نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز استعدادیابی کودکان شهرکرد کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در شهرکرد زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

 

 

منبع : استعدادیابی کودکان شهرکرد

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

 برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

استعدادیابی کودکان شهرکرد | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان شهرکرد | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.  

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

استعدادیابی کودکان شهرکرد | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص برای استعدادیابی کودکان

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

 

آدرس سایر مراکز استعدادیابی در چهارمحال و بختیاری

موسسه استعداد یابی کودکان بروجن بروجن، خیابان طالقانی، کوچه شهید کردیان

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان شهرکرد

موسسه استعداد یابی کودکان بروجن بروجن، خیابان طالقانی، کوچه شهید کردیان

 

سوالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان شهرکرد ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد چیست ؟ اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. اعتیاد فقط به وابستگی به موادی مانند هروئین یا کوکائین اشاره ندارد، فردی که نمی‌تواند مصرف یک دارو یا ماده شیمیایی خاص را متوقف کند یعنی به آن اعتیاد دارد. برخی از اعتیادها شامل فعالیت‌هایی مانند قمار، اینترنت و… هستند. افراد معتاد تمرکز زیادی بر استفاده از مواد خاص مانند الکل یا مواد مخدر دارند تا حدی که این کارزندگی آن‌ها را به خود اختصاص داده و بر تمام ابعاد زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد. به طور معمول اعتیاد با گذشت زمان بدتر می‌شود پس باید راهی برای ترک و درمان آن پیدا کرد.

 منبع : اعتیاد چیست

چگونه یک فرد معتاد می‌شود؟

وقتی افراد برای اولین بار موادی مصرف می‌کنند، به احساس ناشی از آن علاقه‌مند می‌شوند. آن‌ها معتقدند که می‌توانند میزان مصرف و تعداد دفعات مصرف مواد را کنترل کنند. اما مواد می‌تواند کنترل افراد را از بین ببرد. افراد مبتلا به اختلالات اعتیاد ممکن است از مشکل خود آگاه باشند، اما در صورت تمایل قادر به جلوگیری از آن نیستند. دلایل زیادی برای شروع اعتیاد وجود دارد؛ عواملی مانند فشار همسالان، مشکلات جسمی و جنسی، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان، استرس، عدم حمایت خانواده، کمبود محبت و… می‌تواند بر میزان احتمال مصرف مواد مخدر و اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد.

 

مراحل اعتیاد چیست ؟

اعتیاد مراحلی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

1. مرحله آشنایى

در این مرحله ممکن است فرد از روی کنجکاوی یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص، مواد را مصرف کند. اگرچه امکان دارد این کار باعث اعتیاد کامل نشود، اما آزمایش مواد مخدر در واقع اولین مرحله اعتیاد محسوب می‌شود. به ویژه در میان جوانان، این آزمایش معمولا پذیرفته یا حتی تشویق می‌شود اما همیشه بی ضرر نیست. به خصوص اگر نوجوانان عوامل خطر خاصی برای اعتیاد از خود نشان دهند، این آزمایش می تواند شروع راه اختلالات مصرف مواد باشد.

2. مرحله شك و تردید

در این مرحله استفاده از مواد به صورت تفریحی و داوطلبانه انجام می‌شود. در این مرحله فرد احساس می‌کند که کنترل کاملی بر مصرف مواد مخدر دارد. در مرحله شک و ترید فرد شرایط را تحت کنترل دارد و اگر بخواهد می‌تواند آن را متوقف کند، اما از تأثیرات مواد راضی بوده و لزومی برای ترک نمی‌بیند. در واقع مواد باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشد.

3. اعتیاد چیست | مرحله اعتیاد واقعى

در این مرحله فرد مواد را به صورت روزانه و چندین بار مصرف می‌کند و به آن وابسته شده است. برای رسیدن به احساس بهتر به مواد نیاز دارد و برای به دست آوردن آن هر کاری انجام می‌دهد. ودر صورت عدم دریافت مواد، شرایط غیر قابل تحمل می‌شود و تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مرحله مواد فرد را کنترل می‌کند. اعتیاد و وابستگی‌های شیمیایی آخرین مرحله از اعتیاد به مواد مخدر هستند.

 

انواع اعتیاد

اعتیاد به دو دسته شیمیایی و رفتاری تقسیم می‌شود. اعتیاد شیمیایی شامل استفاده از موادی مانند الکل، مواد توهم زا (PCP ، LSD)، مسکن‌های اعتیادآور (کدئین، اکسی کدون، هروئین، ترامادول)، مواد استنشاقی (چسب، آئروسل، بخار)، داروهای آرام بخش و ضد اضطراب، مواد محرک (کوکائین، مت آمفتامین)، مواد مخدر (شیشه، کرک، تریاک) و… می‌باشد. اعتیاد رفتاری شامل مواردی مانند اعتیاد به خرید، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، قمار و… می‌شوند. جهت آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست ؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به اضطراب شدید، لرزش مداوم اعضای بدن، حالت تهوع، خستگی بیش از حد، از دست دادن اشتها، سرخ شدن چشم‌ها، بهم خوردن الگوی خواب، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تخریب ظاهری، لرزش و اختلال در گفتار، تغییر ناگهانی در خلق و خو، افسردگی، بیش فعالی، جنون، خشکی دهان، آبریزش چشم، اختلال بینایی، پرخاشگری و… اشاره کرد.

 

عوارض اعتیاد چیست ؟

عوارض و پیامدهای اعتیاد عبارتند از:

1. عوارض جسمی

عوارض جسمی اعتیاد شامل کاهش سلامت جسمی، تحریک، خستگی و ناتوانی، حالت تهوع، بی قراری، بی خوابی، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، خشکی پوست، مشکلات گوارشی، مشکلات کبد، اختلال بینایی، آبریزش چشم، لرزش دست، لاغری، تشنج، سکته و… می‌باشد.

2. عوارض روانی

رفتارها و عوارض روانی اعتیاد شامل افزایش سطح اضطراب، افسردگی و غم و اندوه، افزایش حساسیت و واکنش شدیدتر به استرس، مشکل در شناسایی احساسات، پرخاشگری، اضطراب شدید، توهم، از دست دادن علاقه و انگیزه و… می‌باشد.

3. عوارض اجتماعی

مصرف مواد می‌تواند بر روابط اجتماعی، خانواده، کار، مدرسه و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. بی توجهی به مسئولیت‌ها در مدرسه، محل کار یا خانه، منزوی شدن و مشکلاتی در روابط مانند دعوا با شریک زندگی یا اعضای خانواده از عوارض اعتیاد می‌باشد. ممکن است فرد به دلیل مصرف مواد مخدر فعالیت‌هایی را که قبلاً از آن لذت می‌برد مانند سرگرمی‌ها، ورزش‌ها، معاشرت‌ها و… را رها کند.

درمان اعتیاد

روش‌های درمانی معمول شامل داروها برای اختلالات روانی (افسردگی ناشی از اعتیاد یا اسکیزوفرنی)، روان درمانی (درمان‌های رفتاری ، گفتاری و گروهی)، خدمات پزشکی (ترک هنگام سم زدایی)، درمان اعتیاد بستری و گروه های خودیاری و پشتیبانی می‌شوند. نوع درمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند به شدت و مرحله اعتیاد بستگی دارد. در مراحل اولیه اعتیاد، امکان دارد که پزشک دارو و درمان را توصیه کند. ممکن است در مراحل بعدی در یک شرایط کنترل شده، از درمان اعتیاد بیمارستانی بهره‌مند شوند. درمان ممکن است طولانی و یا پیچیده باشد و به همین دلیل به حمایت اطرافیان نیاز دارد. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اعتیاد چیست؟

اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. عواملی مانند فشار همسالان، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان و … می‌تواند بر اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد. در صورتی که فردی در خانواده با این مشکل مواجه شد، حتما باید مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به لرزش، حالت تهوع، خشکی دهان و… اشاره کرد.

 


:: برچسب‌ها: اعتیاد چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی احترامی زن به شوهر در جمع های مختلف دوستانه و یا خانوادگی و حتی در حضور فرزندان، می تواند تاثیرات منفی ای را بر روی رابطه هر زوجی بگذارد. از مهم ترین عواملی که باعث ثبات ازدواج میان زوجین می شود، حفظ احترام است. بی احترامی باعث دور شدن دو طرف از یکدیگر خواهد شد. بنابراین عصبانیت، پرخاشگری زن نسبت به همسرش عواقب گوناگونی خواهد داشت که در ادامه این مطلب به بررسی کامل بی احترامی زن به شوهر می پردازیم.

منبع : بی احترامی زن به شوهر

ویژگی های زنی که به شوهرش بی احترامی می‌کند | بی احترامی زن به شوهر

در رابطه بین زوجین نمی توان هر عملی را دال بر بی احترامی زن به شوهر دانست از این رو مهم است که بدانید عصبانیت و خشم زنان در خیلی از مواقع منطقی می باشد. از مهمترین ویژگی های بی احترامی زن نسبت به شوهر می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • عدم کنترل زن بر روی خشم : این زنان با برخورد به کوپکترین مسئله شروع به توهین، فحاشی و بی احترامی نسبت به همسر خود می کنند.
  • دم توجه به شرایط و موقعیت : این زنان توجهی به شرایط و موقعیت حاکم در لحظه ندارند به طور مثال بی احترامی کردن به شوهر در حضور خانواده، فرزندان و دوستان همسر یکی از ویژگی های بی احترامی زن به شوهر است
  • تکرار بی احترامی : در خیلی از مواقع فرد با دانش قبلی به این موضوع که یک رفتار خاص سبب ناراحتی همسرش می گردد، آن رفتار را تکرار می کند.

احترام به همسر ضمن اینکه باعث حفظ رابطه می شود؛ از ایجاد مشکلات بزرگ‌تر نیز جلوگیری می کند.

دلیل و علت های بی احترامی به همسر

به طور کلی روانشناسان بر این باور هستند که دلیل بی احترامی این دسته از افراد باید ریشه یابی شده و مشخص گردد. از جمله مهمترین دلایل بی احترامی زن به شوهر می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • تربیت خانواده
  • دوران کودکی
  • عدم علاقه به همسر
  • خاطرات بد گذشته
  • تلافی رفتار شوهر
  • بروز مشکلات زناشویی
  • بیماری و عادت ماهانه زنان
  • و …

ضرورت احترام گذاشتن به همسر چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم از مهم ترین عواملی که باعث تحکیم رابطه های زوجین می شود، احترام گذاشتن و دریافت احترام متقابل است. وقتی زنی در طول زندگی مشترک با همسرش،  به او احترام می گذارد و این احترام را نیز در حضور فرزندان و دیگر افراد خانواده حفظ می کند، باعث می شود شوهرش نسبت به وظایفی که دارد، احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد. از طرفی دیگر با احترام گذاشتن زن به شوهر، فرزندان نیز یاد می گیرند که به پدرشان احترام بگذارند. احترام گذاشتن به همسر نشان دهنده احساسات مثبتی به او شامل عشق و علاقه، حمایت عاطفی و روانی و … است.

پیامد های عادت بی احترامی زن به شوهر

زنانی که به شوهر خود بی احترامی می کنند، بایستی که منتظر عواقب این رفتارها نیز باشند. سردی در رابطه، شروع بد رفتاری های متقابل همسر و … می تواند از عواقب این عادت ناپسند باشد. در ادامه راهکار هایی را ارائه کرده ایم که می توانید برای جلوگیری از بی احترامی به همسر آن ها را انجام دهید.

ترک عادت بی احترامی زن به شوهر

استفاده از راهکارهای زیر تا حد زیادی به رفع این عادت کمک می کند :

چشم پوشی از مسایل کم اهمیت

برخی از زنان عادت دارند در تمامی مسائل به همسرشان خرده بگیرند و او را سرزنش و تحقیر کنند. اگر می خواهید همسرتان شما را به عنوان یک زنی که بتواند همیشه به او تکیه کند، قبول کند؛ بایستی که دایره افکار خود را گسترده تر کنید. تلاش کنید از مسائل کم اهمیت و جزئی عبور کنید و تمرکز خود را بر اهداف مشترک زندگی تان بگذارید.

مقایسه را کنار بگذارید | بی احترامی زن به شوهر

مقایسه کردن شوهرتان با مرد دیگری از دوستان، اقوام و آشنایان نیز از جمله موارد بی احترامی به او است. شما با مقایسه کردن در واقع در حال آزار روح همسرتان هستید. مقایسه کردن می تواند جنبه های منفی همسر شما را پررنگ کرده و اعتماد به نفس او را پایین آورد، ضمن اینکه باعث سردی رابطه و متشنج شدن جو خانه نیز می گردد. بنابراین در اولین قدم مقایسه همسرتان را با دیگر مردان کنار بگذارید.

شناخت الویت های همسر

اگر زنان به دلایل مختلفی از همسر خود ناراحت هستند و در واقع با بی احترامی می خواهند ناراحتی خود را به او نشان دهند، می توانند به جای اینکار الویت های همسر خود را بشناسند و انتظارات او را بدانند تا هیچ ابهامی میان آن ها نباشد. مطمئن باشند اگر الویت ها و علاقه مندی های همسرتان را بدانید و آن ها را انجام دهید، رابطه محکم تری نسبت به قبل خواهید داشت.

همفکری با یکدیگر | بی احترامی زن به شوهر

شما با یک نفر وارد زندگی مشترک شده اید، برای اینکه بتوانید با یکدیگر زندگی را پیش ببرید، بایستی که به نظرات و عقاید هم احترام بگذارید و در تصمیمات مختلف زندگی نظر یکدیگر را جویا شوید. بنابراین سعی کنید در موارد مختلف ضمن اینکه نظر همسرتان را می پرسید، به نظر و عقیده او نیز احترام هم بگذارید و با هفکری مسائل مختلف را حل کنید.

ترک بدبینی و سوءظن

زنانی که دچار اختلالات بدبینی هستند، در مدیریت زندگی خود مشکل دارند، که گاها باعث جدایی زوجین نیز از یکدیگر می شود. بدبینی در مقابل اعتماد قرار گرفته است و در واقع یک اختلال روانی است که بایستی درمان شود.

تحسین همسر

به جای اینکه به دلایل مختلفی در حضور دیگران به شوهر خود بی احترامی کنید، می توانید او را در مقابل همه تحسین کنید. ویژگی های مثبت همسرتان را بدون اغراق بگویید. این کار اعتماد به نفس همسرتان را بالا می برد و از طرف دیگر فرزندانتان می توانند به پدرشان همانند یک الگو نگاه کنند.

احترام به عقاید همسر

ممکن است در موارد مختلف شما با همسرتان اختلاف نظر داشته باشید که طبیعی است، بنابراین شما بایستی به طرز فکر همسرتان احترام بگذارید و از توهین کردن بپرهیزید.

توجه به کار و شغل او

همسرتان هر حرفه و شغلی که دارد، در صورتی که مورد علاقه و در جهت استعداد او می باشد، شما نباید احساس او را به کاری که انجام می دهد، منفی کنید، چراکه عزت نفس او را خدشته دارد می کنید. سعی کنید به توانمندی و علایق همسر خود احترام بگذارید.

پشتیبانی همسر

هر چه میزان پشتیبانی شما از همسرتان بیشتر باشد، او را در رسیدن به خواسته هایش بیشتر از گذشته تشویق می کنید؛ که در نهایت برای خانواده خوب است. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که تحقیر و سرزنش دقیقا برعکس این موضوع عمل می کند و همسرتان را سرخورده می کند.

اهمیت دادن به همسر

اهمیت دادن به همسر و گوش دادن به حرف ها و نظراتش از اولین نشانه های احترام به او می باشد. سعی کنید زمانی که با همسرتان در حال صحبت هستید، تمام فکر  خود را به او بدهید و توجه کامل داشته باشید.

او همیشه کامل و بی عیب نیست

در نظر داشته باشید که هیچ انسانی در این دنیا وجود ندارد که بی عیب و نقص باشد. بنابراین از همسر خود انتظار نداشته باشید که همیشه بی عیب و نقص و مطابق با خواسته های شما عمل کند. سعی کنید همسرتان را همانگونه که هست درک کنید و به او کمک کنید تا اگر نقصی نیز هست، برطرف شود.

ایراد نگرفتن از او جلوی دیگران

اگر می خواهید احترام شوهر خود را در مقابل دیگران حفظ کنید، صحبت کردن پیرامون مسائل شخصی را برای وقتی بگذارید که تنها هستید و او را به خاطر کارهایی که کرده است، در مقابل دیگران بازخواست نکنید. حتی اگر همسر شما کار اشتباهی مرتکب شده است، حق بازخواست و توهین به او را در مقابل دیگران ندارید و با این کار در واقع به او بی احترامی می کنید.

بدگویی نکردن از پدر پیش بچه ها

شما برای تربیت فرزندانی نرمال بایستی که به آن ها بیاموزید به پدرشان احترام بگذارند. برای اینکار بایستی خودتان احترام همسرتان را حفظ کنید و در مقابل بچه ها از او بدگویی نکنید.

عشق تان نشان دهید

شما برای این با همسرتان ازدواج کرده اید که او را حمایت عاطفی کنید و به او عشق بورزید تا در کنار هم آرامش داشته باشید. بنابراین می توانید با گفتن دوستت دارم و یا به آغوش کشیدن او عشقتان را به او نشان دهید.

از پدر و مادرش ایراد نگیرید | بی احترامی زن به شوهر

اگر همسرتان برایتان مهم است، پس باید به خانواده اش نیز احترام بگذارید. حتی اگر با خانواده همسرتان اختلاف نظر نیز دارید، سعی کنید بخاطر او حرمت خانواده اش را نگه دارید.

بی ذوق نباشید | بی احترامی زن به شوهر

اگر همسرتان به دلایل مختلفی برایتان هدیه ای می خرد، یعنی قصدش این بوده است که شما را خوشحال کند. بنابراین حتی اگر هدیه ای که خریده است، مطابق میل شما نیست، بی ذوق نباشید و حتما از او بخاطر اینکه به یاد شما بوده است، تشکر کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی زن به شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 



:: برچسب‌ها: بی احترامی زن به شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جلوگیری از بارداری می‌تواند با توجه به میزان سلامت و شرایط جسمی طرفین با استفاده از روش‌های مختلفی صورت بگیرد. شاید بتوان استفاده از داروهای ضدبارداری را به‌عنوان یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری معرفی کرد. بااین‌حال روش‌های دیگری نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد. این روش‌ها ازنظر میزان قدرت و عوارضی که می‌توانند به همراه داشته باشند با یکدیگر تفاوت دارند. بهتر است پیش از انتخاب هریک از این روش‌ها با یک متخصص در ارتباط با وضعیت خود و مناسب‌ترین راهکاری که می‌توانید در این زمینه از آن استفاده کنید مشورت نمایید. ما در این مطلب راجع به انواع روش‌های پیشگیری از بارداری و مزایا و معایب هریک از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : جلوگیری از بارداری

چرا جلوگیری از بارداری؟

در ارتباط با روش‌های جلوگیری از بارداری و عوارض استفاده طولانی‌مدت از این روش‌ها مسائل بسیاری گفته شده است بااین‌حال همچنان بسیاری از زوجین به دلیل عدم آمادگی برای تولد فرزند از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

اگرچه پیشگیری از بارداری می‌تواند عوارض جسمانی را به‌ویژه برای خانم‌ها به همراه داشته باشد بااین‌حال تولد ناخواسته فرزند نیز موضوع ساده‌ای نیست و می‌تواند مشکلات جسمی و روحی بسیاری را برای مادر و فرزند به همراه بیاورد. به همین خاطر بهتر است در کنار مشاوره با متخصصین زنان از یک مشاور کودک نیز در ارتباط با آمادگی‌های لازم پیش از تولد فرزند و هر آنچه می‌بایست راجع به نیازهای فرزندتان بدانید مشورت بگیرید. به خاطر داشته باشید که علاوه بر فرزند آوری نحوه تربیت فرزند نیز ازجمله موضوعاتی است که می‌بایست به آن توجه داشته باشید.

روش‌های جلوگیری از بارداری

همان‌طور که گفته شد روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که بعضی از آن‌ها برای خانم‌ها و برخی دیگر برای آقایان مورداستفاده قرار می‌گیرند. هریک از این روش‌ها ضریب مشخصی از اطمینان خواهند داشت و با توجه به وضعیت سلامت جسمی فرد می‌توان از برخی از آن‌ها استفاده کرد. به‌طورکلی این روش‌ها را می‌توان در چند دسته مختلف قرار داد که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

روش‌های هورمونی برای جلوگیری از بارداری

شاید شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بارداری استفاده از داروهای هورمونی است. استفاده از روش‌های هورمونی اگرچه توانایی بالایی در جلوگیری از بارداری دارند اما در کنار آن می‌توانند تنظیم هورمون‌های بدن را نیز تحت تأثیر خود قرار دهند. همچنین دقت در استفاده صحیح و به‌موقع از این داروها اهمیت بسیاری دارد.

قرص‌های 21 روزه

این گروه از داروها با نام‌های مختلفی در بازار موجود است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به قرص ال دی اشاره کرد. این داروها می‌بایست هر شب و رأس ساعت مشخصی مورداستفاده قرار بگیرند. هر دوره استفاده از دارو 21 روز طول کشیده و سپس مصرف دارو برای مدت یک هفته قطع می‌شود تا در این بازه زمانی عادت ماهانه اتفاق بیفتد.

قرص‌های اورژانسی

یکی دیگر از انواع قرص‌هایی که در پیشگیری از بارداری از آن‌ها استفاده می‌شود داروهای جلوگیری اورژانسی هستند. درصورتی‌که شما رابطه جنسی مراقبت نشده داشته‌اید و یا به هر دلیلی ایرادی در شیوه جلوگیری شما وجود داشته است می‌توانید از این دارو استفاده کنید. اگرچه شما می‌توانید تا 72 ساعت پس از پایان رابطه جنسی از این دارو استفاده کنید بااین‌حال بهتر است هرچه سریع‌تر این قرص را تهیه کنید.

به میزانی که زمان استفاده از این دارو با رابطه جنسی شما فاصله کمتری داشته باشد احتمال موفقیت‌آمیز بودن جلوگیری با استفاده از این روش نیز بالاتر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که در هر سیکل از عادت ماهانه شما تنها یک‌بار مجاز به استفاده از این قرص هستید و با توجه به عوارض آن معمولاً توصیه می‌شود که به‌طورکلی در طی یک سال نهایتاً یک یا دو بار از این روش استفاده نمایید.

پچ پوستی

پچ های پوستی برچسب‌هایی هستند که در قسمت‌های مشخصی از بدن قرار می‌گیرند و می‌بایست برای مدت سه هفته در محل موردنظر باقی بمانند. درست مشابه آنچه در ارتباط با قرص‌های 21 روزه گفته شد در پایان سه هفته پچ ها برداشته شده و در این بازه زمانی عادت ماهانه اتفاق خواهد افتاد. درصورتی‌که از این روش به‌درستی استفاده شود توانایی آن برای جلوگیری از بارداری تا 99 درصد خواهد بود.

ایمپلنت‌ها

ایمپلنت‌ها وسایل فلزی کوچکی هستند که داخل بدن فرد قرار داده می‌شوند و با افزایش میزان ترشح هورمون پروژستین مانع از تخمک‌گذاری در رحم می‌شوند. ایمپلنت‌ها می‌توانند برای مدت 3 سال در بدن فرد باقی مانده و تا حدود 99 درصد توانایی پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته را دارند.

روش‌های داخل رحمی برای جلوگیری از بارداری

در روش‌های داخل رحمی، دستگاهی داخل رحم قرار داده می‌شود و از این طریق می‌توان از بروز بارداری ناخواسته پیشگیری کرد.

آی‌یودی (IUD)

آی‌یودی نام وسیله کوچکی است که داخل رحم قرار داده می‌شود. آی‌یودی‌های مسی و هورمونی دو نوع این وسیله هستند. آی‌یودی‌های مسی می‌توانند برای 10 سال داخل رحم بمانند و با آسیب زدن به اسپرم‌ها از بارداری جلوگیری کنند؛ اما آی‌یودی‌های هورمونی برای جلوگیری از بارداری از روش دیگری استفاده می‌کنند. این دستگاه با ضخیم کردن دیواره دهانه رحم مانع ورود اسپرم به داخل آن می‌شود و تا 5 سال نیز قابل‌استفاده هستند. قرار دادن دستگاه آی‌یودی در داخل رحم می‌بایست زیر نظر متخصص صورت گرفته و در فواصل منظمی نیز سلامت محیط داخل رحم موردبررسی قرار بگیرد.

حلقه‌های واژنی

حلقه واژنی نام حلقه پلاستیکی کوچکی است که در داخل رحم قرار داده می‌شود. با توجه به اینکه رحم نمی‌تواند بین جنین و حلقه پلاستیکی تفاوت قائل شود، اجازه لقاح مجدد و شکل‌گیری جنین را نخواهد داد. پس از سه هفته می‌بایست حلقه پلاستیکی برای مدت یک هفته از بدن خارج شود و در طی این مدت قاعدگی رخ خواهد داد.

روش‌های انسدادی برای جلوگیری از بارداری

روش‌های انسدادی به کلیه روش‌هایی گفته می‌شود که در مسیر رسیدن اسپرم به تخمک مانعی ایجاد می‌کنند. این مانع می‌تواند در هر بخشی از مسیر قرار گرفته باشد و درنتیجه برخلاف روش‌های قبلی آقایان نیز می‌توانند از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند.

کاندوم مردانه و زنانه

کاندوم پوششی است که معمولاً از جنس لاتکس ساخته شده و مانع رسیدن اسپرم و تخمک به یکدیگر خواهد بود. کاندوم‌های مردانه بر روی آلت تناسلی قرار گرفته و از این طریق مانع ورود اسپرم به بدن زن می‌شوند. کاندوم‌های زنانه نیز داخل واژن قرار گرفته و از این طریق مسیر رسیدن اسپرم به تخمک‌ها را مسدود می‌کنند. کاندوم علاوه بر توانایی بالایی که در جلوگیری از بارداری دارد می‌تواند از انتقال بیماری‌های عفونی نیز ممانعت کند بااین‌حال مشکلاتی همچون حساسیت به لاتکس و یا از بین رفتن میل جنسی ازجمله مشکلاتی هستند که این روش به همراه دارد.

اسفنج ضدبارداری

اسفنج ضدبارداری وسیله‌ای کوچک و به شکل بالشت است که در انتهای مسیر اتصال واژن به رحم قرار می‌گیرد و مانع ورود اسپرم به داخل رحم خواهد شد. این اسفنج‌ها در کنار مسدودیت فیزیکی که ایجاد می‌کنند حاوی مواد اسپرم کش هستند که این موضوع باعث می‌شود تا در صورت رها شدن اسپرم در بدن زن، شانسی برای زنده ماندن و ایجاد لقاح نداشته باشند. بااین‌حال اسفنج ضدبارداری در حدود 70 تا 80 درصد می‌تواند از احتمال لقاح جلوگیری کند و به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که از این روش در کنار سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده شود.

کلاهک رحم

این وسیله شبیه به یک فنجان یا کلاهک است که از سیلیکون ساخته شده و می‌بایست در انتهای واژن قرار بگیرد. درصورتی‌که کلاهک رحم به‌درستی در جای خود قرار داده شود باعث بسته شدن گردن رحم شده و احتمال ورود اسپرم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دیافراگم

دیافراگم نیز مانند کلاهک رحم وسیله‌ای است که در انتهای واژن قرار گرفته و مانع ورود اسپرم به داخل رحم می‌شود با این تفاوت که حتماً باید برای مؤثر بودن این روش همراه با آن از اسپرم کش استفاده شود.

سؤالات متداول درباره جلوگیری از بارداری

1. مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از بارداری چیست؟

معمولاً شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بارداری استفاده از قرص‌های ضدبارداری و یا کاندوم‌های مردانه هستند. این روش‌ها با احتمالی بالاتر از 95 درصد مانع بارداری می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مشاوره جنسی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس بگیرید.

 

 

 

منبع : جلوگیری از بارداری

 

 



:: برچسب‌ها: جلوگیری از بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار پدر و مادر با کودک بیش فعال یکی از مهم‌ترین عوامل در تشدید یا کاهش نشانه‌های این اختلال است. علاوه بر دارو و تمریناتی که متخصصان برای بهبود وضعیت کودک ارائه می‌دهند، والدین نیز باید در نحوه برخوردشان مواردی را در نظر بگیرند که در ارتباط با کودکان فاقد این اختلال نیازی به چنین دقت عملی نیست. چرا که روش‌های معمول تربیتی در ارتباط با کودکان بیش‌فعال پاسخگو نبوده و والدین باید با توجه به شرایط خاص فرزندشان از راهنمایی‌های متخصصین استفاده نمایند تا مانع از گوشه گیری و انزوا، افسردگی، از دست دادن عزت نفس و… فرزندشان شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات مربوط به ارتباط با این کودکان اشاره کرده‌ایم

 

منبع : رفتار با کودک بیش فعال

رفتار صحیح با کودک بیش فعال

پس از آن که متخصص کودک تشخیص بیش‌فعالی را داد، علاوه بر پیگیری درمان باید به دنبال روش‌های تربیتی و برخوردهای اختصاصی با کودکان مبتلا به بیش فعالی باشید. در ادامه به برخی از نکات مربوط به رفتار با کودکان بیش فعال اشاره شده، برای آشنایی بیشتر با نشانه های بیش فعالی کلیک کنید.

شرایط را بپذیرید

اولین قدم در برخورد با کودکان بیش‌فعال این است که خودتان واقعیت را بپذیرید. وقتی والدین این خبر را می‌شنوند که فرزندشان درگیر یک اختلال شده، معمولاً احساسات منفی بسیاری را تجربه می‌کنند. خواسته یا ناخواسته شما در رفتارهای‌تان این احساسات را به کودک هم منتقل می‌کنید. این شرایط باعث می‌شود فرزندتان نیز درگیر سرخوردگی‌ها و مشکلات بسیاری شود. به همین خاطر در اولین قدم باید سعی کنید به خودتان کمک کنید و شرایط را بپذیرید. هرچقدر سریع‌تر بتوانید با این واقعیت کنار بیایید در تربیت و رفتار با فرزندتان هم جلوتر خواهید رفت.

رفتار با کودک بیش فعال | اطلاعات خود را افزایش دهید

برای اینکه بتوانید با فرزندتان درست رفتار کنید باید بتوانید رفتارهای او و همین‌طور دلایل آن را مشخص کنید. در این صورت رفتارهای فرزندتان برای شما قابل پیش‌بینی می‌شوند. وقتی بتوانیم چیزی را پیش‌بینی کنیم توانایی کنترل‌مان هم بیشتر خواهد شد. پس یکی از بهترین راهکارها این است که اطلاعات خود را راجع به بیش‌فعالی و تأثیرات آن در رفتار کودک افزایش دهید.

فرزندتان را دوست داشته باشید

یکی از راهکارهایی که می‌توانید به فرزندتان احساس آرامش و عزت‌نفس بدهید این است که او احساس کند علی‌رغم مشکلاتی که دارد برای شما دوست‌داشتنی و قابل‌پذیرش است. سعی کنید تا جای ممکن حتی زمان‌هایی که کار بدی انجام می‌دهد با رفتارتان به او نشان بدهید که دوستش دارید.

بسیاری از والدین وقتی از رفتارهای کودک خود عصبانی می‌شوند جوری برخورد می‌کنند که کودک احساس می‌کند پدر یا مادر از وجود او ناراحت است. این کارتان باعث می‌شود فرزندتان نیز با خودش درگیر باشد و احساس کند ناقص یا متفاوت است. این احساس در عزت‌نفس و زندگی او تأثیرات منفی بسیاری خواهد داشت. سعی کنید تحت هر شرایطی همیشه به کودک بگویید که او را دوست دارید و در کنارش هستید. اگر فرزندتان احساس کند در شرایط سخت شما را کنار خودش دارد اعتمادبه‌نفسش تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند.

رفتار با کودک بیش فعال | با کودک صحبت کنید

یکی از بهترین راهکارها برای رفتار کردن با کودک بیش‌فعال صحبت کردن است. صحبت کردن با آرامش، به‌مرور زمان شما و فرزندتان را به هم نزدیک می‌کند. سعی کنید همیشه با آرامش و از راه صحبت کردن به رفتارهای کودک نظم دهید.

به‌علاوه می‌توانید از راه صحبت کردن رفتارهای درست و غلط و دلایل آن را برای فرزندتان توضیح دهید. بااین‌حال بسیاری از والدین معتقدند فرزندشان آن‌قدر درگیر بازی است که اصلاً حرف‌های آن‌ها را نمی‌شنود و یا حرف زدن با او فایده ندارد. در جواب این والدین باید گفت اولاً صبورانه به این کار ادامه بدهید؛ ثانیاً سعی کنید تا جای ممکن حرف‌های‌تان را خلاصه و کوتاه بیان کنید. کودکان بیش‌فعال معمولاً جملات ساده و کوتاه را بهتر از جملات طولانی درک می‌کنند.

استفاده از سیستم پاداش

بسیاری از روانشناسان معتقدند که استفاده از پاداش برای رفتارهای خوب کودک باعث می‌شود که آن‌ها رفتار درست را تکرار کنند. اما دقت داشته باشید چیزی که اهمیت دارد این است که شما تنها رفتار صحیح را تشویق کنید و در مقابل رفتار اشتباه سکوت کنید.

تنبیه کردن به شرایط را بدتر می‌کند، به‌علاوه چیزی به فرزند شما یاد نمی‌دهد. می‌توانید استفاده از تکنیک پاداش را در کنار صحبت کردن صحیح با کودک به کار ببرید. به طوری که در کنار پاداش دادن به فرزندتان برای او توضیح بدهید که چرا این پاداش را دریافت می‌کند و رفتار صحیح چیست.

رفتار با کودک بیش فعال | قوانین را تغییر ندهید

یک نکته بسیار مهم این است که هرگز نباید قوانین رفتار فرزندتان را تغییر دهید. اگر امروز فرزندتان به خاطر رفتار بدی که انجام داده سرزنش شده به هیچ دلیلی نباید فردا به او اجازه بدهید این رفتار را انجام بدهد. رفتارهای بد باید تحت هر شرایطی بد باشند و رفتارهای خوب تحت هر شرایطی خوب؛ درنتیجه پیش از استفاده از سیستم پاداش واقعاً راجع به اصولی که می‌خواهید به کودک آموزش دهید مطمئن شوید.

انعطاف داشته باشید

یادتان باشد که فرزندتان ناخواسته درگیر یک بیماری جدی شده است. این شرایط باعث می‌شود آن‌ها گاهی مطالب را دیرتر از سایر همسالان‌شان یاد بگیرند. یا نیاز باشد بعضی چیزها را بیشتر تکرار کنید. به همین خاطر در کنار اینکه باید راجع به اصول اخلاقی همیشه ثابت‌قدم باشید سعی کنید در برخورد با فرزندتان انعطاف داشته باشید. بدرفتاری و بی‌توجهی به پیشرفت‌های کودک می‌تواند شرایط روحی آن‌ها را تحت تأثیر قرار بدهد.

باهم برای کارها برنامه‌ریزی کنید

تا جای ممکن با کمک فرزندتان برای کل روز برنامه‌ریزی داشته باشید. وقتی فرزندتان خودش در برنامه‌ریزی شرکت داشته باشد آن را بهتر انجام خواهد داد. یک ویژگی مهم که همه برنامه‌های شما باید داشته باشند این است که زمان هر برنامه در حد توانایی کودک باشد و بین هر دو فعالیت مدتی را برای استراحت در نظر بگیرید.

به او در دوست‌یابی کمک کنید

کودکان بیش‌فعال معمولاً در دوست‌یابی ضعیف هستند. آن‌ها نمی‌توانند در بازی‌ها تا رسیدن نوبت‌شان صبر کنند. به‌علاوه بعضی مواقع با دیگران پرخاشگرانه رفتار می‌کنند. به همین خاطر مهارت‌های اجتماعی و راه‌های دوست پیدا کردن را برای آن‌ها توضیح بدهید. سعی کنید به فرزندتان در آشنا شدن با همسالان و برقراری ارتباط با دیگران کمک کنید.

برنامه منظم داشته باشید

یک قاعده مهم در رفتار با کودکان بیش‌فعال این است که نظم را رعایت کنید. از این طریق می‌توانید شرایط را بهتر مدیریت کنید. سعی کنید غذا خوردن و خواب همیشه زمان مشخصی داشته باشد. این کار به کاهش اختلالات خواب در کودک هم کمک می‌کند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اختلالات عصبی رشدی [/box]

رفتار مناسب در جهت درمان بیش فعالی کودک به کمک روانشناس

اگر فرزندتان دچار بیش‌فعالی است یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، کمک گرفتن از یک مشاور کودک است. اما سؤال اینجاست که یک درمانگر برای کودک بیش‌فعال چه کارهایی انجام می‌دهد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

روش‌های کنترل تکانه

یکی از مشکلات جدی کودکان بیش‌فعال این است که آن‌ها نمی‌توانند تمایلات خود را کنترل کنند. در حقیقت کودک بیش‌فعال اول عمل می‌کند و بعد راجع به آن فکر می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات روانشناسان این است که به کودک کمک می‌کنند تا توانایی فکر کردن راجع به کارهایش را پیدا کند. این بخش از درمان باعث می‌شود بسیاری از رفتارهای منفی و پرخطر کودکان درگیر با این بیماری کاهش پیدا کند.

مهارت‌آموزی

بیش‌فعال‌ها معمولاً در بعضی مهارت‌ها مثل برقراری روابط اجتماعی ضعیف هستند. مشاور با بررسی شرایط، نقاط ضعف کودک را مشخص می‌کند و سپس با استفاده از برنامه‌های آموزشی مشخص به او کمک می‌کند تا این مهارت‌ها را یاد بگیرد.

خانواده‌درمانی

علاوه بر کودکان بیش‌فعال، خانواده‌های آن‌ها نیز درگیر مشکلات بسیاری می‌شوند. این مشکلات از افسردگی والدین تا ایجاد درگیری و اختلاف بین کودک بیش‌فعال با سایر خواهر و برادرها می‌تواند وجود داشته باشد. به همین خاطر روانشناسان جلساتی را با خانواده کودک برگزار می‌کنند و راه‌های کنار آمدن با این شرایط و نحوه رفتار صحیح با کودک بیش فعال آموزش می‌دهند. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم مشکلات خواب کودک بیش‌فعالم را برطرف کنم؟

ایجاد یک برنامه خواب منظم یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید. در کنار آن کمک گرفتن از یک متخصص نیز توصیه می‌شود. ممکن است کودک نیاز به استفاده از دارو داشته باشد.

برنامه روزانه یک کودک بیش‌فعال باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

سعی کنید برنامه را با کمک و مشورت خود کودک تهیه کنید. زمان هر برنامه به‌اندازه توانایی کودک باشد و در بین هر دو فعالیت زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید.

 

منبع : رفتار با کودک بیش فعال

 

 



:: برچسب‌ها: رفتار با کودک بیش فعال ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز استعدادیابی کودکان زاهدان کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در زاهدان زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : استعدادیابی کودکان زاهدان

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

 برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

استعدادیابی کودکان زاهدان | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان زاهدان | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.  

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

استعدادیابی کودکان زاهدان | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص برای استعدادیابی کودکان

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

 

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان زاهدان

موسسه استعدادیابی علم و فناوری سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان دانشگاه، حدفاصل میدان دکتر حسابی و بلوار دانشجو

سوالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان زاهدان ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

داروهای ضد افسردگی دسته‌ای از داروها هستند که با اصلاح تعادل شیمیایی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، علائم افسردگی را کاهش می‌دهند. این اختلال یکی از شایع ترین اختالالات روانی است که بر تمام ابعاد زندگی انسان تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل ضروری است که چاره‌ای برای درمان آن اندیشید. دارو درمانی یکی از روش‌های درمان افسردگی است که در کنار روان‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارو ضدافسردگی به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره روانشناسی، گامی در جهت بهبود و افزایش کیفیت زندگی خود بردارید. 

 منبع : داروهای ضد افسردگی

 

 

انواع دارو ضد افسردگی

 

داروهای مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. قرص های ضدافسردگی با ایجاد واکنش‌های شیمیایی در مغز افسردگی را کنترل می‌کنند. با این حال این داروها درمان قطعی نیستند، برای اطلاع از درمان افسردگی کلیک کنید. انواع دارو افسردگی به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند:

1. داروهای ضد افسردگی‌ سه حلقه ای (TCA)

داروهای سه حلقه‌ای دسته‌ای از داروها هستند که در درجه اول به عنوان درمان کننده افسردگی استفاده می‌شوند. داروهای این دسته شامل تریمیپرامین، داکسپین، آموکساپین، ایمی پرامین و نورتریپتیلین می‌باشند.

‌2. داروهای ضدافسردگی مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI)‌

مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین دسته‌ای از داروها هستند که به طور معمول به عنوان داروهای ضد افسردگی در درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی و بیماری‌های مربوط به کمبود سروتونین مورد استفاده قرار می‌گیرند. داروهای پروزاک یا فلوکستین، سيتالوپرام و آسنترا از این دسته هستند.

3. داروهای ضدافسردگی مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI)

بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز دسته‌ای از داروها هستند که از فعالیت یک یا هر دو آنزیم مونوآمین اکسیداز جلوگیری می‌کنند. آن‌ها بیشتر به عنوان داروهای افسردگی و به عنوان عامل درمانی موثر برای اختلال وحشت و هراس اجتماعی شناخته می‌شوند. داروهای این دسته مانند ترانیل سیپرومین، فنلزین و ایزوکاربوکسید به دلیل عوارض جانبی و تداخلات دارویی، کمتر تجویز می‌گردند.

4. داروهای ضد افسردگی مهارکننده های بازجذب سروتونین / نوراپی نفرین (SNRI)

داروهای مهارکننده‌های جذب مجدد سروتونین – نوراپی نفرین دسته‌ای از داروهای ضدافسردگی هستند که اختلال افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی، وسواس فکری، اختلال هراسی اجتماعی، اختلال بیش فعالی و… را درمان می‌کنند. داروهای این دسته شامل دولوکستین، میلناسیپران، میرتازاپین و ونلافاکسین هستند.

5. سایر داروهای ضدافسردگی

قرص و روش های دیگری هم وجود دارند که برای درمان افسردگی و اضطراب به کار می‌روند مانند اتموکسین، بوپروپیون، نفازودون، زولپیدم و…

 

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی

ضد افسردگی ها گاهی اوقات می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایند را ایجاد کنند، از جمله عوارض مصرف ضد افسردگی شامل حالت تهوع، افزایش اشتها و افزایش وزن، از دست دادن میل جنسی و سایر مشکلات جنسی، خستگی و خواب آلودگی، بی خوابی، خشکی دهان، تاری دید، یبوست و… می‌باشد.

 

بهترین داروی ضد افسردگی

زولوفت متداول ترین ضد افسردگی است و درصد بالایی از افراد مبتلا به افسردگی این دارو را مصرف کرده‌اند. داروهای SSRI و SNRI از موثرترین ضد افسردگی ها هستند و معمولا اکثر افراد به این دارو جواب داده و بهبود پیدا می‌کنند. 

 

مصرف داروی ضد افسردگی در دوران بارداری

افسردگی در زمان بارداری می‌تواند در سلامت مادر و جنین اثر بگذارد. عوارض احتمالی مصرف ضد افسردگی ها شامل تغییرات وزن مادر و زایمان زودرس است. در دوران بارداری داروهای ضدافسردگی باید زیر نظر پزشک مصرف شود تا عوارض آن به حداقل برسد.

 

جایگزین های داروی ضد افسردگی

برخی مواد و داروهای طبیعی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جایگزین دارو ضد افسردگی کرد. که عبارتند از:

1. روغن اسطوخدوس

اسطوخدوس یکی از گیاهان دارویی قدیمی است که دارای فواید زیادی برای آرامش مغز و اعصاب می‌باشد. از آنجا که بسیاری از مبتلایان به افسردگی دچار اضطراب و بی‌خواب می‌شوند، اسطوخودوس می‌تواند به آن‌ها کمک کند بدون عوارض جانبی داروهای خواب‌آور بخوابند.

2. بابونه

بابونه یک داروی گیاهی سنتی با اثر آرام بخش برای اعصاب است. این دارو برای تسکین علائم افسردگی و اضطراب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده همزمان از دارو ضد اضطراب و ضد افسردگی با  داروهای گیاهی مانند بابونه ​​توصیه نمی‌شود و باید تحت نظر پزشک مصرف گردد.

3. داروهای ضد افسردگی | آویشن

گیاه آویشن نوعی گیاه دارویی برای درمان افسردگی بوده و دارای خواص دارویی مفید برای سلامتی انسان است. آویشن به عنوان یک ضد افسردگی (کاهش افسردگی) استفاده می‌شود.

4. ویتامین B12

کاهش ویتامین B12 می‌تواند باعث افزایش افسردگی شود. افراد مبتلا به افسردگی باید روزانه یک میلی گرم مکمل B12 مصرف کنند. مصرف ویتامین B12 برای تولید سروتونین یعنی ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو لازم است.

5. داروهای ضد افسردگی | اسیدهای چرب امگا 3

دوزهای زیاد اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است باعث بهبود خلق و خو و درمان افسردگی شود. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند اثرات هورمون مرتبط با استرس را کاهش دهند. بعضی از انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و آلباكور حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. افرادی که ماهی نمی‌خورند و می‌خواهند میزان امگا 3 خود را افزایش دهند می‌توانند آن را به عنوان مکمل مصرف کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

داروهای ضد افسردگی چه تاثیری روی بدن دارند؟

داروهای ضدافسردگی دسته‌ای از داروها هستند که با اصلاح تعادل شیمیایی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، علائم اختلالات افسردگی را کاهش می‌دهند. اما برای مصرف حتما باید با تجویز متخصص مصرف کنید. با مشاهده علائم افسردگی به متخصص مراجعه کنید. برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

آیا می‌توان دارو ضد افسردگی را در دوران بارداری مصرف کرد؟

در دوران بارداری مصرف ضد افسردگی ها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند تا عوارض آن به حداقل برسد.



:: برچسب‌ها: داروهای ضد افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چقدر با عوارض استرس و فشار روانی آشنایی دارید؟ در دنیای امروز استرس موضوعی است که نمی‌توانید از آن فرار کنید. موضوعات تنش‌زا همیشه و همه جای زندگی ما حضور دارند. ترافیک، صحبت کردن با ارباب‌رجوع یا رئیس در محل کار، تربیت کردن فرزندان، اختلافات خانوادگی یا بسیاری از مسائل دیگر ازجمله شرایطی هستند که می‌توانند شما را درگیر استرس کنند. بااین‌حال اگر نتوانید فشار روانی را در زندگی خود مدیریت کنید، دیر یا زود درگیر عوارض آن خواهید شد. این عوارض می‌تواند از مشکلات ساده‌ای مثل یک سردرد تا کاهش سطح ایمنی بدن و درگیری با انواع بیماری‌ها متفاوت باشد. پس به محض دیدن نشانه‌های استرس باید به دنبال راه حل باشید. اگر فشار روانی‌تان بیش از مقداری است که بتوانید به‌تنهایی آن را کنترل کنید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

 

 

 

منبع : عوارض استرس و فشار روانی بر بدن و ذهن

 

استرس یا فشار روانی چیست؟

اضطراب یک واکنش طبیعی در بدن ماست. فرض کنید در یک خیابان شلوغ اتومبیلی با سرعت به شما نزدیک می‌شود؛ اگر استرس وجود نداشته باشد طبیعتاً شما هم تلاشی برای کنار رفتن از مسیر اتومبیل نخواهید داشت و این زندگی‌تان را به خطر می‌اندازد. به همین خاطر روانشناسان معتقدند در موضوع استرس صحبت بر سر شدت و مدت فشار روانی است که شما تحمل می‌کنید.

به‌طور کلی استرس یا فشار روانی شرایطی است که بدن برای مبارزه با یک تهدید آماده می‌شود. در این شرایط تمام بدن شما برای این مبارزه آماده می‌شوند. برای مثال مغزتان تمام توجه را از موضوعات دیگر برداشته و صرف تهدیدی می‌کند که با آن روبه‌رو شده‌اید. یا سیستم گردش خون و تنفس به شما کمک می‌کنند که با سرعت بیشتری بدوید. برای شناسایی علائم استرس کلیک کنید.

دلیل عوارض استرس و فشار روانی

تا اینجا از یک فشار روانی عادی و حتی مفید برای بقا صحبت کرده‌ایم. اما گاهی اوقات این آمادگی و پاسخ بدن، در شرایط دیگری مثل محل کارتان و در هرروز اتفاق می‌افتد. در این وضعیت بدن‌تان هرروز در حال واکنش نشان دادن به شرایط پیش‌آمده است. این حالت باعث می‌شود که بدن دیر یا زود در حالت فرسودگی قرار بگیرد. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌رسان بودن اضطراب ترشح هورمون کورتیزول است. کورتیزول که به آن هورمون استرس نیز گفته می‌شود هر وقت با خطری مواجه شوید ترشح می‌شود و شما را برای مبارزه‌ای که از آن صحبت کردیم آماده می‌کند. اما اگر استرس بخشی از زندگی شما شده، یعنی کورتیزول هم دائماً در بدن شما ترشح می‌شود. این درحالیست که ترشح بیش‌ازحد این هورمون می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد. درواقع طولانی شدن ترشح کورتیزول است که باعث می‌شود از عوارض استرس و فشار روانی صحبت کنیم. در ادامه بعضی از این عوارض را باهم بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با نحوه عملکرد هورمون کورتیزول کلیک کنید.

عوارض استرس و فشار روانی

مشکلات روحی

مطالعات نشان می‌دهد کسانی که فشار روانی بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنند بیشتر هم درگیر بیماری‌های روحی می‌شوند. مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی معمولاً به این خاطر پیش می‌آیند که بیمار احساس می‌کند آن‌قدری که باید روی زندگی خود کنترل ندارد. درواقع به میزانی که شما استرس بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنید کیفیت و رضایت از زندگی پایین‌تر می‌آید. در این شرایط طبیعی است که به سمت بیماری‌های روانی حرکت کنید.

دشواری در تفکر از عوارض استرس

حتماً برای‌تان پیش آمده که وقتی راجع به موضوعی دچار استرس می‌شوید نمی‌توانید به هیچ‌چیز دیگر فکر کنید. یا شاید کاملاً این موضوع را فراموش می‌کنید و کاری برای آن انجام نمی‌دهید. تمامی این مشکلات در سیستم تفکر و فعالیت‌های مغز شما به وجود می‌آید.

اگر این شرایط برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کند شما نمی‌توانید به‌راحتی راجع به موضوعات مختلف زندگی‌تان فکر کنید؛ یا به آن‌ها توجه داشته باشید؛ به همین خاطر احتمالاً در بخش‌های دیگر زندگی دچار مشکل می‌شوید. یکی دیگر از مشکلاتی که استرس در فعالیت مغز ایجاد می‌کند اختلال در تصمیم‌گیری است. کسانی که دچار اضطراب می‌شوند معمولاً قدرت تصمیم‌گیری را از دست می‌دهند. این شرایط گاهی باعث می‌شود تصمیم‌های اشتباه بگیرید و مشکلات بیشتری را برای زندگی‌تان درست کنید.

مشکلات رفتاری

استرس ظرفیت و تحمل شما را کم می‌کند. این شرایط باعث می‌شود گاهی عصبی‌تر از سایر مواقع باشید. کوچک‌ترین مسائل شما را به هم بریزند و حسابی عصبانی یا افسرده شوید. بدرفتاری با دیگران، پرخوری، رفتارهای پرخطر یا افسرده شدن و گریه کردن همگی ازجمله آسیب‌هایی هستند که استرس به سلامت رفتار شما وارد می‌کند.

اختلالات خواب

همان‌طور که گفتیم استرس به معنای آماده شدن بدن برای مبارزه با یک خطر است. طبیعتاً در این شرایط بدن شما فعال‌تر از همیشه می‌شود و به همین خاطر بی‌خوابی یکی از مشکلات شایع کسانی است که در زندگی خود با فشار روانی درگیر هستند. اما به‌غیر از بی‌خوابی سایر مشکلات خواب مثل دیدن کابوس یا حتی راه رفتن در خواب نیز می‌توانند به دلیل استرس اتفاق بیفتند.

اعتیاد در نتیجه عوارض استرس

اگر به زندگی کسانی که درگیر اعتیاد شده‌اند نگاه کنید بیشتر آن‌ها درگیر مشکلات و استرس‌های بسیاری بوده‌اند. استفاده از مخدرها باعث می‌شود شما حداقل برای مدتی فشارهای روانی و نگرانی‌هایتان را فراموش کنید و احساس آرامش و سرخوشی را تجربه کنید. به همین خاطر بیماران اضطرابی بیش از دیگران به استفاده از سیگار یا سایر مخدرها گرایش نشان می‌دهند. استفاده از این مواد تجربه خطرناکی است که می‌تواند بیمار را درگیر اعتیاد کند.

عوارض استرس و بیماری‌های جسمی

ترشح کورتیزول در بدن باعث می‌شود تا استرس بیش از هر چیز با مشکلات جسمانی در ارتباط باشد. تحقیقات ثابت کرده که بسیاری از بیماری‌های جسمانی به دلیل استرس ایجاد می‌شوند یا حداقل با وجود استرس شدت بیشتری پیدا می‌کنند. بعضی از شایع‌ترین پیامدهای فشار روانی بر بدن عبارتند از:

بیماری‌های روان‌تنی از عوارض استرس

بیماری‌های روان‌تنی یا سایکوسوماتیک از شایع‌ترین پیامدهای استرس هستند. بیماری‌های روان‌تنی مثل انواع آلرژی‌ها، مشکلات گوارشی یا سردردهای عصبی درواقع شرایطی هستند که اضطراب خود را به‌صورت یک بیماری جسمی نشان می‌دهد. این بیماران معمولاً کسانی هستند که نمی‌توانند استرس خود را به‌راحتی برون‌ریزی کنند و از این راه می‌خواهند شدت مشکل خود را به دیگران نشان دهند.

مشکلات قلبی-عروقی

حتماً تابه‌حال این را تجربه کرده‌اید که وقتی استرس دارید ضربان قلب‌تان افزایش پیدا می‌کند. درواقع یکی از تأثیرات ترشح کورتیزول بالا رفتن فشارخون است. این حالت اگرچه در زمان کوتاه به شما کمک می‌کند تا برای مبارزه با شرایط سخت آماده شوید اما در بلندمدت خطر بیماری‌های قلبی و حتی سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

کاهش سطح ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین عوارض اضطراب این است که فعالیت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. به همین خاطر در شرایط فشار روانی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها و میکروب‌ها آسیب‌پذیر می‌شود. کاهش سطح ایمنی می‌تواند خطراتی مانند درگیری با انواع سرطان‌ها را هم به دنبال داشته باشد.

اختلالات خوردن

بسیاری از ما وقتی درگیر استرس می‌شویم میل بیشتری به غذاها پیدا می‌کنیم. متأسفانه این تمایل بیشتر اوقات به سمت غذاهای پر از قند یا کربوهیدرات است، زیرا بدن در تلاش است تا انرژی خود را برای شرایط مبارزه تأمین کند. این شرایط علاوه بر چاقی باعث بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی یا حتی دیابت نیز می‌شود. بالعکس دسته دیگری از افراد وقتی دچار استرس می‌شوند نمی‌توانند چیزی بخورند و این می‌تواند باعث مشکلاتی مثل کمبود مواد مغذی در بدن آن‌ها بشود. به‌علاوه تحقیقات نشان می‌دهد بیماری‌هایی مانند بی‌اشتهایی عصبی نیز با اضطراب ارتباط دارند.

ریزش مو

یکی از انواع ریزش مو به نام طاسی سکه‌ای دقیقاً به دلیل استرس ایجاد می‌شود. در این شرایط موهای سر، ابرو، مژه یا هر قسمت دیگری درست به‌اندازه یک سکه خالی می‌شوند. این شرایط می‌تواند با توجه به شدت استرس موقتی و قابل‌درمان باشد یا برای همیشه باقی بماند.

عوارض استرس و فشار روانی و راهکار درمانی

با وجود همه عوارض و پیامدهای منفی که از استرس بیان کردیم منطقی نیست که بخواهید به اضطراب در زندگی خود ادامه بدهید. بااین‌حال گاهی اوقات چاره‌ای غیر از تحمل اضطراب ندارید. برای مثال اگر شغل شما فشار روانی بسیاری را به همراه دارد یا درگیر مشکلات خانوادگی هستید نمی‌توانید از استرس فرار کنید. در این شرایط بهتر است راه‌هایی را برای سازگار شدن با شرایط یاد بگیرید. کمک گرفتن از مشاورین متخصص در این زمان یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. مشاورین به‌خوبی راه حل مسئله و کنار آمدن با مشکلات را می‌شناسند و می‌توانند به شما برای تغییر شرایط کمک کنند. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های کنترل استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چرا استرس باعث مشکلات جسمانی می‌شود؟

وقتی دچار استرس می‌شوید هورمونی به نام کورتیزول در خون ترشح می‌شود. ترشح بیش‌ازحد یا طولانی‌مدت کورتیزول می‌تواند به اندام‌های مختلف بدن آسیب بزند و مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

استرس چه تأثیری روی وضعیت خواب دارد؟

استرس طولانی‌مدت می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان خواب ایجاد کند؛ ازجمله به هم ریختن الگوی خواب، کابوس و همین‌طور راه رفتن در خواب به اضطراب ارتباط دارند.



:: برچسب‌ها: عوارض استرس و فشار روانی بر بدن و ذهن ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نه گفتن به کودک چه اهمیتی دارد و چرا فرزندان باید ظرفیت نه شنیدن را در خود پرورش دهند؟ جالب است بدانید تجربه ناکامی و پذیرش محدودیت برای بیان خواسته‌ها توسط روانشناسان به عنوان یکی از نیازهای هیجانی اصلی انسان شناخته می‌شود، یعنی همه ما نیاز داریم که گاهی در زندگی ناکامی را تجربه کنیم تا در پی آن بتوانیم به توانمندی دست یابیم. والدینی که اجازه تجربه هیچ رویداد ناکام کننده‌ای را به فرزندشان نمی‌دهند ناخواسته ظرفیت‌های روان شناختی او را کاهش داده و زمینه ساز بروز آسیب‌های مختلفی از جمله پرورش احساس استحقاق بیش از حد و ناتوانی در مسئولیت پذیری می‌شوند. ما در ادامه در مورد اهمیت نه گفتن به کودک و اصول آن توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 منبع : نه گفتن به کودک از چه سن و زمانی باید انجام شود 

 

گفتن به کودک

مسلما همه فرزندان برای والدینشان عزیز هستند. بسیاری از پدر و مادرها همواره تاکید می‌کنند که نمی‌خواهند اجازه دهند هیچ وقت خاری به پای فرزندشان برود. با این حال تجربه ناکامی و شکست در زندگی امری اجتناب ناپذیر است و والدین هرچقدر هم مراقب باشند نمی‌توانند فرزندان را برای همیشه از آسیب‌های پیرامونی در امان بدارند. در این شرایط برای اینکه افراد بتوانند توانایی کنار آمدن با مشکلات را یاد بگیرند لازم است که در دوران کودکی سطح اندکی از ناکامی را تجربه کنند.

برای فهم بهتر منطق این موضوع می‌توان از تمثیل واکسینه کردن بدن در برابر ویروس‌ها استفاده کرد. در واقع وارد شدن سطح بسیار اندکی از ویروس‌ها باعث می‌شود که مقاومت سیستم ایمنی بالا رفته و در آینده و در حین مواجه شدن با آن‌ها بدن بتواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد. این مسئله در بعد روانی نیز صادق است. یعنی تجربه حداقل ناکامی‌ها در دوران کودکی میزان تاب آوری و مقاومت روانی ما را بالا برده، در نتیجه کمک می‌کند که بتوانیم به نحو سازگارانه‌تری به محیط واکنش نشان دهیم.

بیشتر بخوانید : تربیت کودک 

 

نه گفتن به کودک | کودکانی که نه نمی‌شنوند

والدینی که به فرزندانشان در هیچ شرایطی نه نمی‌گویند ناخواسته این پیغام اشتباه را به کودک منتقل می‌کنند که در زندگی همیشه حق با اوست و همه افراد باید تنها به رفع خواسته‌ها و نیازهای او فکر کنند. این مسئله می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات بزرگ تری را در بزرگسالی رقم بزند که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به شکل گیری شخصیت خودشیفته، مسئولیت پذیری ناکافی، اهمال کاری و لذت طلبی مفرط اشاره کرد. در نتیجه لازم است به مرور و با رشد منطق کودک به او کمک کنید واقع گرایی بیشتری را شکل دهد و درک کند که نمی‌تواند هر زمانی هرچیزی را که می‌خواهد به دست بیاورد. البته نه گفتن به کودک اصول خاصی دارد و اگر به درستی انجام نشود خود می‌تواند منجر به پیدایش مشکلات روانشناختی دیگری شود.

 

چگونه به کودک نه بگوییم ؟

همان طور که گفته شد نه گفتن به کودک اصول خاصی دارد. شما باید بدانید که در چه موقعیت‌هایی و چگونه با خواسته‌های فرزندتان مخالفت کنید. لحن و نحوه بیان جملات از جانب شما اهمیت بسیاری دارند و بر شکل گیری شخصیت کودک اثر می‌گذارند. در نتیجه لازم است در این زمینه به نکات زیر توجه کنید.

1- بیش از حد دستور ندهید و مخالفت نکنید

برای اینکه تاثیر و گیرایی کلامتان را از دست ندهید لازم است که در طول روز بیش از حد به کودک دستور ندهید و او را با حجم زیادی از مخالفت‌ها روبه‌رو نکنید. برای مثال کودکانی که تازه شروع به جست و خیز می‌کنند نیاز به کاوش محیط دارند. در این شرایط منع شدن و نه شنیدن دائمی از جانب شما می‌تواند توانمندی‌های آن‌ها را سرکوب کرده و در روند رشدشان نیز تاثیرات مخربی بگذارد. به همین خاطر لازم است شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید که دفعات نه گفتن به کودک کاهش پیدا کند. به این منظور می‌توانید وسایل خطرناک را تا حد امکان از دسترس کودک دور کنید و محیط امن تری را در خانه ایجاد نمایید.

2- در کودک احساس کنترل و توانمندی ایجاد کنید

یکی از عواملی که باعث می‌شود کودکان در برابر نه شنیدن مقاومت کنند این است که احساس میپ‌کنند کنترل و خودمختاریشان به خطر افتاده است. در این شرایط سعی کنید این احساسات را در فرزندتان تقویت کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به بیرون بروید و فرزندتان لباس نامناسبی انتخاب کرده به جای مخالفت مستقیم با او می‌توانید دو یا چند لباس مناسب را پیش رویش قرار دهید و به او بگویید می‌خواهید خودش یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

3- نه گفتن مثبت به کودک را تمرین نمایید

شاید از خود بپرسید مگر می‌شود به طور مثبت با کودک مخالفت کرد؟ در جواب به این سوال باید گفت بله. برای مثال اگر فرزندتان می‌خواهد به جای ناهار، شکلات بخورد به جای جمله “نه الان نباید شکلات بخوری” می‌توانید بگویید “شکلات برای بعد از ناهار است” یا “اگر خوب ناهار بخوری حتما شکلات خوشمزه‌ای نصیبت می‌شود”.

4- به زبان بدن خود دقت کنید

وقتی به کودک نه می‌گویید به زبان بدن خود بیشتر دقت کنید. شما نباید با حرکاتتان احساس خشم و خصومت را به فرزندتان منتقل کنید. برای مثال بالا بردن تن صدا، اخم کردن و استفاده حرکات مکرر دست می‌تواند کودک را مضطرب کرده و حتی باعث لجبازی بیشتر او شود. سعی کنید خونسردی خود را حفظ نمایید و با جملاتی کاملا شمرده پیام خود را به فرزندتان برسانید.

5- متناسب با درک کودک به او توضیح دهید

برخی از والدین فکر می‌کنند که کودکان درکی از حرف‌های آن‌ها ندارند و از همین رو وارد گفت و گوی منطقی با آن‌ها نمی‌شوند. این در حالی است که اگر بتوانید در حرف زدن با کودک جملاتی متناسب با سن او انتخاب کنید او تا حد زیادی متوجه منظور شما خواهد شد. در نتیجه اگر می‌خواهید با خواسته‌های فرزندتان مخالفت کنید حتما دلیل این کار را برای او توضیح دهید.

بیشتر بخوانید : آموزش پدر و مادر 

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول درباره نه گفتن به کودک

قانون گذاری در خانه باید از چه سنی انجام شود؟

کودکان از حدود 3 یا 4 سالگی آماده درک مفاهیم خودانضباطی می‌شوند در نتیجه می‌توانند با برخی قوانین ساده مواجه شده و آن‌ها را تمرین نمایند. با این حال لازم است در اجرای این قوانین انعطاف پذیر باشید و با سخت گیری‌های مکرر خود کودک را تحت فشار نگذارید. برای اتخاذ روشی مناسب حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

آیا ناکام کردن کودک باعث عقده ای شدن او نمی شود؟

بسیار اهمیت دارد که بدانید باید تا چه حد کودک را ناکام کنید و در واقع در نه گفتن به کودک افراط نکنید. سعی کنید این کار را به زمان‌هایی اختصاص دهید که فرزندتان خواسته‌ای غیر منطقی بیان می‌کند یا انجام عمل مورد نظر خطر خاصی برای او دارد.

 

 

 

منبع : نه گفتن به کودک از چه سن و زمانی باید انجام شود



:: برچسب‌ها: نه گفتن به کودک از چه سن و زمانی باید انجام شود ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نوزاد نارس در واقع به نوزادی گفته می‌شود که قبل از هفته 37ام بارداری به دنیا بیاید و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشد. نوزاد نارس توانایی کافی برای زندگی در محیط بیرون از شکم مادر را ندارد و به نسبتی که کودک زودتر از زمان موعد به دنیا آمده باشد، وزن کمتری داشته و اندام‌های بدن وی به‌خوبی رشد نکرده‌اند. با این حال از آن جایی که نوزاد نارس می‌تواند مشکلات و دغدغه‌های بسیاری را برای والدین به وجود آورد و خود نیز دچار مشکلاتی از جمله سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود؛ شیوه مراقبت از او اهمیت بسزایی دارد. همچنین شناخت دلایل به والدین کمک می‌کند تا از این مشکلات پیشگیری کنند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

منبع : نوزاد نارس

ویژگی‌های نوزاد نارس

معمولاً نوزادانی که در هفته 36 یا 37 بارداری به دنیا می‌آیند ظاهر یک کودک نرمال را دارند و صرفاً به لحاظ وزنی کوچک‌تر از حد طبیعی هستند و با عنوان نوزاد نارس شناخته می‌شوند. این نوزادان در مواردی ممکن است دارای ویژگی‌های ظاهری زیر ‌باشند.

جثه کوچک از ویژگی‌های نوزاد نارس

معمولاً نوزادان نارس به دلیل سن کمی که به هنگام تولد داشته‌اند، وزنشان در حدود 2/5 کیلوگرم یا کمتر است و اندام‌های بدنشان نیز بسیار کوچک است.

سطح پوست شفاف

سطح پوست این نوزادان، شفاف، نیمه شفاف یا پوسته پوسته است و می‌توان رگ‌های خونی زیر پوست را مشاهده کرد. دلیل این وضعیت این است که چربی پوست، هنوز به‌طور کامل ایجاد نشده است. علاوه بر پوست نوزاد، نبود چربی‌ها، باعث می‌شود که او نسبت به سرما نیز کمتر مقاومت داشته باشد.

چشم‌های بسته از ویژگی‌های نوزاد نارس

در کودکانی که بسیار زود به دنیا آمده‌اند، احتمالاً پلک ها بسته است. نوزادانی که از ۳۰ هفتگی به بعد به دنیا آمده‌اند، قدرت این رادارند که به تصاویر مختلف واکنش نشان دهند.

اندام تناسلی کوچک یا رشدنایافته

اندام تناسلی ممکن است کوچک یا رشد نایافته باشد. در پسران این مسئله خود را به‌صورت کوچک بودن یا پایین نیامدن کیسه بیضه نشان می‌دهد و در دختران به‌صورت شکل نگرفتن لبه‌های آلت تناسلی دیده می‌شود.

نداشتن مو و ناخن

ممکن است نوزاد نارس، روی سرش مویی نداشته باشد اما یک موی نازک و شبیه به کرک سطح بدن را پوشانده باشد. همچنین ممکن است ناخنی در انگشتان دست‌وپا وجود نداشته باشد که همه نشان دهنده نارس بودن نوزاد و تاخیر در رشد او دارد.

[box type=”shadow”] بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده | همه آنچه که باید درباره نوزادان بدانید [/box]

دلایل تولد نوزاد نارس

در نیمی از زایمان‌های زودتر از موعد، دلایل ناشناخته باقی می‌ماند؛ اما وجود فاکتورهایی می‌تواند احتمال تولد نوزاد نارس را بالاتر ببرد. برخی از این فاکتورها شامل موارد زیر هستند.

  • سابقه به دنیا آوردن نوزاد نارس
  • بارداری‌های دو یا چندقلو
  • ابتلای مادر به برخی بیماری‌های جسمی مثل دیابت
  • وجود وضعیت‌هایی نظیر فشارخون مزمن (پره اکلامپسی) که ادامه بارداری را برای سلامت یا زندگی مادر، خطرناک می‌کند
  • ابتلای مادر به عفونت
  • مشکلات مربوط به رحم یا دهانه رحم
  • مصرف برخی داروها در حین بارداری
  • مصرف الکل و سیگار در مادر در دوران بارداری
  • بارداری در سنین پایین و بالا

مراقبت‌های پس از زایمان

مراقبت‌های بیمارستانی

با توجه به خطراتی که نوزادان نارس را تهدید می‌کند و کامل نبودن وضعیت رشدی، آن‌ها می‌بایست مدتی را در بیمارستان بگذرانند. مدت بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان (NICU)، بسته به سن تولد نوزاد و آهنگ رشد وی متفاوت خواهد بود. در طی مدتی که نوزاد در بیمارستان به سر می‌برد، او را داخل دستگاه انکیباتور نگه می‌دارند. انکیباتور یک محفظه شیشه‌ای است که دمای گرمی برای نوزاد فراهم می‌کند و همچنین رطوبت کافی را برای حفظ سلامت پوست کودک تأمین می‌نماید.

به‌طورمعمول نوزاد شما، می‌بایست سه ویژگی را به دست آورده باشد تا از بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان ترخیص شود.

  • آیا نوزاد می‌تواند برای مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت، دمای بدن خود را در یک محیط باز حفظ کند؟
  • آیا نوزاد قادر است بدون وسایل کمکی و مستقلانه، از سینه مادر یا شیشه تغذیه کند؟
  • آیا نوزاد توانایی افزایش وزن مستمرانه را دارد؟

مراقبت‌های خانگی

نیازهای تغذیه‌ای: با گذشتن از ۲۴ ساعت اول تولد و ثبات پیدا کردن وضعیت نوزاد، تغذیه کودک شروع می‌شود. با توجه به اینکه نوزاد نارس احتیاج به مواد غذایی بیشتری برای رسیدن به حد مطلوب رشد دارد، نیازهای تغذیه‌ای او، بیش از سایر نوزادان است. درعین‌حال به دلیل رشد نایافتگی سیستم گوارش، غذا دادن به نوزاد نمی‌تواند در هر وعده مقدار زیادی باشد. معمولاً دفعات و حجم غذای دریافتی، توسط پزشک و به‌صورت یک برنامه مشخص، تعیین می‌گردد. نارس بودن نوزاد گاهی اوقات باعث می‌شود که آن‌ها توانایی مکیدن سینه مادر را نداشته باشند و به همین خاطر، در بیمارستان با استفاده از لوله‌های مخصوصی شیر مادر از طریق بینی به آن‌ها خورانده می‌شود.

کنترل دمای بدن: نبود میزان کافی از چربی زیرپوست، باعث می‌شود که نوزادان نتوانند دمای بدن خود را حفظ کنند و احساس سرما داشته باشند. یکی از نکاتی که می‌باید در مراقبت از نوزاد خود به آن توجه داشته باشید، گرم نگه داشتن نوزاد است. همواره با پوشاندن لباس‌های مناسب یا استفاده از یک روانداز، سعی کنید دمای بدن نوزاد را در حالت مناسب نگه‌دارید.

مراقبت در برابر عفونت‌ها: نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند، نسبت به ابتلا به انواع بیماری‌ها آسیب‌پذیری بالاتری دارند به همین خاطر بسیار مهم است که محیط زندگی نوزاد کاملاً تمیز باشد. همچنین تمامی افرادی که با مادر و نوزاد در ارتباط هستند باید موارد بهداشتی را به‌دقت مراقبت کنند.

برنامه ویزیت و واکسیناسیون منظم: از زمانی که نوزاد خود را به خانه می‌برید، برنامه مشخصی را برای چکاپ های پزشک و انجام واکسیناسیون در نظر بگیرید. فرزند شما احتیاج دارد که مرتبا توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرد. این برنامه زمانی معمولاً توسط پزشک ارائه می‌شود.

مراقبت مادرانه یا کانگورویی

مراقبت کانگورویی، یک روش مؤثر برای ارتقای سطح سلامت نوزادان نارس و حتی نوزادانی است که در زمان مقرر به دنیا آمده‌اند. اساس این شیوه مراقبت، برقراری تماس پوست نوزاد با پوست مادر، بدون وجود هیچ واسطه‌ای است.

برای این کار، نوزاد را در حالت برهنه، بر روی قفسه سینه برهنه مادر قرار می‌دهند. به شکلی که سر نوزاد، در نزدیکی قلب مادر قرار داشته باشد. در این حالت دمای بدن مادر به‌تدریج بالا رفته و از این طریق بدن نوزاد را نیز گرم می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد، کودکانی که تحت مراقبت مادر با روش کانگورویی قرار می‌گیرند، فاکتورهای سلامت و رشد بهتری را نسبت به سایر کودکان نشان می‌دهند. مراقبت مادرانه نیازهای جسمی و روحی بسیاری ازجمله گرما، تغذیه با شیر مادر، مقاومت در برابر ابتلا به بیماری‌ها، احساس امنیت و محبت را در نوزاد تأمین می‌کند.

سؤالات متداول

تغذیه نوزاد نارس باید به چه شکلی انجام شود؟

نوزاد نارس احتیاج به تغذیه بیشتری دارد اما به دلیل ضعیف بودن سیستم گوارش، نمی‌توان حجم زیادی از غذا را وارد بدن کودک کرد. به همین خاطر می‌بایست با فواصل منظم به‌دفعات بیشتر این نوزادان را تغذیه کرد. در نوزادانی که قادر به مکیدن سینه مادر یا شیشه شیر نیستند، شیر مادر از طریق لوله‌های مخصوص و از راه بینی به کودک داده می‌شود.

نوزاد نارس چه ویژگی‌هایی دارد؟

این نوزادان جثه کوچکی دارند، به دلیل نبود لایه‌های چربی در پوست، دارای پوست شفاف هستند و همچنین ممکن است موهایی در روی بدن نوزاد وجود داشته باشد. یکی دیگر از نشانه‌های ظاهری نوزاد نارس، بسته بودن پلک‌ها و رشد نایافتن اندام‌های تناسلی است. با این حال اگر علائمی را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است هرچه سریع‌تر با یک متخصص و مشاوره کودک صحبت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع : نوزاد نارس

 



:: برچسب‌ها: نوزاد نارس ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز استعدادیابی کودکان همدان کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در همدان زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

 منبع : استعدادیابی کودکان همدان

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

 برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

 

استعدادیابی کودکان همدان | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

 

استعدادیابی کودکان همدان | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.  

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- استعدادیابی کودکان همدان | کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

 

استعدادیابی کودکان در همدان | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

 

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

 

آدرس سایر مراکز استعدادیابی در همدان

موسسه استعدادیابی کودکان کودک نیک همدان، برج زاگرس، طبقه ۱۰، واحد ۱۰۰۱
موسسه استعدادیابی کودکان خانه هوش همدان همدان، خیابان پاسداران، روبروی مسجد زینبیه
موسسه استعدادیابی کودکان اندیشه کیان همدان، ملایر، ابتدای خیابان شهید رجایی، بن بست شهید امیری

 

سؤالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان همدان ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چطور شوهر پیدا کنیم ؟ اینکه چگونه خواستگار مناسب برای ازدواج پیدا کنیم، دغدغه بسیاری از دخترانی است که آمادگی ازدواج را دارند، اما فرصتی برای آشنایی با مردانی با معیارهای مورد نظرشان را ندارند. ازدواج کردن و پیدا کردن همسر ایده آل از نیازهای ذاتی تمامی انسان هاست، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که همیشه برخی از افراد موفق به پیدا کردن شخص مورد نظر و ایده آل خودشان نمی‌شوند. مشکل دیگر اینجاست که برای دختران، بیان کردن این موضوع نیز آسان نیست. در ادامه راهکارهایی برای پیدا کردن همسر برای بانوان جوان را آورده‌ایم. می‌توانید با دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

منبع : چطور شوهر پیدا کنیم ؟

چطور شوهر پیدا کنیم ؟

دخترانی که قصد ازدواج دارند و به عبارتی دنبال شوهر خوب هستند، خوشایند نیست که برای پیشنهاد رابطه و یا ازدواج پیش قدم شوند، حتی اگر ارتباط شکل بگیرند، چنین شروعی برای آن‌ها مشکل ساز خواهد شد.

اما به گفته‌ روانشناسان این دسته از خانم‌ها می‌توانند از برخی راه‌ها استفاده کنند، تا بیشتر دیده شوند.

داشتن فعالیت اجتماعی 

بدیهی است که اگر دائما در خانه باشید، فرصت آشنایی با اشخاص جدیدی را نیز نخواهید داشت. سعی کنید درس بخوانید و وارد محیط دانشگاه شوید یا سرکار بروید و ضمن مستقل شدن با افراد جدیدی نیز آشنا شوید.

برای گذران اوقات فراغت و البته در اجتماع بودن می‌توانید به کتابخانه بروید، در کنسرت‌های مختلف حضور داشته باشید و یا با تورهای سفرهای کوتاه، رفتن به جنگل و یا کوه نوردی را امتحان کنید. تمامی این فعالیت‌ها باعث می‌شود که دایره کسانی که شما با آن‌ها در ارتباط هستید، گسترش پیدا کند. چه بسا ممکن است در این میان شوهر ایده آل خود را نیز پیدا کنید.

چطور شوهر پیدا کنیم | به دیگران بگویید قصد ازدواج دارید!

بهتر است اگر قصد ازدواج دارید، به دوستان و خانواده خود بگویید. آن‌ها دلسوزترین افراد نسبت به شما هستند و می‌توانند یک پسر خوب و مناسب شما را برای آشنایی معرفی کنند.

اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید

آنچه که بیشتر از ظاهر، باعث جذب خواستگار می‌شود، اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس خود را بیشتر کنید و نداشتن خواستگار را از ضعف‌های خود حساب نکنید. برای تمرین داشتن اعتماد به نفس می‌توانید از پوشیدن لباس‌های شاد شروع کنید و به هیچ وجه خودتان را با زن‌های دیگر مقایسه نکنید.

ورزش کنید و بر روی زیبایی‌ها و نقاط قوت خودتان تمرکز کنید. سعی کنید در وهله اول خودتان را دوست داشته باشید. اهمیت دادن به خود یکی از نشانه‌های داشتن اعتماد به نفس است.

چطور شوهر پیدا کنیم | به ظاهرتان بیشتر توجه نشان دهید

داشتن ظاهر زیبا و آراسته حتی در اسلام نیز توصیه شده است. همیشه به خودتان برسید و سعی کنید لباس‌های آراسته و زیبا و البته تمیز و مرتب بپوشید. لباس‌هایی را انتخاب کنید که متناسب شخصیت شما باشد و شما را موقر نشان دهد.

خودتان را به درستی معرفی کنید

بسیاری از رابطه‌ها پس از شکل‌گیری در مراسم خاستگاری به پایان می‌رسد. به طور کلی شما به عنوان یک دختر برای جذب خواستگار و شوهر باید حتما بدانید که چگونه در جلسه خواستگاری خودتان را معرفی کنید.

نیازی نیست نقش بازی کنید، اما برای جذب طرف مقابل بایستی که از بهترین، ساده‌ترین و جذاب‌ترین محاسن خود آغاز کنید. اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشید از پس این کار به خوبی بر می‌آیید.

در انتخاب شوهر سخت گیری نکنید

کم کردن توقع به معنای وارد رابطه عاطفی شدن با هر مردی نیست. اما همانطور که به راحتی از مردانی که ایده آل شما نیستند، می‌گذرید؛ بهتر است در دیگر موردهایی که قابل فکر کردن هستند، جدی‌تر عمل کنید.

به عنوان مثال معیارهای زیبایی و مالی برخی دختران واقعا دست یافنتی نیست و آن‌ها به دنبال پولدارترین و زیباترین شوهر هستند. اگر کمی واقع بین باشید بایستی از این معیارهای خود کمی عقب نشینی کنید و اعتدال را در نظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

 

چطور شوهر پیدا کنیم | از واسطه‌ها کمک بگیرید

در بسیاری از ازدواج‌ها، دو طرف مقابل به کمک واسطه‌ها با یکدیگر آشنا شده‌اند. می‌توانید از خانواده خود بخواهید که از واسطه‌ها نیز کمک بگیرند. البته مراکز همسریابی نیز در این روزها فعالیت‌های گسترده‌ای دارند که می‌توانید به این مراکز نیز مراجعه کنید.

او را مجذوب خود کنید

اگر فرد ایده آل خود را پیدا کرده‌اید، این بار باید خودتان دست به کار شوید، تا او را مجذوب خود کنید. برقراری تماس چشمی می‌تواند از اولین جذب‌ها میان شما باشد. بنابراین نباید از او چشم بردارید و سعی کنید از طریق تماس چشمی احساس خود را به او بگویید و در واقع در روح او نفوذ کنید.

علاقه خود را با لبخند زدن نشان دهید. از مرد مورد علاقه خود بخواهید که از خودش بیشتر صحبت کند و خودش را معرفی کند و به همین ترتیب پیش بروید.

منتظر شوهر نباشید تا از زندگی لذت ببرید

شما باید از دوران مجردی خود لذت ببرید، حتی اگر این لذت در نوشیدن یک قهوه با دوستان‌تان باشد. اگر هدف خود را فقط به پیدا کردن شوهر معطوف کنید و از بودن در کنار دوستان و انجام کارهای هیجان انگیز لذت نبرید، در واقع هیچ تجربه‌ای نخواهید داشت. بهتر است زمان‌هایی را به خود اختصاص دهید تا حتی اگر فرد مورد نظر را نیز پیدا کنید، به نظر او درمانده و وابسته نباشید و بتوانید از کارها و خاطرات خود برای او صحبت کنید..

مهارت و آگاهی‌تان را در زمینه ازدواج بالا ببرید

در زندگی هدف پیدا کردن شوهر و ازدواج نیست. هدف انسان‌ها رسیدن به آرامش است و ازدواج نیز می‌تواند برای برخی این آرامش را به همراه داشته باشد. بسیاری از آدم‌ها با هدف برآورده کردن نیازها و خواسته‌های خود اقدام به ازدواج می‌کنند که پس از مدتی از ازدواج دچار احساس پوچی شده و ناسازگاری و نارضایتی را شروع می‌کنند. بهتر است ابتدا آگاهی خود را نسبت به ازدواج افزایش دهید، تا هدف خود را از این امر روشن نمایید.

برای شوهر کردن عجله نداشته باشید

لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که سن ازدواج در نسل جدید افزایش یافته است. به طوری که الان دختران در سن سی سالگی و یا بیشتر ازدواج می‌کنند. بنابراین نیازی نیست که عجله داشته باشید و فقط سعی کنید فرد مورد علاقه و ایده آل خود را پیدا کنید که شریک مناسبی برای زندگی‌تان باشد.

توکل کنید و از خدا کمک بخواهید

در نهایت نیز بهتر است برای پیدا کردن یک شوهر خوب، به خدا توکل داشته باشید و از او کمک بخواهید که فرد ایده آل شما را برای ازدواج در مسیر زندگی‌تان قرار دهد. خداوند برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است و اگر افراد با تقوا و ایمان باشند، برای‌شان اتفاقی خواهد افتاد که انتظار آن را نداشته‌اند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیدا کردن فرد مناسب برای شروع یک رابطه عاطفی و ازدواج می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: چطور شوهر پیدا کنیم ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز استعدادیابی کودکان ارومیه کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در ارومیه زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : استعدادیابی کودکان ارومیه

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

 برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

استعدادیابی کودکان ارومیه | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان ارومیه | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.  

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

استعدادیابی کودکان ارومیه | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در ارومیه

موسسه استعدادیابی کودکان نقده نقده، خیابان مطهری ۲، بیست متری جهادگران، جنب فضای سبز

سؤالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان ارومیه ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اشتباهات تربیتی والدین یکی از مسائل مهم و حائز اهمیت در فرزندپروری محسوب می‌شود، بسیاری از والدین به دلیل آشنا نبودن با اصول فرزندپروری، اشتباهات تربیتی را انجام می‌دهند که می‌تواند تاثیر مخربی بر سلامت خانواده و فرزند داشته باشد. اگر فرزند شما نافرمانی می‌کند یا رفتارهای خلاف هنجار جامعه انجام می‌دهد بهتر است قبل از هرچیز نگاهی به اصول تربیتی فرزند خود بیاندازید و با اشتباهات تربیتی آشنا شوید. مشاوره کودک به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین روش را انتخاب نمایید.

 منبع  : اشتباهات تربیتی والدین از جزئیات تا رایج ترین

اشتباهات تربیتی رایج والدین

تنبیه فیزیکی و جسمانی اشتباهات تربیتی والدین

بسیاری از والدین در شرایطی که فرزندشان نافرمانی می‌کند یا به اصطلاح به حرفشان گوش نمی‌دهد، به عنوان اولین راه حل از تنبیه فیزیکی یا جسمانی استفاده می‌کنند. کودکان یا نوجوانانی که کتک می‌خورند و تنبیه بدنی و جسمانی می‌شوند معمولا رفتارهای خصمانه و انتقام جویانه را از خود نشان می‌دهند. به یاد داشته باشید که تنبیه بدنی هیچگاه و در هیچ شرایطی نتیجه مطلوبی نمی‌دهد. ممکن است در کوتاه مدت باعث شود تا فرزندتان از شما اطلاعت کند اما در بلند مدت آثار مخربی به وجود می‌آورد که می‌تواند تمام مشکلات حل نشده از قبل را هم بدتر کند.

بزرگنمایی مشکلات

یکی از مشکلات رایج والدین این است که رفتارهای فرزند خود را بسیار اغراق آمیز نشان می‌دهند، به عبارت دیگر یک رفتار شیطنت آمیز کودک را فاجعه بار در نظر می‌گیرند و به کودک خود برچسب می‌زنند. یا حتی یک رفتار ساده مانند غذا نخوردن همراه با والدین و مواردی از این قبیل را بسیار اغراق آمیز و فاجعه بار نشان می‌دهند و احساس می‌کنند که کنترل مشکل از دستشان خارج شده و کودک همیشه باید گوش به فرمان آن‌ها باشد. همچنین بسیاری از والدین به دلیل این فاجعه انگاری و بزرگ نمایی مشکلات کودک خود را بسیار تحت کنترل قرار می‌دهند که این مسئله باعث می‌شود کودک سرخورده شود و هیچ اختیار عملی از خود نشان ندهد.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : تربیت کودک  [/box]

انتظار بیش از حد از توانایی‌های فرزند از اشتباهات همه‌گیر تربیتی والدین

می‌توان گفت امروزه بسیاری از والدین انتظار بیش از حدی از توانایی‌های فرزند خود دارند. فرزند خود را دائم با دیگران مقایسه می‌کنند، و توانایی‌ها و پیشرفت‌های دیگران را به رخ فرزند خود می‌کشند. این یک اشتباه بسیار رایج است. والدین باید در نظر داشته باشند که هر فرزند، توانایی و مهارت خاص خودش را دارد، نباید فرزندی در فامیل یا آشنایانشان را با فرزند خود مقایسه کنند. به عبارت دیگر فرزند نباید ابزاری برای رسیدن به آرزوهای والیدن باشد.

تهدید کردن و خط و نشان کشیدن

والدینی که حوصله کمتری در تربیت فرزند دارند و با اصول فرزندپروری آشنایی ندارند همیشه برای اینکه فرزند حرف گوش کن و ساکتی داشته باشند از تهدید و خط و نشان کشیدن استفاده می‌کنند. به طوریکه هر رفتار کودک را سرکوب می‌کنند و او را تهدید می‌کنند. باید گفت تهدید کردن کودک هیچگاه نتیجه مطلوبی ندارد و همیشه در بلندمدت شرایط را بسیار بدتر از وضعیت فعلی می‌کند. به عنوان کلام آخر باید گفت که والدین با تهدید‌های مداوم و پیوسته خود فقط استرس فرزند خود را بیشتر می‌کنند. همچنین تهدید کردن بدون نشان دادن پیامدهای رفتار نامطلوب فرزند باعث می‌شود تا او به حرف والد خود توجهی نداشته باشد و این مسئله باعث می‌شود که بیشتر به رفتار سابقش ادامه دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

فحاشی کردن و داد زدن چه تاثیری در تربیت کودک دارد؟

نسبت دادن برچسب‌های نادرست مانند دست و پا چلفتی، احمق، بی‌عرضه و… به کودکان باعث می‌شود تا آن‌ها مشکلات عاطفی و رفتاری شدیدی را تجربه کنند.همچنین رفتارهای پرخاشگرانه از سوی والدین باعث می‌شود تا امنیت روانی فرزند به خطر افتد که نتیجه آن افزایش اضطراب و افسردگی در فرزند است. همچنین برخی فرزندان به جای اینکه افسرده یا مضطرب شوند رفتار پرخاشگرانه والدین را تقلید می‌کنند و خودشان هم به صورت پرخاشگرانه به محیط و اطرافیان پاسخ می‌دهند.

آیا لوس کردن کودک از اشتباهات تربیتی است؟

در سال‌های اخیر به دلیل رشد تک فرزندی در خانواده‌ها بسیاری از والدین کودک خود را به اصطلاح لوس به بار می‌آورند و هیچ محدودیت و قانونی برای مدیریت رفتار فرزند خود در نظر نمی‌گیرند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که به همان اندازه که رفتارهای خشونت آمیز با فرزند عواقب منفی در بر دارد، رفتارهایی که منجر به لوس کردن فرزند می‌شود هم عواقب منفی در بر دارد. به عبارت دیگر والدین نباید بسیار سخت‌گیر و یا بسیار آسان‌گیر باشند. بهترین روش تربیت فرزند رعایت حد تعادل است.

 

 

 

 منبع  : اشتباهات تربیتی والدین از جزئیات تا رایج ترین

 



:: برچسب‌ها: اشتباهات تربیتی والدین از جزئیات تا رایج ترین ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کارگاه مادر و کودک ساری با اهداف مختلفی برای مادر و کودک برگزار می‌گردد. شما می‌توانید متناسب با علاقه مندی کودک خود، در این کارگاه‌ها شرکت کنید تا ضمن داشتن یک روز هیجانی و شاد، مهارت‌های کودک خود را نیز افزایش دهید. کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود.

نوع دیگری از کارگاه های مادر کودک در ساری نیز هستند که تنها مخصوص والدین بوده و مباحثی آموزش داده می‌شود که والدین باید در ارتباط با فرزندان خود بدانند و از آن‌ها پیروی کنند. در ادامه هر دو نوع کارگاه ها و مباحث مربوطه را شرح داده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگاه متناسب خود و کودکتان مشاوره کودک دریافت کنید.

 

منبع :  کارگاه مادر و کودک ساری

کارگاه های مادر و کودک ساری مخصوص والدین

همانطور که اشاره کردیم این نوع کارگاه‌ها با هدف افزایش آگاهی مادران و آموزش مهارت‌هایی به آن‌ها جهت مراقبت و تربیت فرزندان‌شان برگزار می‌شود. به همین جهت دوره‌ها به صورت گروهی با حضور مادر و برخی از کلاس‌ها حضور پدر و مادر با توجه به سن کودک طبقه بندی می‌شود. در هر دوره سنی سرتیترهایی که در این دوره ها پرداخته می‌شود به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با مطالب مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کارگاه مادر کودک قبل از تولد

این دوره ها مخصوص پدر و مادرهایی است که قصد فرزند آوری داشته و یا در دوران بارداری هستند. این دورها به دو زیر گروه قصد بارداری و دوره بارداری تقسیم می‌شود. به طور کلی مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از؛ نحوه شکل گیری جنین، مراقبت های لازم در دوره بارداری، آزمایشات و احتیاط های لازم، تاثیر بیماری های مادر و پدر بر نوزاد، شرایط محیطی مناسب برای مادر و جنین، اقدامات لازم در خصوص بارداری های خاص و….. . برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد و حفظ آن کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک تولد تا یک سالگی

مادران می‌توانند هم قبل و هم بعد از تولد فرزندشان در این دوره شرکت کنند. مباحث کلی در این دوره ها عبارتند از؛ روانشناسی نوزاد، تغذیه نوزاد، مراقبت ها و احتیاط های لازم، نحوه برخورد و صحبت با نوزاد، بیماری های مادر و پدر، اقدامات لازم در زمان های بحرانی و…. . برای آشنایی با مباحث مربوط به نوزاد تازه متولد شده و نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک یک سال تا سه سال

کارگاه مادر و کودک یک تا سه سال نیز به منظور افزایش آگاهی مادران درباره رفتارها و دانش کودک ارائه می‌شود. والدین باید از میزان درک کودک و رفتار مناسب در برابر خواسته های او اطلاع کافی داشته باشند و او را برای سنینی که آموزش متمرکزتر می‌شود آماده بکنند. نحوه از پوشک گرفتن، نحوه آموزش حرف زدن، نحوه از شیر گرفتن و میزان توجه به کودک از جمله مباحث بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودک هستند که نیاز به این کارگاه را برای تمامی والدین ضروری می‌کند.

کارگاه مادر و کودک 3 تا 7 سال

آموزش ها و مباحث مربوط به این سنین نیز علاوه بر آشنایی تمرکز بر نحوه ارتقای هوش و آموزش کودک و استعدادیابی، تاکید زیادی بر تربیت جنسی کودک دارد. چرا که از نظر روانشناسی بسیاری از اختلالات جنسی ریشه در سنین 3 تا 7 سالگی دارد، والدین با تربیت صحیح می‌توانند مانع از بروز بسیاری از اختلالات بزرگسالی شوند. برای آشنایی بیشتر با روند استعدادیابی کودکان و تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بالای 7 سال

آموزه های مربوط به این دوره‌ها تمرکز زیادی بر انطباق روش آموزشی با میزان هوش کودک و کودکان استثنایی دارد. کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی باید با توجه به خصوصیات و توانایی کودک برنامه ریزی شده تا بتواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، تضمینی بر سلامت روان کودک را نیز داشته باشد.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : تربیت کودک [/box]

کارگاه های عملی مادر و کودک در ساری

کارگاه های مادر و کودک با عنوان بازی، شادی، خلاقیت در کلاس‌های خصوصی، نیه خصوصی و یا آنلاین در حال برگزاری است. اهداف این کارگاه به شرح موارد زیر می‌باشد :

  • لحظه‌هایی شاد هم برای کودک و هم برای مادر در یک فضای امن ساخته می‌شود.
  •  مهارت اجتماعی کودک تقویت می‌شود.
  • مادران می‌توانند در یک فضای کنترل شده و زیرنظر کارشناس، تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • عادت‌های غذایی درست و ماندگار در تغذیه کودک ایجاد می‌شود.
  • حواس پنجگانه کودکان به واسطه بازی‌های متناسب تقویت می‌گردد.
  • متناسب با سن کودک در این کارگاه‌ها برای او تجربه‌های فردی و گروهی ایجاد می‌شود.
  • تخیل کودکان پرورش داده شده و مهارت‌های حرکتی، کلامی، شنیداری آن‌ها تقویت می‌گردد.

کارگاه نمایشی رنگ و سفال

از دیگر کارگاه‌های مادر و کودک، کارگاه نمایشی رنگ و سفال می‌باشد. در این کارگاه‌ها، معمولا داستانی که تمامی بچه‌ها بلد هستند، تعریف می‌شود و کودکان بایستی پس از آموزش استفاده و لمس و شناخت رنگ و آموزش ساخت مجسمه‌های سفالی، سعی کنند یکی از شخصیت‌های این داستان را بسازند.

این کارگاه اصطلاحا با کثیف کاری با رنگ‌ها هم همراه است، که برای کودک می‌تواند بسیاز لذت بخش باشد. پس از درست کردن شخصیت‌ها کودکان می‌توانند با با رنگ انگشتی آن‌ها رنگ کنند. اجرای این مراحل با موسیقی است که هیجان بچه‌ها را دو چندان می‌کند.

کارگاه خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال

کارگاه خمیربازی و رنگ آمیزی سفال برای کودکان سه تا شش سال و حداکثر با ظرفیت هر کارگاه پنج مادر و کودک زیر نظر کارشناس علوم تربیتی، با مدرک مربیگری خلاقیت و بازی‌های هدفمند برگزار می‌گردد.

کارگاه مادر و کودک خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال با اهداف مختلفی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این کارگاه‌ها برای کودک بسیار هیجان انگیز است و باعث از بین بردن وسواس در آن‌ها می‌شود.
  • هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت می‌گردد.
  • در این کارگاه‌ها کودک می‌تواند مفاهیم نرم بودن، سفت بودن، سبکی و سنگینی را درک کند.
  • کار با خمیربازی باعث تقویت عضلات کودک و همینطور تحریک حس لامسه و تحریک سیستم عصبی مغز او نیز خواهد شد.

کارگاه آنلاین مادر و کودک بازی و موسیقی

این کارگاه‌ها معمولا برای گروه سنی کم و چهار تا دوازده ماه توسط کارشناس موسیقی و متخصص آموزش موسیقی کودک، در پلتفرم زوم برگزار می‌شود.

در این کارگاه یک فضای موسیقیایی برای کودک فراهم شده و انواع بازی‌های متنوع ریتمیک در آن انجام می‌شود. اهداف برگزاری این کارگاه‌ها را به طور خلاصه می‌توان در موارد زیر ارائه کرد :

  • حواس کودکان و تمرکز دیداری و شنیداری آن ها تقویت می‌شود.
  • کودکان می‌توانند ریتم و حس موسیق‌یایی را درک کنند.
  • در این کارگاه‌ها ارتباط چشمی کودک با مادر تقویت می‌گردد.
  • در کارگاه‌های مادر و کودک، بازی و موسیقی، به مادران نیز ایده‌های جدیدی برای بازی با کودکان داده می‌شود.

کارگاه کثیف کاری (مسی پلی)

کارگاه‌های کثیف کاری معمولا برای گروه سنی یک سال تا نه سال برگزار می‌گردد. در این کارگاه‌ها بچه‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف نقاشی کنند و به عبارتی با رنگ بازی، هیجانات خود را تخلیه کنند.

انجام بازی‌های پاراشوت با آهنگ گروهی مادر و کودک، بازی‌های آوازی حرکتی
همراه با موسیقی و شادی و بازی‌های دسته جمعی از دیگر آیتم‌های برگزاری در این کارگاه‌ها می‌باشد.

کارگاه کف بازی و آب بازی

کارگاه مادر و کودک کف بازی و آب بازی در فضای باز همراه با موسیقی و تفریح و بازی انجام می‌شود. این کارگاه‌ها مختص کودکان یک سال و نیم تا هفت سال می ‌باشد.

کلاس های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک

کارگاه کلاس‌های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک برای گروه سنی یک تا سه سال برگزار می‌شود و کودک و مادر در این کلاس‎‌ها انواع بازی‌های جدید را انجام می‌دهند و یاد می‌گیرند.

کارگاه خلافیت

کارگاه مادر و کودک خلاقیت با حضور کارشناس علوم تربیتی و مربی تخصصی دوره‌های خلاقیت برای سنین ۲/۵ تا هفت سال انجام می‌شود.

کارگاه خلاقیت برای ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی برگزار می‌گردد و اهداف آن به شرح موارد زیر است :

  • حواس جمع
  • تقویت حافظه دیداری
  • کمپ آب بازی
  • انجام بازی های تمرکزی
  • تقویت حافظه دیداری بازی

کارگاه خورده های رنگی

کارگاه خرده‌های رنگی برای بازی با خمیر، کاغذهای رنگی و ساخت بادکنک، فرفره و ماکارونی‌های نرم رنگی برای سنین شش تا نه سال برگزار می‌گردد.

در حین بازی کودکان، مسابقات مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌گردد و همینطور به مادران نیز نحوه صحیح فرزندپروری آموزش داده می‌شود.

کارگاه مادر وکودک ماکارونی و رنگ بازی

کارگاه مادر و کودک ماکارانی و رنگ بازی، برای کودکان سه تا شش سال برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن‌ها به شرح موارد زیر است :

  • بازی های حسی و کثیف کاری
  • تقویت حواس حسی
  • تقویت خلاقیت
  • تفکر خلاق
  • تقویت قدرت تخیل
  • تقویت درک اشکال فضایی
  • تخلیه هیجان
  • تقویت روابط مادر و کودک
  • آموزش فعالیت گروهی
  • آموزش و آشنایی با رنگ ها

کارگاه آرد بازی و کیک پزی

کارگاه مادر و کودک آرد بازی و کیک پزی برای سنین ۲/۵ تا هشت سال برگزار می‌گردد و کودکان می‌توانند با همکاری مادرانشان آرد بازی کنند و کیک بپزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک ساری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

منبع :  کارگاه مادر و کودک ساری

 



:: برچسب‌ها: کارگاه مادر و کودک ساری ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کارگاه مادر و کودک غرب تهران با اهداف مختلفی برای مادر و کودک برگزار می‌گردد. شما می‌توانید متناسب با علاقه مندی کودک خود، در این کارگاه‌ها شرکت کنید تا ضمن داشتن یک روز هیجانی و شاد، مهارت‌های کودک خود را نیز افزایش دهید. کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود.

نوع دیگری از کارگاه های مادر کودک در غرب تهران نیز هستند که تنها مخصوص والدین بوده و مباحثی آموزش داده می‌شود که والدین باید در ارتباط با فرزندان خود بدانند و از آن‌ها پیروی کنند. در ادامه هر دو نوع کارگاه ها و مباحث مربوطه را شرح داده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگاه متناسب خود و کودکتان مشاوره کودک دریافت کنید.

 

منبع : کارگاه مادر و کودک غرب تهران

کارگاه های مادر و کودک غرب تهران مخصوص والدین

همانطور که اشاره کردیم این نوع کارگاه‌ها با هدف افزایش آگاهی مادران و آموزش مهارت‌هایی به آن‌ها جهت مراقبت و تربیت فرزندان‌شان برگزار می‌شود. به همین جهت دوره‌ها به صورت گروهی با حضور مادر و برخی از کلاس‌ها حضور پدر و مادر با توجه به سن کودک طبقه بندی می‌شود. در هر دوره سنی سرتیترهایی که در این دوره ها پرداخته می‌شود به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با مطالب مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کارگاه مادر کودک قبل از تولد

این دوره ها مخصوص پدر و مادرهایی است که قصد فرزند آوری داشته و یا در دوران بارداری هستند. این دورها به دو زیر گروه قصد بارداری و دوره بارداری تقسیم می‌شود. به طور کلی مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از؛ نحوه شکل گیری جنین، مراقبت های لازم در دوره بارداری، آزمایشات و احتیاط های لازم، تاثیر بیماری های مادر و پدر بر نوزاد، شرایط محیطی مناسب برای مادر و جنین، اقدامات لازم در خصوص بارداری های خاص و….. . برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد و حفظ آن کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک تولد تا یک سالگی

مادران می‌توانند هم قبل و هم بعد از تولد فرزندشان در این دوره شرکت کنند. مباحث کلی در این دوره ها عبارتند از؛ روانشناسی نوزاد، تغذیه نوزاد، مراقبت ها و احتیاط های لازم، نحوه برخورد و صحبت با نوزاد، بیماری های مادر و پدر، اقدامات لازم در زمان های بحرانی و…. . برای آشنایی با مباحث مربوط به نوزاد تازه متولد شده و نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک یک سال تا سه سال

کارگاه مادر و کودک یک تا سه سال نیز به منظور افزایش آگاهی مادران درباره رفتارها و دانش کودک ارائه می‌شود. والدین باید از میزان درک کودک و رفتار مناسب در برابر خواسته های او اطلاع کافی داشته باشند و او را برای سنینی که آموزش متمرکزتر می‌شود آماده بکنند. نحوه از پوشک گرفتن، نحوه آموزش حرف زدن، نحوه از شیر گرفتن و میزان توجه به کودک از جمله مباحث بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودک هستند که نیاز به این کارگاه را برای تمامی والدین ضروری می‌کند. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک 3 تا 7 سال

آموزش ها و مباحث مربوط به این سنین نیز علاوه بر آشنایی تمرکز بر نحوه ارتقای هوش و آموزش کودک و استعدادیابی، تاکید زیادی بر تربیت جنسی کودک دارد. چرا که از نظر روانشناسی بسیاری از اختلالات جنسی ریشه در سنین 3 تا 7 سالگی دارد، والدین با تربیت صحیح می‌توانند مانع از بروز بسیاری از اختلالات بزرگسالی شوند. برای آشنایی بیشتر با روند استعدادیابی کودکان و تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بالای 7 سال

آموزه های مربوط به این دوره‌ها تمرکز زیادی بر انطباق روش آموزشی با میزان هوش کودک و کودکان استثنایی دارد. کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی باید با توجه به خصوصیات و توانایی کودک برنامه ریزی شده تا بتواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، تضمینی بر سلامت روان کودک را نیز داشته باشد.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : تربیت کودک [/box]

کارگاه های عملی مادر و کودک در غرب تهران

کارگاه های مادر و کودک با عنوان بازی، شادی، خلاقیت در کلاس‌های خصوصی، نیه خصوصی و یا آنلاین در حال برگزاری است. اهداف این کارگاه به شرح موارد زیر می‌باشد :

  • لحظه‌هایی شاد هم برای کودک و هم برای مادر در یک فضای امن ساخته می‌شود.
  •  مهارت اجتماعی کودک تقویت می‌شود.
  • مادران می‌توانند در یک فضای کنترل شده و زیرنظر کارشناس، تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • عادت‌های غذایی درست و ماندگار در تغذیه کودک ایجاد می‌شود.
  • حواس پنجگانه کودکان به واسطه بازی‌های متناسب تقویت می‌گردد.
  • متناسب با سن کودک در این کارگاه‌ها برای او تجربه‌های فردی و گروهی ایجاد می‌شود.
  • تخیل کودکان پرورش داده شده و مهارت‌های حرکتی، کلامی، شنیداری آن‌ها تقویت می‌گردد.

کارگاه نمایشی رنگ و سفال

از دیگر کارگاه‌های مادر و کودک، کارگاه نمایشی رنگ و سفال می‌باشد. در این کارگاه‌ها، معمولا داستانی که تمامی بچه‌ها بلد هستند، تعریف می‌شود و کودکان بایستی پس از آموزش استفاده و لمس و شناخت رنگ و آموزش ساخت مجسمه‌های سفالی، سعی کنند یکی از شخصیت‌های این داستان را بسازند.

این کارگاه اصطلاحا با کثیف کاری با رنگ‌ها هم همراه است، که برای کودک می‌تواند بسیاز لذت بخش باشد. پس از درست کردن شخصیت‌ها کودکان می‌توانند با با رنگ انگشتی آن‌ها رنگ کنند. اجرای این مراحل با موسیقی است که هیجان بچه‌ها را دو چندان می‌کند.

کارگاه خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال

کارگاه خمیربازی و رنگ آمیزی سفال برای کودکان سه تا شش سال و حداکثر با ظرفیت هر کارگاه پنج مادر و کودک زیر نظر کارشناس علوم تربیتی، با مدرک مربیگری خلاقیت و بازی‌های هدفمند برگزار می‌گردد.

کارگاه مادر و کودک خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال با اهداف مختلفی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این کارگاه‌ها برای کودک بسیار هیجان انگیز است و باعث از بین بردن وسواس در آن‌ها می‌شود.
  • هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت می‌گردد.
  • در این کارگاه‌ها کودک می‌تواند مفاهیم نرم بودن، سفت بودن، سبکی و سنگینی را درک کند.
  • کار با خمیربازی باعث تقویت عضلات کودک و همینطور تحریک حس لامسه و تحریک سیستم عصبی مغز او نیز خواهد شد.

کارگاه آنلاین مادر و کودک بازی و موسیقی

این کارگاه‌ها معمولا برای گروه سنی کم و چهار تا دوازده ماه توسط کارشناس موسیقی و متخصص آموزش موسیقی کودک، در پلتفرم زوم برگزار می‌شود.

در این کارگاه یک فضای موسیقیایی برای کودک فراهم شده و انواع بازی‌های متنوع ریتمیک در آن انجام می‌شود. اهداف برگزاری این کارگاه‌ها را به طور خلاصه می‌توان در موارد زیر ارائه کرد :

  • حواس کودکان و تمرکز دیداری و شنیداری آن ها تقویت می‌شود.
  • کودکان می‌توانند ریتم و حس موسیق‌یایی را درک کنند.
  • در این کارگاه‌ها ارتباط چشمی کودک با مادر تقویت می‌گردد.
  • در کارگاه‌های مادر و کودک، بازی و موسیقی، به مادران نیز ایده‌های جدیدی برای بازی با کودکان داده می‌شود.

کارگاه کثیف کاری (مسی پلی)

کارگاه‌های کثیف کاری معمولا برای گروه سنی یک سال تا نه سال برگزار می‌گردد. در این کارگاه‌ها بچه‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف نقاشی کنند و به عبارتی با رنگ بازی، هیجانات خود را تخلیه کنند.

انجام بازی‌های پاراشوت با آهنگ گروهی مادر و کودک، بازی‌های آوازی حرکتی
همراه با موسیقی و شادی و بازی‌های دسته جمعی از دیگر آیتم‌های برگزاری در این کارگاه‌ها می‌باشد.

کارگاه کف بازی و آب بازی

کارگاه مادر و کودک کف بازی و آب بازی در فضای باز همراه با موسیقی و تفریح و بازی انجام می‌شود. این کارگاه‌ها مختص کودکان یک سال و نیم تا هفت سال می ‌باشد.

کلاس های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک

کارگاه کلاس‌های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک برای گروه سنی یک تا سه سال برگزار می‌شود و کودک و مادر در این کلاس‎‌ها انواع بازی‌های جدید را انجام می‌دهند و یاد می‌گیرند.

کارگاه خلافیت

کارگاه مادر و کودک خلاقیت با حضور کارشناس علوم تربیتی و مربی تخصصی دوره‌های خلاقیت برای سنین ۲/۵ تا هفت سال انجام می‌شود.

کارگاه خلاقیت برای ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی برگزار می‌گردد و اهداف آن به شرح موارد زیر است :

  • حواس جمع
  • تقویت حافظه دیداری
  • کمپ آب بازی
  • انجام بازی های تمرکزی
  • تقویت حافظه دیداری بازی

کارگاه خورده های رنگی

کارگاه خرده‌های رنگی برای بازی با خمیر، کاغذهای رنگی و ساخت بادکنک، فرفره و ماکارونی‌های نرم رنگی برای سنین شش تا نه سال برگزار می‌گردد.

در حین بازی کودکان، مسابقات مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌گردد و همینطور به مادران نیز نحوه صحیح فرزندپروری آموزش داده می‌شود.

کارگاه مادر وکودک ماکارونی و رنگ بازی

کارگاه مادر و کودک ماکارانی و رنگ بازی، برای کودکان سه تا شش سال برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن‌ها به شرح موارد زیر است :

  • بازی های حسی و کثیف کاری
  • تقویت حواس حسی
  • تقویت خلاقیت
  • تفکر خلاق
  • تقویت قدرت تخیل
  • تقویت درک اشکال فضایی
  • تخلیه هیجان
  • تقویت روابط مادر و کودک
  • آموزش فعالیت گروهی
  • آموزش و آشنایی با رنگ ها

کارگاه آرد بازی و کیک پزی

کارگاه مادر و کودک آرد بازی و کیک پزی برای سنین ۲/۵ تا هشت سال برگزار می‌گردد و کودکان می‌توانند با همکاری مادرانشان آرد بازی کنند و کیک بپزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک غرب تهران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید

 

 

منبع : کارگاه مادر و کودک غرب تهران

 

 



:: برچسب‌ها: کارگاه مادر و کودک غرب تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بسیاری از والدین در جلسات مشاوره کودک اذعان می‌کنند که فرزندشان رفتار گاز گرفتن را انجام می‌دهد و همواره به دنبال پی بردن به علل این رفتار هستند. می‌توان گفت تقریباً یک چهارم کودکان رفتار گاز گرفتن را در سنین یک تا سه سالگی نشان می‌دهند اما آنچه که اهمیت دارد این است که شما ابتدا متوجه شوید که این رفتار به چه دلیل انجام می‌گیرد و چه عواملی باعث تکرار این رفتار می‌شود؟ اگر کودکتان رفتارهای گاز گرفتن‌ را برای آگاهی از نتیجه و پیامد این رفتار انجام می‌دهد و یا به دلیل احساس درد ناشی از دندان درآوردن گاز می‌گیرد؛ جای نگرانی وجود ندارد اما اگر گاز گرفتن به دلیل احساس ناراحتی و خشم باشد نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد. با این حال شناسایی علل رفتار و راهکارهای مدیریت آن به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین اقدام را برای فرزندتان انجام دهید.

 

منبع : گاز گرفتن کودک

دلایل گاز گرفتن کودک

یکی از نکاتی که باعث نگرانی والدین در مورد رفتار گاز گرفتن کودکشان می‌شود این است که آن‌ها این عمل را به پای خشونت در کودک یا آسیب زدن عمدی به دیگران می‌گذارند. متخصصان معتقدند اکثر دلایلی که برای گاز گرفتن در کودک مطرح می‌شود، پرخاشگرانه نیستند و کودک تا حدودی از میزان دردی که در طرف مقابل ایجاد می‌کند، بی‌خبر است.

اگر احساس می‌کنید گاز گرفتن در کودک شما به‌قصد پرخاش یا آسیب زدن به دیگران انجام می‌شود یا به هر دلیل دیگری فکر می‌کنید این رفتار چندان عادی نیست، بهتر است با یک مشاور در این باره صحبت کنید تا با انجام بررسی‌های بیشتر نسبت به علت و راه‌های از بین بردن این رفتار در فرزندتان آگاهی پیدا کنید. برخی از دلایل گاز گرفتن کودک شامل موارد زیر می‌باشند.

دندان درآوردن

دندان درآوردن در کودکان مرحله‌ای از رشد است که با درد و ناراحتی بسیاری همراه است. گاز گرفتن در کودکان می‌تواند راهکاری برای کاهش درد ناشی از التهاب لثه‌ها و دندان درآوردن باشد.

کشف دنیای اطراف از دلایل گاز گرفتن کودک

در نخستین سال‌های زندگی، نوزادان هر چیزی که برای اولین بار می‌بینند را وارد دهانشان می‌کنند. در حقیقت آن‌ها می‌خواهند از این طریق به شناسایی دنیای پیرامونشان بپردازند. رشد منطق در این کودکان هنوز به درجه‌ای نرسیده است که متوجه باشند برای حفاظت از خود، هر چیزی را داخل دهانشان نگذارند. گاز گرفتن در این مرحله از زندگی، می‌تواند به دلیل تمایل آن‌ها برای شناسایی پدیده‌های اطرافشان باشد.

مشاهده عکس‌العمل‌ها

کودکان هر رفتاری را در موقعیت‌های متفاوت انجام می‌دهند تا به این نتیجه برسند که رفتارشان چه واکنشی در دیگران ایجاد می‌کند. آن‌ها ممکن است گاز گرفتن را با والدین یا خواهر و برادرها امتحان کنند و سپس این کار را در مورد دوستان و همبازی‌ها نیز انجام دهند. کودک در حال کشف این مسئله است که گاز گرفتن در شرایط مختلف یا گاز گرفتن افراد مختلف، چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت. در واقع کودکان از این طریق خزانه رفتاری خود را شکل می‌دهند.

داشتن احساس ناراحتی از دلایل گاز گرفتن کودک

هیجانات ناراحت‌کننده یا عصبانیت و دفاع از خود در کودکان، به این خاطر که هنوز توانایی کلامی در آن‌ها به حد کافی رشد نکرده است و نمی‌توانند منطقی رفتار کنند، ممکن است به شکل گاز گرفتن یا کتک زدن بروز پیدا کند. آن‌ها احتمال دارد که دوست خود را گاز بگیرند تا به او بفهمانند که می‌خواهند تنها باشند یا ممکن است خواهرشان را به این خاطر که عروسک او را برداشته گاز بگیرند. این نخستین راهی است که ازنظر کودک برای رسیدن به هدف می‌بایست صورت بگیرد.

اگر کودک شما علی‌رغم اینکه سنش بالاتر رفته و می‌تواند پخته‌تر عمل کند، همچنان به گاز گرفتن برای تخلیه خشم و ناراحتی ادامه می‌دهد، بهتر است برای جلوگیری از گسترش رفتارهای پرخاشگرانه در وی با یک مشاور در زمینه کودک صحبت کنید.

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

راهکارهایی برای از بین بردن رفتار گاز گرفتن در کودکان

پیدا کردن دلیل گاز گرفتن کودک

اولین قدم برای از بین بردن رفتار گاز گرفتن در کودک این است که بفهمید چرا کودک گاز می‌گیرد؟ گاز گرفتن به دلیل دندان درآوردن یا شناسایی محیط اطراف معمولاً به‌صورت خودبه‌خود برطرف می‌شوند؛ اما گاز گرفتن به‌قصد مشاهده واکنش دیگران یا پرخاشگری، درصورتی‌که با واکنش مناسب مواجه نشود، آسیب‌رسان خواهد بود.

برای اینکه بتوانید علت را پیدا کنید، باید به‌دقت رفتار کودک را زیر نظر بگیرید و به این سؤالات پاسخ دهید.

  • کودک در چه مواقعی گاز می‌گیرد؟ (چه زمان‌هایی این رفتار در وی بیشتر یا کمتر می‌شود؟)
  • دقیقا پیش از گاز گرفتن چه اتفاقی افتاده است؟
  • پس از گاز گرفتن چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از اینکه جواب این سؤالات را پیدا کنید، بهتر می‌توانید راجع به دلایل این رفتار در کودکتان تصمیم بگیرید.

تشویق به استفاده از راهبردهای مناسب‌تر

درصورتی‌که احساس می‌کنید گاز گرفتن در فرزندتان به دلیل پرخاشگری یا ناتوانی در بیان احساسات ایجاد می‌شود سعی کنید استفاده از راهبردهای مناسب‌تر را به او آموزش دهید. این آموزش می‌تواند به این صورت باشد که او را برای بیان احساسات به‌جای گاز گرفتن یا کتک زدن تشویق کنید.

درصورتی‌که احساس می‌کنید نیاز دارید برای آموزش راهبردهای مناسب‌تر به کودکتان از یک مشاور کمک بگیرید، حتماً این کار را انجام دهید. بسیاری از انسان‌ها حتی تا سنین بزرگ‌سالی نیز تکنیک‌های مدیریت احساسات یا ابراز وجود را نمی‌دانند.

اختصاص زمان به کودک

یکی از انگیزه‌های کودکان برای گاز گرفتن، جلب‌توجه والدین است. بهتر است همواره به کودکتان توجه کافی داشته باشید تا او برای به دست آوردن توجه شما به سراغ رفتارهایی مثل گاز گرفتن نرود.

عدم پاسخ به رفتار گاز گرفتن کودک

یک اصل کلی در تربیت کودکان این است که اگر می‌خواهید رفتاری تکرار نشود نسبت به آن بی‌توجه باشید و یا پیامد منفی و جدی را برای کودک در نظر بگیرید. این پیامد می‌تواند اخم کردن، بی‌توجهی به رفتار یا هر چیز ساده دیگری باشد. نیازی نیست از تنبیه‌های جدی علیه کودک استفاده کنید.

به همین میزان که رفتار گاز گرفتن در کودک را بی‌پاسخ می‌گذارید بهتر است رفتارهای مثبت وی را تقویت کنید و پاداش دهید. برای مثال اگر کودکتان به‌جای گاز گرفتن، دلیل ناراحتی خود را بیان کرد، او را تشویق کنید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید از طریق شماره02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا گاز گرفتن در کودک رفتار عادی است؟

در یک بازه سنی مشخص در اکثر کودکان این رفتار قابل‌مشاهده است و پس از مدتی نیز پایان خواهد یافت اما بهتر است راجع به دلیل این رفتار در کودکتان اطلاعاتی را به دست آورید.

چطور می‌توانم عادت گاز گرفتن را در فرزندم از بین ببرم؟

دلایل گاز گرفتن را در کودکتان پیدا کنید و با توجه به دلایل برای رفع آن برنامه‌ریزی کنید. تقویت رفتارهای جایگزین مثل بیان احساسات یا بی‌توجهی به رفتار گاز گرفتن مهم‌ترین راهکارها می‌باشند.

 

 

 

منبع : گاز گرفتن کودک

 

 



:: برچسب‌ها: گاز گرفتن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز استعدادیابی کودکان تبریز کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در تبریز زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

 منبع : استعدادیابی کودکان تبریز

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

 برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

 

استعدادیابی کودکان تبریز | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

 

استعدادیابی کودکان تبریز | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.  

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- استعدادیابی کودکان تبریز | کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

 

استعدادیابی کودکان در تبریز | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

 

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

 

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در تبریز

موسسه استعدادیابی کودکان هوشیار تبریز، چهارراه منصور، ابتدای باغ شمال، روبروی بیمه البرز

 

سؤالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان تبریز ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص تری فلوپرازین از جمله داروهایی است که در درمان روان‌پریشی کاربرد دارد. این دارو باعث ایجاد تعادل در برخی از مواد طبیعی خاص در مغز می‌شود و می‌تواند علایم سایکوز (توهم، هذیان، پرخاشگری و …) را از بین ببرد. در نتیجه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. اما داروهای ضدروانپریشی به دلیل ساختار متفاوتی که دارند در کنار فواید بسیار دارای عوارض نیز هستند. هر بیمار بایستی با اطلاع دقیق از نحوه مصرف، دوز مصرفی، عوارض جانبی، تداخل دارویی و … بتواند میزان اثربخشی دارو را افزایش دهد. برای آشنایی با سایر داروهای ضد روان پریشی کلیک کنید.

 

 

 

 منبع : قرص تری فلوپرازین چه کاربردی دارد؟

 

موارد مصرف قرص تری فلوپرازین

قرص تری فلوپرازین از داروهای روانپزشکی است که با داروهای کلروپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین و پروکلروپرازین هم خانواده می‌باشد و عمدتا برای درمان بیماری‌های روانپریشی کاربرد دارد، به همین دلیل در گروه داروهای ضدروان‌پریشی قرار گرفته است.

علاوه بر این پرشکان قرص تری فلوپرازین را به عنوان یک درمان کوتاه مدت برای اضطراب نیز تجویز می‌کنند. از آنجایی که داروی تری فلوپرازین دارای تاثیر مستقیم بر عملکرد مغز است، از آن برای درمان برخی از اختلالات روحی، خلقی مانند اسکیزوفرنی و اختلالات روان‌پریشی استفاده می‌شود. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

تری فلوپرازین مهار کننده انتقال دهنده‌های دوپامین به مغز است و همین باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه فرد، کاهش میل به آسیب رساندن، کاهش توهم، کاهش عصبانیت و … می‌شود. البته لازم است اشاره کنیم که همین کاهش دوپامین ممکن است باعث انزوا طلبی و افسردگی نیز بشود.

نحوه مصرف قرص تری فلوپرازین

نحوه مصرف داروی تری فلوپرازین بهتر است که از سوی پزشک معالج هر فرد تعیین شود، چراکه دوز مصرفی این دارو برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد.

بنابراین باید قبل از شروع دوره مصرف تری فلوپرازین ابتدا راهنمای داخل جعبه را مطالعه نمایید و از پزشک خود نیز نحوه مصرف را بپرسید.

به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی خود را زیاد نکنید و یا به صورت ناگهانی مصرف قرص تری فلوپرازین را قطع نکنید که در هر دو صورت احتمال بروز عوارض جانبی آن وجود خواهد داشت.

اثربخشی دارو زمانی در حداکثر خود خواهد بود که آن را طی زمانبندی‌های منظمی مصرف نمایید. اما اگر یکبار فراموش کردید که در زمان مقرر دوز لازم را مصرف کنید، نگران نباشید. هر زمان که بیاد آوردید لازم است که آن را مصرف کنید.

اما توجه داشته باشید که اگر زمانی بیاد آورده‌اید که نزدیک دوز بعدی بود نیازی به مصرف آن نیست و فقط دوز معمول خود را مصرف نمایید.

پس از دو تا سه هفته از مصرف دارو و طول درمان می‌توانید اثربخشی دارو را مشاهده کنید.

موارد منع مصرف قرص تری فلوپرازین

در برخی موارد داروی تری فلوپرازین بایستی با احتیاط مصرف شود و یا منع مصرف وجود دارد. چنانچه دارای یکی از بیماری‌های زیر هستید، بهتر است از مصرف تری فلوپرازین خودداری کنید.

  • ابتلا به بیماری‌های کبدی
  • خواب آلودگی و تنفس آهسته
  • ناراحتی قلبی
  • ضربان قلب ضعیف
  • کاهش هوشیاری در اثر مصرف الکل
  • بیماری کلیوی
  • تومور مغزی
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • آب سیاه
  • سابقه ابتلا به سرطان سینه در گذشته یا حال
  • انسداد در دستگاه گوارش
  • بزرگی پروستات یا مشکلات ادراری
  • تشنج یا صرع
  • تومور غدد فوق کلیوی

مسمومیت تری فلوپرازین

مصرف بیش از اندازه قرص تری فلوپرازین خطر اوردوز را بالا می‌برد. علائم اوردوز با داروی تری فلوپرازین شامل احساس خواب آلودگی بسیار شدید، غش و بیهوشی، انجام حرکات غیرمعمول با بدن و یا از دست دادن کنترل اعضای بدن، بی قراری و تشنج، خشکی دهان شدید و تغییر در ضربان قلب می‌باشد که در صورت مشاهده این علائم بایستی سریعا با اورژانس و یا پزشک معالج خود تماس بگیرید.

عوارض قرص تری فلوپرازین

از شایع‌ترین عوارض جانبی قرص تری فلوپرازین می‌توان به سرگیجه، تاری دید، خشکی دهان، گرفتگی بینی، حالت تهوع، مشکل ادرار کردن، بزرگ و یا باریک شدن مردمک چشم، یبوست، تغییر در اشتها، افزایش وزن، خلق تحریک پذیر، عصبانیت، حرکات غیرمعمول، یا غیرقابل کنترل در هر قسمت از بدن، مشکل خواب، سردرد، خستگی شدید، ضعف، بزرگ شدن پستان، ترشح شیر از پستان در زنان، تغییر در سیکل قاعدگی، کاهش توانایی جنسی در مردان اشاره کرد.

عوارض جانبی جدی و خطرناک

مصرف قرص تری فلوپرازین دارای عوارض جدی و خطرناک دیگری نیز می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر می‌باشد که بایستی در صورت رویت این علائم سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

  • تب
  • سفتی عضله
  • افتادن، گیجی
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • تعریق
  • زرد شدن پوست یا چشم ها
  • علائم شبیه به آنفولانزا
  • گلو درد
  • لرز و سایر علائم عفونت
  • گرفتگی گردن
  • احساس تنگی در گلو
  • دشواری در تنفس یا بلعیدن
  • حرکات غیر قابل کنترل و موزون صورت، دهان یا فک
  • تشنج
  • تاول و تورم هر کدام از اعضای بدن
  • نعوظ طولانی
  • از دست دادن بینایی، به ویژه در نور کم

تداخلات دارویی تری فلوپرازین

برای آن که قرص تری فلوپرازین تاثیر خود را داشته باشد، نباید با برخی داروها همزمان مصرف شود. بهتر است قبل از شروع دوره درمان با قرص تری فلوپرازین ابتدا لیست داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید.

  • داروهای مسکن
  • داروهای ضد سرفه
  • داروهای شل کننده عضلات
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد کولینرژیک
  • داروهای ضد اسپاسم مانند آتروپین، دی سیکلومین، اسکوپولامین
  • داروهایی افزایش دهنده دوپامین در بدن مانند کابرگولین، لوودوپا، پرگولید، روپینیرول
  • گوانتیدین، لیتیوم، فنی توئین، پروپرانولول، وارفارین
  • داروهای ایجاد کننده سرگیجه مانند پرازوسین
  • الکل، ماری جوانا
  • آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین
  • داروهای خواب یا اضطراب مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم

هشدار های پایانی

  • مصرف داروی تری فلوپرازین ممکن است که در نتیجه آزمایش تداخل ایجاد کند، بنابراین بهتر است اگر آزمایشی دارید، پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان را از مصرف این دارو مطلع سازید.
  • مصرف داروی تری فلوپرازین باعث ایجاد خواب آلودگی می‌شود، در زمان مصرف این دارو از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند همچون رانندگی بپرهیزید.
  • از عوارض جانبی این دارو سرگیجه است. در زمان بلند شدن به آرامی و با احتیاط بلند شوید؛ چراکه ممکن است حسی شبیه به سقوط داشته باشد.
  • مصرف داروی تری فلوپرازین ممکن است حساسیت به نور ایجاد کند، در قرار گرفتن در معرض نورخورشید و یا نور مهتابی خودداری کنید و سعی کنید از عینک و کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید.
  • مصرف قرص تری فلوپرازین در دوران بارداری بایستی با احتیاط و تحویز پزشک باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع داروهای اعصاب و روان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اگر مصرف یک دوز از قرص تری فلوپرازین را فراموش کنم، چه باید کرد؟

بهتر است قرص تری فلوپرازین طبق یک رویه منظم مصرف شود، اما اگر در طول روز مصرف یک دوز را فراموش کردید، بهتر است در اولین فرصت مصرف کنید اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و برنامه منظم دوز خود را ادامه دهید.



:: برچسب‌ها: قرص تری فلوپرازین چه کاربردی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلاف بر سر حق طلاق یکی از درگیری‌های جدید بین زوجین است؛ که بسیار هم شایع شده است. از وقتی بحث شروط ضمن عقد مطرح شده بسیاری از خانم‌ها به دنبال رسیدن به حقوق برابر با آقایان هستند. در بین این شروط حق طلاق یکی از آن‌هایی است که بحث‌های بسیاری را به همراه داشته است. شرایط سخت طلاق گرفتن برای خانم‌ها باعث شده که بسیاری از آن‌ها به دنبال گرفتن حق طلاق باشند. درعین‌حال بسیاری از آقایان هم احساس می‌کنند دلیلی برای دادن چنین حقی وجود ندارد. حتی خیلی‌ها معتقدند اگر زنی به دنبال حق طلاق باشد یعنی از همان ابتدای زندگی به طلاق فکر می‌کند. به همین خاطر است که اختلاف بر سر حق طلاق معمولاً پایانی به همراه ندارد. اما واقعاً حق طلاق برای زنان چیست و چقدر باید جدی به آن نگاه کنیم؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم.

 

منبع : اختلاف بر سر حق طلاق

اختلاف بر سر حق طلاق | دلایل درخواست حق طلاق برای زنان

چرا بعضی زنان به دنبال گرفتن حق طلاق هستند؟ این سؤال برای بسیاری از آقایانی که با چنین درخواستی مواجه شده‌اند پیش می‌آید. درخواست گرفتن حق طلاق می‌تواند با توجه به شخصیت و شرایط زندگی هر فرد متفاوت باشد. برای مقابله با اختلافات در ازدواج کلیک کنید. بااین‌حال بعضی از مهم‌ترین دلایل این درخواست عبارتند از:

دشواری‌های قانونی

طلاق برای زنان در کشور ما دشواری‌های بسیاری را به همراه دارد. درواقع اگر زنی نتواند همسرش را برای طلاق متقاعد کند احتمالاً مسیر بسیار سخت و طولانی تا طلاق پیش‌رو دارد. به همین خاطر است که بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند با گرفتن این حق خود را از دشواری‌های آینده دور کنند. درواقع زنانی که از طرف همسرشان حق طلاق دارند می‌توانند به‌راحتی برای طلاق اقدام کنند و این به معنای آن است که حق طلاق آن‌ها را از بسیاری از مشکلات آینده دور می‌کند.

مشورت‌های اطرافیان

بسیاری از اوقات مشورت‌های اطرافیان یا دیدن شرایط سخت دیگران باعث می‌شود یک زن به حق طلاق فکر کند. دیدن کسانی که با داشتن این حق به‌راحتی توانسته‌اند طلاقشان را بگیرند یا برعکس؛ مشاهده شرایط آن‌هایی که نتوانسته‌اند به‌راحتی از همسرشان جدا شوند دلایلی هستند که زنان را به گرفتن حق طلاق تشویق می‌کنند.

ترس و نگرانی از آینده

چه کسی از آینده خبر دارد؟ چه تضمینی وجود دارد که طرف مقابل همیشه مانند امروز با شما رفتار کند؟ این‌ها دلایلی هستند که باعث ترس بسیاری از خانم‌ها راجع به آینده زندگی‌شان می‌شوند. در این شرایط هرکسی به این فکر می‌کند که چطور می‌تواند خودش را نجات بدهد؟ گرفتن حق طلاق یکی از اولین راهکارهایی است که به ذهن خانم‌ها خواهد رسید.

تجربیات تلخ گذشته

برای بعضی از خانم‌ها درخواست حق طلاق تبدیل به یک درس عبرت شده است. همان‌طور که گفتیم شرایط طلاق برای خانم‌ها بسیار سخت است. داشتن چنین تجربه‌ای در گذشته خود فرد و یا اطرافیان نزدیک او باعث می‌شود آن‌ها نخواهند دیگر این اشتباه را تکرار کنند و به همین خاطر به گرفتن حق طلاق از مرد فکر می‌کنند.

رسیدن به حقوق برابر

حق طلاق برای بسیاری از خانم‌ها هم ربطی به نگرانی آن‌ها از آینده ندارد. بلکه آن‌ها می‌خواهند حقوقی برابر با همسرشان داشته باشند. درواقع این زنان از اینکه نسبت به طرف مقابل در موضع پایین‌تر قرار بگیرند بسیار ناراحت هستند و سعی می‌کنند با گرفتن حقوق متقابل ازجمله حق طلاق این نابرابری را برطرف کنند.

اختلاف بر سر حق طلاق

خانم‌ها ممکن است به هر دلیلی از شما تقاضای حق طلاق داشته باشند. دراین‌بین آقایان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروهی از مردان هستند که مشکلی با این درخواست ندارند. آن‌ها باور دارند که اگر همسرشان تمایلی به زندگی با آن‌ها ندارد دلیلی برای نگه‌داشتن او در این شرایط وجود ندارد. اما بسیاری از آقایان هم با این درخواست مخالفت می‌کنند. این مخالفت معمولاً دو دلیل دارد:

نگه‌داشتن کنترل

بسیاری از آقایان احساس می‌کنند با دادن حق طلاق به زن کنترل زندگی از دست آن‌ها خارج می‌شود. آن‌ها تصور می‌کنند زنی که حق طلاق داشته باشد با هر شرایطی زندگی نخواهد کرد؛ و به‌محض اینکه مشکلی به وجود بیاید می‌خواهد زندگی را ترک کند. به همین خاطر سعی می‌کنند قدرت را در دست خود نگه دارند و از دادن چنین حقی به زن خودداری می‌کنند.

فکر کردن به جدایی

بعضی از آقایان وقتی می‌شنوند که زنی درخواست حق طلاق دارد تصور می‌کنند که او از همین حالا به فکر جدایی است. به همین خاطر معمولاً از چنین رابطه‌ای خارج می‌شوند و یا از خانم می‌خواهند که در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

 

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

 

اختلاف بر سر حق طلاق | حق طلاق را بدهیم یا خیر

اختلاف بر سر حق طلاق یکی از مسائلی است که بسیاری از اوقات در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مطرح می‌شود. زوجینی که در این مورد باهم اختلاف‌نظر دارند معمولاً از مشاور می‌خواهند که دراین‌باره نظر بدهد. به همین خاطر در این قسمت می‌خواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم که اختلاف بر سر حق طلاق را چطور برطرف کنیم؟

اینکه می‌خواهید چه تصمیمی راجع به این موضوع و ادامه رابطه بگیرید کاملاً به خودتان مربوط است. اما به این نکته توجه داشته باشید که حق طلاق نه می‌تواند به زنان امنیت بدهد و نه ندادن آن کنترل را در دست مرد نگه می‌دارد.

آنچه زندگی شما را موفق یا ناموفق می‌کند این است که شما تا چه حد باهم تناسب داشته باشید. چقدر برای زندگی مشترک تلاش کنید و مهارت‌های یک زندگی سالم و موفق را تا کجا جدی بگیرید. اگر شما به این مسائل توجه داشته باشید دادن حق طلاق به زن هرگز دلیلی برای جدایی او نمی‌شود. اما به میزانی که زندگی شما از این مسائل خالی باشد دیر یا زود همسرتان شما را رها می‌کند. درنتیجه بهتر است به‌جای سخت‌گیری راجع به دادن حق طلاق یا گرفتن حقوق برابر روی مهارت‌های زندگی موفق تأکید کنید.

اختلاف بر سر حق طلاق | تصمیم برای طلاق و اهمیت مشاوره

اختلاف بر سر حق طلاق شاید اولین باری باشد که شما و همسر آینده‌تان در مقابل هم قرار می‌گیرید. اما چطور باید این اختلاف را حل کرد. یکی از بهترین راهکارها برای تغییر شرایط این است که از مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید.برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

مشاورین می‌توانند راه‌های صحبت کردن بر سر اختلاف‌ها و همین‌طور روش‌های حل مسئله را به شما آموزش دهند. یادگرفتن این مهارت‌ها باعث می‌شود هم مشکل‌تان حل شود و هم در آینده اختلاف‌ها را به‌خوبی مدیریت کنید. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم شما بیشتر از اختلاف بر سر حق طلاق نیاز دارید تا راهکارهای زندگی موفق را یاد بگیرید. برای آموزش این راهکارها نیز به مشاوره پیش از ازدواج نیاز دارید. به همین خاطر است که روانشناسان معمولاً بر استفاده از این مشاوره‌ها تأکید می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چرا بعضی مردان با دادن حق طلاق مخالفت می‌کنند؟

بسیاری از مردان می‌خواهند از این طریق قدرت و کنترل خود را ثابت کنند. درواقع آن‌ها نگران این هستند که همسرشان با استفاده از این قدرت آن‌ها را ترک کند.

آیا دادن حق طلاق به زن اشتباه است؟

درست یا غلط بودن این کار تصمیمی است که خودتان باید با توجه به شرایط روحی طرف مقابل و وضعیت زندگی‌تان بگیرید. اما اگر به دنبال حفظ زندگی مشترک هستید به‌جای ندادن حق طلاق بر راهکارهای بهبود شرایط زندگی تمرکز کنید.



:: برچسب‌ها: اختلاف بر سر حق طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

 در حیطه زوج و خانواده به زن و شوهرهایی که در آستانه جدایی هستند ارائه می‌دهند. در جلسات مشاوره طلاق روانشناس تلاش می‌کند تا همچون آینه‌ای نقاط ضعف و قوت زندگی زوجین را به آن‌ها نشان دهد و کمک کند تا آن‌ها با مدیریت هیجانات خود به شیوه‌ای منطقی‌تر در مورد خاتمه بخشیدن به زندگی مشترک تصمیم بگیرند. کمک به تصمیم گیری، برنامه ریزی برای زندگی بعد از طلاق و چگونگی آماده کردن فرزندان برای طلاق از جمله خدماتی است که در این نوع مشاوره مطرح می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : زندگی بعد طلاق  

 منبع : مشاوره طلاق

مشاوره طلاق چیست؟

مشاوره طلاق نوعی از خدمات روانشناسی است که توسط متخصصان آموزش دیده در حوزه‌های زوج و خانواده ارائه می‌شود. برخلاف باور عمومی مشاوره طلاق نوعی روش اقناع سازی زوجین برای بازگشت بی چون و چرا به زندگی مشترک نیست بلکه روانشناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیش از هرچیز هیجانات منفی خود نظیر خشم را مدیریت کنید و با دید وسیع‌تری به نقاط قوت و ضعف زندگیتان نگاهی بیاندازید. در واقع یک مشاور حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا بتوانید هزینه‌های طلاق گرفتن و در مقابل برگشتن به زندگی مشترک را در دو کفه ترازو قرار دهید. او در نهایت به شما اجازه می‌دهد که خود انتخاب کنید کدام کفه سنگین‌تر است و رفتن در کدام مسیر می‌تواند برای هردوی شما هموارتر باشد.

بیشتر بخوانید : جلوگیری از طلاق  

 

خدمات ارائه شده در مشاوره طلاق

در مشاوره طلاق روانشناس در مورد موضوعات مختلفی با شما صحبت می‌کند و تلاش می‌نماید تا تمام مشکلاتی که در این راه ممکن است گریبان گیر شما شوند را در طول جلسات بررسی نماید. از جمله خدمات مرتبط با مشاوره طلاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مدیریت هیجانات منفی در زوجین

جدایی و طلاق یکی از فرایندهای دشوار در زندگی هر انسانی است. این رویداد برای اکثر افراد تجربه تلخ و ناخوشایندی است که می‌تواند هیجانات منفی متعددی را ایجاد نماید. از جمله این هیجانات می‌توان به خشم، نفرت، احساس غم شدید و در نهایت درگیری با چرخه سوگواری اشاره کرد. علاوه بر این هیجانات می‌توانند توانایی ذهنی هردوی زوجین را کاهش داده و کیفیت تصمیم گیری آن‌ها را مختل کنند.

اولین کاری که روانشناس در مشاوره طلاق انجام می‌دهد این است که به افراد کمک می‌کند تا بفهمند چگونه باید این هیجانات را در خود مدیریت کنند. تصمیم گیری برای طلاق تا زمانی که زن و مرد از نظر هیجانی بسیار آشفته هستند بهتر است به تعویق بیافتد چرا که در این شرایط ظرفیت‌های شناختی مغز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و فرایندهایی نظیر قضاوت و تصمیم گیری تا حد زیادی مختل می‌شوند. در این موقعیت زن و شوهر هر تصمیمی بگیرند در نهایت ممکن است به پشیمانی بیانجامد.

بیشتر بخوانید : فرزندان طلاق  

 

بررسی آینده بعد از طلاق

طلاق گرفتن تصمیم مهمی است که باید با دور اندیشی و تامل کافی اتفاق بیافتد. شما باید بتوانید از قبل شرایط زندگی بعد از جدایی را پیش بینی کنید و برای مشکلاتی که ممکن است شما را تهدید نمایند برنامه ریزی نمایید. برنامه ریزی در مورد نحوه گذراندن مخارج زندگی و مسائل مرتبط با حضانت فرزندان از جمله مواردی هستند که باید از قبل در مورد آن‌ها بیاندیشید.

آماده سازی فرزندان

در فرایند طلاق ممکن است فرزندان با آسیب‌های جدی مواجه شوند چرا که کودکان از نظر ذهنی دارای نوعی خودمحوری هستند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها خود را در مرکز دنیا ببینند و هر اتفاقی را به خود مربوط سازند. در بسیاری از موارد بچه‌ها خود را مسئول جدایی والدین می‌پندارند و همین امر احساس گناه و اضطراب شدیدی را در آن‌ها به وجود می‌آورد که این مسئله در جلسات مشاوره طلاق برای والدین شفاف سازی می‌شود.

همچنین اگر جدایی ناگهانی و بدون اطلاع فرزندان انجام شود شدت آسیب‌ها بیشتر خواهد بود. کودکان در این شرایط احساس می‌کنند از جانب یکی از والدین طرد یا رها شده‌اند و این مسئله تا حد زیادی به سبک دلبستگی آن‌ها آسیب می‌زند. در نهایت جدا شدن ناگهانی کودک از یکی از والدین می‌تواند به احساس خشم، ترس، اضطراب یا غم بسیار شدید منجر شود. برای جلوگیری از همه این آسیب‌ها در مشاوره طلاق یاد می‌گیرید که چگونه در مورد مشکلات خود با کودک صحبت کنید و او را برای فرایند طلاق آماده سازید.

 

انواع روش‌های دریافت مشاوره طلاق

مشاوره طلاق امروزه در اکثر مراکز مشاوره روانشناسی به صورت حضوری و غیر حضوری ارائه می‌شود. در جلسات مشاوره حضوری شما و همسرتان می‌توانید به طور هم زمان با هم در اتاق مشاور حاضر شده و از خدمات زوج درمانی برای حل و فصل مشکلات موجود کمک بگیرید. با این حال اگر مراکز روانشناسی معتبر و قابل اطمینان در نزدیکی شما حضور ندارند یا حس می‌کنید برای مراجعه حضوری آمادگی ندارید می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : مشاوره خارج از کشور 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره طلاق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012  تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا طلاق مسئله‌ای قابل پیش بینی است؟

طلاق پدیده‌ای چند عاملی است و عوامل بسیار مختلفی در وقوع آن تاثیر دارند. در نتیجه به طور دقیق هرگز نمی‌توان پیش بینی کرد که زندگی یک زوج لزوما به طلاق و جدایی منجر می‌شود اما فاکتورهای خاصی وجود دارد که می‌تواند آسیب پذیری زندگی مشترک را در این زمینه بالا برده و احتمال بروز جدایی را تقویت کنند. از جمله این عوامل می‌توان به رفتارهایی نظیر سرزنشگری، اجتناب از گفت‌وگو، فقدان همدلی، عدم مسئولیت پذیری و زیر پا گذاشتن احترام بین فردی اشاره کرد.



:: برچسب‌ها: مشاوره طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

چطور دوست پسر پیدا کنیم ؟ این سوالی است که ذهن دختران را از اوایل جوانی درگیر می‌کند. به عبارت بهتر می‌توان این سوال را این گونه نیز مطرح کرد که یک دختر چگونه می‌تواند پسر مناسبی را جهت برقراری رابطه عاطفی و در نهایت ازدواج انتخاب کند. از اولین و مهم‌ترین مهارت ‌هایی که یک دختر برای پیدا کردن دوست پسر باید به آن توجه داشته باشد، این است که فرق دوستی‌های بی هدف را از دوستی‌های هدفمندی که به ازدواج منتهی می‌شود، تشخیص دهد تا از بروز مشکلات عاطفی نیز جلوگیری شود و پس از شکل گیری رابطه نیز سعی کند طرف مقابل را همانگونه که هست بشناسد. اگر می‌خواهید بدانید که چطور دوست پسر پیدا کنید تا به آنچه که نیاز دارید برسید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید و در صورت هر گونه سوال مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت نمایید.

 

منبع : چطور دوست پسر پیدا کنیم

چطور دوست پسر پیدا کنیم ؟

اولین نکته‌ای که پیرامون موضوع ” چطور دوست پسر پیدا کنیم ” وجود دارد، این است که در این مقاله صرفا کلمه دوست پسر، رابطه‌های دوستی بی‌هدف و بی‌معنا نیست و منظورمان رابطه‌های سالمی است که به منظور آشنایی جهت ازدواج شکل می‌گیرد. بنابراین توضیحاتی که در ادامه آمده اشاره بر راهی برای انتخاب مناسب همسر و شریک زندگی است. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

پیدا کردن دوست پسر و وارد شدن در یک رابطه عاطفی

یکی از موضوعاتی که در شروع رابطه عاطفی و تصمیم برای ازدواج مطرح می‌شود، سن است. اینکه یک فرد چه زمانی و در چه سنی می‌تواند تصمیم بگیرد که با یک کسی آشنا شده و وارد رابطه عاطفی شود، بستگی به بلوغ فکری و جسمی او دارد.

نکته: برای شروع یک رابطه عاطفی و پیدا کردن دوست پسر هیچ سنی تعریف نشده، پس زمانی که فرد آمادگی شکل‌گیری یک رابطه را داشته باشد، می‌تواند با فرد مورد نظر خود آشنا شود و طی یک رابطه سالم ازدواج کند.

متاسفانه تنها چیزی که برخی از دختران به آن فکر نمی‌کنند، داشتن آمادگی برای شروع یک رابطه است و فقط به خاطر اینکه از مسابقه‌ای که دیگر دختران بخاطر داشتن دوست پسر راه انداخته اند، جا نمانند، به دنبال دوست پسر هستند.

نکته‌ای که این دسته از دختران از آن غافل هستند، این است که داشتن دوست پسر یک امتیاز محسوب نمی‌شود و نوعی تفریح و یا سرگرمی نیست، چراکه اگر رابطه‌ای بی هدف آغاز شود، ممکن است به دلیل ایجاد وابستگی مشکل عاطفی به وجود بیاید. این وابستگی می‌تواند از طرف پسر ایجاد شده و آسیب بزند.

دوری از رابطه های یک طرفه با هدف سوء استفاده

دختران در سنین پایین بسیار احساسی هستند و حتی اگر یک رابطه هدف خاصی را نیز دنبال نکند، احتمالا به طرف مقابل وابسته می‌شوند. وابستگی در رابطه‌های بی هدف تازه اول ماجراست، چراکه احتمال دارد دوست پسرتان از شما به هر طریقی سوءاستفاده کرده و در نهایت ترک کردن و تحمل شکست عاطفی دشوار خواهد شد.

بنابراین دوست پسر داشتن چندان هم راحت نیست، ولی بدین معنی هم نیست که تمامی رابطه‌ها بدین شکل به پایان می‌رسد. شما باید به دنبال کسی باشید که عاشقانه شما را دوست داشته باشد و پس از شناخت یکدیگر بتوانید اهداف مشترکی برای زندگی‌تان داشته باشید و پایان رابطه هر چه هم که شد توانایی پذیرش آن را داشته باشید.

راه حل پیدا کردن فرد مورد اعتماد

شما در درجه اول برای پیدا کردن یک دوست پسر باید به خودتان توجه داشته باشید تا خود را از بروز هرگونه آسیبی حفظ کنید. اگر آمادگی شروع یک رابطه را دارید و فرد مورد نظر را پیدا کرده‌اید، وارد یک رابطه سالم و کنترل شده که قصد هر دوی شما ازدواج باشد، بشوید و در نهایت نیز اگر شناخت کاملی بهم داشتید، تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کنید.

لازم است بدانید که برای پیدا کردن دوست پسر نیز نباید منفعل باشید و منتظر بمانید تا فرد مورد نظر به سراغ شما بیاید. اولین قدم می‌تواند حضور در اجتماع و دیده شدن باشد.

برای ارتباط گرفتن با افراد مختلف، اجتماعی بودن بسیار مهم است. اگر در این مورد مشکل دارید، بیشتر مطالعه کنید و یا از یک مشاور کمک بگیرید.

دوست پسر خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اما چه پسری در واقع دوست پسر خوبی است و می‌توان برای زندگی با او برنامه ریزی کرد. دوست پسر خوب می‌تواند از نگاه هر دختری معانی و تعاریف متفاوتی داشته باشد.

برای شما به عنوان یک دختر، دوست پسری خوب است که ویژگی‌های مورد نظرتان را داشته باشد. هر فردی از شخصی که در زندگی اوست انتظارهایی دارد و برای او ملاک‌هایی تعریف کرده است. بنابراین باید این سوال را از خود بپرسید که می‌خواهید دوست پسرتان چه ویژگی‌های رفتاری، شخصیتی، ظاهری و یا خانوادگی داشته باشد. پاسخ شما، در واقع معیارهای یک دوست پسر خوب را مشخص می‌کند.

سعی کنید پیرامون لیستی که تهیه می‌کنید نیز از اطرافیان و یا مشاور نیز نظر بخواهید تا بتوانید برای خواستگارهای خود این لیست را اجرا کنید.

چطور دوست پسر پیدا کنیم | ارتقاء سبک زندگی

اگر ایده آل شما پیدا کردن دوست پسری باشد که تمامی معیارهای لازم را دارد، بنابراین بهتر است شما نیز در خودتان تغییراتی را ایجاد کنید. می‌توانید روی جذابیت‌های ظاهری خود و یا اعتماد بنفس‌تان کار کنید.

یا برای خود سبک زندگی‌تان را تعریف کنید و سعی کنید با دنبال کردن اهداف خاصی همچون تحصیلات و یا کار زندگی کنید. دختران مستقل معمولا در این مواقع اعتماد به نفس کافی خواهند داشت و پسران بیشتری مجذوب آن‌ها می‌شوند.

برقراری ارتباط

اگر در مسیر زندگی کسی را مطابق ایده آل‌های خود پیدا کردید، می‌توانید از طریقی به او نزدیک شوید. اشتباه نکنید و به هیچ عنوان در اولین ارتباط ابراز احساسات و علاقه نکنید، چراکه حتی پس از شکل گیری رابطه نیز به مشکل می‌خورید.

پس سعی کنید در نظر فرد مورد نظر دیده شوید و توجه او را به خود جلب نمایید و یا یک گفتگوی ساده را با او شروع کنید.

چگونه به یک پسر نزدیک شوم؟

مثلا اگر در محیط دانشگاه از پسری خوش‌تان آمده، سعی کنید با سوالات درسی شروع کنید و از او کمک بخواهید اما نه به طور مداوم و هر روز. اینکار به مرور باعث ایجاد یک رابطه دوستانه خواهد شد که اگر طرف مقابل نیز تمایلی به شروع رابطه عاطفی با شما داشته باشد، رابطه شکل خواهد گرفت.

دوست پسر مجازی

شکل‌گیری رابطه‌ها به واسطه فضای مجازی نوع دیگری از دوستی‌ها را به وجود آورده که ریسک بالاتری دارد. نمی‌توان گفت تمامی رابطه‌ های شکل گرفته از طریق فضای مجازی به شکست منتهی شده است، اما درصد بالایی از پیشنهادهای دوستی در شبکه‌های مجازی با اهداف دیگری همچون سوء استفاده عاطفی، مالی، جنسی و … می‌باشد.

آشنایی به واسطه فضای مجازی تنها می‌تواند یک شروع باشد و اگر نسبت به فرد مقابل خوشبین هستید، بایستی با رعایت احتیاط و بررسی جوانب به صورت حضوری پیش بروید.

چت کردن و یا تماس نمی‌تواند شما را به فرد ایده آلی که در نظر دارید، برساند و او را آن گونه که هست نمی توانید بشناسید. چراکه شما ممکن است با شنیدن حرف‌های طرف مقابل یک تصویر رویایی و به دور از واقعیت بسازید که پس از رویارویی با حقیقت به مشکل بر بخورید.

هدف نهایی از ارتباط با دوست ‌پسر

اگر قصد دارید پس از یک رابطه هدف مند با دوست پسر خود ازدواج کنید، بایستی از اول شروع رابطه محکم شروع کنید. بدین معنی که معیارها و خط قرمزهای خود را مشخص کنید و هدف از برقراری رابطه خود را نیز بگویید و تعیین کنید که هدف‌تان ازدواج است.

با پسری که از روزهای اول می‌گوید که شرایط ازدواج ندارد و یا از شما خواسته‌های جنسی دارد، وارد رابطه عاطفی نشوید. چراکه پسری که از اول قصد ازدواج ندارد، بعدا هم نخواهد داشت، پس بهتر است خودتان را گول نزنید.

پس از شکل‌گیری یک رابطه هدفمند، بایستی تمامی تلاش خود را در شناخت فرد مقابل بکنید. رابطه عاطفی هدفمند، اختلاف‌ها را برطرف می‌کند و دعواها را کوچک نشان می‌دهد. می‌توانید برای یادگیری مهارت‌های لازم برای پایدار کردن یک رابطه با مشاوران مرکز ذهن نو تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیدا کردن فرد مناسب برای شروع یک رابطه عاطفی و ازدواج می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: چطور دوست پسر پیدا کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فوبی آینه چیست و چه مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند؟ فوبی آینه یا همان اسپکتروفوبیا نوعی ترس افراطی بسیار نادر است که باعث می‌شود افراد هنگام نگاه کردن به تصویر خود در آینه دچار اضطراب یا وحشت زدگی شوند. با توجه به این که ما در طول روز بارها در آینه نگاه می‌کنیم یا به فضاهایی می‌رویم که در آن‌ها از آینه استفاده شده است، دچار بودن به اسپکتروفوبیا می‌تواند تا حد بسیاری مشکل ساز شود و فرد مبتلا به این بیماری را با چالش‌های بسیاری مواجه سازد. ما در ادامه این مقاله در مورد فوبی آینه، علل، علائم و روش‌های درمان آن به توضیحات بیشتری پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

منبع : فوبی آینه

فوبی آینه چیست؟

فوبی آینه نوعی ترس افراطی و غیرمعمول از آینه یا هر چیزی است که می‌تواند تصاویر را در خود منعکس سازد. این مشکل در طبقه بندی مشکلات روانی به عنوان یک فوبیای خاص در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد. در بسیاری از موارد افراد مبتلا به فوبی آینه یا همان اسپکتروفوبیا دچار ترس بسیار شدید نسبت به ارواح و اشباح نیز هستند.

این مسئله اغلب از این باور خرافی ناشی می‌شود که می‌توان از آینه‌ها برای تماس با مردگان و ارواح استفاده کرد. برخی از افراد که تنها از آینه می‌ترسند معمولا باورهای خرافی دیگری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بروز بدشانسی در صورت شکسته شدن آینه اشاره کرد. این عقاید باعث می‌شود که مبتلایان به اسپکتروفوبیا با هربار نگاه کردن به آینه در مورد شکست آن نگران باشند و انتظار بروز رخداد بسیار بدی را در ذهن داشته باشند. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

علائم دچار بودن به فوبی آینه

افراد مبتلا به اسپکتروفوبیا همیشه و در هر موقعیتی هنگام رو به رو شدن با آینه یا هر چیزی که می‌تواند اجسام را منعکس کند دچار ترس و اضطراب چشمگیر می‌شوند. این ترس اغلب در قالب علائم جسمانی خود را نشان می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به لرزش دست، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع و افزایش تعریق اشاره کرد. از همین رو آن‌ها دائما تلاش می‌کنند از اجسام آینه‌ای اجتناب کنند.

برای مثال ممکن است روی تمام آینه‌ها و شیشه‌ها را بپوشانند و هم چنین از رفتن به مکان‌هایی که دارای آینه است خودداری کنند. این مسئله باعث می‌شود که اختلالات واضحی در عملکرد روزمره زندگی آن‌ها ایجاد شود چراکه آینه، شیشه و اجسامی که بازتاب ایجاد می‌کنند بسیار کاربردی بوده و در اکثر مکان‌ها دیده می‌شوند در نتیجه فرد برای دوری از آن‌ها باید محدودیت‌های وسیعی در زندگی خود ایجاد کند.

 

علل دچار شدن به فوبی آینه

عوامل متعددی می‌تواند در بروز فوبی آینه تاثیرگذار باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- داشتن باورهای خرافی در مورد آینه

همان طور که در تعریف فوبی آینه گفته شد باورهای خرافی تا حد زیادی می‌توانند در پیدایش این مشکل دخیل باشند. افرادی که فکر می‌کنند اشباح و ارواح مردگان از طریق آینه قادرند با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. هم چنین داشتن باورهایی مبتنی بر اینکه اگر آینه آسیب ببیند حتما فاجعه‌ای رخ خواهد داد نیز سهم بسزای در بروز این مشکل دارند.

2- داشتن اعتماد به نفس ضعیف

بسیاری از افرادی که از نگاه کردن به خود در آینه می‌ترسند در حقیقت یک ترس و اضطراب عمیق‌تری در وجود خود دارند که آن هم رو به رو شدن با خویشتن است. در واقع آن ها به دلیل اعتماد به نفس پایین توانایی مواجه شدن با خود را ندارند و نمی‌خواهند هیچ گونه عیب و نقصی را در آن مشاهده کنند. همین امر باعث می‌شود که از آینه و هرچیزی که تصویری از آن‌ها به نمایش می‌گذارد بهراسند.

3- تجربه رویدادهای آسیب زا در گذشته

در اکثر موارد انواع فوبیای خاص با تجربه رویدادهای آسیب زا در کودکی رابطه دارند. در واقع هرگونه اتفاق ناخوشایندی که با دیدن آینه همراه شود می‌تواند به نوعی ما را شرطی کرده و باعث شود که با دیدن آن هیجانات بسیار ناخوشایندی را به طور اتوماتیک تجربه نماییم.

 

درمان فوبی آینه

مطالعات نشان می‌دهد درمان شناختی رفتاری با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر مواجه سازی تدریجی و حساسیت زدایی منظم یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای بهبود علائم انواع فوبیا محسوب می‌شود. در این روش درمانگر تلاش می‌کند تا به کمک مراجع، سلسله مراتبی از موقعیت‌های استرس آور تهیه کرده و برنامه‌ای برای مواجه سازی با آن‌ها ترتیب دهد. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان فوبی کلیک کنید.

در هنگام مواجهه، متخصص به شما کمک می‌کند که روش‌های آرام سازی خود را از طریق شیوه‌هایی نظیر ریلکسیشن یاد بگیرید و در نتیجه احساس آرامش و امنیت را به تدریج جایگزین ترس و اضطراب نمایید. اگر میزان ترس آنقدر شدید باشد که فرد هیچگونه آمادگی برای درمان روان شناختی از خود نشان ندهد ممکن است درمانگر فرد را به یک روان پزشک ارجاع دهد تا به کمک داروهای ضد اضطراب بتواند آمادگی خود را بازیابد. برای اشنایی با جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا مصرف قرص برای درمان فوبیا لازم است؟

خیر، در اکثر موارد انواع فوبیا به درمان‌های روان شناختی و غیر دارویی پاسخ می‌دهند. در نتیجه دارو درمانی در اولویت قرار ندارند. زمانی که سطح اضطراب بیمار بیش از حد باشد یا اینکه مشکلات روان پزشکی دیگری نیز وجود داشته باشد ممکن است درمانگر استفاده از دارو را نیز در دستور کار قرار دهد.



:: برچسب‌ها: فوبی آینه ,
:: بازدید از این مطلب : 612
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشاوره کودک تلفنی یکی از خدمات جدیدی است که در برخی مراکز مشاوره روانشناسی در اختیار والدین قرار می‌گیرد. در این نوع از مشاوره شما می‌توانید از هر جای کشور با بهترین متخصصان تماس گرفته و از آن‌ها در مورد مشکلات تربیتی و رفتاری فرزندتان کمک بگیرید. البته بیش از هر چیز لازم است که معتبر بودن مراکز مشاوره تلفنی را مدنظر قرار داده و برای انتخاب آن‌ها دقت لازم را به خرج دهید. ما در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد مشاوره کودک تلفنی، ملاک‌ها، مزایا و محدودیت‌های آن اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 منبع : مشاوره کودک تلفنی

مشاوره کودک چیست؟

مشاوره کودک نوعی خدمات رواندرمانی است که توسط روانشناسان ارائه می‌شود. در این نوع از مشاوره درمانگر تلاش می‌کند تا به تعاملات میان والدین و فرزندان توجه کرده و به الگوهای رفتاری غلط خاتمه بخشد. همچنین جلسات مشاوره برای درمان مشکلات دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس‌ها، افسردگی دوران کودکی، مشکلات مرتبط با مدرسه، اختلال یادگیری و کاهش نمرات تحصیلی نیز می‌توانند به شما و فرزندتان کمک کنند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که مشاوره کودک تنها به زمانی که کودک یا نوجوان دچار مشکل شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مسائلی نظیر بهبود مهارت‌های زندگی و ارتباطی فرزندتان نیز می‌توانید از خدمات آن استفاده نمایید.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : تربیت کودک [/box]

 

اهمیت و لزوم مراجعه به مشاوره کودک

با توجه به اینکه دوران کودکی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مراحل از رشد انسان است بسیار اهمیت دارد که والدین وضعیت ذهنی فرزند خود را در این دوران مورد توجه قرار داده و برای ارتقای هرچه بیشتر سلامت روان او بکوشند. در بسیاری از موارد وقتی مشکلات در دوران کودکی مورد درمان قرار بگیرند به راحتی بهبود می‌یابند اما در صورت بی‌توجهی ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیر و پایداری را در زندگی فرد ایجاد کنند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که در کنار سلامت جسم به مسائلی نظیر روحیه و توانمندی‌های ذهنی فرزندتان نیز توجه کنید و در صورت لزوم به موقع از یک مشاور کودک کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود که کودک در آینده فرد توانمندتری باشد و معضلات و آسیب‌های کمتری را تجربه نماید.

بیشتر بخوانید : آموزش پدر و مادر

 

مشاوره کودک تلفنی

با توجه به در دسترس نبودن مراکز معتبر در همه جای کشور و تراکم بیش از حد آن‌ها در مناطقی نظیر پایتخت یا شهرهای بزرگ، بسیاری از افراد امکان مراجعه حضوری به این مراکز را ندارند. علاوه بر این مسائلی نظیر شیوع ویروس کرونا باعث شده است که افراد تمایل کمتری به دریافت مشاوره حضوری داشته باشند و خدمات مشاوره تلفنی یا آنلاین کودک را ترجیح دهند. با توجه به اینکه مشکلات مرتبط با کودکان و نوجوانان یکی از مسائل عمده در مشاوره روانشناسی است؛ امروزه بسیاری از مراکز مشاوره اقدام به ارائه خدمات تلفنی در این زمینه کرده‌اند که این امر کار را برای بسیاری از والدین آسان کرده است.

 

مزایا و محدودیت‌های مشاوره کودک تلفنی

از جمله محدودیت‌های مشاوره تلفنی کودک این است که در مورد بچه‌های کوچک‌تر که هنوز به توانایی کلامی بالایی دست نیافته‌اند و امکان برگزاری جلسات فردی وجود ندارد ممکن نیست. همچنین استفاده از روش‌هایی نظیر بازی درمانی به کمک درمانگر نیز از طریق تلفن امکان پذیر نمی‌باشد. در عین حال این محدودیت تنها مربوط به کودکان خردسال است و سایر کودکان بزرگ‌تر، نوجوانان و والدین آن‌ها همگی می‌توانند با استفاده از جلسات مشاوره تلفنی از مزایای آن بهره مند شوند.

از جمله مزیت‌های این روش این است که افراد از هرجای کشور می‌توانند با بهترین متخصصان تماس گرفته و در مورد مشکلات خود و فرزندشان از آن‌ها مشورت بگیرند. علاوه بر این ممکن است فرزندان در سنین نوجوانی نسبت به مراجعه نزد روانشناس مقاومت داشته باشند و تمایلی به جلسات مشاوره حضوری نشان ندهند. مشاوره تلفنی به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر با این مسئله کنار بیایند و آزادانه تر مسائل و مشکلات خود را با درمانگر در میان بگذارند.

 

ملاک‌های مهم برای کمک گرفتن از مشاوره تلفنی کودک

دوران کودکی و نوجوانی دوران بسیار مهمی از زندگی است در نتیجه شما نباید از افراد غیر متخصص برای حل مشکلات یا ارتقای توانمندی‌های فرزندتان کمک بگیرید. این کار ممکن است علاوه بر نداشتن فایده؛ آسیب‌هایی را نیز در پی داشته باشد. در نتیجه قبل از هرچیز ملاک‌های درستی را در ذهن خود تصویر نمایید و به کمک آن‌ها از افراد کارآمد و متخصص کمک بگیرید.

برای اینکه از انتخاب خود مطمئن شوید پیش از هر چیز لازم است با مراکز مشاوره‌ای تماس بگیرید که رسماً از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی مجوز رسمی برای فعالیت دارند. همچنین متخصصینی که در زمینه کودک مشاوره می‌دهند باید از حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و یا روانشناسی کودکان استثنایی برخوردار باشند. البته شما در مورد مسائلی نظیر برنامه ریزی تحصیلی می‌توانید از افراد تحصیل کرده در گرایش مشاوره نیز کمک بگیرید. علاوه بر مسائل ذکر شده بهتر است سوابق آموزشی و تجربی مشاوران را نیز بررسی نمایید تا بتوانید به بهترین گزینه دست یابید. 

 

مسائلی که می‌توانید در جلسات مشاوره کودک تلفنی مطرح کنید

جلسات مشاوره کودک تلفنی بر مسائل مختلف دوران کودکی و نوجوانی تمرکز دارند و می‌توانند موضوعات گسترده‌ای را در بر بگیرند. از جمله مسائلی که می‌توانید در این جلسات مطرح کنید باید به موارد زیر اشاره کرد.

– ناتوانی در کنترل خشم و وجود پرخاشگری زیاد در کودک یا نوجوان

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط و تمایل او به انزوا

– وجود ترس‌های مفرط و غیر منطقی در کودک

– روبه‌رو شدن با مشکلات تحصیلی و رفتارهای مخرب در مدرسه

– داشتن مشکلات ارتباطی با فرزند از مباحث مهم در جلسه مشاوره کودک تلفنی

– وجود اختلالاتی نظیر نقص توجه-بیش فعالی در کودک و سایر اختلالات دوران کودکی

بیشتر بخوانید : کودک استثنایی

 

برای دریافت مشاوره از برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کافی است با 02166419012 حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

پسر 5 ساله من بعد از تولد خواهرش به شدت پرخاشگر شده و دائما رفتارهای بچگانه تری را از خود نشان می‌دهد. از ما انتظار دارد مثل نوزاد از او مراقبت کنیم. چطور می‌توانم این رفتارهایش را مدیریت کنم؟

این مسئله امری طبیعی در بین فرزندان اول است که پس از تولد فرزند دوم احساس می‌کنند مورد بی‌توجهی قرارگرفته‌اند. همین امر باعث می‌شود که آن‌ها احساس اضطراب کنند اما ممکن است این اضطراب را به شکل‌های دیگری نظیر پرخاشگری نشان دهند. از همین رو لازم است که با یک روانشناس کودک در تماس باشید تا بتوانید علت رفتارهای کودک خود را بهتر بشناسید و واکنش‌های مناسب در برابر این رفتارها را نیز فرا بگیرید.

 

 

 

 منبع : مشاوره کودک تلفنی

 

 



:: برچسب‌ها: مشاوره کودک تلفنی ,
:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اضطراب اجتماعی کودکان در واقع از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی است که در دوره کودکی رخ می‌دهد. این اختلال تا حد زیادی به خانواده کودک نیز مرتبط است. کودکانی که دارای اضطراب اجتماعی هستند، وقتی در موقعیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، خجالتی هستند. البته لازم بدانید که کودکانی که دارای اضطراب اجتماعی هستند، نه تنها از بودن در جمع‌های مختلف خجالت می‌کشند، بلکه دچار استرس و اضطراب شدیدی نیز می‌شوند. اگر اضطراب اجتماعی کودک توسط پدر و مادر شناسایی شود، می‌تواند با راهکارهایی کنترل گردد. در ادامه علل و راه‌های جلوگیری از پیشروی اضطراب اجتماعی کودکان پرداخته‌ایم. برای شروع درمان مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : اضطراب اجتماعی کودکان را چطور تشخیص دهیم؟

اضطراب اجتماعی کودکان

اضطراب اجتماعی در کودکان با کم‌رویی و خجالتی بودن که اکثر کودکان دارند، متفاوت است. اضطراب اجتماعی در واقع می‌توان گفت نوعی ترس و یا یک فوبیای شدید است؛ که کودک از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی ترس و واهمه دارد، چراکه دچار استرس و اضطراب می‌شود.

اگر این اختلال شناسایی و درمان نشود، ممکن است، مزمن شده و تا بزرگسالی این کودکان را درگیر کند. اضطراب اجتماعی بیشتر در موقعیت‌هایی نشان داده می‌شود که کودک احساس کند در آن موقعیت زیر نظر قرار می‌گیرد؛ مثلا وقتی می‌خواهد در کلاس درس، سوالی را جواب دهد و یا درسی را ارائه کند. یا سازی را در حضور افراد مختلف بنوازد.

لازم بدانید بسیاری از کودکان که ترس از مدرسه دارند، دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند که باعث می‌شود آن‌ها از قرار گرفتن در جمع دوستان و معلمان در مدرسه هراس داشته باشند. برای تشخیص سایر انواع استرس در کودکان کلیک کنید.

علائم اضطراب اجتماعی کودکان

اضطراب اجتماعی در کودکان دارای علائم و نشانه‌هایی است که در سنین مختلف به صورت متفاوت بروز می‌یابد. در ادامه به نشانه‌های اضطراب اجتماعی در سنین مختلف پیش دبستانی، مدرسه و نوجوانی اشاره کرده‌ایم. 

سنین پیش از دبستان

علائم و نشانه‌های اضطراب اجتماعی کودکانی که در سنین پیش از دبستان قرار دارند، به شرح زیر است :

  • تمایلی به رویارویی با اشخاص جدید ندارند و به عبارتی از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی می‌ترسند.
  • این دسته از کودکان پس از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی، سریع با هر اتفاقی گریه می‌کنند.
  • همواره به والدین خود وابسته‌اند و از کنار آن‌ها تکان نمی‌خورند.
  • صحبت کردن برای این دسته از بچه‌ها در جمع‌های مختلف سخت است. 
  • خجالتی بوده و گوشه گیرند.
  • اغلب در دوست‌یابی مشکل دارند و نمی‌توانند به گروه‌های مختلف بپیوندند.

 کودکان مدرسه‌ ای

علائم و نشانه های اضطراب اجتماعی کودکانی مدرسه‌ای، به شرح زیر است:

  • در مدرسه دوستان محدودی دارند.
  • سعی می‌کنند مرکز توجه نباشند. مثلا تلفن جواب نمی‌دهند و یا در کلاس درس حتی اگر از معلم خود سوال داشته باشند، سعی می‌کنند نپرسند.
  • در موقعیت‌های اجتماعی در نتیجه اضطراب و استرسی که به وجود می‌آید، نشانه‌های فیزیکی شامل سرگیجه، دل درد، تهوع و لرزش و … دارند.
  • از صحبت کردن با کودکان و دیگر بزرگسالان هراس دارند.
  • در مدرسه در انجام فعالیت‎‌های مختلف شامل ورزش، گروه سرود، کارهای گروهی و .. شرکت نمی‌کنند.
  • از رفتن به مهمانی گریزان هستند.
  • در موقعیت‌های اجتماعی بسیار خجالتی بوده و دائما دارای اضطراب هستند.

نوجوانان

علائم و نشانه های اضطراب اجتماعی نوجوانان، به شرح موارد زیر است:

  • نوجوانانی که دارای اضطراب اجتماعی هستند، معمولا ساکت، منزوی و منفعل هستند.
  • برای انجام کارهای خود نیز که نیازمند قرار گرفتن در جمع‌های اجتماعی است، تردید دارند.
  • همواره می‌ترسند که در جمع‌های مختلف تحقیر شوند.
  • در موقعیت های اجتماعی بسیار سر به زیر و دست به سینه می‌باشند.
  • معمولا از صحبت کردن با تلفن فرار می‌کنند.
  • دارای برخی عادت‌های عصبی مثل تکان دادن مداوم دست و یا پا هستند.
  • در درس های‌شان عملکرد ضعیفی دارند و معمولا برای انجام کاری داوطلب نمی‌شوند.
  • در جمع‌ها همواره با صدای آرام و لرزان صحبت می‌کنند.

علل ایجاد اضطراب اجتماعی کودک

به طور کلی اختلال اضطرابی باعث می‌شود کودکان در تمامی مراحل زندگی خود با مشکل مواجه شوند و از فعالیت‌های روزانه خود عقب بمانند. از مهم‌ترین موضوعاتی که مطرح است این است که این دسته از کودکان در مدرسه دارای عملکرد ضعیفی هستند و نمی‌توانند دوست پیدا کنند که احتمال ترک تحصیل نیز در این دسته از کودکان بیشتر است.

بنابراین اطلاع از علل ایجاد اضطراب اجتماعی کودک و درمان آن بسیار حائز اهمیت است. اضطراب اجتماعی کودکان می‌تواند ناشی از دلایل ژنتیکی، اجتماعی مغزی و یا محیطی باشد. در برخی موارد نیز چندین عامل باعث بروز اضطراب اجتماعی می‌گردد.

در ادامه به مهم‌ترین دلایل بروز اضطراب اجتماعی در کودکان اشاره کرده‌ایم:

دلایل ژنتیکی

طبق آخرین اطلاعاتی که روانشناسان و متخصصین بدست آورده‌اند، در کودکانی که والدین آن‌ها دارای اختلال اضطرابی هستند، احتمال بروز این اختلال بیشتر است. بنابراین بروز اضطراب اجتماعی تا حد زیادی دلایل ژنتیکی دارد.

الگوبرداری از والدین

اختلال اضطراب اجتماعی علاوه بر اینکه از طریق والدین به کودکان به ارث می‌رسد، اگر والدین به این اختلال مبتلا باشند، فرزندان از آن‌ها الگو برداری می‌کنند.

این بدین معنی می‌باشند که اگر والدینی گوشه گیر و خجالتی باشند و تمایلی به شرکت در جمع‌ها نداشته باشند و از موقعیت‌های اجتماعی نیز دوری کنند، به احتمال زیاد فرزندان نیز این گونه خواهند بود.

روش‌های تربیتی

از دیگر عامل‌های ایجاد اضطراب اجتماعی در کودکان روش‌های تربیتی است که والدین برای تربیت کودکان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر والدین برای تربیت کودک خود بسیار سخت گیرانه عمل کنند و بر روی رفتارهای او بسیار کنترل داشته باشند و او را مکرر مورد انتقاد و سرزنش قرار دهند، در نهایت کودک اعتماد به نفس کمی خواهد داشت.

کودکانی که بیش از حد نیز به پدر و مادر خود وابسته هستند، در نهایت دچار اضطراب اجتماعی خواهند شد.

راهکارهایی برای کاهش اضطراب اجتماعی کودکان

برای مقابله با اضطراب اجتماعی کودکان برخی راهکارها وجود دارد که در ادامه سعی کردیم این راهکارها را ارائه کنیم.

قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی

زمان‌هایی که در خانه هستید و کودک‌تان در آرامش است، سعی کنید با او در مورد حضور در موقعیت‌های اجتماعی صحبت کنید و به عبارتی او را آماده کنید.

می‌توانید برای اینکار در خانه تمرین کنید و برای کودک خود نقش بازی کنید. به او برقراری ارتباط چشمی و لبخند زدن در موقعیت‌های اجتماعی را بیاموزید تا در برابر سوالات دیگران مودبانه پاسخ دهد. برای آشنایی با فرایند اجتماعی شدن کودک کلیک کنید.

کار کردن بر روی افکار کودک

سعی کنید هر روز با کودک خود صحبت کنید و افکار او را در مورد نگرانی‌هایی که دارد تغییر دهید. برای اینکار باید از فکر و نظر کودک خود پیرامون موضوعات مختلف مطلع شوید و سپس او را به چالش بکشید که “نه اینطور که تو فکر می‌کنی نخواهد شد” تا به مرور نسبت به خودش احساس خوبی پیدا کند.

آزمایش رفتاری

برخی از کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی از سوال پرسیدن در کلاس درس می‌ترسند. می‌توانید به کودک خود بگویید که برای اینکه خلاف آنچه که در ذهنش می‌گذرد ثابت شود، یکبار در جلسه درس سوال خود را بپرسد و ببیند که چقدر پیش بینی او در مورد واکنش بقیه درست است.

به او نگویید خجالتی!

از سرزنش کودکانی که دارای اختلال اضطرابی هستند، بپرهیزید و سعی نکنید به او بگویید خجالتی. یعنی اگر کم رویی و استرسی نیز در وجود کودک شما هست، با اطلاع از دل نگرانی‌هایش آن‌ها را از بین ببرید.

یعنی، زمانی که در یک جمعی هستید، از کودک شما سوالی می‌شود، برای ایجاد انگیزه و کاهش اضطراب در او، کودک‌تان را تشویق کنید تا به سوال پاسخ دهد و سریعا از کلمه خجالتی استفاده نکنید.

به او توجه کنید

کودکانی که دارای اضطراب اجتماعی هستند، معمولا در پیدا کردن دوست نیز با مشکل مواجه‌اند. سعی کنید شرایطی را فراهم کنید که کود‌تان بتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کند.

نیازی نیست همواره به کودک خود گوشزد کنید که غریبه‌ها ترسناک هستند، این موضوع اضطراب اجتماعی آن‌ها را در تمامی جمع ها تشدید می‌کند. 

همانطور که اشاره کردیم، گاها ریشه اضطراب اجتماعی کودکان، الگوبرداری از والدین‌شان است. اگر در جمع‌ها و موقعیت‌های اجتماعی مختلف بسیار گرم و بدون استرس ظاهر شوید، مطمئنا بر روی کودک شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.

درمان اضطراب اجتماعی کودکان

اضطراب اجتماعی کودکان، معمولا اگر والدین به فرزند خود اهمیت بدهند و سعی داشته باشند با آن مقابله کنند، به مرور برطرف می‌شود. اما اگر اضطراب اجتماعی در حالت شدید خود قرار گیرد، بایستی که برای درمان به متخصص روانشناسی کودک مراجعه شود. برای دریافت درمان استرس در کودکان کلیک کنید.

به طور کلی درمان اضطراب اجتماعی پس از ریشه‌یابی اختلال انجام شود. از مهم‌ترین روش هایی که جهت درمان این اختلال استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • رفتار درمانی شناختی
  • خانواده درمانی و کار بر روی روش‌های تربیتی
  • دارو درمانی در حالت های شدید با بازدارنده های انتخابی باز جذب سروتونین مثل داروهای ضداضطراب

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب اجتماعی کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع : اضطراب اجتماعی کودکان را چطور تشخیص دهیم؟

 

 



:: برچسب‌ها: اضطراب اجتماعی کودکان را چطور تشخیص دهیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز استعدادیابی کودکان کرمانشاه کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در کرمانشاه زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : استعدادیابی کودکان کرمانشاه

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

 برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

استعدادیابی کودکان کرمانشاه | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان کرمانشاه | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.  

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- استعدادیابی کودکان کرمانشاه | کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

استعدادیابی کودکان در کرمانشاه | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

 

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان کرمانشاه

موسسه استعدادیابی کودکان اندیشه کیان کرمانشاه، خیابان کسرا، روبروی دانشکده فنی حرفه‌ای، کنار داروخانه دکتر ازهر

 

سؤالات متداول

– استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان کرمانشاه ,
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص پرفنازین با نام تجاری Trilafon در داروخانه‌های کشور به اشکال متفاوتی شامل قرص با دوزهای مختلف 2، 4 و 8 و همینطور به صورت مایع و برای تزریق برای بیمارانی که نمی‌توانند قرص مصرف کنند و یا مشکل بلع دارند، وجود دارد. این دارو از داروهای ضدسایکوز و ضدروانپریشی می‌باشد. داروی پرفنازین اثرات قوی بر روی عملکرد مغز دارد که حتما بایستی با تجویز پزشک مصرف شود و استفاده خودسرانه از آن می‌تواند دارای عوارض جدی شامل ایست تنفسی و یا کما باشد. در ادامه می‌توانید به منظور افزایش اثربخشی دارو پرفنازین اطلاعات کاملی از آن شامل نحوه مصرف، تداخل دارویی، عوارض و … آن مطلع شوید. برای آشنایی با سایر انواع داروهای ضد روان پریشی کلیک کنید.

 

 

منبع : قرص پرفنازین

 

موارد مصرف قرص پرفنازین

همانطور که اشاره کردیم داروی پرفنازین یک دارو ضدسایکوز و ضدروانپریشی است که به دلیل مهارگیرنده‌های دوپامین توسط پزشک برای درمان بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی، اسکیزوافکتیو و اختلال دو قطبی، حالات روانی، مانیا، تحریکات روانی حرکتی، هیجان و تحریکات رفتاری شدید و ناگهانی تجویز می‌شود.

همینطور از قرص پرفنازین به عنوان یک درمان کمکی و کوتاه مدت برای اضطراب شدید و همچنین استفراغ و تهوع شدید نیز استفاده می‌شود.

داروی پرفنازین با عملکرد مثبت بر روی مغز فکر بیمار را متعادل می‌کند و باعث می‌شود که کمتر عصبی شود و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد. برای آشنایی با انواع روش های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

نحوه مصرف قرص پرفنازین

توصیه می‌شود قبل از مصرف داروی پرفنازین و شروع دوره درمان حتما راهنمای داخل جعبه را به دقت مطالعه کنید. در صورتی که هر گونه سوالی پیرامون نحوه مصرف داروی پرفنازین دارید، بهتر است از پزشک خود بپرسید.

پزشک معالج میزان دوز مصرفی داروی پرفنازین را متناسب با سن، جنسیت، شرایط بیماری و همینطور پاسخگویی بدن به درمان معین می‌کند؛ بنابراین ممکن است در هر کسی متفاوت باشد. لازم است حتما توجه داشته باشید که دارو را همان اندازه که پزشک تجویز کرده مصرف کنید و به صورت خودسرانه میزان آن را کم یا زیاد نکنید.

برای مشاهده نتیجه درمان با مصرف داروی پرفنازین باید حتما دوره درمان خود را کامل کنید که نیازمند چند هفته زمان خواهد بود.

نکته دیگری که پیرامون مصرف قرص پرفنازین حائز اهمیت است این است که قطع یکباره این دارو باعث بروز عوارض جدی خواهد شد، بنابراین به هیچ وجه بدون نظر پزشک مصرف دارو را به صورت ناگهانی قطع نکنید.

موارد منع مصرف دارو و قرص پرفنازین

در وهله اول حتما دارویی را که تاریخ مصرف آن گذشته است دور بیاندازید و به هیچ وجه داروی تاریخ انقضا گذشته را مصرف نکنید.

بهتر است در همان ابتدا اگر بیماری دیگری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. چنانچه دارای بیماری های زیر هستید و داروی پرفنازین برای شما تجویز شده، با پزشک معالج خود درمیان بگذارید.

  • حساسیت به دارو
  • دوران بارداری و یا شیردهی
  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • مشکلات تنفسی
  • سرطان سینه
  • مشکلات عصبی مانند افسردگی
  • مشکلات ادرار یا پروستات
  • گلوکوم
  • آسیب مغزی
  • بیماری قلبی
  • فشارخون
  • بیماری مغز استخوان
  • اختلال در سلول‌های خونی
  • فئوکرموسیتوم
  • پارکینسون
  • تشنج و یا صرع
  • سطح پایین کلسیم در خون یا هیپوکلسمی
  • میاستنی گراویس
  • اعتیاد به مواد مخدر یا الکل

مسمومیت با پرفنازین

همانطور که تاکید کردیم نباید قرص پرفنازین را بیشتر از اندازه‌ای که پزشک تجویز است مصرف نمایید، چراکه باعث بروز علائم و عوارض خطرناک این دارو خواهد شد.

بنابراین در صورتی که علائمی شامل وقفه تنفسی و ناتوانی در بیدار شدن و … را مشاهده کردید، حتما بایستی فورا به پزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که یک دوز از مصرف دارو را فراموش کردید، در صورتی که به دوز بعدی نزدیک بود نیازی به مصرف دو دوز نیست و در همان زمان از قبل تعیین شده داروی خود را مصرف کنید.

عوارض قرص پرفنازین

داروی پرفنازین به دلیل ساختاری که دارد، در کنار فواید بسیارش دارای عوارض جانبی زیادی نیز می‌باشد. از شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف داروی پرفنازین می‌توان به خواب آلودگی، سرگیجه و گیجی، یبوست، خشکی دهان، تاری دید و خستگی، از دست دادن اشتها و افزایش وزن بی دلیل اشاره کرد که در صورت ادامه دار بودن بایستی با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

اما برخی عوارض داروی پرفنازین جدی است و بایستی در صورت بروز این علائم سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

  • مشکلات در سیستم عضلانی و عصبی
  • افزایش اضطراب
  • مشکل در نوشیدن و بلعیدن
  • بی قراری و تنش
  • نیاز دائمی به تکان خوردن و حرکت کردن
  • لرزش بدن
  • سفتی و انقباض عضلات
  • کبود شدن و خونریزی آسان بدن
  • گلو درد
  • آهسته شدن ضربان قلب
  • درد معده و شکم
  • زردی پوست و چشم
  • تهوع مکرر
  • تشنج
  • ترشح شیر از پستان زنان و برهم خوردن نظم سیکل قاعدگی
  • کاهش توان جنسی در مردان و عدم توانایی تولید اسپرم و بزرگ شدن سینه‌ها

تداخلات دارویی با پرفنازین

از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند عملکرد داروها را تغییر داده و اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد و یا باعث بروز عوارض جانبی آن شود، تداخل دارویی است. در زمان مراجعه به پزشک لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به اطلاع او برسانید.

در ادامه به مهم‌ترین داروهایی که با داروی پرفنازین دارای تداخل دارویی است، اشاره کرده‌ایم :

  • داروهای خواب آور
  • داروهای ضد درد
  • داروهای ضد قارچ مانند اسکاپولامین
  • داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی مانند کدئین
  • داروهای ضد آریتمی
  • آنتی هیستامین ها ماندد ترفنادین. آستمیزولآنتی، سیتریزین و دیفن هیدرامین
  • مسدد گیرنده بتا مانند سوتالول
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای
  • داروهای ضد صرع
  • متوکلوپرامید
  • لیتیم
  • داروهای ضد پارکینسون مانند پرگولید، لوودوپا و بروموکریپتین
  • داروهای کاهنده فشارخون
  • داروهای ضد تیروئید
  • الکل و ماری جوانا
  •  داروهای ضد اضطراب مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدوم

هشدارهایی در ارتباط با قرص پرفنازین

  • برای اینکه در طول درمان پزشک بتواند دوز مصرفی داروی پرفنازین را متناسب با شرایط بیمار تجویز کند، ممکن است بیمار نیاز به آزمایش‌های خون مکرر داشته باشد.
  • چنانچه هر گونه عمل جراحی می‌خواهید انجام بدهید، بهتر است پزشک خود را در جریان استفاده از داروی پرفنازین قرار دهید.
  • از مصرف همزمان داروی پرفنازین با الکل خودداری کنید.
  • اگر قرص پرفنازین مصرف کرده‌اید، به دلیل تاثیری که این دارو بر روی مغز دارد، از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند مثل رانندگی بپرهیزید.
  • در هنگام انجام ورزش‌های سنگین و یا حمام با آب گرم احتیاط لازم را داشته باشید.
  • در زمان مصرف داروی پرفنازین و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و یا حتی نور مهتابی عینک و لباس محافظت کننده مناسب،کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید، چراکه احتمال بروز حساسیت به نور وجود دارد.
  • بروز عوارض مصرف داروی پرفنازین در کسانی که در مدت طولانی تحت درمان با این دارو هستند و سالخوردگان بیشتر است.
  • سعی کنید دارو پرفنازین را در جای خشک و خنک و به دور از گرما و دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • مصرف داروی پرفنازین را به فرد دیگری که علائم مشابه شما دارد، پیشنهاد ندهید.
  • در صورت هر گونه سوال و یا مساله کافیست مشاوره تلفنی دریافت کنید.

سخن آخر

همانطور که چندین بار در مقاله فوق اشاره کردیم اثر بخشی یک دارو زمانی میسر است که تمامی موارد رعایت شود و نیازمند این است که شما در مرحله در صورت مشاهده عوارض و یا بهبودی به پزشک خود اطلاع دهید.

می‌توانید در زمان‌هایی که به پزشک خود دسترسی ندارید و یا برای جلوگیری از خروج از منزل و صرفه جویی در زمان و هزینه با مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو در تماس باشید تا با برقراری ارتباط با متخصصین مشکل خود را مطرح کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع داروهای اعصاب و روان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: قرص پرفنازین ,
:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف همزمان شیشه و گل توسط مصرف کنندگان کنجکاوی اتفاق می‌افتد که می‌خواهند مصرف این دو ماده را با یکدیگر امتحان کنند و متاسفانه هیچ اطلاعی از آسیب‌های مخرب آن ندارند. مصرف کنندگانی هم هستند که پس از مصرف یکی از این مواد، از حالت عادی خارج شده و با در دسترس بودن ماده مخدر دیگری آن را هم مصرف می‌کنند. در حالی که هردوی این مواد به تنهایی خطرات خاص خود را دارند و مصرف همزمان آسیب‌ها و خطرات را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. آگاهی از عواقب و پیامدهای مصرف همزمان این دو ماده مخدر به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری گام بردارید و برای ترک سریع‌تر اقدام کنید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 منبع : مصرف همزمان شیشه و گل

شیشه چیست؟

شیشه که به کریستال هم معروف است در دسته مخرب‌ترین مواد مخدر قرار دارد و ذهن مصرف کننده را به نابودی می‌کشاند به طوری که ریشه برخی از جنایت‌های انسانی مصرف همین ماده می‌باشد. در واقع شیشه از مواد مخدر صنعتی به حساب می‌آید چرا که در مراکز غیرمجاز تولید می‌شود و ساختار آن را مواد شیمیایی، کودها و تعدادی از داروها تشکیل می‌دهند. برای اطلاع از علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به شیشه

ترک شیشه سختی‌های زیادی دارد و علاوه بر حضور در کلینیک‌های حرفه‌ای، به روان درمانی و صحبت با روانشناس هم نیاز دارد. از آسیب‌هایی که این ماده به بدن مصرف کنندگانش وارد می‌کند می‌توان به کاهش شدید وزن و از دست دادن زیبایی صورت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به شیشه

 

گل چیست؟

گل یا ماریجوانا ماده مخدری است که در خارج از کشور آن را با عنوان ماریجوانا می‌شناسند. متاسفانه این ماده در کشور ما هم مصرف کنندگان زیادی دارد. این ماده برگرفته از گیاه شاهدانه بوده و بیشتر بر ذهن افراد تاثیر می‌گذارد و آن را به توهم می‌کشاند و همینطور استفاده از آن، موجب آسیب‌های شدید جسمی و روحی بر افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به ماریجوانا

برای مصرف گل، آن را داخل کاغذی می‌گذارند و مانند سیگار مصرف می‌کنند. در حقیقت اکثر مصرف کنندگان مواد مخدر ابتدا به مصرف گل پرداخته و بعد از آن به سراغ مواد مخدر خطرناک‌تری نظیر شیشه می‌روند.

مصرف گل بیش از ده‌ها اختلال در مصرف کننده به وجود می‌آورد که از این اختلالات می‌توان به حواس پرتی، افزایش اشتها، آلزایمر، خنده‌های غیرطبیعی، احساس خواب مداوم، افسردگی، عدم تعادل، صحبت‌های عجیب و نامربوط، خستگی‌های مداوم و… اشاره کرد. از نظر جسمی هم نشانه‌هایی نظیر قرمزی چشم‌ها، تند شدن ضربان قلب، آرام صحبت کردن و خشکی در دهان و گلو بروز پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به ماریجوانا

 

مصرف همزمان شیشه و گل | عوارض مصرف دراز مدت شیشه

– فرد مصرف کننده در دراز مدت شاهد پایین آمدن قدرت ذهنی خود خواهد بود و همینطور قدرت خود در اندیشیدن، انتخاب و عواطف را از دست می‌دهد.

– نابود شدن پوست بدن از دیگر عوارض طولانی مدت مصرف شیشه می‌باشد. آسیب به این صورت است که زخم‌هایی بر روی پوست پدید می‌آیند و پوست شروع به ریزش می‌کند. این ماده به حدی پوست را چروک و تخریب می‌کند که یک شخص مصرف کننده سی ساله شیشه، شبیه به یک شخص 50 ساله مسن می‌شود.

– مسائلی نظیر بدگمانی، افسردگی شدید، سکته مغزی و خودکشی از دیگر عوارض استفاده دراز مدت شیشه هستند.

 

مصرف همزمان شیشه و گل | عوارض مصرف دراز مدت گل

– اختلال در فعالیت‌های ذهنی از آثار مخرب مصرف گل در طولانی مدت است. این اختلال بر روی فعالیت‌هایی نظیر حافظه کوتاه مدت، تصمیم گیری‌ها و شخصیت خود فرد تاثیر می‌گذارد.

– شگل گیری انواع سرطان در بدن فرد مصرف کننده از دیگر عوارض طولانی مدت آن به حساب می‌آید و متاسفانه بدن تحت تاثیر این ماده قرار گرفته و به خوبی در برابر سایر بیماری‌ها نمی‌تواند از خودش دفاع کند.

– بروز مشکلات جنسی در افراد که در مردان با کم شدن میل جنسی و در خانم‌ها با ناباروری همراه است.

– بخش‌های تنفسی بدن فرد مصرف کننده به شدت تخریب شده و دچار مشکلات تنفسی می‌شود.

– بروز اختلالات شدیدی نظیر دیوانگی و جنون

– ترغیب به مصرف سایر مواد مخدر

 

مصرف همزمان شیشه و گل

مصرف بیش از حد گل در دراز مدت، فرد مصرف کننده را به مصرف مواد دیگری نظیر شیشه ترغیب کرده که این موضوع یکی از دلایل مصرف این دو با هم می‌باشد. در واقع اعتیاد مصرف کننده به حدی غیر قابل کنترل می‌شود که به جای مصرف تنها یک ماده، به سراغ مصرف دو نوع ماده باهم می‌رود.

حال که با این دو ماده و عوارض آنها آشنا شدید راحت‌تر به عواقب مصرف همزمان آن‌ها پی خواهید برد. مصرف موادی مانند شیشه که صنعتی می‌باشد به حدی خطرناک است که اگر با ماده دیگری نظیر گل مصرف شود احتمال مرگ مصرف کننده را افزایش می‌دهد.

در حقیقت علت اصلی مرگ مصرف کنندگان، مصرف بیش از حد مواد می‌باشد به طوری که کار به جایی می‌رسد که افراد نیاز دارند همزمان دو ماده را با هم مصرف کنند. خطرات این دو ماده از تریاک که یک ماده سنتی است بیشتر بوده و باید خطراستفاده از آن‌ها را جدی گرفت.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده

 

مصرف همزمان شیشه و گل چه پیامدهایی دارد؟

به جزء خطر مرگ که به آن اشاره شد برای مصرف کنندگان همزمان این دو ماده پیامدهای ناگواری اتفاق می‌افتد. یکی از این موارد، طولانی‌تر شدن مراحل ترک آن‌هاست. خود شیشه به بازه زمانی حداقل 6 ماه تا 1 سال برای ترک نیاز دارد که با این حال احتمال بازگشت مجدد هم نزدیک به 85 درصد است. حال اعتیاد به دو ماده مخدر کار را بیش از قبل سخت می‌کند. توصیه میکنیم از اقدامات خودسرانه پرهیز کرده و برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

توهمات گل چگونه است؟

گل ممکن است باعث توهم شود که در برخی از افراد با حالت دیوانگی و جنون همراه است.

مصرف همزمان شیشه و گل احتمال مرگ دارد؟

بله مصرف همزمان این دو ماده مخدر خطرناک در حجم بالا خطر مرگ فرد مصرف کننده را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به همین دلیل ضروری است که هرچه سریع‌تر برای ترک چاره‌ای اندیشید. 

برای رهایی از مصرف همزمان این دو ماده مخدر چه اقداماتی باید انجام داد؟

در سریع ترین زمان ممکن باید فرد مصرف کننده را به یک کلینیک مجهز و حرفه‌ای انتقال دهید و بعد یک روانشناس متخصص را انتخاب کنید تا زودتر به جواب برسید. روانشناس به این افراد کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر وضعیت روحی خود را به یک حد نرمال برسانند و موفق به تکمیل مراحل درمانی خود شوند و در آخر از این مواد نابودگر رهایی یابند.



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان شیشه و گل چه عوارضی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قنداق کردن نوزاد در واقع پیچیدن بچه در یک پارچه لطیف و نرم است. اما برخی انجام آن را درست نمی‌دانند، چون معتقد هستند به مفاصل ران کودکان آسیب می‌رساند و برخی دیگر نیز بر این باورند که اگر قنداق کردن به درستی انجام شود، ضمن اینکه فضایی مانند رحم مادر را برای نوزاد شبیه سازی می‌کند، به نوزاد کمک می‌کند تا راحت تر بخوابد و خواب عمیقی داشته باشند. به همین دلیل برای بسیاری از مادران سوال است که کودک خود را قنداق کنند یا نه. در ادامه مزایا و نحوه قنداق کردن نوزاد را شرح داده‌ایم. در صورت وجود هر گونه سوال مشاوره کودک دریافت نمایید.

 

 

منبع : قنداق کردن نوزاد چه معایب و مزایایی دارد؟

فواید و مزایای قنداق کردن نوزاد

شاید تصور مادران بر این باشد که قنداق کردن نوزاد بر اساس سنت‌ها وجود دارد، در حالی که ردپای استفاده از قنداق در تمامی فرهنگ‌ها دیده می‌شود که باعث شده برای روشن سازی مزایای قنداق، مطالعات بیشتری بر روی آن انجام شود. با اینکه بسیاری استفاده از قنداق را مناسب نمی‌دانند، اما نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که قنداق کردن برای کودک مزیت‌هایی را به همراه دارد.

کودکانی که مطابق اصول و شیوه صحیح نگهداری نوزاد، قنداق می‌شوند، نسبت به دیگر نوزادان تازه متولد شده، ساکت‌تر هستند و سریع‌تر به خواب می روند و خواب طولانی‌تری را تجربه می‌کنند. ضمن اینکه این دسته از کودکان دارای ضربان قلب کمتری نیز هستند و به عبارتی در قنداق آرام می‌گیرند. برای آشنایی با سایر روش‌های آرام کردن نوزاد کلیک کنید.

کاهش رفلکس استارتل یا مورو با قنداق کردن

قنداق کردن ضمن اینکه باعث کاهش گریه نوزاد شده و ضربان قلب او را در حالت پایداری نگه می‌دارد، با کاهش رفلکس مورو، کیفیت خواب نوزاد را نیز افزایش می‌دهد.

نوزادانی که تازه متولد می‌شوند دارای رفلکس مورو هستند که معمولا تا سه ماهگی ادامه دارد. وقتی نوزاد در برابر یک استرس ناگهانی قرار می‌گیرد، پاهای خود را باز کرده و بازوهایش را همراه با دستان باز به بالا می‌برد.

رفلکس مورو طبیعی است، اما برای برخی از نوزادان که این حالت را در خواب دارند، باعث به هم ریختن خواب‌شان می‌شود و با قنداق کردن نوزاد این رفلکس کاهش می‌یابد.

مراحل قنداق کردن نوزاد

همانطور که اشاره کردیم، قنداق کردن نوزاد در صورتی که به درستی انجام شود، دارای فواید زیادی است. بنابراین مادرانی که اولین فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، بایستی از نحوه صحیح قنداق کردن بچه اطلاع داشته باشند. قنداق کردن کار آسانی است که بایستی در مراحل زیر انجام شود:

  • مرحله اول : ابتدا پتوی قنداق کودک را بر روی یک سطح صاف و مناسب همانند تخت به شکل لوزی پهن کنید. توجه داشته باشید که یکی از گوشه‌های لوزی بالای سر کودک قرار می گیرد که بایستی آن را تا 15 سانتی متر تا بزنید.
  • مرحله دوم : سر کودک خود را بر روی لبه تاخورده پتو قرار دهید، به طوری که بدن او در وسط قنداق به سمت گوشه پایین باشد.
  • مرحله سوم : حال بایستی که دست چپ نوزاد را صاف کرده و سمت چپ پتو را روی آن دست و سینه کودک بکشید و زیر دست سمت راست او قرار دهید. در این مرحله دست چپ کودک زیر پتوی قنداق قرار می‌گیرد.
  • مرحله چهارم : حال بایستی گوشه پتویی که در قسمت پایین قرار دارد را بر روی بدن نوزاد قرار دهید و در زیر چانه او تا بزنید.
  • مرحله پنجم : دست راست نوزاد که آزاد است را صاف کنید و حال قسمت راست پتو را بر روی بدن کودک بکشید و در قسمت چپ قرار دهید.
  • مرحله ششم : در نهایت قنداق را محکم کنید و در آخرین قسمت که پتوی قنداق را قرار داده‌اید، آن را ببیندید.

نحوه قنداق کردن نوزاد

 

توجه

باید زمانی که می‌خواهید کودک خود را قنداق کنید، به چند نکته توجه داشته باشید.

  • سعی کنید برای کودک خود سه عدد قنداق تهیه کنید و دو عدد از آن‌ها را در منزل استفاده کنید و دیگری را نیز اگر قصد داشتید کودک خود را بیرون از منزل ببرید، استفاده نمایید.
  • پارچه قنداقی که تهیه می‌کنید، بایستی نرم باشد. نرم بودن به معنای شل بودن پارچه نیست.
  • قنداق را بسیار سفت دور نوزاد نپیچید، قنداق باید به گونه‌ای پیچیده شده باشد که امکان عبور دو تا سه انگشت بین سینه کودک و پتو قنداق وجود داشته باشد و در دور باسن او نیز بایستی به گونه‌ای پیچیده شود که نوزاد به راحتی پاهایش را تکان دهد.
  • برخی نوزادان در صورتی که دست‌های‌شان در قنداق باشد، بی قراری می‌کنند. در این حالت می‌توانید دستان نوزاد را از قنداق خارج کنید.
  • در کل اگر کودک شما وقتی قنداق ندارد، آرام‌تر است و بهتر می‌خوابد و وقتی او را قنداق می‌کنید، نا آرام است، پس بهتر است او را در حالت آزاد بگذارید و قنداق نکنید.

قنداق کردن نوزادان نارس

قنداق کردن همان اندازه که می‌تواند برای یک نوزاد کامل آرام بخش باشد و خواب او را بهبود ببخشید، برای نوزاد نارس نیز دارای کارایی است. بهتر است در مراحلی که قصد دارید نوزاد خود را که نارس است، قنداق کنید، به جای قرار دادن دست‌ها در کنار پهلوها، دست‌هایش را بر روی سینه‌اش قرار دهید.

توصیه می‌شود، برای کسب اطمینان بیشتر پیرامون نحوه قنداق نوزادان نارس، مشاوره لازم را از متخصص اطفال دریافت کنید.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده [/box]

معایب قنداق کردن نوزاد

همانطور که اشاره کردیم قنداق کردن برای تمامی نوزادان نیز مناسب نیست و ممکن است نوزادی با قرار گرفتن در قنداق به خاطر تحت فشار بودن، گریه بیشتری بکند. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به دلایلی بپردازیم که قنداق کردننوزادان را منع می‌کند.

خطر مرگ ناگهانی نوزاد

یکی از دلایل منع قنداق کردن نوزاد، خطر مرگ ناگهانی یا SIDS است. گاها مادران برای قنداق کردن نوزاد از پتوهای سنگین و یا خیلی گرم استفاده می‌کنند که خطرناک است. به طوری کلی پیچیدن نوزاد در پتو‌های سنگین، قرار دادن آن‌ها کنار بخاری و … گرمای بدن‌شان را افزایش داده و خطر مرگ ناگهانی را در پی دارد.

در رفتگی تکاملی مفصل ران

اگر قنداق کردن بچه به درستی انجام نشود (مثل محکم بستن پاها چرا که موجب تکامل نیافتن مفصل ران شده و عواقب ناخوشایندی را برای کودک به همراه دارد)، موجب در رفتگی تکاملی مفصل ران می‌شود. این موضوع در کودکانی که به طور مادرزادی مبتلا به دررفتگی مادرزادی مفصل هستند، خطر بیشتری دارد. برای جلوگیری از این مشکل به خصوص در نوزادان دختر باید یا کودک خود را قنداق نکنید و یا به گونه‌ای قنداق کنید که او بتواند آزادانه پاهای خود را حرکت دهد.

تداخل با تحرک و رشد کودک

اگر کودک خود را قنداق می‌کنید، بهتر است که پس از یک ماهگی این کار را متوقف نمایید. چراکه پس از یک ماهگی، قنداق کردن می‌تواند با تحرک و رشد کودک تداخل داشته باشد.

خفگی با غتلیدن روی شکم

زمانی که کودک شما توانایی غلتیدن دارد، بهتر است قنداق کردن بچه را متوقف نمایید. چراکه ممکن است وقتی قنداق است، با غلت زدن راه تنفسش بسته شود و باعث خفگی کودک شود. پس بهتر است همواره حواستان به نوزاد باشد، چراکه دقیقا مشخص نیست نوزادان در چه سنی شروع به غلت زدن می‌کنند.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که قنداق کردن علاوه بر مزایایش می‌تواند موجب آسیب به کودک نیز بشود، بنابراین در صورتی که تصمیم به قنداق کردن نوزاد خود را دارید، حتما شیوه صحیح آن را یاد بگیرید و از ایمن بودن کودک‌تان اطمینان حاصل نمایید.

بنابراین سعی کنید مطابق شرایط نوزادتان در مورد قنداق کردن یا نکردن او تصمیم بگیرید و حتما از خدمات مشاوره کودک و راهنمایی متخصصان اطفال استفاده نمایید. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قنداق کردن بچه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع : قنداق کردن نوزاد چه معایب و مزایایی دارد؟

 

 



:: برچسب‌ها: قنداق کردن نوزاد چه معایب و مزایایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشاوره کودک چیست و چه کمکی به رشد و تعالی فرزندان می‌کند؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات روانشناسی است که تنها به کودکان دچار اختلالات رفتاری اختصاص ندارد و بسیاری از والدین برای استعدادیابی و یا پرورش مهارت‌های فرزندشان نیز می‌توانند از آن کمک بگیرند. با توجه به نقش پررنگ دوران کودکی در کیفیت سایر دوره‌های زندگی، بسیار اهمیت دارد که بتوانید برای ارتقای وضعیت روانی و بهداشت جسمی فرزندتان تلاش کنید و در صورت نیاز از خدمات مشاوره کودک کمک بگیرید. ما در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد خدمات ارائه شده در مشاوره‌کودک به توضیحات بیشتری بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 منبع : مشاوره کودک

مشاوره کودک چیست؟

مشاوره کودک نوعی خدمات روان درمانی است که بر کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. روانشناسان در این جلسات مشاوره به گستره موضوعات مختلفی می‌پردازند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درمان اضطراب جدایی، کمک به کودک برای کنار آمدن با سوگ و رفع اختلالات رفتاری اشاره کرد. البته مشاوره کودک تنها به حل و فصل مشکلات این دوران اختصاص ندارد بلکه والدین برای استعدادیابی، گرفتن تست هوش و ارتقای مهارت‌های بین فردی فرزندان خود نیز می‌توانند از آن کمک بگیرند.

بیشتر بخوانید : علائم کودکان استثنایی

 

متخصصین حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

برای اینکه از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید مهم‌ترین قدم این است که بتوانید متخصصین حرفه‌ای در این زمینه را بشناسید و از افراد درستی کمک بگیرید. روانشناسان تحصیل کرده در گرایش بالینی کودک و روانشناسان کودکان استثنایی از جمله کارشناسانی هستند که به‌طور اختصاصی در حوزه کودک و نوجوان آموزش دیده‌اند و می‌توانند به شما در حل مشکلات کودک و کشف توانمندی‌های او کمک کنند. علاوه بر این روانشناسان بالینی که در دوره‌های تخصصی کودک آموزش‌های ویژه دیده‌اند نیز می‌توانند به شما در زمینه‌های مذکور یاری برسانند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که قبل از مراجعه به روانشناس در مورد مدرک تحصیلی، سوابق آموزشی و کاری او اطلاعات لازم را به دست بیاورید. مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو با گرد هم آوری برترین متخصصان روانشناسی به شما خدمات روانشناسی در زمینه کودک و نوجوان ارائه می‌دهد، این خدمات در قالب تلفنی، حضوری، انلاین و همایش ارائه می‌گردد.

 

چه زمانی باید از مشاوره کودک کمک بگیریم؟

همان طور که گفته شد مشاوره کودک پیرامون موضوعات مختلفی می‌تواند به شما کمک کند. از همین رو در صورت مواجهه با هریک از موقعیت‌های زیر بهتر است از یک متخصص حرفه‌ای در زمینه کودک مشورت بگیرید.

– درگیری کودک با اضطراب‌ها و ترس های کودکی نظیر اضطراب جدایی، فوبیا یا ترس مفرط از تاریکی، غریبه‌ها و …

  • درگیری کودک با اختلالات یادگیری و مشکلات مرتبط با مدرسه
  • دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی-نقص توجه
  • درگیری با نوجوان در مسیر هویت‌یابی و بروز تنش‌های والد فرزندی
  • مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی
  • تمایل به افزایش و پرورش مهارت‌های زندگی در کودک یا نوجوان
  • تمایل به کشف استعدادهای کودک

بیشتر بخوانید : تربیت کودک

 

انواع جلسات مشاوره کودک

جلسات مشاوره کودک می‌تواند به تنهایی با کودک، با والدین یا با حضور هم زمان والد و فرزند برگزار شود. معمولاً برای کودکانی که سن کمتری دارند درمانگر از روش‌هایی نظیر بازی درمانی برای کشف و بهبود مشکلات استفاده می‌کند چراکه بازی ابزار خوبی است تا بچه‌های کوچک‌تر بتوانند احساسات خود را ابراز کرده و ترس‌ها و نگرانی‌هایشان را با درمانگر در میان بگذارند. در روش‌هایی نظیر خانواده درمانی درمانگر تلاش می‌کند تا هم زمان اعضای خانواده را در جلسه مشاوره حاضر نماید و تعاملات آن‌ها را با کودک مشاهده کند. این کار کمک می‌کند تا الگوهای رفتاری غلط شناسایی شده و روش‌های تربیتی مناسب در طول روند مشاوره تمرین شوند.

طول مدت جلسات مشاوره کودک

طول مدت جلسات مشاوره کودک مسئله‌ای از پیش تعیین شده نیستند بلکه متناسب با موضوعی که به خاطر آن مراجعه می‌کنید می‌توانند متفاوت باشند. برای مثال برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودک ممکن است تنها 6 جلسه درمانی کافی باشد اما برای درمان اختلالاتی نظیر نقص توجه-بیش فعالی یا اختلالات یادگیر، تعداد جلسات بیشتری نیاز است. طول مدت هر جلسه نیز می‌تواند از 45 تا 90 دقیقه متغیر باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش پدر و مادر

 

علائم هشدار دهنده در مورد مشکلات کودک

کودکان همانند بزرگ‌سالان نمی‌توانند در مورد احساسات خود صحبت کنند و نگرانی‌هایشان را با دیگران در میان بگذارند. آن‌ها اغلب مشکلات خود را در قالب علائم دیگری نشان می‌دهند که شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند در مورد وضعیت روحی روانی فرزند خود آگاهی بیشتری داشته باشید و بتوانید به‌موقع از یک متخصص و مشاور کودک برای حل مشکلات او کمک بگیرید. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وجود ترس‌های بسیار مفرط و غیرمنطقی از موضوعات مختلف
  • اشکال در کنترل خشم و بروز پرخاشگری مفرط
  • ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران و تمایل به انزوا
  • از بین رفتن ناگهانی اشتهای کودک که نیاز کودک به مشاوره را دوچندان می‌کند
  • کاهش نمرات تحصیلی و بروز مشکلاتی در مدرسه
  • درگیری در فعالیت‌های پرخطر و آسیب رسان (این مسئله به خصوص در دوران نوجوانی اهمیت بسزایی پیدا می‌کند)

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

پسر 9 ساله من اصلاً تمرکز حواس ندارد و نمرات تحصیلیش خیلی پایین است. نمی‌دونم چطور باید تمرکزش رو بالا ببرم؟

ناتوانی در تمرکز می‌تواند ریشه در مشکلات گوناگونی داشته باشد که از جمله این مشکلات می‌توان به اختلال نقص توجه، دچار بودن به افسردگی و اضطراب اشاره کرد. برای کمک به فرزندتان لازم است که به یک روانشناس کودک مراجعه کرده تا او ابتدا یک ارزیابی بالینی دقیق از فرزندتان به عمل بیاورد و ریشه مشکلات را تشخیص دهد. تا زمانی که تشخیص دقیقی صورت نگیرد راهکارهای بهبود حواس‌پرتی نمی‌توانند کمک زیادی به شما بکنند. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی و حضوری مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو بهرمند شوید.

 

 

 منبع : مشاوره کودک

 

 



:: برچسب‌ها: مشاوره کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

یکی از سوالاتی که پدر و مادرها اغلب با آن مواجه می‌شوند مربوط به مناسب‌ترین سن تربیت کودک است. معمولا والدین می‌خواهند بدانند تربیت فرزندشان را باید از چه سنی و چگونه آغاز کنند. واقعیت این است که تربیت یک موضوع دائمی بوده و شروع یا پایان آن محدود به بازه زمانی خاصی نمی‌شود اما بهتر است نکاتی که برای آموزش به فرزند خود انتخاب می‌کنید متناسب با سن و توانایی‌های او باشد. روانشناسان کودک به شمشا کمک می‌کنند تا با ویژگی‌های تربیت در هر دوره سنی آشنا شوید. به همین خاطر بهتر است در تربیت کودک خود از نظر مشاورین کودک استفاده کنید. با توجه به اهمیت سن کودک در مسائل تربیتی، در این مطلب راجع به سن تربیت کودک و جنبه‌های مختلف آن صحبت خواهیم کرد.

 منبع : سن تربیت کودک

سن تربیت کودک | تربیت به عنوان یک فرایند دائم

اگر تربیت را به معنای آموزش اصول لازم برای زندگی به کودکان در نظر بگیریم، شاید بهتر باشد بگوییم که تربیت بازه خاصی برای شروع یا پایان ندارد. کودک شما از همان آغاز زندگی در معرض رفتارها و واکنش‌های مختلفی قرار می‌گیرد و به تدریج متوجه این مسئله خواهد شد که هر رفتاری نتیجه خاصی را در پی دارد. این موضوع از رفتارهای ساده‌ای مثل درک نوزاد از خندیدن اطرافیان در صورت خندیدن وی شروع می‌شود و به مرور با بزرگتر شدن کودک مسائل پیچیده‌تری را نیز شامل خواهد شد. در نتیجه شما به عنوان والدین کودک باید همواره نسبت به آموزش کودک خود حساس باشید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در هر بازه سنی، کودک آمادگی لازم برای یادگیری برخی از اصول را دارد و آمادگی یادگیری برخی از مسائل را نیز ندارد. شما باید این توانایی را در خود ایجاد کنید که در هر سن چه نکاتی را و با چه زبانی به فرزند خود آموزش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید. 

 

ابعاد مختلف تربیت و نقش سن در هریک از آن ها

همانطور که می‌دانید تربیت شامل بخش‌ها و جنبه‌های گوناگونی است که تمامی آن‌ها نیازمند توجه هستند در غیر اینصورت کودک شما دارای شخصیتی نامتوازن خواهد شد که ابعاد مختلف آن به یک میزان رشد نکرده‌اند. ما در این بخش به ابعاد مختلف تربیت و نقش سن در آن‌ها توجه خواهیم کرد.

 

1. سن تربیت کودک | تربیت اجتماعی

شاید بتوان گفت نخستین جنبه تربیت که کودک با آن مواجه می‌شود تربیت اجتماعی است. در طی دوسال اول زندگی کودک شما مشغول رسیدن به این باور است که دنیا و انسان‌ها چگونه هستند؟ درصورتی که کودک از والدین و به خصوص مادر محبت و توجه کافی دریافت کرده باشد دنیا را جایی امن و دیگران را قابل اعتماد خواهد یافت اما اگر کودک احساس کند مادر همواره کنار او نبوده و نسبت به نیازهایش بی توجه است به این باور خواهد رسید که دنیا جایی ناامن و دیگران افرادی غیر قابل اعتماد هستند. این باور کودک که به آن سبک دلبستگی گفته می‌شود تمامی روابط اجتماعی فرد در آینده را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

رشد اجتماعی کودک

رشد اجتماعی کودک معمولاً تا پیش از شروع سنین مدرسه روندی آهسته دارد و دایره اطرافیان آن‌ها به اعضای خانواده و نزدیکان محدود می‌شود. از سنین مدرسه کودک شما به تدریج با گروه‌های دیگری از جامعه آشنا شده و اصول ارتباط اجتماعی را در جریان این روابط می‌آموزد اما همچنان تأثیر خانواده و نزدیکان برای کودک غالب است. با رسیدن کودک به سنین نوجوانی گروه‌های دوستی ارزش و اعتبار بسیاری پیدا کرده و در کنار دوستان بودن بسیار با ارزش‌تر از بودن در کنار خانواده می‌شود. این موضوع با رسیدن فرزندتان به سنین اواخر نوجوانی و اوایل جوانی تا حد زیادی تعدیل شده و خانواده و دوستان ارزش متعادلی پیدا می‌کنند.

معمولاً سنین پیش دبستانی و اوایل دبستان بهترین زمان برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان است و مرحله مهمی در سن تربیت کودک محسوب می‌شود. مهارت‌هایی نظیر دوست یابی، همکاری و تعاون و حتی توانایی رد کردن درخواست دوستان در صورت لزوم، از جمله مهارت‌هایی هستند که در تربیت اجتماعی کودک باید به آن‌ها توجه داشته باشید. شما می‌توانید راجع به نحوه آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودک خود از مشاورین کودک کمک بگیرید. با این حال همانطور که گفته شد بهتر است آموزش این مسائل را از سنین پیش دبستانی شروع کنید زیرا تا قبل از این سنین کودکان معمولاً درک چندانی از روابط اجتماعی ندارند و حتی درصورتی که با همسالان ارتباط برقرار کنند، بیشتر تابع اصول خود هستند.

 

2. تربیت توانایی‌های ذهنی

توانایی‌های ذهنی شامل انواع مختلفی از توانایی‌ها نظیر توجه و تمرکز، حافظه، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری یا توانایی‌های حساب و ریاضی است. برای آموزش هریک از این مسائل باید به کودک خود اجازه دهید که به سطحی از درک و توانایی ذهنی دست پیدا کند. معمولاً شما می‌توانید از سنین 4 یا 5 سالگی تقویت این توانایی‌ها را در کودک خود شروع کنید. معمولاً توصیه می‌شود در سنین پایین‌تر این تربیت را با استفاده از بازی‌ها و به صورت سرگرمی برای کودک شروع کنید. به میزانی که سن کودک افزایش پیدا می‌کند قدرت ذهنی او نیز افزایش پیدا کرده و شما می‌توانید آموزش‌های پیچیده‌تری را شروع کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از آزمون‌های هوش و استعداد برای کودک خود، متوجه نقاط ضعف و قوت او شده و سپس برای بهبود توانایی‌هایش برنامه ریزی کنید. در غیر این صورت با مجموعه گسترده و پیچیده‌ای از توانایی‌های ذهنی مواجه می‌شوید که توجه به تمامی آن‌ها موضوع دشواری محسوب می‌شود.

 

3. سن تربیت کودک | تربیت جنسی

یکی دیگر از جنبه‌های تربیت که اهمیت بالایی دارد، تربیت جنسی کودک است. تربیت جنسی معمولاً از 3 یا 4 سالگی و با شروع کنجکاوی‌های کودک در زمینه مسائل جنسی شروع می‌شود. معمولا روانشناسان توصیه می‌کنند که تربیت جنسی را از زمانی که کودک توانایی صحبت کردن پیدا می‌کند، آغاز کنید. در ابتدای آموزش نام اندام‌های بدن، نام اندام تناسلی را نیز به او آموزش داده و به تدریج و با بزرگتر شدن کودک اطلاعات بیشتری به او بدهید. توجه داشته باشید که آنچه در زمینه تربیت جنسی کودک اهمیت دارد میزان اطلاعات کودک است و نه سن تقویمی آن‌ها. شما در هر مرحله با توجه به دانسته‌های کودک و سوالی که مطرح کرده به وی پاسخ می‌دهید. در نتیجه به دنبال سن خاصی برای آموزش تمامی مطالب به کودک خود نباشید. برای آشنایی با بهترین روش تربیتی متناسب با سن کودک مطالب زیر را بخوانید :

تربیت کودک زیر یک سال

تربیت کودک دو ساله

تربیت کودک سه ساله

برخورد با کودک 4 تا 5 ساله

تربیت کودک 6 تا 12 سال

 

تأثیر سن در سختگیری و یا سهل انگاری در تربیت کودکان

هنگامی که رفتار اشتباهی از یک کودک سر می‌زند معمولاً با دو شیوه واکنش نشان دادن مواجه می‌شویم. گروهی از والدین با این استدلال که فرزندشان هنوز کوچک است برخوردی با اشتباهات او نمی‌کنند، در مقابل برخی خانواده‌ها بدون توجه به این موضوع که فرزندشان هنوز سن چندانی ندارد به شدت واکنش نشان می‌دهند.

در تربیت کودک خود به این موضوع توجه داشته باشید که کودک شما همواره به تذکر و برخورد قاطع نیاز دارد اما برای یادگیری کامل اصول اخلاقی و یا آداب اجتماعی به تمرین و تکرار و صبر شما نیازمند است. پس شما باید رفتار نامناسب را همیشه گوشزد کنید اما با توجه به سن کودک این مسئله می‌تواند میزانی از قاطعیت و محبت را در کنار یکدیگر داشته باشد. مشاوره کودک به شما کمک می‌کند تا طاعیت و محبت را در تربیت فرزند خود به یک اندازه به کار گیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

مناسب‌ترین سن برای تربیت کودک چه سنی است؟

تربیت کودک محدود به بازه سنی خاصی نیست و در تمامی سال‌های کودکی و نوجوانی ادامه پیدا می‌کند؛ اما سنین مدرسه تا پیش از رسیدن کودک به نوجوانی اهمیت بالاتری دارند زیرا کودکان در این دوره هنوز به شدت تحت تأثیر والدین هستند و از طرف دیگر توانایی ذهنی آن‌ها برای درک و پذیرش مسائل مختلف نسبت به سال‌های قبل رشد بیشتری کرده است.

تربیت جنسی کودک از چه سنی شروع می‌شود؟

از سنین 3 یا 4 سالگی و با شروع کنجکاوی‌های کودک در زمینه مسائل جنسی امکان این زمینه از تربیت فراهم می‌شود؛ اما بهتر است که از قبل این سنین نیز در حین آموزش اسامی موضوعات مختلف به فرزندتان، نام اعضای بدن و اندام‌های تناسلی را نیز به آن‌ها آموزش دهید.

آیا می‌توانیم آموزش توانایی‌های خواندن و نوشتن را پیش از سن مدرسه برای کودک شروع کنیم؟

معمولاً تا پیش از این سن ذهن کودکان توانایی آموزش این مطالب را ندارد و حتی اگر این توانایی وجود داشته باشد آموزش زودهنگام باعث می‌شود آن‌ها انگیزه و توجه لازم را در مدرسه نشان ندهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سن تربیت کودک می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی ذهن نو بهره‌مند شوید. 

 


:: برچسب‌ها: سن تربیت کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 731
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تربیت جنسی کودکان و اصولی که باید در این زمینه به آن‌ها توجه کرد از جمله مسائلی هستند که روانشناسان و متخصصین حوزه کودک تاکید بسیاری بر اهمیت آن دارند. تربیت جنسی صحیح کودکان باعث می‌شود که آن‌ها از خطراتی مثل تجاوز در امان بمانند و همچنین سطح دانسته‌های کودکان را در کنترل والدین نگه می‌دارد. در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی مثل ماهواره در صورتی که شما از تربیت جنسی صحیح کودک خود و پاسخگویی به سوالات او شانه خالی کنید یا فرزندتان را به دلیل کنجکاوی‌هایش تنبیه نمایید احتمالا او پاسخ سوالاتش را به گونه دیگری پیدا خواهد کرد و در این راه ممکن است با محتواهایی که مناسب سن او نیست آشنا شود. به همین خاطر شما می‌بایست تربیت جنسی کودک را جدی بگیرید. همچنین بهتر است با دریافت مشاوره کودک انتقال اطلاعات جنسی متناسب با سن کودکتان را آموزش ببینید.

 

منبع : تربیت جنسی کودکان

سن شروع تربیت جنسی کودکان

متخصصین معتقدند تربیت جنسی کودک موضوعی نیست که در یک سن خاص و به یکباره بخواهید آن را انجام دهید. تربیت جنسی در واقع یک فرایند مداوم در طی سال‌های رشد کودک است که باعث می‌شود او در هر مقطع سنی به اندازه نیازها و قدرت فهم خود اطلاعات دریافت کند. به همین خاطر برای تربیت جنسی کودک نمی‌توان سن خاصی را در نظر گرفت. جهت آشنایی بیشتر با اصول تربیت کودک کلیک کنید.

بهتر است از سنین 2 یا 3 سالگی که کودک شما توانایی صحبت کردن و نام بردن اشیا را پیدا می‌کند تربیت جنسی را با آموزش اسم اعضای بدن به وی شروع کنید. در جریان آموزش اسم اعضای مختلف بدن به فرزندتان نام اندام‌های خصوصی را نیز برای او بگویید. نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که کودک شما باید از ابتدا با نام واقعی و صحیح اندام خصوصی آشنا بشود. در نظر گرفتن اسامی نامعمول برای این اندام‌ها باعث می‌شود کودکتان نسبت به این مسئله کنجکاوی بیشتری نشان دهد. هرچقدر شما به حالت معمول‌تری این موضوع را به فرزندتان آموزش دهید او نیز ساده تر از کنار آن خواهد گذشت.

 

نکاتی که در تربیت جنسی کودکان باید به آن‌ها توجه کنید

تربیت جنسی شامل چند اصل کلی است که برای همه کودکان در سنین مختلف و در ارتباط با موضوعات و شرایط متفاوت می بایست آن‌ها را رعایت کنید. اگر مشکل خاصی در ارتباط با کنجکاوی‌های جنسی کودک خود دارید و یا نمی‌دانید چطور به سوالات او پاسخ دهید بهتر است با یک مشاور کودک در این باره صحبت کنید. در ادامه به نکاتی که در هنگام تربیت جنسی کودک باید به آن توجه داشته باشید خواهیم پرداخت.

 

تناسب محتوا با سن کودک

اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در هر مقطع سنی کودک، اطلاعاتی که به او می‌دهید باید متناسب با سطح رشدی و توانایی درک و فهم وی باشد. بیان مطالب نامناسب برای کودکان باعث ترس و نگرانی در آن‌ها خواهد شد. برای مثال اگر کودک شما راجع به چگونگی دنیا آمدن فرزندان از شما سوال می‌کند نیازی نیست که اطلاعاتی راجع به رابطه جنسی به او بدهید. آن‌ها صرفا می‌خواهند بدانند که خواهر و برادرهایشان چطور به این دنیا می‌آیند. یک راهکار مفید این است که پیش از پاسخ دادن سوال فرزندتان، از او بپرسید راجع به این موضوع چه فکر می‌کند و چه اطلاعاتی دارد. از این طریق شما با سطح معلومات فرزندتان آشنا می‌شوید و می‌توانید بر اساس اطلاعات او یا انگیزه‌ای که از سوال کردن دارد به او پاسخ دهید.

 

از پاسخ های نامعقول اجتناب کنید

پاسخ به سوالات کودک شما اگرچه باید ساده و قابل فهم باشد اما متخصصان معتقدند که باید از ارائه پاسخ‌های نامعقول و خیالی یا بی پاسخ گذاشتن سوالات کودکتان جدا اجتناب کنید. فرزند شما به خوبی متوجه خواهد شد که شما می‌خواهید از زیر بار پاسخ دادن به او شانه خالی کنید و این موضوع باعث درگیری ذهنی وی خواهد شد. بهتر است مسائل را تا حد امکان واقعی ولی ساده و بدون جزئیات برای کودک توضیح دهید.

هنگام تربیت جنسی کودکان از تنبیه استفاده نکنید

اگر کودکتان را در حال لمس اندام خصوصی خود دیدید و یا متوجه شدید که او و دوستانش راجع به این موضوع باهم صحبت کرده یا اندام خصوصیشان را به یکدیگر نشان می‌دهند، بهتر است بر خود مسلط باشید و از تنبیه فرزندتان خودداری کنید. اجتناب از تنبیه در زمینه سوال‌های جنسی کودک و کنجکاوی‌های او نیز مطرح است. روانشناسان معتقدند تنبیه صرفا این پیام را به کودک منتقل می‌کند که رفتارش اشتباه بوده اما نه دلیل اشتباه بودن رفتار را بیان می‌کند و نه رفتار درست را به کودک نشان می‌دهد. بهتر است با کنجکاوی‌های جنسی کودک خود به عنوان بخشی طبیعی از رشد وی کنار بیایید. اگر احساس می‌کنید رفتارهای کودک شما از حالت معمول در مقایسه با سایر کودکان متفاوت است می‌توانید راجع به این موضوع از یک مشاور در زمینه تربیت جنسی کودک کمک بگیرید.

 

آموزش حفظ حریم شخصی به کودک 

پس از اینکه فرزندتان به سنین 4 یا 5 سالگی رسید و کمی قدرت درک و استدلال وی بالاتر رفت بهتر است راجع به حفظ حریم شخصی با او صحبت کنید. این موضوع را به کودک آموزش دهید که اندام خصوصی شامل کدام بخش‌های بدن است و هیچکس نباید به اندام خصوصی وی دست بزند. علاوه بر این باید راه‌های دفاع از خود را نیز به کودک آموزش دهید. به او بگویید که اگر فردی قصد آزار او را داشت باید چه کند و این موضوع را به چه کسانی اطلاع بدهد. روانشناسان خبره مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما در جهت بهبود مهارت های والدگری و ارتباطی با فرزندان‌تان خدمات ارائه می‌دهند.

 

سوالات متداول | تربیت جنسی کودک

1. تفاوت اندام خصوصی دختران و پسران را چطور برای فرزندم بیان کنم؟

در درجه اول از او بپرسید که در این باره چه می‌داند یا چه فکر می‌کند تا با سطح دانسته‌های وی در این موضوع آشنا شوید. سپس سعی کنید این مسئله را به شکلی ساده برای کودک توضیح دهید. می‌توانید به او بگویید که این یک تفاوت ظاهری مثل سایر تفاوت‌های میان دختران و پسران است.
 

2. تربیت جنسی کودکان از چه سنی شروع می‌شود؟

از زمانی که کودک شما زبان باز می‌کند و توانایی صحبت کردن پیدا کرده بهتر است تربیت جنسی را با آموزش نام اندام‌های مختلف بدن و اندام خصوصی شروع کنید.

3. اگر فرزندم به دلیل معاشرت با کودکان بزرگتر از خودش مسائلی را فهمید، چطور این موضوع را مدیریت کنم؟

از دعوا کردن و تنبیه کودک یا انکار واقعیات خودداری کنید. سعی کنید دانسته‌ها و احساسات او را محک بزنید و با زبان خودش آن‌ها را برایش تعریف کنید.

 

 

 

منبع : تربیت جنسی کودکان

 

 



:: برچسب‌ها: تربیت جنسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تغذیه مناسب می تواند از فاکتور های موثر برای رفع اضطراب باشد. در زندگی امروزه به دلیل رشد روزافزون صنعت و در واقع ماشینی شدن زندگی‌ها، زمنیه ایجاد اخلالات روانی شایع همچون اضطراب نیز افزایش یافته است. به طور کلی اضطراب خود زمینه ساز بسیاری دیگر از بیماری‌ها شامل افزایش تپش قلب، ضعف سیستم ایمنی بدن، ضعف حافظه و تمرکز، ناسازگاری اجتماعی، عدم پیشرفت تحصیلی و افزایش سهل انگاری‌های کاری، افسردگی و … است. از موثرترین عوامل کنترل اضطراب، تغذیه است که هر کسی می‌تواند آن را رعایت کند. در صورتی که تغییر برنامه غذایی تاثیری در میزان اضطراب‌تان نداشت، حتما از خدمات روانشناسی استفاده نمایید.

 

 

منبع : تغذیه مناسب برای رفع اضطراب

تاثیر تغذیه مناسب در رفع اضطراب

اضطراب می‌تواند اختلالات روانی باشد که فرد را از رسیدن به آرامش دور می‌کند، بنابراین بایستی با روش‌های موثری درمان شود. یکی از عواملی که باعث کنترل اضطراب می‌شود، تغذیه است. چنانچه در یک تغذیه سه اصل مهم تعادل، تنوع و میانه روی در دریافت گروه‌های غذایی مختلف رعایت شود می‌تواند تاثیر خود را در زندگی فرد نشان دهد. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

نوشیدن آب کافی و داشتن فعالیت جسمی نیر نقش بسیاری در کاهش اضطراب فرد دارد. دریافت برخی مواد غذایی می‌تواند عاملی در جهت تشدید اضطراب‌تان باشد و برخی دیگر از کاهنده‌های اضطراب باشند.

بنابراین تغذیه و اضطراب با یکدیگر دارای ارتباط هستند و تغذیه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر میزان اضطراب یک فرد داشته باشد. به طوری که مواد غذایی غنی که سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها باشد، در جهت کاهش اضطراب و  مواد غذایی پرچرب، پرکالری و دخانیات در جهت افزایش اضطراب موثر هستند.

تغذیه مناسب و مواد غذایی موثر در رفع اضطراب

برای درمان اختلالات روانی، درمانِ دارویی وجود دارد، اما اگر مصرف دارو را برای کاهش اضطراب دوست ندارید و از عوارض داروها می‌ترسید، می‌توانید با رعایت یک تغذیه و رژیم غذایی سالم در جهت کاهش اضطراب خود اقدام کنید. در ادامه به برخی مواد مغذی که باعث کاهش اضطراب در یک فرد می‌شود، اشاره کرده‌ایم:

  • به طور کلی کلسیم، پتاسیم، ویتامین ث بر کاهش اضطراب تاثیر گذار است، این ویتامین‌ها در میوه‌هایی مانند کیوی و پرتقال وجود دارد.
  • کروم، ملاتونین، منیزیم نیز از دیگر مواد معدنی موثر در کاهش اضطراب است که در دانه‌ها، حبوبات، غلات و سبزیجات دارای برگ تیره وجود دارد.
  • ویتامین E، روی، تریپتوفان موجود در مغزهای گیاهی، بوقلمون؛ همچنین ویتامین‌های گروه ب مانند B1 و B12 و همینطور سلنیوم موجود در غذاهای دریایی، جگر، قلوه، گوشت و ماکیان از دیگر مواد معدنی موثر در کاهش اضطراب هستند که گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی‌تان توصیه می‌شود.

تغذیه مناسب و نقش گیاهان دارویی در رفع  اضطراب

در طب سنتی توصیه می شود که برای کاهش اضطراب دمنوش گیاهان دارویی مصرف شود. گیاهانی همچون موارد زیر ضمن ایجاد آرامش در فرد تمامی اضطراب‌ها را دور می‌کند.

  • دارواش
  • بابونه
  • سنبل الطیب
  • بادرنجبویه
  • گل سرخ
  • هل
  • میخک
  • ریحان
  • گشنیز
  • نعناع
  • زعفران
  • زرشک
  • دارچین
  • گل گاوزبان 

از دیگر مواردی که در کاهش اضطراب موثر است، شربت‌های خانگی است که با شیرین کننده‌های طبیعی همچون عسل و یا شیره میوه‌ها درست شده است. از جمله این شربت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شربت لیمو
  • شربت سیب و زعفران
  • شربت خاکشیر
  • سکنجبین
  • بیدمشک و گلاب
  • شربت بهار نارنج

 

بیشتر بخوانید : اضطراب و احساس بی قراری

 

تغذیه مناسب برای رفع اضطراب با غذاهای ضد اضطراب

بهتر است بدانید که غلات کامل باعث ترشح سرتونین می‌شود، کاری که در واقع داروهای آرامبخش در بدن انسان می‌کنند. ترشح سروتونین باعث ایجاد آرامش می‌شود.

غلات کامل در واقع تمامی قسمت‌های یک دانه شامل هسته، سبوس، جوانه و اندوسپرم را درون خود دارد. این غلات سرشار از فیبر، پروتئین سالم گیاهی، ویتامین‌، مواد معدنی و انواع مواد گیاهی می‌باشند. اگر قصد دارید یک غلات کامل تهیه کنید می‌توانید موادی را خریداری کنید که روی بسته بندی آن غلات کامل یا سبوس‌دار نوشته شده باشد.

علاوه بر این مصرف مواد غذایی دیگری به شرح موارد زیر نیز باعث کاهش اضطراب و افزایش آرامش خواهد شد.

  • تخم مرغ
  • هویج
  • سبزیجات برگدار مانند اسفناج
  • کرفس
  • سیر
  • ماهی قزل آلا
  • پیاز
  • چغندر
  • برنج قهوه‌ای
  • گندم
  • جو
  • ارزن
  • مارچوبه
  • انبه
  • گلابی
  • آناناس
  • نارنگی 
  • سیب رسیده شیرین
  • زرد آلو
  • موز به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین B6
  • گل کلم
  • میوه‌های خشک
  • انجیر
  • حبوبات
  • ماست کم چرب
  • میوه‌های دارای آنتی اکسیدان مانند توت، تمشک و ذغال اخته، انار 

غذاهای محرک و افزاینده اضطراب

برخی از مواد غذایی باعث افزایش اضطراب می‌شوند. از مهم‌ترین این مواد غذایی می‌توان به چای، قهوه، نوشابه و شکلات اشاره کرد و دلیل آن نیز این است که این مواد غذایی دارای مقادیر زیادی کافئین هستند.

مصرف مواد غذایی کافئین دار باعث اختلال خواب، تپش قلب، اضطراب و بی قراری، استرس و اضطراب می‌شود و به طور کلی محرک اعصاب است. علاوه بر این مواد غذایی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم نیز در ایجاد اضطراب نقش دارد که بهتر است از خوردن آن‌ها خودداری کنید.

  • نوشیدنی های الکلی
  • بستنی
  • کیک
  • تنقلاتی مانند چیپس و پفک
  • غذاهای صنعتی آماده
  • نوشابه‌ها
  • نمک
  • شکلات
  • غذاهای سرخ شده
  • گوشت گوساله
  • پیتزا
  • ساندویچ‌ ها

توصیه های متخصصان

برای کاهش اضطراب با رژیم غذایی مناسب چندین نکته وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان اضطراب کلیک کنید.

  • همانطور که اشاره کردیم بهتر است به جای شکرهای صنعتی در تغذیه خود از شیرین کننده های طبیعی همچون عسل، خرما، کشمش و … استفاده کنید.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید.
  • وعده‌های غذایی سبک و البته سالم مصرف کنید.
  • از کشیدن سیگار بپرهیزید، چراکه به دلیل داشتن نیکوتین باعث ایجاد اختلال در تنفس و افزایش ضربان قلب می‌شود.
  • غذای خود را در یک محیط آرام میل کنید و در وعده‌های غذایی تمرکز خود را بر روی تغذیه خود معطوف کنید

خدمات مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو برای رفع اضطراب

اگر دارای اضطراب هستید و به دنبال درمان با دارو هم نیستید، می‌توانید با مرکز مشاوره ذهن نو که دارای چندین سال سابقه مشاوره روانشناسی است، تماس حاصل بفرمایید و برنامه تغذیه‌ای مناسب خود را دریافت کنید، تا ضمن داشتن تناسب اندام آرامش خود را به دست آورید و تنش‌ها و اضطراب‌های‌تان را با تغدیه درست درمان کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه ای مناسب برای کنترل اضطراب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

کدام مواد غدایی باعث ایجاد آرامش و رفع اضطراب می‌شود؟

مصرف برخی مواد غذایی شامل غلات کامل، تخم مرغ، هویج، سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کرفس، سیر، ماهی قزل آلا، پیاز، چغندر، برنج قهوه‌ای،گندم، جو، ارزن، مارچوبه، انبه، گلابی، آناناس، نارنگی، سیب رسیده شیرین، زرد آلو، موز، گل کلم، میوه‌های خشک، انجیر، حبوبات، ماست کم چرب، توت، تمشک و ذغال اخته، انار و … از مواد غذایی آرامش دهنده هستند. 



:: برچسب‌ها: تغذیه مناسب برای رفع اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مهم‌ترین عامل شکست در ازدواج‌ها، معیارهای اشتباه ازدواج است که باعث می‌شود دختر و پسر از همان ابتدا در جهت غلط حرکت کنند. ازدواج برای همه ما تصمیم بسیار مهمی است که می‌تواند تمام زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار دهد. به همین خاطر باید حواس‌مان به معیارهایی که برای انتخاب‌همسر داریم باشد. معیارهای اشتباه و غلط ازدواج می‌توانند زندگی مشترک شما را با مشکلات زیاد یا حتی جدایی روبه‌رو کنند. درعین‌حال معیارهای درست زندگی شما را به سمت پیشرفت و خوشبختی پیش خواهند برد. اما این معیارها کدام است؟ چطور بفهمیم که معیارهایمان برای ازدواج صحیح است یا خیر؟ برای رسیدن به جواب این سؤال معیارهای نامناسب برای ازدواج را مطرح خواهیم کرد. دقت داشته باشید که دلایل اشتباه برای ازدواج فقط همین مطالبی که عنوان می‌کنیم نیست و می‌تواند با توجه به شرایط هر رابطه متفاوت باشد، به همین جهت مشاوره ازدواج ضروری است.

 

منبع : معیارهای اشتباه ازدواج کدامند؟

معیارهای اشتباه و غلط ازدواج

توجه به ظاهر زیبا

همه ما می‌دانیم توجه به ظاهر طرف مقابل برای ازدواج اشتباه است. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که ظاهر در ازدواج اهمیت بسیاری دارد. همیشه هم قرار نیست چهره طرف مقابل پس از مدتی برای شما عادی شود یا هیچ اهمیتی نداشته باشد. موضوع اینجاست که ظاهر نباید اولین یا تنها معیار ازدواج باشد. وقتی به اخلاق یا شرایط خانوادگی یک نفر توجه نداشته باشید، طبیعتاً در زندگی با او از همین نقطه دچار مشکل می‌شوید. به همین دلیل بهتر است به ظاهر در کنار موضوعات دیگر توجه کنید.

معیارهای اشتباه ازدواج | موقعیت اجتماعی

موقعیت اجتماعی یکی دیگر از معیارهای ازدواج است. بسیاری از دختران و پسران به دنبال همسری می‌گردند که شرایط اجتماعی خوبی داشته باشد. آن‌ها بسیاری از مواقع به دنبال این هستند که از این طریق بتوانند شرایط بهتری در زندگی برای خود فراهم کنند. اما مشاوران خانواده معتقدند بهترین حالت برای ازدواج این است که طرفین ازنظر موقعیت اجتماعی مشابه یکدیگر باشند؛ یا حداقل تفاوت کمی داشته باشند. در این حالت، دغدغه‌ها، زمان‌های آزاد، محدودیت‌ها و شرایط مالی هر دو نفر یکسان است. اما اگر شما به دنبال کسی باشید که شرایطش خیلی از شما بهتر است، احتمالاً در هیچ‌کدام از این مسائل مشترک نیستید و همین‌طور ممکن است طرف مقابل به دلیل جایگاهی که دارد شما را تحقیر کند.

شرایط مالی

پول و شرایط مالی یکی از دغدغه‌های اساسی همه ما در سال‌های اخیر است. حتی شاید عمده‌ترین دلیل ازدواج نکردن جوانان هم باشد. به همین خاطر است که وضعیت مالی خوب تبدیل به یک معیار اساسی برای ازدواج شده است. همان‌طور که در ارتباط با زیبایی ظاهر هم گفتیم اینکه شریک زندگی شما توانایی مالی خوبی داشته باشد، بسیار مهم است. اما وضعیت مالی تنها چیزی نیست که باید به آن توجه کنید.

در ارتباط با وضعیت مالی همسر آینده‌تان باید در نظر بگیرید که آیا طرف مقابل شما خسیس است یا بیش‌ازحد افراطی خرج می‌کند؟ آیا او در کنار شرایط مالی خوب، شما را درک می‌کند و برای‌تان احترام قائل است. این سؤالات و بسیاری از مسائل دیگر چیزهایی هستند که باید به‌دقت به آن‌ها توجه کنید.

معیارهای اشتباه ازدواج | خوش‌گذرانی و تفریح

بسیاری از ما و به‌خصوص کسانی که شخصیت برونگرا دارند دلشان می‌خواهد همسر آینده‌شان اهل تفریح و گردش باشد. این موضوع گاهی آن‌قدر اهمیت پیدا می‌کند که خوش‌گذرانی و هم سلیقه بودن در این مسائل تبدیل به معیار اصلی برای ازدواج می‌شود. به این نکته دقت کنید که تفریح اگرچه بخش مهمی از زندگی هر کسی است، اما نمی‌تواند همه زندگی باشد. زندگی به‌جز خوش‌گذرانی ابعاد دیگری هم دارد و همسر شما باید در این ابعاد هم توانایی خوشحال کردن شما را داشته باشد.

عشق و علاقه بیش‌ازحد

“عشق” معیار ازدواج برای بسیاری از ما است. گاهی اوقات آن‌قدر یک نفر را دوست داریم که حاضریم برای با او بودن هر چیزی را تحمل کنیم. با همه این‌ها احتمالاً باید این جمله را شنیده باشید که عشق برای شروع یک زندگی کافی نیست. یک زندگی مشترک در کنار اینکه به علاقه نیاز دارد نیازهای دیگری مثل توانایی اقتصادی، درک متقابل، بلوغ فکری و… نیز دارد.

مشکلات زندگی

بسیاری از آن‌هایی که در زندگی مشکلاتی را تجربه کرده‌اند به دنبال کسی می‌گردند که مثل خودشان سختی کشیده باشد. آن‌ها تصور می‌کنند کسانی که در زندگی خود مشکلات سخت را تجربه نکرده‌اند نمی‌توانند آن‌ها را درک کنند. با همه این‌ها به این موضوع دقت داشته باشید که وجود مشکلات سنگین در زندگی یک نفر می‌تواند شما را هم درگیر مسائل بیشتری کند. ساده‌ترین حالت در این شرایط این است که طرف مقابل شما درگیر بیماری‌های روحی مثل افسردگی شده باشد و شما باید با این شرایط به زندگی خود ادامه بدهید.

فرار از خانواده

یکی دیگر از معیارهای اشتباه ازدواج این است که ازدواج می‌کنید تا از خانواده (خانه پدر و مادر) خود فرار کنید. گاهی اوقات زندگی در خانواده آن‌قدر برایمان سخت است که به دنبال راهی برای فرار از آن می‌گردیم؛ در این شرایط ازدواج برای بعضی‌ها تبدیل به تنها راه چاره می‌شود. اما مراقب باشید از چاله به چاه نیفتید. چرا که ممکن است آن‌قدر درگیر فرار از خانه بشویم که به هیچ‌یک از رفتارها و خصوصیات اخلاقی طرف مقابل توجهی نشان ندهیم. این کار گاهی باعث می‌شود در آینده دچار مشکلاتی شوید که فرار کردن از آن‌ها دیگر به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

فرار از تنهایی

تنهایی به‌خصوص از یک سنی به بعد بسیار سخت می‌شود. به همین خاطر بعضی‌ها به دنبال راهی می‌گردند که این تنهایی را با کسی پر کنند. با توجه به شرایط فرهنگی بسیاری از مواقع این راه‌حل ازدواج است. یا ممکن است به دلیل تنهایی چنان وابسته طرف مقابل شوید که احساس کنید می‌خواهید با او ازدواج کنید. در این شرایط کمی با خودتان فکر کنید؛ به این سؤال پاسخ دهید که آیا اصلاً آمادگی لازم برای ازدواج کردن را دارید؟ طرف مقابل شما پختگی لازم برای کنترل یک زندگی را دارد؟ آیا اگر این‌قدر تنها نبودید بازهم با این شخص ازدواج می‌کردید؟

سن پایین برای ازدواج

معیار بعضی افراد به‌خصوص دخترخانم‌ها این است که در سن پایین ازدواج کنند. این ملاک باعث می‌شود آن‌ها به خودشان زمان لازم برای شناخت طرف مقابل را ندهند. یا حتی فرصت ارتباط با گزینه‌های بهتر را هم از خود می‌گیرند. درواقع با چنین کاری شما موفقیت زندگی مشترک‌تان را به شانس و اقبال واگذار می‌کنید. اما تنها این نکته را به خاطر داشته باشید که برای ازدواج، باید بلوغ فکری داشته باشید و این معمولاً در سنین پایین‌تر اتفاق نمی‌افتد.

تصحیح معیارهای اشتباه و غلط ازدواج به کمک مشاوره

ازدواج نقطه عطفی در زندگی هرکدام از ما است. یک انتخاب خوب باعث پیشرفت و یک انتخاب بد باعث مشکلات بسیاری خواهد شد. پس اینکه چه کسی را برای ازدواج انتخاب می‌کنیم موضوع بسیار مهمی است. اما از کجا بدانیم معیارهای درستی برای ازدواج در نظر گرفته‌ایم؟

بهترین پاسخ به این سؤال این است که از جلسات مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید. در این جلسات یاد خواهید گرفت که با چه اولویت‌هایی برای آینده خود همسر انتخاب کنید. آیا طرف مقابل واقعاً معیارهای شما را دارد؟ و اینکه آیا معیارهای شما اولویت درستی دارند یا خیر. تحقیقات نشان می‌دهد زوجینی که از جلسات مشاوره پیش از ازدواج استفاده می‌کنند معمولاً ازدواج موفق‌تری خواهند داشت. به همین خاطر بهتر است شما هم راجع به معیارهایتان برای ازدواج از یک متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با ملاک های انتخاب همسر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چرا اهمیت دادن به ظاهر طرف مقابل برای ازدواج اشتباه است؟

اهمیت دادن به ظاهر اشتباه نیست؛ بلکه در صورتی اشتباه است که شما به‌غیراز ظاهر به چیز دیگری فکر نکنید یا بسیاری از مسائل دیگری را فدای چهره زیبا کنید.

مهم‌ترین معیار برای یک ازدواج موفق چیست؟

چیزی به‌عنوان یک معیار تنها برای موفقیت در ازدواج وجود ندارد. بلکه همسر آینده شما باید درمجموع بتواند هرکدام از معیارهای شما را تا حدودی برآورده کند.

 


:: برچسب‌ها: معیارهای اشتباه ازدواج کدامند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا راه‌های درمان اضطراب را می‌شناسید؟ اضطراب یک احساس ناراحتی، نگرانی یا ترس است که می‌تواند به صورت خفیف یا شدید بروز پیدا کند. همه انسان‌ها در دوره‌ای از زندگی خود اضطراب را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است از نشستن سر جلسه امتحان‌ یا مصاحبه شغلی احساس نگرانی‌و‌اضطراب کنید. این اضطراب‌ها کاملا طبیعی‌اند اما اختلالات اضطرابی گروهی از بیماری‌های روانی هستند که باعث اضطراب‌و‌ترس دائمی و طاقت فرسا می‌شوند. اضطراب‌بیش از حد می‌تواند در کار، درس، جمع‌های خانوادگی و سایر موقعیت‌های اجتماعی‌تان اخلال ایجاد کند. با آگاهی از روش‌های درمانی و همچنین کمک گرفتن از متخصص می‌توانید این مشکل را برطرف سازید. 

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی
 
 
 

راه های درمان اضطراب

درمان اضطراب باید به طور خاص برای هر فرد تنظیم شود. آنچه برای یک شخص موثر واقع می‌شود، ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد. انواع روش‌های درمانی عبارتند از:

1. رفتار درمانی

رفتار درمانی شامل انواع روش‌های درمانی است که اختلالات بهداشت روان رادرمان می‌کند. این درمان به دنبال شناسایی و کمک به تغییر اختلالات اضطرابی یا رفتارهای ناسالم است. به کمک این درمان می‌توان رفتارهای ناسالم را تغییر داد. پایه این درمان‌بر تأثیر افکار و عقاید شخص بر عملکرد و خلق و خوی وی است. این مسئله اغلب بر مشکلات فعلی فرد و نحوه حل آن‌ها تمرکز دارد. هدف بلند مدت این درمان این است که الگوهای رفتاری و تفکر فرد را به الگوی‌های سالم‌تری تبدیل کند. شناخته شده‌ترین روش‌های درمانی در این نوع درمان‌عبارتند از: آموزش آرامش، مواجهه با واقعیت مجازی، آموزش مهارت‌های اجتماعی، مدل سازی، تمرین رفتاری و… . برای انجام تمرینات ریلکسیشن کلیک کنید.

2. درمان رفتاری شناختی (CBT)

رفتار درمانی CBT در شناسایی، درک و تغییر الگوهای تفکر و رفتاری‌اضطراب استفاده می‌شود. درمان رفتاری شناختی (CBT) نوعی درمان روانشناختی است که برای مشکلات زیادی از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، مشکلات مصرف مواد مخدر و بیماری‌های روانی موثر است. هدف درمان رفتاری شناختی بهبود سلامت روان می‌باشد. CBT رفتار و اختلالات فرد را تغییر نمی‌دهد و هدف این است که به شما کمک کند تا با مشکلات طاقت فرسا به روش مثبت‌تری کنار بیایید. این روش به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید این الگوهای منفی را برای بهبود احساس خود تغییر دهید. برخلاف روش‌های دیگر گفتگو، CBT به جای تمرکز روی موضوعات گذشته با مشکلات حال حاضر شما توجه می‌کند. 

3. درمان اضطراب | رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

رفتار درمانی دیالکتیکی نوعی درمان شناختی- رفتاری است که ترکیبی از راهکارهایی مانند ذهن آگاهی، پذیرش و تنظیم هیجان است. رفتار درمانی شناختی سعی در شناسایی و تغییر الگوهای تفکر منفی دارد و باعث ایجاد تغییرات رفتاری مثبت می‌شود. DBT ممکن است برای درمان‌اضطراب و سایر رفتارهای خود تخریبی استفاده شود. یک دوره کامل رفتار درمانی دیالکتیکی حدود 6 ماه طول می‌کشد. بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که تقریباً 6 هفته زمان روی هر نوع درمان صرف کنند.

4. قرار گرفتن در معرض درمانی (PE)

قرار گرفتن در معرض یک درمان روانشناختی است که برای کمک به مردم در مقابله بااضطراب خود ایجاد شده است. افراد در زمان داشتن‌اضطراب، تمایل دارند از اشیا، فعالیت‌ها یا موقعیت‌های مربوط به آن دوری کنند. مواجهه درمانی نوعی از درمان شناختی-رفتاری است که برای درمان انواع اختلالات مربوط به‌اضطراب از جمله فوبیا، وسواس، اختلال‌اضطراب اجتماعی و اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده که قرار گرفتن در معرض درمانی، موثرترین درمان اضطرابی در افراد با مشکلات اختلالات اضطرابی است. برای آشنایی با سایر روش های درمان وسواس کلیک کنید.

5. مشاوره

مشاوره نوعی روش رفتار درمانی است که از طریق درمان شناختی به حل مشکل اختلالات اضطرابی می‌پردازد. رفتار درمانی یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان مشکلات‌اضطرابی می‌باشد. با شناخت عوامل ایجاداضطراب می‌توان آن را راحت‌تر درمان کرد. با دریافت مشاوره تلفنی به راحتی و در کمترین زمان می توانید تحت درمان قرار بگیرید.

6. درمان اضطراب | گروه درمانی

گروه درمانی فرصتی را برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و مشاوره برای شما فراهم می‌کند. با شرکت در یک گروه علاوه بر تقویت روابط بین افراد با تجربیات مشابه، با گذشت زمان منابع اضطراب پدیدار شده و می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

7. دارو درمانی

داروهای درمان‌اضطراب را فقط با نسخه پزشک می توان تهیه کرد. پزشکان می‌توانند اضطراب را تشخیص داده و به درمان آن بپردازند اما ممکن است توصیه کنند برای اختلالات اضطرابی شدید یا مقاوم به درمان با روانپزشک مشورت نمایید. استفاده از بنزودیازپین‌ها یکی از کاربردی‌ترین روش‌های درمان‌اضطراب است که باید زیر نظر پزشک انجام شود.

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

روش های درمان اضطراب به صورت طبیعی

با انجام برخی کارهای ساده و طبیعی نیز می‌توانید اضطراب خود را کاهش دهید. این روش‌ها عبارتند از:

1. درمان اضطراب | تغییر سبک زندگی

انجام فعالیت‌هایی مانند عدم گوشه نشینی و فعالیت در اجتماع، افزایش اعتماد به نفس، تفریح کردن، داشتن برنامه ریزی، افکار مثبت و… می‌تواند در درمان‌اضطراب موثر باشد.

2. ورزش

هنگامی که از نظر جسمی سرعت را بالا می‌برید، بدن به ترشح اندورفین که هورمونی برای افزایش روحیه است، می‌پردازد. جایگزینی افکار منفی با افکار خنثی یا مثبت می‌تواند به آرامش شما کمک کند. ورزش‌هایی چون یوگا باعث افزایش آرامش شده و در جلوگیری ازاضطراب بسیار مفید واقع می‌شوند.

3. درمان اضطراب | رژیم غذایی و تغذیه

داشتن تغذیه مناسب می‌تواند در درمان‌اضطراب مفید و موثر باشد. گروهی از مواد غذایی باعث افزایش‌اضطراب هستند و گروهی دیگراضطراب را کاهش می‌دهند. مصرف زیاد نمک باعث کاهش پتاسیم در بدن و افزایش فشار خون می‌شود که هردو اضطراب‌ آور هستند. مصرف شکر، مواد قندی ساده، الکل و نیکوتین در بلند مدت باعث افزایش اضطراب شما می‌شود. کمبود آب در بدن می‌تواند از علل ایجاد اضطراب باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود که روزانه شش تا هشت لیوان آب میل کنید. برای آشنایی با جددترین روش های کاهش اضطراب و احساس بی قراری کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : مقابله با اضطراب امتحان

درمان اضطراب در کودکان و نوجوانان

مشکلات و اختلالات اضطرابی در کودکان را می‌توان درمان کرد. درمان زودهنگام باعث می‌شود که از مشکلات بعدی مانند اعتماد به نفس پایین و یا روابط اجتماعی ضعیف پیشگیری شود. اقداماتی مانند مراجعه به روان پزشک، مشاوره فردی و یا خانوادگی و یا درمان‌های دارویی به بهبوداضطراب کمک می‌کند. در مواردی که کودک شما دچار اضطراب‌های شدید می‌شود، تنها بررسی‌های یک روان پزشک می‌تواند به شما و کودکتان کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و اختلالات همراه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اضطراب و راه های مقابله با آن چیست؟

اضطراب یک احساس ناراحتی مانند نگرانی یا ترس است که می تواند خفیف یا شدید باشد. روش‌های درمانی مختلفی برای مقابله با اضطراب وجود دارد.

بهترین روش درمان اضطراب چیست؟

درمان‌اضطراب باید به طور خاص برای هر فرد تنظیم شود. آنچه برای یک شخص موثر واقع می‌شود، ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد.

راه های کنترل اضطراب چیست؟

انجام فعالیت‌هایی مانند عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن، افزایش اعتماد به نفس، افزایش تفریح، داشتن برنامه ریزی، داشتن افکار مثبت، ورزش و به طور کلی تغییر سبک زندگی می تواند در درمان‌اضطراب موثر باشد.



:: برچسب‌ها: درمان اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب دزد زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند و شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

منبع : تعبیر خواب دزد و دزدی بر اساس نظر معبران معروف

تعبیر خواب دزد از نظر معبران باستانی

دیدن حالت‌های مختلف از دزد از نظر معبران باستانی معانی و تعابیری متعددی دارد. به طور کلی دیدن خواب دزد همانند دنیای واقعی دارای تعبیر بدی نیست و خبر از شادی می‌دهد و نشان از یک دوست یا مهمان دارد. در ادامه تعبیر خواب دزد را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم:

تعبیر خواب دزد از نظر محمد ابن سیرین

محمد ابن سیرین از معبران باستانی می‌گوید، اگر فردی در خواب ببیند که دزدی می‌کند و از کسی چیزی را می‌دزدد، به این معناست که به او غم و اندوهی خواهد رسید و یا ممکن است اتفاقی بیفتد که از کسی ناراحت شود.

تعبیر خواب دزد از نظر ابراهیم کرمانی

ابراهیم کرمانی می‌گوید اگر کسی در خواب ببیند که یک شخص آشنا از او دزدی می‌کند، بدین معناست که آن شخص در حال دروغ گفتن و مخفی کاری است.

اگر فردی نیز در خواب ببیند که در مسیری دزدها به او حمله می‌کنند و او را به قتل می‌رسانند، بدین معنی است که ممکن است خبر بدی به او برسد.

تعبیر خواب دزد از نظر منوچهر مطیعی تهرانی

منوچهر مطیعی تهرانی از معبران باستانی، دیدن خواب دزد را به دوست و یا مهمان ناخوانده تعبیر می‌کند. مهمان ناخوانده و یا حتی مسافری که شما انتظار آمدنش را نداشته‌اید.

از نظر منوچهر مطیعی تهرانی از آنجایی که در دنیای واقعی فرد با دیدن دزد می‌ترسد و ترس نیز در خواب به شادی تعبیر می‌شود، بنابراین تعبیر خواب دزد این است که فرد با دیدن آن شخص که در حال دزدی است، خوشحال می‌گردد.

اگر فردی نیز در خواب ببیند که یکی از دوستانش به او خبر می‌دهد که دزد آمده است، بدین معنی است که او خبری از دوستانش به دست خواهد آورد.

تعبیر خواب دزد از نظر جابر مغربی

اگر کسی در خواب ببیند که در میدان جنگی میان مسلمانان و کفار است و مسلمانان در حال غارت سرزمین کفار هستند، بدین معنی است که کفار دچار مصیبت و بلا خواهد شد، اما اگر بر عکس باشد بدین معنی است که آن فرد دچار غم و اندوه خواهد شد.

تعبیر خواب دزد از نظر یوسف نبی

اگر کسی در خواب خود دزد ببیند، بدین معنی است که افرادی علیه او در حال دسیسه هستند و قصد آسیب رساندن به او را دارند.

تعبیر خواب دزد از نظر امام جعفر صادق (ع)

امام صادق (ع) دیدن خواب دزد را این گونه تعبیر کرده است که نشان دهنده شانس و اقبال است و همینطور ایشان فرموده‌اند دیدن خواب دزد می‌تواند تعابیر رسیدن روزی و ثروت و یا مسافر نیز باشد.

امام صادق می‌فرمایند، دیدن دزد در خواب می‌تواند نشان دهنده جنگ و درگیری و یا غم نیز باشد، بنابراین دیدن خواب دزد در موارد مختلف تعابیر مختلفی نیز دارد.

تعبیر خواب دزد از نظر دانیال نبی

دانیال نبی دیدن خواب دزد را به یک هشدار تعبیر کرده است. بدین معنی که اگر کسی در خواب دزد ببیند، بایستی که در کارهایی که شرکت می‌کند، احتیاط داشته باشد. ممکن است شرکت در کارهایی که افراد نااهل حضور دارند، باعث رسوایی او گردد.

تعبیر خواب دزد از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با علل خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب دزد ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که موضوعات مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب دزد در روانشناسی | آنلی بیتون

اگر کسی در خواب ببیند که دزدهایی به دنبال او هستند، بدین معنی است که این فرد دارای دشمنان خطرناکی است که می‌خواهند به او آسیب برسانند.

اگر فردی در خواب دزدی را ببیند که در حال دزدی است، نشان از عقده‌ها، کمبودهای روانی و بداقبالی فرد دارد. یعنی شما باید به جای تمرکز بر روی نداشته‌های‌تان، چیزهایی که دارید را دوست داشته باشید.

اگر فردی را در خواب متهم به دزدی کنند، بدین معنی است که دیگران نسبت به رفتار ما برداشت درستی ندارند، که بعد به نفع شما خواهد بود.

اگر فردی در خواب ببیند که دزدی کرده است و در حال تحت تعقیب می‌باشد، بدین معناست که شخص در روابط اجتماعیش اشتباه می‌کند.

اگر فردی در خواب ببیند که دزدی را تعقیب و دستگیر می‌کند، بدین معناست که او بر دشمنانش غالب می‌شود.

دستگیر کردن دزد در خانه خود

دستگیر کردن دزد در خانه خود، بدین معنی است که شما همواره به فکر مال و ثروت هستید و از اینکه دزد به خانه شما بیاید، نگران می‌باشید.

سرقت پول توسط دزد

اگر فردی در خواب ببیند که دزد پول‌های او می‌دزدد؛ به این معنا است که او از عدم موفقیت‌های خود ناراضی است و مدام حسرت می‌خورد.

فرار کردن از دست دزد

فرار کردن از دست دزد در خواب، اینگونه تعبیر می شود که فرد در دنیای واقعی نیز دشمنانی دارد که از آن‌ها در حال فرار است، بهتر است شجاعانه با آن‌ها رو به رو شود.

همراهی با یک دزد

اگر فردی در خواب ببیند که دزدی را همراهی می‌کند، بدین معناست که او ثروت مند خواهد شد.

فرار دزد

اگر فردی در خواب ببیند که دزدی از دست او فرار می‌کند، بدین معنی است که او در زندگی واقعی با پیامدهایی مواجه خواهد شد، که نمی‌داند با آن‌ها چگونه برخورد کند.

حمله دزد

اگر فردی در خواب ببیند که دزدی به او حمله می‌کند، بدین معنی است که حادثه احتمالی برای او رخ خواهد داد.

دزدی فرزند

اگر فردی در خواب ببیند که فرزندش از او دزدی می‌کند، بدین معناست که او در زندگی واقعی نگرانی‌هایی دارد و بیش از حد برای فرزند و یا فرزندانش نگران است. البته این خواب تعبیر دیگری نیز دارد که فرزند فرد از او کمک می‌خواهد.

دزدی والدین

اگر فردی در خواب ببیند که پدر و مادرش از او دزدی می‌کنند، به معنای اختلافات خانوادگی است. وقتی فرد نسبت به والدین خود احساس خوبی نداشته باشد، با توجه به اضطرابی که دارد، این خواب را می‌بیند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تعبیر خواب دزد و دزدی بر اساس نظر معبران معروف ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پیشنهاد دوستی به دختر توسط پسری که جذب او شده است، همیشه هم کار راحتی نیست. بسیاری از پسران ممکن است در محیط تحصیل و دانشگاه و یا محیط کار و حتی در میان دوستان و آشنایان خود نسبت به دختری احساس خوبی داشته باشند و قصد داشته باشند که به او پیشنهاد دوستی و یا ازدواج بدهند، اما ندانند که باید از کجا شروع کنند. شاید باورتان نشود ولی به خاطر همین شرم و بی تجربگی بسیاری از پسران از برقراری رابطه ناتوان‌اند و پا پیش نمی‌گذارند. در ادامه طی چند مرحله به شما می‌گوییم که چگونه به خانمی پیشنهاد دوستی و ازدواج دهید و از نتیجه آن خشنود باشید.

 

 

منبع : پیشنهاد دوستی به دختر در کجا مناسب است

پیشنهاد دوستی به دختر

اگر شما از آن دسته از پسرهایی هستید که برای زندگی خود خط قرمزهایی را تعیین کرده‌اید و اگر به دختری علاقه مند شده‌اید و او را برای زندگی مشترک انتخاب کرده‌اید، نباید در دادن پبشنهاد دوستی بی گدار به آب بزنید.

وقتی شما قصد دارید به دختری پیشنهاد ازدواج بدهید، یعنی او را برای زندگی مشترک انتخاب کرده‌اید، پس باید زمینه علاقه مندی و گرفتن جواب مثبت از او را فراهم کنید. بنابراین پیشنهاد دوستی به دختر چندان هم کار ساده‌ای نخواهد بود و ممکن است با یک اقدام اشتباه جواب منفی بگیرید و او را برای همیشه از دست بدهید. در ادامه مراحل پیشنهاد دوستی به دختر را برای رسیدن به نتیجه‌ای مثبت ارائه کرده‌ایم. برای اطلاع بیشتر درباره بایدها و نبایدهای دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

مرحله اول پیشنهاد دوستی به دختر : آیا او هم به شما تمایل دارد؟

وقتی نسبت به دختری علاقه مندی پیدا کرده‌اید، در صورتی این حس می‌تواند باعث ایجاد یک رابطه عاطفی شود، که طرف مقابل نیز به شما تمایل داشته باشد. بنابراین باید قبل از پیشنهاد دوستی میزان تمایل او را بسنجید.

فهمیدن اینکه آیا او به شما احساس دارد یا نه، کار سختی نخواهد بود. می‌توانید از رفتارهای او متوجه علاقه‌اش به خودتان شوید. مثلا آیا وقتی شما را می‌بیند به شما نگاه می‌کند و یا لبخند می‌زند یا زمانی که شما را می‌بیند بی تفاوت از کنارتان عبور نمی‌کند و سعی می‌کند با هم صحبت کوتاهی داشته باشید.

اگر اینطور باشد، یعنی او هم از شما خوشش می‌آید اما در غیر این صورت احتمال شنیدن جواب منفی افزایش می‌یابد.

مرحله دوم : او را بیشتر بشناسید

پس از اینکه فهمیدید دختر مورد علاقه‌تان نیز به شما تمایل دارد، به خودتان فرصت دهید که یکدیگر را بیشتر بشناسید. سعی کنید در فرصت‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، حتی کوتاه با او حرف بزنید. مثلا صحبت کردن قبل از شروع کلاس و یا در ساعات استراحت در محل کار می‌تواند فرصت خوبی باشد.

قبل از پیشنهاد دوستی به دختر علایق او را بیشتر بشناسید

برای شناخت بیشتر دختر مورد علاقه تان بایستی از علاقه مندی‌های او بیشتر بدانید. می‌توانید در این مورد از او سوال کنید، یا به واسطه استایلی که دارد و لوازمی که مصرف می‌کند از آن مطلع شوید. مزیت این کار این است که شما ضمن اطلاع از علاقه مندی‌های دختر مورد علاقه تان، باعث می‌شود به او بفهمانید که برای‌تان مهم است.

حریم و خط قرمزهایش را بشناسید

قبل از هر اقدامی بهتر است از نظر سبک خانوادگی و فرهنگی نیز دختر مورد علاقه خود را بشناسید. به عنوان مثال دخترانی که در خانواده مذهبی بزرگ شده‌اند، به پیشنهاد دوستی جواب منفی می‌دهند و بایستی برای آشنایی از طریق خانواده‌ها اقدام کنید.

مرحله سوم پیشنهاد دوستی به دختر : پیشنهاد آشنایی را مطرح کنید

حال که از علاقه دختر مورد علاقه‌تان نسبت به خود مطلع شده‌اید و او را بیشتر شناخته‌اید، وقتش رسیده که درخواست و پیشنهاد دوستی و یا ازدواج خود را مطرح کنید.

بهتر است در روزی که قصد دارید پیشنهاد دوستی بدهید، به صورت حضوری اینکار را انجام دهید تا دارای تاثیر بیشتری باشد. لباس آراسته بپوشید و مرتب و شیک باشید تا در چشم او برجسته‌تر به نظر برسید.

سعی کنید زمان و مکان مناسبی را برای مطرح کردن پیشنهاد دوستی و یا ازدواج انتخاب کنید. می‌توانید یک مکان خاص را که تا ابد در ذهن‌تان باقی بماند را برای این کار انتخاب کنید تا او هم متوجه اهمیت شما به این موضوع شود.

پس از فراهم کردن شرایط مناسب، پیشنهاد خود را مطرح کنید. اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و با آرامش و با جملات زیبا از او برای بودن در کنارتان درخواست کنید. اما طرف مقابل خود را تحت فشار قرار ندهید. سعی کنید جو را دوستانه مدیریت کنید و به او فرصت فکر کردن هم بدهید.

از شنیدن جواب منفی نترسید

نکته‌ای که در این مرحله حائز اهمیت است، این است که ممکن است با تمامی شناختی که شما نسبت به دختر مورد علاقه‌تان داشته اید، او به شما جواب منفی بدهد. حتی اگر این طور هم شد، نباید به هم بریزید و کماکان به صورت دوستانه صحبت‌های خود را تمام کرده و او را ترک کنید.

مرحله چهارم: ملاقات اول

پس از شنیدن جواب مثبت به درخواست دوستی و ازدواج، شما باید ترتیب اولین قرار و ملاقات را فراهم کنید. برای این کار شما باید یک مکان آرام را انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی با یکدیگر حرف بزنید. زمان خوبی است که نظرات دختر مورد علاقه خود را راجب خود بپرسید و شما نیز بر روی او و اهدافش تمرکز کنید.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید از او سوال کنید که قرار دیدار بعدی چه زمانی باشد و با یکدیگر برنامه ریزی کنید. بهتر است در این ملاقات‌ها خودتان باشید تا یکدیگر را آن طور که هستید، بشناسید و رابطه خود را پایدارتر کنید.

توجه

در نظر داشته باشید که تنها شنیدن جواب مثبت برای شروع یک رابطه مهم نیست، مهم این است که شما چگونه می‌توانید او را در کنار خود نگه دارید.

مثلا وقتی می‌خواهید از جایی خارج شوید، در را برای او باز کنید. اگر در کنار هم قهوه و یا غذایی را خورده‌اید، برای حساب کردن پیش‌قدم شوید. احساسات خود را کنترل کنید و نشان دهید که به خواسته‌های او اهمیت می‌دهید.

مرحله پنجم در پیشنهاد دوستی به دختر : ادامه رابطه 

پس از چندین ملاقات باید در مورد ادامه رابطه با یکدیگر تصمیم بگیرید. اگر در این دیدارها متوجه شده‌اید که او دختر مورد علاقه شماست، شاید وقتش رسیده که به او پیشنهاد ازدواج دهید و نظر او را درباره رابطه‌ای پایدارتر بپرسید. در تمامی این مراحل می‌توانید مشاوره رابطه دختر و پسر و یا مشاوره ازدواج دریافت کنید.

سخن آخر

اگر شما در میان دوستان، آشنایان و یا همکاران خود از دختری خوشتان آمده و احساس می‌کنید او را دوست دارید و تصمیم به مطرح کردن پیشنهاد دوستی و ازدواح با او را دارید، بایستی که سعی کنید با صبر و حوصله مراحل مختلف را طی کنید.

اگر دارای شرایط خاصی هستید و نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، با مشاوران مجرب مرکز ذهن نو تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشنهاد دوستی به دختر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: پیشنهاد دوستی به دختر در کجا مناسب است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراکز استعدادیابی کودکان بوشهر کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در بوشهر زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع : استعدادیابی کودکان بوشهر

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

استعدادیابی کودکان بوشهر | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان بوشهر | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

استعدادیابی کودکان بوشهر | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان بوشهر

موسسه استعدادیابی اندیشه کیان بوشهر، خیابان مدرس، مریم ۱۷

 

سؤالات متداول

– استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان بوشهر ,
:: بازدید از این مطلب : 357
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برخلاف انتظار بزرگترها کودکان نیز گاها دچار استرس می‌شوند و نشانه‌هایی از اضطراب و نگرانی را به دلایل مختلفی تجربه می‌کنند. استرس در کودکان می‌تواند با توجه به سن آن‌ها، منشأ طیف وسیعی از علائم هیجانی، رفتاری یا حتی جسمانی باشد. به همین خاطر اهمیت بسیاری دارد که والدین نشانه‌های استرس در فرزند خود را بشناسند و بدانند که چطور به این احساس در کودک خود پاسخ دهند. در واقع استرس در کودکان می‌تواند عملکرد آن‌ها در زمینه‌های مختلفی با مشکل مواجه سازد به همین خاطر والدین به عنوان مراقبان اصلی کودک لازم است تا با اتخاذ راهکارهای لازم از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری نمایند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به طور جامع درباره استرس در کودکان صحبت خواهیم کرد. 

 منبع : استرس در کودکان

استرس چیست؟

استرس یا فشار روانی به حالتی گفته می‌شود که کودک تحت تأثیر یک موضوع ناخوشایند احساس ناراحتی و تنیدگی را تجربه می‌کند. یکی از تفاوت‌های استرس با بیماری‌های اضطرابی کودک، در این است که استرس در اثر یک موضوع پیچیده و مشکل‌ آفرین بیرونی ایجاد می‌شود و با پایان این مشکل نیز به‌ تدریج نشانه‌های آن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل زمانی که نشانه های استرس در کودک‌تان دیدید توصیه میکنیم هر چه زودتر برای مشاوره اقدام کنید. مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو به شما هم در کاهش تنش‌های محیطی و هم اختلالات مرتبط با کودک‌تان خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

نشانه‌های استرس در کودکان

ضعف توانایی‌های منطقی یا کلامی در کودکان ممکن است باعث شود که آن‌ها توانایی تشخیص درست یا صحبت کردن راجع به دلایل اضطرابشان را نداشته باشند. این موضوع گاهی باعث می‌شود که استرس کودکان به‌صورت مشکلات مختلف رفتاری یا جسمی در کودک دیده شود. به همین خاطر توجه والدین به این نشانه‌ها اهمیت بالایی دارد. درصورتی‌ که با هریک از نشانه‌های اضطراب در کودک خود مواجه شدید بهتر است با او راجع به دلیل ناراحتیش صحبت کنید. اگر احساس می‌کنید شدت این علائم بیش از حالت عادی است و یا استرس برای مدت طولانی در کودک شما باقی‌ مانده، بهتر است در این زمینه از روانشناسان کودک کمک بگیرید.

نشانه‌های رفتاری استرس در کودک

  • شروع رفتارهایی که بیانگر اضطراب هستند مثل جویدن ناخن یا تکان دادن دست و پا
  • تغییرات بی‌دلیل در خلق کودک مثل پرخاشگری یا احساس غمگینی و سکوت
  • کناره گیری از خانواده و دوستان
  • احساس ترس از مسائل مختلف مثل تاریکی یا حیوانات و …
  • بروز مشکلات تحصیلی

نشانه‌های فیزیکی استرس در کودک

  • شب‌ادراری
  • مشکلات جسمانی مثل دل‌درد و سردرد
  • دشواری در به خواب رفتن یا بیدار شدن در نیمه‌شب
  • علائم جسمانی مختلف یا تشدید بیماری‌ها

با مشاهده هریک از این نشانه‌ها در کودک خود بهتر است برای رفع استرس و درمان کودک اقدام کنید. استرس می‌تواند به‌صورت مزمن در فرزند شما باقی‌ مانده و آسیب‌های جسمی و روحی بسیاری را به همراه داشته باشد.

دلایل استرس در کودکان

ما معمولاً کودکان را مظهر نشاط و خالی از درگیری‌های ذهنی می‌دانیم و شاید برای بسیاری از ما وجود نشانه‌های اضطرابی در کودک بسیار تعجب‌آور باشد. با این‌حال دلایل بسیاری برای استرس در کودکان وجود دارد. ازجمله دلایل استرس در کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. کودکان استثنایی بیشتر در معرض ابتلا به این استرس ها هستند، جهت آشنایی بیشتر با کودکان استثنایی کلیک کنید.

مشکلات مربوط به مدرسه

یکی از شایع‌ترین منابع بروز استرس در کودکان، مدرسه و تکالیف مربوط به آن است. انجام تکالیف به‌صورت کامل و بی‌عیب و نقص یا ایام امتحانات از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث استرس تحصیلی در کودکان می‌شوند. این مشکل معمولاً کودکانی که رفتارهای کمالگرایانه دارند و یا از اشتباه کردن و سرزنش می‌ترسند را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. استرس معمولاً باعث می‌شود که دانش آموزان علی‌رغم تلاشی که در مسائل تحصیلی نشان می‌دهند نتایج ضعیفی بگیرند. همچنین با توجه به اینکه فرزند شما بخش قابل‌توجهی از ساعات شبانه‌روز خود را در مدرسه می‌گذراند بهتر است برای رفع استرس تحصیلی در او اقدام کنید.

تغییرات بزرگ در زندگی

ایجاد تغییرات جدی در زندگی کودک مثل تغییر محل زندگی، تولد خواهر یا برادر کوچک‌تر، طلاق و یا فوت یکی از اعضای خانواده می‌تواند باعث ایجاد استرس در کودک شود. اگر چنین تغییراتی در زندگی فرزند شما پیش آمده بهتر است از یک روانشناس برای کنار آمدن بهتر و سریع‌تر فرزندتان با این موضوع کمک بگیرید.

آزار و اذیت از دلایل استرس در کودکان

ضعف توانایی‌های کودک برای دفاع از خود گاهی باعث می‌شود که دیگران آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار دهند. این آزار و اذیت‌ها می‌تواند از زورگویی‌های کودکان بزرگ‌تر تا سوءاستفاده‌های جنسی را شامل بشود. معمولاً ترس از منابع قدرت و آزارگران باعث می‌شود که کودک راجع به این مسئله با والدین صحبت نکند. شما می‌توانید با مشاهده نشانه‌هایی مثل بی‌میلی به دیدن برخی از آشنایان یا تشدید اضطراب در برخی از موقعیت‌ها متوجه دلیل ناراحتی فرزندتان شوید.

محیط نامناسب خانه

در شرایطی که محیط زندگی کودک وضعیت مناسبی نداشته باشد آن‌ها معمولاً از حضور در خانه دچار اضطراب می‌شوند. دعوا و اختلاف میان والدین، بدرفتاری با کودک یا وجود بحران‌های جدی در خانواده مثل بیماری یا مشکلات مالی می‌تواند باعث ایجاد فشار روانی در کودک شود.

فیلم‌ها یا کتاب‌های ترسناک از دلایل استرس در کودکان

توانایی کودک در تشخیص واقعیت از خیال معمولاً ضعیف‌تر از بزرگسالان است به همین خاطر با مشاهده فیلم‌های ترسناک و یا شنیدن داستان‌های وحشت‌آور ممکن است دچار استرس شوند.

راه‌های کاهش استرس در کودکان

متخصصان معتقدند که ادامه پیدا کردن استرس، مشکلات جدی برای سلامتی جسم و روان فرد به دنبال خواهد داشت. به همین خاطر کاهش فشار روانی و اقدام برای درمان آن اهمیت بسیاری دارد. اگر فرزند شما دچار استرس شده بهتر است با کمک گرفتن از یک مشاور مطمئن به او در بهبود این شرایط کمک کنید. در ادامه به برخی از راهکارهایی که برای کاهش استرس فرزندتان می‌توانید انجام دهید اشاره خواهیم کرد. در صورتی که بیش از یک هفته نشانه ها ادامه داشت، حتما برای مشاوره کودک اقدام کنید.

صحبت کردن راجع به دلایل نگرانی

اگر نشانه‌های استرس را در فرزندتان مشاهده کرده‌اید سعی کنید راجع به دلایل آن با وی صحبت کنید. احتمال دارد کودک شما از صحبت کردن مستقیم راجع به دلایل نگرانی خود طفره برود و یا حتی خودش هم به‌درستی نتواند علت مشکلات را تشخیص دهد. روانشناسان در این شرایط می‌توانند با کمک گرفتن از تکنیک‌هایی مثل بازی‌درمانی و تفسیر نقاشی اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما بدهند. در هرصورت آنچه در صحبت کردن با فرزندتان باید به آن توجه داشته باشید این است که تا حد ممکن با لحنی حمایتی و دوستانه با کودک صحبت کنید و به او نشان دهید که همواره برای کمک کردن به او آماده‌اید. تا جای ممکن سعی کنید از بی اهمیت نشان دادن دلایل نگرانی او خودداری کنید و با فرزندتان همدلی نشان دهید.

افزایش فعالیت‌های بدنی

ورزش کردن و یا هر فعالیت سازنده دیگری مثل کارهای هنری می‌تواند باعث کاهش اضطراب در کودک شما بشود. با در نظر گرفتن چنین برنامه‌هایی برای کودک می‌توانید به بهبود تدریجی شرایط کمک کنید.

کمک گرفتن از یک متخصص

روانشناسان کودک می‌توانند اقدامات مفیدی برای کاهش استرس در کودکان انجام دهند. اگر شدت استرس در فرزندتان بیش از حالت طبیعی است و یا برای مدت نسبتاً طولانی استرس در او باقی مانده بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از تکنیک‌های بازی‌درمانی یا نقاشی می‌توانند دلایل ناراحتی کودک را پیدا کرده و با همین روش‌ها نیز به درمان استرس بپردازند.

ضعف مهارت‌هایی مثل تفکر منطقی یا حل مسئله در کودکان می‌تواند باعث ایجاد استرس در آن‌ها شود. اگر روانشناسان تشخیص دهند که این مسائل در ایجاد استرس کودک نقش دارد می‌توانند از طریق آموزش این مهارت‌ها، به کودک در مدیریت بهتر مشکلات به او  کمک کنند.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در کمک گرفتن از متخصصان روانشناسی کودک این است که آن‌ها می‌توانند نکات مناسبی را در زمینه تربیت فرزندتان به شما آموزش دهند. گاهی اوقات رفتارهایی مثل داشتن انتظارات بیش از حد از کودک یا مجبور کردن او برای انجام کارهایی که دوست ندارد باعث اضطراب می‌شوند. روانشناسان می‌توانند با آگاهی دادن به والدین راجع به رفتارهای اشتباهشان در این زمینه قدم‌های مطلوبی بردارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور به کاهش نشانه‌های استرس در کودکم کمک کنم؟

در شرایطی که نشانه‌های استرس در فرزندتان تشدید شده‌اند بهتر است از پرسیدن دلیل استرس یا کوچک شمردن نگرانی‌هایش خودداری کنید و تنها سعی کنید با گفتن جملات دلگرم کننده به او آرامش دهید. وقتی فرزندتان آرام شد می‌توانید راجع به مشکلی که دارد با او صحبت کنید و یا از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

 

 

 

 منبع : استرس در کودکان

 



:: برچسب‌ها: استرس در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس کودک از غریبه ها در واقع بخشی از رشد روانی آن‌ها محسوب می‌شود که با افزایش سن و نزدیک شدن به دو سالگی کم کم این ترس به کمک والدین از بین می‌رود. نکته مهمی که پیرامون ترس از غریبه ها در کودکان وجود دارد، این است که والدین بتوانند به کودک خود کمک کنند تا از این مرحله عبور کند، بدون اینکه عوارض آن را از جمله اختلالات اضطرابی، با خود به بزرگسالی ببرند. در ادامه به راهکارهایی برای کاهش ترس طبیعی و جلوگیری از پیشروی آن ارائه کرده‌ایم. برای آشنایی با سایر انواع ترس و استرس در کودکان کلیک کنید.

منبع :  ترس کودک از غریبه

ترس طبیعی کودک از غریبه ها و دیگران

ترس کودک از غریبه ها معمولا از هشت ماهگی شروع می‌شود و در دو سالگی به پایان می‌رسد. اگر والدین نتوانند کودک خود را در این مرحله همراهی کنند، ممکن است به بیش از دو سال نیز ادامه داشته باشد.

ترس از غریبه ها در کودکان می‌تواند مساله طبیعی باشد و کودک در مواجهه با کسانی که با آن‌ها آشنایی ندارد، گریه یا سر و صدای زیادی کند و یا با سکوت طولانی ترس خود را نشان دهد.

از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند این ترس را در کودکان از بین ببرد، نوع برخورد و ارتباط والدین با افراد دیگران است، مخصوصا کسانی که کودک از آن‌ها می‌ترسد. والدین می‌توانند بسیار صمیمانه غریبه ای را به کودک خود معرفی کنند و باعث کاهش ترس او شوند و یا برعکس با دادن هشدارهایی درباره دیگران برقراری ارتباط با دیگران را موضوعی خطرناک جلوه دهند.

دادن آرامش به کودک و قرار گرفتن او در محیط های اجتماعی مختلف، تا حد زیادی در کاهش ترس او از غریبه ها موثر است.

ترس کودک زیر دو سال از غریبه ها و دیگران

همانطور که اشاره کردیم معمولا کودکان از سن هشت ماهگی تا سن دو سالگی از غریبه‌ها هراس دارند. بنابراین ترس از غریبه ها در کودکان زیر دو سال طبیعی بوده و بخشی از رشد روانی آن‌ها را شامل می‌شود.

دلیل این امر این است که کودکان زبر دو سال یاد گرفته‌اند که فقط نسبت به کسانی که با آن‌ها آشنا هستند و از جانب آن‌ها امنیت و محبت کافی دریافت می‌کنند، دلبستگی ایجاد کنند. در نتیجه وقتی این کودکان در مواجهه با افراد غریبه قرار می‌گیرند، دچار استرس و اضطراب شده و می‌ترسند.

اغلب کودکان نهایتا در ده ماهگی اوج ترس از غریبه ها را تجربه می‌کنند و به مرور با نزدیک شدن به 18 ماهگی تا 2 سالگی این ترس برطرف می‌گردد.

راهکارهای کاهش ترس کودک زیر دو سال از غریبه ها و دیگران

پدر و مادر به واسطه ارتباطی که با این افراد غریبه دارند، می‌توانند تاثیر مستقیمی در کاهش ترس کودکان خود از دیگران و غریبه ها داشته باشند. در ادامه این مطلب به راهکارهای کاهش ترس در کودکان زیر دو سال از غریبه ها اشاره کرده‌ایم:

ایجاد آمادگی در کودک

برخی پدر و مادر‌ها که کودکشان از رویارویی با یک غریبه هراس دارند، سعی دارند او را وادار کنند که با یک غریبه تنها باشد تا ترس او از بین برود، اما این روش باعث ترس بیشتر او خواهد شد.

برای اینکه ترس کودک از غریبه ها از بین برود، در وهله اول شما باید پدر و مادری صبور باشید و فرزند خود را برای نترسیدن تحت فشار قرار ندهید.

وقتی کنار یک غریبه با کودک‌تان قرار گرفته‌اید پس از چند دقیقه او را ترک کند، تا او اطمنیان داشته باشد که مراقبش هستید.

مواجهه کردن کودک با سایر افراد

بهتر است کودک خود را در جمع‌های گوناگون ببرید. هر چه کودک شما با افراد بیشتری مواجه شود، به مرور ترس او نیز از بین خواهد رفت. در کنار غریبه ها نیز به گونه‌ای با کودک خود صحبت کنید که نشان دهید، احساس آرامش دارید.

تلاش برای ایجاد آرامش در کودک

ترس کودک از غریبه ها حتی اگر طبیعی هم باشد، نباید نادیده گرفته شود. چراکه اگر ادامه دار شود، باعث تشدید ترس های کودک شده و احساس عدم امنیت را در او ایجاد می‌کند و زمینه بروز اضطراب و ابتلا به اختلال اضطراب در بزرگ سالی می‌گردد.

زمانی که کودک در حضور افراد غریبه می‌ترسد، بهتر است او را در آغوش بگیرید و سعی کنید به او آرامش بدهید. با کسانی که کودک با آن‌ها احساس غریبی دارد، سعی کنید در محیط خانه که کودکتان در آن احساس آرامش بیشتری دارد، ارتباط بگیرید و در بازی‌ها او را هم شریک کنید.

ترس کودک بالای دو سال از غریبه ها

چندین بار تکرار شد که کودکان معمولا تا دو سالگی دارای ترس های طبیعی نسبت به غریبه ها هستند و پس از این سن کم کم این ترس از بین می‌رود. اگر پس از دو سالگی نیز این ترس ها وجود داشته باشد، در واقع نشانه‌هایی از اضطراب است که والدین بایستی تلاش کنند این اضطراب‌ها را از بین ببرند.

از جمله مهم‌ترین عواملی که در پایدار بودن ترس از غریبه ها پس از دو سالگی، نقش دارد، می‌توان به وابستگی شدید به والدین و ارتباطات محدود آن‌ها اشاره کرد. در این شرایط چون کودک با آدم‌های کمتری مواجه شده، ترس در وجود او از بین نرفته است.

راهکارهای کاهش ترس کودک بالای دو سال از غریبه ها

در کودکان بالای دو سال همانطور که اشاره کردیم، بیش از هر چیزی وابستگی به والدین، باعث ترس از غریبه‌ها می‌شود. والدین می‌توانند در این شرایط استقلال کودک خود را تقویت کنند. تا وابستگی آن‌ها کمتر شود.

والدین برای افزایش اعتماد به نفس کودکان‌شان می‌توانند به او اجازه بدهند، خودش به تنهایی غذا بخورد و یا هر زمان که بخواهد خودش اسباب بازی‌هایش را بردارد و بازی کند.

همینطور اگر والدین اجازه دهند کودک‌شان جدا از آن‌ها بخوابد، تا حد زیادی به تقویت استقلال او کمک خواهد کرد. جدا خوابیدن کودک به تنهایی در اتاقش نیازمند این است که شما راهکارهای لازم را به او آموزش دهید.

سخن آخر

بنابراین طبق متن مقاله فوق یک کودک از زمانی که توانایی تشخیص آشنا از غریبه را دارد، نسبت به غریبه‌ها احساس ترس می‌کند. یک کودک می‌تواند ترس های خود را تا دو سالگی به کمک والدین کنترل کند و این مرحله را پشت سر بگذارد. 

چنانچه کودک پس از دو سالگی همچنان نسبت به غرببه ها واکنش نشان می‌دهد و با راهکارهایی که والدین دارند، این حس برطرف نشده، بایستی که به روانشناس کودک مراجعه کنند تا با برطرف شدن این حس در بزرگسالی برای او مشکلی ایجاد نشود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از غریبه ها در کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: ترس کودک از غریبه ,
:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()