‌اضطراب فراگیر را افزایش دهد. از همین رو به آن‌ها عوامل خطر گفته می‌شود. در زمینه اختلال GAD تاکنون 3 عامل خطر اصلی شناسایی شده است که ما در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم:

1-  عوامل مزاجی (عوامل زیستی مرتبط با شخصیت)

افرادی که بازداری رفتاریی و هیجان‌پذیری منفی (گرایش به روان رنجوری) بالایی دارند و آن‌هایی که بیش از حد به تنبیه حساس هستند و دائما می‌خواهند جلوی آسیب‌ها را بگیرند، نسبت به افرادی که چنین ویژگی‌های شخصیتی ندارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر قرار دارند.

2- عوامل محیطی

عوامل محیطی مختلفی می‌توانند در  دچار شدن به نگرانی مفرط و در نهایت اختلال اضطراب فراگیر موثر باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مصائب دوران کودکی و یا محافظت افراطی والدین در این دوران اشاره کرد. در حقیقت پدر و مادرها با محافظت بیش از حد خود به طور غیرمستقیم این پیام را به فرزندشان منتقل می‌کنند که دنیا جای بسیار خطرناکی است و آن‌ها دائما باید منتظر وقوع یک اتفاق بد باشند.

3- عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

یک سوم خطر ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر ژنتیکی است و این عوامل با خطر گرایش به روان رنجوری همپوشانی داشته و با سایر اختلال‌های اضطرابی و خلقی به ویژه اختلال افسردگی اساسی مشترک هستند.

روش های درمان اختلال اضطراب فراگیر

برای درمان اختلال اضطراب فراگیر دو گزینه روان درمانی و دارودرمانی موجود است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین اثر درمانی از استفاده همزمان این روش‌ها نائل می‌شوند. در ادامه به توضیح بیشتر هریک از این روش‌های درمانی پرداخته‌ایم.

روان درمانی

روان درمانی یا مشاوره روانشناسی، درمانی مبتنی بر گفتگو و تکنیک‌های شناختی است. رویکردهای مختلفی برای روان درمانی وجود دارد. طبق مطالعات رویکرد شناختی موثرترین روش برای درمان اختلال اضطراب فراگیر است. در این رویکرد درمانگر تلاش می‌کند تا مهارت‌های به خصوصی را در زمینه کنترل اضطرب و نگرانی به شما بیاموزد. همچنین بر اساس تکنیک مواجهه تدریجی شما را آماده می‌سازد تا اجتناب‌های روزمره خود را بشناسید و به مرور عملکرد سابق خود را بازیابید.

دارو درمانی

برای درمان اختلال‌اضطرب فراگیر به خصوص زمانی که شدت اضطراب بسیار بالاست و روان درمانی نمی‌تواند به تنهایی اثرات مثبت خود را اعمال کند متخصصان استفاده از دارو درمانی را پیشنهاد می‌دهند. 3 طبقه دارویی که در کنترل علائم اختلال GAD به کار گرفته می‌شوند عبارتند از؛ ضد افسردگی‌ها، بوسپیرون و بنزودیازپین‌ها. از آنجایی که استفاده سر خود از این داروها می‌تواند عوارض بالقوه‌ای نظیر بروز وابستگی جسمانی را به همراه داشته باشد، مصرف و حتی نحوه قطع آن‌ها حتما باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا ممکن است که اختلال اضطراب فراگیر در کودکان نیز اتفاق بیافتد؟

بله، کودکان و نوجوانان نیز ممکن است دچار اختلال اضطراب فراگیر شوند. با این تفاوت که وجود یک علامت از علائم تشخیصی GAD برای تشخیص این اختلال در کودکان کفایت می‌کند. برای دریافت نظر کارشناسی در این زمینه لازم است به یک روانشناس بالینی کودک مراجعه نمایید.

 


:: برچسب‌ها: اختلال اضطراب فراگیر ,
:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اطلاع از نشانه های رابطه بی سرانجام برای هر کسی لازم ضروری است. در هر سن و سالی که باشید باید بتوانید روابط‌تان را سبک و سنگین کنید. در بسیاری از مواقع افراد در روابط عاشقانه‌ای درگیر می‌شوند که هیچ سودی ندارد و طرفین در نهایت نمی‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند. همچنین با ارزیابی رابطه‌تان به موقع می‌توانید زمان و انرژی‌تان را حفظ کرده و از بلاتکلیفی نجات پیدا کنید. معمولا کسانی که اصرار به درست بودن این گونه روابط دارند زمان بیشتری را صرف آن می‌کنند و بیشتر خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند. برای جلوگیری از این موضوع مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت کنید و در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

منبع : نشانه های رابطه بی سرانجام

نشانه های رابطه بی سرانجام | چگونه روابط بی سرانجام را بشناسیم؟

چگونه می‌توان تشخیص داد که در یک رابطه عاطفی سالم قرار گرفته‌ایم و رابطه ما از نوع دوستی‌های اشتباه نیست؟ این سوالی است که بسیاری از زوج‌های جوان در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مطرح می‌کنند. برای پاسخ به این سوال در ادامه به 5 نشانه اصلی روابط بی سرانجام اشاره کرده‌ایم.

1- ضعف در تصمیم گیری

ضعف در تصمیم گیری یک یا هردو طرف از جمله بارزترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند رابطه عاطفی را به دوستی بی سرانجام تبدیل نماید. افرادی که دچار این مشکل هستند اغلب علاوه بر ازدواج در حوزه‌های دیگر زندگی نیز نمی‌توانند تصیمات قاطعانه‌ای اتخاذ کنند و همواره در حالتی از بلاتکلیفی و سردرگمی به سر می‌برند. اگر دچار این مشکل هستید از یک روانشناس کمک گرفته و با شرکت در جلسات مشاوره و مهارت آموزی می‌توانید تا حد بسیاری وضعیت را بهبود دهید.

2- رابطه بی سرانجام و عدم مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که برای ارزیابی آمادگی فرد برای ازدواج حتما در نظر گرفته می‌شود. مسئولیت پذیری به طور مستقیم با سن در ارتباط نیست. یعنی لزوما با گذشت زمان و بالا رفتن سن، مسئولیت‌پذیری شکل نمی‌گیرد؛ بلکه این امر نیازمند تمرین است. در واقع نحوه برخورد و روش تربیتی والدین با فرد از دوران کودکی در پرورش این ویژگی دخیل است، پس برای تغییر و یا ایجاد این ویژگی باید تلاش زیادی بکنید.

در نظر داشته باشید که یک فرد هرچقدر که از نظر عاطفی بتواند شما را حمایت کند تا زمانی که مسئولیت زندگی و رفتارهای خود را نپذیرد، نمی‌توان اطمینان یافت که برای ازدواج و ساخت رابطه پایدار آمادگی دارد.

3- نداشتن تعهد

نظریه پردازی به نام استرنبرگ در تئوری خود 3 ویژگی پایه را برای عشق سالم معرفی کرده است که شامل تعهد، صمیمیت و شهوت می‌شود. از نظر استرنبرگ عشق واقعی تنها زمانی پدید می‌آیدکه افراد بتوانند هر 3 این مولفه‌ها را در درون خود پرورش دهند.

در حقیقت بنای رابطه عاطفی بدون هر یک از این‌ها سست شده و در نتیجه احتمال فروپاشی آن بیشتر خواهد شد. از میان این 3 ویژگی نبود تعهد بیش از همه با بی سرانجام ماندن رابطه در ارتباط است. چرا که تعهد به معنای احترام گذاشتن به عقاید و پایبند ماندن به پیوند ایجاد شده است. افرادی که نتوانسته‌اند این روحیه را در خود ایجاد کنند، حتی با وجود صمیمی بودن و داشتن میل جنسی نسبت به شریک خود بازهم ممکن است او را ترک کرده و نتوانند رابطه خود را با او به سرانجام برسانند.

 

 

4- رابطه بی سرانجام و در نظر نگرفتن خانواده ها

برخی از زوج‌های جوان در رابطه عاطفی تنها خود و طرف مقابل را در نظر می‌گیرند و اصلا به ویژگی‌های خانوادگی توجه نمی‌کنند. این افراد بر این باورند که هرکس از خانواده‌اش جداست و آن‌ها نمی‌خواهند با خانواده یکدیگر زندگی کنند. این در حالی است که تربیت خانوادگی و کیفیت روابط میان اعضای خانواده یک فرد نقش بسزایی در روحیه و شخصیت او ایفا می‌کند.

همچنین پس از ازدواج همه مجبور می‌شوند با خانواده همسر خود نیز ارتباط بگیرند. اگر تفاوت میان شما و خانواده همسرتان زیاد باشد و شما این مسئله را در نظر نگیرید این احتمال وجود دارد که در نهایت از ازدواج‌تان پشیمان شده و رابطه تان به بن بست بخورد.

5- ناتوانی در پذیرش تفاوت ها در رابطه اشتباه

برخی فکر می‌کنند که یک زوج خوشبخت، زن و مردی هستند که از همه نظر به هم شبیه بوده و در اصطلاح تفاهم بسیار زیادی با یکدیگر دارند، اما آنچه بیش از تفاهم در خوشبختی زوجین و تداوم رابطه آن‌ها تاثیر می‌گذارد داشتن درک متقابل از تفاوت هاست.

شما در رابطه عاطفی باید یاد بگیرید که دائما به دنبال تغییر دادن شخصیت طرف مقابل نباشید. در واقع باید روحیه همدلی خود را بالا برده و از زاویه چشم یکدیگر به قضایا نگاه کنید. زوجینی که درک متقابل چندانی ندارند و یکدیگر را نمی‌پذیرند دیر یا زود دچار تعارض‌های شدیدی می‌شوند و در نتیجه بیشتر ممکن است که رابطه بی سرانجامی را تجربه کنند.

 

بیشتر بخوانید : مرور رابطه با چند سوال

 

سخن آخر

آنچه در طول متن گفته شد شرح مختصری از بارزترین نشانه های یک رابطه عاطفی بی سرانجام بود. آگاهی از این نشانه‌ها برای پیشگیری از درگیر شدن در روابط اشتباه لازم اما کافی نیست. اگر در رابطه با شریک احساسی خود نوعی بلاتکلیفی را تجربه می‌کنید و در مورد اینکه رابطه‌تان به سرانجام می‌رسد یا نه شک دارید، بهتر است به یک روانشناس در حیطه زوج و خانواده مراجعه کنید.

روانشناس با برگزاری جلسات مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شناخت بهتری در مورد خود و یکدیگر دست یابید و با آگاهی بالاتر آینده رابطه خود را حدس بزنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چرا برخی مردان با وجود عشق و علاقه به طرف مقابل در مورد ازدواج تردید دارند و برای آن پیشقدم نمی شوند؟

ترس از ازدواج می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. وجود مشکلات مالی، نگرانی درمورد آینده، ضعف در تصمیم گیری، سبک زندگی راحت طلبانه و عدم مسئولیت پذیری از جمله موانعی هستند که نمی گذارند مردان برای ازدواج پا پیش بگذارند.

 


:: برچسب‌ها: نشانه های رابطه بی سرانجام ,
:: بازدید از این مطلب : 494
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

در ارتباط بودن با یک دوست پسر خسیس می‌تواند هر دختری را در رابطه تحت فشار قرار داده و احساسات منفی بسیاری را برای او به همراه بیاورد. برای مثال برخی از دختران ممکن است خساست را به پای این بگذارند که فرد مقابل آن‌ها را دوست ندارد یا ارزشی برایشان قائل نیست. همچنین توجه داشته باشید که شاید رفتارها و نیازهای شما نیز ممکن است خارج از توانایی فرد باشد و تعریف اشتباهی از خساست داشته باشید. با این حال تجربه این افکار باعث می‌شود که دائماً در رابطه خود دست خوش تنش و اختلاف شوید و مشکلات بسیاری را تجربه نمایید. اما راه چاره چیست؟ در این شرایط بهترین روش برخورد چیست؟ ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا به این سؤال‌ها پاسخ دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

 

منبع : دوست پسر خسیس

دوست پسر خسیس | چرا شریک عاطفی من خسیس است؟

ممکن است دائماً در مورد این سبک رفتاری شریک عاطفی خود درگیری ذهنی داشته باشید و این سؤال در ذهنتان مطرح باشد که چرا او خسیس است و برای من به اندازه کافی خرج نمی‌کند؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید به موارد زیر توجه کنید.

خساست؛ الگوی رفتاری و شخصیتی

شاید فکر کنید دوست پسر شما تنها در ارتباط با شما خساست به خرج می‌دهد اما وقتی به سایر ابعاد زندگی او نگاه کنید نیز متوجه شوید که نسبت به سایر افراد و با توجه به میزان پولی که دارد همواره در خرج کردن بیش از حد محتاط است. این مسئله بیانگر این است که خساست الگوی رفتاری غالبی است که به مرور شکل گرفته و تثبیت شده است. در این شرایط ممکن است خساست بیانگر ویژگی‌های شخصیتی خاصی در فرد مقابل باشد که نشان دهنده سبک زندگی سخت گیرانه او است. در این موقعیت اگر قصد ازدواج با فرد مقابل را دارید کمک گرفتن از یک روانشناس و مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند که به دیدگاه روشن‌تری از یکدیگر دست یابید و با دید وسیع‌تری در این باره تصمیم بگیرید.

تفاوت دیدگاه در مورد نقش‌های جنسیتی

ممکن است احساس کنید که شریک عاطفی‌تان در موقعیت‌های دیگر زندگی خسیس نیست و تنها در مقابل شما این‌گونه رفتار می‌کند. در این شرایط ممکن است این مسئله دیدگاه او نسبت به نقش جنسیتی را نشان دهد. برای مثال برخی مردان دیدگاه سنتی در رابطه دارند و تمایل دارند تمام هزینه‌های مرتبط با فرد مقابل را برعهده بگیرند و این را جزئی از وظایف خود در رابطه می‌دانند.

این در حالی است که برخی دیگر رابطه و حتی زندگی زناشویی را با دیدگاه مدرن‌تری نگاه می‌کنند و معتقدند که زن و مرد در رابطه تقریباً باید برابر باشند و هر دو برای هزینه‌های زندگی تلاش کنند. در این شرایط حتی اگر وضعیت مالی مناسبی داشته باشند از شما انتظار دارند که در این هزینه‌ها شریک شوید و همه بار مالی و اقتصادی رابطه را به دوش او تحمیل نکنید. از همین رو بسیار اهمیت دارد که در ابتدای شروع یک رابطه در مورد عقاید خود در مورد نقش‌های جنسیتی و وظایفی که برای زن و مرد قائل می‌شوید با یکدیگر صحبت کنید تا در این مورد دچار سوءتفاهم نشوید.

مشکلات مالی و اقتصادی

این مسئله را در نظر بگیرید که مشکلات مالی و اقتصادی نیز می‌توانند در این موضوع نقش بسزایی داشته باشند. شاید فرد مقابل نمی‌تواند از پس هزینه‌های موجود بربیاید و نمی‌تواند این موضوع را با شما در میان بگذارد و در نتیجه تصور می‌کنید که دوست پسر شما خسیس است. با این حال تلاش کنید تا نگاه انعطاف‌پذیرتری در این باره داشته باشید و سریعاً در مورد خساست فرد مقابل قضاوت نکنید.

 

 

چگونه با دوست پسر خسیس رفتار کنیم؟

در ارتباط بودن با یک فرد خسیس در هر جایگاهی اغلب بسیار دشوار است و باعث می‌شود که نتوانیم آن طور که باید از لحظات خود لذت ببریم. حال اگر این فرد شریک عاطفی ما باشد احساسات منفی چند برابر می‌شوند و ممکن است سوءتفاهم‌های بیشتری را به بار بیاورد برای مثال ممکن است با خود فکر کنید که “او اصلاً به من اهمیت نمی‌دهد” یا “من آنقدر برای او ارزش ندارم که برای من خرج کند” در این شرایط ادامه دادن رابطه مسلما بسیار سخت می‌شود.

اما ممکن است فرد مقابل شما، در ازای این مشکل رفتارهای مثبت دیگری داشته باشد که باعث شود بخواهید در این رابطه بمانید. در این شرایط چگونه می‌توان خود را با خساست فرد مقابل سازگار کرد. ما در ادامه به چند راهکار در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- به تعریف خود از خساست نگاهی دوباره بیندازید

گاهی اوقات افراد انتظارات بسیار بالایی از شریک عاطفی خود دارند و فکر می‌کنند اگر او مرا دوست دارد باید هر طور که شده بهترین شرایط را برای من فراهم کند. اگر شما نیز چنین طرز فکری دارید از خود بپرسید که در واقعیت چقدر این مسئله عملی است؟ آیا فرد مقابل واقعاً توانایی برآورده کردن نیازهای شما را دارد و هیچ کاری انجام نمی‌دهد یا اینکه فشارهای مالی زیادی را تحمل می‌کند؟

گاهی اوقات خساست برداشتی است که ما از طرف مقابل داریم اما در واقعیت مسائل دیگری وجود دارند که مانع از خرج کردن فرد می‌شوند. درنتیجه پیش از هر چیز سعی کنید به این اطمینان دست یابید که واقعاً فرد مقابل خسیس است یا اینکه این تنها یک فرض یا برداشت ذهنی است؟

2- صحبت کردن در مورد مسائل مالی با دوست پسر خسیس خود

اگر شواهد در طول زمان به شما ثابت کرده‌اند که خساست یکی از ویژگی‌های نامطلوب شریک عاطفی شما است؛ اولین قدم و مهم‌ترین قدم این است که در این باره با او صحبت کنید. بسیاری از دختران از صحبت کردن در مورد مسائل مالی با فرد مقابل خود احساس خجالت‌زدگی یا شرمندگی می‌کنند. اما اگر می‌خواهید مشکلی را در میان خود برطرف کنید هیچ چیز به اندازه یک گفت و گوی مؤثر نمی‌تواند به شما کمک کند.

برای انجام این کار تلاش کنید تا زمان مناسبی را انتخاب کنید و با آرامش در مورد افکار و احساسات خود در مورد رفتارهای دوست پسرتان با او صحبت کنید. در واقع پیش از هر چیز لازم است که او را در جریان ناراحتی‌های خود قرار دهید و به او بگویید که چه چیزهایی ذهن شما را مشغول خود کرده است. در این شرایط تلاش کنید لحن آرام و بدون سرزنشی داشته باشید تا فرد مقابل نیز فرصت پیدا کند بدون عصبانیت یا گارد گرفتن در برابر شما، علت رفتارهای خود را توضیح دهد.

 

 

3- در روابط مالی‌تان توازن ایجاد کنید

اگر فرد مقابلتان فرد خسیسی است سعی کنید در مقابل هزینه‌های رابطه و مسئولیت‌هایی که به عهده می‌گیرید رفتارهای معتدلانه‌ای را در پیش بگیرید. در حقیقت تا زمانی که شما همه مخارج را می‌پردازید یا دائماً هدایای گران قیمتی را برای او می‌خرید فرصت تغییر رفتار را در اختیار شریک عاطفی‌تان قرار نمی‌دهید. برای ایجاد توازن بالاتر در رابطه تلاش نمایید تا مسئولیت‌هایی را از پیش تعیین کنید و در مورد هزینه‌هایی که قرار است انجام دهید نوعی تقسیم وظایف را در پیش بگیرید. به این ترتیب کمتر احساس تحت فشار بودن خواهید کرد و فرد مقابل نیز تمرین می‌کند که به شیوه مناسب‌تری رفتار نماید.

4- در مقابل دوست پسر خسیس خود درباره انتظارات شفاف باشید

برخی از دختران ممکن است دائماً انتظار داشته باشند که فرد مقابل خود خواسته‌ها و نیازهایشان را حدس بزند و آن‌ها را برآورده نماید. این انتظار در مورد مسائل مالی ممکن است باعث شود که فرد مقابل هرگز به نیازهای شما پی نبرد و برای برآورده کردن آن‌ها نیز کاری انجام ندهد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در مورد انتظارات خود شفاف باشید و زمان‌هایی را به بازگو کردن خواسته‌ها و انتظارات متقابل خود در رابطه اختصاص دهید.

5- به دنبال تغییر کامل شخصیت فرد نباشید

یک موضوعی که باید آن را بپذیرید این است که ما هرگز نمی‌توانیم ویژگی‌های شخصیتی یک فرد را به طور کامل تغییر دهیم و از او شخصیتی متناسب با علایق خود بسازیم. اگر خساست فرد مقابلتان الگوی رفتاری بارزی در او است که در اکثر موقعیت‌ها و شرایط دیده می‌شود؛ نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او در رابطه با شما به طور کل تغییر کند. در نتیجه اگر تمایل به ادامه ارتباط دارید لازم است که میزان سازگاری خود با این شرایط را بیشتر بسنجید و ببینید آیا ویژگی‌های مثبت کافی در رابطه‌تان وجود دارد که ماندن و ادامه این رابطه را توجیه نمایند؟ برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چگونه می‌توان دوست پسر خسیس را تغییر داد؟

پیش از هر چیز باید به این نکته توجه کنید که نباید در رابطه به دنبال تغییر کلی فرد مقابل باشید. اگر از یک ویژگی خاص نظیر خساست در شریک عاطفی‌تان راضی نیستید باید در کنار هم یاد بگیرید که چگونه با وجود این ویژگی‌ها با یکدیگر تعامل مثبت داشته باشید و با هم سازگار شوید. در این شرایط هردوی شما باید انعطاف‌پذیری بیشتری به خرج دهید و کمی مواضع خود را تعدیل کنید. کمک گرفتن از یک زوج درمانگر در این شرایط می‌تواند در یادگیری مهارت‌های ارتباطی و حل تعارض به شما کمک بسیاری کند.

 


:: برچسب‌ها: دوست پسر خسیس ,
:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در همدان کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در همدان زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره خانواده همدان

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در همدان

مرکز مشاوره خانواده سپیدان همدان، آرامگاه بوعلی، ابتدای بلوار مدنی، کوچه اقبالی، پلاک 18 (طبقه فوقانی مهد مامانیا، روبروی امداد مهدیه)
مرکز مشاوره خانواده رسش همدان، خیابان پاستور، پلاک 55، طبقه اول
مرکز مشاوره خانواده مهرآور همدان، چهار راه پاستور، برج پاستور، طبقه 5، واحد 2
مرکز مشاوره خانواده سینا در همدان همدان، چهار راه شریعتی، جنب پست شهید قندی
مرکز مشاوره خانواده آیین زندگی همدان، سر پل یخچال، کوچه محمدی، ساختمان ولیعصر، طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده هدایت همدان، خیابان هنرستان، روبروی بیمارستان فرشچیان، پلاک 40
مرکز مشاوره خانواده شهید دیباج همدان، خيابان كمال آباد، مركز بهداشتي درماني ديباج، پايگاه مشاوره بيماريهاي رفتاري شهيد ديباج
مرکز مشاوره خانواده ولیعصر در همدان همدان، خيابان شهيد مدني، منطقه حصار امام، مركز بهداشتي درماني وليعصر

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده همدان ,
:: بازدید از این مطلب : 466
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال هیستری یا هیستریک چیست و چه علائمی دارد؟ هیستری در واژه نامه روانشناسی کلمه ای است که در گذر زمان دست خوش تغییرات و تحولات معنایی بسیاری شده است. این کلمه از  زمان یونانیان باستان کاربرد داشته اما امروزه در علم روانپزشکی کمتر از آن استفاده می‌شود. دچار شدن به یک بیماری جسمی ناگهانی که هیچ منشا زیستی ندارد، به طور عموم به عنوان علائم هیستریک شناخته می‌شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با نشانه و درمان این اختلال با ما همراه باشید و برای آشنایی سایر انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید..

 

منبع : هیستری چیست 

اختلال هیستری و معنای آن در گذر تاریخ

واژه هیستری (Hysteria) ریشه تاریخی طولانی دارد. از این کلمه از زمان یونیانیان باستان استفاده می‌شد. اما معنای آن در گذر زمان تغییر کرده است. قدیمی‌ترین معنای این کلمه به اصطلاح “رحم سرگردان” برمی@گردد. در واقع یونیان باستان مشکلات روانی زنان را ناشی از حرکت رحم در درون بدن آن‌ها می‌دا‌نستند و معتقد بودند رحم سرگردان منجر به دیوانگی یا همان اختلال هیستری در زنان می‌شوند.

 از همین رو این واژه در ابتدا بیشتر در مورد زنان کاربرد داشت و بعدها معانی زن ستیزانه‌ای به خود گرفت. با گذر زمان در قرن نوزدهم میلادی روانشناسان، مشکلات جسمانی غیرعادی و ناگهانی که ریشه زیستی نداشتند و اغلب در زنان پدید می‌آمدند را هیستری نامیدند. اما امروزه روان پزشکان کمتر از این اصطلاح استفاده می‌کنند و نام‌هایی نظیر اختلال جسمانی تبدیلی را به جای آن به کار می‌برند. برای آشنایی با انواع بیماری‌های سایکوسوماتیک کلیک کنید.

علائم و نشانه های هیستریک

آنچه قبلا به عنوان بیماری هیستری شناخته می‌شد امروزه با عنوان اختلال جسمانی تبدیلی نام دارد. علائم این اختلال موارد زیر را شامل می شوند:

الف) وجود یک یا چند علامت مربوط به تغییر در حرکت ارادی یا کارکرد حسی (نظیر ضعف عضلانی، فلج،  کوری، لرزش یا حرکات غیر طبیعی)

ب) علائم فرد با علائم بیماری‌های نورولوژیک یا طبی شناخته شده سازگاری ندارد.

ج) یک اختلال طبی یا روانی دیگر توضیح بهتری برای نشانه‌ها یا نقص موجود نیست.

د) علائم یا نقص موجود منجر به ناراحتی بالینی قابل ملاحظه یا افت کارکرد اجتماعی، شغلی و یا دیگر حوزه‌های کارکردی می‌شود و یا ارزیابی طبی را ایجاب می‌کند.

علل و عوامل خطرساز اختلال هیستری یا هیستریک

بررسی‌ها نشان می‌دهند که دچار شدن به علائم هیستریک یک علت واحد ندارند؛ بلکه عوامل شخصیتی، زیستی و محیطی مختلف می‌توانند در تعامل با یکدیگر در بروز این مشکل نقش ایفا کنند. برای مثال افرادی که از نظر شخصیتی سازگاری پایینی با دیگران دارند و صفات غیرانطباقی از خود نشان می‌دهند بیش از سایرین در معرض دچار شدن به این اختلال هستند.

از نظر محیطی نیز افرادی که در دوران کودکی با سوء رفتار و یا غفلت مواجه شده‌اند و در طول عمر خود حوادث پرفشاری را پشت سر می‌گذارند، اغلب بیش از افرادی که این تجربیات را ندارند علائم جسمانی تبدیلی را از خود نشان می‌دهند.

همچنین مطالعات پژوهشی بیانگر این است که وجود یک بیماری نورولوژیک که علائم مشابه با اختلال تبدیلی ایجاد می‌کند یک عامل خطر مهم محسوب می‌شود. برای مثال تشنج‌های غیرصرعی در بیمارانی که صرع دارند بیش از دیگران شایع است.

 

 

شیوع اختلال هیستری

علائم گذرای تبدیلی شایع هستند اما شیوع دقیق اختلال نامعلوم است. بخشی از این موضوع به خاطر آن است که تشخیص معمولا نیاز به ارزیابی در سیستم مراقبت ثانویه دارد و فقط در تقریبا 5 درصد ارجاعات به درمانگاه‌های نورولوژی این اختلال دیده می‌شود. بروز سالیانه نشانه‌های تبدیلی پایدار 2 تا 5درصد از هزار نفر در سال تخمین زده می‌شود. همچنین مطالعات همه‌گیرشناسی حاکی از آن هستند که اختلال تبدیلی یا همان علائم هیستری در زنان 2 تا 3 برابر شایع‌تر است.

درمان هیستریک

برای درمان اختلال هیستری داروی خاصی وجود ندارد. متخصصان حوزه سلامت روان اغلب برای بهبود علائم آن رواندرمانی را موثرترین روش درمانی می‌دانند. رواندرمانی می‌تواند با رویکردهای مختلفی اجرا شود. برای مثال درمانگرانی که رویکرد روانکاوی دارند تلاش می‌کنند تا در جلسات تعارض‌های درون روانی بیمار را آشکار کرده و از طریق تفسیر، بینش آگاهانه‌تری در مورد رفتارهای مراجع در اختیارش قرار دهند.

علاوه بر روان درمانی استفاده از هیپنوتیزم تراپی نیز از دیرباز برای بهبود مبتلایان به اختلال هیستری به کار گرفته می‌شد. در هیپنوتیزم بر افزایش تمرکز و دستیابی به سطوح عمیق‌تر هشیاری تاکید می‌شود و از این طریق درمانگر به فرد یاری می‌رساند تا بتواند با جنبه‌هایی از خویش که خارج از دسترس آگاهی هستند ارتباط برقرار کند. برای آشنایی با روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

اختلال هیستری با تمارض چه فرقی دارد؟

در تمارض همواره یک منفعت خاص برای بیمار جلوه دادن خود وجود دارد. اما در اختلال تبدیلی فرد به ناگهان بدون اینکه منفعت مشخصی وجود داشته باشد دچار علائم جسمانی با ریشه نامعلوم می‌شود.

آیا اختلال پانیک نوعی علائم هیستریک محسوب می‌شود؟

خیر، در حملات پانیک علائم نورولوژیک عموما گذرا هستند و مشکلات تنفسی و قلبی بیشتر مشاهده می‌شوند. در حالی که اگر فرد دچار حملات تشنجی هیستریک شود، اغلب علائمی نظیر از دست دادن هشیاری و فراموشی در مورد حمله و حرکات شدید اندام‌ها را تجربه می‌کند.

 


:: برچسب‌ها: هیستری چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

احساس تحقیر شدن در رابطه را می‌توان یکی از بدترین تجربیات در یک رابطه عاطفی دانست. دریافت احترام و احساس عزت‌نفس ازجمله نیازهای طبیعی همه ما است و هیچ‌کس دوست ندارد از جانب دیگران مورد تحقیر یا بی‌احترامی قرار بگیرد. بااین‌حال گاهی اوقات این مشکل در روابط ما پیش خواهد آمد و می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. علاوه بر اینکه مشکلات شخصیتی یا تصورات اشتباه دیگران می‌تواند دلیلی برای تحقیر کردن طرف مقابل در رابطه باشد برخی نقاط ضعف مانند نداشتن عزت‌نفس یا وابستگی بیش‌ازحد به دیگران نیز ممکن است در خود شخص وجود داشته و باعث شود تا وی در بسیاری از روابط مورد بی‌توجهی یا تحقیر شدن از جانب دیگران قرار بگیرد. در ادامه مطلب راهکارهای مواجهه و جلوگیری از این موضوع شرح داده‌ایم.

 

بیشتر بخوانید : مرور رابطه با چند سوال

 

منبع :  تحقیر شدن در رابطه

علل تحقیر شدن در رابطه

برخی افراد در روابطشان این اجازه را به خود می‌دهند که دست به تحقیر یا بی‌احترامی به دیگران بزنند. این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. برای مثال بالاتر بودن وضعیت اقتصادی یا موقعیت اجتماعی می‌تواند یکی از دلایلی باشد که فرد خود را برتر از دیگران احساس کرده و به همین خاطر به خود اجازه دهد دیگران را تحقیر کند.

البته ضعف شخصیتی را می‌توان دلیل مهم‌تری برای این قبیل رفتارها دانست. افرادی که احساس اعتمادبه‌نفس یا عزت‌نفس حقیقی نداشته باشند، معمولاً سعی می‌کنند با تکیه بیش‌ازحد بر توانایی‌ها و همین‌طور کوچک شمردن دیگران برتری خود را به آن‌ها ثابت کنند. برخی افراد دچار اختلال شخصیتی نظیر شخصیت‌های خودشیفته نیز درست به همین خاطر دست به تحقیر دیگران می‌زنند. این افراد از مواجهه با این واقعیت که ممکن است دیگران در برخی مسائل بهتر از آن‌ها باشند به‌شدت اضطراب دارند و به همین خاطر سعی می‌کنند با تحقیر احساس بهتر بودن کاذب را در خود ایجاد کنند.

سایر دلایل تحقیر شدن در رابطه

گاه تحقیر شدن به ویژگی‌های خود شخص بازمی‌گردد. بعضی‌ها در بسیاری از روابط خود از موضع پایین‌تر با دیگران تعامل می‌کنند و این باعث خواهد شد که آن‌ها در بیشتر ارتباطات‌شان احساس تحقیر شدن یا مورد سوءاستفاده قرار گرفتن را تجربه کنند. این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. اگر هر یک از این مشکلات را در خود احساس می‌کنید و یا به هر دلیل دیگری در روابط خود دچار احساس حقارت یا بی‌توجهی می‌شوید بهتر است برای برطرف کردن این مشکلات از یک مشاور کمک بگیرید. برای مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

1- ضعف اعتمادبه‌نفس

تحقیر شدن در رابطه را می‌توان بیش از هر چیز با ضعف اعتمادبه‌نفس همراه دانست. افرادی که به توانایی‌های خود باور ندارند و همواره احساس می‌کنند دیگران بهتر یا توانمندتر از آن‌ها هستند، خواسته یا ناخواسته این احساس را در اطرافیان خود نیز ایجاد می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت آن‌ها با رفتارهایشان این باور را در دیگران ایجاد می‌کنند که به‌واقع از وی بهتر هستند و می‌توانند او را به خاطر ضعف‌هایش شماتت کنند. برای آشنایی با جدیدترین روش های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

2- ترس از تنهایی یا وابستگی

ترس از تنهایی در برخی افراد به حدی شدید است که آن‌ها حاضرند برای رهایی از آن هر نوع ارتباطی را تحمل کنند. این موضوع باعث می‌شود تا فرد برای کسب رضایت دیگران همواره به شکل اغراق‌آمیزی از خوبی‌ها و توانایی‌های آن‌ها صحبت کند و یا برخلاف برخوردهای نامناسبی که با وی می‌شود سکوت کرده و به رابطه ادامه دهد.

3- بی‌برنامگی

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود دیگران در یک رابطه دست به تحقیر بزنند این است که وی هیچ برنامه یا هدف مشخصی برای زندگی خود نداشته باشد. چنین افرادی معمولاً به‌عنوان شخصیت‌های بی‌انگیزه یا بی‌ثبات شناخته می‌شوند و این موضوع دیر یا زود طرف مقابل شما را خسته خواهد کرد. به همین خاطر اگر می‌خواهید دیگران اجازه تحقیر کردن شما را نداشته باشند، بهتر است برای خود ارزش‌ها و اهداف مشخصی بیافرینید. اگر احساس می‌کنید بی‌انگیزگی یا افسردگی باعث شده تمایلی به فعالیت در زندگی خود نداشته باشید بهتر است در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

4- باورهای اشتباه

تربیت نامناسب والدین یا تجربیات دوره کودکی ممکن است باعث شکل‌گیری باورهای منفی شود. برای مثال شاید فکر کنید به‌اندازه دیگران باارزش نیستید و یا ارزش خود را در برطرف کردن نیازهای دیگران می‌بینید و بر اساس این باور رفتار می‌کنید. اما ممکن است از جانب دیگران مورد تحقیر یا بدرفتاری قرار بگیرند.

 

 

راهکارهایی برای جلوگیری از تحقیر شدن در رابطه

تحقیر شدن در یک رابطه می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را برای شرایط روحی فرد به همراه داشته باشد. احساس افسردگی، ناامید شدن از تلاش و یا اضطراب ناشی از قضاوت‌های دیگران ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی هستند که در این شرایط برای فرد پیش خواهد آمد. به همین خاطر شما می‌بایست این موضوع را در روابط خود برطرف کنید و یا به یک رابطه پایان دهید. ازجمله راهکارهایی که می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قدم اول : برای جلوگیری از تحقیر شدن خودتان را ارزیابی کنید

همان‌طور که گفته شد برخی مواقع رفتار یا نقاط ضعف شخصیتی خود فرد است که باعث می‌شود دیگران با او رفتار مناسبی نداشته باشند. به همین خاطر پیش از آنکه در این زمینه با دیگران برخورد کنید، ابتدا رفتارها و افکار خودتان را به‌دقت بررسی کنید.

آیا رفتارهای شما به‌گونه‌ای است که به دیگران اجازه می‌دهد با شما این‌گونه برخورد کنند؟ اگر فکر می‌کنید وجود چنین مشکلاتی در شخصیت شما باعث بدرفتاری دیگران شده بهتر است پیش از هر چیز برای تغییر نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی داشته باشید. با توجه به اینکه این نقاط ضعف معمولاً ویژگی‌های ریشه‌‌ای در شخصیت شما هستند که به‌سادگی نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید بهتر است برای بهبود آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید.

قدم دوم : از احساسات‌تان صحبت کنید

احساس تحقیر شدن در رابطه معمولاً باعث ایجاد دو نوع واکنش متفاوت می‌شود. برخی افراد به‌طورکلی سکوت کرده و راجع به ناراحتی‌های خود صحبت نمی‌کنند که این موضوع باعث میشه تا طرف مقابل شما متوجه ناراحتی‌تان نشده و حتی احساس کند شما بابت رفتارهایش به وی حق می‌دهید.

برخی افراد نیز در مقابل این شرایط دست به واکنش‌های منفی نظیر قهر و دعوا یا مقابله‌به‌مثل می‌زنند. این شکل از رفتار شاید بتواند برای مدت کوتاهی احساسات منفی شما را کاهش دهد، بااین‌حال پیام درستی به طرف مقابل انتقال نمی‌دهد و شاید او متوجه این موضوع نشود که چه چیزی شما را ناراحت کرده است. به همین خاطر بهتر است صراحتاً و با شفافیت با طرف مقابلتان صحبت کرده و او را در جریان احساسات خود قرار دهید.

قدم سوم : کمک بگیرید

گاهی اوقات مشکلات ما سخت‌تر از آن است که به‌تنهایی بتوانیم آن‌ها را حل کنیم. ممکن است علی‌رغم تلاشی که برای تغییر رفتار یا افکار منفی خود می‌کنید در شرایط بحرانی مجدداً مانند گذشته رفتار کنید و یا برخلاف تلاش‌هایی که می‌کنید طرف مقابل هیچ تمایلی به صحبت یا تغییر رفتارهایش نداشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است برای تغییر شرایط از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد با الگوهای شخصیتی خود و طرف مقابل آشنا شده و راهکارهای کنار آمدن با هر سبک شخصیتی را یاد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چرا برخی افراد در روابط خود دائماً تحقیر می‌شوند؟

مشکلات شخصیتی و نقاط ضعفی مانند اعتمادبه‌نفس پایین، ترس از تنهایی و وابستگی بیش‌ازحد به دیگران یا باورهای منفی مانند اینکه فرد خود را ضعیف‌تر از دیگران می‌داند ازجمله مسائلی است که باعث تحقیر شدن در روابط می‌شود.

چطور با فردی که ما را تحقیر می‌کند برخورد کنیم؟

در نخستین قدم می‌بایست از سکوت کردن اجتناب کنید. بهتر است ناراحتی خود از برخورد طرف مقابل را به وی نشان دهید. بااین‌حال توجه داشته باشید که ناراحتی خود را به شکل نامناسب و با پرخاش نشان ندهید. این کار صرفاً باعث آسیب دیدن بیشتر رابطه می‌شود.



:: برچسب‌ها: تحقیر شدن در رابطه ,
:: بازدید از این مطلب : 536
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در مرکز تهران کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در مرکز تهران زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

منبع :  مشاوره خانواده مرکز تهران

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره خانواده مرکز تهران چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در مرکز تهران

مرکز مشاوره خانواده دانشگاه تهران خیابان انقلاب، خیابان 16 آذر، خیابان پروفسور ادوارد براون، پلاک 13 و 15
مرکز مشاوره خانواده صبح امید آریا میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر جنوبی، خیابان شهید نظری، پلاک 150
مرکز مشاوره خانواده تدبیر راه نو بلوار کشاورز، روبروی هتل اسپیناس، خیابان شوریده، نبش رستاک، پلاک ۳، واحد ۱۷
مرکز مشاوره خانواده اکرم پرند در مرکز تهران میدان آرژانتین، خیابان بخارست، کوچه شفق، ساختمان نخل، طبقه چهارم، واحد ۷
مرکز مشاوره خانواده راه نو خیابان عباس آباد (بهشتی)، نرسیده به میدان تختی، شماره 167، طبقه 2، واحد 6
مرکز مشاوره خانواده رایین میدان آرژانتین، بلوار بیهقی، بین کوچه 8 و 10 غربی، پلاک 6، مجتمع مسکونی 66، طبقه 2، واحد 8
مرکز مشاوره خانواده کامیاب میدان انقلاب، ابتدای کارگر جنوبی، کوچه رشتچی، پلاک 13

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده مرکز تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در یزد کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در یزد زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

 

منبع : مشاوره خانواده یزد 

 

 

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در یزد

مرکز مشاوره خانواده حامی یزد، بلوار آزادشهر، بین فلکه اول و دوم، بعد از بانک صادرات، طبقه فوقانی پوشاک حمید
مرکز مشاوره خانواده امام حسین (ع) یزد، بلوار شهید دشتی، روبروی بنیاد شهید و امور ایثارگران
مرکز مشاوره خانواده اسوه یزد، صفاییه، میدان اطلسی، بلوار دانشگاه، روبروی مجتمع خورشید
مرکز مشاوره خانواده اندیشه یزد، ابتدای خیابان مطهری، کوچه یاس
مرکز مشاوره خانواده فروغ در یزد یزد، چهارراه مهدیه، کوچه فن آوری زنبق، ساختمان زنبق، طبقه چهارم، واحد 14
مرکز مشاوره خانواده پرتو یزد، آزاد شهر، بلوار آزادگان، کوچه 21، کوچه یاوری، پلاک 8
مرکز مشاوره خانواده بینش یزد، بلوار دانشجو، خیابان شهید صالحیه، کوچه بنفشه، پلاک آب 118400
مرکز مشاوره خانواده صبح امید یزد، خیابان کاشانی، روبروی بیمارستان بهمن، کوچه خورشید تابان

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده یزد ,
:: بازدید از این مطلب : 428
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چگونگی رفتار با همسر از موضوعاتی است که می‌تواند تأثیر بسیاری بر موفقیت یا شکست یک زندگی داشته باشد. اگر شما نیازها و خواسته‌های همسرتان را به‌خوبی بشناسید و بر اساس آن‌ها با وی رفتار کنید خواهید توانست زندگی مشترک موفقی داشته باشید، اما به میزانی که در ارتباط با همسرتان کوتاهی کنید، ازدواج‌تان با مشکل مواجه خواهد شد.خیلی از ما نمی‌دانیم در شرایط خاص چطور واکنش نشان دهیم تا هم همسرمان را متوجه ناراحتی خود کنیم و هم از آسیب دیدن زندگی‌مان جلوگیری کنیم. پس بهتر است با خودشناسی و بهره گیری از کمک‌های مشاورین خانواده اطلاعات خود را از جنس مخالف و نحوه رفتار با وی افزایش دهید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

 

منبع : رفتار با همسر

آنچه که در رفتار با همسر باید رعایت کنید

ابراز محبت

در رفتار با همسرتان محبت و علاقه خود را در کلام و رفتارتان نشان دهید. برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند دلیلی برای ابراز محبت وجود ندارد این رفتارها همسرتان را به زندگی مشترک و ارتباط با شما امیدوار و دلگرم خواهد کرد و تأثیر بسیاری در بالا رفتن کیفیت رابطه عاطفی شما خواهد داشت.

توجه به خواسته‌های یکدیگر

در یک رابطه می‌بایست به نیازها و خواسته‌های طرف مقابل نیز توجه داشته باشید و برخلاف دوران تجرد نمی‌توانید صرفاً بر اساس خواسته‌ها و سلیقه خود رفتار کنید. به همین خاطر یکی از اصولی که می‌بایست در رفتار با همسر توجه داشته باشید این است که در مسائل مختلف از او نیز نظر بخواهید و همواره با همفکری یکدیگر در رابطه با مسائل مختلف تصمیم بگیرید.

هنگامی‌که شما به نظرات طرف مقابل اهمیت می‌دهید درواقع این پیغام را به همسرتان منتقل می‌کنید که او برایتان اهمیت دارد و این موضوع علاوه بر اینکه باعث افزایش علاقه همسرتان به شما می‌شود سبب خواهد شد تا او نیز احترام ویژه‌ای برای خواسته‌های شما قائل شود.

در رفتار با همسر به او احترام بگذارید

بی‌احترامی کردن به همسر یا عزیزان وی ازجمله خط قرمزهایی است که می‌بایست در رفتار با همسر به آن توجه ویژه داشته باشید. گاهی اوقات صحبت‌هایی را از روی خشم یا ناراحتی بیان می‌کنیم و حتی ممکن است پس از مدتی آن‌ها را فراموش کنیم، اما طرف مقابل شما هرگز موضوعی که او را ناراحت کرده فراموش نمی‌کند و این موضوع می‌تواند علاقه وی به شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. سعی کنید در مواقعی که احساس عصبانیت می‌کنید از صحبت کردن دست بکشید و هرگز از رفتارهایی مانند بی‌احترامی، تحقیر یا سوءاستفاده از نقاط ضعف طرف مقابل استفاده نکنید.

صداقت داشته باشید

صداقت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای حفظ زندگی مشترک باید به آن توجه داشته باشید. در درجه اول می‌بایست این حق را برای طرف مقابل خود قائل باشید که به‌اندازه شما در جریان مسائل بوده و اجازه تصمیم‌گیری داشته باشد و علاوه بر این باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت آشکار شدن حقیقت اعتماد طرف مقابل نسبت به شما از بین خواهد رفت. به همین خاطر بهتر است از ابتدا سنگ‌بنای زندگی خود را بر اساس صداقت پایه‌گذاری کنید.

قهر و دلخوری را ادامه ندهید

بحث و اختلاف‌نظر در هر خانواده موضوعی طبیعی است که نمی‌توان به‌طور کامل از آن اجتناب کرد اما شما می‌توانید با توجه به برخی نکات پیامدهای این اختلاف‌نظر را به حداقل برسانید و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز برای مدت طولانی قهر و دلخوری را ادامه ندهید.

فضای منفی قهر در یک رابطه و یا تهدید به پایان دادن زندگی مشترک یکی از مخرب‌ترین مسائلی است که می‌تواند زندگی مشترک شما را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی‌که از موضوعی عصبانی هستید بهتر است زمانی را برای آرام‌تر شدن اختصاص دهید و پس‌ازآن با همسرتان راجع به ناراحتی‌ها صحبت کرده و راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنید.

تشکر و قدردانی

تشکر و قدردانی یکی از نکات تأثیرگذاری است که در رفتار با همسر می‌بایست به آن توجه داشته باشید. سعی کنید زمان‌هایی را به تشکر از زحماتی که همسرتان برای خانواده می‌کشد اختصاص دهید و با کلام یا رفتار خود به او نشان دهید متوجه تلاشش برای بهبود زندگی مشترکتان هستید. این کار باعث خواهد شد تا همسرتان با دلگرمی و علاقه بیشتری به تلاش‌هایش ادامه دهد.

توجه به رشد فردی و آزادی‌های شخصی

یکی از ویژگی‌های زوجین موفق این است که در کنار رابطه صمیمانه‌ای که با یکدیگر دارند زمانی را به فعالیت‌های انفرادی و پیشرفت‌های شخصی‌شان اختصاص می‌دهند. به عبارتی برخلاف یک تصور اشتباه افرادی که رابطه عاطفی خوبی با یکدیگر دارند الزاماً تمام ساعت‌هایشان را در کنار هم نمی‌گذرانند. به همین خاطر اجازه دهید زمان‌هایی را برای رسیدگی به برنامه‌های موردعلاقه خود داشته باشد و به آزادی‌های شخصی او احترام بگذارید. به عبارتی تا جای ممکن سعی کنید شرایطی که برای طرف مقابل ایجاد می‌کنید به‌گونه‌ای نباشد که او احساس کند در این رابطه دچار محدودیت شده است.

همدلی و همفکری

همدلی و درک احساسات طرف مقابل از مهم‌ترین نکاتی است که در رفتار با همسر می‌بایست به آن توجه داشته باشید. به میزانی که شما بتوانید این احساس را در همسرتان ایجاد کنید که او را دوست دارید و احساساتش را درک می‌کنید می‌توانید علاقه و صمیمیت میانتان را افزایش دهید.

احترام به حریم خصوصی

اگرچه صداقت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زندگی مشترک می‌بایست به آن توجه داشته باشید بااین‌حال صداقت هرگز به این معنا نیست که شما اجازه دارید حریم خصوصی همسرتان را نقض کنید. چک کردن تلفن همراه، مطالعه دفتر خاطرات یا رفتارهایی ازاین‌دست با این توجیه که نباید میان شما و همسرتان هیچ مرزی وجود داشته باشد رفتار اشتباهی است که صرفاً باعث دور شدن شما از یکدیگر خواهد شد.

رفتار با همسر  بر اساس نیازهای زنان

آنچه آقایان می‌بایست در رابطه با همسرشان رعایت کنند این است که تا جای ممکن تفاوت‌های میان دو جنس را در رفتارهایتان در نظر بگیرید. زنان به‌طورکلی بیش از مردان به مسائل احساسی و قواعد اخلاقی و اجتماعی توجه می‌کنند و به همین خاطر اگر بخواهید با آن‌ها با همان منطق و روشی که با هم‌جنسانتان برخورد می‌کنید ارتباط داشته باشید احتمالاً دچار مشکل خواهید شد. سعی کنید تا جای ممکن این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید و آن‌ها را به دلیل انرژی که برای رضایت دیگران صرف می‌کنند سرزنش نکنید.

در رفتار با همسر بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که احساسات برای زنان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است؛ درنتیجه سعی کنید محبت خود را به اشکال مختلف نشان دهید. در سال‌های اخیر که بسیاری از زنان علاوه بر رسیدگی به امور خانه در محیط کاری نیز فعالیت می‌کنند بهتر است تلاش کنید تا در برخی کارها به همسرتان کمک کنید یا در رفتار و گفتارتان به او نشان دهید که متوجه زحماتش هستید.

رفتار با همسر بر اساس نیازهای مردان

از گذشته تاکنون مردان را بیشتر به‌عنوان رهبر و مدیر یک خانواده می‌شناسیم و به همین خاطر توجه به نقش‌های جنسیتی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که زنان می‌بایست در رفتار با همسرشان در نظر داشته باشند. توجه به نقش‌های جنسیتی به این معناست که همواره سعی کنید در رفتار و گفتار خود احساس توانمندی را در همسرتان ایجاد کنید. مردان نیاز دارند تا از جانب شما توانمند و دارای قدرت به نظر برسند و اگر شما این پیام را در رفتارتان به آن‌ها منتقل نکنید دچار مشکلاتی نظیر از دست دادن اعتماد‌به‌نفس یا نارضایتی از زندگی مشترک خواهند شد.

رفتار با همسر |  اهمیت مشاوره خانواده

همه ما در بخش‌هایی از زنگی مشترک احساس می‌کنیم نیاز داریم راجع به وضعیت رابطه‌مان با کسی صحبت کنیم. گاهی اوقات مشکلاتی در رابطه ایجاد می‌شود که نمی‌دانید چطور باید آن‌ها را حل کنید و یا علی‌رغم اینکه احساس می‌کنید مشکلی وجود ندارد، همه‌چیز میان شما آن‌طور که باید پیش نمی‌رود. این شرایط به‌ویژه زمانی جدی‌تر می‌شود که همسر ما رفتاری برخلاف میل‌مان انجام می‌دهد و نمی‌دانیم واکنش صحیح در مقابل این رفتار چیست؟

مشورت گرفتن از اطرافیان گاهی صرفاً می‌تواند باعث بدتر شدن اوضاع باشد. بسیاری از مواقع خانواده‌ها به دلیل علاقه‌ای که به فرزندشان دارند ساده‌ترین مسائل را نیز بیش‌ازحد بزرگ می‌کنند و یا در برخی از خانواده‌ها ممکن است به دلیل ترس از طلاق و پیامدهای آن از شما بخواهند در مقابل تمامی مشکلات رفتاری همسرتان کوتاه بیایید. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که با همسرتان دچار مشکل می‌شوید برای برطرف کردن آن از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

برخلاف تصور بسیاری از افراد مشاورین خانواده صرفاً به حل اختلافات میان زوجین نمی‌پردازند بلکه شما می‌توانید در هر مرحله از زندگی برای بهبود کیفیت رابطه خود نیز از مشاورین کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

هنگامی‌که همسرم کاری را برخلاف میل من انجام می‌دهد چطور باید برخورد کنم؟

در درجه اول از هرگونه خشونت و بدرفتاری اجتناب کنید و سعی کنید در یک شرایط مناسب با همسرتان راجع به احساس و خواسته خود صحبت کنید و با یکدیگر به یک نتیجه مشترک برسید. اگر همسرتان علی‌رغم خواسته شما میلی به تغییر ندارد بهتر است از تلاش برای عوض کردن او دست بردارید و همان‌گونه که هست او را بپذیرید.

 


:: برچسب‌ها: رفتار با همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

عقده ادیپ به اعتقاد روانکاوان یکی از مراحل طبیعی رشد در دوران کودکی است که به معنای علاقه‌مندی پسران به والد غیر هم‌جنس می‌باشد. اگرچه هر کودکی علاقه خاصی به مادر خود دارد اما بااین‌حال روانکاوان معتقدند پسران در سنین 3 یا 4 سالگی که متوجه اندام تناسلی خود می‌شوند علاقه‌ای فراتر از رابطه فرزندی به مادرشان پیدا کرده و به‌نوعی با پدر برای به دست آوردن وی رقابت می‌کنند. عقده ادیپ پس از مدتی در جریان رشد طبیعی از بین خواهد رفت؛ بااین‌حال کودکانی که به هر دلیلی ازجمله فوت یا جدایی از پدرشان دور هستند ممکن است بخش‌هایی از این تمایل را تا بزرگ‌سالی در خود نگه دارند و این موضوع می‌تواند باعث میل به زنا با محارم یا انواع اختلالات جنسی در فرد شود. به همین خاطر بهتر است در ارتباط با تربیت جنسی فرزندان خود از یک روانشناس کمک بگیرید.

 منبع : عقده ادیپ

عقده ادیپ چیست؟

عقده ادیپ اصطلاحی است که نخستین بار توسط فروید مطرح شد. اودیپ به این معناست که فرزندان پسر در سنین 3 سالگی متوجه اندام جنسی خود شده و پس‌ازآن نسبت به مادر خود گرایش پیدا می‌کنند. بوسیدن مادر یا بیان جملاتی نظیر اینکه (من می‌خواهم در آینده با تو ازدواج کنم) ازجمله نشانه‌هایی هستند که از رسیدن پسران به این مرحله حکایت دارند. توجه داشته باشید که عقده ادیپ بیش از آنکه موضوع نگران‌کننده‌ای راجع به عشق میان والد و فرزند باشد تلاش کودک برای تصاحب قدرت است. آن‌ها دیر یا زود متوجه می‌شوند که برای به دست آوردن مادر یا موضوع دلخواهشان باید با پدر وارد رقابت شوند و این درحالیست که پدر رقیب قدرتمندی برای آن‌هاست.

فروید معتقد بود نهایتاً عقده ادیپ و رقابت پسر با پدر از میان خواهد رفت و پسران شروع به همانندسازی با وی خواهند کرد. همانندسازی با پدر باعث می‌شود تا کودک یادگیری نقش‌های جنسیتی و آنچه باید به‌عنوان یک مرد بداند را شروع کند. این موضوع باعث خواهد شد که شما شاهد تقلید رفتارهای مردانه و به‌خصوص رفتار و گفتار پدر توسط کودک باشید. به همین خاطر کودکانی که به هر دلیلی ازجمله طلاق یا فوت از پدر خود جدا هستند، ممکن است به‌راحتی موفق به عبور از عقده ادیپ و یادگیری نقش‌های جنسیتی نشوند.

این موضوع باعث خواهد شد تا آن‌ها در آینده و در برقراری روابط عاطفی نزدیک مشکلاتی را تجربه کنند. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که فرزند شما به هر دلیلی از پدر خود دور است در تربیت وی از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

حل شدن عقده ادیپ

یکی از جدی‌ترین سؤالات در ارتباط با عقده ادیپ این است که چه موضوعی باعث حل شدن این عقده در کودک می‌شود؟ فروید معتقد بود پس‌ازاینکه کودکان نسبت به اندام تناسلی خود آگاهی پیدا کردند به‌تدریج متوجه تفاوت این اندام در دختران و پسران خواهند شد. ذهن آن‌ها در پی تلاش برای دستیابی به دلیلی راجع به این تفاوت به این نتیجه خواهد رسید که دختران نیز اندام تناسلی مردانه داشته‌اند اما رقابت آن‌ها با پدر باعث شده تا پدر آن‌ها را اخته کند و به همین خاطر اندام تناسلی‌شان به این شکل درآمده است.

 ترس از اینکه پدر آن‌ها را نیز اخته کند موضوعی است که فروید به آن اضطراب اختگی می‌گوید و معتقد است که این اضطراب به حدی شدید است که باعث خواهد شد کودک به‌طورکلی احساس خود به مادر و رقابت با پدر را فراموش کند. از این به بعد تا رسیدن کودک به مرحله نوجوانی و بلوغ، وی دیگر توجهی به مسائل جنسی نخواهد داشت و برای یادگیری نقش‌های مربوط به جنسیت مردانه با پدر همانندسازی می‌کند.

 

عقده الکترا در دختران

فروید معتقد بود که علاقه به والد غیر هم‌جنس موضوعی نیست که فقط پسران آن را تجربه کنند؛ بلکه دختران نیز در سنین 3 یا 4 سالگی عشق خود را به پدرشان معطوف می‌کنند و مادر را رقیبی برای این احساس عاطفی می‌بینند. در این شرایط شما احتمالاً شاهد حسودی‌های دختر کوچکتان در ارتباط میان شما و همسرتان خواهید بود. بااین‌حال یک تفاوت جدی در حل شدن عقده ادیپ میان دختران و پسران وجود دارد؛ به این صورت که دختران پس‌ازاینکه متوجه تفاوت اندام تناسلی خود با پسران می‌شوند، تصور می‌کنند که مادر عامدانه آن‌ها را ناقص به دنیا آورده تا نتوانند پدرشان را تصاحب کنند.

با توجه به اینکه دختران در چنین شرایطی اضطراب اختگی را تجربه نمی‌کنند روانشناسان معتقدند که عقده ادیپ در آن‌ها به‌طور کامل حل نمی‌شود تا زمانی که آن‌ها با مرد دیگری وارد رابطه جنسی شده و پس از به دنیا آوردن فرزند پسر به‌صورت نمادین احساس قدرت یا داشتن اندام جنسی مردانه را تجربه ‌کنند. بااین‌حال سخت‌گیری‌های والدین به فرزندان دختر و جلوگیری از رفتارهایی ماند نشستن بر روی پای پدر یا بوسیدن او تنها موضوعاتی هستند که باعث محدود شدن عقده الکترا در کودک می‌شوند.

 

عقده ادیپ منفی

عقده ادیپ در اکثریت پسران پس از تجربه اضطراب اختگی از بین خواهد رفت. بااین‌حال گاهی اوقات تجربیاتی در زندگی کودک ایجاد می‌شود که باعث باقی ماندن بخش‌هایی از این احساس در کودک خواهد شد. برای مثال پسرانی که پدرشان را در کودکی از دست داده‌اند معمولاً رقیبی در برابر احساسات خود نسبت به مادر پیدا نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث حل نشدن کامل عقده ادیپ در فرد شود. حل نشدن این موضوع می‌تواند مشکلاتی مانند میل به زنای با محارم، پدوفیلیا یا مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی را برای فرد ایجاد کند.

 

پیشگیری و درمان عقده ادیپ منفی

اگرچه عقده ادیپ موضوعی است که صرفاً در یکی از مکاتب روانشناسی مطرح شده و شواهد علمی چندانی برای آن وجود ندارد اما بااین‌حال بسیاری از ما نشانه‌هایی در فرزندان خود یا اطرافیان دیده‌ایم که می‌تواند بیانگر احساس علاقه آن‌ها به والدینشان باشد و همین‌طور زنای با محارم یا سایر مشکلات جنسی موضوعاتی هستند که بسیاری از مواقع شاهد بروز آن‌ها در جامعه بوده‌ایم. به همین خاطر بهتر است نسبت به این موضوع و تربیت جنسی فرزندان خود توجه کافی داشته باشید. سهل‌انگاری در دادن اطلاعات جنسی به فرزندان یا سخت‌گیری‌های بی‌مورد می‌تواند برای آن‌ها آسیب‌زا باشند. به همین خاطر بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

بسیاری از خانم‌هایی که پس از تولد فرزند پسر احساس قدرت می‌کنند و همین‌طور روابط والد و فرزندی که نشانه وابستگی بیش‌ازحد طرفین به یکدیگر است، می‌تواند نشانه‌هایی از عقده ادیپ حل‌نشده در فرزند یا حتی در مادر باشد. علاوه بر این نشانه‌های دیگری نظیر تمایل به زنانی که به‌نوعی شبیه مادر هستند، میل به برقراری ارتباط جنسی با مادر یا خواهر، ناتوانی از برقراری روابط صمیمانه با دیگران و همین‌طور بسیاری از کژکاری‌های جنسی ازجمله موضوعاتی هستند که نشان می‌دهند شما به دریافت کمک از یک متخصص بالینی نیاز دارید. حتی در شرایطی که احساس می‌کنید به دلیل خجالت یا ترس از قضاوت شدن ارتباط با روانشناسان برای شما سخت است می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانکاوی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

عقده ادیپ یعنی چه؟

عقده ادیپ بخشی از جریان طبیعی رشد کودک است که در آن به والد غیر هم‌جنس خود علاقمند شده و با والد هم‌جنس بر سر به دست آوردن او رقابت می‌کند.

آیا دختران هم عقده ادیپ را تجربه می‌کنند؟

بله؛ اگرچه این عقده در دختران تا حدودی متفاوت از پسران است اما بااین‌حال به اعتقاد فروید هر دو جنس این مرحله را پشت سر می‌گذارند.

درصورتی‌که عقده ادیپ به‌درستی حل نشود چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

بروز بیماری‌های روحی مانند افسردگی و اضطراب، میل به زنا با محارم و همین‌طور اختلالات جنسی ازجمله پدوفیلیا از عواقب حل نشدن این اختلال است.

 


:: برچسب‌ها: عقده ادیپ ,
:: بازدید از این مطلب : 447
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در مشهد کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در مشهد زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره خانواده مشهد

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در مشهد

مرکز مشاوره خانواده ناحیه 1 مشهد – بلوار مجلسی – مسلم 22 پلاک 122 – طبقه فوقانی خانه معلم
مرکز مشاوره خانواده ناحیه 2 مشهد – خیابان امام رضا – روبروی دانش غربی 7 جنب دبیرستان میرزا کوچک خان
مرکز مشاوره خانواده تبادکان در مشهد مشهد – بلوار توس – توس 17 – فدک 15
مرکز مشاوره خانواده سبزوار سبزوار – میدان طبس – خیابان 24 متری انقلاب – جنب مسجد کاشمری
مرکز مشاوره خانواده راه سلامت مشهد – بین وکیل آباد 22 و 24 – ساختمان پزشکان سینا
مرکز مشاوره خانواده قوچان قوچان – خیابان امام زمان – بعد از فلکه شهرداری – جنب کتابفروشی ضریح آفتاب
مرکز مشاوره خانواده کاشمر کاشمر – خیابان امام خمینی – مقابل بیمه مرکزی ایران – طبقه فوقانی کلینیک درمانی فرهنگیان
مرکز مشاوره خانواده خانه مهر در مشهد مشهد – بولوار وکیل آباد – هاشمیه بین 38 و 40

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان لکنت زبان در بزرگسالان موضوعی است که شاید کمتر به آن توجه شده باشد. بسیاری از بزرگ‌سالانی که دچار لکنت هستند به این موضوع به‌عنوان واقعیتی غیرقابل‌حل نگاه می‌کنند و به دنبال راهکاری برای درمان آن نیستند. اگرچه درمان لکنت زبان در بزرگ‌سالان می‌تواند تا حدودی دشوارتر از سنین کودکی باشد، اما می‌توانید با روش‌های درمان مختلف، وضعیت گفتار خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. به‌طورکلی متخصصین معتقدند برای درمان لکنت می‌بایست از دو دسته درمان‌های ضد اضطراب و همچنین گفتاردرمانی استفاده کرد. کمک گرفتن از هردوی این روش‌ها و همین‌طور تلاش فرد برای بهبود وضعیت صحبت کردن باعث خواهد شد که مساله شما تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

 

 

منبع : درمان لکنت زبان در بزرگسالان

نشانه و علائم لکنت زبان در بزرگسالان

لکنت زبان اختلالی است که باعث ایجاد دشواری در روانی کلام می‌شود. این افراد معمولاً در صحبت‌های خود یک حرف را چندین بار تکرار می‌کنند و یا یک صدا را برای مدتی بیشتر از حالت عادی می‌کشند. ادا کردن کلمات با فشار و یا ایجاد وقفه و قفل در صحبت کردن نیز از دیگر نشانه‌های لکنت هستند. لکنت در میان کودکان 2 تا 6 ساله اختلال نسبتاً شایعی است، اما در بیشتر مواقع به‌تدریج و به‌صورت خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. بااین‌حال متأسفانه برخی افراد شانس بهبودی را از دست می‌دهند و لکنت زبان تا سنین بزرگ‌سالی در آن‌ها باقی خواهد ماند. گاهی اوقات نیز ممکن است حوادثی نظیر اضطراب‌های شدید باعث بروز این اختلال در بزرگ‌سالی باشند.

 

 

علت لکنت زبان در بزرگسالان

به اعتقاد متخصصین روانشناسی لکنت زبان بیماری است که بیش از هر چیز با اضطراب در ارتباط است. اضطراب‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند دلیلی برای شروع لکنت زبان باشند به‌وسیله لکنت نیز شدت پیدا خواهند کرد. افرادی که درگیر لکنت می‌شوند معمولاً ترس و نگرانی بسیاری از ایجاد لکنت در صحبت‌هایشان و قضاوت اطرافیان تجربه می‌کنند.

به‌این‌ترتیب این موضوع تبدیل به یک چرخه معیوب می‌شود؛ لکنت باعث ایجاد اضطراب بیشتر در فرد شده و از سوی دیگر همان اضطراب باعث شدت یافتن بیماری یا مقاومت آن در برابر درمان خواهد شد. علاوه بر اضطراب پرهیز از صحبت در جمع، گوشه‌گیری و افسردگی از دیگر پیامدهایی هستند که به دنبال لکنت برای فرد ایجاد خواهد شد. به همین خاطر بهتر است که برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. برای آشنایی با علائم اضطراب شدید کلیک کنید.

انواع روش های درمان لکنت زبان در بزرگسالان

زبان وسیله‌ای است که از طریق آن با اجتماع ارتباط برقرار می‌کنیم و بسیاری از نیازهای خود رابه این وسیله برطرف می‌کنیم. به همین خاطر افرادی که دچار لکنت زبان می‌شوند دشواری بسیاری در بیان خواسته‌ها و برقراری ارتباط با دیگران تجربه می‌کنند. این دشواری‌ها باعث بروز مشکلات روحی ازجمله افسردگی و اضطراب خواهد شد. به همین خاطر باید برای درمان اقدام کنید. درمان لکنت زبان در بزرگ‌سالان حتی اگر نتواند مشکل شما را به‌طور کامل حل کند، حداقل باعث کاهش شدت آن خواهد شد و این موضوع می‌تواند تأثیر بسیار در بهبود ارتباطات شما داشته باشد.

به‌طورکلی درمان‌هایی که برای لکنت زبان در بزرگ‌سالی مورداستفاده قرار می‌گیرند به دو گروه گفتاردرمانی و درمان‌های روحی تقسیم می‌شوند. در طی جلسات گفتاردرمانی سعی می‌شود تا مشکلاتی که در صحبت کردن فرد وجود دارد برطرف شود و در طی درمان‌های روحی برای از بین بردن اضطراب به‌عنوان دلیل بروز لکنت و همین‌طور مشکلات روحی که به دنبال لکنت ایجاد شده، تلاش می‌شود. درصورتی‌که شما یا هر یک از اطرافیانتان دچار لکنت هستید، بهتر است برای درمان آن از متخصصین کمک بگیرید.

درمان لکنت زبان در بزرگسالان با گفتاردرمانی

افراد دچار لکنت زبان معمولاً در فرایند صحبت کردن نیز دچار مشکل هستند. این افراد گاهی اوقات در تنظیم تنفس برای صحبت کردن یا میزان فشاری که می‌بایست روی کلمات بگذارند مشکلاتی دارند که گفتاردرمانگر سعی می‌کند با استفاده از روش‌های مختلف این مشکلات را برطرف کند. ازجمله روش‌هایی که در جلسات گفتاردرمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

1- کمک به روان‌تر شدن گفتار

در این برنامه گفتاردرمانگر به فرد کمک خواهد کرد تا مشکل اصلی که در صحبت  دارد را مشخص کند. برای مثال ممکن است این مشکل مربوط به شرایط تنفس فرد و یا انقباض بیش‌ازحد عضلات باشد. در مرحله بعد در طی جلسات درمانی، گفتاردرمانگر به بیمار کمک می‌کند تا این مشکلات را برطرف کند؛ در مرحله بعد فرد می‌بایست آموخته‌های خود را هرچه بیشتر و در جریان صحبت در اجتماع مورداستفاده قرار دهد تا بتواند روان‌تر از قبل صحبت کند.

2- استفاده از وسایل الکترونیک

استفاده از وسایل الکترونیک تا حدودی مشابه روش تلاش برای روان‌تر شدن کلام است. این دستگاه‌ها صحبت‌های شما را به همراه نقاط ضعفی که در آن‌ها هست ضبط کرده و سپس برای شما پخش می‌کنند. از این طریق شما آگاهی بیشتری نسبت به وضعیت صحبت کردن خود پیدا خواهید کرد و علاوه بر شناخت نقاط ضعف می‌توانید میزان پیشرفت خود را نیز با آن‌ها بسنجید.

3- روش‌های شکل‌دهی

در این روش فرض بر این است که افراد دارای لکنت نمی‌توانند به‌طور کامل از این مشکل خلاص شوند. به همین خاطر در این روش تلاش می‌شود تا رفتارهای نامناسبی مثل اجتناب از صحبت کردن که در کنار لکنت زبان وجود دارند را برطرف کنند و همین‌طور به فرد آموزش داده می‌شود تا زمانی که دچار لکنت می‌شود به‌جای تلاش برای ادای کلمه، لحظه‌ای مکث کند و سپس سعی کند مجدداً کلمه را تکرار کند.

روان‌درمانی

متخصصین معتقدند لکنت زبان یکی از اختلالاتی است که ارتباط تنگاتنگی با مشکلات روحی و به‌ویژه اضطراب دارد به همین خاطر در طی درمان این اختلال از روش‌های روان‌درمانی نیز حتما باید استفاده شود.

دارودرمانی

اگرچه هیچ داروی مشخصی وجود ندارد که بتواند لکنت را به‌طورکلی برطرف کند بااین‌حال برخی از متخصصین در شرایطی که احساس کنند شدت مشکلات روحی همراه با لکنت بیش از تحمل فرد است از داروهای ضد اضطراب به‌عنوان بخشی از درمان استفاده می‌کنند.

درمان‌های روانشناختی

در طی جلسات روان‌درمانی متخصص به فرد کمک می‌کند تا باورهای منفی و مشکلاتی نظیر ضعف اعتمادبه‌نفس یا تمایل به گوشه‌گیری که به دنبال لکنت ایجاد شده و همین‌طور اضطرابی که باعث بروز این مشکل شده را شناسایی کرده و برای درمان آن‌ها به فرد کمک کند. برای آشنایی با تکنیک های درمان اضطراب کلیک کنید.

نقش اطرافیان در درمان لکنت زبان در بزرگسالان

اطرافیان نقش بسیاری در بهبود یا تشدید مشکلات بیماران دچار لکنت دارند. در اولین قدم برای کمک به این افراد سعی کنید با آرامش و صبوری به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید و هرگز نقص‌شان را به آن‌ها گوشزد نکنید. به میزانی که فرد احساس کند شما از صحبت با وی خسته نشده‌اید و به این کار تمایل دارید او نیز با آرامش بیشتری با شما صحبت خواهد کرد؛ این موضوع در کاهش لکنت زبان تأثیر بسیاری دارد.

سعی کنید با دادن بازخوردهای مثبت به فرد او را در ادامه روند بهبودی کمک کنید. به خاطر داشته باشید که درمان لکنت فرایندی سخت و طولانی‌مدت است که نیاز به صبر بالایی دارد و به همین خاطر بازخوردهای مثبت شما می‌تواند تا حد زیادی در این مسیر تأثیرگذار باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا لکنت زبان در بزرگ‌سالان قابل‌درمان است؟

بله، درمان لکنت زبان در بزرگ‌سالان بستگی به میزان همکاری آن‌ها با درمانگر و تلاشی که برای بهبودی نشان می‌دهند دارد. بااین‌حال حتی اگر فرد به‌طور کامل درمان نشود شدت مشکلات وی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

چه دارویی برای برطرف کردن لکنت زبان وجود دارد؟

هیچ دارویی به‌طور خاص برای درمان لکنت زبان وجود ندارد اما برخی از متخصصین در طول فرایند درمان از داروهای ضد اضطراب نیز استفاده می‌کنند.



:: برچسب‌ها: درمان لکنت زبان در بزرگسالان ,
:: بازدید از این مطلب : 537
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیماری سفلیس یک بیماری عفونی و مسری است که حدود 10 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و نسبتا شایع است. علائم سفلیس در مراحل مختلف آن متفاوت است و در صورت عدم درمان مشکلات و پیامدهای جدی را به همراه خواهد داشت. با تشخیص به موقع می‌توان این بیماری را به راحتی درمان کرد؛ پس بهتر است از علائم و نشانه‌ها و همچنین راه‌های پیشگیری از آن اطلاع داشته باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل بیماری سفلیس می‌پردازیم.

 

منبع : بیماری سفلیس

بیماری سفلیس چیست و چه علائمی دارد؟

سفلیس یک عفونت باکتریایی است که توسط باکتری به نام تروپونماپالیدوم ایجاد می‌شود و در ابتدا خود را به صورت یک زخم دایره‌ای کوچک نشان می‌دهد. شیوع بیماری سفلیس در زنان رو به کاهش بوده و در مردان 5.3 برابر زنان است. اصلی‌ترین راه منتقل شدن بیماری سفلیس از طریق تماس جنسی است. راه تشخیص این بیماری از طریق خون و پیدا کردن باکتری در ضایعات ناشی از آن است. نشانه‌های بیماری در چند مرحله در فرد نمایان می‌شود که عبارتند از:

1. سفلیس اولیه

در مرحله اول، حدود سه تا پنج هفته پس از تماس فرد با باکتری، زخم بدون درد و خونریزی روی اندام تناسلی، در ناحیه مقعد، سرویکس و آنوس ایجاد شده و لکه‌های سفید درون دهان و گلو به نام شانکر بروز پیدا می‌کنند. 

2. سفلیس ثانویه

در مرحله‌ی دوم ضایعات پوستی در دست‌ها و پاهای فرد بروز می‌کند. فرد بیمار ممکن است احساس سردرد، تب خفیف، خستگی، گلو درد، تورم غدد لنفاوی، استخوان درد، احساس درد در ماهیچه و همچنین ریزش مو داشته باشد.

3. سفلیس نهفته

در مرحله سوم علائم قلبی یا عصبی بروز پیدا می‌کند که با علائمی همانند بیماری آنفولانزا نمایان می‌شود. خطرناک‌ترین قسمت مرحله نهان است که در صورت عدم درمان حدود یک سال پس از اولین ابتلا رخ می‌دهد و ممکن است 5 تا 20 سال طول بکشد و تقریبا هیچ علائمی ندارد. اما پس از بروز با علائم خطرناکی همچون نابینایی و ناشنوایی، مشکلات حافظه و تخریب بافت‌های بدن نمایان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری‌های مقاربتی کلیک کنید.

 

تشخیص و درمان بیماری سفلیس

راه تشخیص این بیماری از طریق خون و پیدا کردن باکتری در ضایعات است. بیماری سفلیس در مراحل اولیه به راحتی با دوره کوتاه مدت مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین و تزریق پنی سیلین از بین می‌رود و درمان می‌شود. در طول دوره درمان فرد باید از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید تا دوره تمام شود. 

در صورت عدم درمان، سفلیس سبب بیماری‌های قلبی، منژیت، سکته مغزی، زوال عقل، از دست دادن هماهنگی اعضای بدن، بی حسی، ضایعه مغزی، کوری و حتی مرگ می‌شود. این بیماری بعد از 2 سال واگیردار نخواهد بود. در آزمایش‌های مربوط به سفلیس اغلب به دنبال آنتی بادی‌های ضد باکتری در خون، مایعات بدن یا بافت‌ها می‌گردند.

 

آزمایش‌های مربوط به سفلیس

آزمایش‌هایی که برای تشخیص سفلیس انجام می‌شود انواع متعددی دارد که به شرح زیر هستند:

1. آزمایش‌های غربالگری سفلیس

تست VDRL: در این آزمایش آنتی بادی فرد بررسی می‌شود که البته صرفا وجودش به معنی بیماری سفلیس نیست. اما در افراد مبتلا به سفلیس نیز دیده می‌شود. به همین دلیل این تست اختصاصیت خوب و قطعی ندارد.

تست RPR: با انجام این آزمایش، آنتی بادی‌هایی که بر علیه باکتری داخل بدن فرد بیمار تولید می‌شوند‌، مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند.

2. آزمایش‌های تشخیص سفلیس

تست FTA-ABS: دراین تست آنتی بادی‌های مخصوص سفلیس مورد بررسی قرار می‌گیرند. این تست پس از 3 تا 4 ماه اولیه در صورت ابتلا مثبت می‌شود. یعنی اگر فرد حتی مبتلا هم باشد ، تا 3 الی 4 هفته اول، آزمایش نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. این تست بر روی نمونه خونی یا مایع مغزی نخاعی انجام می‌شود.

تست میکروسکوپی: در این تست با میکروسکوپ مخصوص، وجود باکتری عامل سفلیس در مایع مغزی نخاعی، بافت یا مایعات بدن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تست در مراحل اولیه ی بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تست TPPA: در صورت مثبت شدن هرکدام از تست‌های بالا، این تست انجام می‌شود که اغلب برای تائید تست‌های قبلی است. تست TPPA آنتی بادی‌های ضد باکتری را روی نمونه خونی نشان می‌دهد.

تست  MHA-TP: این تست هم به عنوان تائید نهایی، زمانی گرفته می‌شود که تست‌های دیگر مثبت شوند.

 

نکات مربوط به آزمایش سفلیس

-در صورت مشکوک بودن و وجود علائم بیماری سفلیس، فرد باید تا زمان مشخص شدن آزمایش‌ها و دستور پزشک از داشتن رابطه ی جنسی خودداری کند. همچنین شریک جنسی‌اش نیز باید به دستور پزشک، آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهد.

-روش انجام این آزمایش با گرفتن نمونه از محل زخم یا با خون‌گیری از ناحیه‌ی بازو یا گرفتن مایع مغزی نخاعی در موارد خاص است.

-مواد مخدر، واکسن‌ها، اندوکاردیت، بیماری‌های خود ایمن‌، لوپوس، سل، منونوکلئوز، ایدز، لپروسی، مالاریا، هپاتیت، بیماری لایم، آرتریت روماتوئید و گاهی بارداری، می‌توانند جواب مثبت کاذب بوجود بیاورند.

 

راه‌های پیشگیری از بیماری سفلیس

1-استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی

2-عدم مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی

3-نداشتن شریک‌های جنسی متعدد

با کمک گرفتن از مشاوره جنسی می‌توانید از بروز این بیماری پیشگیری نمایید و رابطه جنسی سالم و با کیفیتی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

مشکلات ناشی از بیماری سفلیس

مهم‌ترین مشکلی که این بیماری بوجود می‌آورد، زخم‌های جبران ناپذیری‌اند که بر روی بدن باقی مانده و شاید هیچگاه جای آن‌ها خوب نشود. مشکلات روانی هم از دیگر عوارض این بیماری است. سفلیس می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به ایدز شود. این خطر، سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تضعیف کرده و زخم‌های ناشی از سفلیس را تا دو برابر افزایش می‌دهد. یک بار مبتلا شدن به بیماری سفلیس عدم ابتلای دوباره‌ی آن را تضمین نمی‌کند. حتی پس از درمان موفق سفلیس، احتمال ابتلای مجدد آن وجود خواهد داشت.

 

سفلیس مادرزادی

سفلیس مادرزادی از طریق مادر به جنین منتقل می‌شود. اگر مادر باردار به طور مداوم آزمایش سفلیس بدهد و بیماری‌اش تشخیص داده شود، می‌توان در همان دوره بارداری آن را درمان کرد. اما اگر تشخیص داده نشود و مادر مورد معالجه قرار نگیرد، نوزاد با همان بیماری که یک عفونت ناراحت کننده و خطرناک است به دنیا می‌آید و با مشکلات شدید مغزی و فیزیکی روبرو می‌شود. سفلیس می‌تواند باعث تولد نوزاد با وزن کم، زایمان زودرس و یا تولد نوزاد مرده شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا درمانی برای سفلیس وجود دارد؟

بله در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان آن را به راحتی و با یک دوره مصرف دارو درمان کرد.

 


:: برچسب‌ها: بیماری سفلیس ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نحوه برخورد با مردان بی توجه برای بسیاری از خانم‌های درگیر با این موضوع تبدیل به سوالی جدی شده است. همه ما نیاز داریم تا فردی را دوست داشته باشیم و به همان میزان که محبت و توجه خود را به وی نشان می‌دهیم، از او نیز محبت دریافت کنیم. با این حال گاهی اوقات شما متوجه این موضوع می‌شوید که همسرتان چندان که باید به شما توجهی ندارد. در چنین شرایطی شما نیاز دارید تا اطلاعاتی را در ارتباط با نحوه برخورد با مردان بی توجه به دست آورید تا رابطه عاطفی خود را به شرایط مطلوب بازگردانید. برای رسیدن به این درخواست بهتر است در درجه اول از این موضوع مطمئن شوید که آیا واقعاً همسرتان نسبت به شما بی توجه است و یا این شما هستید که بیش از حد به رفتارهای وی حساسیت نشان می‌دهید؟ در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

 

منبع : برخورد با مردان بی توجه 

برخورد با مردان بی توجه

نحوه برخورد و رفتار شما با همسرتان در شرایطی که احساس می‌کنید او توجه کافی نسبت به شما و زندگی مشترکتان ندارد یکی از موضوعاتی است که می‌تواند تأثیر بسیاری در بهبود یا آسیب دیدن زندگی مشترک شما داشته باشد. رفتارهایی مانند لجبازی یا مقابله به مثل می‌تواند ارتباط شما را بدتر از آن چیزی کند که در ابتدا وجود داشته و در عین حال برخورد سازنده شما می‌تواند باعث اصلاح رفتار همسرتان شود.

تجربه نشان داده در برخی مواقع این خانم‌ها هستند که با حساسیت بیش از حد در روابط عاطفی به اشتباه تصور می‌کنند همسرشان توجهی به آنها ندارد. به همین خاطر شاید بهتر باشد هنگامی که با چنین احساسی درگیر می‌شوید برای روشن شدن شرایط و یادگیری راهکارهایی در ارتباط با نحوه برخورد با مردان بی توجه از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین با شنیدن صحبت‌هایتان می‌توانند تصویر روشن‌تری از آنچه به واقع در زندگی مشترک شما در حال رخ دادن است به شما نشان دهند.

 

 

بهترین نحوه برخورد با مردان بی توجه

شرایط را بسنجید

در نخستین قدم بهتر است شرایط را بسنجید و تصویر روشنی از وضعیت موجود تهیه نمایید. برای مثال آیا همسرتان همواره این خصوصیت را داشته یا از جایی به بعد نسبت به شما بی توجه شده است؟ اگر فکر می‌کنید همسرتان همیشه نسبت به شما بی توجه نبوده، با خود به این سؤال پاسخ دهید که چه اتفاقی باعث بی توجهی او شده است؟ اگر رفتاری از جانب شما یا هر نقصی در زندگی مشترکتان او را دلسرد کرده بهتر است برای رفع آن اقدام نمایید. اما اگر بی توجهی او به دلیل مشغله‌های کاری یا ناراحتی از موضوعی مانند سوگ یا شکست در یک زمینه خاص است بهتر است به جای تمرکز بر بی توجهی همسرتان در این شرایط او را حمایت کنید.

با همسرتان صحبت کنید

اگر احساس می‌کنید همسرتان چندان که باید به شما توجه ندارد بهتر است در این باره با او صحبت کنید. همواره به این موضوع توجه داشته باشید که صحبت کردن اصلی‌ترین وسیله ارتباطی میان شما و همسرتان است. تصورات اشتباهی مانند اینکه او باید بدون صحبت کردن متوجه ناراحتی شما و دلایل آن شود را از ذهنتان پاک کنید و با صراحت راجع به آنچه تصور می‌کنید با همسرتان صحبت نمایید. صحبت در بسیاری از مواقع باعث خواهد شد تا بسیاری از سوتفاهم‌ها میان شما از بین رفته و با دلایل همسرتان نیز آشنا شوید.

برخورد با مردان بی توجه | دلایل را پیدا کنید

پس از اینکه شرایط را به دقت بررسی کردید و با همسرتان نیز راجع به احساسات خود صحبت کردید می‌بایست بادقت دلایل بی توجهی همسرتان را برای خود مشخص کنید و سعی کنید تا این دلایل را از بین ببرید. برای مثال ممکن است پس از صحبت با همسرتان به این نتیجه برسید که می‌بایست زمان‌های بیشتری را به صحبت از احساسات خود با همسرتان اختصاص دهید و یا می‌بایست برخی رفتارهایتان که باعث ناراحتی او شده را کنار بگذارید. سعی کنید تا جای ممکن با دقت بیشتری این دلایل را مشخص کرده و برای برطرف کردن آنها برنامه ریزی داشته باشید. اگر احساس می‌کنید راهکارهای مناسب برای برطرف کردن این دلایل را نمی‌دانید می‌توانید از روانشناسان خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

زبان همسرتان را بشناسید

توجه داشتن به طرف مقابل می‌تواند در ذهن هریک از ما معنایی متفاوت با دیگری داشته باشد. برای مثال ممکن است همسر شما نسبت به ظاهرتان بی توجه باشد اما تلاش خود برای رفاه شما را به منزله توجه بداند و یا بسیاری از مردان در بیان احساسات خود دچار ضعف هستند و ترجیح می‌دهند توجهشان را در رفتار نشان دهند. در این شرایط این شما هستید که می‌بایست زبان بیان توجه و علاقه در همسر خود را شناخته و خود را با آن تطبیق دهید. البته می‌توانید با او صحبت کرده و از وی بخواهید در کنار تطبیق یافتن شما با تفکرات او، همسرتان نیز به شما و نوع ابراز توجهی که می‌پسندید اهمیت بدهد.

برخی از زوجین در چنین شرایطی به این نتیجه می‌رسند که دنیای آنها و همسرشان با یکدیگر تفاوت بسیاری داشته و هرگز نمی‌توانند زبان مشترکی میان خود پیدا کنند. با توجه به اینکه این باور می‌تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی مشترک شما را تحت تأثیر خود قرار دهد بهتر است برای جلوگیری از آن از یک مشاور کمک بگیرید. روانشناسان خانواده به شما کمک خواهند کرد تا با استفاده از راهکارهای مشخصی دستیابی به یک درک مشترک را میان خود افزایش دهید.

برخورد با مردان بی توجه | هویت مستقل داشته باشید

اگر می‌خواهید با نادیده گرفته شدن از جانب همسرتان مبارزه کنید بهتر است تلاش کنید تا هویتی ثابت برای خود داشته باشید. همه ما برای افرادی که کمتر دنباله روی دیگران هستند و برای خود اصول مشخصی دارند احترام بیشتری قائل هستیم. البته به این مسئله نیز توجه داشته باشید که داشتن اصول مشخص در زندگی و پایبندی به آنها به معنای بی توجهی به نظرات دیگران یا عدم انعطاف پذیری و گذشت نیست. بلکه صرفاً به این معناست که شما خود را در رضایت دیگران غرق نکنید و به همسرتان نشان دهید که در چالش‌های زندگی می‌تواند روی شما و نظراتتان حساب کند.

تلاش‌های همسرتان را تشویق کنید

اگر رفتار شما همسرتان را به این نتیجه برساند که هرگز نمی‌تواند تغییری در شما ایجاد کند این موضوع تبدیل به دلیلی برای بی توجهی خواهد شد. در نتیجه سعی کنید با ایجاد تغییراتی در رفتار خود به او این پیام را بدهید که نظراتش برای شما ارزشمند هستند و به آنها توجه خواهید کرد. حتی اگر احساس می‌کنید خواسته یا نظر همسرتان برخلاف میل شماست و نمی‌خواهید آن را عملی کنید بهتر است از او بابت توجه و نظراتش تشکر کنید و دلایل خود را برای عمل نکردن به نظراتش بیان کنید. اما بد نیست گاهی و در برخی مسائل برخلاف میل باطنیتان به خواسته همسر خود توجه کنید.

از مشاورین کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به تنهایی دلایل بی توجهی همسر خود را پیدا کنید و یا راهکارهایی که تا به حال از آنها استفاده کرده‌اید تغییری در شرایط ایجاد نکرده بهتر است در این زمینه از یک روانشناس خانواده کمک بگیرید. مشاورین به دلیل تخصص و تجربه‌ای که در زمینه برخورد با این مشکلات دارند می‌توانند راهکارهای مناسبی را به شما ارائه کنند. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند از طریق صحبت با شما و همسرتان آسیب‌ها و مشکلات ریشه‌ای که خود را در رفتارهایی مانند بی توجهی نشان می‌دهد پیدا کرده و از طریق رفع آنها کیفیت ارتباط میان شما و همسرتان را بهبود ببخشند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

نحوه برخورد با مردان بی توجه | تصمیم برای آینده رابطه

بی توجهی طرف مقابل گاهی می‌تواند شما را به این نتیجه برساند که بهتر است به رابطه خود خاتمه بدهید. اگرچه ارتباط با افرادی که محبت و توجهشان نسبت به شما را به خوبی نشان می‌دهند یکی از حقوق طبیعی هر فردی است با این حال بهتر است برای جلوگیری از به پایان رسیدن رابطه و فشار روانی که جدایی برایتان ایجاد خواهد کرد تا جای ممکن تلاش خود را برای بهبود رابطه انجام دهید. اما اگر احساس می‌کنید ادامه این رابطه دیگر برایتان ممکن نیست بهتر است جدایی از همسرتان را براساس اصول مشخصی پیش ببرید تا آسیب کمتری از این شرایط ببینید.

در اولین قدم به خوبی جوانب مختلف تصمیم خود را بررسی کنید و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید. اگر احساس می‌کنید مزایای جدایی بیشتر از ادامه رابطه است در این باره با همسرتان صحبت کنید. احساسات خود و تصمیمتان را با وی درمیان بگذارید و از او بخواهید تا او نیز در این زمینه نظراتش را بیان کند. گاهی اوقات وقتی همسرتان متوجه شود رفتارش تا چه حد باعث آزار شما شده برای تغییر تصمیم خواهد گرفت. اما اگر او تمایلی به تغییر در رفتار خود ندارد بهتر است تصمیمتان را عملی کنید. با توجه به اینکه پایان دادن به یک رابطه عاطفی آسیب‌های روحی بسیاری را برای شما ایجاد خواهد کرد و حتی روابط آینده شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد بهتر است در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین شیوه برخورد با مردان بی توجه چیست؟

بهتر است ابتدا با طرف مقابل بابت آنچه احساس می‌کنید صحبت کنید و علاوه بر بیان احساساتتان صحبت‌های طرف مقابل را نیز بشنوید. همچنین تلاش برای یافتن زبان مشترک با همسر و کمک گرفتن از مشاورین خانواده نیز راهکارهای مناسبی هستند.

چرا بعضی از مردان به همسر خود توجهی ندارند؟

ناتوانی در بیان احساسات و یا نبود زبان مشترک میان زوجین از مهمترین دلایل این موضوع هستند. گاهی اوقات نیز برخی مردان متوجه اهمیت این مسئله برای همسرشان نیستند و به همین خاطر توجه خود را به او نشان نمی‌دهند.

 


:: برچسب‌ها: برخورد با مردان بی توجه ,
:: بازدید از این مطلب : 447
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در زنجان کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در زنجان زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

منبع :   مشاوره خانواده زنجان 

 

 

 

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در زنجان

مرکز مشاوره خانواده آنیسا زنجان، چهارراه سعدی، کوچه قلعه، ساختمان شفا، طبقه 5
مرکز مشاوره خانواده نیک در زنجان زنجان، دروازه رشت، اول خیابان صفا، بن بست ثمین تاب، ساختمان 23، طبقه 2 غربی
مرکز مشاوره خانواده برهان زنجان، سعدی وسط، کوچه قدیر، پلاک 1/1، واحد 10
مرکز مشاوره خانواده افق زنجان، میدان انقلاب، پشت سینما قدس سابق، کوچه جاوید، ساختمان پارس، طبقه 2
مرکز مشاوره خانواده آفرینش زنجان، سعدي وسط، كوچه موسوي، پلاک 11، طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده پیاژه زنجان، جاده پائین کوه، اراضی مصلا، خيابان ده متری ششم، قطعه 97
مرکز مشاوره خانواده رشد در زنجان زنجان، سعدی وسط، کوچه موسوی، پلاک 11، جنب باشگاه سفیر، طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده آتیه زنجان، چهارراه سعدی، کوچه قلعه، ساختمان البرز، طبقه‌ی 5، واحد 30

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده زنجان ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هر انسانی نیازمند یک رابطه سالم هست. اما گاهی افراد نامناسبی را برای رسیدن به این خواسته انتخاب می‌کنیم و یا راهکارهای مناسبی که بتوانند ما را به چنین رابطه‌ای برسانند را نمی‌شناسیم. رابطه سالم به‌خودی‌خود ایجاد نمی‌شود و این شما هستید که می‌بایست هنر ایجاد چنین ارتباطاتی را داشته باشید. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید رابطه عاطفی شما از آنچه می‌خواهید فاصله دارد و یا نمی‌توانید یک رابطه سالم و طولانی‌مدت برای خود ایجاد کنید، بهتر است در این زمینه از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا رفتارهای اشتباه یا نقاط ضعف خود و طرف مقابل را بشناسید و برای بهبود آن‌ها اقدام نمایید.

 

 

 منبع : رابطه سالم

 

ویژگی‌های یک رابطه سالم

برای داشتن یک رابطه سالم ابتدا می‌بایست با ویژگی‌های این شکل از رابطه آشنا باشیم. سعی کنید این ویژگی‌ها را در رابطه خود بررسی کنید و به این سؤال پاسخ دهید که هریک از آن‌ها تا چه میزان در رابطه شما وجود دارد؟ از این طریق خواهید توانست بخش‌هایی از رابطه که نیاز به توجه بیشتر دارند را شناسایی کنید. بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رابطه سالم عبارتند از:

احساس آرامش و رضایت

رابطه عاطفی سالم به شما احساس آرامش و رضایت‌خاطر خواهد داد. درواقع روابط سالم منبعی هستند که انرژی و آرامش روانی را برای شما به همراه می‌آورند. درنتیجه اولین و ساده‌ترین ویژگی یک رابطه موفق این است که شما از بودن در آن احساس خوبی داشته باشید. البته این موضوع به معنای آن نیست که افراد دارای رابطه عاطفی سالم هرگز دچار مشکل نمی‌شوند و رابطه آن‌ها همواره شکلی مثبت دارد، بلکه به معنای آن است که در اکثر مواقع آن‌ها احساس مثبتی را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

ابراز علاقه و محبت

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک رابطه سالم ابراز علاقه طرفین به یکدیگر است. کسانی که به یکدیگر علاقه دارند محبت را در کلام و همین‌طور رفتار به یکدیگر منتقل می‌کنند و به عبارتی این اطمینان را در یکدیگر ایجاد می‌کنند که طرف مقابل به آن‌ها علاقه دارد.

احترام متقابل در رابطه سالم

احترام به طرف مقابل و حفظ حرمت‌ها یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که یک رابطه عاطفی موفق می‌بایست داشته باشد. وجود اختلاف‌نظر و تفاوت میان همه افراد موضوعی طبیعی است. بااین‌حال آنچه یک رابطه مطلوب را از روابط بیمار جدا می‌کند این است که در این روابط طرفین به تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند احترام می‌گذارند و هیچ‌یک از آن‌ها سعی نمی‌کند دیگری را شبیه به خود کرده یا او را به دلیل طرز فکر و رفتارش مسخره کند.

ارتباط متقابل

یکی از شایع‌ترین مشکلات روابط ناسالم این است که در این روابط صرفاً یکی از طرفین برای جلب رضایت و آرامش طرف مقابل تلاش می‌کند. این موضوع به‌تدریج باعث خواهد شد تا فرد احساس خستگی کرده و دیر یا زود از ادامه رابطه صرف‌نظر کند. اما در روابط سالم هر دو طرف برای جلب رضایت و موفقیت یکدیگر تلاش می‌کنند.

تلاش برای رشد و پیشرفت

یکی از نشانه‌های عشق واقعی این است که طرفین در کنار رابطه عاطفی که با یکدیگر دارند برای رشد و پیشرفت یکدیگر تلاش می‌کنند و مانعی برای یکدیگر در این زمینه‌ها ایجاد نمی‌کنند. به عبارتی هر دو طرف سعی می‌کنند تا آنچه در توان دارند برای موفقیت بیشتر طرف مقابل انجام دهند. برای آشنایی با روانشناسی عشق کلیک کنید.

اعتماد متقابل در رابطه سالم

باور به صداقت و تعهد طرف مقابل یکی از ویژگی‌های اساسی است که در یک رابطه سالم وجود دارد. در این روابط اعضا به یکدیگر اعتماد کامل دارند و هیچ‌یک از آن‌ها سعی نمی‌کند با ایجاد محدودیت در زندگی یا بررسی حریم شخصی طرف مقابل نگرانی‌های خود را از بین ببرد.

همدلی و همراهی

درک احساس یکدیگر و همراهی کردن در شرایط سخت را می‌توان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های یک رابطه سالم دانست. در یک رابطه سالم هنگامی‌که یکی از طرفین دچار مشکل یا ناراحتی می‌شود دیگری به او برای بهبود حال روحی کمک خواهد کرد و همین‌طور به وی نشان خواهد داد که متوجه شرایط روحی و نگرانی‌های او هست.

صداقت در رابطه سالم

پنهان‌کاری، دروغ یا فریب هرگز در یک رابطه سالم جایی ندارند. در این روابط طرفین با یکدیگر درنهایت صداقت برخورد می‌کنند. زیرا باور دارند طرف مقابل، آن‌ها را همان‌گونه که هستند دوست دارد و نیازی نیست تا چیزی را از وی مخفی نگه دارند.

احترام به آزادی‌های فردی

افرادی که یک رابطه عاطفی سالم را تجربه می‌کنند تمامی ساعات شبانه‌روز را با یکدیگر نمی‌گذرانند، بلکه هر یک از آن‌ها زمان‌هایی را برای اختصاص به سایر مشغولیت‌های زندگی اختصاص می‌دهد. برعکس در یک رابطه بیمارگون یکی از طرفین یا هردوی آن‌ها به دلیل احساس ناامنی که دارد سعی می‌کند تا همواره شریک عاطفی را در کنارش نگه دارد و دوری از او باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در فرد خواهد شد.

 

 

چطور یک رابطه سالم داشته باشیم؟

ابراز محبت

برای داشتن یک رابطه سالم سعی کنید در کلام و رفتارتان نسبت به طرف مقابل محبت داشته باشید. اگرچه برخی افراد اهمیتی به کلام محبت‌آمیز نمی‌دهند و حتی این تصور وجود دارد که نشان ندادن محبت بیشتر می‌تواند طرف مقابل را به سمت آن‌ها جلب کند! مشاورین خانواده معتقدند با استفاده از کلام و رفتار محبت‌آمیز می‌توانید دلگرمی و آرامش را به طرف مقابل هدیه کرده و او را تا حد زیادی نسبت به رابطه امیدوار نگه دارید.

انعطاف‌پذیر باشید

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از افراد این است که تصور می‌کنند نظرات آن‌ها صحیح‌تر از دیگران است و به همین خاطر تلاش می‌کنند تا طرف مقابل را به صورتی که می‌خواهند تغییر دهند. علاوه بر اینکه شما هرگز موفق نمی‌شوید شخصیت کسی را عوض کنید این رفتار باعث خواهد شد تا طرف مقابل‌تان از شما رنجیده و رابطه شما دچار مشکلات جدی شود. به همین خاطر سعی کنید در یک رابطه انعطاف داشته باشید و به طرف مقابل‌تان این احساس را بدهید که او را به همان صورتی که هست دوست دارید و می‌پذیرید.

برای به دست آوردن رابطه سالم صحبت کنید

یکی از توانایی‌های زوجینی که رابطه مثبتی با یکدیگر دارند این است که آن‌ها به‌خوبی می‌توانند راجع به موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت کرده و به یک نتیجه مشترک برسند. صحبت کردن از خواسته‌ها و ناراحتی‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای داشتن یک رابطه مطلوب باید به آن توجه داشته باشید. اگر احساس می‌کنید به هر دلیلی نمی‌توانید با طرف مقابل‌تان بر سر مسائل مختلف صحبت کرده یا راجع به موضوعی به تفاهم برسید، بهتر است در این زمینه از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

خاطرات مشترک ایجاد کنید

یکی از راهکارهای ایجاد علاقه و همین‌طور عمق بخشیدن به رابطه این است که با شریک ‌احساسی‌تان خاطرات شیرینی داشته باشید. خاطرات تأثیر بسیاری در ایجاد صمیمیت میان انسان‌ها دارند. به همین خاطر اگر به دنبال ساختن یک رابطه سالم هستید سعی کنید تا جای ممکن خاطرات شیرینی را در کنار طرف مقابل رقم بزنید.

به علاقه‌مندی‌های یکدیگر توجه کنید

توجه نشان دادن به موضوعاتی که برای طرف مقابل شما اهمیت دارند می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. هنگامی‌که شما به این موضوع اهمیت می‌دهید در درجه اول این پیغام را به شریک احساسی‌تان می‌رسانید که او و خواسته‌هایش برای شما اهمیت دارند و همچنین این موضوع باعث خواهد شد تا شما بیشتر با دنیای ذهنی و احساسی طرف مقابلتان آشنا شوید.

در رابطه سالم از قهر یا تهدید اجتناب کنید

یکی از نشانه‌های یک رابطه نامطلوب این است که یکی از طرفین دائماً دیگری را به برهم زدن رابطه تهدید می‌کند و یا به بهانه‌های مختلف برای مدتی قهر می‌کند. این‌گونه رفتارها دیر یا زود باعث خواهد شد تا شریک احساسی شما خسته شده یا حتی تصمیم بگیرد رابطه را پایان بدهد.

درنتیجه سعی کنید از رفتارهای منفی مانند قهر، دعوا یا تهدید طرف مقابل هرگز استفاده نکنید. اگر موضوعی شما را ناراحت می‌کند بهتر است تلاش کنید برای آن راه‌حلی سازنده پیدا کنید. رفتارهای منفی هیچ پیغامی برای حل کردن مشکلات به طرف مقابل شما منتقل نخواهند کرد.

همدلی داشته باشید

همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای داشتن یک رابطه سالم می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که با شریک احساسی‌تان همدلی داشته باشید. سعی کنید احساسات و خواسته‌های او را درک کنید و رفتار خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود تا طرف مقابل در کنار شما احساس رضایت و آرامش داشته و درنتیجه برای حفظ یا بهبود رابطه تلاش خواهد کرد.

به نشانه‌های غیرکلامی توجه کنید

شناخت نشانه‌های غیر‌کلامی به شما کمک می‌کند پیش از اینکه شریک احساسی‌تان از چیزی صحبت کند شما متوجه احساسات و حالات وی باشید. این موضوع علاوه بر اینکه در همدلی کردن و شناخت موقعیت‌های مختلف به شما کمک می‌کند باعث ایجاد احساس نزدیکی میان شما می‌شود.

 

 

رابطه سالم و نقش مشاوره

همه ما گاهی در یک رابطه عاطفی دچار شک و تردید می‌شویم که آیا شخص مناسبی را برای خود انتخاب کرده‌ایم یا خیر؟ برخی مواقع نیز ممکن است احساس کنیم متوجه دلیل مشکلات رابطه نشویم و یا به‌تنهایی قادر به حل کردن آن‌ها نباشیم. در چنین شرایطی معمولاً به دنبال مشورت گرفتن از دیگران خواهیم بود. اما متأسفانه برخی اوقات افرادی که برای مشورت انتخاب می‌کنیم راهکار صحیحی به ما ارائه نمی‌کنند. جانب‌داری، حسادت یا نداشتن علم و تجربه کافی باعث خواهد شد تا آن‌ها نتوانند به شکل مناسبی به شما کمک کنند.

علاوه بر این گاهی به دلیل ترس از قضاوت شدن یا محرمانه دانستن برخی از مسائل نمی‌خواهیم با نزدیکانمان راجع به آن صحبت کنیم. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که اگر به دنبال رفع مشکلات در یک رابطه عاطفی هستید و یا می‌خواهید کیفیت رابطه خود را بیشتر کنید بهتر است در این زمینه از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید. مشاورین در کنار علم و تجربه‌ای که برای کمک به مشکل شما دارند این مزیت را دارند که شما می‌توانید بدون ترس از قضاوت شدن با آن‌ها صحبت کنید و همچنین مطمئن باشید که آن‌ها جانب‌دارانه به مشکلات شما نگاه نمی‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

یک رابطه سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

احساس آرامش و رضایت خاطر هر دو طرف، اعتماد و تلاش متقابل برای موفقیت ازجمله ویژگی‌های یک رابطه سالم هستند.



:: برچسب‌ها: رابطه سالم ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افزایش اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین پارامترها برای موفقیت در زمینه‌های مختلف کاری، تحصیلی و حتی ارتباط با دیگران است. به‌طورکلی اعتمادبه‌نفس به این معناست که فرد باور داشته باشد توانایی انجام کار خاصی را دارد. طبیعتاً این موضوع بیش از هر چیز به تجربیات گذشته و بازخوردهایی که از دیگران گرفته بستگی دارد. پس به همین خاطر اعتمادبه‌نفس ویژگی ثابتی نیست و همواره می‌توانید با ایجاد تغییر در رفتارهایتان آن را بیشتر یا حتی کمتر کنید. در ادامه روش‌هایی کاربردی جهت افزایش اعتماد به نفس آورده شده است. 

 

منبع : افزایش اعتماد به نفس

تعریف اعتماد به نفس چیست؟

اعتمادبه‌نفس به‌طورکلی یک باور یا تصور است مبنی بر اینکه شما احساس می‌کنید توانایی انجام کار خاصی را دارید یا خیر. این تصور می‌تواند در زمینه‌های مختلف و یا درباره کل زندگی وجود داشته باشد. برای مثال برخی افراد علی‌رغم اینکه در زمینه‌های تحصیلی توانایی بالا و همین‌طور اعتمادبه‌نفس خوبی دارند، در روابط اجتماعی با مشکل مواجه هستند و به عبارتی توانایی برقراری یک رابطه پایدار را در خود نمی‌بینند.

اما گاهی فرد به‌طورکلی و در تمامی زمینه‌ها با ضعف اعتمادبه‌نفس مواجه است. این افراد احساس می‌کنند در کل نسبت به دیگران ناتوان هستند و هرگز نمی‌توانند مشابه دیگران باشند. بااین‌حال باید بدانید که اعتمادبه‌نفس درست مانند هر مهارت دیگری در زندگی می‌تواند با توجه به تجربیات جدید و همین‌طور تلاش‌های شما تغییر کند و همواره قادر خواهید بود اعتمادبه‌نفس خود را از آنچه هست بالاتر ببرید.

نشانه های اعتماد به نفس پایین

 افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند، معمولاً ترجیح می‌دهند کاری انجام ندهند یا حداقل کارهایشان را زیر نظر دیگران انجام ندهند. این افراد به دلیل اضطرابی که تجربه می‌کنند در موقعیت‌های جدید نیز دچار نگرانی شده و به همین خاطر نمی‌توانند از توانایی‌های خود به‌درستی استفاده کنند.

ضعف اعتمادبه‌نفس می‌تواند تمامی جنبه‌های زندگی شما از روابط عاطفی گرفته تا عملکرد تحصیلی یا شغلی‌تان را تحت تأثیر خود قرار بدهد و همین‌طور باعث خواهد شد تا احساس مثبتی نسبت به خود نداشته باشید. به همین خاطر بهتر است برای افزایش اعتمادبه‌نفس در خود یا هریک از اطرافیانتان که با این مشکل مواجه است اقدام کنید. اگر احساس می‌کنید به هر دلیلی به‌تنهایی نمی‌توانید از پس مشکلات خود برایید می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید.

افزایش اعتماد به نفس با یافتن دلایل آن

پیش از آنکه به دنبال راهکاری برای افزایش اعتمادبه‌نفس باشید می‌بایست دلیلی که باعث ضعف در این زمینه شده را پیدا کنید. هنگامی‌که با این دلایل آشنا باشید می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید و یا در تربیت فرزندان خود به آن‌ها توجه داشته باشید تا از اعتمادبه‌نفس پایین در آن‌ها پیشگیری کنید. از مهم‌ترین دلایلی که باعث کاهش اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک تربیتی اشتباه

نوع برخورد والدین با کودک یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس آن‌ها تأثیر می‌گذارد. والدینی که از تمامی فعالیت‌های فرزندشان ایراد می‌گیرند و این احساس را به او القا می‌کنند که توانایی انجام کاری را ندارد، پدر و مادرهای کمال‌گرایی که معیارهای سخت‌گیرانه‌ای برای فرزندانشان در نظر می‌گیرند و همین‌طور آن‌هایی که بیش‌ازحد به نیازهای کودک توجه می‌کنند و اجازه درگیری او با موضوعات مختلف را نمی‌دهند، باعث خواهند شد تا کودک تجربه‌ای از رویارویی با محیط نداشته و درنتیجه دلیلی برای اعتماد به توانایی‌های خود پیدا نخواهد کرد.

تجربه شکست

شکست خوردن در انجام یک کار باعث می‌شود تا احساس کنیم در این زمینه توانایی کافی را نداریم یا به‌عبارت‌دیگر اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهیم داد. به میزانی که این شکست شدیدتر باشد و یا در موضوع مهم‌تری شکست خورده باشید، اعتمادبه‌نفس‌تان بیشتر دچار آسیب خواهد شد.

مقایسه نابجا

گاهی اوقات فرد خود را با الگوهای نامناسبی مقایسه می‌کند و به خاطر اینکه توانایی‌های خود را به‌اندازه آن‌ها نمی‌بیند دچار مشکل در اعتمادبه‌نفس می‌شود. این درحالیست که شما همواره در مقایسه خود با یک الگو می‌بایست به میزان تناسب خودتان با وی توجه داشته باشید.

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس

تجربه کنید

اصلی‌ترین دلیل اعتمادبه‌نفس پایین این است که فرد تصور می‌کند از پس انجام کار خاصی برنخواهد آمد. پس نخستین قدمی که برای افزایش اعتمادبه‌نفس می‌بایست بردارید این است که دست از فکر کردن بردارید و به‌جای آن شروع به عمل کنید.

هنگامی‌که خود را مشغول انجام فعالیتی می‌کنید اولاً متوجه این موضوع خواهید شد که برخلاف تصورتان توانایی انجام آن کار را دارید و ثانیاً می‌توانید با کسب تجربه نقاط ضعف خود را برطرف کنید، از بین رفتن این نقاط ضعف باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس‌تان خواهد شد.

افزایش مهارت

اگر در یک زمینه خاص اعتمادبه‌نفس پایینی دارید، سعی کنید تا جای ممکن از طریق مطالعه، تمرین و یا هر روش دیگری که به ذهنتان می‌رسد مهارت‌های خود را در آن زمینه پرورش دهید. همان‌طور که گفته شد دلیل اصلی اعتمادبه‌نفس پایین این است که فرد احساس می‌کند به حد کافی توانایی ندارد. درنتیجه شما با افزایش مهارت‌هایتان می‌توانید این باور را در خود ضعیف کنید.

کنترل افکار و احساسات

افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند در حین انجام یک کار دائماً احساس می‌کنند که به‌خوبی از پس آن برنمی‌آیند و احتمالاً دیگران آن‌ها را سرزنش یا مسخره خواهند کرد. وجود چنین افکاری باعث خواهد شد تا دچار اضطراب و نگرانی شده و به دنبال این اضطراب به‌واقع توانایی‌های‌تان برای فعالیت کاهش پیدا می‌کند.

به همین خاطر یکی از راهکارهای مهمی که برای بالا بردن اعتمادبه‌نفس باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید افکار و احساسات منفی خود را کنترل کنید. برای رسیدن به این هدف می‌توانید به تجربیات مثبتی که داشته‌اید فکر کنید و یا از روش‌هایی مانند تنفس عمیق یا تکنیک‌های آرام‌سازی استفاده کنید. اما اگر احساس می‌کنید قادر نیستید احساسات منفی خود را کنترل کنید بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید.

تعیین هدف و برنامه‌ریزی

یکی از راهکارهایی که می‌توانید برای افزایش اعتمادبه‌نفس از آن استفاده کنید این است که اهداف و پیشرفت‌های خود را قابل بررسی کنید. برای این کار هدفی که دارید را به‌دقت مشخص کنید و سپس یک خط پایه برای توانایی‌های حال حاضر خود در نظر بگیرید.

برای مثال ممکن است شما به این نتیجه برسید که هیچ توانایی برای رسیدن به هدف خود ندارید و یا توانایی‌های شما در حد مقدماتی است. سپس برای رسیدن به هدف خود برنامه‌ریزی کنید و پس از مدتی مجدداً توانایی‌های خود را بررسی کرده و ثبت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا متوجه پیشرفتی که به‌مرور زمان در حال دستیابی به آن هستید باشید و از این طریق نگاه بهتری به توانایی‌های خود داشته باشید.

افزایش اعتماد به نفس |  اهمیت مشاوره

اعتمادبه‌نفس ضعیف می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کند. افرادی که دچار این مشکل هستند معمولاً احساس ناتوانی و افسردگی را تجربه می‌کنند و به‌سختی برای انجام کاری اقدام می‌کنند. باور نداشتن به توانایی‌ها باعث خواهد شد تا هنگامی‌که کاری را شروع می‌کنید نیز دائماً دچار اضطراب باشید و با توجه به تأثیری که اضطراب در کاهش تمرکز دارد آن‌ها نمی‌توانند به‌درستی از توانایی‌های خود برای دستیابی به هدف موردنظرشان استفاده کنند. این کار باعث ایجاد چرخه معیوبی می‌شود که اضطراب باعث کاهش توانایی‌های فرد شده و از این طریق اعتمادبه‌نفس وی را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند؛ از طرف دیگر اعتماد به‌نفس پایین باعث افزایش اضطراب در حین انجام فعالیت‌های مختلف می‌شود.

در کنار تمامی این مشکلات می‌توان گفت اعتمادبه‌نفس پایین باعث خواهد شد تا فرد احساس خوبی نسبت به خود و مسائل مختلف زندگی نداشته باشد. به همین خاطر در شرایطی که شما یا هر یک از اطرافیانتان درگیر این مشکل هستید بهتر است برای درمان آن اقدام نمایید. گاهی اوقات باور نداشتن فرد به توانایی‌های خود به‌اندازه‌ای است که او به‌تنهایی نمی‌تواند برای افزایش اعتمادبه‌نفس اقدامی انجام دهد. در این شرایط بهتر است از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. متخصصین به شما کمک خواهند کرد تا افکار و باورهای منفی که درزمینهٔ اعتماد به توانایی‌های خود دارید را شناسایی کرده و همین‌طور راهکارهایی را برای برطرف کردن آن‌ها به شما آموزش خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی شغلی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین راه برای افزایش اعتمادبه‌نفس چیست؟

با توجه به شرایط زندگی هر فرد و همین‌طور دلیل کاهش اعتمادبه‌نفس می‌توان از راهکارهای مختلفی مثل افزایش تجربه یا تغییر باورهای منفی استفاده کرد. اما به‌طورکلی تلاش برای انجام آنچه از آن می‌ترسید و افزایش تجربه راهکاریست که در بسیاری از مواقع می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 


:: برچسب‌ها: افزایش اعتماد به نفس ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

وابسته کردن مرد به خود تقریبا خواست همه زنان برای تسخیر قلب همسرشان است. مردان در مقایسه با زنان چندان دنیای پیچیده‌ای ندارند و برخلاف آنچه که تصور می‌شود تسخیر قلب شان سخت نخواهد بود. فقط کافی است خودتان باشید و عاقلانه رفتار کنید. ظاهر و زیبایی فیزیکی برای ابتدای آشنایی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما پس از گذشت زمان اثر خودش را از دست می‌دهد و آنچه که اهمیت بسزایی پیدا می‌کند چگونگی عملکرد و واکنش‌های شما هستند. با این حال هر رابطه‌ای ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و نمی‌توان به طور کلی روشی برای به دست وابسته کردن مردان ارائه داد، در ادامه برخی از راهکارهایی که به طور معمول مشترک هستند ذکر شده است. برای دریافت راهنمایی دقیق می‌توانید مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت نمایید.

 

 

منبع : وابسته کردن مرد به خود

 

 

راه های وابسته کردن مرد به خود

قبل از هر چیز باید وابستگی را برای خود تعریف کنید. مسلما شما دل‌تان نمی‌خواهد همسرتان آنقدر به شما وابسته باشد که برای رفتن به سر کار هم به شما برای حاضر شدن احتیاج داشته باشد! بنابراین نیازی نیست که مانند یک مادر یا دستیار با او رفتار کنید. برای وابسته کردن مردان به روش های زیر توجه کنید.

برای وابسته کردن مرد به خود بلند پرواز باشید

زندگی هدفدار و هیجان انگیز برای همه مردان لذت بخش خواهد بود. اگر شما جزء آن دسته از خانم‌هایی هستید که می‌خواهید تحت حمایت همسر قرار بگیرید و از آرزوهای خود دست بکشید، قطعا باعث دلزدگی او خواهید شد. مردان دوست دارند همسرانی موفق و اهل پیشرفت داشته باشند. بلند پرواز بودن و برنامه ریزی برای پیشرفت در زندگی شما را در نگاه همسرتان خواستنی‌تر می‌کند.

به ظاهر خود توجه داشته باشید

همانطور که شما دوست ندارید همسرتان شلخته و ژولیده به نظر برسد به همان میزان و حتی با درصد بیشتری مردان نیز دوست ندارند با همسری روبه رو شود که به ظاهرش نرسیده و لباس‌های نامرتب پوشیده است. بهتر است همیشه مانند روز اول آشنایی ظاهر زیبای خود را حفظ نمایید. از عطری که مورد پسند اوست استفاده کنید و در انتخاب پوشش نظر او را بپرسید و اگر در نوع پوشش تفاهم نداشتید حتما در مورد آن و نقطه نظرتان صحبت کنید. 

 

 

برای خود وقت بگذارید

سپری کردن روزهای زندگی به شکل تکراری و اینکه صرفا خودتان را وقف خانه و فرزندان کنید باعث می‌شود از لحاظ روحی کمی بی حوصله و افسرده به نظر برسید، بهتر است برای خودتان وقت بگذارید. در کلاس‌های ورزشی و هنری شرکت کنید، گاهی به آرایشگاه بروید و ظاهرتان را تغییر دهید.

اطلاعات خود را به روز کنید

مردان از زنانی خوششان می‌آید که بتوانند با آن‌ها در مورد مسائل روز بحث کنند و کم نیاورند. به روز بودن اطلاعات شما باعث می شود در زمان صحبت و گفتگو با همسرتان حرفی برای گفتن داشته باشید و مانند زنان بی سواد جلوه نکنید.  یک زن باهوش با اطلاعات عمومی و علمی، برای یک مرد جذاب‌تر است.

شیطنت های زنانه را در رفتار خود حفظ کنید

یک دختر بازیگوش براحتی می‌تواند نظر همسر خود را جلب کند، زیرا فضای خانه را پر از شور و شادی می‌نماید و سبب می‌شود مرد لحظات مهیج و لذت بخشی را در کنارش سپری کند. پس با شوخی و شیطنت‌های زیرکانه زنانه فضایی جذاب و دل انگیز در رابطه فراهم کنید.

حضور در اجتماعات در کنار همسر

حضور زن در کنار مرد وقتی که در جمع‌های دوستانه و حتی شغلی دعوت شده باعث قوت قلب او خواهد شد. گفتن جملات مثبت درباره همسر در جمع سبب می‌شود اعتماد به نفس او تا حد زیادی افزایش پیدا کند و وابستگی‌اش به شما چندین برابر شود.

برای وابسته کردن مرد به خود ابراز احساسات کنید

هیچگاه از بیان احساسات قلبی خود به همسرتان خجالت نکشید و صادقانه به او بگویید که چقدر برای شما مهم است و او را تا چه اندازه دوست دارید. وقتی مرد خسته و بی حوصله است می‌توانید با گفتن جملات رمانتیک و احساسی حال او را خوب کنید. به این ترتیب به او نشان می‌دهید که چقدر برایش احترام قائل هستید و دوست ندارید او را در حالت ناخوشی ببیند.

اصول اخلاقی را حفظ کنید

هیچ مردی آنقدر اهمیت ندارد که شما بخاطرش اصول اخلاقی خود را زیر پا بگذارید. در صورتی که برخلاف اعتقادات خود عمل کنید، نه تنها از چشم خود بلکه از چشم همسرتان نیز می افتید. اگر در ابتدای آشنایی هستید بر اصول اخلاقی خود پایبند بمانید. مسلما کسی که از شما می‌خواهد خطوط قرمزتان را رد کنید نمی‌تواند شریک و همراه مناسبی برای شما نیز باشد. برای آشنایی با روش های شناخت مردان کلیک کنید.

در نهایت قبل از آن که بخواهید مردی را شیفته و دلبسته کنید، بهتر است اول خودتان را بشناسید تا معیارهای واقعی و متناسب با شخصیت خودتان برای انتخاب همسر مشخص کنید. در این مسیر روانشناسان با ارزیابی جوانب مختلف شخصیتی و نیازهای روانی‌تان به شما برای دستیابی به زندگی ایده‌آل کمک خواهند کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 



:: بازدید از این مطلب : 625
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در غرب تهران کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در غرب تهران زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

 

منبع : مشاوره خانواده غرب تهران

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره خانواده غرب تهران چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در غرب تهران

مرکز مشاوره خانواده ذهن نو ستارخان روبه روی برق آلستوم 02166419012
مرکز مشاوره خانواده اکسیر در غرب تهران شهرک غرب، بلوار دادمان، فلامک شمالی، کوچه حیدریان، پلاک 18
مرکز مشاوره خانواده کاغذ سپید بلوار فردوس شرقی، ساختمان سرو، پلاک 275، طبقه 6، واحد 21
مرکز مشاوره خانواده رهایی جنت آباد، بالاتر از تقاطع همت، روبروی بانک پارسیان، ساختمان سینا، پلاک 192، طبقه 4، واحد 22
مرکز مشاوره خانواده باران بلوار آیت‌ الله کاشانی، روبروی شهرداری منطقه 5، مجتمع افرا، طبقه همکف، شماره 101
مرکز مشاوره خانواده مهرگان در غرب تهران شهرک اکباتان، فاز2، بلوک16، جنب ورودی 3، خیابان صنایع هواپیمایی
مرکز مشاوره خانواده امین پژوه سعادت‌آباد، خیابان سرو غربی، بلوار شهرداری شمالی، نبش خیابان شهید حسینی
مرکز مشاوره خانواده فرحبخش ضلع شمالی مترو صادقیه، خیابان ولیعصر، کوچه هفتم، پلاک 2، ساختمان آریا، طبقه اول، واحد3

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده غرب تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی زنان خانه دار یکی از معضلاتی است که تمام اعضای خانواده را درگیر خود می‌کند. مسئولیت‌های سنگین خانه، نداشتن زمان کافی برای توجه به خود، از بین رفتن استقلال، محدود شدن توانایی پیشرفت ازجمله دلایلی است که باعث افسردگی در زنان خانه‌دار می‌شود. بااین‌حال با توجه به نقش زنان در مدیریت امور خانه و تاثیرشان بر همسر و فرزندان، باید توجه ویژه‌ای به مشکلات شناختی و روحی آن‌ها داشت. بنابراین اگر متوجه تغییراتی در عادات  و رفتار خودتان یا عزیزتان در چند وقت اخیر شده‌اید، حتما برای درمان و دریافت راهکار از متخصصین کمک بگیرید. می‌توانید به صورت تلفنی نیز مشاوره افسردگی دریافت نمایید.

افسردگی زنان خانه دار

اگرچه خانه‌داری به‌خودی‌خود نمی‌تواند دلیلی برای افسردگی باشد، بااین‌حال نوع نگاه و رفتار فرد می‌تواند این موضوع را به عامل خطری برای ابتلا به افسردگی تبدیل نماید. علاوه بر اینکه زنان به‌طورکلی در ابتلا به افسردگی آسیب‌پذیرتر از مردان هستند، خانه‌داری برای برخی از آن‌ها تبدیل به دلیلی برای توقف انگیزه فعالیت و پیشرفت می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث افسردگی فرد شود.

احساس غم و ناراحتی، بی‌انگیزه بودن برای رسیدگی به فعالیت‌های داخل خانه، تنهایی و گوشه‌نشینی و همین‌طور بدرفتاری با فرزندان یا همسر همگی می‌توانند از نشانه‌های ابتلا به افسردگی در زنان خانه‌دار باشند. درصورتی‌که شما یا هریک از اطرافیان‌تان درگیر این مشکلات شده بهتر است از یک روانشناس برای تغییر اوضاع کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی در زنان کلیک کنید.

دلایل ایجاد افسردگی زنان خانه دار

همان‌طور که گفته شد خانه‌داری به‌تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای ابتلای زنان به افسردگی باشد، اما همراه شدن آن با برخی موضوعات می‌تواند آن را به عامل خطری برای افسردگی تبدیل نماید. از مهم‌ترین دلایل ایجاد افسردگی در زنان خانه‌دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی‌توجهی به خود

یکی از رایج‌ترین مشکلات زنان خانه‌دار این است که آن‌ها به‌تدریج خود را فراموش می‌کنند و در رسیدگی به امور خانه و تربیت فرزندان غرق می‌شوند. این موضوع باعث خواهد شد زمان کمتری را به خود و فعالیت‌هایی برای تفریح اختصاص دهند. یکی از تأثیرات این سبک از زندگی در درازمدت ابتلای فرد به افسردگی است.

از بین رفتن استقلال

خانه‌داری در اکثر مواقع به این معناست که فرد کار و درآمد مستقلی برای خود ندارد و این به معنای وابستگی مالی به دیگران است. با توجه به تأثیری که استقلال مالی و همین‌طور داشتن شغل و درآمد شخصی در اعتمادبه‌نفس و استقلال فرد دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که خانه‌داری با ایجاد وابستگی به همسر باعث بروز افسردگی در خواهد شد.

احساس پوچی از دلایل اصلی افسردگی زنان خانه دار

شاغل بودن و یا شرکت در کلاس‌های آموزشی در محیط بیرون از خانه باعث ایجاد دایره وسیعی از ارتباطات و آموزش نکات جدیدی می‌شود. علاوه بر این کار ، پیشرفت و ارتقا احساس کفایت و توانمندی ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر می‌توان گفت خانه‌داری با محروم کردن فرد از این تجربیات باعث احساس افسردگی در وی خواهد شد.

احساس تنهایی

بسیاری از زنان خانه‌دار بخش زیادی از زمان روزانه خود را به‌تنهایی می‌گذرانند و با توجه به تأثیری که تنهایی و دور بودن از اجتماع در سلامت روان باقی می‌گذارد، شاید بتوان این موضوع را یکی از دلایل مهم افسردگی در زنان خانه‌دار دانست.

 

 

پیشگیری و درمان افسردگی زنان خانه دار

با توجه به اینکه جنس مؤنث و همین‌طور خانه‌داری دو عاملی هستند که می‌توانند فرد را نسبت به افسردگی آسیب‌پذیر نمایند پس بهتر است نسبت به سلامت روان خود حساسیت داشته باشید و درصورتی‌که نشانه‌های افسردگی را در خود احساس می‌کنید از یک مشاور برای درمان کمک بگیرید. ازجمله راهکارهایی که برای پیشگیری یا درمان افسردگی توصیه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمان‌هایی را به خود اختصاص دهید

سعی کنید برای طول روز و هفته خود برنامه‌ریزی کنید و در این برنامه علاوه بر امور خانه و تربیت فرزندان زمان‌هایی را نیز به خود اختصاص دهید. در این زمان‌ها می‌توانید هر فعالیتی که به آن علاقه دارید را انجام دهید و یا از این زمان‌ها برای مطالعه و پیشرفت شخصی استفاده کنید. نکته‌ای که باید در این برنامه‌ریزی به آن توجه داشته باشید این است که رسیدگی به مسائل خانه و همین‌طور اختصاص زمان‌هایی به خودتان، دو موضوعی هستند که هردو به توجه شما نیاز دارند و به‌هیچ‌عنوان نباید یکی از آن‌ها را بر دیگری ترجیح دهید.

هدف‌گذاری داشته باشید

سعی کنید با توجه به شرایط و علاقه‌مندی‌هایتان اهدافی را برای خود در نظر بگیرید و سپس برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید. این اهداف می‌تواند موضوعات ساده‌ای مثل یادگیری یک کار هنری و یا تصمیم‌گیری برای یادگیری یک زبان جدید یا ادامه تحصیل باشد. آنچه اهمیت دارد این است که شما در جهت موضوعی که به آن علاقه دارید فعالیت‌های مثبتی را انجام دهید.

دایره ارتباطی خود را وسیع‌تر کنید

اگر احساس می‌کنید خانه‌داری باعث کمرنگ شدن ارتباطات شما شده و به همین خاطر احساس تنهایی و افسردگی می‌کنید، بهتر است راهی برای پیدا کردن دوستان جدید پیدا کنید. ایجاد روابط اجتماعی جدید و به‌ویژه برقراری ارتباط با افرادی که شرایطی مشابه شما دارند می‌تواند احساس مثبتی از درک شدن و همدلی را برای شما ایجاد نماید. طی تحقیقات افسردگی زنان خانه دار ی که در هیچ اجتماعی شرکت نداشتند بیشتر از سایر خانم‌ها بود.

کمک بگیرید

اگر نشانه‌های افسردگی را در خود احساس می‌کنید و یا فکر می‌کنید به تنهای توانایی جلوگیری از بروز این معضل را ندارید، حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که افسردگی اختلالی نیست که به‌خودی‌خود بهبود پیدا کند، بی‌توجهی به درمان آن می‌تواند باعث افزایش شدت یا مزمن شدن آن بشود. در کنار این مسائل افسردگی شما کیفیت ارتباط با همسر و همین‌طور تربیت فرزندان یا رسیدگی به امور خانه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و به عبارتی علاوه بر خودتان سایر اعضای خانواده نیز تحت تأثیر افسردگی شما قرار می‌گیرند. به همین خاطر بهتر است نسبت به درمان این اختلال در خود حساسیت کافی را داشته باشید. برای آشنایی با بهترین راه درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع : افسردگی زنان خانه دار

 

سؤالات متداول

چه دلایلی برای افسردگی در زنان خانه‌دار وجود دارد؟

احساس تنهایی، نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به خود و همین‌طور احساس پوچی یا نداشتن استقلال ازجمله مسائلی است که باعث افسردگی در زنان خانه‌دار خواهد شد.

 


:: برچسب‌ها: افسردگی زنان خانه دار ,
:: بازدید از این مطلب : 562
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شناخت زنان شاید به باور عموم کار دشواری به نظر برسد، هر چند هر مرد  و زنی خصوصیات منحصر به فرد خودشان را دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کنند، اما می‌توان در میان آن‌ها خصوصیات مشترک نیز یافت. این ویژگی ها به گونه‌‍ای هستند که زن و مرد را مکمل یکدیگر ساخته و در هر کدام جهت رفع نیازهای دیگری توانایی ها و خصیصه‌های خاصی را به وجود آورده است. از این رو باید در  زمان ازدواج، حتما نسبت به خود و جنس مخالف‌شان آگاهی لازم پیدا کنند. به کمک مطالعه و مشورت با روانشناسان خانواده و ازدواج می‌توانند با شناخت کامل و دانایی دست به انتخاب همسر که یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است، بزنند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

منبع : شناخت زنان 

اهمیت شناخت زنان

گفته می شود که زنان در مقایسه با مردان از پیچیدگی ها و نیازهای روحی و ادراک عمیق‌تری نسبت به مردها برخوردارند و به همین دلیل لازم است که مردان قبل از ازدواج، شناخت کافی و آشنایی بیشتری با این خصوصیات و احتیاجات همسر آینده خود داشته باشند تا در آینده و زندگی مشترک دچار نارضایتی و بروز تعارضات و اختلافاتی در روابط زناشویی آن‌ها نشود.

برخی از مردان گمان می‌کنند که شناخت یک زن و درک روحیات و خواسته‌های او کاری عملا غیرممکن و نشدنی است؛ در حالی که اگر بتوانند به درستی از قوه درک و همدلی و دید یک زن از زندگی آگاهی پیدا کنند و با جنبه‌های مختلف خلقی و روانی او آشنا شوند، این کار برای آن ها به سادگی خواهد بود و در زندگی مشترک با همسرشان لحظات شاد و به یاد ماندنی سرشار از آسودگی خاطر و آرامش هر دو طرف را رقم خواهند زد. برای آشنایی اصول ارتباط با دختران کلیک کنید.

با احساسات و عواطف زنان آشنا شده و آن ها درک کنید

رفتارها و واکنش‌های او را به دقت نگاه کنید. کدام اتفاقات و حالت‌ها، احساسات او را بر انگیخته و باعث بروز واکنش‌های عاطفی در او می‌شود؟ به طور مثال برای درک سطح احساسات او ببینید با مشاهده یک صحنه غم انگیز در یک فیلم چقدر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و یا نسبت به یک کودک کار که در خیابان در حال فروختن گل است چقدر اهمیت و توجه قائل می‌شود. سطح احساسات و عواطف او را بسنجید و ببینید که در شرایط مشابه در طول یک زندگی مشترک با او، آیا می‌توانید خود را با این رفتارها و واکنش‌های همسر خود هماهنگ کنید یا خیر.

شناخت زنان با درک میزان هوش هیجانی

این روزها در روابط میان زوجین، آن چه بیشتر از هوش و ذکاوت و یا بعبارتی ضریب هوشی طرف مقابل (IQ) مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد، میزان هوش هیجانی یا EQ است. این مقیاس نشان می‌دهد که شریک شما به چه میزان می‌تواند انعطاف پذیری احساسی و عاطفی داشته باشد و چه قدر توانایی تطابق با رویدادهای اطراف خود با دادن پاسخ عاطفی مناسب و به جا را دارد. هر چقدر هوش هیجانی شما و شریک زندگی‌تان بالاتر باشد، توانایی هماهنگی و انطباق با هیجان‌ها، عادات و ویژگی‌های رفتاری شما دو نفر بیشتر خواهد بود و به دنبال آن میزان رضایت و دوام رابطه هم بالاتر خواهد رفت.

 

بیشتر بخوانید : جذب دختران مغرور

 

منبع انگیزه و انرژی در شریک خود را بیابید

هر شخصی بنا به علایق و سلیقه‌های منحصر به فرد خود، از اعمال و تفریحات و کارهای مختلفی لذت می‌برد و با انجام آن‌ها می‌تواند روحیه خود را تقویت کرده و برای ادامه زندگی انگیزه و اشتیاق پیدا کند. همه نیاز دارند که اوقاتی از روز خود را به تن آسایی و دوری از فشارها و تنش‌های زندگی بگذرانند و ذهن خود را آرام سازند.

سعی کنید این اوقات آرام بخش و روحیه دهنده به شریک زندگی خود و کارها و تفریحاتی که در این زمان به او انرژی و انگیزه می‌بخشد را یافته و آن‌ها را به خاطر بسپارید. ممکن است کسی از آشپزی و پختن غذا لذت ببرد، یا عده‌ای از زنان با کتاب خواندن و یا بیرون رفتن و خرید کردن شاد شده و روحیه بگیرند. وظیفه شما این است که بستر این تفریحات و سرگرمی‌ها را در حد توان خود برای شریک زندگی تان مهیا ساخته و او را به استراحت و فراغت از کارهای روزمره و دور شدن از مشکلات و گرفتاری‌ها حتی برای چند لحظه دعوت کنید.

میزان تطابق خود با فعالیت ها و نحوه زندگی او را بسنجید

برای شناخت زنان بهتر است ابتدا درکی از سبک زندگی او داشته باشید. شرایط و موقعیت همسر آینده خود را بررسی کرده و خود را در موقعیت زندگی با وی فرض کنید. اگر همسر آینده شما کارمند است و تا دیر وقت در اداره کار می‌کند، یا تمایل به وقت گذراندن با دوستان و بیرون رفتن با آن‌ها را دارد؛ آیا رفتار و عادتی را در او می یابید که منجر به ناراحتی و آزار در شما می‌شود؛ با خود رو راست باشید که آیا ویژگی هست که مایل باشید آن را در همسر خود تغییر دهید؟

اگر جواب شما بله است حتما پیش از زندگی زیر یک سقف، نظرات و انتقادات خود را به گونه‌ای که خیلی بی رحمانه و خودخواهانه نباشد، انتقال دهید و سعی کنید که در مورد این عادات و اخلاق ها با هم به توافق برسید. گرچه باید گفت که این درک و رضایت می بایست دو طرفه بوده و همسر آینده شما هم با فعالیت‌ها و سلیقه‌های شما راحت باشد و بتواند آن‌ها را بدون اجبار و یا ناراحتی بپذیرد.

شناخت زنان با بررسی رفتار وی با سایرین

هر چه قدر روابط خانم با آشنایان و نزدیکانش صمیمانه‌تر بوده و بتواند به راحتی این روابط را حفظ کند، حتما در زندگی روزمره خود نیز موفق‌تر و آسوده‌تر عمل خواهد کرد و به دنبالش رضایت و شادی بیشتری هم از این بابت خواهد داشت. مصداق بارز روابط یک فرد با اطرافیان خود، رابطه او با خانواده اش می‌باشد. هر چه میزان احترام و محبت او به اعضای خانواده‌اش بیشتر باشد (مثلا برای کمک به آنان از هیچ چیز دریغ نکند)، چنین فردی بدون شک در محیطی رشد یافته که این ارزش‌ها از اهمیت والایی برخوردار بوده و همواره مورد توجه قرار می‌گرفتند.

بنابراین رعایت این اصول اخلاقی و پیاده کردن آن ها در زندگی شخصی خود با همسر آینده وی نیز برایش کار دشواری نبوده و متقابلا هم این رفتارها را با شما هم خواهد داشت. به طور کلی ویژگی‌ها و روحیات  زنان علاوه بر وجه اشتراک تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند به همین جهت برای شناخت خصوصیات یک زن مشاوره‌های قبل ازدواج اهمیت بسزایی دارد ، وقتی یک مرد با خصوصیات و خلقیات همسر خود آشنا باشد بهتر می‌تواند زندگی مشترک را مدیریت نماید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

نمونه پژوهشی در رابطه با شناخت زنان

در پژوهشی که جهت شناخت عوامل مرتبط با عاملیت زنان در جامعه توسط محسن صفاریان و علی مرادی انجام گرفت، نشان داده شد هر چه میزان محرومیت نسبی پایین بیاید، عاملیت زنان در جامعه و تصمیم گیری آن ها در مسائل جامعه بیشتر می‌شود.

از دیدگاه آرماتیاسن، محرومیت نسبی زنان در جهانی که در آن به سر می بریم وجود داشته و همچنین نشانه‌ها و علائم فراگیری از نیازها به لحاظ فرهنگی در سراسر زنان به چشم می خورد. از نظر وی بهترین کار این است که کوششی برای حذف نابرابری‌ها و برقراری عدالت اجتماعی برای زنان صورت گیرد؛ بنابراین بر اساس دیدگاه آرماتیاسن چنین می توان استنباط کرد؛ آزادی، جستجو و گرفتن شغل در خارج از خانه می تواند به کاهش محرومیت نسبی زنان کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: شناخت زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در شیراز کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در شیراز زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

منبع » مشاوره خانواده شیراز

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در شیراز

مرکز مشاوره خانواده آوای فرشته  چهار راه قصردشت، ایمان شمالی، کوچه 28 ایمانی شمالی، فرعی 4/28، درب سوم، سمت چپ
مرکز مشاوره خانواده راستی خیابان معالی آباد، روبروی پارک ملت، جنب شیرینی آلما، ساختمان طوبی 4، واحد 4
مرکز مشاوره خانواده راه سبز زندگی در شیراز بیست متری سینما سعدی، جنب بیمارستان شفا
مرکز مشاوره خانواده کازرون کازرون، خیابان حضرتی، کوچه شهید نصرپور، جنب درمانگاه امام حسین(ع)
مرکز مشاوره خانواده زرين دشت زرين دشت، خيابان امام، كوچه روبروي ميدان تره بار شماره 2
مرکز مشاوره خانواده خرامه خرامه، خيابان سجاد شرقي، جنب بانك ملت
مرکز مشاوره خانواده جهرم خیابان آیت اله کاشانی، نرسیده به میدان مصلی، روبروی کلینیک قدیم
مرکز مشاوره خانواده پاسارگاد در شیراز سعادت شهر، جنب کتابخانه شهید خبازی

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 476
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی بعد از طلاق برای هر دو جنس ممکن است به وجود بیاید. معمولا اطرافیان درخواست کننده جدایی، بعد از طلاق او را فردی شکست خورده نمی‌بینند؛ این دست از مطلقه‌ها بیشتر تلاش دارند تا احساسات خود را مخفی کرده و در نتیجه حمایت و درمانی دریافت نمی‌کنند. طلاق و جدایی خواسته یا ناخواسته اثرات منفی بر روح و روان زوجین بر جای می‌گذارد و تا مدت‌ها ادامه می یابد، این اثرات منفی به نوبه خود می‌تواند در زندگی بعد از طلاق دخیل باشد و زمینه‌های تحصیلی، شغلی و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد. طبق نظر سنجی‌ها طلاق سومین رویداد پراسترس در لیست است. بنابراین برای رفع پیامدهای دردناک و بهبود شرایط روحی دریافت کمک تخصصی الزامی است. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

دلیل افسردگی بعد از طلاق در زن و مرد چیست؟

زن و مرد با هزاران آرزو و تعهد با یکدیگر ازدواج می‌کنند و برای داشتن یک رابطه عاشقانه و رمانتیک، رویا می‌بافند. یک رابطه حتی اگر پر از چالش باشد با طلاق و جدایی، رویا های زن و مرد را نابود می‌کند. طبیعی است که افراد با عدم دست‌یابی به خواسته‌ها و رویاهای خود دوره‌ای از فروپاشی روانی و ناراحتی شدید را تجربه کنند. بعد از طلاق، هر دو با نوعی بلا تکلیفی رو به رو می‌شوند و نمی‌دانند از کجا شروع کنند و چطور پایه‌های یک زندگی جدید را بنا نهند. پس دچار سردرگمی می‌شوند و رگه‌هایی از ناامیدی و بی‌انگیزگی را تجربه می‌کنند که در اثر جدایی ایجاد شده است.

 

 

منبع : افسردگی بعد از طلاق 

نشانه های افسردگی بعد از طلاق

غم یکی از بارزترین علائم افسردگی است، اما در بسیاری از مردان و زنان غم نمود پیدا نکرده و افسردگی را به طریقی دیگر بروز می‌دهند. برای تشخیص افسردگی حداقل 5 نشانه ضروری است. در صورتی که هر کدام از نشانه ها در روند زندگی فرد بیشتر از دو هفته اختلال ایجاد کنند، حتما باید از متخصصین برای درمان کمک گرفت.

  • خستگی و احساس کسالت
  • میل به تنهاییی و دوری از جمع
  • غرق شدن در افکار مربوط به گذشته
  • بی میلی به فعالیت‌هایی که قبلا مورد علاقه بود
  • کم خوابی یا خواب بیش از اندازه
  • گریه کردن به طور غیرارادی
  • احساس پوچی و بی‌ارزشی
  • افکار و یا اقدام به خودکشی
  • هواس پرتی و از دست دادن تمرکز

آیا مردان و زنان بعد از طلاق به یک شکل دچار افسردگی می شوند؟

معمولا مردان به دلیل ویژگی‌های شخصیتی دوست ندارند که درباره حالت‌های روانی و شرایط زندگی خود صحبت کنند. آنها معمولا به نوعی افسردگی پنهان دچار می‌شوند که با حالت‌هایی چون عصبی بودن و بدخلقی، غم و اندوه خود را نشان می‌دهند. این در حالی است که زنان حجم بالایی از غم و اندوه را تجربه می‌کنند و احساس پوچی و بی‌ارزشی بر آن‌ها غالب می‌گردد. به طور کلی زنان در مقایسه با مردان نشانه‌های ظاهری افسردگی را به شکل بارزتری نشان می‌دهند.

راهکارهای درمانی برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق

1- کمک گرفتن از روانشناس

در جهت مقابله با مشکلاتی که بعد از طلاق به وجود می‌آیند، مراجعه به روانشناس و استفاده از راهنمایی‌های او بسیار کاربردی و نتیجه بخش خواهد بود. چرا که افسردگی در صورتی که درمان نشود می‌تواند تبدیل به عادت (در طولانی مدت سبک زندگی) و یا برگشت نشانه‌ها در بازه‌های مختلف زمانی شود. 

2- افزایش اعتماد به نفس

تحقیر، آزار روحی و جسمی در تعداد زیادی از زنان و حتی مردانی که بعد از جدایی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، گزارش شده است. این افراد تا حد زیادی توانایی اداره زندگی، تصمیم گیری و حتی باور به خود را از دست داده‌اند. برخی از آن‌ها شرایطی را تحمل کرده‌اند که سال‌ها موجب کاهش اعتماد به نفس و تبدیل آن به ویژگی شخصیت‌شان شده است. بنابراین تمرین هایی جهت افزایش جسارت، خودباوری، خودشناسی، بازسازی شناختی و…. ضروری است. برای آشنایی با انواع روش های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

3- تقویت حس های مثبت بدن

با طلاق گرفتن، عمر زندگی مشترک به پایان می‌رسد و سرزنش خود و یا پیدا کردن مقصر چیزی را عوض نمی‌کند، جز اینکه شما را از لحاظ روانی در وضعیت وخیمی قرار می‌دهد. به همین دلیل باید راهی برای دور کردن حس‌های منفی پیدا کنید. همان طور که فکر بر بدن تاثیر می‌گذارد، جسم هم می‌تواند بر روان تاثیر بگذارد، پس‌می توانید با انجام کارهایی مثل ورزش کردن، تغذیه مناسب، خواب کافی، تمرین خندیدن، تکرار جملات مثبت و ذکر نکات مثبت در مقابل آینه از جمله اقدامات موثر است.

4- افزایش ارتباطات اجتماعی

اگر زن یا مرد بعد از طلاق به تنهایی میل پیدا کند و بیشتر وقت خود را در عزلت بگذراند، بر دامنه افسردگی خود می‌افزاید. بهتر است در جهت مقابله با افسردگی بعد از طلاق، دامنه ارتباط های خود را گسترش داده و با اطرافیان و دوستان معاشرت بیشتری داشته باشید.

5- صحبت کردن درباره احساسات

سرکوب کردن احساسات منفی فقط حجم غم و اندوه را بالا می‌برد و افسردگی را تشدید می‌کند. بهتر است زن و مرد بعد از طلاق با شخصی که مورد اعتماد آن‌هاست  درد و دل کنند و احساسات خود را بازگو نمایند. وقتی زن و مرد در رابطه با احساسات خود صحبت می‌کنند، تحمل درد و ناراحتی برای‌شان آسان‌تر خواهد بود، چرا که احساس می‌کنند در تحمل این درد تنها نیستند.

6- رسیدگی به وضعیت ظاهری

ژولیده بودن و نرسیدن به ظاهر بر دامنه غم و افسردگی می‌افزاید. باید برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق مانند گذشته به ظاهر خود برسید و خوش پوش به نظر آیید. این کار به شما در تقویت حس‌های مثبت کمک خواهد کرد.

 

 

تاثیر حمایت خانواده بعد از طلاق

مورد حمایت واقع شدن به این معنی است که زن یا مرد با شرایط جدید هم مورد پذیرش خانواده هستند و طلاق وی سبب طرد شدن از طرف خانواده نمی‌گردد. حمایت خانواده باعث کاهش احساس تنهایی و  افسردگی بعد از طلاق خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول 

چگونه افسردگی بعد از طلاق درمان شود؟

برای درمان افسردگی بعد از طلاق بجای گوشه گیری و دوری از جمع و دست کشیدن hز فعالیت های اجتماعی باید مانند قبل و حتی بیشتر از قبل به فعالیت پرداخت، همچنین درخواست کمک از یک مشاور می تواند تاثیر بسزایی در درمان افسردگی بعد از طلاق داشته باشد.

علائم افسردگی بعد از طلاق چیست؟

بی میلی به ارتباط با دیگران، بی خوای یا خواب زیاد، گریه، ترجیح به تنها بودن، فکر کردن بیش از حد به گذشته، احساس گناه از علائم افسردگی بعد از طلاق است.

 


:: برچسب‌ها: افسردگی بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 444
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز مشاوره خانواده در سنندج کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در سنندج زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

 

منبع :  مشاوره خانواده سنندج

 

 

 

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در سنندج

مرکز مشاوره خانواده پویش سنندج خیابان کشاورز (وکیل ) – روبروی اداره زیر ساخت مخابرات – جنب داروخانه بهیار – ساختمان پزشکان مدائن – طبقه 1- واحد 7
مرکز مشاوره خانواده آراد خیابان تعریف – ساختمان پزشکان امانیه – طبقه 4 – واحد 2
مرکز مشاوره خانواده روز نو چهارراه صفری – روبروی مجتمع پزشکان ژینا – ساختمان نوید – طبقه دوم
مرکز مشاوره خانواده پرتو بامداد خیابان تعریف (تاج قدیم) – روبروی مرکز تصویر برداری شفا – ساختمان پزشکان ژیوار 2 – طبقه 3 – واحد 5
مرکز مشاوره خانواده آرام سنندج خیابان پاسداران – دانشگاه کردستان – گروه مشاوره و روانشناسی – آزمایشگاه خانواده
مرکز مشاوره خانواده اوین خیابان پاسداران – پاساژ بهاره – طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده ذهن زیبا سه راه نمكي – بن بست مؤمن
مرکز مشاوره خانواده یاران مهر خیابان فلسطين – جنب مخابرات – كوچه حكمت 2

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 


:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده سنندج ,
:: بازدید از این مطلب : 544
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیماری های قابل انتقال از مقعد از جمله مواردی است که می‌تواند سلامت زوجین را به خطر بیاندازد و باعث پشیمانی آنان گردد. در واقع بیماری های قابل انتقال از مقعد یکی از جدی‌ترین بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود که از طریق برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به صورت رابطه از طریق مقعد به فرد دیگر منتقل می‌شود. عدم آگاهی نسبت به بیماری‌های مقاربتی باعث می‌شود تا افراد به احتمال زیاد‌تری رابطه جنسی مقعدی داشته باشند در صورتی که تنها برخی از این بیماری‌ها به راحتی قابل درمان است اما برخی دیگر ممکن است تا پایان عمر همراه فرد باشد. بنابراین لازم است که با کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی کامل‌تر در ارتباط با این موضوع از داشتن چنین رابطه‌ای خودداری نمایید.

 

 

منبع :  بیماری های قابل انتقال از مقعد

 

 

 

آسیب‌های ناشی از رابطه مقعدی

مقعد محل تجمع باکتری‌ها و میکروب‌های زیادی است و به همین دلیل از نظر پزشکی برقراری رابطه جنسی مقعدی در همه جای دنیا منع شده است. همچنین جدا از انتقال بیماری، رابطه مقعدی منجر به آسیب رساندن به بافت و عضلات بدن می‌شود که در برخی موارد می‌تواند عوارض آن برای همیشه باقی بماند. حتی یک بار رابطه جنسی محافظت نشده کافی است تا فرد دچار بیماری‌های ناشی از رابطه مقعدی شود. عوارض جانبی و بیماری‌های ناشی از رابطه مقعدی به شرح زیر است. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

1. آسیب به بافت مقعد

اولین مسئله‌ای که در هنگام رابطه جنسی مقعدی پیش می‌آید آسیب به بافت مقعد است که می‌تواند منجر به پارگی و خون‌ریزی شود. همچنین رابطه مقعدی زیاد به دلیل آسیب به بافت عضلات می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل مدفوع شود.

2. هموروئید

به دلیل فشاری که در هنگام رابطه مقعدی به وجود می‌آید این مسئله می‌تواند باعث ایجاد هموروئید شود. همچنین افرادی که از قبل هموروئید داشته‌اند و درمان شده‌اند اگر دوباره رابطه مقعدی برقرار کنند ممکن است هموروئیدشان باز گردد. ساختار و بافت مقعد قابلیت انعطاف‌پذیری و کشیده ‌شدن ندارد و پس از فشار زیاد می‌تواند زمینه را برای ابتلا به هموروئید فراهم آورد.

3. فشار به کیسه منی

اکثر افراد فکر می‌کنند رابطه مقعدی فقط برای کسی که مفعول است آسیب دارد، اما باید توجه داشت که بافت مقعد محکم و سفت است به آلت تناسلی مرد فشار زیادی وارد می‌کند. بسیاری از مواقع به دلیل فشار زیادی که بر روی آلت است کیسه‌های منی موفق به خروج مایع منی نمی‌شوند، این مسئله می‌تواند باعث آسیب رسانی به غده پروستات و کیسه‌های منی شود و حتی می‌تواند منجر به درد بیضه پس از رابطه در مردان گردد.

 

 

بیماری های قابل انتقال از مقعد

بیماری‌های مقاربتی زیادی وجود دارد که از راه مقعد قابل انتقال هستند و نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در صورت استفاده از کاندوم می‌توان از این بیماری‌ها پیشگیری کرد اما با این حال آسیب‌هایی که بیان شد همواره برای زوجین وجود خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی که از راه رابطه مقعدی قابل انتقال هستند می‌توان به ویروس ایدز، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، عفونت کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس اشاره کرد که در ادامه بیشتر درباره آنان صحبت می‌شود.

1. ویروس ایدز (HIV)

این ویروس سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونت‌ها تخریب کرده و زمینه را برای ابتلا به هر بیماری عفونی در بدن فراهم می‌کند. گزارش‌ها نشان دهنده آن است که بیشترین میزان انتقال ویروس HIV از طریق رابطه جنسی مقعدی انجام می‌شود. روابط جنسی مقعدی پر خطر و محافظت نشده می‌تواند احتمال ابتلا به ایدز را در افراد همجنس و غیر همجنس افزایش دهد.

2. بیماری های قابل انتقال از مقعد | تبخال تناسلی

تبخال تناسلی عمدتا یه صورت التهاب و تاول‌ها و زخم‌هایی دردناک در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است این زخم‌ها در واژن به صورت مخفی و پنهان وجود داشته باشند، به طوریکه خودشان متوجه بیماری نباشند. عمدتا قبل از اینکه زخم‌ها به وجود بیایند فرد در ناحیه تناسلی احساس سوزش و گزگز می‌کند. زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی معمولاً بعد از یک مدت مشخص به طور خود به خودی از بین می‌روند اما خود ویروس برای همیشه در بدن فرد باقی می‌ماند و براحتی با انجام رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

3. زگیل تناسلی

همانطور که از نام این بیماری مشخص است باعث ایجاد زگیل‌هایی در ناحیه تناسلی می‌شود که عمدتا شبیه گل کلم، سفت و بدون درد می‌باشند. زگیل تناسلی می‌تواند بدون علامت، کم خطر و یا پر خطر باشد. در حالت پرخطر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم برای خانم‌ها وجود دارد. درمان آن معمولا به صورت موضعی انجام می‌شود اما خود ویروس از بین نمی‌رود و همیشه در بدن فرد باقی می‌ماند.

4. بیماری های قابل انتقال از مقعد | عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا می‌تواند باعث ترشح غیر طبیعی در مردان و زنان و سوزش ادرار شود. در صورت عدم درمان در زنان می‌تواند منجر به عفونت لگنی و نازایی شود و در مردان منجر به ورم بیضه گردد. از جمله پیامد‌های دیگر کلامیدیا تاثیر بر بینایی است به طوریکه باعث سفت شدن سطح داخلی پلک، کوری و شکنندگی سطح بیرونی قرنیه چشم می‌شود. کلامیدیا در برخی افراد بدون علامت بروز پیدا می‌کند و باعث عدم تشخیص می‌شود اما عفونت در بدن فرد وجود دارد و می‌تواند به شریک جنسی منتقل شود.

5. سوزاک

یکی از پیامد‌های جدی رابطه مقعدی احتمال ابتلا به سوزاک است. سوزاک به صورت ترشح چرک از آلت تناسلی مرد و واژن زن بروز پیدا می‌کند. از دیگر علائم سوزاک می‌توان به ادرار دردناک و دشوار اشاره کرد. بیشترین آسیب سوزاک برای زنان اتفاق می‌افتد که منجر به عفونت لگنی و نازایی می‌شود. با اینحال سوزاک توسط مصرف آنتی بیوتیک‌های قوی و پنی سیلین قابل درمان است.

6. بیماری های قابل انتقال از مقعد | سیفلیس

سیفلیس به صورت ناگهانی و یا تدریجی در طول سال‌ها بروز پیدا می‌کند. معمولاً اولین علائم ابتلا به سیفلیس شامل زخم باز و بدون درد در نواحی تناسلی، دهان، اطراف نواحی مقعد و یا سایر اعضای بدن مرد یا زن است. ویژگی منحصر به فرد سیفلیس آن است که اگر مورد درمان قرار نگیرد تمام بدن را درگیر می‌کند. با اینحال امروزه سیفلیس به وسیله مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا رابطه مقعدی می‌تواند منجر به آسیب روانی شود؟

بسیاری از خانم‌ها تمایل به برقراری رابطه مقعدی ندارند اما در مواقعی ممکن است به اجبار همسرشان به برقراری رابطه جنسی مقعدی تن دهند. در چنین شرایطی فرد آسیب‌ها و پریشانی‌های روانی زیادی را تجربه می‌کند. زن هیچ لذتی از رابطه نمی‌برد و فقط دچار درد و آسیب می‌شود. اگر در وضعیت مشابه‌ای قرار دارید بهتر است به یک متخصص و مشاور امور جنسی مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: بیماری های قابل انتقال از مقعد ,
:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آداب خواستگاری در هر منطقه و با توجه به فرهنگ خانواده‌ها می‌تواند متفاوت باشد، بااین‌حال برخی از این آداب میان تمامی نقاط کشور تا حدودی مشترک هستند که بهتر است پیش از رفتن به مراسم خواستگاری به آن‌ها توجه داشته باشید. رعایت کردن آداب خواستگاری به‌خصوص در شرایطی که شما آشنایی قبلی چندانی با خانواده طرف مقابل ندارید ازجمله مسائلی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. زیرا نوع برخورد و صحبت‌های شما در نخستین دیدار می‌تواند تأثیر بسیاری در قضاوت شخص موردنظرتان و همین‌طور خانواده او داشته باشد. برای شناخت بهتر توصیه می‌کنیم مشاوره قبل از ازدواج دریافت کنید.

 

 

منبع : آداب خواستگاری

 

 

آداب خواستگاری | مراحل خواستگاری

تعیین زمان ملاقات

به‌طورمعمول نخستین مرحله خواستگاری تعیین زمان جلسه خواستگاری است. برای تعیین این زمان می‌بایست یکی از اعضای خانواده آقا که معمولاً مادر یا خواهر او هستند با خانواده دختر تماس گرفته و از آن‌ها بخواهد زمانی را برای جلسه حضوری تعیین کنند. در بسیاری از خانواده‌ها این جلسات در روزهای آخر هفته و یا اعیاد و مناسبت‌ها برگزار می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است خانواده دختر پیش از تعیین تاریخ موردنظر زمانی را برای مشورت در نظر بگیرند و پس‌ازآن برای تعیین روز و ساعت ملاقات با خانواده داماد تماس بگیرند.

در سال‌های اخیر بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند پیش از جلسه رسمی خواستگاری در منزل حداقل یک جلسه آشنایی را در فضایی بیرون از خانه برگزار کنند و پس‌ازآن در صورت تمایل جلسه رسمی خواستگاری به اتفاق تمامی اعضای خانواده برگزار خواهد شد. در جلسات بیرون از خانه معمولاً دختر و پسر به همراه یکی از اعضای خانواده مثل مادر یا خواهر با یکدیگر دیدار می‌کنند. اگر به دنبال برگزاری چنین جلسه‌ای هستید بهتر است از قبل مکان مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. سعی کنید محلی را انتخاب کنید که آرامش کافی در فضا وجود داشته باشد و همچنین امکان صحبت کردن به‌صورت خصوصی نیز مهیا باشد. مکان‌های بسیار شلوغ یا فضاهایی که ممکن است مطابق سلیقه اکثریت نباشند را برای دیدار اول انتخاب نکنید.

آداب جلسه خواستگاری

با توجه به اینکه میزبانی جلسه خواستگاری با خانواده دختر است، معمولاً تعیین زمان جلسه را می‌بایست به خانواده او واگذار کرد. خانواده دختر با توجه به شرایط زندگی، زمانی را برای این جلسه تعیین خواهند کرد. این موضوع که در جلسه خواستگاری چه افرادی باید حضور داشته باشند می‌تواند با توجه به اعتقادات و شرایط هر خانواده متفاوت باشد. در برخی از خانواده‌ها معمولاً عروس و داماد در کنار اعضای اصلی خانواده یعنی پدر و مادر و خواهر و برادرشان در این جلسه شرکت می‌کنند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند این جلسات را با حضور بزرگ‌ترهای فامیل برگزار کنند.

 بااین‌حال شاید بهتر باشد جلسات نخستین را که طرفین آشنایی کاملی با یکدیگر ندارند با جمعیت کمتری برگزار کنید. این کار باعث خواهد شد تا شما زمان و آرامش کافی برای بررسی نکات موردنظر خود و ایجاد شناخت عمیق‌تر از خانواده طرف مقابل را داشته باشید. اما در شرایطی که افراد بیشتری در این جلسات حضور داشته باشند، مدیریت نظرات و صحبت‌ها تا حدودی سخت‌تر خواهد شد. می‌توانید جلساتی را به‌صورت خصوصی برگزار کنید و پس‌ازآن یک یا چند جلسه را برای معرفی طرف مقابل به خانواده خود در نظر بگیرید تا از نظرات آن‌ها نیز در انتخابتان استفاده کنید.

دریافت پاسخ از خانواده عروس

اگرچه بعضی از خانواده‌ها در همان جلسه خواستگاری راجع به نتیجه و پاسخ خانواده عروس صحبت می‌کنند بااین‌حال به‌طورمعمول رسم بر این است که یک یا چند روز پس از جلسه خواستگاری فردی از خانواده داماد با والدین عروس تماس می‌گیرند و نظر آن‌ها را می‌پرسند. بهتر است این تماس را در زمانی انجام دهید که طرف مقابل زمان کافی برای فکر کردن و مشورت با یکدیگر داشته باشند همان‌طور که زنگ زدن زودهنگام فرصت مشورت را از آن‌ها خواهد گرفت تماس گرفتن دیرهنگام نیز می‌تواند به‌نوعی نشانه بی‌میلی و بی‌تفاوتی تلقی شود.

 

 

آداب خواستگاری | آنچه باید بدانید

مراسم خواستگاری نخستین جلسه آشنایی رسمی دختر و پسر و خانواده‌ها با یکدیگر است و این ملاقات می‌تواند تأثیر بسیاری در دیدگاه‌های هریک از طرفین نسبت به هم و حتی تصمیم‌گیری راجع به ادامه یا قطع رابطه باشد. به خاطر داشته باشید در نخستین جلسات آشنایی با توجه به اینکه طرفین شناخت چندانی از هم ندارند، بیش از سایر مواقع به رفتارها و حرف‌های یکدیگر توجه می‌کنند به همین خاطر بهتر است تلاش کنید تا جای ممکن آداب معمول را رعایت کنید.

صحبت‌های مراسم خواستگاری

صحبت کردن در جلسه خواستگاری با توجه به شرایط و میزان آشنایی خانواده‌ها می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال به‌طورکلی این جلسات برای آشنایی بیشتر برگزار می‌شوند و به همین خاطر خانواده‌ها سعی می‌کنند تا در صحبت‌هایشان با اعضای خانواده، تحصیلات، شغل و سایر ویژگی‌های یکدیگر آشنا شوند.

اگرچه برخی مواقع صحبت‌هایی راجع به مراسم عروسی، مهریه و مسائلی ازاین‌دست در جلسه خواستگاری مطرح می‌شود؛ بااین‌حال به‌طورمعمول این صحبت‌ها می‌بایست در جلسات بعدی مطرح شود. یکی از نکاتی که در صحبت‌های جلسه خواستگاری می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که موضوعات خاصی نظیر بیماری، سابقه ازدواج، مشکلات مالی یا هر چیز دیگری که می‌تواند در تصمیم‌گیری برای ادامه رابطه تأثیر داشته باشد را می‌بایست در این جلسه مطرح نمایید.

نوع پوشش و آراستگی ظاهری در خواستگاری

لباس پوشیدن و آراستگی ظاهری در جلسه خواستگاری یکی از موضوعاتی است که می‌تواند باعث دغدغه بسیاری از افراد به‌ویژه دختران باشد. با توجه به اینکه شما شناخت کافی از طرف مقابل و اعتقادات آن‌ها راجع به پوشش ندارید بهتر است سعی کنید تا در این جلسه از لباس‌های رسمی و ساده‌ای استفاده کنید که ازنظر اکثر افراد مناسب به نظر می‌آیند. معمولاً توصیه می‌شود هر دو طرف در جلسه خواستگاری از لباس‌های رسمی مثل کت‌وشلوار یا کت‌ودامن استفاده کنند.

حضور دختر در مراسم خواستگاری

اگرچه در گذشته رسم بر این بوده که دختران نمی‌بایست از ابتدا در جلسه خواستگاری حضور داشته باشند و حتی این موضوع تا حدودی زشت و ناپسند دانسته می‌شد، اما در سال‌های جدید این شرایط تغییر کرده و اکنون دختران از ابتدا در جلسه خواستگاری حضور خواهند داشت. نوع پذیرایی نیز می‌تواند با توجه به شرایط فرهنگی هر خانواده متفاوت باشد. اگرچه برخی خانواده‌ها همچنان طبق سنت‌های گذشته رفتار می‌کنند و دختر می‌بایست با سینی چای و برای پذیرایی وارد مجلس شود اما بعضی خانواده‌ها نیز به‌طورکلی مسئولیت پذیرایی را به فردی غیر از دختر واگذار می‌کنند.

آداب هدیه دادن در مراسم خواستگاری

هدیه دادن به عروس در مراسم خواستگاری موضوع مرسومی نیست و اکثر خانواده‌ها در این جلسه به خرید گل و شیرینی اکتفا می‌کنند. اما اگر خانواده شما و طرف مقابلتان با یکدیگر بر سر این ازدواج توافق دارند ممکن است هدایایی را برای این جلسه در نظر بگیرید. این موضوع کاملاً به خواسته خودتان بستگی دارد.

نقش روانشناس خانواده در آداب خواستگاری و ازدواج

خواستگاری و شروع یک زندگی مشترک در کنار شیرینی‌هایی که به همراه دارد می‌تواند تلخی‌ها و مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. مخالفت خانواده‌ها با انجام مراسم خواستگاری یا ازدواج دختر و پسر، علاقه یک‌طرفه و بی‌میلی طرف مقابل به ازدواج با شما یا ترس و اضطراب از مطرح کردن درخواست ازدواج ازجمله مشکلاتی است که ممکن است در این دوران برای شما پیش بیاید. گاهی نیز برخی افراد مشکلاتی نظیر تجربه طلاق دارند که نمی‌دانند این موضوع را چطور با طرف مقابل خود در میان بگذارند.

در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه خود می‌توانند به شما در برطرف کردن این مشکلات کمک کنند. همچنین بهتر است توجه به مشاوره‌های پیش از ازدواج را نیز جدی بگیرید. این جلسات به شما کمک می‌کنند تا شناخت مناسب‌تری از طرف مقابل به دست آورید و همین‌طور راهکارهایی را برای بالا بردن کیفیت زندگی مشترک بیاموزید. توجه به این جلسات می‌تواند شما را از بسیاری مشکلاتی که ممکن است در آینده زندگی مشترک با آن‌ها درگیر شوید دور نگه دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

در جلسه خواستگاری چه صحبت‌هایی مطرح می‌شود؟

صحبت‌های این جلسه بیشتر پیرامون شناخت بیشتر خانواده‌ها و دختر و پسر با یکدیگر است. معرفی اعضای خانواده، شغل، تحصیلات و مسائلی ازاین‌دست ازجمله موضوعاتی هستند که در جلسه خواستگاری مطرح می‌شوند.

لباس مناسب برای جلسه خواستگاری چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهتر است در این جلسه از لباس‌های رسمی مانند کت‌وشلوار یا کت‌ودامن استفاده کنید. با توجه به اینکه شناخت شما از طرف مقابل و اعتقادات آن‌ها محدود است بهتر است لباس‌هایتان را به‌نوعی انتخاب کنید که مطابق سلیقه عموم مردم باشد.



:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دعوای زن و شوهر ازجمله مسائل غیرقابل‌ اجتناب در هر خانواده است که هرگز نمی‌توانید به‌طورکلی آن را از بین ببرید. اختلاف‌نظر، بحث و ناراحتی همواره و در تمامی خانواده‌ها ایجاد خواهد شد؛ اما آنچه اهمیت دارد نحوه کنار آمدن با این مسائل و راهکارهایی است که برای حل کردن آن به کار می‌برید. تا جایی که شاید بتوان گفت اگر دعوای بین زوجین به‌درستی مدیریت شود حتی می‌تواند رابطه میان شما و همسرتان را بهبود ببخشد. اما درصورتی‌که برای برطرف کردن این اختلافات اقدامی نکنید کدورت‌ها روزبه‌روز بیشتر شده و حتی ممکن است ادامه زندگی مشترک را برایتان غیرممکن کند.

 استفاده از راهکارهایی مثل صحبت کردن برای حل مشکلات یا انعطاف‌پذیری در مقابل دیدگاه‌های طرف مقابل ازجمله روش‌هایی هستند که می‌تواند به شما در حل کردن این اختلافات کمک کند. همچنین اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید مشکلات پیش‌آمده در زندگی خود را برطرف کنید می‌توانید از یک مشاور خانواده در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

منبع : دعوای زن و شوهر 

 دلایل شکل گیری دعوای زن و شوهر

بی‌تجربگی

تحقیقات روانشناسان خانواده نشان‌دهنده این است که بسیاری از اختلافات میان زوجین و همین‌طور بیشتر طلاق‌ها در طی 5 سال اول زندگی مشترک اتفاق می‌افتند. این موضوع شاید بیشتر به این خاطر باشد که در طی سال‌های اولیه شروع یک زندگی، تجربه افراد برای مدیریت مسائل و همین‌طور شناختی که از روحیات یکدیگر دارند کمتر است.

به میزانی که زندگی شما عمر بیشتری پیدا می‌کند شناخت و مهارت شما نیز در حل مشکلات افزایش پیدا کرده و احتمال بروز اختلاف و درگیری کاهش پیدا می‌کند. می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج آگاهی خود را نسبت به شخصیت طرف مقابل و نکاتی که در برقراری ارتباط با وی می‌بایست مدنظر داشته باشید افزایش دهید. علاوه بر این مشاوره پیش از ازدواج به شما در یادگیری مهارت‌هایی مثل نحوه صحبت کردن با همسر یا حل مسئله کمک خواهد کرد.

تفاوت‌های فرهنگی و دعوای زن و شوهر

تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند تفاوت در تمامی ابعاد زندگی از نوع اخلاق و رفتار تا پوشش یا حتی عادات مذهبی فرد را شامل شود. هنگامی‌که زوجین در این زمینه‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند احتمال بروز دعوا و درگیری افزایش پیدا می‌کند. این اختلاف‌ها باعث می‌شود هریک از شما احساس کنید توسط طرف مقابل درک نمی‌شوید و یا رفتارهای وی را نامناسب بدانید و از این بابت ناراحت باشید. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود پیش از ازدواج از میزان شباهت یا تفاوتی که با همسرتان دارید آگاهی کافی کسب کنید. بالا بردن سطح انعطاف‌پذیری ذهنی و همین‌طور صحبت کردن با همسر راجع به مسائلی که باعث ناراحتی‌تان شده ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند در این شرایط به شما کمک کند.

وابستگی به خانواده‌های نخست

یکی از شایع‌ترین دلایل دعوای بین زوجین به‌ویژه در کشور ما وابستگی به خانواده نخست است. این وابستگی می‌تواند در زمینه‌های مختلف اقتصادی، عاطفی یا توجه به نظرات آن‌ها در تمامی تصمیم‌گیری‌های زندگی مشترک باشد.

با توجه به اینکه شروع زندگی مشترک به این معناست که شما از خانواده نخست خود مستقل شده و زندگی جدیدی را شروع کرده‌اید اگر نتوانید تعادل را میان خانواده نخست و زندگی مشترکتان ایجاد کنید احتمالاً مشکلات بسیاری به‌ویژه اختلاف با همسر را تجربه خواهید کرد. این وابستگی‌ها به‌ویژه در شرایطی که خانواده نیز خواهان عدم استقلال و ادامه وابستگی فرزندشان به آن‌ها باشد یا به عبارتی هنگامی‌که خانواده یکی از طرفین نیز دخالت در زندگی جدید فرزندشان را حق خود می‌دانند می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای زندگی زوجین ایجاد کند.

ناتوانی در صحبت کردن یا حل مسئله

صحبت کردن راجع به ناراحتی‌ها و همین‌طور توانایی در پیدا کردن راهکار برای برطرف کردن مشکلات ازجمله مهم‌ترین مسائلی هستند که می‌تواند به شما در کاهش اختلافات کمک کند. هنگامی‌که زوجین یا یکی از آن‌ها این توانایی را نداشته باشد مشکلات میان آن‌ها نه‌تنها حل نمی‌شود بلکه روزبه‌روز بیشتر و جدی‌تر خواهد شد. به همین خاطر یادگیری این مهارت‌ها برای حفظ زندگی مشترک اهمیت بالایی دارد. اگر احساس می‌کنید در این زمینه‌ها دچار مشکل هستید می‌توانید از یک مشاور خانواده برای یادگیری این مهارت‌ها کمک بگیرید.

اختلافات مالی و دعوای زن و شوهر

یکی از دلایل دعوای میان زوجین اختلافاتی است که بر سر مسائل مادی ایجاد می‌شود. تفاوت در طبقه اقتصادی، اختلاف‌نظر راجع به نحوه پس‌انداز و هزینه کردن درآمدها و همین‌طور مشکلات مالی که به‌طور ناگهانی برای خانواده شما ایجاد می‌شوند می‌تواند باعث بروز اختلاف و درگیری میان زوجین شود.

بروز بحران‌های جدی

بحران‌ها و مشکلات ناگهانی در زندگی همه ما ایجاد خواهد شد. از دست دادن شغل یا سرمایه، ابتلا به بیماری و یا فوت یکی از عزیزان ازجمله سخت‌ترین بحران‌هایی هستند که ممکن است در زندگی با آن‌ها مواجه شوید. بحران‌ها باعث کاهش ظرفیت تحمل روانی شده و شما را پرخاشگر یا تحریک‌پذیر می‌کنند. به همین خاطر این شرایط می‌تواند باعث بروز اختلافات جدی در زندگی مشترک شده و حتی اگر به‌درستی مدیریت نشوند می‌تواند باعث از هم پاشیدن زندگی شما باشد.

راهکار برای کاهش دعوای زن و شوهر

موقعیت‌شناس باشید

دعوای زن و شوهر گاهی اوقات به این خاطر ایجاد می‌شود که شما زمان و مکان مناسب و احساسات همسر خود را به‌خوبی درک نکرده‌اید. در زمان خستگی، درگیری‌های ذهنی و یا هنگامی‌که همسرتان یک بحران روحی را پشت سر می‌گذارد بهتر است صحبت کردن از برخی مسائل را کنار بگذارید. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه طرف مقابل شما ظرفیت ذهنی کافی برای صحبت کردن ندارد رفتار شما باعث خواهد شد تا او احساس کند شما متوجه شرایط روحی وی نیستید و این موضوع مشکلات بیشتری را در رابطه شما ایجاد خواهد کرد.

با یکدیگر صحبت کنید

ما هرگز نمی‌توانیم از افکار و احساسات یکدیگر آگاهی پیدا کنیم مگر اینکه راجع به آن‌ها صحبت کنیم. به همین خاطر بهترین و شاید تنها راهکار برای برطرف کردن اختلافات این است که وقتی از موضوعی ناراحت هستید راجع به آن با همسرتان صحبت کنید. پس از انتخاب زمان و مکانی مناسب برای صحبت کردن احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید و همین‌طور از او نیز بخواهید افکار و احساساتش را بیان کند. سپس سعی کنید با همفکری یکدیگر راهکاری برای بهبود شرایط پیدا کنید.

 صحبت کردن اگرچه راهکار بسیار تأثیرگذاری است بااین‌حال اگر شما شرایط و آداب صحبت را ندانید نه‌تنها از آن فایده‌ای به دست نخواهید آورد بلکه می‌تواند منجر به بروز اختلافات بیشتر باشد. درنتیجه پیش از صحبت کردن سعی کنید تا اطلاعات خود را راجع به قواعد صحبت کردن افزایش دهید.

انعطاف‌پذیر باشید

اگر می‌خواهید دعوای میان شما و همسرتان پایان پیدا کند بهتر است تلاش کنید تا دنیا را از دید همسرتان نیز ببینید. تا زمانی که هریک از ما صرفاً روی خواسته‌های خودمان پافشاری کنیم نمی‌توانیم اختلافات را حل کنیم اما هنگامی‌که سعی کنید کمی انعطاف‌پذیرتر باشید و دیگران و خواسته‌های آن‌ها را نیز در نظر بگیرید همه‌چیز راحت‌تر از قبل پیش خواهد رفت.

بی‌احترامی نکنید

سعی کنید همواره مسئله محور صحبت کنید. اگر صحبت‌های شما از مسیر حل کردن مشکل و بهبود شرایط خارج شده و به سمت اختلاف و درگیری حرکت کند حتما تأثیرات نامطلوبی در رابطه شما خواهد داشت. همواره به خاطر داشته باشید که هیچ‌کس از کنار توهین و بی‌احترامی نسبت به خود یا عزیزانش به‌سادگی نخواهد گذشت. درنتیجه بی‌احترامی به همسر یا خانواده او را به‌عنوان یک خط قرمز جدی برای خود نگه دارید. برای آشنایی با اصول و اهمیت احترام به همسر کلیک کنید.

کمک بگیرید

همه ما گاهی نیاز داریم برای حل مشکلاتمان با دیگران مشورت کنیم. اگر احساس می‌کنید اختلاف میان شما و همسرتان به میزانی است که به‌تنهایی نمی‌توانید برای آن کاری انجام دهید بهتر است از اطرافیان خود کمک بخواهید. معمولاً والدین با توجه به تجربه‌ای که در زندگی مشترک دارند می‌توانند تا حد زیادی به شما کمک کنند. اما گاهی اوقات اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که به شما دارند جانب‌دارانه و یک‌طرفه راجع به مسائل قضاوت می‌کنند و یا ممکن است علی‌رغم تمایلی که به کمک دارند نتوانند راهکار مناسبی برای مشکل شما ارائه کنند. به همین خاطر بهتر است برای برطرف کردن مشکلاتی که در زندگی‌تان ایجاد شده و یا پیشگیری از بروز مشکل از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین به دلیل تخصص و تجربه‌ای که درزمینهٔ مسائل خانواده دارند می‌توانند بدون جانب‌داری به شما در برطرف کردن مشکلات زندگی مشترکتان کمک کنند.

دعوای زن و شوهر | نقش اطرافیان

اختلاف میان همسران معمولاً اطرافیان آن‌ها و به‌ویژه خانواده‌ها را نیز درگیر خواهد کرد. در چنین شرایطی برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که چطور می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند؟ والدین معمولاً در چنین شرایطی رفتاری جانب‌دارانه خواهند داشت و سعی می‌کنند تا از فرزندشان حمایت کنند اما این رفتار گاهی اوقات صرفاً به شدیدتر شدن مشکلات و یا حتی تصمیم برای جدایی ختم می‌شود. به همین خاطر بهتر است در چنین شرایطی سعی کنید ابتدا موضوع دعوا و دلایل آن را روشن کنید و سپس به هردو طرف برای رفع این مشکل کمک کنید. اگر واقعاً احساس می‌کنید فرزند شما نقاط ضعفی دارد که می‌بایست آن‌ها را برطرف کند این موضوع را به وی متذکر شوید. به خاطر داشته باشید حتی در صورت جدایی، ضعف‌های فرزند شما با او باقی‌مانده و در سایر روابط وی نیز مشکل ایجاد می‌کند.

 یکی دیگر از نکاتی که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که زوجین را به آرامش دعوت کنید و اجازه ندهید در شرایط عصبانیت تصمیمی بگیرند. درصورتی‌که احساس می‌کنید مشکلات میان طرفین جدی‌تر از آن است که به‌سادگی برطرف شود از آن‌ها بخواهید حتما برای حل اختلافاتشان از یک مشاور خانواده کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چه راه‌هایی برای برطرف کردن دعوای بین زوجین وجود دارد؟

سعی کنید در یک موقعیت مناسب راجع به مشکلات و احساساتتان با یکدیگر صحبت کنید و به دنبال راهکاری برای حل مشکلات باشید. توجه به احساسات طرف مقابل و کمک گرفتن از مشاورین خانواده نیز راهکارهای مناسبی هستند.

 


:: برچسب‌ها: دعوای زن و شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 606
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()